جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


انتقاد روحانی از انفعال شورای امنیت در اعمال فشار بر اسرائیل

Posted: 04 Aug 2014 07:51 AM PDT

 جرس: رییس‌جمهور ابراز امیدواری کرد که نشست اعضای کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد فرصتی مغتنم برای همفکری همه اعضای این کمیته برای یافتن راه‌های عملی یاری رساندن به مردم غزه باشد.  

 

به گزارش ایسنا، حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان صبح امروز در نشست اعضای کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد با تاکید بر این‌که حضور اعضای این کمیته در اجلاس امروز نمایانگر اهمیتی است که دولت‌های عضو جنبش عدم تعهد برای کهنه‌ترین بحران حل نشده جهان معاصر یعنی موضوع فلسطین قائلند، اظهار کرد: امیدوار هستیم که نشست حاضر فرصتی مغتنم برای بررسی تحولات جاری در سرزمین‌های اشغالی به ویژه وضعیت غزه و همچنین همفکری همه اعضا برای یافتن راه‌های عملی به منظور یاری رساندن به مردم شجاع و مظلوم اسیر در چنبره توطئه‌های استعماری باشد.

 

وی با اشاره به حملات اسرائیل به مردم فلسطین، اضافه کرد: با کمال تاسف رژیم صهیونیستی طی هفته‌های اخیر و در ماه مبارک رمضان با زیر پا گذاشتن اصول انسانی و قوانین بین‌المللی به ویژه حقوق بشر و حقوق بشردوستانه بین‌المللی، با بکارگیری پیشرفته‌ترین جنگ‌افزارها در جنگی بسیار ناعادلانه و نامتناسب سرزمین فلسطین و نوار غزه را هدف شدیدترین و بی‌رحمانه‌ترین حملات خود قرار داده است.

 

روحانی تصریح کرد: در این تجاوز جنایتکارانه ارتش رژیم کودک‌کش به شکلی کاملا هدفمند و برنامه‌ریزی شده سیاست همیشگی خود یعنی کشتار و نسل‌کشی یک ملت از طریق کشتار علنی و گسترده غیرنظامیان و انحدام مراکز غیرنظامی از جمله تاسیسات زیربنایی، مناطق مسکونی و مراکز درمانی و مدارس و مساجد و حتی گروه‌های امدادرسان و رسانه‌ای را ادامه داده است.

 

رییس‌جمهور افزود: کشته و مجروح شدن بیش از ۱۰ هزار نفر از افراد غیرنظامی از جمله زنان و کودکان و آواره نمودن ده‌ها هزار نفر دیگر به همراه تخریب عامدانه کلیه زیرساخت‌های غزه دلیل محکمی بر این مدعا است.

 

وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی کم‌تحرکی محسوس و برخورد انفعالی مجامع بین‌المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد در اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی برای توقف جنایات ضدبشری آن جسارت و گستاخی این رژیم را به حدی رسانده است که در نهایت بی‌رحمی حتی مانع کمک‌های بشردوستانه و مواد غذایی و دارویی و تجهیزات درمانی به غزه برای تامین احتیاجات ضروری مردم بی‌پناه و مداوای مجروحان می‌شود.

 

رییس‌جمهور در ادامه سخنانش در نشست اعضای کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد با اشاره به آنچه این روزها در غزه می‌گذرد و بیان این‌که ضرورت واکنش سریع و موثر مبنای تشکیل نشست حاضر است، افزود: جنبش عدم تعهد به عنوان مجمعی بین‌المللی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های فراوان می‌تواند و باید در جهت تحقق صلح حقیقی و عدالت اجتماعی در راستای حقوق مسلم ملت مظلوم فلسطین گام‌های اساسی و مستحکم خود را بردارد.

 

وی افزود: بیش از شش دهه است مردم فلسطین از حقوق اولیه خود در زمین آباء و اجدادی خویش مرحومند و تحت شدیدترین فشارها قرار دارند و از حملات رژیم صهیونیستی وحشیانه رنج می‌برند.

 

روحانی تصریح کرد: تفاوت بی‌عملی و بی‌اعتنایی شورای امنیت که یکی از دلایل اصلی آن همدستی و همراهی برخی از اعضای دائم این شورا با رژیم صهیونیستی است که این رژیم را در تداوم جنایت‌هایشان گستاخ‌تر کرده است به گونه‌ای که درصدد برآمده است که با آتش‌افروزی خودخواسته بخشی از مردم مظلوم فلسطین و سرزمین قطعه قطعه شده و اشغال شده فلسطین را در بدترین شرایط ممکن قرار دهد.

 

وی تاکید کرد: از این رو جنبش عدم تعهد بر اساس موازین بنیادی خود در فضای بی‌عملی حاکم بر سازمان ملل متحد آستین همت را بالا زده و برای توقف روند جنایات جنگی و نسل‌کشی رژیم اشغالگر صهیونیستی و احقاق حقوق عادلانه مردم بی‌گناه فلسطین وارد عمل شد.

 

رییس‌جمهور ادامه داد: بی‌عملی و بی‌اعتنایی شورای امنیت و سازمان ملل متحد در فاجعه فلسطین و به ویژه غزه نماد آشکار بی‌عدالتی در شورای امنیت است.

 

استمرار بحران خاورمیانه ناشی از بی‌توجهی و سکوت جامعه بین‌المللی در قبال عامل اصلی بحران یعنی اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط رژیم صهیونیستی است که به ویژه با همراهی برخی اعضای دائم شورای امنیت که در سیاست‌های اعلامی و اجرایی خود چشم بر واقعیت‌ها بسته و دفاع از رژیم صهیونیستی به هر قیمتی را به عنوان رکن رکین سیاست خارجی و منطقه‌ای خود اعلام می‌کنند هیچ امیدی به مساعدت آنان برای بهبود شرایط کنونی وجود ندارد.

 

روحانی ادامه داد: ما بحران غزه را جزئی از سیاست ثابت و مستمر رژیم اشغالگر و جنایتکار رژیم صهیونیستی می‌دانیم که هدف آن ادامه اضمحلال تدریجی و زدودن هویت ملت فلسطین از طریق تغییر بافت جمعیتی و جغرافیایی سرزمین‌های فلسطینی به ویژه بیت‌المقدس و ایجاد شهرک‌های غیرقانونی یهودی‌نشین بر سرزمین‌های اشغالی است.

 

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که درگیری‌ها و اختلافات درازمدت خاورمیانه و برقراری صلحی عادلانه و پایدار در منطقه جز از طریق حل و فصل مشکل فلسطین و پایان دادن به اشغال سرزمین‌های اشغالی و اعطای حق تعیین سرنوشت به ملت فلسطین، بازگشت آوارگان به سرزمین آبا و اجدادی خویش و تشکیل دولت یکپارچه فلسطینی به پایتختی قدس شریف در بستر برگزاری یک همه‌پرسی با شرکت تمام اقوام و ساکنین تاریخی این سرزمین به سرانجامی نخواهد رسید.

 

رییس‌جمهور ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای وقوع بحران اخیر در غزه تمام ظرفیت خود را برای رفع ظلم و محاصره اعمال شده علیه مردم فلسطین مورد استفاده قرار داده است. در فضای بی‌عملی کنونی سازمان ملل متحد به ویژه شورای امنیت، مشارکت موثر کشورهای عضو جنبش عدم تعهد به منظور اعمال فشار بر شورا و سازمان ملل متحد برای اتخاذ اقداماتی موثر با هدف توقف هر چه سریعتر کلیه عملیات تجاوزکارانه ارتش رژیم صهیونیستی و رفع فوری و کامل حصر علیه مردم غزه ضرورتی انکارناپذیر برای جنبش عدم تعهد است.

 

وی خاطرنشان کرد: تردیدی نیست ملت فلسطین با درک درست واقعیات و بهره گیری از تجربه بیش از شش دهه رویارویی با اشغالگران اینک با اتکا به توانایی‌های ذاتی خویش راه خود را در استقرار مقاومت تا احقاق کامل حقوق حقه مردم فلسطین می‌داند و بر دوستداران و یاران فلسطین نیز واجب و لازم است تا به تبعیت از خواست این ملت رشید و بزرگ همانند گذشته در این مسیر گام بردارند.

 

رییس‌جمهور در پایان با تشکر از حضور نمایندگان کشورهای عضو کمیته فلسطین عضو جنبش عدم تعهد، توفیق این کشورها در حمایت قاطعانه‌تر از ملت فلسطین را آرزو کرد.
 

عبدالله مومنی: همه وامدار شهیدان، جانبازان، زندانیان و محصوران هستیم

Posted: 04 Aug 2014 07:51 AM PDT

جرس: عبدالله مومنی که پس از حدود پنج سال زندان چندی پیش با پایان دوره‌ی محکومیتش از زندان آزاد شد، نوشته است که فرزندانش "وامدار عموهای شهید، جانباز و آزاده خود هستند، چه عموهای دهه ۶۰ در پشت سنگرهای دفاع و چه عموهای دهه ۸۰ و ۹۰ در سلول های انفرادی و زندانهای خانگی."    

 

مومنی این متن را در صفحه فیس‌بوکش منتشر کرده است:

 

شکرخدا که هر چه طلب کردم از خدا/

بر منتهای همت خود کامران شدم

شک ندارم بعضی چیزها در زندگی هست که تا نباشد لطف و عنایت پروردگار هرچه بکوشی و هرچه مقدمات فراهم کنی، باز اگر او نخواهد حاصل نمی شوند. و البته از جمله همین چیزهاست که هرچه عدو بکوشد بر تو سخت گیرد، چون او خواهد بر تو سرازیر می شود.

این یکی دو روز اخیر بار دیگر این موضوع برای من اثبات شد. امیر رضا پسر محجوب و فرزند نجیب و مهربانم در کنکورموفق به اخذ رتبه خوبي شد. حس شادی و سرخوشی دارم که تا اعماق وجودم را سرشار کرده است، کنکور و نمره و رشته ... مهم نیست، اینها همه نشانه اند. دو سال پیش هم وقتی خبر موفقیت اولیه و سپس نهایی حمیدرضا (دانشجوی پزشکی در این روزها) را شنیدم، درهای بسته زندان گویی به رویم باز شد. گرچه آرزوی در آغوش کشیدن او و امیر سالها بود که آرزویی دست نیافتنی شده بود.

حمید و امیر برای من نشانه اند. آیه هایی که هرچند مهمترین سالهای تحصیل و رشدشان را در کنار آنها نبوده ام، اما هرگاه به آنها می نگرم متوجه عنایت پرودگار می شوم که به رغم ظلم و جفای زمانه، انوار حیات بخشی هستند که حتی در تاریکترین ساعات شب و در عمیق ترین نقطه چاه بر من تابیده اند تا امیدم را از دست ندهم.

اما حمید و امیر من، این آیه های آبرو و سرور، فراموش نمی کنند که اگر استقلال و امنیتی هست و اگر هنوز نشانی از آزادی و شرف در این مملکت است، وامدار عموهای شهید، جانباز و آزاده خود هستند، چه عموهای دهه ۶۰ در پشت سنگرهای دفاع و چه عموهای دهه ۸۰ و ۹۰ در سلول های انفرادی و زندان های خانگی.
 

نعمت احمدی: مبنای فعالیت‌ها باید خط قرمز «تعریف شده» باشد، نه «تفسیر شده»

Posted: 04 Aug 2014 04:48 AM PDT

 جرس: یک حقوقدان گفت: قانون اساسی ما آزادی اجتماعات، احزاب و گروه‌ها را اجازه داده است و ما باید صرفاً‌ موانعی که قانون اساسی برای این موارد گفته را در نظر بگیریم و در غیر آن باید بستر را فراهم کنیم و اجازه دهیم تفکرات گروه‌های مختلف با خط قرمز تعریف شده و نه تفسیر شده آزاد باشند.  

 

نعمت احمدی در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار کرد: ضرورت وحدت و انسجام احزاب و گروه‌ها قبل از اینکه یک موضوع سیاسی یا اجتماعی باشد یک تکلیف شرعی است. آموزه‌های دینی ما می گوید «و شاور هم فی الامر»، «فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه»

 

وی ادامه داد: از نظر کمّی یک جامعه تا متکثر نباشد و تا افکار متکثر با هم تلاقی نداشته باشند پیشرفت نمی‌کند. به خاطر همین است که جوامع با احزاب اداره می شوند و عقلا و اندیشمندان و متفکرین در طول تاریخ به این نتیجه رسیده اند که می‌شود افکار همه را دور هم جمع کرد و به جای تضارب و برخورد، گفت‌وگو و هماهنگی باشد.

 

این حقوقدان گفت: به عنوان نمونه در قرن بیستم اروپا دو جنگ جهان‌گیر داشت. در جنگ اول حدود 40 میلیون و در جنگ دوم 100 میلیون نفر کشته شدند. بعد از این به اتحاد رسیدند و اتحادیه اروپا را درست کردند.

 

وی با بیان اینکه وقتی می بینیم اتحاد نتیجه همگرایی و پیشرفت شده است چرا ما متحد نباشیم؟ افزود: وقتی که من پیش‌نویس قانون احزاب را می خواندم بسیار ناراحت شدم و گفتم مگر می شود نمایندگان یک کشور بنشینند و سنگ تفرقه را به سینه بزنند!؟ ما این افتخار را داریم که پیشنهاد داده‌ایم قرن حاضر قرن گفت‌وگوی تمدن‌ها شود پس چرا در درون کشور خودمان « فبشر عباد الذین یستمعون القول» نشویم؟

 

این حقوقدان با بیان اینکه فراهم کردن بستر به این منظور امری ساده و آن فرصت دادن به همه گروه‌ها است، گفت: خط قرمز هم مشخص است و آن این است که این گروه‌ها برانداز نباشند؛ زیرا اگر قانون اساسی را نگاه کنید می‌بینید گفته است فعالیت گروه‌ها نباید مخل آزادی و اسلام باشد. پس محدودیت معین دو مورد است و محدودیت دیگری نداریم.

 

وی گفت: قانون اساسی ما آزادی اجتماعات، احزاب و گروه‌ها را اجازه داده است و ما باید صرفاً‌ موانعی که قانون اساسی برای این موارد گفته را در نظر بگیریم و در غیر آن باید بستر را فراهم کنیم و اجازه دهیم تفکرات گروه‌های مختلف با خط قرمز تعریف شده و نه تفسیر شده آزاد باشند.

 

احمدی درباره دلایل تبدیل فعالان سیاسی به مجرمین سیاسی، گفت: ما تفسیر مجرمانه می‌کنیم و گرنه کدام یک از فعالان سیاسی ما مجرم اند؟ ما می خواهیم نگاه مجرمانه داشته باشیم و متاسفانه فقط نیمه خالی لیوان را می‌بینیم.

 

این استاد دانشگاه اظهار کرد: من معتقدم که هیچ کدام از فعالان سیاسی ما مجرم نشده‌اند؛ زیرا اگر می خواستند مجرم شوند در مملکت نمی ماندند و دنیا هم آنقدر کوچک شده که ظرف دو ساعت از یک قاره به قاره دیگر می توان رفت.

 

وی درباره تاثیر بازگرداندن مجرمین سیاسی زیر چتر نظام در اقتدار سیاسی کشور گفت: نگاه من این نیست که این افراد مجرم هستند زیرا ما برابر قانون اساسی آنها را محاکمه نکرده‌ایم. اصل 168 قانون اساسی تصریح دارد که مجرم سیاسی باید در دادگاه عمومی و با حضور هیات منصفه محاکمه شود.

 

وی با بیان اینکه ما بعد از 35 سال هنوز دادگاه انقلاب داریم، ابراز عقیده کرد که خود این دادگاه نقیصه‌ای برای انقلاب است.

 

احمدی ادامه داد: لذا من قبول ندارم که این افراد مجرم‌اند اما آنها مخالف هستند. وقتی که فضا را باز نمی‌گذارید و اجازه فعالیت نمی دهید باعث می شود که یک حالت گریز از مرکز پیدا و دو گروه خودی و بیگانه ایجاد شود.

 

وی افزود: ما باید سعه‌صدر داشته باشیم و اجازه فعالیت بدهیم. افرادی که از سال 88 محکوم شدند و الان هم در حال گذراندن محکومیتند کسانی هستند که در 30 سال گذشته از اجزای حاکمیت بودند. ما چرا نسبت به فرزندان خودمان سعه صدر نداشته باشیم؟ ما باید یک گذشت عالمانه داشته باشیم. همین افرادی که محکوم شده‌اند برابر ماده 134 قانون جدید مجازات اسلامی باید آزاد شوند؛ زیرا در قانون جدید یکی از موارد اعاده دادرسی این است که قانونی تصویب شود و شرایط مناسب‌تری نسبت به محکومین داشته باشد.

 

این حقوقدان اظهار کرد: اگر ما می پذیریم اهل یک دیار، قوم و دین هستیم باید بزرگوارانه نگاه کنیم. جبر زمانه به کشورها حکم می‌کند که فرزندان خود را دفع نکنند، بلکه آنها را جذب کنند. ما مجبوریم این کار را انجام دهیم پس زودتر این کار را انجام بدهیم.

 

وی گفت: ما یک کشور به شدت سیاسی هستیم پس اجازه بدهیم فعالان سیاسی هم متناسب با شرایط‌شان چه در بخش اقتصادی چه در بخش فرهنگی و چه در بخش حقوقی فعال باشند.

 

این وکیل دادگستری تصریح کرد: به عنوان نمونه مساله‌ای را می‌گویم. یک لایحه وکالت نوشته شده است. سرنوشت کانون وکلا و وکلای مملکت دارد تغییر می کند. رئیس جمهور حقوقدان است و پروانه وکالت دارد، اما رئیس جمهوری که خودش وکیل است آنقدر وکلا را غریبه دانسته است که لایحه را در اختیار وکلا قرار نداده است.

 

وی افزود: وقتی همدیگر را غریبه فرض می‌کنیم چه طور باید بستر مشارکت فراهم باشد؟ اتفاقاً اگر رئیس جمهور مهندس، کارشناس ترافیک یا یک روحانی غیرحقوقدان بود می گفتیم چون از وکالت چیزی نمی داند ایرادی ندارد ولی رئیس جمهور وکیل است و سال گذشته پروانه اش را تمدید کرده است. 

وزیر ازتباطات: جلوی فیلتر سلیقه‌ای شبکه‌های اجتماعی را گرفته‌ایم

Posted: 04 Aug 2014 04:48 AM PDT

 جرس: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دولت تا جایی که امکان داشت جلوی فیلتر سلیقه ای شبکه های اجتماعی و آنچه که مورد استفاده مردم بدون پرداخت هزینه بود را گرفت.

 

به گزارش مهر، محمود واعظی امروز دوشنبه در مراسم راه اندازی نسل 3 و 4 تلفن همراه توسط شرکت ایرانسل اظهار داشت: علاقه مند بودیم این فناوری همزمان توسط اپراتور همراه اول نیز ارائه شود و مراسم امضای توافقنامه را با این اپراتور نیز به صورت همزمان با ایرانسل اجرایی می کردیم اما اپراتور ایرانسل زودتر و با علاقه بیشتری مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات را برای ارتقای پروانه فعالیت خود به نسل های بالاتر اجرایی کرد و هم اکنون این اپراتور ارائه این خدمات را به صورت پایلوت در 15 نقطه تهران آغاز کرده است.

 

وی افزود: مذاکرات فشرده با همراه اول برای این کار نیز آغاز شده است و امیدواریم تا هفته دولت این اپراتور نیز بتواند شبکه خود را آماده ورود به نسل سوم موبایل کند.

 

واعظی ادامه داد: همراه اول فکر می کرد با کار رسانه ای می تواند مذاکراتش را تسهیل کند اما بعدا فهمید که وزارت ارتباطات اصولی دارد و نمی توان بدون اجرای مصوبات کار را از پیش برد.

 

وی با تاکید بر اینکه دولت هیچ مسئولیتی در قبال هزینه و سرمایه گذاری که اپراتور انجام داده است ندارد، گفت: چنانچه اپراتورها خودشان را با مقررات وزارت ارتباطات وفق ندهند ارائه خدمات نسل های سوم و چهارم را با برگزاری مناقصه به اپراتورهای دیگری ارجاع خواهیم داد.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه نمی خواهیم اول سرویسی را راه اندازی کرده و بعد اشکالات را برطرف کنیم، افزود: تا زمانی که اشکالات این شبکه برطرف نشود اجازه عملیاتی شدن نسل سوم موبایل در سراسر کشور را نخواهیم داد؛ قصد داریم برای اولین بار مردم از ابتدا یک سرویس خوب را تحویل بگیرند.

 

توصیه های وزیر به اپراتورهای موبایل

 

محمود واعظی با تاکید بر اینکه اپراتورهای موبایل باید کیفیت خدمات رسانی خود را افزایش دهند، افزود: مردم باید سرویس خوب، با کیفیت و تعرفه پایین دریافت کنند. از وضعیت سرویس تلفن همراه که به مردم داده می شود به هیچ عنوان راضی نیستم و امیدم این است که کیفیت این خدمات افزایش و میزان قطعی مکالمات کاهش پیدا کند.

 

وی با بیان اینکه باید در کاهش تعرفه مکالمات میان اپراتورها رقابت به وجود آید، تصریح کرد: مردم بر اساس نیازمندی خود و طبق تعرفه پایین و کیفیت بالاتر اپراتور خود را انتخاب می کنند.

 

واعظی اضافه کرد: با اجرای طرح تغییر اپراتور بدون تعویض شماره مردم این امکان را خواهند داشت که اپراتوری را که کیفیت بهتر و تعرفه پایین تری دارد انتخاب کنند. بر این اساس کمیته ای در وزارت ارتباطات تشکیل شده تا تعرفه های اپراتورهای موبایل را بررسی کرده و آن را برای انتخاب و مقایسه مردم اطلاع رسانی کند.

 

اپراتورها رقبا را تخریب نکنند

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه هم اکنون شاهد هستیم که رقابت بین اپراتورها فضا را به هم زده است، افزود: اپراتورها به جای اینکه به مردم سرویس بهتری بدهند به دنبال تخریب رقیب خود هستند که این کار درستی نیست. دیده می شود که هر کدام از این اپراتورها با ایجاد چند سایت خبری که 300 کاربر هم ندارد، علیه یکدیگر پیامک ارسال می کنند که این کار درستی نیست و باید آن را کنار بگذارند. باید توجه داشت که مردم فهیم هستند و بر اساس کیفیت سرویس، اپراتور خود را انتخاب خواهند کرد.

 

حل مشکل تماس تصویری با پیوست فرهنگی

 

واعظی در مورد مسدود شدن سرویس تماس تصویری تلفن همراه که مختص نسل سوم موبایل است، گفت: برای برقراری تماس تصویری موبایل نیازمند پیوست فرهنگی هستیم که این پیوست هم اکنون تدوین شده و در دستور کار برای تصویب در شورای عالی فضای مجازی قرار دارد. چنانچه این پیوست فرهنگی به تصویب برسد آن را به تمامی اپراتورها ابلاغ خواهیم کرد و مشکل تماس تصویری نیز حل خواهد شد. بر این اساس از اپراتورها می خواهیم در ارائه خدمات مراقبت به خرج داده و از مردم نیز می خواهیم استفاده صحیح و مفید از خدمات ارتباطی داشته باشند.

 

جلوی فیلتر سلیقه ای شبکه های اجتماعی را گرفتیم

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دفاع از عملکرد یکساله دولت در این حوزه به دسترسی آسان مردم به خدمات ارتباطی اشاره کرد و گفت: آنچه مربوط به فیلترینگ سایت های اینترنتی است به سایت های ضد اخلاقی، مستهجن و ضد دینی مربوط می شود که برای فیلتر آن در کشور اجماع است اما بر اساس سیاست های دولت تا جایی که امکان داشت جلوی فیلترینگ سلیقه ای شبکه های اجتماعی را گرفتیم تا آنچه که مورد استفاده و توجه مردم بود در اختیار کاربران قرار بگیرد. مردم هم اکنون در حال استفاده از ابزارهای ارتباطی هستند که هزینه ای برای آن پرداخت نمی کند و دولت تا جایی که تعهد داشته است در این زمینه محدودیتی قائل نشده است.

 

تمامی کاربران تلفن هوشمند به اینترنت متصل می شوند

 

وزیر ارتباطات از رفع مشکلات اینترنت در کشور به صورت قدم به قدم خبر داد و گفت: هم اکنون توسعه پهنای باند اینترنت داخلی و بین المللی در دستور کار قرار دارد و افزایش ظرفیت پهنای باند طی یک سال گذشته و در دولت یازدهم گواه این اقدام است.

 

وی افزود: پهنای باند اینترنت داخلی 500 گیگا بیت بر ثانیه بوده که هم اکنون به یک هزار و 200 گیگابیت رسیده و قرار است این رقم تا پایان امسال به 4 هزار گیگابیت بر ثانیه افزایش یابد.

 

واعظی تصریح کرد: با اجرای نسل سوم و چهارم موبایل در کشور نیز تا پایان امسال تمامی کسانی که از تلفن هوشمند استفاده می کنند به اینترنت وصل خواهند شد. در زمینه فروش پهنای باند نیز بخش خصوصی می تواند در این حوزه فعال شود و پهنای باند اینترنت وارد کشور کند.

 

وی ادامه داد: توزیع پهنای باند در کشور نیازمند سرمایه گذاری بسیاری است که به نظر می رسد بخش خصوصی نتواند در این زمینه وارد شود. چرا که هم اکنون برای مثال شرکت ارتباطات زیرساخت در سال جاری 10 هزار میلیارد تومان در این حوزه سرمایه گذاری کرده است که بازگشت سرمایه ای 5 تا 7 ساله برای آن پیش بینی می شود.

 

سهم درآمدی دولت از اپلیکیشن های داخلی صفر شد

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ایجاد نهضت تولید محتوا و اپلیکیشن های تلفن همراه، گفت: از تمامی شرکت های دانش بنیان و فارغ التحصیلان رشته های مرتبط با مخابرات و آی تی می خواهیم در حوزه برنامه نویسی برای موبایل با اپراتورها هماهنگ شوند.

 

وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، سهم درآمدی به تولید کنندگان این برنامه های کاربردی نیز علاوه بر اپراتور تعلق می گیرد، گفت: بر اساس این مصوبه دولت سهمی در درآمد کاربران موبایل از نرم افزارهای داخلی نخواهد داشت. بر این اساس سهم 30 درصدی به تولید کنندگان محتوا از درآمد اپراتور تعلق خواهد گرفت.

 

تلاش برای گرفتن باند فرکانسی 700 از صدا و سیما

 

واعظی با بیان اینکه باند فرکانسی 700 بهترین فرکانس برای نسل سوم موبایل است که هم اکنون در اختیار سازمان صدا و سیما قرار دارد، گفت: مذاکرات برای گرفتن این باند فرکانسی با سازمان صدا و سیما در جریان است. عمده کانال های سازمان صدا و سیما به سمت دیجیتال انتقال پیدا کرده اما برخی از کانال ها همچنان بر روی این باند فرکانسی وجود دارد که با مذاکرات صورت گرفته در آینده این باند فرکانسی خالی شده و در اختیار وزارت ارتباطات قرار می گیرد تا سرمایه گذاری اپراتورها برای نسل سوم موبایل پایین بیاید.
 

یونسی هشدار داد: نفوذ مخالفان وحدت شیعه‌وسنی در برخی نهادها و ارگان‌ها

Posted: 04 Aug 2014 04:48 AM PDT

 جرس: علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی که اظهار نظرهایش در حوزه متبوع خود انتقاداتی را به همراه داشته است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با تایید سخنان قبلی خود در حوزه اقلیت‌های دینی و مذهبی نسبت به تقویت مخالفان وحدت شیعه و سنی در هشت سال گذشته و نفوذ آنها در برخی ارگان ها و نهادهای دولتی و حکومتی هشدار داد.  

 

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری ایسنا با علی یونسی را در ادامه بخوانید:

 

سوال: آقای یونسی ظاهرا شما در دولت تدبیر و امید معروف شدید به دستیار دردسر ساز و حاشیه ساز و ... رسانه ها از قول شما مطالبی نقل می کنند که به نظر عجیب می آید؛ چرا جنابعالی تا کنون توضیحی نداده‌اید و دفاعی نکرده‌اید؟

 

یونسی :بله، بقول لسان الغیب، ما را به رندی افسانه کردند ... نه! درد سر و حاشیه را من ایجاد نکردم، بلکه مخالفان دولت سعی در ایجاد دردسر و حاشیه و جوسازی دارند. هدف اصلی، دولت و شخص رئیس جمهور است.

 

سوال: ولی علیه شما بیشتر بوده

 

یونسی: شاید! چون من کار اجرایی ندارم و عمده وظیفه ام، ارتباط، پیگیری و گفت‌وگو در حوزه اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی بوده، طبعاً علیه من جوسازی بیشتر صورت گرفته است.

 

سوال :پس چون زیاد حرف زدید طبق مثل معروف هر کس زیاد حرف بزند بیشتر اشتباه می کند...

 

یونسی: البته من منکر این نیستم که انسان جایزالخطاست و هر کسی زیاد صحبت کند، احتمال اینکه اشتباه کند بیشتر است، ولی نقد منتقدان و مخالفان بیشتر متوجه نقاط قوت است نه ضعف؛ در حالی که نقد علمی و منصفانه و اخلاق مدار غیر از ایراد و اشکال و مچ گیری است.

 

سوال:می‌توانید مهمترین نقاط قوت و ضعف کار خودتان را بگوئید؟

 

یونسی :به نظر خودم مهمترین نقطه قوت، جلب اعتماد اقوام و اقلیت های مذهبی و دینی است، البته به طور نسبی. مهمترین نقطه ضعف هم، دست کم گرفتن مخالفتهای مخالفان.

 

مخالفان وحدت شیعه و سنی در هشت سال گذشته خیلی قوی شده‌اند و خیلی در ارگان ها و نهادهای دولتی و حکومتی نفوذ کرده اند. با اینکه امر وحدت ملی و وحدت شیعه و سنی بیش از هر مهم دیگری مورد تاکید حضرت امام و مقام معظم رهبری بوده، با این حال متاسفانه بشدت مورد بی‌توجهی واقع شده و آسیب دیده است. یعنی گفتمان شیعه و سنی ستیزی که برخلاف مصالح نظام جمهوری اسلامی است در منطقه و در داخل کشور رسوخ کرده است و هر روز امنیت کشورهای اسلامی و امت اسلامی را بیش از پیش تهدید می‌کند. آنچه امروز در عراق و سوریه و سایر بلاد اسلامی می‌گذرد سیاست تفرقه افکنی غرب علیه اسلام و مسلمانان است.

 

سوال:پس اگر پیش‌بینی حجم و عمق مخالفت را می کردید، بگونه‌ای دیگر حرکت می‌کردید؟

 

یونسی: بله، شب تاریک و بیم موج وگردابی چنین هایل کجا دانند حال ما سبک باران ساحل ها.. بالاخره نصیب ما در تقسیم مناصب تاکنون اینطور بوده که در بدترین وضعیت که شاید هیچ کس قبول مسئولیت نکرده و یا هیچ عاقلی زیر بار اینگونه مسئولیت ها نرفته قرعه فال بنام من افتاد و آنچه امر را مشتبه و راه را پر پیچ و خم و پیچیده تر کرده است اختلاط دوست با دشمن و خودی با غیر خودی است.

 

سوال: شما که به رموز کار آشنا بودید و سوابق امنیتی و اهمیت کارتان را می‌دانستید، چرا با طرح موضوعاتی غیر لازم از قبیل شیر و خورشید و یا کوروش و یا مسائلی از این دست، بهانه به دست مخالفان دادید که راحت تر شما را بکوبند؟

 

یونسی: دلیل طرح این گونه مسائل لزوم تاکید بر فرهنگ مشترک ایرانیان است که شامل همه اقوام و اقلیت ها می شود.این درست است که اکثریت ملت ایران شیعه دوازده امامی هستند و این ویژگی اساس وحدت ملی ایران زمین است و هیچ مولفه وحدت بخشی به پای آن نمی رسد ولی میلیون‌ها ایرانی غیر شیعه و غیر مسلمان هم در ایران زندگی می کنند و علاوه بر آن، کشور از تنوع زیاد قومی برخوردار است. برای پیوند همه تنوعات قومی و مذهبی و دینی و فرقه ای راهی جز بهره گیری از مشترکات تاریخی و فرهنگی و مذهبی وجود ندارد؛ خوشبختانه هویت ملی ایرانیان مرکب و متشکل از عناصر مشترک فرهنگی اسلامی و ایرانی است و این چیزی است که هر ایرانی به آن افتخار می کند.

 

طرح ارزش ها و آداب و رسوم مشترک همه ایرانیان مثل زبان و ادبیات فارسی، نوروز و تاریخ مشترک و مفاخر ملی و افسانه های الهام بخش و افتخار آمیز مانند کوروش،کاوه، داریوش، رستم و.... جهت حفظ مشترکات و پیوند همه اقوام و اقلیت های قومی و مذهبی و دینی است. هر جا که نفوذ فرهنگ عید نوروز است آنجا ایران است.

 

سوال:آقای یونسی قبول کنید پرداختن به این گونه موضوعات از سوی یک روحانی خیلی معمول ومتعارف نیست!

 

یونسی:درست است معمول نیست، ولی من که آنها را در منبر و محراب نگفته‌ام . برای پیوند همه ایرانیان با تنوع قومی و زبانی و مذهبی و برای حفظ وحدت و انسجام راهی جز طرح و تقویت فرهنگ مشترک نیست.

 

سوال:درمورد کوروش توضیح بیشتری بدهید گویا برخورد بعضی علمای قم با شما بخاطر طرح نام کوروش است. ضمناً کوروش یک شاه و موسس شاهنشاهی در ایران بوده است و شاهان در تاریخ بدنام هستند و طرح و توجه شما به فرهنگ ایرانی و کوروش یاد آور سخنان آقای مشائی است. جنابعالی هم روحانی هستید و هم حساسیت های روحانیون را خوب میدانید چرا اشتباه دیگران را تکرار میکنید؟

 

یونسی:در مورد کوروش باید تاکید کنم که کوروش خوشنام ترین فاتح و جهان گشاست؛ دوستان و دشمنانش او را ستوده اند و وی را واجد فضایل ارزشمند انسانی معرفی کرده‌اند و حتی بزرگانی چون علامه طباطبائی و آیت الله مکارم شیرازی در تفاسیرشان المیزان و نمونه قویا احتمال داده اند که منظور قرآن مجید از ذوالقرنین همان کوروش هخامنشی است. همچنین بسیاری از محققان مسلمان هندی و اروپایی و ایرانی مانند استاد فتح الله مجتبایی و ابوالکلام آزاد هندی و... بطور قطع گفته اند ذوالقرنین جز کوروش کس دیگری نمی‌تواند باشد؛ اما در مورد بدنامی شاهان، باید بگویم که این گونه نیست که همه شاهان علی الاطلاق بدنام و بدکردار باشند؛ بلکه بعضی از سلاطین، پیامبر هم بوده‌اند مانند حضرت سلیمان(ع) و حضرت داوود(ع) و قطعاً در میان شاهان ایرانی تعداد اندکی صالح و خوب هم بوده‌اند. مانند شاه عباس صفوی یا کریمخان زند که این دومی اگرچه خود را پادشاه اعلام نکرد ولی درمسند شاهی نشست. در عین حال اکثریت شاهان ایرانی بویژه شاهان قاجار و پهلوی نالایق و فاسد و ستمگر بودند و همین باعث شده که اغلبیت حکم مطلق پیدا کند.

 

سوال:در مورد تشبیه شما با مشائی چه می گویید؟

 

یونسی :متاسفانه مخالفین و افراطیون در بهره‌گیری از حربه شبیه سازی بصورت غیر اخلاقی عمل می‌کنند، درحالی که مدعی ارزشمداری و دفاع از ارزش‌های اسلامی هستند و با شبیه سازی ها طرف مقابل را متهم می‌کنند. آقای مشائی اشکالاتی داشت مانند خیلی های دیگر، ولی در زیر ضربات سنگین حملات سیاسی، خوب و بد با هم مخلوط و مشتبه شد.

 

سوال: می‌خواهید بگوئید اتهام تشابه شما با مشائی یک حربه سیاسی است؟

 

یونسی :بله قطعا

 

سوال:در مورد شیر و خورشید چطور؟چه شد که این موضوع را مطرح کردید؟

 

یونسی :یک قاعده و اصل ساری و جاری در تمام سرودها و علائم و نمادهای ملی وجود دارد و آن حضور ارزش های مشترک در آنها است. مثلا پرچم جمهوری اسلامی سه رنگ از سابق بوده که در زمان شاه نماد سلطنت که تاج بود در آن نقش بسته بود و بعد از انقراض رژیم شاهی پرچم سه رنگ که ریشه در فرهنگ و تاریخ ایران داشت باقی ماند و نماد جمهوری اسلامی که الله باشد در آن نقش بست. درست همانند سرود جمهوری اسلامی که ترکیبی از عناصر و ارزشهای ایرانی اسلامی است.نماد و علامت شیر و خورشید هم مثل خیلی از نمادهای دیگر دارای چنین وضعیتی است که در فرصت مناسبی به تفصیل در این باره صحبت خواهم کرد.

 

سوال:آقای یونسی مخالفانتان می گویند شما بجای ایجاد وحدت، اختلاف قومی ایجاد و قومیت ها را تحریک کرده‌اید . ایران مشکل قومی ندارد چرا سری را که درد نمی کند دستمال می بندید؟ امروزه مطالبات قومی بوسیله پان ها و گروهکهای تجزیه طلب پیگیری می شود ما چرا بهانه بدست آنها بدهیم ؟ آیا تقسیم ملت ایران به اقلیت و اکثریت قومی درست است ؟ این نوع تقسیمات و تعبیرات بجای خود، تقسیم هویت ملی به اجزای کوچک تر است که خیلی خطرناک است.

 

یونسی:کشور ایران همانند همه و یا اکثریت کشورهای جهان از تنوع قومی برخوردار است، کشور های همسایه ایران و تمام کشور های منطقه از انواع قومیت ها تشکیل شده‌اند، مخصوصا بزرگترین کشور پر جمعیت جهان یعنی هند و بعد از آن چین در شرق واقع است کشور هند بالاترین و بیشترین تنوع را دارا می باشد، اقوام معروف و تاثیرگذار در ایران مانند فارس ها ، آذری ها ، کردها ، بلوچ ها ، ترکمن ها ، لرها ، گیل ها ، تالشی ها ، عربها و ... با از دست دادن مناسبات و سلسله مراتب قومی و حفظ تعلقات و علایق قومی عملاً به تنوعات فرهنگی تبدیل شده اند امروز از ایل قاجار فقط نام و آثار فرهنگی آن باقی مانده است و اثری از سلسله مراتب قومی وجود ندارد هم چنین در میان بزرگترین جمعیت قومی ایران یعنی آذری ها هیچ گونه مناسبات و روابط قومی وجود ندارد مهمترین آثار و فرهنگ قومی در ایران زبان و خرده فرهنگ محلی و قومی است تمام اقوام ایرانی امروز دارای سه ویژگی می باشند : ١- زبان ٢- خرده فرهنگ ٣- فرهنگ مشترک ایرانی .

 

در گذشته ها که اقوام ایرانی با تمام ویژگی قومی وجود داشت باز هم تجزیه طلب نبودند و همه آنها در فکر حاکمیت همه ایران بودند امروز که اقوام ایرانی خلاصه شده در زبان و آداب و رسوم و خرده فرهنگ قومی هرگز برای کشور تهدید نیستند ما مدعی هستیم که تنوع فرهنگی و زبانی و قومی در ایران تهدید نیست، بلکه فرصت است و با مدیریت درست و با داشتن اهداف ملی و استراتژیک همه تنوعات فرهنگی و قومی و زبانی در خدمت فرهنگ و هویت ملی قرار خواهد گرفت.

 

در ایران دو گروه وجود دارند که مخالف مطالب ذکر شده اند؛ گروه اول قوم گرایان که تحت عناوینی چون پان ترکسیم – پان کردی – پان عربی – پان بلوچی...برخلاف مصالح ملی و مصالح قوم مورد نظر حرکت می کنند. این گروه ها بعضاً تجزیه طلب هم هستند و با ترفند و تزویر سعی دارند که مطالبات جزئی و غیر مهم را عمده کنند و کمبود های محلی و برخی محرومیت‌ها را به پای قومیت بگذارند و مدام دم از سلطه فارس ها بر غیر فارس ها می زنند و تلاش می‌کنند دشمنی و کینه قومی را تشدید کنند و احساسات قومی را علیه دولت ها بر انگیزانند در مقابل آنان گروه دوم : شدیداً نسبت به اقوام ایرانی بدبین و نگران هستند و هرگونه اظهار نظر درباره اقوام و فرهنگ و زبان قومی را بر نمی تابند و مدام از کابوس تحرکات قومی رنج می برند. وجود تعلقات و مناسبات و زبان قومی را تهدید می‌دانند و راه کار مقابله با آن را انکار وجود اقوام ایرانی می‌دانند و در عمل از سیاست های انکار قومی و یکسان سازی قومی حمایت می‌کنند. گروه های ناسیونالسیت و یا سلطنت طلب از این جماعت می باشند . علاوه بر گروه های اول و دوم اشخاص و شخصیتهای مستقل و بعضاً دانشمند و محقق و صاحب نظر در علوم نظری هم وجود دارند که مانند گروههای اول و دوم می اندیشند گروه های اول و دوم سیاسی و بعضاً وابسته به خارج هستند اما اشخاص و شخصیت های مستقل هم سو و هم جهت با آنان بعضاً مغرض و بعضاً با حسن نیت و از سر ایران دوستی حرف می زنند.

 

من عرض می کنم که اقوام و تنوعات فرهنگی و زبانی در ایران مخالف فرهنگ و هویت ملی نیست، بلکه در خدمت فرهنگ ملی است و دولت باید مطالبات آنان را به رسمیت شناخته و قبول کند و در جهت تحقق آن قدم بر دارد و اجازه ندهد گروه ها و اشخاص قوم گرا بجای ایشان سخن بگویند و دولت در پاسخ به انتظارات و توقعات اقوام ایرانی پیش قدم شود و بهانه را از دست مغرضان و تجزیه طلبان و ضد انقلاب و تروریست ها بگیرد و راه کار هم اعتماد به آنان احترام به فرهنگ و آداب و رسوم محلی و قومی و آموزش زبان محلی و احترام به مفاخر آنان و مشارکت ایشان در امور کشور و اجرای عدالت در استخدام و مدیریت و رفع محرومیت ها و عقب ماندگی ها است. همه اینها در قانون اساسی کشور منظور شده است. درباره اقلیت های دینی مانند مسیحی ها و یهودیها و زرتشتی ها و صابئین کمترین مشکل وجود دارد؛ البته مشکلات قانونی هست که حل آن زمان بر است و نیازمند تصویب قانون است، ولی در مقایسه با اکثر کشور ها اقلیت های دینی در ایران از شرایط بهتری برخوردارند. هم مردم به آنها حساسیتی ندارند هم انها خود را نسبت به مردم تطبیق داده اند و حاکمیت هم نسبتاً خوب عمل کرده است.

 

سوال:در مورد اهل سنت چطور؟

 

یونسی:اهل سنت در جهان روی هم رفته اکثریت هستند و شیعیان در اقلیت. ولی در کشور های ایران و عراق و آذربایجان و بحرین و تقریباً لبنان شیعیان،دراکثریت هستند. شیعیان در کشورهای حوزه خلیج فارس و پاکستان و هندوستان و افغانستان نیز اقلیت‌های قابل توجهی هستند. اهل سنت ایرانی اقلیتی مهم و تاثیر گذار هستند و عمده آنها در استانهای مرزی سکونت دارند و هم چنین در تهران و اکثر استانهای کشور حضور دارند.

 

اهل سنت ایرانی عاشق اسلام و اهل بیت پیامبر(ص) و عجین شده فرهنگ ایرانی و خود را تابع جمهوری اسلامی و مطیع ولایت فقیه و قانون اساسی میداند. اهل سنت ایران مخصوصاً غرب کشور که عمده شافعی مذهب می باشند در عشق و علاقه به امامان شیعه همانند شیعیان در زیارتها و توسل ها و عزاداریها و مداحی ها عمل می کنند.

 

علما و ائمه جمعه و جماعات اهل سنت در خطبه های نماز صلوات بر حضرت محمد مخصوصاً امام علی و فاطمه زهرا و امام حسن و امام حسین(ع) را لازم میدانند و همچنین ضرورت اطاعت از ولایت فقیه را مکرراً در نمازهای جمعه یاد آوری مینمایند. اکثریت روحانیون اهل سنت خود را تابع و مطیع جمهوری اسلامی و خود را تقریبی میدانند و با وهابیت و گروه های سلفی و افراطی مخالف هستند.

 

سوال: چرا انقدر روی وحدت شیعه و سنی تاکید می شود؟ این وحدت چه ضرورتی دارد ؟

 

یونسی: من با ملاحظه ٦ نکته وحدت شیعه و سنی را لازم و ضروری می‌دانم:

 

١) پیروی از سیره اهل بیت و امامان معصوم علیه سلام :

 

امامان شیعه سلام الله علیهم اگرچه با خلفای بنی عباسی و بنی امیه و حکام، مخالف و درگیر بودند و هرگونه مماشات و همکاری با آنها را همکاری با طاغوت میدانستند ولی با جامعه اهل سنت و علما و نخبگان اهل سنت از سیاست های جذب و مماشات پیروی میکردند

 

2) پیروی از سیره سلف صالح و بسیاری از علما بزرگ شیعه در قرون قدیم و پیروی از علمای بزرگی چون آیت الله میرزای شیرازی، آیت الله بروجردی و حضرت امام خمینی و رهبر معظم انقلاب اسلامی.

 

٣) از زاویه الزامات حکومتی همه اهل سنت و اقلیت هائی که در سایه حکومت اسلامی از حقوق شهروندی برخوردار هستند باید بدون تبعیض از همه حقوق قانونی برخوردار شوند و همه مردم ایران از این جهت شهروند درجه یک هستند.

 

٤) اقلیت اهل سنت ایران جزو اکثریت اهل سنت خارج از کشور هستند که جمهوری اسلامی از بدو ظهورش همواره تاکید بر حمایت همه جانبه از آنان را شعار خود کرده است و برای این هدف جمهوری اسلامی سنگین ترین هزینه ها را هم تحمل کرده است.حمایت از مردم ستمدیده فلسطین دلیل و نمونه روشن آن است.

 

٥) ضرورت های امنیت ملی که بر تمام ضرورتهای دیگر هم حاکم است اقتضا میکند که همه روش ها و سیاستهای شیعه ستیزی و سنی ستیزی را حذف کنیم وبجای آن استراتژی وحدت جهان اسلام و اهل سنت و شیعه را نصب العین خود نماییم. حفظ و تقویت امنیت داخل کشور بدون وحدت شیعه و اهل سنت مقدور نمی باشد و همچنین حفظ امنیت و اقتدار جهان اسلام در مقابل جهان سلطه و استکبار بدون وحدت شیعه و سنی امکان ندارد.

 

٦)مقابله با افراطیون مذهبی که خود را منتسب به اهل سنت می دانند مانند القاعده، داعش و سلفیهای تکفیری و وهابیون فقط از طریق تقریب و جذب اهل سنت عملی میباشد.

 

سوال: آقای یونسی متاسفانه مصاحبه خیلی خشک و طولانی شد و جوابهای شما نیز رسمی و طولانی؛ اگر مصلحت میدانید پاسخ باقی سوالات را کوتاه و شفاف و صریح بفرمایید.

 

یونسی: سوالات شما هم بعضاً خیلی طولانی و تند بود! اشکالی ندارد، بفرمایید!

 

سوال:چرا یکباره سکوت و عقب‌نشینی کردید؟

 

یونسی:نه سکوت و نه عقب نشینی کرده ام، به اقتضای شرایط زمانی تصمیم می گیرم و سخن می گویم.

 

سوال:در جلسه جامعه مدرسین با شما چه گذشت؟

 

یونسی: کمیسیون فرهنگی جامعه مدرسین مرا دعوت کردند و دوازده نفر از ایشان نگرانی های خود را اعلام کردند.

 

سوال:به شما برخورد اعتراضی داشتند؟

 

یونسی: بله اعتراض کردند و آیت الله یزدی هم عصبانی شد.

 

سوال:امکان دارد خلاصه ای از مطالب رد و بدل شده را ذکر کنید؟

 

یونسی: آن جلسه به جامعه مدرسین مربوط است اگر خودشان منتشر نمایند من مشکلی ندارم. گرچه گمان نمی کنم چنین کاری بکنند!

 

سوال:قصد دارید بار دیگر به قم سفر کنید و توضیحات لازم را به مراجع عظام و مدرسین و فضلا ارائه نمایید؟

 

یونسی:البته با اشتیاق آمادگی دارم و گاهی نیز سفرهایی کرده، دیدارهایی می کنم.

 

سوال: آقای یونسی فکر نمی کنید با مواضع خود سطح مطالبات مذهبی و دینی و قومی را بالا می‌برید؟

 

یونسی:نه هرگز، من سطح مطالبات و عمق آنها را خوب میدانم و در چارچوب قانون اساسی و دیدگاه های حضرت امام و مقام معظم رهبری در مورد اقلیتها اظهار نظر می کنم. در حدی که مطرح میکنم لازمه همکاری و کسب اعتماد اقلیت ها و اقوام است. میدانم که این بر خلاف میل و نظر انکار گرایان قومی و مذهبی است. با انکار واقعیت های موجود هیچ مشکلی حل نخواهد شد.

 

من بار ها تکرار کرده ام که اقوام و اقلیت های مذهبی و دینی و فرقه ای در ایران نه اصل مشکل هستند و نه جزء مشکل بلکه راه حل مشکل هستند آنها تهدید نیستند و با درک درست آنها و مدیریت درست آنها زمینه های آسیب از بین خواهد رفت و همه آنها در جهت توسعه و امنیت پایدار کشور قرار خواهند گرفت.

 

سوال:چرا در کنیسه یهودیان آن حرفهای عجیب و غریب را زدید؟

 

یونسی:چه گفتم؟

 

سوال:مثلاً حکومت بنی اسرائیل؟

 

یونسی:کلمه حکومت بنی اسرائیل درست منعکس نشده است؛ منظورم دولت غاصب و صهیونیستی اسرائیل است.

 

سوال:در آنجا شما ظاهراً گفتید نسل جدید اسرائیل به اصلاح طلبان نزدیک اند؟ یعنی چه؟

 

یونسی:این یک مطلب مهمی بود که ناقص گفته شده و ناقص تر هم منتشر شده است. من می‌خواستم بگویم نسل جدید ساکن در سرزمین های اشغالی رویکرد ضد صهیونیستی دارند. آنها نه به دولت اسرائیل و نه صهیونیزم و سیاستهای جنگ طلبانه اش اعتقادی ندارند. نسل جدید دنبال صلح و رفاه و امنیت است و صلح و رفاه و امنیت پایدار با سیاست های توسعه طلبانه حاکمان فعلی این رژیم قابل جمع نیست.من اعتقاد دارم اسرائیل برای ادامه حیات خود از درون مشکل اساسی دارد و بالاخره روزی اساس دولت جعلی اسرائیل بوسیله فرزندان نوظهور متلاشی خواهد شد. دولتی که هم در درون مردم خود و هم در خارج از مرزهایش با موانع جدی روبروست ادامه نخواهد یافت. این مطلب را من بارها از زبان رهبران فلسطینی شنیده ام. به هرحال منظور من آن بوده و هست که نسل جدید ساکنان اسرائیل، اندیشه های اصلاحی دارند. این مساله چه ربطی به اصلاح طلبان ایرانی دارد، که کیهانیان علمش کرده؟ خدا می داند!

 

سوال:چرا گفتید اگر من آخوند و اون خاخام یهودی بگذاریم، مردم با هم زندگی می‌کنند و مشکل ندارند؟

 

یونسی:این یک تمثیل است، منظور من علما و بزرگان نبود. منظورم اینست که مردم ایران اعم از هر دین و مذهب و قوم با داشتن فرهنگ عمیق و تاریخی «زندگی مسالمت جویانه » با هم مشکل ندارند مگر آنکه افراد و یا گروه های افراطی و تندرو دخالت کنند. از این سخن من نه مردم ایران ناراحت شدند و نه اکثریت روحانیون عزیز بلکه تعداد محدودی از عناصر تند و خشن و افراطی که بر خلاف سیاستهای جمهوری اسلامی عمل میکنند ناراحت شدند.

 

سوال:بعضیها معتقدند مباحثی که شما مطرح می کنید اولویت مردم نیست. مردم گرفتار معیشت و اشتغال هستند. دولت به جای طرح این موضوعات بهتر است به فکر حل مشکلات مردم باشد.

 

یونسی: اولا توجه و پرداختن به مسایل فرهنگی همیشه در اولویت بوده است و همه می دانند مسایل مربوط به اقلیتها و اقوام نوعا از جنس امور فرهنگی است ثانیا عدم توجه به مسایل اقوام و اقلیتها سبب می شود که موضوعات بعضا ساده به سمت بحران امنیتی سوق داده شود و این خواست دشمنان جمهوری اسلامی است که مسایل اقوام و اقلیتها امنیتی شود.

 

سوال:آقای یونسی چرا شما موضوع اقوام و اقلیت ها را سیاسی مطرح میکنید؟

 

یونسی:چطور؟ من سیاسی نکرده ام کجا؟

 

سوال:گفته میشود شما قصد دارید از اقوام و اقلیت ها در انتخابات آینده مجلس استفاده کنید درست است؟

 

یونسی: هرگز! موضوع اقوام و اقلیت های ایرانی فراتر از انتخابات و موضوعات زود گذر سیاسی هستند من قصد ندارم از آن بعنوان یک حربه سیاسی استفاده کنم. 

مطهری: رفع حصر به نفع کشور است

Posted: 04 Aug 2014 04:47 AM PDT

 جرس: علی مطهری، رفع حصر را به نفع کشور دانست و گفت که اگر در ماه‌های اولیه بعد از انتخابات سال ۸۸ متهمان وقایع بعد از انتخابات به صورت علنی محاکمه می‌شدند این مشکل تا حالا حل شده بود.  

 

به گزارش ایسنا، علی مطهری در هشتمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور در پاسخ به این سوال که آیا وقت آن نرسیده که از کیسه رهبری برای محصورین هزینه نکنیم، گفت: این وقت فرا رسیده است. من مدت‌هاست معتقدم رفع حصر به نفع کشور است. اگر لازم است محاکمه این افراد می‌تواند به شکل علنی باشد تا آنها از خودشان دفاع کنند و حرف‌شان را بزنند و طرف مقابل هم پاسخگو باشد.

وی افزود: اگر در ماه‌های اولیه این محاکمه انجام شده بود مشکل تا حالا حل می‌شد اما فکر غلطی در کشور وجود دارد که اگر این افراد توبه نکنند و آزاد شوند به نظام آسیب می‌رسد یا جایگاه ولی فقیه پایین می‌آید لذا باید این افراد اول توبه و تعظیم کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: اگر به این افراد اجازه حرف زدن بدهند قاعدتا می‌گویند در جایی هم خطا کرده‌اند اما نمی‌شود به آنها فرصت حرف زدن ندهیم و تنها بگوییم توبه کنند،عده‌ای فکر می‌کنند اگر اینها توبه نکنند نظام آسیب می‌بیند، این فکر مانع است و باید از بین برود.

مطهری با بیان اینکه وجود دو مخالف در نظام هیچ اشکالی ندارد، تصریح کرد: چه اشکالی دارد که ما چند مخالف هم داشته باشیم که برای خودشان در گوشه‌ای زندگی کنند، اینها مخالفانی هستند که می‌گویند نظام، قانون اساسی، اصل ولایت فقیه و شخص رهبری را قبول دارند اما به عملکرد ایشان در سال 88 اعتراض دارند، ممکن است کسانی اینطور باشند، آیا ما باید این افراد را بازداشت کنیم؟ در زمانی پای منبر حضرت علی (ع) کسانی اعتراض می‌کردند آِیا باید این افراد بازداشت می‌شدند؟ اگر کسانی قیام مسلحانه کردند آن وقت باید در مورد بازداشت آنها تصمیم گرفت.

وی ادامه حصر را قابل دوام ندانست و تاکید کرد: اگر یکی از این دو نفر از دنیا برود غده چرکینی در کشور ایجاد می‌شود که در آینده مشکل‌ساز خواهد شد. ما این مسائل را در جاهای مختلف و در حضور رهبری گفته‌ایم اما به هر حال نظر کلی نظام این نیست.

این نماینده مجلس با بیان اینکه نباید انتقاد و اظهارنظر را ممنوع کرد، گفت: جرم زندانیان سیاسی سال 88 چیست؟ اکثر آنها صرفا انتقاد داشتند، آقایان تاج‌زاده و نبوی منتقد بودند و جنگ مسلحانه نکردند، ما تنها باید با کسانی که مبارزه مسلحانه کرده‌اند مقابله کنیم و باید به حقوق مردم احترام بگذاریم.

مطهری در ادامه به وجود اشکالاتی در برداشت‌های افراد و مشکلات فکری و عقیدتی نیز اشاره کرد و گفت: برداشت ما از ولایت فقیه باید اصلاح شود، این یکی از مشکلات اصولگراهاست که تا ولی فقیه چیزی نگفته ما هم نباید چیزی بگوییم، مثلا از آقای احمدی‌نژاد حمایت می‌کردند زیرا رهبری از ایشان حمایت می‌کرد در حالیکه ما می‌گفتیم ما وظایفی به لحاظ نمایندگی داریم و باید سوال و استیضاح کنیم اما عده‌ای معتقد به این موضوع نبودند.

وی ادامه داد: البته بعد از یازده روز خانه‌نشینی آقای احمدی‌نژاد همه منتقد شدند که دیگر در آن زمان فایده‌ای نداشت، آن موقع همه می‌گفتند احمدی‌نژاد قانون‌شکن است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه نباید ولایت فقیه را متضاد با آزادی و دموکراسی تلقی کرد، افزود: ولایت فقیه یک موضوع ایدئولوژیک است به این معنا که یک اسلام‌شناس افضل در راس قرار می‌گیرد و جایی که مربوط به احکام دین و ایدئولوژی می‌شود ما باید به حکم ایشان تن دهیم و یا وقتی حکم حکومتی می‌دهد ممکن است قانع نشویم اما باید به آن عمل کنیم اما این به این معنا نیست که همه سکوت کنیم.

مطهری با بیان اینکه باید نوع برداشت‌ها از «حفظ نظام» اصلاح شود، به مواردی همچون پرونده فروهرها اشاره کرد و گفت: آیا این کارها برای این است که بقیه روشنفکران بترسند؟

وی در ادامه تصریح کرد: منظور امام از حفظ نظام این نبوده است، در چنین شرایطی روحانیت، علما و مراجع باید وارد شوند زیرا هر کسی وظیفه‌ای دارد و باید به آن عمل کند.

این نماینده مجلس در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان حاضر در این مراسم مبنی بر اینکه با کسانی که مردم را به آشوب‌های خیابانی دعوت می‌کردند چطور باید برخورد کرد؟ گفت: منتقدی که دعوت به آشوب خیابانی کرده روشن است اما آنهایی که در زندان هستند کدام یک این کار را کرده‌اند، آقای تاج‌زاده قبل از انتخابات بازداشت شده است، موضوع این است که ما حق اعتراض داریم یا خیر؟ طبق قانون، حق راهپیمایی وجود دارد مگر اینکه مخل اسلام باشد مثل زمانی که جبهه ملی علیه حکم قصاص راهپیمایی کرد و امام گفت که آنها محکوم به ارتداد هستند، متاسفانه ما اعتراض مدنی را به رسمیت نمی‌شناسیم و اگر کسی اعتراضی کند به زندان می‌رود، این فضا اشکال دارد.

مطهری در پاسخ به سوال دیگری در مورد عدم پایبندی به شعار «جذب حداکثری و دفع حداقلی» اظهارکرد: عده‌ای نمی‌خواهند فضای موجود تغییر کند بلکه می‌خواهند این فضا باقی بماند که بگویند ما انقلابیون واقعی هستیم و بقیه منحرفند و از قطار انقلاب پیاده شده‌اند زیرا اگر بگوییم ریزشی در انقلاب نداشته‌ایم جا برایشان تنگ می‌شود، به نظر من ریزش‌های انقلاب کسانی هستند که اقدامات مسلحانه کرده‌اند اما اینکه هر کس انتقادی کرد را ریزش انقلاب بنامیم درست نیست و این حرف مربوط به کسانی است که می‌ترسند فضا برایشان تنگ شود.

وی درباره تهدید وزیر علوم به استیضاح و فشار نمایندگان در این باره نیز خاطرنشان کرد: به نظر من این موضوع ناشی از مسائل سیاسی است و در حالت خوش‌بینانه ترس بیجایی در مجلس است که دانشگاه‌ها به سمت دوره اصلاحات بروند و شروع به انتقاد و تظاهرات کنند و مشکل سیاسی ایجاد شود لذا معتقدند فضا باید بسته باشد. اینها با سخنرانی و آزادی بیان مخالفت می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس یادآور شد: در حالت بدبینانه نیز طرح استیضاح به این خاطر است که می‌خواهند این استعداد دست افراد خودشان باشد البته به نظر من وزیر علوم باید از استیضاح استقبال کند و از این فرصت برای طرح مسائلی مثل سه هزار بورسیه غیرقانونی در دوره قبل استفاده کند و خیانت‌های دولت گذشته را بگوید. به نظرم حتی اگر استیضاح رای بیاورد، وزیر باید این حرف‌ها را برای مردم و مجلس بزند.

مطهری در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه چرا جامعه نسبت به پیش از انقلاب دچار رخوت دینی و اجتماعی شده، تاکید کرد: من معتقدم نیستم ما در این زمینه ناکام بوده‌ایم و اینکه بگوییم شرایط فرهنگی، اخلاقی و دینی مردم بدتر از زمان شاه است را قبول ندارم،امروز مردم در مجموع دیندارتر هستند، در گذشته وضع اخلاقی جامعه مخصوصا در شمال تهران نامطلوب بود، مشروب‌فروشی‌ها عیان بود و عریانی جلوتر از اروپا بود.

وی اضافه کرد: شما نباید انقلاب اسلامی را محدود به ایران ببینید و باید تاثیر آن در دنیا را بررسی کنید، مثلا وضعیت خاورمیانه را ببینید که زمانی اسرائیل با چند تشر کشورها را به عقب می‌راند اما امروز جرات نمی‌کند پا را از مرزهایشان فراتر بگذارد، امروز قدرت‌های بزرگ روی ایران حساب کرده‌اند که نمی‌توانند بدون ایران برخی مسائل خاورمیانه را حل کنند و این یکی از دلایلی بود که آنها را پای میز مذاکره کشاند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه انقلاب اسلامی به دنبال حکومت جهانی اسلام است، ادامه داد: البته ما در داخل آسیب‌های جدی داریم مثلا آزادی بیان دچار آسیب است و باید این وضعیت اصلاح شود، باید بدانیم که ما هیچ مقام غیرقابل انتقادی نداریم و این را باید سردر همه ادارات دولتی و نهادهای حکومتی بنویسند که شهید مطهری گفته‌ غیرقابل انتقاد بودن موجب فساد می‌شود.

مطهری با بیان اینکه نباید انتقاد و اظهارنظر را ممنوع کرد، افزود: چرا باید کسی که صرفا به نظام یا رهبری انتقادی کرده را بازداشت کنیم؟ این چه معنایی دارد! زمان پیغمبر اینطور نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: ستار بهشتی کارگر منتقد وبلاگ‌نویسی بود که چیزهایی در وبلاگش می‌نوشت و روزانه هفت تا هشت نفر از آن بازدید می‌کردند اما این فرد بازداشت شد و در نهایت مرد، ما می‌گوییم حالا از ملت و رهبر عذرخواهی کنیم زیرا این سیاست نظام نیست یا اینکه هاله سحابی را در تشییع جنازه پدرش در حالت هیجان هل دادند و او از دنیا رفت، مامور شما خطا کرده و باید عذرخواهی کنید، ما وزیر اطلاعات سابق را خواستیم و گفتیم از مردم عذرخواهی کنید.

این نماینده مجلس افزود: چنین اتفاقاتی در دوره پیامبر هم افتاد، ایشان می‌خواست مکه را بدون خونریزی فتح کند اما کسانی کشته شدند و پیغمبر از آنها برائت جست، متاسفانه ما طوری جلوه داده‌ایم که نظام ما مقدس و ملکوتی است و خطا به آن راهی ندارد، این روش‌ها باید تغییر کند.

مطهری در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد حل برخی از مشکلات با روی کار آمدن دولت یازدهم گفت: این طور نیست که با تغییر دولت همه‌ی مشکلات حل شود زیرا بقیه اجزای حکومت هم در این زمینه نقش دارند، مثلا گاهی ممکن است مجلس مانع برخی کارها شود.

وی اضافه کرد: مجلس نهم در شرایط ویژه‌ای تشکیل شد که اصلاح طلبان انتخابات را تحریم کرده بودند، خیلی‌ها در انتخابات شرکت نکرده بودند و خیلی‌ها رد صلاحیت شده بودند. لذا مجلس نهم مجلس خاصی است و مجلس هشتم وضعیت بهتری داشت. اما به هر حال این یکی دو سال هم باید طی شود.

نماینده‌ی مردم تهران در مجلس با بیان این که دولت یازدهم با مشکلات زیادی از جمله قانون شکنی ها در دوره‌ی قبل مواجه است، یاد آور شد: این امر دست و بال دولت را بسته است. قانون یارانه‌ها از ابتدا بد اجرا شد این که آقای احمدی‌نژاد 45 هزار و 500 تومان برای یارانه‌ی افراد تعیین کرد توپی بود که به زمین همه‌ی دولت‌های آینده انداخت. در حالی که طبق قانون به هر کس 15 هزار تومان می‌رسید.دولت گذشته همچنین سهم بخش تولید را هم از محل یارانه‌ها پرداخت نکرد و آخر هر ماه که پول کم می‌آورد اسکناس چاپ می‌کرد ، از بانک مرکزی استقراض می‌کرد و یا از پول نفت بر می‌داشت. آنقدر این کار را کرد تا تورم بالا رفت و وضعیت به اینجا رسید.

مطهری خاطر نشان کرد:‌ البته این دولت هم باید شجاعت به خرج می‌داد و کم کم مبلغ یارانه‌ را کاهش می‌داد و تعداد یارانه‌ بگیران را کم می‌کرد تا مجبور به تخلف نشود. اما این دولت شجاعت این کار را نداشت. و اکنون بخش زیادی از وقت دولت صرف رفع خرابکاری‌های گذشته می‌شود. البته هنوز زود است و تنها یک سال از دولت یازدهم گذشته و دولت مشغول محکم کردن پایه‌های اقتصادی و کاهش تورم است و ما باید امیدوار باشیم.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد این که قانون هدفمندی در مجلس به تصویب رسیده اظهار کرد: مجلس قانون یارانه‌ها را تصویب کرد اما زمانی که دولت در این زمینه تخلف کرد باید جلوی دولت را می‌گرفت. برخی می‌گفتند چون این اتفاق بعد از انتخابات 88 افتاده اگر از رئیس جمهور سوال کنیم فتنه گران تقویت می‌شوند و وقت این چیزها نیست. لذا کوتاه آمدند.

نماینده‌ی مردم تهران در مجلس اضافه کرد: در حال حاضر دولت در حال کاهش تعداد یارانه بگیران است تا بتواند اعتبار هدفمندی یارانه‌ها را تنظیم کند. اگر این طور باشد مطابق قانون است. اما اگر بخواهد یارانه‌ها را از جای دیگری تامین کند خلاف کرده است.

مطهری در پاسخ به این سوال که آیا موضوعی مهم‌تر از ساپورت‌پوشی و وازکتومی وجود ندارد که مجلس به آن بپردازد، گفت: البته مطالب مختلفی در مجلس مطرح می‌شود و این ها تعدادی از آن مطالب است. نمی‌شود هر چیزی که مطرح می‌شود بگوییم آیا مهمتر از این نبوده است؟

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: در 20 سال اخیر وضعیت به شکلی بود که در خیلی جاها بدون رضایت زن او را عقیم می‌کردند مثلا زنی که 4 فرزندبه دنیا آورده بود بدون اطلاع او و همسرش او را عقیم می‌کردند. اکنون هم با توجه به مشکل جمعیت و این که بیم پیری جمعیت وجود دارد مجلس می‌خواست موانع را بردارد اما موضوع خیلی بد منعکس شد و در روزنامه‌ها نوشتند که 2 تا 5 سال حبس برای پیشگیری از بارداری مصوب شده، مگر این قابل نظارت است؟‌ مگر این که همه جا دوربین نصب کنیم! برخی مجلس را مسخره کردند در حالی که اصل این موضوع قابل دفاع است.

وی درباره‌ی استیضاح وزیر ارشاد در موضوع بانوان ساپورت پوش نیز خاطر نشان کرد: پوشیدن ساپورت مربوط به محیط خانه است این که کسی با جوراب شلواری و یک بلوز به خیابان بیاید موضوعی است که طبیعتا دولت وظیفه دارد با آن برخورد کند. البته موضوع استیضاح مقدماتی داشته، موضوع در کمیسیون با حضور وزیر مطرح شده و ایشان ایستادگی کرده و نهایتا سوال در صحن علنی مطرح شده است.

مطهری در پاسخ به این سوال که علت عدم حفظ هویت ایرانی‌ها در کشورهای خارجی چیست؟ گفت: شایداین موضوع به روحیه‌ی ملت‌ها برگردد. ملت ما تا حدودی احساسی است و زود تحت تاثیر واقع می‌شود. گاهی افرادی که به خارج از کشور می‌روند از نظر نوع پوشش و آرایش خیلی جلوتر از اروپایی‌ها هستند . ایشان نشان می‌دهد که تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

این نماینده مجلس در مورد وضعیت استخدام زنان و مردان در دستگاههای مختلف نیز گفت: به نظرم باید قانونی وجود داشته باشد که اگر مرد و زنی در شرایط مساوی باشند اولویت با استخدام مرد باشد زیرا در نظام خانوادگی اسلام نفقه‌ی زن بر عهده‌ی مرد است. در ادارات ما بعضا تعداد کارمندان زن بیشتر از مردان است و باید سر وسامانی به این وضعیت داده شود البته این موضوع در طرح افزایش جمعیت که در مجلس در حال بررسی است، مورد توجه قرار گرفته است.

وی در واکنش به اظهارات یکی از دانشجویان خانم حاضر در این مراسم ادامه داد: من فکر نمی‌کنم مقام و منزلت و جایگاه خانم‌ها نادیده گرفته شده بلکه خانم‌ها از نظر مشارکت فعالیت اجتماعی و مناسب جایگاه خوبی دارند. اما دستور اسلام این است که برای بالا بردن جایگاه زن ، مرد باید هزینه زن را هم بپردازد ودر واقع مرد حق این که درآمد زن را صرف هزینه‌های منزل کند ندارد مگر این که این کار با توافق او باشد. بنابراین زن مسئولیتی برای نفقه ندارد.

مطهری خاطر نشان کرد: شرایط حکم می‌کند اگر وضعیت زن و مرد مساوی باشد اولویت با استخدام مرد باشد مگر این که زن شرایط بهتری داشته باشد.البته شاید هم کسی این را قبول نداشته باشد و بگوید ملاک تنها باید شایسته سالاری باشد که این هم نظری است.

این نماینده‌ی مجلس درپاسخ به سوالی در مورد راهکار جذب گردشگر خارجی گفت: در دولت جدید تعداد گردشگران خارجی افزایش محسوسی داشته است و شرایط مهیاتر شده است.گردشگران خارجی هم مقید به قانون هستند و اگر قوانینی مثل مساله حجاب یا ممنوعیت شرب خمر پیش از ورود و یا حین ورود به اطلاع آنها برسد این موضوع را رعایت می‌کنند و مشکل و محدودیتی اساسی وجود ندارد. حتی حجاب خیلی از این ها از برخی خانم‌های ایرانی بهتر خواهد بود. آثار تاریخی طیبعت و کویر ایران جاذبه‌های ایران برای گردشگران اروپایی است اما آن چیزهایی که برای ما جاذبه دارد برای آنها جاذبه‌ ندارد و از این موضوع اشباع شده‌اند.

علی مطهری در بخش دیگری از سخنرانی خود در هشتمین همایش اساتید و دانشجویان ایرانی خارج از کشور با تاکید بر لزوم استقلال فرهنگی و حفظ هویت ایرانیان در کشورهای خارجی اظهار کرد:‌ استعمار انواع مختلفی اعم از سیاسی و اقتصادی و فرهنگی دارد که استعمار فرهنگی از همه‌ی آنها خطرناک‌تر است زیرا پایه و زیر بنای استعمارسیاسی و اقتصادی است. تا زمانی که فکر ملتی را استعمار نکرده باشند و استقلال فکری‌شان را از بین نبرده باشند نمی‌توانند بر آنها استعمار سیاسی و اقتصادی داشته باشند.

وی با بیان این که اگر ملتی مکتب مستقلی نداشته باشد در میان ملت‌های دیگر هضم می‌شود، افزود: بلایی که روشنفکران خودباخته در رژیم گذشته بر سر مردم آوردند این بود که بحران عدم هویت را القا می‌کردند و می‌گفتند اسلام از خارج از مرزها تحمیل شده و بازگشت به ایران باستان، غرب گرایی یا مارکسیسم را پیشنهاد می‌دادند.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، دانشجویان ایرانی در خارج از کشور را سفیران انقلاب اسلامی عنوان و خاطر نشان کرد: شما برای سایر ایرانیان و حتی ملل دیگر الگو هستید زیرا قشر فرهیخته به حساب می‌آیید. یکی از چیزهایی که باید از آن پرهیز کنیم تک بعدی بودن است. باید مراقب باشید تک بعدی و تک ساحتی نشوید زیرا انسان کامل اسلام انسانی است که همه ارزشهای انسانی را به طور هماهنگ در خود رشد داده باشد.

مطهری با تاکید بر لزوم استقلال فکری و سیاسی دانشجویان ایرانی در خارج از کشور اظهار کرد: مردان بزرگ تاثیر گذار هستند شما هم باید تاثیر گذار برمحیط باشید، نه تاثیر پذیر از آن. نقطه ضعف ما ایرانیها در مقایسه با سایر ملل مسلمان شدت تاثیرپذیری ماست. هندی‌ها، پاکستانی ها و اعراب به راحتی در محیط‌های بیگانه لباس سنتی و رفتار خود را حفظ می‌کنند اما ما زود رنگ دیگری رابه خود می‌گیریم.

وی ابلاغ پیام انقلاب اسلامی را رسالت دانشجویان خارج از کشور دانست و افزود: با نیروی نظامی و زور و جنگ نمی‌توان انقلاب را صادر کرد. البته موضوع مهم این است که ما پیام انقلاب را به خوبی دریافته باشیم و بدانیم که حرف نوی ما برای دنیا چیست؟ این امر مستلزم این است که ما انتقادات را بپذیریم نه این که خود را یک موجود قدسی و غیر قابل انتقاد بدانیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: ممکن است در کشورهای دیگر احکام اسلام مثل قصاص، حدود و تعزیرات را نپذیرند و آن را خلاف حقوق بشر بدانند یا نظام خانوادگی اسلام را ظلم بدانند اما ما زیر بار این مسائل نمی‌رویم. ممکن است انتقادات دیگری داشته باشند مثل این که یک منتقد را به صرف انتقاد بازداشت می‌کنیم که این وارد است؛ یا این که در جاهایی حقوق مردم رعایت نمی‌شود را باید بپذیریم و در پی رفع این نواقص باشیم. در واقع ما باید شناخت درستی از اسلام داشته باشیم تا تجربه‌ روی‌ گردانی مردم اروپا از دین خدا تکرار نشود.

مطهری با اشاره به روی‌گردانی اروپایی‌ها از دین در قرون وسطی، اظهار کرد: مفاهیم فلسفی کلیسا یکی از دلایل این رویگردانی بود زیرا آنها بین خدا و آزادی، بین خدا و حق حاکمیت ملی، بین دین و غرایز طبیعی، بین عقل و دین، بین دین و مال دوستی، بین دین و جاه و مقام، بین دین و غریزه‌ی جنسی تناقض قائل شدند؛ همین‌ها باعث شد اروپایی‌ها از دین گریزان شوند.

وی اضافه کرد: ‌دنیای اسلام هم غرامت اشتباه کلیسا را پرداخت زیرا عده‌ای از روشنفکران می‌گویند حکومت دینی قابل تحقق نیست و معنا ندارد زیرا دین را همان دین کلیسا می‌دانند اما ما نباید به گونه‌ای عمل کنیم که آن رفتارها تداعی شود که کسی حق انتقاد نداشته باشد. 

وکلای مهدی هاشمی: هیچ اتهام نفتی در پرونده موکل‌مان وجود ندارد

Posted: 04 Aug 2014 04:05 AM PDT

جرس: وکلای مهدی هاشمی اعلام کردند هیچ اتهامی درخصوص پرونده کرسنت و توتال در موارد اتهامی موکلشان وجود ندارد.  

 

 

به گزارش مهر سید محمود علیزاده طباطبایی و وحید ابوالمعالی حسینی دو تن از وکلای مهدی هاشمی بهرمانی درخصوص اخبار منتشر شده درباره اتهامات غیر سیاسی موکلشان گفتند: اصولا هیچ گونه اتهامی درخصوص پرونده کرسنت و توتال در موارد اتهامی مهدی هاشمی وجود نداشته و ذکر آن در اخبار صرفا با هدف فرافکنی و تشویق اذهان عمومی علیه مهدی هاشمی بوده است.

 

این وکلای دادگستری در ادامه توضیح خود آوردند: با توجه به اینکه پرونده مهدی هاشمی هنوز در دادگاه رسیدگی نشده و درخصوص آن هیچ حکمی از دادگاه صالح صادر نشده است براساس اصل ۳۷ قانون اساسی، درخصوص موکل، اصل برائت است و مطابق اصول ۲۲ و ۳۹ قانون اساسی تعارض به حیثیت افراد ممنوع شده و نیز طبق تبصره یک ماده ۱۸۸ قانون آیین دادرسی کیفری ذکر اتهامات موکل به صورت مزبور جرم و در حکم افترا است. 

 

درخواست برای تحقیق از حمله اسرائیل به یک مدرسه در غزه

Posted: 04 Aug 2014 03:18 AM PDT

 جرس: وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای حمله به محوطه خارج از یک مدرسه سازمان ملل متحد در رفح واقع در جنوب غزه را "شرم‌آور" خوانده و نماینده آمریکا در سازمان ملل خواستار تحقیقات "کامل و فوری" اسرائیل در مورد این نوع حملات شده است.  

 

به گزارش فرارو، جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این بیانیه‌ از اسرائیل خواسته تا "با رعایت استانداردهای خودش" از تلفات غیرنظامی اجتناب کند.

 

دبیر کل سازمان ملل متحد هم در بیانیه‌ای این حمله را به شدت محکوم کرده و آن را اقدامی "مجرمانه و از نظر اخلاقی شنیع" خوانده است.

 

بیانیه بان کی‌مون حمله روز یکشنبه، سوم اوت را "موردی دیگر از نقض آشکار قوانین بین‌المللی" توصیف کرده و خواهان انجام تحقیقات فوری و شناسایی عاملان آن شده است.

 

در همین حال اتحادیه اروپا بر لزوم توقف خونریزی‌ها در غزه تاکید کرد و خواستار مذاکره میان رهبران اسرائیل و فلسطین شد و راه حل سیاسی را تنها راه برقراری صلح پایدار خواند.

 

رهبران 28 کشور عضو اتحادیه اروپا، خوزه مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا و هرمان ون رومپوی، رئیس شورای اروپا اعلام کردند که اتحادیه اروپا آماده است تا از مذاکرات در میان رژیم صهیونیستی و فلسطین و عملیات بازسازی در غزه حمایت کنند.

 

 

محمود عباس نیز رییس تشکیلات خودگردان فلسطین از جامعه بین‌المللی خواست اسرائیل را برای پذیرفتن طرح آتش‌بس پیشنهادی مصر تحت فشار قرار دهد.

 

آتش بس هفت ساعته


در تازه ترین تحول رژیم صهیونیستی یک آتش بس انساندوستانه را در بخش اعظم غزه برای مدت هفت ساعت در روز دوشنبه اعلام کرده است.

 

یکی از فرماندهان ارتش اسرائیل در این باره گفت که آتش بس از ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۹:۰۰ به وقت محلی همه نوار غزه به جز شرق رفح را شامل می شود.

 

بعد از آن در آخرین ساعات روز یکشنبه به وقت شرق آمریکا سامانتا پاور نماینده آمریکا در سازمان ملل حمله موشکی به نزدیکی مدرسه سازمان ملل در رفح را «هولناک» خواند.

 

او از اسرائیل خواست تحقیقاتی کامل و فوری در مورد این حادثه و همچنین حملات اخیر به سایر مدارس سازمان ملل انجام دهد.

 

صبح یکشنبه مسئولان بیمارستانی در غزه از کشته شدن دست کم ۱۰ نفر در حمله هوایی اسرائیل به نزدیکی یک مدرسه سازمان ملل متحد در رفح خبر دادند.

 

هزاران نفر از اهالی رفح در جنوب غزه برای فرار از حملات اسرائیل به این مدرسه پناه برده بودند.

 

در بیانیه دبیر کل سازمان ملل متحد گفته شده که ارتش اسرائیل بارها نسبت به موقعیت مدارس و پناهگاه‌های سازمان ملل متحد در غزه آگاه شده است.

 

ارتش اسراییل می‌گوید که در نزدیکی مدرسه سازمان ملل در رفح "سه عضو گروه جهاد اسلامی را که سوار بر موتور بوده‌اند" هدف قرار داده است.

 

این سومین مدرسه سازمان ملل متحد در غزه است که طی ده روز اخیر هدف قرار گرفته است.

 

سازمان ملل متحد می‌گوید که بیش از ۲۵۰ هزار نفر در جریان حملات اسرائیل به غزه آواره شده‌اند که تعداد زیادی از آنها به مدارس سازمان ملل متحد در این منطقه پناه برده‌اند.

 

حملات هوایی رژیم صهیونیستی در طول شب گذشته و بامداد امروز ادامه داشته و به گفته مسئولان در غزه، ده‌ها نفر در این حملات کشته شده اند.

 

فاجعه بهداشتی


روز یکشنبه سخنگوی سازمان ملل متحد در غزه درباره وقوع سریع "فاجعه بهداشتی و درمانی در ابعادی وسیع" در این منطقه هشدار داد و گفت که خدمات پزشکی در غزه "در آستانه فروپاشی" است.

 

به گفته گانس یک سوم از بیمارستان‌های غزه، ۱۴ درمانگاه و ده‌ها آمبولانس در جریان حملات آسیب دیده‌اند.

 

آنچه که گانس از آن به عنوان "واقعیت انسانی وحشتناک و رو به گسترش" یاد کرد، وضعیت زخمی‌ها در غزه بود که بعضی از آنها در شرایط بحرانی هستند.

 

وزارت بهداشت در غزه اعلام کرده است که تعداد قربانیان از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه دست کم به 1766 کشته و بیش از 9320 زخمی افزایش یافته است.

 

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که از میان این کشته شدگان 398 کودک و 207 زن و 74 فرد سالخورده هستند و تعداد مجروحان نیز به9320 تن می‌رسد که 2744 تن از آن‌ها کودک و 1750 تن زن و 343 تن دیگر فرد سالخورده هستند.

 

در طرف اسرائیلی تا کنون ۶۷ نفر کشته شده‌اند که سه نفر از آنها غیرنظامی بودند. 

روزنامه قانون رفع توقیف شد

Posted: 04 Aug 2014 02:46 AM PDT

جرس: رئیس شورای سیاستگذاری روزنامه قانون گفت: این روزنامه رفع توقیف شده و به زودی منتشر می‌شود.

 

علیرضا نیکویی در گفت‌‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: با حضور در دفتر قاضی مدیرخراسانی( قاضی پرونده روزنامه قانون) مطلع شدیم که روزنامه رفع‌توقیف شده و جزای نقدی پنج میلیون تومان برای آن در نظر گرفته شده است.



وی ادامه داد: این مطلب به صورت شفاهی به ما گفته شد و ابلاغ رسمی آن هنوز انجام نشده است.



رئیس شورای سیاستگذاری روزنامه قانون همچنین گفت: روزنامه قانون به زودی منتشر می‌شود.



پرونده روزنامه قانون در تاریخ پنجم مرداد سال جاری به اتهام نشر مطالب خلاف عفت عمومی و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی مورد بررسی قرار گرفت که بر اساس آن هیئت منصفه دادگاه، آن را مجرم شناخت.



روزنامه قانون در تاریخ 17 اردیبهشت توقیف شده بود. 

بزرگترین سد عراق به دست داعش افتاد / اولین شکست پیشمرگه های کُرد

Posted: 04 Aug 2014 02:15 AM PDT

 جرس: نیروهای داعش روز یکشنبه پس از درگیری با افراد نظامی کردستان عراق (پیشمرگه)، بزرگترین سد عراق، یک میدان نفتی و دو شهر شمالی این کشور را اشغال کردند.  

 

به گزارش عصرایران به نقل از رویترز، داعش روز یکشنبه توانست سد موصل، بزرگترین سد عراق را تصرف کند. داعش در صورت شکستن این سد می تواند بسیاری از شهرهای مهم عراق را با سیلاب بزرگ روبه رو کند.

 

سد موصل که قبلا سد صدام نام داشت سال 1983 میلادی در 50 کیلومتری شمال شهر موصل بر روی رود دجله ساخته شد.

 

سد موصل با 3.2 کیلومتر طول و 131 متر ارتفاع بزرگترین سد عراق است.

 

گروه افراط گرای اسلامی داعش در چند ماه اخیر توانست مناطق وسیعی را در شمال و غرب عراق شامل شهرهای موصل (دومین شهر بزرگ عراق) و تکریت اشغال کند. داعش علاوه بر این مناطقی را در شرق سوریه نیز در کنترل خود دارد.

 

داعش در جدیدترین پیشروی خود روز یکشنبه توانست پس از درگیری و شکست نیروهای نظامی کردستان عراق (پیشمرگه)، دو شهر "زمار" و "سنجار" و یک میدان نفتی را اشغال کند. این نخستین شکست نیروهای پیشمرگه از داعش در چند ماه اخیر است.

 

شهر سنجار محل اصلی زندگی ایزدی ها یکی از اقلیت های مذهبی عراق است.

 

نیروهای داعش در شهر رقه سوریه با خودروی غنیمتی از ارتش عراق

 

قبل از این مقاومت جدی نیروهای پیشمرگه مانع از پیشروی داعش به سمت استان های کردنشین عراق شده بود.

 

شاهدان عینی گفته اند پس از مقاومت ضعیف نظامیان کردستان عراق در مقابل داعش، ساکنان شهر سنجار در حال فرار از این شهر هستند.

 

داعش پس از تصرف شهرهای جدید، پرچم های سیاه رنگ خود را بر فضای ساختمان های آن برافراشتند.

 

رویترز اضافه کرد: داعش مناطق وسیعی را در شمال و غرب عراق در کنترل خود دارد. داعش قبل از این تهدید کرد بغداد را اشغال خواهد کرد اما پیش روی این گروه به سمت پایتخت در اطراف شهر سامرا واقع در 100 کیلومتری بغداد متوقف شد.

 

با این حال داعش تلاش می کند با اشغال شهرهای کوچکی در نزدیکی میدان های نفتی و در نزدیکی مرز سوریه، موفقیت هایی را ثبت کند.

 

اشغال شهرهای نزدیک مرز سوریه باعث می شود تحرک اعضای داعش در دو سوی مرز و پشتیبانی از آنها راحت تر انجام شود.

 

داعش همچنین توانست کنترل میدان نفتی زاله و پالایشگاه نزدیک به آن را در شمال عراق به دست بگیرد.

 

با این اقدام تعداد میدان های نفتی تحت کنترل داعش در شمال عراق به 5 میدان می رسد. میدان های داعش با استفاده از میدان های نفتی تحت کنترلش، هزینه های خود را تامین می کند.