جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


خانواده‌های دراویش زندانی همچنان از وضعیت زندانیان خود بی‌خبرند

Posted: 25 Aug 2014 05:16 AM PDT

جرس: پس از گذشت شش روز از انتقال دو تن از دراویش زندانی از بیمارستان به زندان، خانواده‌های این دراویش زندانی همچنان از وضعیت آن‌ها ابراز بی‌اطلاعی می‌کنند.

 

به گزارش مجذوبان نور، پس از گذشت ۶ روز از انتقال حمید رضا مرادی سروستانی و مصطفی دانشجو، از بیمارستان شهدای تجریش به زندان اوین، همچنان خانواده‌های این زندانیان از محل دقیق نگهداری آن‌ها بی‌اطلاع بوده و نسبت به وضیعت آن‌ها ابراز نگرانی می‌کنند.

 

خدابخشی، دادیار ناظر زندان اوین، در پاسخ به پیگیری‌های یکی از وکلای این دو درویش زندانی در مورد محل نگهداری آن‌ها، تنها به ذکر اینکه آن‌ها به بندهای عمومی منتقل شدند، بسنده کرده و در مورد اینکه دقیقا در کدام یک از بندهای عمومی قرار دارند توضیحی نداده است.

 

همچنین هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، نیز پیش از این از انتقال این دو درویش به بندهای ۴ و ۸ عمومی خبر داده بود. اما عدم برقراری هیچ گونه تماسی از طریق این زندانیان، علی رغم اینکه امکان برقراری تماس تلفنی در بندهای عمومی وجود دارد، خانواده‌های این زندانیان رو بیش از پیش نگران کرده است.

 

گفتی است آقای مرادی و دانشجو که برای انجام کارهای درمانی به بیمارستان شهدای تجریش اعزام شده بودند، اما در پی معوق ماندن درمان آقای افشین کرم‌پور دیگر وکیل زندانی دراویش گنابادی و انتقال ناگهانی وی به بند ۴ زندان اوین، با اعتراض به دخالت‌های قضایی در امور درمانی، و به قصد همدلی و همراهی با برادر خود با رضایت شخصی به زندان بازگشتند.

جزئیات جدید از پهپاد ساقط‌شده اسرائیل توسط سپاه

Posted: 25 Aug 2014 04:43 AM PDT

جرس: فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران اعلام کرد که پهپاد ساقط‌شده از سری هرمس و ساخت اسرائیل است.

 

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سردار سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده درجمع خبرنگاران افزود: یگان‌های پدافندی سپاه روز شنبه یک فروند پهپاد جاسوسی صهیونیستی را ساقط کردند.

 

وی گفت: این پهپاد در شعاع 800 کیلومتری عملیات می‌کند و با یک بار سوخت‌گیری قادر است 1600 کیلومتر پرواز کند.

 

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: این پهپاد بدون سرنشین دو دوربین در جلو و پهلو دارد و قادر است با کیفیت بسیار بالا تصاویر را تهیه کند.

 

سردار حاجی‌زاده با اشاره به رادارگریز بودن این نوع پهپاد گفت: در این پهپاد سنسورهایی طراحی شده که از آشکارسازی آن برای سیستم‌های راداری جلوگیری می‌کند، همچنین در طراحی این پهپاد از مواد کامپوزیت و آلیاژهای خاصی استفاده شده است که امواج رادار را جذب می‌کند و حتی در اطراف موتور پهپاد نیز جاذب‌های حرارتی تعبیه شده است.

 

وی گفت: در خصوص این نوع پهپادها اطلاعات قبلی وجود نداشت و تنها یک نمونه از این سری در سوریه ساقط شده بود اما این هواپیما از نوع پیشرفته‌تری است.

 

سردار حاجی‌زاده همچنین در پاسخ به سؤالی درباره وضع فعلی پهپاد ساقط‌شده، افزود: با توجه به سوخت زیاد این پهپاد و اصابت موشک به آن این پهپاد آتش گرفته و منهدم شده است و قطعاتی نیز از این پهپاد به‌صورت سالم به دست آمده که در حال تجزیه و تحلیل آن هستیم.

 

 


حق هرگونه پاسخی را برای خود محفوظ می‌دانیم


 فرمانده هوافضای سپاه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پاسخ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح به این تجاوزگری چه خواهد بود گفت: ما حق هرگونه پاسخی را برای خود قائل هستیم.
 

وی تصریح کرد: برد عملیاتی این پهپاد جاسوسی نشان می‌دهد که از سرزمین های اشغالی حرکت نکرده، بلکه مبدا پرواز یکی از کشورهای منطقه بوده است و در این خصوص سرنخ‌هایی به دست آورده‌ایم که در حال بررسی آن هستیم.

وی خاطر نشان کرد: نیروهای مسلح ما اعم از سپاه و ارتش در بخش های شناسایی و رهگیری در آمادگی کامل به سر می برند و در صورتی که این گونه اقدامات تکرار شود متجاوزان با پاسخ کوبنده ما مواجه خواهند شد.

 

سردار حاجی زاده در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پاسخ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروهای مسلح به این تجاوزگری چه خواهد بود گفت: ماحق هرگونه پاسخی را برای خود قائل هستیم.

نماینده زابل: منابع اطلاعاتی شهادت دانایی‌فر را تأیید کردند

Posted: 25 Aug 2014 04:43 AM PDT

جرس: عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، با بیان اینکه منابع امنیتی و اطلاعاتی شهادت دانایی‌فر را تأیید کردند، گفت: این اطلاعات با استفاده از رابطان پاکستانی دریافت شده است.

 

سیدباقر حسینی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اخبار منتشر شده در چند روز اخیر مبنی بر تأیید شهادت دانایی‌فر مرزبان ربوده شده، گفت: در این رابطه منابع امنیتی کشور شهادت این مرزبان را تأیید کرده‌اند، که این اقدام با اتکا به اطلاعات رابطان کشور در پاکستان بوده است.

 

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: از طرف دیگر هنوز اسناد شهادت دانایی‌فر به دست ما نرسیده است، اما منابع اطلاعاتی شهادت وی را تأیید کرده‌اند.

 

پنج مرزبان ایرانی، به نام های «رامین حضرتی»، «سجاد زاهانی»، «جمشید دانایی فر»، «محمد نظامی» و «جمشید تیموری»، هفدهم بهمن ماه سال 92 در منطقه مرزی جکیگور استان سیستان و بلوچستان ربوده شدند و دو روز بعد بود که گروهکی به نام «جیش العدل»، تصویر آنان را منتشر کرد و مسئولیت اقدام تروریست ها را بر عهده گرفت.

 

چهار مرزبان ایرانی، روز 17 فروردین امسال آزاد شدند و نهادهای مسئول، همچنان پیگیر سرنوشت دانایی فر هستند.

هاشمی رفسنجانی: افکار منحطی وجود دارند که نمی‌توانند بفهمند آزادی در دانشگاه یعنی چه

Posted: 25 Aug 2014 02:59 AM PDT

جرس: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به استیضاح وزیر علوم گفت:دکتر فرجی دانا با همان روحیه فعالیت خواهد کرد و ما از ایشان استفاده می‌کنیم اما افکار منحطی وجود دارند که نمی‌توانند بفهمند آزادی در دانشگاه یعنی چه. مگر می‌شود در فضای خفه و بسته و ارعاب دانشمندان ناب تربیت و استعدادهای جوانان را شکوفا کرد.  

 

به گزارش ایسنا، هاشمی رفسنجانی طی سخنانی در اولین جشنواره دانشگاه آزاد (لقمان حکیم) وی با بیان این‌که بدون آمدن بخش غیردولتی در کنار نهادهای آموزشی دولت محال است یک حرکت پژوهشی علمی متناسب با استعداد جوانان شکل بگیرد، گفت: در آن زمان که جنگ شروع شده بود و دانشگاه‌ها نیز تعطیل شده بودند به فکر آن بودیم که چه کنیم. در این مسئله دکتر جاسبی نیز با من همراه بود. من افق دانشگاه آزاد را می‌دیدم، اما معلوم نبود جنگ به کجا برسد. تمام قدرت‌های جهانی پشتیبان صدام بودند و ما تنهای تنها بودیم.

 

وی افزود: در کنار این مسائل هنوز تحرکات تجزیه‌طلبانه نیز در کشور وجود داشت و در آن شرایط نمی‌شد جوانان را فراموش کرد. ما فکر کردیم که چگونه می‌توانیم دانشمان را به اقیانوس مردم وصل کنیم.

 

هاشمی رفسنجانی با اشاره به این‌که اساس کار ما توجه به احتیاج جامعه بود اظهار کرد: تا زمانی که احتیاج باشد امکانات نیز خلق می‌شود. من به خدمت امام راحل رفتم و تا چندجمله‌ای در این مورد صحبت کردم ایشان خودشان متوجه موضوع شدند. در آن زمان کسی به فکر بخش غیردولتی نبود. امام از من پرسیدند که چگونه امکانات این مسئله را فراهم می‌کنم من نیز در پاسخ گفتم از دانشمندان موجود و امکانات عمومی همچون وقت‌های خالی مدارس، مساجد و دانشگاه‌ها کمک می‌گیریم و دانشگاه آزاد را تأسیس خواهیم کرد.

 

وی در ادامه اظهار کرد: قصد داشتیم دانشگاهی تأسیس کنیم که هیچ هزینه‌ای برای دولت نداشته باشد، چرا که دولت مشکلات بسیار زیادی داشت و هزینه‌های جنگ بالا بود و در آن شرایط امام این مسئله را تأیید کردند و یک میلیون تومان نیز کمک کردند.

 

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر این که زبان مخالفین را امام خمینی بستند، اظهار کرد: اگر امام وارد نمی‌شد و این مسئله را تأیید نمی‌کرد، کسانی که می‌خواستند همه چیز دولتی باشد تمام دستاوردها را به باد می‌دادند، اما تأیید امام تأثیرگذار بود و راه را برای ما باز کرد.

 

وی با بیان این‌که حتی برخی در شورای انقلاب فرهنگی نیز با این مسئله مشکل داشتند، افزود: بسیاری از چهره‌ها از ارائه اساسنامه امتناع می‌کردند، اما چون من از سران کشور بوده‌ام توانسته‌ایم مشکلات را پشت سر بگذاریم.

 

وی با اشاره به این‌که هنوز هم کنکور وجود دارد و برخی نمی‌توانند از دیوار آن بگذرند گفت: ما می‌خواستیم با تأسیس دانشگاهی تحت عنوان آزاد اسلامی قیدوبند تحصیل را برداریم تا هرکسی با هر سنی می‌خواهد تحصیل کند.

 

هاشمی رفسنجانی با تاکید بر این‌که دین به نظر برخی فقط احکام شرعی است، اما دین یک برنامه برای تمام امور بشر است گفت: امام راحل می‌فرمودند فقه میزانی برای بهتر کردن زندگی انسان‌ها از گهواره تا گور است. هیچ موضوعی نیست که در قرآن و فقه وجود نداشته باشد.

 

وی با تاکید بر این‌که باید به تحصیل جامعه کمک کرد اظهار کرد: اکنون بزرگ‌ترین دانشگاه‌های دنیا غیردولتی هستند، اما ما از این نعمت محروم بوده‌ایم که با آمدن دانشگاه آزاد اسلامی پیوندی به این رودخانه بی‌انتها زده شد.

 

هاشمی رفسنجانی با اشاره به این‌که در آن زمان هدف این بود که دانشجوی کارشناسی جذب کنیم اظهار کرد:‌ اما اکنون از این مساله اشباع شده‌ایم و باید به مقاطع ارشد و دکترا و پسا دکترا و تحقیقات بالاتر فکر کنیم و زمینه را در این عرصه باز کنیم. دکتر میرزاده در دانشگاه آزاد امروز به این فکر افتاده، البته دکتر جاسبی نیز همین‌گونه می‌اندیشید اما دانشگاه را از او محروم کردند. البته دکتر جاسبی در هیئت امنا حضور دارد و در حال نوشتن تاریخ دانشگاه آزاد است تا همه بدانند در این سال‌ها دانشگاه آزاد چه دستاوردهایی داشته و دچار چه بلاهایی نیز شده است.

 

هاشمی رفسنجانی با بیان این‌که خوشبختانه دو وزیر علوم و بهداشت عضو هیئت امنا هستند گفت: دکتر هاشمی و دکتر فرجی دانا کمک‌های زیادی به دانشگاه آزاد کرده‌اند و امروز جای دکتر فرجی دانا در این جمع خالی است البته ایشان با همان روحیه فعالیت خواهد کرد و ما از ایشان استفاده می‌کنیم اما افکار منحطی وجود دارند که نمی‌توانند بفهمند آزادی در دانشگاه‌ها یعنی چه. مگر می‌شود در فضای بسته و خفه و ترعیب و ارعاب دانشمندان ناب تربیت کرد.

 

رییس هیات امنای دانشگاه آزاد با بیان این‌که هزینه‌ها به آسانی تأمین نمی‌شود گفت: ما متعهد شدیم که به دانشگاه آزاد کمک کنیم که مطالبی که امروز بیان شد اجرایی شود. ما از لحاظ نیروی انسانی احتیاج داریم تا از بزرگان نامدار این عرصه استفاده کنیم. زمینه برای تحقق اهداف ایجاد شده و احتیاج داریم که دانشگاه آزاد به دوره ارشد و دکترا و پژوهش توجه ویژه‌ای داشته باشد.

 

پورمحمدی: هر نوع امتیاز و محرومیتی باید دارای حکم قانونی باشد

Posted: 25 Aug 2014 02:59 AM PDT

جرس: وزیر دادگستری در باره اظهار نظر برخی نمایندگان در مورد ممنوعیت اشتغال و ادامه تحصیل متهمان وقایع سال ۸۸ و مغایرت آن با قانون اساسی، گفت: در جامعه هر نوع امتیاز و محرومیتی که اعمال می شود باید دارای حکم قانونی باشد و همه مردم در مقابل حقوق و امتیازات برابر هستند.


این درحالی است که میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد بیش از سه سال است که بدون هیچ‌گونه حکم قانونی و ابلاغ قضایی در حصر به سر می‌برند و مجلس‌نشینان وزیر علوم روحانی را به خاطر بازگشت برخی دانشجویان ستاره‌دار به تحصیل و به کارگیری مدیران اصلاح‌طلب و همچنین مقاومت در برابر بورسیه‌های تحصیلی غیر قانونی دولت قبلی استیضاح و از کار بر کنار کردند.

 

به گزارش مهر، مصطفی پورمحمدی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوال مهر در خصوص آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: در پرونده بابک زنجانی کار زیادی شده است و این یک پرونده ملی است و در آن حقوق ملی درگیر است؛ در این پرونده پول فراوانی جابه جا شده است.

 

وی افزود: خروج 2 میلیارد و 600 میلیون یورو در این پرونده مطرح است، می گویند پول در خارج از کشور است یا اینکه می توانیم پول را بازگردانیم که به این موارد خوشبین نیستیم، البته ما کوچکترین احتمالات را نیز بررسی می کنیم.

 

وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: طی یک سال گذشته با کلنجار های بسیار توانستیم 6 میلیارد و 500 میلیون دلار از حقوق مردم را که به ناحق از سوی ظالمان بین المللی ضبط شده بود پس بگیریم.

 

وی در ادامه در خصوص لایحه جامع وکالت نیز گفت: برای این لایحه دو سال وقت صرف شده و در 145 ماده تکمیل شده است. این لایحه در دولت از جوانب مختلف مورد بررسی قرار گرفته و تصویب شده است. البته قوه قضائیه ملاحظاتی دارد که باید این ملاحظات را اعمال کرد. در این لایحه رعایت همه افراد دخیل در آن شده و حتی به مسایل صنفی وکلا نیز توجه شده است.

 

وزیر دادگستری افزود: وکالت و قضا از حقوق عامه است و این که عده ای از منظر صنفی بخواهند دیدگاه هایشان را به حقوق عمومی محدود کنند چندان مناسب با حقوق اساسی نیست.

 

خبرنگاری در خصوص اقدامات دولت برای برخورد با بورسیه های غیرقانونی پرسید که پورمحمدی در این باره اظهار داشت: دولت مواضعش در خصوص بورسیه های غیرقانونی را اعلام کرده و دولت یازدهم درباره موضوع فساد بسیار حساس است. در این زمینه دو گام اساسی برداشته شده است. گام اول این است که اجازه فساد را ندهیم حتی در جرایم کوچک نیز تلاش جدی صورت گرفته است.

 

وی ادامه داد: در 5 ماهه گذشته درآمد گمرکی 60 درصد افزایش داشته که این به دلیل مبارزه با فساد، افزایش سرعت خدمات و شفاف سازی در گمرک است. دولت یازدهم در گام دوم فسادهای سابق را پیگیری می کند و حقوق بیت المال را به خزانه باز می گرداند.

 

وزیر دادگستری خاطرنشان کرد: برای بورسیه ها دولت کمیته ای را در وزارت علوم تشکیل داده و قرار شده مواردی که در آن تخلف صورت نگرفته از حمایت لازم برخوردار شوند. البته در رابطه با پرونده هایی که در آنها تخلف صورت گرفته نمی خواهیم افراد از تحصیل محروم شوند. اما باید هزینه های مربوط به تحصیل را پرداخت کنند و از امتیازاتی مانند استخدام برخوردار نخواهند شد.

 

آخرین وضعیت پرونده کرسنت

 

خبرنگاری درباره آخرین وضعیت پرونده کرسنت پرسید که پورمحمدی در پاسخ گفت: پرونده کرسنت بسیار پیچیده است و در یک مرحله رسیدگی شده و به فرآیند رسیدگی طولانی نیاز دارد. هیچ عددی در این پرونده وجود ندارد و هر فرد براساس تحلیل خود اعداد و ارقام را بیان می کند. متاسفانه در سال های گذشته جدیت کافی برای رفع این پرونده انجام نشده بود و دولت یازدهم تلاش می کند با کمترین هزینه و حاشیه این پرونده را به سامان برساند.

 

تعامل قوای سه گانه خوب است

 

وزیر دادگستری در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص تعامل سه قوه نیز گفت: سطح همکاری قوای سه گانه طی یک سال گذشته افزایش یافته و امروزه تنش کمتر و هم افزایی بیشتر شده است.

 

وی افزود: در یک سال گذشته رئیس سازمان بازرسی و رئیس سازمان ثبت در جلسه هیات دولت حاضر شدند و قرار است به زودی رئیس سازمان زندان ها نیز به جلسه هیات دولت بیایند.

 

خبرنگاری در خصوص اظهار نظر برخی نمایندگان در مورد ممنوعیت اشتغال و ادامه تحصیل متهمان وقایع سال 88 و مغایرت این بحث با قانون اساسی پرسید که پورمحمدی در پاسخ گفت: در جامعه هر نوع امتیاز و محرومیتی که اعمال می شود باید دارای حکم قانونی باشد و همه مردم در مقابل حقوق و امتیازات برابر هستند. اگر مراجع قانونی ابلاغ رسمی و صریح داشته باشند دولت خود را ملزم به آن می داند و اگر مواردی وجود داشته که روشن نبوده دولت سعی در جبران آن دارد.

 

وی افزود: این که وزیری در مجلس بتواند رای اعتماد بگیرد یا نه بحث دیگری است و سلیقه الزاماً قانون محسوب نمی شود. جامعه ما جامعه مردم سالاری دینی است و مردم سالاری بدین معنی است که یک سلیقه سیاسی، اجتماعی در کشور بتواند به دلیل اقبال عمومی به این سلیقه نظر خود را حاکم کند. همان طور که ما به رای استیضاح احترام می گذاریم دولت می تواند اگر خواست عده ای را برای همکاری با خود جذب کند و دیگران نمی توانند بگویند چرا زیرا این موضوع نیز سلیقه ای است و دولت حق دارد از این حقوق استفاده کند. دولت نسبت به دیدگاه یک همکار خود حساسیت دارد اما تلاش می کند با هماهنگی کارها را پیش ببرد.

 

 

خبرنگاری درباره تاکید رئیس جمهور بر اجرای قانون اساسی پرسید که وزیر دادگستری درپاسخ گفت: در متن قانون اساسی آمده که مسئول اجرای قانون اساسی رئیس جمهور است. البته در دوره های قبل این موضوع محل اختلاف بود و برخی معتقدند این بند از قانون اساسی با توجه به تغییراتی که پیش آمده در قانون اساسی اصلاح نشده است.

 

وی افزود: مگر ما از اجرای قانون اساسی ناراحت هستیم که سر آن بحث می کنیم. مگر رئیس جمهور می خواهد خلاف قانون اساسی عمل کند که برخی ناراحت شده اند.

 


پورمحمدی درباره معوقات بانکی نیز گفت: همت ما این است این مقررات را باز گردانیم و از ابتدای امسال دولت به شدت مراقبت کرده تا معوقه جدیدی ایجاد نشود. از بانکها نیز خواسته شده تا اعتبارسنجی لازم را انجام دهند. تشریفات قضائی و دادرسی زمان بازگشت پول را طولانی می کند. البته قوانین موجود اختیارات زیادی را به بانک ها داده تا بدون رفتن به محاکم وجوه را باز گرداند.

 

تعداد قابل توجهی از ایرانیان در کشورهای دیگر بازداشت هستند

 

وی درباره اقدامات دولت برای آزادی زندانیان ایرانی در خارج از کشور اظهار داشت: متاسفانه عدد قابل توجهی از هموطنان مان در کشورهای دیگر بازداشت هستند. قبول داریم برخی اغفال شدند اما در برخی کشورها وجهه بدی از ما درست شده است. افرادی فریب خوردند و به بهانه سفرهای تفریحی ناخواسته اقدام به انتقال مواد مخدر کردند. متاسفانه زنان و جوانان نیز در میان این افراد دیده می شوند. ما برای افرادی که فریب خورده اند اقداماتی را از طریق وزارت امور خارجه انجام داده ایم که اگر می شود آنها دوره محکومتی خود را در زندان های ایران بگذرانند.

 

وی افزود: با بیش از 40 کشور قرارداد استرداد مجرمین داریم و در سال گذشته با هفت کشور همکاری کرده و 109 زندانی را تبادل کردیم.

 

وزیر دادگستری در پایان گفت: دولت به بهبود و ارتقای فضای کار و پیشرفت اقتصادی مصمم است و علیرغم سختی های موجود سیاست هایی که ما انتخاب کردیم مبتنی بر توسعه کشور بر اساس توان داخلی و نگاه به درون است. امروز اقتصاد دنیا مبتنی بر دانش بنیانی است و باید به حقوق مالکیت فکری توجه کنیم تا از توسعه عقب نمانیم. سعی می کنیم تا پایان امسال لایحه جامع حمایت از حقوق مالکیت فکری را به مجلس ارسال کنیم.

اظهارنظر رسمی وزارت بهداشت، محیط‌زیست و مجلس در پرونده وزیر اسبق نفت تهران

Posted: 25 Aug 2014 02:41 AM PDT

جرس: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان محیط‌زیست و مجلس شورای اسلامی با ارسال گزارش‌های جداگانه به شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت، به صورت رسمی در پرونده شکایت از وزیر اسبق نفت درباره توزیع بنزین‌های پتروشیمیایی آلوده در دولت قبل، اظهارنظر کردند.


به گزارش ایرنا، مصطفی ترک همدانی» یکی از وکلای شاکی در پرونده شکایت از وزیر اسبق نفت روز دوشنبه با اعلام این خبر افزود: به دنبال شکایتی که توسط دو نفر دیگر از همکارانم علیه وزیر اسبق نفت به دلیل تولید بنزین‌های سمی و آلوده در زمان وزارت وی مطرح شد، بازپرس شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت، نمایندگان حقوقی وزارت بهداشت و محیط‌زیست را برای اظهارنظر در این خصوص احضار کرد.

 

وی اضافه کرد: نمایندگان حقوقی سازمان‌های یادشده در دادسرا حضور یافتند و برای ارائه گزارش خود از بازپرس مهلت گرفتند.

 

این وکیل دادگستری و یکی از سه شاکی پرونده توضیح داد: در مراجعه ای که امروز (دوشنبه) به دادسرای کارکنان دولت داشتم، وزارت بهداشت و سازمان محیط‌زیست گزارش‌های خود را درباره این پرونده ارسال و آلودگی بنزین تولید پتروشیمی در زمان وزیر اسبق نفت را تأیید کردند.

 

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی نیز یک کار پژوهشی در این خصوص انجام داده بود که گزارش آن را به شعبه رسیدگی‌کننده ارسال کرده است.

 

سه وکیل دادگستری (پیمان حاج محمود عطار، علیرضا دقیقی و مصطفی ترک همدانی) یازدهم خرداد سال جاری با حضور در دادسرای کارکنان دولت و ارائه مستنداتی، از وزیر اسبق نفت به دلیل تولید بنزین آلوده توسط پتروشیمی در زمان وزارتش شکایت کردند.

 

این شکایت برای رسیدگی در اختیار بازپرس شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت قرار گرفت و بازپرس نیز نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان محیط‌زیست را ۲۱ خردادماه برای پاسخگویی و ارائه دلایل خود مبنی بر آلوده بودن یا نبودن بنزین تولیدی پتروشیمی احضار کرد.

 

نمایندگان وزارت بهداشت و سازمان محیط‌زیست در دادسرا حضور یافتند و قرار شد در مهلتی ۱۰ روزه استدلال‌های خود را درباره آلوده بودن یا نبودن بنزین تولیدی پتروشیمی به شعبه بازپرسی ارائه کنند که این اتفاق نیفتاد و بازپرس مجدداً نمایندگان حقوقی دو سازمان یادشده را احضار کرد.

 

وزیر اسبق نفت نیز در اعتراض به اقدام این سه وکیل دادگستری، از آنان به اتهام نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی به رییس قوه قضاییه شکایت کرده است.

تاکید ظریف بر تکمیل روند سیاسی و تسریع در تشکیل دولت فراگیر عراق

Posted: 25 Aug 2014 02:41 AM PDT

جرس: وزیر امور خارجه در دیدار با جمعی از مقامات اهل سنت عراق بر تکمیل روند سیاسی و تسریع در تشکیل دولت فراگیر در این کشور تاکید کرد. همچنین وی پیش از ظهر امروز (دوشنبه) با آیت الله سیستانی دیدار و گفت و گو کرد.



 

به گزارش ایرنا، محمد جواد ظریف شب گذشته در جریان سفر خود به عراق با جمعی از مقامات اهل سنت این کشور از جمله اسامه النجیفی، محمود المشهدانی روسای سابق مجلس عراق و صالح المطلک معاون نوری مالکی در دوران نخست وزیری دیدار و گفت وگو کرد.

 

این دیدار با حضور ابراهیم جعفری رییس ائتلاف ملی عراق برگزار شد.

 

ظریف در این دیدارها بر تکمیل روند سیاسی و تسریع در تشکیل دولت فراگیر در عراق و همچنین راه های مقابله با چالش های سیاسی امنیتی در پرتو امنیت ملی تاکید کرد.

 

وزیر امور خارجه همچنین از آمادگی تهران در حمایت از دولت و ملت عراق و تمامی گروه های سیاسی فعال این کشور در جهت صیانت از تمامیت ارضی، وحدت ملی، قانون اساسی و توسل به راهکارهای قانونی برای حل و فصل مشکلات عراق خبر داد.

 

وزیر خارجه با آیت الله سیستانی دیدار کرد


همچنین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز (دوشنبه) با آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در نجف اشرف دیدار و گفت و گو کرد.


 

«محمد جواد ظریف» در دومین روز از سفر خود به عراق صبح امروز وارد نجف اشرف شد.

 

وی در شهر نجف اشرف ضمن دیدار با آیت الله سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان در مورد مسایل عراق و تهدیدات در منطقه گفت و گو و رایزنی کرد.

 

وی قرار است در ادامه سفر به نجف اشرف با آیت الله فیاض دیدار کند.

 

ظریف فردا (سه شنبه) در آخرین روز سفر خود به عراق به شهرهای اربیل و سلیمانیه در شمال این کشور می رود تا با «مسعود بارزانی» و «جلال طالبانی» از مقامات اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت و گو کند.

مدیر عامل شرکت مدیریت آب منطقه‌ای تهران: وضعیت آب در شرق تهران بحرانی است

Posted: 25 Aug 2014 12:15 AM PDT

جرس: مدیر عامل شرکت مدیریت آب منطقه‌ای تهران گفت: در سامانه غرب تهران آب تخصیصی برای کشاورزی را کم و وارد شبکه شرب می‌کنیم اما در شرق این امکان وجود ندارد.  

 

خسرو ارتقایی مدیر عامل شرکت مدیریت آب منطقه‌ای تهران در گفت‌وگو با ایلنا در خصوص دلیل بحرانی‌تر بودن اوضاع مخازن سدهای شرق نسبت به غرب تهران گفت: در غرب تهران می‌توانیم آب کشاورزی را کم کرده و به شرب تخصیص دهیم اما در شرق این امکان وجود ندارد.

 

وی افزود: آب سد لار در شرق تهران فرار می‌کند و به مصرف کشاورزی مازندران می‌رسد و ما امکان مهار آن را نداریم، سد لتیان هم که تخصیص کشاورزی ندارد و ماملو نیز هنوز وارد مدار نشده است لذا قدرت مانور نداریم زیرا در شرق مازاد آب نداریم که بتوانیم حقابه جایی را کم و وارد شبکه شرب کنیم. 

 

حمیدرضا جلایی‌پور: رای مردم و دولت به صدا و سیما تحمیل شده‌ است

Posted: 25 Aug 2014 12:14 AM PDT

رسانه ملی باب کیف افراط‌‌گراهاست
 جرس: حمیدرضا جلایی‌پور(روزنامه‌نگار و دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران) معتقد است: چنین به نظر می‌رسد رای مردم و این دولت به صدا و سیما تحمیل شده، زیر آنها هرگز حرفه‌ای و منصفانه کار رسانه‌ای نمی‌کنند.  

 

جلایی‌پور که یکی از اعضای اصلی انجمن جامعه‌شناسی ایران و از اعضای فعال گروه‌های علمی- تخصصی این انجمن است، در گفتگو با ایلنا؛ در رابطه با موضع رسانه ملی در قبال دولت و برنامه‌هایش گفت: در مجموع اگر به برنامه‌های خبری و تفسیری نگاه کنیم، برنامه‌هایی که باید واقع بینانه و منصفانه باشد؛ ارائه نمی‌شود. مثلا شما از موفقیت‌هایی که دولت در عرصه اقتصادی و مذاکرات خارجی و طرح سلامت و مبارزه با تبعیض در محیط دانشگاه‌ها و مبارزه با آلودگی هوا داشته؛ خبری در صدا و سیما نمی‌بینید. در دولت قبل در تخصیص چندین بورسیه ضوابط قانونی رعایت نشده که یک مصداق بارز فساد ساختاری است. وزیر دانشمند روحانی در راه اصلاح آن گام برداشته ولی شما خبری و تفسیری منصفانه نمی‌بینید در مقابل تفسیر می‌شود که فضای آرام دانشگاه‌ها تنش‌زا شده است! واقعا بعضی برنامه‌های صدا و سیما عین کیهان دربرابر دولت تنظیم شده است.

 

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد گویی رای مردم و این دولت به مسولین صدا و سیما هم تحمیل شده، آنها هرگز حرفه‌ای و منصفانه کار اطلاع‌رسانی را انجام نمی‌دهند.

 

جلایی‌پور در رابطه با نقد صدا و سیما از دولت افزود: اگر نقد حرفه‌ای باشد بسیار خوب است. نقد حرفه‌ای به نفع دولت، جامعه و حتی خود صدا و سیماست. در واقع رسانه ملی با نقد حرفه‌ای است که وظیفه رسانه‌ای خود را اجرا می‌کند نه با خراب کردن فعالیت‌های سازنده دولت. نقد حرفه‌ای با حضور صاحبنظران گوناگون نه با ماموران یک جریان افراطی صورت می‌گیرد!

 

وی گفت: یک مشکل اساسی صدا سیما این است که سازمان چنین عظیمی بجای اینکه عرصه نقد و بررسی آزاد و منصفانه مسایل اساسی جامعه باشد، به یک وسیله تبلیغی جناحی تبدیل شده. در صورتیکه در پرتوی این عرصه عمومی نقد و بررسی منصفانه است که بین نیروهای متنوع جامعه درباره حل مشکلات جامعه اجماع و توافق صورت می‌گیرد، افکار عمومی در مسیر رشد کشور ارتقا پیدا می‌کند، دولت و حکومت؛ عقبه و کمک کار مردمی پیدا می‌کند و نهاد عظیم‌الجثه شایعه در ایران ضعیف می‌شود. متاسفانه در شرایط فعلی بعضی بخش‌های سیاسی صدا و سیما بیشتر به دستگاه تبلیغی یک جناح تندرو تبدیل شده است.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر رسانه ملی فکر می‌کند که از لحاظ خبری در موقعیت همه چیزدان قرار دارد و گویی این سازمان است که باید تشخیص بدهد چقدر باید واقعیت‌ها را با مردم در میان گذاشت یا چگونه و از چه زاویه‌ای. نمونه این مدیریت برنامه 20:30 است. این برنامه بیشتر به اتاق پراکندن خبرهای مهندسی شده و جنگ تبلیغاتی می‌ماند و البته روی افکار عمومی هم اثر موثری ندارد.

 

جلایی‌پور با بیان اینکه رسانه ملی قانون دارد ولی به شرطی که منصفانه اجرا شود؛ گفت: ما از پشت پرده خبر نداریم اما چیزی که در رسانه ملی ارائه می‌شود باب کیف افراط‌‌گراهاست و دیدیم بعد از هشت سال این نوع تبلیغات در انتخابات روی چهار میلیون هم اثر نگذاشت. ظاهرا جمع کارشناس و مسولی هم نیست که میزان هزینه‌های این تبلیغات عقیم و مکرر را مورد بازبینی قرار دهد.

 

این جامعه‌شناس اظهار داشت: دولت یازدهم با بحران‌هایی که از دولت نهم و دهم باقی مانده دست و پنجه نرم می‌کند. به قول خود آقای روحانی: "در یک سال گذشته داریم آواربرداری می‌کنیم" تا بعد نوبت ساختن برسد، این کار ساده‌ای نیست. سایر ارکان‌ حکومتی و افکار عمومی باید با دولت همکاری و تعامل سازنده کنند. ارکان و نهادهای ذیربط و افکار عمومی اگر همکاری کنند؛ می‌شود کشور با هزینه‌ کمتر و سرعت بیشتر از این فضا و فساد ساختاری و بحرانی مقداری بیرون بیاید. متأسفانه صدا و سیما همراه جریان‌ها و گروه‌هایی است که مخالف عادی‌سازی و روال‌مند شدن امور در جامعه هستند.

 

او با بیان اینکه دولت می‌تواند در مقابله با تخریب‌های برخی رسانه‌ها کارهایی انجام دهد؛ گفت: دولت می‌تواند در نشست‌هایی که با سران قوا و مقامات بلندپایه دارد این مسایل را به بحث بگذارد و گفتگو کند. نمی‌شود کشوری که با بحران روبه روست از پشت هم ضربه بخورد و در سطح رسانه‌های بزرگ فعالیتهای مفیدش در جامعه مخدوش شود.

 

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت وضعیت رسانه‌ای جامعه ما فقط در سطح رسانه‌های بزرگ و ملی نیست. امواج رسانه‌ها از فراز مرزهای ایران وارد می‌شوند و مخاطب خودشان را پیدا می‌کنند. لذا در چنین وضعیت منگنه‌ای رسانه‌ای که دولت در آن قرار دارد دولت روحانی نباید یک لحظه از تغذیه رسانه‌های کوچک و غیردولتی غافل شود. کاری که دولت می‌تواند انجام دهد این است که رئیس‌جمهور و معاونین و وزرایش در صحبت‌ها و مصاحبه‌ها؛ مسایل و امور و راه‌حل‌ها، پیشرفت‌ها و پسرفت‌ها را با مردم در میان بگذارند و در همان حال در سایت‌های خودشان داده‌ها و اخبار موثق را بگذارند تا رسانه‌های کوچک تغذیه شوند.

 

جلایی پور افزود: دولت می‌تواند در این فضای انحصاری رسانه‌ای؛ رسانه‌های کوچک را با شفاف‌سازی تغذیه کند. مقاماتی که علاقه دارند همکاری مردم را جلب کنند باید در قلمروی کارشان شفاف‌سازی را با ارایه داده‌های واقعی و اخبار درست تقویت کنند. توجه داشته باشید پیروزی روحانی در 92 هم مرهون فعالیت رسانه‌های کوچک بود. در آن زمان تبلیغات رسانه‌های بزرگ بیش از اینکه روی افکار عمومی اثر بگذارد؛ افراطی‌ها را دچار توهم پیروزی کرد.

 

وی در پایان درباره چگونگی روابط دولت و صدا و سیما اظهار داشت: بهتر است دولت با مقامات و مسوول صدا و سیما در گفتگو به تفاهم برسند تا این وضع نامتوازن رسانه‌ای علیه دولت بهبود یابد و البته از تغذیه رسانه‌های کوچک هم غفلت نشود. 

 

پنجمین جلسه دادگاه مهدی هاشمی/ اظهارات وکیل‌مدافع مهدی هاشمی مبنی بر وجود شنود در دادگاه

Posted: 24 Aug 2014 11:21 PM PDT

جرس: وکیل‌مدافع مهدی هاشمی گفت که به انتشار مطالب جلسه غیرعلنی محاکمه موکلش اعتراض خواهد کرد.


به گزارش ایسنا، سیدمحمود علیزاده طباطبایی پیش از آغاز پنجمین جلسه محاکمه مهدی هاشمی گفت: جلسات رسیدگی به این پرونده به صورت غیرعلنی برگزار می‌شود و انتشار محتوای آن غیرقانونی است.

 

علیزاده‌طباطبایی اظهار کرد: ظاهرا مطالب مطرح شده در جلسات پیشین منتشر شده و گویی در جلسات دادگاه شنود گذاشته‌اند که ما در جلسه امروز به این امر اعتراض می‌کنیم.
 

همچنین خبرگزاری مهر گزارش کرده است که وکیل مهدی هاشمی گفت: موکلم هیچکدام از اتهاماتش را قبول ندارد.

 

او ادامه داد: علاوه بر مهدی ما نیز کیفرخواست را قبول نداریم و مهدی هاشمی هیچکدام از اتهامات را قبول ندارد.

 

به گفته وکیل مهدی هاشمی، جلسه بعدی دادگاه ساعت 9 صبح فردا برگزار می شود که موکلم نیز در جلسه حاضر می شود.

 

علیزاده طباطبایی در مورد اینکه اعتراض شما نسبت به شنود در دادگاه چه بود، گفت: نشریه 9 دی مطالبی از دادگاه را منتشر کرده است که جرم عمومی است و باید به آن رسیدگی شود.