جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


پیام شیرین عبادی برای تولد بهمن احمدی امویی

Posted: 10 May 2011 05:22 AM PDT

این زندانی سیاسی از حقوق یك زندانی عادی نیز محروم است

جــرس: در آستانه فرارسیدنِ زادروزِ بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار زندانی، شیرین عبادی، فعال حقوق بشری و برنده جایزه صلح نوبل، طی پیامی تولد این زندان سیاسی را تبریک گفته و با اشاره به شرایط حبس وی، خاطرنشان کرد "بهمن احمدی امویی از تمام حقوق یك زندانی عادی محروم است، حقوقی كه طبق آیین نامه زندانها برای همه زندانی ها، یكسان در نظر گرفته شده است "


به گزارش منابع خبری جرس، در پیام شیرین عبادی پیرامون زادروزِ بهمن احمدی امویی آمده است:
"اول خرداد، روز تولد بهمن احمدی امویی، روزنامه نگار و زندانی سیاسی است که از سی ام خردادماه ۱۳۸۸ در زندان اوین به سر می برد. بهمن احمدی امویی روزنامه نگار شجاعی است كه فقط به خاطر نوشتن زندانی شده است و از روزهای نخست پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ٨٨ در زندان اوین به سر می برد ."


به گفته شیرین عبادی، "بهمن احمدی امویی از همه حقوق یك زندانی عادی محروم است، حقوقی كه طبق آیین نامه زندانها برای همه زندانی ها یكسان در نظر گرفته شده است .بهمن مدتهاست از حق مرخصی استفاده نكرده و بیش از نه ماه است كه از هر گونه ملاقات حضوری با خانواده اش محروم است . او كه در بند ٣۵۰ زندان اوین به سر می برد از هر گونه حق تماس تلفنی با خانواده اش هم محروم است."


عبادی با اشاره به اینكه این زندانی سیاسی در اعتراض به این شرایط چند بار دست به اعتصاب غذا زده، خاطرنشان نمود "اما متاسفانه این اعتراض ها توسط قوه قضاییه هرگز شنیده نشده است و شاید به همین دلیل است كه تعدادی از خانواده های زندانیان سیاسی دادستان تهران، جعفری دولت آبادی را تحریم كرده اند زیرا می دانند این دادستان نه می خواهد و نمی تواند قانون را اجرا كند."


عبادی در همین پیام گفته است :"در زندان و دادگاههای امروز ایران فقط ماموران امنیتی هستند كه حكومت می كنند و فراتر از قانون و قاضی حكم می رانند ."

 

وی تاكید كرد :"در این شرایط بهمن و همكاران روزنامه نگارش صبح آزادی را به انتظار نشسته اند چشم انتظار روزی كه كسی به جرم نوشتن در زندان نماند ، در این شرایط به بهمن كه تولدش را در زندان می گذراند و ما امیدواریم تولدهای زیادی را در آزادی جشن بگیرد تبریك می گوییم ."


بهمن احمدی امویی روزنامه‌نگار و دانش‌آموخته رشته اقتصاد است و با روزنامه‌های جامعه، توس، صبح امروز، نوروز، شرق، وقایع اتفاقیه و سرمایه همکاری داشت و تاکنون دو کتاب به نام‌های «اقتصاد سیاسی جمهوری اسلامی» و «مردان جمهوری اسلامی چگونه تکنوکرات شدند» از وی منتشر شده است.


همسر وی ژیلا بنی یعقوب نیز، در ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ در جریان پیامدهای اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران به همراه همسرش، بهمن احمدی امویی بازداشت شد که پس از شصت روز با وثیقه آزاد و در خرداد ۱۳۸۹ از سوس دادگاه انقلاب اسلامی به یک‌سال حبس تعزیری و ۳۰ سال محرومیت از شغل روزنامه‌نگاری محکوم شد.


این روزنامه نگار ۳۸ ساله ایرانی در سال ۱۳۸۸ برنده جایزه بین المللی شجاعت در روزنامه نگاری از بنیاد بین المللی رسانه های زن و همچنین برنده «جایزه جهانی آزادی بیان» شد. وی همچنین در سال ۱۳۸۹ جایزه ویژه «آزادی بیان» سازمان گزارشگران بدون مرز را از آن خود کرد.


بنی یعقوب، روزنامه نگار، اوایل هفته جاری برای چهارمین بار پس از انتخابات در دادگاه محاکمه شد و این بار دادگاهش در شعبه ۱۰۵۷ مجتمع کارکنان دولت برگزار گردید، که به گفته فریده غیرت، وکیل مدافع وی، این بار موکلش به اتهام "توهین به رییس جمهوری و مقامات" به دادگاه فراخوانده شده است.
 

رژیم سوریه اجازه ورود کمک های پزشکی و بشردوستانه جهانی را نمی دهد

Posted: 10 May 2011 04:13 AM PDT

همزمان با موج گسترده سرکوب و سانسور
جــرس: درحالیکه خبرگزاری های بین المللی گزارش داده اند که همزمان با موج گسترده سرکوب و بازداشت‌ مخالفان در شهرهای مختلف سوريه، اقدامات اتحاديه اروپا در ممنوعيت ارسال سلاح به سوريه و همچنين تحريم مقامات سوری دخیل در سرکوب معترضان، از روز سه‌شنبه اجرا خواهد شد، سازمان ملل متحد روز سه شنبه نسبت به وضعیت شهر درعا ابراز نگرانی کرده و گفته است به کمک های بشردوستانه اجازه ورود به شهر داده نشده و کمک های پزشکی نیز به آوارگان نرسیده است.


گفتنی است درجريان تماس تلفنی هفته گذشته بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، با بشار اسد (رييس سوريه)، بر سر ارسال کمک‌های بشردوستانه به درعا توافق شده بود، اما این بار نیز دولت سوریه همانند هشت هفتۀ گذشته، وعده های خود را عملی نکرده است.


همزمان خبر رسیده است که سرکوب و بازداشت و ناپدید شدن معترضین و مخالفین حکومت حزب بعث، به رهبری بشار اسد، همچنان ادامه داشته و نیروهای ارتش و انتظامی، در شهرهای مختلف مستقر شده اند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه اتحادیه اروپا در مورد تحریم سوریه آمده است: "شورای (اتحاديه اروپا) تصميم در خصوص ممنوعيت صدور سلاح و تجهيزاتی که برای سرکوب داخلی مورد استفاده قرار می‌گيرند و همچنين ممنوعيت صدور ويزا و مسدود کردن اموال مقام‌های سوريه را اتخاذ و تصويب کرده است."


طبق اين گزارش ممنوعيت صدور ويزا و همچنين توقيف اموال برای سيزده مقام سوری که در سرکوب‌های معترضان نقش دارند، اجرا خواهد شد.


اين بيانيه همچنين تصريح کرده است که اين مصوبه روز سه‌‌شنبه در نشریه رسمی اتحاديه اروپا منتشر خواهد شد و اين بمثابه اجرای تحريم‌ها در روز سه‌شنبه خواهد بود.


در همين حال، سازمان ملل متحد روز دوشنبه اعلام کرد، مقام‌های سوری هنوز مجوز لازم برای ورود کاروان کمک‌های بشردوستانه اين سازمان به شهر درعا را صادر نکرده‌اند.


فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل متحد گفت: "هنوز کاروان کمک‌های بشردوستانه (سازمان ملل متحد) وارد شهر درعا نشده است."


اين سخنگوی سازمان ملل متحد همچنين گفته است: "ما در تلاش هستيم علت دسترسی پيدا نکردن (به شهر درعا) را روشن کنيم و ما همچنين در تلاش هستيم تا به ديگر مناطق سوريه نيز دسترسی پيدا کنيم."


فرحان حق در پاسخ به پرسشی در خصوص بدقولی مقامات سوريه گفت: "ما در تلاشيم دليل این که چرا تا حالا کاروان این کمک‌ها به درعا نرسيده را روشن کنيم. بايد ديد که اين کاروان کمک‌ها در روزهای آينده می‌تواند وارد شهر درعا بشود يا نه."


گفتنی است درجريان تماس تلفنی هفته گذشته بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، با بشار اسد، رييس سوريه، بر سر ارسال کمک‌های بشردوستانه به درعا توافق شده بود.

تظاهرات اعتراضی در درعا از هفت هفته پيش آغاز شد و حکومت بشار اسد برای سرکوب اين اعتراضات واحدهای ارتش را به اين شهر اعزام کرده است.


تداوم موج بازداشت‌ها

به گفته فعالان حقوق بشر نيروهای امنيتی سوريه در ادامه تلاش خود برای مهار اعتراضات در اين کشور روز دوشنبه در جستجوی خانه به خانه در بسياری از شهرها صدها نفر را بازداشت کردند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، يک فعال حقوق بشر گفته است: بازداشت‌های روز دوشنبه در مناطقی چون حمص، شهر ساحلی بانياس، مناطقی در اطراف دمشق و روستاهای حومه شهر درعا در جنوب سوريه انجام شده است.


رامی عبدالرحمان، مدير نظارت بر حقوق بشر سوريه، همچنين گفته است: در همين روز صدای تيراندازی در منطقه «ماداميه» در دمشق شنيده شده است.


به گفته اين فعال حقوق بشر، بعداز ظهر روز دوشنبه دهها تن از زنانی که بستگان آنها طی روز های اخير بازداشت شده‌اند در بانياس دست به تجمع زده‌اند. طبق اين گزارش بازداشت‌شدگان در استاديوم ورزشی شهر بانياس نگهداری می‌شوند.


با گذشت هشت هفته از آغاز اعتراضات در سوریه، تا کنون بالغ بر ٨۰۰ کشته از طرف گروههای حقوق بشری و بیمارستانی، در آن کشور به ثبت رسیده است.

 

 

موج حمایت از اعتصاب و اعتراض ٢۵ اردیبهشت ماه، توسط دانشگاههای مختلف کشور ادامه دارد

Posted: 10 May 2011 04:13 AM PDT

جــرس: در ادامه اعلام حمایتهای دانشجویانِ سبز دانشگاههای کشور از فراخوان فعالان دانشجوییِ دانشگاههای تهران و امیرکبیر برای برگزاری اعتصاب سراسری و اعتراضِ همزمان در روز ٢۵ اردیبهشت، جمعی از دانشجویان دانشگاه های چندگانه قزوین، جمعی از فعالین دانشجویی و مدنی سمنان، دانشجویان سبز دانشگاه آزاد مشهد، جمعی از دانشجویان سبز دانشگاه آزاد واحد خمینی شهر اصفهان و جمعی از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم کرج نیز، با صدور بیانیه هایی مجزا به این حرکت اعتراضی پیوستند.


بنا بر این گزارش فیس بوک «٢۵ اریبهشت»، جمعی از دانشجویان دانشگاههای شهر قزوین ضمن حمایت از این حرکت اعتراضی خواستار پیوستن اقشار مختلف به این اعتراضات شده و در بیانیه خود آورده اند "دانشجویان همیشه صدای اعتراض کارگران،معلمان و تمامی اقشار جامعه بوده اند و ایجاد فضای امنیتی در دانشگاهها در واقع برای خاموش کردن این صدای اعتراض بوده، برای همین ٢۵ اردیبهشت روز اعتراض و اعتصاب سراسری دانشجویان درتمام دانشگاههای ایران بر علیه فضای امنیتی در دانشگاهها اعلام شده است. ما دانشجویان دانشگاه آزاد واحد باراجین، دانشگاه بین الملل قزوین، دانشگاه آزاد واحد نواب، دانشگاه پیام نور قزوین، دانشگاه دهخدای قزوین، دانشگاه تربیت معلم قزوین، حمایت خود را از این فراخوان اعلام کرده و همینطور اعلام می کنیم که ما نیز در ٢۵اردیبهشت تمام کلاسها را تعطیل کرده و در میدان قلم دست در دست هم جمع می شویم و فریاد مرگ بر دیکتاتور سر می دهیم و خواهان برچیده شدن حراست و بسیج و تمام ارگانهای سرکوب در دانشگاهها هستیم. همچنین ما دانشجویان دانشگاههای قزوین تمامی جوانان، زنان، معلمان، کارگران، پرستاران و تمام مردم را به حمایت از دانشجویان فرا می خوانیم و از آنها می خواهیم که همراه دانشجویان، بر علیه فقر، تبعیض، استبداد و اعدام فریاد سر دهند."


همچنین جمعی از فعالین دانشجویی و مدنی دانشگاه سمنان نیز، از تمامی اساتید و دانشجویان دانشگاه سمنان و دیگر دانشگاههای کشور درخواست نموده اند تا با تعطیل کردن کلاسهای خود در روز ٢۵ ازدیبهشت و با حرکتهای نمادین و ابتکاری یک بار دیگر اعتراض خود را به تنگ نظری ها، تحجر و اقتدار گرایی در محیط دانشگاه و جامعه اعلام دارند. در این بیانیه آمده است که: "در پی انتشار بیانیه جمعی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران برای اعتراض به امنیتی شدن فضای این دانشگاه در روز ٢۵ اردیبهشت ماه و پیرو آن انتشار بیانیه جمعی از دانشجویان سبز دانشگاه پلی تکنیک و همچنین فراخوان عمومی این دانشجویان در بیانیه خود از دیگر دانشگاه ها برای پیوستن به این حرکت اعتراضی که با استقبال گسترده فعالین دانشجویی دانشگاههایی مختلف مواجه شده است؛ جمعی از فعالین دانشجویی و مدنی دانشگاه سمنان نیز با حمایت قاطع خود از این حرکت اعتراضی اعلام می دارند که باشرکت در اعتصاب و اعتراض ٢۵ اردیبهشت ماه این روز را به نقطه ی عطفی در تاریخ جنبش دانشجویی تبدیل خواهند کرد. بدینوسیله از تمامی اساتید و دانشجویان دانشگاه سمنان و دیگر دانشگاههای کشور درخواست می شود تا با تعطیل کردن کلاسها و با حرکتهای نمادین و ابتکاری یک بار دیگر اعتراض خود را به تنگ نظری ها تحجرها و اقتدار گرایی ها در محیط دانشگاه و جامعه نشان داده و اعلام کنند که همگام و همراه با مردم در راه احقاق حقوق خود ایستادگی خواهند کرد."


دانشجویان سبز دانشگاه آزاد مشهد نیز، در بیانیه ای جداگانه از دانشجویان دانشگاه خود خواسته اند تا در ساعت یازده و نیم صبح روز ٢۵ اردیبهشت ماه، در صحن علنی دانشگاه خود دست به تجمعی اعتراض آمیز بزنند.
در بخش هایی از این بیانیه آمده است که : "امروز درحالی به سالگرد شهدای ٨٨ نزدیك می شویم كه چشم انداز پیروزی جنبش بیشتر از همیشه روشن و شفاف به چشم می خورد. چه خوب كه شنیدیم دوستان و یاران دبستانیمان در دانشگاه تهران ما را برای اعتراض و اعتصاب سراسری در دانشگاه فراخوانده اند. ... آری دانشگاه مرز ماست, پایداری رسم ماست. لذا ما دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد, با یاران دبستانیمان در دانشگاه تهران و سایر دانشگاههایی كه تا امروز اعلام همبستگی با اعتصاب ٢۵ اردیبهشت كرده اند , اعلام همبستگی می كنیم و صدای اعتراضمان را به گوش مسولین می رسانیم. وعده ما ساعت یازده و نیم صحن علنی دانشگاه."


همچنین جمعی از دانشجویان سبز دانشگاه آزاد واحد خمینی شهر اصفهان نیز، ضمن حمایت از این حرکت اعتراضی از دانشجویان دانشگاه خود خواسته اند تا ساعت دوازده ظهر با ایجاد تجمع در مقابل دانشکده فنی و مهندسی، به حمایت از این فراخوان بپردازند. بنا به گزارش صفحه فیس بوک بیست و پنج اردیبهشت در بخشی از این بیانیه آمده است که: " ما جمعی از دانشجویان سبز دانشگاه آزاد واحد خمینی شهر اصفهان حمایت خود را در راستای تصمیم گرفته شده از جانب سایر دانشجویان سبز کشور مبنی بر اعتصاب دانشجویی در اعتراض به سرکوب دانشجویان، حضور بی اندازه نیروهای امنیتی، نبود آزادی بیان و ستاره دار شدن جمع کثیری از دانشجویان نخبه ی کشور و... اعلام می داریم و همزمان با همه دانشگاههای کشور روز یکشنبه ٢۵ اردیبهشت ماه، از ساعت دوازده ظهر اعتصاب خود را آغاز می نماییم. لازم به ذکر است این تجمع در مقابل دانشکده ی فنی مهندسی آغاز خواهد شد.


همچنین در بیانیه دیگری، جمعی از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم کرج نیز، ضمن حمایت از بهار اعتراضات دانشجویی، شرکت خود را در این اعتراض سراسری اعلام نموده اند، که در قسمتی از این بیانیه آمده است "ما جمعی از دانشجویان تربیت معلم حمایت خود را از این حرکت اعلام میکنیم و به تمامی دانشجویان این دانشگاه پیام می دهیم که به جمع ما بپیوندند و اعتراض خود نسبت به تغییرات جدید در دانشگاه های کشور را به گوش کسانی که میخواهند شان دانشجو را به زیر بکشند برسانند."


گفتنی است طی دو روز گذشته نیز، دانشجویانِ سبزِ دانشگاههای «غیر انتفاعی شمال»، «مازندران»، «تهران شرق (قیامدشت)» و «آزاد قائمشهر» نیز، با صدور بیانیه هایی جداگانه، به این حرکت اعتراضی پیوستند و از حضور خود در این اعتصاب و اعتراض خبر دادند.

تاکنون تشکل های متعددی از دانشگاههای سراسر کشور، طی صدور بیانیه هایی جداگانه و بعضا مشترک، از خیزش ٢۵ اردیبهشت که جمعی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران پیشنهاد داده بودند، حمایت کرده اند، از جمله : دانشجویان سبز دانشگاه امیر کبیر، علامه، بهشتی، علم و صنعت، هنر، بوعلی همدان، گیلان، آزاد ساری، دانشگاه آزاد رباط کریم، انجمن اسلامی دانشگاه آزاد پیشوا- ورامین، پیام نور مازندران، دانشگاه های چهارگانه شهر تبریز، آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران و دانشجویان سبز دانشگاه آزاد لاهیجان.

 


 

بادامچیان: نمایندگان مجلس آماده بودند تا کار دولت را نهایی کنند

Posted: 10 May 2011 03:39 AM PDT

جــرس: نماینده اصولگرای تهران در مجلس هشتم، ملاک واقعی مشروعیت قانونی، شرعی و مقبولیت مردمی هر مسوول نظام جمهوری اسلامی را "التزام عملی به قانون اساسی و رهنمودها و نظرات ولی فقیه" دانست و با اشاره به واکنش تند مجلس به دولتی ها در چالش های اخیر و اقدام به جمع آوری امضا برای پرسش از رئیس دولت، خاطرنشان کرد "نمایندگان مجلس اخطار غیرمستقیم دادند و آماده بودند تا اقدام نهایی قانونی را انجام دهند که مشکل رفع گردید؛ اما از این به بعد نیز این مسیر ادامه خواهد داشت."


به گزارش خبرآنلاین، اسدالله بادامچیان در نطق روز سه شنبه بیستم اردیبهشت ماه خود اظهار عقیده کرد: اگر کسی یا کسانی در هر موقعیت و مقام از اصل ولایت و ولایت‌پذیری فاصله گیرند، ملت و همه پشتیبان‌شان از آنان فاصله می‌گیرند و منزوی می‌شوند.


وی با بیان اینکه رویدادهای ایران اسلامی در این چند روزه بار دیگر اهمیت ولایی اصل ولایت فقیه عادل و کارآیی آن را اثبات کرد، ادعا کرد: "نمونه دیگری از اقتدار ولایت به عنوان محور اقتدار نظام جمهوری اسلامی و نمود آشکار وحدت همگانی در تبعیت از ولی امر مسلمین، تدبیر معضلات در عین حفظ آرامش، اخلاق و به کارگیری همه تدبیرهای فردی و جمعی همه مسوولان دلسوز بود."


وی همچنین گفت "تبعیت یکپارچه مسوولان در هر رده و هوشیاری و بیداری تحسین‌برانگیز مردم چگونه وحدت ملی و ولایی را با حفظ همه سلیقه‌ها تامین می‌کند، مشکلات را با کمترین هزینه حل می‌نماید، امیدهای واهی دشمنان اسلام و مستکبران جهان و معاندان را به باد می‌دهد و اجازه نمی‌دهد دشمنان و نااهلان سوءاستفاده کنند. این کار بر اساس مبانی شرعی و قانونی و مدبرانه به گونه‌ای به سامان ‌رسید که راه سوءاستفاده‌ها بسته ‌شد. "


این عضو ارشد حزب محافظه کارِ موتلفه اسلامی همچنین گفت "باید همگی توجه جدی به این سخن رهبری کنیم که گفت تا من زنده هستم اجازه نمی‌دهم انحراف پدید آید. این انحراف چیست؟ آنان که باعث و بانی انحراف هستند و به فرموده برخی فقهای اسلام نفوذی در دستگاه‌های دولتی شده‌اند کدامند؟ لازم است روسای سه قوه به ویژه رییس‌جمهور آگاهی‌های لازم را در مورد این انحراف و منحرفان به مردم بدهند تا مبادا آسیب‌هایی که در این سه دهه از نفوذی‌های انحرافی خورده‌ایم، تکرار شود. "

باید توبه کرد
 همزمان با بادامچیان، با گذشتِ چند روز از چالش های میان حامیان رهبری و نزدیکان دولت – که از ماجرای برکناری وزیر اطلاعات و ابقای او توسط رهبری آغاز و شعله ور شد- و در حالیکه طرح پرسش از رئیس دولت فعلا متوقف مانده، یکی دیگر از نمایندگان اصولگرای مجلس امروز گفت: اگر فرامین رهبری حکم حکومتی باشد، اطاعت از آن حتی برای مراجع عظام تقلید هم واجب است و برای تاخیر در پذیرش آن، باید توبه کرد.


به گزارش خبرآنلاین، سیدجلال یحیی‌زاده، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در نطق امروزش با بیان اینکه در این نظام استمرار راه انبیاء و امامت با ولایت فقیه محقق می‌شود، به رهبری‌های رهبر فقید و فعلی نظام اشاره کرد و مدعی شد: همین تجربه تاریخی موجب شده که در نظام مردم‌سالاری دینی، مردم در انتخابات مختلف بویژه در انتخاب رییس‌ جمهور به دنبال گزینه‌ای باشند که به اعتقاد خود، حافظ رکن رکین و محور اساسی و اصلی انقلاب و ولایت فقیه باشد.
 

نامه سعید جلیلی به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

Posted: 10 May 2011 02:50 AM PDT

جــرس: دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، در نامه‌ ای به مسئول سیاست خارجی و امنیت اتحادیه اروپا اظهار كرد: اراده ملت‌ها جایگزین مناسبات استبدادی در نظام بین‌الملل خواهد شد.


به گزارش ایسنا، سعید جلیلی بعنوان نماینده رهبر جمهوری اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی، در نامه خود به کاترین اشتون، همچنین تاكید كرده است: اصرار بیهوده برخی دولت‌ها برای تداوم مناسبات نابرابر در جهان و مقابله با خواست ملت‌ها و حمایت آن‌ها از حاكمان مستبد دیگر نمی‌تواند ادامه داشته باشد.


در این نامه كه اروزسه شنبه بیستم اردیبهشت ماه توسط سفیر جمهوری اسلامی در اتحادیه اروپا به اشتون تسلیم شد، آمده است: تحولات چند ماه اخیر نشان داد بسته پیشنهادی سه سال پیش ایران مبتنی بر دركی صحیح از واقعیت‌ها بوده است.


دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به كاترین اشتون گفت: از بازگشت شما به گفت‌وگو برای همكاری حول نقاط مشترك استقبال می‌كنیم.


او احترام به حقوق ملت‌ها و پرهیز از به كارگیری فشار را دو پایه اساسی برای همكاری‌ها دانست.


گفتنی است کاترین اشتون چندی پیش طی نامه ای به مقامات اتمی جمهوری اسلامی، طی رویکرد به مسائل منطقه، خواستار بازگشت آنها به مذاکرات اتمی متوقف شده از ماه ژانویه شد.


می دانم چیست، اما اجازه دهید چیزی نگویم
در همین زمینه، روز گذشته علی اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، با اشاره به نامه کاترین اشتون به سعید جلیلی، ضمن تاكید بر این‌كه اشتون خطاب به جلیلی نامه‌ای نوشته است، گفت: بعد از اعلام نظر رئیس جمهور شخص جلیلی درباره زمان ارسال پاسخ نامه تصمیم می‌گیرد.


صالحی در رابطه با نامه كاترین اشتون و بررسی آن از سوی رئیس دولت جهت پاسخگویی بیان كرد: متاسفانه برخی خبرگزاری‌ها این خبر را مطابق با برداشت‌های خود منعكس كردند. اولا نامه‌ای كه خانم اشتون، رئیس سیاست خارجه‌ی اتحادیه اروپا فرستاده برای جلیلی است نه برای من و من نیز هیچگاه نگفته‌ام كه این نامه برای ما فرستاده شده است. این نامه برای جلیلی فرستاده شده است و علت آن هم این است كه وی متولی برنامه هسته‌یی است. در ثانی گفتم كه پاسخ این نامه با كمك وزارت خارجه و همكاران ما در شورای عالی امنیت ملی تهیه و تنظیم شده است.

وی ادامه داد: مساله سوم هم آن است كه این نامه نزد محمود احمدی‌نژاد است تا نظرشان را بدهد و بعد از آن نیز قرار است كه شخص جلیلی نامه را ارسال كند و نه وزارت خارجه.


صالحی در ادامه به انتشار برخی اخبار مبنی بر دیدار با اشتون در بروكسل اشاره كرد و گفت: من هیچگاه به بروكسل نرفته‌ام. متاسفانه برخی رسانه‌ها اخبار اشتباهی را منتشر می‌كنند و بعد بر اساس آن خبر اشتباه تحلیل‌های عجیب و غریبی هم ارائه می‌دهند كه این مساله خارج از عرف، اخلاق و رسالت خبرنگاری است. من تاكنون بروكسل را ندیده‌ام حال شاید در آینده توفیقاتی حاصل شود. البته ما با خانم اشتون در ژنو ملاقاتی داشتیم. ما برای حضور در جلسه كمیسیون شورای حقوق بشر در ژنو بودیم كه با ایشان هم ملاقاتی داشتیم كه در رابطه با مسائل مختلف با هم رایزنی‌هایی كردیم.


وزیر خارجه جمهوری اسلامی افزود: ما منتظریم تا احمدی‌نژاد نظرش را در خصوص نامه بدهد و قطعا بعد از آن جلیلی تصمیم خواهد گرفت كه چه زمانی نامه را ارسال كنند و این مساله ربطی به وزارت امور خارجه ندارد ما می‌خواستیم كه این مساله كاملا روشن و تصحیح شود تا دیگران سوء استفاده نكنند و بر اساس اخبار نادرست تحلیل‌های نادرست ندهند چرا كه این مساله از نظر من خارج از عرف و اخلاق است.


وی با بیان این‌كه از محتوای نامه مطلعم، گفت: اجازه بدهید این مساله را شورای عالی امنیت ملی هرگونه كه مصلحت بداند اعلام كند. من از مفاد نامه مطلعم اما اكنون مصلحت نمی‌دانم محتوا را بیان كنم.
 

سردار نقدی از تشکیل ستادی برای بزرگداشت شهدای مبارزه با نفاق خبرداد

Posted: 10 May 2011 02:08 AM PDT

جــرس: فرمانده کل بسیج در حاشیه سومین جشنواره «فرهنگیان برگزیده بسیجی» و یادواره شهید محمد طالبیان در جمع خبرنگاران گفت: ستادی برای بزرگداشت شهدای مبارزه با نفاق تشکیل شده است که جزییات و اخبار بیشتر مربوط به آن را به زودی اعلام می‌کنیم.


به گزارش خبرآنلاین، سردار پاسدار محمدرضا نقدی، در این مراسم اظهار داشت "امسال سی‌امین سالگرد شهدای مبارزه با نفاق است و این فرصتی برای تفکر و تعمق در سیره شهدا و ارزش‌هایی است که این افراد آفریدند. تاکنون بیشتر توجه ما به شهدای دفاع مقدس بوده است و شاید از معرفی شهدای مبارزه با نفاق غفلت شده باشد."


اشاره این مقام نظامی، برخی درگیری ها میان اعضا و هوادارانِ گروههای مخالف نظام با بدنه و حامیان حکومت در سال های دهه شصت است.


فرمانده کل بسیج با بیان این‌که یکی از شهدای شاخص مبارزه با نفاق شهید طالبیان بود، اظهار کرد: شهید طالبیان در سن نزدیک به 60 سالگی نقش یک چریک و تکاور عملیاتی را ایفا کرد و برای مبارزه با نفاق به خاک دشمن رفت و درهمانجا شهید شد.


وی در ادامه با تاکید بر لزوم تحول در نظام آموزش و پرورش کشور گفت: همانطور که بسیجیان در دفاع مقدس و انقلاب خط شکن بودند، در عرصه تحول در آموزش و پرورش هم که خواسته به حق رهبری و مردم است باید خط ‌شکن باشند.


نقدی بر همکاری بیشتر بسیج فرهنگیان و وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد و افزود: در حال حاضر یک فضای انقلابی و مدیریت خوب در آموزش و پرورش کشور وجود دارد، ولی اگر همه فرهنگیان به صحنه نیایند، تحول شکل نمی‌گیرد.


فرمانده کل بسیج، دیروز نیز در مراسم اختتامیه اولین جشنواره فرهنگی هنری هجرت، با تاکید بر لزوم هوشیاری خواص و مسئولان کشور نسبت به هواهای نفسانی که ممکن است بین آنها و ولایت فاصله بیاندازد، گفت: خصائل و ویژگی‌های برجسته انسانی ممکن است خود تبدیل به حجاب‌های ظلمانی گشته و رفته رفته انسان را از مسیر ولایت دور کنند. به عنوان نمونه می‌بینیم کسانی که بعضا از سوابق درخشان مبارزاتی برخوردارند و بارها و بارها در دوران پیش از انقلاب به زندان رفته و شکنجه شده‌اند، به دلیل عدم اخلاص و خودسازی، با سوء استفاده از سوابقشان در برابر نظام اسلامی می‌ایستند.


گفت: امروز مسئولین ما باید مراقب باشند که مبادا خدمات گسترده‌ای که تا کنون ارائه داده‌اند و ویژگی‌های ارزنده‌ای که در وجودشان است موجب غفلت از فرمان ولی شود.


وی اظهار عقیده کرد: همین عدم توجه به مسئله اخلاص و خودسازی موجب شد کسی که افتخار شاگردی امام را داشت و از علمای اخلاق بود، تا حد سخنگوی صدام در رادیو عراق تنزل یافت. امروز هم مسئولین ما باید مراقب باشند که مبادا خدمات گسترده‌ای که تا کنون ارائه داده‌اند و ویژگی‌های ارزنده‌ای که در وجودشان است موجب غفلت از فرمان ولی شود.
 

مادر رونقی ملکی: امیدوارم بگذارند حسین به مرخصی بیاید تا بقیه درمانش را پیگیری کنیم

Posted: 10 May 2011 01:53 AM PDT

مژگان مدرس علوم
جرس: حسین رونقی ملکی به خاطر فشارهای وارد شده در طول مدت بازداشت وی دچار ناراحتی‌های جسمی از جمله عفونت شدید کلیه شد که نهایتا بعد از تاخیر چهار ماهه برای درمان به بیمارستان منتقل و تحت عمل جراحی قرار گرفت. اما روز شنبه وی به زندان منتقل گردید و تاکنون نسبت به درخواست مرخصی استعلاجی برای وی پاسخی داده نشده است.  

 
مادر حسین رونق ملکی با اشاره به نیاز مبرم فرزندش به مرخصی برای پیگیری درمانش می گوید: "الان نگران وضعیت حسین هستم . او باید تحت درمان قرار بگیرد. کیسه صفرایش هم سنگ دارد البته پزشک ها گفته اند چهل روز دیگر دوباره باید به بیمارستان برگردد. برای مرخصی هم درخواست دادیم تا ببینیم چه جوابی می دهند."


گفتنی است، حسین رونق ملکی که در زمینه برنامه‌نویسی و ساخت وبلاگ و عبور از فیلترینگ تخصص داشته و در مبارزه با سانسور در فضای سایبری ایران تلاش‌های گسترده‌ای را انجام داده است، از تاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۹ بازداشت و مدت هیجده ماه را در سلول‌های انفرادی بند دو الف زندان اوین زیر نظر سپاه پاسداران و خارج از نظارت سازمان زندان‌ها سپری کرد و از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیرعباسی به ۱۵ سال زندان محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر عینا به تأیید رسید.


متن گفتگوی "جرس" با زلیخا موسوی مادر حسین رونقی در پی می آید:


خانم موسوی با خبر شدیم فرزندتان را بعد از عمل جراحی به زندان بازگردانند .می توانید در این خصوص صحبت بفرمایید؟


بله روز شنبه ظهر حسین را به زندان برگردانند. عمل جراحی هم انجام شده و قرار شده بعد از چهل روز دوباره در بیمارستان درمانش را ادامه دهد.


در حال حاضر وضعیت جسمانی ایشان چطور است و برگرداندنشان به زندان خطرساز نیست؟


والله چه بگویم، درخواست مرخصی دادیم اما هنوز جواب نداده اند.


در بیمارستان توانستید با او ملاقات داشته باشید؟


هفده روز بود که حسین در بیمارستان بستری بود و من خودم شانزده روز است که از آذربایجان به تهران آمدم و در بیمارستان بودم تا بالاخره توانستم او را ببینم.


آن لحظه که پسر بیمارتان را از بیمارستان به زندان می بردند چه حسی داشتید؟


حس یک مادر، مثل همان حسی که وقتی حسین را بازداشت کردند و زندان بردند. حالم خوب نبود البته حال من هم مثل دیگر مادرها است اما حسین مریض و خیلی ناراحت بود و به او گفتم مرد باش. حتی وقتی شنیدم به دست و پایش زنجیر زده اند و ناراحت است گفتم عیبی ندارد چرا ناراحت می شوی به دست یک مرد زنجیر می زنند مثل یک مرد سرت را بالا بگیر برو زندان.


از نگرانی های خودتان بگویید؟


الان نگرانم باید تحت درمان قرار بگیرد کیسه صفرایش هم سنگ دارد. البته پزشک ها گفته اند چهل روز دیگر دوباره باید به بیمارستان برگردد. برای مرخصی هم درخواست دادیم تا ببینیم چه جوابی می دهند.


تا قبل از اینکه به بیمارستان منتقل شوند به مرخصی آمده بودند؟


نخیر هیجده ماه که در انفرادی بود و ملاقات نداشتیم و بعد که از انفرادی بیرون آمد ملاقات کابینی داشتیم. حسین هم این مدت را با صبر و توکل به خدا تحمل کرد.


بعد از هیجده ماه انفرادی اولین بار که با پسرتان حرف زدید به او چه گفتید؟


با وجودی که حالم بد بود به حسین گفتم مرد باش ببین بچه های کوچکتر از تو هم آنجا هستند و به خدا توکل کن و من هم هر روز دعا می خوانم. به او می گفتم زندان جای مردان است و این جوری به او دلداری می دادم. بخدا بعد از اینکه با او حرف می زدم خودم زار زار گریه می کردم. همه مادرها که من را می دیدند می گفتند با این همه رنجی که کشیدید اینجور به حسین روحیه می دهید نمی دانیم چه بگوییم!


در پایان صحبتی با مسئولین ندارید؟


من از همه مسئولین خواهش می کنم به حسین مرخصی بدهند. از آقای دادستان و مسئولین زندان خواهش و تمنا دارم بگذارند حسین به مرخصی بیاید تا بقیه درمانش را پیگیری کنیم. بخدا بعد از درمانش مثل یک مرد او را به زندان تحویل می دهم. من از همین جا از همه مسئولینی که گذاشتند حسین به بیمارستان بیاید و عمل کند تشکر می کنم و امیدوارم دادستان با درخواست مرخصی موافقت کند.


با تشکر از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.


 

دیوان عدالت اداری به نفع انتشارات تیمورزاده رای داد

Posted: 10 May 2011 01:51 AM PDT

بعد از تحصن مقابل بیت رهبری در اعتراض به عملکرد دولت

جــرس: یک هفته بعد از تحصن مدیر انتشارات تیمورزاده در مقابل بیت رهبری و تظلم و دادخواهی از اقدامات دولت، دیوان عدالت اداری حکمی به نفع این ناشرِ معترض، که غرفه اش در نمایشگاه کتاب تعطیل شده بود، صادر نمود.


خبرگزاری مهر با درج تصویر حکم شعبه سوم دیوان عدالت اداری که منجر به بازگشایی غرفه انتشارات تیمورزاده در بخش دانشگاهی نمایشگاه کتاب شده، نوشت "غرفه انتشارات تیمورزاده در بخش دانشگاهی بیست و چهارمین نمایشگاه کتاب تهران که بدون اخطار کتبی و براساس نقل قول‌های شفاهی و بدون مشخص شدن تخلف آن تعطیل شده بود، صبح امروز سه شنبه بیستم اردیبهشت ماه و در هفتمین روز نمایشگاه آغاز به کار کرد.
اما آنچه باعث گشایش در کار این غرفه شد، حکم شعبه سوم دیوان عدالت اداری بر اساس شکایت فرهاد تیمورزاده بود که در این رای آمده است: "با توجه به اوراق و محتویات پرونده نظر به اینکه در صورت اجرای دستور مورخه سیزدهم اردیبهشت رئیس و مسئول حراست سالن بخش دانشگاهی نمایشگاه کتاب تهران، خسارت جبرا‌‌ن‌ناپذیری به شاکی وارد می‌شود، بنابراین با احراز تحقق شرایط مقرر در ماده ۱۵ قانون دیوان عدالت اداری، دستور موقت مبنی بر توقیف عملیات اجرایی نسبت به دستور موصوف تا رسیدگی آن صادر و اعلام می گردد".


تیمورزاده با اشاره به اینکه از صبح که این غرفه باز شده است، ممانعتی برای ادامه فعالیت آن ایجاد نشده است، گفت: مخاطبان غرفه ما کاملا تخصصی و افرادی هستند که به دنبال کتاب‌های آموزشی در حوزه پزشکی هستند و در همین چند ساعت هم سعی شده به نیاز مخاطب پاسخ داده شود.


به گفته وی در چند روز گذشته که این غرفه بسته بوده است، خسارت زیادی به ناشر وارد شده؛ چرا که فروش کتاب در نمایشگاه کتاب، مساله‌ای بوده که برای آن برنامه‌ریزی شده و در تقویم اداری - مالی این ناشر منظور شده است.


تیمورزاده همچنین اشاره کرد که پول اجاره غرفه برای همه روزهای نمایشگاه معادل 15950000 ریال از وی گرفته شده است؛ در حالی که تاکنون تنها چند ساعت غرفه‌اش باز بوده است. این در حالی است که ارزیابی تیمورزاده درباره فروش چند روز گذشته (از ابتدای نمایشگاه تاکنون) رقمی معادل 200 تا 250 میلیون تومان بوده است.


گفتنی است روز دوشنبه دوازدهم اردیبهشت ماه، مدیر انتشارات تیمورزاده، در مقابل بیت رهبری تحصن کرده و قصد خود از این کار را "دادخواهی" عنوان کرده بود.


فرهاد تیمورزاده، با بیان اینکه "این تصمیم، اعتراض به بی‌توجهی مسئولان وزارت ارشاد به مشکلات ناشران و نیز بی‌توجهی به انجام وظیفه اصلی این وزارتخانه، یعنی بسترسازی برای فعالیت ناشران در کشور است"، خاطرنشان کرده بود "بی‌توجهی مسئولان این وزارتخانه به مشکلات و حتی مکاتبات این انتشارات با این وزارتخانه باعث شد برای رساندن صدای اعتراض خود در اینجا حاضر شوم."


تیمورزاده با اشاره به یکی از مشکلاتی که ناشران با آن روبه‌رو هستند، گفته بود: از دو سال گذشته، بنا بر ارایه طرحی جدید از سوی وزارت ارشاد، مبنی بر تهیه فایل رایانه‌ای برای دادن مجوز کتب، بسیاری از ناشران به مشکل برخورده‌اند، چرا که این امکان برای بسیاری از کتاب‌ها، به ویژه کتب تخصصی به سختی فراهم می‌شود و این وزارتخانه بنا را بر رفع این مشکل گذاشت، ولی متأسفانه، تاکنون کاری در این حوزه انجام نگرفته و احساس می‌کنم آنها به فکر حل آن نیستند.

 

علی مطهری: سند بردگی را با دست خودمان امضا نکنیم

Posted: 10 May 2011 01:34 AM PDT

واکنش معدودی نمایندگان به طرحی که مهدی کروبی هشدار داده بود
جــرس: در واکنش به تصویب طرح موسوم به "نظارت بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی" که بر مبنای آن، نه تنها در زمان بررسی صلاحیت کاندیدا، بلکه در طول دوره نمایندگی نیز امکان "رد صلاحیت نمایندگان" وجود خواهد داشت، علی مطهری با انتقاد از تصویب آن، این طرح را "اشاعه دهنده منکر" و "باعث اختلال و درگیری در مجلس" دانست که منجر به "خبرچینی و تلاش برای حذف مخالفان و تسویه حسابهای سیاسی و همچنین کاهش قدرت مجلس می شود."


گفتنی است کلیات طرح نظارت بر نمایندگان، روز سه شنبه بیستم اردیبهشت ماه، با رای بالای نمایندگان مجلس اصولگرا به تصویب رسید.


به گزارش خبرآنلاین، پس از اعلام تصویب این طرح که با مخالفت جدی نمایندگانی چون علی مطهری و محمدمهدی شهریاری روبرو شد، نمایندگان اصولگرا با فریاد الله اکبر از آن استقبال کردند.


بر اساس این گزارش، مطهری در تشریح مخالفتش با این طرح گفت که شورای نگهبان، مردم و کمیسیون اصل نود بر عملکرد نمایندگان نظارت دارند و نیازی به تدوین یک طرح جدید نیست. مضاف بر اینکه شعب تصویب اعتبار نامه نمایندگان، در طول دوره نمایندگی نیز میتواند فعال باشد.


نماینده تهران، این طرح را به آییننامه اجرایی در یک مدرسه یا دبیرستان تشبیه کرد که در شان نمایندگان نیست و گفت: اگرچنین چیزی لازم بود باید در مجلس خبرگان و مجمع تشخیص مصلحت نظام هم تدوین میشد! مجلس خودش ناظر است و نیازی به نظارت بر ناظر نیست.


وی با اشاره به اینکه اعضای هیات نظارت بر نمایندگان، خود نمایندگان در نظر گرفته شدهاند، ادامه داد: با توجه به حجم بالای کار نمایندگی با حضور برخی افراد در این هیات، از کارهای نمایندگی خود باز می مانند.


مطهری این طرح را "اشاعه دهنده منکر" و "باعث اختلال و درگیری در مجلس" دانست که منجر به "خبرچینی و تلاش حذف مخالفان و تسویه حسابهای سیاسی میشود" و گفت:
"عباراتی همچون گزارشهای واصله درباره اعمال خلاف امنیت کشور" قابل سوء برداشت است و میتواند حتی شامل انتقاد از رئیسجمهور هم بشود که مخالف حریت نمایندگان است."


به گفته این نماینده اصولگرا، این طرح در راستای تحت کنترل درآوردن مجلس است و این در حالی است که همین الان هم مجلس امکان استفاده از همه ابزارهای قانونی خود را ندارد.کما اینکه با وجود اصرار رئیسجمهور بر عدم اجرای برخی قوانین مصوب مجلس، هنوز نتوانستهایم از رئیسجمهور سوال کنیم.


مطهری با تاکید بر اینکه، سند رقیت و بردگی خودمان را با دست خودمان امضا نکنیم، متذکر شد: نماینده باید آزاد و سبک بال باشد نه اینکه زنجیری به دست و پای نمایندگان بسته شود.


گفتنی است سال گذشته و در زمان تدوین طرح مذکور، مهدی کروبی، از رهبران جنبش سبز، با انتشار نامه ای سرگشاده به نمایندگان مجلس، طرح مذکور را "فشاری بر نمایندگان مردم برای یکسویه نمودن رای و نظر آنان با رای حاکمیت" و "زنگ خطر" برای تنها نهاد دمکراتیکی دانسته بود "که از استقلال آنهم چیز زیادی باقی نمانده است."


مکانی مناسب برای تهمت زنی
به گزارش خبرآنلاین، یک عضو فراکسیون اقلیت مجلس نیز در مخالفت با طرح مذکور خاطرنشان کرد "طرح نظارت بر نمایندگان، مکانی امن برای افراد بیکار ایجاد می کند تا با خیال راحت به نمایندگان تهمت بزنند."


محمدمهدی شهریاری نماینده زاهدان تصریح کرد "متاسفانه این طرح، اصل تفکیک قوا را زیر پا نهاده و در بسیاری موارد جای قوه قضاییه نشسته و مجلس را از جایگاه اصلی خود دور میکند."


وی با بیان اینکه از رئیسمجلس انتظار میرفت که با طرح چنین مسالهای مخالفت کند، طرح نظارت بر نمایندگان را در تضاد با اصولی از قانون اساسی خواند و گفت: وقتی در مجلس کمیته تحقیق و شعب داریم، چرا باید تهیه گزارشاتی علیه نمایندگان را به هیات دیگری بدهیم که شائبه سوء برداشتهای سیاسی دارد؟


به اعتقاد وی، این طرح در هنگامه استیضاح وسوال از وزرا میتواند تهدید آفرین باشد. کما اینکه تا کنون نیز اعمال فشارهایی شده است. از سوی دیگر این طرح منجر به محافظه کاری بین نمایندگان و کم کردن دامنه نظارتی آنها می شود.


شهریاری در پایان گفت: نباید مکانی را برای افراد بیکار در نظر بگیریم که هرچه خواستند علیه نمایندگان بکنند و بگویند. تصویب این طرح توهین به جایگاه نمایندگان است. نباید خودمان استقلالمان را زیر سوال ببریم. برای دفاع از حقوق ملت، نباید به این طرح رای داد.


فریاد الله اکبر نمایندگان اصولگرا
این گزارش همچنین آورده است: پس از اعلام تصویب این طرح که بیشتر نمایندگان با فریاد الله اکبر از آن استقبال کردند، قرار شد کلیات آن برای بررسی دوباره جزئیات، به کمیسیون اصل نود سپرده شود .


گفتنی است شهریورماه سال گذشته، کمسیون اصل۹۰ مجلس، کمیته ای را برای تهیه طرح نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس تعیین کرد که براساس این طرح، از این پس نظارت شورای نگهبان تنها در بررسی صلاحیت کاندیدا نخواهد بود و در طول دوره نیز این نظارت وجود خواهد داشت و بر همین اساس، درصورت عدم صلاحیت نماینده در طول دوره، اعتبار نامه وی باطل خواهد شد. محمد ابراهيم نكونام رئيس كميسيون اصل نود مجلس، این طرح را "در راستاي اهداف نظام و نظر رهبری" ذکر کرده بود.


همان زمان مهدی کروبی بعنوان نمایندۀ چهار دوره از مجلس شورای اسلامی، خطاب به نمایندگان نهاد قانونگذاری خاطرنشان کرده بود "این طرح که خارج از مجلس تهیه، طراحی و هدایت شده بود به متولیانش اجازه می داد تا نمایندگان مخالف و یا حتی مستقل در صورت عدم رضایت اربابان قدرت از مجلس اخراج و حتی در مواردی به محاکم قضایی معرفی گردند."

 

 

محمد يزدي: اشارت رهبری برا ی ما کافی است

Posted: 10 May 2011 02:21 AM PDT

جرس: به رغم تبعیت احمدی نژاد از حکم حکومتی، رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم با بيان اينكه پيروي و تبعيت از ولايت به صورت زباني كافي نيست، گفت: اگر انسان بگويد كه مطيع امر رهبري هستم ولي رفتار و سخن او خلاف اين امر را نشان دهد، نمي‌تواند ادعاي پيروي از ولايت فقيه را داشته باشد.


 

به گزارش  مركز خبر حوزه، محمد يزدي در ديدار مسئولان، اساتيد و طلاب مدرسه علميه شهيد صدوقي قم اظهار داشت: ما بايد به دنبال اطاعت از اوامر و دستورات رهبري باشيم، هرچند با سليقه يا سياست‌هاي شخصي ما همسو نباشد. 
وي با اشاره به برخي مباحث درباره ارشادي و مولوي بودن دستورات رهبري ادعا کرد: در اطاعت از رهبر ی، نياز به دستور ايشان نيست، همين كه اشارتي داشته باشند براي ما كافي است.

ولايي‌بودن زباني كافي نيست 
دبير شوراي عالي حوزه‌هاي عليمه با بيان اينكه ولايي بودن زباني كافي نيست، مدعی شد:‌ اگر انسان بگويد كه مطيع امر رهبري هستم ولي رفتار و سخن او خلاف اين امر را نشان دهد، نمي‌تواند ادعاي پيروي از ولايت فقيه را داشته باشد. 

يزدي در بخش ديگري از سخنان خود در توصيه‌هايي به طلاب، با تأكيد بر ضرورت بصيرت‌افزايي طلاب اظهار داشت: دينداري در ميان مردم به ويژه طلاب ارزش زيادي دارد ولي مهم‌تر از آن داشتن بصيرت ديني است زيرا علم، اخلاق و بصيرت سه ركني است كه انسان‌ها هرچه در اين عرصه‌ها رشد و كمال داشته باشند، توفيقات بيشتري را به دست مي‌آورد.