جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


جلوی آمدن فصل بهار را نمی توان گرفت

Posted:

طراح : طراح سبز

در پی تودیع وثیقه،علی شکوری راد امشب آزاد می شود

Posted:

جـــرس: علی شکوری راد امشب تا ساعاتی دیگر آزاد  می شود.


 علی شکوری راد پس از احضارهای مکرر از سوی مقام های قضایی، نهایتا روز سه شنبه (۲۰ مهر) پس از مراجعه به دادسرا بازداشت شد.

دکتر صدیقه خدمت، همسر دكتر علي شكوري راد اعلام کرد : همسرش امشب آزاد می شود. به گزارش جرس، وی با اعلام خبر آزادی شکوری راد در گفت و گو با جرس افزود: شب گذشته از دادسرا به خانواده اطلاع دادند که در صورت تودیع وثیقه ایشان روز سه شنبه آزاد خواهند شد. خدمت با اشاره به اینکه  در  شعبه 4 بازپرسی اوین سند ارایه شده، گفت:بازپرس شعبه 4، نامه ای را به اداره ثبت برای بازداشت سند صادر نمودند که قبل از ساعت 13 پس از بازداشت ملک توسط اداره ثبت، پاسخ لازم به شعبه 4 بازپرس تحویل شد.  وی ابراز امیدواری کرد: با انجام کلیه کارهای مربوطه ، و بر مبناي گفته‌هاي مسئولان مرتبط با پرونده انشاء الله آقاي دكتر شكوري راد امشب آزاد خواهد شد.

 


این عضو حزب مشارکت سه هفته گذشته با انتشار مطلبی انتقادی در وبلاگ شخصی خود درباره غلامحسین محسنی اژه ای، سخنگوی قوه قضائیه و دادستان کل کشور نوشته بود: "افتضاح قضائی، محسنی اژه ای باید برود".


هم اکنون ۱۶ تن از اعضای ارشد جبهه مشارکت، از جمله محسن میردامادی(دبیرکل)، عبدالله رمضان زاده (قائم مقام دبیرکل)، محسن صفایی فراهانی، و نیز مصطفی تاج زاده (عضو شورای مرکزی) در زندان بسر می برند.


پس از یک ماه بی خبری، خواهر نسرین ستوده در زندان اوین با وی ملاقات کرد

Posted:

ستوده اعتصاب غذایش را شکست

جـــرس: با گذشت یک ماه بی خبری از نسرین ستوده، وکیل مدافع زندانی، روز سه شنبه چهارم آبان ماه، خواهر این و فعال حقوق بشری وی را در زندان اوین ملاقات کرد و از شکستن اعتصاب غذای او خبرداد.


به گزارش سایت مدرسته فمنیستی و به گفته رضا خندان، همسر نسرین ستوده، ظهر امروز، در پی تماس تلفنی از دادسرای اوین، خواهر نسرین ستوده به زندان اوین مراجعه کرد و توانست حدود نیم ساعت با نسرین ستوده ملاقات داشته باشد.


گیتی ستوده پس از دیدار خواهرش گفت که حال عمومی نسرین ستوده خوب بود، هر چند او به خاطر اعتصاب غذا، لاغر شده بود. وی از روز جمعه اعتصاب غذایش را شکسته است. گیتی ستوده گفته است که روحیه خواهرش خوب بوده؛ هر چند به لحاظ جسمانی ضعیف شده است.


همسر نسرین ستوده (رضا خندان) هنوز پس از گذشت بیش از یک ماه و نیم از بازداشت وی نتوانسته با او ملاقات کند و نزدیک به یک ماه است که نسرین ستوده با خانواده و فرزندانش نتوانسته تماس تلفنی داشته باشد، اما متاسفانه دادسرای اوین فقط حق ملاقات را به خواهر نسرین ستوده داده اند و از ملاقات با همسرش جلوگیری کرده اند.


نسرین ستوده از روز ١٣ شهریورماه سال جاری بازداشت و به سلول انفرادی در زندان اوین برده شده است و از روز سوم مهرماه در اعتصاب غذا بود و از آن زمان تا امروز هیچ گونه حق ملاقات و تماس تلفنی به وی داده نشده بود که خوشبختانه پس از یک ماه بالاخره امروز با ملاقات نسرین ستوده با خواهرش، خبر سلامتی او توسط خانواده اش اعلام شد.


دانش آموزان سبز، انتخابات شوراهای دانش آموزی را به فرصتی برای قدرت نمایی تبدیل كردند

Posted:

جـــرس: بر اساس گزارش های دریافتی از تهران، دانش آموزان حامی جنبش سبز، روز دوشنبه سوم آبان ماه ٨٩، در جریان برگزاری انتخابات دانش آموزی طی حركتی هماهنگ با یکدیگر، انتخابات شوراهای دانش آموزی را به فرصتی برای قدرت نمایی جنبش تبدیل كردند و با شعار نویسی گسترده در برگه های آراء، باعث ابطال و تجدید انتخابات توسط آموزش و پرورش شدند.


بر اساس گزارش منابع خبری جرس، دانش آموزان روز انتخابات با اطلاع رسانی به یكدیگر، روی برگه های رای شعارهای جنبش سبز مانند "یا حسین ، میر حسین" ، "كروبی ، حمایتت می كنیم"، "زندانی سیاسی آزاد باید گردد" و...را نوشته و به صندوق های رای انداختند . در نهایت نیز اكثریت بالای آرای حاوی شعارهای جنبش سبز، انتخابات در بسیاری از مدارس باطل شده و برگزاری انتخابات مجدد به زمان دیگری موكول شد.


همچنین در شمار دیگری از مدارس پایتخت نیز، دانش آموزان سبز با انتخاب فهرست واحدی از نامزدهای سبز و رای دادن به آن فهرست، موجب شدند تا این نامزدها با تعداد آرای بسیار بالا و معنادار، پیروز رقابت شوند. انتقال خبرهای قابل تامل این انتخابات از طریق دانش آموزان به خانواده های آنان، با استقبال و خرسندی والدین و اعضای خانواده مواجه شد.


بررسی لایحه خانواده، با حذف یک ماده و تغییر در سه ماده دیگر، به اتمام رسید

Posted:

در کمیسیون قضایی

جـــرس: بعد از مدت های طولانی چالش در زمینه لایحه خانواده، نهایتا یک ماده (٢۴) از این لایحۀ جنجالی حذف و در سه ماده دیگر آن (١٨، ٢٢، ٢٣) تغییراتی مختصر حاصل شد.


به گزارش واحد مرکزی خبر، یک عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفت: در جلسه بعد از ظهر سه شنبه (چهارم آبان ماه) این کمیسیون، بررسی مواد ارجاعی لایحه حمایت از خانواده به اتمام رسید و در نهایت ماده ٢۴ این لایحه حذف شد.


موسی قربانی همچنین تصریح کرد "در ماده ٢٢ که به موضوع الزامی شدن ثبت نکاح موقت یا انقضای مدت یا بذل آن در صورت باردار شدن زوجه می پرداخت، تغییر حاصل شد و اعضای کمیسیون این ماده را این گونه اصلاح کردند که نظام حقوقی اصل را بر ازدواج دائم می داند و از آن حمایت می کند."


قربانی افزود: در ادامه این ماده (٢٢) سه شرط باردار شدن زوجه، شرط ضمن عقد و توافق زوجین برای ثبت نکاح موقت ذکر شده است.


عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس خاطرنشان کرد بند ۵ ماده ٢٣ نیز تغییر کرد و در آن به جای یک سال، به مرد اجازه داده می شود در صورتیکه زن به محکومیت قطعی در جرایم عمدی به مجازات سه سال حبس یا محکومیت به جزای نقدی که بر اثر آن عاجز از پرداخت باشد و به سه سال حبس محکوم شود، درخواست ازدواج مجدد کند.


عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس افزود: بندهای نه گانه دیگر ماده٢٣ بدون تغییر ماند.


قربانی همچنین گفت: کل ماده ٢۴ که بیشتر به موضوع مهریه می پرداخت، حذف شد و به جای آن ماده دیگری جایگزین شد.
وی افزود: ماده ای که به جای ماده ٢۴ آمده این است که چنانچه ازدواج مجدد به عسر و حرج زوجه منجر شود زوجه می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند.

معاون تنقیح قوانین مجلس شورای اسلامی گفت: البته ماده ای از قانون مدنی که مواردی را ذکر کرده است که زن می تواند با توجه به شرایطی درخواست طلاق کند همچنان پابرجا می ماند.


قربانی افزود: ماده ١٨ قانون قبلی نیز تغییر کرد و با توجه به اینکه پیش از این زوج می توانست به شغل زوجه که خارج از شئونات تعریف شده باشد اعتراض کند، با تغییراتی که امروز اعضای کمیسیون در این ماده ایجاد کردند، زوجه می تواند به شغل زوج در شرایطی که متناسب با شئون خانوادگی نباشد تقاضای رسیدگی به دادگاه دهد.


وی در باره زمان رسیدگی به این مواد تغییر یافته در صحن علنی مجلس گفت: رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی این موارد را امروز طی گزارشی به هیئت رئیسه ارجاع داد اما توصیه ما به هیئت رئیسه این است که در اولین فرصت و حتی قبل از بررسی لایحه برنامه پنجم توسعه این مواد در صحن علنی بررسی شود زیرا مناسب نمی دانیم که قانون به این مهمی معطل چند ماده بماند.


قربانی درباره پیش بینی خود از اقبال نمایندگان به تغییرات صورت گرفته در کمیسیون اظهار داشت: قبل از ارجاع این مواد به کمیسیون نیز اکثر نمایندگان با مواد ٢٢ و ٢٣ موافق بودند اما پیش بینی من این است که تغییرات به شکل خوبی انجام شده و طی این مدت نیز کار کارشناسی روی این مواد صورت گرفته است و امیدوارم با ایراد روبه‌رو نشود.


لایحه موسوم به "حمایت از خانواده"، مرداد ماه امسال در صحن علنی مجلس شورای اسلامی رسیدگی و تعدادی از مواد آن برای بررسی بیشتر به کمیسیون اصلی آن یعنی کمیسیون قضایی و حقوقی ارجاع شد.


گفتنی است لایحه حمایت از خانواده به پیشنهاد قوه قضائیه در جلسه هیات دولت محمود احمدی نژاد در تیر ۱۳۸۶ تصویب و به مجلس ارسال شد. بخش‌هایی از این قانون مورد انتقاد فعالان سیاسی و اجتماعی قرار گرفته‌است و آنرا در جهت تضعیف خانواده و مغایر با قانون اساسی می‌دانند گرچه از بخش‌هایی از مفاد این قانون نیز بعنوان اقدامات مثبت حمایت می‌کنند. بر اساس یکی از مواد این قانون که جنجالی‌ترین بخش آن نیز هست، مردان برای ازدواج مجدد نیازی به اجازه و آگاهی همسر قبلی خود ندارند و تنها لازم است به دادگاه توانایی مالی خود برای داشتن زن جدید را اثبات کنند.


همان زمان فراکسیون زنان مجلس هفتم پیشنهاد بازگرداندن لایحه به دولت را ارائه کرد که مورد قبول قرار نگرفت. مهرانگیز مروتی، عضو فراکسیون زنان مجلس هفتم نیز، ضمن انتقاد از لایحه حمایت از خانواده که از سوی دولت تقدیم مجلس شده بود، آن را فاجعه‌ای برای زنان جامعه ایران خواند.
وی در واکنش به لایحه جدید دولت که "ازدواج مجدد مردان را منوط به اخذ اجازه از دادگاه" می دانست، خاظرنشان کرده بود "این لایحه یک فاجعه است چرا که ازدواج مجدد مردان را منوط به کسب اجازه از دادگاه کرده و تنها تمکن مالی را شرط اصلی آن قرار داده است و اگر زن اول از این ازدواج بی‌خبر باشد، مسئله‌ای پیش‌ نمی‌آید."


گفتنی است از همان آغاز که لایحه در کمیسیون فرهنگی مجلس تصویب شد، اعتراض‌های گسترده‌ای از سوی گروه‌های مختلف فعالان زن، طرفداران حقوق بشر، ناظران و تحلیلگران اجتماعی، حقوق‌دانان، چهره‌های سیاسی و برخی مراجع به این لایحه صورت گرفت.


آیت‌الله یوسف صانعی، در پاسخ به استفتایی درباره ماده ۲۳ فصل سوم این لایحه که جنجالی‌ترین بخش آن نیز هم بود، خاطرنشان ساخته بود "ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر اول، خلاف شرع، حرام و معصیت است. در صورتی که رضایت زن اول وجود نداشته نباشد، حتی اگر مرد تمکن مالی هم داشته باشد، ازدواج مجدد وی حرام است."
این فتوی با واکنش توهین آمیز رجا نیوز، یکی از سایت‌های هوادار دولت مواجه شد.


محمد خاتمی دادن حق ازدواج بصورت یکطرفه به مردان را جفا دانست و رفعت بیات، نماینده زن مجلس هفتم نیز این لایحه را خلاف نظرات آیت الله خمینی و در جهت نابودی بنیان خانواده ذکر کرد.


مریم بهروزی دبیر کل جامعه زینب با ارسال نامه‌ای به مجلس وقت، مخالفت تشکل متبوعش را با این لایحه اعلام کرد و آن را خطرناک خواند.


جبهه مشارکت همان زمان با برگزاری نشست "نه به لایحه ضدخانواده"، کانون مدافعان حقوق بشر، و دفتر جمعیت زنان مسلمان نواندیش در ایران با برگزاری نشست‌هایی اعتراض خود را به این لایحه عنوان کردند.


بیش از یکصد نفر از وکیلان دادگستری نیز، نامه‌ای با عنوان استمداد وکلای دادگستری از وکلای مجلس با تقاضای خارج کردن این لایحه از دستور کار مجلس شورای اسلامی برای نمایندگان مجلس ارسال کرده بودند.


احسان شریعتی: اینکه بنام روحانیت راستین کارهای بسیاری صورت گرفته، از تالمات ماست

Posted:

جـــرس: احسان شریعتی طی سخنانی در جریان مراسم چهلمین روز درگذشت حکیم عبدالکریم شریعتی، ضمن انتقاد از عدم رجوع علمای راستین به مقام "علم و عالم"، خاطرنشان کرد "یکی از تالمات واقعی ما بعد از انقلاب، خود علمای راستین و روحانیت بوده که به نام آن کارهای بسیاری صورت گرفته، در حالیکه نباید آن ارزشهای راستین و اصول مخدوش شود؛ همانگونه انتظاری را که دکتر شریعتی از جامعه‌ علمی و تاریخی خود داشت که علما باید به آن حقیقت خود که مقام علم و عالم باشد برگردند."


به گزارش تارنمای احسان شریعتی، مراسم چهلمین روز درگذشت حکیم عبدالکریم شریعتی، توسط خانواده‌ مرحوم دکتر علی شریعتی، عصر روز یکشنبه دوم آبان ماه ٨٩، در محل مسجد حسینیه‌ ارشاد تهران برگزار شد.


در این مراسم پوران شریعت رضوی، سوسن شریعتی و سارا شریعتی و نیز عزت الله سحابی، حبیب الله پیمان، محمد ملکی، تقی رحمانی، رضا علیجانی، امیر رضایی و بسیاری دیگر از شخصیت‌های ملی – مذهبی و دوستداران و علاقه مندان به خانواده‌ شریعتی و استاد عبدالکریم شریعتی حضور داشتند و احسان شریعتی به ایراد سخنانی در مورد منش و شخصیت استاد عبدالکریم شریعتی و خط فکری آن مرحوم پرداخت.


بنا بر این گزارش، شریعتی در شرح منش آن مرحوم خاطرنشان کرد "همانطور که می‌دانیم استاد محمد تقی شریعتی در جبهه‌ خراسان راهی را گشود که مانند پدر طالقانی و مهندس بازرگان و دکتر سحابی در تهران و یا مرحوم نخشب و نهضت خداپرستان سوسیالیست و نیز نهضت آزادی و نهضت‌های دیگر ملی و مذهبی ما به فعالیت می‌پرداخت... و عبدالکریم شریعتی به عنوان پسرعموی علی شریعتی، و هم به عنوان داماد خانواده‌ محمد تقی شریعتی این راه را در پیش گرفت... اولین درسی که ما از ایشان می‌آموزیم درس وفا و پایداری و بر سر یک موضع ایستادن بود که البته این روش در کارهای خود استاد محمد تقی و دکتر شریعتی هم به چشم می‌خورد. مثلا در خود دکتر شریعتی هم از اولین آثارش که ابوذر بوده تا آخرین آنها مثل حر همواره بر یک خط مستمر و پایدار تاکید داشته و به رغم تغییراتی که در نظریات یا تحولات فکری خود داشته، همواره بر اصول مبانی و خود اصرار ورزید، که این درس وفاداری را در زندگی استاد عبدالکریم هم می‌بینیم."


احسان شریعتی دومین نکته‌ برجسته‌ زندگی عبدالکریم شریعتی را "پایداری" در برابر فشارها و مصائب و تالماتی ذکر کرد که وی در این دنیا تحمل کرد و گفت اصولا به غیر از سنت "فقر و کتاب و آزادگی" که دکتر شریعتی می‌گفت و در زندگی استاد عبدالکریم هم وجود داشت، ناملایماتی دیگر هم برای ایشان پیش آمد. مثلا از فرزندان ایشان یکی غرق شد و دیگری به بیماری صعب العلاجی دچار شد و فرزند دیگر ایشان در حادثه‌ای به شهادت رسید.


احسان خاطرنشان کرد "به نظر من، ما کتاب فاطمه فاطمه است دکتر شریعتی را نمی‌توانیم بفهمیم، مگر اینکه زندگی مادر دکتر (دکتر در ابتدای این کتاب آنرا به مادرش تقدیم می‌کند.) را و همینطور نوع زندگی همسر استاد عبدالکریم (طاهره شریعتی مزینانی که خواهر دکتر علی شریعتی است.) را بدانیم. زیرا همسر استاد عبدالکریم که در واقع عمه‌ی ما بودند نمونه‌ای از سجایای روحی و اخلاقی مادر خویش را دارا بود."


وی افزود "اما درس سوم درس تعلیم و تعلم می‌باشد که امام علی نیز فرموده: آنکه در جستجوی علم است مانند مجاهد در راه خداست. و یا امام صادق که می‌فرمایند: اگر مردم می‌دانستند که چه فایده‌ای در علم است به جستجوی آن می‌پرداختند ولو اینکه به خونریزی انجامد و یا در گردابهای مرگبار فرو روند. البته اینکه این چه مقامی از علم است را فعلا در اینجا فرصت کافی برای تشریحش نداریم اما دکتر شریعتی در آثارش و یا استاد حکیمی در کتاب دایرة المعارف الحیات و نیز دیگر بزرگان بدان پرداخته‌اند، که ما در زندگی استاد عبدالکریم شریعتی هم چنین علمی را می‌بینیم. ایشان حتا تا اواخر عمرشان در یادگیری زبان فرانسه کوشا بودند و من هر وقت به مشهد می‌رفتم پیشرفتشان را مشاهده می‌کردم.در سالهای جوانی و دوران نزدیک به انقلاب نیز خاطرات زیادی از ایشان دارم. مثلا: من برخی آیات قرآن یا نهج‌البلاغه را که حفظ می‌کردم و پیش ایشان می‌رفتم ایشان به شوخی به من می‌گفتند که چرا فقط به آیات جنگ و جهاد علاقه مندید.


آن سالها در محضر استاد محمدتقی و عبدالکریم و دیگر اعضای کانون نشر حقایق اسلامی واقعا حقیقت اسلامی حاکم بود. آنها به دنبال حقیقت دین بودند که کمیاب بود و این امر البته در زمانه‌ گذشته که معنای واقعی معنویت و یا بقول مارکس "روح عالم بی‌روح" کمیاب بود، طبیعی می‌نمود، اما امروزه هم کمیاب است و یکی از تالمات واقعی ما بعد از انقلاب، خود علمای راستین و روحانیت بوده که به نام آن کارهای بسیاری صورت گرفته، در حالیکه نباید آن ارزشهای راستین و اصول، مخدوش شود. همانگونه انتظاری را که دکتر شریعتی از جامعه‌ی علمی و تاریخی خود داشت که علما باید به آن حقیقت خود که "مقام علم و عالم" باشد برگردند، ما در زندگی استاد عبدالکریم می‌دیدیم.


عکس  از راه‌پيمايی مصدق و همراهان‌اش به کاخ مرمر

Posted:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رهبر جمهوری اسلامی: سال گذشته عده ای بی بصیرت ادعای تقلب داشتند و از قانون تمرد کردند

Posted:

جـــرس: رهبر جمهوری اسلامی در جریان هشتمین روز از سفرخود به شهر قم، روز سه شنبه چهارم آبان ماه ٨٩، طی سخنانی در جمع گروهی از دانشجویان، حوادث تیرماه ٧٨ و اعتراضات مردمی بعد از انتخابات سال ٨٨ را از "نتایج برنامه‌ریزی‌های میان مدت و ‌بلندمدت دشمن" و "تجدید حیات برنامه‌های دشمن" خواند و اظهار عقیده کرد "عده‌ای بر اثر بی بصیرتی و به اشتباه، ادعای تقلب را مطرح کردند، اما مدعیان تقلب، راه قانونی و مشخص را طی نکردند."


آقای خامنه ای با تاکید مجدد بر عنصر "بصیرت"، مجددا دست به شبیه سازی تاریخی زده و با بیان اینکه "فریب خوردن جمعی از یاران امیرمؤمنان در جنگ صفین از مصادیق بارز بی بصیرتی در تاریخ است"، اظهار عقیده کرد "این غفلت ها و بی بصیرتی ها اگر امروز تداوم یابد، غیرقابل قبول است."


به گزارش ایسنا، رهبر جمهوری اسلامی همچنین خطاب به دانشجویان دعوت شده به شبستان امام خمینی حرم حضرت معصومه، بصیرت را در دو سطح "جهان بینی" و "حوادث و رویدادها"، زمینه ساز برنامه‌ریزی بلندمدت برای اقتدار ملی خواند و غفلت را از مسائل منجر به بی‌بصیرتی دانست و گفت: "گاهی انسان در امور مهم نیز دچار غفلت می‌شود که اگر تداوم یابد، بی‌بصیرتی و غیرقابل قبول خواهد بود."


حوادث ٧٨ و ٨٨ برنامه ریزی دشمن بود
آقای خامنه‌ای برنامه‌ریزی بلندمدت جبهه دشمنان اسلام و انقلاب را واقعیتی انکارناپذیر خواند و اظهار عقیده کرد: "شواهد و قرائن فراوان اثبات می کند که حوادثی که گاه در کشور رخ می‌دهد از جمله حوادث سال ٧٨ و فتنه ٨٨، از نتایج برنامه‌ریزی‌های میان مدت و‌بلندمدت دشمن است. "


وی اعتراضات مردمی سال گذشته را "تجدید حیاتی برای برنامه‌های دشمن" دانست و‌افزود: "البته آنها سعی کردند که در فتنه سال ٨٨، با ملاحظه همه جوانب اقدام کنند اما به فضل خدا شکست خوردند که البته در سایه حضور و هوشیاری ملت، باید که شکست می‌خوردند. "


دشمن مایوس نشده است
رهبر جمهوری اسلامی، تداوم "توطئه‌های استکبار" را با وجود شکست های متعدد آنان، "نشانه مأیوس نشدن زورگویان جهانی" خواند و افزود: با توجه به این واقعیت، نظام اسلامی و ملت نیز باید هوشیارانه، به دنبال برنامه ریزیهای بلندمدت باشند.

آقای خامنه ای بصیرت را در دو سطح "اصولی و مبنایی و بصیرت در قبال حوادث" طبقه بندی کرد و افزود: بصیرت در سطح اصولی آن، در فهم اساسی مفاهیم توحیدی و برخورداری از جهان بینی توحیدی، معنا و مفهوم می یابد.


فریب خوردن یاران حضرت امیر، بی بصیرتی بود
آقای خامنه‌ای، بستن چشم برروی حقایق واضح را از جمله لغزش‌گاههای انسان ذکر کرد و گفت: باید چشمان خود را باز کنیم و از حوادث، سطحی عبور‌نکنیم .
وی با شبیه سازی مجدد تاریخی، فریب خوردن جمعی از یاران امیرمؤمنان در جنگ صفین را از مصادیق بارز بی بصیرتی در تاریخ دانست و خاطرنشان کرد هنگامی که لشکر معاویه، در کاری عوام پسندانه، برای مقابله با امام و حاکم اسلامی، قرآن بر سر نیزه کرد عده‌ای، واقعیات صحنه را ندیدند و چشمان خود را برروی حقایق روشن بستند.


عده‌ای بر اثر بی بصیرتی و به اشتباه، ادعای تقلب را مطرح کردند
رهبر انقلاب اسلامی، با ادعای "بی‌بصیرتی عده‌ای در حوادث پس از انتخابات سال گذشته"، اظهار عقیده کرد "عده‌ای بر اثر بی بصیرتی و به اشتباه، ادعای تقلب را مطرح کردند، طبیعی است که مدعیان این ماجرا باید دلیل می‌آوردند و پس از ارائه دلیل از راهی که قانون مشخص کرده، مسئله را شکایت و پیگیری می‌کردند تا پس از بازرسی و بازبینی، حقیقت مشخص شود اما مدعیان تقلب، این راه قانونی و مشخص را طی نکردند. "
وی افزود: با وجودیکه در آن زمان، مدت قانونی شکایات را تمدید کردیم و تأکید شد که آرای مردم در مقابل چشمان نمایندگان نامزدهای معترض، بازبینی شود اما آنها این شیوه قانونی را قبول نکردند و مشخص شد که از قانون تمرد می‌کنند.


بصیرت پیدا کردن، دشوار نیست
رهبر جمهوری اسلامی ادامه داد: بصیرت پیدا کردن، دشوار نیست و همه می توانند به آن دست یابند به عنوان مثال اگر راه معقول قانونی وجود دارد، اما کسی از این راه سرمی‌پیچد و کارهایی می کند که به ضرر ملت و کشور و منافع ملی است، طبیعتاً در هر نگاه و قضاوت عادلانه، غیرجانبدارانه و متعارف، این فرد محکوم است.
وی غفلت را از دیگر مسائل منجر به بی‌بصیرتی دانستند و افزودند: گاهی انسان در امور مهم نیز، دچار غفلت می‌شود که این گونه لغزشها گناه نیست، اما اگر تداوم یابد، بی‌بصیرتی و غیرقابل قبول است.


امروز غبار افکنی در فضای سیاسی کشور، عمده‌ترین کار دشمن است
آقای خامنه ای با بیان اینکه "امروز غبار افکنی در فضای سیاسی کشور، عمده‌ترین کار دشمن است، گفت "دشمن با بکارگیری ابزارها و شیوه‌های پیشرفته تبلیغاتی خود تلاش دارد واقعیات کشور را دگرگون و وارونه جلوه دهد و وظیفه جوانان در این عرصه بسیار سنگین است ، زیرا باید در این فضای غبارآلود، حقیقت را تشخیص دهند و محیط پیرامونی خود را نیز از بصیرت برخوردار کنند. "


عده ای تبلیغات دشمن را بازتاب می دهند
آقای خامنه ای با حمله به رسانه های غیردولتی و منتقد گفت "برخی در داخل دانسته یا ندانسته تبلیغات دشمن را تکرار می کنند و بازتاب می‌دهند. "
وی در ادامه این سؤال را مطرح کرد که "چرا در برخی مواقع و با وجود بصیرت، خطا و اشتباه افراد ادامه پیدا می کند؟" و در پاسخ به این سؤال، بصیرت را شرط لازم اما غیرکافی دانست و تأکید کرد: برخی افراد، حقایق را می‌دانند ولی عزم و تصمیم لازم برای بیان حقایق و دفاع از حق را ندارند که چند عامل می‌تواند دلیل نبودِ عزم و اراده در اینگونه افراد باشد.


عده ای بصورت افراطی، انقلابی بودند اما به عللی گرفتار وضع فعلی شدند
وی "عافیت طلبی، هوای نفس، شهوات، منافع شخصی و لجاجت" را از جمله عواملی ذکر کرد که مانع از اقدام برخی افراد در دفاع از حق شده است و با ادعای اینکه چنین افرادی با دفاع نکردن از حق، به جهت گیری دشمن کمک می کنند، اظهار عقیده کرد: برخی از افرادی که اکنون از مسیر انقلاب جدا شده و در خدمت ضدانقلاب هستند، در دوره ای بصورت افراطی، انقلابی بودند اما به عللی گرفتار وضع فعلی شدند.


در فتنه سال گذشته برخی افراد بدون آنکه متوجه شوند که این فتنه همان براندازی است، وارد جنجال شدند
آقای خامنه‌ای در بیان عللِ تغییر موضع صد‌و‌هشتاد درجه‌ای معترضین گفت: "غفلت از پروردگار، و غفلت از وظیفه، انسان را اسیر اینگونه چرخش‌ها و گرفتاری‌های سنگین می‌کند. "


وی با بیان اینکه باید میان معاند و غافل تفاوت قائل شد، گفت: در قضایای فتنه سال گذشته نیز، برخی افراد بدون آنکه متوجه شوند که این فتنه همان براندازی است، وارد آن جنجال شدند.


دشمن می خواست در قم آنتی تز و ضد انقلاب بوجود آورد
رهبر جمهوری اسلامی همچنین گفت "جبهه دشمن با یک طراحی پیچیده که با استفاده از کارشناسان ایرانی آن را تهیه کرده بود، قصد داشت از قم که مرکز انقلاب اسلامی است، آنتی تز را بوجود آورد و آن را به ضد انقلاب تبدیل کند اما بدلیل هوشیاری و تحلیل درست مردم قم بویژه جوانان و همچنین حماسه مردم تبریز (ماجرای آیت الله سید کاظم شریعتمداری) این طراحی شکست خورد.


آقای خامنه‌ای با حمله به مرجع منتقد (مرحوم آیت الله منتظری)، اظهار عقیده کرد "بعد از ماجرای اول انقلاب در تبریز، جبهه دشمن این طرح را یکبار دیگر پس از رحلت امام در قم طراحی کرد که این بار نیز، هوشمندی جوانان قمی آن را ناکام گذاشت. "


رهبر جمهوری اسلامی، انقلای اسلامی را نقطه مقابل حرکت انحرافی سه قرن اخیر غرب خواند و تکمیل دستاوردهای سی سال اخیر را وظیفه تاریخی جوانان ایران برشمرد.


در ابتدای این دیدار، حمیدرضا خادمی – دانشجوی دکترای فلسفه و حکمت، محسن ذاکری – نماینده جامعه اسلامی دانشجویان، زهرا ژرفی یگانه – دانشجوی دکترا، محمدعلی فتاح حائری – دانش آموز، سیدحمیدرضا برقعی – نویسنده و شاعر، سارهِ «ابراهیم کوچک» - دانشجو و فعال فرهنگی و سیاسی، محمدمحسن ربانی – دارنده مدال طلای مسابقات آسیایی پرش با نیزه و حمیدرضا محمدی – نماینده بسیج دانشجویی، به بیان مواردی دانشگاهی فرهنگی – اجتماعی و سیاسی پرداختند.


برخی محورهای اصلی بیان شده توسط سخنرانان، به این شرح گزارش گردید:
- برنامه‌ریزی منسجم برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه با تشکیل کارگروه‌های مشترک
- هوشیاری دانشجویان به عنوان افسران جنگ نرم در مقابل توطئه‌های پیچیده غرب
- هوشیاری کامل در قبال هرگونه فتنه و فتنه آفرینی
- پیگیری قاطعانه انرژی هسته ای
- انتقاد از غلبه گرایش های نظری غربی در برخی مراکز آموزش عالی
- اهتمام صاحبنظران علوم انسانی به ایجاد تغییر و تحول در این علوم
- آمادگی نسل سوم برای پایداری و فداکاری در راه دفاع از ارزشهای اسلام و انقلاب

...


گفتنی است رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته در جریان هفتمین روز از سفرخود به شهر قم، در جمع طلاب و فضلای غیرایرانی سخنرانی کرد و سپس با اعضای موسسۀ تحت امر مصباح یزدی دیدار نمود. وی در ششمین روز سفر خود، شامگاه یکشنبه با اساتید و جمعی از طلاب حوزه علمیه قم دیدار و همان روز برای بسیجیان سخنرانی کرد.


رهبر جمهوری اسلامی در پنجمین روز سفر خود به قم نیز، روز شنبه اول آبان ماه، با رییس و اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار و گفتگو کرد و در چهارمین روز سفر با آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید قم دیدار و گفت وگو نمود. وی در سومین روز سفر، در جمع طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم در محل شبستان امام خمینی، به ایراد سخنرانی پرداخت .

آقای خامنه ای طی شب های قبلی سفر خود (چهارشنبه و سه شنبه هفته گذشته)، با آیات عظام مكارم شیرازی و شبیری زنجانی، آقایان سبحانی، صادق لاریجانی، احمد خاتمی، ابراهیم امینی و عباس كعبی، همچنین آیت‌الله نوری همدانی و جوادی‌آملی، محمود هاشمی شاهرودی، علوی گرگانی، مقتدایی، طاهری خرم‌آبادی، ملكوتی، استادی، حسینی بوشهری و جمعی از حوزویان حوزه علمیه قم دیدار و گفت‌و گو كرد، که هنوز محتوای آن دیدارها منتشر نشده است.


گزارش تصویری -  گنجینه‌های ایران کهن؛ چغازنبیل

Posted:

 

 عیلام؛ یکی از نخستین تمدن های تاریخ

عیلامی‌ها یا ایلامیان یکی از اقوام سرزمین ایران بودند که از ۳۲۰۰ سال پیش از میلاد تا ۶۴۰ پیش از میلاد، بر بخش بزرگی از مناطق جنوب غربی فلات ایران فرمانروایی می‌کردند.

 

 

 

 

 چغازنبیل

 زیگورات چغازنبیل در سال ۱۹۷۹ به عنوان اثری ایرانی، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت گردید.

بلندی آغازین این بنای با شکوه ۵۲ متر و در ۵ طبقه ساخته شده بود اما امروزه ارتفاع آن ۲۵ متر و تنها ۲ طبقه و نیم از آن باقی مانده‌است.

 

 

 

چغازنبیل؛ یادگار تمدن شکوهمند عیلام

 
یکی از کهن ترین سامانه های آبرسانی جهان

 

 


ورودی شاهی

 

نیایشگاه نوسكو

این بنا كه در محوطه سكونت شاه قرار دارد به شكل (تی) انگلیسی است و نیایشگاه خصوصی شاه و خانواده سلطنتی بوده است.
 

رییس سازمان انرژی اتمی ایران: تعهد ما نسبت به آژانس فقط در چارچوب یك پادمان تعریف شده است

Posted:

جـــرس: در اولین روز از عملیات انتقال سوخت به داخل راكتور نیروگاه بوشهر، رییس سازمان انرژی اتمی، از وصل شدن نیروگاه بوشهر به شبكه برق سراسری كشور در اواخر بهمن ماه خبر داد و پیرامون تعهدات ایران به آژانس بین الملی انرژی اتمی گفت "تعهد ما نسبت به آژانس، فقط در چارچوب یك پادمان تعریف شده است."


به گزارش ایسنا، علی‌اكبر صالحی ظهر سه‌شنبه چهارم آبان ماه ٨٩، پس از بازدید از عملیات انتقال سوخت به داخل قلب راكتور نیروگاه بوشهر، گفت: امروز نقطه عطف در فرآیند راه‌اندازی نیروگاه بوشهر است كه حساس‌ترین فرآیند یعنی انتقال به قلب راكتور آغاز شده است.


وی با اشاره به سی مرداد كه عملیات انتقال سوخت به استخر جنب قلب راكتور آغاز شد، افزود: در همان موقع گفته شد كه این فرآیند چند ماهه است و از سی مرداد تاكنون آزمایش‌ها و تست‌های مختلفی انجام شده است. در حال حاضر ایستگاه دوم كه مهم‌ترین بخش فرآیند راه‌اندازی نیروگاه بوشهر است را داریم. همكاران فنی ما این فرآیند را در سه مرحله (A - B - C) تقسیم كرده‌اند كه هر كدام از این مراحل زیرمجموعه‌های خاص خود را دارد.


رییس سازمان انرژی اتمی، ابراز امیدواری كرد: با آغاز فرآیند سوخت‌گذاری در قلب راكتور، ١۶٣ مجتمع سوخت در نزدیك به دو ماه به قلب راكتور منتقل شوند.


تاریخ تقریبی است
او اظهار كرد: البته این تاریخ تقریبی است. امیدواریم آن‌طور كه به ما قول داده‌اند و اگر همه چیز به خوبی جلو رود، در اواخر بهمن‌ماه شاهد وصل شدن نیروگاه به شبكه برق سراسری باشیم. كارشناسان و متخصصان روسی و ایرانی قول داده‌اند در زمان مشخص نیروگاه به شبكه سراسری وصل شود.


صالحی در ادامه و در پاسخ به سوالات خبرنگاران با اشاره به انتقال سوخت نیروگاه به قلب راكتور، گفت: این روز را تبریك می‌گویم چرا كه در كتابچه تاریخ، این روز به عنوان روزی ماندگار كه بالاخره سوخت به قلب راكتور منتقل شد ثبت خواهد شد.


از خبرنگاران عذر می خواهم
رییس سازمان انرژی اتمی ایران، هم‌چنین از مشكلاتی كه برای برخی خبرنگاران برای سفر به بوشهر و پوشش خبری عملیات سوخت‌گذاری در داخل قلب راكتور صورت گرفته است، عذرخواهی كرد.
او در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره این كه در مذاكرات نوامبر میان ایران با ۵+١بحث تبادل سوخت راكتور مطرح خواهد شد؟ گفت: موضوع مذكرات ۵+١مربوط به شورای عالی امنیت ملی و وزارت خارجه است.


مدیر کل آژانس در مورد مسائل ایران به روسیه رفته است

درباره تبادل سوخت تا به امروز پاسخ رسمی از گروه وین (آژانس، روسیه، آمریکا و فرانسه) دریافت نكرده‌ایم و این موضوع بیش‌تر رسانه‌یی و شفاهی مطرح شده است. در عرف دیپلماتیك اگر بخواهیم كار را پیش ببریم باید پاسخ مكتوب از طرف مقابل داشته باشیم. اما امروز تاریخی را نمی‌توانیم اعلام كنیم. البته مدیر كل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌شدت دنبال آن است كه هر چه زودتر این مذاكرات شروع شود و الان هم وی در روسیه است و احتمالا در ارتباط با همین موضوع به روسیه سفر كرده است.


او در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر كه از وی خواست شرایط برای بازدید خبرنگاران حاضر در بوشهر برای بازدید از عملیات سوخت‌گذاری در قلب راكتور فراهم شود، گفت: این مساله را باید از مجری طرح نیروگاه بوشهر بپرسید. البته این‌گونه نیست كه این موضوع با درخواست و دستور انجام شود. باید برخی ملاحظات امنیتی و ایمنی لحاظ شود.


جشن باشکوهی برگزار می کنیم
رییس سازمان انرژی اتمی ایران، در پاسخ به این سوال كه احتمال می‌دهید در روند عملیات سوخت‌گذاری اشكال فنی به وجود آید كه تاریخ اعلام شده را برهم زند؟ اظهار كرد: درباره زمان‌هایی كه اعلام شده است باید بگویم كه این زمان‌ها تقریبی هستند. در حال حاضر مهم آن است كه فرآیند راه‌اندازی شروع شده است. اما در این فرآیند آزمایش‌های مختلف باید انجام شود. گاهی در این آزمایش‌ها پاسخ مطلوب را نمی‌گیریم كه باید روند اصلاح شود. از این رو این تاریخ‌ها تقریبی هستند. ممكن است با یك ماه یا چند هفته تاخیر این كار انجام شود. ما ابتدا انجام عملیات سوخت‌گذاری در قلب راكتور را نیمه اول مهرماه اعلام كرده بودیم و حالا در پایان نیمه دوم مهرماه و عملا با دو هفته تاخیر آن را انجام می‌دهیم. این تاخیرها طبیعی است اما به لطف خدا كارها رو به جلو است. امیدواریم اگر همه شرایط در زمان وصل برق نیروگاه به شبكه سراسری فراهم باشد جشن با شكوهی را برگزار كنیم. فكر كردیم ممكن است این مساله با ایام محرم و صفر تداخل داشته باشد. از این رو آن را به بعد از ١٧ بهمن‌ماه موكول كردیم.


جای نگرانی ندارد
صالحی درباره ایمنی نیروگاه بوشهر و برخی نگرانی‌ها كه از سوی كشورهای حوزه خلیج فارس مطرح می‌شود، گفت: ایمنی نیروگاه مشكلی ندارد. نیروگاه بوشهر از استثنایی‌ترین نیروگاه‌ها به لحاظ ایمنی است. این نیروگاه از نظر فنی و به‌طور ذاتی ایمن است. البته در ابعاد دیگر هم پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است. نظام ایمنی ایران و كارشناسان روسیه در این خصوص دقت كافی داشته‌اند و بالاتر از همه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم در فرآیند ایمنی نیروگاه سهیم است. بنابراین نیروگاه بوشهر به‌طور سه‌جانبه به لحاظ ایمنی تحت نظارت است.


هیچ چیز مخفی نداریم

وی خاطر نشان كرد: ما به طریق اولی ابتدا نگران مردم خودمان هستیم و این اظهار نگرانی‌ها اگر منبعث از بی‌اطلاعی این كشورهاست ما اطلاع‌رسانی می‌كنیم و می‌توانند از آژانس هم در این‌باره بپرسند. به هر حال آژانس یك مرجع بین‌المللی است. اگر هم از روی آگاهی می‌گویند مجبوریم بگوییم كه این رفتار یك صبغه سیاسی دارد چون این مسائل آثار مخرب دارد. اگر آن‌ها هم شروع به ساخت نیروگاه كنند آن وقت ما همین ایراد را به آن‌ها وارد می‌كنیم. به علاوه از مهندسان و متخصصان‌شان دعوت می‌كنیم بیایند و از نزدیك نیروگاه را ببینند. ما هیچ چیز مخفی نداریم.


به گزارش ایسنا، صالحی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این كه رییس روس‌اتم در اظهارنظری اعلام كرده است كه ایران درخواستی برای این كه روسیه واحدهای دیگر نیروگاهیش را بسازد نكرده است، گفت: اولویت ما راه‌اندازی بوشهر است. فعلا نیروگاه را در دست كار داریم و هم‌زمان به سراغ مناقصه برای راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید نمی‌رویم.

 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره مراحل بعد از عملیات انتقال سوخت به قلب راكتور، اظهار كرد: از امروز انتقال سوخت به قلب آغاز شده است. بعد از آن فعالیت فیزیكی راكتور شروع می‌شود. اما این مرحله مدتی طول می‌كشد. ما امیدواریم در اواخر بهمن حدود ۴۰ درصد یعنی۴۰۰ مگاوات قدرت اسمی نیروگاه را به شبكه وصل كنیم.


موضوع لب تاپ، ادعا است
صالحی درباره اظهارات یكی از سفیران كشورهای ۵+١در تهران كه گفته بود سوالات این گروه در مذاكره با ایران سوالات آژانس است، تصریح كرد: ما با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط هستیم. گزارش‌های ادواری آژانس صادر می‌شود. اگر به این گزارش‌ها توجه كنید خواهید دید در آن گزارش‌ها دیگر سوالی از ایران پرسیده نمی‌شود. تنها چیزی كه وجود دارد كه به عنوان سوال آژانس هم نیست و پیوست آن است، برخی مطالعات ادعایی است.


او ادامه داد: مطالعات ادعایی به موضوع لپ‌تابی كه عده‌ای مدعی هستند باز می گردد. آن‌ها ادعا دارند، آن هم در مورد بحث هسته‌یی نیست. می‌گویند ایران فعالیت‌های موشكی و كلاهك‌های موشكی دارد كه این مسائل ارتباطی به موضوع هسته‌یی كشورمان ندارد. مباحث هسته‌یی كه به آژانس مرتبط می‌شود مواردی است كه در آن مواد هسته‌یی به كار رفته باشد.


ما موضوع مسائل موشكی را رد می‌كنیم
رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ما موضوع مسائل موشكی را رد می‌كنیم؛ زیرا زمان البرادعی وی گفت نمی‌توانیم اصالت اسناد را تایید كنیم. یك سری اسنادی بدون اصالت به آژانس ارایه كردند و آژانس هم آن را به ما منتقل كرده است اما خود آژانس می‌گوید ما نمی‌توانیم اصالت این اسناد را تایید كنیم.
صالحی افزود: زمانی كه آژانس نمی‌تواند اصالت این اسناد را تایید كند آن‌ها واقعی نیست. مانند سناریوی فیلمی است كه آن را درست كرده‌اند و می‌گویند شما فیلم را ببینید، ابتدا و انتهای فیلم منطقی است. اما باید در نظر داشت این فقط فیلم است و واقعیت نیست. آن‌ها می‌خواهند فیلم را به عنوان واقعیت به خورد ما بدهند.


تعهد ما نسبت به آژانس در چارچوب یك پادمان تعریف شده است
صالحی تاكید كرد: اگر بحث این است كه ما باید به این پرسش‌ها پاسخ بگوییم، باید بگوییم این‌ها سوالاتی نیست كه آژانس اعلام كرده باشد. آژانس صرفا می‌گوید من چنین اسنادی دارم ولی باید در نظر داشت آژانس باید ابتدا خود اصالت اسناد را روشن كند. تعهد ما نسبت به آژانس در چارچوب یك پادمان تعریف شده است. ما سوال پادمانی از سوی آژانس نداریم. اگر چنین سوالاتی وجود داشت در گزارش‌ها می‌آمد.


صالحی گفت: مطالعات ادعایی جزو وظایف آژانس نیست
وی در ادامه اظهار عقیده کرد: "پرونده‌ ساختگی هسته‌یی ایران موضوعی است كه فقط به دلیل فشار آوردن سیاسی به ایران ایجاد شده است تا ایران را در مدار منویات خود قرار دهند. پاسخگویی به سوالات پادمانی وظیفه‌ی ماست و این چیزی است كه از بعد فنی و حقوقی مطرح است.


رییس سازمان انرژی اتمی ایران درباره‌ دریافت رادیوداروهایی از خارج از كشور گفت: ما نمونه‌ای از مواد خام رادیوداروهای اولیه را از روسیه خریداری كرده‌ایم و در یكی دو هفته‌ی آینده به ایران منتقل خواهد شد. پس از این‌كه از كیفیت آن‌ها اطمینان حاصل كردیم سفارش‌های مستمر را به روس‌ها برای تامین مواد خام رادیوداروهای ید و مولیبدن خواهیم داشت.


صالحی ادامه داد: ما رآكتور را برای تامین باقی‌مانده‌ نیازمان به صورت یك هفته در میان در حال حاضر روشن می‌كنیم.


رییس سازمان انرژی اتمی، در پاسخ به سوال خبرنگاری كه از وی پرسید در بازدید از ساختمان توربین شاهد بودیم تعدادی از كاركنان ارمنی هستند، با بیان این كه اطلاعی از وجود كارگران غیرروسی در نیروگاه ندارم، تاكید كرد: اما طبیعی است در كارهای بزرگ بین‌المللی از نیروهای مختلف استفاده شود. ممكن است كاركنان اوكراینی و بلاروسی هم باشند. ما مشكل خاصی نداریم.