جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


خواسته سیمین بهبهانی برای خاک‌سپاری در امام‌زاده طاهر کرج

Posted: 19 Aug 2014 09:49 AM PDT

جرس: سیمین بهبهانی که هنوز برنامه مراسم تشییع پیکرش مشخص نیست می‌خواسته در امام‌زاده طاهر کرج در جوار همسرش به خاک سپرده شود.

 

یکی از بستگان این شاعر درباره مراسم تشییع او به ایسنا، گفت: خواست ایشان بود که در محل مقبره شوهرشان دفن شوند، منتها امروز درگیر کارهای بیمارستان بودیم و فردا (چهارشنبه، 29 مرداد) باید کارهای اداری را انجام دهیم و ببینیم چطور پیش می‌رود.

 

علی بهبهانی، پسر سیمین بهبهانی، نیز با اشاره به تمایل مادرش برای دفن شدن در جوار همسر و نوه‌اش در امام‌زاده طاهر کرج، در عین حال به ایسنا گفت: هنوز هیچ چیز مشخص نیست. فعلا با دوستان وکیل، نویسنده و اعضای خانواده در تکاپو هستیم.

 

او همچنین گفت زمان و نحوه برگزاری مراسم تشییع و خاک‌سپاری سیمین بهبهانی فعلا مشخص نیست و در روزهای آینده مشخص می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، سیمین بهبهانی بامداد امروز (سه‌شنبه، 28 مردادماه) در سن 87 سالگی بر اثر ایست قلبی و تنفسی در بیمارستان پارس تهران درگذشت.

 

او زاده‌ 28 تیرماه سال 1306 در تهران، به خاطر سرودن غزل فارسی در وزن‌های تازه به «نیمای غزل» معروف است.

 

 

سیمین خلیلی معروف به «سیمین بهبهانی» فرزند عباس خلیلی (شاعر، نویسنده و مدیر روزنامه اقدام) بود. او ابتدا با حسن بهبهانی ازدواج کرد و به نام خانوادگی همسر خود شناخته شد ولی پس از او با منوچهر کوشیار ازدواج کرد.

 

سیمین که در سال ۱۳۳۷ وارد دانشکده حقوق شد، سال‌ها در آموزش و پرورش با سمت دبیری کار کرد.

 

«سه‌تار شکسته»، «جای پا»، «چلچراغ»، «مرمر»، «رستاخیز»، «خطی ز سرعت و از آتش»، «دشت ارژن»، « گزینه اشعار»، «آن مرد، مرد همراهم»، «کاغذین‌جامه»، «کولی و نامه و عشق»، «عاشق‌تر از همیشه بخوان»، « شاعران امروز فرانسه»، «با قلب خود چه خریدم؟»، «یک دریچه آزادی»، «مجموعه اشعار» و «یکی مثلا این‌که» از جمله کتاب‌های منتشرشده توسط این شاعرند.

دیده‌بان حقوق بشر: روحانی برای آزادی زندانیان بیشتر تلاش کند

Posted: 19 Aug 2014 09:33 AM PDT

جرس: دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای از موج جدید بازداشت‌ها و صدور و اجرای احکام اعدام در ایران ابراز نگرانی کرد. این سازمان هرچند مسئولیت اصلی را بر عهده قوه قضائیه دانسته اما از روحانی خواسته تا در این زمینه بیشتر تلاش کند.

 

به گزارش صدای آلمان، سازمان دیده‌بان حقوق بشر، ایران را متهم کرد که ده‌ها نفر را تنها به دلیل استفاده از حقوق اولیه‌شان به طور غیرقانونی بازداشت کرده است. این سازمان حقوق بشری در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه (۱۹ اوت / ۲۸ مرداد) منتشر شده از ۱۸۹ مورد بازداشت در شهر کرج خبر داده است.

 

بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر، ۶۳ نفر از بازداشت‌شدگان کرج تنها به این دلیل دستگیر و محاکمه شده‌اند که از حقوق بدیهی خود مانند آزادی بیان و حق تجمع مسالمت‌آمیز استفاده کرده‌اند.

 

۳۵نفر از دستگیرشدگان به اتهام اقدامات تروریستی به اعدام محکوم شده‌اند اما این نگرانی وجود دارد که محاکمه آنها سیر قانونی صحیح و دادرسی عادلانه را طی نکرده باشد.

 

دیده‌بان حقوق بشر مسئولیت اصلی آزادی زندانیان سیاسی را بر عهده قوه قضائیه ایران می‌داند که در دست محافظه‌کاران است اما در عین حال تاکید می‌کند که رئیس‌جمهور، حسن روحانی و کابینه او می‌بایست بیش از این در این زمینه تلاش کنند.

 

انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری در سال گذشته امید برای آزادی زندانیان سیاسی را بیدار کرد اما همچنان زندانیان عقیدتی زیادی در حبس هستند.

 

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه خود همچنین به دهها اقلیت مذهبی زندانی در ایران اشاره کرده از جمله بهاییان، دو کشیش مسیحی و دو نوکیش مسیحی.

 

علاوه بر این در حال حاضر ۹ روزنامه‌نگار و وب‌نگار و نیز هفت وکیل حقوق بشری در زندان هستند.

 

مسئولان و کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل بارها نگرانی خود را از ادامه وضعیت بد زندانیان سیاسی در ایران اعلام کرده‌اند. به‌رغم انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری در سال گذشته، در ماه‌های اخیر موج جدیدی از دستگیری‌ها، صدور احکام اعدام و نیز اجرای آن در ایران مشاهده شده است.
 

انتقال افشین کرم‌پور از بیمارستان به بند ۴ زندان اوین

Posted: 19 Aug 2014 09:33 AM PDT

جری: امروز، سه‌شنبه، در پی دستور خدابخشی، معاون دادستان تهران، درمان آقای افشین کرم‌پور از وکلا و فعالان حقوق دراویش گنابادی به صورت نیمه کاره متوقف و وی به زندان بازگردانده شد.

 

به گزارش مجذوبان نور، در پی دستور معاون دادستانی تهران و نامه کتبی وی خطاب به سازمان زندان‌ها برای بازگشت هرچه سریع‌تر افشین کرم‌پور از وکلا و فعالین حقوق دراویش گنابادی، ظهر امروز درمان این درویش گنابادی متوقف و بدون ترخیص پزشک، این درویش زندانی به زندان بازگردانده شد. وی درحالی به زندان اوین بازگشت که دوره فیزیوتراپی مربوط به تنگی کانال نخاع و دیسک کمر وی به طور کامل انجام نشده بود.

 

این گزارش می‌افزاید که این حقوق‌دان و فعال حقوق دراویش که پیش از این دوران حبس خود را در بند ۳۵۰ زندان اوین سپری کرده بود، پس از بازگشت به زندان، به بند ۴ زندانیان عادی اوین فرستاده شده است. اقدامی که قصد مسئولین قضایی و زندان را مبنی بر تلاش برای جداسازی دراویش از یکدیگر را بیش از پیش آشکار می‌کند.

 

آقای افشین کرم‌پور با وجود اینکه بیش از دوسال از تنگی کانال نخاع و دیسک کمر ناشی از اسیب ستون فقرات رنج می‌برد اما به دلیل دستور قاضی صلواتی مبنی بر لزوم استفاده لباس زندان و دسبند در هنگام اعزام به مراکز درمانی، از هر گونه اقدام درمانی محروم مانده بود.

 

لازم به ذکر است که آقای کرم‌پور توسط حکم غیابی قاضی صلواتی به هفت سال و نیم زندان محکوم شده است.

هاشمی رفسنجانی: تعصب‌های جاهلانه بلای همیشگی در مسیر حرکت‌های علمی است

Posted: 19 Aug 2014 09:33 AM PDT

  جرس: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ستودن استعدادهای درخشان جوانان ایرانی، به برنامه های دانشگاه ها و دولت های پیشرفته جهان برای جذب نخبگان علمی و دانشجویان زبده ایرانی اشاره کرد و گفت: هیچ عقل سلیمی نمی تواند مخالف مهاجرت های علمی جوانان باشد بلکه باید زمینه های سفرها و برگشت آنها به کشور را فراهم کرد تا آینده ایران را بر محور دانش ترسیم شود.

 

به گزارش ایرنا از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، مسوولین امور دانشجویی، بورس ها و مدارس خارج از کشور وزارت امور خارجه، کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در حیدر آباد هند و جمعی از دانشجویان ایران در دانشگاه های شبه قاره هند صبح امروز(سه شنبه) با اکبر هاشمی رفسنجانی دیدار کردند.

 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به سابقه علمی، فرهنگی و تمدنی ایرانیان و گستردگی کار دانشگاه جندی شاپور برای تقویت علوم و پناه دادن به علمای دیگر ملت ها در تاریخ اشاره کرد و گفت: جوانان دانشجو، سفیران علمی و فرهنگی مردم ایران در کشورهای مختلف جهان هستند و موفقیت آنان باعث افتخار ایرانیان است.

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان ویژگی های فرهنگی هندوستان و یادآوری سفر آقای دکتر روحانی به نمایندگی از دولت سازندگی جهت بررسی شرایط همکاری های دانش و تکنولوژی فضایی، علمی و دانشگاهی ایران و هند، افزود: مبادلات دانشجو همیشه برای جمهوری اسلامی اولویت داشت و هند یکی از کشورها بود و هنوز هم می تواند باشد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری، حرکت جهانی به سوی علم را جزو بدیهیات افکار اسلامی خواند و گفت: 1400 سال پیش در جزیره العرب بی سواد، دینی آمد که دانش و قلم سرلوحه دستورات آن به انسان ها بود.

 

هاشمی رفسنجانی،5 آیه اول سوره علق را تابلوی افتخار و «براعت استهلال » اسلام در نگاه به دانش دانست و اظهارکرد: نزول این آیه در آغاز بعثت که مردم گرفتار عصر جاهلیت بودند، شاخصی برای معجزه علمی قرآن است.

 

وی با تشریح نگاه پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصوم (ع) و یادآوری جلسات و مناظرات علمی امام علی(ع) با بزرگان علمی مشرکین که گاهی ادب و نزاکت را رعایت نمی کردند، آیات قرآن را محور برنامه های اسلامی خواند که می فرماید حرف های دیگران را بشنوید و بهترین ها را انتخاب کنید.

 

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری دوران ترجمه و تحقیق در دانشگاه جندی شاپور که منتج به خلق تمدن بزرگ اسلامی شد، گفت: توجه به دانش و دستاوردهای علمی، سوغات جنگ های صلیبی برای اروپاییانی بود که در چاه جهالت قرون وسطی غرق بودند.

 

هاشمی رفسنجانی، تعصب های جاهلانه را بلای همیشگی در مسیر حرکت های علمی دانست و افزود: نباید بگذاریم گروه های تندروی داخلی و منطقه ای ، چهره انقلاب اسلامی و اسلام را در دنیا خشن جلوه دهند که امیدواریم غلبه تفکرات آزادمنشانه و طرفدار تعاملات جهانی ادامه داشته باشد.

 

وی مکتب اهل بیت(ع) را سند افتخار ایرانیان برای معرفی به جهانیان خواند و گفت: باید جوانان شیعه ایرانی با اتخاذ شیوه های منطقی در دریای یک میلیارد و 700 میلیونی مسلمانان بدرخشند.

برادر مه آفریدامیرخسروی به بیست سال حبس محکوم شد

Posted: 19 Aug 2014 05:00 AM PDT

جرس: مهرگان امیر خسروی یکی از متهمان پرونده فساد کلان بانکی و برادر مه آفرید امیر خسروی متهم اصلی این پرونده که حکم محکومیت به اعدام وی سحرگاه سوم خرداد ماه امسال در زندان اوین به اجرا درآمد، به بیست سال زندان محکوم شد.


خبرگزاری ایرنا از قول یک منبع آگاه به خبرنگار حقوقی و قضایی نوشت: این متهم پرونده فساد کلان بانکی علاوه بر حبس به 160 تا 170 میلیارد تومان جزای نقدی و رد مال در حق صندوق دولت محکوم شده است.

 

شایان ذکر است مهرگان خسروی چندی پیش در نامه‌ای به آقای خامنه‌ای با اعتراض به روند رسیدگی به پرونده‌اش گفته بود که در حالی که قاضی پرونده از قبول وکیل او خودداری و اقدام به صدور حکم غیابی کرده، هنوز رسیدگی به اتهامات خاوری، مدیر فراری باک ملی و از دیگر متهمان این پرونده، که با مجوز مسئول قضائى و دولتى از کشور خارج و بعد از سه سال به پرونده‌اش رسیدگى نشده چون وکیلش آقاى جوادالله قدمى فامیل نزدیک آقاى محسنى اژه اى است و در حاشیه امن به سر می‌برد.

 

 غلامحسین محسنی اژه ای دادستان کل کشور و سخنگوی قوه قضاییه نیز نهم تیر ماه امسال در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران از محاکمه غیابی مهرگان امیر خسروی یکی از متهمان پرونده فساد کلان بانکی خبر داد و گفت: برادر متهم اصلی پرونده بنام مهرگان امیرخسروی به صورت غیابی محاکمه و حکم آن صادر و قطعی شده است.

 

سخنگوی قوه قضاییه افزود: تشریفات حکم غیابی به پایان رسیده و پرونده برای اجرای حکم به مرجع اجرای احکام ارسال شده است.

 

محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضاییه 13 مرداد ماه نیز در خصوص این پرونده گفت: اموال مهرگان برادر «مه آفرید» شناسایی شده و پس از کارشناسی، اموال در روزهای آینده به مزایده گذاشته می شود.

 

غلامعلی ریاحی وکیل مه آفرید امیرخسروی در پرونده فساد کلان بانکی 26 بهمن ماه سال گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره مهرگان امیرخسروی برادر موکلش گفت: مهرگان در ارتباط با همین پرونده به من وکالت داده و در جهت رد مال از این وکالت استفاده می کنم. وی هم اکنون در کاناداست و من به عنوان وکیل این اختیار را دارم هر جا که امضای مهرگان امیرخسروی ضروری باشد، بجای او در زمینه رد مال با دادستانی تهران همکاری کنم.

 

سخنگوی قوه قضاییه روزگذشته نیز در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه مهرگان امیرخسروی در نامه ای عنوان کرده وکیل داشته و قاضی از ورود وکیل وی جلوگیری کرده است گفت: چنین چیزی صحت ندارد و معمولا مواردی که حضور متهم الزامی نباشد و وکیل بتواند دفاع کند حتما وکیل پذیرفته می شود. مگر مواردی که علاوه بر وکیل، خود متهم باید در دادگاه حضور یابد.

 

مهرگان امیرخسروی، متولد 1342 و ساکن شهر رشت بود. مهرگان، مرداد ماه سال90 که برادرش بازداشت شد در ترکیه به سر می برد. او از همان جا به کانادا رفت و به همسر و فرزندانش پیوست.

 

 

بخش مهمی از تکریت آزاد شد/ درگیری های شدید در شرق سامرا

Posted: 19 Aug 2014 05:00 AM PDT

جرس: نیروهای اقدام کننده برای پاکسازی تکریت مرکز صلاح الدین عراق از نیروهای داعش که ساعاتی پیش وارد حومه شهر شده بودند، در بخش های مهم و اصلی مرکز شهر استقرار یافتند.



به گزارش ایرنا، منابع امنیتی در گزارش هایی به رسانه های عراقی در یک ساعت گذشته اطلاع دادند که مراکز مهم اداری و امنیتی تکریت در 170 کیلومتری شمال بغداد، از جمله دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه پلیس، استانداری و مجلس شورای استانی به کنترل نیروهای ارتش و داوطلبان مردمی درآمده و پرچم های داعش را از فراز این ساختمان های به زیر کشیده اند.

 

همچنین ˈقادسیهˈ از محلات داخل تکریت که مخفی گاه جمعی از فرماندهان و سران داعش نیز بوده ، به محاصره کامل درآمده است. در حال حاضر مبادی و دروازه های تکریت در کنترل نیروهای ارتش است و کار پاکسازی کامل شهر ، برای اینکه صدمه کمتری به غیرنظامیان وارد شود، با احتیاط بیشتری در حال انجام است.

 

عملیات پاکسازی تکریت از بامداد سه شنبه از سه محور جنوبی (العوجه)، محور شرقی(الدیوم) و محور شمال از (پایگاه هوایی اسپایکر) سازماندهی و آغاز شد که با حمایت جنگنده های ارتش عراق همراه بود.

 

همزمان با نبردها در منطقه تکریت، درگیری های شدیدی نیز از ظهر امروز سه شنبه در شرق سامرا درگرفته که تا ساعت مخابره خبر ادامه داشته است.

 

این درگیری ها در منطقه ˈجلامˈ در شرق سامرا و جنوب تکریت درجریان است که طی آن دستکم 4 تن از نیروهای داعش کشته و 6 تن نیز زخمی شده و همچنین گفته می شود که 13 تن از نیروهای امنیتی و داوطلبان عراقی نیز در این درگیری ها زخمی شده اند.

 

در گزارش دیگری نیز اعلام شده که عشایر استان صلاح الدین درشمال بغداد، اعلام کرده اند که در جنگ با تروریسم با حیدرالعبادی نخست وزیر مکلف عراق ، همکاری خواهند کرد.

احتمال اعلام‌نظر درباره «کهریزک» در شهریورماه

Posted: 19 Aug 2014 05:00 AM PDT

جرس: وکیل اولیای‌دم محسن روح‌الامینی گفت: احتمالا نظر شعبه نهم دیوان عالی کشور در مورد پرونده قضات کهریزک شهریور ماه اعلام می‌شود.

 

میرمجید طاهری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، اظهار کرد: بخشی از پرونده کهریزک که مربوط به شکایت موکلم از سعید مرتضوی می‌شود همچنان در دادسرای کارکنان دولت مفتوح است و قاعدتا باید سریع‌تر به دادگاه ارسال شود و این زمان طولانی برای ما قابل قبول نیست.

 

وی با اشاره به بخش دیگری از پرونده کهریزک که با اعتراض شکات به شعبه نهم دیوان عالی کشور ارسال شده است، افزود: در مراجعه‌ای که به شعبه مذکور داشتم اعلام کردند که به‌زودی تصمیم‌گیری در مورد این قسمت از پرونده اعلام می‌شود.

 

طاهری اضافه کرد که احتمالا شعبه 9 دیوان عالی کشور در شهریور ماه نظر خود را نسبت به پرونده کهریزک اعلام می‌کند.

 

به گزارش ایسنا، رسیدگی به پرونده قضات کهریزک با برگزاری 11 جلسه دادگاه انجام شد و اوایل تیرماه سال 92 از سوی شعبه 76 دادگاه کیفری رای متهمان پرونده کهریزک صادر شد.

 

پس از ابلاغ حکم، برخی از متهمان و شکات به آن اعتراض کردند تا پرونده جنجالی قضات کهریزک به مرحله بررسی اعتراض در دیوان عالی کشور برسد.

نماینده ایران در آژانس: پنج گام همکاری با آژانس اجرا خواهد شد

Posted: 19 Aug 2014 03:36 AM PDT

جرس: نماینده دائم ایران در آژانس از اجرای مرحله سوم از همکاری‌های میان ایران و آژانس در راستای تفاهم "چارچوبی برای همکاری" خبر داد.

 

رضا نجفی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این پرسش که آیا ایران پنج گام همکاری با آژانس را که به خاطر برخی اختلاف‌نظرها درباره نحوه پاسخ آژانس به موضوع چاشنی‌های انفجاری را پس از دیدار یوکیا آمانو از ایران اجرا خواهد کرد با تایید اجرای مرحله سوم همکاری‌ها با آژانس اظهار کرد که اجرای بخش‌هایی از این پنج گام شروع شده است و بخش‌های دیگر هم انجام خواهد شد.

 

نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که ایران از نحوه اعلام نظر آژانس درباره چاشنی‌های انفجاری رضایت دارد؟ با اشاره به بیانیه مدیرکل آژانس در تهران پس از دیدار با مقامات کشورمان اظهار کرد: وقتی در سطح مدیرکل بیانیه‌ای منتشر می‌شود به عنوان مقام ارشد آژانس آن بیانیه معتبر و قابل استناد است. از سویی مدیرکل در بیانیه‌اش اعلام کرده که خواسته آژانس درباره چاشنی‌های ایمن انفجاری به نوعی برَآورده شده است البته ما انتظار بیش‌تری داشتیم. در عین حال از نظر ما موضوع چاشنی‌ها بسته شده است.

 

نجفی در پاسخ به این‌که مدیرکل در گزارش فصلی یا نشست شورای حکام بعدی بیانیه خود در تهران را تکرار خواهد کرد؟ گفت: چه تکرار کند چه نکند بیانیه وی که در تهران اعلام کرد موضع رسمی مدیرکل آژانس محسوب می‌شود.

 

او با اشاره به حضور تیم فنی و کارشناسی آژانس به همراه مدیر کل در سفر اخیر به تهران و ادامه مذاکرات فنی با بیان این‌که مذاکرات ایران و آژانس همیشه ادامه داشته است گفت: مذاکرات فنی با آژانس هیچ‌وقت قطع نمی‌شود و همیشه ادامه دارد؛ در مواقعی غیررسمی در وین یا تهران و در مواقعی مثل سفر مدیرکل آژانس به تهران این دیدار‌های و مذاکرات رسمی است.

 

به گزارش ایسنا،‌ اواخر اردیبهشت ماه سال 93 ایران و آژانس بر سر اجرای پنج گام دیگر در قالب تفاهم "چارچوبی برای همکاری" توافق کردند که قرار شد این پنج گام تا سوم شهریور سال جاری (25 اوت) انجام شود اما با توجه به برخی اختلاف‌نظرها اجرای آن‌ها متوقف شد.

 

مرحله سوم از همکاری ایران و آژانس برای حل و فصل مسایل باقی‌مانده شامل پنج اقدام است:

 

1) تبادل اطلاعات با آژانس در رابطه با ادعاهای مطرح شده درباره مبادرت به انفجارهای قدرتمند، از جمله انجام آزمایش انفجار قدرتمند در مقیاس بزرگ در ایران.

 

2) ارایه اطلاعات مربوطه مورد توافق و توضیحات مربوط به مطالعات صورت گرفته و یا مقالات منتشر شده در ایران در رابطه با ترابرد نوترون و مدل‌سازی‌ها و محاسبات مربوطه و استفاده ادعایی از آن‌ها در مواد فشرده.

 

3) ارایه اطلاعات مورد توافق دوجانبه و انجام هماهنگی‌های لازم برای بازدید از یک مرکز تحقیقات و توسعه سانتریفیوژ.

 

4) ارایه اطلاعات مورد توافق دوجانبه و دسترسی مدیریت شده به کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه‌های تولید روتور سانتریفیوژ و تأسیسات ذخیره‌سازی و

 

5) جمع بندی رهیافت پادمانی در مورد رآکتور IR-40.

 

نماینده دائم ایران در آژانس هم‌چنین با توجه به کوتاه بودن زمان اجرای این پنج گام تا سوم شهریور اعلام کرده است که اجرای این مورد به زمانی بیش‌تر نیاز است که با هماهنگی با آژانس صورت می‌گیرد.

توافق اهل سنت و کردستان عراق برای آزادی موصل

Posted: 19 Aug 2014 03:36 AM PDT

جرس: نیروهای عراقی درصدد هستند تا دست به حمله‌ای به شهر موصل واقع در شمال عراق بزنند تا این شهر را از کنترل گروه تروریستی "دولت اسلامی" (داعش) خارج کنند.

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، صباح نوری، سخنگوی یگان مبارزه با تروریسم در عراق عنوان داشت که نیروهای عراقی مصمم هستند تا برای بازپس‌گیری موصل از تروریست‌های داعش دست به یک ضد حمله‌ در این شهر بزنند.

 

وی در مصاحبه با رویترز گفت: تاکتیک جدیدی برای حمله سریع و سری به این شهر در پیش گرفته خواهد شد چرا که این امر موفقیت‌آمیز بودن خود را ثابت کرده است. نیروهای عراقی مصمم هستند که با کمک اطلاعاتی که آمریکایی‌ها ارائه می‌دهند به این روش ادامه دهند.

 

آغاز عملیات پاکسازی تکریت

 

همزمان، منابع امنیتی عراق امروز (سه‌شنبه) اعلام کردند که نیروهای عراقی عملیات نظامی گسترده‌ای را برای آزادسازی شهر تکریت از کنترل داعش آغاز کردند.

 

منابع تاکید کردند که نیروهای عراقی با پشتیبانی بالگردها، صبح امروز دست به حمله‌ی گسترده‌ای برای آزادسازی شهر تکریت زدند که این حملات از سه محور العوجه در جنوب و محور شجرة الدر در جنوب شرق این شهر و محور الدیوم در غرب بوده است.

 

68حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی به مواضع داعش

 

در همین حال، وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش آمریکا دست به 68 حمله هوایی به پایگاه‌های وابسته به داعش در عراق زده است.

 

در این بیانیه آمده است که گروهی از جنگنده‌ها روز دوشنبه در حملاتی مشارکت کردند که تلفاتی را به داعش رساند و شش خودروی زرهی و همچنین خودروهای مجهز به ضد هوایی را در مناطق نزدیک به سد موصل منهدم کرد.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: ارتش آمریکا از هشتم اوت جاری دست به 68 حمله هوایی در عراق زده است که 35 حمله در نزدیکی سد موصل بوده است.

 

آلمان هفته آتی صادرات تجهیزات نظامی به کردستان را آغاز می‌کند

 

وزارت دفاع آلمان نیز اعلام کرد که اوایل هفته آتی صادرات تجهیزات نظامی به کردهای عراق را آغاز می‌کند.

 

سخنگوی وزارت دفاع آلمان عنوان داشت: تجهیزاتی که ما به کردها خواهیم داد شامل سلاح نمی‌شود بلکه محدود به خودرو و کلاه و لباس‌های ضد گلوله و دوربین‌های دید در شب است.

 

این مقام آلمانی عنوان داشت: هدف ارتش آلمان از طریق این کمک‌ها حمایت از کردها در مقابله با شبه‌نظامیان داعش است.

 

وی در خصوص کمک‌های انسانی نیز گفت: ارتش آلمان اواسط هفته آتی انتقال کمک‌های انسانی به مناطق شمال عراق را از سر می‌گیرد و هواپیماهای ترابری حدود 75 تن مواد غذایی و 25 تن دارو و کمک به شهر اربیل انتقال خواهند داد.

 

کمک‌های اروپا به آوارگان عراقی به 17 میلیون یورو می‌رسد

 

از سوی دیگر، کمیساریای اتحادیه اروپا مبالغ حمایت مالی خود به عراق را تا 17 میلیون یورو افزایش داد که آن برای کمک به آوارگان در مناطقی که در معرض تهدید گروه‌های تروریستی هستند، اختصاص خواهد یافت.

 

کمیسیونر اتحادیه اروپا در امور همکاری بین‌المللی و کمک‌های انسانی در سخنانی عنوان داشت: اتحادیه اروپا برای کمک به عراق عمل می‌کند و مبلغ حمایت‌های مالی را به 17 میلیون یورو افزایش داده است.

 

کشورهایی در اتحادیه اروپا یک کریدور هوایی را برای ارسال کمک‌ها به افراد نیازمند در چندین منطقه در عراق ایجاد کرده‌اند.

 

وی عنوان داشت: شدت درگیری‌ها در مناطق ناآرام بر سر ارسال کمک‌ها به تمامی آوارگان موانعی ایجاد می‌کند.

 

توافق گروه‌های سنی مسلح با اقلیم کردستان برای حمله به داعش

 

در همین حال، یک گروه سنی مسلح اعلام کرد که تعدادی از گروه‌های سنی در نینوا در خصوص حمله به داعش و آزادسازی موصل از داخل با کمک اقلیم کردستان به توافق دست یافته‌اند.

 

مازن السامرائی از افسران ارتش سابق عراق و سخنگوی جبهه "رهایی ملی" که یکی از گروه‌های سنی است در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت: توافق میان گروه‌های اهل تسنن با اقلیم کردستان برای بیرون راندن داعش از داخل موصل وجود دارد. داعش در حال حاضر کشتار اهل تسنن را آغاز کرده است. به همین دلیل گروه سنی با دولت اقلیم کردستان در خصوص آزادسازی شهر موصل از دست افراد مسلح داعش به توافق رسیده‌اند.

 

وی عنوان داشت: گروه‌های نقشبندیه و جیش الراشدین و جیش المجاهدین و الجیش الاسلامی و دیگر گروه‌ها در چارچوب شورای نظامی انقلابی‌های عشایر متحد شدند و آن‌ها در حال حاضر درصدد آزادسازی موصل هستند.

 

مازن السامرائی در عین حال هرگونه توافق با دولت مرکزی عراق و آمریکا در این خصوص را تکذیب کرد.

گزارش غیرعلنی وزیر کشور درباره وضعیت اعتیاد تکان‌دهنده بود

Posted: 19 Aug 2014 03:36 AM PDT

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی
جرس: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گزارش وزیر کشور در جلسه غیرعلنی صبح امروز در مورد وضعیت اعتیاد در جامعه را تکان‌دهنده توصیف کرد.

 

سید حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: آقای رحمانی فضلی در جلسه غیرعلنی مجلس آماری از تعداد معتادان آقا و خانم،‌ کاهش سن اعتیاد، عوارض اعتیاد و تاثیر آن روی خانواده‌ها و تلاش نیروی انتظامی برای کشف مواد مخدر و شیوه‌های مبارزه با مواد مخدر را خدمت نمایندگان ارائه کرد.

 

وی افزود: گزارش ارائه شده گزارش تکان‌دهنده‌ای بود و درخواست وزیر کشور این بود که باید تمهیداتی اندیشیده شود که همه مردم نسبت به مقابله با مواد مخدر احساس مسئولیت کنند و در حوزه فرهنگ‌سازی و آموزش فعالیت‌های لازم انجام شود و همه نهادها درگیر این موضوع شوند تا بتوان این بزه اجتماعی را محدود و کنترل کرد.

 

نقوی حسینی با اشاره به بخش‌هایی از گزارش وزیر کشور خاطرنشان کرد: براساس این گزارش ماده مخدر کشور شیشه بیشترین عوارض را در بین مواد مخدر دارد و خطرات سهمگینی برای فرد مصرف کننده در پی خواهد داشت.

 

وی اضافه کرد: آقای رحمانی فضلی در جلسه غیرعلنی مجلس فیلمی را از فردی که شیشه کشیده بود و پدر و مادر خود را به قتل رسانده بود و یا به نزدیکان خودش تجاوز کرده بود به نمایش گذاشت که صحنه‌های وحشتناکی در آن وجود داشت.