جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


آیت الله استادی: وقتی با نصایح بزرگان جور دیگری رفتار می شود، وقایع اخیر رخ می دهد

Posted: 07 May 2011 04:28 AM PDT

انتقاد ازبی تفاوتی و عدم استقلال حوزه های علمیه
جرس: امام جمعه قم با سكوت وبي تفاوتي حوزه علميه درقبال حوادث اخير كشور ناشی ازخدشه اي كه به استقلال حوزه وارد شده است، دانست وتصريح كرد وقتي با نصايح بزرگان جور ديگري برخورد مي شود وقايع اين دو هفته پديد مي آيد.

 

به گزارش 19 دی،  آیت الله رضا استادی شامگاه جمعه در مراسم بزرگداشت چهارمین سالگرد ارتحال آیت الله فاضل لنکرانی از مراجع فقید تقلید که در مسجد اعظم قم برگزار شد ، حفظ  استقلال در حوزه را از دغدغه های آیت الله فاضل لنکرانی برشمرد و افزود: ایشان ناراحت بودند که حوزه استقلال خود را از دست بدهد واز دولت کمک های مختلفی دریافت کند.


وی با اشاره به اینکه نمی شود همیشه اعتماد صددرصدی به افراد کرد افزود:حوزه باید مستقل باشد و متاسفانه در سال های اخیر در این زمینه غفلت هایی صورت گرفته  و وقایع  چند هفته اخیر نیز معلول همان غفلت بوده است که با وجود اینکه بزرگان نصیحت کردند اما عده ای به جای اینکه از این نصیحت ها به طورکامل استقبال کنند جور دیگری برخورد کردند.

 

 

 

 


 روحانیت وابسته نمی تواندکاری از پیش برد

 

استاد حوزه علميه قم با اشاره به اينكه آيت‌الله فاضل لنكراني بر استقلال حوزه تاكيد بسياري داشت،‌ ادامه داد: امروز در بحرين تونس، مصر و ديگر كشورهاي اسلامي شاهد خيزش اسلامي هستيم ولي در بعضي از اين كشورها شركت اهل علم كمرنگ است و اين مسئله به دليل آن است كه روحانيت وابسته به قدرت است.
وي افزود: اينكه امام، رهبري و ديگر مراجع بر استقلال حوزه تاكيد دارند، به اين دليل است كه در موقع لازم بتوانند هشدار داده، نصيحت كرده و موضع‌گيري داشته باشند.
آيت‌الله استادي تصريح كرد: حوزه بايد مستقل باشد و در همه ايام زبان و دستش باز باشد و آيت‌الله فاضل اين دغدغه را داشت و به آن عمل كرد.


آیت الله استادی خاطرنشان ساخت: در برخی از این کشورها، شرکت اهل علم وحضور فیزیکی روحانیت با وجود حمایت گسترده مردم بسیار کم رنگ است و این نشاندهنده وابستگی آنها به دولت است و روحانیت وابسته نمی تواند کاری از پیش برد و مانند سایر حقوق بگیران جز طرفداران می شود.

وی با بیان این که حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(ره) هیچ گاه به هیچ کس وابسته نبود و اگر انحرافی را می دید، گوشزد می کرد، اظهار داشت: در سال های گذشته برخی آن قدر بر موسیقی تکیه کردند که گویی ما موسیقی حرام نداریم، اما مقاومت های این مرجع فقید عالیقدر باعث شد رئیس دولت وقت، وزیر مربوطه را عوض کند.

 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  ادامه داد: از آنجا که نظام ما یک نظام اسلامی است از این رو برخی از مناسب آن نیازمند به مجتهد دارد تا نیازهای نظام تامین شود و وجود مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) می تواند این امر را با تربیت طلاب  و فضلای مجتهد و باسواد محقق کند.
امام جمعه قم ضرورت آمادگي طلاب براي پاسخگويي به شبهات را مورد تاكيد قرار داد و گفت: آيت‌الله فاضل با راه‌اندازي مركز فقهي ائمه اطهار به دنبال تربيت طلاب در اين زمينه بود.
وي اظهار داشت: بنيه‌هاي علمي طلاب، فضلا و مدرسان ما بايد هرچه بيشتر تقويت شود تا بتوانند در برابر شبهات پاسخگو باشند.
آيت‌الله استادي با اشاره به اينكه نظام ما اسلامي و متكي به مكتب اهل بيت است، گفت: اين نظام به مجتهد نياز دارد و بايد تعداد زيادي مجتهد تربيت شوند تا بتوانند نيازهاي نظام را پاسخگو باشند و بايد براي ترويج دين، تبليغ دين و پاسخگويي به شبهات نيروهاي لازم را تربيت كرد.

 

 

 


هشدار رئیس فراکسیون روحانیون به احمدی نژاد: مردم رای خود را پس می گیرند

Posted: 07 May 2011 03:17 AM PDT

جرس: در ادامه واکنشها نسبت به سرپیچی احمدی نژاد از حکم حکومتی، رئيس فراكسيون روحانيون مجلس با بيان اينكه اگر هر حكومتي و در هر جايگاهي به ولي امر و فرمان ايشان بي‌اعتنايي كند مشروعيت خود را از دست مي‌دهد، گفت: مردم راي خود را از كسي كه از ولي‌فقيه اطاعت نكند پس مي‌گيرند.


 

محمدتقي رهبر نماينده مردم اصفهان و رئيس فراكسيون روحانيون مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با  فارس، با تاكيد بر ولايت مداري و ولايت پذيري مدعی شد: ولايت پذيري در نظام اسلامي ما داراي جايگاه ويژه‌اي است و در واقع رمز مشروعيت نظام و نهادهاي نظام است. 

به اعتقاد اين نماينده مجلس هيچ فردي در اين نظام جز با ولايت پذيرش مشروعيت ندارد. 

وي ادامه داد: در دنيا تمامي حكومت‌ها و دولت‌ها داراي مسئوليت آسماني نيستند چرا كه آنها نه به خدا و نه به پيغمبر و امامان متصل نيستند ولي نظام اسلامي ما به ولايت وابسته است. 

رهبر با بيان اينكه در اين ولايت پذيرش اطاعت از ولي امر هم وجود دارد، گفت: اين موضوع تنها لفظي و با ادعا نيست بلكه بايد ولايت پذيري را در عمل نشان داد و آن را پذيرفت. 

 ولي امر از اعتبار مردم سالاري ديني قوي برخوردار است 

نماينده مردم اصفهان در ادامه با انتقاد از عصیانگری در مقابل رهبری ادامه داد: نبايد در مقابل ولي امر و توصيه‌هاي ناصحانه ايشان عصيان كرد، چرا كه عصيان كردن به معناي از مشروعيت افتادن است يعني اگر هر حكومتي و در هر جايگاهي به ولي امر و فرمان ايشان بي اعتنايي كند مشروعيت خود را از دست مي‌دهد، حتي اگر يك ملت به او به عنوان يك نماينده، حاكم يا رئيس دولت راي داده باشند. 

رئيس فراكسيون روحانيون مجلس خاطرنشان كرد: ولايت پذيري جنبه مردمي هم دارد چرا كه ولي امر را نمايندگان مردم يعني اعضاي خبرگان انتخاب مي‌كنند لذا ولي امر از اعتبار مردم سالاري ديني قوي برخوردار است. 

 مردم راي خود را ازكسي كه بدانند با ولي‌امر همراهي نمي‌كند پس مي‌گيرند 

عضو كميسيون حقوقي و قضايي مجلس  ادامه داد: نبايد جامعه را دچار تشنج و اضطراب كرد چرا كه هر كسي كه بخواهد در برابر ولي امر مقاومت كند از اعتبار حاكميتي افتاده و ملت هم به او اعتباري نمي‌دهند چرا كه پشتيباني مردم از وي به حساب همين ولي امر است و اگر ولايت امر نباشد اين فرد كمترين اعتباري ندارد و اين در خصوص كشورهاي داراي دموكراسي قوي است كه مي‌گويند فقط ما به مردم متكي هستيم. 

وي با تأكيد بر اينكه نظام اسلامي ما علاوه بر اتكاء به مردم به ولايت الهي و ولايت امر متكي است، گفت:  برخي اين اشتباه را مي‌كنند و مي‌گويند ما از راي مردم برخورداريم و با ولي امر كاري نداريم لذا آنها بايد بدانند كه حكومت آمريكا اسرائيل و فرانسه نيز ممكن است از پشتيباني مردم برخوردار باشند ولي بايد پرسيد كه فرق ما با آنها چيست. 

وي ادامه داد: متاسفانه اين اشتباه در ذهن برخي وجود دارد كه ما از پشتيباني و راي ملت برخورداريم و اگر حرف ولي امر را سبك بشماريم اشكال ندارد، اينها غافلند از اينكه همان ملت‌ هم اگر ببيند مسئولي با ولي امر همراهي نمي‌كند راي خود را از او پس مي‌گيرند و از وي پشتيباني نمي‌كنند. 

علم الهدی: کسی که از حکم ولی فقیه اطاعت نکند طاغوت پرست است

Posted: 07 May 2011 02:57 AM PDT

جرس: امام جمعه مشهد گفت: كساني كه در برابر ولي فقيه بايستند و از فرمان ولي فقيه اطاعت نكنند و در مقابل نظام ولايي ا‌لگوي ديگري را مدنظر داشته باشند، طاغوت‌پرست هستند.

 
به گزارش فارس سيداحمد علم‌الهدي امام جمعه شهر مشهد در جمع عزاداران حضرت فاطمه زهرا (س) كه از ساعت 9 صبح كه امروز در ميدان هفتم تير تهران اجتماع كرده‌اند در بخشي از سخنان خود با بيان اينكه راه پذيرش امامت امام زمان پذيرش حجت و ولي فقيه است، گفت: برخي‌‌ها فكر مي‌كنند با دين‌سازي و فرقه‌سازي مي‌توانند مردم را منحرف كنند كه بايد در اين خصوص هوشيار باشيم. 


امام جمعه مشهد با اشاره به اينكه پذيرش امامت امام زمان از راه مجتهد جامع‌الشرايط است، تصريح كرد: امام زمان (عج) نائبي چون امام خميني(ره) داشت كه شما مردم جان داديد و فرزندانتان را نثار انقلاب اسلامي ايران كرديد تا طاغوت سرنگون شود. 

وي در ادامه گفت: اين نظام اسلامي و انقلاب اسلامي ايران است كه امامت امام زمان را پياده كرده است. 

علم الهدي تأكيد كرد: كساني كه در برابر ولي فقيه بايستند و از فرمان ولي فقيه اطاعت نكنند و در مقابل نظام ولايي ا‌لگوي ديگري را مدنظر داشته باشند اين افراد طاغوت پرست هستند. 

در این مراسم حاج حسین سازور از مداحان اهل بیت در پایان مراسم اینگونه دعا کرد: "خدایا احمدی نژاد را از جمیع بلایا و فتنه‌هایی که به دورش حلقه زده‌اند حفظ کن " که در این حین عزاداران تهرانی یکپارچه ندای آمین را سر دادند. 

حسین سازور همچنین با تأکید بر ولایت‌پذیری ملت ایران، از گروهی که به دنبال ترویج مکتب‌گرایی و نمادهای آن هستند به شدت انتقاد کرد. 



 

مکارم شیرازی: نگذاریم بیگانگان در مقام‌های حساس كشور نفوذ كنند

Posted: 07 May 2011 02:57 AM PDT

 جرس: آیت‌الله مكارم شیرازی گفت: نگذاریم بیگانگان در مقام‌های حساس كشور نفوذ كنند. اجازه ندهیم چهره اسلامی شیراز و فارس را عوض كنند و مفاسد اخلاقی آشكار كنند.


به گزارش ایسنا، آیت‌الله ناصر مكارم شیرازی، از مراجع تقلید در نخستین برنامه متمركز اجلاسیه سرداران و 14 هزار و 600 شهید استان فارس در جمع هزاران نفر از مردم این استان در پادگان امام حسین(ع) شیراز، گفت:  خیال نكنیم توطئه‌های دشمنان تمام شده بلكه همیشه باید برای دفاع و پیروی از ولایت فقیه آماده باشیم. 

وی ادامه داد: نباید بگذاریم افراد مزدور برای اهداف پوشالی فعالیت كنند و سرمایه دارانی به صورت خزنده در مراكز مهم شهر نفوذ كرده و ثروت مردم استان را به خارج ببرند. 

مكارم شیرازی خاطرنشان كرد: بدانید و می‌دانیم فارس و شیراز همیشه مركز بزرگان و دانشمندان و فلاسفه و ادیبان و شاعران برجسته بوده است؛ الان هم باید بكوشیم همان نمونه‌ها از میان كودكان و جوانان این شهر تكرار شوند. 

این مرجع تقلید در ادامه سخنان از بروز برخی رفتارهای سیاسی در كشور ابراز نگرانی كرد و افزود: عده‌ای پول‌های هنگفتی خرج می‌كنند كه مجلس را در دست بگیرند اما مردم سعی كنند نقشه كش‌ها و نقشه‌ها را بشناسند و آنها را مانند همیشه مایوس كنند.

ادامه روزه های اعتراضی سیدمصطفی تاج زاده

Posted: 07 May 2011 12:20 AM PDT

جرس: سید مصطفی تاج زاده با اعتراض به محدودیتهای غیرقانونی اعمال شده در خصوص وی اعلام کرد که کماکان به روزه های اعتراضی خود که از آذر ماه آغاز شده ادامه خواهد داد.

 
به گزارش تحول سبز، تاج زاده که یک روز پس از انتخابات سال ۸۸ دستگیر شده بود، پس از گذراندن ۹ ماه زندان که نیمی از آن در سلول انفرادی بود به مرخصی آمد اما در پی شکایت از کودتاگران انتخاباتی و به دلیل امتناع از پس گرفتن این شکایت در میانه مرخصی و در حالی که تحت درمان قرار داشت به زندان برگردانده شد.


تاج زاده گفته است: کمیته ای بیرون از اختیارات مدیریت و پرسنل اداری زندان محدودیت های غیرقانونی را به وی تحمیل کرده اند و مسئولان و نگهبانان زندان نقشی در این برخوردهای غیر قانونی ندارند. اعضای این کمیته که گویا حساسیت ویژه ای نسبت به تاجزاده دارند، تا بحال حاضر نشده اند اجازه انتقال وی به بند عمومی زندان اوین را صادر کنند و با نگهداری تاج زاده در قرنطینه کامل از تماس وی با دیگر زندانیان جلوگیری می کنند.

این در حالی است که پس از انتقال تاجزاده به قرنطینه، حق ملاقات منظم و هفتگی وهمچنین امکان تماس تلفنی وی قطع شده است و اجازه دسترسی به روزنامه ها و مجلات درخواستی خود را نیز ندارد. همچنین با گذشت نزدیک به ۵ ماه از توصیه پزشکان زندان مبنی بر ضرورت انجام “ام. آر. آی” هنوز اجازه این امر صادر نشده است.

 
بر اساس این گزارش، فشار های وارده بر این فعال سیاسی به حدی است که وی با وجود بیماری و مشکلات جسمی خود اعلام کرده است از آذرماه سال گذشته در اعتراض به اینگونه برخوردهای غیر قانونی دست به روزه اعتراضی زده است و تا زمانی که از حقوق قانونی خود برخوردار نشود به روزه داری ادامه خواهد داد.

ابوالقاسم خزعلی از مداخله ماسونها درامور کشور خبر داد

Posted: 06 May 2011 08:18 PM PDT

 جرس: عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به جایگاه ولایت فقیه با ادعای اینکه اجرای حکم نائب امام زمان(عج) بر فقیه اعلم هم واجب است از مداخله ماسونها در امور کشور خبر داد.


به گزارش مهر،  ابوالقاسم خزعلی صبح جمعه در همایش تجلیل از نخبگان و فرهیختگان برتر حوزه علمیه قائم (ع) با اشاره به واجب‌ الاطاعه بودن حکم نائب امام زمان (عج) اظهار داشت: زمانی که نائب امام زمان (عج) حکم داد، اجرای آن بر فقیه اعلم هم واجب است و در همین راستا آیت‌الله ‌‌العظمی گلپایگانی به رهبر انقلاب اظهار کردند که "من هر حکمی را که شما بدهید، واجب می دانم" و باید گفت زمانی که حکم حکومتی صادر شود، اطاعت از آن بر فقیه اعلم نیز واجب است. 


فراماسونرها و دشمنان انقلاب بدنبال ضربه زدن به این نظام هستند
وی مدعی شد:  فراماسونرها و دشمنان انقلاب بدنبال ضربه زدن به این نظام هستند و در جریان فتنه سال 88 که ازسوی سه دشمن دیرینه ملت ایران هدایت می شد، فعالیت آنها به درجه اعلی رسید و هدف آنها ضربه زدن به اصل انقلاب بود؛ اما با درایت ولی فقیه، این ضربه دشمن نیز بر خودشان فرود آمد و فتنه آنها خنثی شد. 

 خزعلی با اشاره به ویژگیهای رهبری ادعا کرد: هنگامی که 20 سال پیش در دور چهارم مجلس خبرگان، آیت‌الله خامنه‌ای را به رهبری انتخاب کردیم، ایشان فردی زبده بود اما معظم‌ له هرسال نسبت به سال قبل زبده‌تر می ‌شود. 

وی با بیان اینکه دشمن غافل نیست، ماسونی‌ها در امور مختلف دخالت می ‌کنند و از هیچ ‎کاری برای ضربه زدن به نظام دریغ نمی کنند، عنوان کرد: جریان مخالف، دست‌ بردار نیست و فعالیت گسترده ‌ای برای رسیدن به هدفش انجام می دهد. 

خزعلی با تأکید بر اینکه دشمنان غافل ننشسته‌اند و می ‌خواهند مکتب ایران اسلامی را که روحانیت شیعه پایه‌گذار آن بود، از بین ببرند، بیان کرد: امروز وظیفه روحانیت و طلاب است که با تلاش و کوشش، قدردان انقلاب اسلامی باشند و در زمینه کسب معارف اسلامی بکوشند.

بن لادن از منظری دیگر

Posted: 06 May 2011 06:13 PM PDT

نسیم الهیان

 

 

هنوز اوباما به کاخ سفید نرسیده که هزاران امریکایی با شادی زاید الوصفی مهمان خیابانهای واشنگتن هستند. هلهله و غریو شادی است که سکوت شب تاریک امریکا را بر هم می شکند.
جشن و پایکوبی شهروندان درجه یک دنیای امروز است که لحظه به لحظه توسط همه رسانه هایی که دنیا را در چنگ دارند به تصویر کشیده می شود و به اقصی نقاط افریقا و آسیا ارسال می شود.
همانجا که مادری فرزند گرسنه اش را در آغوش گرفته که شاید گرمای وجودش درد گرسنگی و بی سرپناهی را برایش قابل تحمل تر کند.


کسی نمی داند در دل شبی تاریک در اتاباد چه گذشت. تصاویر مجازی است که به خدمت فرماندهان کاخ سفید می آید. اما باز هم چه دهشتناک است که شب، وقتی رفته ای روزی را به پایان ببری در خلوت. دری گشوده شود و کماندوهایی وارد حریم خصوصی ات شوند حتی اگر " اسامه بن لادن" باشی.


باز زنی است که قربانی شهوت قدرت مردان می شود و در مقابل شویش که رهبر نشستگان است به خون می غلتد.


قدرت بی رحم است. امریکایی هم که باشی باز هموطنت را گرگ می بینی. کسی نمی خواهد قدرت را تقسیم کند. تیر مستقیم یک امریکایی به چشم راست یک عرب امریکایی.


بن لادن، مردی که سالهاست تیترهای اصلی رسانه های دنیا را به خود اختصاص داده است. او که دست پرورده مردانی از آن ینگه دنیا بود تا بتواند در غیاب سربازان سرخ، سیاهی را به صف آرایی در مقابل
زرادخانه ها ترغیب کند. امروز تاریخ مصرفش گذشته است مثل خیلی دیگر از تولیدات بازارهای غرب.


سرمایه داری نظامی مبتنی بر مصرف است. اگر روزی تاج و خمر سرخ و سیاه به کارمی آمد، اینک هنگامه آزادی و حقوق بشر است.


برای پاسداری از این حق بشر است که حق بشری دیگر را زیرپا می نهند که به همه دنیا ثابت کنند، نوع بشر یکسان نیست! و نابرابری حقوقش مسلم!

 


پیلار هم که سخنگوی بشر است در بیان حقش در این میان احتیاط می کند و خودش را راضی کرده که اگر بن لادن در دادگاه هم محاکمه می شد باز متهم بود . به جرایمی حتی بیش از اینها که ما می دانیم


پس خیلی سخت نمی گیرد. آخر آسان که نیست دفاع کردن از حق بشر آن همه زمانی که بشرش از نوع امریکایی باشد.


اوباما صاحب چند ساله کاخ سفید این روزها خیلی شادمان است. غرور یک رهبر پیروز را می توان در چهره اش دید. به خود می بالد که یکی از سران تروریسم را در یک عملیات فوق سری، آنقدر سری که حتی حق حاکمیت ملی کشور دیگر هم لحاظ نشد، توانست به اعماق آبها بفرستد.


انتقام هزاران امریکایی در برجهای دوگانه را اوباما بود که توانست بگیرد و اعتبار رفته از دستگاه امنیتی را هم.

 


در این غوغای شادمانی که حتی كميسارياي عاليرتبه حقوق بشر سازمان ملل هم احتیاط می کند از حق بشری اسامه بن لادن بگوید چه کسی می پرسد مفسر دوگانگی استانداردها کیست؟


امریکا باید گزارش دهد به سازمان ملل که ثابت کند که همه عملیات مبارزه با رهبر تروریستی القاعده منطبق با حقوق بین الملل بوده است مثل همان گزارشهایی که از زندان گوانتانامو و ابوغریب داده است.


نمی دانم در گزارشهای سازمان ملل چگونه از حق زنی که برای دفاع از رهبری که منفور جهان بود و محبوب قلب او، خود را حائل گلوله کرد، دفاع می کند.


نمی دانم کنوانسیون حقوق بشر قادراست حتی از حق بشری که رهبر القاعده است و متهم به قتلها و جنایاتها دفاع کند و خواستار این باشد که نمی توان برای دفع شر بن لادن حریم خصوصی خانه ای و حاکمیت ملی کشوری را شکست و نمی توان خون بی گناهی را بر زمین ریخت تا از سرخی اش گونه های صاحبان قدرت گلگون شود.


.... بن لادن مرده است یا نه سمبل مقاومت و مبارزه یا نه ... تاریخ مصرف ندارد دیگر.... باید با او وداع کرد ... هیاهوی این روزها که گذشت.... کالای جدید به بازار می آید....

*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

جنبش سبز و تضاد در اردوی استبداد

Posted: 06 May 2011 06:08 PM PDT

بهرام حسین‌زاده
بدون جنبش سبز، اوج گرفتنِ تضادهای درونی حکومت و شقه شقه شدن آن، به اینجا نمی‌رسید.

 

درگیری اخیر خامنه‌ای و احمدی‌نژاد، در شرایط فعلی ادامۀ روندی‌ست منطقی و محتوم. مکانیزم قدرت سیاسی در تمام جهان، مبتنی بر یک سری قراردادهاست؛ یکی از این قراردادها در دوران معاصر، قانون اساسی هر کشور است. در جایی که هیچ قراردادی محترم شمرده نشود و هیچ قانونی رعایت نگردد، تنها پارامترِ عمل کننده "نیروی قهریه" است و بس. یعنی چیزی مانند جنگل که هر که تواناترست به دریدن ضعیف‌ترها می‌پردازد.
نکتۀ بسیار مهم در اینجاست که نیروهای اجتماعی، اعم از قهریه یا هر نوع دیگر، مقولاتی جمعی و مبتنی بر قواعدی هستند که آن قواعد با اعمال اتوریته بر عاملین خود، تمامی آنان را به دور محوری مشترک نگه‌ می دارند. یعنی در جامعه برخلاف جنگل که نیروی عضلانی و نیروهای طبیعی حرف آخر را می زند، نیروی برآمده از جمع و قرار و مدارهای در میانشان است که تعیین تکلیف می‌نماید.
 
چون در جامعۀ سیاسی حاکمیت ایران، تمام قراردادها برچیده شده و تنها "فصل‌الخطاب"، "خواست" شخص خامنه‌ای‌ است، یگانه سرنوشت ممکن، از هم پاره شدن نخ این تسبیح است و رها شدن تمام دانه‌های آن.
حکومت کردن در هیچ زمانی از تاریخ، امری تک‌نفری و شخصی نبوده است و هر چقدر که یک حاکمیت نمایندگی تعداد کمتری از شهروندان را داشته باشد، چاره‌ای ندارد بجز تمایل به استبداد و سرکوب، و در نتیجه سرنگون شدن.
 
اگر در نظر بگیریم که حکومت کردن یک عمل است و نه یک انفعال، نتیجه جبری ازین گزاره چنین می‌شود که پس، برای اعمال حاکمیت سیاسی، لازم است که میزانی کار مشخص صورت بگیرد و این کارها نیازمند نیروی انسانی خاص خود است، و این‌گونه نیست که بتوان با هر نیروی کاریِ جایگزینی،جای آن نیروی خاص مدیریت اجتماعی را پر کرد.
این به معنای آن است که "کیفیت" کار و عمل نیروی‌های اعمال کننده و سازمان دهنده حاکمیت امری‌ نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. با افرادی که تخصصی در امور اجتماعی ندارند نمی توان آن امور مدیریتی را پیش برد یعنی نمی توان از چماق توقع کاری داشت که انجامش را بر عهدۀ "قلم" گذاشته‌اند.
 
اما در موضوع حاکمیت‌ها، این فقط و تنها، کیفیت نیروهای اقدام‌کننده نیست که نقش مهمی را بازی می‌کند بلکه "کمیت" این نیروها نیز دارای اهمیتی بسزاست.
واقعیتی ظریف در تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی حاکمیت‌ها حضور دارد که می‌گوید:
« در هنگامه خیزش جنبش‌های ضدخشونت، حکومت‌ها از بسیاری و فراوانی مخالفین‌شان نیست که سرنگون می‌گردند، بلکه از کاهش و ریزش نیروهای خودی‌ است که دیگر توان حکومت کردن را از دست داده و سرنگون می‌شوند.»
 
وقایع اخیر نشان می‌دهند که جمهوری اسلامی روز به روز، نیروهای بیشتری را از دست می‌دهد و دایرۀ "خودی"‌هایش هر بیشتر تنگ می‌گردد. این روند به معنای آن‌است که این استبداد، هرچه بیشتر خود را از نیروی کارِ لازمۀ یک حکومت، محروم می‌سازد.
اینکه میرحسین، در آخرین پیامش تاکید بر "صبر" کرده است تاکیدی‌ است بر همین روند فروریزی نیروهای سرکوب.
 
در یک سوی این جدال، "مردم" دورۀ آموزش دموکراسی و تسامح و تساهل را می‌گذرانند و با آموزش دیدن خود، هزینه‌های دوران پس از فروپاشی جمهوری اسلامی را به حداقل می‌رسانند، و همزمان در سوی دیگر، انفجاری درونی نیروهای حاکمیت را از هم می‌پاشد.
این روند، فقط و فقط نیازمند حضوری محسوس جنبش ماست و آنهم نه حضوری پرهزینه. حرکت‌های پرهزینه، الزاما به نتایج بهتری نمی‌انجامند، همانگونه که حرکت‌های سنجیدۀ کم‌هزینه نیز، بی‌تاثیر نیستند. همین که شبح جنبش سبز بر سر جامعه ایرانی سایه افکنده و کسی را یارای نادیده گرفتنش نیست کافی‌ است که اردوی مقابل بهم بریزد. آنان که خیال می‌کنند اوج گرفتنِ تضادهای درونی حکومت و شقه شقه شدن آن، بدون حضور جنبش سبز هم به همینجا می‌رسید، به یاد بیاورند که چرا حاکمیت در سالیان پیش، که جنبشی این چنینی حضور نداشت دچار چنین التهاباتی نمی‌شد؟ در نبود چنین جنبشی، حتی دولت و مجلسِ اصلاحات هم نتوانسته بود، حکومت استبداد را تا این حد به ضعف و سستی بکشاند. و حالا این جنبش سبز با حضور استوار خود، اردوی استبداد را به تشنج کشیده است. سبزها فراموش نکنند که همین "بودنشان" هم خودش کاری‌ است که دارد نتیجه می‌دهد. آنکه شکیبا نیست نظر بر عاقبت کار ندارد.
 
*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

این جبهه ی عشق

Posted: 06 May 2011 05:55 PM PDT

صادق شکیب

 

پـیروزتر از گذشـته ها مـی خوانـیم                           شادیم که استوار تر می مانیم
با خلق بپا خاسته ـــ این جبهۀ عشق ـــ                  بر گسترۀ سپیده ها می رانیم
 
واگویه ی فرد مبارز اسیر در چنبره ی مشقات زندگی با خود :
باز هم این دل لاکردارم گرفته ، علتش را نمی دانم . نه هدفی برای خود در زندگی می توانم معین کنم نه دور نمای روشنی پیش رو می بینم . جز پوچی و نیستی .... عیبش نیز درست در همین مطلب است . زندگی را با تلاش ، کوشش و ایمان آغازیدم . اینک در این برهه ، این احساس بیهودگی رنجم می دهد . زیبایی را دوست دارم ، به کار و تلاش عشق می ورزم . شور و شوق هدف و آرمانی والا داشتن را می پرستم . زحمت و رنج برای رسیدن به اهداف انسانی را به جان پذیرایم . با همه ی این ها حوزه و میدانی برای فعالیت و عرصه ای برای رزم نیست . استعداد ، عشق و توان آدمی هر روزه می پوسد . درک این نکته عذاب آور و کشنده است. آه ، چه بودیم و به کجا رسیدیم . عشق ، این پاک ترین و زیبا ترین احساس انسانی را چه بی رحمانه به صلابه کشیده و به دارش آویختند . چه ناجوانمردانه مغلوب ، مسخ و نابودش کردند . اراده ی ما انسان ها با همه ی جان فشانی ها در جلوگیری و ترمیم آن هیچ دخالتی داده نشد . انسانیت را باور نداشتند .
 
بگذریم ، مطلبی که هرگز بر ذهنم خطور ننموده ، مطمئناً تا آخر عمر نیز به آن تن نخواهم داد ، تسلیم است . این زشت ترین و پست ترین کلمه . ولی چه باید کرد ؟ مرز بین عدم تسلیم ، پیش روی ، پیروزی و سر فرازی چیست و در کجاست ؟ ندانستن ، نفهمیدن و نیافتن پاسخ این موضوع برایم موجب سردرگمی است . پی آمدش هزاران مشکل روحی و روانی ...
 
هر روزی که می گذرد از عمرمان کاسته و قدمی به سوی مرگ و نیستی بر می داریم . تأثیرات رکود جامعه و در دنباله اش احساس بی هویتی ، تلخ کامی و ناسرانجامی گریبانم را گرفته است . گویی بی خانمانی !! سرنوشت گریز ناپذیر ماست . بعضاً آرزوی ظهور نویسنده ای چون صادق هدایت را کرده و می گویم : ای هدایت کجایی تا بر این احوالمان نگریسته ، بوف کور دیگری برایمان بنگاری . ولی تحلیل و پنداشت های حاکم در اثر درخشان و جاودانه ی هدایت که خطابش سایه ی خود بر دیوار می بود ، چاره گر مشکلات روحی و روانی ام در این شرایط هست .... ؟ دو دلی و اضطراب باز هم سراپای جانم را مُسخر می کند . می اندیشم با همه ی شکست و عقب گردها، نامرادی های زندگی ، زخم زبان اطرافیان بر همچومنی که روزی با شور ، شوق و هزاران امید و آرزو دست یابی به صلح و عدالت اجتماعی  ، این انسانی ترین آرمان بشری را در چند گامی خود دیده و مسرورانه آن را در چند قدمی خویش حس می کردیم . با عقب گردهایی که در عرصه ی جهانی و داخلی اجباراً تحمیلمان شد و مستمسکی گشت برای بد خواهان تا به تمسخرمان پرداخته ، ما را آرمان گرایان تخیلی که در اوهامشان سیر می کنند ، بنامند . و به ریشمان بخندند ...
 
دوستی می گفت : روحیه ات را نباز . هدف انسان دوستان آزادی خواه حق ، و راه آنها درست است . در تداوم تاریخ پیروزی نهایتاً با آن هاست . مشکل تو عجله است . گمان می بری همین فردا بلادرنگ خواهی توانست سعادت توفیق را در آغوش کشی . هر گاه به روند تحولات اجتماعی با دیدی علمی و عقلانی بنگری این عقب گردهای موقتی و مشکلات ناشی از آن در حوزه های مختلف زندگی برایت امری طبیعی جلوه نموده  با هضم منطق فولادین حاکم بر روند تکامل جامعه با نگرشی تاریخی همه ی این موارد برایت عادی و قابل درک خواهد شد . آنگاه با خویشتن داری و زدودن موریانه هایی که روانت را می خورند و هر دم می پوسانندت به پالایش روحی خویش نایل خواهی شد و دوباره به زندگی و آینده امیدوار .... وبازی گر شایسته ی شخصیت انسانی ات در عرصه ی زندگی اجتماعی خواهی شد .
 
آری لحظه ای تأمل ، درنگ و تفکری ژرف ، باز هم جست و جو .... می بایست تا خود را از این بن بست روحی و فکری وارهانید . در خود، با خود و برای خود گفت : دوباره هدف مند و امیدوارانه می توان زندگی کرد و با متانت وخونسردی دلیرانه به سوی پیروزی پیش رفت...                  
*نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.
 

همه باید «محمد نوری‌زاد» باشند!

Posted: 06 May 2011 05:46 PM PDT

علی شکوهی

دیروز در خبرها خواندم که محمد نوری‌زاد با قید وثیقه از زندان آزاد شد و در واقع به مرخصی آمد. در حالی که در این یکی دو سال از زندانی شدن اکثر قریب به اتفاق چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای دلگیر و ناراحت بوده‌ام اما از زندانی شدن محمد نوری‌زاد بیش از دیگران ناراحتم. دلیل آن هم روشن است. او چهره دلسوزی است که در تمام سالهای بعد از انقلاب در خط مقدم مبارزه با دشمن، نفاق، سرمایه‌داری، فقر و فساد قرار داشته و با قلم و دوربین خود در تلاش تثبیت دستاوردهای انقلاب بوده است. دستگیری او به خاطر نوشتن چند نامه به رهبری و مسئولان نظام اتفاق افتاده که انگیزه خالص وی در همه آن نامه‌ها قابل رویت است. وی اکنون به سند کم‌تحملی مسئولان نظام در مقابل انتقادهای دلسوزانه و خیرخواهانه یاران قدیمی خود مبدل شده است.

مرحوم دکتر علی شریعتی می‌گفت که وقتی «نهضت» به «نظام» تبدیل می‌شود، تحرک و پویایی خود را از دست می‌دهد و حفظ قدرت اصل می‌شود و رنگ اعتقادی نهضت از دست می‌رود. وی برای جلوگیری از این آفت بزرگ، دو عنصر را مد نظر داشت: اول، اجتهاد دائمی تا اندیشه جدید تولید شود. دوم، نظارت اجتماعی مردم یا همان امر به معروف و نهی از منکر که جلوی انحرافات قدرت را می‌گیرد. امر به معروف و نهی از منکر حقیقی برای اصلاح امور مسلمین و دفاع از حق مظلوم و مقابله با انحرافات اگر نباشد، یک نظام اساسا سالم هم بتدریج دچار انحراف می‌شود.


امام علی(ع) تاکید می‌کند: امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که اگر چنین کنید خداوند اشرار شما را بر شما مسلط خواهد کرد و از آن پس دعاهای شما برای دفع این اشرار هم مستجاب نمی‌شود.
پیامبر اکرم(ص) نشانه خلیفه‌اللهی انسان را برخورداری از همین صفت می‌داند و می‌فرماید: آمران به معروف، جانشینان خدا در زمین هستند.
رسول خدا (ص) فرمود: گروهی هستند که نه پیامبرند و نه شهید ولی مردم به مقام آنان که به خاطر امر به معروف به دست آورده‌اند، غبطه می‌خورند.
امیرالمومنین علی(ع) در نهج‌البلاغه می فرماید: تمام کارهای خیر و حتی جهاد در راه خدا، نسبت به امر به معروف مثل رطوبت دهان است نسبت به آب دریا.
حضرت علی(ع) فرموده‌اند: «کسی که کار بد را با قلب و زبانش انکار نکند، مرده‌ای میان زنده‌هاست».
امام صادق(ع) فرمودند: «کسی که گناه را ببیند و با توانی که دارد از آن نهی نکند، دوست دارد معصیت خدا شود و کسی که دوست دارد معصیت خدا روی دهد، دشمنی خود را با خدا آشکار ساخته است».
امام باقر(ع) درمقام شکایت از وضعیت دینداران عصر خود، فریاد اعتراض بر می‌دارد که به بهانه خوف و ضرر، دین را ترک کرده‌اند. ایشان می‌فرماید: افرادی هستند که اگر نماز ضرری به مال یا جانشان بزند، آن را ترک می‌کنند همان گونه که امر به معروف ونهی از منکر را که بزرگترین و شریف‌ترین واجبات است، به همین خاطر رها کرده‌اند.


اینها نمونه‌هایی از دستورات بزرگان دین است که بار سنگین نظارت اجتماعی را بر دوش همه ما می‌گذارد و از سکوت در مقابل ظلم و انحرافات بزرگ حاکمان، بازمان می‌دارد. نیازی نیست تاکید کنیم که محصور کردن امر به معروف به نوع پوشش چند زن و دختر یا موارد مشابه، یک ظلم آشکار به این فریضه شریف است در حالی که دهها منکر بزرگ سیاسی و اقتصادی و قضایی در جامعه وجود دارد و مقابله با آنها یک ضرورت دینی و انسانی و انقلابی است.
انقلاب اسلامی برای بقای خود به اپوزیسیونی از جنس خودش نیاز دارد و بی‌تردید، محمد نوری‌زاد از همین جنس است. او معتقد به اسلام و خط امام و نظام جمهوری اسلامی و حتی ولایت فقیه و رهبری است اما از عملکردهای خلاف ارزشهای اسلامی شکایت دارد و برای اصلاح امور مسلمین، به امر به معروف و نهی از منکر توسل جسته است. این گونه افراد را به حکم تعالیم دین، باید ارج نهیم و به جای میدان دادن به متملقان و چاپلوسان قدرت‌خواه، امثال نوری‌زاد را باید در صدر بنشانیم. مگر ما را از «تقدیم الاراذل علی الافاضل» نهی نکرده‌اند؟ مگر نگفته‌اند که «اتبع من یبکیک و هو لک ناصح و لاتتبع من یضحکک و هو لک غاش»؟ از کسانی پیروی کنید که شما را می‌گریانند که آنان، ناصح و خیرخواه شما هستند و از کسانی پیروی نکنید که شما را می‌خندانند چرا که آنان در کارشان غش دارند و ناخالصند.


نمی‌خواهم در این مختصر، فهرستی از منکرات مهم موجود در سازوکار اداره کشور را دوباره برشمارم. کافی است مسئولان به تمام نامه‌های نوری‌زاد مراجعه کنند و نقدهای اساسی ذکر شده در آنها را بجویند و آنها را صبورانه و مدبرانه اصلاح کنند تا معلوم شود که ناصحان دلسوز تندزبان را بر متملقان فریبکار نرم‌زبان ترجیح می‌دهند.
سلامتی و رهایی همیشگی از رنج زندان را برای نوری‌زاد و همه زندانیان بی‌گناه آرزو می‌کنم.
اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین


منبع: وبلاگ نویسنده