جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مصاحبه رسا با اردشیر امیر ارجمند - قسمت سوم

Posted: 06 May 2011 08:13 AM PDT

مصباح یزدی: برای شناخت دین باید سراغ دین‌‌شناسان اصیل رفت نه جن‌گیران و مرتاضان

Posted: 06 May 2011 06:01 AM PDT

جــرس: محمدتقی مصباح یزدی طی سخنانی در میان جمعی از اعضای سپاه مدعی شد "در فتنه های اخیر کسانی مؤثر بودند که سوابق مبارزاتی، انقلابی، زندان و شکنجه داشته و بعد از انقلاب نیز در مسؤولیت‌هایی حضور داشتند، زحماتی کشیدند و تقریبا برای بسیاری از اینها ما به به و چه چه می‌کردیم."


به گزارش خبرگزاری رسا، این عضو مجلس خبرگان شامگاه پنجشنبه در نخستین گردهمایی قرارگاه عمار، داشتن مقامات عالیه علمی را دلیل بر برتری و صحت افراد ندانست و تاکید کرد: کسانی در انقلاب که مقامات عالیه علمی هم داشتند به انقلاب و اسلام ضربه زدند.


مصباح یزدی همچنین گفت "نمی توانیم تصور کنیم که هرآنچه فتنه گران و فتنه جویان می گویند باطل است، چراکه اگر این گونه بود کسی دنبالشان نمی رفت و از سویی دیگر نباید تصور کرد که هیچ عنصر باطلی در طالبان حق یافت نمی شود؛ چرا که فقط معصومان و کسانی که صد در صد در مکتب معصومین تربیت شده اند شبیه آنها خواهند بود و البته اینها بسیار کم هستند. "


حمایت از افراد را مطلق نکنیم
این عضو حوزه علمیه قم با اشاره تلویحی به چالش های رخ داده با دولتی ها، ابراز داشت: اگر دیدیم غالب اهداف، شیطانی و باطل است باید او را کنار گذاشت، اما اگر کسی ٩٨ درصد عناصر در او عناصر سالم باشد و البته چند عنصر باطل نیز داشته باشد و بخواهیم او را به خاطر این مساله کنار بگذاریم، چه کسی می‌ماند و با چه کسی می‌خواهیم زندگی کنیم.

وی افزود: در مرحله بعد باید حمایت از این شخصیت و فرد را مطلق نکنیم چراکه ممکن است همان عناصر محدود باطل ظهور کند و باید بگوییم تا مادامی که در صراط مستقیم و پیرو اسلام ناب محمدی است، کار او درست است.


مصباح یزدی در ادامه ابراز داشت: معنای آن این نیست که چک سفید بدهیم، بلکه معنایش این است که آن فرد اصلح نسبی از دیگران بهتر است، نه اینکه هیچ اشکال و اشتباهی در او وجود ندارد.


این روحانیِ محافظه کارِ حوزه، چندی پیش گفته بود "برخی افراد منافقانه می‌گویند ما تابع ولایت هستیم ولی طور دیگری عمل می‌کنند" و پیش از آن با اشاره به برخی نزدیکان رئیس دولت یادآور شده بود که "مخالفت با ولایت فقیه، در حد شرک است" و هفته گذشته تاکید کرده بود "متاسفانه بسیاری از اشخاص با ولایت فقیه مانند یک شعار سیاسی معامله می‌کنند."


رئیس مرکز پژوهش های موسوم به امام خمینیِ قم، در ادامه سخنان خود در قرارگاه عمار گفت "حرف و سخن امام از روز اول اسلام و تا آخرین لحظه نیز اسلام بود و تاکید می‌کرد همه بیایند تا اسلام پیروز شود، اما عده‌ای شعار دیگری را مطرح کردند و با شعارهایی از جمله ملی‌گرایی، قوم‌گرایی و امثال آن می‌خواهند که همه چیز فدای ایران شود. "


این عضو مجلس خبرگان رهبری، از "پیچیدگی ابعاد فتنه‌ها" سخن گفت و اظهار عقیده کرد: متاسفانه بسیاری از مردم پاک، روی همان پاکی و صفای باطن، فریب فتنه‌ها را می‌خورند، من اشخاصی را که بیش از پنجاه سال است آنها را می‌شناسم و فکر نمی‌کردم فریب فتنه‌ها را بخورند، اما به هر حال فریب خوردند که این مسأله به دلیل غفلت از نکات ظریف و لایه‌های مختلف است که به دام می‌افتند.


مصباح یزدی با تاکید بر اینکه برای شناخت دین باید به دین‌شناسان مراجعه کرد نه جن گیران و مرتاضان، ادامه داد: کدام عاقل این را می‌پذیرد که انسان برای شناخت دین، اهل آن را رها کند و برود سراغ جن‌گیر، مرتاض و امثال آن.



خطیبان نماز جمعه: ولایت فقیه فراتر از قانون اساسی است

Posted: 06 May 2011 05:28 AM PDT

 

جــرس: مهمترین تاکید و رویکردِ خطیبان نماز جمعه تهران و شهرهای مختلف ایران در خطبه های نماز جمعۀ ششم اردیبهشت ماه ٩۰، مجددا طرح بحثِ "تبعیتِ محض از ولایت مطلقه فقیه" بود، که طی هفته های اخیر، چالش میان دولتی ها و حامیان رهبری، آنرا مجددا به موضوع داغ تبدیل کرده است.

 

سرپیچی رئیس دولت از فرمان رهبر جمهوری اسلامی در ابقای وزیر اطلاعات و مانورهای «قهر و آشتی» وی که دولتی ها آنرا ناشی از دخالت های رهبری ذکر کرده اند، موضوع موردِ اشارۀ حامیان رهبر جمهوری اسلامی جهت هدف قرار دادنِ نزدیکان محمود احمدی نژاد - بویژه در خطبه های نماز جمعه- طی هفته های اخیر بوده است.

 

این بار همانند سال گذشته که بعد از فتوایِ رهبری جهت "لازم الاطاعه" و "واجب شرعی" خواندنِ حکم و امر خود، تریبون های نماز جمعه و مقامات سیاسی و مذهبی (رسمی) در قدسی کردنِ وی، گویِ رقابت را از هم می ربودند، خطیبان نماز جمعه گامی فراتر نهاده و تاکید کرده اند که حکم ولی فقیه، "از قانون بالاتر" و تبعیت از وی، "واجب شرعی" می باشد و حتی مدعی شده اند "اطاعت محض از ولایت فقیه، رمز پیروزی ملت ایران است."

 

موضوع خیزش های منطقه نیز، از موارد قابل اشارۀ خطیبانِ نماز جمعه بود، که با کتمان و نادیده گرفتنِ سرکوب و کشتارِ معترضانِ بیگناه و آزادیخواه در سوریه، قیامهای بحرین و یمن را مورد حمایت قرار داده و به مردم آنها نوید پیروزیِ زودهنگام دادند.

 
 

امام جمعه تهران: ولایت فقیه فراتر از قانون اساسی است

كاظم صدیقی در نمازجمعه تهران درباره مسائل منطقه و خیزش های آزادیخواهی که رهبر جمهوری اسلامی آنرا "بیداری اسلامی" خوانده، گفت: ما همچنان شاهد خیزش انقلاب های مردمی هستیم كه رهبری از این حركت ها به نسیم حیات تعبیر كردند و ملت ها رمق گرفته اند و بالنده، پیشتاز و ظلم ناپذیر شدند.

 

امام جمعه موقت تهران در ادامه با یادآوری سخنان روز چهارشنبه رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر "ادامه حركت های بیداری تا قلب اروپا" گفت: ملت های اروپایی كه زیر سلطه حكومت آمریكا تحقیر شده اند، دیر یا زود به پا می خیزند و مطالباتی برای جبران این حقارتها خواهند داشت و اسلام نیز دین بشریت است كه تنها منحصر به كشورهای اسلامی نیست.


صدیقی همچنین هدف غرب از حمله به لیبی را، "حفظ رژیم لیبی" ذکر کرد و گفت "نیروهای غربی با آزادی مخالفند و حامی دیكتاتورها هستند. "

 

وی افزود: در یمن هم وضعیت تاسف بار است اما این استقامت و حضور مردم موجب سقوط عبدالله صالح خواهد شد و به ملت یمن هم اطمینان می دهیم كه پیروزی با آنهاست.  در بحرین یك حكومت غاصب، نامشروع و وابسته به استكبار بر سر كار است كه مسلمانان را قلع و قمع می كند، به مساجد حمله می كند و ‌قرآنها را آتش می زند.


امام جمعه موقت تهران تصریح كرد: من به مردم بحرین می گویم كه بشارت بر شما باد، انشا الله فرج نزدیك است و اینها رفتنی هستند و شما ماندنی هستید.


وی در بخش دیگری از این خطبه، با اشاره به چالش های اخیر میان حامیان رهبری و دولتی ها گفت "ولایت فقیه فراتر از قانون اساسی است، چرا که وقتی میرزای شیرازی بعنوان ولی فقیه زمان،‌ فتوای تحریم تنباكو را صادر كرد، با اینكه او در كشور دیگری زندگی می كرد، اما تمام مومنین به فتوای وی احترام گذاشتند و آن را لازم الاجرا دانستند."


 

 امام جمعه شیراز:هیچكس نمی تواند در برابر حكم حكومتی ولی فقیه بی تفاوت باشد

نماینده ولی فقیه درفارس و امام جمعه شیراز گفت:‌ هیچكس نمی تواند در برابر حكم حكومتی ولی فقیه كه بر اساس مصالح نظام جمهوری اسلامی ایران و اسلام است بی تفاوت باشد.  شاخص انقلاب ما امروز رهبری است و مردم ما هم به این نتیجه رسیده اند كه از این شاخص اصلی عدول نكنند.

 

اسدالله ایمانی 'در خطبه های نماز جمعه این هفته شیراز افزود: ولی فقیه بر اساس قانون اساسی به جامعه معرفی شده است و هر سه قوه باید زیر نظر ولایت مطلقه فقیه ادای تكلیف كنند و هیچكس نمی تواند در مقابل رهبر و ولی امرمسلمین در یكی از احكام حكومتی احساس تكلیف كند.


امام جمعه شیراز اظهار داشت:‌ احكام حكومتی منحصرا در اختیار ولی امر مسلمین است چون ایشان مجتهدی عادل، مدیر، مدبر با بینش سیاسی و دانش محور هستند و با مصلحت اندیشی نظام را اداره می كنند.

 

امام جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خیزش و قیام ملت های منطقه بیان داشت: این خیزش ها و قیام ها دقیقا در تضاد با منافع آمریكا در منطقه است و خیزشی اسلامی و متاثر از نظام جمهوری اسلامی است و مطمئنا این حركت ها به حاكمیت ارزش های اسلامی منتهی می شود.

 

امام جمعه تبریز: رهنمودهای رهبری فصل الخطاب و حرف اول و آخر است و همواره گره گشا می باشد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: آشتی و توافق گروه های فلسطینی خواب آمریكا و اسراییل را آشفته كرده است.

 

محسن مجتهد شبستری در خطبه های نماز جمعه این هفته تبریز اظهار داشت: موضوع توافق بین حماس و فتح در شرایط فعلی جهان اسلام به خصوص پس از سقوط دیكتاتور مصر كه مانع بزرگی در مسیر تحقق اهداف فلسطینی ها بود به فال نیك گرفته می شود.


وی با اشاره به سخنان اخیر رهبری، با تکرار آن گفت "جنبش های منطقه بیداری اسلامی است و به طور قطع تا قلب اروپا پیش خواهد رفت... در اروپا و آمریكا بر ضد رژیم حاكمشان تظاهرات برگزار می شود و از طرفی وخامت وضعیت اقتصادی آمریكا و وحدت فلسطینی ها از عوامل دیگر شدت گرفتن نگرانی دولتمردان آمریكا از آینده خود است. "


شبستری از "نقش ولایت فقیه در پیشبرد اهداف و تاثیر جهانی انقلاب" سخن گفت و اكید كرد: رهنمودهای رهبری فصل الخطاب و حرف اول و آخر است و همواره گره گشا می باشد.

 
 

امام جمعه قم: رمز موفقیت ملت ایران، اطاعت محض از ولایت فقیه است

خطیب جمعه قم با ادعای اینكه "اطاعت محض از ولایت فقیه رمز پیروزی ملت ایران است"، گفت: این ملت قهرمان با تمسك و اطاعت از ولایت در برابر مشكلات بزرگ و فتنه های پیچیده پیروز شدند.

 

محمد سعیدی در خطبه های نمازجمعه قم خاطرنشان كرد: در شرایط كنونی نیز به رهبری اطمینان می دهیم كه مردم و مسوولان دست در دست هم و گوش به فرمان شما به سمت قله های پیشرفت حركت خواهند كرد.


وی مدعی شد: وقتی دشمن متوجه شد فتنه سال ٨٨ كه از طرف عده ای آشوب گر، اوباش، بی نماز و روزه خوار بپا شد، شكست خورد، ممكن است فتنه ای از صفوف افراد نمازخوان و روزه گیر را شروع كند.


سعیدی گفت: اكنون با توجه به شرایط حساس منطقه و توطئه های دشمنان، به رهبری اعلام می كنیم برای اعتلای كشور امام زمان، ما مردم و مسوولان با وحدت و گوش به فرمان شما، پیش خواهیم رفت... "

 
 

امام جمعه ارومیه: بی حجابی عامل بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی است

نماینده ولی فقیه و امام جمعه ارومیه با تاكید بر رعایت شئون اسلامی توسط آحاد مردم گفت: عامل بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی و مشكلات خانوادگی بی حجابی و بدحجابی است.

 

غلامرضا حسنی در خطبه های نماز جمعه ارومیه افزود: رعایت حجاب یك اصل اسلامی و شرعی است كه هم مردان و هم زنان باید آن را رعایت كنند.


وی، جامعه ایران را برآمده از باورهای دینی و اعتقادات اصیل اسلامی دانست و اظهار داشت: در جامعه ای كه به خون هزاران شهید آراسته شده بی حجابی و بدحجابی قابل قبول نیست.


امام جمعه ارومیه با تاكید بر اینكه همه آحاد مردم در مقابل ناهنجاری های اجتماعی و رفتارهای خلاف عفت عمومی مسوولیت دارند یاد آور شد: اولیاء و سرپرستان خانواده ها باید اصلاح و رعایت حریم های های اسلامی را از خانواده های خود آغاز كنند.

  

امام جمعه اصفهان: یكصدم ول خرجی های ما در برخی موارد همچون جشن نوروز نیست

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در توضیح دلیل خدمات جمهوری اسلامی در دیگر نقاط جهان گفت: برنامه اسلام این است كه در هر گوشه جهان مظلومی بود باید به او كمك شود.

 

یوسف طباطبایی نژاد در نماز جمعه امروز اصفهان افزود: كمك های جمهوری اسلامی به مردم آسیب دیده جهان آبروی نظام اسلامی است.


وی افزود: برخی می گویند چرا با وجودی كه ما در كشور احتیاج داریم به دیگران كمك می كنیم كه باید جواب داد این كمك ها دستور دینی است و یكصدم ول خرجی های ما در برخی موارد همچون جشن نوروز نیست.



 

 

زندان قرچک ورامین؛ کهریزک دوم

Posted: 06 May 2011 05:06 AM PDT

جرس: خانواده های زندانیان سیاسی زن در زندان رجایی شهر که به تازگی به زندان قرچک ورامین منتقل شده اند می گویند که این زندان کهریزکی دیگر است .گفته می شود که به زودی زندانیان سیاسی زن در اوین نیز به قرچک ورامین منتقل خواهند شد.


به گزارش کلمه، این زندانیان زن در تماس های تلفنی با خانواده هایشان اعلام کرده اند این زندان کهریزک دیگری است که در آن به زندانیان حتی آب و غذا به موقع داده نمی شود و مسوولان زندان هر زمان دلشان بخواهد به زندانیان غذا می دهند .آب این زندان نیز در بیشترین ساعات روز قطع است .

این زندانیان گفته اند روز گذشته وقتی به این شرایط اعتراض کرده اند، ماموران زندان با باتوم آنها را کتک زده اند که این ماجرا موجب شکستن ناخن چند تن از این زندانیان شده است .

زندانیان این زندان شرایط این زندان را با یک” مرغدانی “مقایسه کرده و گفته اند اگر این شرایط تا فردا پایان نیابد و این زندانیان به زندان دیگری منتقل نشوند و یا به وضعیت شان رسیدگی نشود دست به اعتصاب غذای نامحدود خواهند زد.
 

شبنم مددزاده و جمع دیگری از زندانیان سیاسی زن در رجایی شهر از جمله زندانیان انتقال یافته به زندان قرچک هستند.این زندان همچون زندان کهریزک در حاشیه تهران واقع است و با توجه به وضعیت نامناسب و نگهداری زندانیانی با جرایم سنگین از قبیل اعتیاد و توزیع مواد مخدر، سرقت و تخلفات اجتماعی، شرایط سختی را برای زندانیان سیاسی که به آنجا منتقل می شوند به وجود می آورد.

خانواده های زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر نیز پیش از این با انتشار نامه‌ای نسبت به شرایط دهشتناک و غیرانسانی موجود در بند زنان زندان رجایی شهر اعتراض کرده بودند ، اما به جای رسیدگی به این شرایط اکنون این زندانیان به زندانی به مراتب بدتر از زندان رجایی شهر منتقل شده اند ، زندانی که استانداردهای لازم برای زندانی کردن افراد را ندارد و به بازداشتگاه کهریزک شباهت دارد.
 

آنها در این نامه نوشته بودند : «طبق آیین‌نامه سازمان زندان‌ها و قوانین موجود، مسئولیت جان زندانی، با سازمان زندانها و تمامی نهادهای مرتبط با‌ آن است، در زندان رجایی‌شهر کرج، تنها چیزی که ارزش نداشت جان آدمیزاد بود. دسترسی به امکانات پزشکی و بهداری در این زندان به شدت محدود بوده و در مواردی غیرممکن بود. زندانیان در صورت ابتلا به بیماری، نه تنها از سوی تیم پزشکی مستقر در زندان مورد معالجه قرار نمی‌گرفتند بلکه در مواردی به بخش قرنطینه منتقل می‌شده تا خودشان بهبود پیدا کنند.»

آنها در این نامه از ریاست قوه قضاییه ، صادق لاریجانی پرسیده بودند :«آیا هدف از تبعید زندانیان سیاسی و به خصوص زنان به زندان​های خارج از محل زندگی​شان، ایجاد شرایطی برای مرگ تدریجی آنان است؟ آیا قصد دستگاه قضایی بر این است که این افراد پس از بازگشت دوباره به جامعه، دچار بیماری‌های مختلف جسمی و روحی باشند و هرگز در قامت یک انسان سالم به جامعه بازنگردند؟ زنان و دختران محبوس در تبعیدگاه​ها نیز، مادران امروز و فردای جامعه هستند، آیا آنچه در در این زندان​ها بر عزیزان ما می‌گذرد، نادیده گرفتن جزئی‌ترین اصول انسانیت نیست؟»
 

آنها تاکید کرده بودند :«هیچ​گونه اطلاعی از سرنوشت عزیزان شان ندارند و تصور انتقال آنان به زندانی بدتر از زندان رجایی​شهر، بر نگرانی​های آنها افزوده است. »

اکنون این تصور خانواده ها به واقعیت پیوسته است و عزیزان شان به زندانی که به بازداشتگاه کهریزک شباهت دارد منتقل شده اند آیا این زندان مانند کهریزک قربانیان جدیدی خواهد گرفت ؟

انتقال ناگهانی ضیا نبوی و ٢۵ زندانی سیاسی از زندان کارون اهواز

Posted: 06 May 2011 04:05 AM PDT

 

جــرس: چند روز بعد از افشاگریِ سید ضیا نبوی، دانشجوی زندانی و تبعید شده به زندانِ کارون اهواز از وضعیت ناگوار آن زندان، منابع خبری اعلام کرده اند که این دانشجوی محروم از تحصیل که به ۱۰ سال حبس در تبعید محکوم است به همراه ۲۵ زندانی سیاسی دیگر از زندان مذکور به زندانی دیگر موسوم به اردوگاه کلینیک منتقل شده اند.


به گزارش کلمه، وی که چند روز پیش گزارش تکان دهنده ای درباره زندان کارون اهواز منتشر کرده بود در تماسی با خانواده اش از انتقال به زندانی دیگر که شرایط بهتری دارد خبر داد.


بر اساس این گزارش، در زندان فوق الذکر تنها ۲۶ نفر هستند که در اتاق هایی ۶ نفره و دارای تخت و هواخوری منتقل شده اند. این زندانیان امکان دو بار تماس تلفنی در هفته را داشته و وعده ملاقات حضوری با خانواده هایشان به ایشان داده شده است.


این انتقال اگرچه موجب کاهش بخشی از نگرانی های خانواده این زندانیان را فراهم کرده اما آنچه مهم است و در گزارش سید ضیا نبوی از زندان کارون هم برجسته بود، موضوع تنها معطوف به این دسته از زندانیان سیاسی نمیشود و ایجاب می کند که مسوولان قضایی نسبت به بهبود این شرایط غیر انسانی در این زندان و سایر زندان ها هرچه سریع تر خاتمه دهند


همزمان کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی گزارش داد که معین محمدبیگی از بازداشت شدگان عاشورای سال 88، روز گذشته از زندان قزلحصار کرج، به بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر کرج (گوهردشت) منتقل گردیده است.


به گزارش این کمیته، معین محمدبیگی در جریان وقایع روز عاشورای سال ٨٨ بازداشت و به تحمل دو سال و نیم زندان محکوم شده بود.


وی در مردادماه سال گذشته و به منظور تحمل حکم محکومیت خود به زندان قرلحصار منتقل شده بود، و سرانجام با سپری شدن بیش از ده ماه از دوران محکومیتش روز گذشته به بند ویژه امنیتی زندان رجایی شهر کرج منتقل گردید.

فرانسه چهارده دیپلمات لیبیایی را اخراج کرد

Posted: 06 May 2011 03:27 AM PDT

جــرس: در پی تعطیلی سفارت حکومت لیبی در فرانسه و به رسمیت شناخته نشدن رژیم معمر قذافی از سوی دولت فرانسه، این کشور دو روز به چهارده دیپلمات لیبیایی فرصت داده است تا پاریس را ترک کنند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، دستگاه دیپلماسی پاریس در بیانیه ای گفته است که این کشور دیگر این افراد را بعنوان دیپلمات به رسمیت نمی شناسد.


گفتنی است فرانسه اولین کشوری بود که «شورای ملی انتقالی»، متعلق به انقلابیونِ مستقر در شهر بنغازی را به رسمیت شناخت و به عنوان قدرت رسمی مردم لیبی معرفی کرد و حدود یک ماه پیش نیز، سفارت حکومت لیبی (تحت امر قذافی) را تعطیل کرد.


این تصمیم یک روز پس از آن گرفته شده که آمریکا در نشست بین المللی کمک به شورشیان لیبی در ایتالیا، اعلام کرد که میلیاردها دلار دارائی های ضبط شده حکومت قذافی در آمریکا، در اختیار مخالفان او گذاشته می شود.


همچنین یورونیوز نیز اعلام کرده است که پرستار اوکراینی معمر قذافی که گفته می شود یکی از نزدیک ترین افراد به رهبر لیبی بوده، از نروژ تقاضای پناهندگی سیاسی کرده است.


گالینا کولوتنیتسکا، با آغاز ناآرامی ها در لیبی، این کشور را ترک کرد و به اوکراین رفت. به گفته مسئولان پلیس نروژ، او دو ماه پیش از اوکراین به اسلو رفته و گفته است که به خاطر فرار از دست رسانه ها می خواهد اوکراین را ترک کند.


به موجب اسنادی که مدتی پیش سایت اینترنتی ویکی لیکس از پیام های محرمانه دیپلماتیک آمریکا منتشر کرد، این پرستار در همه جا و همیشه قذافی را همراهی می کرده و مورد اعتماد او بوده است.


در آخرین گزارش ها مربوط به لیبی، منابع خبری اعلام کردند که ارتش لیبی یک کشتی امدادرسانی بین المللی که قصد داشت به خروج ساکنان جنگ زده مصراته از این شهر بندری کمک کند، با راکت و سلاحهای سنگین حمله کرده است.
به گزارش الجزیره به نقل از شاهدان عینی حداقل پنج نفر در این حمله کشته شدند.


گزارش ها می افزاید کشتی مذکور که در اجاره سازمان جهانی مهاجرت بود، پیش از پهلو گرفتن در بندر مصراته، چند روز به خاطر اوج گرفتن آتش باری بین دو طرف خارج از این شهر لنگر انداخته بود.


گفتنی است ارتش لیبی و حامیان قذافی، چند هفته است که بندر مصراته را که کماکان در اختیار انقلابیون قرار دارد، محاصره کرده و با خشونت و اعمال محدودیت، قصد دارد آن را از دست مخالفان قذافی خارج کند.

 

عضو فراکسیون اصلاح طلبان مجلس: اقتصاد کشور با رکود جدی مواجه شده است

Posted: 06 May 2011 01:52 AM PDT

جــرس: براساس اظهارات یک عضو كمیسیون اقتصاد مجلس، اقتصاد كشور با ركود جدی مواجه شده اما "متاسفانه دولت نمی‌خواهد این ركود را باور كند. "


به گزارش خبرآنلاین، جشمید انصاری، عضو فراکسیون اصلاح طلبان مجلس هشتم تصریح كرد: "دولتی‌ها خواهان پذیرفتن ركود اقتصادی كشور نیستند و آنها بر این باورند كه با اعلام كردن وضعیت خوب اقتصادكشور می‌توانند عملا وضعیت اقتصاد را بهبود ببخشند. در صورتی كه برنامه‌ریزی و اتخاذ سیاست‌های مناسب است كه می‌تواند اقتصاد كشور را از حالت ركود در بیاورد."


وی با اشاره به افزایش چک‌های برگشتی در كشور متذكرشد: "تولیدكننده و بازرگانی پیدا نمی‌شود كه خواهان بدحساب شدن در بازار شود مگر آنكه تنگناهای اقتصادی مانعی برای عدم پرداخت به موقع معوقات آنان شود. بنابراین باید در ابتدا تلاش شود تا این موانع برطرف شوند."

به گفته انصاری، زمانی كه وضعیت اقتصادی در كشور به درستی نباشد و بسیاری از تولید كنندگان توان به فروش رساندن تولیدات خود را نداشته باشند و مصرف‌كنندگان نتوانند منابع مورد نیاز برای خریدهای خود را فراهم كنند به طبع منابع پیش‌بینی شده به موقع تامین نخواهد شد و تعهدات مالی فعالین بازار انجام نخواهد شد.


این نماینده عضو فراکسیون اقلیت، نكته دیگری را هم به عنوان یكی از علل اصلی افزایش نرخ چک‌های برگشتی در كشور می‌داند و تاكید دارد: "متاسفانه در سیستم بانكی ما در افتتاح حساب‌های جاری و تحویل دسته چک به مشتریان هیچ نوع اعتبار‌سنجی و ضابطه‌ای لحاظ نمی‌شود به گونه‌ای كه براحتی می‌‌توان با مراجعه به بانک‌های مختلف صاحب دسته چک شد."


این عضو كمیسیون اقتصاد افزایش چک‌های برگشتی را به ضرر افزایش سرمایه‌گذاری در كشور دانست و افزود: "تولید‌كنندگان برای به فروش رساندن كالاهای خود بازار مطمئنی ندارند بنابراین این بحث بسیار موثر در امر سرمایه‌گذاری است."


وی معتقد است شرایط فعلی و افزایش روز به روز چک‌های برگشتی به مناسب نبودن وضعیت اقتصادی كشور بر می‌گردد چرا كه در حال حاضر كشور در یک ركود اقتصادی به سر می‌برد.
 

آرایش نظامی ارتش سوریه برای سرکوب تظاهرات روز جمعه

Posted: 06 May 2011 12:59 AM PDT

ورود تانک و زره پوش به شهرهای مختلف
جــرس: درحالیکه حکومت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، بارها وعدۀ لغو وضعیت فوق العاده در کشور را داده، خبرگزاری ها و منابع خبری روز جمعه ششم ماه مه گزارش داده اند که ارتش سوریه برای مقابله با تظاهرات بعد از نماز جمعه، با تانک و زره‌پوش به شهرهای مختلف کشور وارد شده و همزمان صدها نفر تاکنون شهر بانیاس را ترک کرده‌اند.


همچنین گزارش رسیده است که تداوم بحران در کشورهای منطقه، سبب لغو برگزاری اجلاس سران کشورهای عربی در بغداد شده است.


به گزارش خبرگزاری آلمان، در آستانه برگزاری تظاهرات روز جمعه (۱۶ اردیبهشت/۶ مه) ارتش سوریه با تانک و زره‌پوش به شهرهای بانیاس، حمص، راستان و تل در مناطق ساحلی و مرکزی این کشور وارد شده است. به گفته شاهدان عینی چندین تانک و زره‌پوش در شهر بانیاس مستقر شده‌اند. فعالان سیاسی سوری می‌گویند که "وضعیت در شهرهای سوریه نگران‌کننده است." بنا به گزارش‌های رسیده صدها خانواده از ترس حملات ارتش و محاصره شهر، بانیاس را ترک کرده‌اند.

محاصره و سرکوب مخالفان در شهر درعا نیز ۱۱ روز ادامه داشت. دولت سوریه مدعی است که جنبش معترضان در این شهر سرکوب و «تروریست‌ها دستگیر شده‌اند.» به گفته ارتش سوریه "امنیت و آرامش" به شهر درعا بازگشته است. یکی از فعالان سیاسی که تا صبح پنج‌شنبه (۱۵ اردیبهشت/۵ مه) در شهر درعا بوده، ادعاهای مقامات نظامی سوریه را رد کرد. این فعال سیاسی به خبرگزاری‌‌های خارجی اطلاع داده است که تانک‌ها و زره‌پوش‌ها همچنان در حومه شهر مستقر هستند.

درعا یکی از شهرهای مهم در مخالفت با رژیم بشار اسد به شمار می‌آید. دولت سوریه برای جلوگیری از انتشار رویدادهای این کشور از ورود خبرنگاران خارجی جلوگیری کرده و سانسور شدیدی را بر رسانه‌های سوریه اعمال می‌کند.


به گفته منابع موثق دولت سوریه برای مقابله با مخالفان خطوط تلفن و برق را قطع کرده است. تک‌تیراندازها با استقرار بر بام ساختمان‌ها به مردمی شلیک می‌کنند که بی‌اعتنا به هشدارهای دولت به خیابان‌ها می‌آیند. بنا به برخی گزارش‌های رسیده نیروهای نظامی حتا به تانکرهای حمل آب نیز شلیک می‌کنند.


تشدید تحریم‌ها علیه سوریه
به گزارش رسانه ها، تاکنون تمامی تدابیر سرکوبگرانه حکومت بشار اسد برای خاموش کردن اعتراضات بی‌نتیجه بوده است. جنبشی که تنها برای اصلاحات سیاسی و اقتصادی در ماه‌های گذشته شروع شده بود، حال خواستار سرنگونی حکومت اسد و خانوده‌اش است. به گفته سازمان مدافع حقوق‌بشر تاکنون دست‌کم ۶۰۰ نفر در سوریه توسط ماموران انتظامی و امنیتی کشته و صدها نفر نیز بازداشت شده‌اند.


آمریکا و ایتالیا ضمن هشدار به سوریه در سرکوب مخالفان، دولت این کشور را تهدید به تحریم کردند. هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه آمریکا در رم در روز پنج‌شنبه (۵ مه) اعلام کرد که آمریکا در صدد بررسی تحریم‌های جدید علیه سوریه است و از اقدامات اتحادیه اروپا علیه رژیم اسد نیز پشتیبانی می‌کند.

تظاهرات اعتراضی در سوریه که با درخواست تظاهرکنندگان برای اصلاحات سیاسی آغاز شد، در پی واکنش خشونت آمیز دولت، که بیش از ششصد کشته و هزاران زخمی و بازداشت برجای گذاشته، به تغییر حکومت گرایش پیدا کرده است.


اواخر هفته گذشته، دولت سوریه به منظور پایان دادن به تظاهرات اعتراضی، واحدهای پیاده و زرهی ارتش را به تعدادی از شهرهای این کشور – از جمله درعا- اعزام کرد و گزارش هایی از عملیات خشونت آمیزنظامیان علیه ساکنان این شهرها و حمله به خانه های آنان انتشار یافته است.


دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، به برخی اصلاحات سیاسی از جمله لغو مقررات وضعیت فوق العاده دست زده اما همچنان برگزاری تظاهرات غیر دولتی را "توطئه خارجی" دانسته و برگزاری آن را ممنوع کرده است.


لغو نشست اتحادیه عرب
در این میان، برگزاری نشست سران کشورهای عربی در بغداد به مدت یک سال به تعویق افتاده است. تحولات و ادامه بحران در برخی کشورهای منطقه عملاَ سبب شده تا برقراری اجلاس اتحادیه عرب به ماه مارس ۲۰۱۲ موکول شود. هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق و میزبان این دوره ضمن تایید این خبر گفت که این اقدام به پیشنهاد شورای همکاری خلیج‌فارس صورت گرفته است. 

 جمهوری اسلامی طی موضعی رسمی، از دولت و حکومت سوریه حمایت قاطع بعمل آورده است.
 

احمد خاتمی: اگر حمایت رهبری نبود، احمدی‌نژاد ریزش آرای فراوانی داشت

Posted: 06 May 2011 01:20 AM PDT

 جرس: سید احمد خاتمی مدعی شد که استقبالهای مردمی و رای جامعه به احمدی نژاد به خاطر رهبری است. 


به گزارش هفته نامه شما ارگان حزب موتلفه، عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان در پاسخ به طرفداران احمدی نژاد که معتقدند حمایت وی از رهبری از آرای او کاسته است، اظهار نظر کرد:  اگر این حرف صادر شده باشد، جفاکارانه‌ترین حرف است. یعنی اگر بخواهیم یک مصداق جفا به رهبری را پیدا کنیم، آن مصداق همین است. احمدی نژاد و همراهانشان بهتر از همه می‌دانند که اگر حمایت‌های 4 سال گذشته رهبری نبود، هیچ کاری پیش نمی‌رفت. ‌تعبیری که ایشان در باره دولت فرمودند، تعبیر بسیار بلندی بود که از تاریخ مشروطه تا به حال، دولتی در این سطح خدمت دیده نشده است‌. رهبری هرگز نه به‌طور خصوصی و نه عمومی نگفتند که به چه کسی رأی می‌دهند، ولی مردم ما حدس زدند که رهبری به آقای احمدی‌نژاد تمایل دارند و بر اساس این حدس، پای صندوق‌های رأی رفتند و رأی بالایی هم به ایشان دادند. قطع و یقین دارم که اگر حمایت رهبری نبود، قطعاً آقای رئیس‌جمهور ریزش آرای فراوانی داشتند. 

وی مدعی شد که استقبال مردم از احمدی نژاد در سفرهای استانی بخاطر رهبری است نه خود او. وی با حمایت مجدد از احمدی نژاد ادامه داد: احمدی نژاد، رأی بالائی آورده و انصافاً در عرصه ولایت، غیر از چند مورد، از آقا اطاعت کرده است. نباید بی‌انصافی کرد. اگر ما اطاعت از رهبری را نمره 100 بگیریم، ایشان حداقل در 90 مورد اطاعت کرده است. نباید به خاطر یک لغزش، این همه همراهی را ناچیز شمرد و نادیده گرفت. انصاف این است که همراهی‌های گذشته ایشان را ببینیم. مسأله‌ سامان دادن به قضیه بنزین و هدفمندی یارانه‌ها، از اول در ذهن مقام معظم رهبری بود و به برخی از دولت‌ها هم گفتند اجرا کنید، اما نکردند، اما این دولت موفق به اجرای آنها شد. این نماد اطاعت از رهبری است، لکن الان هم به صراحت می‌گویم که آقای احمدی‌نژاد باید بدانند که پشتیبان و حامی ایشان، باز هم همین حزب‌اللهی‌ها هستند و آن جماعت دیگری که برخی به توهّم آنها دارند حرکت می‌کنند، هیچ‌گاه با آقای احمدی‌نژاد همراه نخواهند شد. اگر هم همراه شوند، مثل روزهای اخیر و به صورت شیطنت‌آمیز خواهد بود. آنها آقای احمدی‌نژاد را نمی‌خواهند، بلکه توهّم ضدّیت با ولایت را دارند و به خیال خودشان آمدند و از این طرف حمایت کردند که به این مقصود برسند که الحمدلله صحبت‌های جناب آقای احمدی‌نژاد پاسخ کوبنده‌ای به آنها بود.

وی با اشاره به حمایتهای همیشگی اش از احمدی نژاد ادامه داد: بر پیشانی بنده، این طلبه ناچیز، مهر حمایت از ایشان خورده است. تا مدت‌ها بعد از خطبه‌های ما، رسانه‌های بیگانه می‌گفتند فلانی که از حامیان رئیس‌جمهور است. حالا ما که از حامیان هستیم، احساس نگرانی می‌کنیم. احساس نگرانی از جریانی که بنده در خطبه‌ها گفته‌ام جریان لیبرالیسم فرهنگی است. نشانه‌هایش هم فراوانند. دلسوزانه از آقای رئیس‌جمهور می‌خواهم که این نقدها را دوستانه تلقی کنند.


عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان افزود: برای اولین بار به صراحت می‌گویم تا در تاریخ ثبت شود. بنده در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، در جلسه جامعه مدرسین صراحتاً گفتم بیانیه بدهیم و بگوئیم ما از جناب آقای احمدی‌نژاد، منهای مشائی حمایت می‌کنیم. آقایان این نقد را قبول داشتند و حتی یک نفر هم در جلسه جامعه مدرسین نبود که بر آقای مشائی نقد نداشته باشد؛ اما مصلحت را در این دیدند که در آن برهه این موضوع را مطرح نکنیم و کمک کنیم آقای رئیس‌جمهور رأی بیاورد، اما در عین حال نباید از جریان انحرافی غافل شد.

همسر اسامه بن لادن :  پنج سال گذشته را در این خانه زندگی کرده ایم

Posted: 05 May 2011 11:52 PM PDT

جرس: بر خلاف تصورمطرح که اسامه بن لادن از یک غار به غار دیگری پناه می برده  و در مرز افغانستان و پاکستان سرگردان بوده است، به گفته همسرش وی  پنج سال گذشته را در مجموعه مسکونی خود در پاکستان گذرانده است.