جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سمیح القاسم، شاعر نامدار فلسطینی درگذشت

Posted: 20 Aug 2014 05:15 AM PDT

جرس: سمیح القاسم، شاعر نامدار فلسطینی که به خاطر اشعار ملی گرایانه خود در جهان عرب شهرت داشت، پس از سه سال مبارزه با بیماری سرطان در سن ۷۵ سالگی درگذشت.

 

به گزارش شفقنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، عصام خوری، رمان نویس و دوست نزدیک قاسم گفت سمیح قاسم که طی سه سال گذشته با بیماری سرطان کبد دست و پنجه نرم می کرد، روز سه شنبه در بیمارستانی در شمال اراضی اشغالی درگذشت.

قاسم در اشعار خود، با قلمی پرشور از حقوق و هویت اعراب سرزمین های اشغالی حمایت می کرد.

وی که به "شاعر مقاومت" معروف بود، در سراسر جهان عرب به عنوان نمادی از تلاش خستگی ناپذیر علیه اشغالگری شناخته می شد. بسیاری از اشعار وی به زبان انگلیسی و دیگر زبانهای دنیا ترجمه شده است.

قاسم جزو شاعران معاصر و هم دوره ی محمود درویش بود. درویش نیز مانند او، در روستایی چشم به دنیا گشود که بعدها در اراضی اشغالی جای گرفت.

قاسم که سالها ساکن روستای رامح بود، بارها به خاطر عقاید سیاسی خود بازداشت شد و به زندان افتاد.

وی همچنین روزنامه نگاری را تجربه کرد و مدتی سردبیری هفته نامه "کل العرب" را بر عهده داشت.

تشدید محدودیت‌های جدید برای سفر خارجی اتباع ایرانی +سند

Posted: 20 Aug 2014 04:43 AM PDT

جرس: با وجود تشکیل کارگروه تسهیل گردشگری در دولت و برنامه ریزی ها برای افزایش اعتبار سفر با پاسپورت ایرانی، ظاهراً هنوز نتایج ملموسی به وجود نیامده است.

به گزارش صبحانه، تلاش برای افزایش اعتبار سفر با پاسپورت ایرانی از جمله شعارهای دولت تدبیر و امید بوده و وزیر امور خارجه نیز در جریان رای اعتماد این موضوع را از جمله مهم ترین اقدامات و برنامه های کاری خود اعلام کرد.

با این وجود به نظر می رسد حداقل تاکنون اقدام موثری در این رابطه صورت نگرفته و برخی کشورها نیز با سودجویی از ضعف تلاشهای وزارت امور خارجه، محدودیت های جدید برای سفر خارجی اتباع ایرانی آغاز کرده اند و حتی تلاش های کارگروه دولت نیز تاکنون منجر به نتیجه ملموس و قابل اعلامی نشده است.

در این راستا کشور گرجستان در بخشنامه جدیدی صدور ویزای فرودگاهی برای اتباع ایرانی را از اول سپتامبر (10 شهریور 1393) ممنوع کرده و خواستار سختگیری های جدید و طی مراحل صدور ویزای برای اتباع ایرانی در کنار اتباع عراقی در سفارت خانه های این کشور شده است!

بر اساس این بخشنامه، اعلام شده در مرزهای زمینی این کشور نیز برای پاسپورت های عراقی و ایرانی متوقف شده و باید این موضوع به مسافران ایرانی اطلاع رسانی شود.

همچنین سفارت هند نیز در بخشنامه جدیدی که به دست صبحانه رسیده، صدور ویزای هند برای اتباع ایرانی را منوط به انگشت نگاری و مصاحبه در سفارت کرده است!

کامبوج نیز که از توسعه نیافته ترین کشورهای جهان است ازچند ماه قبل صدور ویزای فرودگاهی برای ایرانیان را ممنوع کرده است.
 
وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تاکنون عکس العمل و اعتراضی در خصوص اقدامات این کشورها به عمل نیاورده اند و به نظر می رسد حداقل در بازه زمانی کوتاه نمی توان به این سختگیری های جدید فائق آمد.

رییس قوه قضاییه: جمع کردن جریان فتنه کار مهم قوه قضاییه بود

Posted: 20 Aug 2014 04:43 AM PDT

جرس: رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی با اطلاق مجدد لفظ "فتنه" برای قیام جنبش سبز، از دیدگاهی که "آثار فتنه را پایان یافته تلقی می‌کند"، انتقاد کرد و همزمان "عادی‌سازی چهره‌های فتنه" در برخی رسانه‌های کشور را حرکتی برخلاف امنیت ارزیابی کرد و گفت: "کسانی که بعد از اتمام حجت رهبری در نماز جمعه در مقابل ولی فقیه ایستادگی کردند، عملکردشان توجیهی ندارد و حداقل نباید به این افراد مجال تصدی سمت های مدیریتی داده شود." صادق لاریجانی با تشکر ویژه از رهبر جمهوری اسلامی به دلیل انتصاب مجدد وی به سمت ریاست قوه قضائیه، تاکید کرد که نکات مورد نظر رهبری که در حکم انتصاب ذکر شد، به دقت پیگیری و اجرایی خواهد شد.

 

به گزارش ایسنا، آملی‌لاریجانی در نخستین جلسه مسئولان عالی قضایی در دوره جدید فعالیت دستگاه قضا با بیان اینکه همانگونه که پیش از این هم اعلام کرده‌ام « سخنان خلاف واقع و سیاه‌نمایی» رسانه‌های بیگانه و ضدانقلاب نمی‌تواند زحمات و تلاش‌های کارکنان دستگاه قضایی را تحت الشعاع قرار دهد، با اطلاق لفظ "فتنه" برای قیام جنبش سبز، «جمع کردن جریان فتنه» از کشور را «کار مهم» این دستگاه دانست و گفت: برخی فتنه را جریانی زمان‌دار می‌دانند که اینک تمام شده است؛ اینکه بساط فتنه برچیده شد حرف درستی است، اما مهم این است که مشخص شود ما از فتنه چه تحلیلی داشته‌ایم و اصلاً جریان فتنه را فتنه می‌دانیم یا نه؟

 

آملی‌لاریجانی با انتقاد از برخی اظهارنظرات تاکید کرد که اگر کسی اصل فتنه را قبول داشته باشد، نباید «اصحاب فتنه» را به کار بگمارد و افزود: اگر کسانی از فتنه برگشتند اشکالی وجود ندارد، چون انسان جایزالخطاست، اما قابل پذیرش نیست آن دسته از فعالان فتنه که هنوز هم بر مواضع‌شان پافشاری می‌کنند در دستگاه‌های حکومتی بر مناصب مدیریتی قرار بگیرند.

 

رییس دستگاه قضا با انتقاد از دیدگاهی که آثار فتنه را پایان یافته تلقی می‌کند یادآور شد: انقلاب اسلامی نیز پدیده‌ای تاریخی بود، اما اهدافش تا امروز زنده است و همچنان دنبال می‌شود. ممکن است کسی بگوید فتنه جریانی تاریخی بود و گذشته است اما آثارش وجود دارد و باید دید آیا کسانی که این جریان را ساختند از آن عدول کرده‌اند یا همچنان همان مواضع را تکرار می‌کنند؟ این برای ما معتقدان به انقلاب و مسئولان کشور بسیار مهم است.

 

آملی لاریجانی« عادی‌سازی چهره‌های فتنه» در برخی رسانه‌های کشور را حرکتی برخلاف « امنیت» ارزیابی کرد و گفت: کسانی که بعد از اتمام حجت مقام معظم رهبری در نماز جمعه تاریخی ایشان در مقابل ولی فقیه ایستادگی کردند، عملکردشان توجیهی ندارد و حداقل نباید به این افراد مجال تصدی سمت های مدیریتی داده شود.

 

رئیس قوه قضاییه یکی از دلایل تلاش برای تخریب دستگاه قضایی از سوی نهادهای ضدانقلاب و رسانه‌های رسمی دولت‌های آمریکا و انگلیس را نقش قوه قضاییه در برخورد با فتنه دانست و اظهار کرد: البته دربرخورد با فتنه نقش اصلی با مردم بود و دستگاه قضایی تنها به وظایف قانونی خود عمل کرد.

 

آملی‌لاریجانی با ادعای اینکه قوه قضاییه جمهوری اسلامی در برخورد با مفاسد اجتماعی و اقتصادی نیز از «کارنامه قابل قبولی» برخوردار است خاطرنشان کرد: فراموش نمی‌کنیم در جریان رسیدگی به پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی بسیاری تبلیغ می‌کردند که دستگاه قضایی توان رسیدگی به این پرونده را ندارد، اما دیدیم که با صلابت و دقت به آن رسیدگی شد.

 

رییس دستگاه قضا برخورد این دستگاه با مفاسد اجتماعی را نیز « قاطعانه» توصیف کرد و افزود: البته ریشه‌کنی مفاسد صرفاً کار قوه قضاییه نیست، بلکه باید همه دستگاه‌ها دست به دست هم بدهند و ریشه‌های مفاسد را شناسایی و خشک کنند.

 

آملی‌لاریجانی دنبال کردن سیاست «پیشگیری از وقوع جرم» و « برخورد جدی با جرایم خشن» را از دیگر ویژگی‌های عملکرد دستگاه قضا در سال‌های اخیر برشمرد که اقبال عمومی را نیز در پی داشت و تصریح کرد: برخورد قوه قضاییه در برابر جرایمی که با امنیت مردم سر و کار دارد مانند سرقت مسلحانه و تجاوز به عنف، قاطعانه و شدید است و در این زمینه به سر و صداهای حقوق بشری نیز اعتنایی نداریم.

 

وی با تاکید بر اینکه قوه قضاییه با ادعاهای حقوق بشری از موازین شرعی و قانونی عدول نمی‌کند افزود: کسی که بر روی مردم اسلحه بکشد محارب است و مطابق با این عنوان با او برخورد می شود. همچنین برخی از مفاسد اقتصادی نیز از مصادیق افساد فی الارض است.

 

رئیس دستگاه قضا افزود: یکی از خطاهای فاحش در زمان ما این است که برخی از مدعیان روشنفکری ادعا کرده اند معارف قرآنی و دینی ائمه (ع) محدود به معارف بشری است و در چارچوب معارف بشری فهم می‌شود آن هم به نحوی که سرتاپا مصرف کننده معارف بشری باشد. این مغالطه از آنجا برخاسته است که توجه نکردند معارف ائمه (ع) برخاسته از یک منبع مستقل باطنی و شهود حقایق توسط ولی خدا است و این چیزی نیست که با گفتگو و بحث و نقد به دست آید.

آملی‌لاریجانی تاکید کرد: ما نمی‌گوییم در معارف ائمه منطق و استدلال نیست، اما کثیری از این معارف برخاسته از مواجهه حضوری با عالم حق است و این مواجهه حضوری برای هر کسی به دست نمی‌آید.

 

رئیس قوه قضاییه سپس روایتی از جلد اول اصول کافی را مبنی بر اینکه «وَ اللهِ إنِّی‌ لَاعْلَمُ کِتَابَ اللهِ مِنْ أوَّلِهِ إلَی‌ آخِرهِ کَأنَّهُ فِی‌ کَفِّی‌. فِیهِ خَبَرُ السَّمَاءِ وَ خَبَر الارْضِ وَ خَبَرُ مَا کَانَ وَ خَبَرُ مَا هُوَ کَائِنٌ. قَالَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ: فِیهِ تِبْیَانُ کُلِّ شَیْءٍ.» قرائت کرد و گفت: امام صادق(ع) در این روایت به مضمون فرمایش حق تعالی که «فِیهِ تِبْیَانُ کُلِّ شَیْءٍ» (که اصل آن در قرآن تبیاناً لکل شیء است) استناد می‌کند و در ادامه حضرت می ‌فرماید آنچه تبیان کل شی است در اختیار من است و کتاب خدا را از اول تا به آخرش می‌دانم. منظور حضرت صرفاً کتاب لفظی و مکتوب نیست چون فرموده است «ِفیهِ خَبَرُ السَّمَاءِ وَ خَبَر الارْضِ وَ خَبَرُ مَا کَانَ وَ خَبَرُ مَا هُوَ کَائِنٌ» خبر آسمانها و خبر زمین و خبر آنچه بوده است و خبر آنچه خواهد آمد در کتاب حق متعال است.

 

آملی‌لاریجانی از مغالطه‌ای دیگر در این باب نام برد و اظهار کرد: اگر کسانی فکر می‌کنند می‌توان به جای معارف ائمه (ع) فلسفه را گذاشت، آنها نیز اشتباه می‌کنند. ما معتقدیم بحث‌های فلسفی می‌تواند موجب دسترسی به حقایق شود. اما باید بدانیم مسیر تفکر،انتقال از مفهوم به مفهوم و استدلال کردن یک مسیر است و مواجهه حضوری با عالم حقایق،کشف عینی حقایق و انتقال آن از طریق الفاظ و اعمال و رفتار یک طریق دیگر است.

 

رئیس قوه قضاییه محرومیت خودخواسته بعضی از روشنفکران از انوار ناشی از منبع فیض حق را محرومیتی عجیب خواند و تاکید کرد: حوزه های علمیه باید همان طور که در بحث فروعات فقهی کار می‌کنند و اجتهاد مستمر دارند، در امور اصولی هم از اخلاق گرفته تا مبانی اعتقادی، باید با نگاه اجتهادی معارف حقه را مورد بررسی اجتهادی قرار دهند.

 

محکومیت زندان علی اصغر غروی، نویسنده مقاله روزنامه بهار تایید شد

Posted: 20 Aug 2014 04:43 AM PDT

جرس: حکم پرونده «علی اصغر غروی» نویسنده مقاله روزنامه توقیف شده «بهار» مبنی بر شش ماه حبس از سوی شعبه 32 دیوان عالی کشور، تایید شد.

 

«فریده غیرت» وکیل مدافع غروی در گفت وگو با ایرنا ضمن اعلام این خبر افزود: موکلم از سوی شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست سیامک مدیرخراسانی به شش ماه حبس محکوم شده بود که این حکم تایید شده است.

به گفته وی، غروی تا کنون یک سوم محکومیت خود را گذرانده است.

پیشتر نیز شعبه 32 دیوان عالی کشور، حکم پرونده «سعید پورعزیزی» مدیر مسوول روزنامه بهار مبنی بر شش ماه توقیف روزنامه و 91 روز حبس تعزیری با دو سال تعلیق را تایید کرده است.

روزنامه بهار اول آبان سال گذشته مقاله ای را با عنوان «امام؛ پیشوای سیاسی و یا الگوی ایمانی؟» منتشر کرد و بدنبال آن ششم آبان ماه با حکم هیات نظارت بر مطبوعات، روزنامه بهار توقیف و پرونده آن به قوه قضاییه ارسال شد.

نویسنده مقاله روزنامه توقیف شده بهار 19 آبان ماه 1392در اصفهان احضار و بازداشت و پس از دو ماه بازداشت موقت با تودیع قرار وثیقه آزاد شد.

غروی 15 دی سال گذشته همزمان با مدیر مسوول روزنامه بهار به اتهام نشر مطالب خلاف موازین اسلامی، پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و انتشار مطالب خلاف اصول قانون اساسی در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران محاکمه و از سوی هیات منصفه مطبوعات مجرم شناخته شد و مستحق تخفیف دانسته نشد.

دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیر مسوول روزنامه بهار در همان روز به اتهام اشاعه فحشا و منکرات و انتشار تصاویر خلاف عفت عمومی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، نشر مطالب خلاف موازین اسلامی، ایجاد اختلاف مابین اقشار جامعه، اهانت به دین اسلام و مقدسات آن، پخش شایعات و مطالب خلاف واقع و انتشار مطالب علیه اصول قانون اساسی در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیر خراسانی و با حضور اعضای هیات منصفه مطبوعات برگزار شد.

در نهایت دادگاه اوایل اسفند سال گذشته حکم این پرونده را صادر کرد که با اعتراض مدیر مسوول روزنامه بهار و غروی نویسنده مقاله، پرونده برای رسیدگی در مرجع تجدید نظر به شعبه 32 دیوان عالی کشور ارسال شد که دیوان عالی کشور در یک رای کلی، حکم هر دو پرونده را ابرام کرد.

برگزاری اولین سالگرد«رشیداسماعیلی» دراصفهان

Posted: 20 Aug 2014 03:03 AM PDT

جرس: اولین سالگرد وفات رشید اسماعیلی، فعال دانشجویی و عضو شورای سیاست‌گذاری سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) با حضور فعالان سیاسی – مدنی در اصفهان برگزار شد.

 

به گزارش سحام، فرید صلواتی درهمین باره نوشته است:

در ۲۸مرداد به‌ مناسبت اولین سالگرد درگذشت دوست خوبمان “رشید اسماعیلی” در کنار مزارش جمع شدیم ؛ خاطره گفتیم ؛ شعر خواندیم و یادش را گرامی داشتیم و در پایان هم همه دست در دست هم سرود «یاردبستانی من» را خواندیم .
روحش شاد.

 

گفتنی ست؛ رشید اسماعیلی در انتخابات ریاست جمهوری دهم در سال ۱۳۸۸ ازحامیان مهدی کروبی وعضو ستاد شهروند آزاد بود و در دی ماه ۸۸ پس از احضار به اداره اطلاعات اصفهان دستگیر و بیش از دو ماه (۷۰ روز) در بازداشت به سر برد، که پس از آزادی با قرار وثیقه، به یک سال و شش ماه حبس تعلیقی به مدت سه سال محکوم شد.

 

او بار دیگر در ۱۸ شهریور ۱۳۹۱ توسط اطلاعات سپاه اصفهان بازداشت شد و دو ماه در سلول انفرادی در بند الف سپاه در زندان دستگرد اصفهان نگه داشته شد. به گفتهٔ مادرش، از ملاقات‌های خانواده و بازجویی‌های وی فیلم‌برداری می‌شده است.

 

نوشته‌های او در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم عمدتاً حول پرهیز از رادیکالیسم و افراطی‌گری و دعوت به مشی اصلاح‌طلبی میانه‌روانه و درون‌زا بود. وی دراین انتخابات از نامزدی حسن روحانی حمایت کرد. همچنین از فعالان بر عیله تحریم‌ها علیه ایران بود.

 

رشید اسماعیلی در بعدازظهر دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ در خانه‌اش در اصفهان درگذشت. سیدمحمد خاتمی رییس‌جمهوراسبق، محمدرضا عارف معاون اول خاتمی و نامزد یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، خانوادهٔ مهدی کروبی، عبدالله نوری وزیراسبق کشور، فضل الله صلواتی و گروهی از فعالان دانشجویی و مدنی درگذشت او را رسماً تسلیت گفتند. هم‌چنین تعدادی از زندانیان سیاسی پیام‌های تسلیتی برای خانواده وی فرستادند.

 

گزارش تصویری از مردم زلزله زده مورموری

Posted: 20 Aug 2014 03:03 AM PDT

مردم زلزله زده بخش «مورموری» از توابع شهرستان آبدانان استان ایلام که در اثر زمین لرزه صبح دیروز (دوشنبه) منازل مسکونی خود را از دست داده اند، شب بسیار سختی را زیر آسمان گرد و غبار گرفته شهر گذراندند.

استیضاح و رای عدم اعتماد به وزیر علوم در ۱۰ جمله از میان کلمات نمایندگان!

Posted: 20 Aug 2014 02:49 AM PDT

امید معماریان
فتنه زنده است و در همه سوراخ سنبه‌های دانشگاه‌ها و وزارت علوم ریشه دوانده  


۱- در این جلسه فرجی دانا ترکیبی از میرحسین موسوی و مهدی کروبی و دکترسروش و محمدخاتمی و دکترحسابی و شیرین عبادی و مصطفی تاج زاده و شمس‌الواعظین و عیسی‌مسیح، توماس فریدمن، غلامحسین کرباسچی، علی‌کریمی، محمدرضاشجریان، هابرماس، مهدی بازرگان، سازمان دیده بان حقوق بشر، دانشگاه‌هاروارد، بهزادنبوی، سلمان فارسی، اوعلی سینا، چه‌گوارا و ... معرفی شد.


۲- نمایندگان مجلس ایران صبح تا شب بی‌بی‌سی و صدای‌امریکا گوش می‌کنند.


۳- نشریات دانشجویی با تیراژ ۵۰ تا ۱۰۰ خطر عمده برای نظام هستند.


۴- نخبگان نظام با معدل زیر ۱۴ می‌روند بورس می‌گیرند می‌روند آمریکا اروپا، آن هم نه با آزمون بلکه با پارتی بازی. (هربورسه ۶۰۰ میلیون تا ۱میلیارد تومان هزینه) حتی برای رشته‌هایی مثل فقه و حدیت، ادبیات فارسی، تاریخ انقلاب رفتند خارج...
گفت که بین بچه مسلمون‌ها معدل بالا نداریم حتی با «بافرمول‌های ارفاقی»... اما با تقوای بالای ۱۶ دارند...


۵- فتنه زنده است و در همه سوراخ سنبه‌های دانشگاه‌ها و وزارت علوم ریشه دوانده و تبدیل به یک خواب شبابه و پارانویا شده...(واین رو نمی‌دونستم) تجمعاتی برگزار می‌شود که به مقامات عالی نظام فحش وبدوبیراه می گویند و هزاران نفر کف می زنند وهورا می کشند...


۶- ۳۵ سال است انقلاب فرهنگی اجرا نشده است و جریانات خارج از کشور برای دانشگاه تعیین تکلیف می کنند...و جلوی دانشجویان را نگیرند صبح تا شب به نظام فحش می‌دهند....


۷- مشخص شد چرا نخبگان به محض اینکه دستشون می‌رسه می‌زنند بیرون!


۸- «وقتی استعمار شریان امیرکبیر را قطع کرد، شریان علمی کشور را صدسال قطع کرد» و برای همین دانشجویان می روند ام.ای.تی و هاروارد.


۹- ماجرای گوزن و شقایق کاملا یک گفتمان مسلط در مجلس است.


۱۰- آقای وزیر برای استیضاح نشده حاضر بوده زیرآب دو معاون خودش را بزند. (؟)
 

نتیجه گیری: اگر وضع مملکت این است که است برای این است که دقیقا این مجلس در راس امور مملکت است! 

منبع: فیس بووک نویسنده 
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


وای خدای من ! چقدر ایران ما غم انگیز است

Posted: 20 Aug 2014 02:49 AM PDT

طاها پارسا
جلسه استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر علوم دولت روحانی، فارغ از نتیجه، به شدت غم انگیز بود. 


« پاول ایوانویچ چیچیكوف » تصمیم گرفته است ثروتمند شود. او از شغل خود در گمرک دست می‌کشد و راهی پیدا می‌کند تا هم « ابلهان » را بفریبد و هم سر اداره آمار و مالیات کلاه بگذارد. در آن روزگار، «سرف ها» دهقان های روسی بودند که مانند برده خرید و فروش می شدند تا بر روی زمین های صاحبانِ خود کشاورزی کنند. اداره ی مالیات چند سال یک بار، سرف ها را سرشماری می کرد و به کسانی که صاحب تعداد مشخصی «سرف» بودند، زمینهای وسیعی واگذار می‌کرد و مالکان این زمینها هم می‌توانستند از بانکهای دولتی وام های کلان بگیرند . طبیعی بود که در فاصله ی میان سرشماری ها ، تعدای از سرف ها می مردند؛ اما این « نفوس مرده » توسط اداره آمار و مالیات زنده محسوب می شدند. « پاول ایوانویچ چیچیكوف » ، تصمیم می گیرد سرف هایی را که بعد از آخرین سرشماری مرده اند، به بهایی اندک از صاحبان آن ها خریداری کند و آن ها را به شکل صوری به منطقه ای انتقال دهد و با این کار از زمین های وسیع و وام های کلان برخوردار شود.

« نفوسِ مرده »، رمانی مشهور از گوگول نویسنده ی شهیر روسی است. گوگول در این رمان ِ ناتمام ! راوی ِ ماجراهایی است که در جریان خرید و فروشِ « نفوس مرده » ، میانِ چیچیکوف و مالکان بزرگ و کوچک ایالات روس می گذرد . مالکانی که بر اثر قحطی و وبا در تنگنا به سر می برند. مالکانی که هم « ساده‌لوح » اند، هم «حقه باز» اند و هم با « وجدان خود کنار آمده‌اند» . خواننده ی رمان ، به تدریج در می یابد که منظور نویسنده از « نفوسِ مرده » همین مالکان است. انسان هایی که بر خلاف سرف ها، به لحاظ حقوقی زنده اند، اما به لحاظ اخلاقی و وجدانی مرده محسوب می شوند. علیرغم فضای طنز آلود رمان، تصویری که گوگول در این رمان از جامعه ی دوران خود ارائه می دهد، وحشتناک است؛ تا جایی که خودش هم با مرور آن وحشت زده شد و تصمیم گرفت جلد دومی بر آن بنویسد و با توسل به آرمان هایی معنوی، مثلا آن را ختم به خیر کند. می گویند وقتی دست نوشته های اولیه اش را برای پوشکین می خواند، پوشکین با صدایی بغض‏آلودی فریاد كشید: « وای خداى من! چقدر روسیه ی ما غم‏انگیز است »


***

استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر علوم دولت روحانی، فارغ از نتیجه، باز هم استیضاح غم انگیزی بود. بارها دیده بودیم و شنیدم بودیم. اما اینبار از تریبون رسمی مجلس، از زبان مدیران اصلی مملکت، شنیدیم که بیش از سه هزار نفر، با بودجه های میلیاردی، از جیب من و تو، بدون کمترین صلاحیت علمی و حتی جسمی و سنی، در رشته هایی که اکثریت آنها به درد من و تو و فرزندانمان هم نخواهد خورد، دارند خوش می گذرانند. آن ها بزودی استادان دانشگاه و مدیران طراز اول و روشنفکران و صاحبان اصلی قدرت در مملکت ما آنها خواهند بود، و تا 30 سال دیگر که آنها بازنشسته شوند و ... گویا این دور باطل را سر ایستادن نیست.

گویی هشت سال دولتِ نامحمود، همان فاصله ی میان سرشماری ها در رمان مشهور گوگول است. همان دوره ای که آمار دقیقی از نفوس زنده و مرده وجود نداشت. همان دوره ای که مالکانی ساده لوح و حقه باز، مالکانی که با وجدان خود کنار آمده بودند، مملکت را - و شاید هم  ما نفوس مرده  را !- به بهایی اندک فروختند. وگویی امروز همان روزی است که باید با صدایی بغض آلود فریاد کشید« وای خدای من! چقدر ایران ما غم انگیز است».

پی نوشت : قبل از شنيدن آمار رسمیِ بورسيه ها و تشریح فرجی دانا از وضعیت رشته ها و معدل ها و وضعیت سنی و تحصیلی بورسیه شده ها، با شنيدن دفاع خوب و سياستمدارانه ي او ، ميخواستم به خاطر دفاع خوبش تيتر بزنم، "توانا بود هر كه «دانا» بود ".   اما اندکی بعد، درست در لحظاتی که آقای وزیر (سابق) داشت آمار بورسیه شده ها را می خواند، می شد فهمید که این معادله ی دانایی و توانایی، دست کم در عرصه ی سیاسی ایران، معادله نادرستی است. آنجا بود که علیرغم فضای به ظاهر مثبت و تعامل ها لاریجانی و جهانگیری، قابل  پیش بینی بود که  نه تنها «وزیرِ دانا» باقی نخواهد ماند بلکه سیاست هایی معتدل از این دست هم بعید است که بتواند تغییری در وضعیت غم انگیز ایران ما ایجاد کند.متاسفم!
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


مجلس اصولگرا رای به برکناری فرجی دانا داد

Posted: 20 Aug 2014 02:28 AM PDT

نجفی سرپرست وزارت علوم شد
جرس: رضا فرجی دانا، وزیر اصلاح طلب دولت یازدهم، با ۱۴۵ رای موافق از کسوت وزارت علوم برکنار شد. همزمان حسن روحانی محمدعلی نجفی را به عنوان سر‌پرست وزارت علوم، تحقيقات و فناوری و رضا فرجی دانا، وزیر برکنار شده را به عنوان مشاور رييس جمهور در امور علمی و آموزشی منصوب کرد.


به گزارش مهر، جلسه استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم و تحقیقات امروز صبح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

 

در این جلسه که از ساعت 8 صبح آغاز شد نمایندگان موافق و مخالف استیضاح در مدت زمان مشخص سخنان خود را مطرح کرده و وزیر علوم نیز به مدت 3 ساعت از خود دفاع کرد.

 

در پایان جلسه نیز علی لاریجانی که ریاست مجلس را بر عهده داشت عدم اعتماد به فرجی دانا را به رای گذاشت که نمایندگان ملت با 145 رای موافق، 110 رای مخالف، 15 رای ممتنع به فرجی دانا رای اعتماد نداد.

 

گفتنی است؛ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهور ، علی اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی ، گودرزی وزیر ورزش و جوانان و ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی فرجی دانا را همراهی کردند.

 

طرح استیضاح با امضا 62 نماینده در صحن علنی مجلس بررسی شد.


این استیضاح از تیرماه کلید خورد، اما علیرغم رایزنی های نمایندگان برای رفع دغدغه هایشان در خصوص دانشجویان ستاره دار، بورسیه ها ، مدیران جنجالی، سیاسی بودن دانشگاهها، کاهش رتبه علمی ایران، با پا فشاری مواضع خود هفته گذشته اعلام وصول شد.
 

در این جلسه فرجی دانا به دفاع از اقدامات خود پرداخت، و در این نشست، از حضور آقای حسن روحانی بعنوان رئیس دولت خبری نبود.


محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شد
همزمان پس از برکناری ˈرضا فرجی داناˈ وزیر علوم توسط نمایندگان مجلس، روحانی در احکام جداگانه ای ˈمحمدعلی نجفیˈ را به عنوان سرپرست وزارت علوم و فرجی دانا را به عنوان مشاور رئیس جمهوری در امور علمی و آموزشی منصوب کرد.

 

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، متن حکم حسن روحانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر محمدعلی نجفی

با تشکر فراوان از زحمات جناب آقای دکتر فرجی دانا در دوران مسئولیتشان به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، براساس اصل 135 قانون اساسی و نظر به مراتب تعهد و سوابق علمی و مدیریتی جنابعالی به موجب این حکم، شما را به سرپرستی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برمی گزینم.

امید است با توفیقات الهی و تلاش همه همکاران آن وزارت، اعضای هیأت های علمی و دانشجویان دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی سراسر کشور، در خدمت به ملت شریف ایران و نظام جمهوری اسلامی با رعایت اصول قانون مداری، اعتدال گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید موفق باشید.

آغاز رای‌گیری برای استیضاح وزیر علوم

Posted: 20 Aug 2014 02:06 AM PDT

جرس: رییس مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش آغاز رای‌گیری برای استیضاح وزیر علوم را اعلام کرد.

 

به گزارش انصاف نیوز، در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس برای بررسی استیضاح وزیر علوم، زاکانی، غضنفرآبادی، نقوی‌حسینی، قاسم جعفری، آصفری، علی اصغر زارعی، نوباوه و نادران در موافقت با استیضاح و جواد هروی و جعفرزاده در مخالفت با استیضاح سخنرانی کردند.

رضا فرجی‌دانا نیز در بیانات مبسوطی دفاعیات خود را مطرح کرد و نهایتا استیضاح وزیر علوم به رای مجلس گذاشته شد.

بر اساس این گزارش، در استیضاح، عدم اعتماد وزیر به رای مجلس گذاشته می‌شود.

پس از پایان زمان رای‌گیری برای استیضاح وزیر علوم، شمارش آرای نمایندگان آغاز خواهد شد.

با آغاز رای‌گیری اعضای هیات دولت مجلس را ترک کردند.