جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


احمدی‌نژاد: شير ايران امروز بيدار شده است و ديگر موش‌ها نمي‌توانند مقابل آن عرض اندام كنند

Posted:

جرس: احمدی‌نژاد خودباوري را رمز ماندگاري ايران دانست و گفت: در سفر اخير به نيويورك به آنها گفتم ايران چون شيري است كه مدتي خوابيده بود و موش‌ها صحنه‌گردان شدند، اما در حال حاضر اين شير بيدار شده و ديگر اين موش‌ها نمي‌توانند مقابل آن عرض‌اندام كنند ، البته شير ما نظامي و مادي نيست ، بلكه يك شير بزرگ فرهنگي، علمي و هنري است.


به گزارش ايلنا ، محمود احمدي نژاد در مراسم افتتاح 1875 پروژه آموزشي كه صبح امروز برگزار شد، طي سخناني اظهار داشت: جشن مهر براي ملت ما و همه انسان‌هاي پاك الهام بخش، ‌آموزنده و گره خوردن انديشه‌ها، دلها و برپا شدن همت بلند براي ساختن آينده درخشان است.


وي مدعی شد: امروز ايران كانون درخشان  خداخواهي، عدالت طلبي، عشق دوستي را به دنيا منتشر مي‌كند. امروز ايران ماموريت بزرگ جهاني برعهده دارد و در طول تاريخ هم هرگاه ايراني‌ها فرصت يافته‌اند در اين مسير حركت كرده‌اند.


احمدي‌نژاد ايران را يك انديشه و روح بلند انساني دانست و اظهار عقیده کرد: ايران همه ارزش‌هاي انساني و الهي را دائما به سمت خود جذب و آنها را حفظ مي‌كند و تاكنون نيز در پاي آنها جانفشاني كرده است.


وی با بیان این که "هيچ ملتي به اندازه ايران براي حقيقت اسلام، توحيد و عدالت جانفشاني نكرده است"، مدعی شد: خداوند را شاكريم كه ملت ايران، بار ديگر روحيه تمدن‌سازي خود را باز يافته است و امروز اعتماد به نفس ملي و خودباوري در اوج است.


احمدي‌نژاد پايه هر حركتي را اعتماد به نفس و خودباوري دانست و اظهار داشت: خدا را شاكريم كه ملت ايران از بالاترين درجه اعتماد به نفس برخوردار است و در نقطه مقابل شاهديم كه دشمنان ملت ايران اعتماد به نفس خود را از دست داده و دستپاچه شده‌اند.


وی در ادعایی دیگر مطرح کرد: شايد كسي 20 سال پيش باور نمي‌كرد كه جبهه جنايتكاران مدرن و آدم‌كش كه ميليون ميليون نفر انسان را مي‌كشند به نقطه پايان، آشفتگي و سراسيمگي برسند. امروز در جبهه دشمنان بشريت دستپاچگي موج مي‌زند و شاهديم كه آنها نظم فكري خود را از دست داده‌اند.


احمدی‌نژاد ادامه داد: اعتماد به نفسي كه در ملت ايران به وجود آمده محدود به جغرافياي ايران نمي‌شود و مانند نسيمي در حال انتشاردر دنيا است.


وي با بيان اينكه "از سويي ملت آزاديخواه در حال شكوفا شدن و از سوي ديگر دشمنان بشريت در حال كوتاه شدن هستند"، اظهار نظر کرد: زماني كه اعلام كرديم نظام سرمايه داري به پايان رسيده است كسي نتوانست با آن مخالفت كند، چرا كه حقيقت آنها برملا شده و از اين موضوع عصباني هستند.


احمدي نژاد ادامه داد: آنها هر روز بيشتر از روز گذشته از ملت ايران عصباني مي‌شوند اما به لطف خدا هيچ كاري نمي‌توانند بكنند .مگر مي‌شود ملتي خود را پيدا كرده و اعتماد به نفس به دست آورده است يك قدرت بتواند به آن آسيب بزند.


وی قطعنامه و تحريم را "يك جنگ رواني عليه ملت ايران" دانست و گفت: در حال حاضر جنگ‌، جنگ اراده و اقتدار است، نه موقعيت تجهيزات. آنها مي‌خواهند روحيه خودباوري و اقتدار ملت ايران را در هم بشكند خودباوري و اعتمادبه نفس است كه به ملت ايران اقتدار مي‌دهد و خود آنها هم ميدانند كه كارهاي مادي هيچ اثري براي ملت ايران نخواهد داشت.


احمدي نژاد با بيان اينكه "دوره اسلحه تمام شده است"، به سفراخير خود نيويورك اشاره كرد و مدعی شد: در آنجا 13 مصاحبه برگزار شد و من چندبار عمدا پرسيدم كه چه كسي جرئت تجاوز به ايران را دارد. حرفهايي كه آنان مي‌زنند بغض نسبت به ايران، عدالت و يگانه پرستي است و هر چه بيشتر كه تقلا كرده و فرياد مي‌زنند سريع‌تر از بين مي‌روند چرا كه راهي انتخاب كردند به باتلاق منجر مي‌شود، اما مسير ملت ايران مسير نوراني و انساني است.


احمدي نژاد با بيان اينكه ايران بايد بهترين اقتصاد، روابط اجتماعي و مدارس را داشته باشد، افزود: در دوره‌اي ايران كانون توليد جهان بود در همه كتابخانه‌هاي خارجي خواهيد ديد كه از كتاب‌هاي دانشمندان ايراني به نيكي ياد مي‌كنند.


وی به سير تاريخي تلاش دانشمندان ايراني براي گسترش علوم اشاره كرد و گفت: در دوره قبل از انقلاب توليد علم در كشور بي‌فروغ شده و طاغوت نفس ملت ايران را گرفته و انديشه را به زنجير كشيده بود و استعمار نيز مي‌دانست كه بايد جلوي آن را بگيرد، اما ملت ايران آن زنجير را در هم شكست و امروز بايد به نقطه‌اي رسيد كه فرهنگ و انديشه توليد شده در ايران در تمام جهان منتشر شود و اين كار شدني است.


احمدي‌نژاد خودباوري را رمز ماندگاري ايران دانست و گفت: در سفر اخير به آنها گفتم ايران چون شيري است كه مدتي خوابيده بود و موش‌ها صحنه گردان شدند، اما در حال حاضر اين شير بيدار شده و ديگر اين موش‌ها نمي‌توانند مقابل آن عرض اندام كنند، البته شير ما نظامي و مادي نيست ، بلكه يك شير بزرگ فرهنگي، علمي و هنري است.

 

موسوی تبریزی: انحلال حزب مشارکت به کلی غیر قانونی است

Posted:

فرزانه بدرپور
جرس: سید حسین موسوی تبریزی از روحانیانی  است که در تمام دوران بنیانگذار جمهوری اسلامی مناصب بلندپایه  قضایی داشته و سالها دادستان کل انقلاب بوده است. تبریزی در دوره سوم مجلس شورای اسلامی نیز نماینده مجلس بود و آنگونه که خود می گوید سعی کرده است تا با ارائه طرحهایی قوه قضاییه و دادگاههای انقلاب و روحانیت را ضابطه مند کند. وی دو دوره ریاست خانه احزاب را برعهده داشت.  از موسوی تبریزی درباره گفته های محسنی  اژه ای سخنگوی قوه قضاییه پرسیده ایم و رای انحلال جبهه مشارکت که بدون برگزاری دادگاه اعلام شد. موسوی تبریزی این احکام را غیر قانونی دانست و متذکر شد که در دوران صادق لاریجانی هم قوه قضاییه روال منطقی به خود ندید و همین گفته های سخنگوی دستگاه قضا را نشانه ای دانست بر سیر بی قانونی در قوه قضاییه .  

متن گفتگوی جرس با آیت الله سیدحسین موسوی تبریزی در پی می آید:


جناب موسوی تبریزی نظر شما درباره  ماجرای انحلال حزب مشارکت چیست و اصلا کمیسیون ماده ده احزاب می تواند حزبی را منحل اعلام کند؟ جالب اینجاست با اینکه دادگاه این رای کمیسیون را غیرقانونی دانسته ، از سوی دیگر آقای اژه ای سخنگوی قوه قضاییه انحلال حزب را اعلام کرد؟

 

احزاب اگر بنابر آن هشت بند تخلفات که در قانون آمده ، تخلفی انجام دهند کمیسیون احزاب می تواند وارد عمل شود ، اگر این تخلفات را انجام بدهند کمیسیون ماده ده احزاب که متشکل از پنج نفر هستند دو نفر نماینده مجلس، یک نفر وزارت کشور و دو نفر از قوه قضاییه، در مرحله اول تذکر می دهند در مرحله دوم اگر لازم شد اخطار می دهند و در مرحله بعدی پرونده را به دادگاه ارجاع می دهند تا دادگاه درباره حزب تصمیم بگیرد و این مراحل در کمیسیون احزاب آمده و الان درباره این دو حزب بدون آن مراحل به دادگاه فرستاده است. دادگاه باید علنی باشد با احضار نماینده حزب و وکیل و بعد باید با حضور هیات منصفه به مجرمیت آن حزب حکم دهد یا به تبرئه، این قانون است .اما آقای محسنی اژه ای اعلام کرد که این احزاب در دادگاهی محاکمه شده اند و محکوم و منحل شده اند و به نظر من اشتباه بود. برای اینکه این دو حزب اطلاع نداشتند از اینکه در کدام دادگاه محاکمه شدند و ابلاغیه ای نیامده وکیل و خودشان را نخواسته و خبری نداشتند . علی القاعده فکر می کنم اشتباه شده است. و جالب اینکه خود مشارکت  اعلام کرده در یکی از دادگاهها تبرئه شده است. حالا باید ببینیم آنچه اژه ای اعلام کرده اگر هم واقعیت داشته باشد دادگاه بدون حضور متهم و وکیل آنها غیرقانونی است .

 

صلواتی قاضی پرونده اعلام کرده حکم انحلالش بدون تجدید نظر است ، نظر شما چیست ؟

 

نمی تواند این کار را انجام دهد. باید متهمین احضار شوند و باید با حضور مسوولین حزب و وکیل باشد و تجدید نظر هم دارد .

 

دادگاهی که برای یک حزب تشکیل می شود یک دادگاه سیاسی است و نیازمند هیات منصفه، شما فکر می کنید رویه قوه قضاییه در احکام انحلال، قانونی هست ؟

 

هیات منصفه باید باشد اما تا حالا تعریف نشده و تا حالا دادگاهی درباره احزاب تشکیل نشده است و اگر اینها کاری انجام داده باشند ، مسیر قانونی را طی نمی کند باید اول هیات منصفه را تعریف کنند و با حضور آنها محاکمه صورت گیرد .

 

با توجه به اینکه دو حزب اصلاح طلب مجاهدین و مشارکت از سوی کمیسیون ماده 10 غیر قانونی اعلام شده اند و از طرفی مطبوعات هم بسیار محدود شده اند شما آینده تحزب را در ایران چگونه می بینید ؟

 

در ایران شما می دانید که آینده را از حالا نمی توان پیش بینی کرد و روندی که الان موجود است تنها قابل ارزیابی است. ما بر اساس این روند واقعا می یبنیم که حرکت احزاب بسیار بسیار سخت شده است . ولی با این حال احزاب دارند کار خودشان را انجام می دهند اما با مشکلاتی هم مواجه هستند . این مساله انحلال یک مساله بزرگ است اما گاهی احزاب تعطیل نشده هم مثل حزب اعتماد ملی بسیار مشکل دارند  و اعضایشان در زندان هستند و روزنامه و تریبون و ارگان حزب توقیف می شود . اینها مشکلاتی است که برای احزاب به وجود آمده است . با همه این مسائل، احزاب ما دارند کار خودشان را می کنند.

 

فکر می کنید چه طور می شود به یک مبارزه قانونی ادامه داد وقتی تمام راهها برای تغییرات دموکراتیک بسته شده و احزاب به اتهاماتی که دادگاهی هم برای آن تشکیل نشده ،غیر قانونی اعلام می شوند ؟

 

من معتقدم هنوز راههای قانونی باز است و هنوز به همین مقداری که فعالیت های قانونی میدانش هست باید تلاش شود هرچند که برخلاف قانون این میدان مضیق شده است، امروز در جامعه ایران باید برای جا انداختن فرهنگ قانون و حرکتهای سیاسی قانونی هزینه داد تا بلاخره این جریان راه خودش را پیدا کند و حرکتهای غیر قانونی را هیچ وقت ما نمی پسندیم و نباید هم انجام دهیم و ما توصیه مان به دولتمرادان این است که هرگز کاری نکنید که راه را بر حرکات قانونی ببندید و راه را باز بگذارید تا احساس شود که می توان در دالان قانون حرکت کرد . همه ما  در ایران مسلما باید تاکید کنیم که در چارچوب قانون باید حرکت کنیم .

 

آقای میر حسین موسوی اظهار نظر کرده اند که باید در باره وضع موجود رفراندم صورت بگیرد، حق همه پرسی در قانون اساسی برای ملت تصریح شده اما راههای برگزاری رفراندم در اختیار حکومت است ، فکر می کنید دور تسلسلی در راه دستیابی به حقوق قانونی مردم وجود دارد ؟

 

خب بله مسلما اگر بخواهیم از چهارچوبهای قانونی حرکت کنیم سخت خواهد بود با توجه به تجدیدنظر در قانون اساسی تغییراتی رخ داد.  در قانون اساسی اول، دو سوم  مجلس وقتی پیشنهاد می کردند رفراندوم انجام می شد و در مورد همه مسائل مهم سیاسی و اقتصادی و اجتماعی بود. اما در قانون اساسی که در بیست سال پیش تجدیدی نظر شد در اواخر عمر امام، آنجا مساله رفراندم را در شرایط خاصی در اختیار رهبری قرار دادند و مسلما جمع شدن آن شرایط بسیار مشکل است یا به قول شما  دور تسلسل رخ می دهد.

 

آنچه آقای موسوی می گویند این است که شما که می خواهید بگویید در جامعه پایگاه دارید خودتان با همین راهکارهایی که در قانون اساسی است سیاسیهای خودتان را به رفراندم بگذارید. وقتی حکومت می تواند به رفراندم ببینیم مردم چه می گویند انجام دهیم . منظور آقای موسوی همین است. یعنی اینکه رهبر اجازه بدهد و نظارت بشود بر رفراندم و مطلبی را به رفرندام گذارند و معلوم می شود که در نزد مردم مثلا دولت و خاستگاه دولت چه قدر است و سیاستهای دولت را مردم قبول دارند یا نه .این تقاضا از طرف مقابل است که اگر شما آنقدر مطمئن هستید از مقبولیت خودتان این را به رفراندم بگذارید.

 

فکر می کنید چه پرسشی به رفراندم باید گذاشته شود ؟

 

همین که آقای موسوی مطرح کرده است موضوع خوبی است روشهای دولت احمدی نژاد برای حکومت است که باید به رفراندم گذاشته شود . به هر حال در تمام دنیا مساله رفراندم یک مساله جا افتاده و عقلایی و منطقی است و در قانون اساسی پیش بینی شده است. اصل 56 قانون اساسی آمده است که حاکمیت از آن خداست و هم او انسان را بر سرنوشت خویش حاکم کرده است. این مردم هستند که حاکمیت دارند و در راه اجرای این حاکمیت از راههای مختلفی صورت می گیرد و از جمله در مسائل مهم رفراندم است. هر روز یک رفراندم صورت نمی گیرد در باره مسائل مهم است و آنجا مسلما به رفراندم نیاز است و در آن صورت کشور پیشرفت کند و با ثبات بیشتری می تواند تصمیمات دولت اجرا  شود و پشتوانه خوبی داشته باشد . امروز با توجه به مواضع سیاسی دولت در مسائل مهم داخلی و خارجی خوب است که رفراندومی انجام بگیرد و اینها که مدعی هستند که اکثریت مردم پشتیبان این اعمال دولت است نباید نگران باشند چراکه اگر مردم و اکثریت رای مثبت دادند، پشتوانه دولت قوی تر می شود.

 

در حال حاضر زندانیان بسیاری در زندان هستند و حتی برخی وکلا هم زندانی شده اند شما خودتان سابقه حضور در قوه قضا یه را داشتید .آنچه بر سر متهم سیاسی می رود از نظر شما عادلانه است از لحاظ رویه قضایی؟

 

من معتقدم در کیفیت دستگیری، بازداشت  و بازجویی و دادگاه و در رابطه باکیفیت قبول کردن وکیل متهمین، لااقل اینها که علنی است و ما علم داریم ، اینها هیچ کدام عادلانه و قانونی نیستند و قانونی برخورد نمی شود البته ممکن است برخی جا ها هم بشود . اما غالبا قانونی نیست . زندانهای انفرادی اینها قانونی نیست . ممکن است برخی بگویند که شما خودتان در اوایل انقلاب وکیل نداشتید. جواب این است که در قانون دادگاههای انقلاب اصلا وکیل نبود . من  در دوره سوم مجلس که نماینده بودم و با تلاش و همکاری جمعی از نمایندگان قانونی را  درباره الزام دادگاه انقلاب و دادگاه روحانیت به حضور وکیل تصویب کردیم .این قانون  قبلا نبوده است و بعد از آن دادگاهها موظف به پذیرش وکیل شدند. یک مسائلی در اوایل انقلاب در قانون نبوده و حالا در قانون هست مثلا در اوایل انقلاب قانون دادگاههای انقلاب این بود که احکام دادگاههای انقلاب قطعی است ،در حالی که از سال62 که دادگاه انقلاب جزیی از دادگستری شد باید تجدید نظر داشته باشد .

 

به نظر شما در دوران آقای صادق لاریجانی ما شاهد تغییر مثبتی در قوه قضاییه بوده ایم ؟

 

من معتقدم که آنچه رخ داده، تغییر مثبت را  نشان نمی دهد  و مصاحبه آقای اژه ای به خصوص و این کیفیت سخنگویی و صحبتی که کرد، نشان می دهد قوه قضاییه هنوز از یک روال منطقی برخوردار نیست وگرنه سخنگو این طور صحبت نمی کند.

 

با تشکر از فرصتی که در اختیار جرس قرار دادید.

 

ابراز نگرانی خانواده حسن بالایی از وضعیت نامعلوم وی در اداره اطلاعات اردبیل

Posted:

جرس: حسن بالایی فعال مدنی آذربایجانی و مدیر گروه کوهنوردی "گله جک" پس از گذشت یک ماه از زمان دستگیری همچنان در بازداشت به سر می برد.

 

به گزارش ساوالان سسی، این فعال مدنی آذربایجانی روز شنبه ۱٣ شهريور ٨۹ توسط ماموران امنیتی در مغازه اش واقع در خیابان امام پارس آباد (مغان) بازداشت و به اداره اطلاعات اردبیل منتقل شده است.

 

خانواده بالایی می گویند بیش از بیست روز است که هیچگونه تماسی با وی نداشته اند و قاضی خندستانی بازپرس شعبه پنجم دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل به خانواده بالایی گفته است که فرزندشان تحت بازجویی و تخلیه اطلاعات بوده و اتهام وی تا کنون معلوم نیست.به گفته بازپرس پرونده پس از تخلیه اطلاعات اتهامات وی مشخص خواهد شد.

 

مقامات قضایی از بیان علت بازداشت این فعال آذربایجانی امتناع می کنند و اجازه ملاقات وکیل و خانواده با وی را نمی‌دهند.

 
 

گزارشی از دومین كنگره سراسری دانشگاهیان حامی دولت

Posted:

وزیر ارشاد: امیدواریم در بحث دانشگاه ها، مسئله پاکسازی و شناخت نیروها انجام شود

جـــرس: وزیر ارشاد با بیان اینکه "نظام را مبتنی بر ولایت، و مشروعیت همه مسائل را در تبعیت از ولی فقیه می‌دانیم"، اظهار امیدواری کرد در بحث دانشگاه ها، "مسئله پاكسازی و شناخت نیروهای متعهد مطرح و انجام شود."


به گزارش ایسنا، سیدمحمد حسینی در مراسم افتتاحیه دومین كنگره سراسری كانون دانشگاهیان ایران اسلامی كه از بعداز ظهر چهارشنبه ١۴مهرماه، به مدت سه روز در شهر مشهد آغاز به کار کرد، با بیان این‌كه "احمدی نژاد نورافكنی را به دست گرفته تا ایرادات جامعه تاریك غرب را به همگان نشان ‌دهد"، گفت: امروز همه دنیا منتظر شنیدن سخنان رئیس جمهور ایران در مجامع جهانی هستند ... در گذشته تنها زمانی كه ما را متهم به نقض حقوق بشر می‌كردند، حالت تدافعی به خود می‌گرفتیم، اما امروز به جای پدافند، باید در موضع تهاجم و آفنده بودن قرار گیریم..."


وزیر ارشاد مدعی شد "در سال گذشته چه در ایام انتخابات و چه پس از آن، كانون دانشگاهیان با حضور جدی، فعال و توانمند خود در دانشگاه سبب شد، جریان فتنه با ریزش‌هایی مواجه شود و بسیاری از افرادی كه از روی عواطف و با این تصور كه آنها ارزشی هستند و روزگاری در خدمت نظام بوده اند، همراه آنها شدند، از این مسئله دوری كنند."
وی بعنوان دبیرکل تشکل كانون دانشگاهیان ادعا کرد:"ما هیچ گاه چند پهلو صحبت نمی‌كنیم و اگر به قانون اساسی بها می‌دهیم به دلیل مهر تاییدی است كه امام و رهبری حكیم پای آن زده‌اند و بر این اساس نیز نظام را نظامی مبتنی بر ولایت، و مشروعیت همه مسائل را در تبعیت از ولی فقیه می‌دانیم."

حسینی با اشاره به حوادث بعد از دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این حوادث برخی دوستان سعی كردند با انتشار بیانیه‌هایی، این فتنه را اشتباه و اختلافی جزئی جلوه دهند، در حالی كه از نظر ما این مسئله، مسئله‌ای اساسی و عمیق تر از آن است كه با اقداماتی سطحی حل شود و این افراد بایستی موضع خود را تغییر دهند.


هدف از همایش چیست؟
دومین كنگره سراسری كانون دانشگاهیان ایران اسلامی با شركت اعضای آن تشکل و برخی از مقامات لشكری و كشوری در حال برگزاری می باشد.

هاشم داداش‌پور دبیر این کنگره، در گفتگو با ایسنا، كانون فوق را یك "تشكل علمی، فرهنگی و سیاسی" ذکر کرد که "اهداف انقلاب اسلامی را در دانشگاه‌های كشور پیگیری می‌كند."
وی همچنین گفت که این كنگره با حضور وزرای علوم و ارشاد، رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های كشور، استاندار خراسان رضوی، برخی از دبیران كل احزاب و جمعیت‌های سیاسی و بیش از پانصد نفر از اعضای هیات علمی عضو كانون برگزار می‌شود.


این عضو شورای مركزی كانون دانشگاهیان ایران اسلامی، با بیان این‌كه در این كنگره مواضع اعضای كانون تبیین، آماده و منجر به یك موضع مشترك در حوزه‌های مختلف می‌شود، افزود: هدف كانون، بحث و بررسی در مورد حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، علمی، فناوری و سیاست خارجی خواهد بود كه طبعا برنامه‌ها و راهبردهای كانون را تا دو سال آینده تبیین می‌كند و تحولات سیاست داخلی و خارجی كشور نیز رصد می‌شود.


  به گزارش فارس، براتعلی خاكپور مدیر اجرایی دومین كنگره سراسری و دبیر استان خراسان رضوی آن تشکل با بیان اینكه "دشمنان سوگند خورده ولایت كه بویژه در دهه های اخیر زهر اسلام سیاسی را نیز چشیده اند"، اظهار عقیده کرد: "دشمنان اكنون بیش از همه وقت به رصد شیطانی پاكترین و پالوده ترین فضای ام القرای جهان اسلام یعنی دانشگاههای ایران اسلامی پرداخته و به دنبال آلودن ذهن و ضمیر دانشجویان پاك طینت ما به شائبه تردید هستند."


روز اول همایش؛ دانشگاه یکی از پنج سنگر حفظ نظام است/ تمام ابعاد فتنه ۸۸ روشن نشده است
در مراسم افتتاحیه این كنگره علاوه بر سخنان دبیر كنگره، محمد نبی حبیبی به نمایندگی از تشكل‌ها و محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها و محمد حسینی وزیر ارشاد - بعنوان دبیر كل آن كانون- و همچنین استاندار خراسان سخنرانی کردند.


محمد نبی حبیبی، دبیر كل جمعیت موتلفه اسلامی در سخنرانی خود تاكید كرد: دانشگاه یكی از پنج سنگر مهم دفاع از ارزشهای نظام است و با بیان اینکه دشمن به ظاهر به مسئله کشورها می پردازد و مشکل آنان کشور های ایران و عراق نیست، تصریح کرد: دشمنان اسلام با بیان حرف‌های پراکنده فقط صورت مسئله را پاك می کنند آنها به نماز و سجده مسلمانان کار ندارند هدف اصلی دشمن اهداف نظام اسلامی است و در این زمینه دشمنان با برنامه‌ریزی و به صورت كاملاً ریشه‌ای فعالیت دارند.
حبیبی سنگر دانشگاه را در ردیف پنج سنگر برتر نظام جمهوری اسلامی دانست و گفت: در این راستا كانون دانشگاهیان ایران و دیگر تشكل‌های دانشگاهی می‌توانند نقش بسزایی در اثر گذاری فضای سیاسی كشور داشته باشند.


محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها نیز در مراسم افتتاحیه دومین كنگره سراسری كانون دانشگاهیان ایران اسلامی، با بیان اینكه "در كنگره نخست، بحث جنگ مذهب علیه مذهب را مطرح كرده بودم"، اظهار عقیده کرد: "سردمداران این جنگ كسانی هستند كه قبلا جزو جبهه خودی بوده و حالا به جبهه مقابل پیوسته اند."
رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها همچنین با تاكید بر "لزوم برنامه ریزی برای حفظ نیروهای خودی در تشكل"، خاطرنشان كرد: وجود موضع تدافعی در تشكل به شكست آن منجر خواهد شد، بنابراین باید در مقابل دشمنان موضع تهاجمی و فعال داشت.


وی همچنین گفت "خبر سفر رئیس جمهور ایران به لبنان، رژیم صهیونیستی را متزلزل كرده است" و این اتفاق، "نتیجه افتخارآفرینی های نظام در جهان است."


محمد صلاحی، استاندار خراسان رضوی نیز، با ادعای اینكه تمام ابعاد فتنه ۸۸ روشن نشده است، گفت: این فتنه هنوز تمام نشده و قطعا آخرین اقدام دشمنان نیز نخواهد بود... سؤال ما این است كه منافقین و بهائی‌ها در این اتفاقات چه نقشی داشتند و به چه دلیل در سال‌های قبل از این حوداث برخی رفت و آمد‌ها به انگلیس زیاد شده بود.

این مقام دولت همچنین با بیان اینكه ١۰ - ١۵ سال گذشته برخی از همین افرادی كه فتنه ۸۸ را به راه انداختند، مدعی بودند كه در كشور توهم توطئه وجود دارد، اضافه كرد: باید برای مقابله با دشمنان برنامه ریزی و كادر سازی كنیم.


همچنین در روز اول کنگره، هم اندیشی درباره مواضع، تشكیلات و سایر موضوعات مربوط به كانون دانشگاهیان ایران اسلامی با حضور غلامرضا خواجه سروی، هاشم داداش پور و سمنون مهدوی از اعضای شورای مركزی این تشكل برگزار شد.


روز دوم همایش؛ مشکل خاتمی این بود که دشمن دست او را می خواند
در دومین روز از این كنگره نیز، لطف‌الله فروزنده معاون توسعه مدیریت و سرمایه‌های انسانی رئیس‌ دولت، امیر محبیان عضو شورای سردبیری روزنامه رسالت و كارشناس مسائل سیاسی، احمد علم الهدی امام جمعه مشهد، مجتبی ثمره هاشمی مشاور ارشد محمود احمدی نژاد و عبدالحسین خسرو پناه استاد حوزه و دانشگاه سخنرانی کردند.


فروزنده بعنوان سخنران دومین روز همایش (پنجشنبه)، اظهار عقیده کرد "نظام استكباری با توجه به قدرت رسانه ای و جنگ نرم خود تلاش كرد تا سفر رئیس جمهور به آمریكا و سخنرانی وی در سازمان ملل را به چالش بكشد و در همین زمینه كارشناسان رسانه ای ده سؤال را در محورهای مربوط هدفمند كردن یارانه‌ها، تحریم‌های غرب و فتنه سال گذشته تنظیم كردند تا وی را با چالش مواجه كنند اما موفق نشدند."

به گزارش فارس، با تاكید بر اینكه باید نوگرایی و استراتژی مشخص در كنار تحویل و بصیرت وجود داشته باشد، مدعی شد: در جریان فتنه سال گذشته شاهد بودیم كه استكبار، انصار استكبار، ضد انقلاب، دگر اندیشان، برخی خدمتگزاران بریده از نظام و تعدادی از كسانی كه دچار تردید و سكوت شده بودند حضور داشتند.


امیر محبیان مدیر مركز مطالعات استراتژیك آریا و فعال مطبوعاتی جریان حامی دولت نیز، در دومین روز همایش گفت: میر حسین موسوی به بنده گفته بود "من به آقای امامی كاشانی گفته‌ام كسی كه بخواهد در این مملكت رئیس جمهور شود و جایگاه رهبری را نفهمیده باشد، خیلی باید كند ذهن باشد ".


محبیان در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شد:‌ مهمترین مشكل ما با خاتمی این بود كه در زمان وی، دنیا به راحتی دست ما را می‌خواند و می‌توانست حركات بعدی كشور را تشخیص دهد.


این فعال اصولگرا همچنین ادعا کرد: موسوی به بنده گفت "زمانی كه معین برای كاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری با بنده مشورت كرد به او هشدار دادم كه تو یك عنصر خط امامی و ساده‌زیست هستی و با تكیه بر همین شعارها می‌توانی موفق شوی اما او به سراغ شعارهای دیگر رفت و شكست خورد ".


احمد علم‌الهدی عضو مجلس خبرگان رهبری نیز، در دومین كنگره سراسری كانون دانشگاهیان ایران اسلامی گفت "امروز برخی متدینین ساده‌اندیش وجود دارند كه تصور می‌كنند می‌شود با جریانات قدرت‌طلب سیاسی همكاری كرد كه این مسئله از نظر قرآن كریم مردود است."

به گزارش ایسنا، امام جمعه مشهد با بیان اینكه سایر موارد و ادعای خدمت به مردم نیز تنها ژست‌های موجود برای طی مسیر قدرت‌یابی است، گفت: در مباحث سیاسی دو جریان قدرت‌محور و تكلیف‌محور وجود دارد و فعالان سیاسی یا در پی كسب قدرت هستند، یا به دنبال انجام تكالیف خود حركت می‌كنند و هر فردی غیر از این دو مسیر را انتخاب كند، فاقد عقل سیاسی خواهد بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین مدعی شد: افرادی روزی وارد عرصه شدند، به مقابله با طاغوت پرداختند و ارتباط خوبی هم با نزدیكان امام داشتند اما تخلف از آیات قرآن و ورود به عرصه قدرت‌طلبی باعث شكست آنها شد، تا جایی كه امروز به ناپاك‌ترین جریانات سیاسی در كشور تبدیل شده‌اند.


مجتبی ثمره‌هاشمی دستیار ارشد رئیس دولت نیز، در كنگره مذکور گفت "سفر اخیر احمدی نژاد به آمریكا رویارویی دو اندیشه را نشان داد و ما اكنون شاهد مقابله دو جریان خاص در جهان هستیم كه یكی گفتمان آمریكایی و دیگری نیز گفتمان ایران اسلامی است.
وی با تاكید بر اینكه مدیریت فعلی مشروعیت اداره جهان را ندارد، افزود: این نوع مدیریت از سوی چه كسانی انتخاب شده و اصلا در كجا گفته شده كه پنج كشور باید در سازمان ملل در شورای امنیت حق وتو داشته باشند.

دستیار ارشد محمود احمدی نژاد همچنین مدعی شد "یكی از نكات عجیب، این است كه بسیاری اقشار اجتماعی در آمریكا اندیشه‌های رئیس جمهور ایران را قبول دارند اما نمی‌توانند آن را مطرح كنند."


گفتنی است مراسم اختتامیه و جلسه پایانی این كنگره نیز با سخنرانی حسین فدایی و سید محمد حسینی دبیر كل كانون دانشگاهیان ایران اسلامی در روز جمعه ١۶ مهرماه برگزار خواهد شد.


این تشکل حامی دولت، چند روز پیش با انتشار بیانیه ای، از مواضع محمود احمدی نژاد و همچنین رئیس قوه قضاییه (در برخورد با رهبران جنبش)، حمایت کرده بود.


احیای حوزه علمیه نجف با تکیه بر سنت شیعی

Posted:

گزارش بی بی سی فارس

هفته سبز با حمید دباشی، مصاحبه  با گری سیک

Posted:

دستگیری 81 نفر در تهران به بهانه برخورد با “اراذل و اوباش”

Posted:

جرس: جانشین رئیس پلیس تهران بزرگ از دستگیری 81 نفر که از آنان تحت عنوان "اراذل و اوباش" نام برد، در چهارمین مرحله از "طرح برخورد با اراذل و اوباش" در شب گذشته خبر داد.

 

به گزارش مهر، سردارعلیرضا علیپور بعدازظهر پنجشنبه با اشاره به مانور پلیس در شب گذشته گفت: در ادامه اقدامات پلیس در شناسایی و برخورد با اخلالگران امنیت اجتماعی شب گذشته چهارمین مرحله از طرح برخورد با اراذل و اوباش در تهران اجرا شد.

 

وی ادامه داد: ماموران یگان امداد در این طرح مخفیگاه برخی از اراذل و اوباش متواری تهران را شناسایی و طی یک عملیات ضربتی آنان را دستگیر کردند.

 

جانشین رئیس پلیس تهران بزرگ اظهار داشت: در طرح ضربتی شب گذشته 81 نفر از اراذل و اوباش دستگیر و از آنان 5 قبضه سلاح کمری، مقادیری مشروبات الکلی، قمه و چاقو کشف و ضبط شد.

 

وی افزود: طرح برخورد با اراذل و اوباش همچنان در تهران ادامه خواهد داشت.

 

سردار علیپور با اشاره به راه اندازی پلیس موتوری 110 در تهران تصریح کرد: از این پس در اجرای طرحهای پلیس ماموران یگان امداد در کنار ماموران پلیس 110 به اجرای وظایف خواهند پرداخت.


طرح‌های چندگانه برخورد با افرادی که از آنان به عنوان "اراذل و اوباش" نام برده‌ شده، شامل برخوردهای توهین آمیز و غیر انسانی بسیار بوده است که با موضع‌گیری‌ها و مخالفت‌های بسیاری از سوی مردم مواجه شد، اما تاثیری در نوع برخورد نیروی انتظامی نداشت.
 

عبادی: از همه دنیا می خواهم به کمک نسرین ستوده در زندان بشتابند

Posted:

جـــرس: با گذشت نزدیک به دو هفته از اعتصاب غذای نسرین ستوده، وکیل مدافع زندانیان سیاسی و فعال حقوق بشری دربند و اعلام "تحت بازجویی قرار داشتن وی"، شیرین عبادی رییس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران گفته است که از همه دنیا می خواهد در اعتراض به دستگیری این وکیل مدافع حقوق بشر، "به کمک او بشتابند."
این برنده جایزه صلح نوبل همچنین تاکید که نسبت به وضعیت سلامتی نسرین ستوده به شدت نگران است.


به گزارش کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، شیرین عبادی می گوید "ستوده آخرین بازمانده وکلای شجاع مدافع حقوق بشر است که با قبول کلیه مخاطرات از قربانیان نقض حقوق بشر در ایران دفاع می کرد وکالت بسیاری از بازداشت شدگان پس از انتخابات را به عهده داشت و با وجود اینکه به کرات مامورین امنیتی او را تهدید می کردند که اگر به دفاع خود ادامه بدهد او را دستگیر خواهند کرد در پاسخ عنوان می کرد که هر شخصی حق دسترسی به وکیل را دارد و کارهای او مطابق قانون است و حاضر نیست به از حرف غیرقانونی مامورین امنیتی تمکین کند و به شغل شرافتمندانه خود ادامه می داد و اکثر پرونده ها را نیز به رایگان قبول می کرد."


برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۳ با اشاره به وضعیت کنونی مدافعان حقوق بشر در ایران اضافه کرد: "متاسفانه دولت ایران که روز به روز دایره را بر عملکرد مدافعان حقوق بشر تنگ تر می کند تاب تحمل شهامت های این زن را نداشت و او را دستگیر کرد و از آن تاریخ به این طرف حتی با تودیع وثیقه حاضر نشدند که در مراسم خاکسپاری پدرش شرکت کند و در این مدت حق ملاقات با خانواده و وکیل را نداشته است."


عبادی در ادامه افزود: " خانم ستوده به همسرش اعلام کرده بود چنانچه بیش از چهار روز از بی تلفنی بگذرد واز او خبری نباشد اعتصاب غذا خواهد کرد و چون نزدیک به سه هفته از آخرین تلفن او گذشته همسرش نگران اعتصاب غذای اوست و به همین دلیل من به شدت نگران وضعیت جسمی خانم ستوده هستم و به همه دنیا اعلام می کنم که در اعتراض به دستگیری وکیلی که تنها گناه او دفاع از قربانیان نقض حقوق بشر در دادگاه بود به کمک او بشتابند."


گفتنی است با گذشت نزدیک به سه هفته از آخرین تماس تلفنی نسرین ستوده، وی روزهای اخیر در تماسی چند ثانیه‌ای با همسر خود، تصریح کرد که از سوم مهرماه در اعتصاب غذا بسر می‌برد. رضا خندان، همسر ستوده خاطرنشان کرد پس از این "تماس سه ثانیه‌ای"، ارتباط تلفنی این فعال حقوق بشری، قطع شده است.


سازدار: مجلس با کوتاه آمدن در برابر دولت، به وظیفه قانونی خود عمل نمی‌کند

Posted:

جرس: عضو فراکسیون خط امام مجلس عملكرد هیات رئیسه مجلس را در ضعف نظارت قوه مقننه بر دولت، موثر می‌داند.

 

به گزارش پارلمان‌نیوز، سیروس سازدار در پاسخ به سوالی در مورد دلیل ضعیف شدن بعد نظارتی مجلس، اظهار داشت: متاسفانه مجلس هر روز در استفاده از ساز و کارهایی که از آنها برخوردار است، کوتاه می‌آید و به وظیفه قانونی خود عمل نمی‌کند که این موضوع مورد اعتراض ما نیز هست؛ زیرا کار به جایی رسیده که گفته می شود مجلس در راس امور نیست.

 

وی با بیان اینکه مقصر تمام این ایرادات را خود مجلس می‌دانم، افزود: چرا مجلس باید حرکتی کند که این حرفها در مورد آن بیان شود، بر روی اجرایی شدن قوانین مصوب خود نظارت نکند و به سوالات نمایندگان رسیدگی نشود. زیرا برخی سوالات از وزرا بیش از یکسال در نوبت می‌ماند و کمیسیون‌ها نیز دقت لازم در این مورد را ندارند.

 

سازدار تصریح کرد: در این شرایط نظارت مجلس معنایی نمی‌یابد و لذا نمره قابل قبولی را به مجلس در این زمینه نمی‌دهم.

 

عضو فراکسیون خط امام مجلس در پاسخ به سوال دیگرس در مورد نقش هیات رئیسه مجلس در اعمال نظارت بر دولت، گفت: قدرت مجلس معمولا بر اساس تصمیمات هیات رئیسه آن است، لذا این بخش مجلس باید فضا را باز کند تا نمایندگان از اختیارات قانونی خود در نظارت استفاده کنند و به نظر می رسد در موضوع نظارت، هیات رئیسه بی‌تقصیر نیست.
 

90 فعال سیاسی، حقوق دان و کنشگر مدنی: نسرین ستوده، وکیل انسان‌دوست و ملی را آزاد کنید

Posted:

جرس: جمعی از فعالان سیاسی و کنشگران مدنی و حقوق‌دانان، با امضای بیانیه‌ای نسبت به وضعیت نسرین ستوده اظهار نگرانی کردند و خواستار آزادی این وکیل و فعال حقوق بشر شدند.

 


به گزارش رسیده به جرس، در این نامه که به امضای ۹۰ فعال سیاسی و مدنی رسیده، آمده است: بازداشت خانم ستوده، که از شناخته‌شده‌ترین مدافعان حقوق بشر در ایران و از وکلای وطن‌دوست محسوب می‌شود، جز یأس و تأسف از تداوم کنش‌های غیرقانونی، خردگریز و ضدملی در کشور، نمی‌افزاید.


 نسرین ستوده که از حدود یک ماه پیش در بازداشت به سر می‌برد، حتی موفق به شرکت در مراسم تدفین پدرش نیز نشد و با وجود تامین وثیقه‌ اعلام شده از سوی مراجع قضایی با اعطای مرخصی موقت به وی نیز موافقت نشده است.
این فعال حقوق بشر روز گذشته در تماس تلفنی کوتاهی از زندان با خانواده‌اش، تنها موفق شد که بگويد در دوازدهمين روز اعتصاب غذای خود به سر می‌برد.


متن کامل بیانیه ۹۰ فعال سیاسی و حقوق‌دان و کنشگر مدنی به شرح زیر است:


تلاش برای تحدید هرچه فزونتر جامعه مدنی ایران و بسط اقتدارگرایی، اینک از سطح کنشگران مدنی و منتقدان گذشته و دامن وکلای ایشان را نیز گرفته است. در یکی از جدیدترین اقدام امنیتی، سرکار خانم نسرین ستوده از وکلای آزاده‌ی پیگیر حقوق بشر، که دغدغه‌ی تأمین و تحقق حقوق اساسی شهروندان ایران را دارد، 13 شهریورماه گذشته پس از احضار به دادسرای مستقر در اوین، بازداشت شده است.


بازداشت خانم ستوده، که از شناخته‌شده‌ترین مدافعان حقوق بشر در ایران و از وکلای وطن‌دوست محسوب می‌شود، جز یأس و تأسف از تداوم کنش‌های غیرقانونی، خردگریز و ضدملی در کشور، نمی‌افزاید.


بیش از یک‌ماه است که این وکیل پیگیر حقوق ایرانیان _به‌ویژه کودکان و نوجوانان_ در کنج انفرادی، نه تنها از پیگیری‌های حقوقی و اقدامات قانونی خویش، ممنوع شده بلکه دغدغه‌دار دو فرزند خردسال خویش (نیمای سه ساله و مهراوه‌ی 10 ساله) است. نگرانی‌های ما در مورد وضع خانم ستوده، با اخبار جدید مبنی بر اعتصاب غذای ایشان از دو هفته پیش، تشدید شده است.


در‌حالی‌که هرگونه احتمال و شائبه‌ی فرار و اختفای اسناد و مفقود ساختن مدارک و... در مورد ایشان، به‌ تمامی منتفی است، مشخص نیست چرا مسئولان قضائی، این وکیل آزاده را با سنگین‌ترین قرار ممکن (بازداشت در سلول انفرادی) مواجه ساخته‌اند.
امضاء‌کنندگان این بیانیه (که سال‌هاست از دور و نزدیک، شاهد و ناظر تلاش‌های انسان‌دوستانه و ملی خانم نسرین ستوده بوده‌اند و بر آزادگی و صداقت و انصاف ایشان، مهر تأیید می‌زنند) صاحبان عقلانیت و انصاف در دستگاه‌های امنیتی و قضایی کشور را به آزادی هرچه سریع‌تر این وکیل حقوق‌بشرطلب، فرامی‌خوانند.

 

 

احمد‌صدر حاج‌سیدجوادی- امیراسلامی- حمید آصفی- حمیده ابراهیمی- حمیدرضا احراری- اعظم اكبرزاده- زهرا اکبرزاده- مهدی امینی زاده- پروین بختیارنژاد- محمد بسته‌نگار- امید بهروزی- محمد بهزادی- مسعود پدرام- عباس پوراظهری- حبیب‌الله پیمان- مجید پیمان- مصطفی تنها- سید یاسر جلالی- فرشته جمشیدی - حسین حریری- محمد حیدری- ابراهیم خوش‌سیرت- محمدعلی دادخواه- رسول دادمهر- مصطفی دانشجو- محمود دل‌آسایی- سعید درودی- تقی رحمانی- جواد رحیم‌پور- علیرضا رجایی- محمدجواد رجاییان- محمدحسین رفیعی- بهمن رضاخانی- رضا رئیس طوسی- علیرضاساریخانی- احمد ساعی- عزت‌الله سحابی- هاله سحابی- سمیه سرداری- عبدالفتاح سلطانی- آذر سلیم- سیدمحمد سیف‌زاده- محمود شادی بصیر- ابراهیم شاكری- محمود شامخی- حسین شاه‌حسینی- نرگس شاهکاری- عطاءالله شیرازی- مهدی صراف- علی اشرف ضرغامی- اعظم طالقانی- طاهره طالقانی- امیر طیرانی- هما عابدی- روئین عطوفت- رضا علیجانی- محمود عمرانی- عبدالحسین قمی‌زاده- نظام‌الدین قهاری- رحمان كارگشا- مرتضی کاظمیان- افشین كرمپور- فاطمه گوارایی- نرگس محمدی- محمد محمدی اردهالی- حسین مدنی- سعید مدنی- ماشاء‌الله مدیحی- فرید مرجایی- ضیا مصباح- عالیه مطلب‌زاده- مهدی معتمدی‌مهر- احمد معصومی- یاسر معصومی- فهبمه ملتی- محمد ملكی- نسرین ملکی- مرضیه مرتاضی لنگرودی- داود منتظری- پروین موسوی- وحید میرزاده- اسماعیل ناطقی- مهدی ناطقی- فخری نامی- رضا نخشب- محمودنكوروح- حسین نوری‌زاده- ناصر هاشمی- غلامرضا هرسینی- احسان هوشمند- فرشید یدالهی- میرمحمود یگانلی- حسن یوسفی اشكوری