جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


هاشم صباغیان آزاد شد

Posted:

جرس: بر اساس اخبار واصله دقایقی پیش مهندس هاشم صباغیان آزاد شد.

صباغیان روز جمعه به همراه کتر ابراهیم یزدی، دکتر علی اصغر غروی و جمعی دیگر از فعالان سیاسی عضو نهضت آزادی ایران به اتهام شرکت در مراسم نماز جمعه دکتر غروی، در اصفهان بازداشت شد.

هنوز در رابطه با آزادی سایر بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست.

رييس كل دادگستري استان تهران لغو انحلال جبهه مشاركت را تكذيب كرد

Posted:

 

 

 

جرس: رييس كل دادگستري استان تهران لغو انحلال جبهه مشاركت را تكذيب كرد

عليرضا آوايي بعد از ظهر امروز(چهارشنبه) در گفت‌وگو با  ايرنا اظهار داشت: طبق اطلاعي كه من در مورد پرونده جبهه مشاركت از دادگاه‌هاي تهران گرفتم، آنچه اخيرا سخنگوي قوه قضاييه مطرح كردند مبني بر اينكه دادگاه حكم انحلال اين حزب را صادر كرده و اين حكم قطعيت پيدا كرده، درست است.


وي توضيح داد: جبهه مشاركت پيش از اين پرونده اي در مجتمع شهيد بهشتي داشته است اما مجموعه سوابق اين حزب به دادگاه انقلاب تهران انتقال پيدا كرده است.


رييس كل دادگستري استان تهران تاكيد كرد: جبهه مشاركت حق هيچ‌گونه فعاليتي را ندارد.


آوايي در پاسخ به سووالي در مورد اينكه آيا حكمي در مورد ادامه فعاليت جبهه مشاركت صادر شده، گفت: تا كنون چنين حكمي نديده ام.


رييس كل دادگستري تهران تصريح كرد كه وضعيت جبهه مشاركت همان سخناني است كه سخنگوي قوه قضاييه اخيرا در نشست خبري عنوان كرده اند.


به گزارش ايرنا سخنگوي قوه قضاييه پنجم مهرماه 89 در نخستين نشست خبري خود با بيان اينكه دادگاه دو حزب سياسي جبهه مشاركت و سازمان مجاهدين را منحل كرده و در حال حاضر حق فعاليت سياسي ندارند گفته بود: در مورد حزب مشاركت و سازمان مجاهدين، كميسيون ماده 10 احزاب پروانه اين دو جريان را متوقف كرد و درخواست خود مبني بر انحلال اين دو حزب را به دادگاه ارايه داد.


محسني اژه اي افزود: دادخواست كميسيون ماده 10 قانون احزاب پس از ارجاع به دادگاه و تصميم گيري درباره آن از سوي دادگاه تاييد و پروانه فعاليت اين دو حزب منحل شد.


دادستان كل كشور تصريح كرد: در حال حاضر اين دو حزب حق هيچ گونه فعاليت بر اساس اساسنامه قبلي را ندارند. 

این در حالیست که عباس‌زاده مشگيني  اعلام کرد که احزاب مشاركت و مجاهدين قطعا منحل شده‌اند. دبير كميسيون ماده 10 احزاب گفت: اين دو حزب به طور قطع منحل شده اند و راي دادگاه به دبيرخانه كميسيون ارسال شده است.

به گزارش  فارس، وی با اشاره به ادعاي حزب  مشاركت مبني بر ابطال راي كميسيون ماده 10 در خصوص اين حزب گفت: پرونده دو حزب منحل شده مشاركت و مجاهدين صرفا در شعبه 15 دادگاه انقلاب مطرح و رسيدگي شده است.

وي با تاكيد بر اينكه شعبه 15 راي قطعي بر انحلال اين دو حزب داده است، ادامه داد: رونوشت راي رسما به دبيرخانه كميسيون ماده 10 ارسال شده و بعيد است در مورد يك موضوع دو راي متناقض داده شود.

فارس افزوده، بنابر پيگيري‌هاي خبرنگار توانا يك مقام قوه قضائيه نيز كه نخواست نامش ذكر شود درباره خبر منتشر شده مبني بر راي شعبه 27 دادگاه عمومي و حقوقي مجتمع قضايي شهيد بهشتي اظهارداشت: اين شعبه حقوقي است در حالي كه مورد اين دو حزب كيفري است و راي صادر شده مبني بر ابطال راي كميسيون ماده 10 فاقد اعتبار است.

وي دليل عدم اعتبار اين راي را عدم ورود دادگاه حقوقي به ماهيت عنوان كرد و گفت: حكم كيفري لازم الاعتبار است.

سازماندهی اراذل  و اوباش چالوس در اتفاقات سال گذشته تهران

Posted:

جرس: طبق اطلاعات واصله ؛ شیخ الاسلام وزیر کار دولت احمدی نژاد توسط چندتن از دوستان و نزدیکان و همشهریان خود در شهرستان چالوس در دوران درگیری های شهری در  تهران و تظاهرات خیابانی با اجیر کردن تعدادی از اراذل و اوباش شهرستان چالوس و انتقال آنها به  تهران و استقرار آنان در چند ساختمان که از قبل آماده شده بود نسبت به هدایت آنها جهت حمله به دانشجویان و مردم و ضرب و شتم آنها اقدام نموده است.

این اراذل و اوباش در ساختمانهای مهیا شده توسط وزارت کار مستقر شدند . گفته می شود این افراد روزانه بین 100 تا 250 هزار تومان حقوق دریافت کردند .

محمد خاتمی: زیر پاگذاشتن معیارهای اخلاقی، انسانی و قانونی به نام دفاع از انقلاب مصداق فتنه است

Posted:

جـــرس: محمد خاتمی با بیان اینکه "امروز زیاد از فتنه دم می‌زنند و واقعاً هم در دوران فتنه به سر می‌بریم"، "زیر پاگذاشتن معیارهای اخلاقی، شرعی، انسانی و قانونی به نام دفاع از انقلاب و ارزشها" را مصداق بارز فتنه خواند. وی همچنین یادآور شد "اخلاقی بودن یك حكومت را با میزان موفقیت در مبارزه با فقر و رهایی جامعه از بند اسارت می‌توانیم بسنجیم و اخلاقی بودن یك جامعه دینی، نه با میزان پایبندی آن به ظواهر، بلكه با ترویج محتوا باید سنجیده شود."

 

به گزارش روابط عمومی دفتر سیدمحمد خاتمی، وی در دیدار با جمعی از زنان اصلاح طلب؛ همسران زندانیان و محکومان سیاسی، ضمن همدردی با آنان و دعوتشان به صبر و مقاومت و متانت، تاکید کرد "مراد از صبر، انفعال و بی تحركی نیست؛ بلکه مراد مقاومت است."


اخلاق بسیار گسترده‌تر از بایدها و نبایدهاست
خاتمی خاطرنشان نمود در این جمع می‌خواهم کمی درباره اخلاق و الزامات آن برای جامعه و بخصوص حکومت و نظام صحبت کنم. هرچند حق مطلب در این باب با بحثی درازدامن ادا می شود که نیاز به مجالی دیگر دارد."


وی افزود:"در اینجا بخصوص لازم است در باره "صبر" که مسلما از فضائل اخلاقی است و همه ما در این موقعیت حساس به آن نیاز داریم سخن کوتاهی بگویم."
رئیس بنیاد باران یادآور شد:"ممکن است كسانی به این نتیجه برسند با وجود شریعت که فقه متکفل بیان آن است و همه زوایا و جهات فردی و اجتماعی را در بر می‌گیرد دیگر اخلاق جایی ندارد."


رئیس‌جمهور سابق تصریح کرد:"در شریعت روا و ناروا باید و نباید و خوب و بد مشخص می‌شود یا با بیان ملاکهای کلی زمینه استنباط آنها فراهم می‌شود و اخلاق هم كه معطوف به بایدها و نبایدها است دیگر موضوعیت ندارد، ولی این سخن درست نیست."


وی در بیان علت نادرست بودن این سخن اظهار داشت:"زیرا اولا، اخلاق بسیار گسترده‌تر از بایدها و نبایدهاست.ثانیا به نظر می‌رسد که شریعت با همه اهمیتی که دارد در طول اخلاق قرار می‌گیرد بخصوص با توجه به حدیث معتبری که از پیامبر اکرم نقل شده است كه هدف بعثت را استقرار اخلاق نیكو معرفی می كند."


شریعت علاوه بر اینکه باید طبق میزان عدل باشد باید اخلاقی هم باشد
رئیس‌جمهور سابق ایران یادآور شد: "استاد شهید مطهری در باب عدالت و نسبت آن با دین و شریعت تعبیر جالب و درستی دارند. به عقیده ایشان و بسیاری از بزرگان شیعه و اسلام و طرفداران عدل، عدالت حقیقی است که آسمان و زمین بر اساس آن بنا شده و گردش روزگار بر محور آن است و همچنین ملاک و معیاری است که باید بر رفتار فردی و پیوند اجتماعی نیز حاکم باشد."

خاتمی افزود:"به نظر این استاد بزرگوار عدل در سلسله علل احکام قرار می‌گیرد یعنی خداوند متعال به آنچه عدل است امر و از آنچه ظلم است نهی می‌کند . بنابراین اگر چیزی مصداق ظلم بود نمی تواند از طرف خداوند مورد تائید قرار گیرد و اگر سند نقلی در این باب بود یا باید حکم به بطلان و بی‌اعتباری آن کرد یا به نحوی باید تاویل و توجیه شود که با عدل سازگار افتد."

رئیس دولت اصلاحات ادامه داد:"من می‌خواهد این نظر مبارک را تعمیم بدهم و بگویم"اخلاق" هم در سلسله علل احکام قرار می‌گیرد اصلا خود عدل و عدالت زیر مجموعه اخلاق است. حاصل سخن اینکه شریعت علاوه بر اینکه باید طبق میزان عدل باشد باید اخلاقی هم باشد."


وی آنگاه این پرسش را مطرح کرد که اخلاق که چنین اهمیت والایی دارد چیست و گفت:"سخن در این باب بسیار طولانی و پیچیده است و فیلسوفان و عالمان اخلاق در این زمینه بحث‌های فراوان دارند و متكلمان و معلمان فكر و معرفت اسلامی هم در این باب گفتارهای زیادی دارند."


رئیس بنیاد باران ادامه داد: من در اینجا به آیه‌ای از قرآن کریم اشاره می‌کنم و سعی می‌کنم دامنه بحث را خیلی گسترده نكنم."لیس البر"ان تولوا وجوهكم قبل المشرق و المغرب لكن البر من آمن بالله و الیوم الاخر و الملائكه و الكتاب و والنبیین و آتی المال علی حبه ذوی القربی و الیتامی و المساكین و ابن السبیل و فی الرقاب و اقام الصلوه و آتی الزکوه و الموفون بعهدهم اذا عاهدوا و الصابرین فی البأساء و الضراء و حین البأس اولئک الذین صدقوا و اولئک هم المتقون (177 بقره)"
به گفته خاتمی، این آیه محتوی مطالبی است که در شناخت اخلاق اسلامی و پاره ای از حدود و لوازم آن می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد البته دلیل، منحصر به این آیه نیست.


رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها تاکید کرد: آنچه مسلم است محور و مدار و موضوع اصلی اخلاق از ارسطو تا كانت و ازعالمان و فیلسوفان بزرگ اسلامی و غیراسلامی "خیر" و "نیكی" است و بایدها و نبایدها معطوف به خیر و شر است.و باید توجه داشت که اخلاق هم به اخلاق نیکو و اخلاق بد قابل تقسیم است ولی وقتی به صورت مطلق بیان می‌شود نوعا مراد همان اخلاق نیکو است.


وی ادامه داد: در این آیه کلمه "بر" بكار رفته است در قرآن کلمه "خیر" هم آمده است گرچه گاهی به معنی مال و گاهی به صورت صفتی كه تفضیل و رجحان را بیان می كند و به معنی "بهتر" استعمال شده است ولی به معنی نیكوئی و خوبی هم هست و نیز مشتقات "حسن" چون احسان و محسن هم در قرآن هست ولی در این آیه "بر" مورد توجه است كه همان نیكی و خوبی و خیر است.


رئیس‌جمهور دولت اصلاحات یادآور شد: آیه می فرماید: برّ (نیكی) آن نیست كه رو به سوی خاور و باختر بچرخانیید و بگردانید به عبارت دیگر ظواهر كار هر چند مهم است ولی هدف نیست و به صرف رعایت آنها "برّ" تحقق نمی یابد بلكه این ظواهر معطوف به محتوای مهمی است كه اگر نبود "برّ"هم نیست و این نكته بخصوص برای جوامعی كه نسبتی با دین دارند و در معرض آفت ظاهر پرستی قرار می گیرند بسیار در خور توجه است.


وی همچنین اظهار داشت: "برّ" و "خیر" در نظر قرآن عبارت است از "ایمان به خداوند و جاودانگی انسان و وجود روز بازپسین ونیز باور به نیروهای ماورای مادی فرشتگان و ایمان به كتاب كه میزان پندار و گفتار و كردار نیك را بیان می كند و هم آغوش با حق و حقیقت است و نیز پذیرش واسطه های فیض و پیام الهی و رهبران جامعه بشری به سوی رستگاری و كمال یعنی پیامبران و بعد به پاره ای از خصلت ها و رفتارها می پردازد.


گفتاری از امانوئل کانت در باب اخلاق
خاتمی ادامه داد: جالب است در اینجا به نكته ای اشاره كنم و آن اینکه "كانت" فیلسوف بلند آوازه آلمانی كه در عالم جدید جایگاهی بی بدیل دارد در "نقد عقل نظری" خود بر این باور است كه عقل از رسیدن به ما بعد الطبیعه ناتوان است و "ما بعد الطبیعه نظری" ناممكن است ولی او در نقد عقل عملی و ما بعد الطبیعه اخلاق به این نتیجه می رسد كه وجدان اخلاقی به همان اندازه روشن و بدیهی است كه آسمان پر ستاره بالای سرمان و ضمن بیان ملاك های عقل عملی و اخلاق به دو امر مهم می رسد: یكی وجود خداوند است و دیگری جاودانگی جان آدمی كه بدون آن دو همه نظام ستبر اخلاقی او از میان می رود.
رئیس‌جمهور سابق کشورمان در ادامه بحث خود گفت: در اینجا"بر" و "نیكویی" عبارتست از ایمان به خدا و معاد و فرشتگان و كتاب آسمانی و پیامبران و بعد به پاره ای از خصلت ها و رفتارهایی كه مصداق "خیر" و ”برّ“اند می پردازد.


وی افزود: "دهش مال به فقیران و زمین گیران و گرفتاران و آزاد كردن بردگان و نیازمندان و ... برپاداشتن نماز (نه فقط نماز خواندن) و دادن افزونی مال (زكوه) و پای بندی به عهد و پیمانی كه برقرار می كنیم و شكیبایی در برابر نا ملایمات و مشكلاتی كه از بیرون به انسان می رسد (بأساء) و آنچه از درون می آید(ضراء) و نیز پایداری و مقاومت و شكیبایی در درگیری های خشنی كه بر جامعه تحمیل می شود مثل جنگ. و آیه با این كلام به پایان می رسد كه آنان كه چنین باشند و چنان كنند راست گویان درست كردار و پرهیزگار هستند."


رئیس بنیاد باران تصریح کرد: "درست است كه فرمان های اخلاقی متوجه فرد است ولی جمع و جامعه و شخصیت های حقوقی (به تعبیر امروز)هم مخاطبند.مثلا یك حكومت اخلاقی آنست كه وفای به عهد كند یعنی در چارچوب پیمانی كه با مردم جامعه خود یا جامعه بین المللی بسته لست حركت كند و بنا بر این خروج آن از ضوابط قانون اساسی یا كنواسیون‌ها و نهادهائی كه عضویت در آن را پذیرفته است نقض این ملاك اخلاقی و مردود است."


پارامترهای اخلاقی بودن یك حكومت
وی افزود: "اگر سخن از بخشش و دهش و انفاق است وقتی به جامعه و حكومت می رسد مراد تمهید و اجرای ساز و كاری است برای براندازی فقر و بهبود وضع اقتصادی و معیشتی جامعه و افراد ...و بنابراین ما می‌توانیم اخلاقی بودن یك حكومت را به میزان موفقیت او در مبارزه با فقر و رهایی جامعه از بند اسارت و وابستگی و رقیت و رفع تنگناهای عقب ماندگی و تبعیض و نظایر آن بسنجیم."


رئیس دولت اصلاحات ادامه داد: "صرف نظر از اینكه مقتضای عدالت كه خصلت حكومت مطلوب است نیز همین‌هاست؛ یا اخلاقی بودن یك جامعه دینی را نه به میزان پایبندی آن به ظواهر بلكه علاوه بر آن با رواج و ترویج محتوای دین یعنی اخلاق؛ عدالت؛ راستی و ... باید سنجیده شود."


مراد از صبر، انفعال و بی تحركی نیست. مراد مقاومت است
وی با اشاره به تاکیدات قرآن کریم به صبر و شکیبایی گفت: ما در همه حال به صبر و شکیبایی نیازمندیم بخصوص در شرایط فعلی و از جمله برای شما و عزیزانتان که در تنگنای مضاعف هستند."


سیدمحمدخاتمی تصریح کرد: "مراد از صبر، انفعال و بی تحركی نیست. مراد مقاومت است و اینكه در برابر مشكلات و سختی ها مایوس نشد و كارآئی را از دست نداد.باید مقاوم بود و در عین حال راه را گم نكرد اگر فردی یا جمعی هدف مقدس دارد باید مشقت‌های مسیر به سوی آن هدف را نیز تحمل كند و با توكل به خدا بی هیچ وادادگی و یاس و انفعال و با تدبیر راه خود را ادامه دهد."


وی یادآور شد: "به هر حال خواستم اشاره‌ای بكنم به اخلاق و معنای اخلاقی بودن جامعه بخصوص جامعه‌ای كه نسبتی با دین دارد و نیز تاكید داشته باشیم بر صبر بخصوص برای ما كه به اخلاقی بودن دینمان باور داریم و اینكه مبادا مشكلات ما را دچار یاس كند."


درد مشترک داریم
خاتمی آنگاه با اشاره به مطالبی كه بانوان حاصر در جلسه بیان كردند گفت:"من، همسران شما و بسیاری از كسانی را كه امروز گرفتار و در تنگنا هستند می‌شناسم و باور مشترک ما و شما و ایشان، اسلام و ایران و حق و حرمت ایرانی و عزت انسان در همه جا و همه حال بوده است و درد مشتركمان از جمله اینكه شاهد رفتارها روش‌ها و سیاست‌هایی هستیم كه بیش از آنكه ضررش متوجه افراد و خانواده‌ها و جامعه باشد متوجه نظامی است كه به آن دلبسته‌ایم و برای استقرار آن هزینه هنگفتی پرداخت شده است و از جمله جان‌ها و خون‌های زیادی در راه آن نثار شده است و باید بگویم تنها تاسف از رواج دروغ و تهمت و ناسزاگویی و مظلوم واقع شدن كثیری از افراد نیست، علاوه بر آن تاسف بیشتر اینكه این رفتارها و گفتارها وقتی به نام نظام بیان می شود سبب می‌شود كه چهره نظام مخدوش و زشت نشان داده شود."


واقعاً هم در دوران فتنه به سر می‌بریم
رئیس‌جمهور سابق کشورمان ضمن اشاره به سخنان رهبران و متصدیان حکومت مبنی بر وجود "فتنه"، با بیان اینکه "امروز زیاد از فتنه دم می‌زنند و واقعاً هم در دوران فتنه به سر می‌بریم"، اظهار داشت:"من می‌گویم آیا از مصادیق فتنه این نیست که معیارهای اخلاقی، شرعی، انسانی و قانونی به نام دفاع از ارزشها و انقلاب زیر پا گذاشته شود؟ و در نتیجه آن علاوه بر ظلم و ستمی که می شود و هزینه‌هایی که جامعه می پردازد چهره نظام نیز زشت جلوه داده می شود."


وی با ابراز تاسف شدید از هزینه داشتن نقد و انتقاد، تاکید کرد: "چرا باید آزادیهایی که در متن قانون اساسی بر آن تأکید شده است محدود شود و از طرف دیگر هر تهمت و ناسزا و ناروایی آزاد باشد یا برخورد مناسب با آن نشود؟ اگر اینها به نام نظام و انقلاب باشد جفا به نظام و انقلاب نیست؟"


رئیس بنیاد باران افزود: "علیه نظام و انقلاب و ملت و کشور ما توطئه‌های بزرگی وجود داشته و دارد و باید هم همه هوشیار باشیم و آیا نباید تأمل و اندیشه کرد که وقتی دشمنان نتوانستند از راه تهاجم نظامی و رواج امواج تروریسم و حمایت از تروریست‌ها و تحریم ها و فشارها به مقاصد خود برسند راههای دیگری را هم خواهند پیمود. از جمله اینکه در افکار عمومی جهان و حتی مسلمانان نظام ما را خشن، ضد حقوق بشر و نظائر آن نشان دهند؟"


خیرخواهان چاره جویی کنند
وی هشدار داد:"اگر خدای ناخواسته در این مسیر شوم موفق شوند، ضربه زدن نهایی به نظام و کشور برایشان آسان تر و کم هزینه‌تر خواهد بود و اگر کسانی با هر نیتی در این مسیر حرکت کنند آیا در دام فتنه و توطئه نیفتاده‌اند؟ اینها از جمله اموری است که خیرخواهان و دلسوزان واقعی انقلاب و کشور باید به آن توجه و برای آن چاره‌جویی کنند."


خاتمی تصریح کرد:"خواست ما پاس داشتن قانون اساسی و فعالیت در چارچوب آن و اجراء و جاری شدن این پیمان جمعی برای همه به صورت همه جانبه و جامع. بخصوص رعایت آن از جانب حکومت است."


جلوی آزادی های مصرح و مشروع را نگیرید
وی همچنین اظهار داشت:"نباید به هیچ وجه جلوی آزادی‌های مصرح و مشروع گرفته شود و هیچکس نباید برخلاف ضوابط قانون و بخصوص قانون اساسی بازداشت، بازجویی و محاکمه شود."


برخورد با احزاب کاملا سیاسی است
رئیس‌جمهور سابق ایران در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت:"چگونه است که به سادگی اعلام می شود فلان حزب و به همان تشکل رسمی که مسؤولیت های خود را آشکارا پذیرفته و در درون نظام فعالیت کرده و می کند منحل شده است؟ اگر رسیدگی به اتهامات احزاب و گروههای رسمی سیاسی مصداق امر سیاسی نیست پس چه چیز سیاسی است؟ حتی اگر متهم به فعالیت علیه امنیت ملی باشد و هر اتهام و جرم سیاسی باید در دادگاه صالح با حضور هیأت منصفه‌ای که واقعاً نماینده افکار عمومی باشد مورد بررسی قرار گیرد و متهم باید از همه حقوق و امکاناتی که قانون مقرر کرده است برخوردار گردد."


سیدمحمدخاتمی خاطر نشان کرد:"اگر کسی با هر اتهام و جرم ادعا کرد که مورد اتهام و برخورد نادرست بوده و شکایتی کرد، وظیفه قانونی حکومت است که عادلانه به آن رسیدگی کند تا واقعیت مشخص گردد، نه اینکه به جرم اعمال حق قانونی (مثلا شکایت) مورد فشار قرار گیرند و دست کم در عرصه تبلیغات با انواع ناسزاها و ناروایی‌ها بدون اینکه امکان دفاع از خود داشته باشند مواجه باشند. طرح و نقد این مسائل و حتی اعتراض به آنها از سر دلسوزی است. تقاضای فضای آزاد و گذر از حالت امنیتی و فشارها، نشانه علاقه به نظام است و باید مورد تقدیر قرار گیرد نه نکوهش و برخوردهای ناروا."


به گزارش روابط عمومی دفتر خاتمی، در آغاز این دیدار حاضران ضمن تاکید بر روحیه قوی همسران و بستگانشان چه آنان که اینک در زندان به سر می‌برند؛ چه کسانی که به طور موقت بیرون از زندان هستند؛ به مشکلاتی که برای بسیاری از خانواده‌های آنان پیش می‌آید اشاره کردند و افزودند که انچه بر چهره‌های ارزنده و خدوم انقلابی کشور می‌رود جفاست.


از عدم رعایت ضوابط قانونی و عدم امکان استفاده آنان و بستگانشان از حقوقی که قانون و شرع برایشان به رسمیت شناخته است و نیز عدم رسیدگی به شکایت‌ها و اعتراضاتشان گلایه داشتند.


تماس وحید با مسوولین برای حمایت از صحبتهای احمدی نژاد

Posted:

جرس: شنیده شده آقای وحید مسئول پیگیری های ویژه دفتر رهبری با تماس تلفنی و حضوری به مسئولین کشور از جمله رئیس قوه قضائیه،رئیس مجلس،رئیس ائمه جمعه و برخی از نمایندگان خبرگان و مجلس از قول رهبری اعلام نموده است که در سخنرانی ها و موضع گیری ها از مواضع احمدی نژاد در آمریکا و طرح موضوع 11 سپتامبر حمایت کنند و در سخنرانی ها و مصاحبه های تلویزیونی و مطبوعاتی که انعکاس رسمی و غیر رسمی دارد از سیاستهای خارجی دولت و سخنرانی های احمدی نژاد حمایت نمایند.

توضیح اینکه طی هفته جاری اکثر ائمه جمعه و مسئولین کشور و برخی از نمایندگان مجلس از جمله؛لاریجانی و توکلی از مواضع احمدی نژاد در خارج کشور علی رغم انتقاداتی که به او داشته اند حمایت نموده اند

نسرین ستوده از سوم مهرماه در اعتصاب غذاست

Posted:

جرس:  نسرین ستوده حقوقدان پیگیر حقوق بشر، در تماس کوتاهی با همسر خود تصریح کرد که از سوم مهرماه در اعتصاب غذا بسر می‌برد.
 

بر اساس گزارش رسیده به جرس، رضا خندان، همسر ستوده تاکید می‌کند که پس از این تماس کوتاه، ارتباط تلفنی این وکیل برجسته قطع شده است.

ستوده، کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل و مادر دو کودک خردسال، 13 شهریورماه گذشته بازداشت شد. آخرین تماس تلفنی وی 27 شهریورماه بود. وی تاکید کرده بود که در صورت عدم رعایت حقوق شهروندی‌اش در زندان، اعتصاب غذا خواهد کرد. همین امر، به دل‌نگرانی‌ها در مورد وضع جسمی وی در روزهای اخیر دامن زد؛ تا آنکه امروز مشخص شد وی بیش از 10 روز است که در اعتصاب غذا بسر می‌برد.

 کمیته بین‌المللی حقوق بشر ایتالیا ، نخستین جایزه خود را در سال ۲۰۰۸ به نسرین ستوده اهدا کرد.

نسرین ستوده، وکیل مدافع جمع قابل توجهی از فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران، کنشگران مدنی و نوجوانان متهم در سال‌های اخیر بوده است.


 

رهبر جمهوری اسلامی: توجه ویژه به مسئله نخبگان در سالهای اخیر قابل تقدیر است

Posted:

نخبگان خواستار ایجاد فضای مناسب و بازتر در دانشگاهها شدند

جـــرس: رهبر جمهوری اسلامی توسعه ستم گری، ایجاد شكاف طبقاتی و بی توجهی به حقوق ملتها را از جمله نتایج "روند ناصحیح علم در غرب" ذکر کرد و گفت "در اسلام، تزكیه قبل از علم قرار دارد چرا كه اگر تزكیه نباشد علم به ابزاری برای خباثت و جنایت تبدیل می شود."

   رهبری، بدون توجه به بازداشت و محرومیت از تحصیل و تعلیق دانشجویان و نخبگان کشور، "فعالیتهای حمایتی از نخبگان و توجه ویژه به مسئله نخبگان" را در سالهای اخیر، "بسیار خوب و قابل تقدیر" ارزیابی كرد.    به گزارش سایت رهبر جمهوری اسلامی، وی در دیدار گروهی از نخبگان جوان کشور، سرمایه گذاری در عرصه علم و فناوری و نخبه پروریرا از اولویتهای اساسی برنامه ریزی توسعه مطلوب خواند و تشكیل چرخه كامل و بهم پیوسته انواع دانش های مورد نیاز كشور را امری ضروری و زمینه ساز پیشرفت پایان ناپذیر در رشته های علمی دانست.

آقای خامنه ای در این دیدار كه صبح روز چهارشنبه ١۴ مهرماه برگزار شد، خاطرنشان كردند: جبران عقب ماندگی مزمن، تاریخی و تحمیلی كشور در زمینه های علمی، نیازمند تلاش جدی و دوندگی بی وقفه هر ایرانی با شرف و همه مسئولان، نخبگان، دانشجویان و استادان است.

 

 سخنان رهبر جمهوری اسلامی پیرامون اهمیت این موضوع در حالیست که جمع وسیعی از دانشجویان و استادان کشور، هم اکنون در زندان به سر می برند و گروه زیادی از استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاهها، توسط دولت نهم و دهم، مشمول بازنشستگی اجباری، اخراج و تعلیق شده اند.

   وی همچنین افزود: دانشگاهها، "محیط زیست، شناسایی و پرورش نخبگان و استعدادهای جوان" به شمار می آیند و بنیاد ملی نخبگان، رؤسای دانشگاهها و مسئولان مرتبط با مراكز آموزش عالی، از این منظر به دانشگاهها توجه ویژه ای داشته باشند.  


رهبر جمهوری اسلامی فراهم آوردن زمینه و امكانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز نخبگان را مهمترین راه حمایت از آنان خواند و خاطرنشان كرد: استفاده از استادان بازنشسته در پژوهشگاهها می تواند حلقه وصل نسل جدید نخبگان و استادان قدیمی و مجرب دانشگاهها باشد.

 


وی فعالیتهای حمایتی از نخبگان و توجه ویژه به مسئله نخبگان را در سالهای اخیر، بسیار خوب و قابل تقدیر ارزیابی كرد و گفت: "باید به گونه ای عمل كرد كه پیچ و خمهای رایج اداری، شیرینی این خدمات را بكام نخبگان تلخ نكند."

 


رهبر جمهوری اسلامی هدف نظام اسلامی از پیشرفت علمی را مغایر با اهداف غربی ها خواند و گفت: "هدف غرب از پیشرفت علمی، به دست آوردن ثروت بود و در این مسیر، در برخورد با ملتها در شبه قاره هند، افریقا، شرق آسیا و امریكای لاتین ذره ای اخلاق و ایمان و حقوق مردم را رعایت نكردند."

وی توسعه ستم گری، ایجاد شكاف طبقاتی، بی توجهی به حقوق اساسی ملتها را از جمله نتایج هدف گذاری ناصحیح علم در غرب خواند و افزود: در اسلام، تزكیه قبل از علم قرار دارد چرا كه اگر تزكیه و تربیت انسانی نباشد علم به ابزاری برای خباثت و جنایت تبدیل می شود.


در ابتدای این دیدار چند تن از نخبگان کشور سخن گفتند و موضوعاتی را مورد تاکید و یادآوری قرار دادند و نسبت به عملی نشدن برخی وعده ها انتقاداتی مطرح کردند؛ از جمله:

  

 

-    ضرورت توجه بیشتر به علوم انسانی و محققان این رشته به منظور تولید نظریه های زیست بومی
-    اهمیت تأسیس پایگاه جامع داده های اجتماعی و فرهنگی کشور برای رشته های علوم اجتماعی
-    ایجاد فضای مناسب و بازتر در دانشگاهها و زمینه سازی برای بیان دیدگاههای مختلف
-    تناسب نداشتن تعداد اساتید و دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی و ضعف پژوهشی برخی اساتید
-    استفاده از اساتید جوان و آشنا با علوم و پیشرفتهای روز در دانشگاهها
-    هدایت پروژه های مقاطع تحصیلات تکمیلی به سمت بخش صنعت و نیازهای عملی و صنعتی
-    لزوم تغییر نگاه سنتی به بانوان و استفاده علمی و غیرشعاری از توان مدیریت و علمی آنان در سطوح بالا
-    ارائه تسهیلات به بانوان برای ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی در داخل
-    ایجاد بسترهای لازم برای تحقیق در عرصه های جدید پزشکی در لیزر و ژنتیک
-    توجه بیش از پیش به کیفیت مقالات و کارهای پژوهشی و هدایت آن به سوی تحقیقات کاربردی
-    ترویج چاپ مقالات علمی در مجلات معتبر داخلی
-    لزوم نظارت جدی بر نحوه هزینه بودجه های تحقیقاتی
-    اولویت دادن به اخلاق علمی در تدوین شاخص های پژوهش
-    ضرورت وجود ارزیابی علمی دائمی برای اساتید دانشگاهها و مراکز علمی
-    اهمیت تدوین آیین نامه و چارچوبهای کرسی های آزاداندیشی در دانشگاهها
-    عملی کردن وعده های داده شده و مصوبات دولت برای حمایت از نخبگان

 

 

تداوم بحران در بازار ارز با اجاره کارت ملی

Posted:

جـــرس: منابع خبری در شرح تداوم بحران در بازار ارز می گویند "سهمیه بندی ارز از سوی صرافی بانک ها و بسیاری از صرافی های تحت نظارت بانک مرکزی موجب شده تا برخی از مشتریان ارز و برخی دلالان، جهت تهیه ارز ضروری مورد نیاز خود و یا "بر اساس انگیزه های سوداگرانه"، مبادرت به اجاره کارت ملی افرادی کنند که نیازی به خرید ارز ندارند.


 دولت اعلام کرده بود که بانک ها در ازای ارایه هر کارت ملی، ارز مورد نیاز را به مشتریان خواهند فروخت؛ در عمل برخی مراجعه کنندگان به شعب بانک ها تنها موفق به خرید حداکثر سه هزار دلار ارز شده اند و بنا به گزارش خبرآنلاین، صرافی های عرضه کننده ارز تحت نظارت بانک مرکزی نیز، بیش از یک هزار دلار به هر فردی که کپی و اصل کارت ملی خود را به همراه دارد، نمی فروشند.


این درحالیست که مسئولان بانک مرکزی هفته گذشته و در اظهار نظر های پیاپی اعلام کردند بازار ارز در این هفته به آرامش خواهد رسید اما گزارش ها کماکان از بحران و آشفتگی بازار ارز خبر می دهد.


اجاره کارت ملی؛ نیاز به ارز یا کسب سود
گزارش شاهدان و منابع خبری حکایت از آن دارد که دلالان ارز، برای خرید و فروش بیشتر ارز کارت ملی اجاره می کنند و همزمان به دلیل عدم فروش ارز کافی از سوی دولت، برخی از افراد که به دلیل مسافرت، تامین ارز مورد نیاز برای تجارت و همچنین تامین شهریه دانشجویان مقیم خارج از کشور، نیازمند خرید ارز بیش از سهمیه های ارایه شده هستند، دست به کار اجاره کارت ملی دوستان و نزدیکان خود شده اند تا با چند بار مراجعه کمتر بتوانند ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند.


نرخ اجاره کارت ملی و آغاز زد و بند
بر اساس این گزارش، در حال حاضر هر کارت ملی بیش از 10 هزارتومان اجاره می شود. این رقم بر این اساس برآورد شده که قیمت دلار دولتی حدود یکهزار و 70 تومان است ولی از سوی صرافی ها حداقل یک هزار و 80 تومان خریداری می شود. بر این اساس خرید و فروش یکهزار دلار حداقل 10 هزار تومان سود دارد.
اما گزارش ها حاکی از آن است که اگر دلال ها روابط خاصی با صرافی بانک ها برقرار کنند، می توانند با یک کارت ملی تا سقف 30 هزار دلار ارز خریداری کنند و آن گاه سود فروش آن، ناگهان بالغ بر 300 هزار تومان خواهد بود.


با یک کارت ملی بیش از یکهزار دلار می توان ارز خرید
یک دلال ارز می گوید "تا کنون با یک کارت ملی چندین بار ارز سهمیه ای خریده ام ولی محدودیتی برایم ایجاد نشده است. به همین دلیل با یک کارت ملی بیش از یکهزار دلار می توان ارز خرید...البته فروختن دلار به صرافی ها مقداری دشوار شده چون معمولا به دلیل نوسان بالای نرخ ها از خرید و فروش اجتناب می کنند ولی به هر حال عده زیادی از مردم هستند که به هر دلیلی مجبورند در اسرع وقت ارز تهیه کنند."


همزمان یک صراف فعال در نزدیکی های چهارراه استانبول می گوید:"به دلیل این که بانک ها از اعلام نرخ ارز خودداری می کنند و نوسان نرخ ها به دلیل کندی توزیع ارز توسط بانک مرکزی بسیار بالاست و گاه حتی در پنج دقیقه برخی ارزها تا پنجاه تومان بالا و پایین می شوند، معاملات عمده بسیار پر ریسک شده و صرافی ها به دلیل نگرانی از زیان بالا ترجیح می دهند فعلا نظاره گر بازار باشند."


انتقاد مشتریان
بر اساس این گزارش، یک مشتری سرگردان در خیابان فردوسی که به دلیل معطلی زیاد برای خرید پوند انگلیس منتقد تند و تیز صرافی ها شده، می گوید:" صرافی ها فقط می خرند، نوبتی در صف بانک ها هستند و فعلا ارز انباشت می کنند. چون جو روانی بازار به نفع گرانی بیشتر ارز است، همه آنها منتظر کسب سود بیشتر هستند و باقی قضایایی که به عملکرد بانک مرکزی وصل می کنند، بهانه ای برای تهییج امثال من برای خرید گران تر است."


تداوم بحران
خبرآنلاین همچنین گزارش داد که در خیابان فردوسی تهران صرافی ها با انبوهی از مراجعه کنندگان روبرو هستند که اجازه ورود آنان به صرافی ها به صورت یکی یکی صادر می شود. صرافی های خیابان فردوسی پاسخگوی نیاز تمامی مشتریان خود نیستند و به همین دلیل از ورود یک باره آنان به واحد های صنفی خود جلو گیری به عمل می آورند.


گفتنی است تا لحظه تنظیم و ارسال خبر، قیمت فروش هر دلاردر صرافی ها ١۰۹۰ تومان بوده است.


بازار نیمه جان طلا؛ بیعت مشروط؟
با اینکه روز گذشته خبری تایید نشده از امضای طومار حمایتی طلافروشان از دولت و اقدامات مالیاتی آن منتشر شده بود، اما ایلنا همان زمان نوشت: ساعتی قبل از امضای طومار  فوق (حمایت از دولت) در بازار طلا، رادمرد رییس مرکز اصناف و بازرگانان هشدار داد که براساس بند (ب) ماده (28) قانون نظام صنفی، هر واحد صنفی که تا دو هفته واحد خود را بسته نگه دارد با تصویب هیات عالی نظارت پلمب خواهد شد.

در این خبر همچنین خاطرنشان شد که رئیس مرکز اصناف و بازرگانان وزارت بازرگانی در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر، با بیان اینکه براساس این طومار پنج نفر از طلافروشان تهران به نمایندگی انتخاب شده اند، گفته است: این نمایندگان پس از انتشار طومار و بازگشایی فروشگاه های خود قرار است درباره ابهام قانون مالیات بر ارزش افزوده مذاکره کنند؛ سکه فروشان بازار تهران فروشگاه های خود را بازگشایی کرده اند و فروشندگان طلا هم قرار است تا ساعتی دیگر فعالیت خود را از سر گیرند.

با این حال آخرین گزارش ها از شاهدان عینی و منابع خبری از تهران، مشهد، اراک، قزوین و شیراز حاکی از آن است که طلا فروشان همچنان با کرکره های نیمه باز و بعضا نیمه تعطیل، به فعالیت خود ادامه می دهند.


هشدار دادستان تهران
همزمان عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، روز چهارشنبه در مراسم تودیع و معارفه سرپرستان قدیم و جدید دادسرای ناحیه ده تهران گفت "اگر امروز کسی بخواهد با بی‌تفاوتی و تجاهل نسبت به مسائل اقتصادی نظم عمومی را بر هم بزند طبیعی است که دستگاه قضایی با او برخورد کند. اگر کسی بخواهد علنی جرمی را مرتکب شود که نظم عمومی را برهم بزند خیلی روشن است که دستگاه قضائی و انتظامی برخورد کنند."
وی با بیان اینکه تجری به نظم و بر هم زدن نظم عمومی در هر حوزه‌ای جرم است، گفت: اگر امروز کسانی بخواهند با احتکار، بستن بازار و یا کم و زیاد کردن کالا در بازار نظم جامعه را بر هم بزنند، طبیعی است که مجاری قانونی با آنها برخورد کند.



حمیدرضا ظریفی نیا

نریمان: کسانیکه توهم قرار گرفتن در راس امور را دارند، شاخص رفاهی و اقتصادی جامعه را درست کنند

Posted:

اختلافات از راه قانون شكنی ها پیش می آید
جـــرس: در ادامه واکنش ها نسبت به اظهارات رئیس دولت پیرامون جایگاه دولت به عنوان "راس امور کشور"، یک عضو فراکسیون اصلاحات مجلس شورای اسلامی، با انتقاد شدید از وضعیت اقتصادی کشور، خطاب به "کسانی که در توهم قرار گرفتن در راس امور هستند"، گفت: "اگر توهم قرار گرفتن در راس امور را دارید شاخص رفاهی و اقتصادی جامعه را درست كنید."


به گزارش «پارلمان نیوز» متن نطق میان دستور محسن نریمان،نماینده بابل بدین شرح است:

" بیش از دو سال و چهار ماه از عمر مجلس هشتم سپری شد با یك نگاه منصفانه به عملكردمان باید اعتراف كنیم كه می توانستیم بهتر و مقتدرتر ایفای نقش نمائیم.


تا فرصت باقی است ظرفیت های بالنده قانون اساسی را بازشناسی كنیم و از ابزار نظارتی كارآمد برای پررنگ نمودن نقش جمهوریت نظام بهره برگیریم و زمینه را برای آرامش و رفاه و سربلندی ملت سلحشورمان و عزت جاودانه در جهان هموار سازیم و برای نیل به این مقصود باید این فراز مترقی و گرانسنگ در سند چشم انداز بیست ساله محقق شود در افق 1404 ایران باید در جایگاه اول اقتصادی، علمی، فناوری در سطح منطقه قرار گیرد باید جامعه ای باشد توسعه یافته متكی بر اصول اخلاق و ارزشهای اسلامی با تاكید بر مردم سالاری دینی، عدالت اجتماعی، حافظ كرامت انسانها، برخوردار از امنیت اجتماعی و قضائی و رفاه و تامین اجتماعی دارای رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی و بهره مند از سطح درآمد سرانه مناسب و اشتغال مطلوب.


آیا مسیری را كه انتخاب كرده ایم ما را به مقصد رهنمون می كند یا در كجراهه ای سرگردان مانده ایم یكی از مهمترین شاخص ها، میزان رشد اقتصادی است كه می تواند سنگ محكی قوی برای ارزیابی نقشه راه باشد. در سال 87 رشد اقتصادی 5/2 درصد را تجربه كردیم و در سال 88 این عدد را بین 1 تا 5/1% تخمین می زنند و كارشناسان پیش بینی می كنند در سالجاری این رشد از 5/0 درصد تجاوز نكند. شگفت انگیز كه با احتساب تورم ها و گرانی ها ،بالاترین درآمد نفتی نسبت به دولتهای پیشین را كسب كرده اما اینگونه در شاخص رشد اقتصادی جا مانده ایم.


درحالی كه شاخص رشد اقتصادی قابل قبول در برنامه پنجساله 8درصد پیش بینی شده است و اگر بخواهیم این میزان رشد را در طول برنامه پنجساله پنجم محقق سازیم باید به منابع مالی 1000 میلیارد دلاری در طول برنامه دست یازیم و این درحالیست كه كارشناسان منابع مالی كشور را كافی نمی دانند و توصیه می كنند كه سالانه باید زمینه جذب 120 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی را فراهیم سازیم یعنی افزون بر آرمانی ترین عملكرد سالهای گذشته مان.


و اما در خصوص نرخ بیكاری كه اعلام می شود تك رقمی شده است باید پرسید آیا بر اساس تعریف سالهای پیش در خصوص مفهوم شغل به این شاخص رسیده ایم كه اگر چنین باشد مطلوب است لیكن كارشناسان می گویند این شاخص بر اساس تعریف جدید دیگری از سازمان جهانی كار ILO كه یك ساعت كار در هفته را برای فرد شغل تعریف می كند تنظیم شده است كه اگر این فرضیه را بپذیریم یعنی نرخ بیكاری افزون بر 14درصداست و برای ثابت داشتن همین نرخ بیكاری ناچاریم سالانه یك میلیون شغل جدید تعریف كنیم آیا این امر محقق شده است؟


اگر بخواهیم به مقصود برسیم قطعاً باید سازو كار نوینی در اندازیم باید همه توان ها و همه اندیشه های پویا بكار گرفته شود و در یك كلام دلبستگان به نظام همدل شوند تا حركتی توفنده و پرشتاب در فضای اقتصادی ایران بوجود آورندتا توطئه تحریم ها عقیم شود، نه اینكه با طرح مسائل كدورت زا و آزار دهنده شیفتگان نظام را برنجانیم و زمینه وحدت را خدشه دار نماییم. دیروز به حسینیه امام و نوه گرامیشان هجمه وارد كنیم و امروز به اندیشه والای امام بتازیم كه دیگر مجلس در راس امور نیست یادمان نرفته آنهنگام كه تصویر امام راحل را زیرپای راهپیمایان دیدیم برآشفتیم و تقاضای اشد مجازات برای عاملان كردیم اما امروز اندیشه مطهر او را در معرض هجوم قرار می دهیم . انتظار داریم اعتراضی نشود واقعاً دنیای غریبی است. اگر توهم قرار گرفتن در راس امور را دارید شاخص رفاهی و اقتصادی جامعه را درست كنید و آنان را در راس شاخصهای اقتصادی كشورهای همجوار قرار دهید،گرانی را مهار كنید، نه اینكه شاخص ها در تحت امور باشد و مدیران داعیه در راس امور را داشته باشند.


بگذریم؛ بیائیم به سوگندی كه در برابر قرآن كریم و در خانه ملت بر اساس اصل 121 قانون اساسی یاد شده است توجه ویژه كنیم رئیس جمهور سوگند یاد می كند كه پاسدار قانون اساسی باشد و از هرگونه خود كامگی بپرهیزد اصل 123 از اصول مهم قانون اساسی است كه در آن رئیس جمهور موظف می شود كه مصوبات مجلس را پس از طی مراحل قانونی امضا و برای اجرا ابلاغ نماید پس چرا این قوانین مصوب مجلس كه مورد تایید شورای محترم نگهبان است :

1- قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسكن مصوب 2/12/88
2- قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل و نقل ریلی و عمومی شهرها مصوب 15/12/88
3- قانون پذیرش دانشجو در آموزشكده های فنی و حرفه ای ، مراكز تربیت معلم و دانشگاه رجایی مصوب 19/2/89
4- قانون تدوین و تنقیح قوانین و مقررات كشور مصوب 25/3/89
5- قانون اصلاح قانون تجمیع انتخابات دوره پنجم شوراهای اسلامی با دوره یازدهم ریاست جمهوری مصوب 2/4/89

توسط رییس قوه مجریه ابلاغ نشده است.آیا این تخلف نیست؟


به كلام طیبه امام توجه كنید آنجا كه می فرمایند :"در كشوری كه قانون حكومت نكند خصوصا قانونی كه قانون اسلام است ،این كشور را نمی توانیم اسلامی حساب كنیم.كسانی كه با مصوبات مجلس كه به تایید شورای نگهبان رسیده مخالفت می كنند اینها دانسته یا ندانسته با اسلام مخالفت می كنند".


یا در جایی دیگر می فرمایند: " اگر همه به قانون خاضع شویم و اگر قانون را محترم بشمریم، هیچ اختلافی پیش نخواهد آمد، اختلافات از راه قانون شكنی ها پیش می آید."


به این فراز از اصول قانون اساسی توجه كنید بند 10 از اصل 110 قانون اساسی عزل رئیس جمهور با در نظر گرفتن مصالح كشور پس از حكم دیوان عالی كشور به تخلف وی از وظایف قانونی یا رای مجلس شورای اسلامی به عدم كفایت وی بر اساس اصل 89


مفاد بند 2 اصل 89 :"در صورتیكه حداقل یك سوم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور را در مقام اجرای وظایف مدیریت قوه مجریه و اداره امور اجرایی كشور مورد استیضاح قرار دهند رئیس جمهور باید ظرف مدت یكماه پس از طرح آن در مجلس حاضر شود و در خصوص مسائل مطرح شده توضیحات كافی بدهد در صورتیكه پس از بیانات نمایندگان مخالف و موافق و پاسخ رئیس جمهور اكثریت دو سوم كل نمایندگان به عدم كفایت رئیس جمهور رای دادند مراتب جهت اجرای بند 10 اصل یكصد و دهم به اطلاع مقام رهبری می رسد.


این اصول بالنده قانون اساسی است كه مجلس را در راس امور قرار داده است و سخنان نسنجیده جایگاه رفیع آن را تقلیل نمی دهد.


از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری می خواهم كه مسئله فاجعه كوی دانشگاه كه در سال گذشته رخ داد و به حریم مقدس دانشگاه و دانشجو هتك حرمت شد تا حصول نتیجه نهائی و شناسائی و مجازات عاملان این حادثه خونین را مورد پیگیری جدی قرار دهد.

به وزیر آموزش و پرورس تذكر می دهم از برخورد جناحی، سلیقه ای و حذفی با آن دسته از فرهنگیان شریف كه با عشق به نظام در عرصه انتخابات حاضر شده اند و به كاندیدای مورد علاقه شان رای داده اند پرهیز شود.
از وزیر راه و ترابری می خواهم نسبت به تكمیل پروژه قدیمی و مهم كنارگذر جنوبی شهرستان بابل بر اساس وعده داده شده اهتمام ورزد.


وبه وزرای بازرگانی و جهاد كشاورزی تذكر می دهم جداً از ورود بی رویه برنج خارجی برای حفظ حقوق و منافع برنج كاران زحمت كش ایرانی شدیداً پرهیز نمایند.


این كه می گویند دولت وارد نمی كند فلان شركت این را وارد می كند و یا واردات برنج از بازارچه های مرزی صورت می گیرد دیگر مسموع نیست.دامنه محدودیتها را تا عمق بازارچه های مرزی توسعه دهید، والا كاركرد زمینهای استراتژیك تبدیل می شود و كشتزارها به جای اینكه زیر كشت بروند زیر خشت خواهند رفت."


موسوی لاری: براي مقابله با جریان اصلاحات منافع ملي مطرح نبود

Posted:

اصولگریان منتقد با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارند
جرس: موسوي لاري در حالي كه آينده اصلاحات را روشن پيش‌بيني مي‌كند وانتقادش را متوجه اصولگرايان منتقد دولت مي‌كند و با لحني كنايه آميز آنان را به كاروانياني تشبيه مي‌كند كه قافله سالار كاروان به آنها بي‌اعتناست. صورتشان را با سيلي سرخ نگاه مي‌دارند و دلشان تنها به اين خوش است كه در گردوغبار كاروان خودي نشان بدهند.



به گزارش ایلنا، موسوي لاري در پاسخ به اين سوال كه هم اكنون در حال انجام چه كارهايي هستيد؟ اظهار داشت:دردوران بازنشستگي به كارهاي طلبگي خود مي‌پردازيم. از جمله اداره موسسه فرهنگي هنري اشراق،انتشار مجله حقوق عمومي و مسئوليت هيات امناء واداره موسسه آموزش عالي به نام موسسه آموزش عالي ارشاد دماوند كه بخشي از وقت خود را در اين موسسه سپري مي‌كنم و نيز مقداري از وقتم هم به يادداشت و مطالعه سپري مي‌شود. 


وزير‌كشور دوران اصلاحات درباره احساسش از دوران بازنشستگي گفت: طبعا به لحاظ شخصي در اين دوران راحت‌تر هستم، اما شرايط جاري كشورم و مسائل عمومي جامعه ذهن مرا به خود مشغول مي‌كند. 


وي درباره تلقي خود از دوراني كه در آن بسر مي‌برد و اينكه آيا تصور مي‌كند زماني به عرصه سياست بازگردد يا خير، تصريح كرد: به‌عنوان تمايل شخصي بايد بگويم در طول اين 30 سالي كه در سمت‌هاي مختلف حضور داشته‌ام از جمله نمايندگي مجلس وزارتخانه‌ها، كتابخانه ملي، رياست‌جمهوري و وزارت كشور، با يد بگويم كه حضور در اين سمت‌ها برايم اصالت نداشته است، بلكه مسووليت‌هايي كه برعهده گرفتم را اينگونه تلقي كرده‌ام كه در حد وسع خود بتوانم اهداف و آرمان‌هايي كه داشته‌ام را دنبال كنم و تلاش‌كنم تا آن اهداف محقق شود. 


وي با يادآوري دوران مبارزات با رژيم طاغوت ادامه داد: قبل از پيروزي انقلاب فشار استبداد و اختناق زياد بود اما همه مبارزان به آينده اميدوار بودند.
موسوي‌لاري ادامه داد: همه اميد ما اين بود نظامي داشته باشيم كه مردم درآن عزيز باشند و از احترام برخوردار باشند. مي‌خواستيم مردم از رفاه بهرمند شوند و اخلاق معنويت درميانشان حاكم باشد. 


وي تصريح كرد: تلقي ما از جامعه‌اي كه در آن روزگار در آن زندگي مي‌كرديم بسيار منفي بود و فكر مي‌كرديم اين جامعه طاغوتي اگر برود و جامعه‌اي بر مبناي شريعت اسلامي شكل بگيرد واخلاقيات حاكم شود ، هم دين و هم دنياي مردم بهتر مي‌شود. در تمام مدت بعد از انقلاب تلاشمان اين بود كه همان هدف‌ها را دنبال ‌كنيم و اينكه موفقيت‌ها و ناكامي هايمان چه اندازه بود بحث ديگري است. 


وي افزود: امروز هم فكر نمي‌كنيم كه مسووليت‌هايمان تمام شده است . ما زماني كه در سيستم اداري بوديم و اكنون كه ديگر مسووليني نداريم پس ديگر دغدغه‌اي هم نداشته باشيم اين طور نيست ، بنده هر روز صبح كه بيدار مي شوم به اين فكر مي‌كنم كه آيا كاري از دست من براي بهبود وضعيت جامعه بر مي‌آيد يا نه و اين چنين نيست كه احساس كنم دوران بازنشستگي يعني دوران بي‌تفاوتي به سرنوشت جامعه و به همين دليل هم در اين پنج سالي كه از دوران بازنشستگي‌ام گذشته است، سعي‌ام بر اين بوده بتوانم گوشه‌اي از كار را بگيرم و قدمي در جهت اصلاح امور جامعه چه در حوزه‌هاي سياسي، فرهنگي و يا اجتماعي بردارم. 


دوست دارم در مسیر انقلاب باشم
موسوي لاري تاكيد كرد : از اين به بعد هم تا زنده هستم دوست دارم در جهت همان اهدافي كه قبل از انقلاب داشته‌ايم قدم بردارم و بازنشستگي مانعي در اين راه محسوب نمي‌شود.

موسوي‌لاري در رابطه با تحليل خود از وضعيت جريان اصلاح‌طلبي در حال‌حاضر و آينده اصلاحات ،با بيان اينكه در شرايط فعلي كشور، نمي‌توان داوري كرد چه جريان سياسي داراي آينده است و چه جرياني آينده ندارد، اضافه كرد: ‌در فضايي كه روزنامه‌هاي منتقد تعطيل شده‌اند و اكثر سايت‌هايي كه وضعيت موجود را بر نمي‌تابند فيلتر مي‌شوند و محدوديت‌هاي زيادي براي فعاليت چهره‌هاي سياسي وجود دارد حتي مجلس شوراي اسلامي مورد هجمه قرار مي‌گيرد، به طور رسمي و علني گفته مي‌شود« اينكه امام فرموده مجلس در راس امور است مربوط به گذشته است» ، در چنين فضايي سخن گفتن از آينده قدري مشكل است. 


عضو مجمع روحانيون مبارز معتقد است: امروز قوانين موضوعه كشور مورد عمل قرار نمي‌گيرد و مصوبات دولت كه بايد به مجلس ارسال شوند و آنجا با قوانين كشور تطبيق داده شوند ، به مجلس نمي‌رود. در چنين فضايي داوري كردن درباره امروز و فرداي جريان‌هاي سياسي به اعتقاد من داوري واقع بينانه‌اي نخواهد بود.
وزير‌كشور دولت اصلاحات تاكيد كرد: بايد فضا تغيير تا جريان‌هاي مختلف سياسي بتوانند حرف خود را آزادانه بيان كنند و مردم نيز بتوانند آزادانه داوري كنند آن وقت مي‌توان گفت كه آينده متعلق به چه گروهي است و يا چه تفكري مورد اقبال جامعه است. 


موسوي‌لاري با اشاره به اظهار نظر برخي كه مي‌گويند دوره اصلاح‌طلبي تمام شده است، تصريح كرد: به اعتقاد من كسي كه اين اعتقاد را داشته باشد ممكن است در دلش معتقد به پايان دوره انقلاب اسلامي هم باشد.
وزير كشور اصلاحات، اصلاح‌طلبي را روز آمد شدن مسائل انقلاب و آن ‌را جرياني دانست كه مي‌كوشد متناسب با وضعيت روز جامعه و دوستان و دشمناني كه دارد ، شرايط را رصد و بهترين وضعيت را براي مردم و جامعه خواستار باشد.
وي تاكيد كرد: مگر مي‌شود بگوييم دوراني مي‌آيد كه اصلاح‌طلبي به معناي حركت به سمت بهتر شدن به كلي از بين برود، اين سخن يعني آينده تاريكي پيش روي ماست و يعني اينكه ما داريم به سمت ناكجاآباد پيش مي‌رويم. 



اصلاحات همان به روز کردن شرایط است

موسوي لاري درباره پيش‌بيني آينده اصلاحات نيز گفت: تلقي من هميشه اين بوده است كه اصلاحات چيزي جز روز آمد شدن شرايط جامعه مبتني بر جمهوري اسلامي نيست و اگر روزي گوشه‌اي از جريان اصلاحات دچار مشكل شود به اين معناست كه انحرافي در مسير ما رخ داده است ، يعني ما به جاي اصلاح امور در جا زده‌ايم.
عضو مجمع روحانيون مبارز با بيان اينكه مردم ما اصلاح‌طلب‌اند و انقلاب ما نيز انقلابي اصلاح‌طلبانه بود كه در جهت اصلاح امور ايران و ايراني شكل گرفت، ادامه داد: مگر مي‌شود ادعا كرد آينده اصلاحات بد است اما انقلاب اسلامي وضعيت خيلي خوبي دارد؟
وي تصريح كرد : بدون اصلاحات تثبيت نظام جمهوري اسلامي معنا پيدا نمي‌كند بنابراين من آينده اصلاحات را خيلي خوب مي‌بينم چون به آينده جمهوري اسلامي اميدوارم. 


موسوي لاري در پاسخ به اين سوال كه اگر فضا عوض ‌شود چهره‌ها و مهره‌هاي اصلاحات همان مهره‌هاي پيشين خواهند بود و يا مهره‌هاي جديدي وارد عرصه خواهند شد؟ اظهار داشت: در هر جامعه‌اي عده‌اي نقش آفريني مي‌كنند و اين نقش آفريني‌ها دائمي نيست و اصلا ويژگي نگاه اصلاح‌طلبانه به مسال جامعه زمان‌دار بودن مديريت‌هاست كه يكي از ويژگي‌هاي جمهوري بودن نظام همين است كه 4 سال اين آقا رئيس‌جمهور است و 4 سال فرد ديگري همينطور در مجلس و رياست قوه قضاييه هم به همين صورت و اين گردش نخبگان و مديريت است كه به نوسازي جامعه كمك مي‌كند و آن چيزي كه به پويا بودن و استوار بودن اصول جامعه ما كمك مي‌كند، همين است.
وزير‌كشور دولت اصلاحات خاطر‌نشان كرد: البته نسل اولي كه دوران مسووليت اجرايي‌اش تمام مي‌شود دوران نقش آفريني‌اش تمام نمي‌شود و آن كسي كه انرژي جواني‌اش را در جبهه‌هاي دفاع مقدس گذاشته يا زماني در صحنه‌ اجرايي مسووليت داشته اگر روزي اين شخص به لحاظ گذشت زمان نتواند مسووليت اجرايي برعهده بگيرد نيروهاي تازه نفس كه پابه عرصه مي‌گذارند بايد بتوانند از تجربه او استفاده كنند.
وي ادامه داد: در جريان اصلاحات هم كساني كه در پست‌هاي اجرايي و سمت‌هاي مديريتي نقش آفرين بوده‌اند، اگر قرار باشد دوباره با تغيير فضا همين جريان با همين افراد وارد عرصه اجرايي شوند به اين معناست كه اين جريان نتوانسته نوسازي و نيروهاي تازه نفس را وارد عرصه كند كه اين مخالف اصل اصلاحات است. 


نیروها باید بازسازی شود 
وي افزود: اصل اصلاحات مي‌گويد متناسب با حركت جامعه نيروها هم بايد نوسازي شوند، منتهي اين نيروي جواني كه پشت ميز مي‌نشيند اولا نبايد خود را بي‌نياز ازتجربه نيروي گذشته ببيند .
موسوي لاري در عين‌حال گفت : همچنين اين واقعيت را هم نمي‌توان ناديده گرفت كه هر جريان سياسي ـ اجتماعي يك سلسله چهره‌هاي كليدي دارد و اين چهره‌هاي كليدي كه قطب نماي حركت هستند و مسير را نشان مي‌دهند نمي‌توانند از صحنه خارج شوند و در سمت ‌هايي كه حتما به مديرهاي پيشكسوت و با تجربه نياز هست تا از تجربه آنها استفاده شود، قطعا عناصري كه ديروز بودند براي فردا هم مي‌توانند نقش‌آفرين باشند و اگر فضاي بازي بوجود بيايد بايد از اين نيروها كه سرشار از تجربه هستند و توانايي كار دارند استفاده كنيم. بنابراين هر جرياني وقتي درمتن مسئوليت جامعه قرار مي‌گيرد بايد تلفيقي از ديروز و امروز باشد تا بتواند كار را خوب به پيش ببرد. 


احساسي تلخ همراه با دلسوزي نسبت به سرنوشت اصولگرايان منتقد دارم
موسوي‌لاري درباره اصولگرايان منتقد و نظر خود درباره اين طيف از اصولگرايان تصريح كرد: در عين‌حال كه آنها منتقد و به نوعي رقيب ما هستند، اگر نگوييم مخالف ما هستند من احساسي تلخ همراه با دلسوزي نسبت به سرنوشت اصولگرايان منتقد دارم.
و احساس مي‌كنم سرنوشت عبرت آموزي درانتظار آنهاست كه به نوعي مي‌توان گفت از اينجا رانده و از آنجا مانده شده‌اند.
اين فعال سياسي اصلاح طلب ادامه داد: اين افراد با بكارگيري روش‌هاي غير صحيح نردبان ترقي جرياني بودند كه امروز پشت پا به آن نردبان زده ،خودش از نردبان بالا رفته و ديگر هم كاري به نردبان ندارد. 

وي با اشاره به اظهارات رسانه‌اي اصولگرايان منتقد اضافه كرد: اين اظهارات آنها اظهارات كساني است كه باسيلي صورت خود را سرخ نگه مي‌دارند و بايد گفت اينها كاملاً از رده خارج شده‌اند. 


باید از جایگاه مجلس دفاع کرد
موسوي لاري متذكر شد: اگر اصولگراياني كه امروز مجلس در اختيار آنهاست قدرتي داشتند اين جمله كه(( دوران مجلس در راس امور است گذشت)) آنها را به واكنش جدي وا مي‌داشت.
عضو مجمع روحانيون مبارز تصريح كرد: قبل از اينكه اصلاح‌طلبان و جرايد واكنش نشان دهند و رسانه‌هاي بيگانه سود جوبي‌كنند، بايد اصولگرايان محكم با اين حرف برخورد مي‌كردند.
وي با اشاره به اظهارات ابراز شده در اين مدت كه به اعتقاد وي با مباني فكري اصولگرايان در تعارض بود، متذكر شد: قاعدتا اصولگرايان اگر قدرت و توان داشتند بايد با اين مسائل برخورد مي‌كردند. 



وزير‌كشور دولت سيد محمد خاتمي اظهار داشت: شخصا دلم براي اين جريان منتقد اصولگرا مي‌سوزد و احساس مي‌كنم كه اينها مثل افرادي هستند كه پشت سركارواني به راه افتاده اند اما پيش قراول كاروان اصلا به آنها اعتنا نمي‌كند و آنها هم چيزي بيشتر از اين نيستندكه بخواهند در گردوغبار كاروان خودي نشان بدهند.
وزير‌كشور دولت اصلاحات درباره آسيب‌هايي كه جريان اصلاح طلبي از اصلاح‌طلبان راديكال خورده است، نيز اظهار داشت: جريان اصلاح‌طلبي هم مثل جريان اصولگرايي يك طيف است و از همان ابتداي شكل‌گيري حركت دوم خرداد كه بعد‌ها به نام جريان اصلاحات نام گذاري شد وفادار به مباني اصلاحات و عبور‌كننده از اين مباني در اين طيف وجود داشت. منتهي اگر دقت كرده باشيد جريان راديكال وتندروجريان اصلاحات كه در دوره دوم آقاي خاتمي خود را نشان دادند و مباحثي چون عبور از خاتمي توسط برخي عناصر راديكال به اين دليل مطرح شد كه معتقد بودند نگاه آقاي خاتمي به اصلاحات با نگاه افراط گرايانه آنها همراه نيست.
موسوي لاري تشريح كرد: آنان باورهايي داشتند و فكر مي‌كردند آقاي خاتمي آنگونه كه آنها مي‌خواهند حركت نمي‌كند و لذا مي‌گفتند بايد سراغ كسي برويم كه از آقاي خاتمي تندتر حركت ‌كند. 


براي جريان مقابل اصلاحات منافع ملي مطرح نبود

وي خاطر نشان‌كرد: طبيعي است كه آن نوع نگاه‌ها به اضافه جنجال آفريني‌ها و دسيسه چيني‌هاي طرف مقابل مشكلاتي براي جريان اصلاحات بوجود مي‌آورد،منتهي بايد دانست كه حداكثر تاثير آن حرف‌هاي تند بهانه دادن به طرف مقابل بود نه بيشتر و آن انداره‌اي كه اصلاحات را بتواند تحت تاثير قرار دهد نبود. 

وزير كشور اصلاحات متذكر شد: براي جريان مقابل اصلاحات منافع ملي مطرح نبود.
وي با يادآوري جريان كفن پوشان قم در دوران اصلاحات ادامه داد: كفن پوشاني كه هر روز در قم و جاه‌هاي ديگر به راه مي‌افتادند بدون توجه به مصالح ملي همه همت خود را صرف اين كرده بودند ،كه اين دولتي كه قبول نداشتند به نحوي زير سوال برود. مثلاً يك دانشجويي در بولتني در يكي از دانشگاه‌هاي كشور مطلبي مي‌نوشت كه تيراژ آن بولتن شايد به 50 عدد هم نمي‌رسيد اما يك مرتبه متوجه مي‌شديد يك جرياني در سطح كشور كفن مي‌پوشيدند و به راه مي‌افتادند كه؛آقا فلان دانشجوي منتصب به جريان اصلاحات فلان حرف را زده است.
وي ادامه داد : اما امروز مي‌بينيم كه برخي‌ها حرفهايي به مراتب هنجارشكنانه‌تر از حرف آن دانشجو مي‌زنند، اما هيچ كس اعتراضي نمي‌كند.
موسوي لاري در جمع بندي نگاه به گذشته خاطرنشان كرد: بعضي از جريان‌هاي درون طيف اصلاحات كه در حاشيه و نه متن مديريت اصلاحات بودند، يعني نه وزير بودند نه نماينده و نه سمتي داشتند، اما بالاخره آزادي بيان داشتند و مي‌توانستند حرف بزنند.
از فضاي باز دوران اصلاحات استفاده مي‌كرند و حرفه‌هاي راديكالي زدند واين سوژه‌اي مي‌شد براي جريان رقيبي كه هر 9 روز يك بحران براي دولت بوجود بياوردو جريان رقيب هم منتظر اين حرفها نبود و از هر مسئله‌اي استفاده مي‌كرد.
وزير كشور دولت اصلاحات در اين باره ادامه داد: جريان رقيب ازسيل و زلزله گرفته تا انتشارمقاله‌اي در يك نشريه عليه دولت استفاده مي‌كرد ،همانطور كه امروز هم از همين حربه‌ها عليه اصلاح طلبان استفاده مي‌كنند.
وي تاكيد كرد: مشكلي كه اصلاحات داشت مشكل مقابله با جرياني بود كه مسائل ملي را قرباني سليقه‌هاي تنگ نظرانه خود مي‌كرد.