جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


نامه همسر شکوری راد به دادستان استان تهران

Posted:

 جرس: صدیقه خدمت در نامه ای خطاب به دادستان تهران از وضعیت همسرش علی شکوری راد ابراز نگرانی کرد و گفت:" رفتارهاي خارج از قاعده و قانون و ايجاد فضاي ارعاب و تهديد و لشكر كشي‌هاي امنيتي و انتظامي توسط عوامل امنيتي بر نگراني‌هاي خانواده دامن زده است و به ويژه مادر ايشان، بنده، فرزندانم وساير اعضاي خانواده با توجه به اينکه هيچ گونه اطلاعي از وضعيت جسمي و سلامت ايشان نداريم بسيار نگرانيم، علي‌الخصوص مادر ايشان به دليل وابستگي شديد عاطفي با وي در وضعيت احساسي نامناسبي قرار گرفته و مدام در حال اندوه و گريه است."

متن کامل این نامه که نسخه ای از آن در اختیار جرس قرار گرفته، بشرح زیر است:

 بسمه تعالي

  

جناب آقاي جعفري دولت آبادي

دادستان محترم استان تهران

 

باسلام ،

اينجانب صديقه خدمت همسر آقاي دکتر علي شکوري راد که در تاريخ سه شنبه 20 مهر پس از احضار به دادسراي اوين، بازداشت شده اند، به اطلاع مي رسانم در طي ده روز گذشته وعده هاي مختلف از منابع گوناگون به ما داده اند که ايشان به زودي آزاد خواهند شد و شما هيچ اقدامي انجام ندهيد. جنابعالي توجه داريد كه سوابق و خدمات ايشان به عنوان يك فعال سياسي و يك استاد دانشگاه كه سال‌هاي عمر خويش را به خدمت به دين و ميهن مصروف داشته و از فعاليت در جمع دانشجويان پيرو خط امام، جهاددانشگاهي، هيأت‌هاي پزشكي دفاع مقدس، هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران، نمايندگي مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي و عضو هيأت رئيسه و نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي، و رئيس شوراي عالي نظام پزشكي كشور، ايشان را به عنوان يكي از چهره‌هاي موجه و مورد اعتماد اقشار و طبقات مختلف جامعه به ويژه جامعه پزشكي كشور بدل كرده است و هر گونه اجحاف در حقوق شهروندي و قانوني ايشان و تضييقات سوء تفاهم برانگيز و خارج از منطق و روال قانوني مي‌تواند حساسيت‌هاي همه اين اقشار و اصناف را تحريك كند. حقيقت اين است كه خانواده و نزديكان ايشان تا كنون با صبوري و براي حفظ شئونات، عليرغم دل‌نگراني‌ها و بي‌خبري مطلق از ايشان، در عين حال تلاش كرده‌اند كه دوستان و همكاران و علاقه‌مندان ايشان را به خويشتنداري و اتكا به پيگيري موضوع از طريق گفتگو‌ها و رايزني‌ها فرابخوانند كه نمونه آن تلاش براي لغو تجمع اعتراض‌آميز پزشكان بيمارستان سينا و لغو برنامه دعاي كميل كه از سوي دوستان ايشان اعلام شده بود مي‌باشد.

با اين وجود رفتارهاي خارج از قاعده و قانون و ايجاد فضاي ارعاب و تهديد و لشكر كشي‌هاي امنيتي و انتظامي توسط عوامل امنيتي بر نگراني‌هاي خانواده دامن زده است و به ويژه مادر ايشان، بنده، فرزندانم وساير اعضاي خانواده با توجه به اينکه هيچ گونه اطلاعي از وضعيت جسمي و سلامت ايشان نداريم بسيار نگرانيم، علي‌الخصوص مادر ايشان به دليل وابستگي شديد عاطفي با وي در وضعيت احساسي نامناسبي قرار گرفته و مدام در حال اندوه و گريه است.

اگر چه در طول اين مدت تنها يک تماس تلفني کوتاه در ساعت 11:30 شب با منزل داشته‌اند اما همان تماس كوتاه بر نگراني‌ها افزوده است چرا كه صداي ايشان بيانگر وضعيت جسمي و روحي نامناسب ايشان بوده و ما را نسبت به مكان و وضعيت نگهداري و رفتارهايي كه از سوي عوامل امنيتي و مسئولان زندان با ايشان مي‌شود نگران كرده است.

اکنون بيش ازيک هفته است که هيچ اطلاعي از وضعيت ايشان نداريم. خواهشمند است دستور فرمائيد هرچه سريعتر ترتيبات آزادي ايشان فراهم شود و يا براي رعايت حداقل حقوق انساني و شهروندي اين استاد برجسته دانشگاه تماس تلفني منظم ايشان و ملاقات حضوري برقرار شود تا خانواده در جريان سلامتي ايشان قرار گيرند.

 

با تشکر  

صديقه خدمت

1/8/1389

رونوشت

-       جناب آقاي آوايي رئيس كل محترم دادگستري استان تهران

-       رييس محترم دادسراي امنيتي اوين

کلاهداری و کلاه برداری

Posted:

محمد جواد اکبرین
سفر رهبر جمهوری اسلامی به قم هنوز به پایان نرسیده اما تولید آگاهی کاذب در گفتمان وی، آخرین رمق هایش را می گذراند.

 

دروغ های تولید شده در سخنرانی های این سفر و ستایش های پیرامونی اش از همیشه سست بنیان تر به نظر می رسند و اشاره به پاره ای از آنها می تواند ما را از شمارش یکایک آن اکاذیب بی نیاز کند چون مراد، اثبات این مدعاست که مقبولیت حکومت ولایی بر مجموعه ای از خبرها و تحلیل های مجعول استوار است.

به تصاویر استقبال کنندگان از آقای خامنه ای در روز نخست نگاه کنید؛ حتی یک نفر از آنها خارج از خانواده حکومت محسوب نمی شوند بلکه بسیاری از آنها منصوبین و نمایندگان و نزدیکان رهبرند.

وبسایت های حکومتی در گزارش های شان اعلام کرده اند که وی دیدار موفقی با مراجع داشته است؛ حتی اگر از اخبار تهدیدها و تطمیع هایی که برای دعوت برخی از بزرگان به گوش میرسد بگذریم (تهدیدهایی از جنس سرنوشت آیات منتظری و صانعی و تطمیع هایی از جنس کمک مالی به مردم نیازمند و طلاب از طریق دفاتر مراجع!)، سطح دیدار با مراجع، نشان از عمق ماجرا دارد.

 

خبرگزاری فارس به نقل از وبسایت رهبری نوشته است که آیت الله صافی گلپایگانی (که جز سکوت یا انتقاد تلویحی هرگز سخنی در تایید دولت نگفته است) و فرزندان مرحوم آقای گلپایگانی (مرجع تقلید فقید) مهمان ضیافت شام رهبر بوده اند. بنابراین گزارش، رهبری در این دیدار، "سن دقیق آقای صافی گلپایگانی را پرسیده" و از "خدمات بيت آيت‌الله العظمي گلپايگاني به حوزه و شهر قم" تقدیر كرده است!

 

 

 

دیگر مرجعی که از دیدارش با رهبری خبری منتشر شده است آیت الله سید موسی شبیری زنجانی است. بنا به اطلاع یکی از حاضران در جلسه (بدون واسطه) آقای زنجانی در جمعی پرشمار به دیدار رهبری رفته و هیچ سخنی بیش از تعارفات معمول بین آقای خامنه ای و آیت الله صورت نگرفته است و البته آقای خامنه ای هم نامه ها و گلایه های وی در دوران حصر مرحوم آیت الله منتظری و نیز روزهای سرکوب خونین معترضان در سال گذشته را فراموش نکرده است.

 

 

 

سرانجام آیت الله حسین وحید خراسانی نیز حاضر به دیدار با آقای خامنه ای نشد و بر همان سیره رفت که پیش از وی مرجع فقید آیت الله میرزا جواد تبریزی رفته بود؛ (این دو استاد و زعیم مبرّز حوزه علمیه قم به درسهای فقه و اصول و مجتهدپروری شان شهره اند) آن مرحوم آنقدر حاضر به دیدار نشد که سرانجام هنگامی که در بیمارستانی در تهران بستری شد آقای خامنه ای به دیدار وی رفت تا پیش از درگذشت آیت الله، آرشیو تاریخ از تصاویر دیدار رهبری با وی خالی نباشد.

 

 

 

البته طبیعی است که کسی چون آقای حسین نوری همدانی در همان ساعات نخست با وی دیدار کند همان طور که طبیعی است آیاتی چون یوسف صانعی، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، سید محمد صادق روحانی، سید صادق حسینی شیرازی، محمد صادقی تهرانی، محمد علی گرامی قمی و اسدالله بیات زنجانی و فضلای مجمع مدرسین و محققین حوزه با ایشان دیداری نداشته باشند.

 

 

 

شاهد دیگر بر اکاذیب ولایی گزارش سخنان وی در جامعه مدرسین است؛ وی در این سخنان، آنان را "شاخص حوزه و فضای عمومی کشور" توصیف کرده و از آنان خواسته که "شاخص باقی بمانند".

 

 

 

البته ستایش دروغ والی برای جلب نظر پیروان و بالعکس، امری طبیعی است اما سزاوار نیست افکار عمومی از میزان صداقت در گفتمان ولایت، بی خبر بماند.

 

 

 

واقعیت آن است که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نه شاخص حوزه است نه فضای عمومی کشور؛ اگر شاخص حوزه بود در همین دیدار آقای خامنه ای مجبور نبود که از آنها تقاضا کند "ارتباط خود با مراجع بزرگوار را حفظ و تقویت کنند!" جامعه مدرسینی که برای حفظ رابطه اش با مراجع باید از رهبر تذکر دریافت کند جایگاه حوزوی اش آشکارتر از آن است که محتاج تحلیل و تبیین باشد.

 

 

 

 شاخص فضای عمومی کشور نیز نیست که اگر بود در انتخابات 76 که با تمام توان از رقیب سید محمد خاتمی حمایت کرد و بعدها سازمان مجاهدین انقلاب را نامشروع خواند اندکی توفیق، رفیق اش بود. راستی چند نفر از این "فضای عمومی کشور" اعضای جامعه را می شناسند و برای اعتبار علمی و تقوایی آنها احترام قائلند؟ فعلا مجال نیست که به چگونگی عضویت اعضای جامعه بپردازم و بگویم چه کسانی آنها را و بر اساس چه مبنایی گزینش می کنند.

 

 

 

دیگر اینکه برای کمی انسانی تر کردن اهداف سفر، اعلام شده است یکی از مواردی که در سفر رهبری به قم پیگیری می شود مشکل آب آشامیدنی مردم قم است؛  این هدف در هر دو سفر پیشین وی به قم در دو دهه گذشته اعلام شده است اما از مردم قم بپرسید که وضعیت آب آشامیدنی این شهر حداقل از سفر ده سال پیش وی به این سو تا چه اندازه بهبود یافته است؟

 

 

 

می ماند سخنان آقای مصباح یزدی که سالها پیش از سوی آقای خامنه ای "جایگزین مطهری و علامه طباطبایی در حوزه" توصیف شد. او برای جبران الطاف اقتصادی و آبروی سیاسی که به یمن آن ستایش، در میان هواداران رهبری یافته است تولید دروغ را از تراژدی به کمدی رسانده است؛ آقای مصباح گفته که: "رهبری در فقه از اقران خود افضل است، در علم رجال یکی از سه عالِم برتر این علم در عالم تشیع است، در تحلیل تاریخ در حد اعجاز است، در تدبیر در حد معصومین است، در دوران قدرتش فاقد حتی یک نقطه سیاه است..." اما گویا این تعریفات را کافی ندانسته و ناگهان نهایتِ فضیلت را گفته که: "ایشان در هر زمینه علمی که حرف میزند بر متخصص اش پیشی می گیرد".

 

 

و سرانجام اعلام کرده اند که رهبری سرزده به دیدار سه خانواده شهید رفته است که به گزارش رجا نیوز یکی از آن خانواده ها روز قبل از دیدار، به حرم رفته و از خدا خواسته بودند آقا را زیارت کنند.

 اما داستان به این سادگی نیست؛ خانواده ای که ناگهان میزبان ایشان بوده اند همانطور که اعلام شده خانواده شهید غلامحسین حقانی است؛ اما اتفاقا برادر آن شهید بزرگوار، از مسئولان سیاسی امنیتی دفتر آقای خامنه ای نیز هست و جالب است که دیدار آقا از خانواده یک عضو برجسته ی دفترش سرزده و ناشی از توسل خانواده شهید در حرم حضرت فاطمه معصومه بوده باشد!

 

بگذارم و بگذرم! تا اینجای داستان، تبلیغات تلویزیونی و کارناوال های استقبال خیابانی، صورتی موفق از مشروعیت و مقبولیت آقای خامنه ای در قم تصویر کرده است اما چه سود؟! "میکروب های سیاسی، اجتماعی" و "خس و خاشاک ها" پرده از یکایک کلاهبرداری های مندرج در گفتمان ولایی برخواهند داشت تا معلوم شود:

 

 

 

 نه هر که طرف کُله، کج نهاد و تند نشست
کلاهداری و آیین سروری داند.

 

 

 
نظرات وارده در یاددداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست

معاون وزیر نیرو: قیمت آب امسال افزایش می‌یابد

Posted:

جرس: معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: بسته تعیین تکلیف قیمت آب به کارگروه طرح تحول اقتصادی تحویل داده شده است و تا دو هفته دیگر نهایی می‌شود.

 

به گزارش مهر، محمدرضا عطارزاده امروز در جمع خبرنگاران درباره افزایش قیمت آب در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها گفت: بسته قیمت آب به کارگروه تخصصی طرح تحول اقتصادی تحویل داده شده و هم اکنون در حال مطالعه است؛ بر این اساس امید است که ظرف دو هفته آینده بتوان آن را نهایی کرد.

 

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در پاسخ به سئوالی اظهار کرد: موضوع افزایش قیمت آب نیز همانند سایر مباحث قیمتی در قانون هدفمند کردن یارانه‌ها پیش‌بینی شده است و به صورت پلکانی در 5 سال افزایش خواهد یافت.

 

وی افزود: براساس قانون و جلسات مشترکی با کارگروه طرح تحول اقتصادی و مذاکره با احمدی‌نژاد و وزیر امور اقتصادی و دارایی، قرار شده است که افزایش قیمت آب نیز همزمان با سایر موارد لحاظ شده در قانون و البته با کمی تاخیر در سالجاری انجام شود.

 

به گفته عطارزاده، مدیریت این کار به عهده کمیسیون طرح تحول اقتصادی در دولت است، اما دیدگاه کارشناسی وزارت نیرو این است که هرچه زودتر باید این طرح اجرا شود، چراکه تاخیر در اجرا باعث وارد آمدن لطمات سنگینی می‌شود.

 

وی در خصوص جداسازی کنتورهای آب آپارتمان‌ها در راستای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، گفت: در این زمینه بدنه بخش آب مشکلی ندارد و امید می‌رود با همکاری هرچه بیشتر صاحبان مجتمع‌های مسکونی این کار انجام شود که البته ممکن است همزمان با اجرای قانون عملیاتی شود.
 

این سکوت طنین پتک آهنینی است که به دست نهادهای انضباطی و امنیتی بر سر دانشجو فرود آمد

Posted:

اطلاعیه دانشجویان سبز دانشگاه تهران:

جرس: جمعی از دانشجویان سبز دانشگاه تهران با انتشار بیانیه‌ای در روز حضور احمدی نژاد در این دانشگاه اعلام کرد‌ه‌اند که سکوت دانشجویان در برابر این حضور، نه از سر رضایت و یا تسلیم که نشان "رکود و پوسیدگی نظامی است که خط مقدم نقد و اعترا‌ض‌اش در برابر نااهلان و نااهل گری‌ها به اجبار سکوت را بر خروش ترجیح می‌دهد."


بنا به اخبار رسیده به جرس، این جمع از دانشجویان همچنین در بیانیه خود آورده‌اند: پیکر دانشجو که از تاخت و تاز به کوی و لشگرکشی به دانشگاه در 16 و 17 آذر سال گذشته آزرده بود، با کثرت و شدت احکام توبیخ و تعلیق، مانده رمق را هم از دست داد و گوشه ای نشست تا ریختن تدریجی بنای از پایه ویران نظامی را ببیند که هنوز سرکوب را رمز بقا می‌داند.

 

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

 

با گذشت یک ماه از آغاز سال تحصیلی جدید ـ که برخلاف رسم هر ساله بدون حضور نماینده ای از جانب دولت، که یادآور وابستگی نهاد دانشگاه به دولت در نظام جمهوری اسلامی است، آغاز شد ـ دانشجویان شاهد حضور شخصی در دانشگاه بودند که بیش و پیش از هر چیز، شوق انتساب به قشر دانشگاهی و فرهیخته را دارد.


مردی که خود را نخبه و پرورده دانشگاه می‌داند و افتخارش ریاست دولتی برخاسته از قلب دانشگاه است. دانشگاه و دانشجویان اما، همواره درباره ربط و پیوند او با دانشگاه نظر دیگری داشته اند و هر بار حضور او در دانشگاه با اعتراض گسترده دانشجویان مواجه بوده است، که البته دانشجویان هم متقابلاً با تنبیه های سخت انضباطی مواجه بوده اند.

 

اما این بار دانشگاه ساکت بود. دانشگاه ساکت بود و شاید محمود احمدی نژاد، بعد از گذشت یک سال و اندی که مردم ایران علیه مشروعیت او فریاد سردادند و دانشگاه هم به عنوان طنین آگاهی جامعه عدم مشروعیت او را به رخ او و "تحصیل کرده ترین دولت سی سال گذشته" کشید، با خود پنداشت که غایت به دست آمده و دانشگاه نیز چون دیگر بخش های جامعه مقهور قهر او و حکومت شده است.

 

اما این سکوت نه از سر رضایت است، نه از سر تسلیم، و نه حتی آتشی زیر خاکستر. حکایت دانشگاه این روزها ـ که شاید در طول چند دهه تاریخ دانشگاه در ایران حکایتی بی مانند باشد ـ حکایت مرد مبارزی است که از پس سال ها مبارزه، خسته از نامردمی ها و رنجه از بی مروتی ها کنجی می نشیند و با قلبی پردرد و سری پراندوه به اضمحلال پیش رو می نگرد.

 

سکوت این روزهای دانشگاه، تنها نشان دهنده ی رخوت دانشگاه نیست، بلکه همچنین نشان از رکود و پوسیدگی نظامی دارد که خط مقدم نقد و اعتراضش در برابر نااهلان و نااهل گری ها به اجبار سکوت را بر خروش ترجیح می دهد.


تنها جاهلی خواهد پنداشت که عدم تجمع دانشجویان ـ دانشجویانی که به اذعان دستگاه های حکومتی اکثریت دانشجویان را تشکیل می دهند ـ در برابر کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، در روز حضور رئیس دولت خود خوانده، نشان از مشروعیت دستگاه حکومت دارد. این سکوت نه از سر رضایت است، نه از سر تسلیم.


این سکوت صدای سرکوبی است که از خیابان به دانشگاه کشیده شد، و طنین پتک آهنینی است که به دست نهادهای انضباطی و امنیتی بر سر دانشجو فرود آمد. پیکر دانشجو که از تاخت و تاز به کوی و لشگرکشی به دانشگاه در 16 و 17 آذر سال گذشته آزرده بود، با کثرت و شدت احکام توبیخ و تعلیق، مانده رمق را هم از دست داد و گوشه ای نشست تا ریختن تدریجی بنای از پایه ویران نظامی را ببیند که هنوز سرکوب را رمز بقا می داند، و در دل امید روزی را می پرورد که دانشگاه قبل از هر چیز محل علم ورزی باشد، نه محلی برای سوء استفاده های سیاسی و ایدئولوژیک.

دانشجویان سبز دانشگاه تهران
 

وزیر ارشاد: گاهی نیاز است كه قدرت‌نمایی کنیم

Posted:

طی سخنرانی در همایش جنگ نــرم

جـــرس: رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در جریان همایش موسوم به جنگ نرم اظهار عقیده کرد: همان‌گونه كه در جنگ سخت همه‌ ملت بسیج شدند، ما باید این باور را ایجاد كنیم كه جنگ نرم به همان اندازه مهم و برای مقابله با آن نیازمند ایجاد یك عزم ملی هستیم.


همزمان وزیر ارشاد مدعی گردید "امروز باید به كسانیكه خود همراهی با جنگ نرم می‌كنند برای اینكه رد گم كرده باشند جنگ نرم را نفی می‌كنند، باید گفت ١۵۰۰آیه در قرآن در این رابطه وجود دارد. "


به گزارش ایسنا، علاءالدین بروجردی در همایش دو روزه موسوم به "جنگ نرم" که در دانشگاه تهران در حال برگزاری است، طی سخنانی اظهار داشت: دشمنان از آغاز تا كنون ابزارهای مختلفی را در مقابله با انقلاب به كار برده‌اند، ولی وقتی دیدند كه نتوانستند پیروز شوند، دست به تغییر برنامه‌های خود زدند و امروز تحولات كشورهای مختلف و به‌ویژه سفر احمدی‌نژاد به لبنان نشان از تاثیرگذاری انقلاب اسلامی در منطقه است.


بودجه کنگره آمریکا نشانگر جدی بودن قضیه است
بروجردی افزود "نكته‌ای كه رهبری اشاره فرمود و به‌ویژه خطاب به نخبگان و دانشجویان كه آنها را به عنوان فرماندهان و افسران جبهه‌ی جنگ نرم یاد كرد، نشان‌دهنده‌ اهمیت این موضوع است، اما در تعریف جنگ نرم باید گفت آن استفاده از تمام روش‌های تاثیرگذار برای تغییر باورهای یك ملت به منظور براندازی است. وقتی كه در كنگره‌ آمریكا ده‌ها میلیون دلار بودجه تصویب می‌كنند و تصریح می‌كنند این بودجه برای براندازی جمهوری اسلامی است، این نشان‌دهنده‌ این است كه این جنگ یك جنگ جدی است. "


برای مقابله با جنگ نرم نیازمند ایجاد یك عزم ملی هستیم
بروجردی خاطرنشان كرد: قبل از این هیچ‌گونه بسیج جدی، به‌خصوص بعد از تذكرهای رهبری در این راستا صورت نگرفت. البته این گام یعنی تشكیل دبیرخانه‌ی دائمی جنگ نرم را باید به فال نیك گرفت، ولی ما حتما برای مقابله با جنگ نرم نیازمند ایجاد یك عزم ملی هستیم.


اینترنت، ماهواره، رسانه ها
رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌كه حیطه‌ عملیات جنگ نرم بسیار گسترده‌تر از جنگ سخت است، افزود: در این جنگ دشمن فرهنگ و بینش مردم را مورد هدف قرار می‌دهد. یعنی آن باورهایی كه موجب شد انقلاب اسلامی شكل بگیرد. در جنگ نرم دشمن در درون خانه می‌جنگد و این ابزار ساده رایانه‌ای و ماهواره‌ها همه جا وجود دارد و حتی در بسیاری از روستاهای ما از ماهواره استفاده می‌كنند.

وی ادامه داد: سلاح جنگ نرم، رسانه، قلم و نیروهای درگیر در آن همه‌ مردمند و عامل اصلی مقابله، سلاح‌های سنگین نیست، بلكه همین بصیرت و آگاهی دادن به دیگران و آگاه بودن است و مشكلی كه ما در این جنگ داریم و در حوادث بعد از انتخابات هم دیدیم این است كه افرادی كه خود نخبه هستند و تجربه‌ی زیادی داشته و در طول انقلاب مسوولیت‌های زیادی داشتند از این صراط خارج شدند و آن‌چه كه نباید اتفاق می‌افتاد، رخ داد.


در حوادث بعد از انتخابات، برخی دیدگاهشان آن نبود

رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، سیاه‌نمایی، ایجاد بدبینی نسبت به مسوولین نظام و بهره‌گیری از احساسات جوانان جامعه را از دیگر ابزارهای دشمن معرفی كرد و افزود: بسیاری از كسانی كه بعد از انتخابات دچار مشكل شدند واقعا دیدگاه آنها این نبود، بلكه دشمن با سوءاستفاده از احساسات پاك جوانان به نفع خود بهره برد.


جنگ نرم داخلی و خارجی داریم
بروجردی ضمن تقسیم‌بندی ابعاد جنگ نرم به دو بخش داخلی و خارجی، افزود: دشمن با سست كردن پایه‌های اعتقاد مردم به محور نظام یعنی ولایت فقیه، قصد تضعیف نظام را دارد، اما در این زمینه هم با شكست روبه‌رو شدند. مثلا در سفر لبنان سید حسن نصرالله اظهار می‌كرد كه ما منتظر دستور رهبری نیستیم و همین كه احساس كنیم دیدگاه ایشان به چه سمت است تمام برنامه‌های حزب‌الله را در آن جهت پیش خواهیم برد.


بروجردی، تلاش برای تاثیرگذاری بر مسوولین از طریق ارعاب و تهدید، تضعیف انگیزه‌ مردم در عرصه‌های مختلف جامعه و استفاده از روش‌های جاسوسی را به عنوان دیگر حربه‌های دشمن معرفی كرد و گفت: در عرصه‌ی سیاست خارجی هم فضاسازی منفی علیه ایران و پروژه‌ی ایران‌هراسی را سال‌هاست كه آغاز كرده‌اند یا فضای سنگین تهدیدی كه صهیونیست‌ها علیه ما ایجاد كرده‌اند. البته احتمال حمله‌ی نظامی به ما نسبت به جنگ نرم بسیار پایین‌تر است.


می‌توان تهدیدجنگ نرم را تبدیل به فرصت نمود
بر اساس این گزارش، در ادامه برنامه روز اول همایش "جنگ نرم"، محمدیان، رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها نیز، بر این نكته كه "می‌توان تهدیدجنگ نرم را تبدیل به فرصت نمود"، تاكید كرد.

وی با اشاره به موضوع جنگ نرم گفت: این موضوع چند سالی است كه در كشور ما مطرح است، در ابتدا در دهه ٧۰ با عنوان تهاجم فرهنگی مطرح شد و بعد از آن ناتوی فرهنگی و اخیرا نیز با موضوع جنگ نرم .
وی با بیان این‌كه موضوع جنگ نرم بحث اندیشه ها و تغییر درنگرش‌ها و رفتارها است، افزود: مهمترین مكان برای پیگیری این موضوع دانشگاه‌ها است و این‌كه دانشجویان و اساتید این موضوع را پیگیری كنند و من فكر می‌كنم كه در رشته‌های مختلف دانشگاهی توجه به این موضوع از اولویت بالایی برخوردار است و در واقع این امر می‌تواند نظام جمهوری اسلامی را در این میدان به مانند میادین دیگر به موفقیت‌های بزرگ برساند..."


از روی ضعف به این جنگ روی آورده اند
رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها گفت: و در واقع كسانی كه جنگ نرم را طراحی كرده‌اند، از روی ضعف خود به این جنگ روی آوردند؛ چرا كه متوجه شدند با جنگ سخت و نظامی نمی‌توانند به جایی برسند و به همین جهت به جنگ نرم روی آورده‌اند.


انقلاب اسلامی تجلی تحقق قدرت نرم است
وزیر ارشاد نیز، طی سخنرانی در جریان همایش جنگ نرم، با بیان اینكه انقلاب اسلامی تجلی تحقق قدرت نرم است گفت: انقلاب توانایی خود را در نفوذ در دلها به دنیا نشان داد و بدون به كارگیری قوه قهریه این كار را انجام داد.


حسینی با بیان این مطلب،اظهار كرد: ماهیت انقلاب به گونه‌ای است كه افكار غرب را به چالش كشیده، بنابراین آنها نمی‌توانند نسبت به انقلاب بی‌تفاوت باشند، پس ما شاهد جنگ ایدئولوژیك بین گفتمان انقلاب اسلامی و سكولار هستیم.


جنگ نرم یك جنگ آرام و تدریجی است
وزیر ارشاد با بیان این‌كه هر حركتی كه روحیه ، ایمان و اراده یك ملت را هدف قرار دهد، تهدید و جنگ نرم است، تصریح كرد: مردم و نخبگان جامعه اگر با كسانی كه می خواهند افكار خود را القا كنند همراهی كنند، كار دشمنان راحت‌تر می شود.


وی با اشاره به این‌كه جنگ نرم یك جنگ آرام و تدریجی است، افزود: در جنگ نرم هیاهو و سر و صدا كم است، پس شناسایی چهره دشمن سخت است؛ چرا كه فضا غبارآلود است و از شیوه‌های غیرمستقیم استفاده می‌شد پس جنگ نرم جنگی چند وجهی است و از همه ابزارها و علوم در آن استفاده می‌شود.


فضای مجازی و سایبری محیط اصلی و عمده جنگ نرم است
وزیر ارشاد با بیان این‌كه فضای مجازی و سایبری محیط اصلی و عمده جنگ نرم است گفت: دشمنان می‌خواهند كاری كنند كه افراد در جنگ نرم به جای مقابله با آنها همراه شوند و با جذب آنها به اهدافشان دست یابند، بنابراین اهداف دشمن حتی گاهی با رضایت افراد همراه می‌شود و هر كسی بدون اینكه متوجه شود، تبدیل به قطعه‌ای از پازل دشمن می‌شود.


وی جنگ نرم را همراه با فریب دانست و خاطرنشان كرد: دشمن در جنگ نرم سعی دارد تمایلات و رفتار افراد را تحت تاثیر قرار دهد و چه بسا در این جنگ افرادی دچار خودفریبی می‌شوند، حتی خواص جامعه خوب تشخیص نمی‌دهند و گاهی باعث تعجب است، افراد با تجربه در مسائل اولیه كه توده آن را می‌فهمد ،درك لازم را ندارند.


امروز با بمباران اطلاعات و تبلیغات مواجه هستیم
حسینی اضافه كرد: دشمن در جنگ نرم با استفاده از شایعه‌پراكنی، تخریب ارزش‌ها، نشر اطلاعات ناقص ونادرست، برانگیختن احساسات، بحران سازی كاذب، القای یاس و ناامیدی، رعب و وحشت، جنگ روانی ورسانه‌ای، بازی با ارقام و آمار، مبالغه و اختلاف‌افكنی، تخریب هویت افراد، حدس و گمانه‌زنی ساختگی و غیره در جهت رسیدن به اهدافش حركت می‌كند. بنابراین گاهی نیاز است كه قدرت‌نمایی شود برای آنكه ذهنیت‌های ایجاد شده توسط دشمن از بین برود و دیدارها و سفرهای رییس‌جمهور و رهبری لازم است تا قدرت نمایی لازم انجام شود و تبلیغات دشمن به هدف نرسد.


توهم نیست، واقعیت است
حسینی در پاسخ به كسانی كه "جنگ نرم را نفی می‌كنند و آن را یك توهم می‌خوانند"، گفت: امروز كسانیكه خود همراهی با جنگ نرم می‌كنند برای اینكه رد گم كرده باشند جنگ نرم را نفی می‌كنند و می‌گویند شما به دنبال دشمن تراشی هستید در حالی كه در قرآن دشمن شناسی یك اصل است و ١۵۰۰آیه در قرآن در این رابطه وجود دارد.


وی با اشاره به این‌كه پیامبر و امام علی از فتنه سخن گفته اند و در قرآن نیز از فتنه یاد شده و حتی بالاتر از قتل مطرح شده است، گفت: در فتنه ایمان و باور افراد هدف قرار می‌گیرد.


در جنگ نرم، بحث سرکوب را نداریم
وزیر ارشاد بدون اشاره به توقیف مطبوعات و سرکوب رسانه های منتقد و تحدید سایتها و فعالان، مدعی شد "در جنگ نرم باید افراد را متقاعد كنیم ...در جنگ نرم دیگر بحث از سركوب نیست؛ چرا كه باید افراد همراه با دشمن را متقاعد كرد تا در مسیر درست قرار گیرند ،همانطور كه رهبری از تعبیر افزایش بصیرت استفاده كردند. "
وی گفت: كسانی كه از تهدید نرم استفاده می‌كنند، نگرش افراد را دستكاری كرده ، كارآمدی حكومت را زیر سوال می‌برند ، شیوه كسب خبر مردم را تغییر می‌دهند ، اولویت سیاسی جامعه را جابه جا می‌كنند و در واقع هویت مردم را دگرگون كرده وانسجام جامعه را از بین می‌برند.


مِی‌گویند دولت اعتقادی به ارزش‌های دینی ندارد
حسینی به تاكتیك‌های مورد استفاده در جنگ نرم اشاره كرد و گفت: تردیدافكنی ، ایجاد فضای هیجانی ، ایجاد اختلاف، فریب، تبدیل نقاط قوت به ضعف از جمله تاكتیك‌های مورد استفاده در جنگ نرم است، همانطور كه در جریان سال گذشته كسانی كه روزگاری در ركاب انقلاب و امام بودند، تبدیل به افرادمقابل نظام شدند. همچنین برجسته‌سازی و نمادسازی ایجاد شایعه و تكرار آن از دیگر تاكتیك‌هاست ودر این راستا شاهدیم كه مِی‌گویند دولت اعتقادی به ارزش‌های دینی ندارد و وقتی این موضوع تكرار شود تاثیرگذار خواهد شد.

وی اضافه كرد: اتهام زنی، همچنین توسل به تمسخر و استهزا از دیگر تاكتیك‌های جنگ نرم است كه در ماجرای نهم دی شاهد آن بودیم كه می‌گفتند مردم برای كیك و ساندیس به خیابان‌ها آمدند و یا اینكه از ایران برای استقبال رییس‌جمهور به لبنان آدم بردند.

وزیر ارشاد اشاره ای به هزینه های هنگفتی که دولت در جهت امور فوق مورد مصرف و استفاده قرار داد، اشاره ای نکرد.


گفتنی است در جریان "همایش ملی جنگ نرم" كه طی روزهای سوم و چهارم آبان ماه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد، علاوه بر بروجردی، محمدیان و حسینی، سردا رحیم صفوی، محمود احمدی‌نژاد و میرتاج‌الدینی (معاون پارلمانی رئیس دولت) نیز سخنرانی کردند.


در روز دوم همایش نیز محی‌الدین حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری، سردار جلالی ریاست سازمان پدافند غیرعامل کشور، حاج علی اکبری و پناهیان به سخنرانی می‌پردازند.

شش سایت خبری نمایشگاه‌مطبوعات را تحریم‌کردند

Posted:

جرس: شش سایت خبری کشور طی بیانیه‌ای اعتراضی از شرکت در نمایشگاه مطبوعات انصراف دادند.


این سایت‌ها دلیل انصراف خود را تعامل نامطلوب محمد علی رامین معاون مطبوعات وزارت ارشاد اعلام کرده‌اند.


همچنین در خبری دیگر مدیر نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها به دلیل عدم هماهنگی با "سیاست‌های انقلابی" رامین، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برکنار می‌شود.


به گزارش حیات، مدیر عامل موسسه نشرآوران که مدیر نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها نیز بود تا چند روز آینده پس از افتتاح نمایشگاه مطبوعات برکنار و شخص دیگری جایگزین آن خواهد شد.


متن کامل بیانیه شش سایت خبری به نقل از فرارو به این شرح است:

باسمه تعالي
در آستانه افتتاحيه نمايشگاهي كه امسال عنوان آن "مطبوعات و خبرگزاري ها"(!) بود و پارسال، "مطبوعات، خبرگزاري ها و پايگاه هاي اطلاع رساني"، قصد آن داشتيم تا يكبار ديگر از فرصت رويارويي چهره به چهره با دهها هزار مخاطب و بازديدكنندگان اين نمايشگاه بهره بريم؛ به اميد آنكه تشويق هايشان ما را ساخته تر و به ويژه نقدهايشان ما را پرداخته تر كند.

 

ليكن با كمال شگفتي، عنوان رسانه اي خود يعني پايگاه هاي اطلاع رساني را در پوستر هاي رنگارنگ تبليغاتي نمايشگاه مشاهده نكرديم و جالب تر آنكه غرفه هاي تحويل داده شده را در پرت ترين مكان نمايشگاه (طبقه دوم و در يك راهروي غير اصلي) يافتيم كه البته عدم اختصاص جاي مناسب براي برخي از سايت ها در سالهاي گذشته نيز مسبوق به سابقه بود.

 

علي رغم برنامه ريزي قبلي و صرف هزينه، اين شرايط باورنكردني چنين مي نمود كه گويا مسؤولان محترم فراموشمان كرده بودند. مشكل را با معاون محترم مطبوعاتي مطرح كرديم، همانطور كه انتظار داشتيم اتفاقي نيفتاد. با نوشتن نامه اي شكايت نزد وزير ارشاد برديم، اما باز طرفي برنبستيم.

 

اينك با احترام و با تشكر از زحمت همه مسؤولان برگزاركننده و آرزوي موفقيت براي همه همكاران مطبوعاتي حاضر در نمايشگاه، ضمن نقد جدي رويكرد تعاملي نامطلوب معاونت محترم مطبوعاتي- جناب آقاي رامين- با پايگاه هاي اطلاع رساني و عدم رسيدگي مناسب وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي، اعلام مي كنيم كه از شركت در اين دوره از نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري ها معذور هستيم.

 

باشد تا به جاي وجد و نشاط سالهاي گذشته كه عمدتا توسط سايت هاي پرمخاطب در نمايشگاه ايجاد مي شد، اين بار غرفه هاي پرطمطراق ميهمان ها و شركت كنندگان خارجي جاي خالي سربازان سايبري نظام جمهوري اسلامي را پر نمايد!

 

سايت هاي: الف، تابناك، جهان نيوز، رجانيوز، عصر ايران و فردانيوز
 

افزایش چهار درصدی تلفات تصادفات نسبت به سال‌گذشته

Posted:

جرس: معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی گفت: در نیمه اول سال جاری ۱۲هزار و ۸۱۲ تن در تصادفات رانندگی کشته شده‌اند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴٫۳ درصد افزایش یافته‌ است.

 

به گزارش ایلنا، عبدالرزاق برزگر در این باره گفت: بیشترین افزایش در کشته‌های ناشی از حوادث رانندگی در شش ماه اول امسال در ماه فروردین با ۱۰٫۲ درصد و شهریور با ۸٫۹ درصد گزارش شده‌است.

 

وی با بیان اینکه بیشترین تلفات ناشی از حوادث رانندگی در استان‌های لرستان با ۴۱٫۱ درصد و مرکزی با ۳۹٫۴ درصد رخ داده‌است، گفت: بیشترین کاهش مربوط به استان‌های ایلام با ۴۲٫۷ درصد و قزوین با ۱۳٫۳ درصد بوده‌است.

 

برزگر تصریح کرد: ۶۱٫۶ درصد کشته‌های تصادفات مربوط به جاده‌های برون شهری، ۲۷٫۸ درصد در جاده‌های درون شهری و ۱۰ درصد در جاده‌های روستایی بوده و محل تصادف ۷ درصد موارد نیز نا‌معلوم گزارش شده‌است.

 

به‌گفته وی استان‌های تهران با هزار و ۱۹۳ تن و خراسان‌رضوی با هزار و ۷۹ تن کشته بیشترین و استان‌های ایلام با ۸۲ تن و کهگیلویه و بویراحمد با ۱۰۶ تن، کمترین تعداد کشته‌های ناشی ازحوادث رانندگی را در نیمه اول سال جاری داشته‌اند.

 

معاون پزشکی و آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی در ادامه اظهار داشت: بررسی‌های گروه آمار سازمان نشان می‌دهد ۷۸٫۵ درصد از کشته‌های ناشی از تصادفات مرد و ۲۱٫۵ درصد زن بوده‌اند.
 

امین مدنی آزاد شد

Posted:

جرس: امین مدنی، روزنامه نگار زندانی، آزاد شد.

 

به گزارش تا آزادی روزنامه نگاران زندانی، امین مدنی روزنامه نگار سنندجی پس از چند روز بازداشت با اخذ تعهد آزاد شد.

 

مدنی مدیر اجرایی هفته نامه توقیف شده کرفتو و همکار نشریات دیار کهن و ندای گروس است که بیست و پنجم مهرماه در میدان اقبال سنندج توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.
 

حسینی: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به مطبوعات نگاه حمایتی دارد

Posted:

جرس: در حالی که ایجاد محدودیت‌های رسمی و غیررسمی برای مطبوعات، توقیف مطبوعات و فشارهای قضایی و امنیتی بر اهالی مطبوعات و بازداشت‌ روزنامه‌نگارن در یک سال اخیر با شدت پیش رفته است، روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با اعضای هیئت منصفه مطبوعات مدعی شد که "نگاه این وزراتخانه به مطبوعات یک نگاه حمایتی است."


به گزارش مهر، سید محمد حسینی در این جلسه که بعدازظهر دیروز یکشنبه برگزار شد با اشاره به اهمیت بخش‌های نظارتی از جمله هیئت نظارت و هیئت منصفه گفت: یکی از ابزاری که امروزه در جبهه جنگ نرم مورد طمع دشمن قرار گرفته است، روزنامه ها و مطبوعات است و ما نباید اجازه بهره برداری از این ابزار را به دشمن بدهیم.

 

وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار نظر کرد: با توجه به نقش مهم مطبوعات در انتقال ارزش‌ها و آرمانهای بلند انقلاب اسلامی انتظار ما از مطبوعات و هیئت منصفه و هیئت نظارت بر مطبوعات این است که در جهت ایجاد فضای مطلوب رسانه‌ای که درشأن نظام اسلامی و ملت مسلمان ایران است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را یاری رسانند.

 

حسینی افزود: ما تلاش می کنیم تا با رفع ابهامات قانونی و تکمیل قانون جامع رسانه‌ها، فرصت مناسبی برای شکوفایی مطبوعات متعهد کشور فراهم کنیم.

 

در ادامه جلسه محمد علی رامین معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، که چندی است زمزمه کنار گذاشته شدن وی از این سمت به گوش می‌رسد، هیئت نظارت برمطبوعات و هیئت منصفه مطبوعات را "پناهگاه امن ارزش‌های اسلامی و ملی در عرصه رسانه‌ها" دانست و افزود: نقش حمایتی هیئت نظارت و هیئت منصفه قطعا شایسته رسانه‌هایی است که در جهت شکوفایی فرهنگ اصیل اسلامی و پیشرفت کشور و عدالت در همه عرصه‌های ملی تلاش کنند.


 

رحیم صفوی: یكی از اهداف جنگ نرم می‌تواند مساله هدفمند كردن یارانه‌ها باشد

Posted:

در جریان همایش جنگ نــرم

جـــرس: در آستانه اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و در راستای هشدار مقامات جمهوری اسلامی در مورد هرگونه اعتراض به روند و اجرای افزایش قیمت ها، دستیار و مشاور عالی فرمانده كل قوا در جریان همایش موسوم به "جنگ نرم"، اظهار عقیده کرد "یكی از اهداف جنگ نرم در شرایط فعلی می‌تواند مساله هدفمند كردن یارانه‌ها باشد."


سردار رحیم صفوی، "در سطح استراتژیک" برنامه های دشمن را "تاثیرگذاری بر باور مدیران كشور، ایجاد ناپایداری و بی‌ثباتی در تصمیمات ملی كشور، ایجاد شكاف بین مسوولان و رابطه‌ مردم با مسوولان، ناكارآمد جلوه دادن تصمیمات نظام، یأس‌آفرینی و القای بحران و نیز تضعیف باورها و ارزش‌ها دانست" و "تاكتیك‌های دشمن" را، "سلب امید نسبت به آینده، تضعیف اعتماد ملی و اعتماد به سرنوشت كشور، سلب مشروعیت و مقبولیت مدیران نظام و تشویق توده‌ مردم به ناآرامی" ذکر کرد.


هدف نهایی جنگ نرم، جنگ قدرت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برای تسلط بر جهان شرق است

به گزارش ایسنا، یحیی رحیم‌صفوی، فرمانده سابق سپاه پاسداران، در اولین روز همایش ملی جنگ نرم كه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران در حال برگزاری است، با اشاره به مهم‌ترین اهداف راهبردی طراحان جنگ نرم طی حدود ٢۰ سال گذشته - یعنی پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی- اظهار داشت: یكی از اهداف راهبردی طراحان جنگ نرم، تثبیت قدرت هژمونیك غرب به رهبری آمریكا و هم‌پیمانان آن در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی در مقیاس جهانی خصوصا در قاره‌ی آسیا است.


وی با بیان این‌كه "هدف نهایی جنگ نرم، جنگ قدرت فرهنگی، سیاسی و اقتصادی برای تسلط بر جهان شرق است"، تصریح كرد: مساله راهبردی جنگ نرم، انتقال قدرت از غرب به شرق عالم است. اندیشمندان و تحلیل‌گران مسائل سیاسی و اجتماعی این‌گونه تحلیل می‌كنند كه در هزاره‌ سوم، قدرت از نیمكره غربی به نیمكره شرقی در حال انتقال است و این یك هدف كاملا راهبردی برای طراحان جنگ نرم به حساب می‌آید.


قطب جهان اسلام سبب نگرانی جدی برای غرب است
دستیار عالی فرمانده كل قوا افزود: هدف دوم طراحان جنگ نرم، سلطه‌ كامل قدرت‌های آمریكا و اروپا در ابعاد مختلف و جلوگیری از تشكیل قدرت‌های جهانی بزرگ، جلوگیری از حركت به سمت چندقطبی شدن جهان و به‌خصوص جلوگیری از قدرت گرفتن كشورهای جهان اسلام است. قطب جهان اسلام با داشتن یك برتری ایدئولوژیك و با وجود برتری در قدرت اقتصادی نظیر وجود بیش از 75 درصد از ذخایر اثبات شده‌ نفت دنیا، وجود بیش از 57 درصد ذخایر اثبات شده‌ گاز جهان و نیز حضور جمعیت بالا و سرزمین‌های گسترده‌ اسلامی به میزان حدود یك چهارم مساحت سرزمین‌های خشكی جهان و هم‌چنین ظهور و بروز رهبران و كشورهای قدرتمند در جهان اسلام برای طراحان جنگ نرم یك نگرانی جدی است.


وی با اشاره به سومین هدف راهبردی جنگ نرم اظهار كرد: یكی دیگر از اهداف اصلی دشمنان طراح جنگ نرم این است كه می‌خواهند فضای دین‌گرایی و اخلاق را از كشورهای اسلامی نظیر ایران پاك كنند و در نتیجه می‌توان گفت كه هدف سوم جنگ نرم، تغییر باورها، ارزش‌ها و افكار جامعه به منظور تغییر الگوی رفتاری و تغییر ساختار نظام‌های مورد هدف در جنگ نرم است.


هدفمندی یارانه ها و جنگ نرم
وی هم‌چنین به مسائلی نظیر اجرای قانون هدفمند كردن یارانه‌ها در كشور اشاره كرد و افزود: یكی از اهداف جنگ نرم در شرایط فعلی می‌تواند همین مساله هدفمند كردن یارانه‌ها باشد. این طرح یك پیش‌بینی درست و اقتصادی برای آینده كشور است و ما چاره‌ای جز اجرای آن نداریم و در نتیجه از همه‌ مردم و اندیشمندان می‌خواهیم كه به این مساله توجه داشته باشند.


دستیار و مشاور عالی فرمانده كل قوا در ادامه با اشاره به سطوح مختلف جنگ نرم اظهار كرد: در سطح راهبردی، طراحان جنگ نرم مسائلی نظیر تاثیرگذاری بر باور مدیران كشور، ایجاد ناپایداری و بی‌ثباتی در تصمیمات ملی كشور، ایجاد شكاف بین مسوولان و رابطه‌ مردم با مسوولان، ناكارآمد جلوه دادن تصمیمات نظام یأس‌آفرینی و القای بحران و نیز تضعیف باورها و ارزش‌ها را پی‌گیری می‌كنند.


تشویق مردم به ناآرامی ها نیز در جنگ نرم دنبال می شود
صفوی افزود: در سطح تاكتیكی جنگ نرم، تاكتیك‌هایی نظیر سلب امید نسبت به آینده، تضعیف اعتماد ملی و اعتماد به سرنوشت كشور، سلب مشروعیت و مقبولیت مدیران نظام و تشویق توده‌ مردم به ناآرامی از سوی دشمنان و طراحان اصلی جنگ نرم دنبال می‌شود.


وی در ادامه سخنان خود با بیان این‌كه "مقابله با جنگ نرم و تبدیل كردن آن به یك فرصت، اصولی دارد"، خاطرنشان كرد: هر كشوری منابع خاصی برای قدرت نرم در اختیار دارد. و از منابع قدرت نرم ما در ایران می‌توان به ایدئولوژی و فرهنگ اسلامی، قدرت نفوذ رهبری ما در مقیاس داخلی و مقیاس جهانی و نیز درجه‌ وفاداری ملت اشاره كرد.


دستیار و مشاور عالی فرمانده كل قوا، در اختیار داشتن افراد دانشمند و خلاق، برخورداری از تحصیل‌كردگان متعهد به مردم و منافع كشور، نرخ بالای سواد دانشگاهی و وجود اقشار مختلف باانگیزه و دارای روحیه‌ ملی و حماسی را از دیگر منابع قدرت نرم در كشور برشمرد و عنوان كرد: گسترش دامنه فعالیت‌های فرهنگی و افزایش محصولات فرهنگی تاثیرگذار بر اقشار مختلف به‌ویژه جوانان و البته دانشجویان و اساتید، استفاده از دیپلماسی عمومی، رسیدگی مناسب به قومیت‌ها و در نهایت عملیات روانی متقابل، از جمله مهم‌ترین راهكارهایی است كه می‌توان در برابر جنگ نرم دشمنان به كار بست كه در مورد مولفه‌ اخیر باید گفت كه صدا و سیما و همه‌ كسانی كه با منطق و اندیشه می‌توانند بر مخاطبان جنگ نرم اثر بگذارند نظیر صاحبان رسانه‌ها و یا هنرمندان، وظایفی دارند.


صفوی در ادامه گفت: اگر مسوولان كشور، جنگ نرم را یك واقعیت، حقیقت و تهدید جدی علیه مصالح ملی ما تشخیص می‌دهند، باید الزامات لازم برای تعیین راهبرد مقابله با آن را تهیه كنند كه در این زمینه می‌توان چهار راهبرد اساسی را متصور بود. راهبرد اول این است كه ساختار و سازمان لازم به عنوان یك ستاد هماهنگی برای تبیین الزامات مقابله با جنگ نرم را باید در كشور به وجود آورد و در راهبرد دوم، دكترین و استراتژی مناسب برای مقابله با جنگ نرم باید تدوین شود.


دستیار و مشاور عالی فرمانده كل قوا در پایان با اشاره به دو راهبرد دیگر به عنوان الزامات مقابله با جنگ نرم اظهار كرد: استفاده از همه‌ نیروهای انسانی و امكانات لازم و متخصصان امر به‌ویژه در بخش‌هایی نظیر جنگ سایبری، راهبرد دیگر مقابله با جنگ نرم است و راهبرد دیگر در این زمینه، توانمندسازی نیروهای كارآمد و تهیه‌ امكانات لازم خواهد بود و باید توجه داشت كه بیشترین نیروهای انسانی متخصص ما در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها حضور دارند و امكانات و اعتبارات لازم در سطوح مختلف نیز باید فراهم شود.


گفتنی است در جریان "همایش ملی جنگ نرم" كه طی روزهای سوم و چهارم آبان ماه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد، علاوه بر رحیم صفوی، محمود احمدی‌نژاد و میرتاج‌الدینی (معاون پارلمانی رئیس دولت)، سیدمحمدرضا حسینی وزیر ارشاد، علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی محی‌الدین حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری، سردار جلالی ریاست سازمان پدافند غیرعامل کشور، محمد محمدیان مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حاج علی اکبری و پناهیان به سخنرانی می‌پردازند.