جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


یونسی: دولت خود را سرگرم تخریب‌ها نخواهد کرد

Posted: 14 Aug 2014 04:19 AM PDT

جرس: دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها تاکید کرد: دولت باید پاسخ تخریب‌ها و نقدها را بدهد اما نباید خود را به این مسائل سرگرم کند. البته این دولت هم حواسش جمع است که به تخریب‌ها مشغول و سرگرم نشود.

 

به گزارش ایلنا،  یونسی در همایش اقوام و مشروطه که صبح امروز در کتابخانه ملی برگزار شد با حضور در جمع خبرنگاران در تشریح اهداف این نشست گفت: بررسی نقش اقوام در تحولات ایران مانند مشروطه از اهداف این نشست است. در زمان مشروطه، استبداد صغیر پیش آمد و شاه مجبور به فرار شد و این اقوام بودند که با حمایت خود از ایران دفاع کردند.

 

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌ها با یادآوری تاسیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی در دولت یازدهم تصریح کرد: در زمینه فرهنگی، تحقیقات نظری خوبی شده است، اما با کاهش تحقیقات میدانی روبرو هستیم که امیدواریم تاسیس این پژوهشکده این کمبود را برطرف کند.

 

یونسی با تاکید بر ضرورت وحدت اقوام ایرانی یادآور شد: افتخار می‌کنیم ملت ایران با اینکه در همسایگی با کشورهای سراسر آشوب قرار دارد، از امنیت کاملی برخوردار است که این امر در سایه وحدت اقوام رقم خورده است.

 

وی با اشاره به تلاش‌های دولت یازدهم برای استفاده از ظرفیت اقوام ایرانی خاطرنشان کرد: دولت یازدهم پیروزی خود را معلول آرای همه اقوام ایرانی می‌داند و پیروزی قاطع روحانی محصول رای قاطع آنها بود و آقای روحانی هم به آنها قول داده است در رفع مشکلاتشان پیش‌قدم شود و برنامه‌ریزی‌های دولت نیز در این جهت بوده است.

 

دستیار ویژه رئیس جمهور ادامه داد: سفرهای آقای رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان و دیگر مناطق محروم به این دلیل بوده است که روحانی به وعده‌های خود پایبند است. در حقوق شهروندی نیز مصر است که از حقوق ملت ایران حمایت کند و در خصوص اقوام مرزنشین ایرانی نیز برای رفع محرومیت آنها اولویت بیشتری قائل شود.

 

یونسی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، در خصوص ارزیابی خود از افزایش تخریب‌ها و هجمه‌ها نسبت به دولت در هفته اخیر بیان کرد: سه قوه با یکدیگر هماهنگ هستند و دعواهایی که در گذشته بین قوا وجود داشت، دیگر وجود ندارد و سه قوه تابع سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری هستند و اساس هم این است.

وی با بیان اینکه هر کس در انتقاد آزاد است، ابراز داشت: متاسفانه عده‌ای هم هستند که بیش از نقد عمل می‌کنند و دولت را تخریب هم می‌کنند. دولت باید هم پاسخ تخریب‌ها و هم پاسخ نقدها را بدهد، اما در عین حال نباید فراموش کند که وظیفه‌اش انجام ماموریت‌های اساسی است که به آن مکلف شده است و نباید خود را به این مسائل سرگرم کند. دولت هم حواسش جمع است که به این مسائل مشغول و سرگرم نشود.

 

دستیار ویژه رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار، درباره اینکه استیضاح‌کنندگان وزیر علوم می‌گویند عملکرد آقای فرجی‌دانا و وزرات علوم دولت یازدهم منجر به افزایش تجریه‌طلبی در دانشگاه‌ها شده است، عنوان کرد: ما این اتهام را به هیچ‌وجه قبول نداریم و در دانشگاه‌ها هم این موضوع را مشاهده نمی‌کنیم. 

پورمحمدی: به رای پرونده کرسنت اعتراض می‌کنیم/ بخش کمی از اموال بابک زنجانی داخل کشور است

Posted: 14 Aug 2014 03:59 AM PDT

جرس: وزیر دادگستری گفت: به حکم دادگاه بین المللی در مورد پرونده کرسنت اعتراض می‌کنیم زیرا امکان واخواهی وجود دارد. این پرونده در مرحله ابتدایی است و ما در حال پیگیری هستیم.  

 

گفتنی است؛ «کرسنت» قراردادی می باشد که بین شرکت اماراتی «کرسنت پترولیوم» با شرکت ملی نفت ایران در زمان تصدی بیژن زنگنه بر وزارت نفت منعقد شد.

 

به گزارش تسنیم، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری در جمع خبرنگاران در خصوص تخلف برخی کارخانجات لبنی در مورد استفاده از روغن پالم اظهار داشت: مسئولان دولتی اولین کسانی بودند که دراینه رابطه اطلاع‌رسانی کردند هر مجموعه‌ای که مشخص شود از این روغن استفاده معرفی می‌شود. جلوی محصولات ناسالم را می‌گیریم تا محصولات سالم به شکل سابق عرضه شود. دلیل اینکه قرار است از اول مهرماه استفاده از این روغن متوقف شود این است که تا این زمان برای تغییر وضعیت جایگزینی اقدامات انجام شود.


وی در پاسخ به سوالی در مورد اعلام حکم پرونده کرسنت و اینکه آیا ایران حق اعتراض به حکم دادگاه را دارد یا خیر گفت: به حکم دادگاه اعتراض می‌کنیم زیرا امکان واخواهی وجود دارد. این پرونده در مرحله ابتدایی است و ما در حال پیگیری هستیم.


وزیر دادگستری در خصوص تمدید حکم ریاست آملی لاریجانی به عنوان رئیس قوه قضائیه و نقاط ضعف و قوت عملکرد وی در دوره گذشته و همچین ناولویت‌ها برای دوره آینده اظهار داشت: قوه قضائیه مطالعات و آسیب‌شناسی زیادی در این خصوص انجام داده است همچنین نقطه ضعف را بازیابی و تبدیل به گزارش کرده است.


وی با بیان اینکه گزارش‌های مربوط به رهبری ارسال شده است گفت: برنامه یان دوره قوه قضائیه همانطور که در سیاست‌های مد نظر مقام معظم رهبری بود و توسط رئیس قوه قضائیه هم مطرح شده این بود که تدارک جدی دیده شده که آسیب‌ها و نقاط ضعف موجود کاهش یابد. عمدترین مسئله‌ای که ما در حال حاضر در خصوص آن در تلاش هستیم افزایش استحکام احکام قضایی است. سعی می‌کنیم با افزودن قضات؛ کارکنان و کادر قضایی از فشار پرونده‌ها کاسته شود.


وزیر دادگستری ارتقای دانش قضایی و افزایش نظارت‌های درون‌سازمانی قوه قضائیه را یکی دیگر از برنامه‌های محوری قوه قضائیه ذکر کرد و گفت: نظارت در قوه قضائیه ارتقاء یافته است بطوری که برخی قضات و کارکنان متخلف توبیخ، منفصل و حتی اخراج شده‌اند.


پورمحمدی با بیان اینکه پیشگیری از وقوع جرم یکی از اهداف جدی قوه قضائیه است گفت: اصلی‌ترین محور در بهبود فضای حقوقی قضایی کشور کاهش جرم و تخلف است اگر بتوانیم جرم و تخلف در کشور کاهش دهیم بلندترین گام را در بهبود و سلامت سیستم قضایی برداشته‌ایم.


وی ادامه داد: پیشگیری از وقوع جرم صرفا کار قوه قضائیه نیست و باید سایر قوا و دستگاه‌ها و حتی سازمانهای مردم‌نهاد باید در این زمینه به قوه قضاییه کمک کنند. هر چند قوه قضاییه گامی جدی در این زمینه برداشته است.
وی با بیان اینکه یکسری پیش‌بینی‌ها و قوانین در حال حاضر در تشخیص مصلحت در حال پیگیری اس تگفت: اگر این موضوعات تصویب شود گام بلندی برداشته‌ایم.


پورمحمدی همچنین در باره سرنوشت لایحه حمایت از حقوق کودک گفت: اتفلقا قوانینی بسیار قوی در حقوق کودک داریم و تلاش اول ما این است که این قوانین اجرا شود هر چند قانون مشخصی نداریم اما در قوانین مختلف به این موضوع پرداخته شده است نامه‌ای به مجمع تشخیص نظام فرستاده‌ایم تا برای مجموعه کودکان، نوجوانان یک سیاست کامل و کلی نگاشته شود. و پس از ارائه آن خدمت مقام معظم رهبری این سیاست کلی برای کودکان، نوجوانان و جوانان که سرمایه ملی ما هستند تدوین شود.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه فردی برای پرداخت بدهی کامل بابک زنجانی اعلام آمادگی کرده است گفت: از اینگونه ادعاها زیاد مطرح شده ولی ما از بررسی هیچ راهکاری ابایی نداریم و هر راهکاری را با جدید بررسی می‌کنیم اما به این موضوعات خوشبین نیستم.


پورمحمدی ادامه داد: سیستم اطلاعات و قضایی کشور در حال پیگیری و همکاری هستند و ما از رفتن به هر راهی که وجوه بیت‌المال برگردد دریغ نمی‌کنیم شاید تنها موضوعی که از ابتدای این دولت به صورت مستمر و متمرکز در سه قوه روی آن کار شده موضوع بابک زنجانی است. متاسفانه پول زیادی از کشور خارج شده و تنها بخش کمی از آن داخل کشور است.


وی در پایان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه آیا اخبار منتشر شده در باره جریمه 18 میلیارد دلاری ایران در پرونده کرسنت صحت دراد گفت: فعلا گام اول و مرحله اول است که باید تلاش‌اهی حقوقی را افزایش دهیم و درباره مبلغ نیز حرفی نمی‌زنیم.  

دو عکاس با شکایت مقام دولتی، به ۷۵ ضربه شلاق محکوم شدند

Posted: 14 Aug 2014 03:59 AM PDT

جرس: با شکایت دولت و بر اساس حکم اولیه شعبه 102 دادگاه عمومی قزوین دو تن از عکاسان قزوینی به اتهام "توهین" جمعا به 75 ضربه شلاق محکوم شدند.

 

به گزارش صدای قزین، یکی از عکاسان که با شکایت مشاور فرهنگی استاندار و رئیس سازمان میراث فرهنگی قزوین به دادگاه احضار شده بود، به صدای قزوین گفت: بر اساس حکم اولیه شعبه 102 دادگاه عمومی قزوین بنده با اتهام توهین به 25 ضربه شلاق محکوم شدم و عکاس دیگر نیز به همین اتهام به 50 ضربه شلاق محکوم شد.


به نظر می رسد این حکم به دلیل انتشار یادداشتی است که این دو درباره یکی از کتاب های مشاور فرهنگی استاندار نوشته بودند.این یادداشت باعث شد تا مشاور فرهنگی استاندار از این دو عکاس قزوینی شکایت کند. 

ديدار كمپين حمايت از شنگال و كوباني با حاكم شرع مردمي كردستان

Posted: 14 Aug 2014 03:59 AM PDT

جرس: بانيان كمپين دفاع از شنگال و كوباني با كاك حسن اميني حاكم شرع مردمي كردستان ديدار كردند.

 

به گزارش خبرگزاري ديدبان سازمان دفاع از حقوق بشر كردستان، در اين ديدار اين فعال ملي مذهبي گفت: اسلامي كه من ميشناسم با خشونت سازگار نيست، اسلام منطق صلح، عقلانيت و دوستي است و نشان دادن چهره ي خشونت آميز از اسلام جفا به آن است.

 

حاكم شرع مردمي كردستان در ادامه با تاكيد بر اينكه همدل و همراه كمپين حمايت از شنگال و كوباني است، افزود: اين كمپين كه بر مبناي نفي خشونت، مدارا و ترويج صلح است، بايستي به يك جنبش فراگير اجتماعي – مدني نفي خشونت در كردستان تبديل شود.

 

كاك حسن اميني با بيان اينكه تمامي سلايق و افكار مختلف بايد اين درد مشترك يعني مساله شنگال را فرياد زنند گفت: تمامي افراد و جريان هاي كردستاني فارغ از ايدئولوژي و اختلاف نگاه در مسائل انساني بايد در هم جمع شوند واين يك مشق است.


وي در پايان اظهار اميد واري كرد كه آزادي خواهان و صلح طلبان براي بسط ارزش هاي انساني متحد و همگام شوند. در ادامه سهراب جلالي، محمود محمودي، اجلال قوامي، صباح حسني، فردين كمانگر و جهانبخش وكيلي به تبيين اهداف و فعاليت هاي كمپين حمايت از شنگال و كوباني پرداختند.  

برگزاری هشتمین جشن منتقدان سینما

Posted: 14 Aug 2014 03:58 AM PDT

گزارش سایت درنگ
جرس: جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی چهارشنبه‌شب ۲۲ مردادماه در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.

 

سایت درنگ نوشت:  جشنی که چهره‌های زیادی را دور هم جمع کرده بود تا چرخ سینمای ایران همچنان افتان‌وخیزان بچرخد و نیم‌نگاهی به گذشته‌ای داشته باشد که زمانی فیلم‌های درخشانی را خلق می‌کرد. گذشته‌ای که در انتخاب خواننده جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی هم خودش را نشان می‌داد. رضا یزدانی خواننده‌ای بود که در این مراسم قطعاتی را اجرا کرد و چه کسی است که انکار کند این خواننده اکثر کارهایش را در فضای نوستالژیک می‌خواند و همپایی‌اش با کیمیایی هم چندان بی‌ربط نیست.
در این گزارش قرار نیست فهرستی از برندگان و تقدیرشدگان ارائه دهیم. اسامی آن‌ها را حالا تمام خبرگزاری‌ها منتشر کرده‌اند و می‌توانید ببینید که کدام فیلم‌ها برنده شدند. از میان برندگان اما در یکی از بخش‌هایی که جذابیت کمتری دارد یعنی فیلم‌های مستند نیمه‌بلند، لوح تقدیر و تندیس جشن به مهدی باقری برای کارگردانی فیلم «پیر پسر» داده شد. این جوان فیلم‌ساز بعد از آنکه جایزه‌اش را گرفت، پشت میکروفن رفت و گفت: اصلاً معلوم نیست چرا از من تقدیر می‌شود، آن هم برای فیلمی که اصلاً به نمایش در نیامده است.
صحبت‌های او معطوف به وضعیت غم‌انگیز سینمای مستند در ایران است که شاید اکثر تولیدات این سینما، اگر فرمایشی و سفارشی نهادهای دولتی و حکومتی نباشد، هیچ‌گاه جایی برای نمایش پیدا نمی‌کنند. این در حالی است که اوضاع فیلم‌های داستانی هم که مخاطب عام دارد، چندان بهتر از سینمای مستند نیست.
سینمای ایران این روزها حالش چندان خوب نیست. در واقع سال‌هاست که حال سینما خراب شده است و امیدی به بهبود آن نمی‌رود. سال‌هایی که فرهنگ بیش از پیش ضربه خورد؛ سال‌هایی که هنر یا به انزوا رفت و سکوت کرد و یا سرگشتهٔ هزارتوی دست‌وپا زدن‌های ناامیدانه برای بقا، تن به حذف خویشتن از درون داد.
جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی به هر حال با شکوه برگزار شد، آن هم در حالی که جشن دیگر سینمای ایران که می‌خواهد راه خود را از جشنواره‌های دولتی جدا کند، قرار نیست با شکوه برگزار شود. صبح چهارشنبه محمدمهدی عسگرپور مدیرعامل خانه سینما در نشستی خبری درباره جشن خانه سینما گفته بود که وضعیت معیشتی بخش عمده‌ای از همکاران ما در ماه‌های اخیر به گونه‌ای شده است که حس برگزاری جشن را گرفته است، به همین دلیل قصد داریم جشن شانزدهم خانه سینما را به شکلی متفاوت یعنی با صرف بودجه‌ای کم و در فضایی متفاوت مانند حیاط خانه سینما برگزار کنیم.
البته هنوز معلوم نیست چنین حرفی چه اندازه محقق می‌شود اما جشن خانه سینما هم چندان نمی‌تواند مستقل از دولت و سیاست‌های فرهنگی جمهوری اسلامی –حتی در کم‌خطرترین حالت- برگزار شود.
عسگرپور در این نشست در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه وقتی فقط فیلم‌های مجوزدار و اکران شده، در جشن خانه سینما به عنوان یک جشن صنفی، داوری می‌شوند تفاوت این جشن با جشنواره‌های دولتی در چیست؟ گفت: جوهره اصلی جشن خانه سینما از اول همین بوده است که امسال آن را دنبال می‌کنیم؛ یعنی از روزی که جشن پایه‌گذاری شد نظر تصمیم‌گیران این بود که جشنی برگزار کنیم تا یک نگاه تخصصی و آکادمیک به فیلم‌ها داشته باشیم. به همین دلیل باید قاعده‌ای را در نظر بگیریم و مانند بسیاری از کشورهایی که فقط فیلم‌های اکران شده را در نظر می‌گیرند، ما هم آن فیلم‌ها را در نظر بگیریم.
البته مدیرعامل خانه سینما احتمالاً خوب می‌داند که توجیه کردن چنین تصمیمی در قیاس با معیار اکران فیلم‌ها برای داوری در دیگر کشورها بی‌معناست. چرا که اکران فیلم‌ها در ایران اختیاری و یا بر اساس مقبولیت نیست. اینجا فیلم‌ها حتی اگر پروانه ساخت هم داشته باشند، تضمینی برای اجازه اکران آنها وجود ندارد. بسیاری از فیلم‌ها می‌ماند برای محافل خصوصی و خاک می‌خورد و رنگ پرده سینما را به خود نمی‌بیند.
با این حال، این روایت چندان معطوف به استقلال یک نهاد صنفی به نام خانه سینما نیست؛ خانه‌ای که با آمدن دولتی، تعطیل می‌شود و با آمدن دولت دیگر، کلیدی در قفل می‌چرخد و درها باز می‌شود، دیگر خانه نیست. در کنار آن باید این مسئله را هم در نظر گرفت که بودجه این نهاد صنفی را هم دولت می‌پردازد.
به هر صورت بازگردیم به جشنی که با نام جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی در یک شب گرم تابستانی تهران برگزار شد و تندیس‌ها و لوح تقدیرها دست به دست چرخید و بالا رفت و پایین آمد و سرانجام چراغ‌های ایوان شمس خاموش شد و سالن خالی بود و همه رفته بودند.
این گزارش می افزاید: وقتی همه رفته باشند، می‌شود نشست و حساب کرد چه کسی جوایز را با خودش برد. پاسخ در ایوان شمس روشن بود. کسی که خودش نیامده بود اما فیلمش رکورددار جوایز شد. جای تعجب هم نبود که جشنواره فجر تکرار شود و نام حاتمی‌کیا ثبت شده باشد در جشنی که حالا دیگر هیچ سنخیتی با او ندارد؛ حاتمی‌کیا این روزها خط خود را جدا کرده و راهی رفته و تصویری از خود ساخته است که اگر دوباره در آژانس شیشه‌ای بنشیند و آن را ببیند، حتماً با مشت می‌کوبد و این تصویر را خرد می‌کند.
خیلی‌ها فیلم «چ» را نقد کرده بودند و حرف‌های زیادی هم پشت سر او بود؛ اما حالا در جشن منتقدان سینما دوباره رکورد می‌زند. سؤال ساده است، آیا «چ» فیلم بزرگی است که با وجود این همه نقد و ایراد، باز هم می‌آید و در جشنواره‌های دولتی و غیردولتی، جوایز را می‌زند زیر بغل و می‌رود؟ برای پاسخ به این سؤال، نیازی به مرور فیلم‌ها نیست، کافی بود چهارشنبه‌شب، در تالار ایوان شمس، ردیف اول مردی را ببینی که نشسته بود و جایزه‌ای هم به او تعلق نگرفت. او کسی نبود جز، جعفر پناهی.
جعفر پناهی تنها یک نمونه است از وضعیتی که دست بزرگ سیاست در فرهنگ را نشان می‌دهد. 

دولت آمریکا اظهارات رهبر جمهوری اسلامی را تکذیب کرد

Posted: 14 Aug 2014 12:04 AM PDT

جرس: آمریکا در واکنش به سخنان رهبر جمهوری اسلامی، اعلام کرد که این کشور از زمان اجرای طرح اقدام مشترک درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران هیچ تحریم اضافی مرتبط با برنامه هسته‌ای علیه تهران وضع نکرده است.

 

به گزارش رادیو فردا، ماری هرف، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه ۲۲ مرداد اظهار داشت که آمریکا مذاکرات هسته‌ای با تهران را فرصتی برای آزمودن ایران می‌داند که دریابد تا چه حد برای دستیابی به توافق جدی است.

به گفته او، گذر ایران از این آزمون نه در حرف بلکه تنها به واسطه «اقدامات عینی و قابل اثبات» ممکن خواهد بود که آمریکا شاهد برخی از این اقدامات نیز بوده است.

 

آقای خامنه‌ای روز چهارشنبه مذاکرات هسته‌ای با آمریکا را «بی‌فایده» توصیف کرد و گفت که این مذاکرات نه تنها تاثیری در کاهش‌ دشمنی آمریکا با ایران نداشته، بلکه آمریکایی‌ها تحریم‌ها را افزایش هم داده‌اند.

اما سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با رد این سخنان اظهار داشت: «ما از زمان اجرای طرح اقدام مشترک هیچ تحریم اضافه‌ای که مرتبط با مسئله هسته‌ای باشد وضع نکرده‌ایم و در این باره خیلی شفاف بوده‌ایم.»

خانم هرف در ادامه سخنان خود گفت که انتظار می‌رود ایران و گروه ۱+۵ به همراه اتحادیه اروپا پیش از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد نشستی داشته باشند.

وی همچنین احتمال داد که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز یک نشست دیگر میان ایران و گروه ۱+۵ این بار در سطح وزرا برگزار شود.

 

نشست میان طرفین در حالی قرار است برگزار شود که آقای خامنه‌ای می‌گوید مذاکرات هسته‌ای تاکنون «تجربه ذیقیمتی برای همه بود که متوجه شویم نشست و برخاست و حرف زدن با آمریکایی‌ها مطلقا تاثیری در کم کردن دشمنی آنها ندارد و بدون فایده است».

با این حال آقای خامنه‌ای تاکید کرده است که وزیر خارجه ایران را از ادامه مذاکرات منع نخواهد کرد.

 

ایران به دنبال توافق ژنو که از ۳۰ دی پارسال اجرایی شد با کاهش برخی تحریم‌ها، توانسته است که چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های خارجی بلوکه شده خود را دریافت کند.

به دنبال تمدید این توافق تا آذرماه امسال، ایران قرار است دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار دیگر از پول‌های بلوکه شده خود را در خارج دریافت کند.
 

اعلام حالت فوق العاده در عراق توسط سازمان ملل

Posted: 13 Aug 2014 11:45 PM PDT

جرس: سازمان ملل در سایه تحرکات گروه داعش در مناطق شمالی عراق، در این کشور حالت اضطراری اعلام کرد. همزمان وزارت دفاع آمریکا می‌گوید انجام ماموریتی برای انتقال ایزدی‌های محصور در کوه‌های شمال عراق که خطر افراطیون سنی گروه «داعش» زندگیشان را تهدید می‌کند، نامحتمل است. در عین حال وضعیت این افراد بهتر از پیشبینی‌ها ارزیابی شده است.در جریان تحولات عراق، یکی از مسئولان حزب «دموکراتیک کردستان» در عراق از فرار سرکرده گروه تروریستی «داعش» از موصل به سوریه خبر داد. همچنین در جریان اختلافات داخلی میان رهبران عراقی، مامور به تشکیل کابینه عراق امروز در سخنانی با اعلام اینکه دولت جدید این کشور را فورا تشکیل خواهد داد بر حضور زنان در کابینه و مقابله با داعش تاکید کرد.

 

به گزارش فارس، سازمان ملل در سایه تحرکات گروه تروریستی داعش در مناطق شمالی عراق، در این کشور حالت اضطراری اعلام کرد.

 

پنتاگون: انتقال ایزدی‌ها از کوه‌های عراق نامحتمل است
همچنین کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در حال بررسی گزینه‌های احتمالی برای امداد رسانی به آوارگان عراقی است ولی اعزام نیروی رزمی به این کشور را رد کرد.

 

به گزارش رادیو فردا، وزارت دفاع آمریکا می‌گوید انجام ماموریتی برای انتقال ایزدی‌های محصور در کوه‌های شمال عراق که خطر افراطیون سنی گروه «داعش» زندگیشان را تهدید می‌کند، نامحتمل است. در عین حال وضعیت این افراد بهتر از پیشبینی‌ها ارزیابی شده است.

 

گروهی کوچک از پرسنل نظامی آمریکا، که برای «ارزیابی» اوضاع به منطقه اعزام شده، روز ۲۲ مرداد به کوه‌های سنجار دسترسی پیدا کرده‌اند.

 

در بیانیه پنتاگون در عین حال آمده شمار کم‌تری از ایزدی‌ها از آنچه پیشبینی می‌شد در کوه‌ها دیده شده‌اند.

 

به گفته همین بیانیه ایزدی‌هایی که دیده شده‌اند در وضعیت بهتری در مقایسه با آنچه پیشتر گمان می‌رفت، قرار دارند و همچنان به بسته‌های خوراکی و آشامیدنی که هواپیماهای آمریکایی برایشان پخش می‌کنند، دسترسی دارند.

 

پنتاگون می‌گوید دلایلی مانند کمک‌های انسان‌دوستانه، عملیات نیروهای کرد یا هدف قرار دادن شبه‌نظامیان افراطی و فرار مردم در هنگام شب از شمار تخمینی محصورین در کوه‌ها کاسته است.

 

گروهی ۲۰ نفره از ارزیابان نظامی آمریکا در تاریکی بامداد به منطقه رفته، وضعیت را رصد کرده و به مبدا خود در اربیل عراق بازگشته‌اند.

آمریکا می‌گوید به پخش کمک‌های انسانی به اقلیت‌های محصور در کوه‌های عراق ادامه می‌دهد.

 

پیشتر یک مقام ارشد مشاوره‌ای در امور امنیتی آمریکا گفته بود باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آن کشور، طی روزهای آینده تصمیم خواهد گرفت که آیا برای کمک به اقلیت‌های عراق از جمله مسیحیان و ایزدی‌ها، نیروی نظامی به آن کشور اعزام خواهد کرد یا نه.

 

بن رودز، این مقام امنیتی، به خبرنگاران گفته بود رئیس‌جمهوری در حال بررسی طیفی از گزینه‌های نظامی شامل امدادرسانی هوایی و ایجاد گذرگاه امن برای نجات این دسته از آواره‌های عراقی است.

 

نیروهای  داعش، که دست به پیشرفت‌هایی در شمال عراق زده‌اند، به ویژه برای شهروندان غیرسنی آن کشور خطری شدید به شمار می‌روند و هشدارهایی در مورد احتمال رخدادن «کشتار» به دست آنها از سوی چهره‌های بین‌المللی منتشر شده است.

 

به تازگی نیکلای مالدنوف، نماینده ویژه سازمان ملل نیز، گفته است اعلام «سطح اضطراری ۳» (بالاترین درجه بحران) برای عراق، به افزایش ارسال کالا و منابع مالی برای پاسخ به نیازهای ده‌ها هزار نفر از مردم آواره کمک می‌کند.
 


محاصره کوه سنجار شکسته شد

به گزارش تسنیم، کّردهای فرقه ایزدی عراق بیش از یک هفته است که در کوه‌های سنجار در شمال این کشور گرفتار هستند، اما اکنون این محاصره شکسته شده است.

این افراد در پی تصرف سنجار به دست شبه‌نظامیان تکفیری داعش، مجبور شده بودند به کوه‌های اطراف این شهر پناه ببرند.

 

از زمان آغاز بحران عراق در نیمه ماه ژوئن، شبه‌نظامیات داعش چند شهر این کشور را تصرف کرده‌اند. این گروه تاکنون مرتکب جنایات هولناکی همچون اعدام‌های جمعی غیرنظامیان و نیروهای ارتش عراق در مناطق تحت کنترل خود شده است.

ارتش عراق نیز برای پس گرفتن و پاکسازی مناطق اشغال شده به شدت با شبه‌نظامیان داعش درگیر است.


خلیفه داعش از موصل به سوریه فرار کرده است
 به گزارش تسنیم به نقل از «النشره»، «سعید» مموزینی» از مسئولان شاخه 14 حزب «دموکرات کردستان» در گفت‌وگویی مطبوعاتی اعلام کرد «ابوبکر البغدادی» رهبر گروه تروریستی داعش به دلیل ترس از حملات هوایی جنگنده‌های آمریکایی از موصل به سوریه فرار کرده است.

از زمان آغاز بحران عراق در نیمه ماه ژوئن، شبه‌نظامیان داعش چند شهر این کشور را تصرف کرده‌اند. این گروه تاکنون مرتکب جنایات هولناکی همچون اعدام‌های جمعی غیرنظامیان و نیروهای ارتش عراق در مناطق تحت کنترل خود شده است.

ارتش عراق نیز برای پس گرفتن و پاکسازی مناطق اشغال شده به شدت با شبه‌نظامیان داعش درگیر است.

 

تشکیل کابینه در اسرع وقت/تاکید بر حضور زنان و مقابله با داعش
مامور به تشکیل کابینه عراق امروز در سخنانی با اعلام اینکه دولت جدید این کشور را فورا تشکیل خواهد داد بر حضور زنان در کابینه و مقابله با داعش تاکید کرد.

 

به گزارش مهر به نقل از سومریه نیوز، حیدر العبادی مامور به تشکیل دولت عراق امروز از فراکسیون های سیاسی این کشور خواست که نمایندگان خود را برای کابینه جدید تعیین کنند تا در مورد آنها رایزنی شود.

 

وی در ادامه بر ضرورت این موضوع تاکید کرد که نامزدهایی که معرفی می شوند شایستگی لازم را برای تصدی پست ها داشته باشند و قادر باشند عراق را به جایگاه شایسته و واقعی خود برسانند.

 

حیدر العبادی همچنین بر ضرورت اینکه زنان نیز باید به شکل مناسب در کابینه حضور داشته باشند تاکید کرد. وی خاطرنشان کرد که تمام سعی خود را می کند تا کابینه جدید عراق در اسرع وقت تشکیل شود و بر روی موضوع مقابله با گروه تروریستی داعش و برقراری امنیت تاکید شود.

 

فؤاد معصوم رئیس جمهوری عراق روز دوشنبه حیدر العبادی نامزد ائتلاف اتحاد ملی را به عنوان مامور تشکیل کابینه جدید عراق معرفی کرد.
 

حمله سارقان مسلح به بیت آیت‌الله طاهری شیرازی/ ۹۰ میلیون تومان طی دو سرقت در یک ماه

Posted: 13 Aug 2014 11:27 PM PDT

جرس: سارقان مسلح با حمله به بیت آیت‌الله طاهری شیرازی، وی را به صندلی بسته و بیش از ۷۰ میلیون تومان از وجوهات حوزه علمیه و صندوق قرض‌الحسنه را سرقت کردند.

 

ساعت ۲ بعد از ظهر چهارشنبه، ۳ سارق مسلح به زور وارد بیت آیت‌الله طاهری شیرازی در خیابان دولت شده و با تهدید وی را با عمامه‌اش به صندلی بستند.

 

سارقان پس از ضرب و شتم امام جماعت مسجد حجة بن الحسن اقدام به بهم ریختن وسایل خانه و سرقت از آن‌جا کردند.

 

این در حالی است که اوایل ماه رمضان نیز سارقان پس از ورود به بیت آیت‌الله طاهری شیرازی ۲۰ میلیون تومان از صندوق قرض‌الحسنه که برای کمک به افراد نیازمند راه‌اندازی شده بود، سرقت کردند.

 

پسر آیت‌الله طاهری شیرازی در گفتگو با مهر گفت: پدرم بیش از ۹۰ سال سن دارد و دیروز پس از جراحی چشم به خانه باز گشته بود. در فاصله‌ای که راننده او خانه را برای مدت کوتاهی ترک کرده بود، ۳ نفر مسلح وارد خانه شده و اقدام به ضرب و شتم پدرم کرده و وی را به صندلی بستند.

 

وی افزود: در بیت پدرم وجوهات حوزه علمیه و صندوق قرض‌الحسنه قرار داشت که سارقان پس از بهم ریختن وسایل اقدام به سرقت حدود ۷۰ میلیون تومان کردند.

وی ادامه داد: بلافاصله موضوع به پلیس اطلاع داده شد، اما ماموران با تاخیر در محل حاضر شده و تنها اقدام به انگشت‌شماری و تحقیقات در این زمینه کردند. چرا باید در روز روشن سارقان مسلح به راحتی وارد منزل یک روحانی برجسته شده و اقدام به ضرب و شتم وی کنند؟

پسر آیت‌الله طاهری شیرازی خاطر نشان کرد: اوایل ماه رمضان نیز، زمانی که پدرم در مسجد حضور داشت، سارقان از راه بالکن وارد شده و بیش از ۲۰ میلیون تومان از صندوق قرض‌الحسنه سرقت کردند.

پاسخ مطهری به نقد مواضعش درباره تفکیک جنسیتی

Posted: 13 Aug 2014 11:27 PM PDT

جرس: علی مطهری در نامه ای به روزنامه اعتماد در پاسخ به یکی از منتقدان مواضعش در باره جداسازی زن و مرد نوشت:

 

نويسنده محترم در نقد نامه اينجانب به شهردار تهران در تاييد و تقدير از طرح پيشگيري از اختلاط زنان و مردان در ادارات شهرداري، از ايجاد سازگاري و جمع ميان مواضع سياسي و فرهنگي اينجانب اظهار عجز نموده است كه چگونه است كه فردي با آن همه تاكيد بر آزادي بيان و حقوق ملت و استقلال فكري و فرهنگي و تسلط بر نفس در مقابل عوامل سه گانه پول و مقام و شهوت، در آزادي‌هاي فردي قائل به برخي محدوديت‌ها شده و بر عدم اختلاط زنان و مردان تاكيد دارد؟ اين تناقض چگونه پاسخ داده مي‌شود؟پاسخ اين است كه هيچ تناقضي در كار نيست زيرا تلازمي ميان اعتقاد به آزادي‌هاي اجتماعي و سياسي از يك طرف و اعتقاد به نامحدود بودن آزادي‌هاي فردي نيست. از يك طرف استعدادهاي وجود انسان مثل قوه تفكر بايد شكوفا شود و در نتيجه بيان او بايد آزاد باشد زيرا اين استعدادها به گزاف در انسان قرار داده نشده است، و از طرف ديگر مصلحت فرد و جامعه اقتضا مي‌كند كه برخي محدوديت‌ها براي رفتار انسان منظور شود و اين‌طور نيست كه ملاك عمل انسان صرفا ميل اوست. اسلام بر هردو تاكيد كرده يعني همانطور كه بايد به مقولاتي مانند آزادي بيان و حقوق ملت توجه داشت، بايد در اجراي احكام اسلام مثلا درباره اصول عفاف كوشا بود.

... نمي‌شود بخش اول را قبول داشت و بخش دوم را قبول نداشت يا برعكس، زيرا اسلام يك كل تجزيه‌ناپذير است، «نومن ببعض و نكفر ببعض» نمي‌پذيرد. نويسنده محترم مي‌گويد: «اگر آدمي آنقدر ضعيف است كه با ديدن همكارش در يك اتاق، نهاد خانواده‌اش سست مي‌شود چگونه مي‌تواند قدرت داشته باشد و سركوب نكند، ‌پول ببيند و اختلاس نكند، تريبون داشته باشد و تهمت نزند؟»وي يك قياس نادرست و به اصطلاح قياس مع‌الفارق انجام داده است. يكسان دانستن ميزان مقاومت انسان در مقابل غريزه جنسي و جاه و مقام و پول و ثروت، خطاست. تقوا در همه جا بازدارنده و مصونيت‌آور است الاّ در امور مربوط به غريزه جنسي. لذا قياس تاثيرپذيري انسان از اين سه با يكديگر قياس درستي نيست. بهتر است توضيح بيشتر را از زبان شهيد آيت‌الله مطهري بشنويم. ايشان در كتاب ده گفتار، مقاله «تقوا» مي‌گويند: «بايد توجه به خطراتي كه بنيان تقوا را متزلزل مي‌كند داشت. در مقررات ديني مي‌بينيم كه تقوا ضامن و وثيقه بسياري از گناهان شناخته شده ولي نسبت به بعضي ديگر از گناهان كه تاثير و جاذبه قويتري دارد دستور حريم گرفتن داده شده. مثلا در مقررات ديني گفته نشده كه خلوت كردن با وسيله دزدي يا شرابخواري يا قتل نفس حرام است. مثلا مانعي ندارد كه كسي شب در خانه خلوتي به سر برد كه اگر بخواهد – العياذ بالله – شراب بخورد هيچ رادع و مانع ظاهري نيست. همان ايمان و تقوا ضامن انسان است. ولي در مساله جنسيت به حكم تاثير قوي و تحريك شديدي كه اين غريزه در وجود انسان دارد، اين ضمانت از تقوا برداشته شده است.» (ده گفتار، ص 35) حافظ نيز مي‌گويد: قوت بازوي پرهيز به خوبان مفروش / كه در اين خيل حصاري به سواري گيرند.

در قرآن از مردان خواسته شده كه وقتي متاع و كالايي از همسران پيامبر (ص) مي‌خواهند، از پشت پرده آن متاع را طلب كنند و بگيرند. آيا اين دستور اهانت به همسران پيامبر و مردان مومن است كه اينقدر بر نفس خود مسلط نيستند كه با ديدن يكديگر تحريك مي‌شوند؟ افرادي مانند نويسنده مقاله بايد تكليف خود را با احكام روشن اسلام در اين زمينه كه مي‌گويد نه پرده‌نشيني و نه اختلاط بلكه حريم، روشن كنند. اساسا مساله بدبيني به زنان يا مردان مطرح نيست كه موهم توهين باشد، بحث درباره ازبين بردن زمينه‌هاي گناه است. اختلاط زن و مرد در ادارات، به تدريج موجب عادي شدن روابط مي‌شود و اسلام مخالف همين عادي شدن است و به همين جهت در قرآن به زنان و مردان مومن امر شده است كه به چهره همديگر خيره نشوند.

خوب است نويسنده مقاله به اين سوال هم پاسخ دهد كه علت اصلي سست شدن بنيان خانواده در جوامع غربي – كه به زعم ايشان به كرامت زن توهين نمي‌شود زيرا اختلاط وجود دارد – چيست؟ بايد بدانيم كه ما يا بايد الگوي غربي را با همه پيامدهاي سوء آن بپذيريم يا الگوي اسلامي، راه سومي وجود ندارد.

 

انجمن روزنامه نگاران مسلمان: انجمن صنفی روزنامه نگاران نباید بازگشایی شود

Posted: 13 Aug 2014 11:27 PM PDT

جرس: نایب رییس انجمن روزنامه نگاران مسلمان، تشکلی که توسط نهادهای امنیتی به موازات انجمن صنفی روزنامه نگاران ایجاد کرده، مدعی شد: "انجمن صنفی روزنامه نگاران به صورت قانونی بسته شده و به هیچ عنوان نباید به دنبال بازگشایی آن بود."

 

حسن کربلایی روز پنج شنبه در گفت و گو با  ایرنا اظهار کرد: به عنوان یک روزنامه نگار به هیچ عنوان موافق بازگشایی مجدد انجمن صنفی روزنامه نگاران نیستم زیرا برخی از آنها در فتنه 88 حضور داشتند و تعدادی دیگر از کشور فرار کرده اند.

 

وی ادامه داد: کسانی که در این جریانات حضور داشتند باید از سمت خود استعفا دهند و محاکمه شوند. چرا باید بعضی اتفاقات مانند مسایلی در مورد مسکن در این انحمن اتفاق بیفتد و هیچ یک از دست اندرکاران آن اعتراضی به این مسایل نکنند.

 

لازم به ذکر است؛ انجمن صنفی روزنامه نگاران سال 88 توسط سعید مرتضوی دادستان وقت پلمپ شد .

 

نایب رییس انجمن موسوم به «روزنامه نگاران مسلمان» در مخالفات با نظرات چندی پیش حسام الدین آشنا مشاور رییس جمهوری در امور فرهنگی و بازگشایی انجمن صنفی با نامی جدید، گفت: کاملا مخالف صحبت های آشنا هستم زیرا دوستان به دنبال مسایل دیگر هستند و دلشان برای انجمن نسوخته است.

وی تصریح کرد: خبرنگاران مشکلات زیادی از جمله بیمه، عدم امنیت شغلی و ادامه تحصیل دارند آیا مسئولان فکری برای حل این مشکل کرده اند؟

وی اظهار داشت: انجمن روزنامه نگاران مسلمان مجوز خود را از کمیسیون ماده 10 اسناد گرفته است و می توانیم فعالیت سیاسی هم داشته باشیم و ذاتا با انجمن صنفی فرق داریم.

کربلایی خاطرنشان کرد: مجوز انجمن صنفی از سوی وزارت کار صادر شده است و آنها به هیچ عنوان حق دخالت در مسایل سیاسی را ندارند.