جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


رييس سازمان زندان‌ها: امكان خروج نامه از زندان اوين وجود ندارد

Posted:

جرس: رييس سازمان زندان‌ها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور در خصوص نامه‌های زندانیان سیاسی گفت: امكان خروج نامه از زندان اوين وجود ندارد.



به گزارش ایرنا، غلامحسين اسماعيلي تاکید بر این که "در زندان اوين مراقب‌هاي لازم انجام مي شود"، مدعی شد: مطالبي كه اخيرا به نام برخي از زندانيان منتشر شده، از دورن زندان بيرون نيامده است.


وي اظهار نظر کرد: طبق بررسي‌هاي ما و اظهار خود زنداني‌ها بعضا در دوران مرخصي مطالبي را در قالب نامه مي‌نويسند و در اختيار دوستان و همفكران خود قرار مي‌دهند.


رييس سازمان زندان ها اظهار داشت: دوستان آنها اكنون هر از چندگاهي يكي از نامه ها را منتشر كرده و در اختيار برخي سايت ها قرار مي دهند.
 

صدور حكم محكوميت 64 بازداشتي حوادث پس از انتخابات در طول یک ماه

Posted:

سخنگوی قوه قضاییه خبر داد:

جرس: سخنگوي قوه قضائيه گفت: در طول يك ماه گذشته شعب دادگاه انقلاب به پرونده تعدادي از متهمان جريان اغتشاشات سال گذشته و مسائل امنيتي رسيدگي كرده و حكم 64 نفر در مرحله بدوي صادر شده است. سه نفر از اين تعداد تبرئه شده و 61 نفر كه در جريان فتنه اخير دستگير شده بودند محكوم شدند. در ميان احكام صادر شده براي اين افراد از شش ماه حبس تا نوزده سال و نيم حبس وجود دارد كه البته برخي محروميت‌هاي اجتماعي نيز در محكوميت‌هاي آنان وجود دارد. اما بايد توجه كرد اين احكام مربوط به مرحله بدوي است و هنوز به مرحله تجديدنظر و قطعيت نهايي نرسيده است.

 

به گزارش ایلنا، وی همچنین در خصوص سوءاستفاده برخي افراد از نام و عنوان مسئولين دولتي براي كلاهبرداري هشدار داد و گفت: ديده شده كه افرادي به نام مسئولين يا فرزندان و بستگان آنها كلاهبرداري‌هايي را انجام داده‌اند، اخيرا برخي از نمايندگان مجلس مراجعه كرده و گفته‌اند كه افرادي با نام آنها از شركت‌ها و كارخانجات اخاذي و كلاهبرداري كرده‌اند.


وقف دانشگاه آزاد از منظر حقوقي به هيچ وجه صحيح نيست


به گزارش خبرنگار ايلنا، حجت‌الاسلام غلامحسين محسني‌ اژه‌اي در نشست خبري اين هفته خود در پاسخ به سئوال خبرنگاري كه خواستار تشريح دلايل حقوقي عدم صحت وقف دانشگاه آزاد شد، اظهار داشت: گفتن اين دلايل در حد تنها يك جلسه نمي‌گنجد، بلكه اين دلايل نتيجه ساعت‌ها بررسي بوده كه خود نيز در آنجا حضور داشتم و بيان آن هم‌اكنون از سوي من، تمام وقت جلسه را خواهد گرفت.


وي افزود: به نظر مي‌رسد خوب است كساني كه مدعي‌اند وقف دانشگاه آزاد صحيح است و هم كساني كه مدعي‌اند اين وقف صحيح نيست، دلايل خود را در جلسه‌اي ارائه كنند.


دادستان كل كشور با بيان اينكه وقف دانشگاه آزاد از منظر حقوقي به هيچ وجه صحيح نيست، گفت: موضوع وقف دانشگاه آزاد به طور جداگانه توسط دو هيات هم از لحاظ حقوقي و قانوني و هم از لحاظ فقهي و شرعي بررسي شده است.


اعتصاب‌ها به خاطر ماليات بر ارزش افزوده بود، نه هدفمند كردن يارانه‌ها


در پاسخ به سئوال ديگري كه به اعتصاب‌‌هاي اخير برخي از اصناف اشاره داشت و از پيش‌بيني تدابير قوه قضائيه براي مشكلاتي از اين قبيل مي‌پرسيد، گفت: ظاهرا اعتصاب‌ها به خاطر موضوع ماليات بر ارزش افزوده بود، نه اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها، اما لازم است تاكيد شود قانون هدفمند كردن يارانه‌ها موضوع مهمي است كه همه دستگاه‌ها و قوا بايد براي اجراي آن كمك كنند.


سخنگوي قوه‌قضائيه اضافه كرد: تاكنون از قوه قضائيه كمكي در اين خصوص نخواسته‌اند اما اگر درخواست كمك كردند حتما كمك مي‌كنيم و در خصوص ساير مسائل نيز اگر موردي گزارش شود، به عنوان دستگاه قضايي موظف به پيگيري هستيم.


وي همچنين در پاسخ به سئوال ديگري كه به فعاليت برخي موسسات پولي و مالي بدون مجوز از بانك مركزي اشاره داشت و بانك مركزي نيز برخورد با آنها را به قوه قضائيه محول كرده است، گفت: نقل‌قول بانك مركزي مبني بر برخورد دستگاه قضايي با اين موسسات را نشنيده‌ام، اما اصلا اين موضوع قابل توجه است كه برخي موسسات پول‌هايي را از مردم مي‌گيرند اما نمي‌توانند به درستي آن را اداره كرده و ورشكست مي‌شوند.


محسني‌اژه‌اي گفت: در خصوص اين موضوع از برخي از دادستان‌هاي خود خواستيم كه موضوع را در شهرستان‌هاي خود پيگيري كنند و در صورت مواجهه با آن به ما اعلام كنند، يكي دو استان نيز گزارش كردند كه ما آن را به بانك مركزي به عنوان مرجع رسمي، اعلام كرديم تا بانك مركزي نيز در خصوص اينكه آنها مجوز دارد يا خير، نتايجي را به ما اعلام كند تا پيگيري كنيم.


اگر از مشایی شکایت شود، رسیدگی می‌کنیم


خبرنگار ديگري با اشاره به مصاحبه اخير محمد يزدي در روزنامه‌اي كه گفته است مشايي براي رئيس‌جمهور شدن مشغول خرج كردن پول‌هايي از بيت‌المال است، از دادستان پرسيد كه آيا برخوردي در اين زمينه صورت گرفته يا خير؟ كه محسني‌اژه‌اي گفت: چنانچه گزارش شكايتي از مراجع رسمي به ما برسد، موظف به رسيدگي هستيم اما در خصوص مسائلي كه همه‌ روزه در جامعه مطرح مي‌شود، الزاما اين‌گونه نيست كه به همه آنها رسيدگي كنيم ، بلكه رسيدگي نياز به گزارش و شكايت از مراجع رسمي است.


محسني‌اژه‌اي در پاسخ به سئوال ديگري كه به اقدامات صورت گرفته از سوي قوه‌قضائيه در جذب قضات و كارمندان قوه قضائيه از حوزه‌هاي علميه مي‌پرسيد، گفت: دستگاه قضايي با توجه به افزايش جمعيت حتما نيازمند جذب قضات و پرسنل كارمند از مراكز حوزوي و دانشگاهي است كه در اين راستا موسسه‌اي در حوزه علميه قم تاسيس شد تا افراد مستعد و فاضل را شناسايي و با طي مراحل قانوني استخدام كنيم.


با قاچاقچیان مواد مخدر سریع برخورد می‌کنیم


سخنگوي قوه قضائيه در ابتداي اين نشست خبري نيز در بيان توصيه‌اي به خانواده‌ها و جوانان به موضوع مواد مخدر در جامعه اشاره كرد و گفت: لازم است همه مراقب موضوع قاچاق مواد مخدر باشند، تا كسي در دام اين معضل اجتماعي نيفتد.


وي با تاكيد بر اينكه ما با قاچاقچيان مواد مخدر بسيار سريع و قاطع برخورد مي‌كنيم، به احكامي كه اخيرا در اين مورد صادر شده است، اشاره كرد و گفت: چندي پيش كه پرونده فردي را كه متهم به حمل دو هزار و 317 كيلو ترياك بود را مشاهده مي‌كردم. ابتدا از اجراي حكم در مورد وي به عنوان يك انسان ناراحت شدم اما بايد توجه كرد كه وقتي اين ميزان مواد مخدر توزيع شود، چند نفر را در جامعه گرفتار خواهد كرد.


محسني‌ اژه‌اي در ادامه اين نشست خبري در خصوص مطرح شدن يكسري پرونده‌هاي پولشويي گفت: پرونده‌هايي كه مطرح شده تا زماني كه به دستگاه قضايي ارجاع و اين دستگاه اين مسئله را تشخيص داده و طبق قانون عمل كند، مقداري زمان مي‌برد، اما در حال حاضر به غير از يك مورد هنوز گزارشي به دستگاه قضايي نيامده است.


نامه‌های منتشر شده به نام زندانیان، از آن آنها نیست

 

خبرنگاري با اشاره به انتشار نامه برخي از زندانيان از دادستان كل كشور پرسيد كه آيا در انتشار نامه اين زندانيان به بيرون،‌ سيستم مشكل دارد يا زندان‌بان‌ها، كه اژه‌اي در پاسخ اظهار داشت: هر فردي هر گاه مرتكب جرمي شود آن جرم مجازات دارد.


وي تاكيد كرد: اگر كساني در زندان بوده يا در مرخصي و يا آزاد شده باشند، مرتكب جرم جديدي شوند، قطعا مورد تعقيب و مجازات قرار خواهند گرفت.


وي افزود: برخي از كساني كه نامه انتشار شده به آنها نسبت داده شده يا اعلام شده كه يك زنداني نامه‌اي را از يك زندان به زندان ديگر ارسال كرده است، خود آن زندانيان منكر چنين مسئله‌اي شده‌اند و اكنون كپي نامه هفت نفر از آنها در اختيارم است كه اعلام كردند نامه‌هاي منتشر شده به نام آنان، از آن آنها نيست.


سخنگوي قوه قضائيه اظهار داشت: اين افراد اعلام كردند مسائلي كه در نامه عنوان شده را يا به اعضاي خانواده خود گفته يا در ديدار با وكلاي خود ، آنها را مطرح كرده‌اند.


محسني اژه‌اي با تاكيد بر اينكه اگر كسي مرتكب جرم جديدي شود حتما مجازات خواهد شد، گفت: برخي از كساني كه نامه به عنوان آنها منتشر شده اعلام كردند كه اين نامه با اين متن و مضمون براي آنها نيست.


حکم انحلال حزب مشاركت قطعی است


سخنگوي قوه قضائيه در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر اخباري كه درباره انحلال حزب مشاركت سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي مطرح شده و اينكه عده‌اي معتقدند فرآيند دادرسي به درستي طي نشده و حتي برخي ديگر مدعي هستند كه راي دادگاه به نفع آنها بوده است، اظهار داشت: در سال 88 دادستان وقت تهران كه بر عليه برخي از اعضاي مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي كيفرخواست صادر كرده بود، درخواست انحلال اين دو تشكل را نيز داشته است، به همين دليل اين پرونده به شعبه 15 دادگاه انقلاب ارجاع و در حال رسيدگي بوده است.


وي افزود: در فروردين ماه سال جاري كميسيون ماده 10 احزاب به وضعيت حزب مشاركت و سازمان مجاهدين رسيدگي كرده و در ارديبهشت ماه تقاضاي انحلال اين دو تشكل سياسي را از دادگاه انقلاب كرده است.


وي افزود: استدلال كميسيون ماده 10 احزاب در تقديم شكايت خود به دادگاه انقلاب اين بوده كه به دليل اينكه پرونده بر اساس كيفرخواست دادستان وقت تهران در حال رسيدگي بوده است و اتهامات مطروحه عليه اين سازمان و حزب در صلاحيت دادگاه انقلاب است، در تاريخ 29 ارديبهشت ماه تقاضاي خود را به دادگاه ارسال و پرونده در خرداد‌ ماه سال جاري به شعبه 15 دادگاه انقلاب كه در حال رسيدگي به اين پرونده بود، ارسال مي‌شود.


سخنگوي قوه قضائيه اظهار داشت: شعبه 15 دادگاه انقلاب به درخواست دادستان وقت كه تقاضاي انحلال آنها را كرده بود و بنا به پيشنهاد كميسيون ماده 10 احزاب كه خواستار توقف و انحلال اين دو تشكل سياسي شده بود، رسيدگي و در تاريخ بيستم مرداد ماه انحلال اين دو تشكل را اعلام مي‌كند و بعد حكم را به كميسيون ماده 10 ابلاغ مي‌كند.


دادستان كل كشور ادامه داد: از سوي ديگر در فروردين ماه سال جاري كميسيون ماده 10 احزاب توقف پروانه فعاليت اين دو تشكل را اعلام مي‌كند. از زمان اعلام توقف وكلاي حزب مشاركت شكايت خود را به دادگاه برده و در دادخواست خود خواستار لغو دستور موقت كميسيون ماده ده احزاب مبني بر توقيف پروانه فعاليت اين حزب، ابطال تصميم اين كميسيون و پرداخت خسارت مي‌شود. بر همين اساس دادخواست آنها به شعبه 27 دادگاه عمومي حقوقي تهران ارجاع شده و اين شعبه در رسيدگي‌هاي خود درخواست اول و سوم آنها را رد مي‌كند.


وي افزود: دادگاه خواسته ديگر اين تشكل مبني بر ابطال تصميم كميسيون ماده 10 احزاب را تائيد كرده و چنين استدلال مي‌كند كه خواهان، وكلاي مشاركت و خوانده، وزارت كشور است. در يك جلسه از طرفين دعوت و وكيل مربوطه هم توضيحاتي ارائه مي‌دهد. در تاريخ 30 تيرماه نيز از كميسيون ماده 10 احزاب براي حضور در دادگاه و ارائه توضيحات دعوت به عمل مي‌آيد، اما از سوي كميسيون وكيلي در جلسه دادگاه شركت نمي‌كند.


محسني‌اژه‌اي اظهار داشت: از كميسيون ماده 10 احزاب پرسيدم كه چرا براي جلسه دادگاه وكيلي حضور نيافته است كه آنها اعلام كردند ما از دادگاه انقلاب تقاضاي انحلال اين حزب را كرده بوديم اما آنها از دستور موقت شكايت كردند و ما نيز مستندات و مدارك خود را كه در حال بررسي انحلال اين تشكل‌ها را بود، ارسال كرده‌ بوديم.


سخنگوي قوه قضائيه خاطر‌نشان كرد: شعبه 27 دادگاه عمومي حقوقي تهران در تاريخ مرداد ماه سال جاري يعني حدود يازده روز بعد از حكم دادگاه انقلاب درخواست پرداخت خسارت و توقف موقت را رد كرده و با اين استدلال كه كميسيون ماده ده احزاب در جلسه دادگاه حاضر نشده، تصميم كميسيون مبني بر توقف پروانه فعاليت اين تشكل را ابطال مي‌كند.


دادستان كل كشور تصريح كرد: در حال حاضر انحلال اين دو تشكل صورت گرفته و در پايان حكم هم نوشته شده حكم قطعي است .


وي تاكيد كرد:حكم صادر شده در مورد اين پرونده از شعبه 15 دادگاه انقلاب هيچ منافاتي با حكم شعبه 27 دادگاه عمومي حقوقي ندارد.


سخنگوي قوءقضائيه تاكيد كرد : تاكنون در خصوص توهين به رييس جمهور حدود سه الي چهار پرونده تشكيل و بعضا هم رسيدگي شده است. اما بعضا خود مسئولان اعلام كرده‌اند كه از كسي شاكي نيستند


انتشار نامه رئيس قوه قضائيه به رهبري کار ضد انقلاب است


اژه‌اي در پاسخ به پرسش كه آيا خبر انتشار نامه‌اي از سوي رئيس قوه قضائيه به مقام معظم رهبري كه در آن از يكسري ارگان‌ها، سازمان‌ها گله كرده‌اند و از طريق رسانه‌هاي ضد نظام منتشر شده صحت دارد، گفت: كار ضد انقلاب چيست؟ بخشي از فعاليت آنها واقعا بر هم ريختن روان جامعه، ايجاد اختلاف و راه‌اندازي جنگ رواني است.


سخنگوي قوه‌قضائيه با بيان اينكه رسانه‌هاي ضد نظام مرتب دروغ ساخته و آنها را پمپاژ مي‌كنند، خاطر‌نشان كرد: شخصا اين خبر را ديدم و يقين داشتم كه سر تا پاي اين نامه دروغ است. اما وجود چنين نامه‌اي را از رئيس قوه قضائيه جويا شدم، كه ايشان اعلام كرده‌اند كه يك كلمه آن هم راست نيست. گاهي اوقات يك جعلي صورت مي‌گيرد كه هيچ بخشي از آن درست نيست.


از کجا می‌دانید دادگاه علنی نبوده است؟


وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا كميسيون ماده ده احزاب صلاحيت توقف فعاليت احزاب را دارد و چرا جلسه اين دو تشكل علني نبوده است، اظهار داشت: بررسي وضعيت احزاب از وظايف كميسيون ماده ده احزاب است و اگر حزبي مرتكب بندهاي ماد 16 و 17 اين قانون شود، اين كميسيون مي‌تواند هم دستور توقف فعاليت داده و هم درخواست انحلال آن را داشته باشد.


دادستان كل كشور با بيان اينكه از كجا مي‌دانيد كه دادگاه به صورت علني برگزار نشده است،ادامه داد: منظور از دادگاه علني اين است كه منعي براي حضور وجود نداشته باشد اما اشتباه ما در اين است كه فكر مي‌كنيم دادگاه زماني علني خواهد بود كه حتما چند روز قبل از برگزاري آن از طريق رسانه‌ها اعلام شود.


وي در پاسخ به اين پرسش كه وكلاي مشاركت در دادگاه چه اشخاصي بودند، اظهار داشت: هم‌اكنون نام آنها رابه ياد ندارم اما در شعبه 27 دادگاه عمومي دو وكيل حضور داشتند.


سخنگوي قوه قضاييه تاكيد كرد : حكم صادر شده در مورد اين پرونده از شعبه 15 دادگاه انقلاب با حكم شعبه 27 دادگاه حقوقي هيچ منافاتي ندارد.


دادستان كل كشور در پاسخ به اين پرسش كه آيا دستگاه قضايي برنامه‌اي براي برخورد با توهين‌كنندگان به رئيس‌جمهور دارد، گفت: تاكنون در اين رابطه حدود سه الي چهار پرونده تشكيل و بعضا هم رسيدگي شده است. اما بعضا خود مسئولان اعلام كرده‌اند كه من از كسي شاكي نيستند.


محسني‌اژه‌اي با بيان اينكه اگر به هر فرد حقيقي چه مسئول و چه غيرمسئول توهين شود، جرم است، خاطرنشان كرد: توهين به فرد حقيقي غيرمسئول در زماني قابل تعقيب و رسيدگي است كه فرد شكايت كرده باشد، اما اگر به مقامي در حين انجام وظيفه يا مربوط به كار وي توهين شود، مدعي‌العموم وارد عمل مي‌شود.


فرد ربوده در اصفهان دانشمند نیست و روی کامیون کار می‌کرده است


دادستان كل كشور در پاسخ به اين پرسش كه آيا فرد ربوده شده در اصفهان راننده است يا دانشمند هسته‌اي گفت: در اين خصوص هم مقامات قضايي اصفهان و هم مسئولان انرژي اتمي كشور توضيحات لازم را داده‌اند. اين فرد در سال 86 در آن مجموعه جوشكار بوده و بعد از آن دستگاه جدا شده است و بر روي كاميون كار مي‌كرده است. اخيرا نيز اشرار زماني كه اين فرد بر روي كاميون كار مي‌كرده را مي‌گيرند.اين فرد نه دانشمند هسته‌اي بوده و نه بحث سياسي مطرح است و تنها بر روي كاميون كار مي‌كرده است.
سخنگوي قوه قضائيه در ادامه اين نشست خبري و در پاسخ به سوال خبرنگاري كه به برگزاري علني دادگاه‌ها اشاره داشت، گفت: اصل بر اين است كه محاكمات علني باشد مگر در مواردي كه قانون غير علني‌بودن را پيش بيني كرده است، از جمله زماني كه موضوع مورد رسيدگي خلاف عفت عمومي، مصالح و امنيت كشور بوده و يا به لحاظ اينكه جزو اسرار خانوادگي است، طرفين آن را تقاضا كنند.


خبرنگار ديگري به آثار زيانبار جنگ تحميلي از جمله خسارات عمراني و چندين هزار جانباز شيميايي در كشور اشاره كرد و با بيان اينكه سازمان ملل متحد در جنگ تحميلي عراق را مقصر اعلام كرد، پرسيد كه چرا امروز دولت به جاي دريافت خسارت از عراق و توجه به جانبازان، بحث غرامت جنگ جهاني دوم را مطرح مي‌كند، كه محسني اژه‌اي گفت: پيگيري اين مسائل اينگونه نيست كه هر دستگاهي وارد شود بلكه بايد از طريق كانال وزارت امور خارجه پيگيري شود.


خبرنگار ديگري به تشكيل ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي اشاره كرد و درخصوص پيگيري‌هاي اين ستاد پرسيد كه دادستان كل كشور گفت: قطعاً پرونده‌هايي به اين مرجع ارجاع شده اما از تعداد آن اطلاعي ندارم.


همچنين خبرنگاري با بيان اينكه در جريان مناظرات انتخاباتي سال گذشته اتهاماتي از سوي شركت‌كنندگان در اين مناظرات به يكديگر وارد شد و شكاياتي هم مطرح شد، وضعيت اين پرونده‌ها را پرسيد كه محسني اژه‌اي گفت: از آنجا كه اين سوال بسيار كلي است نمي‌توان به آن پاسخ داد اما در هر حال قوه قضائيه وظيفه دارد به شكاياتي كه از سوي هر فرد يا مرجعي مطرح مي‌شود رسيدگي كند.


يكي ديگر از خبرنگاران با اشاره به نامه علي مطهري نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي به آيت‌الله آملي لاريجاني مبني بر پيگيري وضعيت متهمان پس از انتخابات، كه علاوه بر دونامزد شكست خورد فرد پيروز را هم متهم قلمداد كرده بود، ديدگاه محسني اژه‌اي را در اين خصوص پرسيد كه وي گفت: من ديدگاه در اين خصوص ندارم زيرا ديدگاه يك موضوع شخصي است.


دیگر به پلیس قضایی نیازی نیست


خبرنگاري از تشكيل پليس قضائي پرسيد كه محسني اژه‌اي گفت: يكي از موجبات اطاله دادرسي در خصوص ابلاغ حكم و اجرا آن است كه براي رفع اين نقيصه يكي از پيشنهادات ما تشكيل پليس قضائي است.


وي با بيان اينكه دستگاه قضائي به طور جدي بدنبال اين موضوع است، گفت: چندي پيش فرمانده نيروي انتظامي به همراه برخي از مسئولين اين نهاد با رئيس قوه قضائيه جلسه‌اي داشتند كه در آن جلسه مسئولين انتظامي از پيش‌بيني تمهيداتي كه با اجراي آن ديگر نياز به پليس قضائي نخواهد بود خبر دادند، بنابراين چنانچه طرح نيروي انتظامي در اين خصوص مشكل ما را حل كند نيازي به تشكيل پليس قضائي نخواهد بود در غير آن صورت قوه قضائيه طرح تشكيل پليس قضائي را پيگيري خواهد كرد.


رسیدگی به پرونده کهریزک ادامه دارد


همچنين خبرنگار ديگري با اشاره به اعلام رضايت اولياي دم كشته‌شدگان كهريزك از محكومان فعلي پرونده و تقاضاي آنها بر پيگيري پرونده عاملان اصلي، آخرين وضعيت اين پرونده را پرسيد كه محسني اژه‌اي گفت: رضايت خانواده كشته‌شدگان كهريزك به سازمان قضائي نيروهاي مسلح اعلام شده است اين رضايت در مورد كساني بود كه محكوم به قصاص شدند و تبعاً رسيدگي در مورد ساير متهمان پرونده نيز ادامه خواهد داشت.


خبرنگار ديگري به اظهارات هفته گذشته سخنگوي قوه قضائيه مبني بر اينكه چنانچه متهمان حوادث پس از انتخابات توبه كنند وضع آنها بهتر خواهد شد اشاره كرد و آخرين اخبار در اين خصوص را پرسيد كه محسني اژه‌اي گفت: برخي از اين افراد پرونده خود را سنگين‌تر نيز كرده‌اند و بر جرائم‌شان افزوده شده است. در واقع علاوه بر اينكه در اتهامات اين افراد كاهشي وجود نداشته بلكه سنگين‌تر هم شده است.


در طول یک ماه حكم 64 نفر در مرحله بدوي صادر شده است


سخنگوي قوه قضائيه سپس به بيان خبري كه اعلام آن را قانوناً ممنوع مي‌دانست پرداخت و گفت: همين امروز كه به اين جلسه مي‌آمدم به كتاب قانون مراجعه كردم تا اينكه ببينم آيا مي‌توان در اعلام اسامي افرادي كه حكم آنها در مرحله بدوي قطعي شده است به نتيجه‌اي برسم يا خير، اما قانون اجازه نمي‌دهد ولي در همين حد اعلام مي‌كنم كه در طول يك ماه گذشته شعب دادگاه انقلاب به پرونده تعدادي از متهمان جريان اغتشاشات سال گذشته و مسائل امنيتي رسيدگي كرده و حكم 64 نفر در مرحله بدوي صادر شده است.

سه نفر از اين تعداد تبرئه شده و 61 نفر كه در جريان فتنه اخير دستگير شده بودند محكوم شدند. در ميان احكام صادر شده براي اين افراد از شش ماه حبس تا نوزده سال و نيم حبس وجود دارد كه البته برخي محروميت‌هاي اجتماعي نيز در محكوميت‌هاي آنان وجود دارد. اما بايد توجه كرد اين احكام مربوط به مرحله بدوي است و هنوز به مرحله تجديدنظر و قطعيت نهايي نرسيده است.


وي با بيان اينكه يك نفر به 19 سال و نيم حبس و يك نفر ديگر به 15 سال حبس محكوم شده‌اند و برخي به تحمل شلاق در كنار حبس نيز محكوم شده‌اند، گفت: چنانچه احكام به دادگاه تجديدنظر رفته و قطعي شود ديگر مانعي به لحاظ اعلام مشخصات و اطلاعات دقيق اين محكومين وجود نخواهد داشت. اما اكنون براي اعلام اطلاعات مربوط به اسامي آنان محدوديت داريم.

 

دو خبرنگار مشکوک که قصد مصاحبه با خانواده سکینه آشتیانی را داشتند، بازداشت شدند


سخنگوي قوه قضائيه به بيان خبر ديگري پرداخت و گفت: امروز خبردار شدم كه يكي از فراريان از كشور، در كشوري بيگانه با خانواده سكينه محمدي تماس گرفته و مي‌گويد كه دو خبرنگار براي انجام مصاحبه در مورد پرونده نامبرده به منزل آنها مي‌آيند. اما در انتهاي مصاحبه از افرادي كه همراه اين خانم (سكينه محمدي) بودند به دو خبرنگار مشكوك مي‌شوند. با پيگيري بعدي مراجع ذيربط كشف مي‌شود كه اين افراد به هيچ وجه خبرنگار نيستند و يا حداقل كارت خبرنگاري ندارند و عنوانشان را جعل كرده‌اند. آنها در واقع به عنوان توريست به ايران آمده‌اند اما براي انجام مصاحبه و القاي مطالبي از پيش تعيين شده نزد سكينه محمد رفته‌اند.


وي ادامه داد: اين دو نفر هم‌اكنون دستگير شده و در بازداشت هستند.


دادستان كل كشور با بيان اينكه قوه قضائيه با جرائمي همچون سرقت مسلحانه، تجاوز به عنف و مواد مخدر با قاطعيت برخورد خواهد كرد، گفت: جديت دستگاه قضائي را در اين زمينه به تمام دادستان‌ها اعلام كرده‌ايم البته هفته آينده نيز دادستان‌هاي مراكز استان‌ها براي هماهنگي در اين خصوص به تهران مي‌آيند.


سخنگوي قوه قضائيه همچنين در خصوص سوءاستفاده برخي افراد از نام وعنوان مسئولين دولتي براي كلاهبرداري هشدار داد و گفت: ديده شده كه افرادي به نام مسئولين يا فرزندان و بستگان آنها كلاهبرداري‌هايي را انجام داده‌اند، اخيرا برخي از نمايندگان مجلس مراجعه كرده و گفته‌اند كه افرادي با نام آنها از شركت‌ها و كارخانجات اخاذي و كلاهبرداري كرده‌اند.


وي گفت: همچنين ممكن است اين افراد به عنوان خبرنگار و حتي با كارت جعلي وارد مكاني شده و سوءاستفاده و بهره‌برداري‌هايي كنند. لازم است تذكر داده شود كه به اين مسائل اعتنايي نشود و حتي اگر كارت يا مدركي از سوي اين كلاهبرداران ارائه شد، احتمال قوي بدهند كه آن جعلي است، زيرا هيچ يك از مسئولين ما اين‌گونه مسائل را ندارند.


سخنگوي قوه قضائيه با تاكيد بر اينكه اگر كسي مرتكب جرم جديدي شود حتما مجازات خواهد شد، گفت: برخي از زندانياني كه نامه به عنوان آنها منتشر شده اعلام كردند كه اين نامه با اين متن مضمون براي آنها نيست.

 

اظهار نگرانی خانواده هدی صابر از وضعیت وی

Posted:

جرس: فریده صابر همسر هدی صابر طی نامه ای به جعفری دولت آبادی، دادستان استان تهران، خواهان رسیدگی به وضعیت همسرش شد.


بنا به اخبار رسیده به جرس، وی در این نامه اشاره کرده است که به رغم گذشتن دو ماه و نیم از بازداشت هدی صابر، هنوز دلیل بازداشت وی مشخص نشده است.


همسر صابر گفته که وی سه هفته را در بند 2 الف اوین در انفرادی بوده است و از ناراحتی قلبی و کم خونی شدید نیز رنج می برد و خانواده وی نگران سلامتی وی هستند.


فریده صابر هم چنین در این نامه آورده است که تاکنون چهار بار درخواست ملاقات با دادستان تهران را ارائه داده است اما موفق به این دیدار نشده است.


وی در پایان با اشاره به نگرانی شدید خانواده بار دیگر از دادستان تهران درخواست ملاقات حضوری کرد.


گفتنی است هدی صابر دوم مرداد ماه سال جاری بازداشت شد و پس از چندین روز بی‌خبری از بازداشت خود به خانواده‌اش در تماسی تلفنی خبر داد.


پیش از این هدی صابر در سال ۱۳۷۹ به همراه چند تن دیگر از فعالان  ملی- مذهبی بازداشت شد. دادگاه بدوی وی را به ده سال زندان و ده سال محرومیت از فعالیت های اجتماعی محکوم کرد اما این حکم در دادگاه تجدید نظر به پنج سال و نیم زندان تقلیل یافت و در همین مرحله دادگاه تجدید نظر متوقف ماند.
 

رضا خندان: از تحت فشار گذاشتن ستوده چیزی عایدشان نخواهد شد

Posted:

مژگان مدرس علوم
جرس: نسرین ستوده، کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل و مادر دو کودک سه و ده ساله است که در روز سیزدهم شهریورماه گذشته بازداشت شد. وی در تماس سه ثانیه ای خود در پنج روز پیش گفته بود که همچنان در اعتصاب بسر می برد، بدین ترتیب امروز شانزدهمین روز اعتصاب غذای این مدافع حقوق بشر می باشد. همین امر، نگرانی ها در خصوص وضعیت جسمانی و روحی را افزایش می دهد.  

 

گفتنی است، نسرین ستوده، وکیل مدافع جمع قابل توجهی از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران، کنشگران مدنی و نوجوانان متهم در سال‌های اخیر بوده است.

 

به همین مناسبت "جرس" با رضا خندان همسرنسرین ستوده در خصوص آخرین وضعیت ایشان به گفتگو پرداخته است که در پی می آید:

 

آقای خندان آخرین اطلاعی که از وضعیت همسرتان دارید مربوط به چه زمانی است و آیا ایشان هنوز در اعتصاب غذا بسر می برند؟

 

غیر از تماس تلفنی سه ثانیه ای که روز چهارشنبه ایشان با ما گرفتند هیچ اطلاعی که وضعیت روحی و جسمانی ایشان چگونه است نداریم. مراجعات من به دادستانی و به سالن ملاقات زندان اوین بی پاسخ مانده است. آنطور که بازپرس پرونده یکبار به من و وکلای همسرم گفتند مسئول ملاقات زندانیان در حوزه دادستانی است و مراجعاتی که من در این مدت داشتم و نامه نگاری های که انجام دادم مبنی بر اینکه ملاقاتی با دادستانی داشته باشم تا تقاضای ملاقات با همسرم را کنم متاسفانه همه بی پاسخ مانده است. در واقع آخرین اقدام دادستانی این بود که من را توسط نیروهای داستانی از آنجا بیرون کردند. وکلای همسرم روز شنبه به بازپرسی مراجعه کردند و گویا ایشان در خصوص پرونده اظهار نظر کرده اند اما اینکه این اظهار نظر چه بوده مشخص نیست. ملاقاتی که یکبار با بازپرس داشتم که البته اشتباهی من را راه داده بودند، بازپرس گفته بود که حال همسرم خیلی خوب است و مشکلی نیست. این در حالی است که تماس تلفنی که همسرم با من داشت چیزی خلاف این اظهارات را می گفت. همسرم در این تماس سه ثانیه ای به سختی می توانست صحبت کند و حالش خوب نبود. امروز هم طبق گفته همسرم که از سوم مهر اعتصاب غذا را شروع کرده شانزدهمین روز اعتصاب را می گذراند.

 

این تماس تلفنی مربوط به چند وقت پیش می شود؟

 

حدود پنج روز پیش.

 

یعنی شما از پنج روز گذشته هیچ اطلاعی از وضعیت خانم ستوده ندارید؟

 

هیچ اطلاعی و هیچ روزنه ای هم نیست که بتوانیم از حال ایشان باخبر شویم. بازپرس، قاضی پرونده در این مرحله است و می گوید شما باید از دادستانی تقاضای ملاقات کنید هنوز پاسخی به تقاضای من داده نشده است. اگر هم ملاقات نمی خواهند بدهند حداقل این را بگویند تا تکلیف ما مشخص شود. امروز هم که من را از دادستانی بیرون انداختند. من زمانی که می گویم تماس تلفنی همسرم سه ثانیه بود اغراق نمی کنم در بعضی جاها دیدم منتشر کرده اند که بعد از احوالپرسی خانم ستوده اینها را گفتند من باز تاکید می کنم خانم ستوده در تماس تلفنی سه ثانیه ای گفتند: "سلام، خوبی من از سه مهر اعتصاب غذا هستم و تهدید" که تلفن قطع شد و این جملات را در نهایت نگرانی مثل اینکه تپش قلب داشته باشد بیان کرد. وضعیت بسیار نامناسبی داشت و تلفن به طور ناگهانی قطع شد.

 

وکلای خانم ستوده دسترسی به پرونده ایشان دارند و از اتهاماتی که به خانم ستوده زده شده اطلاعی دارند؟

 

وکلای ایشان آقای سلطانی، خانمها غنوی، مینا جعفری و مهناز پراکند هستند که پیگیر وضعیت حقوقی همسرم هستند. در مدت این سی و پنج روزی که ایشان در بازداشت بسر می برند نه من و نه وکلا موفق به ملاقات با خانم ستوده شده ایم و نه توضیحی در مورد پرونده ایشان به ما داده شده است.

 

می توانید از روحیه و حال فرزندانتان برایمان بگویید؟

 

پسرم که سه سال دارد سراغ مادرش را می گیرد و این اواخر روزانه چندین بار می پرسد مامان کی می آید؟ و امروز عقربه را نشان می داد که عقربه به کجا برسد مامان می آید. که این بشدت بر روی تغذیه اش تاثیر گذاشته و لاغر شده است و وضعیت روحی بسیار نامناسبی دارد. اگر چه دوستان بسیار لطف می کنند و نمی گذارند ناراحت شود و ذهنش کمتر به طرف مادرش برود اما هیچ تاثیری ندارد، از من جدا نمی شود و وحشت دارد. دخترم بالطبع بزرگتر است و ده سال دارد باز شرایط را بهتردرک می کند اما او هم دلتنگی و افسردگی دارد که در درازمدت خودش را نشان خواهد داد.

 

آنها روز جهانی کودک را بدون حضور مادرشان چگونه گذرانند؟

 

با فاصله یکروز، روز سالگرد ازدواج ما هم بود خوشبختانه دوستان و آشنایان آمدند و به ما سر زدند و  سعی می کردند فضایی را ایجاد کنند که غم دوری مادر، بچه ها را اذیت نکند. اما خوب با همه اینها فضای خوبی نبود همه ناراحت بودند هرکس وارد خانه می شد اظهار تاسف می کرد و از جای خالی خانم ستوده ناراحت بودند و اظهار تاسف می کردند.

 

خانم ستوده وکالت چه کسانی را برعهده دارند؟

 

پرونده های زیادی زیر دستشان است که یک لیست هفتاد و هشتاد نفره می شود و وکالت افراد زیادی از جمله آقایان سحرخیز، طبرزدی، مرتضی کاظمیان وخانم عاطفه نبوی و عزیز پناه و افرادی از اقلیتهای مذهبی مثل بهاییان و افراد دیگری از گروه های دانشجویی، کارگری که الان حضور ذهن ندارم اسامی اشان را بگویم. اما اکثریت موکلین ایشان فعالین زنان  و روزنامه نگاران هستند. همسرم وکالت خانم شیرین عبادی و سه نفر از اعضای خانواده ایشان را نیز برعهده دارند.

 

دغدغه اصلی خانم ستوده برای این پرونده ها چه بود؟

 

من یک نکته ای را فراموش کردم بگویم و تلاش ایشان برای زندانیان زیر هیجده سال محکوم به اعدام بود که اینها را نجات دهند که این روزها خیلی نگران یکی از موکلینش صغری نجفی بود که در یازده سالگی محکوم به اعدام شده و بیست سال را در زندان می گذراند. همسرم بسیار نگران صغری بود تا بتواند او را نجات دهد. همسرم آدم بسیار پرکاری بود این پرونده ها خیلی استرس دارد و وقتی این پرونده ها را قبول می کرد فداکارانه پیگیر بود. کافی بود که شما اسمتان را بعنوان موکل به ایشان بدهید و خیالتان راحت باشد که پرونده را مسئولانه و فداکارانه و دلسورانه پیگیری می کند. مثل بقیه همکاران خود این پرونده ها را بطور رایگان انجام می داد و دغدغه اصلی اش موکلینش بود. و الان پاسخ آن فداکاری ها را موکلینش با اظهار لطف و تلاش برای آزادی اش می دهند. جسارت و شجاعت در کارش قابل تحسین است و الان که من با دستگاه قضایی درگیرم تا پیگیر وضعیت همسرم باشم متوجه می شوم که چقدر جسارت داشت.

 

علت اصلی اعتصاب غذایش هم بخاطر پیگیری پرونده هایش است و در آن اوایل می گفت یک تلفن در اختیارش گذاشته شود تا بتواند اینها را پیگیری کند. به کارش عشق و ایمان داشت و علی رغم تهدیدی که برای پرونده خانم عبادی شده بود به هیچ وجه کوتاه نیامد و به وزیر اطلاعات نامه ای نوشت که باید کسی را که به تلفن همسرم زنگ زده و تهدید کرده که من پایم را از پرونده خانم عبادی بیرون بکشم پیدا کنند. الان هم من بر این باورم که از تحت فشار گذاشتن همسرم چیزی عایدشان نخواهد شد.

 

آیا صحبتی با مسئولین قضایی و دادستانی دارید؟

 

چندروز قبل از بازداشت همسرم  با من تماس گرفته شد و گفتند "ما از طرف یک نهاد امنیتی تماس می گیریم به خانم ستوده بگویید پایش را از پرونده خانم عبادی بیرون بکشد." کدام قانون گفته است که یک وکیل حق ندارد وکالت یک کسی را که از نظرعده ای واجد شرایط نیست برعهده بگیرد و پرونده اش را پیگیری کند و وکلا از پرونده عبادی استعفا بدهند. اما خانم ستوده نه تنها از پرونده خانم عبادی کنار نکشید بلکه پیگیری هم کرد که چه کسی زنگ زده است. همسر من الان متهم هست و متهم تا جرمش ثابت نشود با یک فرد عادی هیچ فرقی ندارد. اگر ایشان جرمی هم مرتکب شده باید پرونده اش برود دادگاه و در حضور وکلای ایشان به پرونده رسیدگی شود. اگر ایشان در دادگاه تبرئه شوند این همه خسارت روحی و مالی چه کسی می خواهد جبران کند؟ و وضعیت روحی و روانی بچه های من را چه کسی باید پاسخگو باشد؟ یک مجرم را هم مرخصی می دهند اما اینها حتی نگذاشتند همسرم در مراسم تدفین پدر خود شرکت کند. ما اصلا خبر نداریم که به همسرم گفته اند که پدرش فوت کرده یا نه؟

 

اما می بینیم که الان آن تهدید دارد در قالب بازداشت ایشان و اعمال فشارهای روحی به ایشان و بچه ها وخانواده اش عملی می شود که کلی مسائل و مشکلات برای ما بوجود آمده است. همسر من هیچ گناهی نکرده است و وکیل دادگستری هست و دادگاه اصلا وکالت ایشان را برای خانم عبادی پذیرفته است .همسرم باعث افتخار ما هستند .باید ایشان را آزاد کنند و دلجویی هم باید بشوند و باید از ایشان هم بخاطر این همه تهمت و فشار عذر خواهی کنند.

 

با تشکر از فرصتی که در اختیار جرس قرار دادید.

 

بازار طلافروشان مشهد کماکان در اعتصاب است

Posted:

جرس: بازارهای طلافروشان در سطح شهر مشهد از دو هفته پیش تاکنون در اعتراض به نحوه اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده اعتصاب کردند.

 

به گزارش تغییر، از ظهر امروز دوشنبه برخی نهادهای قضایی با تماس تک تک به طلافروشان مشهدی، آنها را تهدید به بازداشت و لغو پروانه در صورت ادامه اعتصاب کردند.

 

در پی این فشارها برخی از طلافروشان مشهدی ناچار به باز کردن مغازه شده اند، ولی عمدتا از فروش طلا امتناع می کنند.

 

این گزارش حاکی است، علی رغم همه فشارها همچنان بخشی از طلافروشان مشهدی در اعتصاب به سر می برند.

 

گویا با وجود اعلام بازگشایی بازار طلا از سوی مقامات دولتی، همچنان بخشی از این بازار در اعتصاب بسر می برد. خبرگزاری فارس نیز در مورخ ۱۴ مهر و پس از اعلام خبر رسمی بازگشایی بازار طلافروشان از سوی حسن رادمرد، رئیس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی، عکس هایی از پاساژ طلا فروشان سبزه میدان تهران منتشر کرده است که در آن تعدادی از مغازه ها باز است، اما بخش هایی از بازار تعطیل به نظر می رسد.

 

این در حالی است که عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، گفته است که دستگاه قضایی ایران با کسانی که با بستن بازار و احتکار بخواهند نظم جامعه را بر هم بزنند، برخورد خواهد کرد. دادستان تهران روز چهارشنبه ۱۴ مهر گفت: "اگر امروز کسی بخواهد با بی تفاوتی و تجاهل نسبت به مسائل اقتصادی نظم عمومی را بر هم بزند، دستگاه قضایی و انتظامی با او برخورد خواهد کرد."
 

وکیل نسرین ستوده: روند پرونده به سمت تکمیل شدن برای برگزاری دادگاه است

Posted:

جرس: نسیم غنوی، وکیل نسرین ستوده برای پیگیری پرونده موکل‌اش روز گذشته، 17 مهرماه، به دادسرای اوین مراجعه کرد.


به گزارش مدرسه فمنیستی، نسیم غنوی که دیروز توانسته با بازپرس شعبه 3 دادسرای اوین که مسئول پرونده نسرین ستوده است دیدار داشته باشد، خبر داد که بازپرس شعبه 3، به وی گفته است که در مورد قرار مجرمیت و نیز در مورد تبدیل قرار بازداشت نسرین ستوده؛ اظهار نظر کتبی کرده است و آن را برای اعلام نظر دادستان، فرستاده است.

 

نسیم غنوی در مورد این که این اظهارنظر بازپرس می تواند نشانه چه روندی در پرونده نسرین باشد اظهار داشت: معمولا وقتی بازپرس اظهارنظرش را می کند و آن را برای تایید به دادستان می فرستد، نشان می دهد که احتمالا قرار است پرونده برای تشکیل دادگاه فرستاده شود. چون اگر قرار بود بازپرس اعلام نظرش بر عدم مجرمیت موکل ام باشد، احتمالا این روند به شکل دیگری انجام می شد، بنابراین احتمالا روند پرونده به سمت تکمیل شدن برای برگزاری دادگاه است.


این وکیل دادگستری افزود: باید تا هفته دیگر صبر کنیم و ببینیم نظر بازپرس چه بوده است، چون ایشان محتوای اظهارنظرشان را، قبل از بررسی و اظهار نظر دادستان، به ما اعلام نمی کنند.

 

نسیم غنوی سپس در مورد اقدام بعدی‌اش اظهار داشت: من هفته دیگر دوباره به دادسرای اوین مراجعه خواهم کرد تا از اعلام نظر قطعی دادستان مطلع شوم.

 

نسرین ستوده، وکیل دادگستری و از اعضای کمپین و فعال باسابقه جنبش اجتماعی زنان ایران است که هم اکنون 36 روز است در زندان اوین بسر می‌برد. وی که از ۱۳ شهریور ۱۳۸۹ درپی احضاریه کتبی بازداشت شد روز چهارشنبه، ۱۴مهرماه ۱۳۸۹ پس از دو هفته بی خبری کامل، تلفنی کوتاه و چند ثانیه ای با خانواده اش داشت که در آن مکالمه کوتاه تلفنی، خبر اعتصاب غذایش را تایید کرد و گفت که از سه مهرماه در اعتصاب غذاست.


 

ابراز نگرانی جبهه اصلاحات از گرانی، تورم و محدود شدن احزاب و مطبوعات

Posted:

جرس: رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی‌جبهه اصلاحات گفت: برگزاری اجلاسی با حضور نمایندگان تشکل‌های اصلاح‌طلب و دیدار با دلسوزان نظام در دستور کار است.

 

به گزارش ایلنا، احمد حکیمی‌پور، در خصوص جلسه شب گذشته شورای سیاست‌گذاری جبهه اصلاحات گفت: در این جلسه پس از پرداختن به مسائل جاری کشور از قبیل گرانی، تورم و مشکلات مردم، نمایندگان تشکل‌های مختلف نسبت به روند لغو امتیاز رسانه‌های اصلاح‌طلب ابراز نگرانی کردند.

 

وی با بیان اینکه در خصوص لغو مجوز فعالیت سازمان مجاهدین انقلاب و جبهه مشارکت نیز بحث‌هایی مطرح و ابراز نگرانی‌هایی صورت گرفت، ادامه داد: موضوع روند محدود شدن فعالیت سیاسی تشکل‌های قانونی در کشور از جمله سازمان مجاهدین و جبهه مشارکت از دیگر بحث‌های جلسه شب گذشته بود.

 

رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی‌جبهه اصلاحات با بیان اینکه روند پیش‌بینی شده قانونی در انحلال دو حزب جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی طی نشده و یکباره انحلال این احزاب اعلام شد، گفت: این امر موجب نگرانی است، زیرا با اصول قانون اساسی، اهداف انقلاب و توسعه سیاسی و همه جانبه کشور مغایرت داشته و انتظار می‌رفت اگر تخلفی نیز از سوی این دو حزب صورت گرفته بود در چارچوب قانون بررسی شده و اجازه دفاع و حقوق قانونی برای آنها درنظر گرفته می‌شد.

 

وی ادامه داد: همچنین در خصوص بسته شدن مجدد روزنامه اندیشه‌نو که ارگان حزب اسلامی کار، یکی از احزاب عضو جبهه اصلاحات می‌باشد، ابراز تاسف شد و در این خصوص نیز انتظار می‌رود هیأت نظارت بر مطبوعات با توجه به نیاز جبهه اصلاحات به تریبون به منظور رساندن پیام خود به طرفدارانش محدودیت ایجاد نکند و به هر بهانه‌ای یک حزب، رسانه و ارکان آن‌را تعطیل نکند.

 

دبیرکل حزب اراده ملت ایران ادامه داد: همچنین در جلسه شب گذشته برگزاری اجلاسی با حضور نمایندگان تشکل‌های اصلاح‌طلب در دستور کار قرار گرفت که البته موضوع زمان و مکان آن بعدا اعلام خواهد شد.

 

وی افزود: از سرگیری روند رایزنی‌ها با شخصیت‌های اثرگذار و دلسوزان نظام و انقلاب از جناحین مختلف از دیگر مسائلی بود که در دستور کار قرار گرفت. حکیمی‌پور در پایان تصریح کرد: همچنین بنا شد دیداری با مراجع در شهر قم داشته باشیم.

 

گفتنی است، احمد حکیمی‌پور دبیر‌کل حزب اراده ملت به تازگی به عنوان رئیس‌دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات انتخاب شده است.
 

نامه حنا مخملباف به مردم لبنان: احمدی نژاد دیروز رای ما را دزدید و امروز اعتماد شما را

Posted:

جرس: حنا مخملباف، کارگردان فیلم "روزهای سبز" در نامه‌ای به مردم لبنان خواسته است تا به احمدی‌نژاد اعتماد نکنند و برای بهبود اوضاع‌شان به کمک‌های او دل نبندند.


وی که به تازگی جایزه بهترین کارگردانی از فستیوال بین المللی فیلم مستند حقوق بشر را به خاطر فیلم "روزهای سبز" دریافت و آن را به محمد نوری‌زاد تقدیم کرد، در نامه‌اش به مردم لبنان آورده است: با خبر شدم کسانی از اهل سیاست و مصلحت در سرزمین شما به بهانه رنجیدن احمدی نژاد قبل از ورودش به لبنان، مانع از نمایش فیلم روزهای سبز در جشنواره بین المللی فیلم بیروت شده اند. عزیزان لبنانی ام! آن که ندای ایران خود را این گونه خاموش کرد، چگونه ندای لبنان شما را خاموش نخواهد کرد؟

 

متن کامل نامه حنا مخملباف به مردم لبنان، به نقل از وبسایت رسمی محسن مخملباف، به شرح زیر است:

سینما دوستان لبنانی
خوشحال بودم که در فیلم روزهای سبز روایتی واقعی از انتخابات ایران را می بینید. انتخابات سبزی که به دست حکومت ایران با دهها کشته و هزاران زندانی سرخ شد.


با خبر شدم کسانی از اهل سیاست و مصلحت در سرزمین شما به بهانه رنجیدن احمدی نژاد قبل از ورودش به لبنان ، مانع از نمایش فیلم روزهای سبز در جشنواره بین المللی فیلم بیروت شده اند.

 

سینما دوستان لبنانی
ایکاش می توانستم با فیلم روزهای سبز به خانه تک تک شما بیایم تا با هم ببینیم لحظه جان دادن نداها را.آنگاه قلب شکسته من از چشمان بارانی شما بپرسد عزیزان لبنانی ام! آن که ندای ایران خود را این گونه خاموش کرد، چگونه ندای لبنان شما را خاموش نخواهد کرد؟!

 

سینما دوستان لبنانی
احمدی نژاد دیروز رای ما را دزدید و امروز اعتماد شما را.قصد او یاری به شما نیست، همانگونه که قصدش خدمت به ایران نبود.فریاد عدالت خواهانه اش برای ایرانیان حاصلی جز فقر و زندان و شکنجه و تجاوز زیر نام خدا نبود. و فریاد او علیه اسرائیل تنها عوام فریبی در جهان اسلام است و برای سرزمین شما جز جنگ ارمغانی ندارد.او از سرزمین شما چون خاکریز اول جنگ خیالی اش استفاده می کند.کمک ناچیز او پول خون روح بزرگ جوانان شماست.

 

احمدی نژاد در سرزمین من سمبل سانسور است. بنگرید او هنوز به سرزمین شما نیامده سانسور را به ارمغان آورده است.


ما ایرانی ها یاد گرفته ایم برای مبارزه با سانسور خانه خود را به جشنواره تبدیل کنیم. اگر شما هم این گونه اید در جشنواره های خانگی خود فیلم روزهای سبز را به مادران داغدار لبنانی نشان دهید و بگویید مادران داغدار ایرانی به هم می گویند: احمدی نژاد و خامنه ای با نام خدا شروع می کنند اما جز به نفع شیطان تمام نمی کنند.


حنا مخملباف
۱۱ اکتبر ۲۰۱۰
 

هزینه دو میلیاردی شرکت نفت برای سفر رهبری به قم

Posted:

جرس: حکومت در تدارک بزرگترین سفر دوران زمامداری سید علی خامنه ای است. این سفر اهداف متعدد سیاسی دنبال می کند و هزینه کلانی بر بیت المال تحمیل کرده است.


یک منبع مطلع به جرس خبر داد که شرکت ملی نفت ایران از سوی بیت رهبری موظف شده است در همکاری کامل با استانداری قم و لشکر تیپ امام صادق سپاه هزینه های سفر را تامین کند. به گفته این مقام آگاه مقدمات این سفر در دوسطح برنامه ریزی شده است بخش آماده سازی وتبلیغات توسط استانداری انجام می شود و بخش هماهنگی با دیگر نهادها وبرنامه های کاری رهبری در قم ودیدارها و همچنین بسیج مردم برای حضور در مراسم استقبال تو سط سپاه صورت می‌گیرد.



نکته جالب در این میان آن است که بر استقبال مردمی از رهبر در خیابان های قم توسط مردم تاکید زیادی صورت می‌شود. در این راستا تیپ تبلیغی امام صادق که مجتبی ذوالنور معاون نماینده ولی فقیه در سپاه، روزگاری فرمانده اش بود در حال جمع آوری خودجوش بسیجی اصفهان وشهرضا برای آوردن به قم است.

 

 

بریز و بپاش بیت المال در سفر قم


شنیده می شود تاکنون شرکت ملی نفت یک میلیارد تومان به استانداری و یک میلیارد تومان هم به سپاه برای این موضوع پرداخته است. به نظر آگاهان سیاسی تاکید بر پرشور نشان دادن استقبال از رهبر در قم به نوعی پاسخ به روز تشییع جنازه آیت الله منتظری است که مردم بدون هیچگونه تبلیغات حکومتی و پذیرایی از بودجه بیت المال, به صورت میلیونی و خود جوش در این مراسم شرکت کرده بودند.



هزینه سفر دهه هفتاد آقای خامنه ای به قم هشتصد میلیون تومان برآورده شد که مورد اعتراض شدید مرحوم آیت الله العظمی منتظری در سخنرانی مشهور 13 رجب سال 76 قرار گرفت .


ارقام برکات مادی سفر از زبان حجت الاسلام استاندار


 موسی پور استاندار قم اظهار کرده است: از سال 58 تا 75 تنها 15 میلیارد تومان اعتبارات عمرانی قم بوده که بعد از استان شدن این مبلغ از سال 75 تا 88 به 80 میلیارد تومان ارتقا یافته است، همچنین 452 میلیارد تومان اعتبارات استانی قم ازسال 84 تا 89 بوده که از دستارود‌های استان شدن این خطه محسوب می شود.


دیدار "صمیمانه" با مراجع عظام


به گزارش مرکز خبر حوزه، معاون تبلیغ حوزه های علمیه حجت الاسلام نبوی با اشاره به این که احتمال تغییر در برنامه ها وجود دارد، افزود: مقام معظم رهبری در این سفر پر خیر و برکت، دیدارهای "صمیمانه ای" نیز با مراجع معظم تقلید؛ البته بدون حضور خبرنگاران خواهند داشت. زمان دقیق سفر معظم له به قم هنوز مشخص نیست، اما این سفر اواخر هفته آینده انجام می شود، رهبر معظم انقلاب به طور طبیعی هر چند وقت یک بار سفرهای استانی دارند و لذا تحلیل ها و گمانه زنی های فراوان راجع به این سفر نشان از بی دقتی رسانه های بیگانه است. البته ایشان به نام هیچیک از مراجع اشاره نکرده است، زیرا فشار بر تک تک مراجع توسط نیروهای امنیتی برای راضی شدن به ملاقات به شدت ادامه دارد.


ابعاد استانی، ملی و بین المللی سفر قم


نبوي در نشست مديران ومعاونان آموزش وتبليغ مدارس علميه قم شایعه تفاوت ديدگاههاي رهبري با مراجع را ازجمله تبليغات سوء و روش هاي جذب طرفدار مخالفين و دشمنان برشمرد و اظهار کرد: سفر مقام معظم رهبري به قم تمام اين تبليغات سوء را از بين مي‌برد و جايگاه دشمنان را دچار فرو پاشي خواهد كرد ، همچنین استقبال پرشكوه از ايشان نيز ضربه اي محكم به استكبار و كفار خواهد بود. معاون تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه های علمیه، اين سفر را داراي ابعاد استاني ،ملي و بين المللي توصيف كرد و گفت : در بعد بين الملل دستاوردهاي رهبر معظم انقلاب موجب قوت قلب تمام شيعيان جهان خواهد شد.


ذبح قربانی از روزها پیش


نبوی از اشتياق فراوان مردم و طلاب براي استقبال از رهبري خبر داد و اظهار کرد: "بسياري از مردم قم از روزها پيش براي سلامتي مقام معظم رهبري به ذبح قرباني پرداخته و گوشت آن را بين نيازمندان توزيع نمود ه اند."
با توجه به کثرت قربانی برای "سلامتی مقام رهبری"، قیمت گوشت در سطح استان قم به ارزان ترین نرخ در سه سال اخیر رسیده و کار قصابی ها کاملا کساد شده است.


سه ستاد خودجوش حوزوی، اداری و مردمی استقبال


به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام‌ سیعد روستا آزاد اظهار داشت: این سفر در حالی صورت می‌پذیرد که سال گذشته شاهد فتنه‌انگیزی‌هایی در کشور بودیم و دشمنان از این ماجرا سوء استفاده کرده و به بیان یاوه‌‌گویی‌هایی مبنی بر ایجاد فاصله بین مقام‌ معظم‌ رهبری با حوزه و مراجع پرداختند؛ بر این اساس این سفر خط بطلانی بر تمام این یاوه‌گویی‌ها است. وی با بیان این مطلب که برای ساماندهی و استقبال هر چه با شکوه‌تر از مقام‌ معظم‌ رهبری از هفته‌های پیش سه ستاد حوزوی، اداری و مردمی در قم شکل گرفت، افزود: ستاد حوزوی با عضویت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، جامعةالمصطفی العالمیه، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و دفتر تبلیغات اسلامی کار خود را رسماً آغاز کرد.


کمک هزینه عمره و سفر به عتبات جایزه شرکت در جشنواره سفر رهبری


به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام علي مولايي رئیس مرکز مديريت حوزه‌هاي علميه خواهران در زمينه استقبال از مقام معظم رهبري در سفر به قم اظهار داشت: جوايز شرکت در جشنواره سفر مقام معظم رهبری به قم کمک ‌هزينه سفر به عمره، عتبات عاليات و سوريه است.

تعطیل دروس حوزه علمیه قم برای استقبال از موکب مقام رهبری


به گزارش مركز خبر حوزه ،حجت الاسلام عباسي، در نشست مديران ومعاونان آموزش وتبليغ مدارس علميه قم با اشاره به سفر قريب الوقوع مقام معظم رهبري به قم و شور هيجان عامه مردم به خصوص طلاب برای استقبال از ايشان، اظهار داشت: درزمان استقبال ولی‌امر مسلمین كليه دروس حوزه علمیه قم تعطيل خواهد بود.

 

 

محکومیت دو تن از فعالان دانشجویی دانشگاه علم و صنعت به ۴ ترم محرومیت از تحصیل

Posted:

جرس: به دنبال برگزاری چندین تجمع بزرگ دانشجویی بعد از انتخابات سال ۸۸ در دانشگاه علم و صنعت، کمیته انضباطی دانشگاه علم و صنعت، حمید بیدار دانشجوی سال پنجم رشته مهندسی کامپیوتر و نوید عطائی» دانشجوی سال پنجم رشته مهندسی عمران و مدیر مسئول نشریه توقیف شده "موج نو"، با صدور شدیدترین حکم ممکن به دو ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شدند و این حکم توسط شورای تجدید نظر کمیته مرکزی وزارت علوم نیز تأیید شد.

 

به گزارش دانشجو نیوز، مواردی از فعالیت های این ۲ دانشجو که منجر به صدور احکام مذکور شد عبارتند از سازماندهی و شرکت در تجمع دانشجویی ۱۶ آذر (روز دانشجو) و گرامیداشت یاد شهید کیانوش آسا، سازماندهی و شرکت در تجمع دانشجویی ۲۴ آذر برای آزادی کامران آسا برادر شهید کیانوش آسا که در مراسم ۱۶ آذر دانشگاه علم و صنعت قبل از ورود به دانشگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، سازماندهی و شرکت در تجمع دانشجویی ۲۹ آذر برای گرامی داشت رحلت آیت الله منتظری.

 

همچنین کمیته انضباطی با وارد کردن اتهامات توهین، فحاشی، هتک حرمت، اخلال و ایجاد وقفه در برنامه ها و نظم دانشگاه، عدم رعایت مقررات دانشگاه، توهین به شعائر و مقدّسات اسلامی، عدم رعایت شئون دانشجویی احکام سنگینی را برای این دانشجویان صادر کرد.

 

گفتنی است دانشجویان سبز دانشگاه علم و صنعت سال گذشته و پس از "کودتای انتخاباتی" ۲۲ خرداد، بیش از ۱۵ تجمع بزرگ دانشجویی برگزار کردند که طی آن ها ده ها تن از فعالین دانشگاه یک یا دو ترم از تحصیل محروم شدند و تعدادی نیز از دانشگاه اخراج شده یا به شهرهای دیگر تبعید شدند.

 

لازم به ذکر است که پس از برگزاری تجمع دانشجویی در روز ۸ دی سال گذشته و در اعتراض به کشتار مردم در روز عاشورای ۸۸، حراست دانشگاه با موافقت ریاست، درهای دانشگاه را به روی لباس شخصی ها حکومتی گشودند که در پی حمله و ضرب شتم دانشجویان توسط آنها دهها تن به بیمارستان منتقل و دهها نفر نیز بازداشت شدند.


پس از سرکوب موقت دانشجویان، کمیته انضباطی دانشگاه علم و صنعت اقدام به احضار ده ها تن از فعالین دانشگاه کرد که از میان آن ها سنگین ترین حکم دانشگاه (۲ ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات) برای نوید عطایی و حمید بیدار صادر شد.

 

گفتنی است در جریان این پرونده ها جبل عاملی ریاست انتصابی دانشگاه علم و صنعت شخصاً پیگیر پرونده های مذکور بوده و مصرّ به تأیید و تشدید این احکام بوده است.