جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


آقای دادستان! فردای قیامت نمی توانید پاسخگو نباشید

Posted: 05 May 2011 05:54 AM PDT

جــرس: مادر مهدی محمودیان طی نامه ای دیگر خطاب به دادستان تهران، ضمن شرح گوشه هایی از رنج ها و تالمات وارده بر پسرِ روزنامه نگارش در زندان و آنچه بر خود طی ماههای بعد از انتخابات و بازداشتِ فرزندش گذشته، خطاب به این مقام قضایی خاطرنشان کرد "آقای دادستان یادتان نرود که اگر امروز هم پاسخگو نباشید فردای قیامت دیگر نمی توانید اظهار بی اطلاعی و ندامت کنید پس تا وقت دارید کاری کنید که آنروز در بارگاه الهی سرافکنده و شرمسار اعمال خود نباشید."


به گزارش رسیده به جرس، فاطمه الوندی در نامه خود به عباس جعفری دولت آبادی، به دادستان تهران که چند روز پیش آنرا انتشار و ارسال کرده، مواردی دوازده گانه را خاطرنشان کرده و گفته است:


جناب آقای جعفری دولت آبادی-دادستان تهران
به حکم ادب به شما سلام می کنم گرچه شما بر خلاف ادب،اخلاق و قانون دیگر نامه های مرا دریافت نمی کنید و من مهم مجبور شدم این مرتبه نامه ام را برایتان پست کنم و چون خواستم بهانه ای نداشته باشید و بعدا بگویید نامه ات را ندیدم این نامه را به سایتها دادم تا از این طریق نیز اخبارش به شما برسد.

جناب دادستان در این دوسال اخیر در شب عید حتما فرزندانتان در کنارتان بودند و هنگام تحویل سال فرصت کردند شما را در آغوش بگیرند و بر سر رویتان بوسه بزنند و از شما عیدی بگیرند. حالا از شما میپرسم آیا در آن لحظات به عنوان یک مسئول و یا حتی به عنوان یک انسان به یاد فرزندان کوچک زندانیان سیاسی که چندین سال نو را بدون پدر و بوسیدن و عیدی گرفتن از او تحویل کرده اند،بوده اید؟آقای دادستان آیا میدانید فرزندم مهدی یکی از این زندانیهایی است که دو سال است عید در کنار تنها دختر خردسالش نبوده و نوه ام زینب دوسال است که نتوانسته سال نو بر صورت پدر بوسه بزند و از او عیدی بگیرد؟


آقای دادستان در نامه های قبلی سوالاتی در رابطه با فرزندم مهدی، مطرح نمودم که هیچ جوابی نگرفتم و اینک سوالات دیگری از شما میپرسم شاید به حکم عقل و شرع و اخلاق پاسخم را داده و به مشکلات فرزندم رسیدگی نمایید!


1-در اواخر بهمن ماه سال 89 شما قول دادید در عید نوروز به فرزندم مرخصی دهید تا پس از نزدیک به دو سال عید در کنار دختر خردسالش باشد،اما این وعده تان عملی نشد و به عهدتان وفا نکردید.البته همان موقع همکاران شما که در دفترتان کار میکنند گفتند که به خواسته تان ترتیب اثری داده نخواهد شد ولی من فکر میکردم به حکم مسلمانی به عهدتان وفا خواهید کرد که نکردید.آیا میشود علت عمل نکردن به قولتان را بدانم؟


2-آقای دادستان چندین ماه است که فرزند من و تمامی هم بندیهای او از تماس تلفنی با خانواده هایشان محرومند،علت چیست؟


3-چرا شما جلسه ای نمی گذارید و حرفهای ما را نمی شنوید آیا خدای ناکرده با این کار قصد سوق دادن ما بسمت رسانه های بیگانه را ندارید؟


4-چرا خلافکاران و فروشندگان مواد مخدر و اوباش در زندان از امکانات قانونی برخوردارند –که البته باید برخوردار باشند- اما فرزند من و امثال ایشان از چنین امکاناتی برخوردار نیستند؟ در این زمینه مطلبی که فرزندم برایم نقل کرده برایتان مینویسم. امیدوارم گوشی شنوا و وجدانی بیدار داشته باشید و درباره آن فکر کنید. "روزی در زندان رجایی شهر یک زندانی به مهدی مراجعه میکند و میپرسد مگر شما ها چه کردید که اینقدر خطرناکید که به ما میگویند نباید به شما نزدیک شویم؟ مهدی از او سوال میکند جرم شما چیست؟ او در پاسخ میگوید:50 کیلو شیشه داشته ام و دوبار به اعدام محکوم شده ام" حالا من از شما میپرسم مگر جرم فرزندم چیست که چنین افرادی را هم از نزدیک شدن به او می ترسانید؟


5-آقای افضلی که ظاهرا رئیس دفتر شماست در حضور خودم نامه ای که وکیل مهدی برای شما نوشته بود را به دستگاه خردکن ریخت و گفت برو به وکیلش بگو نامه معدوم شد.بنظر شما دلیل این کار آقای افضلی چیست؟آیا شما دستور اینگونه برخوردها را داده اید؟


6-آقای دادستان در ماههای اخیر دستگاههایی را بمنظور ردیابی و کشف موبایل در سالنی که زندانیان سیاسی را نگهداری میکنند نصب کرده اند که باعث سرگیجه،سردرد و حالت تهوع زندانیها شده است اما صدای اعتراض آنها به هیچ جایی نمیرسد و حاضر نیستند که این دستگاهها را بردارند.مطمئنم که حضرت علی را میشناسید،آیا میدانید ایشان دستور دادند با زندانی اگرچه محکوم به اعدام است خوشرفتاری شود.پس علت این همه بد رفتاری مسئولین زندان با فرزندان ما که اسیر دست شما هستند چیست؟


7-از کودکی به ما آموخته اند که دروغگو دشمن خداست.اما پیش از عید شنیدم که یکی از مسئولین سازمان زندانها اعلام کرد که در زندانهای ایران هیچ زندانی ای که دو عید را بدون مرخصی گذرانده باشد نداریم و بعد از آن یکی از نماینده های مجلس هم چنین جمله ای را تکرار کرد.در حالیکه هم شما،هم آنها و هم همه ملت میدانند که نه تنها فرزند من بلکه بسیاری دیگر از زندانیان سیاسی،صنفی،حقوق بشری و عقیدتی برخی حتی بیش از دو سال است که به مرخصی نیامده اند.با این وصف آیا چیزی تغییر کرده که ما بی خبریم و یا دیگر دروغگو دشمن خدا نیست؟شاید هم آقایان از زندانهای کشور اخبار درست ندارند که اگر اینطور است آدرس خانه ما را به آنها بدهید تا راهنماییشان کنیم.


8-آقای دادستان،میگویند براساس آیین نامه سازمان زندانها مسئولیت حفظ سلامتی زندانی با سازمان زندانها و سایر نهادهای مربوطه است .سوال من از شما این است آیا شما از این قوانین اطلاع دارید یا نه؟اگر اطلاع دارید پس چرا دربرابر عدم رعایت این قانون سکوت میکنید آیا سکوت شما نشانه تایید این قانون شکنی و بی توجهی به سلامت فرزندان ما و کلیه کسانی که زندانی شما هستند نیست؟


9-برای صدمین بار در خصوص سلامتی فرزندم نزد شما اعلام خطر میکنم و میگویم حفظ سلامتی او با شماست،چرا لااقل با مرخصی او موافقت نمیکنید تا خودم فرزندم را درمان کنم؟


10-چندی پیش که به دفتر شما مراجعه کردم مادری را دیدم که میگفت "فرزندم به اعدام محکوم شده و حالا قاضی پرونده به من گفته حلالم کن در آن شرایط جو گیر شده بودم حکم فرزندت اعدام نیست و حداکثر 3 الی 4 سال زندان است اما دیگر کاری از دستم ساخته نیست.البته خوشبختانه این پرونده در دیوان مانده و هنوز حکم اجرا نشده است." آقای دادستان نکند قضات در صدور حکم فرزند من و سایر زندانیهای سیاسی نیز تحت تاثیر شرایط آن روزها به قول این آقای قاضی جو گیر شده باشند و احکام ناحق صادر کرده باشند؟


11-روز پنجشنبه 31 فروردین اعلام کرده اید تا آنجا که من اطلاع دارم اعتصاب غذایی در کار نبوده و این اخبار نادرست است.آقای دادستان اگر منظورتان زندان رجایی شهر بوده است باید بگویم اطلاعاتی که به شما داده اند نادرست است و ظاهرا شما را در بی خبری نگه میدارند.البته این ندانستن از بار مسئولیت شما چیزی کم نمیکند چون باز هم قصور از خودتان است. اما اگر میدانستید و دروغ گفته اید که دیگر شما می مانید حدیث دروغگو دشمن خداست.


12-آقای دادستان بار دیگر توجه شما را به اصل 38 قانون اساسی که هرگونه شکنجه را برای گرفتن اعتراف ممنوع و عاملین این کار را مجرم و مستحق مجازات اعلام میکند جلب میکنم و از شما میپرسم آیا از زمانی که مسئولیت برعهده گرفته اید در زندانهای شما هیچ شکنجه ای برای گرفتن اعتراف صورت نگرفته است؟ اگر این اتفاق افتاده که خوب می دانید افتاده است (طبق قانون زندان انفرادی مصداق بارز شکنجه است) تا کنون چند عامل شکنجه و متخلف را مجازات کرده اید؟


آقای دادستان یادتان نرود که اگر امروز هم پاسخگو نباشید فردای قیامت دیگر نمی توانید اظهار بی اطلاعی و ندامت کنید پس تا وقت دارید کاری کنید که آنروز در بارگاه الهی سرافکنده و شرمسار اعمال خود نباشید.


فاطمه الوندی : مادر روزنامه نگار زندانی مهدی محمودیان
 

بحران سیاسی با چاشنی خرافه گرایی

Posted: 05 May 2011 05:40 AM PDT

نادر مرزبان
جرس: پس از یک آتش بس موقت میان دو طیف محافظه کاران حاضر در قدرت، بار دیگر آتش حملات طرفین علیه یکدیگر بالاگرفته است. برخی ناظران خوشبین انتظار داشتند که "محمود احمدی نژاد" بعد از پایان دادن به قهر 11 روزه خود به هیات دولت بازگردد و حکم آقای خامنه ای مبنی بر ابقای "حیدر مصلحی" در مقام وزارت اطلاعات را بپذیرد.

 

 احمدی نژاد به هیات دولت بازگشت اما حاضر به پذیرش وزیر اطلاعات نشد. او یکشنبه هفته گذشته در شرایطی ریاست جلسه کابینه را به عهده گرفت که مصلحی در سفری مصلحتی عازم قم شده بود. جلسه چهارشنبه گذشته دولت نشانه های بارزتری از ادامه یافتن تنش با خود داشت. اخبار ضد و نقیض فراوانی درباره جلسه این روز منتشر شده است اماعمده شواهد نشان دهنده آن است که رییس دولت دهم پیش از حضور در جلسه، خواهان بیرون رفتن وزیر اطلاعات شده است. نمایندگان هوادار رهبری در مجلس می گویند که اگر این خبر صحت داشته باشد آنها دست به اقدام های جدی تری برای طرح سوال یا حتی استیضاح احمدی نژاد خواهند زد. این در شرایطی است که طی روزهای اخیر گروهی از نزدیکان احمدی نژاد من جمله برخی کارمندان نهاد ریاست جمهوری توسط نهادهای امنیتی بازداشت شده اند و تهدیدهای کلامی علیه او از سوی روحانیون و چهره های نظامی حامی رهبری به شدت افزایش یافته است.


نوبت حمله های تازه


بسیاری از اعضای مجلس شورای اسلامی در ماجرای شکاف های درون حکومتی طی هفته های اخیر به شکل محسوسی از احمدی نژاد فاصله گرفته و به آقای خامنه ای متمایل شده اند. آنها زمزمه هایی برای طرح سوال یا حتی استیضاح رییس دولت را به دلیل عدم تبعیت از رهبری آغاز کرده اند. برخی از نمایندگان پیشتر گفته بودند که در صورت تبعیت احمدی نژاد از حکم رهبر از تصمیم خود منصرف خواهند شد اما به نظر می رسد که حاشیه های پیش آمده در جلسه چهارشنبه گذشته هیات دولت بار دیگر موضوع طرح سوال از احمدی نژاد را پررنگ کند. بنابه گزارش منابع خبری "جرس"،ظهر چهارشنبه نمایندگان پیامکی دریافت کردند که در آن قید شده بود حیدر مصلحی وزیر اطلاعات به دستور احمدی نژاد از جلسه هیات دولت اخراج شده است. همچنین از قول برخی نمایندگان محافظه کار مجلس گفته شده که تصمیم درباره چگونگی برخورد با این اقدام ،به موضع گیری آقای خامنه ای درباره آن بستگی دارد. رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی های عمومی خود طی نزدیک به سه هفته گذشته سعی کرده است شکاف های درون حکومتی را کم اهمیت جلوه دهد اما ناظران می گویند که با گسترش دامنه تنشها او ناچار است که بر وجود بحران صحه بگذارد.


گروهی از هواداران رهبری اینک به شکلی بی سابقه علیه دولت موضع گیری می کنند. "محمد علی جعفری" فرمانده سپاه پاسداران در سخنانی که به تازگی ابزار داشته با حمله ای شدید به احمدی نژاد گفته :"هر کس در هر طبقه و مقام و مسئولیتی که باشد باید در مقابل امر ولایت سر تعظیم فرو آورد، در غیر این صورت معنا و مفهوم انقلاب اسلامی و ولایت فقیه را درک نکرده است." "مجتبی ذوالنور" نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران نیز با انتقاد شدید از قهر رییس دولت گفته است :" قهر و ناز نداریم و اگر احمدی نژاد از رهبر تبعیت نکند، طاغوت است." رییس قوه قضاییه نیز در سخنانی با انتقاد تلویحی از احمدی نژاد گفته :" سرپیچی از اوامر رهبری و عصیان در مقابل وی  "خلاف شرع و خلاف نص قانون اساسی" است. هشدارهای حامیان رهبر جمهوری اسلامی به احمدی نژاد به ویژه از این جهت حائز اهمیت است که این هشدارها از سطح کلامی فراتر رفته و به بازداشت گروهی از نزدیکان رییس دولت در روزهای اخیر منجر شده است.


در تسخیر جن گیرها


مهم ترین چهره بازداشت شده " عباس امیری فر" رییس کمیسیون فرهنگی دولت است که از نزدیکان " اسفندیار رحیم مشایی" رییس دفتر احمدی نژاد به شمار می رود. امیری فر در هفته های اخیر انتقادهای تندی را متوجه تیم آقای خامنه ای کرده بود. او در همین حال گفته بود که مشایی فردی شایسته برای تصدی پست ریاست جمهوری در آینده است. نگرانی از قدرت یابی مشایی در آینده سیاسی ایران دقیقا همان عاملی است که طیف هواداران رهبری را به مقابله با دولت احمدی نژاد کشانده است. آنها از جریان مشایی به عنوان جریان انحراف یاد می کنند و معتقدند که وی در صدد حذف روحانیت از ساخت سیاسی ایران است. به تازگی اتهام های دیگری نیز متوجه مشایی شده است. او متهم است که گروهی از مدعیان علوم غیبی را به خدمت گرفته و از توانایی های "اجنه" برای رسیدن به مقاصدش استفاده می کند. بر اساس گزارشها برخی افرادی که طی روزهای اخیر بازداشت شده اند از زمره همین مدعیان علوم غیبی هستند. یکی از این افراد "عباس غفاری" نام دارد که رسانه های هوادار رهبری می گویند او جن گیر مخصوص احمدی نژاد بوده است. در اظهارات روزهای اخیر برخی چهره های محافظه کار می توان واکنشهایی صریحی نسبت به ارتباط تیم احمدی نژاد با مدعیان جن گیری مشاهده کرد. "محمدتقی مصباح یزدی"٬ "غلامعلی حداد عادل"٬ "حسین فدایی" ، "مرتضی نبوی" و "محمد علی جعفری"، پنج حامی آقای خامنه‌ای هستند که به طور مستقیم و غیرمستقیم اعلام کرده‌اند تیم احمدی‌نژاد «اجنه» را تسخیر و از «توانایی بالای» آنها برای تحقق اهداف خود سود می‌برد. مرتضی نبوی عضو شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین در نشست هفتگی انصار حزب‌الله گفته که "جریان انحرافی در دولت با توسل به یک سری مسائل شیطانی که دور از واقعیت هم نیست و جزو اعتقادات مسلمانان هم هست، سعی می‌کنند، افراد را تحت تأثیر قرار دهد." محمد تقی مصباح نیز هفته گذشته بدون آنکه نامی از نزدیکان احمدی‌نژاد ببرد گفته بود: "دین را باید از قرآن و معصومین آموخت؛ نه از مرتاض و جن‌گیر." برخی محافظه کاران حتی تا آنجا پیش رفته اند که می گویند احمدی نژاد تحت تاثیر جن گیرها مسخ شده  و از همین رو تابع اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر خود قرار گرفته است.


خرافات به مثابه منبع مشروعیت


توسل به باورهای ماورایی به عنوان ابزاری برای بهره برداری های سیاسی یکی از تاکتیک های رایج دولت احمدی نژاد در 6 سال گذشته بوده است. او از ابتدای تصدی کابینه، خود را مرتبط با امام زمان و دولت اش را دولت امام زمان معرفی می کرد. تکرار پیاپی ادعاهایی درباره نزدیک بودن ظهور حضرت مهدی و طرح مسایلی نظیر این که نیروهای آمریکایی برای جلوگیری از ظهور امام زمان به عراق حمله کرده اند یا این که پول نقدی پرداخت شده تحت عنوان یارانه به شهروندان پول امام زمان است، نمونه هایی از این بهره برداریهای مذهبی است. او بابت این اظهاراتش بارها مورد انتقاد چهره های اصلاح طلب قرارگرفته است اما محافظه کاران پیش از این به دلیل پیوندهای سیاسی از او حمایت می کردند. یکی از روشن ترین نمونه ها از هشدارهای اصلاح طلبان درباره دیدگاه منحط و خرافی دولت متعلق به "میرحسین موسوی" است که در مناظره های انتخاباتی دو سال پیش از دولت احمدی نژاد به عنوان "یک دولت رمالی و کف‌بینی یاد کرد. آقای خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی در اولین نطق عمومی خود پس از انتخابات به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت : «به رییس جمهور مملکت نسبت دروغگویی و رمالی و خرافاتی می دهند. این نسبت‌ها خلاف است." با گذشت نزدیک به دو سال از آن زمان، اکنون طیفی از نزدیک ترین افراد به رهبرجمهوری اسلامی ، دولت را به خرافه گرایی و توسل به موهومات متهم می کنند. با این حال زاویه انتقادهای اصلاح طلبان و محافظه کاران به خرافه گرایی دولت کاملا متفاوت است. اصلاح طلبان به طور کلی خواهان وهم زدایی از حکومت و زمینی کردن آن هستند در حالی که حداکثر تلاش محافظه کاران این است که دولت را تابع یک فرضیه  دیگر یعنی نیابت رهبر جمهوری اسلامی از سوی امام زمان کنند.

 

از دید ناظران، اختلافهای کنونی میان دو طیف محافظه کاران محصول چنین پشتوانه های نظری است که برای حفظ قدرت سیاسی به آن دامن زده شده است. تیم احمدی نژاد با ادعای ارتباط مستقیم با امام زمان خود را بی نیاز از واسطه ای  تحت عنوان ولی فقیه می دانند و این از سوی محافظه کارانی که خواهان حفظ کاست قدرت و تضمین موقعیت رهبر جمهوری اسلامی هستند امری خطرناک و غیر قابل گذشت است. به نظر می رسید که ماجرایی چون عدم تمکین احمدی نژاد به خواست آقای خامنه ای برای ابقای وزیر اطلاعات نیز محصول همین نگرشهای متفاوت آنها به منابع مشروعیت حکومتی است. منابعی که علیرغم ستیز درون گفتمانی سرچشمه واحدی در خرافات دارند.
 

بازداشت نزدیکان و حامیان رئیس دولت، وارد مرحله ای جدیدتر شد

Posted: 05 May 2011 05:33 AM PDT

دستگیری یکی از روسای دانشگاه پیام نور

جــرس: با گذشت چند هفته از دستگیریِ كارگردان مستند موسوم به «ظهور نزدیك است»، و در ادامه بازداشت و اِعمال کنترل بر برخی نزدیکان و حامیانِ رئیس دولت، رسانه های خبری از دستگیریِ محسن آشتیانی، فرزند نماینده مردم قم در مجلس و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه، توسط دادگاه ویژه روحانیت خبر دادند.


به گزارش سایت ۱٩ دی، آشتیانی که رییس یکی از واحدهای دانشگاهی پیام نور است، نقش اساسی در تهیه و توزیع مستند ظهور داشته و مشخصا در برخی ادارات و نهادها اقدام به توزیع سی دی می‌نموده است.


بر اساس این گزارش، وی كه انتشار آثار فردی بنام بروجردی، رمال و فال گیر كه در سال‌های گذشته دستگیر شد را در كارنامه دارد، مدیر مسئول هفته نامه وثوق قم نیز می‌باشد كه پس از چند شماره انتشار، دیگر منتشر نشد.


گفتنی است بروجردی در متنی كه در یكی از كتاب‌های خود منتشر كرده است اجازه انتشار آثار خود را به آشتیانی واگذار كرده بود.


گزارش مذکور می افزاید محسن آشتیانی علاوه بر نقشی كه در تهیه و توزیع این سی دی داشته بدنبال اعتراض علما و مراجع نسبت به مطالب آن، در مقالاتی كه در وبلاگ خود و سایت مستند ظهور نوشت از مطالب آن دفاع كرد.


از سوی دیگر برادر همسر سیجانی كارگردان مستند ظهور نزدیك است كه از مداحان اهل بیت می‌باشد در تماسی كه با این سایت داشت، گفته است: مقصران اصلی تهیه این سی دی آزادند و كسانی كه از نظر علما و مراجع خبر نداشته و تحت تأثیر آنها اقدامی كرده اند، قربانی شده‌اند.
فیض الله زاده ادامه داد "سیجانی سال‌ها پای صحبت پناهیان می‌نشست و تحت تاثیر افكار ایشان بود و افرادی همچون پناهیان كه بر همین باورند و در این سی دی خط داده اند، چرا كنار كشیده و خود را به بی اطلاعی می‌زنند، مگر در شروع كار، كارشناس این مستند نبودند. چرا همه كاسه كوزه‌ها را بر سر سیجانی می‌شكنند.


لازم به یادآوری است منابع خبری چندی پیش گزارش داده بودند که در ادامه جنجال های ایجاد شده پیرامون ساخت و انتشار فیلم مستند «ظهور بسیار نزدیک است» و در پی انتقادات صورت گرفته از سوی مقامات مذهبی کشور پیرامون شبیه سازی های صورت گرفته در این فیلم، علی‌اصغر سیجانی، کارگردان این فیلم دستگیر شده است.


طی ماه گذشته، به دنبال انتشار گسترده سی دی این فیلم که با مصداق نامیدن برخی افراد و اشخاص، آنها را شخصیت های آخر الزمان معرفی کرده بود، بسیاری از علما و چهره های اصولگرا به انتشار این سی دی واکنش نشان داده و آنرا "انحرافی" ذکر کرده بودند. این فیلم سید خراسانی را با آقای خامنه ای، شعیب ابن صالح را با محمود احمدی نژاد، سید یمانی را با سید حسن نصرالله، سفیانی را با ملک عبدالله پادشاه اردن و... تطبیق داده بود و مخالفت برخی از بزرگان حوزه علمیه قم ونجف همچون آیت الله مکارم شیرازی وآیت الله صافی گلپایگانی را در پی داشت .


کارگردان این فیلم چندی پیش در گفت و گو با یکی از رسانه ها تلاش کرده بود به جنجال های ایجاد شده پاسخ دهد و گفته بود "عده ای از خواص در مقابل حقیقت بزرگ که همان در آستانه ظهور قرار داشتن است، ایستاده اند."


سیجانی در همین رابطه گفته بود در روایات نیز آمده است، زمانی که امام عصر ظهور می کنند، عده ای از خواص و علماء، البته نه همه شان، مقابل امام زمان قرار می گیرند؛ که این مهم را باید مد نظر داشته باشیم. ما اعتقاد داریم که بنا به فرمایش بزرگان و تحقق نشانه های ظهور در برهه حساس تاریخی هستیم؛ یعنی در آستانه ظهور قرار داریم."


طی هفته های اخیر، و در جریان چالش های رخ داده میان حامیان رهبری و نزدیکانِ رئیس دولت، چهره های اصولگرای مخالف دولت اعلام کرده بودند که "پشت پردۀ اصلی انتشار سی دی ظهور... اسفندیار رحیم مشایی است."


طی روزهای گذشته نیز، برخی منابع خبری از بازداشت و احضارِ حدود بیست و پنج تن از نزدیکان و حامیان مشایی – از جمله امام جماعت نهاد ریاست جمهوری و نامزدِ پُستِ وزارت اطلاعات- خبر داده بودند.


امروز همچنین سایت جهان نیوز، اعلام کرد که "یک فرد مسئله دار که فعالیت های زیر زمینی گسترده ای را با حمایت شخص اول جریان انحرافی آغاز کرده است، تحت تعقیب قرار گرفت."


جهان نیوز ادامه داد "مشائی ضمن توجه ویژه به عرصه فعالیت های فرهنگی و ارتباط گیری و هم نظر نمودن و جذب افراد مختلف و حتی مخالفین خود اقدام به راه اندازی تیم فرهنگی و رسانه ای با محوریت و مدیریت حسین .نون نموده و این شخص نیز با تشکیل تیم مورد نظر و با بهره گیری از توانمندی افراد دیگری، گروههای مختلفی را ایجاد و فعال کرده و با اخذ امکانات مورد نیاز از جمله خودرو و ساختمان در میدان ونک خیابان ونک و همچنین هزینه های مختلف در قالب حقوق افراد فعال و سایر هزینه ها از محل بودجه دولتی ساختمان چند طبقه را در اختیار گرفته و همچنین دفاتری را در خیابان سهروردی و در میدان فردوسی راه اندازی و اقدام به انجام فعالیت های مختلف در راستای مطرح نمودن مشائی نموده بود."


همچنین در ادامه آمده است "حسین .نون در این رابطه به صورت مستمر و هفتگی جلساتی را برای هماهنگی و اخذ خطوط کاری با مشائی برگزار کرده و در راستای شناسائی و جذب افراد مستعد و توانمند در زمینه فعالیت های فرهنگی و تبلیغاتی (ظاهرا به نفع دولت و در واقع برای اسفندیار میم) فعال می باشد که یکی از این اقدامات دعوت از افراد صاحب نفوذ در بین اقشار مختلف و دارای موقعیت اجتماعی برای شرکت در جلسات هفتگی مشائی است که در ساختمان کوثر ریاست جمهوری برگزار می شود ... گفتنی است این جریان رسانه ای پس از انتشار مطالب تحریک امیز و حتی دعوت به شورش های خیابانی پس از عزل ماجرای وزیر اطلاعات، در سایت های وابسته به اسفندیار مشائی مورد تعقیب و پی گیرد قرار گرفتند."


 

نگراني از شرايط ناگوار دراويش زنداني در زندان وكيل آباد مشهد

Posted: 05 May 2011 06:17 AM PDT

 جرس: دراويش بازداشتي در زندان وكيل آباد مشهد در شرايط نامساعدي به سر مي برند.

 



به گزارش خبرنگار سايت مجذوبان نور به نقل از كميته رسيدگي به وضعيت دراويش زنداني ؛ فشارها بر اين عده از دراويش زنداني افزايش يافته و عصر روز چهارشنبه 14 ارديبهشت ماه ، دراويش بازداشتي در زندان وكيل آباد مشهد به دستور مراكز امنيتي ، به بند 6/1 اين زندان كه گفته شده از وضعيت نامناسب و غيربهداشتي برخوردار است منتقل شده اند و حق ملاقات و تلفن آنها نيز دچار محدوديت شده و اين موضوع نگراني خانواده ها نسبت به وضعيت زندانيان را افزايش داده است .

 


متن اطلاعيه اين كميته بدين شرح است : براساس اخبار واصله از زندان وكيل آباد مشهد ،‌ عصر ديروز چهارشنبه 14 ارديبهشت ماه ، دراويش بازداشتي در اين زندان به اسامي آقایان عبدالرضا کاشانی، شکرالله حسینی، علیرضا عباسی، علی کاشانی‌فر، محمد مروی، نظرعلی مروی و مهندس ظفرعلی مقیمی را به بند 6/1  كه گفته مي شود از شرايط و وضعيت نامناسب و غيربهداشتي  برخوردار است منتقل كرده اند . همچنين به آنها اعلام شده كه حق تلفن و ملاقات با خانواده هايشان هم محدود شده است .

 

اين امر باعث افزايش نگراني در خانواده ها از وضعيت سلامت زندانيان شده است . اين اتفاق در شرايطي رخ داده كه دادستان گناباد در پاسخ به پیگیریهای وکلای دراویش ، وعده به مسايل در روزهاي‌آينده داده بود اما نه تنها هيچ يك از مشکلات از جمله جريان پرونده متشكله عليه حضرت آقاي حاج دكتر نورعلي تابنده ( مجذوبعليشاه ) قطب بزرگوار اين سلسله حل نشد بلكه اين پرونده به شدت در حال پيگيري از سوي مقامات امنیتی و قضايي است و دراويش را نیز تهديد به برخورد وحتی تخريب مزار سلطاني بيدخت كرده و اكنون هم در حركتي ديگر ، با دخالت نهادهاي اطلاعاتی ، فشار بر دراويش زنداني افزايش يافته است .

 

اين رفتار مسئولين و مقامات قضايي و تناقض در قول و عمل آنان ، موجبات سلب اعتماد مردم به مسئولين و هیئت حاکمه  خواهد شد.

طرح سوال از محمود احمدی نژاد مجددا توسط تعدادی از نمایندگان مجلس ارائه شد

Posted: 05 May 2011 04:40 AM PDT

جــرس: در ادامه واکنش به رویارویی احمدی نژاد با تصمیم رهبری مبنی بر ابقای مصلحی، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مجددا به طرح سئوال از احمدی نژاد در صحن مجلس پرداخته و نسبت به اقداماتِ اخیر وی، واکنش نشان داده اند.


رئیس دولت، با اینکه بعد از دو هفته چالش و قهر پیرامون ماندن یا رفتن وزیر اطلاعات، مجددا به هیئت دولت بازگشته بود، روز چهارشنبه (چهاردهم اردیبهشت) خواستار خروج حیدر مصلحی از جلسه هیئت دولت شد و شامگاه همان روز نیز،  در مراسم عزاداری که در بیت رهبری با حضور مقامات ارشد نظام برگزار شد، شرکت نکرد. 


در همین رابطه خبرگزاری مهر گزارش داده است که جمعی از نمایندگان مجلس در جلسه‌ای که صبح روز پنجشنبه برگزار شد به این جمع‌بندی رسیدند که موضوع طرح سئوال از رئیس جمهور را به دلیل اتفاقات اخیر رخ داده در دولت پیگیری کنند.


بر این اساس متن تنظیم شده ای که قبلاً از سوی علی مطهری تهیه شده بود، "با توجه به مسایل اخیر"، به روز و برای آن امضا جمع‌آوری شده است.


گزارش مذکور می افزاید تعداد امضاها تا کنون به نود امضا رسیده این د رحالی است که طبق آیین‌نامه مجلس طرح سئوال از رئیس جمهور به حدود ۱٧۵ امضا نیاز دارد تا در صحن مجلس مطرح شود.


در متن این سئوال علاوه بر مسایل مربوط به اقدامات غیرقانونی دولت از جمله عدم پرداخت اعتبارات مصوب برای مترو و همچنین معرفی نشدن وزرای وزارتخانه‌های ادغام شده و نحوه برخورد دولت با مصلحی وزیر اطلاعات نیز گنجانده شده است.


 

نوری زاد به مرخصی آمد

Posted: 05 May 2011 05:33 AM PDT

 جرس: با موافقت مراجع قضایی محمد نوری زاد به مرخصی آمد.


به گزارش تحول سبز، محمد نوری زاد با موافقت مراجع قضایی و پس از گذشت بیش از دوماه از اعتصاب غذای مجدد خود در زندان به مرخصی آمد. وی که بیش از این در ایام نوروز به مرخصی آمده بود و در پی دیداری که برخی مسئولان با ایشان داشتند به زندان فراخوانده شده بود.
 

 محمد نوری زاد، نویسنده و فیلمساز که بعد از انتخابات ریاست جمهوری و پس از نوشتن چندین نامه به آقای خامنه ای همواره در بازداشت و تحت بازجویی و برخوردهای نامناسب از سوی بازجویان خود قرار داشته، چندی پیش طی نامه ای اعلام داشته بود که تا محقق نشده خواسته های قانونی اش  مجددا دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

جوانفکر: رهبری از احمدی نژاد خط می گیرد و نظرش را تکمیل کرده یا تغییر می دهد

Posted: 05 May 2011 05:33 AM PDT

 جرس: در ادامه درگیری های بین رهبری و احمدی نژاد این بار مدیرعامل ایرنا ادعا کرد:در برخی موارد رهبری از رئیس دولت خط می گیرد و کسانی که به احمدی نژاد حمله می کنند در واقع ولی فقیه را هدف قرار داده اند. 


علی اكبر جوانفكر مشاور رسانه ای رییس جمهور و مدیر عامل ایرنا در پاسخ به یكی از كاربران خود در وبلاگش نوشت : مشكل اصلی این است كه شما در باره مناسبات همه جانبه ، گسترده و پیچیده میان رهبر ی با احمدی نژاد ، از نگاه ساده ارتباط ذهنی و دلی خودتان با ولی فقیه قضاوت می كنید و دلتان می خواهد رابطه این دو ، همانند رابطه شما با ولی فقیه باشد در حالیكه واقعیت به گونه دیگری است.


به گزارش آیین نیوز، وی ادامه می دهد:  در بسیاری از مواقع رهبری در باره یك موضوع نظری می دهند و رئیس جمهور در دیدار حضوری خود با ایشان توضیحاتی را به استحضار می رساند و وی از نظر خود بازمی گردند یا آن را تكمیل می كنند یا حتی ممكن است بر موضع خود باقی بمانند و در همه موارد نیز در نهایت این رپیس جمهور است كه به اجرای نظر رهبری می پردازد زیرا نظر نهایی و قطعی را رهبری عزیز می دهند و حتی در مواقعی اتفاق افتاده است كه رپیس جمهور دستور رهبری عزیز را اجرا كرده اما آن را به ایشان نسبت نداده و خودش به عنوان ضربه گیر ، همه فشارها را تحمل كرده و هرگز از دستور رهبری سخن به میان نیاورده است.


جوانفكر در ادامه توضیحات خود به سفر رهبری به قم و تعریف و تمجید وی از احمدی نژاد پرداخته و مدعی شده است که  آورد: رپیس جمهور بخش تفكیك ناپذیری از شان و منزلت و جایگاه خود رهبری است و اقتدار و نفوذ رپیس جمهور منوط به عزت و عظمت رهبری است و این دو به هم كاملا مربوط هستند.


جوانفكر تاكید می كند: روشن است كسانی كه عامدانه یا جاهلانه به القاء اختلاف میان رهبری و رپیس جمهور می پردازند و می خواهند به رپیس جمهور ضربه بزنند ، در واقع سرگرم خیانت به رهبری عزیز هستند و چه بدانند و چه ندانند ، به جای رپیس جمهور، ولی فقیه را نشانه گرفته اند.
 

گروهی از فعالان حقوق بشری و سندیکایی جهان، خواستار توجه سریع مقامات ایران به کارگران زندانی شدند

Posted: 05 May 2011 03:53 AM PDT

جــرس: به مناسبت روز جهانی کارگر و حضورِ همزمانِ تعدادی از فعالان کارگری، سندیکایی، مدنی در زندانها و بازداشتگاههای جمهوری اسلامی- که وضعیت جسمانی تعدادی از آنها وخیم می باشد- گروهی از فعالان حقوق بشری و سندیکاییِ بین المللی، با ارسال نامه ای به برخی مقامات جمهوری اسلامی و سازمانهای بین المللی، خواستار توجه به وضعیت کارگران و فعالانِ مدنیِ دربند، و آزادی - هر چند موقت- کارگران زندانی، جهت درمان و مراقبت پزشکی شدند.


به گزارش تارنمای «اتحاد برای ایران»، متن کامل این نامه به شرح زیر است:

حقوق کارگران، حقوق بشر می باشد
کارگران ایرانی نیز مستحق برخورداری از حقوق بشر میباشند

ما کارگران، اعضاء اتحادیه کارگران و فعالان حقوق بشرو عضوی از جامعه انسانی بیش از پیش نگرانی خود را نسبت به نقض فزاینده حقوق کارگران ایرانی اعلام میداریم در حالیکه که بسیاری از کارگران جان خود را از دست داده اند و عده ای در حال حاضر در زندان بسر می برند و عده ای نیز با وجود بیماری از دسترسی به امکانات بهداشتی درمانی محروم هستند، گروهی که در پی درخواست شرایط کاری مناسب در صدد سازماندهی مستقل اتحادیه کارگران بودند نیز از این کار باز داشته شده اند.


این مسأله با توجه به نقش ایران در ایجاد سازمان بین المللی کار و عضویت فعال ایران دراین سازمان بسیار دلسرد کننده است. بنا بر بیانیه سارمان بین المللی کار، کارگران در هر کشور از حقوق زیر برخوردار هستند:

حق سازماندهی انجمن و تشکل
حق مذاکرات دسته جمعی
لغو کار اجباری
لغو کار کودک
عدم تبعیض دراشتتغال
حق برخورداری از شرایط مناسب کاری


مرگ، شکنجه، ارعاب ، آزار و اذیت و نقض حقوق کار گران به وضوح نشان دهنده نادیده گرفتن اصول اساسی سازمان بین المللی کار در ایران وهمچنین چشم پوشی از خواسته های کارگرانیست که تنها جرمشان مطالبه شرایط کاری مناسب و زندگی با عزت برای خانواده هایشان است.


ایران یکی‌ از قدیمی‌‌ترین اعضای سازمان بین المللی کار می‌باشد که در سال ۱۹۱۹ میلادی، در بدو شکل گیری این سازمان، به آن ملحق شد. اولین اتحادیهٔ بازرگانی مستقل در ایران بیش از یک قرن قدمت دارد. اما امروز کارگران و معلمان ایرانی‌ از بسیاری حقوق تعریف شده توسط سازمان بین المللی کار محروم هستند. آنان هم تحت قانون کار ایران و هم در عمل از دسترسی به حقوق اولیهٔ خود باز مانده اند. آنان نمی‌توانند اتحادیهٔ بازرگانی مستقلی تشکیل دهند تا حقوق اولیهٔ خود از قبیل دستمزدهای معوقه که در برخی‌ موارد تا ۳۶ ماه پرداخت نشده اند را مطالبه کنند. حکومت به طور دائم کارگرانی را که به دنبال حقوق خود هستند بازداشت و محاکمه‌ می‌کند. نیروهای امنیتی غالباً به تجمعات صلح آمیز کارگران حمله می‌کنند، خانوادهٔ آنان را مورد اذیت و آزار قرار میدهند و همانطور که در تجمع کارگران معدن مس شهر بابک در نزدیکی کرمان در سال ۲۰۰۴ اتفاق افتاد، حتی آنان را به قتل می‌‌رسانند.


رهبران اتحادیه ها، منصور اسانلو سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه ، محمود صالحی کارگر نانوایی از شهرستان سقز در زندان به سر می برند. مجید حمیدی، فعال سر شناس حقوق کارگران که هدف ترور قرار گرفته هم اکنون در بیمارستان بستری می‌باشد. یازده کارگر در فوریه ۲۰۰۸ به جرم شرکت در تجمع مسالمت آمیز روز جهانی‌ کارگر زندانی و جریمه شدند. گرچه ماده ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی ایران آزادی تشکل را به رسمیت میشناسد، قانون کار ایران به صراحت در تضاد با این قوانین حقوقی می‌باشد ایجاد تشکلهای صنفی و فعالیتهای گروهی است در ماه مارچ سال ۲۰۰۷ هزاران یکی دیگر از مظاهر جنبش کارگری تلاش معلمان دبستان و راهنمایی برای معلم دست به تظاهرات در مقابل مجلس زده و خواستار رسیدگی به شکایات خود شدند که ازآن جمله تبعیض گسترده در مقایسه با دیگر کارکنان دولتی و دستمزد کم می باشد که آنها را مجبور به زندگی در زیر خط فقر نموده است. در پاسخ به این تلاش برای جلب توجه نمایندگان مجلس، نیروهای امنیتی دست به خشونت زده و به آنها حمله کردند. از آن تاریخ به بعد رهبران سازماندهنده این تشکلها در دادگاههایی ناعادلانه محاکمه شده ودرمواردی تا ۵ سال محکوم به زندان شدند.


دولت به شدت معلمان شرکت کننده در تظاهرات را با شلیک به آنان، بازنشستگی زودهنگام ، کم کردن دستمزد یا به تعلیق در آوردن کارشان مجازات کرد. تنها نشریه مستقل معلمان با عنوان قلم معلم مورد هجوم و چپاول ماموران امنیتی قرار گرفت و خبرنگاران و سردبیران نشریه به میز محاکمه کشیده شدند. و می کوشد تا از تشکیل جلسات این انجمنها جلوگیری کند. وزارت کشور اعلام کرده است که همه انجمنهای صنفی معلمان غیر قانونی است.


تظاهرات عمومی کارگران بطور معمول با سرکوب شدید نیروهای امنیتی مواجه میشود. یک مثال قابل توجه از این نمونه وضعیت کارگران شرکت رشت الکتریک، یکی از بزرگترین تولید کنندگان لوازم الکتریک و قطعات الکتریکی در خاورمیانه، است. در سه سال گذشته کارگران رشت الکتریک در راستای احیای حقوق ابتدایی خود همواره کشیده اند تا اعتراض خود را در قالب تظاهرات و تجمعات مسالمت آمیز نشان دهند هر چند که این تلاش ها نتیجه ای در پی نداشته اند . از دیگرنمونه های این قبیل اعتراضات گسترده میتوان به اعتراضات مجتمع هفت تپه در اهواز و اعتراضات کارگران نساجی در کردستان اشاره کرد. در تمامی نمونهای مذکور، سرکوب شدید و خشونت آمیزنیروهای امنیتی به اجتماعات کارگران پایان داده است.


نمونه های ارعاب، اذیت و آزار، و سرکوب شدید اعتراضات صلح آمیز کارگری وبی توجهی به حقوق ابتدایی کارگران ، ما را بر آن داشت که طی نامه ای به دولت ایران خاطر نشان کنیم که حقوق کارگری جزئی از حقوق انسانی بوده و باید محترم شمرده شود.


ما، مدافعان حقوق بشر، سازمان عفوبین الملل ایالات متحده آمریکا، سازمان عفوبین الملل ویسکانسون، امضا کنندگان اتحادیه کار در ویسکانسون امریکا و اتحاد برای ایران، مصرانه از جمهوری اسلامی، شورای کار اسلامی و وزارت کار جمهوری اسلامی خواستاریم تا قانون بین الملل کار و اعلامیه جهانی حقوق بشر(منشور سازمان ملل ) را اجرا کرده و به آنان احترام بگذارند.


ما همچنین آزادی موقت کارگران بازداشت شده که نیازمند مراقبت پزشکی هستند را خواستاریم.


امضا کنندگان:
شیرین عبادی – برنده جایزه صلح
دولورس هورتا مؤسس کارگران مزرعه آمریکا به همراه سزار چاوز و معاون سابق آن سازمان
هادی قائمی، مدیر اجرایی، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران
اعظم نیرومند راد رئیس عفوبین الملل ویسکانسون
انجی هوگس،سازمان عفو بین الملل آمریکا
الیز اور باخ، متخصص ایران و اردن در سازمان عفو بین الملل آمریکا
جیم کاوانا، رییس فدراسیون کار جنوب مرکزی ویسکانسون
برایان کندی، رئیس، فدراسیون معلمان آمریکا – ویسکانسین
فیروزه محمودی، مدیر اجرایی سازمان اتحاد برای ایران

 

گیرندگان:
علیرضا آوایی رییس کل دادگستری استان تهران
صادق اردشیر لاریجانی، رئیس قوه قضاییه
دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن دی سی
کمیسر عالی‌ حقوق بشر سازمان ملل متحد
 

وضعیت نامناسب زندانیان زن رجایی‌شهر در پی انتقال به زندان ورامین

Posted: 05 May 2011 03:30 AM PDT

 جرس: به دنبال انحلال بند زنان زندان رجایی‌شهر و انتقال زندانیان این بند به سایر زندان‌های شهر، جمعی از زندانیان زن که به زندان ورامین منتقل شده‌اند شرایط بسیار نامناسبی دارند.

 

به گزارش رسیده به جرس، در این زندان آب تمیز آشامیدنی در اختیار زندانیان نیست و غذا نیز به صورت نامشخص و برخی اوقات تنهای یک بار در روز به زندانیان داده می‌شود که آن هم کیفیت نامناسبی دارد و در کل زندان به کهریزکی جدید شباهت دارد.

 

شب گذشته در پی اعتراض چند تن از زندانیان به  وضع جاری در بند زنان این زندان، ماموران زندان وارد سلول‌ها شده و با باتوم زندانی را به شدت زده‌اند که تعدادی از زندانیان مالی در این جریان به شدت مجروح شده‌اند.

 

زندانیان اعلام کرده‌اند که اگر تا فردا به وضعیت آنان رسیدگی نشود دست به اعتصاب غذای نامحدود می‌زنند.    

موج اعتراضات به شهرهای شمالی سوریه کشیده شد

Posted: 05 May 2011 03:11 AM PDT

دستگیری صدها نفر در اطراف دمشق
جــرس: در حالیکه گزارش های رسیده از سوریه حاکی از آن بود که روز گذشته (چهارشنبه چهارم مه) اعتراضات مردمی به شهرهای شمالی آن کشور نیز کشیده شده و فعالان سوری از برگزاریِ تظاهراتِ بزرگی برای روز جمعه (فردا) خبر داده اند، روز پنجشنبه منابع خبری گزارش داده اند که نيروهای نظامی و امنيتی سوريه، برای مقابله با تظاهرات مردمی در شهر سقبا، در حاشیه شهر دمشق، بيش از ۳۰۰ تن را دستگير کرده و در تلاش هستند تا تمامی تجمع های اعتراضی را سرکوب کنند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه و تلویزیون الجزیره، در ميان دستگير شدگان شماری روحانی هم به چشم می خورد. همچنين گزارش شده که شماری از دستگيرشدگان در پی ضرب وشتم از سوی نيروهای دولتی، بشدت زخمی شده اند.


معترضان تابلوی بزرگی در ميدان اصلی شهر نصب کرده و اسم آن را به «ميدان شهدا» تغيير داده بودند که نيروهای امنيتی اين تابلو را پايين آورده و آن را تخريب کردند.


بر اساس این گزارش، بيش از دو هزار نيروی امنيتی از نقاط مختلف کشور در این شهر ظاهر شده و هرکسی که سر راه آن ها بود را بازداشت کرده اند.


تظاهرات اخير پس از این بود، که فعالان سوری گفته بودند از آن جايی که درخواست های آن ها برای اصلاح نظام سرکوب شده، به "انقلاب عليه نظام بشار اسد" ادامه خواهند داد.


تداوم اعتراضات در سراسر کشور
در حالیکه بشار اسد چند ماه پیش و همزمان با خیزش های مردمی در تونس و مصر و یمن و الجزایر، ادعا کرده بود که کشورش "امن" است و حکومت از "محبوبیت" برخوردار بوده و امکان هرگونه اعتراضی "محال" است، اما گزارش ها حاکی از آن است که اکنون در هشتمین هفته، اعتراضات به شهرهای مختلفِ سوریه، از غرب تا شرق و از جنوب تا شمال کشیده شده است.


در همین رابطه، خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که روز چهارشنبه چهارم ماه مه، در شهر حلب بیش از یکهزار دانشجو با راهپیمایی در خیابان ها، خواستار اصلاحات سیاسی گسترده و برخورد با عاملان سرکوب تظاهرات اعتراضی شده اند. بر اساس گزارش ها، نیروهای امنیتی با استفاده از گاز اشک آور کوشیده اند تظاهرکنندگان را متفرق کنند و تعداد نامعلومی هم بازداشت شده اند .


همچنین، هزاران تن در شهر قامشلی، در شمال شرق سوریه و نزدیک مرز این کشور با ترکیه، تظاهرات کرده و حمایت خود را از معترضان در نقاط دیگر سوریه ابراز داشته اند.
جمعیت این شهر از کردها، عرب ها و مسیحیان آشوری و ارمنی تشکیل یافته و تظاهرات آنان می تواند به نشانه ای دیگر از اشتراک نظر گروه های مختلف قومی سوریه در مورد لزوم تغییرات سیاسی در این کشور تعبیر شود.


در حالیکه به نظر می رسد حکومت سوریه با توسل به نیروی نظامی و سرکوب می کوشد هر چه زودتر به تظاهرات اعتراضی خاتمه دهد، گزارش های رسیده از ادامه تظاهرات و گسترش آن به شهرها و روستاهای مختلف حکایت دارد.


پیشتر گزارش شده بود که با تشدید برخورد دولت با تظاهرات اعتراضی، طی چند روز اخیر، نیروهای نظامی و امنیتی در شهرهای مختلف سوریه به دستگیری گسترده معترضان روی آورده و چند هزار نفر را بازداشت کرده اند.


دولت سوریه به منظور جلوگیری از انتشار اخبار تظاهرات اعتراضی، از ورود خبرنگاران خارجی به آن کشور جلوگیری می کند و خبرهای مربوط به برخورد دولت با معترضان عمدتا توسط شهروندان عادی سوریه در دسترس رسانه های بین المللی قرار می گیرد.


تظاهرات اعتراضی در سوریه که با درخواست تظاهرکنندگان برای اصلاحات سیاسی آغاز شد، در پی واکنش خشونت آمیز دولت، که بیش از ششصد کشته و هزاران زخمی و بازداشت برجای گذاشته، به تغییر حکومت گرایش پیدا کرده است.


اواخر هفته گذشته، دولت سوریه به منظور پایان دادن به تظاهرات اعتراضی، واحدهای پیاده و زرهی ارتش را به تعدادی از شهرهای این کشور – از جمله درعا- اعزام کرد و گزارش هایی از عملیات خشونت آمیزنظامیان علیه ساکنان این شهرها و حمله به خانه های آنان انتشار یافته است.


دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، به برخی اصلاحات سیاسی از جمله لغو مقررات وضعیت فوق العاده دست زده اما همچنان برگزاری تظاهرات غیر دولتی را "توطئه خارجی" دانسته و برگزاری آن را ممنوع کرده است.


امروز پنجشنبه در گزارشی دیگر، رسانه های دولتی سوريه خبر دادند که خروج تدريجی نيروهای نظامی از شهر درعا در جنوب اين کشور آغاز شده و با دستگيری "تروريست ها" ماموريت در اين شهر به پايان رسيده است.
درعا، کانون مرکزی شروع تظاهرات و اعتراض های مردمی در سوريه بود و از همين شهر بود که موج نارضايتی ها در تمامی کشور سوريه به راه افتاد و از ده روز پيش نیز، حکومت نظامی در شهر درعا برقرار شده و نيروهای امنيتی و تانک های نظامی در اين شهر مستقر شده اند.


ادامه واکنش های جهانی
هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، درحالیکه کشورش تحریم های سختی را علیه مقامات سوری (بدلیل سرکوب مردم) اِعمال کرده، روز پنجشنبه در رم و در يک کنفرانس خبری با فرانکو فراتينی، وزير خارجه ايتاليا گفت که هر دو کشور خواهان پایان سرکوب خشونت بار معترضان در سوريه هستند و هر دو هشدار دادند دولت حاکم سوريه به درخواست مردم و حقوق آن ها احترام بگذارد.


وزیر خارجه فرانسه به حکومت سوریه هشدار داد ادامه سرکوب معترضان موجبات سرنگونی بشار اسد را در پی خواهد داشت و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز گفته است: از مسئولین سوریه خواسته ایم با مردم خود که خواسته هایی دارند مدارا کنند.


در حال حاضر، ایالات متحده تحریم هایی را علیه دولت سوریه و تعدادی از مقامات ارشد آن کشور به اجرا گذاشته و انتظار می رود اتحادیه اروپا نیز به اقدامات مشابهی دست بزند.


روز گذشته، ورنر هویر، معاون وزارت خارجه آلمان نیز گفته بود: "ادامه اقدامات سرکوبگرانه دولت سوریه برای اتحادیه اروپا چاره ای باقی نمی گذارد جز اینکه با جدیت طرح اعمال تحریم های هدفمند علیه رژیم آن کشور را دنبال کند."


عفو بین الملل، از سازمان های جهانی مدافع حقوق بشر نیز، مجددا با صدور بیانیه ای هشدار داده است که بسیاری از بازداشت شدگان شکنجه شده اند.


گفتنی است طی روزهای اخیر، دولت سوریه طی ضرب الاجلی تهدیدآمیز، از مخالفان و معترضان خواسته بود تا خود را به نهادهای امنیتی معرفی کنند.


طی اعتراضات چند هفته اخیر، بالغ بر ۶۰٧ نفر کشته و هزاران تن دستگیر و روانه بازداشتگاه شده اند.


مقامات رسمی جمهوری اسلامی، کماکان از پرداختن به وقایع سوریه خودداری کرده و آنرا "توطئه" ارزیابی می کنند.


فعالان سوری اعلام کرده اند که فردا جمعه ششم ماه مه، در تمام نقاط کشور به تظاهرات اعتراضی علیه حکومت دست خواهند زد و تا رسیدن به مطالبات خود سکوت نمی کنند.