جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


دادگاه مطبوعات: مجرمیت آسمان و بهارنیوز/ رضایت ازخبرگزاری دانشجو

Posted: 03 Aug 2014 10:30 AM PDT

جرس: دادگاه مطبوعات روز یکشنبه برگزار شد و هیات منصفه مطبوعات استان تهران، مدیران مسوول سایت «بهارنیوز» و روزنامه توقیف شده «آسمان» را در عناوین اتهامی انتسابی مجرم شناخت و خبرگزاری دانشجو نیز از شاکی خود رضایت گرفت.

به گزارش ایرنا، دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیران مسوول روزنامه توقیف شده «آسمان»، سایت خبری - تحلیلی «بهارنیوز» و خبرگزاری دانشجو در شعبه 79 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی کشکولی و با حضور اعضای هیات منصفه مطبوعات برگزار شد.

براساس این گزارش، پرونده روزنامه توقیف شده «آسمان» با شکایت دادستانی تهران و به اتهام انتشار مطالب خلاف موازین اسلامی و توهین به مقدسات و اشاعه و ترویج مطالب خلاف عفت عمومی تشکیل شده بود که هیات منصفه متهم را در هر دو عنوان اتهامی مجرم شناخت و مستحق تخفیف در مجازات ندانست.

پرونده سایت خبری تحلیلی «بهارنیوز» نیز با شکایت «ف - ج» مجری صدا وسیما و به اتهام افترا و نشر اکاذیب به قصد اضرار به غیر تشکیل شده بود که هیات منصفه متهم را در هر دو عنوان اتهامی مجرم شناخت اما مستحق تخفیف در مجازات دانست.

پرونده خبرگزاری دانشجو نیز با شکایت نماینده حقوقی سازمان بهزیستی به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی تشکیل شده بود که به دلیل رضایت شاکی دادگاه این پرونده برگزار نشد.
 

شناسایی و تعطیلی تعدادی از دفاتر شبکه‌های ماهواره‌ای غیر قانونی

Posted: 03 Aug 2014 10:30 AM PDT

روابط عمومی وزارت اطلاعات اعلام کرد


 

جرس: روابط عمومی وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای از شناسایی و تعطیلی دفاتر تولید تعدادی از شبکه‌های ماهواره‌ای غیر قانونی در چهار استان کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، روابط عمومی وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با اقدامات اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) دفاتر تولید تعدادی از شبکه‌های ماهواره ای که در چهار استان کشور به طور مخفیانه و غیر قانونی در راستای ایجاد اختلافات مذهبی وتشدید تفرقه در جهان اسلام وتخریب وجهه تشیع فعالیت می نمودند ، شناسایی گردیده وبا حکم قضایی تعطیل وعوامل آنها بازداشت شدند.

در این اطلاعیه آمده است: برخی از این شبکه ها ی ماهواره ای که مرکز پخش آنها در انگلیس وامریکا ست توسط این دفاتر و عوامل آن در استانهای قم ، اصفهان ، تهران وخراسان رضوی به پشتیبانی از برنامه های اختلاف افکنانه در جهان اسلام مبادرت می کردند.

بر اساس این گزارش، این شبکه ها در راستای اهداف برخی سرویس های اطلاعاتی بیگانه وتأمین اهداف استکبار جهانی فعالیت نموده و درجهت مخدوش نمودن وحدت و مصالح جهان اسلام در پوشش برنامه های مذهبی و شعائر اسلامی فعالیت می کردند .

این اطلاعیه در پایان می‌افزاید: اختلاف افکنی بین پیروان مذاهب اسلامی از طریق توهین و افترا به مقدسات آنها ، اهانت به علمای جهان اسلام ، اعلام هفته برائت در مقابل هفته وحدت ، تبلیغ وترویج سبک های غلط ، خرافی وخشن عزاداری ، محور و رویکرد اصلی برنامه های تولیدی این دفاتر بوده است.

افزایش شهدای فلسطین به ۱۷۶۶ نفر

Posted: 03 Aug 2014 10:30 AM PDT

جرس: حملات اسراییل به مناطق مختلفی از نوار غزه به ویژه جنوب و شمال آن ادامه دارد و آمار شهدای فلسطینی از آغاز حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به دست کم ۱۷۶۶ تن افزایش یافته است، در همین حال و علی رغم عقب‌نشینی تدریجی نیروهای رژیم صهیونیستی، این رژیم تصمیم گرفت نیروهای خود را مجددا در طول مرزها با غزه مستقر کند. حمله به مدرسه وابسته به سازمان ملل در رفح که فلسطینی‌ها به دلیل حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی به آن پناه برده بودند، برگ دیگری را از جنایت‌های صهیونیست‌ها ورق زده است.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، در دو حمله هوایی رژیم صهیونیستی به شهر رفح در شمال نوار غزه چهار فلسطینی از جمله یک زن و دو کودکش بامداد امروز به شهادت رسیدند.

وزارت بهداشت در غزه اعلام کرد که بامداد امروز نیز چهار فلسطینی دیگر در حمله‌ای هوایی به اردوگاه جبالیا شهید شدند.

آمار شهدا

وزارت بهداشت در غزه اعلام کرده است که تعداد قربانیان از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه در هشتم ژوئیه دست کم به 1766 شهید و بیش از 9320 زخمی افزایش یافته است.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که از میان این شهدا 398 کودک و 207 زن و 74 فرد سالخورده هستند و تعداد مجروحان نیز به9320 تن می‌رسد که 2744 تن از آن‌ها کودک و 1750 تن زن و 343 تن دیگر فرد سالخورده هستند.

یونیسف نیز در گزارشی اعلام کرد: کودکان حدود 30 درصد از تلفات غیرنظامیان حمله اسرائیل به نوار غزه را تشکیل می‌دهند و این آمار بر پایه تعداد تلفات تایید شده است و احتمال افزایش آن وجود دارد.

حمله به مدرسه وابسته به سازمان ملل

در حمله‌ی ظالمانه رژیم صهیونیستی به مدرسه وابسته به آژانس کار و امدادرسانی آوارگان فلسطینی (آنروا) در رفح 10 تن شهید شدند.

خبرنگار سایت شبکه فلسطین الیوم با بیان این که هزاران آواره از ساکنان شهر رفح به این مدرسه پناه برده بودند، اعلام کرد که آمار شهدا و مجروحان این حمله رو به افزایش است.

همزمان، اشرف القدرة، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد: اسرائیل دست به کشتار دسته‌ جمعی دیگری در مدرسه "الف" زد که این مدرسه وابسته به آنروا است و ما از سازمان ملل می‌خواهیم تا به مسوولیت‌های خود برای حفاظت از آوارگان عمل کند.

حمله به بیمارستان‌ها

این وزارتخانه اعلام کرد که 44 مرکز نظارت اولیه از میان 55 مرکز به دلیل حملات مستقیم رژیم صهیونیستی به آن‌ها و عدم توانایی ساکنان برای رسیدن به این مراکز بسته‌ شده‌اند.

در حملات رژیم صهیونیستی 17 بیمارستان نیز هدف قرار گرفته است و 10 بیمارستان دولتی و خصوصی بسته شده است و 102 تن از کادرهای پزشکی نیز هدف قرار گرفته که 19 تن از آن‌ها شهید شدند.

ادامه حملات در حالی صورت می‌گیرد که یک مقام نظامی رژیمی صهیونیستی اعلام کرده است که پس از پایان "ماموریت تخریب تونل‌ها" عقب نشینی از شمال نوار غزه آغاز شده است. این مسئول در مصاحبه با الجزیره اعلام کرد که نیروهای زمینی به عقب نشینی تدریجی خود ادامه می‌دهند اما به ماموریت خود در داخل استان رفح برای تکمیل روند شناسایی و تخریب تونلها ادامه خواهند داد.

این در حالی است که شبکه اسکای نیوز عربی گزارش داد که ارتش رژیم صهیونیستی امروز (یکشنبه) مجددا نیروهایش را در مرز غزه مستقر کرد.

رفح از صبح روز گذشته در آماج حملات هوایی و توپخانه‌ای شدید رژیم صهیونیستی قرار گرفته است که به شهادت بیش از 100 تن از جمله تعداد زیادی زن و کودک انجامیده است و در این حملات زیرساخت‌ها بسیار آسیب دیده‌اند.

رژیم صهیونیستی همچنین در حملات خود در خان یونس و در دو منطقه الزنة و عبسان در شرق این شهر خانه‌ها را هدف قرار داد.

این رژیم همچنین در حملات خود مناطق مختلفی را در شهر غزه از جمله دانشگاه اسلامی و اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه و جبالیا و بیت حانون در شمال نوار غزه را هدف قرار داده است.

کشتار دسته جمعی در رفح

این حملات بی‌هدف رژیم صهیونیستی پس از آن آغاز شد که گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس دست به عملیاتی در شرق رفح زد که در آن دو سرباز اسرائیلی کشته شده و یک افسر مفقود شد.

خبرنگار الجزیره گزارش داد که روز گذشته 170 تن به شهادت رسیدند که 110 تن از آن‌ها در رفح بودند. به دلیل حملات رژیم صهیونیستی بیمارستان ابویوسف النجار در شرق رفح تخلیه شد.

وزارت بهداشت فلسطین نیز خواهان کمک‌هایی برای ساخت بیمارستان صحرایی در رفح شد چرا که دیگر بیمارستان‌های موجود قادر به درمان بیماران نیستند.

تصاویر منتشر شده تخریب بسیار خانه‌ها و مغازه‌ها در این شهر هم مرز با مصر را نشان می‌دهد این در حالی است که ساکنان اعلام کردند: جسد برخی از شهدا همچنان زیر آوار است.

اذعان ارتش به کشته شدن افسر اسرائیلی

این در حالی است که رژیم صهیونیستی امروز کشته شدن افسر خود را تایید کرد که از روز جمعه اعلام کرده بود که وی مفقود شده است.

پیشتر رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود حماس با نقض آتش‌بس انسانی، این سرباز را به اسارت درآورده است. این در حالی است که حماس این اتهام را تکذیب و اعلام کرده بود از سرنوشت این سرباز بی اطلاع است.

پاسخ مقاومت به تجاوزهای رژیم صهیونیستی

از سوی دیگر گردان‌های عزالدین قسام بامداد امروز اعلام کرد که از زمان آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه از 28 روز قبل شهر تل آویو در مرکز اراضی اشغالی را با 116 موشک هدف قرار داده است.

شاخه نظامی حماس همچنین اعلام کرد که از آغاز جنگ شهرها، پایگاه‌ها و شهرک‌های یهودی نشین را با 2718 راکت هدف قرار داده است.

رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده است که در جریان این درگیری‌ها 63 نظامی و سه غیرنظامی اسرائیلی کشته شده و بیش از 530 تن زخمی شده‌اند.

این در حالی است که گردان‌های عزالدین قسام اعلام کرده است که 161 نظامی اسرائیلی را کشته است.

مقاومت ادامه دارد

جنبش حماس نیز در واکنش به اظهارات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر ادامه حملات به نوار غزه اعلام کرد که مقاومت نیز تا زمان رسیدن به اهداف خود ادامه خواهد داشت.

در شرایطی که آمار تلفات غزه به 1720 شهید و 9800 زخمی رسیده است که اکثر آن را زنان، کودکان و افراد سالخورده تشکیل می‌دهند، رژیم صهیونیستی مدعی است که 47 درصد از تلفات "مبارز" هستند.

معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی روز شنبه مدعی شد که این رژیم مدارکی در اختیار دارد که نشان می‌دهد حدود نیمی از کشته‌شدگان فلسطینی نیروی نظامی بوده‌اند.

اسرائیل عمدا از قوانین بین‌المللی سرپیچی می‌کند

در همین حال ناوی پیلای، کمیسر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر گفت: اسرائیل به مدارس،‌ منازل و بیمارستان‌ها حمله می‌کند که نقض آشکار کنوانسیون‌های ژنو است. لازم است که بگویم که اقدام اسرائیل سرپیچی و سرپیچی عمدی از مقررات بین‌المللی است که اسرائیل ملزم به رعایت آنهاست. آنچه ما شاهد آن هستیم کشته شدن تمام اعضای خانواده‌ها و کودکانی است که در خیابان‌ بازی می‌کنند و یا به دنبال پناهگاه امنی هستند.

این مقام ارشد سازمان ملل با انتقاد شدید از حملات رژیم صهیونیستی به غزه گفت: گروه گروه مردم عادی در حال ترک منازلشان هستند و زیرساخت های ضعیف غزه در حال نابودی زیر بمباران‌های بی‌امان اسرائیل است.

از سوی دیگر شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته گذشته حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه را محکوم کرد و درخواست کرد تا درباره جرایم جنگی احتمالی تحقیق به عمل آید.

 

اخراج ستاره‌دارن و مدیران ارشد، شرط استیضاح نکردن وزیر علوم

Posted: 03 Aug 2014 03:25 AM PDT

جرس:  یک راهیافته مجلس گفته است:  دانشجویان ستاره‌داری که به دانشگاه بازگشته اند و افرادی که در فتنه ۸۸ فعال بودند و دستگیر هم شدند و هم اکنون در پستهای کلیدی وزارت علوم سمت دارند، باید اخراج شوند.    

 

به گزارش رسانه‌ها از ایران، ناصر موسوی لارگانی تأکید کرده است که "دغدغه مهم استیضاح کنندگان درباره بازگشت دانشجویان ستاره دار به دانشگاهها و حضور مرتبطین با فتنه ۸۸ در پستهای کلیدی وزارت علوم است."

 

وی درباره فعالیت افرادی که در پستهای کلیدی وزارت علوم فعالیت می کنند، گفته: افرادی هستند که در فتنه حضور فعال داشتند و دستگیر هم شدند اما هم اکنون در پستهای کلیدی وزارت علوم در حال فعالیت هستند که از وزیر علوم خواسته ایم این افراد برکنار شوند.

 

این راهیافته به مجلس ابراز نظر کرده است که این دو شرط، مهمترین شروط جلوگیری از استیضاح است و نمایندگان روی این دو مورد بسیار حساس هستند. او همچنین گفته که البته شروط دیگری هم وجود دارد که در درجه های بعدی اولویت قرار دارند.

 

به گزارش جرس، پنج سال پس از آن که محمود احمدی‌نژاد در مناظره‌های تلویزیونی انتخابات ریاست‌جمهوری، وجود دانشجویان ستاره‌دار را انکار کرد، حالا نمایندگانی که سال‌ها خط حمایت از دولت او را پی می‌گرفتند شرط اخراج این دانشجویان را برای عدم استیضاح وزیر علوم مطرح می‌کنند. 

 

گفتنی است بازگشت ستاره‌دارها به دانشگاه و پایان  روند محرومیت از حق انسانی تحصیل از وعده‌های روحانی بوده‌است.

 

از سوی دیگر نمایندگان تندرو در مجلس پس از آن که در گرماگرم رای اعتماد باعث عدم وزارت دو گزینه اول روحانی شدند حالا به دنبال محدود کردن انتخابات وزیر برای مدیرانش هستند و خواستار آن شده‌اند مدیران اصلاح‌‌طلبی که آنان "اهالی فتنه" می‌نامند از مجموعه وزارت علوم خارج شوند.

 

۶ ایرانی در درگیری‌های حمص کشته شدند

Posted: 03 Aug 2014 01:48 AM PDT

 جرس: "دیده‌بان حقوق بشر سوریه" در گزارش روز ۲ اوت خود از حملات شورشیان اسلام‌گرا در استان مرکزی حمص، از کشته شدن ۶ ایرانی در این درگیری‌ها خبر داد. زمان وقوع نبرد میان نیروهای متخاصم دولتی و اسلام‌گرایان گزارش نشده است.  

 

به گزارش دویچه‌وله فارسی، "دیده‌بان حقوق بشر سوریه" که مرکز آن در لندن است اعلام کرد که در جریان حملات شدید ارتش سوریه به واحدهای اسلام‌گرایان افراطی در منطقه‌ی قلمون در مرز سوریه و لبنان که در غرب این کشور واقع است، ده‌ها تن از افراد "دولت اسلامی" و نیروی نظامی سوریه کشته شدند.


اسلام‌گرایان افراطی، روز جمعه (یکم اوت) ابتدا یک هواپیمای جنگنده‌ی ارتش سوریه را سرنگون کردند و سپس یک پاسگاه دیده‌بانی را مورد حمله قرار دادند. به گفته‌ی "دیده‌بان حقوق بشر سوریه" شمار کشته‌شدگان طرفدار رژیم بشار اسد، دست‌کم ۷ تن بوده است.


به گزارش خبرگزاری آلمان به نقل از این نهاد حقوق بشری، افراط‌گرایان "دولت اسلامی" در صفوف واحدهای شورشیان اسلام‌گرا می‌جنگیدند که در اصل با آنان دشمن هستند. نیروهای دولتی نیز از حمایت نظامی حزب‌الله لبنان برخوردار بودند.

در گزارش روز شنبه‌ (۲ اوت) "دیده‌بان حقوق بشر سوریه" از حملات گسترده‌ی شورشیان اسلام‌گرا در استان مرکزی حمص به نیروهای دولتی، آمده است که ۶ ایرانی نیز در درگیری‌ها کشته‌ شده‌اند. سخن‌گوی این نهاد، از زمان وقوع نبرد میان نیروهای متخاصم گزارشی ارائه نداده است.


بنا بر این گزارش، نیروهای دولتی رژیم سوریه، از پشتیبانی مالی و نظامی ایران برخوردارند.


دور جدید درگیری‌ها در مرز


از سوی دیگر، ارتش لبنان کشته شدن ۲ سرباز خود در تبادل آتش با نیروهای جبهه النصره در شهر عرسال را تأیید کرد. گفته می‌شود که نیروهای نظامی لبنان پیش از آغاز درگیری، یکی از افراد این گروه وابسته به شبکه تروریستی القاعده را در این شهر مرزی دستگیر کرده بودند.


مناطق مرزی میان لبنان و سوریه، در چند هفته‌ی گذشته شاهد دور تازه‌ی درگیری‌های خونین میان گروه‌های متخاصم بوده است.

جلایی‌پور: طیف افراطی از فرهنگ دفاع نمی‌کند بلکه هوچی‌گری می‌کند

Posted: 03 Aug 2014 01:25 AM PDT

جرس: دکتر حمیدرضاجلائی‌پور می‌گوید: افق دید وزیر سابق و منتقدین حوزه فرهنگ خیلی کوتاه است و منتقدین حوزه فرهنگ تفکر نازلی از نظام سیاسی کشور و جمهوری اسلامی دارند.  

 

جلایی‌پور در گفت‌وگو با آٰفتاب،  در رابطه با توزیع شبنامه علیه وزارت فرهنگ و ارشاد در حاشيه نماز عید فطر و همچنين صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد سابق گفت: من در این صحبت‌ها دو اشکال اساسی می بینم. اول اینکه افق دید وزیر سابق فرهنگ خیلی محدود است. به نظر من ایشان متوجه اهمیت فرهنگ وحوزه کار فرهنگی نشده‌اند.

 

وزیر فرهنگ احمدی‌نژاد در بخشی از صحبت‌های خود درباره کتاب«جامعه‌شناسی ایران» که در دولت وی مجوز دریافت گرفته صحبت کرده و گفته این کتاب بر مبنای نظام فکری غربی نوشته شده است. فکر کنید که حرف‌های ایشان درباره کتاب من درست باشد. سوال من این است که چطور این نظام با چاپ و دریافت مجوز یک کتاب ارکان آن به لرزه در‌می‌آید؟ اگر قرار باشد با چاپ یک کتاب ارکان نظام بلرزد، باید توجه داشت که یک جای کار اشکال اساسی دارد. یا اینکه گوینده این سخن سطحی‌نگر و تنگ‌نظر است یا مشکل اساسی‌تر است. من فکر می‌کنم این تصور سطحی به گوینده این سخن برمی‌گردد. ایشان تصور بسیار نازلی از نظام سیاسی کشور و نظام جمهوری اسلامی ایران دارد.

 

وي افزود: اشکال اساسی دیگر این است که متاسفانه صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد قبلی و توزیع شبنامه علیه دولت دکتر روحانی شاخص خوبی است که مردم متوجه بشوند که فرهنگ در کشور دست چه کسانی بوده است. چه کسانی در هشت سال گذشته متولی فرهنگ بودند.

 

وزیر احمدی‌نژاد نمی‌داند فرهنگ چیست؛ فکر می‌کند صحبت درباره فرهنگ یعنی اقتدارگرایی دینی و به کارگرفتن معیارهای اقتدارگرایی. ایشان و سایر تندروان باید بدانند که فرهنگ به معنای آزادی اندیشه است، فرهنگ به عزت نفس انسانها کمک می کند. فرهنگ تمایز بخش انسان از حیوان است. توان علمی و فلسفی، معیار عقلانی و خلاقیت فکری انسان را از حیوان متمایز می کند. اما عده‌ای می‌خواهند کلیشه‌های اقتدارگرایی را به مردم و سینماگران و نویسنده ها تحمیل کنند. این چوپانی فرهنگ هم نیست.

 

جلائی‌پور درباره انتقاد حسینی، وزیر ارشاد سابق از کتاب ایشان می‌گوید: من فکر می‌کنم که ایشان کتاب را اصلا نخوانده و برای همین آن را منطبق با ارزش‌های غرب می‌داند. اینها صداقت در ارزیابی ندارند. من در این کتاب به یکی از ازرشهای مغفول‌مانده از انقلاب اشاره کرده‌ام. آزادی و جمهوری اسلامی ارزش و آرمان انقلاب اسلامی است.

 

جمهوری اسلامی با حکومت اسلامی تفاوت دارد و شعار انقلاب جمهوریت بود. فرق من با وزیر احمدی‌نژاد این است که ایشان سوار بر دستاورد کسانی هستند که خود در ان سهمی نداشتند. اما من از خانواده شهدا هستم. من از انقلاب اسلامی و ارزش‌های واقعی آن خودم دفاع می‌کنم. پیام شهدا آزادی بود. اما افراطیون آزادی را بت می‌دانند. وزیر فرهنگ و ارشاد دولت احمدی نژاد به درگاه کسانی التماس می کند که آزادی را بت می دانند اما من آزادی را از معیار انقلاب ایران می دانم. انقلابیون و کسانی که از انقلاب دفاع کردند و با استبداد شاهی جنگیدند، برای آزادی به پا خاسته بودند.

 

جلائی‌پور افزود: تفاوت دو وزیر و دو دیدگاه در مقایسه با صحبت‌های آنها به دست می‌آید. علی جنتی در قبل و بعد از انقلاب سابقه مشخصی دارد و در هیچ دوره از اقتدارگرایی دفاع نکرده است. اما اطرافیان احمدی‌نژاد به قول آیت‌الله رفسنجانی جدیدالاسلام هستند. اینها هیچ سابقه انقلابی ندارند. بلکه از منافع انقلاب بهره بردند. اینها در 8 سال گذشته کشور و منافع آن را در اختیار گرفتند و فساد ساختاری را تقویت کردند. به نظر شما اینها آیا حرفی برای گفتن دارند؟

 

جلائی پور اضافه کرد: اینها در شرایط فعلی نمی توانند بگویند ما با مذاکرات هسته ای مخالفیم. چون این حرف خریدار ندارد. افکار عمومی و بیت رهبری با این صحبت موافقت نمی کند. اینها از اقتصاد هم نمی توانند حرف بزنند. کارنامه دولت قبلی درباره اقتصاد و فساد اقتصادی، تورم و رشد منفی خیلی تاریک و سیاه است. پس مجبور هستند از پشت فرهنگ سنگر بگیرند.

 

جلائی‌پور درباره علت این مسئله می‌گوید: طیف افراطی از فرهنگ دفاع نمی‌کند. بلکه هوچی گری می کند. افراطیون می گویند ما مدافع اسلام و دین هستیم. اما آیا کسی در ایران هست که مخالف اسلام و دین باشد. باید در حوزه فرهنگ ارزیابی دقیقی ارائه داد. در 8سال قبل صنعت فرهنگ افول کرد. خیلی از کتاب‌ها مجوز نگرفت. بر مطبوعات آن رفت که نمی‌بایست اتفاق بیافتد. موسیقی، تئاتر، عرصه‌های نشر و چاپ به انزوا رفت. حالا اینها شبنامه پخش می‌کنند.

 

جلائی‌پور درباره علت پخش شبنامه به آفتاب می‌گوید: از اول انقلاب افراط‌گرایی در جامعه وجود داشت. در انقلاب دو خط وجود داشت. در خط اول شخصیت‌هایی بودند که از ارزش‌های انقلاب دفاع می‌کردند. انقلاب را در برابر استبداد می‌دیدند. به توسعه همه جانبه اعتقاد داشتند. از عدالت در عرصه بین‌المللی دفاع می‌کردند و منافع ملی را در «خط تعامل» می‌دیدند.

 

اما در مقابل این طیف، «خط تقابل» قرار داشت. این عده با آزادی و توسعه مشکل داشتند. اینها با استبداد و استعمار جهانی در تقابل بودند. این طیف دراول انقلاب صادقانه رفتار می‌کردند. بدون هیچ چشمداشت مادی این اصول را رعایت می‌کردند و دنبال این خط تقابل بودند. اما الان خط تقابل دنبال منافع مادی خود هستند.

 

این طیف 8 سال در اقتصاد ایران خوردند و متورم شدند. از لحاظ مالی و سازمانی این عده قدرتمند شدند. امروزه بعد از انتخابات سال 92 منافع این عده ناامن شده است. دیگر فصل پارتی‌بازی، بورس‌های بدون مقرات، مدارک جعلی، عناوین قلابی، درجه علمی بدون حضور در دانشگاه، گذشته است. اینها امروز فکر می کنند که چکار باید بکنند.

 

جلائی‌پور درباره علت این واکنش‌ها می‌گوید: این واکنش‌ها ریشه در از دست‌دادن پایگاه مادی و حمایت مردمی دارد. اینها نمی‌توانند به صراحت بگویند که از رای مردم حمایت نمی‌کنند. برای همین مانع تراشی می‌کنند. البته این طیف به صندوق رای و چند و چون آن شناخت دارند. این نوع رفتارهای تندروانه و هیجانی روکش و پوشش ظاهری کار است. من فکر میکنم خیلی هم مهم نیست. البته از کسانی که حرفهای خود را در فضای هیجانی بیان می‌کنند تشکر هم می ‌نم . همین صحبت‌های علیه خود اینها استفاده می‌شود. افراطیون با رفتارهای خود بهتر از هر کسی نشان می‌دهند که چگونه می‌اندیشند. دغدغه آنها نه دغدغه مردم که دغدغه منفعت گروهی خودشان است.

 

لازم به ذكر است دکتر جلایی‌پور، استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران، روزنامه‌نگار، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت، و از اعضای اصلی انجمن جامعه‌شناسی ایران است. کتاب‌های «جامعه‌شناسی جنبش‌های اجتماعی»، «جامعه‌شناسی جنبش‌های اجتماعی»،«جامعه شناسی ایران، جامعه کژ مدرن و ...از جمله آثار اوست. 

 

فروش محموله نفت توسط نیروی انتظامی/ پول به حساب شرکت نفت واریز نشد

Posted: 03 Aug 2014 01:25 AM PDT

 جرس: نیروی انتظامی دو محموله نفتی که در سال 1391 از شرکت نفت دریافت کرده بود را به قیمتی معادل 170 میلیون دلار به فروش رسانده اما همچنان پول آن را به شرکت ملی نفت واریز نکرده است.  

 

به گزارش ایسنا، حسین راغفر در یک مناظره تلویزیونی از فروش دو محموله نفتی که نیروی انتظامی در دولت دهم از شرکت ملی نفت دریافت کرده بود خبر داد و گفت: ارزش این محموله های نفتی 170 میلیون دلار است که نیروی انتظامی پول آن را به دولت پرداخت نکرده است.

 

این در حالی است که حدود یک ماه پیش سید محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در گفت و گویی اعلام کرده بود که ظاهرا نیروی انتظامی موفق به فروش محموله های نفتی نشده است.

 

قمصری با اشاره به این‌که پول این دو محموله پرداخت نشده و ان‌شاءالله زمانی که محموله‌ها به فروش رسید، نیروی انتظامی پول را پرداخت می‌کند گفته بود که اگر نیروی انتظامی بخواهد می‌توانیم محموله نفت را برایشان بفروشیم.

 

البته این اظهارات در حالی مطرح شده که احمدی‌مقدم، فرمانده ناجا بهمن‌ماه سال گذشته در این باره گفته بود که دولت پیشین در ازای جبران کسری بودجه این ارگان محموله نفتی به آن تحویل داده و این اقدام نیز پیشنهاد شخص احمدی‌نژاد، رییس دولت پیشین بوده است.

 

احمدی مقدم با گلایه از قرار گرفتن نام نیروی انتظامی در کنار نام مفسدان اقتصادی گفته بود که حدود یک سال پیش دکتر احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری وقت جلسه‌ای را برگزار کردند و کسری اعتبار در قالب فروش یک محموله نفتی به ناجا واگذار شد و محموله نیز فروش رفت و در قالب ۱۱‌درصد کسری اعتبار تامین شد.

 

احمدی‌مقدم با اشاره به این‌که کار به‌صورت کاملاً قانونی و با مجوزهای رسمی دولت انجام و تنها در زمان حسابرسی کمی تعلل شد، از نوشتن نامه ای به دولت برای این‌که کسری از این محل تسویه‌حساب شود خبر داده‌ بود.

 

اما از آن سو احمدرضا رادان، جانشین پیشین فرمانده ناجا در این باره گفته بود که بخشی از این بدهی پرداخت شده و باقی‌مانده آن هم با مذاکرات انجام شده با دولت در حال پرداخت است. مسلم است که این اقدام و کمک نفتی به دولت با مجوزهای دولت وقت صورت گرفته است.

 

طبق گزارش تفریغ بودجه سال 1391 که بهمن‌ ماه 1392 منتشر شد اعلام شد که شرکت ملی نفت ایران در تاریخ ۴ آبان۱۳۹۱ یک میلیون و ۶۳۹ هزار و ۳۴۲بشکه نفت خام به ارزش ۱۸۵ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۴۲ دلار و به سررسید ۳آذر۱۳۹۱ با تضمین فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به یکی از شرکت‌های وابسته به نیروی انتظامی تحویل داد و شرکت مزبور علی‌رغم فروش نفت خام مذکور و دریافت بهای آن، از پرداخت بدهی خود به شرکت ملی نفت ایران خودداری کرده است. 

ظریف: منتظر مجوز پرواز برای ارسال کمک به غزه‌ایم

Posted: 02 Aug 2014 11:36 PM PDT

 جرس: وزیر امور خارجه کشورمان درباره آخرین وضعیت امدادرسانی ایران به غزه گفت: منتظر مجوز پروازیم.  

 

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در حاشیه مراسم رونمایی از مجموعه کتاب هشت جلدی جهان اسلام در جمع خبرنگاران با اشاره به حوادث غزه، اظهار کرد: شرایطی که در غزه شاهدیم نسل‌کشی است و نیاز است جامعه بشری اجازه ندهد که پیش از این حیثیتش خدشه‌دار شود.

 

وی افزود: ایران به عنوان رییس جنبش عدم تعهد از ابتدای این بحران فعال بوده و چندین جلسه هماهنگی در این راستا تشکیل شده است.

 

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: اقداماتی که در نیویورک، ژنو، شورای امنیت و شورای حقوق بشر انجام شده کافی نبوده و با فشار مجموعه کشورهایی بوده که ایران به عنوان رییس جنبش عدم تعهد مسئولیت آن را بر عهده داشته است.

 

ظریف همچنین گفت: فردا کمیته‌ای از جنبش عدم تعهد درباره فلسطین که با تصمیمی که هفته گذشته گرفته شد تشکیل خواهد شد و جمهوری اسلامی میزبان این اجلاس خواهد بود.

 

وی تصریح کرد: رایزنی‌های گسترده‌ای با کشورهای اسلامی و غربی بر ضرورت اقدام عاجل برای پایان دادن به جنایات رژیم صهیونیستی و حصر غزه انجام شده است و جامعه بشری نباید اجازه دهد که پیش از این با اهمال حیثیت خود را خدشه‌دار کند.

 

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: جنایت جنگی در غزه موضوعی جدی است که دیوان بین‌المللی کیفری و سایر محاکم بین‌المللی برای محاکمه عاملان آن باید کمیته‌ و هیاتی تشکیل دهد. 

 

وكيل معاون اول احمدي‌نژاد: نگران راي دادگاهيم

Posted: 02 Aug 2014 11:36 PM PDT

 جرس: وكيل محمدرضا رحيمي معاون اول دولت احمدي‌نژاد مي‌گويد كه بر خلاف برخي اخبار حال عمومي وي خوب است و رحيمي آماده دفاع از خودش در دادگاه است. وي در عين حال مي‌گويد كه نگران راي دادگاه است.  

 

به گزارش پيام نو محمدرضا نادري در خصوص زمان صدور راي كه بنا بود حداكثر تا پايان خردادماه صادر شود اما چنين اتفاقي نيفتاده است به پيام نو مي‌گويد: « قرار بود راي دادگاه صادر شود كه هنوز اين اتفاق نيفتاده است. ما هم نگران و منتظر راي دادگاه هستيم. »

 

وكيل رحيمي درباره جزييات پرونده و اينكه موارد اتهام رحيمي كدام است اين گونه توضيح مي‌دهد: «در مورد جزييات پرونده خواهش من اين است تا زماني كه راي دادگاه صادر نشده از گمانه زني و حدس زدن در اين مورد خودداري كنيد چراكه اين اتفاق منفعتي در پي ندارد و براي موكل بنده هم شرايط بدي به وجود مي‌آورد. رسانه‌هاي مختلف نقل قول مي‌كنند و شرح ماجراي دوباره‌يي از خود مي‌سازند. اين اتفاق مشكلات زيادي را براي موكل من و خانواده او ايجاد مي‌كند. به همين دليل اين درخواست را دارم در مورد جزييات پرونده چيزي ننويسيد. زماني كه راي صادر شد، دست ما بازتر است. بهتر مي‌توانيم در مورد زواياي پرونده نظر بدهيم و مشكلي براي حرف زدن نخواهيم داشت.
 

محکومیت بهزاد نبوی قطعی شد

Posted: 02 Aug 2014 11:36 PM PDT

 جرس: وکیل مدافع بهزاد نبوی از قطعی شدن محکومیت موکلش به جزای نقدی بدل از حبس خبر داد.  

 

صالح نیکبخت در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به محکومیت بهزاد نبوی از سوی شعبه 28 دادگاه انقلاب اسلامی تهران به 10 میلیون تومان جزای نقدی بدل از یک سال حبس اظهار کرد: با توجه به اینکه موکلم احساس کرد ارائه درخواست تجدیدنظر فایده‌ای ندارد؛ لذا از تجدیدنظرخواهی انصراف داد.

 

وی افزود: با توجه به انقضای مهلت تجدیدنظر خواهی و عدم اعتراض محکوم‌علیه به حکم بدوی، حکم شعبه 28 دادگاه انقلاب مبنی بر محکومیت بهزاد نبوی به 10 میلیون تومان جزای نقدی بدل از یک سال حبس تعزیری قطعیت یافت.

 

بهزاد نبوی که پس از حوادث سال 88 با حکم شعبه 15 دادگاه انقلاب به 5 سال حبس محکوم شده بود، اوایل خرداد امسال با پایان محکومیت خود از زندان آزاد شد.

 

وی بار دیگر به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام در زندان با حکم شعبه 28 دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعریزی محکوم شد ولی رییس دادگاه با توجه به وضعیت جسمی محکوم‌علیه، مجازات حبس او را به 10 میلیون تومان جزای نقدی تبدیل کرد.