جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


دو تغییر خبرساز در وزارت ارشاد/ واگذاری ممیزی به ناشران کلید خورد

Posted: 05 Jun 2014 05:01 AM PDT

جرس: انتصاب دبیرکل جدید نهاد کتابخانه‌های عمومی و مدیرکل تازه دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی، دو تغییر خبرساز در وزارت ارشاد در هفته اخیر بوده است. موضوع مهم دیگری که توجه اهالی قلم را به خود جلب کرد، تصویب کلیات آئین‌نامه تشکیل کارگروه‌های تخصصی بررسی کتاب در موسسات انتشاراتی است که در واقع اولین گام عملی برای واگذاری ممیزی کتاب به ناشران است. 


به گزارش مهر، مرور اخبار مهم حوزه فرهنگ و ادب را در هفته‌ای که گذشت با نگاهی به خبر مربوط به ارسال نامه‌ای از سوی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در موضوع معافیت مالیاتی این قشر از اهالی فرهنگ آغاز می‌کنیم.

آنگونه که دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفته، این اتحادیه در نامه‌ای به علی جنتی پیشنهاد اصلاح ماده 12 آئین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 139 قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم را ارائه کرده است. در این ماده واحده تعیین مصادیق مشاغل فعالیت‌های 4 گانه مشمول قانون یادشده در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و این در حالی است که در متن قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم تصریح شده که شرط برخورداری از معافیت مالیاتی، داشتن مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

 

محمود آموزگار گفته است: به نظر ما این مسئله یک تناقض است و ما معتقدیم وزارت ارشاد که مجوز را صادر می‌کند، تنها خودش مرجع صالح برای تشخیص این مصادیق است نه سازمانی بیرون از این مجموعه.

این مقام مسئول در اتحادیه ناشران همچنین از اینکه به گفته او پیشنهادهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص بررسی کارشناسی مشاغل فرهنگی از جمله نشر و کتتابفروشی در جدول مشاغل، هیچ گاه مورد پذیرش سازمان امور مالیاتی قرار نگرفته است، اظهار تاسف کرد.

خبر دیگر درباره آغاز به کار نمایشگاه کتاب مادرید با یاد مارکز، با حضور آلنده و در تبِ جام جهانی است. هفتاد و سومین دوره نمایشگاه کتاب مادرید با شعار «واژه را هجی کن» در پایتخت اسپانیا شروع به کار کرد.

 

502 موسسه انتشاراتی حاضر در این نمایشگاه، کتاب‌های خود را با تخفیف 20 درصدی به بازدیدکنندگان عرضه می‌کنند. این نمایشگاه که تا 15 ژوئن (25 خرداد) به کار خود ادامه می‌دهد، امسال در هفتمین سالی که اسپانیا بحران اقتصادی را تجربه می کند، امیدوار است که نقطه مثبتی برای ناشران و بازدیدکنندگان پدید آورد.

نمایشگاه 17 روزه کتاب مادرید در حالی امسال تشکیل شده که چشم های زیادی به برزیل دوخته شده و این نمایشگاه ممکن است از این توجه متاثر شود با این حال امسال بیش از 800 نویسنده قرار است تا در این نمایشگاه شرکت کنند. در همین حال برای جلب توجه به نمایشگاه پرنسس النا از اولین بازدید کنندگان از نمایشگاه در روز نخست آن بود.

 

همه دست اندرکاران امیدوارند که شاید فروش حداقل به اندازه سال پیش باشد و اندکی افزایش را تجربه کند. در سال 2013 از میزان رکود روزافزون نمایشگاه اندکی کاسته شد و پس از 6 سال کاهش فروش، که در نهایت به 43 درصد رسیده بود، میزان فروش اندکی بیش از 9 درصد رشد یافت.

 

در نظرسنجی سال پیش که از مردم اسپانیا به عمل آمد، 63 نفر از هر 100 نفر اعلام کرده بودند که در سال حداقل یک کتاب می خوانند. البته این رقم پایین تر از آمار 71 درصدی برای کل اروپا است.

 

با وجود همه اینها هنوز صنعت نشر کتاب بزرگترین بخش فرهنگی در تولید ناخالص داخلی اسپانیا را تشکیل می دهد و بیش از یک درصد این تولید به کتاب تعلق دارد. سال پیش در این کشور در مجموع 3 میلیارد یورو کتاب فروخته شد.

این نمایشگاه امسال به بزرگداشت گابریل گارسیا مارکز اختصاص یافته که 17 آوریل درگذشت. به همین مناسبت روز هشتم ژوئن (18 خرداد) برنامه روخوانی «صد سال تنهایی» شاهکار مارکز در این نمایشگاه برگزار می‌شود.

 

با همه اینها، سخنرانی، کتابخوانی و بزرگداشت تنها بخش جانبی نمایشگاه کتاب مادرید است. هدف اصلی این نمایشگاه دیدار و ملاقات کتابخوانان با خالقان کتاب ها یعنی نویسندگان است و امسال قرار است در این زمینه با حضور 850 نویسنده رکورد جدیدی گذاشته شود و بیش از 3000 برنامه امضای کتاب در طول 17 روز پیش بینی شده است.

 

خاویار ماریاس، آلمودنا گراندس، روسا مونترو، آلوارو پوملو، یسوس فررو، لوییس گارسیا مونترو، خاویر رورت، خولیا ناوارو، دولورس ردوندو شماری از نویسندگان اسپانیایی زبان حاضر در این رویداد فرهنگی خواهند بود. از دیگر نقاط جهان نیز جان کانلی از ایرلند، آنا گاوالدا از فرانسه، نیل گیمن و بن بروکس از بریتانیا، خورخه فرانکو از کلمبیا، لئوناردو پادورا از کوبا و ایزابل آلنده از شیلی شماری از میهمانان جهانی این نمایشگاه هستند.

 

خبر دیگری که در این هفته توجه اهالی چاپ و نشر به خصوص در تهران را به خود جلب کرد، پلمب دو چاپخانه در ماجرای چاپ برگه‌های شرط‌ بندی فوتبال بود. آنگونه که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران گفته، دو چاپخانه در این استان به دلیل چاپ 80 هزار برگه شرط بندی فوتبال پلمب شده‌اند.

 

 

هفته گذشته همایون امیرزاده مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جلوگیری از عرضه 80 هزار برگه پیش بینی نتایج مسابقات فوتبال توسط تعدادی از واحدهای چاپی در استان تهران خبر داده بود.

 

در خبری دیگر در حوزه چاپ، اداره‌کل بازرسی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان در بخشنامه‌ای در خصوص ممنوعیت استفاده و تولید لوازم‌التحریر، دفترچه و کیف دانش‌آموزان و دانشجویان که منقوش به تصاویر غیراخلاقی و ضدارزشی است، به چاپخانه‌های تهران هشدار داد.

 

در این بخش‌نامه که به کلیه اعضای صنف چاپخانه‌داران تهران ابلاغ شده است، آمده است: اتحادیه یادشده، می‌بایست واحدهای تولیدی و توزیعی خود را از تولید و توزیع هرگونه اقلام مذکور که منقوش به تصاویر غیراخلاقی و ضدارزشی است، منع کند.

 

اما در هفته‌ای که گذشت مدیرکل یکی دیگر از ادارات کل زیرمجموعه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تغییر کرد. طی حکمی از سوی علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اصغر سیدآبادی به عنوان مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد.

 

 

سید آبادی جایگزین مصطفی امیدی شده است که از دوره مسئولیت محسن پرویز در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت این دفتر را بر عهده داشت.

 

در تغییری دیگر در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور به عنوان دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منصوب شد. حکم دبیرکلی مختارپور را علی جنتی امضا کرده و این در حالی است که وی هفته پیش هم با حکم رئیس جمهور به عضویت هیئت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درآمده بود.

از چندی پیش اخبار و زمزمه‌هایی مبنی بر رفتن محمدحسین ملک‌احمدی که اسفندماه 92 از جایگاه دبیرکلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منصوب شده بود و انتصاب علیرضا مختارپور در این سمت نیز شنیده می‌شد که با امضای حکم عضویت وی در هیئت امنای نهاد توسط رئیس جمهور، این خبر قوت بیشتری گرفت.

علیرضا مختارپور پیش از این معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر انتشارات اهل قلم، مدیر انتشارات امیرکبیر بوده است. آخرین مسئولیت او مدیریت انتشارات انقلاب اسلامی وابسته به دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای است.

 

 

اما در هفته‌ای که گذشت، مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران نمایشگاه کتاب بدون حضور خبرنگاران در تالار رودکی در تهران برگزار شد. خبر این گزارش البته روی وبسایت وزارت ارشاد قرار گرفت و مهمترین اتفاق آن هم اظهار نظر تازه علی جنتی در خصوص مکان نمایشگاه بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در محل دایمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران مناسب تر از محل مصلای بزرگ حضرت امام خمینی (ره) است زیرا این مکان محلی برای عبادت و نماز است.

 

در مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران نمایشگاه کتاب، سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد،‌ علی مرادخانی معاون امور هنری وزیر ارشاد اسلامی، بابک دربیکی مشاور وزیر و رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجتبی سلطانی مشاور وزیر ارشاد در امور جوانان و جمعی از مدیران و دست اندرکاران بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران حضور داشتند.

 

در پایان این مراسم جمعی از دست اندرکاران برگزاری این نمایشگاه از جمله سازمان‌ها و نهادهای همکار در این رخداد بزرگ فرهنگی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تقدیر شدند.

 

اما بشنوید از اولین گام عملی برای واگذاری ممیزی کتاب به ناشران. بر اساس اعلام مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کلیات آئین‌نامه تشکیل کارگروه‌های تخصصی بررسی کتاب در موسسات انتشاراتی، به تصویب کمیته تخصصیِ منتخب هیئت نظارت بر ضوابط نشر رسید. در جلسه اخیر این کمیته همچنین کلیات آئین‌نامه تشکیل کارگروه‌های تخصصی بررسی کتاب در استان‌ها به تصویب رسید.

علی شجاعی صائین از تدوین دو آئین‌نامه توسط کمیته تخصصی هیئت نظارت بر ضوابط نشر در دومین جلسه این کمیته خبر داده و گفته است: کلیات دو آئین‌نامه پیشنهادی یکی برای تشکیل کارگروه‌های تخصصی بررسی کتاب در استان‌ها و یکی برای تشکیل کارگروه‌های تخصصی در مراکز انتشاراتی که در اولین جلسه این کمیته مطرح شده بود، بعد از اخذ موافقت اعضای هیئت نظارت بر ضوابط نشر، در جلسه روز سه‌شنبه مورخ 13 خرداد کمیته یادشده، به تصویب رسید.

 

مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این کمیته 7 نفره را اعضای هیئت نظارت بر ضوابط نشر و از میان اعضای خود انتخاب کرده‌اند که عبارتند از: حجت الاسلام و المسلمین سیدمهدی خاموشی، حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، محمدتقی سبحانی، عماد افروغ، حسین کچوئیان و محمود گلزاری (به نمایندگی از هیئت نظارت بر ضوابط نشر کتاب بزرگسال) و نیز محسن چینی‌فروشان (به نمایندگی از هیئت نظارت بر ضوابط نشر کتاب کودک و نوجوان).

 

شجاعی صائین سپس درباره وظایف کارگروه‌های تخصصی بررسی کتاب در استان‌ها بر اساس آئین‌نامه پیشنهادی، ضمن یادآوری فعالیت 5 کارگروه مشابه در استان‌های خراسان رضوی، قم، اصفهان، آذربایجان شرقی و کرمان، گفت: در حال حاضر ناشران این 5 استان کتاب‌های خود را برای بررسی به این کارگروه‌ها ارائه می‌کنند و نیازی به ارجاع آنها به مرکز (تهران) نیست. اگر ما بتوانیم این کارگروه‌ها را مثلاً در 5 استان دیگر ایجاد کنیم و این امور به استان‌ها واگذار شود، طبیعتاً هم شاهد مشارکت بیشتر نخبگان استانی در بررسی کتاب‌ها و هم تسریع در این امر خواهیم بود.

 

وی در خصوص کارویژه کارگروه‌های تخصصی در مراکز نشر هم تاکید کرد: در صورت تصویب نهایی آئین‌نامه مربوطه، اگر ناشری درخواست تشکیل کارگروه بررسی کتاب را داشته باشد، می‌تواند طبق آئین‌نامه نامه مربوطه که جزئیات آن بعد از تصویب از سوی هیئت نظارت بر ضوابط نشر اعلام خواهد شد، درخواست خود را مطرح کند و در صورت موافقت با این تقاضا، این کارگروه مثل یکی از کارگروه‌های بررسی ما تلقی خواهد شد و ناشر مربوطه هم پس از اخذ تائیدیه کارگروه خودش در مورد عناوین مربوطه، به دفتر کتاب مراجعه خواهد کرد. در این مرحله ما دیگر کتاب را بررسی نخواهیم کرد و تنها اقدام به ثبت مجوز آن خواهیم کرد.

 

مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال گفت: لفظ «واگذاری ممیزی» در این خصوص به لحاظ حقوقی، کلمه دقیقی نیست و بلکه این در واقع تشکیل کارگروه‌های تخصصی بررسی کتاب در مراکز انتشاراتی اعم از دولتی، خصوصی و عمومی است با این حال این کارگروه‌ها می‌توانند مثل کارگروه‌های مستقل در دفتر کتاب و یا کارگروه‌هایی که در 5 استان مذکور تشکیل شده است، عمل کنند و نظر آنها مبنای صدور مجوز کتاب خواهد بود.

علی شجاعی صائین در پایان اعلام کرد: این دو آئین نامه در اولین جلسه هیئت نظارت بر ضوابط نشر که امیدواریم ظرف 2 هفته دیگر تشکیل شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت و در صورت تصویب نهایی، ما موظف هستیم که مقدمات اجرایی آن را فراهم کنیم. 

اوباما تشدید تحریم نفتی ایران را برای شش ماه “تعلیق” کرد

Posted: 05 Jun 2014 03:48 AM PDT

جرس: همزمان با ادامه مذاکرات هسته ای که با پایان توافق موقت 6 ماهه ایران و 1+5 همزمان شده است ، رئیس جمهور آمریکا مدت تعلیق تشدید تحریم های نفتی ایران را برای مدت 6 ماه دیگر تمدید کرد.

 

به گزارش عصرایران به نقل از سی ان ان، در صورتی که باراک اوباما این مدت را تمدید نمی کرد، از چند هفته آینده بار دیگر تحریم نفتی ایران به حالت قبل از مذاکرات ژنو باز می گشت و صادرات نفت ایران با مشکلات جدی مواجه می شد.

در پی توافق ژنو، صادرات نفت ایران که به زیر یک میلیون بشکه در روز رسیده بود ، از مرز یک میلیون بشکه گذشت ، به طوری که در مورد ژاپن، صادرات نفت کشورمان به 6.5 برابر قبل رسید.

 

به گزارش ایندین اکسپرس، کاخ سفید علت تمدید تعلیق تشدید تحریم ایران را پایبندی تهران به تعهدات هسته ای اعلام کرده است.

 

"جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید در این باره اعلام کرد: ˈبه رغم اینکه شرایط بازار جهانی نفت حاکی از وجود نفت کافی برای تامین نیازها کشورهایی مانند هند و چین است و می توان خرید نفت ایران را باز هم کاهش داد، اما ایالات متحده مصمم است تا شش ماه آتی تلاش برای افزایش فشار بر فروش نفت خام ایران را متوقف کند.ˈ

 

وی افزود: ˈدر مقابل این اقدام و تخفیف در تدابیر دیگر، ایران متعهد شده است، در راه توقف پیشرفت وجوه کلیدی برنامه هسته ای خود گام بردارد. آ‍ژانس بین المللی انرژی اتمی تاکنون پایبندی ایران به تعهدات توافق موقت ‍ژنو میان تهران و گروه 1+5 را تایید کرده است.ˈ

جی کارنی همچنین ضمن اشاره به کاهش تولید نفت برخی تولیدکنندگان در ماه های گذشته اضافه کرد: ˈمیزان افزایش تولید نفت آمریکا برای خنثی نمودن اثر این کاهش ها کافی بوده است. هنوز هم کشورهای دیگری به غیر از ایران آن قدر نفت تولید می کنند که بتوان خرید نفت خام از ایران را به میزان قابل توجهی کاهش داد.ˈ  

وزیر دادگستری: پرونده بابک زنجانی دردست پیگیری است

Posted: 05 Jun 2014 03:48 AM PDT

جرس: وزیر دادگستری می گوید: پرونده بابک زنجانی در دادسرا به صورت جدی در دست پیگیری است.  

 

مصطفی مصطفی پورمحمدی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: گروهی در داخل و خارج از کشور اموال زنجانی را رصد می کنند و این موضوع با کمک دفاتر خارج از کشور پیگیری می شود.

وی بیان کرد:در این زمینه با بانک های مختلف، رایزنی هایی صورت گرفته و هیات هایی به خارج اعزام شده تا اموالی که شناسایی شده را کنترل و مدیریت کنند و اموال جدید این فرد نیز مورد بررسی و شناسایی قرار گیرد.

 

بابک زنجانی به عنوان یکی از بدهکاران بانکی مطرح است

وزیر دادگستری همچنین درباره پرونده ای موسوم به ˈم. رˈ (محمدرضا رحیمی)  یکی از مدیران سابق دولت نیز گفت: این پرونده که نام برخی افراد دیگر نیز در آن مطرح شده اکنون در دادگاه در حال پیگیری است.

 

پورمحمدی،در پاسخ به سوالی پیرامون پرونده های مفاسد اقتصادی گفت:دولت یازدهم تمام توان خود را به کار گرفته است تا فسادی در زمینه مسائل اقتصادی صورت نگیرد.

 

وزیر دادگستری گفت: اراده این دولت مقابله جدی با فساد است و بخشی از آن کنترل کارکنان و مدیران می باشد و برای بهبود سلامت اداری، شفاف سازی و سیستم سازی باید دولت الکترونیک تقویت شود که تحقق این مهم باعث کاهش فساد خواهد شد.

 

پورمحمدی گفت:دولت همکاری کاملی با قوه قضاییه برای رسیدگی پرونده های فساد اقتصادی دارد و قوه قضاییه نیز اراده جدی برای مقابله با این پرونده ها دارد.

وی بیان کرد: پرونده های فساد اقتصادی با جدیت و سرعت در حال رسیدگی است و دولت هم دستورداده هر اطلاعاتی که دادسراها و دادگاه ها نیاز دارند، در اختیار محاکم قضایی قرار گیرد.

وزیر دادگستری درباره فعالیت سازمان تعزیزات حکومتی در ماه مبارک رمضان گفت: سازمان تعزیزات حکومتی مراقبت و تحرک بیشتری در این ماه خواهد داشت. 

آیت الله مکارم شیرازی: یکی از بلاهای دولت سابق ارائه آمار دروغ بود

Posted: 05 Jun 2014 03:48 AM PDT

جرس: آیت الله ناصر مکارم شیرازی گفت: مردم به حل مسئله انرژی هسته ای و بهبود وضعیت اقتصادی دل بسته اند که امیدوارند به صورت آبرومندی حل شود؛ درآن مسیر قرار داریم و غربی ها اگر لجبازی نکنند امیدواریم به نقطه مطلوبی برسد.

 

به گزارش خبرگزاری حوزه، این مرجع تقلید شیعه امروز در دیدار با رئیس بانک مرکزی در قم با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید، ابراز داشت: مردم به دو چیز امید بستند، مسئله انرژی هسته ای که امیدوارند به صورت آبرومندی حل شود و ان اشالله در آن مسیر قرار داریم و غربی ها اگر لجبازی نکنند امیدواریم به نقطه مطلوبی برسد.

 

از بلاهای دولت سابق آمارهای غیرواقعی بود

این مرجع تقلید افزود: سعی کنید، آمارهایی که می دهید، واقعی باشد ویکی از بلاهای دولت سابق آمارهای غیرواقعی بود و خودشان نیز این آمارها را گاهی باور می کردند و اعتماد مردم را کم کرد؛ هر تشکیلاتی روی آمار وقعی کار کند به موفقیت می رسد اما ارائه آمارهای مصلحتی به رکود می رسد.

وی بیان داشت: گاهی اوقات دولت ها خوششان نمی آید آمارهای منفی ارائه شود و برای خوش آمد دولت ها نباید آمار دروغین به مردم داد.

مکارم شیرازی تصریح کرد: بانک مرکزی دوره سابق، عواملی که آمار را منفی می کرد، از سبد کالاهای بررسی شده کنار می گذاشتند و آمار دروغین به مردم می دادند.


یارانه ها بلایی برای مملکت بود

وی با اشاره به این که یارانه ها بلایی برای این مملکت بود، اظهار داشتند: به نمایندگان مجلس گفتم چرا وقتی که آمدند یارانه به همه بدهند شما مخالف نکردید و بهتر بود قشر زحمت کش و کمیته امداد بهزیستی و دانشجویان و نیازمندان را پیدا کنید و فقط به این ها یارانه داده شود و متاسفانه این همه پول هنگفت به 70 میلیون داده می شود و یکی از عوامل خوابیده شدن چرخ اقتصاد است.

مکارم شیرازی با بیان این که شعار یارانه برای همه، موجب بسته شدن دهان همه شد، گفت: یک سوم جمعیت مستعد دریافت یارانه است و باید به آن ها پرداخت شود و محدودکردنش، الان هزنیه دارد، اما این جراحی باید روزی انجام شود و اگر صورت نگیرد چرخه اقتصاد می خوابد.

وی با اشاره به این که جلوی اضافه شدن بانک ها را بگیرید، ابراز داشت: بانک های بسیاری تاسیس شده است وموجب شده اموال مردم به آنجا برود.


فشار بر طبق پائین جامعه زیاد است

این مرجع تقلید تصریح کرد: مردم منتظر بهبود وضعیت اقتصادی هستند و فشار اقتصادی بر روی طبقات پایین جامعه بسیار است و روزی نیست نامه هایی که برای دفتر ارسال می شود افرادی در مورد مشکلات اقتصادی با ما صحبت نکرده باشند و ما گویا باید کمیته امداد جدید برای خود ایجاد کنیم درحالی که ما متولی حفظ مسائل حوزه هستیم؛ اما در عین حال به جهیزیه و درمان مردم نیز کمک می کنیم.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم ابراز داشت: اگر این دو مسئله حل شود پایه های دولت محکم می شود و اگر متزلزل شود در راه خوبی قرار نمی گیریم.

 

حمایت از تولید کننده

آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که بسیاری از کارخانه ها مدعی هستند حمایت کافی از ما نمی شود، ابراز داشت: کارخانه داران مدعی هستند مواد اولیه و نرخ گاز، برق و آب اضافه شده است؛ اما اجازه نمی دهند قیمت محصولات افزایش یابد و در معرض ورشکستگی قرار داریم.

این مرجع تقلید با بیان این که بانک ها تسهیلات 22 درصدی به مردم می دهند، اما به تولیدکنندگان 27درصد، ابراز داشت: آیا برای تولیدکنندگان باید تسهیلات گران تر باشد؟

 

بانک ها عقود شرعیه را رعایت نمی کنند

وی با اشاره به این که بانک ها عقود شرعیه را رعایت نمی کنند، گفت: بانک های کشور در حال تبدیل شدن به بانک اسلامی توام با ربا هستند؛ و فاکتورهای صوری، صادر می کنند که این کار حرام است و افراد عقود اسلامی را برای همان مسئله ای که دریافت می کنند، باید هزینه کنند.

مکارم شیرازی با اشاره به اینکه فلسفه بانکداری اسلامی این بوده است که سرمایه های خود را به سمت تولید ببرد، گفت: برخی بانک ها مدعی هستند کارهای اقتصادی سودآور می کنند و بخشی از این سود را به مردم به عنوان نرخ سپرده می دهند و مردم این ادعای بانک را بر صحت بگذارند و حلال بدانند.

 

انتقاد از تکثیر بانک ها

این مرجع تقلید شیعه تصریح کرد: امروز بانک های مختلفی در خیابان ها ایجاد شده است و مردم سوء ظن دارند و می گویند مشخص است که بانک ها درآمد کلانی دارند که مثل سبزی، سبز می شوند، اما دو روزی که نمی توانیم قسط بدهیم جریمه دیر کرد و منازل به مصادره گذاشته می شود.

 

بانک باید سود در سایه خدمت ببرد

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: بانک ها بیشتر به دنبال سود هستند در حالی بانک باید سود در سایه خدمت ببرد نه سود غیر از خدمت؛ مردم نباید هر بلایی می خواهند سر مردم بیاورند.

ایشان با اشاره به درآمدهای مختلف بانک ها، گفت: بخشی از درآمد بانک ها از طریق ارائه وام و دریافت سود 27 درصدی از مردم است، اما درآمد دیگر بانک ها، از طریق حساب جاری مردم است و برای بانک هیچ هزینه ای نیز ندارد و سود خالص است و ما به بانک ها توصیه داریم بخشی از این را بگذارید برای قرض الحسنه و منتظر نباشید مردم بخاطر خدا یا جایزه بیایند حساب قرض الحسنه سرمایه گذاری کنند.

 

جریمه های تاخیر بانک ها تعزیر مالی است

ایشان با بیان این که جریمه های تاخیر بانک ها، تعزیر مالی است و باید مال حاکم شرع شود نه بانک، گفتند: جریمه دیرکرد برای کسی است که توانایی پرداخت اقساط را دارد؛ اما نمی خواهد بدهد، نه برای کسی که توانایی مالی ندارد و بانک ها باید ملاحظه افرادی که بضاعت مالی شان کاسته شده است، داشته باشند.
 

کارنامه مهدوی کنی؛ دفاع از سنت های راست با ردای دین

Posted: 05 Jun 2014 02:04 AM PDT

نادر مرزبان
جرس: رییس ۸۴ ساله مجلس خبرگان حالا با کمک انبوه دستگاه های پزشکی است که می تواند نفس بکشد. او در کما است و عیادت چهره های طراز اول جمهوری اسلامی از وی در فاصله ۲۴ ساعت اخیر نیز حکایت از وخامت اوضاعش دارد. گزارشهای پزشکی متفاوتی از حال جسمی اش مخابره شده و خبرهای ضد و نقیضی درباره مرگ‌اش نیز به رسانه ها درز پیدا کرده است.  

تایید رهبر در دوره ۴ ساله ریاست

محمدرضا مهدوی کنی سالهاست که از بیماری رنج می برد. او در سال ۱۳۸۷ وقتی از طرف علی اکبر هاشمی رفسنجانی برای نامزدی ریاست مجلس خبرگان مورد تشویق قرار گرفت این دعوت را به دلیل کهولت سن رد کرد با این وجود دو سال بعد علیرغم این که به دلیل مشکل حرکتی ناچار به ویلچر نشینی بود مسوولیت ریاست خبرگان را قبول کرد و جانشین هاشمی در این سمت شد. هاشمی در انتخابات هیات رییسه خبرگان از مهدوی کنی حمایت کرد و دلیل آورد که نمی خواهد « نوعي تلقي اختلاف در خبرگان در جامعه سرايت كند» اشاره ای به حملات تند محافظه کاران علیه خودش که به واسطه حوادث ناشی از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ تشدید شده بود. کناره گیری هاشمی در آن زمان خیال محافظه کارن از تسلط بر مجلس خبرگان را آسوده کرد و مهدوی کنی هم به دلیل تبار سنتی اش گزینه ای کاملا مورد پسند محافظه کاران بود.ریاست ۴ ساله او بر خبرگان البته تفاوت محتوایی چندانی با دوره ریاست هاشمی نداشت و در این دوره نیز عملکرد خبرگان به نشست های فصلی و صدور بیانیه هایی با مضمون تایید و حمایت از رهبر جمهوری اسلامی خلاصه شد. مهدوی کنی در این دوره اظهارنظرهای زیادی هم پیرامون عملکرد خبرگان نداشت و در معدود اظهارات اش هم به دفاع از رهبری بسنده کرد. او در یکی از سخنرانی هایش که ۲۴ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۱ انجام شد این نکته را بیان کرد که رییس مجلس خبرگان نشده تا همه چیز را بر هم بزند. اشاره او به بحث هایی بود که درباره ضرورت نظارت خبرگان بر عملکرد رهبری از سوی منتقدان این نهاد طرح می شد. مهدوی کنی در پاسخی به این اظهارات نیز گفت که « نظارت بر رهبری به مفهوم حراست از ایشان است و باید رهبری را حفظ کنیم البته گاهی ممکن است حفظ به معنی تذکر باشد اما این به مفهوم از بین بردن همه حرمتها و چهارچوب ها نیست.»

 

نماینده ای اعلا برای راست سنتی

نقش مهدوی کنی در دهه اول پیروزی جمهوری اسلامی برجسته تر از دهه های بعد بود. او در کابینه‌های رجایی و باهنر سمت وزیر کشور را بر عهده داشت و بعد از ترور آنها برای مدتی کفیل نخست وزیری ایران شد. عضویت در ستاد انقلاب فرهنگی و مسؤولیت ستاد کمک‌رسانی به مردم مناطق بمباران شده٬عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی٬ ریاست مرکز رسیدگی به امور مساجد عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضویت در مجلس خبرگان رهبری از جمله مسوولیت های حقوقی و رسمی او در طی حیات سیاسی اش بوده است. مسوولیت هایی که نشان می دهد او نقش اصلی سیاسی اش را در دهه ۶۰ ایفا کرده است و بعد از آن از نهادهای اجرایی تا حدی فاصله گرفته است. فاصله گیری مهدوی کنی به معنای برکنار ماندن او از میدان سیاست در ایران نبود. او به عنوان موسس و دبیر کل جامعه روحانیت مبارز یکی از قطب های اصلی قدرت روحانیون در جمهوری اسلامی را هدایت می کرد و در انتخابات های مختلف هم به بسیج نیروهایی می پرداخت که دنبال تسخیر کرسی بودند. مهدوی کنی نماینده تام و تمامی برای جناح راست سنتی در ایران بود. او طرفدار اقتصاد بازار آزاد و منع دخالت دولت در اقتصاد بود و از همین رو توسط اکثریتی که گرایش چپ اسلامی داشتند متهم به ترویج « اسلام آمریکایی » شد. مهدوی کنی در سال ۱۳۸۷ طی مصاحبه ای با مجله «یادآور» پیرامون گرایش اقتصادی اش طی سالهای اول انقلاب می گوید: « در اول انقلاب که در شورای انقلاب و بعد در شورای نگهبان بودم، با این تفسیر که بازرگانی خارجی دست دولت باشد و دولت بشود تاجر و وارد کننده و صادر کننده، مشکل داشتم و نمی توانستم این را بپذیرم. البته بنده اقتصاددان نبودم، ولی این تناقض با ذهنیت من جور در نمی آمد.» او در این مصاحبه به طور تلویحی ماجرای انشعاب جامعه روحانیت مبارز از حزب جمهوری اسلامی را نیز مرتبط با همین تفاوت دیدگاه های اقتصادی عنوان کرده و می گوید که‌ آیت الله خمینی هم از جمله مخالفان دیدگاه او در زمینه حمایت از سرمایه داری و بازار آزاد اقتصادی بوده است هر چند که بهرحال اجازه فعالیت را از او و جامعه روحانیت مبارز سلب نکرده است. مهدوی کنی علاوه بر این اختلاف کلیدی تری نیز با بنیانگذار جمهوری اسلامی درباره گروگانگیری دیپلمات های سفارت آمریکا در سال ۱۳۵۸ داشت. او درخاطرات خود پیرامون این اقدام گفته است که « من با این کار قطع نظر از دستور امام مخالف بودم و آن را مفید نمی دانستم، به خصوص ادامه ی آن را صلاح نمی دیدم، چنانکه عملاً ادامه ی کار به نفع ما تمام نشد...آخر کار به جائی رسید که ما التماس کردیم که گروگانها را تحویل بدهیم.» نکته جالب توجه درباره مهدوی کنی این است که وی در دوره رهبری آیت الله خمینی ابایی از علنی کردن اختلاف دیدگاه هایش با راس نظام سیاسی نداشت اما در دهه های بعد رویه ای محافظه کارانه تر پیش گرفت و دستکم هیچ گاه در فضاهای علنی از آقای خامنه انتقاد نکرد یا حتی واکنشی را بروز نداد که بتوان حمل بر چنین اختلافی کرد.


بخت جانشینی برای هاشمی شاهرودی

حالا با وخامت اوضاع جسمی مهدوی کنی موضوع جانشینی او در مقام ریاست مجلس خبرگان بالا گرفته است. در حال حاضر محمود هاشمی شاهرودی و محمد یزدی به ترتیب نایب رییس اول و دوم این نهاد هستند و بیشترین بخت برای جانشینی متوجه هاشمی شاهرودی است که متولد ۱۳۲۷ است و نسبت به محمد یزدی ۱۷ سال جوان تر است و سلامت جسمانی بالاتری هم دارد. یزدی هم مانند مهدوی کنی سالهاست که از بیماری رنج می برد و بیماری اش به اندازه ای جدی است که هاشمی رفسنجانی در جریان نزاع کلامی اش با وی در سال ۱۳۸۹ گفت : « سال‌هاست که جواب من به آقای یزدی درخواست شفا برای ایشان است » در این اوضاع و احوال البته رسانه های نزدیک به محافظه کاران نگاه هایشان را متوجه هاشمی کرده اند و مدعی اند که او در همراهی با اصلاح طلبان در صدد تسلط بر مجلس خبرگان از طریق ورود نیروهای همفکر در انتخابات بعدی اند که قرار است زمستان سال ۱۳۹۴ همزمان با انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شود. هنوز تا آن انتخابات فاصله زمانی زیادی باقی است و به نظر می رسد که انتخاب جانشین برای مهدوی کنی در ریاست مجلس خبرگان خود تا اندازه ای روشن کننده به روشن شدن فضا کمک کند. فعلا روی کاغذ بالاترین بخت از آن هاشمی شاهرودی است ولی معادلات قدرت در جمهوری اسلامی گاه بسیار غیر قابل پیش بینی تر از آن است که بتوان گزینه ای را قطعی تلقی کرد.  

اطلاعیه‌ دفتر محکمه‌ شرع کردستان در مورد خبر احضار کاک حسن امینی به دادگاه

Posted: 05 Jun 2014 01:12 AM PDT

جرس: در پی احضار کاک حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان به دادگاه ویژه روحانیت، مكتب قرآن كردستان اطلاعیه ای به همین منظور و جهت تنویر افکار عمومی منتشر ساخت.

 

متن اطلاعیه مكتب قرآن كردستان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی این موسسه به شرح زیر است: به دنبال پخش خبر احضار کاک حسن امینی حاکم شرع مردمی کردستان به دادگاه ویژه روحانیّت همدان، عدّه‌ی زیادی از طریق تلفن و مراجعه به منزل و دفتر ایشان جویای حقیقت قضیه شدند، لذا لازم دیده شد بدینوسیله، مسئله به اطلاع همگان رسانیده شود: بتاریخ 14/2/93 احضاریه‌ای از سوی دادگاه مذکور با مضمون ذیل به دفتر ایشان ارائه گردید:


احضاریه
...تاریخ حضور 93/3/18 ساعت 11 محل حضور: همدان، خیابان طالقانی، دادسرای ویژه روحانیّت همدان. «مدارک اثباتی و مستندات ادعایی خود را به شرح صورت جلسه مورخ 90/12/16 دادگاه ویژه روحانیت همدان تا مورخه فوق الذکر به این مرجع ارائه نمایید.»

لیکن چند روز پیش در یک تماس تلفنی، شعبه‌ی چهار دادسرای آن دادگاه اعلام داشت که کافی است مطالب درخواست شده در احضاریه به طور کتبی تا تاریخ مندرج ارسال گردد، و حضور شخص آقای امینی لازم نیست.

دفتر حاکم شرع مردمی کردستان

اولتیماتوم گروه۷ به پوتین در مورد اوکراین

Posted: 04 Jun 2014 11:14 PM PDT

گروه۷: انتخابات سوریه دروغین بود
جرس: سران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان، طی بیانیه ای، انتخابات ریاست جمهوری سوریه را دروغین توصیف کردند. این رهبران جامعه جهانی همچنین تهدید کردند که در صورتی که روسیه برای بازگردادن ثبات به شرق اوکراین تلاش نکند با تحریم‌های بیشتری روبرو خواهد شد. دولت اوکراین در شرق این کشور با شبه نظامیان طرفدار روسیه درگیر است.

 

به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، سران هفت کشور بزرگ صنعتی با صدور بیانیه ای در پایان نشست خود، انتخابات ریاست جمهوری سوریه را دروغین خواندند و با توجه به آخرین پیش نویس این بیانیه، از بشار اسد خواستند از قدرت در سوریه کناره گیری کند.

 

در پیش نویس بیانیه گروه هفت آمده است «ما انتخابات دروغینی را که در سوم ژوئن برگزار شد، محکوم و تأکید می کنیم اسد در آینده سوریه جایی ندارد.»

 

در این بیانیه ادعا شده است نظام سوریه قوانین حقوق بشر بین المللی را علیه شهروندان این کشور نقض می کند.

 

سران گروه هفت اضافه کردند «همچنین شواهدی نشان می دهد که گروه های تندرو نیز مرتکب نقض حقوق بشر شده اند. باید همه عاملان این جنایت ها محاکمه شوند.»

 

براساس این گزارش، بشار اسد با کسب بیش از 88 درصد از مجموع آراء مردم سوریه بار دیگر به مدت هفت سال دیگر رئیس جمهور این کشور شد.

 

اولتیماتوم گروه۷ به پوتین؛ ثبات در شرق اوکراین یا تحریم بیشتر

رهبران هفت کشور صنعتی جهان همچنین تهدید کردند که در صورتی که روسیه برای بازگردادن ثبات به شرق اوکراین تلاش نکند با تحریم‌های بیشتری روبرو خواهد شد. دولت اوکراین در شرق این کشور با شبه نظامیان طرفدار روسیه درگیر است.

 

رهبران هفت کشور صنعتی جهان موسوم به گروه هفت  روز چهارشنبه (۱۴ خرداد / چهارم ژوئن) تهدید کردند که تحریم‌های شدیدتری را علیه روسیه اعمال خواهند کرد اگر این کشور برای بازگرداندن ثبات به شرق اوکراین تلاش نکند.

 

به گزارش خبرگزاری آلمان، رهبران گروه ۷ پس از دیدار شامگاه چهارشنبه در بروکسل، در بیانیه مشترکی تصریح کردند که آماده تشدید تحریم‌های هدفمند و اقدام‌ها محدودکننده اضافی قابل‌توجهی علیه روسیه هستند.

در حالی که مردم اوکراین ماه گذشته یک رئیس‌جمهور تازه برگزیدند، اوضاع در شرق این کشور همچنان بحرانی است. در مناطقی در نزدیکی مرز روسیه، گروه‌های مسلح هوادار روسیه به نیروهای دولتی اوکراین حمله کرده‌اند. این نیروها همچنین برخی ساختمان‌های دولتی را در آشغال خود دارند.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان پس از اولین روز از گفت‌وگوهای سران گروه۷ در جمع خبرنگاران گفت: «ما تحمل بی‌ثباتی بیشتر در اوکراین را نداریم». او اضافه کرد: «ما نقش روسیه را در ایجاد ثبات در اوکراین دوباره و دوباره بررسی خواهیم کرد و اگر به نتایج روشنی نرسیم، تحریم‌های بیشتری روی میز خواهد بود.»

صدر اعظم آلمان به اعمال محدودیت‌هایی در بخش تجاری، مالی و انرژی اشاره کرد.

 

نگرانی روسیه از تحریم‌های بیشتر

تاکنون ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپای در چند مرحله تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند که شامل ممنوعیت سفر برخی مقامات و مسدود کردن دارایی‌های آن‌ها بوده است.

 

به باور ناظران نشانه‌هایی دیده می‌شود که روسیه در جهت کاهش خطر تحریم‌های بیشتر، همکاری‌هایی را از خود نشان داده است اما بیانیه روز چهارشنبه بیانگر آن است که غرب هنوز از عمل‌کرد پوتین برای آرام کردن اوضاع در شرق اوکراین راضی نیست.


آمریکا، بریتانیا، کانادا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و ژاپن اعضای گروه ۷ هستند. پیشتر این گروه با عنوان جی 8 شناخته می‌شد اما روسیه با اشغال شبه جزیره کریمه الحاق آن به خاک خود، از باشگاه قدرت‌های صنعتی جهان اخراج شد.

 

از سال ۱۹۹۷ که روسیه به گروه ۷ پیوست، این اولین جلسه بدون حضور این کشور است که برگزار می‌شود. قرار بود این جلسات در شهر سوچی روسیه برگزار شود که بحران اوکراین و آشغال کریمه توسط روسیه مانع از تحقق آن شد.

 

اظهارات تند اوباما علیه مقامات روسیه

در رخدادی دیگر باراک اوباما که در مراسم بیست و پنجمین سالگرد سقوط کمونیسم در ورشو پایتخت لهستان شرکت کرده بود، روسیه را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

 

رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، در سخنرانی خود در این مراسم با انتقاد از اشغال کریمه توسط روسیه، اقدام‌های مقام‌های کرملین را «ترفندهای کثیف قرن بیستمی» خواند که در قرن ۲۱ جایی ندارند.

 

وی همچنین روز چهارشنبه، با پترو پوروشنکو، رئیس جمهور تازه اوکراین دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس جمهور آمریکا در این دیدار که در ورشو صورت گرفت گفت که اوکراین باید از گاز روسیه بی‌نیاز شود.

 

 

اوباما با اشاره به حمایت کشورش از تجهیز نظامی اوکراین، پیروزی پوروشنکو را در انتخابات سراسری اوکراین را "خردمندانه" خواند.
 

عضو خبرگان: دین دولتی اصلاً دین نیست

Posted: 04 Jun 2014 11:14 PM PDT

جرس: عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه سیاسی بودن دین و دولت و حوزه علمیه هیچ کدام درست نیست، گفت: ما اصلا دین دولتی نداریم و دین دولتی اصلاً دین نیست.

 

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دفتر منطقه هفت کمیسیون حقوق بشر اسلامی، هاشم هاشم زاده هریسی با بیان اینکه بحث ها در مورد سخنان اخیر دکتر روحانی بحث طلبگی نیست، افزود: بحث طلبگی را به تریبون ها نمی کشانند، با بحث طلبگی تشویش اذهان نمی کنند، با بحث طلبگی جامعه را دو گروه نمی کنند، با بحث طلبگی جامعه را آشفته نمی کنند، بحث طلبگی به این معناست که دو طلبه بحث می کنند یا به نتیجه می رسند یا نمی رسند.

 

وی گفت: من معتقدم این مباحث سیاسی است، کسی، فردی را دوست ندارد، قبول ندارد و حرف های او را هم قبول نمی کند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه رییس جمهوری، روحانی است و دغدغه دیانت دارد، اظهار کرد: اگر سخن رییس جمهوری به این معنا باشد که ما باید مردم را با زبان نرم و مهربانی به بهشت دعوت کنیم نه با زور و خشونت، حرف درستی است، با زور و فشار و ارعاب نمی شود مردم را هدایت کرد.

 

وی با اشاره به اینکه رییس جمهوری خود یک روحانی است و اسلام را می شناسد و مردم مسلمان به او رای داده اند و به او اعتماد کردند، افزود: چنین فردی وقتی حرفی می زند که دو معنا و تعبیر دارد، همه وظیفه داریم حرف او را به معنای صحیح آن تعبیر کنیم، نه معنای فاسد و اشتباه آن، این وظیفه شرعی همه است، حق نداریم هر کسی هر حرفی زد و هرکاری کرد به نام فساد به گوینده حمله کنیم و دعوا راه بیندازیم.

 

آیت الله هاشم زاده هریسی گفت: هتک حرمت ها، دعوا ایجاد کردن ها، اختلاف سازی ها، پمپاژ اختلاف در میان مردم آن هم از طرف تریبون های مقدس گناه کبیره است و با این مساله باید مبارزه کرد.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: این گونه مسائل، بگومگو و دعوا راه انداختن برای هر حرف و سخن و عملی، نتیجه ای جز ضرر برای جامعه ندارد.

وی گفت: صدای الهی صدای به هم ریختن جامعه نیست، از این صداها نسبت به اسلام بدبینی ایجاد می شود.

 

آیت الله هاشم زاده هریسی با بیان اینکه دین دولتی یک چیز است و دولت دینی یک چیز دیگر، ادامه داد: دین نباید دولتی باشد بلکه دولت و سیاست باید دینی باشد.

وی با بیان اینکه مخالفت ها زیاد است و آقای روحانی برای حفظ دولت و اندیشه خود که به نام اندیشه اعتدال و محبت مطرح شده باید فکر دیگری بکند، گفت: اگر حامیان دولت هم دلسرد شوند، اگر لبیک گویان ندای امید و تدبیر، دلسرد شوند آن وقت آقای روحانی می ماند و دولتش.

 

آیت الله هاشم زاده هریسی ادامه داد: اگر این روش ها ادامه پیدا کند و موافقان داخلی دولت دلسرد شوند و از رییس دولت کنار بکشند، مخالفان بر شدت حملات خود خواهند افزود.

 

وی با بیان اینکه اگر دولت ضعیف شود، نمی تواند مشکلات مردم و کشور از جمله تورم، معیشت و مسائل بین المللی را حل کند ، ادامه داد: دولتی که همه مخالفانش برای زمین زدنش، امکانات شان را بسیج می کنند چگونه می تواند مشکلات کشور را حل کند؟ رییس این دولت چگونه می تواند پاسخگوی انتظارات ایرانیانی باشد که برای بهبود شرایط به او رای داده اند؟

 

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مخالفان ایجاد مشکل می کنند، هر مساله ای را بزرگ می کنند و از کاه، کوه می سازند تا دولت موفق نشود، افزود: مخالفان روحانی می خواهند هوادارانش را از او دلسرد کنند تا وقتی او به کمک و پشتیبانی آنها در بزنگاه ها نیاز داشت، حامیان دلسرد شده در جواب رییس جمهوری بگویند ما دیگر نمی توانیم کمک کنیم.

 

وی با بیان اینکه مخالفان پایگاه اجتماعی او را هدف گرفته اند، گفت: دولت یازدهم فرصت خوبی برای نظام و مردم ایجاد کرده است و مسوولان باید این فرصت را مغتنم بدانند، فرصت آشتی ملی، انسجام ملی، وحدت ملی و عظمت بین المللی که متاسفانه این فرصت دارد از دست می رود و به ضد خود تبدیل می شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: من به همه دلسوزان کشور توصیه می کنم که نگذارید این نعمت به نقمت تبدیل شود.

ایران و عراق غمگین‌ترین کشورهای جهان

Posted: 04 Jun 2014 10:59 PM PDT

جرس: بر اساس آخرین نظرسنجی ها بین المللی، ایران و عراق غمگین‌ترین کشورهای جهان هستند.

 

شبکه ام اس ان بی سی نوشت: ایران و عراق غمگین ترین کشورهای جهان هستند.

 

موسسه نظرسنجی گالوپ با بررسی احساسات مردم 138 کشور از خشم و استرش گرفته تا اندوه و رنج، این نتایج را منتشر کرده است.

 

عراق با 57 امتیار و پس از آن ایران و مصر به ترتیب با 53 و 50 امتیاز جز غمگین ترین کشورهای دنیا هستند.

 

 یونان، سوریه، سیریالئون، قبرس، قبرس شمالی، کامبوج و لبنان در رده های بعدی قرار گرفته اند.

 

موسسه گالوپ هزار نفر را در هر کشور در طول سال 2013 مورد بررسی قرار داده است.

بازداشت یک فعال سیاسی کرد در سقز

Posted: 04 Jun 2014 10:59 PM PDT

جرس: یک شهروند سقزی توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شد.


به گزارش جرس، روز دوشنبه 12 خردادماه 93 نیروهای امنیتی با مراجعه به منزل ''فریار صالحی'' در سقز، پس از بازرسی کامل خانه، وی را بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده اند.

 

یکی از اعضای خانواده صالحی ضمن تایید این خبر گفت: ''همسایه ها به ما اطلاع دادند که 'فریار' توسط سه تن از نیروهای امنیتی در منزل خودش بازداشت و منتقل شده است''.


این عضو خانواده صالحی همچنین افزود: ''با وجود مراجعه های مکرر ما به نهادهای امنیتی و انتظامی تاکنون هیچ اطلاعی از وضعیت پسرمان نداریم''.

لازم به ذکر است این فعال سیاسی کرد پیشتر نیز در تیرماه سال 91 به مدت سه هفته توسط اداره اطلاعات شهرستان سقز بازداشت و سپس با سپردن قرار وثیقه آزاد شده بود.


اتهام قبلی صالحی عضویت در جمعیت های معارض کشور بوده که در نهایت مهرماه 91 توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سقز به ریاست قاضی شایق به دوسال حبس تعزیری محکوم میگردد ولی دادگاه ''با عنایت به وضعیت نامبرده نداشتن سابقه محکومیت کیفری و عیالوار بودن با اختیار حاصل از ماده 25 از قانون مجازات اسلامی اجرای مجازات حبس نامرده را به مدت دو سال تعلیق می نماید''.

 

یادآور می گردد تا لحظه تنظیم این خبر، اطلاع دقیقی از وضعیت و محل نگهداری این فعال سیاسی و دلیل یا دلایل احتمالی بازداشت وی در دست نیست.