جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بیش از ۲۰۰ نفر از کارمندان شیعه دربحرین به طور موقت یا دا‌‌‌‌ئم اخراج شده اند

Posted: 16 May 2011 09:30 AM PDT

سید محمد خاتمی: من واقعا نگرانم، این فضای مسموم باید درمان شود

Posted: 16 May 2011 06:25 AM PDT

جرس: سید محمد خاتمی با انتقاد از شرایط موجود تصریح کرد: اگر از آغاز یک هیأت بی طرف رسیدگی به اعتراض و دغدغه بخش مهمی از جامعه را به عهده می گرفت بدون تردید مشکل حل می شد و اصلا شاهد بحران نبودیم، اما تندروهایی بوده و هستند که فقط به انحصار می اندیشند و نه تنها اصلاح طلبان را بلکه حتی اصولگرایان را هم از دایره خارج می دانند.



وی با اشاره به تحولات منطقه اظهار داشت: محور تمام تحولات و مسائلی که در خاورمیانه شکل گرفته است نیز همین است که آنان می خواهند بر سرنوشت خویش حاکمیت داشته باشند. آنها می گویند: ما حکومت استبدادی مادام العمر نمی خواهیم. ما دیکتاتوری نمی خواهیم، ما انتخابات آزاد و آزادی احزاب و تشکل ها و جوامع را می خواهیم. ما می خواهیم ظلم و استبداد و وابستگی نباشد.
اگر جمهوری اسلامی همانگونه بود که مردم می خواستند و اگر معیارها و ارزشهایی که از جمله در قانون اساسی ما منعکس است با دقت بیشتری مورد توجه و عمل قرار گرفته بود و اگر شبهه تعارض میان آزادی های اساسی و دینداری رفع می شد آیا امروز تمام مردم منطقه نمی گفت، حکومت اسلامی می خواهیم؟ و می دانیم که اکثریت قریب به اتفاق کسانی که در عرصه تحولات و انقلاب های منطقه حضور دارند مسلمانند.

 خاتمی با ابراز نگرانی از شرایط موجود ادامه داد: واقعا من نگرانم با تقابلی که در درون کشور ایجاد شده که باعث ایجاد توهم و شیدایی در یک سو و ایجاد نفرت در طرف دیگر شده است و دائماً هم از دو طرف به آن دامن زده می شود. از اصطکاک میان شیدایی بی حساب و نفرت فزاینده باید ترسید و به خدا پناه برد.
برخی از رفتارها دارد نظام را تضعیف می کند و چهره انقلاب و اسلام را زشت جلوه می دهد.
ما می گوییم این جو مسموم درمان شود. هر منتقدی برانداز و عامل دشمن به حساب نیاید و اگر فضا تلطیف و تعدیل شود بسیاری از مسائل حل خواهد شد.

به گزارش وبسایت سید محمد خاتمی، جمعی از رزمندگان دوران دفاع مقدس و ایثارگران با سیّد محمّد خاتمی دیدار و گفت و گو کردند. در این دیدار که در آستانه ایام فاطمیه برگزار شد رئیس جمهوری سابق ایران ضمن بزرگداشت مقام حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها با اشاره به اینکه در ماه جمادی دوم به مناسبت ایام فاطمیه و نیز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها نام و یاد آن بانوی بزرگوار بیشتر فضای جامعه را معطر می کند برکت وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را برای اسلام و بشریت بی نظیر دانست.

متن کامل سخنان سید محمد خاتمی در این دیدار در پی می آید:

 بسم الله الرحمن الرحیم
در این ماه (جمادی دوم) به مناسبت ایام فاطمیه و نیز ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها نام و یاد آن بانوی بزرگوار بیشتر فضای جامعه را معطر می کند. برکتی که وجود مبارک حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برای اسلام و بشریت داشته است واقعا بی نظیر است. چه در دوران سختی مکه که اسلام و مسلمانان با بحران و ناملایمات زیادی مواجه بودند و چه پس از هجرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم.
در واقع حضرت زهرا سلام الله علیها یک پناه و یک تکیه گاه اطمینان بخشی برای حضرت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بودند و ایشان بارها فرمودند: "زهرا مادر پدر است" حضرت زهرا سلام الله علیها نقشی داشت که پیامبر با او احساس آرامش می کرد و نیز حضرت زهرا در کنار امام علی علیه السلام کانونی را به وجود آورد که از آن خیر کثیر که همان «کوثر» است نصیب امت اسلامی شد و امامت از چشمه جوشان کوثر جوشید و بوجود آمد.
ملت ایران نیز همواره ارادت خاصی به حضرت زهرا سلام الله علیها داشته و دارند و این امر مختص به شیعه هم نیست و حتی سایر مذاهب و ادیان هم دلبستگی خاصی به حضرت زهرا سلام الله علیها دارند. علاوه بر مسلمانان در ایران زرتشتیان و مسیحیان و یهودیان ایرانی هم به بانو زهرا ابراز علاقه ویژه می کنند.

اهمیت ایران 
در انقلاب اسلامی نیز شیوه و منش فاطمی نقش مهمی داشت و این ایام که روزهای این بانو است یاد و نام او بیشتر طرح می شود و ما نیز به ریسمان ولایت ایشان، پدر بزرگوار ایشان، شوهر و فرزندانشان چنگ می زنیم.
من خوشحال و خشنودم که در خدمت شما فاطمیون و شما عزیزانی هستم که دلتان به عشق فاطمه و اهل بیت می تپد و در راه اهل بیت و سیره آنان در ۸ سال دفاع مقدس در جبهه های جنگ ایثارگری کردید و هزینه ها دادید.
شاید مناسب این بود که نشست با شما که از حاضران فداکار در جبهه ها بوده اید و از ایثارگرانید در سوم خرداد برگزار می شد که نماد سرافرازی ملت ایران در ۸ سال دفاع مقدس بود. بی شک حماسه آفرینی رزمندگان هرگز از یاد و خاطر ما نمی رود. آن هم جنگی که برخلاف آنچه در دویست سال گذشته در جنگهای ایران حاصل شده است حتی یک وجب از خاک کشور عزیزمان را از دست ندادیم.
شاید اینجا یک سوال پیش بیاید که مگر خاک ایران چه اهمیتی دارد؟

تقابل اسلام و ایران نه
باید بگوییم این خاک مهم است. ایران بسیار عزیز است و هیچگاه نبایستی ایران و اسلام را در مقابل هم قرار داد.
ما می گوییم: ایران و اسلام هر دو. ایران ظرف این انقلاب و وطن عزیز ما است لذا اهتمام به ایران بایستی همواره مدنظر باشد. نگرانی شما و بسیاری از عزیزان نسبت به لطمه دیدن اسلام جا ندارد، گرچه اگر کسانی و مسلمانانی اسلام را بد بفهمند و به نام اسلام بد عمل کنند نظرها نسبت به آنچه هست منفی می شود و در طول تاریخ بارها تحریف در دین چه در وجه نظری و چه در وجه عملی صورت گرفته است اما اصل اسلام همیشه مانده است و خواهد ماند و حتی اگر اسلام به گونه ای عرضه شود که موجب بدبینی های موسمی و مقطعی شود ولی اصل اسلام و آنچه در عمق وجود مسلمانان و تاریخ است کار خودش را می کند.
به قول سید جمال اسلام چیزی است و مسلمانان چیزی دیگر. لذا اگر انحرافی هم باشد ما منحرف می شویم نه اساس اسلام که به یاری حق آسیبی نخواهد دید.
من معتقدم وقتی حکومتی خود را منتسب به اسلام می داند باید مرز میان حقایق اسلامی و آنچه صورت می گیرد را مشخص کند، نه اینکه خدای ناکرده به گونه ای باشد که حتی نارواییها و نارساییها به نام اسلام تمام شود. و این وظیفه حکومت و کسانی است که امکانات در اختیارشان است. گرچه در طول تاریخ این فراز و نشیب ها بوده است از این جهت هیچ نگرانی وجود ندارد و ما معتقدیم این مشیت و عزم و اراده خداوند است که پیامبرش را فرستاد تا دین او را بر همه گرایش ها و مکتب ها غالب کند ولو اینکه کج اندیشان و بددینان و منحرفان نخواهند.
ما ایمان داریم که حق پیروز است البته معتقدیم باید وظیفه خود را بشناسیم و دغدغه انجام وظیفه هم داشته باشیم اما نباید نگران باشیم که اصل دین خدا لطمه می بیند که خدا فرمود: «ما ذکر را فرو فرستادیم و بر نگاهداری آن تواناییم» .
ما باید نگران ارزشها و مطالبات بر حق مردم از انقلاب و نظام و مسئولیت های اجتماعی مان در شرایط کنونی باشیم.

بشر امروز متفاوت است
مسائل مختلفی در اینجا مطرح شد که هر کدام بحث های مفصلی را می طلبد ولی نکته ای را یادآور می شوم که مخصوص این روزگار است و اسلام، خاورمیانه و ملت ما هم با آن مواجه بوده است.
من بارها گفته ام: بشر امروز، بشری است متفاوت با بشر دیروز و ارتباطات که به طور شگفت انگیزی گسترده و کارآمد شده است تأثیر مهمی در این تفاوت داشته است.
امروز هیچ کس نمی تواند جلوی حرف حق و یا ناحق را بگیرد. تعبیر انفجار اطلاعات درست است و انقلاب سایبری و انقلاب الکترونیکی کل مرزها را برداشته است و اینکه برخی حکومت ها و نظام ها خیال کنند که با ایجاد محدودیت ها و بخشنامه و دستور می توانند بین دنیای اطلاعات و ذهن ملت ها دیوار ایجاد کنند خیال باطلی است.
من یادم هست وقتی در وزارت ارشاد بودیم ویدئو را ممنوع کردیم و معاونتی اختصاص دادیم تا ممیزی صورت بگیرد و با فیلم های غیر مجاز هم برخورد شد. فیلم های زیادی ضبط و سوزانده شد.
تازه آن روز ها فضای سایبری کنونی حاکم نبود ولی ما صد در صد موفق نبودیم و ویدئو راهش را به خانه ها باز کرد. یکی از عوامل بسیار مهم در تحولاتی که امروز در دنیا و منطقه از تونس گرفته تا مصر، لیبی، سوریه، یمن و بحرین و سایر نقاط رخ داده وی می دهد همین شبکه های ارتباطی، اینترنتی و الکترونیکی و ارتباطات گسترده است.

میدانداران دلسوز انقلاب نیستند
در ایران و بسیاری از جاهای دیگر هم گرچه محدودیت و فیلترینگ ایجاد می شود با این حال پوشش این امواج وسیع است.
اکنون گرچه بخش قابل توجهی از مردم دسترسی به اینترنت ندارند اما همه آنهایی که اینترنت دارند و روز به روز هم بر تعدادشان افزوده می شود از این محدودیت ها عبور می کنند و به مطالب خوب یا بد دسترسی دارند.
اتفاقاً در این عرصه تنها افرادی مثل ما که دلشان برای انقلاب می سوزد محدود می شویم ولی مردم و جوانان به آسانی به جهان اطلاعات دسترسی پیدا می کنند.طبیعی است در این میان وقتی خیرخواهان محدود می شوند میدان بدست کسانی می افتد که هر دو طرف را قبول ندارد. متاسفانه امروز میدان دار کسانی هستند که دلسوز انقلاب و مردم و کشور نیستند و دلسوزان انقلاب در محدودیت و ممنوعیت های مختلف قرار دارند.
اخیراً یکی از دوستان می گفت به روستایی ۹۰ خانواری رفته و از پشت بام خانه ای بیش از ۸۰ دیش ماهواره را شمرده است.
بنابراین ارتباطات در دنیای امروز وجود دارد و طبیعی است وقتی عرضه های مختلف وجود دارد در صورتی ما موفق خواهیم بود که عرضه ما جذاب تر، پاسخگوتر و دلپذیرتر باشد.
وقتی ما می گوییم: اسلام، نباید از نوسازی فکر دینی غافل شود و باید به پرسش های بشر امروز توجه داشته باشیم. با همه تلاش ارجمندی که عالمان دینی در گذشته داشتند باید اذعان کرد که با بسیاری از آن معارف ارزشمند گذشته نمی توانیم جوابگوی سؤوالات و شبهات نسل حاضر نحله ها و مکتب های مختلف باشیم.

بشر حق حاکمیت می خواهد
امروز هم جهان تغییر کرده و هم پرسشها و نیازهای بشر امروز. و دینی که جاودانه است باید بتواند به پرسش ها پاسخ دهد و نیازها را برآورد. مثلا یکی از مسائل مهمی که در زمان م و در دنیای متجدد بسیار مطرح و رایج شده است حق و حرمت انسان و بخصوص حق حاکمیت انسان بر سرنوشت است. البته ما ریشه این حق و اعتراف به آن را به خوبی می توانیم در متن آموزش های اصلی اسلامی و دین های الهی بیابیم، ولی آنچه تازه است عمومیت یافتن این انگاره است و انگیزه ای که به دنبال آن پیدا می شود. و واقعا امر مبارکی است که اگر کسانی که پای بند به اسلامند توجه به این امر نکنند و راه کار مسأله را از اسلام نجویند هم به اسلام جفا کرده اند و هم به جامعه. خوشبختانه در قانون اساسی ما اصل مهمی وجود دارد (اصل ۵۶) که نه تنها حق حاکمیت انسان بر سرنوشت را به رسمیت شناخته است بلکه بالاتر از حق طبیعی آن را حق الهی هم به حساب آورده است. 
امروز همه مکاتب و نحله ها و و گرایش ها با هم مسابقه دارند که چگونه حاکمیت بشر بر سرنوشت را نشان می دهند. ما هم به عنوان مسلمان نه تنها نمی توانیم نسبت به آن بی اعتناء باشیم،‌ بلکه باید بکوشیم راه حلی که ارائه می دهیم منطقی تر، جذاب تر و بهتر باشد.
بشر امروز می گوید: من انسانم دارای حرمت و کرامتم و حق دارم و مهمترین حق هم، حق حاکمیت بر سرنوشتم می باشد.
اگر یادتان باشد امام به هنگام ورود به ایران در بهشت زهرا فرمودند که پدران ما حق نداشتند برای ما تصمیم بگیرند. ما خود باید تعیین تکلیف کنیم و برای تعیین تکلیف هم همه پرسی و بعد انتخابات آزاد را راه کار دانستند و دانستیم. جذابیت و بی بدیل بودن مردم سالاری هم در دنیای امروز از همین جا ناشی می شود. 
البته دموکراسی یک روش و شیوه برای ادراه حکومت است و محتوایش بستگی به فرهنگ، منش و انتخاب آن جامعه دارد. از این جهت هم منافاتی میان اسلامی بودن و دموکرات بودن نمی بینیم.
اگر جامعه ای دین مدار بود گرچه روش و چارچوب دموکراسی است اما رنگ و بوی آن حاکمیت، دینی خواهد بود. مهم این است که اسلام حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش را به رسمیت می شناسد و ما نیز به شدت به این مهم باور داریم و بر آن پا می فشاریم.

منطقه استبداد نمی خواهد
محور تمام تحولات و مسائلی که در خاورمیانه شکل گرفته است نیز همین است که آنان می خواهند بر سرنوشت خویش حاکمیت داشته باشند. آنها می گویند: ما حکومت استبدادی مادام العمر نمی خواهیم. ما دیکتاتوری نمی خواهیم، ما انتخابات آزاد و آزادی احزاب و تشکل ها و جوامع را می خواهیم. ما می خواهیم ظلم و استبداد و وابستگی نباشد.
اگر جمهوری اسلامی همانگونه بود که مردم می خواستند و اگر معیارها و ارزشهایی که از جمله در قانون اساسی ما منعکس است با دقت بیشتری مورد توجه و عمل قرار گرفته بود و اگر شبهه تعارض میان آزادی های اساسی و دینداری رفع می شد آیا امروز تمام مردم منطقه نمی گفت، حکومت اسلامی می خواهیم؟ و می دانیم که اکثریت قریب به اتفاق کسانی که در عرصه تحولات و انقلاب های منطقه حضور دارند مسلمانند.
باری اسلام و حکومت اسلامی که ما می فهمیدیم و امام راحل ارائه داد اگر پیاده می شد مطمئن باشید که امواجش امروز در سراسر منطقه سایه می انداخت.
انقلاب اسلامی ما افتخارش این بود که این پاسخ را می داد که می توان حکومت منتسب به اسلام داشت که در آن آزادی های اساسی وجود دارد و انسان، هر انساین در پناه آن محترم است. البته مراد از آزادی ولنگاری و فحشا نیست، زیرا رکن دیگر این حکومت اخلاق و تأمین فضائل انسانی است.

آزادی بیان و اندیشه
آزادی یعنی: آزادی بیان، آزادی اندیشه، آزادی انتخاب، آزادی پرسش از قدرت و هزینه نداشتن پرسش.
و می دانیم که ایمان حقیقی هم در متن آزادی بوجود می آید. زیرا ایمان ارزشمند ایمانی است که با انتخاب و خردورزی به دست آید و انتخاب و خردورزی منوط به وجود آزادی است.
یعنی انقلاب ما خواستار آزادی های اساسی مورد نظر جهان سکولار منهای بداخلاقی و ولنگاری است که دشمن عقل و امنیت و کرامت انسانی است.
بهرحال الان حق رایج و مطلوب و مورد تقاضا در جهان امروز حاکمیت بر سرنوشت است و ظالم کسی است که این حق را از مردم بگیرد و حکومت عادل آن است که از هر جهت زمینه انتخاب آزاد را فراهم آورد تا مردم در سرنوشت خویش نقش داشته باشند. از سوی دیگر حکومت مطلوب آن است که زمینه رشد و اعتلاء و پیشرفت کشور را توأم با عدالت فراهم آورد. 

می توان بهتر اداره کرد
ما می گوییم خیلی بهتر از آنچه هست می شود کشور را اداره کرد. ببینید: از روزی که نفت در ایران کشف شد که حدود یکصد سال از آن می گذرد تا کنون حدود یکهزار میلیارد دلار پول از محل فورش نفت نصیب این ملت شده است که حداقل ۴۵۰ میلیارد دلار آن که نزدیک به ۵۰درصد درآمد نفتی ایران از ابتدا تاکنون بوده است در این پنج شش سال اخیر حاصل شده است. آیا به تناسب این درآمد وضع مملکت هم خوب است؟
رشد اقتصادی به شدت پایین آمده و حتی گاه منفی است. اشتغال وضع خوبی ندارد. تولید در همه عرصه ها لطمه فراوان دیده است. مگر می شود مدعی ایجاد 5/2میلیون شغل شد ولی رشد اقتصادی پایین باشد. ایجاد 5/2میلیون فرصت شغلی مستلزم حداقل ۲۰ درصد رشد اقتصادی است.
سال ۸۳ ما به خودکفایی گندم رسیدیم و در آن سال نیز به طور سمبولیک گندم صادر شد اما بعدها دیدیم که باز هم میلیونها تن گندم وارد شد. و نیز به جای حضور بهتر و بیشتر در بازارهای جهانی بر حجم واردات، بر حجم بودجه جاری و بر اتکاء به درآمد نفت افزوده شد.

فقط به انحصار می اندیشند
چه کسی است که عدالت را نخواهد ولی عدالت واقعی یعنی اینکه بنیاد جامعه درست باشد و حق هر ذی حقی نه فقط در عرصه اقتصادی، در همه عرصه ها داده شود. آنچه ما می گفتیم و باز هم می گوییم این مورد است که جمهوری اسلامی آنگاه تحقق می یابد که در سایه حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش، عدالت، اخلاق و ادب حاکم باشد. دروغ و فریب نباشد.
همه مردم این کشور از اندیشمندان و روشنفکران گرفته تا رزمندگان، بانوان و تمام لایه ها و طبقات اجتماعی در انتخاباتی که گذشت مشارکت فعال داشتند. چه کسی سبب شد که آنهمه شور و شکوفایی در انتخابات پدید آید؟ حالا چرا باید عده ای به جرم مشارکت فعال در انتخابات مورد فشار و تنگنا قرار گیرند؟
اگر از آغاز یک هیأت بی طرف رسیدگی به اعتراض و دغدغه بخش مهمی از جامعه را به عهده می گرفت بدون تردید مشکل حل می شد و اصلا شاهد بحران نبودیم، اما تندروهایی بوده و هستند که فقط به انحصار می اندیشند و نه تنها اصلاح طلبان را بلکه حتی اصولگرایان را هم از دایره خارج می دانند.
چنانچه می بینید امروز دیگر فقط بحث اصلاح طلبان نیست و حتی می گویند مسائل انحرافی در جاهای دیگری است.
به هر حال اصلاح طلبان که به نظام و جمهوری اسلامی پای بندند و در متن نظام جمهوری اسلامی حرمت و کرامت انسان ایرانی را می طلبند، به ایران نیز عشق می ورزند و خدمت به ایران و ایرانی را افتخاری بزرگ می دانند و القاء تقابل میان اسلام و ایران را امری انحرافی می دانند.

اگر مردم سالاری داشتیم الگوی جهان می شدیم
شهید مطهری نیز در خدمات متقابل ایران و اسلام نوشت: این جان ایرانی بود که انوار اسلام را گرفت و انتشار داد، این نزدیکی ایران و اسلام بود که تمدن اسلامی را بوجود آورد.
اوایل جنگ در حضور امام گفته بودند شط العرب، امام گفته بودند: «اروند رود» چه اشکالی دارد؟ آیا امام خدای ناکرده ضد اسلام بودند؟ من می خواهم بگویم ما خواستار هم ایران و هم اسلام هستیم. این جان ایرانی بود که در ایجاد عظمت های فرهنگی و علمی و تمدن اسلامی نقش ممتاز داشت و ایران کانون انقلاب است و ایران می تواند و باید امروز هم الگو باشد.
ما اگر مردم سالاری داشته باشیم که با معنویت و عدالت توأم باشد آیا این برای دنیا الگو نمی شود؟ 

اتهامات گزاف 
بسیاری از کسانی که عشق به امام، انقلاب و اسلام داشته و دارند با اتهام های گزاف در زندان به سر می برند یا در تنگنا و محدودیت قرار می گیرند. اصلاحات می گوید: دروغ و تهمت نباشد، آزادی های اساسی تأمین شود. همان آرمان هایی که در انقلاب ما جلو ه داشت و جوانها برای آن جان دادند مورد توجه و مبنای عمل قرار گیرد.
اصلاحات می گوید: به سادگی آبرو و حیثیت افراد صالح به نام دفاع از انقلاب زیر سؤال نروند و مورد اتهام و تحت فشار قرار نگیرند.
این ملت هم اگر به جمهوری اسلامی رأی داده خواسته هایی داشته است. بیاییم بررسی کنیم مردمی که به جمهوری اسلامی رأی دادند به چه چیزی رأی داده اند؟
شما مصاحبه ها و گفتارهای امام در قبل و پس از پیروزی انقلاب تا مرحله رفراندوم جمهوری اسلامی را بخوانید. مردم به آن جمهوری اسلامی رأی دادند. بعد از انقلاب هم همین امام فرمان هشت ماده ای را صادر کردند که تأمین کننده بسیاری از حقوق مدنی افراد و گروهها ست.

 توهم و شیدایی در یک سو و ایجاد نفرت در طرف 
در قانون اساسی ما هم اصول آن اگر همه جانبه و درست و متوازن رعایت شود مطالب آمده است و می تواند تأمین کننده خواستهای مردم در رأی به جمهوری اسلامی باشد.
ما به اسلام و جمهوری اسلامی اعتقاد داریم. قانون اساسی را چارچوب عملی می دانیم. همین حقوقی را که در قانون اساسی به ملت داده شده است ما همان را می خواهیم.
البته قانون اساسی وحی منزل نیست. ساز و کاری هم در آن گنجانده شده و می شود در قانون اساسی تجدید نظر کرد.
ما معتقدیم این نظام باید بماند و البته که اصلاحات مداوم براساس موازین و معیارهای درست راه تداوم نظام و انقلاب هم هست و راه دیگری نیست. 
واقعا من نگرانم با تقابلی که در درون کشور ایجاد شده که باعث ایجاد توهم و شیدایی در یک سو و ایجاد نفرت در طرف دیگر شده است و دائماً هم از دو طرف به آن دامن زده می شود. از اصطکاک میان شیدایی بی حساب و نفرت فزاینده باید ترسید و به خدا پناه برد.
 برخی از رفتارها دارد نظام را تضعیف می کند و چهره انقلاب و اسلام را زشت جلوه می دهد.
ما می گوییم این جو مسموم درمان شود. هر منتقدی برانداز و عامل دشمن به حساب نیاید و اگر فضا تلطیف و تعدیل شود بسیاری از مسائل حل خواهد شد.
فضا باز شود، احزاب و گروه ها کار کنند و عقلا هم ساز و کاری را برای انتخابات در نظر بگبرند تا در آن حرف و حدیث نباشد. خدا می داند اگر چنین شود آرامش و ثبات و پیشرفت از هر جهت تأمین خواهد شد.
اگر ظلمی شده است که شده است همه بیاییم عفو کنیم و به آینده نگاه کنیم و اگر به نظام و رهبری ظلم شده است به نفع آینده از آن چشم پوشی شود و ملت هم از ظلمی که بر او و فرزندانش رفته است می گذرد و آن وقت همه به آینده بهتر رو خواهیم آورد. البته همه بکوشیم برای آینده روی فضای سالم و امن و آزاد و تأمین حقوق مردم همراه و زمینه ساز شویم.

 حاضرین در این دیدار در آغاز ضمن عرض ارادت به پیشگاه حضرت صدیقه طاهره و تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه، از عظمت روحی رزمندگان در دفاع مقدس و آرمانها و خواسته های آنها یاد نموده، ضمن تأکید بر جایگاه والای سپاه و بسیج نسبت به وقایع روز جامعه و بروز تلقی ایستادن بسیج و سپاه در برابر خواست مردم ابراز نگرانی نمودند.

همچنین با اشاره به این نکته که اصلاح طلبی اصیل راهی مطمئن برای جریان یافتن اندیشه های امام و استقرار قانون اساسی و پیشرفت کشور است بر لزوم حضور در صحنه ها و بخصوص پرکردن خلاء رابطه میان توده مردم و رهبران و شخصیت های اصلاح طلب تأکید شد.

رزمندگان و ایثارگران حاضر در این نشست بر اهمیت اطلاع رسانی بهتر به علماء اعلام و انتقال این توقع جامعه به مراجع برای سخن گفتن و موضع گیری در برابر ناروایی ها و نارسایی های جامعه و ظلمی که بر افراد می رود و رفتارهایی که به اسلام و انقلاب و ایران لطمه می زند شده و علماء بزرگوار را پناه مردم و اسلام دانستند.

درخواست چندباره نوری زاد از رهبری: زندانیان سیاسی را آزاد کنید

Posted: 16 May 2011 06:25 AM PDT

جرس: محمد نوری زاد در نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به سختی های زندان انفرادی، بار دیگر خواستار آزادی زندانیان پس از انتخابات شده است.


در این نامه که در وبسایت این نویسنده منتشر شده، آمده است: یکی از تلخ ترین ساعت ها و حتی ثانیه های زندان ، لحظه ها و روزهای انفرادی است . در یک فضای تنگ ، و ارعابی هایل ، و بلاتکلیفی عذاب آور، و اضطرابی گسترده، و نگرانی وسیع، و آشوبی درهم پیچیده ، و تلخکامی آشوبنده، و ترسی فراگیر، و امیدی که به سستی تار مو گراییده، و بی خبری و بی کسی و بی پناهی روح خراش ، و  حالت ها و وضعیت های آمیخته به نفرت و ترس ، و آینده ای که به دره ای از بیچارگی درافتاده است . دره ای که در ته آن ، رودخانه ای از تیزاب سلطانی و اسیدهای ساینده در حرکت است .


وی با تشریح سلول انفرادی می افزاید: سلول انفرادی به خودی خود شکنجه است . فرد زندانی – هرکه هست باشد- در سلول انفرادی ، ساعت به ساعت می فرساید و آب می شود . یکی از حقوقی که از زندانیان سیاسی ، به  ناجوانمردانه ترین شکل زیر پا نهاده می شود ، محاسبه ی یکسان سلول انفرادی با بند عمومی است .

من هرچه در توان داشتم ، از همان درون زندان ، دراین خصوص گفتم و نوشتم . درآخرین دیدارم با دادستان تهران – حدودا دوهفته ی پیش – به همین مهم اشاره کردم . با این همه ، مرا چاره ای نیست که به نمایندگی از همه ی زندانیانی که حقوقشان به هیچ گرفته می شود ، به این ظلم آشکار اشاره کنم . شخصا به دادستان تهران گفتم : اگر خود شما یا یکی از قضات صاحب رای شما ، تنها یک روز از هول و هراس زندان انفرادی را ” درک” می کردید ، به محض بیرون آمدن ، همان یک روز را معادل صدروز محاسبه می کردید . علت این ظلم مستمر هیچ نیست الا این که قانون گذار ، مطلقا خود به این مهم واقف نیست .


نوری زاد درخواست خود از رهبر جمهوری اسلامی را در دو مرحله عنوان می کند:  آزادی همه ی زندانیان بعد از انتخابات است . اگر این درخواست ناشدنی است ، ناگزیر دست به دامان ترمیم همان حقوق نادیده گرفته شده می برم .این که حضرت ایشان در فرمانی جامع الاطراف ، دستور فرمایند تا : تحمل یک روز زندان انفرادی ، حداقل معادل ده روز محاسبه شود . که اگر این مهم رخ بدهد ، بسیاری از جوانان و زندانیان این روزهای عرصه ی سیاست ، به آغوش خانواده های خود باز خواهند گشت. رهبر ما خود طعم زندان و تبعید را چشیده اند و از هول و هراس انفرادی خبر دارند . بدیهی است که بی توجهی به این حق دور انداخته شده ، ما را بدهکار جوانان و دیگرانی خواهد کرد که : در سرای دیگر ، و یا حتی درهمین دنیا ، طلب خود را مطالبه خواهند کرد .


وی در خاتمه می پرسد که آیا صدای مظلومیت زندانیان طلبکار ما به گوش قانونگذاران دستگاه قضا و رهبری می رسد؟

نماینده آیت الله سیستانی: جورج بوش پنج بار به ایشان نامه نوشت، ولی وی پاسخی نداد

Posted: 16 May 2011 04:58 AM PDT

جــرس: نماینده آیت الله العظمی سیستانی در ایران، طی دیدارِ برخی از اصحاب مطبوعات، نقش این مرجع تقلید شیعه را در جهان اسلام برجسته دانسته و گفت: جورج بوش رییس جمهور وقت آمریکا، پنج بار به ایشان نامه نوشت، ولی ایشان پاسخی ندادند.


به گزارش مرکز خبر حوزه، جواد شهرستانی، روز دوشنبه ٢۶ اردیبهشت، در دیدار مسئولان و دست اندرکاران روزنامه فرهنگ آشتی، با اشاره به شخصیت آیت‌الله سیستانی و تحصیل وی در مکتب قم، مشهد و نجف، خاطرنشان کرد که رشد فکری ایشان برگرفته از مکتب بزرگانی چون آیات عظام بروجردی، خویی و سایر بزرگان است و این مرجع تقلید از این سه مکتب به خوبی استفاده کردند و اکنون به جایی رسیده اند که مرجعیت عالی عراق را برعهده دارند."


نماینده سیستانی در ایران با بیان این که "مطالعات ایشان به نحوی است که همواره از مباحث روز دنیا آگاهی دارند و به روز هستند"، خاطرنشان ساخت: زمان صدام دشواری‌هایی وجود داشت، ولی با این حال وی همچنان اطلاعات روز را دریافت می‌کرد."


وی با اشاره به تاثیر گذاری آیت الله سیستانی، یادآور شد: بعد از فروپاشی رژیم بعث، آمریکایی‌ها سعی داشتند قانون اساسی عراق را تبیین کنند، ولی ایشان با تاکید بر این که هر عراقی باید یک رای داشته باشد، اجازه ندادند قانون عراق به دست آمریکا‌یی‌ها‌ بیافتد.


شهرستانی، نقش سیستانی را در جهان اسلام برجسته دانسته و گفت: جورج بوش رییس جمهور وقت آمریکا، پنج بار به ایشان نامه نوشت، ولی ایشان پاسخی ندادند.


نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران، همچنین با بیان این که سه عامل "پیروزی انقلاب اسلامی ایران"، "مرجعیت سیستانی در عراق" و "حضور حزب‌الله در لبنان"، دشمنی دشمنان را دوچندان کرده است، تصریح کرد: امروز در شرایطی هستیم که اوج عظمت شیعه است و ولی‌فقیه حاکم است؛ دشمن از این شرایط بسیار نگران و به دنبال ضربه زدن است؛ براین اساس اگر ما نقطه ضعف نشان دهیم، دشمن سو استفاده خواهد کرد.


وی با اشاره به نقش رسانه ها در خنثی سازی توطئه های دشمنان، تاکید کرد: رسانه‌ها در این راستا نقش بسیاری مهمی دارند و می‌توانند با رعایت امانت داری و انتقال اخبار صحیح و دقیق، تبلیغات سوء رسانه‌های غربی علیه جهان اسلام به ویژه تشیع را خنثی کنند.
 

انتقاد نماینده مجلس از سانسور اخبار سوریه در رسانه های ایران

Posted: 16 May 2011 05:42 AM PDT

جرس: بدنبال سکوت خبری رسانه های دولتی جمهوری اسلامی در خصوص خشونتهای انجام شده علیه مردم سوریه، نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد صدا و سیما گفت: صدا وسیما و مطبوعات ایران نیز تا حدودی اخبار سوریه را یا سانسور کرده یا اصلا به آن نمی پردازند که این درست نیست.


به گزارش آرمان ایران، سید احمد آوایی شامگاه یکشنبه در گفتگو با خبرنگاران در خصوص عملکرد خبرنگاران گفت: خبرنگار اگر نقد نکند خیانت کرده و سکوت خبرنگار جامعه را به نابودی می کشاند، متاسفانه بسیاری از مسئولان ظرفیت شنیدن انتقاد از خود را ندارند.

وی تصریح کرد: خبرنگار باید آزاد باشد و صدای مردم را به مسئولان برساند ولی در این برهه کشور دچار بحران چاپلوسی مدیران شده ایم.

آوایی در پاسخ به این سئوال که چرا رسانه های داخلی کمتر به مسئله خیزش مردمی در سوریه پرداخته اند گفت: خیزش اسلامی کشورهای منطقه نقاط اشتراک و افتراق دارند. در این کشورها همانطور که شاهد هستیم دیکتاتوری وجود دارد، رای گیری و رفراندوم در این کشورها تشریفاتی است. سوریه، مصر، یمن، بحرین، لیبی و بسیاری از کشورهای عربی از این جمله هستند.


نماینده دزفول افزود: سوریه در قضیه لبنان و حزب الله و همچنین دفاع از مردم مظلوم فلسطین متحد جمهوری اسلامی ایران است و در موضع ضدیت با اسرائیل است و در بسیاری از مسائل با ایران همگرایی دارد. این نقطه بسیار مثبتی است ولی نحوه برخورد نیروهای دولتی، امنیتی و نظامی این کشور با مردم خشن است و همانطور که قبلا هم گفته ام اینگونه برخوردها در قبال اعتراضات مسالمت آمیز مردم اصلا صحیح نیست هر چند بیشتر برخوردها و درگیریهای ارتش سوریه با معترضین این کشور به حزب بعث این کشور برمی گردد که تاحدودی مستقل از دولت بشار اسد عمل می کند.

وی تصریح کرد: صدا وسیما و مطبوعات ایران نیز تا حدودی اخبار سوریه را یا سانسور کرده یا اصلا به آن نمی پردازند که این درست نیست و نباید اینگونه باشد که مردم برای کسب اخبار سوریه رسانه های بیگانه را به عنوان مرجع خبری انتخاب کنند که ماهیت منفعت طلبانه این شبکه های مغرض بر هیچکس پوشیده نیست.

نماینده دزفول درخصوص برخورد عربستان سعودی با وزیر امور خارجه و عدم پذیرش وی گفت: انتظار کمیسیون امنیت ملی مجلس از وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور این است که در برابر این برخورد سعودیها واکنش محکمی از خود نشان دهند و گزینه حق مقابله به مثل را برای خود حفظ کرده و به دولت عربستان به صورت رسمی اعتراض کنند.

کشف شبکه بزرگ و سازمان یافته اختلاس در دانشگاه تهران

Posted: 16 May 2011 04:32 AM PDT

جــرس: معاون اداری و مالی دانشگاه تهران و عضو هیئت رئیسه این دانشگاه، بدون اشاره به جزئیات، از کشف یک شبکه سازمان یافته اختلاس در دانشگاه تهران خبر داد و گفت: هم اکنون اعضای این شبکه شناسایی شده و اعضای کلیدی آن تحت نظارت هستند اما سایر جزئیات متعاقبا اعلام می شود.


به گزارش مهر، سید محمد مقیمی با بیان این خبر گفت: دانشگاه تهران به منظور ارتقای سلامت اداری و پیشگیری از بروز فساد اداری و مالی از سال گذشته ستاد ارتقای سلامت نظام اداری و مبارزه با فساد در دانشگاه تهران را تشکیل داده است.


وی از حذف تمرکزهای غیر ضروری، شفاف سازی حیطه فعالیت ها و وظایف واحدهای سازمانی، ایجاد نظام های تشویقی مناسب برای کارکنان شایسته نظام اداری، بسترسازی فرهنگی لازم برای ارتقای سطح اخلاق و وجدان کاری کارکنان، بهبود پاسخگویی در مدیران و کارکنان و تفحص و ممیزی فعالیت های مالی و اداری دانشگاه را به عنوان عمده برنامه های این ستاد نام برد و بعنوان "یکی از موفقیت های اخیر این ستاد"، از کشف یک شبکه سازمان یافته اختلاس در یکی از بخش های دانشگاه تهران خبر داد و گفت: "اینها طی سالهای متمادی اقدام به اختلاس مالی می کرده بودند که هم اکنون اعضای این شبکه شناسایی شده اند و اعضای کلیدی آن تحت نظارت هستند."


مقیمی خاطرنشان کرد: عمده مبالغ اختلاس شده به بیت المال بازگردانده شده است و ممیزان مالی این ستاد در حال رسیدگی به دیگر پرونده های مالی این افراد هستند که پس از رسیدگی کامل، با کمک مراجع قانونی نسبت به بازگرداندن تمامی مبالغ اختلاس شده و مجازات متخلفین اقدام لازم صورت خواهد گرفت.


معاون دانشگاه تهران ارائه توضیحات بیشتر در زمینه این اختلاس مبنی بر میزان اختلاس، تعداد اعضای شبکه سازمان یافته اختلاس، مدت زمانی که این شبکه متخلف فعال بوده و ... را به فرصت های دیگر موکول کرد.
 

علی مطهری: اگر مشایی بگوید بمیر، احمدی نژاد می‌میرد، واقعا باید او را نجات دهیم

Posted: 16 May 2011 04:08 AM PDT

جــرس: علی مطهری پیرامون طرح سوال یا حتی استیضاح رئیس دولت می گوید "من با ٩۰ درصد نمایندگان صحبت كردم همه آنها موافقند و می‌گویند شما جلو برو، ما پشت سر شما هستیم اما امضا نمی‌كنیم، چون وضعیت شهرستان‌ ما به هم می‌ریزد، طرح‌های عمرانی قطع می‌شود، به من می گویند تو جلو برو، چون پسر شهید مطهری هستی، اما پدر ما را در می‌آورند، اما اگر رهبری بگوید، برای استیضاح امضا جمع می‌كنیم."


این نماینده اصولگرای منتقد دولت، همچنین با اشاره به حملات و انتقادات یک سال اخیر خود به دولتی ها، خاطرنشان کرد "اكثر نمایندگان اکنون می‌گویند ما اكنون داریم به حرف شما می‌رسیم."


به گزارش سایت آینده، این روزها دانشگاه تهران میزبان برخی چهره های اصولگرای منتقد و مستقلی است كه در جریان همایش «جوان ایرانی، پرسش‌های امروزی»، به زعم خود به تبیین «الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت» بپردازند و همچنین به سوالاتی امروزی از نسل جوان پاسخ دهند.


بر اساس این گزارش، در دومین روز همایش مذکور، علی مطهری نماینده اصولگرای تهران در مجلس شورای اسلامی، حول بحثی پیرامون حلقه های نزدیک به رئیس دولت نیز می گوید "اگر مشایی بگوید بمیر، احمدی نژاد می‌میرد و واقعا باید احمدی نژاد را نجات دهیم."


علی مطهری در این همایش در خصوص بایسته‌های فرهنگی الگوی اسلامی– ایرانی پیشرفت، با بیان اینكه این مجموعه‌ای از آموخته‌های معنوی و فكری و روحی ، اجتماعی اخلاقی و مذهبی یك قوم است افزود: البته درباره اسلام نمی‌توان این طور نظر داد. اسلام خودش یك فرهنگ و یك سری اندوخته‌های معنوی ، فكری و روحی دارد . معمولاً فرهنگ و تمدن را در كنار هم ذكر می‌كنند و مانند ایمان و عمل صالح در قرآن در كنار هم آمده است.


مطهری دین، اخلاق ادبیات هنر علم را عناصر فرهنگ دانست و گفت: یك نكته مهم در باب فرهنگ مسئله استقلال فرهنگی و به تعبیر دیگر استقلال فكر دانست. استعمار فرهنگی از آن تعبیر به خود باختگی فرهنگی یاد می‌شود زمانی به وجود می آید مردم آنچه متعلق به خودشان است بی‌ارزش و متعلقات دیگری را ارزش می‌پندارند.


این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار عقیده کرد: یكی از عناصر سازنده هویت ملی ما ایرانی ها اسلام است. نشانه ملی خود باختگی فرهنگی به دانستن هر آنچه از طرف خود است و خوب دانستن هر آنچه از طرف بیگانه است. تمایل و استفاده از الفاظ بیگانه نوعی خود باختگی شدید است .


مطهری تاكید كرد: یكی از مولفه‌های فرهنگی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مسئله سبك زندگی است . ما باید به سمت سبك زندگی اسلامی برویم در یكی از اجزای آن نظام خانوادگی اسلامی است . اسلام می گوید یه غریزه را تحریك نكنید در حالی كه غربی ها خلاف این عمل می‌كنند. ما می خواهیم هم اسلام باشد هم غرب ، به بیان دیگر نه اسلام هست، نه غرب اشتباه است.


مطهری در پاسخ به سوالی در خصوص علت تاثیرگذاری فرهنگ غربی روی ایرانی‌ها بیان داشت: غربی ها در فرهنگ خود از بی‌اخلاقی‌های بسیاری از مجله بی اخلاقی جنسی بهره می‌گیرند و با فرهنگ‌ها سازگار نیستند و البته افراد سن بالاتر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.


وی در پاسخ به سوال دیگری غیر مرتبط با بحث همایش، درباره فعالیت‌های طیف دولتی ها که به "جریان انحرافی" موسوم شده اند، تصریح كرد: این یك پدیده غیر منتظره بود كسی فكر نمی‌كرد شخص احمدی نژاد چنین افكاری داشته باشد و به كسی ارادت داشته باشد. اصطكاكی بین ولایت فقیه جامع الشرایط و مرشد ایشان به وجود بیاید و او نداند به كدام طرف گوش كند. این یك بحث مرشد و ارادت است اگر او بگوید بمیر، می‌میرد. ما واقعا باید احمدی نژاد را نجات دهیم. از آن طرف ولایت فقیه را قبول دارد و به رهبر انقلاب ارادت دارد. اما بین این دو گیر كرده است.به هر حال این پدیده جدید بود و مطرح شد و حرف‌های ضد و نقیض می زنند خلاصه یك چیزی شبیه نهضت آزادی هستند. خود احمدی نژاد هم این طور فكر می‌كند. من فكر می‌كنم احمدی نژاد صداقت نداشت و باید در سال 88 این طرز تفكر خود را مطرح می كرد. اما او صداقت به خرج نداد."


این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه چه ملاحظاتی هست كه مجلس مماشات می‌كند و مستقیما وارد عمل نمی‌شود، خاطر نشان كرد: مجلس حق سوال و استیضاح معاون و یا مسول دفتر ریس جمهور را ندارد. مجلس وظیفه تذكر و استیضاح وزرا و یا رییس جمهور را دارد. این وظیفه رییس جمهور است. یك نگاهی در مجلس هست ابتدا باید دستور رهبری باشد تا وارد عمل شوند.


وی افزود "خود من با 90درصد نمایندگان صحبت كردم همه آنها موافقند و می‌گویند شما جلو برو، ما پشت سر شما هستیم اما امضا نمی‌كنیم، چون وضعیت شهرستان‌ ما به هم می‌ریزد، طرح‌های عمرانی قطع می‌شود، به من می گویند تو جلو برو، چون پسر شهید مطهری هستی، اما پدر ما را در می‌آورند، ما اگر رهبری بگوید، برای استیضاح امضا جمع می‌كنیم. فكر می‌كنند ولایت فقیه یعنی هر روز صبح به درب بیت رهبری مراجعه كنند و حرف‌ها را تكرار كنند، این طور نیست ما باید كار خودمان را انجام دهیم، اما به نظرات رهبری ارج نهیم. اكثر نمایندگان می‌گویند ما اكنون داریم به حرف شما می‌رسیم."


مطهری معتقد است "هر كدام از ما به جای احمدی‌نژاد بودیم، همین می‌شد و همین‌طور پیش می‌رفتیم. ایشان با این حمایت‌های مردمی كه داشت، هر چقدر دلش خواست پیش ‌رفت، در حالی كه این غفلت مجلس بود. مجلس باید در گذشته جلوی او می‌ایستاد و تا این مسائل پیش نیاید."


گفتنی است در دو روز گذشته، چهره هایی چون عماد افروغ، محسن غرویان، حمیدرضا آیت اللهی و عباس سلیمی نمین نیز، در این همایش سخنرانی كرده‌اند و سومین روز همایش، دوشنبه ٢۶ اردیبهشت ماه برگزار می شود.


در جریان این جلسه، عماد افروغ، استاد جامعه شناسی و نماینده سابق مجلس، ضمن بیان اینکه "كسانی سیاست گذاری فرهنگ را بر عهده دارند كه هیچ سر رشته ای از فرهنگ ندارند"، خاطرنشان کرد "امروزه ایرانی‌گری كاذب از طرف كسانی مطرح می شود كه محل اعتنایی در بین مردم و اهل فن و مطالعه ندارند. هویت ایرانی از ابتدا در گرو ارتباط دین و سیاست بوده اما همواره تاكید شده كه جهت ارتباط از دین به سیاست باشد زیرا عكس این حالت یك آفت محسوب می شود."


وی در رابطه با پیوند ایرانیان با اسلام و این كه چرا ایرانیان اسلام را پذیرفتند گفت: اسلام باعث شد ایرانیان خود را بشناسند و این شناخت را به جهانیان انتقال دهند. ایرانیان زرتشت چهار مولفه اصلی داشته اند شامل: یكتا پرستی ، تلفیق دین و سیاست( فردوسی بر دین و عدالت و سیاست تاكید كرد.) آشتی ناپذیر بودن حق و باطل استحاله یكتا پرستی ایرانیان در یكتا پرستی كامل تر كه اسلام بود، زیرا شباهتهایی هم بین زرتشت و اسلام بود مثل نماز ، وجود منجی بشریت و... ایرانیان به علت یكتا پرستی تمایل زیادی به پذیرش اسلام داشته اند و اسلام هم از فرهنگ و منش ایرانی متقابلا متاثر بوده است."
 

انتقال مهدی محمودیان به بند عمومی

Posted: 16 May 2011 04:02 AM PDT

جرس: بدنبال سه روز اعتصاب غذای خشک و وخامت وضعیت جسمی، مهدی محمودیان به بند عمومی منتقل شد.



به گزارش رسیده به جرس، افشاگرجنایات کهریزک و شکنجه های روحی و جسمی زندانیان، پس از سه روز اعتصاب غذا دچار ضعف شدید شد که نگهبانان او را به بهداری زندان منتقل کردند. 


از آنجا که محمودیان به مسئولان بهداری اجازه نداد به او سرم تزریق کنند، بدنبال درخواست پزشکان از رئیس زندان،  این زندانی سیاسی را به بخش عمومی منتقل کردند. وی در حال حاضر اعتصاب خشک خود را به اعتصاب تر تبدیل کرده است. 


 "مهدی محمودیان" روزنامه نگار زندانی در زندان رجایی شهر کرج پس از انتشار نامه افشاگرانه اش درباره فجایع انسانی جاری در این زندان، به سلول انفرادی منتقل شد. وی پیش بینی کرده بود که در صورت انتشار این نامه دچار رنج مضاعف شود. 
 

 

ویکی لیکس: علت حمایت قاطع احمدی نژاد از مشایی، فقدان اشخاص قابل اعتماد در میان اطرافیان خود است

Posted: 16 May 2011 02:58 AM PDT

جــرس: در ادامه افشاگری های سایت ویکی لیکس، از اسناد محرمانه و مراودات و نامه نگاری های دستگاه دیپلماسی آمریکا، منابع خبری از قول یکی از اسناد این موسسه که در تاریخ ٢٨ ژانویه ٢۰۱۰ به واشنگتن ارسال شده، به تحلیل ماموران وزارت خارجه آمریکا از رابطه احمدی نژاد و اسفندیار مشایی می پردازد.


به گزارش انتخاب، در این سند که چهارده ماه قبل از موج جدید چالش های میان حامیان رهبر جمهوری اسلامی و دولتی ها مخابره و مورد آرشیو و سپس افشاگری توسط ویکی لیکس قرار گرفته ، از رابطه احمدی نژاد با مشایی، به مثابه سرچشمه نگرانی حامیان تندرو رییس جمهور و هدفی آسان برای مخالفین سیاسی وی یاد می شود.


بر اساس این اسناد، درنگاه دیپلمات های آمریکا مشایی کسی است که با اظهارات تحریک آمیز خود اعتراض و تمسخر دیگران را برانگیخته است؛ و سابقه این نوع اظهارات درکارنامه سیاسی وی طولانی ست.


تحلیل گران آمریکا در گزارش خود سعی در یافتن پاسخ به این سوالات هستند که علل دلبستگی احمدی نژاد به مشایی چیست و چرا با وجود اعتراضات مستمر علیه مشایی، رییس جمهور تاکنون او را حفظ کرده است.


حفظ مشایی به نظر دیپلمات های آمریکا بیانگر آن است که احمدی نژاد فاقد اشخاص قابل اعتماد در میان مشاورین و حلقه اطرافیان خود است. از این رو، دفاع سرسختانه احمدی نژاد از مشایی نشان دهنده اهمیت کلیدی وی برای رییس دولتِ منزوی است.


در گزارش هم چنین آمده که دلبستگی احمدی نژاد به مشایی تا جایی ست که رییس جمهور (رئیس دولت) اعلام کرد حاضر است درآینده در کابینه مشایی بعنوان مشاور خدمت کند. این اظهارات موجب دامن زد به این باور شد که گویا مشایی در آینده جانشین احمدی نژاد خواهد شد.


دیپلمات های آمریکا درگزارش خود به این نتیجه می رسند که حضور مشایی در دولت و انتقادات ناشی از آن قبل ازهرچیز بیانگر عمق و دامنه اختلافات جناح های حکومت است.


به نظر این تحلیل گران، جای تعجب نیست اگر لاریجانی و دیگر اصول گرایان معتدل سعی در استفاده ازحربه مشایی برای پس زدن احمدی نژاد کنند، زیرا اختلافات آنان تازه نیست و به نزاع برسر قدرت در انتخابات ریاست جمهوری ٢۰۰۵ (٨۴) برمی گردد.


در این سند همچنین آمده است اما آن چیزی که قابل توجه است، انتقادات جناح تندرو حامی رییس دولت است. درک این جناح با درک مشایی از اسلام بسیار متفاوت است و همین امر موجب کینه ورزی این گروه به احمدی نژاد شده است.


دیپلمات های آمریکا گزارش می دهند که حامیان احمدی نژاد بتدریج از اداهای مشایی و انعطاف رییس دولت در قبال این اداها خسته و کلافه شده اند. اما وی معتقد است که مشایی بدفهمیده شده است و به نظر می رسد که مصمم است از رییس دفتر خود حمایت کند.


درپایان گزارش آمده: منتقدین مشایی یک بار با توسل به رهبری توانستند مانع شوند که وی معاون اول رییس جمهور شود. به نظرمی رسد اکنون برای کنار زدن وی باید یک بار دیگر به رهبر متوسل شوند.


گفتنی است طی ماههای اخیر نیز، چالش هایی بزرگ میان حامیان رهبری و حلقۀ نزدیک به دولت رخ داد، که تا حد طرح سوال یا استیضاح رئیس دولت و از سوی دیگر نمایش قهر و خانه نشینی وی پی رفت.
 

فرمانده کل نیروی انتظامی: در همه جای دنیا آقازادگی حسن است، اما در ایران جرم

Posted: 16 May 2011 02:52 AM PDT

جــرس: فرمانده نیروی انتظامی كشور گفت: به شهروندان توصیه می‎كنیم در صورتی كه فردی به‏عنوان دوست و همكار و حتی اقوام من درخواستی غیرقانونی داشت، موضوع را با دفتر فرماندهی ناجا در میان بگذارند.


به گزارش فارس، سردار احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی صبح روز دوشنبه ٢۶ اردیبهشت، در حاشیه نخستین همایش سراسری «زنجیره تامین»، به خبرنگاران گفت "امسال در تهران و در اردیبهشت‌ماه شاهد اجرای طرح مبارزه با مزاحمین نوامیس بوده‌ایم و این در حالی است كه همچون سال گذشته مبارزه با استفاده كنندگان از سلاح سرد نیز در دستور كار پلیس قرار دارد. "


فرمانده ناجا در پاسخ به سؤال یكی از خبرنگاران مبنی بر نتیجه چهار ماه فعالیت پلیس فتا (پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات) چه بوده است، گفت: متاسفانه من جمع‌بندی كاملی از فعالیت این پلیس تخصصی ندارم اما از مسئولین این پلیس تخصصی می‌خواهم به‏زودی نتیجه فعالیت‌های خود را در یك كنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران اعلام كنند.


احمدی مقدم در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینكه پلیس در تامین اقلام مورد نیاز خود به خودكفایی رسیده یا خیر، گفت: اگر منظورتان تولید مایحتاج پلیس است، باید بگوییم خیر، زیرا دلیلی بر این كار نمی‌بینیم. مضاف بر اینكه صنایع مورد نیاز را هم در اختیار نداریم.


فرمانده کل نیروی انتظامی همچنین به یك مورد كلاهبرداری از شهروندان با بردن نام وی اشاره كرد و گفت: تلاش می كنیم تا با هوشمندسازی كارت‌های شناسایی پلیس، مانع از وقوع چنین جرائمی شویم و این در شرایطی است كه به شهروندان نیز توصیه می كنیم فریب چنین افرادی را نخورند و در صورتی كه فردی به عنوان دوست و همكار و حتی اقوام من، درخواستی غیرقانونی داشت، موضوع را با دفتر فرماندهی ناجا در میان بگذارند.


فرمانده نیروی انتظامی در پایان گفت:‌ در همه جای دنیا آقازادگی یك حسن است در حالی كه این موضوع، در ایران جرم است و زمانی كه مثلاً فرزند من بخواهد مغازه‎ای راه‎اندازی كند، برای او و من حرف درمی‎آورند.