جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


گزارش تصويري - مرگ تدريجي كارون

Posted:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امیر حسین کاظمی، عضو نهضت آزادی ایران موقتا آزاد شد

Posted:

پس از ٨ ماه زندان

جـــرس: امیرحسین کاظمی، عضو نهضت آزادی ایران، موقتا از زندان اوین آزاد شد.


بنا به منابع خبری جرس، امیر حسین کاظمی، از فعالان ملی- مذهبی و عضو نهضت آزادی ایران که ١۵ اسفند ماه سال گذشته در زندان اوین به سر می برد، غروب چهارشنبه پنجم آبان ماه ٨٩ به مرخصی آمد.


این عضو شاخه جوانان نهضت آزادی ایران و نویسنده وبلاگ "با مردم"، از سوی قاضی مقیسه، رییس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به سه سال حبس تعزیری محکوم شده بود.

اتهامات کاظمی، "عضویت در نهضت آزادی"، "تاسیس وبلاگ" و "حضور در اغتشاشات عاشورا" اعلام شده بود؛ که نامبرده در هیچ‌کدام از بازجویی‌ها و همچنین در دادگاه، حاضر به پذیرش اتهام "شرکت در اغتشاشات عاشورا" نشده بود.


این درحالی است که دادگاه بدوی کاظمی نیز تنها ده دقیقه به طول انجامیده بود و در پرونده وی هیچ گونه مدارک مستدل و مستندی پیرامون اتهامات وارده وجود نداشته است.


بنا به گزارش منابع حقوق بشری، دادگاه تجدید نظر شعبه ۵۴ به ریاست قاضی موحد، تابستان امسال، حکم سه سال حبس تعزیری وی را تایید کرد.


کاظمی بعد از شش ماه نگهداری در بند ۲۰۹ اوین، اواسط تابستان امسال، نخست به قرنطینه بند ۳۵۰ اوین و سپس به قرنطینه ی اندرزگاه یک منتقل شده بود، که محل نگهداری معتادین و متهمین به ارتکاب جرائم خطرناک بود.


به گزارش میزان خبر، چندی پیش همسر این عضو شاخه جوانان نهضت آزادی، در نامه ای به دادستان عمومی و انقلاب تهران از بی توجهی های مسئولان زندان به وضع همسرش گلایه کرده بود.

رئیس کمیسیون ویژه اصل ۴۴: در واگذاری‌های جدید سایپا همان سهام‌های قبلی جابجا و منتقل شده است

Posted:

جـــرس: در پی واگذاری جنجالی بلوک های ١٨ گانه شرکت سایپا به شبه دولتی ها و بعد از اینکه مشخص شد "دولت سهام سایپا را سه برابر قیمت به خودش فروخته است؛ یعنی دولت هم فروشنده بود و هم شرکت وابسته به خود را خریدار جا زده بود، تا سود مستقیم بین خودشان تقسیم شود"، اینک رئیس كمیسیون ویژه اصل ۴۴ مجلس شورای اسلامی می گوید "در واگذاری‌های جدید سایپا همان سهام‌های قبلی جابجا و منتقل شده است ."


به گزارش ایلنا، حمیدرضا فولادگر در مورد واگذاری سهام شركت سایپا اظهار داشت: همواره گفته‌ایم كه اگر یكی از بلوك‌های سهم سایپا به بخش خصوصی واگذار شود و این بخش وارد هیات مدیره شود، یك قدم به اجرای اصل ۴۴ نزدیك می‌شویم. در همین راستا یك بلوك سایپا به بخش خصوصی واگذار شد، اما به دلیل بالارفتن ناگهانی قیمت‌ها آنها نتوانستند بیست درصد سهام لازم را به صورت نقدی پرداخت كنند و به همین دلیل واگذاری متوقف ماند.


وی افزود: پس از بالا رفتن قیمت‌ها، سهام سایپا در قالب سهام‌های ۴ یا ۵ درصدی و به صورت داخلی منتقل شد كه به طور مثال به شستا و خودروسازی این منتقل شد. به طوری كه اكنون بیش از ۵۰ درصد سهام سایپا در اختیار گروه‌های سرمایه‌گذاری سایپا قرار گرفته است كه 3 نفر نماینده در هیات مدیره این شركت دارند.


فولادگر گفت: علاوه بر این سه عضو، دولت هم دو عضو از طرف سازمان گسترش صنایع دارد و لذا از بلوك‌های دولتی هنوز چیزی واگذار نشده است.


رئیس كمیسیون ویژه اصل ۴۴ مجلس افزود: ‌با توجه به واگذاری سهام‌ها به شركت‌های گروه سایپا، در پی جابجایی‌های جدید همان سهام‌های قبلی، جابجا و انتقال داده شده است و اتفاق جدیدی برای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ نیفتاده است.


فولادگر همچنین خبر داد: در جلسه كمیسیون ویژه این موضوع را بررسی می‌كنیم و از سازمان خصوصی‌سازی و وزارت صنایع دعوت می‌كنیم تا در مورد واگذاری سهام سایپا توضیح دهند.


وی در پایان اظهار داشت: تحولات جدید در سایپا را از طریق رسانه‌ها شنیده‌ایم و به طور رسمی چیزی به ما اعلام نشده است.


گفتنی است بعد از واگذاری معنادار سایپا در تابستان امسال، طی اقدامی استثنایی از سوی مدیرعامل انتصابی آن شرکت، وی هفته گذشته اکثریت کرسی های هیئت مدیره را در اختیار گرفت و مدیریت خود بر آن شرکت عظیم خودروسازی را مادام العمر نمود. (نعمت الله پوستین دوز با حمایت های اسفندیار رحیم مشایی مدیرعاملی آن شرکت را تصاحب کرده بود و حال که – ظاهرا - این شرکت خصوصی اعلام شده، نهادهای نظارتی نمی توانند بر گردش مالی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومانی آن نظارتی داشته باشند.)


پرویز فتاح، وزیر سابق دولت و از منتقدین فعلی آن، چندی پیش گفته بود "دولت دلش خوش است که سایپا را فروخته اما چه کسی آن را خریده است؟ خود دولت، ضمن اینکه باید ملاحظه کرد که به چه قیمت سایپا را خریده و آیا این خرید اقتصادی است؟" وی افشا کرده بود "دولت سهام سایپا را سه برابر قیمت به خودش فروخته است ... یعنی دولت هم فروشنده و هم شرکت وابسته به آن خریدار باشد."


همان زمان برخی نمایندگان مجلس‌ که از این موضوع با خبر شده بودند، وعده دادند که در جبهه مخالف با شبه‌دولتی‌ها فعالیت خواهند کرد .


اوایل هفته جاری نیز، با دستور رئیس دولت به شورای عالی بورس، معامله بلوك ١٨ درصدی ایران خودرو قطعی شد تا واگذاری بزرگترین شرکت خودروسازی کشور نیز، همانند سایپا دستخوش معاملات پنهان دولتی ها و شبه دولتی ها در روند واگذاری ها شود.

 

 


آیت الله صادقی تهرانی: حکومت را نباید به دست یک فرد داد

Posted:

فرزانه بذرپور
جرس: آیت الله صادقی تهرانی از مراجع تقلید ساکن قم است که سالها به واسطه همراه نبودنش با حکومت و نظرات فقهی متفاوت مورد تنگ نظری قرار داشته و از سوی حاکمیت برای ایشان محدودیتهایی در نظر گرفته شده است.آیت الله صادقی تهرانی صاحب مجموعه تفسیری مفصلی با نام الفرقان است که به عربی نوشته شده که به فارسی هم ترجمه شده است. این مرجع تقلید دکترای فلسفه اسلامی خود را از دانشگاه بیروت اخذ کرده  و به زبان فرانسه نیز مسلط است. آیت الله صادقی تهرانی در اجتهاد نوآوری هایی داشته است تا بتوان فقه را با مقتضیات زمان هماهنگ کرد. این مرجع تقلید انسان را فی نفسه پاک می داند و نسبت به حقوق زنان دغدغه دارد. دیدگاه انسان محورانه ی صادقی تهرانی آنچنان است که اصولا جرمی به نام محاربه را مستحق اعدام نمی داند و درباره ی حکومت نیز معتقد است که این مردم هستند که باید حاکم را تعیین کنند و حتی امامان جمعه نیز نباید از سوی حکومت معین شوند و این از حقوق مردم است. چندی پیش گفتگویی تلفنی با این مرجع تقلید و مفسر قرآن انجام شد که به دلیل برخی اشکالات فنی امکان انتشارنیافت. اما در پی رفع مسئله و در تماس با دفتر آیت الله و تطبیق و تایید متن مصاحبه، هم اکنون این گفتگو پیش روست. گفتنی است ایشان با وجود کهولت سن و علیرغم بیماری به سوالات جرس پاسخ داده اند که می خوانید:

 

 

حضرت آیت الله صادقی تهرانی، نظر شما درباره حمله به منزل آیات عظام صانعی و بیت مرحوم منتظری چیست و محدودیت علمای مستقل چگونه است که این اتفاقات می افتد ،؟ خود شما هم از مراجعی بوده اید که خانه تان را به قول خودتان سنگسار کردند به تهمت وهابیت ، چرا در جمهوری اسلامی بی احترامی به مراجع عرف شده است در حالی که در زمان شاه هم این چنین اتفاقاتی نمی افتاد؟

نباید چنین بکنند. با این حمله ها و هجوم ها خیلی خطا می کنند. با یهود و نصارا و بهایی ها هم نباید چنین کرد ، مسلمانان وهابی هم احترام دارند. مراجع اختلاف داشته باشند با هم به دعوا نمی رسند و این رفتارها اشتباه است .

این کار بسیار اشتباه است .

 

وظیفه حوزه علمیه قم نسبت به این اهانت ها چیست ؟

این کارها مورد قبول اسلام و تایید ربانی نیست .

 

چرا با مراجع تقلیدی که مشخصا منتقد آقای خامنه ای هستند، چنین برخوردی صورت می گیرد ؟

متاسفانه برای حفظ مقام و پست چنین کارهایی می کنند و تعصب دارند.

 

آیا سکوت علما و مراجع عظام  در قبال رفتارهای حکومت به معنای تایید رفتار حکومت است ؟

از ترس است ، اصولا دعوا بین علما درست نیست چه شیعه و چه سنی و چه نصاری و یهودی ،وقتی بحث علمی است جدال می شود .اما دعوا نمی شود.

 

روحانیت شیعه در صد سال اخیر ملجا مردم و منتقد حکومت بوده است در دوره جمهوری اسلامی بخشی از رو حانیت توجیه گر حکومت شده اند ، نظر شما چیست ؟

با کمال تاسف ترس است  و اینکه اذیت می شوند وگرنه همیشه و همواره مخالف اعمال خلاف اسلام بوده اند . دخالت در امور حوزه هم درست نیست و حوزه از دولت جداست و حق تصرف در حوزه ندارد.

 

فکر می کنید که چه باید کرد تا حوزه علمیه به قدر و شان سابق خود برسد ؟

باید در ذهن ها تغییر بدهند تا مثل زمان مرحوم آقای خمینی وضعیت سالم تری بشود، آقای خمینی سلامت آمد در بین مردم، اینها سلامت را تبدیل به ملامت کردند و هم اکنون برخی درست مقابل و برخلاف مرحوم امام دارند کار می کند و جاهلانه و فاسقانه کار می کنند. متاسفانه اهانت به همه چیز می کنند و متاسفانه خلاف شرع کار می کنند.

 

شما استادتان آیت الله خمینی بود آیا آن ولایت فقیه که می گفتند، همین ولایت فقهی بوده که امروز در جریان است ؟

متاسفانه فرق کرده و تغییر کرده است .

 

امروز مبنای مشروعیت حکومت را برخی از روحانیان مانند مصباح یزدی شخص ولی فقیه می دانند ،آیا به نظر شما مشروعیت از فرد است ؟

هرگز نمی تواند فرد مبنای مشروعیت باشد . ولایت مطلق از آن خداست و ولایت شرعی با پیامبر و ائمه است ، علما ولایت کلی ندارند . علما هم خطا می کنند.

 

اگر ولی فقیه خطا کند وظیفه مردم و مسوولان چیست ؟

راهکار ناصحانه است، باید ناصحانه امر به معروف کرد و در صورتی که موثر باشد.

 

به گمان شما آیا حکومت اسلامی لزوما باید بر مبنای ولایت فقیه باشد و آیا انواع دیگری از حکومت اسلامی ممکن نیست؟

حکومت عادلانه ، اسلامی است و به شخص نیست و نباید حکومت را  به دست یک فرد داد . حکومت اسلامی ممکن است که اسلامی باشد و ولایت فقیه هم نباشد و حکومت باید شورایی باشد .

 

نظر شما درباره اعدامهای صورت گرفته به اتهام محاربه چیست؟

مبنای فقهی محارب، اعدام نیست و اعدام کار آسانی نیست

 

با تشکر از فرصتی که در اختیار جرس قرار دادید.

فرمانده نیروی زمینی سپاه: كلیه یگان‌های رزم باید در اوج آمادگی باشند

Posted:

جـــرس: فرمانده نیروی زمینی سپاه با تاكید بر چابكی یگان‌های رزمی سپاه به ویژه یگان‌های تكاور و هوابرد آن نهاد نظامی گفت: آن چه كه توقع است این كه كلیه یگان‌های رزم به لحاظ آمادگی جسمانی باید در اوج آمادگی باشند.


به گزارش فارس، سردار محمد پاك‌پور روز چهارشنبه در مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره مسابقات ورزشی قهرمانی نیروی زمینی سپاه، هدف اصلی از برگزاری مسابقات ورزشی را ایجاد آمادگی جسمانی و شادابی سازمان رزم اعلام کرد.

وی افزود: اگر آمادگی جسمانی نداشته باشیم قطعا آمادگی رزم هم نخواهیم داشت. و لذا ورزش موجب آمادگی جسمانی افراد می‌شود كه اساس تمام آمادگی‌ها است.


فرمانده نیروی زمینی سپاه با تاكید بر چابكی یگان‌های رزمی سپاه به ویژه یگان‌های تكاور و هوابرد گفت: آن چیزی كه توقع داریم این است كه كلیه یگان‌های رزم به لحاظ آمادگی جسمانی باید در اوج آمادگی باشند.


سردار پاك پور در پایان گفت: شما به عنوان پاسداران كه یكی از خصوصیات بارز پاسداری معنویت و اخلاق می‌باشد باید علاوه بر تقویت جسم با تقویت روح معنویت و اخلاق سرمشق و الگو در سطح یگان خود باشید.


طی ماههای اخیر، فرماندهان ارشد سپاه و ارتش، بر آمادگی رزمی و تجهیزاتی نیروهای خود تاکید فراوان داشته اند.

دامنۀ تحریم جمهوری اسلامی، به میدان های گازی اروپایی کشید

Posted:

جـــرس: در راستای تحریم های فراگیر اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی، فعالیت و بهره برداری از یک میدان گازی دریای شمال، که سابقه قرارداد و فعالیت آن به پیش از انقلاب ۵٧ باز می گردد، به دلیل مشارکت شرکت ملی نفت ایران، به احتمال زیاد متوقف خواهد شد.


این در حالی است که شرکت بریتیش پترولیوم نیز در بهره برداری از این میدان شریک است و همزمان شرکت های نفتی اروپایی، برای ادامۀ خرید نفت از ایران در سال آینده، تردید های جدی نشان می دهند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، این میدان گازی که در دریای شمال، در چهارصد کیلومتری سواحل اسکاتلند قرار دارد و RHUM نام گرفته، مشترکاً توسط شرکت بریتیش پترولیوم و شعبۀ انگلیسی شرکت ملی نفت ایران بهره برداری می شود.


رویترز خاطرنشان کرده است انعقاد قرارداد میان این دو شرکت انگلیسی و ایرانی، به قبل از انقلاب سال ۱۹۷۹ برمی گردد.


خبرگزاری فرانسه همچنین گزارش داد تحریم هایی که علیه ایران اعمال شده، ادامۀ بهره برداری از این میدان اروپایی را غیرممکن کرده است. در واقع مشکل اصلی از نظر قانونی، انتقال تکنولوژی و ابزار "حساس" به مؤسسات ایرانی است. اگر قرار باشد که بریتیش پترولیوم در بهره برداری از این میدان، با شرکت ایرانی همکاری کند، الزاماً بخشی از تکنولوژی انگلیسی در دسترس ایرانیان قرار خواهد گرفت. در نتیجه تنها راه باقی مانده، تعطیل کردن این میدان گازی است.


یکی از سخنگویان اتحادیۀ اروپا خبر داد که مقامات بریتانیایی تأیید کرده اند که قوانین مربوط به تحریم ایران، به احتمال زیاد به بسته شدن میدان گازی دریای شمال منجر خواهد شد. این سخنگو افزود: "این وضعیت نشان می دهد که که مقامات بریتانیایی، برای مؤثر ساختن تحریم ها، حاضرند تصمیم های بسیار دشواری اتخاذ کنند".


در این حال، شرکت های نفتی اروپایی از خود می پرسند آیا باید خرید نفت خام از ایران را در سال ۲۰۱۱ ادامه دهند یا خیر؟

یکی از آگاهان محافل نفتی که نخواسته نامش فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفت: "به دلیل افزایش فشارهای سیاسی، تمدید قراردادها با ایران بسیار دشوار شده است".


حتی برخی شرکت های کوچک اروپایی که مشتری نفت ایران بودند، اینک در مورد ادامۀ داد و ستد در سال آیندۀ میلادی به تردید افتاده اند.


روز دوشنبۀ گذشته، وزرای خارجۀ کشورهای اتحادیۀ اروپا، تشدید مجازات ها علیه ایران را به طور قطعی تأیید کردند و طرح های قانونی لازم را به تصویب رساندند.


رهبر جمهوری اسلامی: جبهه دشمن برای ایجاد پایگاه ضد انقلاب در قم برنامه‌ریزی خاص داشته است

Posted:

جـــرس: رهبر جمهوری اسلامی در جریان نهمین روز سفر خود به شهر قم، روز چهارشنبه پنجم آبان ماه ٨٩، در دیدار مسئولان بخش‌های مختلف استان قم، ضمن بیان اینکه "خدمت به قم خدمت به کشور است و شهر‌مقدس قم آبروی جمهوری اسلامی می باشد"، اظهارعقیده کرد "حرکت عمران و آبادانی قم در پنج سال اخیر، حقاً و انصافاً شتاب بیشتری گرفته است."


به گزارش ایلنا، آقای خامنه ای در این دیدار خاطرنشان کرد "جبهه دشمن همواره برای قم به عنوان پایگاه عظمت اسلام و برافراشته شدن پرچم انقلاب، برنامه‌ریزی خاص داشته است که از آن جمله طراحی برای بوجود آوردن پایگاه ضدیت با انقلاب در قم بود. "


اگر خدمت برای مردم قم باشد، ارزشی مضاعف دارد

آقای خامنه‌ای همچنین خدمت به مردم را یک توفیق و ارزش خواند و تأکید کرد: اگر این خدمت برای مردمی مؤمن، مجاهد، با انگیزه‌های عالی در حرکت‌های اجتماعی و امتحان داده همچون مردم قم باشد، قطعاً ارزشی مضاعف است و به همین دلیل مسئولان باید برای خدمت حداکثری به مردم قم و حل مشکلات این استان، تمام تلاش خود را به کار گیرند.


در این دیدار که معاون اول رئیس‌ دولت، اعضای هیأت دولت و نمایندگان مردم قم در مجلس نیز حضور داشتند، آقای خامنه ای با اشاره به "مبغوض بودن قم در رژیم گذشته به دلیل تدین مردم قم، ارتباط با روحانیت، وجود حوزه علمیه و سابقه مبارزاتی علما و مردم"، افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه خاصی به شهر قم شد ، اما حرکت عمران و آبادانی قم در پنج سال اخیر، حقاً و انصافاً شتاب بیشتری گرفته است.


قم آبروی جمهوری اسلامی است
رهبر جمهوری اسلامی خدمت به قم را خدمت به کشور دانست و تأکید کرد: قم آبروی جمهوری اسلامی است، زیرا این شهر پایگاه انقلاب و روحانیت و محل بزرگترین حوزه علمیه و شخصیت‌های برجسته علمی و دینی است.


وی با اشاره به "حجم گسترده تبلیغات رسانه‌های بیگانه در مورد قم در روزهای اخیر"، آن را نشان دهنده اهمیت شهر قم خواند و افزود: یکی از برنامه‌های تبلیغاتی مخالفان نظام در سی سال گذشته، تضعیف و تحقیر نمادهای انقلاب و اسلام بویژه شهر قم بوده است.


آقای خامنه ای اظهار عقیده کرد "در طراحی و برنامه‌ریزی دشمن، تأثیرگذاری بر فکر و احساسات مردم قم در دستور کار است و تنها راه مقابله با آن، تلاش بیش از پیش برای خدمت به مردم قم و گشودن گره‌ها از زندگی این مردم است.


حضور اخیر مردم قم پاسخی به دشمن بود
رهبر جمهوری اسلامی همچنین به موضوع استقبال حامیان خود در جریان ورود به قم اشاره کرد و گفت: مردم قم با حضور با‌شکوه و پرشور خود در روزهای اخیر، پاسخی قاطعانه به طراحی‌ها و تبلیغات دشمن دادند و بیداری و عمق نفوذ ایمان در دل‌های خود را به نمایش گذاشتند.


آقای خامنه‌ای با یادآوری محدود بودن امکانات دستگاه‌های دولتی، آب آشامیدنی، مناطق محروم، امکانات بهداشتی و درمانی بویژه در بخش زنان، صنایع دستی، آب کشاورزی و صنعت را از جمله مسائل اساسی شهر قم بر شمرد و افزود: برای حل مشکلات قم، باید این مشکلات اولویت‌بندی و پیگیری جدی شوند.
وی خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر و در دولت‌های نهم و دهم چندین برابر دوره های قبل کار انجام شده است اما جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی ملت ایران نیازمند حرکتی پرشتاب و بی وقفه درهمه بخش‌ها است.


در ابتدای این دیدار محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس دولت، گزارشی از جلسه امروز هیأت دولت در قم ارائه کرد و گفت: در این جلسه، علاوه بر مصوبات سفرهای استانی، تصمیمات جدیدی برای قم گرفته شد.


همچنین موسی پور استاندار قم نیز در سخنانی، خدمات انجام گرفته در طول پنج سال اخیر را مورد اشاره قرار داد.


گفتنی است رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته (سه شنبه) و در جریان هشتمین روز از سفرخود به شهر قم، برای گروهی از دانشجویان سخنرانی کرد و شامگاه همان روز با اعضای شورایعالی حوزه علمیه قم دیدار و گفتگو نمود.


آقای خامنه ای روز دوشنبه در جریان هفتمین روز از سفرخود به شهر قم نیز، در جمع طلاب و فضلای غیرایرانی سخنرانی کرد و سپس با اعضای موسسۀ تحت امر مصباح یزدی دیدار نمود. در ششمین روز سفر، وی با بسیجیان و سپس اساتید و جمعی از طلاب حوزه علمیه قم دیدار و برای آنان سخنرانی کرد.


 


من صدها برادرزندانی دارم

Posted:

دکتر سبز

ازبرادرانم مجیدتوکلی احمدزیدآبادی و عبدالله مومنی میترسند اما عشق ما
ازترس انها بزرگتراست

چشم را اشکبار میخواهند                            همه را سوگوار میخواهند

دام دین را دوباره گستردند                         این شغالان شکار میخواهند

با شکمهای پر زمال حرام                           خلق را روزه دار میخواهند

با تبر شاخه ها هم آغوشند                          باغ را بی بهار میخواهند

سبزها را به داس می سپرند                       دشت راشوره زار میخواهند

کودکان راجدا زمادرخویش                         خسته وبیقرار میخواهند

سربلندی چه جرم سنگینی است                 همه را سربدار میخواهند

عاشق قبرهای بی نامند                             همه جارا مزار میخواهند

با خشونت رفیق و همزادند                        صحنه کارزار میخواهند

پنجه در پنجه های ما دارند                       دشمن بیشمار میخواهند

تعريف از خود

Posted:

شاعر سبز

نان و حلوا چیست؟ این اعمال تو

جبهٔ پشمین، ردا و شال تو

این مقام فقر خورشید اقتباس

کی شود حاصل کسی را در لباس

زین ردا و جبه‌ات، ای کج نهاد

این دو بیت از مثنوی آمد به یاد:

«ظاهرت، چون گور کافر پر حلل

وز درون، قهر خدا عز و جل

از برون، طعنه زنی بر بایزید

وز درونت، ننگ می‌دارد یزید»

رو بسوز! این جبهٔ ناپاک را

وین عصا و شانه و مسواک را

ظاهرت، گر هست با باطن یکی

می‌توان ره یافت بر حق، اندکی

ور مخالف شد درونت با برون

رفته باشی در جهنم، سرنگون

ظاهر و باطن، یکی باید، یکی

تابیابی راه حق را، اندکی

 

و نيز مي گويد:

نان و حلوا چیست ای شوریده سر؟

متقی خود را نمودن بهر زر

دعوی زهد از برای عز و جاه

لاف تقوی، از پی تعظیم شاه

تو نپنداری کزین لاف و دروغ

هرگز افتد نان تلبیست به دوغ؟

خرده بینانند در عالم بسی

واقفند از کار و بار هر کسی

زیرکانند از یسار و از یمین

از پی رد و قبول، اندر کمین

با همه خودبینی و کبر و منی

لاف تقوی و عدالت می‌زنی

سر به سر، کار تو در لیل و نهار

سعی در تحصیل جاه و اعتبار

دین فروشی، از پی مال حرام

مکر و حیله، بهر تسخیر عوام

خوردن مال شهان، با زرق و شید

گاه خبث عمرو، گاهی خبث زید

وین عدالت با وجود این صفات

هست دائم، برقرار و برثبات!

محکومیت علی جمالی  به چهار سال حبس تعزیری

Posted:

جرس: علی جمالی، عضو شورای مرکزی و مسوول کمیته سیاسی سازمان دانش‌آموختگان ایران، از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه، به چهار سال حبس تعزیری محکوم شد.


به گزارش کلمه، براساس این حکم علی جمالی، که به اتهام توهین به رهبری، توهین به رییس جمهور، تبلیغ علیه نظام و همچنین تجمع و تبانی برای بر هم زدن امنیت داخلی، محاکمه شده بود، در مجموع به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده است. همه اینها پس از ملاقات جمالی از منزل مومنی رخ داد.

 

سمیرا صدری، همسر این زندانی سیاسی، که یک معلم است، درباره علت دستگیری و محاکمه جمالی می‌گوید: علی جمالی دبیر کمیته سیاسی سازمان تحکیم هستند و حدود ۶۸ روز پیش یعنی ۳۱ مرداد ماه نزدیک محل کارش بازداشت شد. یک هفته قبل از آن، من و ایشان به بازجویی احضار شدیم. به ما گفتند که اگر هر فعالیتی انجام بدهید منجر به دستگیری علی می شود، و ما در پاسخ گفتیم که ما در قالب سازمان که از وزارت کشور مجوز دارد فعالیت می کنیم و تنها الان به جهت دوستی و نزدیکی از خانواده های زندانیان ادوار دیدار و دلجویی می کنیم.

 

وی افزود: همسرم سال گذشته بارها از طریق تلفن تهدید شده بودند ولی بازداشت نشدند اما چند باری هم من و هم ایشان برای بازجویی احضار شده بودیم.

 

صدری درباره وضعیت همسرش در زندان طی دو ماه گذشته اظهار کرد: روز ۳۱ مرداد ماه زمانی که به اتفاق دوستان ادوار تحکیم قرار بود برای دیدار و دلجویی از خانواده آقای زیدآبادی به منزل ایشان برویم، آقای جمالی را بازداشت کردند و ما بی اطلاع از وضعیت ایشان بودیم. یک ماه در انفرادی بود و وقتی بازجویی هایش تمام شد، به بند ۳۵۰ انتقال پیدا کرد. ما در این دو ماه درخواست ملاقات حضوری به دادستان دادیم، اما جوابی به ما ندادند . دو هفته پیش که به دادگاه انقلاب رفتیم، به ما گفتند که ۱۶ آذر تاریخ دادگاهش است، اما به یک باره به ما خبر دادند که ۲۵ مهرماه دادگاهش را تشکبل می دهند. در آن تاریخ دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه به مدت ۲۰ دقیقه تشکیل شد و همسرم به اتهامات بسیار سنگینی چون اقدام علیه امنیت ملی و اجتماع و تبانی علیه نظام و توهین به رهبری و رئیس جمهور محاکمه شد.

 

وی درباره مصادیق اتهامات همسرش گفت: ایشان تنها در چارچوب سازمان دانشجویی تحکیم وحدت فعالیت می کردند و در واقع در خارج از این چارچوب فعالیتی نداشتند. البته مثل بسیاری از مردم و دیگر اعضای تحکیم نسیت به دستگیری ها و حوادث یک سال گذشته اعتراض کرده بودند. مصادیق اتهامات خیلی مبهم بود و اصلا ارتباطی با موضوع اتهامی نداشت. مثلا مصداق اجتماع و تبانی علیه نظام را دادن افطاری جلوی زندان اوین عنوان کرده بودند که وکیل پرونده هم به شدت نسبت به عدم تناسب موضوعات اتهامی و موارد جرم اعتراض کرد، اما توجهی نشد.

 

همسر این زندانی سیاسی اظهار کرد: به نظر می رسد که این حکم ۴ سال، مشابه احکام دیگر زندانیان ادوار است. من احساس می کنم برای کسانی که عضو شورای مرکزی ادوار بودند، بین ۴ تا ۶ سال تعیین کردند و همه اتهامات هم مشابه است. این حکم های سنگین را برای همگی صادر کردند. اینکه گفته شود آقای جمالی فعالیت دیگری غیر از ادوار داشته، نبوده و تنها به خاطر حضور و عضویتش در ادوار، این حکم را به ایشان دادند.

 

وی با بیان این که هم اکنون درخواست تجدید نظر برای حکم صادره داده‌اند، گفت: امیدواریم که رای شکسته بشود. در عین حال کسانی هستند که همین حکم برایشان قطعی شده و الان نگران هستیم که در دادگاه تجدیدنظر هم تایید شود. امیدوار بودیم تا زمانی که حکم تجدیدنظر صادر می شود، ایشان را با وثیقه آزاد کنیم. اما امروز که به دادگاه انقلاب مراجعه کردم، با برخورد بسیار بد و بهانه جویی ماموران مواجه شدم که حاضر به پذیرفتن قرار وثیقه نشدند و به من گفتند شما باید درخواست حکم تجدیدنظر کنید تا حکم قطعی اش بیاید و دوران محکومیتش که شروع شد، شاید بهش مرخصی دادیم! در این هفته که حکم صادر کردند، به ما گفتند سریع ببرید تجدیدنظر که حکم قطعی صادر بشود. در حالی که من بقیه زندانیان را می بینم که دو ماه یا بیشتر طول می کشد که حکم تجدیدنظر آنها بیاید. اما الان به من می گویند سریع درخواست بده که تا ده روز دیگر حکم قطعی اش بیاد.


و ی درباره برخورد قاضی و دادستان با وکلا و خانواده‌های زندانیان گفت: قاضی های دادگاه انقلاب برای وکیل اعتباری قائل نیستند. وضعیتی که در دادگاه انقلاب می گذرد و بحث عدم استقلال قضات، عدالت دیگر بی معنا شده است. متاسفانه علی رغم تلاش فراوان نتوانستم دادستان را ببینم و قاضی پرونده هم برخورد خوبی نداشت. عضویت در یک سازمان به نام ادوار را بهانه کردند تا سنگین ترین احکام را صادر کنند. اتهامات و حکم ها همگی از پیش تعیین شده بوده است.

 

وی که خود از اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت است، عنوان کرد: من عضو شورای سیاستگذاری ادوار هستم . من در این ۶۸ روز تهدید نشدم. اما آخرین بار، یعنی هفته قبل از بازداشت علی، به من هم تلفنی تاکید کردند که باید همراه همسرم و پسرم نیکان برای بازجویی به اداره اطلاعات بروم، و خواستند حتما نوزاد پنج ماهه ام را بیاوریم. ما هم سه نفری به دفتر پیگیری مراجعه کردیم. بعد از مراجعه گفتند که ما می خواهیم اتمام حجت کنیم که اگر فعالیتتان را ادامه بدهید، با شما برخورد می شود و بیشتر هم تاکید داشتند به برخورد به آقای جمالی .

 

وی افزود: بله . فقط در دوره یک ماهه انفرادی ممنوع الملاقات شدند، ولی در یک ماه اخیر ملاقات کابینی داشتند. ایشان نسبت به حکم اعتراض کردند و گفتند که موارد اتهامی را قبول ندارند و دیروز هم که حکم به ایشان ابلاغ شد، اعتراض را نوشتند و تاکید کردند که این مصادیقی که به کار رفته، با عناوین اتهامی تناقض دارد.

 

همسر این زندانی سیاسی درباره مشکلات به وجود آمده در محل کارش گفت: تا آبان ماه سال گذشته حق التدریس آموزش و پرورش بودم، ولی ۲۰ آبان بازجویی شدم و من را تهدید کردند که از کار اخراج می شوم و دو هفته بعد هم متوجه شدم که نیروی جایگزین آوردند و حراست آموزش و پرورش گفت وزارت اطلاعات نامه زده است که شما صلاحیت تدریس ندارید. هرچه من اصرار کردم که لااقل این را کتبی بنویسید، قبول نکردند . هیچ نامه یا دستور کتبی به من ندادند و به صورت شفاهی من را اخراج کردند و من نتوانستم پیگیری کنم و بعد از ۶ سال سابقه کار، به راحتی من را اخراج کردند، بدون اینکه بتوانم اعتراضی کنم. همسرم هم کارمند یک شرکت خصوصی بودند که طبیعتا الان که سرکار نمی روند درامدی هم ندارند.