جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


دبیرکل اتحادیه عرب دور جدید حملات اسرائیل به غزه را محکوم کرد

Posted: 09 Aug 2014 12:49 AM PDT

کشته شدگان فلسطینی به ۱۸۹۸ نفر رسید
 جرس: دبیرکل اتحادیه عرب حملات جدید اسرائیل به نوار غزه پس از پایان آتش‌بس موقت را محکوم کرد.  

 

به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب نگرانی شدید خود را نسبت به عدم پایبندی به تمدید آتش‌بس اعلام کرد و خواهان بازگشت هرچه سریعتر به آتش‌بس و از سرگیری مذاکرات جهت اجرای طرح مصر با تمام بندهای آن شد تا از این طریق خواسته‌های مردم فلسطین محقق شده و محاصره ظالمانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه پایان یابد.

 

وی همچنین بر لزوم حمایت بین‌المللی از مردم فلسطین در خلال حملات رژیم صهیونیستی تاکید کرد و گفت که این اقدام باید هرچه سریع‌تر انجام شود.

 

وی پیشتر تماسی با سامح شکری وزیر خارجه مصر در خصوص حملات ظالمانه اسرائیل به نوار غزه و راه‌های توقف آن برقرار کرد.

 

از سوی دیگر، فرحان حق سخنگوی رسمی بان کی مون دبیر کل سازمان ملل اعلام کرد که بان کی مون به شدت نسبت به عدم دستیابی طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی به توافقی جهت تمدید آتش‌بس ناامید شده است.

 

بان کی مون افزود: رنج‌ها و کشتار بیشتر میان غیرنظامیان در این درگیری‌ها امری قابل تحمل نیست.

 

شمار کشته شدگان فلسطینی به ۱۸۹۸ نفر رسید

 

با ادامه حملات اسرائیل به نوار غزه٬ شمار کشته شدگان فلسطینی به هزار و ۸۹۸ نفر رسید.

 

به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره٬ وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که شمار کشته شدگان تهاجم اسرائیل به غزه به هزار و ۸۹۸ نفر و شمار زخمی‌ها به ۹ هزار و ۸۳۷ نفر رسیده است.

 

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که جنگنده‌های اسرائیل مناطقی در «رفح» را هدف حمله قرار دادند.


درخواست اسرائیل برای صدور قطعنامه شورای امنیت جهت خلع سلاح حماس

 

نماینده دائم اسرائیل در سازمان ملل از شورای امنیت خواست تا قطعنامه‌ای را جهت خلع سلاح نوار غزه و معرفی حماس به عنوان یک "سازمان تروریستی" صادر کند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از سایت شبکه فلسطین الیوم، ران پروسور، نماینده دائم اسرائیل در سازمان ملل در نامه‌ای شکایت‌آمیز به کشورهای عضو شورای امنیت بدون درنظر گرفتن کشتارهای ظالمانه این رژیم در حق غیرنظامیان بی‌دفاع در نوار غزه مدعی شد: حماس ثابت کرده است که اهمیتی برای جان نیروهای خود و ساکنان نوار غزه قائل نیست.

 

وی این ادعا را نیز مطرح ساخت که این موضع گیری حماس در حالی است که تل آویو با تمام پیشنهادها برای آتش‌بس موافقت کرده است.

 

نماینده اسرائیل در سازمان ملل گفت: اسرائیل درصدد است تا به خشونت‌ها پایان دهد، اما در شرایطی که شهرک‌نشین‌ها در آماج حملات پی در پی قرار می‌گیرند، تل آویو مذاکره نخواهد کرد. 

 

نقشه داعش از عراق تا لبنان

Posted: 09 Aug 2014 12:32 AM PDT

غسان شربل
از اصول سازشکارانه گذشتم و نقشه را در جیبیم گذاشتم. التماس می کردم که اشتباه کرده باشم.  

در ابتدای تابستان 2012 بود که چیزی شنیدم که نمی توانستم آن را منتشر کنم. اما بسیار تلاش داشتم نظر کسی که جایگاه ویژه ای در میان تصیم گیران عرصه سیاسی جهان دارد را بدانم و از فرصتی که برای دیدن او برایم فراهم شده بود نهایت استفاده را ببرم.


این فرد به من گفت که مخالفان سوری نمی توانند حکومت سوریه را سرنگون کنند به دلیل طبیعتی که دارند و هم پیمانان منطقه ای و بین المللی ای که با آنها همراه هستند. حکومت سوریه نیز نمی تواند آنها را له کند به دلیل طبیعتی که دارد و تمایلاتی که قدرت های منطقه ای و بین المللی به آن دارند. اما ممکن است با وضعیت به شدت خطرناکی مواجه شویم. حکومت بر بخشی از سرزمین سوریه مسلط خواهد شد و مخالفان بر بخشی دیگر و جنگ به صورت باز ادامه خواهد داشت.


ابراز نگرانی می کرد که گروه های سنی میلیون ها نفر از پیروانشان را به جمع گروه های افراطی گسیل بدارند. این بدان معنا بود که افغانستان جدیدی این بار بر روی سرزمینی عربی در قلب جهان عرب به وجود می آید. دائما از چند پارچگی طولانی مدت سوریه ابراز نگرانی می کرد.


از او خواستم به طور روشن توضیح دهد. نقشه ای خواست و قلمش را به روی آن چرخاند. به مناطقی اشاره کرد که کردها می توانند طی توافقی آنها را برای خود حفظ کنند. سپس به مناطقی اشاره کرد که گروه های سنی تحرکاتی را در آنها انجام می دهند. خطی از حمص تا بقاع لبنان کشید و گفت که در این جاها راه های باز و ایمنی وجود دارند که به هم پیمانان آنها در عمق لبنان می رسد. از اصطکاک های طایفه ای ابراز نگرانی کرد و گفت که شهر سنی نشین عرسال شوکی در پهلوی وضع جدید خواهد بود مگر این که نیروهای مخالف این وضع از ابتدا با آن مخالفت کنند.


همچنین گفت از این می ترسد که لبنان به آتش سوریه بلغزد. و از لبنانی ها خواست که تصمیمی عاقلانه بگیرند و به رغم اختلافاتشان از این وضع دور شوند. از من پرسید که نهادهای لبنانی چقدر توانایی دور شدن از درگیری های طولانی مدت سوریه را دارند.


وقتی که افراد مسلح جبهه النصره به پایگاه های ارتش لبنان در عرسال هجوم بردند به یاد این مسئول عرب و نقشه ای که برایم کشیده بود، افتادم. او از آن چه می ترسید برایم گفته بود. اما آن چه اتفاق افتاده با ظهور هم زمان داعش در سوریه و عراق بدتر از نگرانی های او است.


بی شک آن چه شهر عرسال به روی خود می بیند خطری تمام عیار است. این خطر زمانی بیشتر احساس می شود که می بینیم منطقه درگیر ناآرامی های شدید شده که فراتر از توقعات این مقام مسئول عربی فوق است.
مبالغه نیست اگر بگوییم که ما درباره وضعیتی بی سابقه صحبت می کنیم که از موصل تا عرسال امتداد دارد. ما در این منطقه شاهد ضعف دولت های مرکزی هستیم که کنترلی بر سراسر سرزمین های کشورهایشان ندارد. می توان گفت عراقی که می شناختیم فعلا وجود ندارد. امروزه ما درباره عرب ها و کردها صحبت می کنیم. درباره سنی ها و شیعیان. بخشی از عراق در سایه ارتش به سر می برد که از سوی گروه های شبه نظامی شیعی حمایت می شود. اما درباره مناطق سنی نشین عرب، این مناطق تحت کنترل داعش است که در آن خلافت اسلامی اعلام کرده است. مناطق کردنشین نیز مورد حمایت نیروهای پیشمرگ قرار دارد.
می توانیم بگوییم سوریه ای که می شناختیم نیز دیگر وجود ندارد. منطقه ای تحت لوای حکومت اسد توسط ارتش حمایت می شود، در کنار ارتش گروه های شبه نظامی لبنانی و عراقی هم پیمان با ایران می جنگند. و مناطق سنی نشین نیز میان «داعش» و «النصره» و «ارتش آزاد» و «کتائب اسلامی» تقسیم شده است. مناطق کردنشین نیز در سایه امنیت ذاتی خود به سر می برند.


از کنترل دولت مرکزی بسیار کاسته شده است. درگیری هایی که آنها را جنگ داخلی توصیف می کنند در حقیقت نزاع سنی – شیعی در سراسر منطقه است که دیگر نمی توان آن را بر کسی مخفی کرد. به همراه آن مرزهای بین المللی نیز از بین رفته اند. گروه های شبه نظامی عراقی به سوریه می روند تا در کنار حکومت سوریه بجنگند. و «داعش» نیز تمامی علایم مرزها را از بین برده است. این موضوع در مورد مرزهای سوریه – لبنان نیز صدق می کند.


آن چه می توان خطرناک تر از تحولات عرسال باشد این است که به طور رسمی و طی یک خونریزی تمام عیار مرزها از بین بروند و استقلال لبنان زیر سوال برود و منطقه ای که از موصل آغاز شده تا این جا ادامه یابد. جایی که دولت مرکزی ممکن است هیچ تسلطی بر آن نداشته باشد و نتواند در سایه مرزهای بین المللی زندگی کند.


مسئولان لبنانی نمی توانند در برابر آن چه در عرسال می گذرد بی توجه باشند. آن چه از این مسئول عربی شنیدم بعدا از مسئولان و رهبران لبنانی نیز شنیدم. آنها نیز می گفتند که لبنان جزئی از این سرزمین ترسناک است. این کیک با همان خمیر ترسناک و تقسیم بندی ها و قماربازی های انتحاری اش بسیار وحشتناک است.


لبنانی ها تا سه سال توانستند به طور نسبی از منازعات سوریه خود را دور کنند. اما اکنون نه تنها نتوانسته اند دریچه های ورود این شبح را ببندند بلکه شاید بتوان گفت در باز کردن دریچه ها به روی آن نیز سهیم بوده اند. لبنان وارد خطرناک ترین فصل خود شده است. حادثه عرسال نشان داد که اوضاع تا چه اندازه متزلزل و روابط میان گروه ها چقدر آشفته است. لازم است که رهبران سیاسی مواضعی استثنائی اتخاذ کنند تا مانع از رسیدن رایحه موصل با عبور از عرسال به بیروت و طرابلس شوند. 

منبع: دیپلماسی ایرانی 

منبع اصلی: الحیات 

 

ترجمه: سیدعلی موسوی خلخالی

 

هاگل: می‌توانیم با حملات هوایی موثر داعش را در عراق از میان برداریم

Posted: 09 Aug 2014 12:30 AM PDT

استقبال کاخ سفید از حمایت مالکی از پیشمرگ‌ها
جرس: آمریکا در حالی نخستین حملات هوایی خود را علیه داعش در عراق انجام داد که وزیر دفاع آمریکا هشدار داد، اگر تروریست‌ها منافع واشنگتن یا هزاران تن از آوارگان را تهدید کنند ارتش ایالات متحده اطلاعات کافی را برای شناسایی مواضع آنها در اختیار دارد.  

 

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جان کربی، سخنگوی پنتاگون گفت: دو جنگنده F/A-18 از ناو هواپیمابر جورج هربرت واکر بوش در خلیج فارس پرواز کرده و دو بمب لیزری هدایت شونده 500 پوندی را بر سر مواضع داعش انداختند. البته هنوز مشخص نشده که چه تعداد تروریست داعش در این مواضع حضور داشته و کشته شده‌اند.


چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا در جریان سفر خود به هند به خبرنگاران همراهش گفت: بیش از 60 بسته از 72 بسته مواد غذایی و آب آشامیدنی از طریق هواپیماها در مناطق کوهستانی محل اقامت اقلیت‌های مذهبی عراق انداخته شده است.


هاگل در پاسخ به این سوال که آیا اعضای داعش می‌توانند به صورت موفقیت‌آمیز خود را در میان غیرنظامی‌ها محصور کنند تا از حملات هوایی جان سالم به در ببرند، گفت: اگر داعشی‌ها علیه اربیل، بغداد یا آوارگان در کوهستان دست به حمله بزنند، کاملا واضح است که ما می‌توانیم با حملات هوایی موثر آن‌ها را از میان برداریم. البته تاکنون مقام‌های عرقی درخواست کمک‌های بیشتر بشردوستانه نکرده‌اند.


دیلی تلگراف: انگلیس حمله هوایی به مواضع داعش را مد نظر قرار داده است

 

 

روزنامه دیلی تلگراف در شماره روز شنبه اش نوشت دولت انگلیس برای جلوگیری از نسل کشی در عراق ، حمله هوایی به مواضع گروه تروریستی داعش را مد نظر قرار داده است.

 

به گزارش ایرنا، این روزنامه نوشت: منابع دولتی گفته اند درصورتی که شرایط کنونی در عراق منجر به نسل کشی شود، بریتانیا به حملات هوایی آمریکا علیه گروه افراطی داعش خواهد پیوست.

 

این روزنامه با اشاره به حملات هوایی آمریکا علیه مواضع داعش در روز جمعه به دنبال اظهارات باراک اوباما رییس جمهوری این کشور، افزود: این برای نیروهای انگلیسی قابل درک است که فقط در زمانی می توانند در حملات شرکت کنند که شرایط در عراق بدتر شود.

 

دیلی تلگراف به نقل از یک منبع نوشت: ما نگران وضعیت کنونی در عراق و شواهد حاکی از وقوع کشتار جمعی دراین کشور هستیم.

 

این روزنامه اضافه کرد: نخست وزیر انگلیس که از سوی نمایندگان ارشد پارلمان برای بیان اقدام نظامی درعراق تحت فشار قرار دارد، تاکنون دراین خصوص به باراک اوباما سخنی نگفته است.

 

مقامات انگلیسی به رغم اعلام حمایت از حملات محدود نظامی آمریکا علیه مواضع داعش درعراق، گفته اند که حمایت آنها از این حملات تنها جنبه بشر دوستانه و لجستیکی خواهد داشت.

 

ˈمایکل فالونˈ وزیر دفاع انگلیس روز جمعه در گفت وگو با شبکه اسکای نیوزگفت: ما از آنچه آمریکایی ها انجام می دهند استقبال می کنیم؛ بویژه آنکه در راستای کمک های بشردوستانه و نیز جلوگیری از بروز تلفات و آسیب های بیشتر است.

 

فالون اضافه کرد: اما تمرکز ما بر روی کمک به مأموریت بشردوستانه با استفاده از نیروی نظامی در حمایت از آمریکا، از جمله در زمینه سوخت رسانی و نظارت و کمک رسانی غذایی به آوارگان عراقی از طریق هوا است.

 

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز صبح روز جمعه ضمن ابراز نگرانی شدید از ˈوضع ناامید کنندهˈ صدها هزار نفر از مردم شمال عراق به دنبال حملات ˈگروه تروریستی داعشˈ، از پیشنهاد باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا برای حمله هوایی محدود با هدف کمک به نیروهای عراقی حمایت کرد.

 

کامرون ضمن محکوم کردن ˈحملات وحشیانه گروه تروریستی داعش در سراسر منطقهˈ گفت: بشدت از وضع ناامید کننده ای که صدها هزار نفر از مردم عراق با آن مواجه هستند، نگران هستم.

 

نخست وزیر انگلیس تاکید کرد: من از مسئولان کشور خواسته ام در اسرع وقت مشخص کنند که در شرایط فعلی، به آنهایی که در مناقشه عراق بیشترین آسیب را دیده اند و به ساکنان منطقه سنجار که به کمکهای غذایی فوری نیاز دارند، چه کمک هایی می توانیم برسانیم. انگلیس حملات وحشیانه گروه تروریستی داعش را در این منطقه به شدت محکوم می کند.

 

با این حال، سخنگوی دفتر نخست وزیری انگلیس تاکید کرد: لندن قصد ندارد در عراق مداخله نظامی کند.


پیشروی‌ پیشمرگ‌ها در موصل

 

 

در پی اعلام حمایت نوری مالکی از مبارزه پیشمرگ‌های کرد علیه داعش، این نیروهای کرد به پیشروی‌هایی در موصل با پشتیبانی نیروی هوایی عراق دست یافتند. در همین حال کاخ سفید از حمایت مالکی از پیشمرگ‌ها استقبال کرده است. در کرکوک نیز تا اطلاع ثانوی و بنا به دلیل امنیتی مقررات منع آمد و شد اعلام شده است.


به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه المیادین، منابع اعلام کردند که درگیری‌های شدیدی در چندین منطقه و روستاهای وابسته به شهر موصل دومین شهر بزرگ عراق در جریان است و توپخانه‌های پیشمرگ‌ها و هلی‌کوپترها و جنگنده‌های ارتش عراق گروه‌های وابسته به داعش را هدف قرار می‌دهند.


صدای انفجارها در روستاهای الساده، بعویزه و بعشیقه که در فاصله چند کیلومتری از مرکز موصل قرار دارند، شنیده می‌شود.


در همین حال نیروی هوایی ارتش عراق ناحیه القیاره و همچنین سنجار را هدف قرار می‌دهند.

 

هلکر حکمت، سخنگوی رسمی وزارت پیشمرگ‌ها اعلام کرده است: این درگیری‌ها در چند مرحله صورت می‌گیرد. روز گذشته مرحله نخست پایان یافت و امروز ما مرحله دوم را آغاز کرده‌ایم و در آینده‌ نزدیک خبرهای خوبی در این خصوص اعلام می‌کنیم.


جنگنده‌های عراقی اردوگاه الکسک که مقر داعش شده است، هدف قرار دادند و تلفات بسیاری به این گروه تروریستی وارد کردند.


هماهنگی‌های امنیتی میان دستگاه امنیتی در کردستان و ارتش عراق برای کمک به ترسیم روند درگیری‌ها علیه داعش محوری و مهم بوده است. این هماهنگی‌ها تا به امروز به پیشروی‌های پیشمرگ‌ها در مناطق نزدیک به موصل انجامیده است.


همزمان طارق جوهر، سخنگوی پارلمان اقلیم کردستان اعلام کرده است: این همکاری و هماهنگی میان وزارت پیشمرگ و وزارت دفاع عراق گامی مثبت برای تسریع در پایان دادن به درگیری‌ها علیه داعش است و با این وجود ما به کمک و پشتیبانی عشایر نیاز داریم و آن‌ها نقش مهمی را در مناطقی را که داعش در آن حضور دارد ایفا می‌کنند و داعش ضررهای بسیاری به عشایر رسانده است.


استقبال کاخ سفید از حمایت مالکی از پیشمرگ‌ها


از سوی دیگر، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید از دستور نوری مالکی، نخست وزیر عراق برای حمایت و پشتیبانی هوایی لازم از نیروهای پیشمرگ در مقابله با اعضای داعش استقبال کرد.


وی در گفت‌وگویی مطبوعاتی عنوان داشت: آمریکا از نیروهای امنیتی عراق و نیروهای پیشمرگ در مقابله با داعش حمایت کرده است و دو مرکز عملیات در اربیل و بغداد اطلاعاتی در خصوص نیروهای عراقی و پیشمرگ‌ها مبادله کردند.


وی افزود: ما از تصمیم مسئولان بغداد برای حمایت هوایی از نیروهای پیشمرگ در جنگ علیه داعش استقبال می‌کنیم. همچنین از بغداد و اربیل می‌خواهیم تا به همکاری میان خود ادامه دهند.


جاش ارنست عنوان داشت که مسئولان آمریکایی در واشنگتن و بغداد همواره با همتایان خود در بغداد و اربیل در تماس هستند تا بهبود اوضاع انسانی در مناطق مورد تهدید داعش را بررسی کنند.


اجرای مقررات منع آمد و شد در کرکوک


از سوی دیگر، یک منبع امنیتی در استان کرکوک امروز (چهارشنبه) از اجرای مقررات منع آمد و شد در تمام مناطق این استان خبر داد.


این منبع که خواست نامش فاش نشود، در مصاحبه با پایگاه خبری المسلة عنوان داشت: نیروهای امنیتی بنا به دلایل امنیتی مقررات منع آمد و شد را در مورد افراد و خودروها در سراسر مناطق کرکوک تا اطلاع ثانوی اجرا می‌کنند و اطلاعات به دست آمده در این اقدام پیشگیرانه نقش داشته است.

 

 

استفاده داعش از تونل‌های مخفی صدام برای حمله به بغداد


تروریست‌های داعش در عراق استفاده از تونل‌های محرمانه که صدام آن‌ها را ایجاد کرده بود آغاز کردند تا به بغداد نزدیک شوند.


اعضای سازمان اطلاعات و نیروهای امنیتی عراق نسبت به حمله داعش به مناطق روستایی نزدیک به جنوب بغداد اظهار نگرانی کرده‌اند.


گزارش‌ها حاکی از آن است که اعضای داعش استفاده از تونل‌های مخفی ایجاد شده در دوره صدام را آغاز کرده‌اند تا به بغداد نزدیک شده و اطلاعاتی در خصوص این مناطق کسب کنند.


در همین حال مروان شحادة، کارشناس امور گروه‌های مسلح در مصاحبه با رادیو سوا اعلام کرد: گروه داعش در چندین مرتبه از تصمیم خود برای ورود به بغداد از چهار محور خبر داده است.

 


شورای امنیت: داعش مرتکب جنایت علیه بشریت شده است


شورای امنیت امروز اقدامات داعش علیه اقلیت‌ها در عراق را به شدت محکوم و اعلام کرد که این اقدامات احتمالا جنایت علیه بشریت به شمار می‌آیند.


شورای امنیت بر حمایت خود از دولت عراق برای مقابله با تهدیدهای تروریستی تاکید کرده و از تمام گروه‌های تروریستی در عراق خواست تا برای تحکیم وحدت ملی عمل کنند.


15 عضو شورای امنیت در بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را نسبت به اوضاع صدها هزار عراقی از جمله بسیاری از اقلیت‌های ضعیف همچون ایزدی‌ها اعلام کردند که به دلیل حملات داعش خانه و کاشانه خود را رها کرده‌اند.


شورای امنیت با بیان اینکه داعش مناطق گسترده‌ای را از سوریه و عراق تحت تصرف خود درآورده است تاکید کرد: این گروه فقط تهدیدی برای این دو کشور به شمار نمی‌آید بلکه تهدیدی علیه صلح، امنیت و ثبات منطقه‌ به شمار می‌آید.
 

انتقاد یک حقوقدان از عدم تعریف جرم سیاسی

Posted: 08 Aug 2014 11:39 PM PDT

 جرس: یک وکیل دادگستری از عدم تعریف جرم سیاسی با وجود گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب و تصریحات مکرر قانون اساسی، انتقاد کرد.  

 

غلامعلی ریاحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: وحدت و انسجام در میان اقشار و تفکرات مختلف جامعه بدون وجود یک انگیزه فراگیر ملی ممکن نمی‌شود؛ زیرا مردم به علت تعلقات طبقاتی دارای منافع و به پیروی از آن گرایشات سیاسی و باورهای عقیدتی مرزبندی شده مشخصی هستند که گاه در تقابل با یکدیگر قرار می‌گیرند، به عنوان مثال امکان دارد کارگر و کارفرما یا مالک و مستاجر و امثال این‌ها دارای یک باور و خط فکری مشترک باشند.

 

وی افزود: زمانی که یک خواست ملی مطرح می‌شود مانند ملی شدن صنعت نفت در زمان دکتر محمد مصدق افراد جامعه بدون در نظر گرفتن منافع و باورهای گروهی و طبقاتی حول یک محور مطالبات نسبتا یکسان و همگونی را مطرح و تعقیب می‌کنند و در اینگونه مواقع یک وحدت و انسجام ملی شکل می‌گیرد که نمونه جدیدتر آن بسیج برای دفاع از کشور در جریان جنگ هشت ساله است.

 

این وکیل دادگستری با بیان این که « انقلاب‌ها معمولا صورت بندی‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را در هم می‌ریزند و با فرونشستن غبارهای اولیه آن صورت‌بندی جدیدی شکل می‌گیرد»، گفت: در این صورت لزوما نماینده نهایی، جریان حکومت‌گر نیست، بلکه در این دوره تقسیم جامعه به طبقات، اقشار و گروه‌های اجتماعی بیشتر شخصی و زیرپوستی است و تحت الشعاع شعارهای عمومی و ملی قرار می‌گیرد.

 

وی با بیان این که « پس از گذار از این مرحله باید لزوم شکل‌گیری احزاب به رسمیت شناخته شود»، افزود: به دلیل اینکه آن هدفی که همه افراد جامعه را حول محور مشترک سازمان دهی کرده بود، دیگر وجود ندارد و افراد اجتماع با توجه به تعلقات طبقاتی خود منافع خود را پی می‌گیرند و باید بسترهای سیاسی، مدنی و صنفی توسط حکومت ایجاد شود که هم زیستی مسالمت آمیز افراد در یک جامعه تکثرگرا ممکن شود؛ در غیر این صورت نهادهای قدرت بی شناسنامه باندی شکل می‌گیرد که با تسلط یابی بر اهرم های قدرت سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی خواست‌ها و باورهای خود را بر همه آحاد جامعه تحمیل و تمام انرژی تولید شده در جریان انقلاب را به نفع خود مصادره می‌کنند.

 

ریاحی با ابراز تاسف از این که در کشور ما با وجود گذشت 35 سال از پیروزی انقلاب این ضرورت به نحوی کامل و فراگیر به رسمیت شناخته نشده و با وجود تصریحات مکرر قانون اساسی هنوز جرم سیاسی تعریف قانونی پیدا نکرده است، گفت: به همین دلیل بسیاری از افرادی که در مراجع اختصاصی تحت عنوان مجرمین امنیتی محاکمه و محکوم می شوند در واقع مجرم سیاسی هستند، ولی به دلیل اینکه قانونی برای به رسمیت شناخته شدن مجرمین سیاسی به تصویب نرسیده این نقیصه بزرگ با ابعاد آزار دهنده‌اش وجود دارد و هنوز یک اراده سیاسی تاثیرگذار برای رفع آن شکل نگرفته است.

 

وی با اشاره به اینکه «اگر بسترسازی قانونی در مورد جرم سیاسی صورت گیرد و به موازات آن دادگاه های صلاحیت دار به شکلی که در قانون اساسی پیش بینی شده تشکیل شود، فعالان سیاسی حدود و ثغور مجاز و ممنوع را تشخیص می‌دهند» اظهار کرد: در این صورت تعامل با دولت و حکومت سامان منطقی می گیرد؛ در غیر این صورت نظام همواره به خاطر این تعلل و تاخیر مورد انتقاد نخبگان داخلی و نهادهای ناظر حقوق بشری بین‌المللی خواهد بود.

 

ریاحی با بیان اینکه «بسیاری از افرادی که اکنون به عنوان مجرم سیاسی در زندان به سر می برند معتقد به فعالیت سیاسی زیر چتر نظام هستند»، گفت: این افراد غالبا کسانی هستند که در جریان انقلاب یا دهه اول آن در شکل گیری نظام سیاسی و اقدامات اولیه آن نقش مهم داشته‌اند و در بین آنها مقامات دولتی و حکومتی نیز کم نیستند.

 

این وکیل دادگستری ادامه داد: اگر فعالیت‌های سیاسی حتی با صبغه انتقادی نسبت به قدرت حاکم به رسمیت شناخته نشود، جرم سیاسی در غالب قانون تعریف نشود، امکانات عملی برای شکل گیری احزاب و مطبوعات آزاد فراهم نشود، دادگاه و هیات منصفه سیاسی برای رسیدگی به جرایم سیاسی فعالان سیاسی تشکیل نشود و نهادهای مدنی غیر دولتی به عنوان حلقه های واسطه بین مردم و حکومت به وجود نیاید؛ همواره با یک نوع بدبینی به مخالف سیاسی نگاه می شود و هر روز تعداد بیشتری به صف مخالفین می پیوندد. 

 

شكایت انصار حزب الله از حجت‌الاسلام غرویان به دادگاه ویژه روحانیت

Posted: 08 Aug 2014 11:39 PM PDT

 جرس: روابط عمومی انصارحزب الله در پاسخ به مصاحبه حجت‌الاسلام محسن غرویان، وی را تهدید به شكایت در دادگاه ویژه‌روحانیت كرد.  

 

محسن غرویان٬ استاد حوزه هفته گذشته در گفت‌وگو با سایت انتخاب گفته بود که «در صورت باز شدن راه برای جریان‌های خودسری چون انصار حزب‌الله، در جامعه هرج و مرج ایجاد شده و سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.»


غرویان با اشاره به تلاش انصار حزب‌الله برای راه‌اندازی گشت‌های موتوری امر به معروف و نهی از منکر گفته بود «کاملا پیداست که این حرکت‌های سیاسی و تحریک‌آمیز در جهت ایجاد تشنج و تفرقه در ملت است.»

 

به گزارش ایلنا، متن کامل جوابیه انصار حزب الله به غرویان در پی می‌آید:

 

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَقُولُوا قَوْلًا سَدِیدًا ﴿۷۰﴾ یُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَیَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ
(قرآن کریم،س‌۳۳-ی‌۷۰و۷۱)
سخن و گفتار استوار وظیفه‌ای است که قرآن‌کریم- بلافاصله پس از مطالبه تقوا از مومنان- به آن امر می‌کند و در متون روایی معصومین-صلوات الله علیهم- نیز زبان مومن را پشت قلب اوذکر کرده‌است و بعکس شخص منافق، که به دلیل بی‌عقلی ابایی ندارد که راست و درست و حق و باطل را درهم آمیزد و از آن معجون، شبهه برای فریب گمراهان بسازد.

آقای غرویان – همان طلبه اخراجی از موسسه امام‌خمینی(ره) قم و آیت‌الله‌‌دست‌ساز رسانه‌های اصلاح‌طلب و فتنه انگیزـ اخیراً (۹۳/۵/۵) گفتگویی با پایگاه خبری دانشگاه آزاد(آنا) داشته و در آنجا سعی کرده ضمن مخاصمه با برادران جبهه پایداری، آنان را به عنوان یک گروه افراطی مورد نقدونکوهش قرار دهد. و با گذشت اندک مدتی (۹۳/۵/۱۵) به بهانه تحرکات امر‌به ‌معروفی انصارحزب‌الله همان اتهامات را بی‌کم‌وکاست و فقط با اضافه کردن نام انصارحزب‌الله و مسئله امربه‌معروف، به ریش انصار به‌چسباند؛ یاللعجب از این طرح‌دستی و هوش و ذکاوت! علیهذا مع‌الاسف عرصه‌ای برای پاسخ و امربه‌معروف نامبرده وجود ندارد اما در ساحت نهی‌ازمنکر سخنانی است که ناگزیر از ادای آن هستیم:

الف – جناب غرویان! مگر شما همان کسی نیستید که پس از مصاحبه با روزنامه اصلاح‌طلب و معلوم‌الحال شرق در سال۸۳ با زیر سئوال بردن احکام مسلم قرآن‌کریم، از طرف مراجع‌عظام قم مورد طرد و تبری قرار گرفتید و مراجع‌عظام در تماس با رئیس موسسه امام‌خمینی(ره) خواستار اخراج شما به دلیل انحراف فکری از آن موسسه شدند و پس از آن در برائت از آن "ارتداد فاحش" سخنانی برعلیه خود اقرار کردید که قلم از ذکر آن شرم دارد. آنگاه برای خواباندن سیل اعتراض علما و مومنان در مطلبی به عنوان "به خودآمدم" ابراز ندامت کردید. (مأخذ:جوابیه روانبخش به غرویان مورخ ۱۳/۴/۹۲ که در برخی پایگاه‌های خبری منتشر‌شده و هم‌اکنون در فضای مجازی قابل دسترسی و مطالعه است و هم‌اینک نیز فیلم تصویری اقرارهای غیرقابل ذکر و شرم‌انگیز شما در موسسه امام‌خمینی(ره) موجود است.)

ب – جناب غرویان! از هم‌اکنون آماده باشید تا در محکمه دادگاه ویژه‌روحانیت از نسبت‌های زشت و وهن‌آلود و تهمت‌هایی که به برادران انصار به خاطر گناه! هنوز مرتکب نشده (امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر) روا داشته‌اید و در بوق‌های اصلاحاتی منتشر گردید پاسخگو باشید و یا مجازات شوید.

ج – جناب غرویان! از ما به شما نصیحت. دلخوش کردن به تعریف و تمجیدهای اصلاح‌طلبانه چه‌بسا عاقبت خوشی نداشته‌باشد. توجه‌کن:

۱- جلال گنجه‌ای، همان روحانی که در چنبره منافقین خلق قرار گرفت و برای جذب هوادار و سمپات برای گروهک منافقین از بین جوانان مسجدی فعالیت می‌کرد و اکنون چند سالی است که گوربه‌گور است، در حالی که قطعاً وزرو وبال جنایات حول‌انگیز منافقین را به‌دوش می‌کشد و باید در یوم‌الحشر پاسخگو باشد و به درکات‌اسفل جهیم بشتابد.

۲- محسن کدیور که اتفاقاً معاصر شماست و به‌دلیل انحرافات فکری مورد اقبال و توجه اصلاحاتی‌ها قرار گرفت و عاقبت‌الامر از ظل توجهات امام‌عصر(عج) به ظل توجهات ام‌الفساد و الجنایات قرن‌حاضر، علیاحضرت الیزابت (لندن) گریخت و در پرتوی حمایت‌های استعمار کهن انگلیس مشغول شبهه‌افکنی و توهین به ‌مقدسات الهی‌است. تا چه‌وقت مرگ نکبت‌بارش فرابرسد.

ی – آقای غرویان! همانگونه که خود عاجزانه اقرار کردید "به خودآمدم" ولی پایبند نبودید اینبار واقعاً "به خودبیائید" تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَّصُوحًا. ما دوست و هم‌درس سابق و خیرخواه توایم.

والسلام علی من تبع‌الهدی
روابط عمومی انصارحزب الله
۹۳/۵/۱۷ 

آخرین وضعیت پرونده محمدرضا رحیمی و خبرنگاران بازداشتی واشنگتن پست

Posted: 08 Aug 2014 11:39 PM PDT

جرس: رئیس کل دادگستری تهران آخرین وضعیت پرونده محمدرضا رحیمی و خبرنگاران بازداشتی واشنگتن پست را تشریح کرد.

 

غلامحسین اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت پرونده (م.ر) گفت: تا آنجایی که من پیگیری کردم هنوز رای پرونده صادر نشده و در مراحل پایانی قرار دارد.

 

وی افزود: پس از صدور رای در این زمینه اطلاع رسانی می شود.

 

رئیس کل دادگستری تهران درباره آخرین وضعیت خبرنگاران بازداشتی واشنگتن پست گفت: سخنگوی قوه قضاییه در این زمینه توضیح دادند و پرونده همچنان در حال رسیدگی در دادسرا است و با توجه به اینکه پرونده در مرحله مقدماتی رسیدگی است نمی توانم توضیح بیشتری ارائه کنم.

 

پیش از این سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت خبرنگاران بازداشتی واشنگتن پست گفته بود: چهار نفر در این پرونده بازداشت شدند که یکی از آنها با قرار وثیقه در روزهای اول آزاد شد و سه نفر دیگر همچنان در بازداشت به سر می برند.

 

قسط هشتم دارایی‌های بلوکه شده ایران دریافت شد

Posted: 08 Aug 2014 11:39 PM PDT

جرس: خبر آزاد سازی آخرین قسط دارایی‌های بلوکه شده ایران در دور اول توافقات ژنو در حالی در 24 ژوییه از سوی رسانه‌های خارجی اعلام شد که بانک مرکزی امروز دریافت قسط هشتم را تایید کرد.  

 

به گزارش ایسنا، بر اساس توافق ایران و گروه 1+5 مبلغ 550 میلیون دلار بابت بدهی های کشور هند در قالب قسط هشتم، از طریق بانک مرکزی امارات دریافت و به حساب بانک مرکزی کشورمان واریز شد.

 

این در حالی است که قرار بود تا قسط هشتم دارایی های بلوکه شده ایران در 20 ژوئیه همزمان با 30 تیرماه آزاد و به حساب بانک مرکزی واریز شود.

 

بنابر توافق هسته‌ای 24 نوامبر بین ایران و گروه 1+5 قرار بر این شد تا 4.2 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده حاصل از فروش نفت کشور طی هشت قسط و در شش ماه آزاد شود. براین اساس این گونه توافق شد که 550 میلیون دلار در اول فوریه، 450 میلیون دلار در اول مارس، 550 میلیون دلار در هفت مارس، 550 میلیون دلار در 10 آوریل، 450 میلیون دلار در 15 آوریل، 550 میلیون دلار در 14 مه، 550 میلیون دلار در 17 ژوئن و 550 میلیون دلار نیز در 20 ژوئیه واریز شود.

 

با وجود اینکه تمامی اقساط واریزی در موعد مقرر نبوده و گاهی با تاخیر همراه شد اما با احتساب واریز قسط هشتم ،تمامی مبلغ 4.2 میلیارد دلار توافق شده به حساب بانک مرکزی کشورمان واریز شده است.

 

در عین حال در پی مذاکرات انجام شده قرار بر این است که 2.8 میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های ایران طی شش قسط که سررسید هرکدام هر دو هفته یک‌بار مشخص می شود به بانک مرکزی ایران پرداخت شود.

 

این در حالی است که پیش از این اعلام شد که پس از موافقت گروه ۱+۵ و ایران بر سر تمدید زمان توافق ژنو، نخستین قسط دارایی‌های بلوکه شده این کشور به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار در اول ماه اوت (دهم مرداد) آزاد شد اما هنوز بانک مرکزی دریافت این قسط را تایید نکرده است. 

 

پاسخ مجموعه رسانه‌ای نزدیک به آیت‌الله صادق شیرازی به سخنان وزیر اطلاعات

Posted: 08 Aug 2014 09:22 PM PDT

 جرس: مجموعه رسانه ای امام حسین از شبکه های تلویزیونی نزدیک به بیت آیت الله سید صادق شیرازی، در نامه ای به وزیر اطلاعات به بیانیه اخیر این وزارتخانه و نکات و اتهامات مطرح شده در آن پاسخ داده است.  

 

 در این نامه مستندات قانونی فعالیت دفاتر مجموعه‌ رسانه‌ای امام حسین در داخل کشور ارائه شده است.

 

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته طی بیانیه ای که توسط رسانه های عمومی منتشر شد، از بستن، پلمپ و توقیف اموال دفاتر شبکه تلویزیونی امام حسین و چهار شبکه مذهبی شیعه و دستگیری کارمندان آنها خبر داده بود.

 

متن بیانیه مجموعه رسانه‌ای امام حسین که نسخه‌ای از آن در اختیار جرس قرار گرفت، به شرح زیر است:

 

بسمه تعالی

از: مجموعه رسانه اى امام حسین علیه السلام
به: وزیر محترم اطلاعات جمهوری اسلامی ایران
پس از ابلاغ سلام وتحیت

 

طی روزهای گذشته مأموران وزارت اطلاعات با هجوم به دفاتر شبکه هاي جهانی امام حسین علیه السلام و4 شبكه جهانى ديگر شيعه، اقدام به پلمپ، توقیف تجهیزات وبازداشت کارکنان ودست اندرکاران این شبکه ها نمودند. متعاقب آن، وزارتخانه اطلاعات طی بیانیه ای به توضیح علل چنین برخوردی پرداخت. مطالب مطرح شده در این بیانیه نیازمند تصحیح پاره ای اطلاعات غیر دقیق وپیش داوری ها وارائه توضیحاتی چند بود که به اختصار به عرض می رسد.

 

مجموعه رسانه اي امام حسین علیه السلام مجموعه شبكه هايی است که با هدف احیاء امر اهل بیت صلوات الله علیهم اجمعین ودر عمل به سفارش پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله مبنی بر تمسک به قرآن وعترت، دویادگار گرانبهای ایشان پایه گذاری شده است. این مجموعه به همت گروهی از جوانان شیعه در کشورهای ایران، عراق، لبنان، سوریه، بحرین، عربستان، افغانستان، استرالیا، آمریکا وبعضي کشورهای اروپایی، تأسیس وراه اندازی شده است و طی پنج سال گذشته بصورت همزمان به سه زبان فارسی، عربی وانگلیسی بعنوان یکی از بزرگترین رسانه هاي جهان اسلام وقابل دریافت در سراسر کرۀ زمین فعالیت نموده است.

 

شبکۀ جهانی امام حسین علیه السلام آیات شریفۀ قرآن کریم، تعالیم آسمانی پیامبر اکرم وسیرۀ الهام بخش انوار مقدسۀ معصومین صلوات الله علیهم اجمعین ودعوت به تمسک واعتصام به حبل متین الهی وپرهیز ازهرگونه تفرقه را نصب العین تمامی فعالیت های رسانه ای خود قرار داده است. نقد عالمانه آراء مخالفان همواره درکمال ادب ومتانت وپایبندی به رسالت اخلاقی اصحاب رسانه بوده است واساسنامه شبکه درکنار کارنامۀ پنج سالۀ فعالیت شبکه وتولیدات آن که در شبکه های اجتماعی وپایگاه اینترنتی شبکه در دسترس می باشد، بهترین گواه بر این مدعاست. همچنانکه حضور آيات عظام، انديشمندان، نخبگان وچهره های برجسته مذهبی واجتماعی درشبکه وتقریر عملکرد شبکه توسط مراجع عظام تقلید به روشنی مؤید این مطلب است.

 

شبکۀ جهانی امام حسین علیه السلام همچنانکه اساسنامه موجود در تارنمای آن نشان می دهد، همواره خود را متعهد به احیای شعائر حسینی در تجلیات گوناگون آن دانسته است. در این راستا شبکه دربرنامه های خود برای حفظ اعتدال تنها به پخش وترویج انواعی از عزاداری می پردازد که شیعیان ودلسوختگان حضرت اباعبدالله الحسین عليه السلام از كشورهاي مختلف، در ایام ماههای محرم وصفر در شهر مقدس کربلا ودرحرم امام حسین سلام الله علیه برپا می کنند كه طبيعتا مورد پذیرش عموم مراجع عظام تقلید در قم ونجف نيز بوده است.

 

ضمن آنکه محتوای برنامه های تولیدی توسط دفاتر مجموعه رسانه ای امام حسین سلام الله علیه در هرکشور تابع ضوابط ومقررات قانونی حاکم برآن کشور وبا رعایت کامل موازین عرفی وقانونی آن صورت می گیرد و در تمامی برنامه های تولیدی توسط این دفاتر این التزام داوطلبانۀ قانونی به روشنی گویاست.

 

در بیانیه وزارتخانه متبوع جنابعالی بتاریخ روز یکشنبه مورخ 1393/5/12 ودر توضیح دلائل وعلل برخورد با دفاتر شبکه هاي ماهواره اى شيعه، فعالیت بدون پروانۀ دفاتر این شبکه های تلویزیونی بعنوان دلیل برخورد با آنها ذکر شده است. این درحالیستکه؛ کلیه فعالیتهای دفاتر مختلف شبکۀ جهانی امام حسین علیه السلام در ایران با اطلاع ودر دید ونظر مسئولان ذیربط صورت می گرفته است وهرچند برخوردهای گاه وبیگاه برخی افراد خود سر وبعضی از مرتبطین به گروههای فشار در روند فعالیت های شبکه اخلال ایجاد می نموده، اما هیچ گاه منع ویا حتی اخطاری جزئی ویا کلی از سوی هیچ یک از نهادها ومقامات رسمی کشور به شبکه ومدیریت آن ابلاغ نگردیده است.
مدیریت شبکۀ جهانی امام حسین علیه السلام علیرغم اطلاع مسئولان امر از فعالیتهای دفاتر شبکه در ایران، از آغاز تأسیس وپخش از مجاری قانونی نسبت به اخذ پروانه ومجوز برای تأسیس دفتر در ایران اقدام نموده است. شبکه در تاریخ چهارم خرداد ماه 1389 در اداره کل رسانه های خارجی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی با ارائه تقاضا نامه ای خواستار تأسیس دفتر شبکۀ جهانی امام حسین علیه السلام در ایران شده است واین پرونده به شماره 89/4621 به تاریخ چهارم خرداد ماه 1389 به ثبت رسیده است.

 

بنا به اظهارات مسئولان امر در وزارت ارشاد، این پرونده چهار روز بعد یعنی در تاریخ هشتم خرداد ماه 1389 به وزارت اطلاعات ارجاع داده شده، وبا شماره پرونده 89/4859 در دبیرخانه این وزارتخانه به ثبت رسیده است. از آن تاریخ تا کنون على رغم ده ها بار مراجعه ودو نامه رسمى ديگر، پرونده در راهروهای وزارت اطلاعات راکد مانده است.

 

شبکه جهانی امام حسین علیه السلام در فعالیت های رسانه ای خود در ايران وديگر كشورهايى كه فعاليت رسمي داشته، كاملا آشکار وبا اطلاع مسئولان مربوطه عمل می کرده است همانگونه كه پس از شکایت پلیس فتا از شبکۀ جهانی امام حسین علیه السلام ومسدود شدن حساب هاى بانكي اعلام شده در شبكه، بدليل جمع آوری کمکهای مردمى، مسئولان شبکه بعد از یک سال واندی پیگیری پرونده وارائه مستندات شفاف وقانونی وحضور در دادگاه قوۀ قضائیه توسط قاضی دادگاه تبرئه شده وبا صدور حکم به نفع شبکه جهانی امام حسین علیه السلام، حساب شبکه بازگشایی ومبالغ توقيف شده به شبکه جهانی امام حسین علیه السلام مسترد گردید. این مسأله بخودی خود نافی مدعای فعالیت مخفیانه وغیرقانونی شبکه در داخل کشور ایران است.

 

لازم به ذكر است از نظر منابع مالی نيز فعالیت شبکه بصورت كاملا شفاف ودقيق متکی بر نذورات حسينى وهدایای شیعیان سراسر جهان به ويژه از دو كشور اسلامى ایران وعراق بوده است.

 

در بیانیه وزارت متبوع جنابعالی، شبکۀ جهانی امام حسین عليه السلام به ارتباط با کشورهای بیگانه متهم شده است، درحالی که دفاتر شبکۀ جهانی امام حسین علیه السلام همواره در طول مدت فعالیت خود در برخي کشورهاى عربى وغربى تحت شدیدترین فشارها از سوی وهابیت قرار داشته وبارها کارکنان وکارمندان شبکه مورد تهدید وارعاب وهابیون قرار گرفته اند. سفير اين شبکه در کشور بحرین وبرخى ديگر از كشورهاى اسلامى به دلیل نمایندگی يا همكارى با شبکه در آن کشور هم اکنون در زندان بسر می برند وحساب بانكى اين شبكه در كشور انگلستان صرفا به جرم ايرانى بودن برخى مسئولين آن از تاريخ 2011/9/15 مسدود گشته است.

 

در واكنش به مسدود شدن حساب بانكى شبكه جهانى امام حسين عليه السلام عده اى از مسئولين شبكه طى نشستى با جناب اقاي شيخ احمد مروي معاون ارتباطات حوزوى نهاد رهبرى در تاريخ 91/5/19 شكايت خود را از بي مهرى ها وسنگ اندازى عده اى از مسئولين ودستگاه هاي ذى ربط شفاها و با حضور در دفتر رهبرى در قم وسپس در تاريخ 91/5/26 كتبا ابلاغ داشتند.

 

اخيراً نيز تنى چند از مسئولين شبكه امام حسين عليه السلام در واكنش به شروع دوباره مجموعه اهانت ها، مضايقات، وخبرسازى هاى مغرضانه توسط برخي گروه هاى فشار در رسانه هاى مجازى وبعضى مجامع عمومى در سطح كشور ايران بر عليه مجموعه رسانه اي امام حسين عليه السلام وديگر شبكه هاى ماهواره اى مستقل شيعه، طى نشستى با حاج اقاى اباذرى رايزن فرهنگى سفارت ايران در بغداد در تاريخ 93/3/16 شكواييه خود را از اين عملكرد در -محل سفارت - عرضه داشته واز ايشان خواستند براى رفع اين قبيل مظالم گامى مؤثر بردارند.

 

جنابعالی نیک مستحضرید که برطبق حدیث شریف نبوی آبرو وعرض مؤمن شرافتش از خانۀ کعبه نیز برتر ووالاتر است، آیا شایسته نبود تا با پرهیز از روش باطل تهمت زنى و افترا و اكتفا به رسيدگى اتهامات وارده در دادگاه صالحه، حیثیت وآبروی خدمتگذاران شبکه ای با نام حضرت سیدالشهداء صلوات الله وسلامه علیه را به خطر نیانداخته واسباب ناراحتی ودل آزردگی اقا و مولايمان حضرت بقية الله الاعظم عجل الله فرجه الشريف، و مسئولين اين شبكه مقدسه و صدها مليون بيننده آن در سراسر جهان را فراهم نیاورد؟

 

درپایان معروض می دارد كه افراد بازداشت شده طی حمله به دفاتر شبکۀ جهانی امام حسین علیه السلام تنها کارگزارانى ساده وخدمتگذاراني مخلص به آستان حضرت سيدالشهدا عليه السلام بوده وبازداشت ايشان بدون هيچ جرمي بوده ومنطقی به نظر نمی رسد. آزادی این عزیزان همکار می تواند در رفع نگرانی خانواده های آنان وبازگرداندن آرامش به فضای ملتهب کنونی بسیار مؤثر باشد.

 

با احترام وعرض ادب
شيخ مصطفى محمدى
مدیریت مجموعه رسانه اى جهانی امام حسین علیه السلام
شهر مقدس کربلا
10 شوال 1435

رونوشت:
- نهاد محترم رياست جمهوري
- دبيرخانه محترم تشخيص مصلحت نظام
- وزارت محترم فرهنگ وارشاد اسلامي
- وزارت محترم خارجه جمهوري اسلامي ايران

نگاهی به صنعت خودروسازی

Posted: 08 Aug 2014 01:30 PM PDT

علی مزروعی
در هفته های اخیر دو خبر « صنعت خودروسازی » را در مرکز توجه افکارعمومی و رسانه ها قرار داده است 


در هفته های اخیر دو خبر « صنعت خودروسازی » را در مرکز توجه افکارعمومی و رسانه ها قرار داده است: یکی افزایش قیمت خودروها، و دیگری آماده شدن گزارش تحقیق و تفحص از این صنعت در مجلس و ارسال به قوه قضائیه برای رسیدگی.

« صنعت خودروسازی » پس از " صنعت نفت " فعال ترین صنعت کشورمان بوده است، و از اینرو در همه سال های گذشته بدلیل گردش مالی و اشتغالزایی بالا همواره محل توجه حاکمیت واعمال سیاست های حمایتی قانونی از سوی دولت و مجلس بوده است. برپایه گزارش تحقیق و تفحص اخیر مجلس « صنعت خودروسازی » با گردش مالی سالانه حدود ٢٠٠ هزار میلیارد ریال و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای حدود ٥٠٠ هزار نفر یکی از کانون های توجه سیاست‌گذاران کشور بوده است. این گزارش همچنین تصریح دارد که شرکت ایران خودرو دارای ١٤ سهامدار بوده و در تاریخ تدوین گزارش حدود ٧٢ درصد از سهام این شرکت دولتی و شبه دولتی می باشد و تنها ١٨ درصد سهام متعلق به سهامداران حقیقی و حقوقی است. شرکت سایپا نیز دارای ١٠ سهامدار اصلی است که مالکیت ٣٧ درصد آن در اختیار سازمان گسترش و نوسازی است. (http://www.mehrnews.com/detail/News/2334465 ) به عبارت روشن دو شرکت اصلی خودروسازی ایران دولتی یا شبه دولتی هستند و مدیریت آنها به گونه ای از سوی دولت تعیین می شود.

تاریخچه صنعت خودرو
« صنعت خودروسازی » با ساخت " کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال "، که بزرگ ترین کارخانه اتومبیل سازی در ایران است، در ١٢ مهرماه ١٣٤١ جهت تولید انواع خودرو ایجاد شد و یک سال بعد درتاریخ ٢٨ اسفند ١٣٤٢ مورد بهره برداری قرارگرفت. در اردیبهشت ماه ١٣٤٦ بهره برداری از تأسیسات ساخت اتومبیل پیکان و در سال های بعد بهره برداری از خط تولید مینی بوس بنز ٣٠٩ و خط تولید اتوبوس بنز ٣٠٢ و خط تولید وانت آغاز گردید. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نام شرکت ایران ناسیونال به شرکت ایران خودرو تغییر یافت. بدنبال تعطیلی کارخانه تالبوت انگلستان شرکت ایران خودرو اقدام به خرید ماشین آلات خط تولید آن کرد و از آن به بعد اکثر قطعات خودرو پیکان در ایران تولید شد و سپس در سال ١٣٨٣ خط تولید این خودرو متوقف شد.

همزمان با ورود ماشین آلات شرکت تالبوت، در سال ١٣٦٧ قرارداد استفاده از قوای محرکه شرکت پژوی فرانسه و تولید پژوی ٤٠٥ در ایران خودرو منعقد گردید. در سال ١٣٧٦ نیز تولید اتومبیل پژو RD و مینی بوس هیوندای و در سال ١٣٧٨ تولید اتومبیل پژوپارس (پرشیا) و پژو استیشن در این کارخانه آغاز گشت. در ادامه این روند و دردهه ١٣٨٠ به بعد نیز تولید خودروی سواری پژو ٢٠٦ و خودروی٧X یا خودروی ملی (سمند) و پژو ٢٠٧ و ٢٠٦ صندوقدار با نام اس دی و تندر٩٠ آغاز شد. همچنین میتوان از رانا ، دنا ، تندرنود اتوماتیک بعنوان محصولات جدید ایران خودرو نام برد .

شرکت خودروسازی سایپا در سال ١٣٤٥ تأسیس گردید و اقدام به تولید اتومبیل های ژیان، پیکاپ، آهو و اتومبیل رنو ٢ و ٤ درب ( از سال ١٣٥٣) و فروش لوازم یدکی آنها نمود. این شرکت از سال١٣٦١ تولید وانت یک دیفرانسیل نیسان با موتور٢٤٠٠ سی سی را آغاز نمود و از سال ١٣٧١ نیزعرضه اتومبیل رنو-٢١ توسط این شرکت آغاز گردید که تا سال ١٣٧٥ ادامه یافت ودر سال بعد (١٣٧٢) به دنبال قرارداد منعقده با شرکت کیاموتور کره جنوبی این شرکت اقدام به مونتاژ وتولید اتومبیل پراید، در دو مدل چهار درب و پنج درب نمود. همچنین این شرکت در دهه ٨٠ اقدام به تولید اتومبیل سواری رنو، زانتیا و ریو محصول کیاکره نمود که پس از اتمام قرارداد با شرکتهای فرانسوی وکره ای خط تولید این خودروها متوقف گردید.

دیگر شرکت های خودروسازی عبارتند از: شرکت زامیاد، شرکت تولیدی وصنعتی ایران کاوه یا سایپا دیزل، شرکت پارس خودروی ایران، شرکت شهاب خودرو ( لیلاند موتور ایران )، گروه صنعتی خاور، و کارخانه های اتوموبیل سازی مزدا ( گروه خودرو سازی بهمن ).

« صنعت خودروسازی » برپایه صنعت مونتاژ و با حمایت دولت، توسط بخش خصوصی و با همکاری شرکت های خارجی برای پاسخگویی به نیاز بازار داخلی شکل گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی کارخانه های خودروسازی ملی اعلام شد و بدلیل رخدادهای انقلاب و وقوع جنگ تحمیلی هشت ساله با عراق و اختلال در روابط خارجی ایران، این صنعت دچار رکود شدید شد. پس از پایان جنگ و درقالب قانون اول برنامه توسعه، راهبرد توسعه صنعتی کشور در دستور کار دولت قرار گرفت و از ابتدای دهه هفتاد « صنعت خودرو سازی » به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه برای جایگزینی واردات محل توجه شد. تصویب قانون خودرو با اهداف خودکفایی و افزایش ساخت داخل، کارخانه های خودروسازی را موظف به اجرای تغییرات در خط تولید کرد بطوریکه در پرتو آن سایر مسائل از قبیل کیفیت، مصرف سوخت، آلایندگی و حتی قیمت در حاشیه قرار گرفتند. دراین مسیر بود که تولیدات « صنعت خودروسازی » رشد قابل ملاحظه ای را تجربه کرد و پس از رفع نیاز داخلی، از اوائل دهه هشتاد، تلاش برای صادرات و ورود به بازار منطقه در عرصه رقابت جهانی را آغاز کرد.

مجموع تولید کارخانه های خودروسازی در ایران در سال ١٣٥٦ برابر ١٨٠٦٠٩ دستگاه بوده است که در سال ١٣٩٠ به بالاترین رقم تولید ١٦٤٨٥٠٥ دستگاه دست یافته است. جدول زیر میران تولید سالانه خودرو در ایران را در مقایسه با تولید جهانی از سال ١٣٧٨ به بعد نشان می دهد.


نمودار زیر درصد رشد تولید سالانه خودرو درایران را در مقایسه با رشد سالانه تولید خودرو در جهان نشان می دهد.



مطابق رده بندی صنایع مختلف در فهرست درآمدی نشریه فورچون، صنعت خورو و قطعات، پس از صنعت پالایش نفت و بانکداری، حائز رتبه سوم درآمد زائی درجهان است، و توسعه آن مورد توجه بسیاری از کشورها از جمله ایران بوده است. به همین دلیل سیاستگذاران بخش صنعت برای حمایت از « صنعت خودروسازی » سالهاست سیاست منع واردات یا وضع تعرفه بالا برای واردات خودرو را اعمال کرده اند امّا به رغم پیگیری این سیاست ها در بیش از سه دهه گذشته صنعت خودروسازی ایران همچنان در بند مونتاژ و وابستگی به خارج مانده است به گونه ای که در پی تشدید تحریم های اقتصادی علیه ایران از ١٣٩٠، و گستره دامنه این تحریم ها به صنعت خودروسازی، تولید خودرو روند کاهشی یافت و از تولید ١٦٤٨٥٠٥ دستگاه در این سال به ٩٨٩١١٠ دستگاه در سال ١٣٩١ و ٧٣٧٠٦٠ دستگاه در سال ١٣٩٢تقلیل یافت.

اعمال سیاست دیوار تعرفه ای سنگین بر واردات خودرو به کشورمان باعث شده است تا بازار داخلی خودرو بطور انحصاری در اختیار شرکت های خودروسازی قرار گیرد و این وضعیت نوعی انحصار قیمت گذاری را برای این شرکت ها به همراه داشته است که باعث نارضایتی و اعتراض مصرف کنندگان و مراجع تصمیم گیری شده است، و البته بدلیل همین وضعیت انحصاری این اعتراض ها تاکنون بجایی نرسیده و همچنان این شرکت ها در قیمت گذاری میداندارند! و این درشرایطی است که بدلیل مدیریت دولتی این شرکت ها، علاوه بر انجام برخی تخلفات معمول در دیوانسالاری دولتی، که در گزارش اخیر تحقیق و تفحص مجلس آمده است، این شرکت ها هنوز نتوانسته اند به لحاظ بهره وری و کیفیت نیز ارتقاء قابل قبولی یابند به گونه ای که بتوانند با خودروهای خارجی در بازار داخلی رقابت نمایند. در سایه چنین وضعیتی است که در روزهای اخیر بار دیگر بحث قیمت گذاری خودروهای ساخت داخل به یکی از مناقشه های اصلی بین این شرکت ها، شورای رقابت، دولت و مجلس تبدیل شده است.

با « نگاهی به صنعت خودروسازی » می شود دریافت که این صنعت به رغم سابقه بیش از نیم قرن در ایران هنوز با چالش های چندی از قبیل وابستگی به خارج برای تامین قطعات، عدم مطابقت با استاندارهای ملی و جهانی، فضای رقابتی تولید، مناسب نبودن خدمات پس از فروش، و ضعف در دستیابی به فن آوری روز مواجه است که تشدید تحریم های بین المللی علیه ایران آنرا برآفتاب نهاد. راه برون رفت از این چالش ها هم در گرو خصوصی سازی واقعی این صنایع و شرایط رقابتی و بهبود شاخص های کسب و کار و مشارکت فعال با شرکت های خودروسازی جهانی جهت تشکیل زنجیره پویای تولید با توجه به فن آوری های روز است، درغیر اینصورت این صنعت همچون گذشته در دام مشکلات مالی و فنی خواهد ماند و هزینه های ناکارآمدی اش را با قیمت بالا به مصرف کنندگان در فضای غیررقابتی تحمیل و تنها با حمایت های حاکمیت و دیوار تعرفه ای بالا قادر به بقا خواهد بود.
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


 

چند سئوال صریح و ساده از آقای قالیباف

Posted: 08 Aug 2014 01:30 PM PDT

سیدعبدالجواد موسوی
آیا نمی توان پرسید این چه جور "غیرت دینی" است که می توان آن را از بیم رای نیاوردن پنهان کرد؟


طرح مسئله تفکیک جنسیتی حسابی اهل سیاست را سر ذوق آورده است. عده ای این کار آقای قالیباف را مهم ترین پروژه او دانسته اند و حتی طرح های رفاهی و پروژه های شهری را در مقابل این طرح ناچیز دانسته اند و عده ای در مقابل به نکوهش او پرداخته اند و این ماجرا را از اساس زیر سئوال برده اند.

از آن جایی که آقای قالیباف یک فعال سیاسی است و موضع گیری در مقابل حرف های ایشان خواه ناخواه سیاسی تفسیر می شود مجبورم توضیح بدهم این بنده کم ترین در سال 84 به جناب قالیباف رای دادم. و نه تنها رای دادم که در قالب کاروانی که متشکل از عده ای از هنرمندان و نویسندگان بود از ایشان حمایت کردم. این را گفتم تا بدانید در زمره دشمنان قسم خورده آقای قالیباف نیستم. باطن بین هم نیستم که بگویم آقای قالیباف از طرح ناگهانی این حرف ها چه مراد و منظوری دارد اما یکی دو سئوال دارم که فکر می کنم ممکن است به ذهن خیلی ها خطور کند.

آقای قالیباف چرا این حرف ها را تا به امروز طرح نکرده؟ ایشان می گوید ما غیرت دینی داریم. بر منکرش لعنت. گذشته آقای قالیباف هم همین را نشان می دهد اما می توان پرسید چرا اجرای این غیرت دینی تا به امروز به تعویق افتاده؟ اثبات شی نفی ماعدا نمی کند. بدون شک نمی توان حالا که آقای قالیباف این موضوع را طرح کرده اند بگوییم ایشان در طول این سال ها خدای ناکرده نسبت به غیرت دینی شان بی تفاوت بوده اند اما این شائبه را هم نمی توان به راحتی از اذهان زدود که چرا آقای قالیباف در دو دوره نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری این شعار مهم را علنی نکردند. غیرت دینی چیز مهمی است و نمی توان آن را صرفا یکی از طرح های بی شمار شهرداری دانست. نمی توان قبول کرد که آقای شهردار همین چند روز پیش به ذهنشان رسیده است که غیرت دینی را به اجرا درآورند. ولی می توان پرسید چرا آقای قالیباف در دو دوره ای که با تمام قوا برای تصاحب ریاست قوه مجریه به میدان آمدند این شعار را به زبان نیاوردند؟ اگر بگویید شاید از بیم رای نیاوردن این کار را نکردند آیا نمی توان پرسید این چه جور غیرت دینی ایست که می توان آن را از بیم رای نیاوردن پنهان کرد؟ آیا آقای قالیباف در صورت اعلام کردن اجرای غیرت دینی همین مقدار رای را هم می آورد؟ همان طور که گفتم شما هر چه قدر هم با سیاست بیگانه باشید نمی توانید این سئوال ها را از خودتان نپرسید. سئوال هایی که آقای قالیباف اگر به آن ها پاسخ بدهد تکلیف خیلی چیزها مشخص می شود.  


منبع: خبرانلاین

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.