جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


سرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی توسط سپاه

Posted: 24 Aug 2014 08:01 AM PDT

روابط عمومی‌کل سپاه خبر داد
جرس: روابط عمومی‌کل سپاه ازسرنگونی یک فروند پهپاد جاسوسی اسرائیلی توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه خبر داد.

 

 

به گزارش ایسنا، روابط عمومی کل سپاه در اطلاعیه ای اعلام کرد: یک فروند هواپیمای جاسوسی بدون سرنشین رژیم صهیونیستی پس از رهگیری توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه مورد اصابت موشک قرار گرفت و سرنگون شد.

 

براساس این اطلاعیه هواپیمای منهدم شده از نوع پنهانکار و رادار گریزبوده و قصد نفوذ به حریم منطقه‌ هسته ای نطنز را داشت که با هوشیاری و اقدام به موقع شبکه پدافندی، قبل از ورود به منطقه مورد اصابت موشک زمین به هوا قرار گرفت.

 

این اطلاعیه افزوده است: این اقدام شیطنت‌آمیز باردیگر خوی ماجراجویی رژیم صهیونیستی را آشکارتر و برگ سیاه دیگری به پرونده سراسر جنایت و خباثت این رژیم جعلی و جنگ طلب افزود.

 

در این اطلاعیه همچنین تاکید شده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درکنار سایر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی برای دفاع از ملت شریف و سرزمین اسلامی ایران از آمادگی همه جانبه و قاطع برخوردار بوده و حق هر گونه واکنش و مقابله به مثل را برای خود محفوظ می داند.

داعشی‌ها چگونه وحشی می‌شوند؟

Posted: 24 Aug 2014 07:36 AM PDT

در حالی که اعضای گروه داعش در حال قصابی هزاران انسانی هستند که از دید آنها کافرند و زنان و کودکان را به بردگی می‌برند، شاید بسیاری چنین کارهایی را به ایدئولوژی خاص این گروه مربوط بدانند،- غرق شدن در گروه ولی تبدیل شدن قربانیان به جانیان، تنها عامل توضیح دهنده توحش نیست. 

ولی نمی‌توان فراموش کرد که در جریان تسلط صرب‌ها بر شهر سربرنیتسا در بوسنی در یازده جولای ۱۹۹۵، با خونسردی هشت هزار مسلمان را سلاخی کردند، کشتار دسته‌جمعی توتسی‌های رواندا توسط هوتوهای این کشور، کشتارهای دسته‌جمعی شهرنشینان توسط خمرهای سرخ در کامبوج و کشتارهای انجام شده به دست نازی‌ها در جریان جنگ دوم نیز از همین جنس هستند.

 روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف در مطلبی در این باره به بررسی دیدگاه‌های پروفسور یان رابرتسون، استاد کالج ترینیتی در دوبلین درباره ریشه‌های چنین توحش‌هایی پرداخته؛ توحشی که نمی‌توان آن را به یک مذهب یا ایدئولوژی خاص ربط داد.

۱- توحش مادر توحش است

نخستین پاسخی که به نظر می‌رسد، یک جواب ساده و وحشتناک است. توحش مادر توحش است. بی‌تفاوتی به رنج دیگران، حالت تهاجمی و بی‌احساسی نسبت به دیگران، پاسخ معمول افرادی است که احتمالا پیش از این با آن‌ها برخورد مشابهی شده است؛ برای نمونه، در اردوگاه‌های نازی‌ها، بخشی از بی‌رحم‌ترین نگهبانان را خود زندانی‌ها تشکیل می‌دادند که به آن‌ها کاپو گفته می‌شد. کودکانی که مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند، به احتمال بیشتری در بزرگسالی مرتکب این جرم می‌شوند؛ به عبارت دیگر، برخی از قربانیان خشونت بعدا دیگران را قربانی خشونت خود می‌کنند. 

۲- غرق شدن در گروه


ولی تبدیل شدن قربانیان به جانیان، تنها عامل توضیح دهنده توحش نیست. وقتی ‌دولت‌ها فرو‌می‌پاشند و قانون و نظم و جامعه مدنی از بین می‌رود، عضویت در گروه تنها راه بقاست. گروه چه بر اساس مذهب، ‌نژاد، سیاست، مسائل قومی و قبیله‌ای و یا حتی به دلیل قدرت گرفتن رئیس خشن یک دار و دسته به وجود آمده باشد، مبنای بقا و ادامه زندگی متقابل افراد عضو گروه می‌شود.

جنگ باعث منسجم شدن گروه‌هایی می‌شود و این پیوند برخی از بد‌ترین ترس و نگرانی‌های اعضای گروه را در سرزمین بدون حکومت پاسخ می‌دهد. گروه به افرادی که پیش از این تحقیر شده‌اند، عزت نفس می‌دهد و هر چه این مسأله شدید‌تر باشد، غرق شدن فرد در گروه بیشتر می‌شود و رفتار فرد به نحو بیشتری برگرفته از گروه خواهد شد. در این وضعیت، فرد می‌تواند مرتکب کارهای وحشتناکی شود که در حالات دیگر انجام آن ‌تصور نمی‌شود. در این حالت جای چندانی برای وجدان فردی ‌نمی‌ماند. واقعیت اینکه امکان توحش گروه بیشتر از امکان توحش افراد است.

این واقعیت را می‌توان در چهره جوانان عضو داعش دید. آن‌ها دسته‌جمعی و سوار بر خودروهای خود، پرچم داعش را می‌گردانند، شادی می‌کنند و با مشت‌های گره کرده از کشتن کسانی که کافر می‌دانند، ابراز رضایت می‌کنند. سطح بالای هرمون اکسی‌توسین اعتماد آن‌ها به یکدیگر را بالا می‌برد و تستسترون بالا، تمایل آن‌ها برای غلبه و تسلط بر دیگران را افزایش می‌دهد.

 

افزایش وابستگی به گروه احتمال تمایل فرد به قربانی کردن خود در نبرد‌ها به نفع گروه را نیز افزایش می‌دهد. در چنین حالتی، فردی به آسانی به عملیات انتحاری دست می‌زند، زیرا گمان می‌کند، حتی اگر خود او کشته شود، زندگی او در قالب گروه ادامه می‌یابد.

وقتی که سطح اکسی‌توسین در افراد وابسته به هم در یک گروه بالا می‌رود، تمایل آن‌ها به دیو نشان دادن افراد خارج از گروه و آدم فرض نکردن آن‌ها افزایش می‌یابد؛ به عبارت دیگر، در عین اینکه فرد خودش را برای گروهش قربانی می‌کند، هیچ احساسی به افراد خارج از گروه ندارد و آن‌ها را هدف خشونت خود قرار می‌دهد و انجام اقدامات وحشتناک در ازای این «اشیای» خارج از گروه راحت می‌شود، زیرا آن‌ها انسان حساب نمی‌شوند.

۳ ـ آدم فرض نکردن افراد خارج از گروه

درگیری‌های داخلی در عراق و سوریه یک وجه وحشتناک دارد، قبیله‌گرایی افزایش یافته و دشمنی با افراد خارج از گروه نیز زیاد شده است. نقش‌آفرینی مسائل مذهبی، باعث شده ‌که گروه‌ها گاهی کارهایی کنند که برای خود آن‌ها نیز مضر است.

۴- انتقام

انتقام که در فرهنگ عربی عامل قدرتمندی است، شاید در رویدادهای اخیر منطقه تأثیر داشته باشد و این انتقام‌ها وارد یک چرخه بی‌پایان می‌شود، ولی نکته جالب اینکه هرچند انتقام می‌تواند انگیزه‌ای برای اقدامات وحشیانه باشد، در عین حال اثری مخرب نیز دارد. شواهد نشان می‌دهد، ‌انتقام گرفتن به جای خاموش کردن آتش عصبانیت و اضطراب، آن را تشدید هم می‌کند.

۵- رهبران گروه‌ها


سرانجام اینکه افراد در صورت مجاز دانستن اقدامات وحشیانه از جانب رهبران خود، با احتمال بیشتری این کارها انجام می‌دهند به ویژه در شرایطی که وابستگی فرد به گروه زیاد باشد. نسل‌کشی در رواندا توسط فرستنده‌های رادیویی کلید زده شد که در اختیار گروه کوچکی از رهبرانی بود که با دستورهای خود، مردم عادی را به قاتلان خونخوار دوستان و همسایگان سابق خود تبدیل کرد.

سربازان ارتش سرخ در سال ۱۹۴۵ مرتکب تجاوز گسترده به زنان آلمانی شدند، زیرا فرماندهان آن‌ها چنین کاری را تشویق می‌کردند. داعشی‌ها پیروان مذاهب دیگر را قتل عام می‌کنند، زیرا فرماندهان آن‌ها، چنین کاری را درست می‌دانند.

رهبران و فرماندهانی از سطح ملی تا قبیله‌ای در خشونت‌های داعش مسئولند و مانند رواندا، نقش این رهبران در توقف خشونت‌ها قابل توجه خواهد بود. در رواندا، فرماندهان تحت فشارهای بین‌المللی زیر بار این امر رفتند، ولی مسأله مهم این است که وقتی فرماندهان داعش نیروهای خود را به توحش تشویق می‌کنند، جایی نیست که آن‌ها را به توقف این کار تشویق کند.

منبع: تابناک 

منبع اصلی: دیلی تلگراف 

بالاگرفتن تنش در مجلس؛  نوبت تلافی به لاریجانی رسید

Posted: 24 Aug 2014 05:54 AM PDT

نادر مرزبان
جرس: کمتر از یک هفته پس از آن‌که حمید رسایی با لبخندی بر لب روی پلاکاردی نوشت « دوپینگ لاریجانی اثر نداشت» و آن را جلوی چشم عکاسان گرفت تا بی ثمری تلاش‌های رییس مجلس برای ابقای وزیرعلوم در جلسه استیضاح را نشان دهد نوبت به لاریجانی رسید که ثابت کند که هنوز رییس مجلس است.  


ابهام‌های یک انتخاب

تنش تازه بر سر انتخاب نماینده پارلمان در « هیات نظارت بر مطبوعات » است. اعضای کمیسیون فرهنگی که اکثر اعضای آن را محافظه‌کاران تندرو تشکیل می‌دهد در روز ۳۱ تیرماه در یک رای‌گیری درونی دو نفر را برای معرفی به هیات رییسه برگزیدند. حمید رسایی در این رای گیری ۸ رای کسب کرد و سید محمود نبویان با ۶ رای پشت سر او ایستاد. علی مطهری با کسب ۵ رای نفر سوم شد. کمیسیون دو نفر اول را معرفی کرد و گرچه طبق روال نمایندگان در صحن علنی باید بین یکی از دو گزینه معرفی شده دست به انتخاب می‌زدند اما رییس مجلس با مبهم خواندن تقسیر کمیسیون فرهنگی از آیین‌نامه٬ مانع رای‌گیری در صحن علنی شد. او روز یکشنبه ( دوم شهریور) تقسیر کمیسیون فرهنگی را به رای نمایندگان گذاشت و این تفسیر در نهایت از سوی اکثریت نمایندگان رد شد. ۱۰۰ نفر از نمایندگان در این رای‌گیری نظر کمیسیون فرهنگی را تائید، ۹۴ نماینده نظر کمیسیون فرهنگی را رد و ۱۱ نماینده به آن رای ممتنع دادند اما از آنجا که رئیس مجلس شورای اسلامی نظر کمیسیون فرهنگی را به رای مجلس گذاشته بود و این نظر می‌بایست رای اکثریت نمایندگان کسب می‌کرد، آرای ممتنع نیز به کمک آرای مخالف آمد و در نهایت نظر کمیسیون فرهنگی رد شد.

 

اتهام دیکتاتوری به رییس مجلس

محافظه‌کاران تندرو به اندازه‌ای از اقدام رییس مجلس عصبانی شدند که او را متهم به دیکتاتوری کردند. علیرضا زاکانی از جمله چهره‌های تندروی مجلس با حضور در جایگاه هیئت رئیسه، ضمن اعتراض شدید به این عملکرد رئیس‌ مجلس، اقدام او درمبهم خواندن تفسیر کمیسیون فرهنگی و به رای گذاشتن این ابهام دارای شائبه دیکتاتوری خواند و گفت: « رئیس مجلس چرا ابهام خود را به رای نمایندگان گذاشته و اگر قرار بر عدالت باشد باید عکس این موضوع هم به رای گذاشته شود.» روح الله حسینیان نیز دقیقا از لفظ « دیکتاتور » برای لاریجانی استفاده کرد و اقدام او را به چالش کشید اما رییس مجلس در دفاع از خود تاکید کرد که رییس است و اختیار این گونه رای‌گیری‌ها را دارد. او خطاب به زاکانی گفت: « رفتار من دیکتاتوری نیست؛ من رئیس مجلس هستم چطور در جاهایی دیگر وقتی رئیس حرف نهایی را می‌زند شما نمی‌گویید دیکتاتوری! الان می‌گویید اعمال نظر رئیس مجلس دیکتاتوری است؟» واکنش او به حسینیان هم از همین زوایه بود و گفت که : « دیکتاتوری را کسانی انجام می دهند که به رأی مجلس احترام نمی گذارند...رئیس مجلس باید تصمیم بگیرد؛ من چون ابهام داشتم گفتم رأی استمزاجی گرفته شود»


اثبات قدرت ریاست


تاکید لاریجانی بر این که « رییس مجلس » است نوعی یادآوری و هشدار آشکار به تندروهای پارلمان است که در جلسه چهارشنبه گذشته برای استیضاح وزیرعلوم به حکیمت و مصالحه‌جویی او بی‌اعتنایی کردند و در نهایت رای عدم اعتماد به «رضا فرجی دانا» دادند. ناکامی لاریجانی برای پیشبرد موضع خود این تلقی را ایجاد کرد که او اقتدار لازم را برای هدایت مجلس ندارد و نمی‌تواند تاثیری تعیین‌کننده بر محافظه‌کاران بگذارد. او با اقدام خود در به رای گذاشتن تقسیر کمیسیون فرهنگی درصدد اثبات دوباره قدرت خود برآمد و این پیام را به تندروها داد که نمی‌توانند به سادگی نقش وی را نادیده بگیرد. حالا با این رای‌گیری مشخص نیست که سرانجام چه سازوکاری برای انتخاب نماینده مجلس در هیات بر مطبوعات انتخاب می‌شود. علی مطهری نماینده کنونی مجلس در این هیات است که به نسبت دیدگاه بازتری درباره آزادی مطبوعات دارد و جایگزین شدن کسانی چون رسایی و نبویان پیامی منفی برای اهالی رسانه خواهد بود. مطهری با وجودی که انتخاب نشدن‌اش از سوی کمیسیون فرهنگی را غیرقانونی ندانسته بود اما تاکید کرده بود که این اقدام « بی تدبیری » بوده است. او در توضیح موضع خود گفته بود : « کمیسیون فرهنگی نباید از اکثریت خود که اختصاص به جبهه پایداری دارد استفاده نادرست می‌کرد و مجلس را برای انتخاب نماینده قوه مقننه در هیات نظارت بر مطبوعات در تنگنا قرار می‌داد که یا باید به آقای رسایی رأی بدهید و یا به آقای نبویان که هردو از نظر تفکر و مشی سیاسی یکی هستند و در واقع انتخابی در کار نیست. بلکه کمیسیون فرهنگی باید لااقل یک گرایش سیاسی دیگر را در این انتخابات شرکت می‌داد و دست مجلس را باز می‌گذاشت تا نماینده واقعی قوه مقننه انتخاب ‌شود.»


آینده‌ی پر تنش

تنش میان تندروها و لاریجانی در این نقطه متوقف نخواهد شد و با نزدیک شدن به انتخابات دهمین دوره مجلس بیشتر هم خواهد شد. انتخاباتی که زمستان سال آینده برگزار می‌شود و قطب‌بندی و ائتلاف‌ها برای شرکت در لیست‌های انتخاباتی کم کم در حال شکل گرفتن است. تندروهایی که حول تشکل « جبهه پایداری» در مجلس گردهم آمده‌اند و شکست سختی را در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته متحمل شدند اکنون در فکربازسازی نیروهایشان هستند و برای بقا در میدان انتخابات بعدی می‌جنگند. جنگی که در درجه اول در میدان خودی‌ها جریان دارد.  

وزیر اطلاعات: راه‌حل مبارزه با ناهنجاری‌های جامعه برخورد امنیتی نیست

Posted: 24 Aug 2014 05:04 AM PDT

جرس: وزیر اطلاعات با تاکید براینکه راه‌حل مبارزه با ناهنجاری‌های جامعه برخورد امنیتی نیست، گفت:‌ راهکار عفاف و حجاب داد زدن و تو سری زدن نیست بلکه راهکار آن برخورد فرهنگی است.

 

به گزارش ایلنا، محمود علوی در دومین روز از سی ویکمین اجلاس روسای آموزش وپرورش ضمن تبریک هفته دولت تاکید کرد: ما با داشتن مکتبی مانند مکتب اسلام باید در عرصه علم خیلی پرشتاب‌تر از دیگران حرکت کنیم. خداوند انسان‌های با ایمان و دانشمند را در درجات بالا قرار داده و این دیدگاه اسلام است.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: اسلام در هر سرزمینی که پا گذاشته آن سرزمین خاستگاه دانشمندان برجسته‌ای مانند ابن خلدون شده است که تمام جامعه‌شناسان به خصوص جامعه‌شناسان اسپانیایی او را پدر علم جامعه‌شناسی می‌شناسند.

وی خاطر نشان کرد: این تمدن عظیمی که به وسیله اسلام آفریده شد بعد از مدتی در دست انداز افتاد و دچار افول شد و امروز انقلاب اسلامی زمینه احیای این تمدن را فراهم کرده است بنابراین ما باید مولفه‌های این تمدن را بازیابی کنیم تا شاهد بازآفرینی این تمدن باشیم.

علوی تاکید کرد: ما در زمینه بازآفرینی تمدن اسلامی رکن اساسی را به آموزش وپرورش موکول می‌کنیم.

وی افزود: در آموزش و پرورش همانطور که در اسلام آموزش برای آموزش وجود ندارد آموزش حتما باید با تربیت و پرورش باشد.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه طبق آموزش اسلامی نباید وقت‌مان را برای علمی که نفعی ندارد هدر بدهیم، خاطر نشان کرد: کار پیامبران نیز در درجه اول تزکیه بوده و بعد به کار آموزش پرداخته‌اند وما نیز در آموزش باید تربیت محور عمل کنیم.

علوی تصریح کرد: قبل از انقلاب تنها این مهم بود که دانشمندان رتبه‌های ممتاز کسب کنند اما اینکه از نظر تربیتی دارای چه رویه‌ای هستند در آموزش وپرورش کمتر مبنا و اساس قرار می‌گرفت.

وی تاکید کرد: ما اگر می‌خواهیم جامعه آرمانی و با اهداف والای اسلامی داشته باشیم، باید درچهارچوب اسلام کار آموزشی را انجام دهیم.

وزیر اطلاعات گفت: ما اگر چه به دستاوردهای غربی نیز احترام می‌گذاریم اما نباید به گونه‌ای باشد که دستاوردهای خود را فراموش کنیم. آموزش و پرورش به عنوان خط مقدم این جبهه باید به گونه‌ای حرکت کند که انسان‌ها احساس شخصیت کنند. ضمن اینکه در این راستا همه دستگاه‌ها از جمله وزارت اطلاعات باید درگیر باشند.

علوی ریشه امنیت را در شخصیت انسانی افراد عنوان کرد و افزود: ارزش و کرامت انسان‌ها به تقوا، رفعت و والایی آنها به علم و ایمان است.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: ما در وزارت اطلاعات معتقدیم که هر اندازه که کار وزارت علوم ودستگاه‌های فرهنگی را با دستگاه‌های امنیتی گره بزنیم می‌توانیم در جهت امنیت پایدار گام برداریم.
وی یادآور شد: ما امروز در جامعه با موجی از عرفان‌های کاذب و شیطان‌پرستی و امثال این‌ها مواجه هستیم اما درمان این ناهنجاری‌ها برخورد امنیتی نیست و حتی را هکار عفاف وحجاب هم داد زدن و تو سری زدن نیست بلکه راهکار آن برخورد فرهنگی است.

علوی با بیان اینکه مسئولیت وزارت اطلاعات امروز بر دوش یک عنصر فرهنگی گذاشته شده است تصریح کرد است: ما با یک رویکرد فرهنگی تلاش می کنیم که امنیت را در جامعه برقرار کنیم که استاد ودانشجو، دانش آموز ومعلم بتوانند راحت حرفشان را بزنند.
وزیر اطلاعات با تاکید براینکه ما باید آستانه تحمل خودرا بالا ببریم گفت: معلم وا ستاد باید با دانشجو و دانش آموز به صورت اقناعی برخورد کنند.

وی گفت: امروز وزارت اطلاعات خود را مکلف می داند که فضای امنیت را برای نیروهای آموزشی چه در سطح آموزش وپرورش و چه در سطح آموزش عالی فراهم کند.

علوی بار دیگر تاکید کرد: محیط های آموزشی بایداز امنیت روانی برخوردار باشندوما این امنیت را تولید می کنیم.

وی با بیان اینکه بسیار ی از رویکرد های ما باید اصلاح شود افزود: فشار وارعاب نه تنها چیزی را حل نمی کند بلکه در انسانها عقده بوجود می آورد.

وزیر اطلاعات در پایان گفت: باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که ما در کار آموزش وپرورش نمی‌توانیم بی‌خیال باشیم که بچه‌ها در مدرسه فقط درس بخوانند اما از لحاظ فکری به هر سویی که می‌خواهند بروند؛ ‌اسلام به ما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد بلکه می‌گوید باید از مرزهای صحیح عقیدتی حمایت کنیم لذا ما در سیستم آموزش‌وپرورش باید بر روی نحوه‌ای که انسان‌هایی سالم به بار می‌آورد تاکید کنیم.
 

دادگاه تجدیدنظر فاطمه هاشمی پایان یافت

Posted: 24 Aug 2014 05:04 AM PDT

جرس: فاطمه هاشمی پس از اتمام دادگاه دادگاه تجدیدنظر با حضور در جمع خبرنگاران گفت: نماینده دادستان در جلسه حضور نیافت و نسبت به این امر اعتراض کرده و جلسه دادگاه را ترک کردیم.


 

به گزارش ایرنا، دادگاه تجدیدنظر فاطمه هاشمی ساعت 9 روز یکشنبه در شعبه 54 دادگاه تجدیدنظر دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی تهران آغاز شد اما به علت حضور نیافتن نماینده دادستان، این دادگاه خاتمه یافت.

 

عفت السادات مرعشی مادر و یاسر هاشمی برادر فاطمه هاشمی و نیز وکلای خانوادگی، وی را در دادگاه تجدیدنظر همراهی می کردند.

 

دادگاه رسیدگی به اتهامات فاطمه هاشمی رفسنجانی 18 دی سال 92 در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی احمدزاده برگزار شد.

 

البته پس از برگزاری دادگاه، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در نامه ای به علیرضا آوایی رییس سابق دادگستری کل استان تهران نوشت: براساس آنچه در رسانه ها منعکس شده، خانم فاطمه هاشمی امروز 18/10 /92 در دادگاهی حاضر شدند و در مصاحبه ای اعلام کردند به دلیل مطالبی که علیه اینجانب مطرح کردند به دادگاه فراخوانده شده اند، در حالیکه بنده هرگز شکایتی نسبت به ایشان نداشته و ندارم.

 

در ادامه این نامه آمده است: مطلبی اگر نسبت به این جانب مطرح کرده اند، احتمالا به دلیل عصبانیت نسبت به مطالبی بوده که در مجلس نسبت به اخوی ایشان مطرح شد و بنده هم تذکر به گوینده دادم که احتمالا نشنیدند، به هر تقدیر وجهی برای رسیدگی به این امر نمی بینم و بنده نسبت به کسانی که سال گذشته با کفش و مهر به حقیر حمله کردند، شکایتی نکردم، این خواهر محترمه که فقط حرفی زدند و بنده نسبت به سخنان ایشان گله ای ندارم، علی ایحال به هر نحوی که مصلحت می دانید، این پرونده را مختومه نمایید.

 

علیزاده طباطبایی وکیل مدافع فاطمه هاشمی نیز همان زمان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: قبلا هم اعلام کرده بودیم چون این پرونده شاکی خصوصی ندارد و اتهام نشر اکاذیب فقط با شکایت شاکی خصوصی قابل پیگیری است، اقدام دادستانی خلاف قانون است.

 

در نهایت، اوایل بهمن سال گذشته، شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران، فاطمه هاشمی را به شش ماه حبس که به مدت دو سال تعلیق شده است، محکوم کرد.

 

پس از صدور این حکم، فاطمه هاشمی 26 بهمن ماه با ارایه لایحه ای، به حکم دادگاه اعتراض و پرونده برای رسیدگی در مرحله تجدید نظر به شعبه 54 دادگاه تجدید نظر استان تهران ارجاع شد.

 

بر اساس این گزارش در کیفرخواست صادره از سوی دادستانی تهران، اتهام فاطمه هاشمی نشر اکاذیب عنوان شده است.

 

فاطمه هاشمی فرزند هاشمی رفسنجانی اواخر مرداد سال گذشته به دلیل اظهاراتش درباره مباحث مطرح شده در جلسات رای اعتماد به وزیران پیشنهادی دولت یازدهم در یکی از رسانه ها، به شعبه 12 دادسرای فرهنگ و رسانه احضار و برای وی پرونده تشکیل شد.
 

عکس العمل انتقادی فاطمه هاشمی به صداوسیما

فاطمه هاشمی که چند روز قبل و در جریان چهارمین جلسه دادگاهش هنگام مصاحبه با خبرنگاران به نشانه اعتراض میکروفن خبرنگار واحد مرکزی خبر را پائین آورد امروز نیز پس از پایان دادگاه حاضر به مصاحبه با وی نشد.

به گزارش فرارو، فاطمه هاشمی پس از اتمام دادگاه با حضور در جمع خبرنگاران با آنان گفتگو کرد اما حاضر نشد با خبرنگار واحد مرکزی خبر مصاحبه کند. وی که نسبت به عملکرد صداوسیما انتقاد داشت میکروفن خبرنگار را گرفت و اجازه مصاحبه به وی نداد.


عکس العمل انتقادی فاطمه هاشمی به صداوسیما (+عکس)

عکس العمل انتقادی فاطمه هاشمی به صداوسیما (+عکس)

عکس العمل انتقادی فاطمه هاشمی به صداوسیما (+عکس)

 

“ایسنا” تبرئه شد؛ “مردم‌سالاری” و “روزان” مجرم شناخته شدند

Posted: 24 Aug 2014 04:40 AM PDT

جرس: مدیر مسئول روزنامه روزان به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و اضرار به غیر با اکثریت آراء مجرم شناخته شد ضمنا هیات منصفه دادگاه مطبوعات استان تهران با اکثریت آراء وی را مستحق تخفیف دانست.



دبیر هیأت منصفه دادگاه مطبوعات گفت: در جلسه امروز دادگاه مطبوعات، مدیران مسئول روزنامه‌های «مردم‌سالاری» و «روزان» مجرم شناخته شدند.

 

علی اکبر کسائیان در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: امروز به پرونده روزنامه‌های «روزان» و «مردم سالاری» و همچنین خبرگزاری «ایسنا» رسیدگی شد.

 

دبیر هیأت منصفه دادگاه مطبوعات گفت: مدیر مسئول روزنامه روزان (شمسی پورمحمدی) به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و اضرار به غیر با اکثریت آراء مجرم شناخته شد ضمنا هیات منصفه دادگاه مطبوعات استان تهران با اکثریت آراء وی را مستحق تخفیف دانست.

 

وی ادامه داد: همچنین مدیر مسئول روزنامه «مردم سالاری» به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی به اکثریت آراء مجرم شناخته شد.

 

دبیر هیأت منصفه دادگاه مطبوعات ابراز داشت: هیأت منصفه دادگاه مطبوعات استان تهران وی را با اکثریت آراء مستحق تخفیف دانست.

 

کسائیان خاطر نشان کرد: همچنین در این دادگاه مدیر مسئول اسبق خبرگزاری ایسنا (ساسان والی‌زاده) به اتهام انتشار جریان دادگاه متهم کهریزک با اکثریت آراء مجرم شناخته نشد.

 

دبیر هیأت منصفه دادگاه مطبوعات خاطر نشان کرد: پرونده‌های مزبور در شعبه 79 دادگاه کیفری و با مدیریت قاضی محمدی کشکولی مورد رسیدگی قرار گرفت.

جهانگیری: اگر ۱۰ وزیر علوم هم تغییر یابند، بورسیه‌ها را پیگیری می‌کنیم

Posted: 24 Aug 2014 04:40 AM PDT

جرس: معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: نجابت فرجی دانا و همکارانش باعث شد تا بسیاری از مسایل را در جلسه استیضاح نگوید ولی حتما این دولت موضوع بورسیه های غیرقانونی را پیگیری می کند حتی اگر ده وزیر علوم تغییر کند. سرپرست وزارت علوم هم تاکید کرد که سال تحصیلی جدید دانشگاه ها را با نشاط آغاز می کنیم و در همین حال وزیر علوم سابق نسبت به به ناامیدکردن مردم از نتیجه انتخابات ۲۴ خرداد هشدار داد.


به گزارش خبرنگار ایرنا، اسحاق جهانگیری امروز (یکشنبه) در مراسم تکریم رضا فرجی دانا وزیرسابق علوم، تحقیقات و فناوری و معارفه محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست این وزارتخانه افزود: علم کشور همواره از رانت و فساد به دور بوده و هیچ گاه در دانشگاه‌ها سخنی از این مسائل نبوده است.

 

وی با بیان این که همه مردم و مسئولین از سهمیه ای که به برخی از گروه‌ها داده شده انتقاد کرده‌اند، گفت: 240 هزار نفر در آزمون دوره دکتری شرکت می‌کنند و ۱۲ هزار نفر از آن‌ها در این دوره پذیرش می‌شوند؛ چرا باید بورسیه ای که از ابتدا معلوم است در داخل تحصیل کند؟ کسانی که حداقل‌ها را نیز ندارند جایابی شده و عضو هیات علمی شوند و دولت هزینه تحصیل آن‌ها را پرداخت کند.

 

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: نجابت فرجی دانا و همکارانش باعث شد تا بسیاری از مسائل را در جلسه استیضاح نگوید ولی حتماً این دولت موضوع بورسیه‌های غیرقانونی را پیگیری می‌کند حتی اگر 10 وزیر علوم تغییر کند.

 

در مراسم تکریم فرجی دانا و معرفی محمدعلی نجفی علاوه بر معاون اول رییس جمهوری، سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش و پزشک، حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی دستیار رییس جمهوری در امور اقلیت‌ها و محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری، حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رییس جمهوری، محمدجواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه، معاونین، مشاورین و مدیران کل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تعدادی از روسای دانشگاه‌های مهم کشور حضور داشتند.

 

معاون اول رییس جمهوری با یادآوری استیضاح فرجی دانا توسط نمایندگان و عدم رأی اعتماد مجدد به وی گفت: باید به حکم قانون این تغییر را بپذیریم؛ قانون مجلس و مردم سالاری حکم می‌کند که نتیجه تغییر توسط استیضاح را بپذیریم.

 

وی فرجی دانا را فردی اخلاق مدار متدین، دانشمند و توانمند توصیف کرد و افزود: فرجی دانا جز برنامه‌های رییس جمهوری و پایبندی به وعده‌های انتخاباتی دولت را اجرایی نکرد.

 

 

** عملکرد فرجی دانا عمل به منشور دولت بود

 

جهانگیری تاکید کرد که عملکرد وزیر سابق علوم تحقیقات و فناوری در طی 10 ماه وزارتش عمل به منشور دولت تدبیر و امید بود.

 

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: فرجی دانا را دانشگاهیان می‌خواهند و این بزرگ‌ترین فرصت در اختیار نظام است که مدیری محبوب و تاثیرگذار منصوب کرده و مدیران او را دوست دارند زیرا که این امر باعث کاهش هزینه‌ها می‌شود.

 

وی در این حال تصریح کرد: ضرورت مردم سالاری ایجاب می‌کند که حق استیضاح مجلس را بپذیریم اما نباید حق و حقیقت را از یاد ببریم.

 

وی با بیان اینکه دولت خود را برای این گونه تغییرات آماده کرده است، اظهار داشت: بحمداللـه در همه بخش‌ها مردم و نخبگان همراه دولت هستند و از این نظر تغییر برای دولت تدبیر و امید سخت نیست؛ ده‌ها فرجی دانا در دانشگاه‌های کشور وجود دارند که حاضرند با اشتیاق برای دولت و مردم کار کنند.

 

وی حضور محمدعلی نجفی در وزارت علوم را گرانقدر دانست و اظهار داشت: تجربه آقای نجفی در حوزه‌های کلان و در ابتدای سال تحصیلی دانشگاه‌ها می‌تواند بسیاری از گره‌ها را باز کند و مطمئن هستم که مسیر گذشته ادامه خواهد یافت.

 

جهانگیری در ادامه ضمن تشریح روند پذیرش مسوولیت وزارت علوم توسط فرجی دانا در ابتدای دولت گفت: توسعه علم توسط دانشمند جلو می‌رود انصافاً آقای فرجی دانا بعد از رأی اعتماد خود را وقف خدمت به کشور کردند که مهم‌ترین محور آن بحث توسعه علم و فناوری بود.

 

وی با بیان اینکه هیچ گاه فرجی دانا را خسته و در بینش کم حوصله ندیدیم ادامه داد: در روز استیضاح و در مجلس شورای اسلامی برای همگان روشن شد که ایشان با نهایت اخلاق و در پیش گرفتن روشی علمی از خود و برنامه‌هایش دفاع کرد.

 

 

** توضیحات جهانگیری درباره علل عدم حضور روحانی در جلسه استیضاح

 

معاون اول رییس جمهوری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه حجت الاسلام حسن روحانی علاقه وافری به وزیر علوم داشته و دارد گفت: رییس جمهوری تمام تلاش خود را حتی چند برابر بیش از حد معمول انجام داد تا استیضاح فرجی دانا در فضا و التهابی که بر سر یک کلمه ایشان درست کرده بودند مطرح نشود.

 

وی افزود: رییس جمهوری هم از شخصیت و هم از عملکرد فرجی دانا دفاع کردند و در هیات دولت گفتند که همه اعضای کابینه در تعامل با مجلس وظیفه دارند مانع استیضاح شوند.

 

وی با یادآوری تاکیدات رییس جمهوری در روزهای منتهی به استیضاح وزیر علوم گفت: روز شنبه هفته قبل از استیضاح آقای روحانی به من تاکید کردند دولت آنچه در توان دارد برای دفاع از آقای فرجی دانا به کار گیرد؛ ایشان در فردای آن روز و در جلسه هیات دولت دفاع مفصل‌تری از شخصیت و عملکرد وزیر سابق علوم کردند.

 

جهانگیری جلسه دوشنبه و سه شنبه هفته قبل از استیضاح خود و رییس جمهوری را با برخی از اعضای کابینه یادآور شد و گفت: آقای روحانی با ۱۰ تا ۱۵ نفر از اعضای کابینه درباره این استیضاح جلسه داشتند و گفتند که اعضا گزارش عملکرد خود را در این رابطه ارائه کنند.

 

 

** توافق جهانگیری و روحانی از ابتدای دولت

 

معاون اول رییس جمهوری اظهار داشت: از روزهای اول دولت قراری بین من و رییس جمهوری گذاشته شد و تقسیم کاری صورت گرفت که بر مبنای آن ایشان در جلسات استیضاح وزرا شرکت نکنند و بنده به جای ایشان حضور یابم.

 

وی توضیح داد: در آن مقطع به آقای روحانی گفتم که براساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلام معاون اول رییس جمهور نمی‌تواند در جلسات استیضاح سخنرانی کند اما ایشان گفتند که هیچ موردی نیست که در دولت‌های آیت اللـه هاشمی و حجت الاسلام خاتمی روسای جمهور برای استیضاح به مجلس رفته باشند و این مساله در دولت گذشته باب شد.

 

وی انتقادات صورت گرفته از دولت را مبنی بر اینکه چرا رییس جمهوری شخصاً برای دفاع از وزیر علوم به مجلس نرفته است را یادآور شد و گفت: از هفته‌ها قبل برنامه ریزی شده بود که در روز 29 مردادماه رییس جمهوری به اردبیل سفر کند اما برای حضور در جلسه استیضاح باید این برنامه برهم زده می‌شد و اینکه می گویند ایشان 5 دقیقه در جلسه حضور می‌یافت و می‌رفت تنها یک شوخی است زیرا رییس جمهوری براساس آیین نامه مجلس باید در صحن علنی می نشست و بعد از سخنرانی وزیر از وی دفاع می‌کرد.

 

معاون اول رییس جمهوری تصریح کرد: تصمیم گرفتیم از آنجایی که حل مشکلات مردم در اولویت است درست نیست که بگوییم رییس جمهوری سفر خود را به استان محروم اردبیل لغو کرده و به زمان دیگری موکول کند اما ایشان باز هم در سخنرانی عمومی خودشان در آن شهر وقت گذاشتند و از وزیر علوم دفاع کردند.

 

 

** می‌خواهیم فضای تنش آمیز بین سه قوه از بین برود

 

معاون اول رییس جمهوری در ادامه سخنرانی خود با بیان این که دولت نمی‌خواست در جریان استیضاح وزیر علوم با موضوع جدیدی مواجه شود، اظهار داشت: ما می‌خواهیم که فضای تنش آمیز بین سه قوه که در دولت قبل وجود داشت، از بین برود زیرا مردم دوست ندارند که این فضا بر روابط بین قوا حاکم شود و مسئولین به مسائل حاشیه ای بپردازند.

 

وی چالش‌های بین قوا را دستمایه رسانه‌های خارجی برای ارائه تصویر غلط از نظام جمهوری اسلامی برشمرد و گفت: در حالی که منطقه ناامن است، ایران اسلامی از ثبات و آرامش بالایی برخوردار است که باید قدر آن را دانسته و در جهت حل مشکلات پیش رو گام برداریم.

 

جهانگیری گفت: برای ما حل مشکلات با مجلس شورای اسلامی از اهمیت بالایی برخورداراست در حالی که شرایط در دولت گذشته به گونه ای بود که رییس جمهوری وقت علیه رییس مجلس عیدی پخش می‌کرد.

 

جهانگیری تصریح کرد: رییس جمهوری با سابقه ۲۰ ساله نمایندگی مجلس خود را فرزند قوه مقننه می‌داند و اکثر اعضای کابینه نیز سابقه نمایندگی دارند؛ دولت به جایگاه مجلس واقف است و حق سؤال و استیضاح را حق درستی می‌داند.

 

معاون اول رییس جمهوری محور سوم سخنرانی خود را پایبندی به تعهدات انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد عنوان کرد و افزود: 24 خرداد جهت نمای خاص ملی مردم ایران و معطوف به گریز از افراط و بی تدبیری و رفتن به سمت اصلاح امور بود.

 

جهانگیری با بیان این که علاقه‌مند به نهادینه کردن اعتدال در کشور هستیم، اظهار داشت: باید از رکود خارج شویم اما رکود تنها رکود اقتصادی نیست بلکه باید رکود سیاسی، رکود در فرهنگ، رکود اجتماعی و رکود در علم و فناوری رفع شود زیرا مردم باید با امید به آینده نگاه کنند.

 

وی با بیان این که توسعه علم و فناوری باید در رأس امور قرار بگیرد، تصریح کرد: نباید بگذاریم امید مردم به یأس تبدیل شود؛ باید از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم که راهکار آن اقتصاد دانش بنیان است، این اقتصاد تنها توسط دانشگاهیان محقق خواهد شد.

 

جهانگیری تاکید کرد: دولت در مبارزه با فساد جدی است و مصمم هستیم که این لکه ننگ را از دامن نظام پاک کنیم.

 

جهانگیری گفت: ای کاش فساد فقط بابک زنجانی بود. در ساخت و پاختی هزاران میلیارد تومان غارت شده اما فساد زمانی تأسف آور می‌شود که به سطوح مدیریتی نیز رسوخ پیدا کرده باشد.

 

وی تاکید کرد: اگر کسی با دروغ و زد و بند از رانتی استفاده کرده باید آن را پس دهد؛ فرجی دانا برود یا نرود جهت گیری دولت در این زمینه مشخص است.

 

 

** روایت جهانگیری از کمک ۱۶ میلیاردی به یک دانشگاه

 

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: در روز شروع به کار دولت آقای روحانی 16 میلیارد تومان پول را به یک دانشگاه غیرانتفاعی دادند؛ دانشگاهی که هنوز مجوزهای لازم را نگرفته بود.

 

وی افزود: در آخرین فرصت اداری چکی صادر می‌شود و می‌مانند تا مبلغ آن وصول شود بعد می گویند سیستم خوب اداره شده است. این پول ریال به ریالش پول بیت المال است.

 

جهانگیری تصریح کرد: اگر آقای خاتمی به جای ۱۶ میلیارد تومان، ۱۶ میلیون تومان برده بود برخی از روزنامه‌های مدعی آبرو و حیثیتش را می‌بردند.

 

وی خاطرنشان کرد: دولت با وجود راه سخت و دشوار مقابله با فساد در این راه جدی است و از همه نیز کمک می‌خواهد.

 

با پایان یافتن سخنان جهانگیری ، توسط وی یک تابلوفرش به رضا فرجی دانا اهدا شد، جهانگیری همچنین از خدمات و زحمات وزیر سابق علوم در طول ۱۰ ماه گذشته تشکر و قدردانی کرد.

 

 

هشدار فرجی دانا نسبت به ناامیدکردن مردم از نتیجه انتخابات ۲۴ خرداد
 

 وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری نسبت به ناامیدکردن مردم از نتیجه انتخابات ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ و روی کارآمدن دولت تدبیر و امید هشدار داد.


رضا فرجی دانا در مراسم تکریم خود و معارفه محمدعلی نجفی به عنوان سرپرست جدید وزارت علوم با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، اظهار داشت: یکی از این سناریوهایی که به شدت عده ای بر روی آن کار می‌کنند، ناامیدکردن مردم از نتیجه انتخابات ۲۴ خرداد است.

 

وی با بیان این که دولت تدبیر و امید در عرصه سیاست خارجی و همچنین کنترل تورم و مهار رکود موفقیت‌ها و دستاوردهای خوبی داشته است، تصریح کرد: آن‌هایی که قصد داشتند امید ایجادشده به دولت را بعد از انتخابات ناامید کنند از هیچ تلاشی در ماه‌های گذشته فروگذاری نکردند و چه عرصه ای بهتر از آموزش عالی.

 

وزیر سابق علوم از دانشگاهیان و دولتمردان خواست تا با القای نشاط و توجه بر این که هیچ نکته منفی رخ نداده است، گفت: نگذارید سناریوی ناامیدکردن مردم از نتیجه انتخابات به نتیجه برسد و لباس ناامیدی نپوشید؛ انشاءالله سال تحصیلی 94 - 93 دانشگاه را به گونه ای با نشاط آغاز کنیم که نمونه آن در سال‌های گذشته وجود نداشته باشد؛ این خواسته قلبی من است.

 

فرجی دانا با بیان اینکه فضای جلسه تودیع او با نشاط نیست، گفت: وقتی عده ای را به نشاط دعوت می‌کنیم ولی خود نشاط نداریم، حالت چهره ما مشخص است و بعید به نظر می‌رسد کسی دعوت ما را اجابت کند.

 

وی با ابراز امیدواری به دوری دانشگاه‌ها از سیاست زدگی و حرکت آن‌ها در مسیر رشد و توسعه علمی، خاطرنشان کرد: باید در آستانه بازگشایی دانشگاه‌ها و سال تحصیلی جدید با القای نشاط از این پیچ خطرناک عبور کنیم؛ این پیچ خطرناک ناامید کردن بچه‌های انقلاب از انقلاب است.

 

مشاور رییس جمهوری با یادآوری فرمایشات امام خمینی (ره) مبنی بر تلاش دشمن در راستای عدم خودباوری اظهار داشت: همه باید باور کنیم که می‌توانیم به قله‌های ترسیم شده آموزش عالی برسیم.

 

 

** دانشگاه‌ها را از فضای سیاسی بیرون جدا کنیم

 

فرجی دانا تصریح کرد: باید دانشگاه‌ها را از فضای سیاسی بیرون جدا کنیم تا بدون تأثیرپذیری از فضای بیرونی به کار خود ادامه دهند؛ دانشگاه‌ها و جوانان باید با امید بیشتر به آینده خود نگاه کنند.

 

وزیر سابق علوم گفت: درحالی گروهی از اساتید دانشگاه‌ها نزد رییس جمهوری رفتند که در سال‌های قبل از این نظر محروم شده بودند، آن‌ها با هرسلیقه سیاسی نشان دادند که در طرفداری از نظام هیچ تفاوتی با دیگر اساتید که خود را «طرفداران یکه» نظام نشان می‌دهند، ندارند.

 

وی خاطرنشان کرد: در همان جلسه با آقای ابوترابی فرد نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی گفتم من حتی اگر یک دستاورد داشته باشم این است که همه اساتید در زیر یک خیمه پر برکت با همه سلیقه‌ها حضور دارند.

 

مشاور رییس جمهوری تصریح کرد: القایی شده است که عده ای خاص و تنها از میان تندروها و افراطی‌ها طرفدار نظام هستند که این امر واقعیت ندارد.

 

 

** اعتماد به دانشگاهیان مهم‌ترین سرمایه است

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود تبدیل گفتمان علم و فناوری به گفتمان قالب در آموزش عالی را خواستار شد و افزود: اعتماد مهم‌ترین سرمایه ماست و دانشگاهیان افراد معتمد نظام هستند؛ نظام ما به دانشگاهیان اعتماد دارد.

 

فرجی دانا اضافه کرد: هر مساله ای که با اعتماد نظام به دانشگاهیان مقابله کند و دانشگاه‌ها را خطر بداند، ضد نظام است.

 

وزیر سابق علوم تاکید کرد: باید با سخنانی که برای جدا سازی دانشگاهیان از نظام یا ناامید کردن آن‌ها مطرح می‌شود، مقابله کنیم.

 

وی مشارکت دانشگاهیان در امور را عاملی برای رضایتمندی آن‌ها توصیف کرد و گفت: در یک راستا از مردم می‌خواهیم تا برای اداره امور مشارکت کنند اما در حداقل امور دانشگاهیان از آن‌ها مشورت نمی‌خواهیم؛ حتماً مسوولین نظام مشارکت دانشگاهیان در امور را می‌خواهند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه کماکان در سنگر معلمی به فعالیت‌های خود ادامه خواهد داد، اظهار داشت: همچنان با توجه به تجربه قابل اعتنایی که از گذشته آموخته‌ام، به آینده امیدوار هستم.

 

فرجی دانا در پایان سخنان خود محمدعلی نجفی را انتخابی مناسب از سوی رییس جمهوری برای وزارت علوم توصیف و برای وی آرزوی توفیق و موفقیت کرد.

 

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز ۲۹ مردادماه با ۱۴۵ رأی موافق، رضا فرجی دانا را استیضاح کردند و رییس جمهوری نیز محمدعلی نجفی را به جای وی سرپرست وزارت علوم کرد.

 

نجفی: سال تحصیلی جدید دانشگاه ها را با نشاط آغاز می کنیم


سرپرست وزارت علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه نگاه ما به آینده است گفت: سال تحصیلی جدید دانشگاه ها را بانشاط و شوق حرکت روبه جلو آغاز می کنیم.


 

محمدعلی نجفی امروز در مراسم معارفه خود به عنوان سرپرست جدید وزارت علوم با حضور معاون اول رییس جمهوری افزود: استیضاح حق مجلس بود اما به نظام تحقیق و آموزش کشور لطمه زد.

 

نجفی افزود: از نتیجه استیضاح خرسند نیستیم اما استیضاح حق مجلس بود که از آن استفاده کرد ، از نظر ما این مساله تمام شد.

 

وی خاطر نشان کرد از امروز به بعد نگاه ما در آموزش عالی به آینده است و مباحث مرتبط با استیضاح آقای فرجی دانا را فراموش کرده ایم.

 

نجفی با بیان اینکه سیاست های اصلی وزارت علوم تغییری نیافته چون دولت تغییر نکرده است، اظهار داشت: برنامه های دکتر فرجی دانا همان برنامه های ریاست محترم جمهوری بود که برای مردم اعلام شده لذا این برنامه ها با وجود تغییر وزرا به صورت کلی ادامه پیدا خواهد کرد، البته در روش های اجرایی با توجه به سلیقه های متفاوت تغییراتی مشاهده خواهد شد.

 

وی اظهار داشت: استیضاح خدمتی برای دکتر فرجی دانا بود تا بارسنگین مسوولیت از دوش وی برداشته شود و وی به علاقه اصلی خود یعنی علم آموزی و پژوهش بپردازد ولی در عین حال لطمه ای هم به آموزش عالی وارد کرد.

 

سرپرست وزارت علوم ابراز امیدواری کرد حجم فشارها و مشکلات برای مدیران دانشگاهی کم شود و دانشگاه ها با کمک دولت و فارغ از مشکلات مالی و اداری به مسائل آموزشی و کیفیت آن بپردازند.

 

سرپرست وزارت علوم جلب مشارکت دانشگاهیان، استقلال دانشگاهها، شفافیت در عملکرد و ایجاد نظام تصمیم سازی برای بهره مندی از خرد جمعی را از اصول برنامه های خود اعلام کرد.

 

نجفی توضیح داد: تصمیم داشتم زیر بار مسوولیت اجرایی جدیدی نروم ولی شرایط پیش آمده و خواست رییس جمهوری باعث شد به عنوان یک سرباز نظام جمهوری اسلامی این مسوولیت را برعهده بگیرم و از خداوند متعال در این مسیر استمداد می طلبم.

 

 

** سلب اختیارات دانشگاه ها در هشت سال گذشته

 

سرپرست وزارت علوم با اشاره به موضوع استقلال دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی که چندین بار از سوی مقام معظم رهبری بر آن تاکید شده است ، گفت: در 8 سال گذشته برخی اختیارات دانشگاه ها ازآنها سلب شده است که باید تلاش کنیم تا جایی که میسر است این اختیارات به دانشگاه ها بازگردانده شود.

 

وی با اعلام اینکه استقلال دانشگاه ها از اصول اولیه آموزش عالی است تاکید کرد باید حدود و ثغور استقلال دانشگاه ها تعریف شده و با مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه توافق شود.

 

نجفی افزود: همچنین بخشی از اختیارات وزارت علوم گرفته شده و به بیرون از آن واگذارشده است که باید با تعامل ، منطق و استدلال به این وزارت برگردانیم.

 

وی تاکید کرد: باید یک نظام تصمیم سازی در وزارت علوم با استفاده از خرد جمعی و عقلانیت مجموعه آموزش عالی طراحی کنیم که پشتوانه برنامه ریزی در این وزارت و مجموعه دولت و نظام اسلامی باشد.

 

 

** بورسیه های، مساله ای ملی شده است

 

سرپرست وزارت علوم شفافیت در برنامه ها را یک اصل مهم اعلام کرد و گفت: در موضوع بورسیه ها نیز که هم اکنون به یک مساله ملی تبدیل شده است با شفافیت بررسی می کنیم و اطلاع رسانی خواهد شد.

 

وی این موضوع را که عده ای بدون داشتن شرایط کافی به عنوان مدرس و استاد وارد دانشگاه های کشور شوند را دغدغه وزارت علوم و دولت در ماه های گذشته دانست و حساسیت این موضوع را بیشتر از موضوعات مالی و بودجه ای عنوان کرد.

 

نجفی مشارکت دانشگاهیان را از اصول دیگر برنامه های خود نام برد و اظهار داشت : باید سیستمی در این زمینه طراحی شود تا این اصل مهم و بدیهی اجرایی شود.

 

نجفی همچنین با تقدیر از زحمات و خدمات فرجی دانا در طول 10 ماه گذشته گفت: شان خدمات فرجی دانا درطول مسوولیت 10 ماهه بیشتر از تجلیل در یک مراسم کوچک است و برای این موضوع در یکی از دانشگاه های تهران برنامه مفصل تری در نظر گرفته ایم و از سخنان ایشان در جمع روسای دانشگاه ها نیز استفاده خواهیم کرد.

 

 

وزیر ارشاد: در یک سال گذشته فضایی باز برای تنفس اهل فرهنگ پدید آمده است

Posted: 24 Aug 2014 04:40 AM PDT

جرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در یک سال گذشته در حوزه فرهنگ نوعی آزادی بیان و آزادی قلم در حوزه‌های مختلف ایجاد شده و فضایی باز برای تنفس اهل فرهنگ و هنر پدید آمده است.


 

به گزارش خبرگزاری فارس، علی جنتی عصر امروز در جمع اهالی فرهنگ و هنر استان همدان با بیان اینکه ‌در یک سال گذشته امیدواری ایجاد شده تا اهالی فرهنگ و هنر بتوانند اندیشه‌ها، افکار و هنر خود را عرضه کنند، افزود: گذشته در حوزه فرهنگ نوعی آزادی بیان و آزادی قلم در حوزه‌های مختلف ایجاد شده تا هنرمندان بدون اینکه با خرده‌گیری نا به جا روبه‌رو شوند به فعالیت خود ادامه دهند.

 

جنتی با بیان اینکه ‌حکمرانی خوب مبتنی بر عقلانیت و تدبیر است و دولت یازدهم خودش را دولت تدبیر و امید نامید تا اقداماتش بر پایه عقلانیت باشد، اظهار داشت: دولت تدبیر و امید سعی دارد اقدامات خود را براساس عقلانیت، دیدگاه کارشناسی و مشاوره با اهل نظر و صاحب نظران پیش ببرد.

 

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات اساسی که نویسندگان در گذشته داشتند بررسی کتاب توسط افرادی بود که دانش لازم را نداشتند و با خرده‌گیری‌های نا به جا نمی‌گذاشتند مجوز کتاب صادر شود.

 

وزیر ارشاد با بیان اینکه افرادی برای بررسی کتاب در نظر گرفته شده بودند که اگر قرآن وحی منزل نبود به آن هم مجوز انتشار نمی‌دادند، تصریح کرد: هیئت نظارت بر کتاب سه سال تشکیل نشده بود اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید جمع کثیری از شخصیت‌های بارز و برجسته در حوزه کتاب کودک، سیاست، دین، اقتصاد و سایر مباحث برای نظارت بر چاپ کتاب انتخاب شدند و ‌بسیاری از کتاب‌هایی که مجوز چاپ آن‌ها صادر نمی‌شد به چاپ رسید.

 

وی با بیان اینکه در دولت یازدهم تلاش شده صدور مجوز چاپ کتاب از حالت متمرکز خارج شود و بسیاری از نهادهایی که دارای شورای علمی هستند کتاب‌های حوزه خود را به چاپ برسانند، اضافه کرد: در این دوره ناشرانی که امتحان خود را پس داده‌اند نشان دادند مراقب رعایت قوانین هستند.

 

جنتی افزود: در حال حاضر نیز به مانند گذشته کتاب‌های مفید از ناشران خریداری شده و بین 3 هزار کتابخانه عمومی کشور توزیع می‌شود اما به دلیل مشکلات اقتصادی از کمیت آن کاسته شده است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت یازدهم با اشاره به اینکه وزارت ارشاد 3.5 میلیارد تومان به اهالی تئاتر از گذشته بدهکار است، گفت: بودجه معاونت هنری وزارتخانه در سال جاری 17 میلیارد تومان است که امیدواریم در سال آینده ارتقای قابل توجهی داشته باشد.

 

وی با تأکید بر اینکه در بسیاری از حوزه‌های فرهنگی و هنری تفویض اختیار به استان‌ها انجام شده، تصریح کرد: در برخی از حوزه‌های هنری مانند موسیقی که حساسیت بیشتری به ویژه در شهرهای کوچک وجود دارد باید دقت بیشتری در ارکان موسیقی پیش از اجرا صورت گیرد.

 

جنتی ادامه داد: به دنبال یافتن راه کاری هستیم که بتوانیم به استان‌هایی که توانایی‌های مختلفی در حوزه‌های کاری فرهنگی و هنری دارند تفویض اختیارات را انجام داده و از ارجاع به مرکز جلوگیری شود.

 

وی درباره عدالت فرهنگی نیز گفت: در حال حاضر وزارت فرهنگ به مناطق محروم بیشتر از مناطق برخوردار کمک می‌کند و در حوزه مطبوعات یارانه مناطق محروم سه برابر مناطق برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه فیلم‌های ساخته شده در ایران باید نشان دهنده تمدن و فرهنگ بزرک مردم این سرزمین باشد، تصریح کرد: سردمداران امریکا که دشمنان ملت ایران نیز هستند به فرهنگ و تمدن بزرگ مردم ایران اعتراف می‌کنند.

 

وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: رئیس جمهوری امریکا زمانی که قصد تبریک نوروز به مردم ایران را دارد فصلی از سخنان خود را به تشریح فرهنگ پرآوازه مردم ایران اختصاص می‌دهد.

 

وی همچنین در حوزه روابط خارجی بیان کرد: دولت در سیاست خارجی تلاش می‌کند بر اساس تدبیر با همه کشورها به ویژه کشورهای همسایه رابطه منطقی و عقلانی مبتنی بر منافع ملی داشته باشد.

 

جنتی تصریح کرد: در یک سال گذشته روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهایی که تنش داشت بهبود یافته و تلاش می‌کنیم با تمام کشورهایی که با ایران دشمنی ندارند روابط معقول و منطقی داشته باشیم.

 

وی با بیان اینکه با حل و فصل مسائل هسته‌ای رونق اقتصادی گذشته را بازیابیم، یادآور شد: در حال حاضر یک مشاور اقتصادی فرهنگ و هنر نیز برای وزارتخانه تعیین شده تا بتوان هنرمندان از لحاظ اقتصادی به خودکفایی رساند.
 

مدیرعامل ارتباطات زیرساخت: روزی حداقل ۵ میلیون حمله اینترنتی متوجه ایران است

Posted: 24 Aug 2014 04:40 AM PDT

جرس: مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: ‌روزانه ۵ تا ۸ میلیون حمله اینترنتی به سمت ایران وارد می‌شود که همه این حمله‌ها موفق نیستند و برخی در حد حرکت مشکوک هستند.

 

به گزارش فارس، محمود خسروی در مراسم افتتاح ۵۱۳ پروژه زیرساختی شبکه مادر مخابراتی کشور اظهار داشت:‌ طبق اعلام اتحادیه جهانی مخابرات،ایران با جمعیتی بالغ بر ۷۸ میلیون نفر و ۴۲ میلیون کاربر اینترنت دارای تولید ناخالص ۴ هزار و ۷۷۷ دلاری در حوزه ICT است این در حالی است که در کشورهای پیشرفته این عدد تا ۱۰ برابر و در کشورهای منطقه بین ۴ تا ۱۰ برابر محاسبه شده است.

 

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: بر اساس اعلام مراجع معتبر بین‌المللی ۳.۷ درصد از کاربران اینترنت در حوزه خاورمیانه قرار دارند و از این رو ایران اسلامی نیازمند اهدافی بلند در خور نام و جایگاه خود است.

 

وی ادامه داد:‌ امروز شاهد افتتاح بسیاری از مسیرهای شبکه‌ فیبر در کشور و در عمده استان‌ها خواهیم بود که مجموعا بالغ بر ۴۹۰۰ کیلومتر فیبر نوری و با ۲۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری انجام شده است.در حوزه شبکه دیتا نیز همزمان در دو راستای توسعه ظرفیت شبکه و توسعه امنیت شبکه شاهد افتتاح پروژه‌هایی هستیم.

 

وی ادامه داد: ‌در بخش توسعه شبکه علاوه بر توسعه ظرفیت‌های IP استانی برای ارائه زیرساخت‌های ارائه سرویس‌های دیتا و تحقق اهداف شبکه ملی اطلاعات تا حدود ۱۲۰۰ گیگابیت بر ثانیه در همه استان‌‌های کشور آماده بهره‌برداری شده است. همچنین امروز دروازه بین‌المللی اینترنت شیراز با ظرفیت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه افتتاح می‌شود.

 

سرمایه‌گذاری انجام شده در این دو بخش بیش از ۱۶۰ میلیارد ریال بوده است.

 

خسروی افزود: امروز تهدیدات سایبری جزء ۵ تهدید پر ریسک جهانی در کنار تهدیداتی از جمله تهدید هسته‌ای و کم آبی قرار دارد.

 

وی ادامه داد: به این ترتیب مرکز عملیات امنیت در شبکه زیرساخت ارتباطی کشور پس از ۴ سال و با سرمایه‌گذاری بیش از ۱۷۰ میلیارد ریال امروز افتتاح می‌شود.

 

وی یادآور شد: در روز ۵ تا ۸ میلیون حمله به سمت ایران وارد می‌شود که این حمله‌ها شامل حمله، اقدام به حمله و موارد مشکوک به حمله است و نشان دهنده ضرورت ایجاد مرکز امینت عملیات در شبکه دیتا است.

کانون مدافعان حقوق بشر: تحصیلات عالی نباید در انحصار باندهای قدرت درآید

Posted: 24 Aug 2014 04:00 AM PDT

 جرس: کانون مدافعان حقوق بشر در ادامه گزارش های ماهانه خود به بررسی‌ وضعیت حقوق بشر در ایران در مرداد ماه 1393 پرداخت.  

 

کانون مدافعان حقوق بشر که ریاست آن‌ بر عهده شیرین عبادی است در گزارش خود با اشاره به جوانانی که به دلایل سیاسی و عقیدتی از تحصیل در مقاطع عالی باز مانده اند، بر ضرورت کنار گذاشتن تبعیض های آموزشی تأکید کرد.

 

این سازمان مردم نهاد همچنین با اشاره به جلسه استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مشخص شدن این موضوع که در چند سال گذشته تعداد کثیری از افراد، بدون داشتن صلاحیت علمی و خارج از ضوابط، وارد تحصیلات تکمیلی شده اند، به رفتار فرا قانونی برخی مقام های حکومتی در فراهم کردن امکانات از بودجه عمومی برای طرفدارانشان اعتراض و اعلام کرد که تحصیلات عالی نباید در انحصار باندهای قدرت درآید.


کانون مدافعان حقوق بشر در گزارش خود با ذکر نام جوانان و دانشجویانی چون بهاره هدایت، عماد بهاور، مجید توکلی، ضیاء نبوی، ایقان شهیدی و یاشار دارالشفاء که اینک در زندان به سر می برند، به مسئولان حکومتی توصیه کرده است تا هر نوع مانع بر سر راه ادامه تحصیل عالی دانشگاهی از جمله مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی که امکان ادامه تحصیل از منتقدان نظام را سلب می کند، از میان برداشته و به دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل اجازه تحصیل در دانشگاه داده شود. کانون مدافعان حقوق بشر در این گزارش بار دیگر خواستار آزادی دانشجویان زندانی شده است.

 

در گزارش کانون مدافعان حقوق بشر که به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود، در سه بخش "حقوق مدنی و سیاسی و فرهنگی"، "حقوق اقتصادی و اجتماعی" و "میراث فرهنگی و محیط زیست" به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخته شده است.

 

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن گزارش ماه مرداد 1393 کانون مدافعان حقوق بشر که در اول شهریور ماه 1393منتشر شده، به شرح زیر است:

 

گزارشی مختصر از وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه مرداد 1393

مقدمه
استفاده از امکانات دستگاه های دولتی باید ضابطه مند و با در نظر گرفتن تساوی حقوق و عدالت اجتماعی باشد. بهره مندی از این امکانات نمی تواند تحت تأثیر جریان های سیاسی قرار گیرد. براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت مکلف است تا امکانات لازم را برای تحصیلات عالیه کلیه شهروندان فراهم سازد اما شاهد هستیم که تعدادی از شهروندان به خاطر داشتن عقاید سیاسی یا مذهبی از تحصیلات عالی باز مانده اند. در این خصوص می توان به دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل اشاره کرد؛ جوانانی که به خاطر نوشتن یک مقاله، ایراد یک سخنرانی یا شرکت در یک راهپیمایی مسالمت آمیز از ادامه تحصیل بازمانده اند.
همچنین طبق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا مستلزم داشتن صلاحیت سیاسی است و دانشگاه ها مکلف هستند تا اسامی افرادی که در امتحانات ورودی پذیرفته شده اند را به وزارت اطلاعات ارسال کنند و در صورت موافقت مأموران امنیتی، اجازه تحصیل در مقاطع فوق الذکر داده خواهد شد. این چنین مقرراتی باعث شده است تا ورود به تحصیلات عالی برای جمعی از جوانان با دشواری هایی از قبیل گزینش سیاسی و عقیدتی همراه شود. بسیاری از جوانان برای ادامه تحصیلات عالی به خاطر همین مصوبه نادرست روانه دانشگاه های خارج از کشور شده و جذب بازار کار این کشورها می شوند، چنانکه طبق آمار سازمان یونسکو، ایران بیشترین میزان فرار مغزها در جهان را دارد.
افزون بر مطالب فوق، رفتار فرا قانونی برخی مسئولان نیز که با «حاتم بخشی» از بودجه و امکانات دولتی برای خود و طرفدارانشان امکانات بیشتری فراهم می کنند، وضعیت را اسفناک تر می کند. چنانکه در جریان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مشخص شد که در چند سال گذشته تعداد کثیری از افراد، بدون داشتن صلاحیت علمی و خارج از ضوابط، وارد تحصیلات تکمیلی شده اند. این در حالی است که دانشجویانی چون بهاره هدایت، مجید توکلی، ایقان شهیدی، یاشار دارالشفاء، ضیاء نبوی و عماد بهاور فقط به دلیل ابراز عقیده، نه تنها از تحصیل باز مانده اند بلکه چند سال است که در زندان به سر می برند.
این در حالی است که مهم ترین گام در راه توسعه اقتصادی برای هر کشور، استفاده از نیروی جوان تحصیل کرده آن کشور است. بنابراین رسیدن به این هدف با قوانین نادرست و عملکرد تبعیض آمیز حکومت در تضاد است. توسعه زمانی صورت می گیرد که میزان بی کاری کاهش یافته و جوانان بتوانند با استفاده از امکانات، تحصیلات عالی و تخصصی کسب کرده و سپس دانش خود را در داخل کشور به کار گیرند.
در این گزارش همچنین خلاصه ای از وضعیت نقض حقوق بشر در ایران در مرداد ماه ۱۳۹3 در پی می آید. این گزارش بر مبنای اطلاعاتی است که در سایت ها و رسانه های مختلف درج شده و صحت آن به احراز رسیده است و در سه بخش و به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود.

وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه مرداد 1393

بخش اول – حقوق مدنی، سیاسی و فرهنگی
الف- وضعیت فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی
1) در این ماه حدود 57 نفر بازداشت شدند که بازداشت شدگان عبارتند از: امیرحسین کارگران و علی صبری- 2 فعال کارگری-، جیسون رضائیان، یگانه صالحی و مریم رحمانیان- 3 روزنامه نگار-، وحید نژاد حسینیان -همسر مریم رحمانیان-، امیر صالحی- وب نگار-، ادیب حق پژوه، سعید عابدی، وحید دانا، بهیه معنوی‌پور، علاءالدین خانجانی، بابک مبشر، ناصر عرشى مقدم، عطاء الله اشرفى، روح الله منزوى، روحیه قوامی نیک، سعید قائمی، پرویز گودرزیان، آزیتا همایونی، نوشین سالکیان، راشین شهنازی- 15 شهروند بهایی-، جواد صالحى- کارمند علاءالدین خانجانی-، رحیم غلامی، آیدین ذاکری، میثم جولانی، جعفر رستمی، سعید حسینی، حمید قوتی، حبیب نگهبان، عیسی عزیزی، حسن جولانی، رضا قومی، محمد بترانی به همراه دو تن از برادرانش، عباس سواری، محمد صیاحی و اسد صالحی- 16 فعال مدنی -، حمید حکمتی، اسماعیل ایزدی، فرید صارمی، علی چینی ساز، زهرا کعبی و فرجاد صالحی- 6 فعال سایبری-، عین الله یاری، پگاه یاری، امیرحسین یاری، مجتبی نوروزی، بحرعلی فرهادی و سحرناز افروزی- 6 پیرو یارسان-، ناصر پیری، عبدالهادی صالحی و سیدجلال الدین رحیمی- 3 فعال مذهبی اهل سنت-، محمد میلانی و تاج‌الدین ممکانی- 2 فعال سیاسی- و سعید حیدری- نوکیش اهل سنت.
لازم به تذکر است که چند نفر از افراد بازداشت شده پس از چند روز با تودیع وثیقه بصورت موقت تا روز محاکمه از زندان آزاد شدند.
2) محمد شفیعی- عضو حزب مشارکت ایران اسلامی- برای گذراندن چهار ماه حبس، غالب حسینی- فعال کارگری- برای گذراندن ۶ ماه حبس و علیرضا کرامتی‌راد- فعال مدنی- برای اجرای حکم سه ماه حبس بازداشت و به زندان منتقل شدند.
3) حکم شش ماه حبس علی اصغر غروی- پژوهشگر دینی و عضو نهضت آزادی ایران- و حکم پرداخت 10 میلیون تومان جزای نقدی بدل از یک سال حبس بهزاد نبوی- عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران قطعی شد. همچنین سید هاشم آقاجری- استاد دانشگاه و عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران- به یک سال حبس، سید سراج الدین ميردامادی- روزنامه نگار و فعال سیاسی- به شش سال حبس تعزيری، پنج سال محروميت از فعاليت های روزنامه نگاری و دو سال منع برای خروج از كشور بعد از پايان دوران حبس، محمدرضا عالی پیام- شاعر و طنزپرداز- به یک سال و سه ماه و یک روز زندان-، محسن رحمانی- فعال دانشجویی- به هفت سال حبس، ابراهیم فرآباد فلاحیه- فعال مدنی- به شش سال حبس تعزیری و چهار فعال سیاسی به نام های حسن عبیات به حبس ابد، عیدان بیت سیاح (شاخی) به ۱۰سال زندان، خالد عبیداوی به 5 سال زندان و جاسم ساعدی (سواعدی) به ۵ سال زندان محکوم شدند.
از سوی دیگر سخنگوی قوه قضاییه بدون ذکر نام از قطعی شدن حکم 14 نفر و ارسال این احکام که میزان آن از یک تا 13 سال حبس است به دایره اجرای احکام خبر داد که به گفته او در جریان حوادث پس از انتخابات سال 1388 فعال بوده اند.
4) جلسه های رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی- فعال سیاسی-، قاسم ابسته، انور خضری، خسرو بشارت، کامران شیخه و فرهاد سلیمی- 5 فعال اهل سنت- برگزار شدند. امید زارعی‌نژاد نیز که هم اکنون دوران محکومیت خود را در زندان می گذراند بار دیگر در دادسرا تفهیم اتهام شد. همچنین علی محمد اسلامپور- سردبیر نشریه نوای وقت- و فرزاد پورمرادی- مدیر سایت خبری کرمانشاه پست- به دادسرا احضار شدند.

ب- وضعیت حقوق فرهنگی
1) حکم شش ماه توقیف روزنامه بهار و ۹۱ روز حبس تعزیری با دو سال تعلیق سعید پورعزیزی، مدیر مسئول این روزنامه قطعی شد.
2) هیات منصفه دادگاه مطبوعات، مدیران مسئول روزنامه های«آسمان»، «نشاط»، «تهران امروز» و «قانون» و همچنین سایت «بهارنیوز» را مجرم شناخت.
3) مقام های مسئول مانع تجدید چاپ کتاب های محسن کدیور- پژوهشگر دینی- شدند.
4) مقام های مسئول مانع برگزاری کنسرت های شهرام ناظری و محسن یگانه شدند.

پ- سایر موارد نقض حقوق بشر
1) در این ماه تعداد 25 نفر اعدام شدند. اسامی اعدام شدگان که نام کامل برخی از آنان مشخص نشده است ولی مقام های قضایی یا رسانه های وابسته به دولت ایران یا سایت های خبری اعدام آنها را تأیید کرده اند، به شرح زیر است: «ی.ح»، «ی.ر» و «م.ت» در بندرعباس اعدام شدند. دادگستری کل استان هرمزگان اتهام دو نفر اول را آدم ربایی و تجاوز به عنف و نفر سوم را قتل عمد عنوان کرد. «حمید م» و «حسن چ» در کرمانشاه و در ملاء عام اعدام شدند. دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه اتهام این افراد را قتل عمد عنوان کرد. «ع.ح»، «ح.ت»، «س.ق»، «ع.ق»، «م.ق»، «ب.ک» و «پ.ر» در شیراز و در ملاء عام اعدام شدند. رسانه های وابسته به دولت ایران اتهام این افراد را آدم ربایی، سرقت مسلحانه و تجاوز به عنف اعلام کردند. «ع.ن» در قزوین و در ملاء عام اعدام شد. رسانه های وابسته به دولت ایران اتهام این فرد را قتل یک کودک اعلام کردند. خبرگزاری مهر از اعدام یک نفر به اتهام افساد فی الارض در شهرستان میانه و در ملاء عام و «رضا ف» به اتهام تجاوز به عنف در کرج و در ملاء عام خبر داد. همچنین یک نفر در شهرستان خوی و در ملاء عام به اتهام تجاوز به عنف اعدام شد.
از سوی دیگر برخی سایت های خبری از اعدام محسن سارانی در بیرجند، محمد حنیف میر بلوچ زهی و عزیز نوتی زهی در سراوان، حاج عبدل شه بخش و نبی شه بخش در زندان شیراز و حمید ارسلانی و صادق احمدی در کرمانشاه خبر دادند. سایت های خبری اتهام 5 نفر اول را حمل و نگهداری مواد مخدر و دو نفر آخر را قتل عمد اعلام کردند. این سایت های خبری همچنین از اعدام عبدالجبار ریگی، عثمان حسن زهی و عبدالکریم زهوکی نیز در چابهار خبر دادند.
2) روزنامه شرق از صدور احکام اعدام برای یک زن که متهم است در نوجوانی شوهرش را به قتل رسانده است و 4 مرد که متهم هستند به یک زن تعرض کردند خبر داد. خبرگزاری مهر نیز از صدور حکم اعدام برای یک نفر که متهم است معاون سابق وزیر صنعت را به قتل رسانده است خبر داد.
3) چهار انگشت دست راست «م.ن» به اتهام سرقت در شهر ابرکوه و در ملاء عام با دستگاه گیوتین قطع شد.
4) دادستان عمومی و انقلاب قزوین از اجرای حکم شلاق 200 نفر در این شهر، رئیس دادگستری استان کرمانشاه از اجرای حکم شلاق 5 نفر در این شهر و در ملاء عام و پلیس شهرستان قدس از اجرای حکم شلاق «م.ی» و «ع.ت» در این شهر و سایت های خبری شهرستان لنده از اجرای حکم شلاق «و.ش» در این شهر و در ملاء عام خبر دادند.
5) مقام های مسئول مانع دفن پیکر سیمین بهبهانی- شاعر- در امام زاده طاهر شدند. همچنین نخستین بهداری شهرستان بیدخت که توسط بزرگان سلسله دراویش گنابادی بنیاد گذاشته شده بود، تخریب شد. حسینه و مجموعه فرهنگی بیت العباس اصفهان نیز توسط مقام های مسئول پلمپ شد.
6) 12 زندانی بر اثر آتش سوزی در زندان شهرکرد و نبود امکانات لازم جهت اتفای حریق در این زندان، کشته شدند.
7) وضعیت زندانیان سیاسی هم چنان ناگوار گزارش می شود به گونه ای که تعدادی از آنان مانند نادر جانی، سید حسین کاظمینی بروجردی، امید بهروزی، مصطفی فقیه، جمال قادر‌نژاد و قاسم ابسته بیمار هستند که نسبت به درمان و معالجه آنها اقدامی جدی صورت نگرفته است. همچنین بهاره هدایت، امان الله مستقیم٬ عفیف نعیمی و افشین کرم‌پور با وجود پایان نیافتن دوره درمان از بیمارستان به زندان منتقل شدند.
8) پلیس از دستگیری 722 نفر در تابستان سال 1393 به دلیل آنچه هنجارشکنی در طرح سالم‌سازی دریا می نامید، خبر داد.

بخش دوم – حقوق اقتصادی و اجتماعی
وضعیت اقتصادی در ایران همچنان نامناسب گزارش می شود؛ به گونه ای که رئیس فراکسیون کارگری مجلس ایران گفت که هم اکنون معیشت ۹۰ درصد جامعه کارگری کشور زیرخط فقر بوده و ۱۰ درصد باقیمانده نیز با خط فقر فاصله چندانی ندارند. این در حالی است که وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی گفت که سالانه ۷۰۰ هزار ایرانی به دلیل بالا بودن هزینه‌های درمان به زیر خط فقر سقوط می‌کنند.
1) حقوق 82 کارگر کارخانه «فرش پارس» به مدت پنج ماه، حقوق ۲۵ کارگر شرکت احداث و بهره برداری آزاد راه کربلا به مدت ۳ ماه و حقوق 300 کارگر کارخانه شیشه آبگینه قزوین به مدت 4 ماه به تعویق افتاده است.

بخش سوم- میراث فرهنگی و محیط زیست
اخبار منتشر شده از میراث فرهنگی و محیط زیست در مرداد ماه نیز همچنان نشان از نامناسب بودن وضعیت این حوزه دارد.
1) وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی از وجود روغن پالم (روغن نخل) در فرآورده های لبنی از جمله شیر خبر داد که بخش قابل توجهی از چربی موجود در آنها به خاطر روغن پالم بوده و نه چربی طبیعی شیر.
2) رئیس کمیسیون سلامت و خدمات شهری شورای شهر تهران یکی از جدی ترین مشکلات عدم تکمیل شبکه فاضلاب پایتخت را نفوذ نیترات موجود در فاضلاب به شبکه آبرسانی عنوان کرد.
3) هزاران قطعه ماهی به دلایل ناشناخته در رودخانه‌های استان‌ گیلان و اردبیل تلف شده‌اند. همچنین مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان گیلان از کشته شدن ٩٠٠ هزار فوک دریای خزر در اثر آلودگی این دریا خبر داد.
4) حدود 300 هکتار جنگل در حریق پارک ملی گلستان سوخت.
5) مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران، گفت که ٧٠ درصد تالاب‌های این کشور یا در وضعیت بحرانی و یا در معرض خطر جدی قرار دارند.

خاتمه
با توجه به مواد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تعهد حکومت مبنی بر اجرای ضوابط حقوق بشر، توصیه می شود تا هر نوع مانع بر سر راه ادامه تحصیل عالی دانشگاهی از جمله مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی که امکان ادامه تحصیل از منتقدان نظام را سلب می کند، برداشته و به دانشجویان ستاره دار و محروم از تحصیل اجازه تحصیل در دانشگاه داده شود.
از همین رو کانون مدافعان حقوق بشر با تأکید بر اینکه تحصیلات عالی نباید در انحصار باندهای قدرت درآید، بار دیگر آزادی هر چه سریع تر دانشجویان زندانی را خواستار است.

شیرین عبادی
رییس کانون مدافعان حقوق بشر
اول شهریور 1393