جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


پاسخ رئیس بانک مرکزی درباره رانت ۶۵۰ میلیون یورویی

Posted: 01 Aug 2014 05:05 AM PDT

 جرس: درپی صدور گزارش دادستان دیوان محاسبات درباره پرونده موسوم به "رانت ۶۵۰ میلیون یورویی" و انتشار گسترده آن در رسانه‌ها، رییس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با صدور نامه‌ای، ایراداتی را به موارد مطرح شده در این گزارش وارد کرده است.  

 

به گزارش ایسنا، در این نامه که به امضای ولی‌الله سیف، رییس‌کل بانک مرکزی رسیده و خطاب به فیاض شجاعی، دادستان دیوان محاسبات است، تصریح شده که دیوان محاسبات، مرجع تشخیص ضد رقابتی بودن معاملات نیست.

 

در این نامه آمده است:" براساس قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی «شورای رقابت تنها مرجع رسیدگی به رویه‌های ضد رقابتی است» لذا ورود یک مرجع دیگر به امر تشخیص یک اقدام ضد رقابتی، خود عملی غیر قانونی از طرف یک مرجع قانونی است.

 

در بخش دیگری از نامه به مأموریت و صلاحیت ذاتی دیوان محاسبات مبنی بر رسیدگی به حساب‌های درآمد و هزینه و سایر دریافت‌ها و پرداخت‌ها به منظور جلوگیری از وارد شدن ضرر و زیان به بیت‌المال اشاره شده و آمده است: همانطور که دادستان محترم اشاره کرده، به دلیل آنکه ضرری به بیت المال وارد نشده اصولاً موضوع ورود آن دیوان محترم به موضوع، محل ابهام است.

 

رییس کل بانک مرکزی در ادامه نامه خود از سانسور شدن نظر کارشناسی اداره نظارت ارزی بانک مرکزی مبنی بر اینکه دریافت کد تخصیص ارز "هیچگونه مزیتی را برای وارد کننده ایجاد نمی‌نماید" توسط دادستان دیوان محاسبات، انتقاد کرده و نوشته است: در استدلال استنادی دادستانی عبارت «و هیچگونه مزیتی را برای واردکننده ایجاد نمی‌نماید» حذف شده که آن عبارت محذوف، حکایت از آن دارد که دریافت کد تخصیص ارز، موجب مزیتی برای واردکننده نیست بلکه تخصیص ارز حسب مقررات و با رعایت نوبت انجام می‌شود".

 

به گزارش ایسنا، نامه کامل رییس کل بانک مرکزی به دادستان دیوان محاسبات بدین شرح است:

 

بسمه تعالی

جناب آقای فیاض شجاعی

دادستان محترم دیوان محاسبات

احتراماً، عطف به تصمیم جنابعالی در خصوص انتشار گزارش آن مقام محترم درباره پرونده موسوم به رانت ۶۵۰ میلیون یورویی که حتماً بر اساس تکالیف شرعی و قانونی آن را در دسترس عموم قرار داده‌اید، ضمن تشکر از چنین تصمیم مدیریتی که نهایتاً ورود، ترخیص و توزیع کالای مورد بحث را قانونی اعلام کرده‌اید، نحوه انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه بانک مرکزی، بانک پاسارگاد و شرکت سپید استوار آسیا مبنی بر اینکه اقدام خارج از رویه مورد عمل و از مصادیق امتیاز ویژه موضوع ماده (۵۲) برای شرکت سپید استوار آسیا قلمداد می‌شود (بر اساس پاسخ مورخ ۱۶/۹/۹۲ اداره نظارت ارز بانک مرکزی به تقاضای احد از واردکنندگان که مقرر داشته است "حمل کالا قبل از دریافت کد تخصیص ارز مغایر با مقررات جاری بوده و تخصیص ارز حسب مقررات و بر اساس نوبت صورت خواهد گرفت" به عنوان مبنایی برای نظر آن دادستانی صورت گرفته است) به دلایل زیر منطبق با واقع نیست:

۱- همانطور که آن دادستانی محترم به درستی اشاره کرده‌اید بحث تشخیص اقدام ضد رقابتی موضوع ماده (۵۲) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی در صلاحیت شورای رقابت است چرا که بر اساس بند (۱) ماده (۵۸) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی تشخیص مصادیق رویه‌های ضد رقابتی و معافیت موضوع قانون به عهده شورای رقابت واگذار شده است.

لذا تصدیق می‌شود که تشخیص ممنوعیت‌ها و تخلفات موضوع قانون فوق الذکر که ماده (۵۲) آن مورد استناد جنابعالی قرار گرفته است خارج از صلاحیت ذاتی دیوان محاسبات کشور بوده و اظهار نظر مراجع و مقامات دیوان محاسبات کشور اظهار نظر در چارچوب وظایف اختصاصی شورای رقابت صورت گرفته است.

از این جهت ورود آن دیوان به موضوع و طرح شبهاتی که فاقد جایگاه حقوقی است و فقط موجب تشویش اذهان عمومی و بدبینی بلاوجه نسبت به عملکرد دولت خدمتگزار می‌شود مورد گلایه جدی اینجانب و مجموعه دولت است.

انتظار این بود با عدم پذیرش صلاحیت، موضوع را جهت رسیدگی به مرجع ذیصلاح ارجاع می‌دادید. هرچند البته در قسمت اخیر تصمیم مزبور شاکی را به این فرآیند هدایت نموده‌اید. بدون تردید با توجه به صراحت حکم ماده (۶۲) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (۴۴) قانون اساسی «شورای رقابت تنها مرجع رسیدگی به رویه‌های ضد رقابتی است» لذا ورود یک مرجع دیگر به امر تشخیص یک اقدام ضد رقابتی، خود عملی غیر قانونی از طرف یک مرجع قانونی است؟!

۲- بر اساس اصل (۵۵) قانون اساسی و ماده (۲) قانون دیوان محاسبات کشور، مأموریت و صلاحیت ذاتی آن دیوان محترم رسیدگی به حساب‌های درآمد و هزینه و سایر دریافت‌ها و پرداخت‌ها و صورت‌های مالی دستگاه‌ها از نظر مطابقت با قوانین و مقررات مالی و سایر قوانین و مقررات است لذا همانطور که آن دادستانی محترم اشاره کرده‌اند به دلیل آنکه ضرری به بیت المال وارد نشده است و «تحصیل منابع برای شرکت موصوف به معنای ورود ضرر و زیان به بیت المال محسوب نمی‌شود» اصولاً موضوع ورود آن دیوان محترم به موضوع محل ابهام است و حال که ورود به موضوع شده است انتظار می‌رفت صرفاً به موضوع در چارچوب اختیارات دیوان رسیدگی و از طرح مباحثی نظیر «منافع قابل توجهی (برای شرکت) به دنبال داشته است» که تشخیص آن در صلاحیت دیوان نیست خودداری می‌شد.

۳- لازم به ذکر است پاسخ مورخ ۱۶/۹/۹۲ اداره نظارت ارز بانک مرکزی به قرار زیر است: «احتراماً بازگشت به نامه شماره 5240-5189/6/92 مورخ 28/8/1392 موضوع درخواست اعطای مجوز تخصیص ارز شرکت نهاده‌های دامی جاهد به استحضار می‌رساند حمل کالا قبل از دریافت کد تخصیص ارز مغایر با مقررات جاری بوده و هیچگونه مزیتی را برای واردکننده ایجاد نمی‌کند لذا تخصیص ارز حسب مقررات و بر اساس نوبت صورت خواهد گرفت» ولی در استدلال استنادی جنابعالی عبارت «و هیچگونه مزیتی را برای واردکننده ایجاد نمی‌نماید» حذف شده که آن عبارت محذوف حکایت از آن دارد که دریافت کد تخصیص ارز موجب مزیتی برای واردکننده نیست بلکه تخصیص ارز حسب مقررات و با رعایت نوبت انجام می‌گیرد یعنی اینکه وقتی ثبت سفارش انجام می‌شود مقدمه ورود کالا است.

حال آنکه در موضوع ما نحن فیه، کالا توسط شرکت سپید استوار بدون تخصیص ارز، خریداری و حمل شده به بنادر ایران رسیده است، وزارت صنعت، معدن و تجارت هم بنا بر وظیفه قانونی خود، اجازه ترخیص و توزیع کالای حمل شده را با تعهد تأمین ارز مورد نیاز بابت بهای آن در مدت چهار تا شش ماه مقرر داشته است. اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت و تصویب کارگروه تنظیم بازار مبنای اقدام بانک مرکزی در تنظیم تفاهم‌نامه سه جانبه بوده است که کاملاً با تقاضای موضوع پاسخ مورخ 16/09/92 متفاوت و غیر همگون است بنابراین فاقد وحدت موضوعی، یگانگی و همگونی در استنباط است لذا توجه دارید که تخصیص ارز مبنایی برای حمل کالا در موضوع مورد رسیدگی نبوده است که مبنای قضاوت قرار گیرد.

۴- جنابعالی ورود و ترخیص زود هنگام کالا به منظور تأمین و توزیع کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی در بازار و جلوگیری از کمبود آن نهاده‌ها را به میزان ارز موضوع تفاهم‌نامه متضمن آثار مثبتی بر بازار دانسته‌اید چنین اقدامی که متضمن آثار مثبت است با چه دلیلی می‌تواند خلاف باشد؟ چرا که اگر تفاهم مورد انتقاد جنابعالی امضاء نمی‌شد موجبی برای تخلیه و توزیع کالا فراهم نمی‌شد تا جوابگوی بازار باشد. اگر مقدمه واجب را واجب بدانیم با توجه به اینکه وجوب تأمین فوری و ضروری کالاهای اساسی به منظور رفع کمبود شدید بازار احراز شده است، بدیهی است مقدمه آن یعنی تعیین تکلیف نحوه تأمین ارز آن به طور قهری نیز وجوب پیدا می‌کند و تفاهم‌نامه مورد نظر برای تحقق همین امر بوده است.

۵- جنابعالی به درستی در آخر تصمیم خود اعلام کرده‌اید به استناد ماده (۶۲) قانون صدرالذکر می‌توان در شورای رقابت طرح شکایت کرد، پس ضروری بود از همان ابتدا نماینده شاکی و حسابرس‌کل محترم رسیدگی‌کننده در اجرای این ماده برای طرح شکایت به شورای رقابت هدایت می‌شدند تا با فعالیت‌های مخرب رسانه‌ای ظرف چندین ماه، اقدامات دولت خدمتگزار و عوامل بانک مرکزی درتامین و توزیع کالاهای اساسی مورد نیاز، ناروا مورد ایراد قرار نگیرد.
 

هاشمی طبا: چرا در ورزشگاه‌ها نباید زن و مرد کنار هم باشند؟

Posted: 01 Aug 2014 05:05 AM PDT

 جرس: مشاور وزیر ورزش و جوانان درباره محدودیت های موجود برای حضور تماشاگران خانم در استادیوم های ورزشی گفت: در رستوران و سینما و همه جا خانم ها در کنار مردها هستند و مشکلی پدید نمی آید و مطمئنا در ورزشگاه ها هم شرایط همین طور است و جدا کردن مرد و زن و خانواده ها مغایر دیدگاه اسلامی است.

 

سید مصطفی هاشمی طبا در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: گرفتن میزبانی مسابقات بین المللی باید مستمر باشد. هرچه ارتباطات با کشورهای خارجی بیشتر باشد و کشور ما بیشتر در سطح جهان شناخته شود کلا به نفع مصالح ایران است. مراودات بین المللی برای ورزش ایران بسیار مفید است. همیشه باید نگاه و تعامل مناسبی با بیرون داشته و از درون هم زایندگی داشته باشیم. این موجب می شود که از نظر امکانات و شرایط مناسب پایاپای جهان پیش برویم. وقتی میزبانی یک مسابقات مهم را می گیریم باید استانداردهای لازم را هم فراهم کنیم و زیر ساخت ها را ارتقا دهیم.

 

رییس اسبق سازمان تربیت بدنی افزود: باید کسانی که در این باره تصمیم می گیرند به منافع کشور فکر کنند. اگر در هر زمینه ای نظرات مختلف را اعمال کنیم مملکت قفل می شود. در مورد توسعه مملکت هم اگر بخواهیم همه نظرات را اعمال کنیم یعنی کاری انجام نداده ایم. بنابراین باید کاری انجام دهیم که به صلاح کشور است. خیلی ها با خیلی از مسایل مخالف هستند. چه کار می توان کرد. درست است که امروز بدحجابی و بی حجابی و خیلی بدتر از آن در سطح کشور و خیابان ها دیده می شود. اما عده ای کمتر از مقنعه و پوشش کامل دست و پای خانم ها راضی نمی شوند. باید دید کدام یک منطقی است. باید قدری هم عقل گرایی در این زمینه وجود داشته باشد. اگر قرار باشد که هر کس یک نظریه بدهد و ما هم بدترین را انتخاب کنیم مشکلات زیادی در کشور خواهیم داشت.

 

مشاور وزیر ورزش در امور زیربنایی، سرمایه‌گذاری و توسعه زیر ساخت‌های ورزش تاکید کرد: چطور در سینماها که تاریک است زن و مرد کنارهم می نشینند اما در ورزشگاه ها نباید زن و مرد کنار هم باشند؟ حالا می گویند که در ورزشگاه ابراز احساسات می کنند. خب این هم حدی دارد. اگر موضوع خلاف شرع است باید خیابان ها را هم ببندند تا این همه خلاف شرع در خیابان ها روی ندهد. این استدلال درست نیست. در خیابان ها بدحجابی و بی حجابی و حرف رکیک و ... وجود دارد. پس خیابان ها را هم ببندند. این که استدلال نمی شود. در رستوران و سینما و همه جا خانم ها در کنار مردها هستند و مشکلی پدید نمی آید. مطمئنا در ورزشگاه ها هم شرایط همین طور است.

 

هاشمی طبا در پایان گفت: جدا کردن مرد و زن و خانواده اصلا خوب نیست. باید سعی کنیم که همه محیط ها خانوادگی باشد. خلاف این موضوع با دیدگاه های اسلامی هم مغایر است. باید حتما خانواده ها با هم باشند. هرکس دوست داشت باید به استادیوم ها برود. مگر قبل از انقلاب خانم ها به سالن های ورزشی نمی رفتند. مگر چه اتفاقی می افتاد؟ این موضوع زیر ساخت خاصی نمی خواهد. مردم خودشان می دانند که چگونه فضا را مدیریت کنند. موانع اصلا زیرساختی نیست و مشکل صرفا دیدگاه شخصی برخی از افراد است. 

آتش‌بس در غزه دوام نیاورد؛ حمله توپخانه اسرائیل به رفح

Posted: 01 Aug 2014 04:41 AM PDT

جرس: تنها چند ساعت پس از آغاز آتش بس سه روزه سازمان ملل در غزه، حملات اسرائیل به این منطقه ادامه یافت. دو طرف هم دیگر را به شکستن آتش بس متهم کردند.      

 

به گزارش تسنیم تنها دو ساعت بعد از شروع آتش‌بس ۷۲ساعته بین ارتش اسرائیل و مقاومت فلسطین توپخانه اسرائیل شرق رفح واقع در غزه را هدف قرار داد که بر اثر آن هشت فلسطینی کشته شدند.


به گزارش تسنیم به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز، دو ساعت بعد از شروع آتش‌بس ۷۲ساعته بین ارتش اسرائیل و مقاومت فلسطین توپخانه این رژیم شرق رفح واقع در غزه را هدف قرار داد که بر اثر آن هشت فلسطینی شهید شدند.


اسرائیل و گروه‌های فلسطینی برای آتش‌بس ۷۲ساعته از هشت صبح امروز به‌وقت محلی به توافق رسیدند تا در این مدت برای رسیدن به آتش‌بس دائم در قاهره مذاکرات خود را ادامه بدهند.

 

خبرنگار شبکه اسکای نیوز عربی از غزه گزارش داد که این تعداد کشته‌ها به دلیل حملات توپخانه‌ای و هوایی ارتش اسرائیل به مناطق مختلف غزه بوده است.


در همین رابطه منابع فلسطینی از درگیری شدید نیروهای مقاومت با ارتش اسرائیل در جنوب رفح خبر دادند.

 

  

 50 کشته در حملات شدید صهیونیستها به رفح

 

منابع فلسطینی اعلام کردند: بر اثر حملات شدید هوایی و توپخانه ای رژیم اسرائیل به رفح تاکنون بیش از 50 نفر کشته و 200 نفر زخمی شده اند.

 

به گزارش مهر، کانال ده تلویزیون اسرائیل از درگیری های شدید در منطقه کرم ابوسالم مشابه آنچه قبلا در الشجاعیه رخ داد، خبر داد.

 

در همین حال مصر از پذیرش هیئتهای فلسطینی پس از مخالفت اسرائیل با هر گفتگویی پس از ناپدیده شدن یکی از نظامیانش در رفح خودداری کرد.

 

این درحالی است که قرار بود  هیئتی از حماس و جهاد اسلامی ظرف ساعات آینده رهسپار قاهره شوند. این هیئت شامل خلیل الحیه و عماد العلمی از حماس، خالد البطش از جهاد اسلامی است و موسی ابومرزوق،عزت الرشق و محمد نصر و نیز زیاد النخاله نیز به این هیئت افزوده خواهند شد.

 

اسرائیل و حماس را همدیگر را متهم به نقض آتش بس کردند

 

ساعاتی پس از اجرای آتش بس سه روزه در نوار غزه منابع فلسطینی از گلوله باران منطقه رفح در جنوب غزه توسط ارتش رژیم اسرائیل خبر دادند. بر این اساس در پی این حمله اسرائیلیها سه نفر مجروح شدند.

 

با این حال وزارت خارجه اسرائیل با انتشار بیانیه ای در توجیه این اقدام خود مدعی شد نقض آتش بس توسط حماس انجام گرفته است. جروزالم پست در خبری به نقل از مقامات وزارت خارجه این رژیم نوشت: حماس آتش بس غزه را که برای کمک های انساندوستانه از امروز صبح آغاز شده بود، نقض کرد.

 

تل آویو مدعی است از ساعت 8 صبح امروز 15 موشک به سمت شهرک های اسرائیلی شلیک شده است. این در حالی است که پس از برقراری آتش بس پیشنهاد سازمان ملل رسانه های دیگر از زیر پا گذاشته شدن این توافق توسط صهیونیستها خبر دادند.

 

منابع آگاه از درگیری های شدید میان مقاومت فلسطین و نظامیان اسرائیل در شرق رفح خبر دادند.

 

منابع وابسته به رژیم اسرائیل به خروج رزمندگان مقاومت از تونلهای منطقه و وارد کردن ضربات مهلک به نظامیان رژیم صهیونیستی اشاره کردند.

 

این در حالی است که رژیم اسرائیل از پایان آتش بس و شروع حملات به غزه خبر داد.

 

از دیگر سو منابع فلسطینی نیز اسرائیل  را مسئول نقض آتش بس دانستند.

 

این منابع اعلام کردند: توپخانه رژیم اسرائیل شرق رفح در جنوب غزه را دو ساعت پس از آغاز آتش بس گلوله باران کرد.

 

منابع فلسطینی بیان کردند: توپخانه رژیم اسرائیل با گلوله باران این منطقه سه نفر را زخمی کرد که به این زخمی شدگان به بیمارستان ابویوسف منتقل شدند.

 

شایان ذکر است که آتش بس 72 ساعته ای قرار بود از ساعت هشت صبح امروز آغاز شود.

 

آتش بس انسانی که سازمان ملل اعلام کرده بود از ساعت هشت صبح امروز به وقت محلی پس از موافقت اسرائیل و گروههای فلسطینی به مدت 72 ساعت آغاز شد.

منابع آگاه اعلام کردند: به محض برقراری آتش بس فلسطینی ها به خیابانان های غزه برای دست یابی به آب و غذا آمدند و نیروهای دفاع شهری به بازگشایی خیابانهایی که بر اثر بمباران بسته شده است پرداختند. 

 

 گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس اعلام کرد که از آغاز حملات زمینی رژیم صهیونیستی به غزه تاکنون، ۱۳۱ نظامی اسرائیلی از پای درآمده‌اند.

 
حماس: ۱۳۱ نظامی اسرائیلی از پای درآمده‌اند

به گزارش  تسنیم به نقل از شبکه اسکای نیوز، گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس در بیانیه ای اعلام کرد که تعداد کشته های نظامیان ارتش اسرائیل افزایش یافت.

 

گردان های قسام اعلام کرد که از آغاز حملات زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در غزه تاکنون، 131 نظامی اسرائیلی از پای درآمده اند.


رسانه های رژیم اسرائیل روز پنجشنبه گزارش دادند که هشت نفر بر اثر اصابت موشکهای مقاومت به اشکول زخمی شدند که حال سه نفر از آنها وخیم گزارش شده است.


ارتش رژیم صهیونیستی تاکنون کشته شدن بیش از 50 نظامی صهیونیست توسط نیروهای مقاومت فلسطینی در غزه را تائید کرد. 

لایحه احزاب؛ ملاک سنجش پایبندی دولت به آزادی‌ سیاسی

Posted: 01 Aug 2014 01:15 AM PDT

مهدی تاجیک
جرس: پس از مسکوت ماندن طرح مجلس برای احزاب که در آن به طور واضحی فعالیت گروه‌های سیاسی محدودتر شده بود حالا دولت قصد دارد که لایحه‌ای را تحت عنوان « لایحه احزاب» به مجلس بفرستد.  


قانونی که کرکره احزاب را پایین می‌کشید

کلیات قانون مجلس برای احزاب روز ۱۸ تیر ماه از تصویب نمایندگان گذاشت اما انتقادها نسبت به محتوای آن در اندازه‌ای بود که مجلس تصمیم گرفت آن را به مدت ۳ ماه مسکوت بگذارد. یکی از مهمترین انتقادات به طرح مجلس٬ تبصره ای است که در آن تصریح می‌کند اعضای احزاب منحله حق تشکیل حزب و عضویت در آن را ندارند حال آن که طبق اصل ۲۶ قانون اساسی فعالیت احزاب را آزاد است و هیچ کس را نمی توان از شرکت در احزاب منع کرد.


« سعید حیدری طیب» عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس که از منتقدان طرح قانون احزاب است با اشاره به ضعف‌های آن گفته بود که این « طرح مورد قبول افکار عمومی نخواهد بود و در جوامع بین المللی نیز قابل پذیرش نیست.» کمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل هم طرح مجلس را تحدید کننده فعالیت احزاب دانسته و گفته بود که « با تصویب این طرح شاهد دخالت نهاد قدرت در تاسیس احزاب خواهیم بو» و در این طرح هیچ جایی برای نظر خواهی از احزاب وجود ندارد.» مصطفی کواکبیان رییس دوره‌ای شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نیز در نقد خود بر طرح مجلس گفته بود که « در این طرح آنجایی که برای صدور مجوز گرفتن است به شدت قوانین سخت گیرانه وضع کرده و آنجایی که بحث انحلال به میان می آید به شدت آسانگیرانه است.» علاوه بر اینها دو بند دیگر در طرح مجلس وجود دارد که گرچه نمایندگان در انتقادهای خود به آنها نپرداخته‌اند اما هدف آن به طور مشخص سد کردن راه فعالیت احزاب اصلاح طلب است. در یکی از این بندها آمده که « اعتقاد و التزام عملی به قانون اساسی» ضروری است و احزاب باید در اساسنامه خود صریحا التزام به اصل ۵۷ و ۱۱۰ قانون اساسی را اعلام کنند و تبصره دیگر تصریح می‌کند احزابی که قبلا مجوز دارند، پس از تصویب این قانون، باید دوباره درخواست مجوز کنند. آذر منصوری عضو مجمع زنان اصلاح طلب در یاداشتی از رویکرد سلبی این قانون انتقاد کرده و نوشته بود: « متاسفانه مواردي در اين طرح اضافه، حذف يا اصلاح شده كه در جزئي‌ترين امور احزاب كه بايد خود احزاب در اساسنامه و مرامنامه‌شان با توجه به كاركردي كه دارند تعيين كنند، دخالت صورت مي‌گيرد و براي آنها در اين‌گونه امور تعيين تكليف شده است.»

 

نیت دولت مشخص می‌شود

اکنون با مسکوت ماندن طرح مجلس نگاه‌ها به لایحه‌ای است که دولت قرار است شهریورماه برای بررسی به مجلس شورای اسلامی بفرستد. پیش نویس این لایحه از مدتها پیش آماده شده ولی مشخص نیست که آیا در مدت باقی مانده تا زمان ارسال به مجلس در محتوای آن تغییری ایجاد می‌شود یا نه؟ روزنامه اعتماد هفته گذشته گزارش داده بود که «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور پیشنهاد تشکیل کارگروه سه جانبه‌ای را پذیرفته که یکی از وظایف آن تدوین لایحه احزاب است. در این گزارش سوال شده بود که آیا این کارگروه آنقدر سریع تشکیل خواهد شد و آنقدر سریع اقدام خواهد کرد که ظرف چهار هفته آینده بر لایحه دولت برای فعالیت احزاب تاثیرگذار باشد یا خیر؟. علاوه بر این نگرانی دیگری هم درباره لایحه دولت وجود دارد. نگرانی از این که نمایندگان محافظه‌کار مجلس شورای اسلامی در لایحه دولت دست ببرند و مواردی را حذف و اضافه کنند و در نهایت قانونی تصویب شود که بیش از پیش تحدید‌ کننده آزادی احزاب باشد. « رضا قلی زاده» رییس سابق شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در تاکید بر همین نگرانی گفته بود که « این لایحه تقویت کننده نهاد های مدنی نیست و ما انتظار نداشتیم در این مجلس مورد بررسی قرار بگیرد، و معتقدیم دولت باید در یک فرصت مناسب لایحه به این مهمی را به مجلس ارائه می‌کرد چرا که این مجلس طبیعتا مواردی را به آضافه می‌کند.» دولتی‌ها این انتقاد را بی پاسخ گذاشته‌اند و حتی در قبال طرح مجلس برای احزاب هم چندان واکنشی از خود نشان ندادند. محمدرضا خباز نماینده دولت در مجلس٬ قبل از این که طرح احزاب به مدت ۳ ماه مسکوت گذاشته شود در یک موضع گیری منفعلانه گفت که « دولت یازدهم نظر مخالفی با این طرح ندارد و اظهارنظری نکرده است.» با این حال پس از بالاگرفتن انتقادها نسبت به طرح مجلس٬ محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت اعلام کرد که « هرجایی که ببینیم موادی از این قانون با حقوق شهروندی مغایرت دارد با آن مخالفت خواهیم کرد.» اظهاراتی از این دست بیش از اندازه کلی است که بتوان از طریق آن میزان اراده دولت به حمایت از آزادی احزاب را سنجید. موضع واقعی دولت در این زمینه یک ماه دیگر و زمانی مشخص می‌شود که لایحه احزاب تحویل مجلس شورای اسلامی شود. لایحه احزاب مشخص می‌کند که دولت تا چه اندازه به ادعاهایش درباره دفاع از گسترش آزادی‌های مدنی و سیاسی پایبندی نشان می‌دهد.  

مربی تیم ملی والیبال ایران درگذشت

Posted: 31 Jul 2014 11:08 PM PDT

 جرس: مربی تیم ملی والیبال ایران که چند هفته ای در بستر بیماری بود به دنبال وخیم شدن وضعیتش صبح امروز به دیار باقی شتافت.

 

به گزارش مهر، حسین معدنی که نتوانست تیم ملی را در مرحله پایانی لیگ جهانی والیبال به خاطر بیماری همراهی کند، پس از چند هفته بستری بودن در بیمارستان به علت سرطان پانکراس پیشرفته به دیار باقی شتافت. 

امیر‌ارجمند: آقای روحانی درباره رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی به وظیفه قانونی خود عمل کند

Posted: 31 Jul 2014 11:08 PM PDT

جرس: سه سال و پنج ماه از حصر خانگی موسوی، کروبی و رهنورد می‌گذرد. دولت روحانی که این روزها یک‌ساله می‌شود وعده داده بود که قفل حصر را بگشاید. اردشیر امیرارجمند کلید حل این مشکل را در دست رهبری می‌داند.  

 

اردشیر امیرارجمند، مشاور میر حسین موسوی، در گفت و گو با دویچه‌وله تصریح می‌کند که تصمیم برای حصر توسط دولت آقای روحانی اتخاذ نشده بلکه از سوی مقامات بالای نظام گرفته شده و ادامه حصر هم میل و اراده آنهاست. وی مشخصا از آقای خامنه‌ای نام می‌برد و مسئولیت حصر را متوجه او، قوه قضائیه و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی می‌داند.

 

امیرارجمند در عین حال از روحانی سلب مسئولیت نکرده و می‌گوید: «سوای اینکه آقای روحانی در مبارزات انتخاباتی خودشان در رابطه با رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی وعده​ای داده باشند یا نه، به قانون اساسی قسم خوردند و مسئولیت دارند از قانون اساسی پاسداری کنند و نسبت به رعایت حقوق شهروندی مسئولیت دارند. آن چیزی هم که امروز از آقای روحانی خواسته می​شود، فراتر از این نیست. ما از آقای روحانی انتظار داریم که به وظایف قانونی خودش عمل کند و این طور نیست که ما فکر کنیم که رئیس جمهور هیچ اختیار و مسئولیتی ندارد. آقای روحانی می​باید که برای نقض صریح قانون اساسی توسط قوه قضاییه و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی حداقل تذکر قانون اساسی به این نهادها بدهند و آن را منتشر کنند تا مردم از عکس​العمل رئیس قوه مجریه آگاه شوند.»

 

مشاور ارشد میرحسین موسوی تصریح می‌کند که در عین درک وضعیت روحانی، انتظار از او “تلاش واقعی” برای آزادی موسوی، کروبی و رهنورد است. وی این خواست را یک “مطالبه ملی” دانسته و معتقد است این مسئله به امنیت ملی ایران مرتبط است و توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور در گرو آن است.

 

امیرارجمند با اشاره به تلاش‌های روحانی برای تنش‌زدایی در عرصه بین‌المللی، توسعه پایدار را در گرو تحول در زمینه سیاست داخلی دانسته و می‌گوید: «مسئله توسعه اقتصادی ایران، حل مناقشات بین​المللی به صورت پایدار و تنش​زدایی پایدار بین​المللی در گرو تحول در زمینه سیاست داخلی و از بین رفتن فضای امنیتی و بازگشت فضای سیاسی عادلانه، منصفانه و دموکراتیک به کشور است و به نظر من این مسئله مسئله​ی اساسی و عمده است. ما امیدواریم تلاش آقای روحانی در زمینه بین​المللی مؤثر واقع شود اما آنچه مهم است تغییر در سیاست​های داخلی کشور است.»

 

برخی از ناظران و تحلیلگران سیاسی بر این اعتقادند که حصر رهبران جنبش سبز، تبدیل به استخوانی در گلوی نظام جمهوری اسلامی شده است؛ بدین مفهوم که ادامه حصر آنان برای طولانی مدت ناممکن است و آزادی آنها هم می‌تواند مشکلاتی را برای رهبری نظام ایجاد کند.

 

امیرارجمند این وضعیت را تشبیه به کرم ابریشمی می‌کند که مدام به دور خودش پیله می‌تند و برون‌رفت از این پیله هر روز برایش سخت‌تر می‌شود. وی اما تاکید می‌کند که طرف مقابل هم کسانی نیستند که دنبال انتقام‌گیری باشند و بخواهند مسئله برد و باخت را مطرح کنند بلکه به گفته او “جماعت منصفی هستند که منافع و عزت ملی برایشان در درجه اول اهمیت قرار دارد”.

 

سخنگوی میرحسین موسوی این را شانسی می‌داند که حکومت باید از آن استفاده کند تا از این “بن‌بست” خارج شود. او می‌گوید: «آقایان در شرایط حاضر در یک بن​بست قرار دارند؛ بن​بستی که برایش هیچ توجیه عقلانی و قانونی ندارند، حتی توجیه سیاسی هم ندارند. به عبارت دیگر می​خواهم بگویم که حتی توجیه امنیتی هم دیگر وجود ندارد. لذا الان آن چیزی که وجود دارد، بازگشت به عقل سلیم و قبول اشتباه گذشته است، بدون اینکه اصلاً لازم باشد که عنوان کنند بلکه عملاً از اشتباه گذشته برگردند و این​ها را فوراً آزاد کنند و مطمئن هم باشند که در کشور اتفاق خاصی به​وجود نخواهد آمد، الا اینکه همبستگی ملی بیشتر خواهد شد.»

 

ولی آیا امیدی به “بازگشت به عقل سلیم” در میان مقامات بالای حکومت جمهوری اسلامی وجود دارد؟ امیرارجمند می‌گوید: «این رهبر جمهوری اسلامی است که باید تصمیم بگیرد و این مسئله را حل کند. اگر ایشان اجازه دادند که مسئله بین​المللی کشور در یک حدودی حل شود، حتما می​توانند در این مسئله که تنها ارتباط مستقیم با طرف ایرانی دارد و در چارچوب منافع ملی کشور و قوانین و مقررات خود کشور است، تصمیم بگیرد. مسئولیت اساسی با ایشان است، چه بد چه خوب. تا حالا قسمت بدش بوده که ما امیدواریم ایشان نظرش را عوض کند و تصمیمی بگیرد که هم برای آینده ایشان و هم برای آینده کشور باعث سرافرازی باشد.»

 

سه سال و پنج ماه از حصر خانگی میر‌حسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد می‌گذرد. تنها تغییری که در این مدت در وضعیت آنها داده شده، انتقال مهدی کروبی از خانه امن وزارت اطلاعات به منزل شخصی خودش بوده است. وی اما همچنان در شرایط حصر به سر می‌برد و مانند موسوی و رهنورد از ارتباط با دنیای خارج محروم است. 

 

زهرا زهتابچی پس از ۹ ماه هنوز در انفرادی است

Posted: 31 Jul 2014 10:05 PM PDT

جرس: زهرا زهتاب‌چی، کارشناس ارشد جامعه‌شناسی و پژوهشگر علوم اجتماعی، با وجود پایان یافتن بازجویی، همچنان و افزون بر 9 ماه در سلول انفرادی محبوس است.  

 

به گزارش جرس، زهرا زهتاب‌چی از مهر 1392 در بند نسوان 209 زندان اوین بازداشت است. وی که مادر دو دختر خردسال است، در 24 مهرماه سال گذشته همراه با همسرش (دکتر سیدجواد خوش‌نیت) توسط ماموران وزارت اطلاعات، بازداشت شد. همسر خانم زهتاب‌چی پس از سه هفته آزاد شد اما این محقق علوم اجتماعی، با وجود پایان تحقیقات مقدماتی کارشناسان وزارت اطلاعات، همچنان در انفرادی بسر می برد؛ و پرونده ی وی به دادگاه ارجاع داده نشده است.

 

بازجوها خانواده ی وی را تهدید کرده بودند که اطلاع‌رسانی در مورد وضع او، عواقب وخیمی برای زهتاب‌چی به همراه خواهد داشت.

 

وی هر دو هفته یک بار حق ملاقات کابینی با همسر و دو فرزندش را دارد. نگهداری طولانی مدت زهتاب‌چی در سلول انفرادی موجب آسیب‌های جسمی جدی بر وی شده است.

 

این پژوهشگر علوم اجتماعی پیشتر نیز یک بار در سال ۱۳۸۸ و در پی انجام یک نظرسنجی برای جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران با موضوع نظرسنجی از مردم درباره‌ی نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم، توسط پلیس امنیت تهران دستگیر شده بود که پس از چند روز آزاد شد. 

 

حماس و اسرائیل با آتش بس موافقت کردند

Posted: 31 Jul 2014 10:05 PM PDT

جرس: سازمان ملل و جان کری وزیر امورخارجه امریکا اوایل روز جمعه اعلام کردند : اسرائیل و حماس بر سر برقراری آتش بس 72 ساعته به توافق رسیده اند.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه از دهلی نو، کری گفت : دو طرف از ساعت هشت صبح به وقت محلی آتش بس خود را شروع خواهند کرد و اسرائیلی ها و فلسطینیان در قاهره وارد مذاکره خواهند شد.

 

دیپلمات ارشد امریکا گفت : این آتش بس در صورت عدم تمدید 72 ساعت طول خواهد کشید.

 

کری در یک بیانیه مشترک با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل که وی نیز در اطراف خاورمیانه در رفت و آمد بود، گفت : طی این مدت نیروهای مستقر در محل های استقرار خود کماکان باقی خواهند ماند.

 

در بیانیه گفته شده است : این آتش بس برای دور نگه داشتن غیر نظامیان بیگناه از خشونتها بسیار ضروری است .

 

ولی کری که به گفته مشاورانش حدود 100 تماس تلفنی طی هفته گذشته در مورد بحران غزه انجام داده است، هشدار داد که این آتش بس راه حل نهایی نیست .

 

وی در کنفرانس خبری خود هنگام دیدار از دهلی نو به خبرنگاران گفت : من می خواهم تاکید کنم که اکنون وقت تبریک گفتن یا شادمانی یا هرچیز دیگر جز نشان دادن عزم جدی ، تمرکز همه بر تلاش برای تعیین راه حرکت به جلو نیست. ˈ

 

کری افزود : این یک تنفس و فرصت است نه پایان راه . این راه حل نیست. این فرصتی برای یافتن یک راه حل است . ˈ

 

یک مقام امریکا به شرط عدم افشای هویت خود گفت : مقامات اسرائیلی و فلسطینی برای مذاکره در روز جمعه هرچه سریعتر به قاهره خواهند رفت .

 

به گزارش ایرنا، این مقام افزود: محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان فلسطینی نمایندگان حماس را معرفی خواهد کرد ولی این گروه مبارز به طور مستقیم با اسرائیل یا امریکا تعامل نخواهد کرد.  

 

معترض به غزه، خموش برای ایران

Posted: 31 Jul 2014 01:30 PM PDT

مرتضی کاظمیان
شگفتا که گروهی از فعالان سیاسی  به حق با مظلومیت مردم غزه همدلی می‌کنند ولی جفا بر هموطنان خود را نمی‌بینند.    


در چند هفته‌ی اخیر، و در پی حملات غیرانسانی اسرائیل به غزه، طیف‌های گوناگونی از جامعه‌ی سیاسی ایران به جنایت مزبور واکنش نشان دادند. نقض حقوق بشر در منطقه محاصره شده غزه، سزاوار محکومیت و اعتراض جدی بود. از میان شخصیت‌های سیاسی حقیقی و حقوقی مختلفی که به فاجعه انسانی مزبور معترض شدند، واکنش یک طیف قابل تأمل بود. این طیف از معترضان به نقض حقوق بشر در غزه، در اردوگاه استبداد دینی قرار ندارند؛ برعکس، اینان اغلب مشهورند به اصلاح‌طلبی (اصلاح‌طلبی دوم خردادی)، و برخی حتی از اعضای ستادها و همراهان قدیمی مهدی کروبی و میرحسین موسوی محسوب می‌شوند.


گروه یاد شده، در حالی نقض حقوق بشر در غزه را محکوم کردند و در رسانه‌ها اعتراض خود را مکتوب نمودند که دیری است هیچ صدای خفیف و نجوایی نیز از آنان در اعتراض به ادامه‌ی حبس رهبران و زندانیان جنبش سبز شنیده نمی‌شود.


همدلی از منظر حقوق بشری با ساکنان مظلوم غزه (به‌ویژه کودکان و زنان و غیرنظامیان) حق هر شهروند، و صدالبته بجاست؛ اما تأمل برانگیز، سکوت افراد مزبور در قبال نقض مکرر و پیوسته و فاحش حقوق بشر در ایران است.


بازداشت غیرقانونی رهنورد، موسوی و کروبی ـ که به ۴۱ ماه رسیده است ـ خاطر لطیف این گروه از دغدغه‌داران حقوق انسانی «مظلومان»، و معترضان به ستم را خراشی هم نداده است. چنان‌که در مورد ادامه حبس ده‌ها فعال سیاسی هموطن خود، و نیز تداوم بازداشت‌های غیرقانونی و رفتارها و خشونت‌های غیرانسانی جاری در جمهوری اسلامی و زیر سایه‌ی ولایت مطلقه فقیه، خموشی محض پیشه کرده‌اند. سکوتی معنادار که مبادا در زمانه‌ی حاکم شدن دولت بنفش، خیال و خاطر رهبر جمهوری اسلامی خراش بردارد.


فهرست مطولی از تداوم نقض حقوق بشر در ایران وجود دارد؛ بعید است این دست فعالان سیاسی ـ که اغلب با رسانه‌ها نیز در رابطه هستند ـ از این داده‌ها بی‌خبر باشند. اخباری چون: صدور احکام زندان عجیب و غریب برای فعالان ملی ـ مذهبی، یا تهدید آنان به حبس‌های طویل المدت؛ صدور حکم ۶ سال زندان برای روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، سراج میردامادی؛ تداوم بازداشت غیرقانونی و اعمال فشار بر صبا آذرپیک برای هفته‌ها؛ اجرای حکم زندان مرضیه رسولی، روزنامه‌‎نگار؛ فشار بر فعالان کارگری و مواردی از این دست که سوگمندانه، نه کم هستند و نه پایان می‌یابند.


در برابر این همه ـ و فهرست مطولی از نقض پیوسته و مکرر حقوق بشر در جمهوری اسلامی ـ این گروه از فعالان سیاسی، تنها دغدغه‌دار حقوق بشر در غزه شده‌اند، و اعتراض به تل‌آویو را مطلوب و مفید یافته‌اند. و به دشواری می‌توان بی‌توجهی این گروه به حقوق اساسی و مدنی هم‌وطنان خویش ـ و به‌ویژه دوستان و یاران قدیمی ـ را فهم کرد. از ستم اسرائیل می‌نویسند و از ظلم تمامیت‌خواهان چیزی نمی‌گویند. با مظلومیت مردم غزه همدلی می‌کنند و جفا بر هموطنان خود را نمی‌بینند.


تکلیف موضع و رفتار دوگانه‌ی اقتدارگرایان در جمهوری اسلامی مشخص و روشن است. اما کسانی‌که خود را در اردوگاه اقتدارگرایی تعریف نمی‌کنند، چگونه در برابر نقض حقوق ایرانیان خموشی پیشه کرده‌اند؟


موانع گذار به دموکراسی در ایران، تنها به تمامیت‌خواهان محدود نمی‌شود. برخی کنشگران سیاسی مدعی دموکراسی، خود ازجمله عوامل مخل در گذار دموکراتیک محسوب می‌شوند.


نگارنده البته مایل نیست انگیزه‌های این گروه را مورد بررسی قرار دهد ( و به‌عنوان نمونه از فرصت‌طلبی سیاسی یا محافظه‌کاری محض یا واقع‌گرایی محض یا شیفتگی‌شنان به منافع و مصالح شخصی بگوید)؛ هرچه هست ـ و هر دلیلی دارد ـ به نظر می‌رسد که محصول رفتار سیاسی آنان، نه نسبتی با رعایت و حرمت‌گزاری به حقوق بشر دارد، نه منافع ملی را رعایت می‌کند، نه امدادی به دموکراتیزاسیون می‌رساند.


در آشفته بازار سیاسی و بلبشوی حاکم شده در مناسبات سیاسی در ایران، کم نیستند کسانی‌که با «سیاست» نیز چنان «مُد» رفتار می‌کنند. روزی اگر موسوی و کروبی مد هستند، می‌توان در ستادهای آنان فعال شد، و روز دیگر می‌توان آنان و خیل قربانیان نقض حقوق بشر در ایران را به فراموشی سپرد و از غزه نوشت و گفت.


این تنها «اصول‌گرایان» نیستند که پرنسیپ را کنار نهاده‌اند (بماند که در میان آنان، ستاره‌هایی چون علی مطهری خودنمایی می‌کند)؛ در اردوگاه رقیب نیز، شمار کسانی که اصول را فراموش کرده‌اند، متاسفانه کم نیست.


بیهوده نیست که در این زمانه‌ی غفلت از اصول و پرنسیپ در سیاست‌ورزی، موسوی و کروبی و رهنورد و شماری از زندانیان و فعالان سیاسی، می‌درخشند. 
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


میناگری استاد فولادوند در ترجمه پارسی قرآن مجید

Posted: 31 Jul 2014 01:30 PM PDT

سید عطاالله مهاجرانی
ترجمه فولادوند، از ابعاد دقت در معنای واژه، توجه به ساختار جمله، ممتاز است.  

 

ماه رمضان همواره فرصتی ست، برای تلاوت برنامه ریزی شده قرآن مجید و نیز دقت در ترجمه های پارسی قران… هفته پیش یکی از جوانان برومند کلاس پرسید: کدام ترجمه را ترجیح می دهم؟ بدون مکث گفتم: ترجمه مرحوم فولادوند، بهترین ترجمه فارسی قرآن است! پرسید چرا؟ گفتم برایت می نویسم! به نظرم رسید داوری در باره ترجمه استاد فولادوند را بنویسم و دلیل ترجیح آن ترجمه را بیان کنم.

از بخت خوش امروزه ترجمه های متعددی از قرآن مجید در اختیار است. بدیهی است که فضل از آن انانی ست که پیش از دیگران به ترجمه قرآن پرداختند. همانند ابوالقاسم پاینده، الهی قمشه ای

فولادوند ترجمه خود را در دهه چهل منتشر کرد. بسیاری از ترجمه های موجود پس از ترجمه ایشان منتشر شده اند. می توان رد و نشان ترجمه ایشان را در ترجمه های بعدی یافت. هر چند چندان رسم نیست، که بهره گیری از کار دیگری مستند بیان شود. لکن نکته بینان می توانند نشان ترجمه فولادوند را در شمار قابل توجهی از ترجمه های بعدی بیابند، حتا اگر نامی از ایشان برده نشده باشد.

استاد بها الدین خرمشاهی که خود مترجم قرآن مجیدند؛ در باره ترجمه فولادوند نوشته اند: بدون اغراق ترجمه فولادوند از بهترین ترجمه های موجود به زبان فارسی است. ( دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، ص. ۱۶۰۴)

به گمانم می توان همان از را از این جمله برداشت! و با اطمینان نوشت: بدون اغراق ترجمه فولادوند، بهترین ترجمه موجود به زبان فارسی است!

به برخی از میناگری های پر لطف ترجمه فولادوند در مقایسه با ترجمه های دیگر اشاره می کنم. در نهایت داوری ام در باره ترجمه فولادوند را شرح می دهم:

یکم: آیه شماره ۵۷ سوره بقره:
وَظَلَّلْنَا عَلَيْكُمُ الْغَمَامَ وَأَنزَلْنَا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَىٰ

ترجمه فولادوند: و بر شما ابر را سايه‌گستر كرديم؛ و بر شما «گزانگبين» و «بلدرچين» فرو فرستاديم؛
ترجمه خرمشاهی: و ابر را سایبان شما گرداندیم و برایتان من و سلوی فرو فرستادیم
ترجمه مجتبوی: و ابر را بر شما سايبان كرديم و برايتان مَنّ- ترنجبين- و سَلوى- مرغى مخصوص- فرستاديم،
ترجمه مکارم شیرازی: و ابر را بر شما سایبان قرار دادیم؛ و «من» [= شیره مخصوص و لذیذ درختان] و «سلوی» [= مرغان مخصوص شبیه کبوتر] را بر شما فرستادیم؛
ترجمه: الهی قمشه ای: و ابر را سایبان شما ساختیم و مرغ بریان و ترانگبین را بر شما فرستادیم
ترجمه ایتی: و ابر را سايبانتان گردانيديم و برايتان مَنّ و سَلوى فرستاديم

ترجمه فولادوند، از ابعاد دقت در معنای واژه، توجه به ساختار جمله، ممتاز است. در پنج ترجمه ای که روایت کرده ام؛ خرمشاهی و آیتی من و سلوی را ترجمه نکرده اند. مجتبوی و مکارم از شیره مخصوص و مرغ مخصوص یاد کرده اند.

با دقت در فرهنگ های لغت زبان عربی و نیز تفاسیر قران مجید، به این نتیجه خواهیم رسید که بهترین ترجمه از آن فولادوند است. به عنوان نمونه، مشخصات مرغ سلوی از حیث اندازه و رنگ ذکر شده است. همان بلدرچین است. گزانگبین نیز مناسب تر از ترانگبین- یا به روایت برخی مترجمان تر انجبین، است.

تعبیر سایه گستر نیز زیبا تر از سایبان است. سایبان گویی اندازه معین و ثابتی دارد. همان حالت پسوند بان، که نشانه حفاظت است.سایه گستر، صفت فاعلی مرخم است. در اصل سایه گسترنده، که گسترندگی سایه را به ذهن متبادر می کند. چنان که ابر نیز سایه را می گستراند. افزون بر ان فعل کردیم رساتر از گرداندیم و یا قرار دادیم و ساختیم در ترجمه های دیگر است. 
 

منبع: وبلاگ نویسنده 
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.