جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


آخرین وضعیت پزشکی و درمانی مهندس سحابی در گفتگو با برادر وی

Posted: 02 May 2011 07:19 AM PDT

جرس: فریدون سحابی، برادر مهندس سحابی، وضع مهندس سحابی را بهتر از دیروز توصیف کرد.و ازاحتمال ملاقات هاله سحابی با پدر خبر داد. 

 

 

در پی خونریزی مغزی مهندس عزت الله سحابی از فریدون سحابی برادر مهندس خواسته ایم تا از وضعیت پزشکی و درمانی مهندس برای خوانندگان جرس بگوید، فریدون سحابی وضع مهندس سحابی را بهتر از دیروز توصیف کرد. وی همچنین درباره احتمال ملاقات هاله سحابی دختر مهندس سحابی که هم اکنون در زندان اوین محبوس است خبر میدهد و میگوید شاید فردا هاله همراه با ماموران امنیتی اجازه مرخصی چند ساعته برای ملاقات با پدر بیمارش را بیابد. فریدون سحابی امیدوار بود که این دیدار انجام شود . او همچنین به نمایندگی از خانواده سحابی از همه علاقمندان مهندس سحابی خواست که برای سلامتی ایشان دعا کنند.

متن کامل مصاحبه جرس را بخوانید:

جناب سحابی وضعیت جسمانی مهندس عزت الله سحابی در چه حالی است ؟


بعد از ظهر اعلام کردند که نسبت به صبح حالشان بهتر است و نسبت هشیاری ایشان الان شش است و وضعشان بهتر است.امروز صبح قدری هشیاری ایشان کم شده بود و بعد از ظهر گفتند که هو شیاری ایشان بهتر شده است و باید ببینیم که چه طور خواهد شد.


فکر می کنید فشارهای عصبی این چند وقت باعث شده تا مهندس سحابی دچار سکته شوند؟


آقای سحابی خونریزی مغزی کردند و سکته نکرده اند و یک دلیلش زمین خوردن بود


برخی سایتها خبر به کما رفتن مهندس سحابی را داده اند آیا شما تایید می کنید ؟


آقای سحابی الان در حالت کما هستند اما نظر پزشکان این است که هشیاری ایشان بهتر شده است و باید ببینیم تا فردا به چه حالتی می رسد. وضعیت ایشان در حال حاضر پنجاه پنجاه است . حالا امیدواریم تا فردا صبح بلکه بهتر بشوند.


عمل جراحی ایشان به کجا رسید ؟


باید مساله هشیاری ایشان درست شود و بعد به عمل جراحی برسند.


امکانات پزشکی بیمارستان در حد مطلوب هست؟


الحمد الله امکانات بیمارستان پا رسیان خیلی خوب است و پرسنل هم نهایت همکاری می کنند.


خیلی از علاقمندان ایشان پیشنهادی داده بودند برای دعای توسل و کمیل، آیا خانواده برنامه ای در این خصوص دارند؟


انشالا باید ببینیم در آینده چه خواهد شد، اما فعلا برنامه ای در این خصوص نداریم.


مسوولان زندان در این شرایط به هاله سحابی مرخصی داده اند؟


نه هیچ گونه اجازه ای نداده اند. امکان اینکه یک ملاقاتی به ایشان بدهند هست وشاید فردا با مامور بیایند و یک ملاقاتی با پدرشان داشته باشند.

 

با تشکر از شما و آرزوی سلامتی برای مهندس

فرزانه بذرپور
 

حسین رفیعی: مهندس سحابی دغدغه ایران دارد

Posted: 02 May 2011 06:08 AM PDT

فرزانه بذرپور
جرس: مهندس عزت الله سحابی اکنون در بستر بیماری است و در پی سکته مغزی شرایط نامناسبی را سپری می کند. مهندس سحابی با بیش از 80 سال سن ، نیم قرن مبارزه سیاسی را در کارنامه خود دارد. سحابی از همراهان بزرگ جنبش سبز بود و دخترش هاله سحابی به اتهام همراهی با مردم به دو سال حبس محکوم شده و اکنون در زندان اوین به سر می برد. درباره شخصیت، منش سیاسی ، اجتماعی و دیدگاه های مهندس سحابی با یکی از همراهان قدیمی ایشان و فعالان ملی – مذهبی گفتگو کردیم. دکتر حسین رفیعی دانش آموخته اقتصاد است و از سال 57 در نوفل لوشاتو فرانسه با مهندس سحابی آشنا شد و از آن تاریخ تا کنون شیفته اخلاق و صداقت این پیشکسوت سیاسی است. گفتگوی جرس با دکتر رفیعی را بخوانید .

آخرین بار کی آقای مهندس سحابی را دیدید؟ آیا در بیمارستان به ملاقاتشان رفتید؟


آخرین بار که می بردند ایشان را به اتاق عمل برای جراحی مغز.


وضعیتشان چه طورست؟


الان علائم مثبتی ظاهر شده و پزشکان امیدوارتر هستند از دیروز و امیدواریم که اگر همین طور پیشرفت کند کاملا بهبود پیدا کنند.


ایام عید هم احتمالا برای تبریک سال نو جناب مهندس را دیده بودید ، دغدغه ایشان نسبت به اوضاع سیاسی کشور چه بود و با توجه به اینکه هاله سحابی هم مرخصی نداشتند درباره وضعیتی که برای دخترشان به وجود امده است چه میگفتند ؟


ایشان مسائل شخصی را مطرح نمی کرد و مساله هاله خانم را یک مساله جزئی می دید در قبال مسائل مملکت ، به هر حال می دانید که تعداد زیادی در زندان هستند و دختر ایشان هم یکی مثل بقیه . من نشنیدم که ایشان از بازداشت دخترشان خیلی گلایه کنند ولی به مسائل کل مملکت ، بازداشتی ها و نسبت به شرایط حساس کشور نگران بودند. دغدغه مهندس در این مقطع مسائل ایران بود و نگران وضع کشور بودند ، به ویژه اخبار تحولات منطقه و طرحهایی که در رابطه با مسائل خاورمیانه هست را بسیار دقیق دنبال می کردند. خاورمیانه منطقه مهمی است از یک طرف منبع انرژی است و اهمیت ژئواستراتژیک دارد و ایشان خیلی نگران موقعیت ایران بودند و اینکه خدای نکرده طرحهایی که هست درباره ایران مخصوصا بعد از وقایعی که در لیبی اتفاق افتاد و الان هم ادامه دارد و یک پروژه ای از پیش طراحی شده است .


دغدغه اصلی این روزهای مهندس مسئله تمامیت ارضی ایران و وحدت ملی است که ذهن ایشان را مشغول داشته بود.


وضعی که الان مهندس سحابی امروز پیدا کردند تا چه حد متاثر از شرایط زندانهای سال 79 و 80 ایشان است؟  آیا شرایط الان متاثر از آن سالها ست ؟


به هر حال زندان انفرادی بر همه تاثیر دارد ولی در عین حال مهندس 81 سالشان است و سنی از ایشان گذشته و دوره طولانی در بیمارستان در سلول انفرادی بودند و آثار جسمی و روانی آن بر هر کسی تاثیر می گذارد. در آن شرایط انفرادی به دلیلی که آفتاب کم است زندانی دچار کمبود کلسیم و پوکی استخوان می شود و شکستن استخوان ران ایشان به دلیل پوکی استخوان می تواند باشد و آن هم میتواند به دلیل کمی آفتاب باشد. اما اینکه بشود ردیابی کرد و مدرک علمی ارائه داد این مشکل است.


در کارنامه مهندس سحابی پنجاه سال مبارزه ثبت شده است؛ درمجموع 15 سال در دوران قبل و بعد از انقلاب زندان بوده اند، فکر می کنید جناب مهندس چه شرایطی داشتند که هم در رژیم گذشته و هم در دوران فعلی دچار زندان و محدودیت های مختلف می شدند؟


به لحاظ تاریخی مردان ملی در ایران که به فرهنگ و تاریخ و ادبیات و مذهب ایران کهن توجه داشتند و هم به جنبه های اسلام و جنبه های مترقی و انقلابی آن باور داشتند با چنین برخوردهایی از جانب حاکمان سیاسی دورانشان مواجه شده اند.


ممکن است بیشتر توضیح دهید؟


اولین سند در این مورد شاهنامه فردوسی است که یک سند ملی و مذهبی است.


فردوسی در موقعی که اعراب حکومت می کردند و زبان عربی زبان رسمی بود و ترکان در ایران حاکمیت داشتند و زبان فارسی و تاریخ این مملکت در حال نابودی بود قدم در عرصه ادبیات گذاشت . این همت فردوسی باعث شد که در ضمن اینکه آدم متشرع و مذهبی بود ولی تاریخ ایران را زنده کرد و پیوند بین ملیت و اسلام ، ملیت نه به عنوان ناسیونالیست بلکه به عنوان یک دستاورد بشری ارائه کرد. حتی مهندس سحابی در یکی از سخنرانی هایشان معتقد است که ایرانی ها قبل از آمدن آریاییها هم موحد و خداپرست بودند. این نحله همین طور در تاریخ می آید و بعد در امیرکبیر می بینید، در مصدق می بینید، در بازرگان می بینید و طالقانی و اینها هم به تاریخ کهن ملی پا یبند بودند و هم به اسلام.


این افراد دغدغه تمامیت ارضی و عدالت و آزادی داشته اند و درهر مقطعی این با مشکل مواجه شده در صحنه آمده اند. در رژیم سابق ، شاه با این طرز فکر مخالف بود و درگیر می شد و در دوره جمهوری اسلامی هم این مشکل هست کم و بیش .


وجه مشخصه این دسته افراد ( مصدق، بازرگان، طالقانی و سحابی ) چیست؟


این افراد، آدمهایی هستند که همیشه تحت فشارو تهاجم بودند و اینها انسان های متعادلی هستند که از یکسونگری و گرایش متعصبانه به یک سمت و گرایش افراطی به سمت دیگر بر حذر هستند . مثلا مصدق به شدت مذهبی است و در عین حال از استقلال مملکت دفاع میکند . مهندس سحابی از این نحله است و پیوندی با تاریخ گذشته ایران و میراث فرهنگی ایران دارد و این آدمها طبیعی است که مورد تهاجم حاکمان یکسونگر قرار می گیرند و تعارض پیدا می کنند.


پس می توانیم بگوییم مهندس سحابی به عنوان نماینده جریان ملی و مذهبی در واقع متولی یک جریان فرهنگی و اجتماعی بودند تا سیاسی صرف ، چون به نظر می رسد نگاه آقای سحابی به سیاست با عرف سیاسی دنیا همخوانی نداشته است و حرکت های مستقیم مثل نامزدی مجلس و ریاست جمهوری برای رسیدن به قدرت نبوده است ؟


ایشان ملی مذهبی بودند. همینطور که گفتید فقط سیاست به معنای صرف کسب قدرت در اندیشه و منش ایشان نبوده است. الان به هر حال عرف سیاست در دنیا برای کسب قدرت است ولی مهندس این دید را نداشت و یک دید متعالی داشت که همه وجوه یک مملکت را می دید و آماده بود از افراط و تفریط جلوگیری کند. دهه شصت دهه درگیری های شدید  و تقابل بود بین گروهها یی که مسلحانه برخورد می کردند و حاکمیت. مهندس همان موقع طرفدار اصلاح طلبی و عدم خشونت بود . ازهمان موقع اگر دقت کرده باشید یک رویه معروفی داشت. می گفتند یک نفر آبگینه بار داشت و عسس زد به بار او و گفت چه دارید و ان بنده خدا گفت اگر یک ضربه دیگر بزنی دیگر هیچ ندارم . مهندس می گفت که ایران تحمل یک درگیری خونین دیگر را ندارد. همیشه می گفتند که همه ایرانیان حق حیات ، کار ، سیاست و تلاش فرهنگی دارند. مهندس بازرگان در این زمینه پیشتاز بود و مهندس سحابی هم با گروههایی که خشونت آمیز برخورد می کردند با مبانی تئوریک مخالفت می کرد. این یک نحله در تاریخ است که باید آن را بشناسیم . وقتی قائم مقام وزیر پادشاه قاجار می شود یا امیرکبیر و یا مصدق نخست وزیر می شوند این دید اصلاحی است و یک دید متعادلی است که بتواند جامعه را اصلاح کند . گرچه این ها موفق نشدند اما این دیگاه با آن نگاه رادیکال براندازانه که می خواهد همه چیز طرف دیگر را رد کند، کاملا متفاوت است . مهندس سحابی همواره به دنبال پیوند سابقه فرهنگی ایران و به عنوان واحدی که هزاران سال حیات داشته است با اسلام که اندیشه های مترقی و نوینی دارد، بوده اند.


اشاره کردید به حضور جناب مهندس در عرصه سیاست برای ادای تکلیفی که داشتند ،آقای سحابی سال 76 نامزد ریاست جمهوری شدند گرچه به نظر می رسد که بیشتر برای بیان نظراتشان آمدند، برخی معتقد بودند که صداقت آقای سحابی به گونه ای است که نمی توانند در سیاست دوام بیاورند. نظر شما چیست؟


در سیاست حتما باید صداقت داشت اما الان مرسوم است که می گویند سیاست کلاه برداری و اینهاست اما ما باید کاری کنیم که سیاست و درستی و صداقت جابیفتد و اگر این نباشد جامعه نمی تواند پایدار باشد ، آن موقع هنوز هیچ کس تصوری ازاین نداشت که آقای خاتمی رای آنچنانی بیاورد . آن موقع به عنوان اینکه آزادی نسبی بود همان موقع هم تحلیل مهندس این بود که اگر از آقای خاتمی اقبال شد در مرحله بعدی به نفع آقای خاتمی کناره بگیرند. کاندیدا هم شدند که فرصتی پیش بیاید که نظراتشان را بیان کنند و این تصور را نداشتند که ریس جمهور شوند و آن موقع تصور هم نبود که آقای خاتمی رای بیاورد و این برای خود دوستان دوم خردادی هم غیر منتظره بود . مهندس همیشه سیاست را به عنوان یک ضرورت و مسوولیت مطرح می کرد. و کوشش ما باید این باشد که صداقت را بیاوریم در سیاست .خوشبختانه در سطح جهانی هم می بینیم که در کشورهای دموکراتیک هم وقتی حاکمان دروغشان ثابت می شود استعفا می دهند و مجبور می شوند که استعفا بدهند معلوم است که جوامع بشری هم عدم صداقت را نمی پذیرد.


هر وقت از مهندس صحبت می کنیم اولین نکته ای که تداعی می شود بحث صداقت و اخلاق مداری ایشان است حتی مخالفان ایشان هم مجبور هستند که اعتراف کنند به این خصلت اخلاقی . درباره صداقت ایشان برای ما بگویید و شما چه ویژگی در ایشان دیدید ؟


صداقت این است که آدم هیچ وقت دروغ نگوید و کلک نزند و همه ممکن است که اشتباه کنند ولی اشتباه را بپذیرد. مهندس این ویژگی ها را دارد و اگر گاهی اشتباه می کرد این را می پذیرفت. این مصاحبه ها و خاطراتی که بعداً از مهندس چاپ شده اند، اگر اشتباهاتی در اول انقلاب بوده که ایشان هم نقش داشته است به صراحت بیان کرده اند. این ها ویژگی های یک سیاستمدار است که همیشه به چیز هایی جدیدی که می رسد و در گذشته خودش هم اگر اشتباهی بوده بیان کند. از مهندس شما هیچ وقت دروغ نمی شنوید . از مهندس هیچ وقت حرف دو پهلو نمی شنوید و خیلی ساده و رک بیان می کنند . این است که در مصاحبه ها و خاطرات سالهای اخیر شان، تمام اشتباهات گذشته را که ایشان هم نقش داشته است به صراحت بیان کرده اند و هیچ وقت از انصاف خارج نشده است و یک و اقعه تاریخی را به نفع تفکر امروزی خودش تحریف نکرده است اینها صداقت است و همان طور که اتفاق افتاده و واقعیت داشته است گفته و گرچه مخالف خودش هم بوده، همان طور نقل کرده است .


این چیزی است که ما کم می بینیم و موارد زیادی را می توان نشان داد .این فرق می کند با کسی که همیشه سعی می کند طرف مقابلش را توطئه گر ببینید .در این زمینه چند کتاب و مصاحبه از ایشان مانده است . اینها خیلی صراحت دارند.


موضوع جداشدن مهندس سحابی از نهضت آزادی ایران، اختلاف نظر در مواضع اقتصادی شان گفته میشود. شما از کارشناسان و تحلیلگران اقتصاد سیاسی و از فعالان ملی- مذهبی هستید ، وجه تمایز دیدگاه اقتصادی مهندس سحابی و جریان ملی – مذهبی چیست؟


مهندس سحابی را می توان با تسامح جزو طرفداران سوسیال دموکراسی بومی ( و یا سوسیال دموکراسی اسلامی) به حساب آورد، چیزی که در اندیشۀ آیت الله طالقانی و دکتر شریعتی هم دیده میشود.

یکی از مواردی که شما با جناب مهندس سحابی همراهی داشتید حضور در مجله ایران فردا بوده ، مجله تاثیر گذاری که تحت تاثیر محتوا و سر مقاله های مهندس پر خواننده بود و به نوعی در رده های بالایی حکومت هم بازتاب پیدا می کرد، چرا مجله ایران فردا دیگر مشابهی پیدا نکرد و در آن سطح و اندازه و ملی بودن شکل نگرفت چه چیزی این مجله را متمایز می کرد؟


همان ویژگی های مهندس در مجله ایران فردا متبلور می شد . ایشان مدیر مسوول مجله بود ولی تا قبل از انتشار ایران فردا یاداشتهایی با همین عنوان " دغدغه های ایران فردا" می نوشت و کپی می کردند و پخش می شد. همان ویژگی های مهندس در مجله هم مشخص بود در مجله هم سعی می کردند قضاوت و تحلیل بی طرفانه و کارشناسانه باشد . مجله کمتر سیاسی بود و بیشتر کارشناسی بود و در سر مقاله ها عموما دغدغه ها و خطرات بیان می شد و همیشه جامعه را به تعادل و خویشتن داری و رواداری تشویق می کرد و این ویژگی های خود ان فرد است که در مجله متبلور می شود و کسانی که همکاری می کردند با توجه به مهندس دورش جمع می شدند ولی در اداره مجله به شدت دموکرات بود و حتی افراد ملی مذهبی بودند با دیدگاههای مختلفی دور خودش جمع می کرد و تبادل نظر می کردند و مطالب پخته از کار در می آمد و هیچ وقت ایشان نقش مدیر مسوولی که این را بنویسید و این کار را بکنید نداشت و حتی مقالاتی که می نوشت را می خواندند و بحث می شد و بحث در فضایی دموکراتیک بود. یکی از چیز هایی که خیلی به ان اهمیت داده می شد دکتر مصدق و مساله نفت و اینها بود و بعدها تاثیرش را گذاشت و نظرات خیلی ها در باره جنبش ملی شدن نفت تغییر کرد.


فکر می کنید نگاه اصلاح طلبان در سالهای بعد  تحت تاثیر "ایران فردا" بود ؟


من معتقدم خیلی از نظرات متعادل شد و خیلی از بحث ها کارشناسی شد . اوایل انقلاب دیدگاهها در باره مصدق بسیار متفاوت بود و نام خیابان مصدق را عوض کردند اما فضا کاملا تغییر کرد و ایران فردا در این مورد نقش جدی داشت و اطلاعاتی کارشناسانه به جامعه داد که خیلی تاثیر گذاشت و امروز دیگر ضدیت با دکتر مصدق را از آدمهای مسوول و متخصص نمی شنویم وتنها یک عد ه محدودی می گویند.


الان آقای سحابی در بستر بیماری هستند و امیدواریم هر چه سریع تر بهبود پیدا کنند و از نسل امروز و دیروز سحابی ها، دخترشان؛ هاله اکنون در زندان هستند و پدرشان؛ دکتر یدالله سحابی هم در انزوای سیاسی فوت کردند چرا عاقبت سیاستمداران صدیق ایرانی این گونه دردناک است ؟


شاعر می گوید:


نه در مسجد گذراندم که رند است نه در میخانه کاین خمار، خام است
میان مسجد و میخانه راهی است بجویید ای عزیزان کاین کدام است


این در جامعه قطبی شده که افراد یا به این سمت می روند یا به آن سمت ممکن است راه سومی باشد و انها که راه سوم را انتخاب می کنند تا جامعه به رشد دمو کراتیک نرسد در اقلیت هستند.


ما هنوز در حالت جنینی به سمت دموکراسی رفتن هستیم و این تدریجی است و این طور آرام آرام اتفاق می افتد. می بینید قائم مقام اعدام می شود و امیر کبیر هم کشته می شود . مصدق خانه نشین می شود. و در انقلاب هم مهندس بازرگان و خود دکتر سحابی و مهندس سحابی منزوی می شوند بعد از مدتی و خوشبختانه به لحاظ تاریخی نگاه کنیم رو به رشد هستیم و الان شما و خیلی های دیگر با آقای سحابی مصاحبه می کنند اما در دوران محمد شاه که از قائم مقام کسی نمی توانست چیزی بگوید و در دوره شاه هم درباره مصدق کسی نمی توانست چیزی بگوید و چهل سال بعد مصدق را شناختند و این طبیعی است که ادمهایی که متعادل هستند و به یک قطب از این دو قطب وصل نمی شوند، تا موقعی که این جامعه متعادل نشود در اقلیت هستند .

ممنون از فرصتی که به جرس دادید.

 




 

مصباح یزدی: آثار اخروی‌ انقلاب اسلامی بیشتر از آثار دنیوی‌اش است

Posted: 02 May 2011 05:38 AM PDT

کتب مطهری از معادن اورانیوم با ارزش تر است

جــرس: عضو مجلس خبرگان و مدیر مؤسسه امام خمینی، با بیان اینكه "ارزش آثار مرتضی مطهری از معادن اورانیوم بیشتر است"، از دانشجویان خواست تا آثار این استاد حوزه و دانشگاه را مطالعه كنند.


به گزارش فارس، مصباح یزدی روز دوشنبه دوازدهم اردیبهشت در دیدار اعضای بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد كه در محل این مؤسسه برگزار شد، با بیان اینكه تحولات در عالم انسانی از ابتدای تاریخ رقم خورده است و شخصیت‌هایی در رقم خوردن آن مؤثر بوده‌اند، خاطرنشان كرد: در عصر ما به تصدیق بسیاری از علما بزرگترین تحول در جامعه انسانی، پیروزی انقلاب اسلامی ایران است.


مصباح یزدی با اشاره به پیش‌بینی رهبر فقید جمهوری اسلامی مبنی بر "گسترش بركات انقلاب در سطح جهان"، گفت: اكنون شاهد گسترش این بركات هستیم و ان‎شاءالله این بركات به ثمر خواهد نشست.


وی با بیان اینكه در انقلاب عوامل متعددی مؤثر بودند و انقلاب اسلامی برپایه ارزش‌های الهی شكل گرفت، گفت "انقلاب ایران قابل مقایسه با سایر انقلاب‌هایی كه در جهان رخ داد، نیست؛ مهمترین شعار انقلاب‌های دیگر آزادی بود كه برای دستیابی به آن حاضر به تحمل هر سختی بودند اما اگر این شعار آزادی را با ارزش‌های انقلاب مقایسه كنیم درخواهیم یافت كه این شعار در برابر دیگر شعارهای انقلاب ما جزئی بود. "


مصباح یزدی اظهار عقیده کرد: آزادی مطلق معنا و مفهوم ندارد و درواقع آزادی مطلق برای حیوانات است .


مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با بیان اینكه همه انقلاب‌ها با تمامی اهدافشان به دنبال پیشرفت مادی آن هم در حدی كه در آن موفق شدند، بوده‌اند، گفت: انقلاب اسلامی فراتر از زندگی دنیایی بود و آثار اخروی‌اش بزرگتر از آثار دنیوی‌اش است؛ در این انقلاب تمام اقشار مؤثر بودند اما نقش همه مساوی نبود.


وی استاد مرتضی مطهری را یكی "از مهمترین و اثرگذارترین" شخصیت‌هایی دانست كه "به تصدیق دوست و دشمن در فضای فكری انقلاب نقش مؤثری داشته" و گفت: مطهری با توجه به عمر محدودش بعد از انقلاب، پایه فكری و ایدئولوژیك انقلاب را با نوشته‌ها، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایش پایه‌گذاری كرد و كسانی بعد از شهید مطهری راه وی را ادامه دادند اما مطهری پیشتاز بود و البته همین مطهری نیز شاگرد امام خمینی به شمار می‌رفت.


مصباح یزدی با اشاره به ترور مطهری توسط گروه فرقان (یکی از اولین گروههای مخالف جمهوری اسلامی) این سوال را مطرح کرد که "چرا دشمن قبل از همه سراغ مطهری رفت" و گفت "دشمن می‌دانست مهمترین اقدامات برای روشنگری مبانی فرهنگ اسلامی توسط مطهری انجام می‌شود؛ به همین دلیل مطهری را مورد هدف قرار داد. "


مدیر مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی به دانشجویان توصیه كرد كه كتاب‌های مطهری را بخوانند و خطاب به دانشجویان در جلسه گفت: قدر آثار مطهری را بدانید زیرا ارزش این آثار از معادن اورانیوم بیشتر است.
 

بازتاب های جهانی کشته شدن اسامه بن لادن رهبر القاعده

Posted: 02 May 2011 04:48 AM PDT

جــرس: یک روز پس از انتشار خبر کشته شدنِ اسامه بن لادن، رهبر گروه تروریستیِ القاعده، و درحالیکه گمانه زنی ها پیرامونِ زمانِ اعلامِ عملیاتِ قتل وی سبب بروز شایعاتی شده بود، يک منبع رسمی آمريکايی اعلام کرد که "جسد وی در اعماق دريا و نقطه ای که جزييات و مشخصات آن اعلام نشده، دفن شده است. "

 


روز یکشنبه باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، در نطقی تلویزیونی در کاخ سفید، اعلام کرد که اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده، در پاکستان کشته شده است و جسد او در اختیار نیروهای آمریکایی است. وی در سخنرانی‌اش گفت که عملیات برای یافتن رهبر القاعده به دستور مستقیم او آغاز شد و سرانجام روز یکشنبه نیروهای آمریکایی موفق شدند اسامه بن لادن را در ساختمانی در حومه اسلام‌آباد از پای درآورند.


بلافاصله بعد از انتشار این خبر، برخی منابع اعلام کردند که عملیات مذکور پنج ماه پیش اتفاق افتاده بود و زمان بندیِ اعلامِ آن، با توجه به نزدیکیِ رقابت های انتخاباتیِ آمریکا، امتیاز و بُعدی تبلیغاتیِ برای دموکرات ها و اوباما بوده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه و شبکه تلويزيونی «سی ان ان»، «ام اس ان بی سی» و «ای بی سی نيوز»، یک مقام رسمی آمريکايی روز دوشنبه دوم ماه مه اعلام کرد که "بر اساس سنت و قوانين اسلامی، جسد نبايد بيش از ۲۴ ساعت روی زمين بماند و از همين رو جسد طبق سنت های اسلامی دفن شده است."

این گزارش افزود "دفن بن لادن در اعماق دريا برای پرهيز از تبديل شدن مقبره او به زيارتگاهی برای طرفدارانش بوده است."


به گزارش خبرگزاری فرانسه و طبق ادعای مقامات آمریکایی، جزييات تعقيب و هدف قرار دادن اسامه بن لادن حکايت از اين دارد که اين عمليات توسط يک تيم ويژه از نيروهای آمریکایی انجام شده است، که ساعت پنج و نيم عصر به وقت محلی آغاز شده و حدود ۴۵ دقيقه طول کشيده و دو يا سه فروند هليکوپتر هم برفراز منطقه به پرواز درآمده بودند.

گزارش ها همچنین می افزاید هدف اصلی که نيروهای ويژه نظامی راهی آن شدند، ساختمانی سه طبقه بوده است. مردان نظامی که به زبان پشتو صحبت می کردند، از هليکوپترها پياده شده و شروع به حرکت کردند و دقايقی پس از پياده شدن نيروها، صدای تبادل آتش سنگين به گوش رسيده است. و گزارش شده است که در جريان اين تبادل آتش، يکی از هليکوپترها هدف قرار گرفته و پس از برخورد به زمين منفجر شد. ساکنان منطقه می گويند بقايای اين هليکوپتر هنوز در منطقه قابل رويت است.


واکنش های داخلی و خارجی
به گزارش تلویزیون سی ان ان، ساعاتی پس از اعلام خبر کشته شدن رهبر القاعده، واکنش‌هایی در داخل آمریکا و همچنین سطح بین المللی از سوی مقام‌ها و نهادهای مختلف سیاسی و هم‌چنین مردم برخی از کشورها آغاز گردید، که در اولین واکنش، صدها تن از مردم نیویورک برای ابراز شادی به محل حوادث یازده سپتامبر در این شهر رفته و با تکان دادن پرچم‌های آمریکا و خواندن سرود، شادی خود از شنیدن این خبر را ابراز کردند.


در همین راستا، بيل کلينتون رئیس جمهور اسبق آمریکا اين اقدام را "اجرای عدالت" دانست و جرج بوش، رئیس جمهور قبلی نيز آن را "دستاوردی خطير" توصيف کرد.
هر دو این روسای جمهور دموکرات و جمهوری خواهِ آمریکا، این مسئله را به اوباما تبریک گفتند.


همچنین در پاکستان نیز، مقام‌های اسلام‌آباد که حمله منجر به کشته شدن اسامه بن‌لادن در کشورشان رخ داده گفتند که این اقدام "عقب‌نشینی بزرگی برای سازمان‌های تروریستی در سراسر جهان است" و مرگ اسامه بن‌لادن "نشان‌دهنده عزم جامعه جهانی، ازجمله پاکستان، برای مبارزه و نابود کردن تروریسم است."

این درحالیست که خبرگزاری ها اعلام کردند که یک مقام ارشد دولت آمریکا روز دوشنبه گفت که ایالات متحده اطلاعات مربوط به حضور رهبر القاعده در ساختمان مورد عملیات را، به هیچ کشوری از جمله به پاکستان هم اطلاع نداده‌بود.


دولت هند نیز که از هم‌پیمانان آمریکاست کشته شدن بن‌لادن را "نقطه عطفی در جنگ با تروریسم" نامید و در بیانیه‌ای اعلام کرد که مرگ او بار دیگر نگرانی از وجود پناهگاه‌های امن تروریسم در پاکستان را برجسته می‌کند. هند در این بیانیه از پاکستان خواست تا مسئولان حمله سال ۲۰۰۸ به بمبئی را بازداشت کند.


حامد کرزی، رئیس‌جمهور افغانستان نیز، روز دوشنبه از نیروهای طالبان خوایت تا از مرگ بن‌لادن درس بگیرند و جنگ را کنار بگذارند.


اما در اروپا، اولین واکنش از سوی دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا اعلام شد که گفت "خبر اینکه اسامه بن‌لادن مرده‌است تسلی خاطر زیادی برای مردم سراسر جهان است."

 ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا نیز، در دیدار خود از میدان تحریر مصر، با شنیدن این خبر، در صفحه توئیتری خود نوشت "تحول به سوی دموکراسی، آینده خاورمیانه است. تروریسم فرو خواهد ریخت و شکست داده خواهد شد."


کاخ کرملین روسیه نیز، در بیانیه‌ای گفت که از خبر مرگ بن‌لادن استقبال می‌کند.


همزمان، سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر ایتالیا مرگ بن‌لادن را "دستاوردی مهم در جنگ خیر علیه شر" نامید و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز گفت که با شنیدن این خبر نفس راحتی کشیده‌است. وی این تحول را یک پیروزی برای نیروهای صلح نامید ولی افزود که مرگ او به معنی شکست افراطیون نیست.


مقام‌های واتیکان نیز با بیان اینکه "اسامه بن‌لادن باید در آن دنیا پاسخگوی خدا باشد"، گفتند "با وجود اینکه مسیحیان مرگ افراد را جشن نمی‌گیرند، اما باید به‌یاد داشت که هرکس در برابر خدا و بشریت مسئول است."


در واکنشی دیگر، اما در خاورمیانه، جمعیت «اخوان‌المسلمین مصر» اعلام کرد "حال که بن‌لادن مرده‌است ایالات متحده باید نیروهایش را از افغانستان و عراق خارج کند."


و مقام‌های دولت خودگردان فلسطینی نیز اعلام کردند "مرگ اسامه بن‌لادن برای صلح خوب است.اینکه از بن لادن راحت شدیم برای صلح جهانی خوب است اما کار اصلی این است که از شر روش‌های خشونت‌باری که بن‌لادن و دیگران در جهان گسترش داده‌اند راحت شویم."


در کشور ترکیه، عبدالله گل، رئیس‌جمهوری آن کشور با شنیدن این خبر گفت: "از شنیدن این خبر بسیار خوشحال شدم. اینکه خطرناک‌ترین و پیچیده‌ترین طراح در جهان به این صورت متوقف شد هشداری است برای همگان."


سکوت دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی
اما در این میان، درحالیکه رسانه‌های رسمی و داخلی ایران خبر کشته شدن اسامه بن‌لادن را مورد انعکاس قرار دادند، اما مقام‌های رسمی دولت جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به این خبر نداشته‌اند و دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی فعلا سکوت اختیار کرده است.


در کنار سکوت مقامات دولت، اما علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه: "نمی‌دانم چقدر خبر کشته شدن بن لادن دقیق است"، گفت که "آمریکایی‌ها چندین بار این موضوع را اعلام کردند و این حرف جدیدی از سوی آمریکایی‌ها نیست."


گفتنی است خبرگزاری رسمی دولت، (ایرنا)، با تیتر های "یک مقام آمریکایی: بن لادن کشته شده‌است"، "در سفارتخانه‌های افغانستان و پاکستان در تهران دیپلمات‌ها می‌گویند که هیچ اطلاعی از مرگ بن‌لادن و چگونگی آن ندارند"، به پوشش این خبر و مشکوک بودن آن پرداخته بود.
 

دعوت جمعی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران جهت اعتراض به فضای حاکم بر دانشگاه

Posted: 02 May 2011 03:57 AM PDT

جــرس: جمعی از فعالان دانشجویی و اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی، در پنجمین بیانیه خود ضمن گرامی داشتن روز کارگر و معلم با اشاره به فضای امنیتی ایجاد شده در دانشگاه تهران از دانشجویان و اساتید این دانشگاه خواستند نسبت به امنیتی شدن بیش از پیش فضای این دانشگاه اعتراض کنند.


به گزارش  منابع خبری دانشجویی، در پی استقبال دانشجویان از دو تجمع صنفی دیگر که طی هفته گذشته – علی رغم فضای امنیتی حاکم بر دانشگاهها - در دو واحد دانشگاهیِ سوره و امیرکبیر صورت پذیرفت، جمعی از فعالان دانشجویی و اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی، با صدور بیانیه ای خواستار اعتصاب و اعتراض دانشجویان شدند.


بنا بر این گزارش، متن پنجمین بیانیه فعالان انجمن به شرح ذیل می باشد:



بیانیه پنجم جمعی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی

بسم الله الرحمن الرحیم
امسال در حالی روز کارگر و روز معلم را گرامی می داریم که تعدادی از معلمان و کارگران عزیز تنها به جرم مطالبات به حق خود همچنان در بند دولت کودتا به سر می برند و آنچه که بر این غم افزون می کند حصر غیر شرعی و غیر قانونی سران جنبش سبز در سالروز این روزهای خجسته می باشد. از سوی دیگر بسیاری از نخبگان علمی و سیاسی کشور یا محبوس بوده و یا با پرونده هایی مفتوح در وضعیتی بلاتکلیف همچنان در انتظار صدور و یا اجرای احکام ناعادلانه دادگاه های انقلاب به سر می برند. در عرصه بین المللی نیز جنایت و قساوت حاکمان مسلمان نما آنچنان است که دل هر آزاده ای را به درد می آورد ، گرچه سیمای دروغ و ریای دولت کودتا سعی در سانسور و واژگون نمایی تحولات برخی از کشورهای اسلامی دارد ولی در دنیای کنونی ارتباطات این بی اخلاقی خبری چیزی جز آب در هاون کوبیدن نمی باشد. هر چند در عرصه بین المللی امید آزادی خواهان در سرنگونی دیکتاتورهایشان به واقعیت پیوسته و یا در حال به وقوع پیوستن است اما در عرصه داخلی کشور فضای یاس و نا امیدی چنان بر کشور سایه افکنده است که در دید نخبگان کشوری جز آینده ای تاریک برای کشور صورتی متصور نمی باشد.
ولی آنچه که دل ما را همچنان روشن نگه داشته و به آینده امیدوار نموده است وعده خداوند متعال در سرنگونی ظالمین و تحقق آیه شریفه ... وَ انتَصَرُواْ مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُواْ وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُواْ أَىَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ می باشد. وعده ای که بی تردید در همین ایام به تحقق خواهد پیوست

در عرصه داخلی کشور بیشترین سرکوب ها در دانشگاهها صورت پذیرفته و دانشگاه تهران در دو سال گذشته بر طبق آمار و ارقام در این راه بیشترین هزینه را پرداخت نموده است. از آغاز تاسیس دانشگاه تهران تا به امروز این دانشگاه نقش بسیار مهمی را در تحولات سیاسی کشور بر عهده داشته است و همواره محل خیزش جنبش های آزادیخواهانه و دیکتاتور ستیز بوده و در تمامی دوران حیات خود برای حاکمان غیر پاسخگو و تمامیت خواه مشکلاتی را پدید آورده است. لذا اقتدارگرایان در همان ابتدای به دست گرفتن قدرت با انتخاب شخصی با سابقه امنیتی و اطلاعاتی در پی حل این معزل بر آمدند. به حق ریاست فعلی دانشگاه تاکنون بیشترین خدمت را به اقتدارگرایان و بالاخص دولت کودتا نموده است. زیرا در طی چندین سال گذشته با ترفندهای مختلف اطلاعاتی و امنیتی به حذف اساتید و دانشجویان منتقد پرداخته است. اخراج ، تعلیق ، احضار ، بازداشت اساتید و دانشجویان ، تهدید و ارعاب مخالفین و منتقدین ، جذب و گزینش نیروهای اطلاعاتی و امنیتی در قالب دانشجو ، بازنشستگی اجباری اساتید ، پرونده سازی های قضایی و دهها ترفند دیگر امنیتی از خدمات این ریاست به دولت کودتا می باشد. این فضای امنیتی و اطلاعاتی در ماههای اخیر به حدی تشدید یافته است که فضای علمی و پژوهشی دانشگاه را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است و دانشگاه را به حیاط خلوتی برای ارگانهای امنیتی و اطلاعاتی و نهاد رهبری تبدیل نموده است.


لذا ما جمعی از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه تهران و علوم پزشکی ضمن تبریک روز کارگر و معلم به تمامی کارگران زحمتکش و معلمان و اساتید بزرگوار کشور ، برای پایان دادن به وضعیت امنیتی دانشگاه تهران در قالب اعتراضی صنفی از اساتید و دانشجویان عزیز کلیه دانشکده های مختلف دانشگاه تهران می خواهیم در روز یکشنبه مورخ 25 اردیبهشت ماه با تعطیلی کلیه کلاس های درسی خود اعتراض خود را نسبت به امنیتی شدن فضای دانشگاه تهران به گوش مسئولین برسانند.


در همین راستا از تمامی واحدهای مختلف صنفی دانشکده ها و دیگر گروههای دانشجویی و همچنین فعالان دانشجویی و شبکه های اجتماعی تشکیل شده در فضای مجازی مرتبط با دانشگاه تهران می خواهیم با عنایت به کمبود امکانات و فضای به شدت امنیتی دانشگاه با تمام توان خود برای اطلاع رسانی این روز اعتصاب تلاش نموده و ایده های ابتکاری خود را برای نمایش این اعتراض در دانشکده های مختلف به کار بندند.


بی تردید شرکت دانشجویان عزیز و اساتید بزرگوار دانشگاه تهران در این اعتراض صنفی می تواند پیش زمینه جلوگیری از بسیاری از وقایع ناگوار در حال وقوع در این دانشگاه باشد که جایگاه علمی و سیاسی دانشگاه تهران را به شدت تحت الشعاع قرار داده است.

جمعی از اعضای انجمن اسلامي دانشگاه تهران و علوم پزشكی
یازدهم اردیبهشت ماه هزار و سیصد و نود


گفتنی است چهار بیانیۀ پیشینِ این فعالان و اعضایِ انجمن تهران، پیرامون دعوت به تجمعات و اعتراضات سال ٨٩ بود.


 

مجلس سقف افزایش قیمت ها در سال جاری را بیست درصد تعیین کرد

Posted: 02 May 2011 03:20 AM PDT

جــرس: درحالیکه دولت محمود احمدی نژاد برای افزایش قیمت ها و در نتیجه افزایش درآمدهای خود دورخیزی در چشم اندازِ سال جدید برداشته و پیش بینی کرده بود از محل حذف یارانه ها و آزاد سازی قیمت ها ۶۲ هزار میلیارد تومان (۶۲ میلیارد دلار) درآمد داشته باشد، مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال ٩۰، تنها اجازۀ ٢۰ درصد افزایش قیمت های فعلی را برای دولت صادر کرد. همزمان احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی هشدار داد "اعلام خطر می کنم و هشدار می دهم که مردم تحمل این سطح از گرانی را طی دوسال ندارند."


 دولت محمود احمدی نژاد در بودجه سال نود، که با تاخیری ٧۵ روزه آنرا به مجلس ارائه کرده و خواستار "تصویب سریع" آن شده بود، مدنظر داشت تا از محل حذف یارانه ها و آزاد سازی قیمت ها ۶۲ هزار میلیارد تومان (۶۲ میلیارد دلار) درآمد کسب کند، اما با مصوبه مجلس سهم درآمدهای حاصل از افزایش قیمت ها تقریبا نصف خواهد شد.


به گزارش ایلنا، محمد دهقان، عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه "اگر قیمت های سال گذشته بخواهد در سال جدید نیز اعمال شود، درآمد دولت حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود اما دولت دو برابر این را در لایحه بودجه پیش بینی کرده است"، گفت "باید مراقب باشیم به نارضایتی موجود دامن نزنیم."


بر اساس گزارش الف، احمد توکلی نماینده اصولگرای تهران و رئیس مرکز پژوهشهای مجلس نیز، که از جمله حامیان ایجاد محدودیت برای دولت در افزایش قیمت ها در سال جدید بود، ضمن انتقاد شدید از دولت بدلیل نحوۀ اجرای طرح حذف سوبسیدها (هدفمندی یارانه ها)، که منجر به افزایش شدید قیمت ها شده، خاطرنشان کرد "دولت همه پول حاصل از آزاد سازی قیمت ها را به خانوارها داده و کمتر از یک هشتم سهم تولید را پرداخته که سبب رکود شده است" و افزود "قانون باید به درستی اجرا شود تا تولید در کشور حفظ شود و در غیر این صورت مردم بیکار می شوند."


توکلی با بیان اینکه "هر چند پیشنهاد ارائه شده محدود کننده است اما چاره ای نیست"، گفت "اعلام خطر می کنم و هشدار می دهم که مردم تحمل این سطح از گرانی را طی دوسال ندارند."

وی همچنین اعلام کرد احمدی نژاد باشد یا نباشد مسوول عوارض قانون شکنی در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها است که متاسفانه در آینده رخ خواهد داد.


بر اساس گزارش الف، پیش بینی رئیس مرکز پژوهشها این بود که دولت در سال جاری بتواند حداکثر ۳۲ هزار میلیارد تومان درآمد از حذف یارانه ها داشته باشد ولی اگر بخواهد این عدد را به ۶۲ هزار میلیارد تومان برساند "بنزین باید به لیتری ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ تومان برسد."


احمد توکلی همچنین در انتقاد از کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، که ارقام مدنظر دولت برای افزایش درآمد خود از محل افزایش قیمت ها را مورد موافقت قرار داده بود، گفت "فکر نمی کردم کمیسیون چنین رقمی را بپذیرد."


در حال حاضر چاههای کشاورزی و کارخانه ها در حال تعطیلی هستند
در جریان بررسی نهایی بودجه نود، نمایندگان مجلس همچنین از حذف یارانه ها و عدم انجامِ وعده های دولت در تامین و پردازش به بخش تولید و کشاورزی انتقاد کرده و تاکید داشتند دولت به قانون عمل نکرده و کمکی به بخش تولید نکرده است.

در همین زمینه محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون تلفیق، در پاسخ به سوال علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پیرامون اینکه "دولت سال گذشته چه مقدار به بخش تولید پول داده است"، پاسخ داد " دولت اعلام کرده که ۱۵۰۰ میلیارد تومان به وزارت صنایع داده تا به صورت یارانه در اختیار واحدهای تولیدی گذاشته شود."


بر اساس گزارش مذکور، این ادعا با اعتراض محمدرضا خباز عضو کمیسیون اقتصادی مواجه گردید که گفت "این رقمی که ادعا می شود، به تولید پرداخت نشده و هم اکنون چاههای کشاورزی و کارخانه ها در حال تعطیلی هستند."


گفتنی است رحیم ممبینی، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، که به نمایندگی از طرف دولت در صحن مجلس حضور داشت، در پاسخ به انتقادات نمایندگان، همانند دولتی ها ادعا کرد "دولت مصالح کشور و مردم را مورد توجه قرار می دهد و دولتمردان نیز مانند نمایندگان نسبت به مردم دلسوز هستند."


این سردار سابق سپاه، تعیین سقف برای افزایش قیمت ها را " مشکل زا" خواند و با ادعای اینکه "قرار است ۳۷ هزار میلیارد تومان از این پول به مردم داده شود، ۱۸ هزار میلیارد تومان به بخش تولید و ۷ هزار میلیارد تومان نیز به دولت داده شود"، گفت "اجازه دهید مدیریت واحدی که به دولت محول شده، در اجرای این قانون رعایت شود."


بنا به گزارش ایلنا، از تعداد ۲۰۲ نماینده حاضر در جلسه مذکور، ۱۶۴ نفر از نمایندگان در مخالفت با تصمیم دولت در اجرای طرح حدف یارانه ها (هدفمندی یارانه ها)، به پیشنهاد تعیین سقف افزایش قیمت ها تا میزان بیست درصد رای دادند.


طی ماههای بعد از آغاز فاز عملیِ اجرایی طرح هدفمندیِ یارانه ها، علاوه بر افزایش شدید قیمت حامل های سوخت – که مصوب دولت بود- کالاها و خدمات مورد نیاز مردم، با صعودی شدید، به سقفی غیر قابل باور رسید. و این درحالی بود که میزان افزایش درآمدها و همچنین یارانه های نقدی – بنا به نظر کارشناسان و شهروندان- هیچ کدام کفاف تامینِ هزینه های موجود را نمی دهد.
 

اخراج مشاور احمدی نژاد از مسجد دانشگاه امام صادق

Posted: 02 May 2011 01:57 AM PDT

جــرس: با اینکه محمود احمدی نژاد بعد از چالش های رخ داده پیرامون ماجرای برکناریِ وزیر اطلاعات، با پادرمیانی گروهی از افراد مجددا به محل کار خود بازگشته، منابع خبری از تداوم خشمِ حامیان رهبری از حلقه های نزدیک به رئیس دولت خبر داده و طی گزارشی نیز آمده است "حضور ناگهانی شب گذشته مسئول خبرگزاری ایرنا در دانشگاه امام صادق با حاشیه هایی همراه بود."


سامانه خبری تابناک، از سایت های اصولگرای منتقد دولت، در خبری پیرامون ادامه خشمِ اصولگرایان از نزدیکانِ احمدی نژاد گزارش داده است "علی اكبر جوانفكر (مشاور احمدی نژاد) شب گذشته به طور ناگهانی در مراسم هیئت میثاق با شهدای دانشجویان دانشگاه امام صادق حاضر شد كه با واكنش شدید و در خور تقدیر این دانشجویان مواجه شد."


بنابر این گزارش، وی كه بهانه اینكه همراه ادیب یزدی ـ سخنران مراسم ـ به آن محل آمده، از دانشجویان حاضر خواست كه اگر سوالی از او دارند بپرسند، كه این مسئله اعتراض حضار در مراسم را به دنبال داشت.


این گزارش می افزاید "پس از انتقاد شدید میثم مطیعی ـ دانشجوی این دانشگاه و مداح هیئت ـ و اعتراض دانشجویان نسبت به حضور جوانفكر در دانشگاه امام صادق، وی مجبور به ترك این دانشگاه شد."


گفتنی است حدود دو هفته پیش، و در آغاز ماجرای برکناریِ استعفاگونۀ حیدر مصلحی (وزیر اطلاعات) توسط رئیس دولت، و در پی آن، دخالت رهبری جهت ابقای وزیر، خبرگزاری دولت (ایرنا)، در انعکاس نامه رهبری جهت این ابقا تاخیر داشته و حتی منکر وجود چنین چیزی شده بود، که در پیِ آن، خبرگزاری ایرنا و در راس آن علی اکبر جوانفکر، متهم به "دروغ گویی" و "جعل خبر" شد، و در واکنش به این موضوع نیز، تعدادی از رسانه های اصولگر، از شکایت خود از این مقام ارشد دولت خبر داده بودند.


از جمله، سامانه خبری جهان نیوز، وابسته به یکی از نمایندگانِ اصولگرا (زاکانی) در این زمینه نوشته بود "اتهاماتی که از سوی علی اکبر جوانفکر مدیر عامل خبرگزاری دولت به تعدادی از رسانه‌های کشور وارد شد، موضوع شکایت این رسانه‌ها است."

 خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) که تحت مدیریت علی اکبر جوانفکر (مشاور محمود احمدی نژاد) می باشد، یک روز بعد از برکناری استعفا گونه وزیر اطلاعات، خبر ابقای وی از سوی رهبر جمهوری اسلامی را دروغ خواند و با نسبت دادن اتهاماتی به رسانه های حامیِ رهبر، خبری را تحت عنوان " شایعه، سانسور و ادعاهای خلاف واقع، ارکان سناریوی تازه علیه دولت" منتشر کرد و آورد: "برخی از خبرگزاری های داخلی تحت انقیاد یک جریان خاص سیاسی با حذف خبر استعفای حیدر مصلحی وزیر اطلاعات و قبول آن از سوی رئیس جمهور،بدون استناد به هیچ منبع مشخصی مدعی شدند که رهبری با کناره گیری مصلحی مخالفت کرده‌ و عوامل پشت پرده این ماجرا که مدیریت فضای رسانه ای را تحت کنترل خود دارند، به صورت فراگیری در محافل رسانه ای شایع کرده اند که نظر مخالف رهبری درخصوص کناره گیری مصلحی به رئیس جمهور ابلاغ شده است".


خبرگزاری تحت امر جوانفکر، در انکار خبر ابقای وزیر اطلاعات با حکم رهبر افزوده بود : "خبرگزاری های فارس، مهر و ایسنا ساعتی پس از انتشار خبرهای مربوط به قبول استعفای مصلحی از سوی رئیس جمهور، اقدام به حذف این خبر کردند و ساعتی بعد بدون آنکه منبع مشخصی را مستند خبر جدید خود قرار دهند، مدعی شدند که مصلحی در پست وزارت اطلاعات باقی خواهد ماند".


در ادامه این جنجال ها، خبرگزاری رسمی دولت، بعد از حذف خبر "دستور رهبری جهت ابقای وزیر اطلاعات"، اعلام کرد که تلاش خواهد نمود "تا عوامل فعال در پشت این ماجرا را شناسایی و آنها را به مردم معرفی کند".


همزمان با این موج، جوانفکر در مطلب مشابهی در وبلاگ خود – که بعدا مورد حمله و هک واقع شد- رسانه های منتشر کننده آن خبر ابقای وزیر را "دروغ پرداز و اقتدارگرا" خواند که "قصد دارند از رهگذر دروغ پردازی هماهنگ و یکپارچه ، رهبر را در مقابل یک خبر خلاف واقع اما منتسب به ایشان قرار دهند تا به زعم آنها وی مجبور به سکوت شود".


 

کار نیمه کاره را تمام کنیم

Posted: 02 May 2011 01:16 AM PDT

در نود و پنجمین شماره از روزنامه قلم سبز
جــرس: نود و پنجمین شماره از روزنامه اینترنتی «قلم سبز»، دوشنبه دوازدهم اردیبهشت ماه ۱٣٩۰، با سرمقالۀ "کار نیمه کاره را تمام کنیم"، از منصور اسانلو، فعال کارگریِ محبوس در زندان گوهردشت منتشر شد و در اختیار کاربران و مخاطبان قرار گرفت.
 

به گزارش وبگاه قلـــم سبز، در سرمقاله شماره امروز قلم سبز، یادداشت و دلنوشتۀ منصور اسانلو به مناسبت روز جهانی کارگر مورد بازخوانی قرار گرفته است، که این فعال مدنیِ زندانی می نویسد: "با دیده خونبار و دلی دردمند شده از آمال و آرزوهایی که بر باد رفته است و طوفان خشم جایگزین آن شده است. دلم می‌خواست این روز اول ماه می‌(۱۱ اردی بهشت) به روز خشم هم میهنان و همکارانم تبدیل شود، به روز خشم همه مزد بگیران ایران."

 

منصور اسانلو در این یادداشت ضمن برشمردن نکات مختلفی از وضعیتِ اقتصادی و اجتماعی کشور و اوضاع زیستی و معیشتیِ کارگران و مردم می نویسد: "در زمینه اجتماعی با رشد فزاینده فساد، حوادث تلخ اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، گسترش انواع جرم و جنایت‌ها، بیماریهای روانی، افسردگی و از دست رفتن ارمانهای والای انسانی و دیگر دوستی‌ها و جمع اندیشی‌ها روبرو هستیم. فحشا و اعتیاد بیداد می‌کند، اینجا از بام تا شام صد‌ها نمونه از انسانهای مستحق شده به دلیل سوء مدیریت حاکمان را می‌بینیم که خانواده‌هایشان فرو پاشیده یا در حال فروپاشی است. این قربانیان نظام نا‌عادلانه ناخواسته به محاق تیره سودجویی و به بی‌باوری به بنیادهای انسانی همچون رحم و شفقت و انسان دوستی در غلطیده‌اند و چون از مدیران اجتماع هیچ حمایت و دلسوزی ندیده‌اند به شقاوت رسیده‌اند. اکثر آن‌ها کارگران بیکار شده یا جوانان هرگز کار نیافته یا مزدبگیرانی که دستمزد آن‌ها کفاف هزینه‌های معمولی زندگی آنان را نداده است می‌باشند.  بار‌ها و بار‌ها پای صحبت آن‌ها نشسته‌ام، آن‌ها نا‌امید، بیکار، بی‌هدف و بی‌آینده‌‌ رها شده‌اند. حالا در آستانه اول ماه می‌، روز جهانی کارگر چه دارم که بگویم جز بیان همین دردهای که می‌بینیم و توکل به تشکل یابی کارگران شاغل و پیدا کردن راه اتحاد آن‌ها و کارگران بیکار و خانواده‌هایشان با سایر طبقات اجتماعی در اعتراض یه وضعیت موجود و برپایی اعتصابات و تحریم‌ها و حاضر شدن در اعتراضاتی که در پیش رو است."

 

وی در نهایت خاطرنشان می کند "در شرایطی به استقبال اول ماه می‌ میرویم که دیکتاتوری و استبداد حاکم با روشهای فاشیستی مانع هرگونه حرکات اعتراضی شده‌اند و عملا به مردم می‌گویند از فقر و گرسنگی سختی بمیرید و صدایتان هم در نیاید."

 

 

در ستون دیگر قلم سبز دوشنبه، دوازدهم اردیبهشت ماه و روز معلم، بیانۀ کانون صنفی معلمان ایران نیز مورد انعکاس و بازخوانی قرار گرفته است که این تشکل فرهنگی - که تعدادی از اعضای آن کماکان در زندان به سر می برند - نسبت به وضعیت و شرایط حاکم در کشور و چشم انداز آینده خاطرنشان می کند "اگر از تاریخ پند نگیریم هر زمانی شاهد وقایع تلخ ، ناگوار و جبران ناپذیر خواهیم بود که پشیمانی و تاسف دردی را مرهم نخواهد کرد."

  

نیم نگاهی به ماجرای درگذشتِ سیامک پورزند، روزنامه نگارِ باسابقۀ ایرانی نیز، بخش دیگری از روزنامه تک برگی قلم سبز امروز بود که آورده است "در حالیکه روز جمعه نهم اردیبهشت ماه خبر رسیده بود سیامک پورزند، روزنامه نگار با سابقه ایرانی و همسر مهرانگیز کار، حقوقدان و فعال حقوق بشری، در تهران در گذشته، دختر وی اعلام کرده است که پدرش خود را از طبقه ششم ساختمان محل سکونت خود در تهران به پائین پرت کرده و "در کمال قدرت و اراده" به زندگی خود پایان داده است... لی‌لی پورزند، دختر سیامک پورزند، اعلام کرد که پدرش روز جمعه در اعتراض به وضعیت خود، به زندگی‌اش پایان داده و با اشاره به سال‌ها تلاش اعضای خانواده پورزند برای فراهم ساختن امکان دیدار با وی گفته است "لحظه‌ای رسید در زندگی ایشان که آن را با ما هم قسمت نکردند و فکر کردند که این همه التماس برای گناه ناکرده بس است و زندگی خودشان را اینطور پایان دادند تا اعتراض کنند به این همه سال‌های رنج و ناعدالتی."

 

 در دیگر ستون های قلم سبز امروز، بیانیۀ مرجع تقلید حامی جنبش سبز، آیت الله بیات، در مورد قیامهای منطقه و نحوۀ برخوردِ دولت ها با اعتراضات مردمی مورد انعکاس قرار گرفته و همزمان درستون های پایین تر، اخباری مربوط به فعالان سیاسی و فرهنگی مرور و بازخوانی شده است.

 

روزنامه قلم سبز، از شانزدهم آذر ماه ۸۹، جهت آگاهی رسانی افزون تر به شهروندان، انتشار خود را آغاز کرده و از شنبه تا چهارشنبۀ هر هفته (به جز روزهای تعطیل) منتشر و در اختیار مخاطبان و علاقمندان قرار خواهد گرفت.

 

  

آموزش و پرورش ما با مرزهای توسعه یافتگی فاصله زیادی دارد

Posted: 02 May 2011 12:53 AM PDT

بیانیه انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان

جــرس: به مناسبت روز معلم، انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان طی بیانیه ای تحلیلی، به مشکلات عدیدۀ معلمان کشور و همچنین سیستم آموزشی پرداخته و خاطرنشان می کند "در وضعیت فعلی، آموزش و پرورش ما با مرزهای توسعه یافتگی فاصله زیادی دارد."


به گزارش منابع خبری جرس، این تشکل فرهنگی، به مناسبت دوازدهم اردیبهشت و بزرگداشتِ روز معلم در ایران، طی بیانیه خود به نتایج و چشم انداز اقداماتی چون "تغییر نظام آموزش و پرورش"، "محتوای کتب درسی"، "فضای آزاد اندیشی" و " تعطیلی روزهای پنجشنبه دبستان ها"، پرداخته و آنها را مورد نقد قرار می دهد.


انجمن اسلامی معلمان استان اصفهان در یکی از این موارد خاطرنشان می کند "اگر در کتاب های درسی واقعیت ها تحریف شود و براساس اغراض خاصی کتاب ها تالیف شوند و معلمان مجبور باشندمحتوای تحریف شده ای را تدریس کنند که خود هیچ اعتقادی به آن ندارند . اگر معلمان نتوانند واقعیات جامعه و تاریخ را برای دانش آموزان خود بیان کنند چگونه می توانند اعتقاد به آن مطالب رادر دانش آموزان ایجاد کنند .کافی است به کتاب های علوم انسانی ، تاریخ و زبان مراجعه کنید . تدوین کتاب درس ملی بدون نظر جمعی معلمان امکان پذیر نیست ."


همچنین آمده است "در پرتو فضای آزاد و تضارب اندیشه ها می توان انسان هایی با ویژگی شهروند خوب تربیت نمود. این فضای آزاد هم برای معلمان و هم برای دانش آموزان باید فراهم باشد . جایگاه کانون صنفی معلمان و تشکل های سیاسی و علمی معلمان کجاست و با آن ها چگونه برخورد شده است اگر معلمان نتوانند جمع های خود را تشکیل دهند و امکان طرح مسایل و مشکلات خود را نداشته باشند چگونه می توانند درمسایل صنفی و اجتماعی اظهار نظر کنند ؟ اگر به دانش آموزان نیز اجازه اظهار نظر داده نشود و فضای با نشاط در محیط های آموزشی فراهم نشود چگونه می شود افرادی با انگیزه ، شجاع ، توانا ، خلاق و اخلاق مدار و دل سوز برای جامعه تربیت کرد ؟"


 

ایران چه خواهد شد؟

Posted: 02 May 2011 12:35 AM PDT

مرتضی کاظمیان
آنچه مهندس سحابی را از بسیاری فعالان سیاسی متمایز می‌سازد، همین یک پرسش اوست: ایران چه خواهد شد؟

 

 
پزشکان، خبرهای خوبی از وضع جسمی مهندس عزت‌الله سحابی گزارش نمی‌کنند. مرد آزاده، در کماست و ما، دست به دعا...
 
آنچه مهندس سحابی را از بسیاری فعالان سیاسی ایران متمایز می‌سازد، همین یک پرسش اوست: «ایران چه خواهد شد؟» این سئوالی است که دو روز پیش، در بستر بیماری و در اوج ضعف، باز هم با ابراز نگرانی شدید بر زبان آورده است : «شرایط کشور نگران کننده است؛ چه بر سر ملت ایران خواهد آمد؟ ایران چه خواهد شد؟...»
 
یکی از «ملی»‌ترین کنشگران سیاسی تاریخ سیاسی معاصر ایران، که در اقدام اجتماعی، نقطه عزیمتی جز «منافع ملی» نداشت، اینک در ستیز با «مرگ» ی است که آدمی را گریزی از آن نیست...
رویکرد مهندس سحابی به سیاست یادآور سیاست‌ورزی مردان آزاده و ازیادنارفتنی‎‌ای است که به‌گونه‌ای سوگمندانه باید گفت، نمونه‌های مشابه ایشان بیش از پیش در جامعه ایران کمیاب‌تر و دست نایافتنی‌تر می‌شوند: مصدق، بازرگان، سحابی و طالقانی.
عزت‌الله سحابی تکرار سیاست‌ورزی مبتنی بر منافع ملی و حاکمیت ملی و استقلال خواهی دکتر محمد مصدق است؛ او بازخوانی سیاست‌ورزی متدینانه‌ و اصلاح‌طلبانه و مداراجویانه و بی ترس و یأس مهندس مهدی بازرگان است؛ مرد آزاده  چونان پدر فرهیخته‌اش به تلفیقی بس کمیاب از سیاست و اخلاق در کنش اجتماعی دست یازیده؛ و نیز همانند طالقانی روایتی رحمانی، مداراجویانه، و توأم با رأفت و شفقت بر خلق را در زندگی شخصی و حیات سیاسی‌اش مورد توجه معنادار قرار داده است.
مهندس سحابی دقیقا در تقاطع این چهارراه ایستاده است: مصدق، بازرگان، طالقانی و سحابی پدر. و از همین زاویه است که بس نایاب می‌نماید...
 
تفاوت رفتار و روش سیاسی او با مخالفان و تهدیدکنندگانش در حاکمیت جمهوری اسلامی، همین‌جاست. سحابی به ایران می‌اندیشد و صاحبان تمامیت‌خواه قدرت در جمهوری اسلامی به منافع باندی و شخصی خویش. و به همین جهت است که بی رعایت هیچ اصل انسانی و اخلاقی و بی ملاحظه‌ی هیچ قانون و عرفی، مرد آزادی‌خواه و دموکراسی‌طلب را به‌خاطر حمایت‌ها و همراهی‌ها و همدلی‌هایش با جنبش اعتراضی مردم ایران (جنبش سبز) در 81 سالگی به دادسرای اوین احضار می‌کنند؛ تهدید می‌نمایند و اصرار می‌کنند که از جنبش سبز دست بشوید و کناره گیرد.
نمی‌دانم بازجویان و مسئولان امنیتی و قضایی پرونده‌ی مهندس سحابی، هنگامی که او عصازنان از پله‌های دادسرای شهید مقدس اوین، روانه بازپرسی شده و نفس‌زنان به اتاق آقایان وارد، کدام شرع و قانون و حریم انسانی و مصلحت ملی را در نطر داشته‌اند... بی‌شک، هیچ‌یک...
 
دغدغه‌ی سحابی این است : «ایران چه خواهد شد؟»، و دغدغه‌ی صاحبان قدرت در جمهوری اسلامی این که «چه بر سر نظام خواهد آمد؟»
«ایران»، بی ‌آنکه سحابی از آن در تمامی طول زندگی سیاسی‌اش، عبایی از آن برای خود دوخته باشد، همه‌ی اندیشه و نقطه ثقل زندگی اجتماعی‌ اوست؛ و «نظام جمهوری اسلامی» بی آنکه صاحبان قدرت سخت افزاری، لحظه‌ای زندگی شخصی خود را بدون منافع مترتب بر تداوم و بقای نظام تصور کنند، همه‌ی همّ و غمّ تمامیت‌خواهان و دشمنان دموکراسی.
«گوهر»ی بس نایاب در ایران‌زمین در بستر بیماری، با «مرگ» پنجه در پنجه افکنده؛ دریغا تهی از او ایران زمین...
بی عزت‌الله سحابی، «ایران چه خواهد شد؟»
 
*نظرات وارده در یادداشت‌ها لزوما دیدگاه جرس نیست.