جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


ترس از تجربه های داغ و درفش در زندانی به وسعت ایران

Posted:

حمیدرضا ظریفی نیا
جــرس: اینکه "به راستی مردم ما در بازگو کردن مکنونات قلبی خویش، محدود و در تنگنا قرار گرفته اند و شاید به همین دلیل واگویه کردن مسائل خنثی، در رسانه ها به افراط گراییده" و اینکه "مردم ما به هیچ وجه از آزادی بیان بهره ای ندارند و خفقان گسترده ای، زبان آنها را از کار انداخته است و ترس از تجربه های داغ و درفش، زبان گویای مردم ایران را به کام و نیام فروبرده"، حکایتی گویاست از آنچه در ایران حکمفرماست و محمد نوریزاد آنرا صراحتا به  رهبر جمهوری اسلامی خاطرنشان ساخت.


 زهرا رهنورد نیز خاطرنشان کرد "تحت سلطه حاکمیت فعلی، ایران یک زندان بزرگ است با یک محیطی پادگانی، و تفتیش عقاید در این زندان بزرگ، زن و مرد و پیر و جوان و حتی کودکان و خانواده ها را تهدید می کند و هیچ یک امنیت ندارند و امنیت شغلی و فرهنگی و اجتماعی و سیاسی برای شان به یک آرزو تبدیل شده است..."

 

طی هفت روز هفته ای که گذشت (١۷ تا ٢٣ مهــر ماه - ۹ تا ١۵ اکتبر)، همچنان هفت ضربآهنگ "سانسور و فشار بر رسانه ها"، "تفتیش عقاید و تهدید فعالان"، "احضار و دستگیری منتقدین"، "ادامه بازداشت زندانیان"، "حذف مخالفین"، "فشار و آزار بر خانواده های زندانیان سیاسی" و همچنین "صدور احکام سنگین و ناعادلانه برای دگراندیشان"، از هماهنگی دستگاههای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی در سمفونی "استبداد" حکایت می کرد.

    ادامه دستگیری ها، تداوم بازداشت ها، صدور بی پایان احکام قضایی

در هفته ای که گذشت، دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضائیه خاطرنشان کرد "در طول یك ماه گذشته شعب دادگاه انقلاب به پرونده تعدادی از متهمان جریان اغتشاشات سال گذشته و مسائل امنیتی رسیدگی كرده و حكم ۶۴ نفر در مرحله بدوی صادر شده است."

 

طی هفته ای که گذشت، علی شکوری راد، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، مهدی خزعلی، پزشک و وبلاگ نویس منتقد دولت، و همچنین حسین فرزین، فعال سیاسی مشهد، بازداشت شدند.

 

جلسه محاکمه مهسا امرآبادی، روزنامه نگار و همسر مسعود باستانی نیز، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران و به صورت غیرعلنی در همین هفته برگزار شد.

همزمان یک سال و نیم حبس تعزیری برای علی تاری، رئیس ستاد میر حسین موسوی در بابلسر صادر گردید و قاضی شعبه ١۵ دادگاه انقلاب تهران (صلواتی)، یک فعال سیاسی کُرد، به نام آرش سقر را به ۸ سال زندان محکوم کرد و سعید رضوی فقیه، روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب نیز به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد.

در خبری دیگر اینکه حکم دو سال حبس قطعی حسن سرچاهی، وکیل دادگستری که عاشورای سال گذشته بازداشت و ماهها بلاتکلیف بود، عینا تایید شد.

اما برگزاری دادگاه مصطفی ایزدی - نویسنده و روزنامه نگار - با قضاوت ۲۰ دقیقه ای قاضی پیرعباسی، از اخبار قابل تامل هفته ای که گذشت، بود.

 

وضعیت جسمی و روحی نوید محبی، وبلاگ نویس و دانش آموز مقطع پیش دانشگاهی، که مدتهاست در بازداشت به سر می برد نیز، نگران کننده گزارش شد.

 

اعتصاب غذای حسین زرینی، عضو ستاد ایثارگران میرحسین موسوی(بعد از ماهها بازداشت و بلاتکلیفی)، از جمله اخبار هفته اخیر بود.

روز سه شنبه هفته ای که گذشت، رسانه های خبری وضعیت جسمانی حسین رونقی ملکی، وبلاگ نویس و فعال دانشجویی اعتصابی در زندان اوین - که به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده - را بسیار بد گزارش کردند و با گذشت یک هفته از اجرای حکم تبعید فاطمه رهنما – هم پروندۀ برادر زهرا رهنورد - که به ۱۰ سال زندان و تبعید به ایذه محکوم شده، خبر رسید که از وضعیت وی در زندان نامناسب جنوب کشور، خبری در دست نمی باشد.

میزان محکومیت حامد روحی نژاد زندانی سیاسی محبوس در زندان مرکزی زنجان نیز – به رغم بیماری پیشرفته ام اس- افزایش یافت. پدر حامد روحی نژاد در گفتگو با کلمه می پرسد "فرزند نیمه فلج من چه خطری برای نظام دارد؟" و در گفتگو با جرس خاطرنشان کرد"اگر این عدالت است، پس بی عدالتی کجاست?

اواسط هفته ای که گذشت، همسر عبدالرضا قنبری، معلمی که پس از حوادث عاشورا بازداشت و به اعدام محکوم شده، با نگارش نامه‌ای در آستانه روزهای جهانی معلم و مبارزه با اعدام، از سازمان‌های حقوق بشری خواست تا به سادگی از کنار تایید حکم اعدام این معلم عبور نکنند. همزمان وضعیت جسمی و روحیِ ایوب قنبرپوریان که از ۲۵ خرداد سال گذشته تاکنون- بدون یک روز مرخصی- در زندان اوین به سر می برد، وخیم گزارش شد.

فریده صابر همسر هدی صابر (فعال ملی- مذهبی زندانی) نیز، طی نامه ای به دادستان تهران، خواهان رسیدگی به وضعیت همسرش شد، که در وضعیت نامساعدی به سر می برد. گزارش رسید که با گذشت به ده ماه از بازداشت امیرخسرو دلیرثانی، فعال ملی – مذهبی زندانی، وی کماکان از امکان اعزام به مرخصی محروم بوده و خانواده وی از آسیب های جدی که در نبود وی پیش آمده خبر دادند.

خانواده داریوش ممبینی - عضو زندانی شورای شهر اهواز - که در اعتصاب غذا به سر می برد، از وضعیت وخیم جسمانی وی ابراز نگرانی کردند. شرایط جسمی و روحی احمد کریمی، از زندانیان تبعیدی به زندان گنبد کاووس نیز وخیم گزارش شد.

 

گفتنی است طی این هفته، داوود سلیمانی، عضو زندانی جبهه مشارکت، و همچنین پروین جوادزاده وبلاگ نویس، که در جریان حوادث سال گذشته بازداشت شده بودند، بعد از ماهها بازداشت به مرخصی چند روزه اعزام شدند.

 

همچنین اوایل هفته ای که گذشت، وضعیت جسمانی سید علی اصغر غروی، عضو شورای مرکزی و مسئول شاخه اصفهان نهضت آزادی، در حالیکه در اعتصاب غذا و بازداشت به سر می برد، نگران کننده گزارش شد... وی اواسط هفته بطور موقت آزاد شد... همزمان مقامات قضایی برای ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی قرار یک ماه بازداشت موقت صادر کردند. و قرار بازداشت بهزاد کردستانی نویسنده و شاعر کُرد نیز تمدید گردید.

 

متن کامل رای شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب مبنی بر محکومیت حشمت الله طبرزدی به ۹ سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق، توسط روابط عمومی جبهه دموکراتیک منتشر شد.

 

انتشار خبر وضعیت نامناسب و خطرناک اندرزگاه چهار زندان گوهردشت کرج نیز، آخرین خبر "زندان ها" در هفته ای که گذشت بود.

 

گفتنی است گزارش‌ها کماکان دال بر این است که نزدیک به ٢۰۰۰زندانی سیاسی و عقیدتی در ایران وجود دارد؛ با اینحال رئیس سازمان زندان ها چندی پیش منکر وجود زندانی سیاسی در کشور گردید.

    خانواده های زندانیان و تداوم احضار و فشار دستگیری

طی هفته ای که گذشت، زهرا مجردی همسر محسن میردامادی دبیر کل زندانی جبهه مشارکت نیز به دادستانی احضار شد و همزمان در پی انتشار نامه های اعتراضی احمد صدر حاج سید جوادی در خصوص عملکرد دولت احمدی نژاد، ماموران وزارت اطلاعات خانواده وی را به بازداشت و آزار تهدید کردند.

 

طی همین هفته (شنبه شب) مادر و خواهر حسام ترمسی، از زندانیان حوادث پس از انتخابات که یک سال را در زندان اوین گذراند و مدت کوتاهی است زندان آزادشده، شنبه شب با هجوم ماموران امنیتی در منزل شان بازداشت شدند و بلافاصله مادر و خواهر سعید زینالی (مفقود شده در ۱۸ تیر۷۸) نیز، در منزل شان بازداشت شدند .مقامات قضایی و امنیتی ادعا کردند این چهار نفر – که عضو گروه مادران عزادار هستند- قصد عزیمت به خارج را داشتند. ادعایی که توسط گروه مادران عزادار تکذیب شد.

 

ماموران امنیتی همچنین با مراجعه به خانه علی ملیحی، عضو ادوار تحکیم، پدرش را تهدید کردند که حق مصاحبه با رسانه ها را در باره وضعیت پسرش ندارد. (گفتنی است ماموران در هنگام صحبت با وی اسلحه در دست داشته اند.)

پروین، خواهر عبدالرضا تاجیک روزنامه نگار زندانی نیز، یکشنبه هفته ای که گذشت، در پی دومین احضار به دادسرای اوین، موردبازجویی قرار گرفت.

 

همسر و عروس منصور اسانلو (فعال سندیکایی زندانی) نیز، طی یک تماس تلفنی به دادگاه انقلاب احضار شدند.
 

اما از جمله اقدامات ماموران امنیتی در هفته گذشته، بازداشت فرزندان سکینه محمدی آشتیانی، بانوی زندانی محکوم به اعدام در تبریز، و دو خبرنگار خارجی و وکیل مادرشان بود، که همگی بازداشت شدند. مقامات سیاسی و قضایی جمهوری اسلامی، بلافاصله شهروندان آلمانی را "غیرخبرنگار" و مرتبط با "شبکه های ضد انقلاب" خواندند.

 

حکایت ناتمامِ دانشگاه و استبداد، دانشجو و بازداشت و محرومیت؛ استادان و اخراج

سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها که با حاکمیت جو امنیتی، انواع فشارها بر دانشجویان و تشکلهای دانشجویی و همچنین ادامه بازداشت بیش از ۷۰ فعال دانشجویی کشور آغاز شده بود، با تشدید فضای امنیتی، محکومیت و بازداشت دانشجویان و همچنین فشارهای مضاعف بر تشکل ها و اخراج اساتید تداوم یافت.

 

تهدید مسئولان دانشکده حقوق وعلوم سیاسی دانشگاه تهران به تسخیر مکان انجمن اسلامی، خبر اول دانشگاه در هفته ای که گذشت بود. ناگفته نماند فعالیت آن تشکل از شروع سال جدید با دادگاهی شدن فعالین آن انجمن به حالت تعلیق در آمده و اعلام شده بود که دادگاه سه تن از آنان ٢۵ مهر در شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب برگزار می گردد. 

 

نعیم آقایی، دبیر انجمن دموکراسی خواه دانشگاه تهران، روز سه شنبه ۲۰ مهرماه، پس از احضار به دادسرای نظامی جهت "ادای توضیحاتی پیرامون پرونده کوی دانشگاه" بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شد.

 

طی هفته ای که گذشت، امیرحسین فتوحی دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، عضو دفتر تحکیم و مسئول ستاد "شهروند آزاد" (حامیان مهدی کروبی) در هرمزگان، به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد.

آمانج محمدی، فعال دانشجویی دانشگاه علامه نیز، به دو سال حبس تعزیری محکوم گردید.

فرزانه جلالی، دانشجوی دانشگاه تهران با وجود کسب رتبه ۶در آزمون کارشناسی ارشد، از ادامه تحصیل محروم شد .

دو تن از فعالان دانشجویی دانشگاه علم و صنعت (حمید بیدار و نوید عطائی) نیز، به ۴ ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند.

سعید مرادی نقده فعال دانشجویی دانشگاه گیلان، که بعد از قبولی در کارشناسی ارشد، ممنوع التحصیل اعلام شده بود، طی نامه ای به نمایندگان مجلس، خواستار رسیدگی به وضعیت دانشجویان محروم از تحصیل و بازخواست دولت شد.

سه شنبه هفته ای که گذشت، همچنین اولین جلسه دادگاه علی جمالی، عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم برگزار گردید.

همچنین شبنم مددزاده عضو دربند انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم، از استفاده از تلفن و ارتباط با خارج از زندان محروم شد.

ابراز نارضایتی شاکیان پرونده‌ کوی دانشگاه از نحوه رسیدگی به اتهامات حمله کنندگان به خوابگاه دانشجویان و تداوم حبس حسن اسدی (عضو ادوار تحکیم) در بند انفرادی ۲۴۰، احضار سما نورانی به دادگاه انقلاب تهران و خودداری از تعیین قرار وثیقه برای علی عجمی، فعال دانشجویی طیف چپ دانشکده حقوق دانشگاه تهران، که هشت ماه است که به صورت بلاتکلیف در بازداشت به سر می برد، آخرین اخبار روز پنجشنبه هفته گذشته بود.

 

در همین هفته سامانه خبری «موج زنده»، ارگان خبری سازمان ادوار تحکیم وحدت (شعبه بوشهر) فیلتر شد.

   منابع خبری دانشجویی نیز، گزارشی مشروح و تکان دهنده از محکومیت فعالان دانشجویی و تشدید فضای امنیتی در دانشگاه پلی تکنیک تهران منتشر کردند.  

طی هفته ای که گذشت، در حالیکه وزیر علوم مهمترین مشکل بر سر راه اسلامی کردن دانشگاه ها را اساتیدی دانست که "فاقد جهان بینی اسلامی هستند"، و تغییر روسای دانشگاه‌ها را در راستای طرح "عفاف و حجاب" عنوان کرد، و بازنشستگی اجباری استادان دانشگاه را نیز "کذب محض" خواند، اما گزارش ها حاکی از آن بود که فریدون وردی نژاد، مدیر عامل پیشین ایرنا، و استاد دانشگاه تهران نیز، به جمع استادان بازنشسته آن دانشگاه پیوسته است.

 

محکومیت هادی حکیم شفایی، یکی از استادان سبز دانشگاه بجنورد به یک حبس تعزیری نیز، از اخبار دانشگاه درهفته اخیر بود.

    سانسور و فشار بر رسانه ها، تداوم نقض حقوق مدنی و شهروندی

رضا رشیدپور، مجری صدا و سیمای جمهوری اسلامی، ماجرای ممنوع التصویر شدن خود را برای مردم شرح داد و خطاب به مسئولین نوشت "آن قدر در دایره خود ساخته بیگانه‌پنداری گرفتار شده‌اید که دیگر حتی یک جمله انتقادی ساده را هم از دوست سابق‌تان نمی‌پذیرید و دستور به حذف چهره‌اش می‌دهید... تصمیم‌های به ظاهر کوچک، آن هم در مورد آدم‌های کوچکی مثل من، نشان از یک دغدغه بزرگ در ذهن شما دارد. انتقاد را خیانت می‌دانید و منتقد را نامحرم..."

 

اواسط هفته ای که گذشت، اخراج خبرنگار روزنامه ال پائیس اسپانیا از ایران، بدلیل مصاحبه با فرزند آیت الله منتظری، روی خروجی خبرگزاری ها رفت. در حالیکه  منتظری این مصاجبه را تکذیب کرد. و همزمان "توقیف نشریه تالش و تذکر به روزنامه‌ جمهوری اسلامی"، از سوی محمدعلی رامین، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و دبیر هیات نظارت بر مطبوعات مورد تایید قرار گرفت.

وبلاگ "کمپین فرزندان روح الله" نیز، به اتهام "مصادیق محتوای مجرمانه"، توسط مراجع قضایی مسدود شد.

 

تداوم بازداشت رضا شهابی، فعال سندیکای اتوبوسرانی، علیرغم تودیع وثیقه و همچنین احضار غلامرضا غلامحسینی(از همان سندیکا) به وزارت اطلاعات، از دیگر اخبار هفته گذشته بود.

 

ادامه فشار بر اعضای انجمن صنفی معلمان استان کردستان نیز، با احضار یک فرهنگی دیگر به نام شیوا عاملی راد به حراست آموزش و پرورش، ابعادی دیگر به خود گرفت.

    خانواده شهدا، همچنان تحت فشار و همچنان "نه" به ظلم

در واکنش به اهانت و بی حرمتی های حکومت و رسانه ها و عوامل آن به خانواده های سرداران جنگ، همسر شهید حمید باکری در نامه‌ای به همسر شهید همت نوشت: خدا را شکر که ظلم را توجیه نکردیم و ذلیل نشدیم..."

 

طی همین هفته، همسر سردار شهید جنگ عبدالرضا موسوی خطاب به مردم ایران خاطرنشان کرد "تأسف خودم را از برخوردهای دیکتاتورمآبانه‌ای که صورت گرفته، اعلام می‌کنم و از مردم می‌خواهم که دربرابر ظلم سکوت نکنند."

 

"سردواندن خانواده های جانباختگان حوادث سال گذشته توسط دادگاههای فرمایشی حكومتی" کماکان ادامه داشت. چنانکه بر اساس اطلاعیۀ كانون حمایت ازخانواده های جان باختگان و بازداشتی ها، "پدر شهید اشکان سهرابی احضار و مورد تهدید قرار گرفت، شكایت پدر و مادر ندا آقاسلطان به سر انجامی نرسید، به خانواده شهید سعید عباسی گفتند شكایت شما نادرست بوده و پسر شما در اثر بیماری فوت كرده، شكایت خانواده علی حسن پور را به دادسرای نظامی تهران منتقل كردند، خانواده رجب پور كه مادر و دختر خانواده شهید شده بودند، شكایتشان به نقطه ای نرسید و دست به سرشدند، پرونده شهید عباس دیسناد نیز مختومه اعلام شده وبه خانواده گفته شد كه وی بدلیل سكته قلبی از دنیا رفته است..."

    نامه ها، واکنش ها

طی هفته ای که گذشت، در حالیکه رییس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی كشور در خصوص نامه‌های زندانیان سیاسی ادعا کرد "امكان خروج نامه از زندان اوین وجود ندارد"، محمد نوری‌زاد، نویسنده و کارگردان سرشناسی که تنها به اتهام انتقاد از مسئولان، زندانی شده و دوران محکومیت خود را در زندان اوین می‌گذراند، در نامه‌ای به علی خامنه ای، ۲۸ سؤال خود را در قالب یک استفتاء درباره شرایط کشور از وی پرسید و خاطرنشان کرد: "از دید شخص شما، آیا با توجه به این همه آوازه ای که با ماست، ما عاقبت به خیریم؟"

 

منصور اسانلو- رسول بداغی- رضا رفیعی فروشانی- عیسی سحرخیز- حشمت‌الله طبرزدی، پنج زندانی سیاسی و مطبوعاتی، با انتشار نامه ای سرگشاده، از پیشنهاد رفراندوم میرحسین موسوی حمایت کردند.

 

همزمان چهارده زندانی سیاسی بند ۳۵۰ اوین با انتشار بیانیه ای، پیشنهاد کردند که یک گروه حقیقت یاب مستقل ملی، متشکل از افرادی معتبر و مورد اعتماد جامعه برای کشف حقایق مربوط به انتخابات ریاست جمهوری و حوادث پس از آن تشکیل شود.

اواسط هفته نیز خانواده های زندانیان سیاسی، با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به رییس قوه قضاییه، از وی خواستند تا مطالبۀ اخیر گروهی از زندانیان سیاسی در مورد "تشکیل کمیته حقیقت یاب" را مورد حمایت قرار دهد.

 

۹۴تن از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در نامه ای به رییس قوه قضاییه، خواستار رسیدگی به وضعیت ضیا نبوی، دانشجوی زندانی و بازگشت وی از تبعید شدند.

 

طی هفته ای که گذشت، ٢۹ تن از کنشگران ایرانی، شکایت هفت فعال اصلاح طلب از یکی از سرداران سپاه (مشفق) را مورد پشتیبانی قرار داده و خواستار رسیدگی فوری دستگاه قضایی شدند.

 

طی هفته ای که گذشت، کمیسیون و شاخه زنان جبهه مشارکت نیز، نسبت به "بی عدالتی ها و اعمال غیرانسانی نسبت به زنان بازداشتی" اعتراض کرد.

 

احمد منتظری نیز به تحریفات چند سایت خبری – در مورد حقایق مربوط به برکناری آیت الله العظمی منتظری از قائم مقامی رهبری- پاسخ داد و جوابیه ای منتشر کرد.

 

از سوی دیگر پنج سازمان بین المللی مدافع آزادی بیان روز سه شنبه سیزدهم مهرماه در نامه ای به رئیس قوه قضائیه ایران، خواستار آزادی حسین درخشان، وبلاگ نویس ایرانی کانادایی شدند.

 

روز چهارشنبه گذشته، واسلاو هاول، رئیس جمهور سابق جمهوری چک، خواستار آزادی نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشری زندانی در ایران شد.

 

طی هفته ای که گذشت، زهرا رهنورد با بیان اینکه "تحت سلطه حاکمیت فعلی، ایران یک زندان بزرگ است"، خاطرنشان کرد"به کمپین خانواده بزرگ زندانیان سیاسی می پیوندم چرا که در دل زندان بزرگی که نامش کشور ایران است زندانهای متعددی در سراسر کشور شناخته شده و پیدا و پنهان در استانها و شهرهای کشورمان آزادی خواهان را به بند کشیده است".

    طنز هفته:

در حالی که پیش تر رئیس قوه قضاییه بازداشتگاه کهریزک را با زندان ابوغریب و گوانتانامو مقایسه کرده بود، رئیس سازمان بازرسی کشور مدعی شد: نباید بازداشتگاه کهریزک را با زندان گوانتانامو مقایسه کرد.

وضعیت نامناسب اندرزگاه چهار زندان گوهردشت کرج

Posted:

جرس: وضعیت نامناسب زندانیان و نبود بهداشت و آب گرم در حمام در اندرزگاه 4 سالن 10 زندان گوهردشت کرج شرایط سختی را برای زندانیان سیاسی این اندرزگاه به وجود آورده است.

 

به گزارش هرانا، در این اندرزگاه بیش از 350 زندانی در یک سالن نگهداری می‌شوند و زندانیان سیاسی بدون امکانات اولیه و در وضعیت نامناسب بهداشتی به همراه زندانیانی با جرایم سرقت و حمل مواد مخدر و معتادین نگهداری می‌شوند.

 

چند تن از زندانیان سیاسی پس از درخواست انتقالی از اندرزگاه 4 به اندرزگاه 3 این زندان با تهدید "علی محمدی" معاون کل زندان گوهردشت کرج مواجه شده اند. معاون کل زندان گوهردشت در اظهاراتی به این زندانیان گفت: شما یک مشت دشمن و خائن هستید و این جا از سرتان زیاد است اگر یک بار دیگر در خواست انتقالی بدهید شما را به اندرزگاه 6 منتقل میکنم تا از انجا زنده بیرون نیایید.

 

به گفته مسئولان زندان این اندرزگاه توسط ماموران وزارت اطلاعات اداره می‌شود.
 

محاکمه دسته جمعی 189 درویش گنابادی در دادگاه بروجرد

Posted:

جرس: 189 نفر از دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی که در جریان تخریب حسینیه دراویش در شهرستان بروجرد متهم شناخته شده‌اند، از یک تا 9 آبان در شعبه اول دادگاه انقلاب آن شهرستان محاکمه می‌شوند.


به گزارش مجذوبان نور، اتهام این دراویش که به دلیل حمله نیروهای افراطی مذهبی و بسیجی به حسینیه یاد شده، آماج سنگ، گاز اشک‌آور و سلاح‌های سرد قرار گرفته بودند، اجتماع و تبانی برای بر هم زدن امنیت داخلی کشور، اخلال در نظم عمومی، شرکت در ایراد ضرب و جرح و اهانت به مراجع عظام و رهبر انقلاب اسلامی عنوان شده است.

 

قاضی موسوی ریاست دادگاه و فرشید یداللهی فارسی، غلامرضا هرسینی، مریم مشفق، سعید غلامیان و عباس صالحیار، وکالت متهمان این پرونده را عهده‌دار هستند.

 

حسینیه دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی در بروجرد که تا ساعت دو بامداد یکشنبه 20 آبان 1386 شاهد درگیری نیروهای افراطی مذهبی با دراویش محصور در حسینیه بود، سرانجام ساعت 5 بامداد همان روز زیر تیغ بولدوزرهای دولتی رفت و به طور کامل تخریب شد.

 

زمینه‌های این حادثه  با پخش طوماری در سطح شهر و نماز جمعه آن شهرستان که در آن اظهار شده بود: "هرکس می خواهد بی‌سؤال وجواب به بهشت برود این طوماررا امضاء کند" فراهم شد و به این ترتیب، با تحریک نیروهای تندروی مذهبی و بسیجی، آنها را از مجسدالنبی بروجرد به سمت حسینیه دراویش گسیل داده و واقعه مورد نظر را رقم زدند.

 

دراویش سلسله نعمت‌اللهی گنابادی با وجود تاکید بر عدم ممنوعیت فعالیت هایشان در قانون اساسی، همچنان از سوی دستگاه حاکم بر ایران متهم شناخته شده و مورد تهدید جانی و مالی قرار می‌گیرند.
 

سفر احمدی‌نژاد به لبنان اصلی‌ترین موضوع نماز جمعه این هفته

Posted:

جرس: سفر احمدی‌نژاد به لبنان و استقبال  از وی مهمترین موضوع دستوری مورد تاکید نمایندگان ولی فقیه در نماز جمعه ۲۳ مهرماه بود.


اغلب ائمه جمعه که مدعی بودند استقبال "بی‌سابقه‌"ای از احمدی‌نژاد در لبنان شده است آن را نتیجه "اقتدار نظام" و "برکات رهبری" عنوان کردند و آن را "مایه عزت تمامی مسلمین جهان" دانستند.


هدفمندی یارانه‌ها و چگونگی اجرای این طرح از دیگر موضوعات مورد بررسی خطیبان جمعه این هفته به شمار می‌آمد.


تهران: در هدفمند كردن يارانه‌ها كاري نكنيد كه مردم ناراضي شوند


  دبير شوراي نگهبان با اشاره به موضوع هدفمند كردن يارانه‌ها گفت: اجراي اين طرح يك حالت جراحي و خونريزي دارد كه بايد تلاش شود آثار آن به حداقل برسد. من از دولتي‌ها خواهش مي‌كنم خودشان كاري نكنند كه مردم ناراضي شوند. اخيرا شنيده‌ام و از شهرهاي ديگر به من گفته‌اند كه قيمت برق را تا دو و سه و حتي 4 برابر بالا برده‌اند! من به وزير تلفن كرده‌ام، نامه نوشته‌ام اما جواب روشني نگرفته‌ام.


احمد جنتي در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با اشاره به سفر احمدی‌نژاد به لبنان، اين سفر را "بسيار جالب" و "قابل توجه" دانست و گفت: استقبالي كه از وي به عمل آمد، بي‌نظير بود. گفته‌اند حدود 500 هزار نفر به استقبال رئيس‌جمهور ما آمده بودند كه نشان مي‌دهد جمعيت بسيار زيادي بوده‌اند.


وي اظهار داشت: هر شعاري كه مردم لبنان سر مي‌دادند همچون پتكي بر سر آمريكا و اسرائيل بود خصوصا اينكه اين حركت در مرز اسرائيل انجام مي‌گرفت. حال بايد ديد عصبانيت آمريكا و اسرائيل چقدر است. قطعا بيش از شور و شوق مردم لبنان و خوشحالي مردم خود ما عصباني بودند. جنتي همچنين گفت: پيش از اين، مردم لبنان با هم در مي‌افتادند اما نصرالله كه مردي با خرد، شريف و پسر پيغمبر است، آمد مقاومت حزب‌الله را رهبري كرده و به مقاومت لبنان آبرو داده است.


دبير شوراي نگهبان قانون اساسي در بيان نكته ديگري كه قدري وي را ناراحت كرده بود اظهار داشت: مصاحبه‌اي كه يك برادر عزيز با آن خانم كذا و كذا انجام داد وضعيت آن خيلي روشن است كه با بزك كردن و سوابق خود، مصاحبه با او چه لزومي داشت؟ من اين موضوع را با توجه به آن وضعيت و سوابق خيلي تاييد نمي‌كنم. برخي از مطالبي كه در اين مصاحبه گفته شد، قابل تاييد نيست. اگر در آينده امكان گفتن مطالب بيشتري در اين خصوص باشد خواهيم گفت.

 

مشهد: سفر احمدی‌نژاد به لبنان بر معادلات منطقه اثر گذاشت


امام جمعه مشهد گفت: سفر رئيس جمهور به لبنان نشان از عظمت و بزرگي ايران اسلامي در دنيا دارد كه بر معادلات موجود در منطقه مي‌تواند اثرگذار باشد.

 

سيد‌احمد علم الهدي، در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته مشهد گفت: اين توانايي و گسترش وسيع انقلاب اسلامي كه به اين حضور پرشور مردم در لبنان براي استقبال از احمدي‌نژاد انجاميد.


وي افزود: اين مديريت رهبري است كه سبب گسترش انقلاب اسلامي در قلوب مردم جهان شده است و نتيجه آن استقبال پر هيجان مردم لبنان از رئيس جمهور ايران بود.


امام جمعه مشهد اظهار داشت: دليل اينكه سفر و حاشيه آن بسيار مهم و زير ذره‌بين قرار دارد اين است كه رژيم غاصب صهيونيستي كه بزرگ‌‌ترين و بيش‌‌ترين دشمني را با اسلام و آرمان‌هاي انقلاب دارد و هم مرز با لبنان است و استقبال مردم لبنان آنها را نگران كرده ‌است.


وي تاكيد كرد: نگراني آمريكا و رژيم صهيونيستي از اين سفر به دليل نفوذ انقلاب اسلامي در عمق جان مردم لبنان و منطقه و حتي جهان و مانور نفوذ ايران در جهان بود.
 


اصفهان: راهپيمايي‌هاي ملت ايران در طول 30 سال در لبنان به بار نشست


امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به سفر اخير احمدی‌نژاد به لبنان گفت: استقبال بي‌نظير مردم از احمدي‌نژاد نمونه بارز صدور انقلاب است و صدور انقلاب به معني تسخير قلب‌هاست.


سيد ابوالحسن مهدوي در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته گفت: اين استقبال گسترده از رئيس جمهوري ايران نشان از صدور انقلاب داشت، چرا كه صدور انقلاب به معني تسخير قلب‌ مردم ديگر كشورهاست. چنین استقبالي دشمنان را متوجه كرد كه ايران از جايگاه ويژه‌اي در بين كشورهاي آزادي خواه جهان و منطقه قرار دارد‌، آنها بايد بدانند كه ايران براي حفظ چنين جايگاهي نيازي به بمب هسته‌اي ندارد و همين حكومت بر قلب مردم است كه آنها را به وحشت انداخته است.


قم: استقبال از نايب عام امام زمان استقبال از ولي‌عصر است

 

امام جمعه قم استقبال مردم قم از رهبري به عنوان "نايب عام امام زمان" را به عنوان "استقبال از امام زمان" دانست.


سيدمحمد سعيدي امروز در خطبه‌هاي نماز جمعه قم با اشاره به سفر قريب‌الوقوع  اقای خامنه‌ای به شهر قم اظهار داشت: استقبال مردم قم از ايشان دلايل و انگيزه‌هاي فراواني دارد.


امام جمعه قم در قسمت ديگري از سخنان خود با اشاره به سفر احمدی‌نژاد به لبنان و استقبال مردم و دولت لبنان از وي گفت: تجليل از رئيس جمهور، تجليل از يك فرد نيست بلكه تجليل از انقلاب اسلامي است و اين در سخنان مسئولان لبناني نيز مشخص است.


اردبيل: ‌سفر احمدي‌نژاد به لبنان تشكيل يك خاورميانه جديد بود


نماينده ولي فقيه در استان‌ اردبيل گفت: سفر رئيس جمهور كشورمان به لبنان تشكيل يك خاورميانه جديد بود و قدرت فرامنطقه‌اي آن را به رخ دنيا كشيد.


سيد حسن عاملي در خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته شهر اردبيل اظهار داشت: اين سفر كه برگ زريني در تاريخ انقلاب اسلامي است قدرت واقعي ايران را در منطقه نشان داد و به قدرت‌هاي استكباري نيز فهماند كه ايران مهره اصلي در معادلات منطقه و خاورميانه است.


عاملي گفت: اگر چند سال پيش در دنيا كسي نمي‌توانست عليه رژم صهيونيستي حرفي بزند و يا تظاهركنندگان روز قدس را دستگير مي‌كردند امروز رئيس جمهور شجاع ما در نزديكي اين رژيم منحوس از حق و حقوق ملت‌هاي آزديخواه دنيا دفاع مي‌كند.


وي اظهار داشت: اين سفر نشان داد كه راه تسخير كردن قلب‌ها قتل و كشتار و خونريزي نيست بلكه پيام و شعار حقيقي انقلاب اسلامي است كه امروز قلب‌ها را تسخير كرده و ملت‌هاي آزاديخواه را به پيروزي اميدوار كرده است.


خطيب جمعه اردبيل در ادامه به هفته حج و حضور حجاج اردبيلي در نماز جمعه اشاره كرد و اظهار داشت: حج سفر پر رمز و رازي است كه در ماهيت آن امر تربيتي نهفته است.


وي گفت: در اين سفر حاجي بايد به مرتبه‌اي از مقام و موقعيت نزديكي به خدا برسد كه ضمن اعلام انزجار از شيطان و بت‌پرستان به تقوا و دوري از گناه نزديك شود.

 

احضار و تهدید همسر و عروس منصور اسانلو

Posted:

جرس: همسر و عروس منصور اسانلو فعال کارگری روز گذشته طی یک تماس تلفنی به دادگاه انقلاب احضار شدند.


به گزارش رسیده به جرس، ماموران امنیتی طی این تماس که با تهدید و بی‌حرمتی همراه بود، با لحنی غیرمودبانه همسر و عروس این فعال کارگری را احضار کردند.


پیش از چندین بار عروس اسانلو مورد حمله گروهی ناشناس قرار گرفته و ضرب و شتم ناشی از این حملات باعث بستری شدن وی در بیمارستان شده است.


منصور اسانلو رئیس هیات مدیره سندیکای شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه که از ۱۹ تیرماه ۱۳۸۶ برای تحمل حکم پنج سال حبس در بازداشت است در زندان دچار ناراحتی‌های حاد مختلفی مانند ناراحتی قلبی، کمر درد و ناراحتی چشم شده است و تا به حال سه بار پزشک قانونی رای به عدم تحمل حبس او را داده که طبق قوانین موجود او باید آزاد می شد.


بعد از آن کمسیون پزشکی که از پنج پزشک تشکیل شده بود او را برای چندین ساعت تحت معاینه های پزشکی قرار دادند و نهایتا در گزارش خود به صورت ضمنی رای به آزادی وی دادند.


در مرداد ماه سال جاری نیز در غیاب وکیل با اتهامی تازه محاکمه شد مجددا به یک سال حبس محکوم شد که اجرای آن از پایان محکومیت فعلیش آغاز می شود.
 

محمد اشرفی اصفهانی: اینها که در مقابل علما می ایستند از کجا درس می گیرند؟

Posted:

اگر امام (ره) زنده بود، عناصر خودسر در مقابل ایشان هم می‌ایستادند
جرس: محمد اشرفی اصفهانی با بیان این‌که هم‌اکنون برخی از چهره‌های دلسوز انقلاب خانه‌نشین شده‌اند، گفت: باید معلوم شود عده‌ای که در مقابل علما و بزرگان دین می‌ایستند، از کجا درس و الهام گرفته‌اند و از کجا به این افراد القائاتی انجام می‌شود. به هر ترتیب این افراد یا منافق و دوچهره هستند، یا این‌که ندانسته دست به این کارها می‌زنند


 محمد اشرفی اصفهانی، فرزند چهارمین شهید محراب، که به مناسبت ۲۳ مهرماه سالروز شهادت چهارمین شهید آیت‌الله اشرفی اصفهانی، با ایسنا گفت‌وگو می‌کرد، در ادامه با تاکید براین‌که تنها سنگر روحانیت و روحانیون واقعی،می‌تواند مانع نفوذ عناصر خودسری که در مقابل علما و روحانیون می‌ایستند بشود، خاطرنشان کرد: چه بسا اگر امام (ره) نیز زنده بودند عده‌ای مقابل ایشان هم، جبهه می‌گرفتند.


اشرفی اصفهانی افزود: در تاریخ تشیع ،عاملان جنبش‌ها و حرکت‌ها همواره علما و بزرگانی بودند که جایگاه عظیمی در جامعه داشته‌اند و درواقع پناهگاه مردم قلمداد می‌شدند، ولی همواره نقشه‌ی استعمارگران این بوده است که این تکیه‌گاه بزرگ را در نزد مردم از بین ببرند و یا آن را تضعیف کنند.

وی با بیان این‌که اگر روحانیت و مرجعیت حفظ شود و بماند می‌تواند اسلام را قرن‌ها حفظ کند و به اهداف عالیه‌اش برساند، گفت: ولی وقتی روحانیت جایگاه خود را از دست دادند و دیگر مردم اعتمادی به این قشرنداشته باشند، طبیعی است که در این صورت دشمن به راحتی به اهداف خود دست پیدا خواهد کرد.
 

اشرفی اصفهانی گفت: کار، کار مشکلی است؛ چون به هر ترتیب کسانی که به این اقدمات (هجمه علیه روحانیت) اقدام می‌کنند همه‌ی ابزار و امکانات دراختیارشان است، ولی روحانیت جز بیان رسا و منطق و استدلال چه دارد؟ که البته این هم هم‌اکنون در اختیارش نیست. در نتیجه مردم باید هوشیار و بیدار باشند و بدانند این نقشه‌ی دشمن است که جایگاه مرجعیت و رهبری در نظام را از بین ببرد که باید دانست، اگر این‌طور شود سنگ روی سنگ بند نخواهد شد.
 

نمی‌توانیم خلاء وجودی افرادی چون آیت‌الله اشرفی اصفهانی را پر کنیم

فرزند چهارمین شهید محراب در تبیین ابعاد شخصیتی و ویژگی‌های این شهید بزرگوار، به پیام تسلیت امام خمینی (ره) به مناسبت شهادت ایشان در۲۳مهرماه سال ۶۱ اشاره کرد و گفت: محور همه‌ مسائلی که پیرامون ابعاد شخصیتی چهارمین شهید محراب مطرح می‌شود، پیام حضرت امام(ره) است که درمقایسه با پیام‌های مربوط به دیگر شهدای محراب یا بسیاری از شهدای دیگریک پیام استثنایی قلمداد می‌شود.

وی با بیان این‌که شخصیت شهیدان بزرگواری چون شهید مطهری، بهشتی و شهدای محراب به عنوان سرمایه‌های ارزشمند انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست، اظهارکرد: ما نمی‌توانیم که خلاء وجودی افرادی چون آیت‌الله اشرفی اصفهانی را پر کنیم؛ باوجود آنکه ایشان سرمایه‌ی بزرگ علمی و انسانی بودند، هیچ‌گاه اظهار منیت نمی‌کردند و همانند یک سربازاسلام و قرآن چه با لباس روحانیت و چه درلباس رزم درهنگام دفاع مقدس درمسیراسلام وانقلاب ازهیچ کوششی دریغ نمی‌کردند.

اشرفی اصفهانی با اشاره به حضورچهارمین شهید محراب دردوران دفاع مقدس درعملیات‌های مختلف ازجمله مسلم ابن عقیل وفتح‌المبین، گفت: چنین شخصیتی درآن زمان آماده بود که اگر از هر جهت به نظام تعرضی شود و دشمن بخواهد در جهت تضعیف خط امام(ره) حرکت کند، در مسیر دفاع از انقلاب و ولایت فقیه گام بردارد؛ چنان‌چه آن زمان بارها فرمودند هرگاه حضرت امام حکمی دهند، حکم و فرمان ایشان بر تمام مراجع، فقها و مجتهدین لازم‌الاطاعه است.
 

عده‌ای‌ می‌خواهند حیثیت روحانیون را خراب کنند

وی درادامه به تبیین جایگاه روحانیت درطول مبارزات رژیم ستمشاهی وانقلاب اسلامی پرداخت و اظهار کرد: تنها قشری که همواره مدافع اسلام راستین و ارزش‌های الهی بوده است، روحانیون هستند. این افراد درزمان برتن کردن چنین لباسی خود را در جهت حفظ اسلام و ارزش‌های الهی آماده کردند.

فرزند آیت‌الله اشرفی اصفهانی درادامه با ابراز تاسف از حرکاتی که برخی اوقات نسبت به روحانیت صورت می‌گیرد، گفت: برخی انسان‌های مادی و دنیاپرست وقتی می‌بینند که روحانیت با منافعشان درتضاد است با این قشر به مخالفت می‌پردازند در واقع گروهی درراستای رسیدن به مقام‌ها و پست‌های دنیوی وقتی می‌بینند، روحانیت با اهداف آنها مغایر است با این قشر به مبارزه برمی‌خیزند.

وی در بیان ارزیابی خود درباره‌ی چرایی ایستادن عده‌ای درمقابل روحانیت گفت: این عده می‌خواهند حیثیت روحانیون را خراب کنند و به آنها انگ بزنند. چنانچه می‌بینیم هم‌اکنون متاسفانه این‌طور شده که به بسیاری از چهره‌های خدوم و دلسوز انقلاب و اسلام انگ زده می‌شود تا این افراد را از صحنه خارج و آنها را منزوی کنند.
 

اگر مبارزات علما و روحانیون نبود این انقلاب به پیروزی نمی‌رسید

وی عامل اصلی مبارزات در رژیم ستمشاهی را روحانیت دانست و گفت: اگر مبارزات علما و روحانیون مبارز و روحانیت اصیل در خط امام که از اول نهضت امام (ره) شکل گرفت، نبود مطمئنا این انقلاب به پیروزی نمی‌رسید.

اشرفی اصفهانی بابیان این‌که اگر حمایت علما و جامعه مدرسین آن زمان که همگی از پیشکسوتان و مبارزین بودند، نبود و راه امام (ره) در پیش گرفته نمی‌شد، مطمئنا این انقلاب به پیروزی نمی‌رسید.

وی همچنین خاطرنشان کرد: آن‌چه که امروز موجب پیروزی انقلابمان شده مبارزات علما و حضور مردم در صحنه و اتحاد و یکدست بودن آنها و قبل از این اتکا به خداوند بوده است.

وی گفت: امروز همه باید مراقب باشیم که مبادا دشمن بخواهد نقشه‌ای برای ما بکشد که طی آن اتحاد و همبستگی ما فرو بریزد.
 

باید دست از اختلاف و دودستگی برداریم

اشرفی اصفهانی با تاکید بر این‌که باید دست از اختلاف و دودستگی برداریم، گفت: باید روندی را اتخاذ کنیم که طی آن دشمن نتواند نسبت به انقلاب ما تعرضی وارد کند و خون شهدای گران‌قدر ما پایمال شود.

فرزند چهارمین شهید محراب در ادامه گفت‌وگو با ایسنا به ترورهای صورت گرفته دراول انقلاب به ویژه درمورد شهدای محراب اشاره کرد و گفت: منافقین در ابتدای انقلاب شروع به ترور شخصیت‌های مختلف کردند و بعد به دنبال چهره‌هایی آمدند که هر یک در مناطق خود رهبری مردم را به عهده داشتند و امام به قول معروف روی آن‌ها حساب می‌کرد. تحلیل منافقین این بود که این‌ها از یاران نزدیک امام هستند و اگر از بین بروند مطمئنا این انقلاب و نظام از بین خواهد رفت. قضیه‌ انفجار دفتر ریاست جمهوری نشان داد که این‌ها پیش از این مسائل می‌خواستند، خود امام را از بین ببرند، ولی نتوانستند.

وی با بیان این‌که ” شهدای محراب بر روی مرجعیت امام بسیار حساس بودند” ادامه داد: اوایل پیروزی انقلاب هر زمان که اتفاقی می‌افتد، این شهدا پیامی به طور مشترک صادر می‌کردند و معمولا بعد از آن بود که مدرسین حوزه‌ علمیه قم پیام‌هایی می‌دادند. دشمن دقیقا بر روی همین افراد تمرکز کرده بود و این بزرگواران بارها مورد توطئه‌های دشمن قرار گرفتند. وقتی آیت‌الله مدنی در نماز جمعه شهید شد، مرحوم پدرم گفتند که مطمئن باشید که من هم در این ردیف هستم و می‌خواهند ما را از امام جدا کنند. مرحوم دستغیب و صدوقی که شهید شدند همه هشدار می‌دادند که این بار نظر دشمن به سمت آیت‌الله اشرفی اصفهانی است.

وی درادامه با تاکید براین‌که ترورها فی‌نفسه خلاء بزرگی برای کشور به وجود آورد و سرمایه‌های بزرگی را از ما گرفت و دشمن برای ترور این چهره‌ها سرمایه‌گذاری هنگفتی کرده بود، اظهارکرد:برای این‌که شخصیتی چون مطهری و یا یکی از شهدای محراب را به دست بیاوریم، نیازمند گذشت زمان بسیار زیادی هستم. شاید اگر این افراد بخواهند حضور دوباره داشته باشند یک قرن زمان، نیاز است.

اشرفی اصفهانی با بیان این‌که نتیجه‌ی این ترورها رسوایی دشمنان را به همراه داشت، افزود: آثار خون‌های شهدای ما در پیشرفت انقلاب، شتاب به وجود آورد و عظمت این انقلاب را نشان داد؛ چرا که این انقلاب تنها بر شخص امام (ره) متکی نبود. امام (ره) رفت و امروز شخصیت دیگری آمده و این انقلاب را هدایت و رهبری می‌کنند. در واقع این انقلاب آن‌قدر با عظمت است که با ترور این شخصیت‌ها راه خود را نپیماید و یا این‌که به پایان برسد.

وی گفت: در حال حاضر می‌بینیم که حوزه‌ی علمیه‌ قم با داشتن ۶۰ هزار نفر طلبه نتوانسته چنین شخصیت‌هایی را پرورش دهد؛ چرا که در حوزه‌های علمیه‌ ما به صورت کلاسیک درس خوانده می‌شود تا مدرک بگیرند ولی شیوه‌ی کار، فعالیت و زندگی علمای آن زمان بسیار تفاوت داشت.

پدر حامد روحی نژاد: اگر این عدالت است، پس بی عدالتی کجاست؟

Posted:

مژگان مدرس علوم
جرس: حامد روحی نژاد دانشجوی رشته فلسفه دانشگاه شهید بهشتی که به 10 سال حبس در تبعید محکوم شده است از بیماری ام اس رنج می برد و وضعیت وی به دلیل عدم رسیدگی پزشکی و فشارهای روحی رو به وخامت گذاشته است. این زندانی سیاسی که در انفرادی نگهداری می شود، هم اکنون ممنوع الملاقات است و حق تماس تلفنی را با خانواده خود ندارد.  

 

خانواده روحی نژاد بارها به مسئولین مختلف دستگاه قضایی نامه نگاری کرده و وضعیت اسفبار زندانی خود را به مسئولین از جمله دادستانی تهران و قاضی پرونده اطلاع داده اند اما تا کنون موافقتی در خصوص مرخصی استعلاجی برای این زندانی صورت نگرفته است.

 

گفتنی است، حامد روحی نژاد به صورت محسوسی در حال فلج شدن است و تا کنون 50% بینایی و شنوایی خود را از دست داده و می بایست تحت مراقبت پزشکی قرار گیرد.

 

به همین مناسبت جرس با پدر حامد روحی نژاد در خصوص وضعیت جسمانی فرزندشان به گفتگو پرداخته که در پی می آید:

 

آقای روحی نژاد لطفا در خصوص آخرین وضعیت فرزندتان بگویید؟

 

حدود سه هفته پیش توانستیم با خواهش و تمنا یک ملاقاتی با ایشان داشته باشیم. وضعیت روحی و جسمی بسیار نامناسب و بدی داشت. بیماری ام اس باعث شده که به لحاظ معده و کبد مشکل پیدا کند و حتی برای دفع ادرار مشکل دارد. وضعیت بینایی خوبی ندارد. در این ملاقات هم گفت که گوشهایش سنگین شده و به لحاظ شنوایی هم دارد مشکل پیدا می کند و حافظه اش هم خوب کار نمی کند. حتی آمپول هایی که ما می بردیم تا برای بیماری ام اس بزند می گفت دیگر اینها را نیاورید چون من را به انفرادی و بازداشتگاه برده اند و وقتی اینها را می زنم هیچ اثری ندارد و فشار روحی و استرس باعث بدتر شدن وضعیتم می شود. ما هم گفتیم حالا اینها را مصرف کن تا خدا یاری کند و این مشکلات برطرف شود. اما متاسفانه الان از وضعیتش بی خبر هستیم و ممنوع الملاقات است و حتی حق تلفن زدن را هم ندارد. پیش هر مسئولی که می رویم جواب قانع کننده ای ندارند و فقط می گویند دستور قضایی است و ما نیابت داریم و باید اجرا کنیم.

 

علت قطع تلفن و ملاقات را توضیح نمی دهند؟

 

هیچ کس جوابی نمی دهد. من به دادستان زنجان مراجعه کردم جوابی نداد و بعد پیش رئیس کل رفتم باز هم جواب قانع کننده ای نداد و گفت باید به تهران مراجعه کنید. تهران به دادگستری مراجعه کردیم گفتند ما اطلاعی نداریم باید به دفتر آقای جعفری دولت آبادی مراجعه کنید و ایشان هم تا حالا ما را نپذیرفته و جوابی نداده است. به دیوان هم که مراجعه کردیم گفتند به خود فرزندتان بگویید عریضه بنویسد. آخه کسی که از ملاقات ممنوع است چگونه خودش بنویسد که جواب می دهند ما نمی دانیم و بدون اینکه به حرف ما گوش کنند فقط تکرار می کنند ما نمی دانیم. متاسفانه هیچ کس پاسخگوی ما نیست به نظر من اینها نیت کرده اند فرزند مرا یا بکشند یا فلج تحویل ما بدهند.

 

وضعیت رسیدگی پزشکی در زندان چگونه است؟

 

ما مدارک بیماری ام اس فرزندم را بردیم وتنها کاری که اینها کردند این بود که  ایشان را به بیمارستان ولی عصر زنجان بردند و دکتر ایشان را معاینه کرد و آمپول سالکسی را برای او تجویز کردند تا حالا هم که این آمپول ها را زده هیچ اثری نداشته چون ایشان در انفرادی و انزوا تحت فشار روحی است اثر نمی کند بیماری ام اس طوری است که هر چقدر استرس و فشار زیاد باشد مشکلات جسمی زیادی پیدا خواهد کرد. همه مسئولین از این خبر دارند و دارند خصمانه این کار را می کنند.

 

وضعیت حقوقی فرزندتان چگونه است؟

 

فرزندم الان در زندان زنجان در حال گذراندن محکومیت ده ساله است که البته خودشان می گویند اردوگاه، الان هم در انفرادی است ملاقات هم نمی دهند و می گویند ما خودمان با شما تماس می گیریم حالا چه زمانی خبر بدهند یک ماه دیگر، دو ماه، شش ماه ، ده ماه دیگر نمی دانیم.

 

با توجه به اینکه ایشان در حال گذراندن محکومیت خود هستند ملاقات و تلفن حق قانونی زندانی محسوب می شود شما در این خصوص پیگیری کرده اید؟

 

هر جا برای پیگیری می رویم می گویند ما نیابت داریم و باید اجرا کنیم بعد که ما می گویم این حکم را نشان دهید می گویند بروید بعد ما به شما خبر می دهیم.

 

هر صحبتی که با مسئولین دارید بفرماید، اینجا تریبونی است برای اینکه شاید آنها صدای شما را بشنوند.

 

من بارها گفته ام رهبر انقلاب به ما یاد داد که اسلام دین رافت و گذشت است اما این کجای رافت است که این بلاها را بسر ما می آورید. آقای احمدی نژاد رئیس جمهور، شمایی که می گویید عدالت، عدالت، عدالت. آیا این عدالت است که بچه مریضی را که می دانید چه مشکلاتی دارد به انفرادی ببرید و ممنوع الملاقات کنید، این اگر عدالت است پس بی عدالتی کجاست؟ رئیس قوه قضاییه به ما خانواده های زندانیان بگویید که اگر این عدالت است پس بی عدالتی کجاست؟ فرزند من با این همه مشکلات جسمی که دارد در انفرادی است و با این فشارها شاید تلف شود بگویید عدالت واقعی کجاست؟ این عدالت نیست و شما عدالت را در مورد ما اجرا نکردید و نمی کنید و نخواهید کرد. ای مسئولین اطلاعاتی که الان صدای مرا می شنوید شما را به فاطمه زهرا قسم می دهم بگذارید رئیس جمهور و رهبر صدای مرا بشنوند شاید در رحمتی به سوی ما بازشود.

 

شما فکر می کنید رهبر و آقای احمدی نژاد از وضعیت زندانها با خبر نیستند؟

 

نمی دانم اگر خبر ندارند که مسئولین اطلاعاتی که الان صدای مرا می شنوید بگذارید آنها خبردار شوند، اگر هم که خبردار هستند که خودشان می دانند و خدای خودشان. فقط خواهش می کنم به وضعیت نامناسب فرزند من رسیدگی کنید پسرم مریض است و دارد می میرد.

 

من دوبار سکته ناقص کرده ام و دیسک کمر دارم مادر حامد هم دیسک کمر و ناراحتی قلبی دارد و خواهر و برادر حامد هم به خاطر وضعیت حامد دچار بیماری عصبی شده اند یعنی کل خانواده پنج نفره از بین رفته ایم. این مسیر تهران و زنجان را با این مشکلات جسمانی طی می کنم اما پیش هر مسئولی که می روم هیچ پاسخی نمی دهند. شما که می گویید خواهان عدالت هستید عدالت را اجرا کنید و مرگ تدریجی را از فرزند ما بگیرید.

 

کلام آخر من این است رئیس جمهور، رئیس قوه قضاییه، رئیس مجلس و تمام مسئولینی که صدای من را می شنوند ما هر دری را می زنیم جوابی به ما نمی دهند و عمدا می خواهند فرزند مرا بکشند. به خدا قسم که نیت کرده اند که فرزند مرا یا بکشند یا فلج کنند. شما را به آیه های قران قسم می دهم که اگر دین دارید و مسلمانید  فرزند مرا زجر کشنکنید و به وضعیت او رسیدگی کنید.

 

با تشکر از زمانی که در اختیار جرس قرار دادید.

 

آزاد کمانگر با تودیع وثیقه آزاد شد

Posted:

جرس: آزاد کمانگر دانشجوی دانشگاه یزدان پناه سنندج هفته جاری از زندان مرکزی سنندج و با تودیع وثیقه آزاد شد.

 

به گزارش هرانا، آزاد کمانگر خواهرزاده فرزاد کمانگر که در روز شنبه مورخه 13 شهریورماه در جلوی در دانشکده فنی یزدان پناه سنندج از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، هفته جاری با تودیع وثیقه 100 میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

  آزاد کمانگر خواهرزاده معلم اعدامی کرد فرزاد کمانگر است که به اتهام شرکت در تجمع اعتراضی به اعدام 5 فعال سیاسی در 19 اردیبهشت امسال چند ماهی تحت تعقیب نیروهای امنیتی سنندج بود. بعد از تماس دانشگاه با خانواده وی این دانشجوی کرد جهت برگزاری کمیته انضباطی به دانشکده یزدان پناه مراجعه می کند که به محض ورود به دانشگاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت می شود.
 

رئیس بسیج دانشجویی از راه‌اندازي پژوهشكده علوم‌انساني در دانشگاه تهران خبر داد

Posted:

جرس: رئيس سازمان بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي كشور گفت: سازمان بسيج دانشجويي قصد دارد از طريق راه‌اندازي پژوهشكده‌هاي علوم‌انساني در دانشگاه‌ها به بومي‌سازي علوم‌انساني بپردازد و بر اين اساس پژوهشكده علوم‌انساني در دانشگاه تهران راه‌اندازي شده است.

 

به گزارش فارس، حسين قدياني رئيس سازمان بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي كشور در حاشيه همايش هم‌انديشي سرمايه‌هاي جهاد علمي در پژوهشگاه فضايي سازمان هواوفضا گفت: يكي از برنامه‌هاي سازمان بسيج دانشجويي براي بومي‌سازي علوم‌انساني راه‌اندازي پژوهشكده‌هاي مختلف در دانشگاه‌هاست كه اميدواريم پژوهشكده علوم‌انساني دانشگاه امام صادق نيز بزودي راه‌اندازي شود.

 

وي با بيان اينكه توليد علم يك حركت قطعي است، افزود: سازمان بسيج دانشجويي پنج گام اساسي براي بومي‌سازي و اسلامي كردن علوم انساني در نظر گرفته است.


رئيس سازمان بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي كشور اظهار داشت: اگر قرار باشد يك جامع‌ نگري در حوزه علوم‌انساني به وجود آيد، بايد استنباط‌هايي از آيات قرآن در اين علوم مورد استفاده قرار گيرد.


قدياني منشا همه علوم را در "قرآن" دانسته و ابراز نظر کرد: علم موجود اگر چه به عنوان ابزار مورد استفاده قرار مي‌گيرد، اما تكاپوي لازم را براي بشريت در بر نخواهد داشت.


رئيس سازمان بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي كشور با اشاره به فعاليت‌هاي بسيج دانشجويي براي بومي‌سازي علوم‌انساني در كشور افزود: دانشجويان و دانشمندان حوزه علوم‌انساني براي رسيدن به علوم منطبق با آموزه‌هاي قرآن نيازمند تسلط كامل بر علوم ترجمه‌اي هستند.


قدياني با بيان اينكه ايران در حوزه علوم دقيقه و علوم‌تجربي از جهت‌گيري متفاوتي برخوردار است، ابراز نظر داشت: جهت‌گيري ايران در حوزه علوم دقيقه و تجربي متفاوت از كشورهاي غربي است و بسيج دانشجويي قصد دارد با ايجاد ميانبرها و تشويق دانشمندان سرعت علم در اين نوع علوم را افزايش دهد.
 

دیدار جمعی از فعالان سیاسی و دانشجویی با پدر سید ضیاء نبوی

Posted:

جرس: جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به دیدار پدر سید ضیاالدین نبوی، عضو زندانی شورای دفاع از حق تحصیل رفتند.

 

به گزارش دانشجو نیوز، در این دیدار که در تهران انجام شد، سید علی اکبر نبوی ضمن توضیحاتی در مورد پرونده فرزندش اظهار کرد: متاسفانه مسئولان از مسائل و مشکلات خانواده بنده آگاه بودند و با وجود قول هایی مبنی بر عدم تبعید فرزندم به خوزستان، خلاف آن عمل کردند.

 

در این دیدار دانشجویان ضمن ارائه گزارشی مبنی بر حمایت های صورت گرفته از سید ضیاء نبوی از ایجاد کمپین در اعتراض به تبعید سید ضیا نبوی و با شرکت چهره های سرشناس و فعالان حقوق بشری خبر دادند.

 

فعالان دانشجویی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ضمن ارائه راهکارهایی برای حمایت از سید ضیا نبوی، خاطرنشان کردند که از هرگونه حمایت و کمک جهت بهبود وضعیت این فعال دانشجویی و خانواده اش دریغ نخواهند کرد.


در پایان سید علی اکبر نبوی از تمامی دوستان و فعالان دانشجویی و سیاسی دعوت کرد که به منزل شخصی وی در روستای چاشم از توابع شهر سمنان بیایند و عنوان کرد: وضعیت جسمی و روحی مادر سید ضیا بسیار نامساعد است و به همین دلیل از همه شما دوستان و فعالین سیاسی و ... دعوت می کنم که با حضور در منزل شخصی بنده در روستای چاشم موجب تسلای خاطر مادر سید ضیا شوید.