جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


گزارشی از رایزنی یک روزه مقامات ایران و آمریکا در ژنو

Posted: 08 Aug 2014 07:43 AM PDT

جرس: مذاکرات یک روزه معاونان محمدجواد ظریف و جان کری، وزیران امور خارجه ایران و آمریکا در چارچوب مذاکرات هسته‌ای روز پنج‌شنبه برگزار شد.

 

مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا به سرپرسی سید عباس عراقچی و ویلیام برنز از صبح روز پنج شنبه به مدت چندساعت در شهر ژنو سوئیس برگزار شد.

 

این مذاکرات بر اساس اعلام سید عباس عراقچی با هدف ادامه رایزنی‌ها از مذاکرات وین 6 درباره موضوعات مورد اختلاف و نیز بررسی نحوه نزدیک کردن دیدگاه‌های دو طرف برگزار شد.

 

در این مذاکرات مجید تخت‌روانچی دیگر معاون محمدجواد ظریف ، حمید بعیدی نژاد و محمد امیری نیز حضور داشتند. همچنین از سوی هیئت آمریکایی وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، جیک سالیوان و تعدادی دیگر از کارشناسان برنز را همراهی می‌کردند.

 

بر اساس اطلاع خبرنگار ایسنا مذاکرات معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا ، مذاکراتی کوتاه با دستور کار مشخص به ویژه درباره چگونگی ادامه مذاکرات در چهارماه آینده و نیز دور بعدی مذاکرات که به گفته مقامات دو طرف به احتمال قوی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل برگزار خواهد شد، بوده است.

 

شایان ذکر است درباره مذاکرات یک روزه معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا جز اینکه گفته شده است این مذاکرات "سازنده" و "خوب" بوده است خبری دیگری منتشر نشده است.

 

اخبار مختلفی مبنی بر برگزاری مذاکرات، قبل و بعد از نشست مجمع عمومی منتشر شده است اما هنوز خبردقیقی از زمان بعدی مذاکرات که احتمالاً‌ در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و 1+5 و با حضور محمدجواد ظریف و کاترین اشتون خواهد بود منتشر نشده است.

 

یکی از مهمترین موضوعات و محورهای مذاکرات روز پنج شنبه معاونان وزیر خارجه ایران و آمریکا درباره مذاکرات بعدی بوده است.

 

به گزارش ایسنا، هیئت مذاکره کننده ایران عصر روز جمعه پس از یک روز مذاکره به تهران بازگشتند. گفتنی است ایران و 1+5 در مذاکرات وین 6 بر سر آنچه اختلافاتی اساسی درباره ظرفیت غنی‌سازی ایران، سایت غنی سازی فردو و راکتور آب سنگین اراک است نتوانسته اند به یک نتیجه مشخص و نهایی دست پیدا کنند و مذاکرات تا سوم آذرماه تمدید شد.

 

همچنین برخی گمانه زنی ها از به نتیجه رسیدن ایران و 1+5 در مذاکرات بعدی خبر می دهند اما در سخنان و موضع‌گیریهای مقامات دو طرف ایران و به ویژه آمریکا اعلام می شود که دو طرف در تلاشند تا سوم آذر (24 نوامبر) به توافق نهایی دست یابند. برخی کارشناسان معتقدند هنوز اختلافات اساسی برای رسیدن به توافق به بحث و مذاکرات بیشتری نیاز دارد با این حال مذاکرات بعدی ایران و1+5 با توجه به اینکه در نیویورک (مقر سازمان ملل) برگزار خواهد شد حساسیت‌ها نسبت به این مذاکرات افزایش یافته است. 

مادر ستار بهشتی: پرونده را به آیندگان می سپاریم

Posted: 08 Aug 2014 07:33 AM PDT

مژگان مدرس علوم
جرس: دادگاه جزایی تهران قاتل ستار بهشتی را به سه سال حبس تعزیری، دو سال اقامت اجباری در برازجان و ۷۴ ضربه شلاق به اتهام توهین و فحاشی محکوم کرد.  

حکمی که گیتی پور فاضل وکیل خانواده ستار بهشتی، با نامتناسب خواندن مجازات در نظر گرفته شده برای قاتل این پرونده می گوید: « در حالی که در این کشور برای روزنامه‌نگاران مجازات شش سال حبس در نظر گرفته می‌شود، صدور حکم سه سال حبس برای یک قاتل جای تعجب دارد.»


گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی که پس از شوک مرگ فرزندش دچار مشکلات جسمی فراوانی شده و روز یکشنبه به دلیل فشارها و استرس ها و به دستور پزشک قرار است در بیمارستان بستری شود، با ابراز تاسف از حکم دادگاه تجدیدنظر به «جرس» می گوید: « چنین حکمی را ما از اول قبول نداشتیم همانگونه که روند رسیدگی به پرونده را بسیار ناعادلانه بود. شاید از نظر و دیدگاه مسئولین قضایی و کشوری این پرونده با این حکم بسته شده باشد اما این پرونده نزد افکار عمومی و خانواده ستار بهشتی هیچگاه بسته نخواهد شد.»


در پی اعلام کیفرخواست با اتهام قتل شبه عمد برای یکی از مأموران پلیس فتا، اولیای دم ستار بهشتی به این موضوع اعتراض کردند و پرونده برای اظهارنظر به دادگاه عمومی ارجاع شد و این مرجع در نهایت نظر دادستانی مبنی بر شبه‌عمد بودن قتل ستار بهشتی را تأیید کرد.


خانم عشقی خاطرنشان می کند: « زمانی که خود متهم اقرار می کند که ستار را به شدت می زده و ستار می خندیده و او عصبی شده و اینقدر ستار را زده تا زیر دست او از بین رفته است و نامه پزشک قانونی هم که می گوید ستار خونریزی داخلی کرده و باعث مرگ شده، چطور مسئولین باز می گویند قتل شبه عمد بوده است؟!»


پزشکی قانونی در آخرین نظریه‌اش در روز ۳۰ آبان ماه تصریح کرده است: « با بررسی‌های انجام شده و با اطلاعات موجود، تعیین علت قطعی فوت (ستار بهشتی) از لحاظ پزشکی مقدور نبوده، اما نظر به این که در معاینه جسد و بررسی‌های تکمیلی هیچگونه دلایل و شواهدی از بیماری منجر به فوت احراز نگردیده است، محتمل‌ترین علت منجر به فوت می‌تواند پدیده شوک باشد که در صورت احراز ایراد ضرب یا ضربات به نقاط حساس بدن یا فشارهای شدید روانی این عوامل، می‌تواند عامل شوک مذکور باشد.»


مادر ستار بهشتی در این زمینه می افزاید: « وقتی مسئولین با توجه به این مدارک و شواهد واضح باز صحبت از قتل شبه عمد می کنند دیگر به کجا ما می توانیم دادخواهی و پیگیری کنیم؟ از آنها می پرسیم قتل شبه عمد یعنی چه؟ می گویند به ستار ضربات وارد شده اما کشنده نبوده است. خب، ما این حرف را قبول می کنیم اما پس بگویید علت مرگ ستار چه بوده است؟ با کمال تعجب می بینیم پاسخ می دهند که مرگ ستار از نادر مرگ هایی است که علت مرگ را نمی توانیم تشخیص دهیم. آیا این پاسخ و استدلال قابل قبول است؟ یعنی این همه انسان در دنیا می میرند همه علت مرگشان معلوم و مشخص است و فقط علت مرگ فرزند من باید نادر باشد.»
ستار بهشتی وبلاگ نویس ٣٢ ساله ای بود که در آبان‌ماه سال ۱۳۹۱ توسط پلیس فتا، بازداشت و به دلیل فعالیت در شبکه اجتماعی به اقدام علیه امنیت ملی متهم شد اما در طول بازجویی کشته شد.


اگرچه پس از انتشار خبر کشته شدن ستار بهشتی در زمان بازداشت، مقامات قضایی و امنیتی در ابتدا مرگ او را انکار کردند اما پس از بازتاب خبر و واکنش‌های داخلی و بین‌المللی٬ رسیدگی به پرونده به جریان افتاد و تعدادی از نمایندگان مجلس هم خواهان بررسی علت مرگ ستار بهشتی در دوران بازداشت شدند.


پس از گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس٬ اخباری مبنی بر حذف یک پاراگراف در مورد علت مرگ ستار بهشتی از این گزارش منتشر شد که تعدادی از نمایندگان به آن اعتراض کردند.علی مطهری ضمن انتقاد از حذف پاراگراف مذکور، گفت: « شخصا به این نتیجه رسیده‌ام که بازداشت ستار بهشتی (بر خلاف آنچه در گزارش مجلس آمده است) با حکم قضایی نبوده است. تا این که پس از ماهها نهایتا به دلیل فشارهای پنهان و خودسرانه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس روند بازداشت این وبلاگنویس ایرانی قانونی اعلام شد.


در این گزارش به نقل از آخرین نظریه کمیسیون پزشکی قانونی درباره علت مرگ ستار بهشتی آمده است که «با اطلاعات موجود»، تعیین «علت قطعی» مرگ از نظر پزشکی امکان‌پذیر نیست، ولی چون دلایل و شواهدی از بیماری منجر به فوت وجود نداشته است، محتمل‌ترین علت مرگ این وبلاگنویس می‌تواند «پدیده شوک» باشد. ایراد ضرب یا ضربات به نقاط حساس بدن یا فشارهای شدید روانی عواملی هستند که ممکن است باعث چنین شوکی شده باشند.


همزمان نیز تعدادی از زندانیان سیاسی بند ٣٥٠ زندان اوین، که ستار بهشتی پیش از مرگش یک روز در آنجا نگهداری شده بود، با انتشار نامه‌ای شهادت دادند که آثار شکنجه را بر بدن او دیده اند و او پیش از انتقال دوباره به بازداشتگاه پلیس، به هم‌بندی‌های خود گفته است که اینها می‌خواهند مرا بکشند. ابوالفضل عابدینی یکی از این زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ است که ستار بهشتی را از نزدیک دیده بود، به عنوان شاهد نزد بازپرس ویژه پرونده در مورد «شکنجه» وی شهادت داد اما مدتی بعد به خاطر این شهادت به زندان اهواز تبعید شد.
خانواده ستار بهشتی از زمان طرح علنی ابهامات در رسیدگی به پرونده ستار بهشتی تحت فشارهای نیروهای امنیتی برای سکوت بودند و حتی پس از برگزاری مراسم چهلم مادر و خواهر ستار بهشتی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.


خانم عشقی با بیان اینکه در این مدت بسیار تهدید شدیم و حتی بر سر مزار ستار مورد ضرب و شتم قرار گرفتیم بیان می کند: « پس از کشته شدن فرزندم نه تنها از ما دلجویی نشد بلکه دل آزاری هم شد. ما بارها خطاب به آقای روحانی و آقای ناطق نوری نامه نوشتیم و حتی پیام به رهبری فرستادیم اما از هیچ کجا پاسخی دریافت نکردیم. هیچیک از مسئولین به دیدار ما نیامدند و فقط آقای مطهری به دیدن ما آمدند و در حد توان خود برای پیگیری پرونده فرزندم تلاش کرد و جا دارد در اینجا از ایشان بخاطر شجاعت و تلاششان تشکر کنم. از تمام کسانی هم که در این مدت در اطلاع رسانی در مورد پرونده ستار بهشتی با شجاعت تلاش کردند سپاسگزاریم.»
گفتنی است، دادگاه کیفری کارکنان دولت، اتهام قتل عمد عنوان شده علیه یک مامور پلیس ایران را در خصوص پرونده مرگ ستار بهشتی وبلاگ نویس منتقد حکومت نپذیرفت و در مهرماه سال گذشته کیفرخواست قتل شبه عمد برای پرونده ستار بهشتی صادر شد. اما وکیل ستار بهشتی گفت که مرگ ستار بهشتی را همچنان قتل عمد می داند و شبه عمد را قبول ندارد.


در واکنش به صدور این کیفرخواست خانواده ستار بهشتی رای غیر عادلانه دادگاه برای این پرونده را فاقد وجاهت قانونی دانستند چراکه قاتل شخصا در برابر بازپرس پرونده یعنی آقای محمد شهریاری و مامور ارشد امنیتی آقای مسعودی به مادر ستار گفته بود که در حین شکنجه از خود بی خود شده و زیاده روی کرده و ستار کشته شده است.
مادر ستار بهشتی در ادامه تصریح می کند: « من و همسرم همان زمان هم به دادستانی نامه نوشتیم که نه از این پرونده انصراف می دهیم و نه ادامه می دهیم و تنها این پرونده را به آیندگان می سپاریم تا در یک دادگاه عادلانه رسیدگی و تصمیم بگیرند. باز تکرار و تاکید می کنم با این حکم پرونده ستار بهشتی بسته نخواهد شد و من که تا آخر عمر باید این درد را بر دوش بکشم و امید دارم روزی در دادگاه عدل الهی رسیدگی خواهد شد. بارها آرزو کردم کاش فرزندم در زندان بود اما زیر خاک نبود.»


لازم به ذکر است، پدر و مادر ستار بهشتی در نامه‌ای به دادستانی تهران ضمن اعتراض به رای صادره شده اولیه از ادامه روند رسیدگی به پرونده کشته شدن فرزندشان انصراف دادند.


در بخشی از این نامه آمده است: « مدارک و مستنداتی که آقای بازپرس درپرونده گردآوری کرده‌اند نشان می دهد کلیه اعمال و افعالی که ازسوی متهم (اکبرتقی زاده ) درمورد ستار بهشتی انجام گرفته٬ عمد بوده زیرا وی نه ازنگاه قانون حق بازجویی وشکنجه برای گرفتن اقرار داشته و نه حق نگهداری مشاروالیه دربازداشتگاه پلیس فتا را داشته است. همچنین گزارش خانم دکترمبارکی ازکالبد شکافی بدن ستار بهشتی به آقای دکتر ضیایی رئیس تالار تشریح بطورکامل نشان میدهد که خونریزیهایی درکبد، کلیه، ریه و از همه مهم تردر زیر پروانه مغز رخ داده که همه در اثر ضربه‌های مهلک و لگدهایی بوده که هنگام گرفتن اقرار از سوی متهم پرونده به بدن این شیر مرد جوان فرودآمده و به دلیل نرسیدن اکسیژن کافی به اندامهای خونریزی داده شده٬ منجربه مرگ وی گردیده است؛ اما مقامات قضایی تشخیص قتل شبه عمد دادند تا با دیه خون جوان ناکاممان پایمال شود اما ازآنجا که ما اولیاء دَم ستاربهشتی قصد فروش خون فرزندمان را به پول نداریم لذا از شکایت به این دلیل اجتناب می ورزیم که متوجه گشته ایم دستهایی درکارند تا خون جوان بیگناه وناکاممان را پایمال کنند که تا حال چنین کردند...» 

آتش بس پایان یافت؛ کشته شدن یک کودک دیگر در حملات اسرائیل به غزه

Posted: 08 Aug 2014 05:51 AM PDT

  جرس: وزارت بهداشت فلسطین با صدور بیانیه ای از کشته شدن یک کودک خردسال فلسطینی در حملات امروز اسرائیل به غزه خبر داد.  

 


به گزارش خبرگزاری مهر، منابع فلسطینی از آغاز مجدد حملات هوایی و توپخانه ای رژیم صهیونیستی به غزه خبر می‌دهند.

 

حملات توپخانه‌ای و هوایی ارتش رژیم صهیونیستی علیه غزه با دستور "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر رژیم اسرائیل علیه غزه مجدد از سر گرفته شد.


آتش‌بس ۷۲ ساعته پیشنهادی از سوی مصر جمعه ساعت هشت پایان یافت، هرچند مصر خواستار تمدید آتش‌بس تا ۱۲۰ ساعت شده بود.

 

در پی آغاز مجدد حملات رژیم اسرائیل به غزه تاکنون ۱۴ فلسطینی دیگر زخمی شده‌اند.

 

بنا بر این گزارش، منابع فلسطینی همچنین از بمباران مجدد برخی بیمارستان‌های غزه توسط جنگنده‌های اسرائیل خبر می‌دهند.

 

این در حالی است که حملات موشکی از نور غزه به شهرک‌های اسرائیل همچنان ادامه دارد.

 

یک مقام بلندپایه حماس صبح امروز تاکید کرد به سبب پایبند نبودن اسرائیل به شروط مقاومت، گروههای فلسطینی تصمیم به عدم تمدید مهلت آتش‌بس در غزه گرفتند.


یک مقام بلندپایه حماس پس از پایان نشست‌های طولانی با میانجیگری مصر در قاهره در سخنانی تاکید کرد: پس از عدم موافقت اشغالگران صهیونیست با مطالبات گروه‌های فلسطینی، ما با تمدید آتش‌بس در غزه بر اساس شروط اسرائیل، موافقت نمی‌کنیم.

 

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد: شمار کشته شدگان در غزه به یک هزار و ۸۹۳ نفر رسیده است که شامل ۴۳۲ کودک، ۲۴۳ زن و ۸۵ فرد کهنسال نیز می‌شود.

 

همچنین شمار زخمی‌ها نیز به ۹ هزار و ۸۰۶ نفر رسیده که دو هزار و ۹۷۹ نفر از آن‌ها کودک و یک هزار و ۹۰۳ نفر دیگر زن هستند.

 

*هیئت اسرائیل مذاکرات قاهره را ترک کرد

 

در همین حال منابع موثق در قاهره اعلام کردند: هیئت اسرائیلی که برای حضور در مذاکرات آتش‌بس به مصر سفر کرده بود، این مذاکرات را ترک کرده است.

 

 

این گزارش می‌افزاید امروز و با پایان آتش‌بس بیش از ۱۷ فروند موشک از سوی گروههای مقاومت به سوی اسرائیل شلیک شده است.

 

در اسرائیل دستور بازگشایی مجدد پناهگاه‌ها را صادر شده است.

 

این در حالی است که بسیاری از شهرک‌نشینان اسرائیلی که در اطراف غزه زندگی می‌کنند، تاکنون نپذیرفته‌اند به منازل خود بازگردند.

 

منابع اسرائیل صبح امروز از تأخیر پیش آمده در پرواز هواپیماها از فرودگاه بن گوریون به علت نگرانی از سقوط موشک‌های گروه‌های مقاومت فلسطین خبر می‌دهند.

 

در پی نگرانی از حملات موشکی گروههای مقاومت فلسطینی همزمان با پایان مهلت آتش بس که به سبب بی‌اعتنایی تل آویو به خواسته‌های مقاومت تمدید نشد، پروازهای هوایی در فرودگاه بن گوریون با تأخیر انجام می‌شود.

 

از طرفی تحلیلگر نظامی کانال 10 تلویزیون اسرائیل با منتفی دانستن آغاز مجدد حملات زمینی علیه غزه، افزود: اسرائیل در حملات مجدد به غزه از نیروی هوایی خود استفاده خواهد کرد.

 

در همین حال، برخی از وزیران کابینه این کشورخواستار خروج هیئت این رژیم از مذاکرات آتش بس در قاهره و از سرگیری حملات علیه نوازغزه شدند.

گزارشی از دیدگاه حاكم بر مطبوعات نسبت به دولت یازدهم و دولت‌های گذشته

Posted: 08 Aug 2014 05:51 AM PDT

جرس: با روی کار آمدن دولت یازدهم که با شعار تدبیر و امید کار خود را آغاز کرد، بسیاری از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران انتظار داشتند تا فضای مطبوعات و فعالیت کار روزنامه‌نگاری بهبود پیدا کند. این فضا درنهایت هرچند بهتر شد اما تا نقطه‌ی مطلوب هنوز فاصله‌ی زیادی وجود دارد.

 

کسری نوری‎، سردبیر روزنامه شهروند در گفتگو با ایلنا، معتقد است اگر به اجمال بخواهیم وضعیت مطبوعات را در دولت یازدهم بررسی کنیم باید بگوییم که وضعیت بهتر شده و بی‌انصافی است اگر فکر کنیم که تغییری صورت نگرفته است.

 

وی افزود: امروز مطبوعات دیگر از ناحیه دولت احساس خطر نمی‌کنند زیرا دولت تلاش می‌کند فضای موردنیاز مطبوعات برای فعالیت را تامین کند هرچند عملکرد دولت خالی از اشکال و انتقاد نیست.

 

نوری با اشاره به اینکه انتقاداتی که به دولت وارد است را از دو زاویه می‌توان مورد بررسی قرار داد، گفت: بخشی از کاستی‌های امروز به درون دولت بازمی‌گردد و بعضی به سیاستهای اعمال شده از سوی دولت. بعضی هم به مسائلی که نهادهای دیگر به وجود می‌آورند و یا مشکلاتی که بر سر راه دولت قرار می‌دهند، مربوط است.

 

وی ادامه داد: در دولت مهم‌ترین مسئله‌ای که انتظار می‌رود با سیاستهای دولت یازدهم حل شده باشد، مسئله بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران است. هرچند دولت شخص رئیس جمهور و وزیر ارشاد تمایل دارند که قفل انجمن صنفی را بردارند و این انجمن باز شود اما همچنان باموانعی از بیرون از دولت مواجه هستند.

 

نوری افزود: هرچند دولت تمام تلاش خود را برای حل این مشکل انجام می‌دهد اما باید این تلاش‌ها به سمتی حرکت کند که مشکل کاملا حل شود زیرا این بحث یکی از خواسته‌های جدی اهالی رسانه‌ها و مطبوعات است.

 

سردبیر سابق روزنامه ایران افزود: مشکلی دیگری که امروز وجود دارد و بخشی از آن به دولت بازمی‌گردد بحث تعامل دولت با نهادهایی است که در مسیر مطبوعات موثر و دارای منافع هستند. دولت امروز هرچند فشار خودش را از روی مطبوعات برداشته اما در بسیاری از حوزه‌هایی که خارج از کنترل دولت است این فشار‌ها وجود دارد و راهکارهای دولت نتوانسته برای این قضیه راهگشا باشد.

 

وی ادامه داد: هرچند دولت به دنبال تعامل با نهادهای مختلف است اما نباید فراموش کنیم که قطعا گروهی با فشار آوردن بر رسانه‌ها به دنبال تقابل دولت و رسانه‌ها هستند زیرا در کشور رقابت سیاسی به صورت جدی وجود دارد و بخشی از طرفین درگیر در این رقابت سیاسی خیلی خودشان را مقید به رعایت مسائل اخلاقی نمی‌دانند و همه‌گونه کارشکنی انجام می‌دهند.

 

بهروز بهزدای، جانشین مدیر مسئول و عضو شورای سیاستگذاری روزنامه اعتماد نیز اعتقاد دارد که امروز بیشتر مشکلات به دلیل رفتارهایی است که دولت قبل در حوزه یارانه‌ها انجام داده است.

 

بهزدای با اشاره به رفتار دولت دهم و یازدهم با مطبوعات گفت: رفتار دولت احمدی‌نژاد با مطبوعات به اندازه‌ای بد بود که اشکلات این رفتار را این روز‌ها کاملا به چشم می‌بینیم این رفتار حتی در ۴ ساله دوم دولت احمدی‌نژاد بسیار بیشتر شد و با انتصاب افرادی که سر سازگاری با مطبوعات نداشتند ضربه بزرگی به مطبوعات وارد شد.

 

وی ادامه داد: هر چند در۴ سال اول حساسیت‌ها بسیار بالا نبود اما در ۴ سال دوم فشار‌ها بر مطبوعات به حدی زیاد شد که ما حتی شاهد مشکلاتی همچون سانسور رسمی و دستوری بودیم و بسیاری از روزنامه‌ها مانند روزنامه اعتماد در همین دوران تعطیل شد عملکرد افرادی همچون محمدعلی رامین در این دروه بسیار بد بود و برای بسیاری از روزنامه‌نگاران بسیار غیرقابل تحمل بود.

 

بهزادی ضربه‌ای را که عملکرد دولت احمدی‌نژاد به مطبوعات وارد کرد، دامنه‌دار دانست و افزود: به دلیل آن رفتار‌ها ما امروز شاهد هستیم که نظم و نظام مطبوعات امروز از بین رفته و بخشی از فرهنگ مطبوعات ما دستخوش تغییر شده و از ریل خود خارج شده است.

 

وی ادامه داد: تعطیلی مطبوعات در دولت نهم و دهم نه تنها به بیکاری بسیاری از اهالی رسانه منجر شد بلکه انقطاع بزرگی در بحث انتقال تجربه روزنامه‌نگاران پیشکسوت به نیروهای دیگر به وجود آورد. به طور مثال خبرگزاری ایرنا (جمهوری اسلامی ایران) که یکی از مهم‌ترین خبرگزاری‌ها است در دولت احمدی‌نژاد اکثر نیروهای تخصصی خود را از دست داد و افراد غیرحرفه‌ای و غیرتخصصی در این خبرگزاری به روی کار آمدند یا در روزنامه ایران که تا دهه ۸۰ یکی از بهترین روزنامه‌ها بود، نیروهای حرفه‌ای با فشار زیادی روبرو بودند.

 

بهزادی با اشاره به اینکه بخشی از مشکلاتی که امروز دولت روحانی با آن مواجه است، ترک نیروهای حرفه‌ای از فضای مطبوعات است، گفت: در دولتهای گذشته فشار به مطبوعات از دو جناح وارد می‌شد از یک طرف قوه قضاییه و دستگاه قضایی بود و از طرف دیگر هیات نظارت بر مطبوعات و معاونت مطبوعاتی این فشار را وارد می‌کرد.

 

وی ادامه داد: در دولت یازدهم ارشاد و خود بدنه دولت تلاش دارد که این فشار حداقل از جانب وزارت ا رشاد و مجموعه دولت روی مطبوعات وارد نشود اما باید بدانیم که بخشی از فشارهایی که امروز بر مطبوعات وارد می‌شود خارج از بدنه دولت است.

 

بهزادی افزود: البته باید اذعان کرد که امروز دست مطبوعات در انتشار اخبار نگارش تحلیل‌ها باز‌تر شده و ترس ونگرانی نسبت به گذشته دربین اهالی مطبوعات کمتر شده است.

 

بهزادی با اشاره به اینکه بهترین راهکار برای کم کردن فشار بر مطبوعات استفاده از راهکارهای قانونی است که در دست دولت است، گفت: مهم‌ترین کاری که معاونت مطبوعاتی می‌تواند انجام دهد این است که نظام جامع رسانه‌ای و مطبوعاتی را با استفاده از اهرم‌های قانونی سریعا به مجلس و دولت ارائه و تصویب کند.

 

وی با اشاره به اینکه امروز مشاغلی همچون پزشکان و مهندسان با تاسیس نظام‌های مهندسی و پزشکی بسیاری از مشکلات را حل کرده‌اند، گفت: می‌توان با تصویب نظام جامع رسانه‌ای و مطبوعاتی تمام فعالیتهای حوزه رسانه را از صدر تا ذیل ساماندهی کرد و مطبوعات باید از گرفتن مجوز تا بررسی تخلفات در قالب این نظام فعالیت کند.

 

بهزادی با اشاره به اینکه تصویب این نظام و اجرایی شدن آن به امنیت شغلی مطبوعات کمک شایانی می‌کند، گفت: با این نظام می‌توان به سمتی حرکت کرد که اگر مشکلی در مطبوعات وجود دارد نمایندگانی از نظام صنفی به این مشکلات رسیدگی کنند و اینگونه نباشد که همه تخلفات به قوه قضاییه و بروکراسی‌های ادرای کشیده شود.

 

علیرضا خانی، سردبیر روزنامه اطلاعات نیز معتقد است دولت قد کمک به مطبوعات را دارد اما دستش بسته است.

 

خانی با اشاره به اینکه بین دولت فعلی با دولت قبل تفاوتهای زیادی در رفتار با مطبوعات دیده می‌شود، افزود: دولت جدید همراهی بهتر و بیشتری با روزنامه و مطبوعات و رسانه‌ها دارد اما دستش در کمک به رسانه‌های نسبت به دولت قبل بسته‌تر است.

 

وی ادامه داد: فشار به مطبوعات در دولت قبل نسبت به دولتهای گذشته بسیار کمتر شده و قطعا فضای بازتری را برای مطبوعات شاهد هستیم.

 

کامبیز نوروزی، حقوقدان و استاد روزنامه‌نگاری نیز معتقد است: در فرایند توسعه مطبوعات در کشور اعتقادی به حرکت سریع ندارم و اینکه یکباره اتفاق بزرگی بیفتد انتظار بجایی نیست. علت هم این است که توسعه مطبوعات مثل توسعه سایر پدیدهای دیگر اجتماعی و سیاسی و فرهنگی یک روند تدریجی است.

 

وی ادامه داد: ما در طول تاریخ مطبوعات ایران ۴دوره داشتیم که مطبوعات به یک رشد انفجاری رسیدند اما ناگهان برچیده شدند. رشد مطبوعات نیازمند زیرساخت‌هایی است که در این یک سال با وجود آنکه دولت تغییر کرده، رخ نداده است هرچند شخصا انتظار این را نداشتم که اتفاقات بزرگی بیفتد و در روند فعالیت مطبوعات از سوی دولت تغییر چندانی مشاهده نمی‌شود.

 

وی ادامه داد: اگرچه وزیر ارشاد و ریس جمهور با روزنامه‌نگاران خوب برخورد می‌کنند و روزنامه‌نگاران نیز از ایشان استقبال می‌کنند اما اتفاق برجسته‌ای وجود ندارد هرچند قدری تحرک فضای مطبوعاتی افزوده شده است.

 

وی درباره اینکه آیا فشار به مطبوعات کمتر شده یا خیر گفت: دستگاههای نظارتی مطبوعات منحصر به دولت نیست و قوه قضاییه هم جز دستگاههای نظارتی بر مطبوعات است. روابط بین دولت و مطبوعات و بخصوص روزنامه‌نگاران در دوره گذشته روابط گرمی نبود و روابط با حسن تفاهم همراه نبود و نه رئیس جمهور گذشته و نه دولت گذشته هیچکدام نظر مساعد روزنامه‌نگاران را جلب نکرده بودند و نگاه‌ها با تردید همراه بود.

 

وی ادامه داد: برای بررسی وضعیت روزنامه‌ها چند شاخص داریم که می‌توان آنها را بررسی کرد مانند تعداد پروانه‌هایی که صادر شده، تعداد مجوزهای که لغو شده است. هر چند در این چند شاخص چندان تفاوتی مشهود نیست اما در حال حاضر روزنامه‌نگاران نگاه مثبتی دارند البته این حسن تفاهم بیشتر از طرف روزنامه‌نگاران است.

 

نوروزی در پاسخ به این سوال كه آیا باید مطبوعات از دولت حمایت کنند یا خبر گفت: اینکه دولت باید به نشریات موافق بیشتر برسد و یا به نشریات مخالفش حمله کند را قبول ندارم. فضای رسانه‌ای کشور محصول انواع رقابتهای سیاسی فرهنگی اجتماعی بین رسانه‌ها است. من هیچ ایرادی نمی‌بینم که یک روزنامه شدید‌ترین انتقادات را به دولت بکند یا شدید‌ترین طرفداری را از دولت بکند. هر دوی این‌ها حق اساسی دارند که آنچه را که دوست دارند و اعتقاد دارند بنویسند مشروط بر آنکه توهین و نشر اکاذیب نکنند و اخلاق رسانه‌ای را رعایت کنند.

 

وی حمایت دولت را موثر دانست و افزود: کار رسانه بیش از انکه وابسته به حمایت دولتی باشد وابسته به توانایی خوب رسانه‌ها است پس دولت نمی‌تواند به صرف دادن پول نشریه خوبی راه‌اندازی کند.

 

نوروزی افزود: اگر فضای طبیعی رسانه‌ای در کشور وجود داشته باشد نیازی به این نیست که دولت رسانه برای خودش تاسیس کند و هرچند موفق هم نمی‌تواند باشد اصلا دولت نیازی ندارد که روزنامه داشته باشد و فقط باید یک ارگان اطلاع رسانی داشته باشد.

 

وی ادامه داد: دولت باید فضای ارتباطی خودش را با روزنامه‌نگاران برقرار و تقویت کند و اگر این کار را بکند قطعا موفق است اما متاسفانه دستگاههای اجرایی و وزارتخانه هنوز تابع‌‌ همان فرهنگی هستند که با روزنامه‌نگاران با فاصله برخورد می‌کنند در حالی که اگر دولت گردش اطلاعلات را بیشتر و راحتر کند، فضای وفاق و همدلی بین روزنامه‌نگاران و دولت بیشتر می‌شود زیرا دولت برای گفتن حرف خودش نیاز دارد که از طریق روزنامه‌ها سخن بگوید.

 

وی با اشاره به اینکه نگاه کلی روزنامه‌نگاران و اهالی رسانه به دولت فعلی مثب‌تر از دولت قبل است، افزود: البته که روزنامه‌نگاران نیز نگاه مثبتی به دولت دارند و انتظار دارند که پاسخ متقابلی از دولت بگیرند و دفتر رسانه‌ای دولت باید با روزنامه‌نگاران تعامل و همدلی بیشتر انجام بدهد.

 

وی با ذکر بعضی بی‌سلیقگی‌ها در رفتار دولت با رسانه‌های افزود: مثلا این گردهمایی که با حضور رئیس جمهور و نمایندگان رسانه‌ها بود بسیار بد برگزار شد و بدنه روزنامه‌نگاری کشور در این مراسم غایب بودند.

 

وی با اشاره به نقش دولت در حل مشکلات اهالی مطبوعات گفت: مسئله اساسی که دولت باید مدنظر قرار دهد بیش از ۲۰مسئله است که یارانه‌ها در رده بیستم قرار دارد. مسائلی همچون امنیت شغلی خبرنگاران، مدیران مسئول و صاحبان امیتاز، تشکل صنفی روزنامه‌نگاران تفسیر قانون مطبوعات از جمله مسائل مهم است.

 

نوروزی نقش دولت را در تفسیر قانون مطبوعات مهم دانست و اضافه کرد: بخشی از قانون مطبوعات از سوی دولت با آیین‌نامه اجرای قابل تغییر و تعدیل است و این وظیفه قوه مجریه است که این کار را بکند مثلا تبصره ماده ۱۲ قانون مطبوعات درباره اختیارات هیات نظارت برای تعطیلی مطبوعات نیازمند آیین‌نامه اجرایی است و دولت می‌تواند این بند را به نفع روزنامه‌نگاران تفسیر و اجرا کند زیرا این تبصره امنیت شغلی مطبوعات را به خطر می‌اندازد.

 

وی ادامه داد: بحث بیمه‌ها و انواع بیمه‌های مربوط به حرفه روزنامه‌نگاری، شناسایی شغل روزنامه‌نگاری به عنوان سخت و زیان‌آور بودن، ارتقای سطح زیرساخت‌های انتشار و توزیع مطبوعات، تسهیل دسترسی همه مردم به روزنامه‌ها در کشور همگی بسیار مهم هستند. هنوز توزیع روزنامه در ایران بسیار ناقص است و سیستم توزیع و انتشار به شکلی است که شاید نیمی از جمعیت ایران از دایره توزیع خارج هستند و روزنامه نمی‌خواند و همین امر لطمه زیادی به اقتصاد مطبوعات می‌زند.

 

بیژن مقدم، مدیر مسئول و سردبیر روزنامه جام جم نیز می‌گوید: وضعیت مطبوعات در دولت جدید نسبت به دولت قبل در حوزه‌های زیرساختی هیچ تغییری نکرده و در حقیقت بخش‌هایی که مطبوعات دچار مشکل هستند مثلا در صنعت چاپ یا حل مشکل کاغذ یا رشد تیراژ مطبوعات اتفاق خاصی نیفتاده و شبکه‌های توزیع بهتر نشده است.

 

وی ادامه داد: فضای جدیدی برای مطبوعات بوجود نیامده و همیشه وضعیت اینگونه بوده است. اینکه می‌گویند فشار از روی مطبوعات برداشته شده درست نیست زیرا در دولت قبلی تعدادی مطبوعات تعطیل شدند و در این دولت نیز تعطیل شده است و رفتار هیات نظارت تغییری نکرده است و در همین یک سال تعدای از نشریات تعطیل شدند.

 

وی ادامه داد: خود فعالان رسانه و اهالی مطبوعات فقط کمی احساس راحتر دارند و تصور می‌کنند که فضا بهتر شده است.

 

مقدم افزود: اشکال کار اساسی دولتها در قبال مطبوعات این است که معمولا همه آن‌ها می‌گویند که ما از انتقاد استقبال می‌کنیم و آزادی مطبوعات حتما باید باشد و در مقام بیان همه یک حرف می‌زنند در عمل اما شاهد هستیم که رفتار‌ها از ادعا متفاوت است حتی در قبال نقد‌ها هم این ناشکیبایی بروز پیدا می‌کند.

 

میر مسئول روزنامه جام افزود: دولت باید بگوید که نگاه من درقبال مطبوعات چیست بعد یک دفتر حقوقی تشکیل دهد و به زیرمجموعه‌های خود بگوید اکر کسی شکایتی از روزنامه‌ای دارد باید ابتدا این شکایت در دفتر حقوقی مطرح شود و بعد به مراکز قضایی در صورت نیاز ارسال شود.

 

وی تاکید کرد كه دولت نباید خود رسانه تاسیس کند. او افزود: دولت رسانه‌های خوبی دارد به شرطی که از این رسانه‌ها حمایت کند و مشکلات ان را حل کند اگر این موارد درست استفاده شود دولت نیاز ندارد که ۱۰۰ روزنامه داشته باشد و یک روزنامه قوی بسیار بهتر از ۱۰۰ رسانه است.

 

مفدم افزود: اینکه دولت بخواهد با رفتارهای تبعیض‌آمیز فقط دوستانش را تقویت کند بعد دیگران را به حساب نیاورد یا آن‌ها را زمین بزند درست نیست هرچند در دولتهای گذشته نیز همیشه این مسئله مطرح بوده است و همه دولت‌ها اینگونه رفتار می‌کردند. این رفتار در دولت قبل هم بود و مثلا بحث آگهی‌های فقط به یک روزنامه به صورت تبعیض‌آمیز داده می‌شد هدف این بود که بقیه روزنامه‌ها رشد نکنند و سه سال طول کشید تا مسئله حل شد.

هاشمی رفسنجانی: در دنیای امروز نمی‌توان خبری را سانسور کرد

Posted: 08 Aug 2014 05:51 AM PDT

جرس: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با صدور پیامی روز خبرنگار را تبریک گفت.

 

به گزارش ایلنا، در بخشی از این پیام آمده است: در دنیای فراصنعتی امروز که همه ابزار اطلاع‌رسانی با پیشرفته‌ترین تکنولوژی ساخته شده‌اند، نمی‌توان خبری را کتمان و یا سانسور کرد.

 

متن کامل پیام اکبر هاشمی رفسنجانی به مناسبت روز خبرنگار بدین شرح است:

 

خبرنگاری، شغل شرافتمندانه‌ای است که رسالت بزرگی را بر دوش خبرنگاران می‌گذارد. این گروه که تمام همتشان ارتقای اطلاعات در جوامع است، نمی‌گذارند جامعه در بی‌خبری بماند و با رشد آگاهی مردم، باعث تسریع حرکت قافله انسانی به سوی قله‌های دانش و علم و در نتیجه پیشرفت و سعادت می‌شود.

توجه داشته باشیم که خبرنگاری با خبرسازی تفاوت دارد، خبرسازی که متأسفانه در کنار رشد نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اطلاع‌رسانی درست، در حال اشاعه در جامعه می‌باشد، بر پایه دروغ و شایعه استوار است و نمی‌تواند منبع و مرجع باشد، اما می‌بینیم که بسیاری از بوق‌های استعماری و استبدادی برای جبران عدم اعتماد مردم، به دروغ‌گویی و خبرسازی روی آورده و نمی‌دانند آنچه باعث افزایش رویگردانی مردم از آنان شده، همین حالت است.

در دنیای فراصنعتی امروز که همه ابزار اطلاع‌رسانی با پیشرفته‌ترین تکنولوژی ساخته شده‌اند، نمی‌توان خبری را کتمان و یا سانسور کرد. عصر انفجار اطلاعات است و هر حادثه‌ای که در هر گوشه این جهان اتفاق بیفتد، خیلی سریع با عبور بر شهپر اطلاع‌رسانی به اقصی نقاط جهان می‌رسد و حتی اخیراً در کنار خبر، تصاویر و فیلم آن نیز مخابره می‌شود. مانند تصاویری که در زمان هجوم ارتش اشغالگر اسرائیل به غزه از جنایات و کشتار صهیونیست‌ها پخش شد و به دنبال آن ادعای مظلومیّت کذایی گروه افراطی یهودی که بر اثر مظلوم نمایی و تبلیغات غرب حاصل شده بود، بر باد رفت.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم، اینکه هر چقدر دایره خبرسازی و کتمان حقایق گسترده‌تر باشد، به همان اندازه محدوده اعتماد مردم به مسئولان و رسانه‌های داخلی کم و توجه آنان به رسانه‌های خارجی زیاد می‌شود. نباید بگذاریم خبرهای مربوط به کشور ایران را دیگران به اطلاع مردم ما برسانند، مخصوصاً که می‌دانیم آنان اهداف خاص خود را در چیدمان کلمات در خبرها دارند و اگر ما واقعیت‌ها را براساس حقیقت محض بگوییم، مردم نیز از آنان روی برمی‌گردانند. به هر حال روز خبرنگار فرصت بسیار خوبی است تا من به عنوان مسئولی که در طول ۳۰ سال در سفر و حضر با آنان همراه بوده‌ام، از همه خبرنگاران تشکر کنم و بر روح بلند خبرنگاران شهید درود فرستم که خون پاکشان علاوه بر ارزش شهادت، در راه افزایش آگاهی مردم به زمین ریخته شد.
 

اظهار امیدواری انجمن دفاع از آزادی مطبوعات برای آزادی خبرنگاران بازداشتی

Posted: 08 Aug 2014 05:21 AM PDT

 جرس: سخنگوی انجمن دفاع از آزادی مطبوعات در روز خبرنگار نسبت به آزادی خبرنگاران بازداشت شده اظهار امیدواری کرد و همچنین با اشاره به شرایط غزه، عراق و سوریه، خواستار تضمین جان روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در مناطق پرخطر شد.  

 

عباس صفایی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: انجمن دفاع از آزادی مطبوعات با تاکید بر تضمین حق گردش آزاد اطلاعات و حق کسب خبر برای خبرنگاران، ضمن اظهار تاسف از دستگیری و بازداشت روزنامه‌نگاران و خبرنگاران و با امید به اینکه اصلاح قوانین در کشور موجب حذف مجازات‌های سخت‌گیرانه و بازداشت روزنامه‌نگاران شود، گفت: تا رسیدن به این مطلوب معتقدیم که مسئولان باید حقوق دفاعی متهمان مطبوعاتی و رسانه‌ای را محترم بشمارند و طبق اصول حقوقی و مقررات آیین‌ دادرسی با آنان رفتار شود.

 

وی افزود: اگرچه تحقیقات مقدماتی درمورد بازداشت‌شدگان به موجب قانون، غیرعلنی و سری است، لیکن در حد امکان و برابر مقررات قانون اطلاع‌رسانی شایسته، به خانواده‌ها به ویژه خانواده‌های صبا آذرپیک و رضاییان و دیگر خبرنگاران توقیف‌شده اطلاع‌رسانی شود.

 

این سخنگو اظهار کرد: انجمن دفاع از آزادی مطبوعات ضمن سپاس از زحمات و تلاش‌های مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مسئولان دولتی در راستای حل و فصل این مسائل و اطمینان یافتن از اینکه قانون نسبت به بازداشت‌شدگان اعمال می‌شود، امیدواریم به زودی شاهد آزادی آنان باشیم.

 

صفایی‌فر عنوان کرد: ۱۷ مرداد روز خبرنگار، یادآور حرفه‌ی پر خطر و سخت راویان خبر است که ضمن تبریک به همه همکاران روزنامه‌نگار و خبرنگار در رسانه‌های جمعی، یاد و خاطره شهدای رسانه و مطبوعات را گرامی می‌داریم. فرصت را مغتنم شمرده و یادآوری می‌کنیم که به موجب معاهدات بین‌المللی در مناطق پر خطر نیروهای نظامی و درگیر، متعهدانه از جان خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حفاظت کرده و زمینه‌های لازم را برای اطلاع‌رسانی و گردش آزاد اخبار و اطلاعات فراهم آوردند و هرگونه تضییع حق مغایر با موازین حقوقی و تعهدات بین‌المللی است؛ بنابراین نگرانی عمیق خود را نسبت به وضعیت موجود در غزه اعلام کرده و خواستار پایان دادن به مشکلات بر سر راه وظایف حرفه‌ای رسانه‌ها و خبرنگاران در منطقه‌ایم.

 

او ادامه داد: ما معتقدیم رژیم اسرائیل مسئول نقض مکرر حقوق بنیادین بشری و از جمله حقوق حرفه‌ای روزنامه‌نگاران است و کشته شدن بیش از ۱۱ خبرنگار، ۲۵ زخمی بستری و هشت زخمی سرپایی و بمباران هدفمند چهار رسانه خبری در منطقه، از جمله اقدامات انجام شده است که مغایر با معاهدات بین‌المللی به شمار می‌آید؛ لذا از سازمان ملل متحد یونسکو و مجامع حامی حقوق خبرنگاران انتظار داریم نسبت به تضمین جان روزنامه‌نگاران و خبرنگاران در مناطق پر خبر اقدام لازم به عمل آورند. این وضعیت در عراق به دست نیروهای داعش و سوریه نیز تکرار شده است.

 

صفایی‌فر در پایان خاطرنشان کرد: انجمن دفاع از آزادی مطبوعات امیدوار است جهانی عاری از خشونت مبتنی بر صلح با گردش آزاد اطلاعات همراه باشد و آزادی اطلاعات برای همه باشد و روزنامه‌نگاران نیز بتوانند به صرف آگاهی دادن و دانایی در جوامع خود نقش موثر ایفا کنند. همچنین امیدواریم که ان‌شاء‌الله شاهد آزادی هر چه سریع‌تر خبرنگاران بازداشت شده در کشور و رفع توقیف مطبوعات باشیم. 

 

علیزاده طباطبایی: دو پرونده صبا آذرپیک باید هر چه سریع‌تر تجمیع شوند

Posted: 08 Aug 2014 05:21 AM PDT

 جرس: سیدمحمودعلیزاده طباطبایی آخرین وضعیت پرونده‌های صبا آذرپیک، میرزایی‌حکمتی، مهدی هاشمی، عبدالحسین هراتی و حسین نورانی‌نژاد را تشریح کرد. 


این وکیل دادگستری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره پرونده «صبا آذرپیک»، اظهار کرد: این موکلم دو پرونده دارد و پرونده اول وی با عنوان اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام و نشر اکاذیب تشکیل شده که مربوط به سال 89 است و این پرونده با صدور کیفرخواست به شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران ارسال شده است ولی هنوز دادگاه تصمیمی در خصوص پرونده موکلم اتخاذ نکرده است.



وی افزود: پرونده دیگر خانم آذرپیک در مرحله تحقیقات مقدماتی و در دادسراست که از اتهامات موکلم در این پرونده اطلاعی ندارم و بنده معتقدم که باید هر چه سریعتر این دو پرونده با هم تجمیع شوند.



علیزاده‌طباطبایی درباره آخرین وضعیت پرونده «حسین نورانی‌نژاد» دیگر موکلش اظهار کرد: موکلم به 6 سال حبس محکوم شده بود که تقاضای تجدید نظر نسبت به رای صادره از شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی را ارایه دادیم و اکنون پرونده موکلم به شعبه 36 دادگاه تجدیدنظر ارسال شده است.



وی در مورد پرونده «امیر میرزایی حکمتی» که با حکم دادگاه انقلاب به 10 سال حبس محکوم شده است، گفت: درخواست اعاده دادرسی برای رسیدگی مجدد به پرونده را به دادسرا ارائه کردیم و پیش از ارسال پرونده به دیوان عالی کشور نقایص آن برطرف شد و اکنون منتظر تعیین شعبه از سوی دیوان عالی کشور هستیم.



علیزاده طباطبایی همچنین درباره آخرین وضعیت پرونده «عبدالحسین هراتی» دیگر موکلش نیز اظهار کرد: در حال حاضر منتظر تعیین وقت جلسه برگزاری دادگاه موکلم هستم.



وکیل مدافع «مهدی هاشمی» از برگزاری جلسه بعدی دادگاه این موکلش اظهار بی اطلاعی کرد.  

 

معاون وزیرارشاد: لغو کنسرت‌ها موردتایید مانیست

Posted: 08 Aug 2014 03:33 AM PDT

جرس: معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تفکیک جنسیتی در برنامه هایی نظیر کنسرت ها گامی است به سمت دور شدن خانواده ها از انس و الفتی که ممکن است در سایه برنامه های فرهنگی و هنری پدید آید.

 

به گزارش خانه ملت حسین نوش آبادی تفکیک جنسیتی در مراسم کنسرت برخی از شهرستان ها و در نتیجه لغو آن را مورد تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندانست و گفت: ما به دنبال تفکیک مراسم عمومی و خانوادگی نیستیم و از آنجایی مخاطبان اصلی سینما، تئاتر و کنسرت خانواده ها هستند، آنها نیز انتظار دارند ساعاتی را در کنار هم در این مکان ها بگذارنند.

 

معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تأکید کرد: اینطور نیست که برخی تصور کنند کنسرت محل اختلاط دختران و پسران مجردی است که در پی ایجاد اختلال در برنامه های هنری هستند بلکه اغلب مخاطبان خانواده ها هستند.

 

او گفت: تفکیک جنسیتی در برنامه هایی نظیر کنسرت ها گامی است به سمت دور شدن خانواده ها از انس و الفتی که ممکن است در سایه برنامه های فرهنگی و هنری پدید آید.

 

نوش آبادی در ادامه با تأکید بر این مطلب که تفکیک جنسیتی در کنسرت ها از سیاست های وزارت ارشاد نیست، گفت: در وزارت ارشاد همواره سعی بر این بوده است که در جهت تحکیم بنیان خانواده کار شود لذا جداسازی خانم ها و آقایان این امر را خدشه دار می کند.

 

او ادامه داد: اختلاط در کنسرت ها نه تنها مشکلی ندارد بلکه برای تحکیم خانواده ها امری مفید و ضروری است تنها در صورتی این امر امکان پذیراست که برای مثال مراسمی در دانشگاهی برگزار شود و به علت تجرد اکثریت شرکت کنندگان، تفکیک جنسیتی صورت گیرد.

 

معاون پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت: نباید برنامه هایی را که با نظارت و کنترل در حوزه فرهنگی و هنری و به صورت حاکمیتی برگزار می شود، دستخوش سلیقه ها و تصمیم گیری های فردی کنیم ضمن اینکه با تصمیمات جدید اتخاذ شده و اتفاقاتی که در برخی شهر ها افتاده نه موافق هستیم و نه اطلاعی از آن داشته ایم.

 

یونیسف: ۴۲۹ کودک فلسطینی در حملات اخیر غزه کشته شدند

Posted: 08 Aug 2014 12:19 AM PDT

 جرس: نماینده یونیسف در فلسطین اعلام کرد که در پی حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه دست کم ۴۲۹ کودک فلسطینی کشته شده و ۴۰۰ هزار کودک دیگر نیز از مشکلات روانی رنج می‌برند.    

 

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فلسطینی سما، "جان کونگی"، نماینده صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل (یونیسف) در فلسطین اعلام کرد که درگیری‌ها در غزه طولانی‌ترین و خونبارترین درگیری‌ در میان درگیری‌های اخیر بوده است، طوری که دست کم ۴۲۹ کودک فلسطینی در پی حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه کشته شده‌اند و همچنین بیش از یک چهارم ساکنان غزه طی این درگیری‌ها منازل خود را ترک کرده‌اند.

 

 

وی گفت: تعداد زیاد آوارگان در پناهگاه‌های سازمان ملل رساندن کمک‌های فوری به این را با مشکلات مواجه می‌سازد. همچنین به دلیل عدم رعایت نظافت آمار بیماری‌های پوستی و اسهال هر روز بیشتر می‌شود. همچنین ۵ / ۱ میلیون تن آب آشامیدنی سالم ندارند و قطعی برق بر خدمات رسانی به آوارگان تاثیر گذاشته است.

 

 

کونگی خاطرنشان کرد: حدود ۴۰۰ هزار کودک فلسطینی از بیماری‌های روانی از جمله دیدن کابوس‌ها در خواب رنج می‌برند و به حمایت روانی اجتماعی نیاز دارند.

 

 

کودکان نیمی از ساکنان غزه را که تعداد آن‌ها به ۸ / ۱ میلیون تن می‌رسد، تشکیل می‌دهند.

 

 

وی اظهار داشت: تلاش‌ها برای حل مشکلات جسمی و روانی کودکان فلسطینی و بازسازی زیر ساخت‌های ویران شده در غزه ماموریت بسیار مهمی است. 

 

اوباما اجازه انجام حملات هوایی علیه داعش در عراق را صادر کرد

Posted: 07 Aug 2014 10:12 PM PDT

جرس: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز پنج‌شنبه ۱۶ مرداد، (به وقت محلی) گفت به نیروهای نظامی آمریکا اجازه داده است تا علیه شبه‌نظامیان اسلام‌گرای افراطی مشغول پیش‌روی در عراق، در صورت نیاز برای جلوگیری از کشتار غیرنظامیان، وارد عمل شوند.

 

به گزارش رادیو فردا، اوباما گفته است «می‌توانیم با احتیاط و مسئولیت‌پذیری عمل کنیم تا جلوی کشتار احتمالی را بگیریم».


رئیس‌جمهوری آمریکا افزوده است «در نتیجه من اجازده داده‌ام در صورت نیاز برای کمک به نیروهای عراقی که مشغول مبارزه علیه شورش‌ها و حمایت از غیرنظامیانی که در آنجا گیر افتاده‌اند هستند، حملات هدفمندی هوایی انجام شود.»


گفته‌های رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی‌ست که پیشتر یکی از سخنگویان نیروهای پیشمرگه کردستان عراق، گفته بود هواپیماهای جنگی آمریکا روز پنجشنبه، مواضع نیروهای خلاف خودخوانده اسلامی (داعش) را در دو منطقه در شمال عراق بمباران کرده‌اند.


اما خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام رسمی آمریکا که نامش فاش نشده می‌گوید ایالات متحده «هنوز» چنین حملاتی را در عراق «انجام نداده است» ولی «آماده‌ایم تا حملات نظامی هدفمندی را زمانی که شرایط حکم به چنین کاری دهد، انجام دهیم».


سخنگوی نیروهای پیشمرگه از بمباران مناطق سنجار و گویر خبر داده بود.


این مناطق جایی‌ست که «ده‌ها هزار» شهروند عراقی، به ویژه گروهی بزرگ از اقلیت‌های ایزدی آن کشور، در پی حملات نیروهای داعش از خانه‌های خود گریخته و عملا در آن گیر افتاده‌اند.


باراک اوباما روز پنج‌شنبه گفت «وقتی ما با موقعیتی شبیه این در کوهستان روبه‌رو هستیم، در شرایطی که مردم بی‌گناه با خشونتی فاجعه‌بار روبه‌رو هستند، وقتی ما اجازه داریم -در این مورد درخواست دولت عراق- و وقتی ما امکان منحصر به فردی برای کمک به جلوگیری از کشتار را داریم، آنگاه بر این عقیده‌ام که ایالات متحده نمی‌تواند چشمان خود را ببندد».


ارتش عراق و نیروهای پیشمرگه در حال حاضر مشغول نبرد با شبه‌نظامیان «خلافت اسلامی» (داعش) هستند.


خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز پیشتر از قول کاخ سفید گفته بود که هواپیماهایی حامل بسته‌های مواد غذایی و کمک‌های اولیه برای اقلیت‌های گرفتار شده در مناطق کوهستانی شمال عراق‌، در راه این منطقه‌اند.


باراک اوباما بدون آنکه در مورد زمان حملات هوایی حرفی بزند گفته است آن کشور غذا و آب برای شهروندان پخش کرده است.


گزارش‌ها در عین حال حکایت از پیشروی سریع نیروهای داعش در شمال عراق به سمت مرکز استان کردنشین اربیل دارد.


خبرگزاری رویترز می‌گوید، عکس‌هایی که به دست این خبرگزاری رسیده است نشان می‌دهد جنگجویان داعش کنترل یک ایستگاه بازرسی در مرز منطقه شبه‌خودگردان اربیل را در دست گرفته‌اند و این ایستگاه فقط ۳۰ دقیقه با اربیل فاصله دارد.