جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


دیدار جان کری با نخست‌وزیر عراق در بغداد

Posted: 23 Jun 2014 04:48 AM PDT

برقراری تدابیر شدید امنیتی در اطراف دومین سد بزرگ عراق
جرس: در حالی که گزارش‌ها حاکی از ادامه پیشروی گروه داعش در بخش‌هایی از عراق است، جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه دوم تیر برای دیدار با مقامات عراقی و رهبران شیعه و سنی این کشور وارد عراق شد.  

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کری قصد دارد در این سفر در دیدار با نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، از او بخواهد تا در دولت خود سهم بیشتری از قدرت را به جناح‌های غیرشیعی واگذار کند.

 

وزیر خارجه آمریکا امید دارد که از این طریق از شدت نارضایتی‌های سنی‌مذهبان در عراق کاسته شود و این به نوبه خود از شدت پیشروی‌های گروه تندروی سنی‌مذهب داعش (دولت اسلامی عراق و شام) بکاهد.

 

«جن ساکی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به رویترز گفت که جان کری قرار است در این سفر «در مورد اقداماتی که آمریکا برای کمک به عراق جهت رویارویی با این تهدید تدارک دیده گفت‌وگو کند.»

 

وی افزود که آقای کری هم‌چنین قصد دارد «از رهبران عراق بخواهد تا هرچه سریع‌تر دولتی را تشکیل دهند که منافع عراقی‌ها را نمایندگی کند.»

 

حزب نوری المالکی در انتخابات پارلمانی ماه آوریل به اکثریت آرا دست یافت اما برای تشکیل دولت جدید نیاز به ائتلاف با دیگر جناح‌ها دارد.

 

جان کری روز یک‌شنبه گفت که ایالات متحده قرار نیست انتخاب کند که چه کسانی در بغداد حکومت می‌کنند اما واشینگتن شاهد نارضایتی کردها، سنی‌ها و بخشی از شیعیان نسبت به نوع حکومتداری نوری المالکی است.

 

وی افزود که به این خاطر، ایالات متحده امیدوار است که عراقی‌ها رهبری پیدا کنند که آماده باشد قدرت را میان جناح‌های مختلف تقسیم کند.

 

سفر روز دوشنبه جان کری به بغداد به خاطر دلایل امنیتی از نظر زمانی به صورت ناگهانی انجام شد و وی که پیش از آن به اردن سفر کرده بود از امان پایتخت اردن راهی بغداد شد.

 

 


برقراری تدابیر شدید امنیتی در اطراف دومین سد بزرگ عراق

 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از (PNA)، عناصر گروه تروریستی داعش و همپیمانان آن، شهر «حدیثة» در استان الانبار را محاصره کرده‌اند. شهری که در آن دومین سد بزرگ عراق قرار داد.

 

در عین حال، نیروهای نظامی و امنیتی و عراق تدابیر شدیدی را در اطراف سد حدیثه برقرار کرده‌اند. شیخ «عبدالله الحدیثی» از شیوخ عشائر عراق در گفت‌وگو با «الشرق الاوسط» گفت که تروریست‌ها با عشائر این منطقه مذاکره کرده‌اند و از آنها خواسته‌اند تا شهر را بدون درگیری تحویل داعش دهند و با آن بیعت کنند.

 

از سوی دیگر ارتش عراق اعلام کرده که از برخی مناطق در استان الانبار به طور تاکتیکی عقب‌نشینی کرده است اما داعشی‌ها آن را برای خود یک پیروزی می‌دانند.

 


فرزند آیت‌الله «سیستانی» به داوطلبان حمایت از مرقدهای مطهر در «سامرا» پیوست

 

 

در حالی که شمار داوطلبان جنگ با داعش به 2.5 میلیون نفر رسیده، یک منبع امنیتی خبر داد که «سیدمحمدباقر سیستانی» فرزند مرجعیت عالی شیعیان در عراق در کنار داوطلبان حمایت از مرقدهای مطهر در سامرا قرار گرفته است.


به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری «الکاتب» یک منبع آگاه امنیتی که خواست نامش فاش نشود گفت که سید محمدباقر سیستانی دو روز پیش همراه با گروهی از داوطلبان پیوستن به دستگاه‌های امنیتی وارد سامراء شده است.


این منبع افزود که گروه همراه وی حدود پانصد نفر از داوطلبان بوده‌اند.


از سوی دیگر پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس اعلای اسلامی عراق نوشت: کمیته مدیریت امور داوطلبان پیوستن به ارتش عراق برای جنگ با داعش خبر داد که شمار ثبت‌نام کنندگان به 2میلیون و 500هزار تن رسیده است.

 

«ابومجاهد الرکابی» رئیس این کمیته به خبرنگاران گفت که تاکنون 2میلیون و 500هزار تن برای پیوستن به ارتش عراق در لبیک به فراخوان مرجعیت اعلای شیعه ثبت نام کرده‌اند.

 

او گفت هنوز از داوطلبان بر اساس سازوکارهای تعیین‌شده ثبت نام به عمل می‌آید و همگان بر ضرورت فعالیت این داوطلبان در چارچوب نهادهای نظامی و امنیتی کشور تأکید دارند.

 


تکذیب آتش بس میان نیروهای پیشمرگه کردستان و داعش

 


معاون وزیر نیروهای پیشمرگه کردستان عراق اخبار منتشر شده‌ در برخی از رسانه‌ها درخصوص گفت‌وگوی میان این نیروها با داعش و اعلام آتش میان طرفین را تکذیب کرد.

 


به گزارش فارس به نقل از «کردپرس»، «انور حاجی عثمان» درباره شایعه اعلام آتش‌بس میان نیروهای پیشمرگه و گروه‌های مسلح تندرو، از جمله داعش در مناطق مورد مناقشه‌ عراق گفت: چیزی به نام آتش بس در میان نیست، چراکه نمی شود با داعش و تروریستها سازش و مصالحه کرد.

 

حاجی عثمان تصریح کرد: شیوخ عرب منطقه‌ درگیری میان نیروهای پیشمرگه و داعش از ما خواسته‌اند که‌ به‌ آنها خسارتی وارد نگردد و ما نیز متقابلاً درخواست کرده‌ایم که اجازه‌ ندهند از سکونتگاه‌هایشان به‌ نیروهای پیشمرگه حمله‌ شود که‌ ناچار به‌ پاسخ شویم.

 

وی در پاسخ به موضع نیروهای پیشمرگه در صورت تقاضای آتش بس از سوی داعش گفت: ما به خاک و منطقه کسی چشم نداریم و نیروهای پیشمرگه در جاهایی که به خود متعلق می‌دانند مستقر هستند و نمی خواهیم بیش از این پیشروی کنیم.

 

پیشتر منابع خبری کردستان عراق از توافق نیروهای امنیتی و پیشمرگه این منطقه با دولت اسلامی عراق و شام و گروه‌های افراطی در استان کرکوک خبر داده بودند.

 

ملا بختیار: داعش را در همسایگی منطقه کردستان نمی پذیریم

 

به گزارش خبرگزاری کردپرس ملا بختیار، مسئول دفتر سیاسی اتحادیه میهنی در گفت‌وگو با آژانس خبری فرانس 24 درباره اوضاع کنونی عراق و کردستان و اوضاعی که این کشور در حال گذار از آن است، صحبت کرد و پیرامون چندین مسئله مهم اظهارنظر کرد.

 

ملابختیار در ابتدای مصاحبه خود در پاسخ به این که علت نپذیرفتن پست معاونت ریاست کردستان از سوی وی چه بوده است، گفت: در راستای خدمت به مردمم این پست را رد کردم و در حال حاضر هم انجام امور حزبی در نزد ما بسیار مهم‌تر است.

 

ارتش اردن به حالت آماده باش درآمد

 

پایگاه صهیونیستی «دبکا» روز یکشنبه به نقل از منابع نظامی غربی مدعی شد که ارتش اردن نیروهای ذخیره خود را فراخوانده و یگان‌های مرزی خود را برای مقابله با اقدامات احتمالی «داعش» به حالت آماده‌باش درآورده است.
به گزارش فارس، پایگاه صهیونیستی «دبکا» روز یکشنبه به نقل از «منابع نظامی غربی» مدعی آماده‌باش یگان‌های مرزی ارتش اردن برای مقابله با تحرکات احتمالی گروه تروریستی «داعش» خبر داد.

 

در گزارش دبکا آمده است: «منابع نظامی غربی یکشنبه شب گزارش دادند که اردن شروع به فراخواندن واحدهای ذخیره خود برای استقرار در مرز عراق جهت مقابله با تهاجم احتمالی القاعده عراق، خبر دادند.»

 

بنا بر این گزارش، این اقدام در پی پیشروی تروریست‌ها به سمت مرز اردن و تهدیدات پیشین این گروه برای حمله به این کشور صورت گرفته است.

 

پیشتر «لیندسی گراهام» سناتور برجسته آمریکایی گفته بود اردن یکی از اهداف تحرکات داعش است و ممکن است حملات این گروه به زودی به سمت این کشور متمایل شود.
 

پیکر ریچارد فرای به جای دفن در اصفهان “سوزانده شد”

Posted: 23 Jun 2014 04:18 AM PDT

جرس: خانواده ریچارد فرای تصمیم گرفتند پیکر او را بسوزانند و دیگر چشم‌انتظار رسیدن پاسخی از ایران ننشینند. این ایران‌شناس آمریکایی وصیت کرده بود در کنار زاینده رود دفن شود. تقاضای او با مخالفت محافل تندرو در ایران روبرو شد.  

 

خبرگزاری ایسنا به نقل از تورج دریایی، یکی از همکاران ایرانی ریچارد نسلون فرای نوشته است: «دو هفته‌ی پیش، خانواده‌ی پروفسور فرای پس از ۷۳ روز انتظار برای رسیدن خبری از ایران و دادن اجازه برای دفن پیکر این ایران‌شناس در این کشور، بالاخره تصمیم گرفت پیکر او را بسوزاند؛ اما هنوز نمی‌دانم قرار است با خاکستر او چه کنند.»

 

ریچارد فرای، ایران‌شناس برجسته آمریکایی و از بنیان‌گذاران مرکز مطالعات ایرانی در تهران در سن ۹۴ سالگی درگذشت. او دارای خانه‌ای در اصفهان بود و وصیت کرده بود که در کنار زاینده‌رود، نزدیک آرامگاه پروفسور آرتور پوپ، شرق‌شناس نامدار و همسرش دفن شود.

 

فرای کتاب‌های متعددی در زمینه‌ی تاریخ، فرهنگ و زبان و ادب ایران نگاشته و ده‌ها مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی منتشر کرده بود، از جمله کتاب‌های "ایران بزرگ: ادیسه قرن بیستم"، "تاریخ ایران باستان"، "دوران طلایی ایران" و "میراث باستانی ایران".

 

او از بنبان‌‌گذاران مرکز ایران‌شناسی دانشگاه کلمبیا در نیویورک و مرکز مطالعات ایرانی در تهران بود. فرای پیش از انقلاب در دانشگاه شیراز تدریس می‌کرد و عضو هیات امنای این دانشگاه بود.

 

از "دوست واقعی" تا "زباله غربی"

 

یک روز پس از مرگ فرای محمدجواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران در صفحه توئیتر خود نوشت: «از درگذشت پروفسور ریچارد فرای٬ یک دوست واقعی و دانشمند ایران‌شناس٬ به شدت غمگین شدم. میراث غنی او همواره زنده خواهد ماند. خداوند روحش را قرین رحمت کند.»

 

وزیر خارجه ایران از رئیس دفتر رئیس‌جمهوری خواسته تا نسبت به دفن پیکر ریچارد فرای، ایران‌شناس آمریکایی در اصفهان، دستور لازم را صادر کند. مرکز دائرةالمعارف اسلامی نیز ساخت مقبره‌ای برای فرای را تقبل کرد.
کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی از رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه، و استاندار اصفهان خواست تا اجازه حمل پیکر ریچارد فرای به ایران و دفن آن در کنار مزار آرتور پوپ در شهر اصفهان را صادر کنند. اما این تقاضا هرگز عملی نشد. دفن فرای در کنار زاینده رود با موجی از ناسزا روبرو گشت.

 

به گزارش دویچه‌وله، محمدتقی رهبر، از روحانیون تندرو و نزدیک به اصولگرایان، دفن جسد ریچارد فرای در اصفهان را "کاری اشتباه" خواند و گفت: «چرا مسئولان دیواری کوتاه‌تر از اصفهان پیدا نکرده‌اند که قصد دارند زباله‌های غربی را در اصفهان و در کنار زاینده‌رود خاک کنند.»

 

امام جمعه موقت اصفهان نیز هشدار داد که مردم این شهر اجازه نخواهند داد پیکر ریچارد نلسون فرای، ایران‌شناس آمریکایی، در این شهر دفن شود. گروهی از مخالفان نیز با حمله به آرامگاه آرتور پوپ و همسرش شعارهایی را روی دیوار آرامگاه نوشتند و خبرگزای فارس از تجمع "جمعی از جوانان انقلابی و پرشور اصفهان" به منظور ممانعت از دفن ریچارد فرای در اصفهان خبر داد.

 

شعارهای تند مخالفان دفن فرای در اصفهان

 

اعتراض محافظه‌کاران تندرو در ایران با واکنش برخی اصولگرایان مواجه شد. علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس خشم مخالفان دفن فرای را "ناشی از جهل و احساسات" دانست. ۲۳۳ استاد دانشگاه در ایران در نامه‌ای سرگشاده به روحانی درخواست کردند به وصیت فرای برای دفن در کنار زاینده‌رود عمل کند.

 

نهایتا یک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که نامش فاش نشد روز ۲۵ فروردین به خبرگزاری "ایلنا" گفت که ریچارد فرای احتمالا در ایران دفن نخواهد شد. این نماینده‌ی مجلس گفت که "عقب‌نشینی" دولت در این امر درست نیست، اما "با توهین‌ها و جنجال‌های صورت‌گرفته دفن این ایران‌شناس در اصفهان نیز دیگر صحیح نیست."

 

حالا از پیکر فرای تنها خاکستری باقی‌مانده است. "ایسنا" نوشته است: «پرونده‌ی دفن فرای در ایران شاید با سوزاندن پیکر او بسته شد؛ اما پرونده‌ی بی‌وفایی مسوولان ایرانی در عمل به عهد خود و جامه‌ی عمل پوشاندن به آخرین خواسته‌ی کسی که سال‌های زیادی از عمرش را در راه شناختن و معرفی کردن ایران گذاشت، همچنان باز است.»

 

 

لاریجانی: صداوسیما نباید حیاط خلوت افراد خاصی شود/ برای رئیس سازمان صداوسیما متاسفم

Posted: 23 Jun 2014 04:18 AM PDT

 جرس: رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه صداوسیما نباید حیاط خلوت افراد خاصی شود، تصریح کرد: رسانه ملی برای همه است و همه باید برای رفع مشکلات کمک کنند اما قضاوت‌ها باید عادلانه باشد نه اینکه در برنامه‌ای مجری، تهیه‌کننده و مدیر شبکه دست به دست هم دهند و قوه‌ای را محاکمه کنند.  

 

به گزارش ایلنا، صادق لاریجانی در جمع خبرنگاران صحبت‌های رئیس جمهور و رئیس مجلس در همایش قوه قضاییه را همدلانه خواند.

 

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه برای رفع مشکلات کشور نیاز به همدلی است از برخی برنامه‌های صداوسیما در هفته قوه قضاییه انتقاد کرد و اظهار داشت: برخی از برنامه‌های صداوسیما تخریبی بود و من از آن گله دارم. برنامه‌های یکجانبه و به محاکمه کشیدن قوه قضاییه بدون حضور اشخاص که بعضا عناوین مجرمانه دارد؛ صحیح نیست.

 

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه صداوسیما نباید حیاط خلوت افراد خاصی شود، تصریح کرد: رسانه ملی برای همه است و همه باید برای رفع مشکلات کمک کنند اما قضاوت‌ها باید عادلانه باشد نه اینکه در برنامه‌ای مجری، تهیه‌کننده و مدیر شبکه دست به دست هم دهند و قوه‌ای را محاکمه کنند.

 

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: اینکه فردی در برنامه‌ای حاضر شود و بگوید بدون پارتی‌بازی نمی‌شود در قوه قضاییه کاری کرد، صحیح نیست. 14 میلیون پرونده در دستگاه قضایی رسیدگی می‌شود و نباید قضات متدین را مایوس کرد. من متاسفم هستم هم برای رئیس سازمان که چنین عمل می‌شود و هم مجری و هم تهیه‌کننده.

 

وی با بیان اینکه اینگونه برنامه‌ها همدلی برای رفع مشکلات نیست، تصریح کرد: همه برای رفع مشکلات در تلاش هستند و باید برای رفع آن همدلی کرد. اقتضا این است که همه کمک کنند تا مشکلات حل شود.

 

 لاریجانی صحبت‌های خود را شبیه خطبه شقشقیه عنوان کرد و افزود: علی‌ ایحال قوه قضاییه برنامه‌های خوبی داشتیم و ما سخن مردم را می‌شنویم و اینگونه نیست که نسبت به حرف‌های آنها بی‌اعتنا باشیم. ما از مشکلات اطلاع داریم و امیدواریم خدا به همه ما کمک کند تا اقدامات ما خالصانه باشد.

 

وی خواستار همدلی و همکاری همه دستگاه ها و نهادها برای رفع مشکلات دستگاه قضایی شد و گفت: در دستگاه قضایی انسان‌های شریف و متدینی با تمام وجود برای رفع مشکلات مشغول به کار هستند مشکلاتی در این دستگاه نیز وجود دارد اما باید برای رفع آنها با سایر نهادها همکاری و تلاش کرد. 

 

مجمع مدرسین و محققین: حمایت خود را از آیت‌الله سیستانی اعلام و جنایات داعش را محکوم می‌کنیم

Posted: 23 Jun 2014 01:34 AM PDT

 جرس: مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در حمایت از مرجعیت شیعه و محکومیت جنایات داعش بیانیه ای صادر کرد.  

 

در بخشی از این بیانیه آمده است: دست های پنهان سیاسی، که منافع قدرت های رقیب منطقه ای و جهانی را نمایندگی می کنند، نیز برای جبران شکست و ناکامی های خود، آتش بیار معرکه شده اند و با پشتیبانی مالی و نظامی از این گروه، در پی برهم ریختن آرامش و ثبات در منطقه اند. البته منازعات گروه های سیاسی در عراق و ضعف و کاستی های دولت مرکزی در سامان دهی اوضاع، که چه بسا ریشه در بی تدبیری های سیاسی داشته، نیز زمینه را برای موفقیت این برنامه فراهم ساخته است.

 

به گزارش وبسایت این مجمع متن بیانیه به این شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَى نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ (حج/ ۳۹)

«آنان که به کارزار کشیده شدند، رخصت (پیکار) یافتند، زیرا بر ایشان ستم رفته و هر آینه خداوند بر یارى ایشان تواناست.»

تهاجم وحشیانه اخیر گروهک تروریستی و تکفیری داعش به شمال عراق، بار دیگر چهره زشت، شرارت بار و جنایت کار این گروه افراطی را برای جهانیان به نمایش گذاشت. خونریزی و کشتار بی گناهان و چپاول و به یغما بردن اموال آنان، صحنه هایی فاجعه بار و جانکاه از این تجاوز ددمنشانه بود، که وجدان بشریت را آزرد و جهان اسلام را در اندوه و ماتم فرو برد.

 

پدیده شوم داعش حاصل پیوند نامشروع میان افراطی گری و مذهب و ثمره تلخِ تعصبِ کور و اختلافاتِ پوچِ فرقه ای است که در بستر قشری گری و برداشت ظاهرگرایانه و غیرعقلانی از آموزه های دینی رشد کرده و بر خرمن اندیشه و معنویت اسلامی شعله افکنده و جهان اسلام را به آتش کشیده و چونان ابزاری در خدمت منافع صهیونیسم و دشمنان اسلام در آمده است.

 

دست های پنهان سیاسی،که منافع قدرت های رقیب منطقه ای و جهانی را نمایندگی می کنند، نیز برای جبران شکست و ناکامی های خود، آتش بیار معرکه شده اند و با پشتیبانی مالی و نظامی از این گروه، در پی برهم ریختن آرامش و ثبات در منطقه اند. البته منازعات گروه های سیاسی در عراق و ضعف و کاستی های دولت مرکزی در سامان دهی اوضاع، که چه بسا ریشه در بی تدبیری های سیاسی داشته، نیز زمینه را برای موفقیت این برنامه فراهم ساخته است.

 

دفاع در برابر این تهاجم و خاموش کردن آتش این فتنه، تنها وظیفه مردم عراق نیست، بلکه همچنان که مرجعیت شیعه به درستی دریافته و اعلام کرده اند، تکلیفی اخلاقی و دینی بر دوش همگان است. داعش و همپیمانانش را تنها دشمنی و کینه توزی با شیعه به چنین جنایاتی وانداشته، بلکه این اقدامات برآمده از خشک مغزی و دشمنی با دستاوردهای نیک تمدن بشری، همچون حقوق بشر و مردم سالاری است. امت اسلامی، شیعه و سنی، یک پارچه و همبسته، با ایستادگی در برابر این اشرار، که متاسفانه به لباس تقدس درآمده اند، باید چهره اصیل و مهربان دیانت اعتدالی اسلام را به جهانیان نشان دهند و جهان اسلام را از لوث وجود آنان پاک کنند.

 

پیروزی در این دفاع بیش از پیش در گرو وحدت و آشتی ملی گروه های مختلف سیاسی، مذهبی و قومی در عراق و تدبیر سیاسی درست در برخورد با این ماجراست. این فرصتی است که دولت عراق می تواند پایبندی خود به منافع ملی و اصول دموکراسی را به جهانیان نشان دهد و جامعه جهانی را به پشتیبانی از خود در برخورد با این پدیده شوم امیدوار سازد. در این راستا پشتیبانی دولت و مردم ایران از ملت و دولت عراق، نیز به حکم وظیفه دینی و اخلاقی، از ضرورت و اولویت بیشتری برخوردار است.

 

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم با محکومیت شدید گروهک تروریستی داعش و اقدامات جنایت بار آن، پشتیبانی قاطع خود را از ملت عراق و فرمان مرجعیت شیعه حضرت آیت الله العظمی سیستانی مدظله العالی اعلام می دارد. همچنین با رد هرگونه سخن و اقدام تفرقه آمیز که موجب شکاف در امت اسلامی شود، بر یکپارچگی و همبستگی آنان در برخورد با گروه های افراطی و تروریست، پافشاری می کند. افزون بر این، بر ضرورت دفاع و پاسداری از عتبات عالیات، چونان میراث مقدس و برجسته تمدن اسلامی که مورد احترام همه مسلمانان است، تاکید می کند و هیچ گونه توهین به آن ها را قابل تحمل نمی داند. بی تردید حفظ حریم عتبات عالیات، تنها وظیفه دولت عراق نیست و دولت ایران نیز موظف به اقدام برای مصونیت آن از هرگونه تعرض خواهد بود.

 

والسلام علی من اتبع الهدی

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم 

شکایت خانواده سومین کودک علیه ناظم متهم به تعرض

Posted: 23 Jun 2014 01:34 AM PDT

جرس: همزمان با طرح سومین شکایت علیه ناظمی که به آزار و اذیت دانش‌آموزان متهم است وزارت آموزش‌وپرورش نیز با ارسال نامه‌ای به دادگاه کیفری ‌استان تهران از این ناظم شکایت کرد.  

 

به نوشته روزنامه شرق، نماینده وزارت آموزش‌وپرورش با طرح این شکایت‌ درخواست کرد متهم به دلیل آزار دانش‌آموزان و برهم‌زدن امنیت مدرسه نیز مجازات شود. متهم که ناظم دبستانی پسرانه در غرب تهران بود، دو ماه قبل به اتهام تعرض به دو کودک بازداشت شد. مطابق گزارش پرونده مدیر و معلم پرورشی این مدرسه توسط یک دانش‌آموز در جریان این ماجرا قرار گرفتند.

 

دانش‌آموزی که موضوع را اطلاع داد به معلم پرورشی خود گفت: ناظم مدرسه در نماز‌خانه بچه‌ای را اذیت کرده و او در حال گریه‌کردن است. وقتی معلم پرورشی به محل رفت کودک را در حالی‌که لباس‌هایش به هم ریخته ‌بود، دید و بلافاصله موضوع را به پلیس و مدیر مدرسه اطلاع داد و به این ترتیب ناظم جوان بازداشت شد. هرچند در ابتدا او هیچ اتهامی را قبول نمی‌کرد اما به‌جز کودکی که وی را مورد آزار قرار داده ‌بود دانش‌آموز دیگری نیز موضوع مشابهی را تعریف کرد و مدعی‌ شد ناظم از او خواسته‌ بود در این‌باره به کسی چیزی نگوید. این پرونده به دادگاه کیفری ‌استان تهران فرستاده شد و قاضی محمدی کشکولی، رییس شعبه 79 دادگاه کیفری ‌استان تهران مسوول رسیدگی به این پرونده ‌شد.

 

با توجه به اینکه در ابتدا یک شکایت در پرونده‌ بود ناظم مدرسه به‌دلیل عدم تودیع وثیقه ‌ بازداشت شد اما بعد از طرح شکایت دوم قرار صادره تشدید شد و ناظم مدرسه با قرار بازداشت در زندان ماند. وی چندین جلسه مورد بازجویی قرار گرفت. هنوز بازجویی‌ها تمام نشده بود که والدین سومین کودک نیز شکایت خود را اعلام کردند. آنها نیز مدعی‌ شدند فرزندشان چند ماه قبل از این حادثه مورد تعرض ناظم مدرسه قرار گرفته است اما تا قبل از مشخص‌شدن این موضوع به‌دلیل اینکه از ناظم می‌ترسید، سکوت کرده‌ بود. این شکایت نیز به شعبه 79 دادگاه کیفری ‌استان تهران فرستاده ‌شد و ناظم جوان مدرسه در این خصوص نیز مورد پرسش قرار گرفت، با این حال او هیچ‌کدام از اتهامات را قبول نکرده‌ است.

 

این در حالی است که پزشکی قانونی در مورد دو کودک اعلام کرده ‌ هرچند آثار آزار جنسی روی بدن کودکان وجود دارد اما اثری از تجاوز به دست نیامده‌ است؛ البته در مورد یکی از کودکان از آنجایی که مدت زمان زیادی از این موضوع گذشته امکان اظهارنظر وجود ندارد.

 


اکنون کودک سوم نیز به پزشکی‌قانونی معرفی شده ‌است و هنوز پزشکان در این خصوص اظهارنظر نکرده‌اند. این در حالی است که قاضی کشکوکی و چهار مستشار شعبه 79 در جلساتی جداگانه از معلم پرورشی و مدیر مدرسه که موضوع را به پلیس گزارش دادند، تحقیق کردند و آنها نیز اطلاعات خود را ارایه دادند.

 


در حال حاضر با توجه به شکایت آموزش‌وپرورش از این ناظم جمع شاکیان وی به چهارنفر رسیده‌ است و حالا پزشکی‌قانونی از سوی شعبه 79دادگاه کیفری استان تهران موظف شده در مورد هر سه ‌کودک و آثاری که از محل وقوع جرم جمع‌آوری شده تحقیق و نظر نهایی خود را اعلام کند. متهم پس از اعلام نظر پزشکی‌قانونی و اتمام تحقیقات پای میز محاکمه خواهد رفت.
 

مدیر انتشارات تیمورزاده: اگر کاغذ دست دولت نباشد چه کسی مقابل‌شان خم و راست بشود؟

Posted: 22 Jun 2014 10:55 PM PDT

 جرس: فرهاد تیمورزاده؛ عملکرد اتحادیه ناشران و کتابفروشان را با توجه به شرایط و امکانات موجود را قابل قبول ذکر کرد.  

 

مدیر انتشارات تیمورزاده، در گفتگو با ایلنا گفت: ما در ایران زندگی می‌کنیم و به هرحال محدودیت‌هایی وجود دارد. وقتی سازمان نشر به‌صورت دولتی انتخاب و هدایت می‌شود، وضعیت به همین نحو خواهد بود.

 

وی افزود: نباید اینجا را با آلمان مقایسه کرد. بعضی افراد می‌‌گویند در آلمان وضعیت ناشران چگونه است و چرا در ایران این‌گونه نیست. چون دست اتحادیه بسته است.

 

تیمورزاده به انتخابات قبلی اتحادیه اشاره کرد و عنوان کرد: در انتخابات دوره‌ی قبل اتحادیه ناشران و کتابفروشان، عده‌ای از کاندیداها تحمیل شدند و با یک سری از افراد تماس گرفته شد تا در انتخابات شرکت نکنند.

 

مدیر انتشارات تیمورزاده با بیان اینکه نمایشگاه کتاب باید کاملا صنفی باشد؛ گفت: دولت در ظاهر مسئولیت نمایشگاه را به اصناف واگذار می‌کند ولی در واقع نمایشگاه کاملا دولتی است. دخالت‌های دولت در این حوزه فراوان است. نمی‌شود از اتحادیه انتظار زیادی داشت.

 

وی ادامه داد: شاید نسبت به عملکرد این اتحادیه نقد داشته باشم، اینکه باید دفاع محکمتری از اعضای خودش در قبال برخوردهای غیرقانونی و فراقانونی نسبت به اتحادیه داشته باشد. اما آن‌ها شیوه‌های مذاکره‌ای خودشان را دارند و شاید این رویه را کارسازتر می‌دانستند. اما من به شخصه این روش را نمی‌پسندم.

 

وی به مشکلات انتشارات تیمورزاده در سال 90 اشاره کرد و افزود: در این سال آقای دری مجوز برای بازگشایی غرفه انتشارات مارا نداد و این به صورت غیرقانونی انجام می‌شد. بالاخره در روز دهم نمایشگاه با توسل به زور و به دستور قضایی غرفه را بازکردیم.

 

وی ادامه داد: وقتی می‌خواهند به ناشر هجوم ببرند و رفتارشان مبتنی بر قانون نیست در این وضعیت اتحادیه باید از ناشر حمایت کند.

 

فرهاد تیمورزاده؛ عملکرد ممیزان را سلیقه‌ای خواند و عنوان کرد: در نوع برخورد با ناشران نیز برخورد سلیقه‌ای است. اهمیت داشتن اعتدال در روش‌ها و به وجود آمدن زمینه‌ای که در آن شخص نتواند تصمیم‌گیری کند، از وظایف اتحادیه محسوب می‌شود.

 

وی عمکرد اتحادیه ناشران و کتابفروشان را در حفظ حیثیت ناشران بی‌اثر دانست و افزود: من حیثیت ناشر را مهمتر از این مسائل می‌دانم. کاغذ ندهند، نمایشگاه برگزار نکنند، کتاب مارا نخرند، ولی حیثیت ناشر را نبرند.

 

تیمورزاده افزود: ناشر باید خودش جایگاه خودش را متعالی کند. تاوقتی همه چیز این حوزه در دست دولت باشد همین وضعیت ادامه خواهد داشت. دولت باید فقط نظارت داشته باشد. دولت در حال حاضر یک متصدی است. قبل از هشت سال دولت احمدی‌نژاد برگزاری نمایشگاه تماما به اتحادیه واگذار می‌شد ولی پس از آن همه چیز دولتی شد.

 

رئیس نشر تیمورزاده در جواب به این سوال که دلیل اصرار دولت به تصدی امور نشر چیست؛ گفت: اگر کاغذ دست آنها نباشد چه کسی در مقابل‌شان خم و راست بشود؟ اگر غرفه‌های نمایشگاه در اختیار آن‌ها نباشد دیگر کسی آن‌ها تحویل نمی‌گیرد و نمی‌توانند مدام به خاطر غرفه و مسائل مربوط به آن، ناشر را مورد مذمت قرار دهند.

 

وی افزود: در این صورت می‌توانند رانت بدهند و رانت بگیرند. اگر ناشری کاغذ نداشته باشد باید به دفتر فلان آشنا مراجعه کند و پس از کلی خم و راست شدن به خواسته خودش برسد. این وضعیت موجب شده تا قواعد ارتباطی اینگونه رقم بخورد.

 

وی تاکید کرد: اتحادیه باید به حدی از قدرت‌مداری برسد که اجازه ندهد تا حق عضوش پایمال نشود و از حقوق جمعی و فردی افراد دفاع کند. معافیت مالیاتی از حقوق جمعی ناشران است.

 

تیمورزاده به حق معافیت مالیات ناشران اشاره کرد و گفت: این موضوع به بازی گرفته شده است. وقتی آیین‌نامه می‌آورند که ناشر باید دفتر‌نویسی کند و حسابرسی انتشاراتی را تحویل دهد، مشکلی دیگر به مشکلات ناشر برای استخدام حسابدار اضافه می‌کنند، درحالی که دفتر نشری که در آن دو یا سه نفر مشغول به کارند وقت رسیدگی به حساب‌ها را ندارند. از طرفی دیگر ممیزان مالیاتی که تشخیص می‌دهند که دفترنویسی کامل یا نه، بدون شک آن را رد می‌کنند و کار به زیرمیزی و رشوه کشیده می‌شود.

 

وی؛ وظیفه اتحادیه در قبال این موضوع را پراهمیت ذکر کرد و ادامه داد: اتحادیه ناشران و کتابفروشان باید این را به مجلس بکشاند و آن را دنبال کند. سازمان تامین اجتماعی نیز به هر بهانه‌ای ناشران را جریمه می‌کند و در این مسئله نیز تشخیص کارشناس این سازمان تعیین کننده است که اینجا هم منجر به زیرمیزی و رشوه خواهد شد.

 

فرهاد تیمورزاده با تاکید بر اینکه مشکل مدیریتی در کشور همین وارد ساختن تشخیصات شخصی و سلیقه‌ای است؛ گفت: هرجا که این تشخیص‌ها تعیین کننده شود فضای مدیریتی به سمت فساد حرکت خواهد کرد. چراکه بی‌عدالتی به صورت ناخوداآگاه یا خوداآگاه در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ می‌شود.

 

وی درباره لیست منتشر شده از کتاب‌های خریداری شده توسط وزارت ارشاد در چند روز گذشته گفت: داستان خرید کتاب خیلی وقت است که مورد انتقاد است که گاهی لیست کتاب‌ها را منتشر می‌کنند و گاهی نمی‌کنند. گاهی به بهانه حمایت از کتب مذهبی از افراد آشنا کتاب می‌خرند و گاهی به بهانه رواج کتب علمی.

 

وی افزود: اگر هیات انتخاب با کسی میانه‌ی خوبی داشته‌اند از آن ناشر خریده کرده است و اگر رابطه‌ی آن‌ها خوب نبود منطقا از آن ناشر کتابی موردنظر هیات قرار نگرفته است. برای مثال در دوره آقای دکتر پرویز از ما کتاب خریداری شد. چون ایشان دکتر هستند و در زمان مدیریت او به کتب دانشگاهی اهمیت داده شد. آقای پرویز با ما مشکلی نداشت و از انتشارات ما خرید کردند. بعد از بروز اختلافات حجم خرید از ما 4/1شد و بعد به صفر رسید. داستان خرید کتاب به نوع ارتباط برمی‌گردد.

 

تیمورزاده ادامه داد: در آن زمان هم این هیات خرید؛ گاف‌هایی مرتکب شد. چراکه دلالی برای خرید کتاب‌ها با قیمتی نازل‌تر از آن که هیات انتخاب قرار بود از ما بخرد، با ما قرارداد بست. پس از آن پی بردیم که آدرس انباری که قرار بود کتاب‌های خریداری شده را به آن تحویل بدهیم انبار وزارتخانه بود. از طرفی برگه تحویلی که این دلال به ما ارائه کرد مربوط به هیات انتخاب و خرید کتاب وزارت ارشاد بود. 

 

درخواست مجلس از وزیر ورزش برای تمدید قرارداد کی‌روش

Posted: 22 Jun 2014 10:55 PM PDT

 جرس: نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از وزیر ورزش و جوانان خواست تمدید قرارداد کارلوس کی‌روش را پیگیری کند.  

 

حسین طلا در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به عملکرد بسیار خوب و مقتدرانه تیم ملی ایران مقابل آرژانتین اظهار کرد: بازی دیشب مقابل آرژانتین نشان داد اگر هر گروهی اراده پیروزی و شکست حریف را داشته باشد قطعا می‌تواند به موفقیت دست یابد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که آرژانتین ۱۲ نفره مقابل تیم ملی ایران بازی کرد، گفت: داور در این مسابقه به عنوان یار دوازدهم توانست ضعف تیم آرژانتین را جبران کند و او به عنوان مدافع آرژانتین فوق‌العاده‌ خوب بازی کرد! شاید اگر پنالتی به نفع ما گرفته می‌شد تیم ملی ایران پیروز بازی بود.

 

وی افزود: این بازی زیبا نشان داد که سرمربی تیم ملی ایران برنامه‌ریزی صحیح و درستی را برای مواجهه با تیم‌های بزرگ در پیش گرفته است. به همین جهت از دکتر گودرزی، وزیر ورزش و جوانان تقاضا دارم تمدید قرارداد کارلوس کی‌روش را به صورت جدی پیگیری و او را در تیم ملی ایران حفظ کند.

 

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: قطعا ماندن کارلوس کی‌روش به نفع کشور و تیم ملی فوتبال ایران خواهد بود. 

 

جزئیات شكایت شهروندان از وزیر اسبق نفت بخاطر تولید بنزین آلاینده

Posted: 22 Jun 2014 10:54 PM PDT

جرس: یكی از وكلای شاكی پرونده بنزین آلاینده وزیر اسبق نفت گفت: از وزیر نفت احمدی نژاد به جهت اقدام و تولید بنزین های سمی در پتروشیمی ها و توزیع در سطح شهرها که موجب خسارت هنگفت مالی مادی و معنوی به کشور و مردم شده است شکایت کردیم.  

 

پیمان حاجی محمود عطار از وكلای شاكی وزیر نفت دولت دهم در گفت وگو با ایلنا در خصوص جزئیات شكایت از مسعود میركاظمی اظهار داشت: در زمان وزارت ایشان به دلیل تحریم های بین المللی واردات بنزین متوقف و به دستور وزیر تولید بنزین داخلی در پتروشیمی ها آغاز شد.

 

وی تصمیم تولید بنزین در پتروشیمی ها را شتابزده و خارج از استاندارد علمی و فنی خواند و افزود: این اقدام منجر به تولید بنزین سمی و آلوده و پخش توزیع بصورت گسترده در سطح كشور شد كه منجر به آلودگی شدید هوا در شهرهای بزرگ از جمله تهران شده و مشكلات فراوانی برای شهروندان پدید آورد.

 

این وكیل پایه یك دادگستری تصریح كرد: بر اساس نظر سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت عامل مشكلات و بیماری ها و آلودگی شدید هوای كلان شهرها بنزین تولیدی پتروشیمی ها بوده و با توجه به اینكه مسئولیت عدم رعایت استاندارد و موازین قانونی و فنی به عهده وزیر بوده ایشان باید پاسخگو باشند.

 

وی خاطرنشان كرد: پرونده یاد شده در شعبه 15 بازپرسی دادسرای كاركنان دولت تشكیل شد و بازپرس پرونده از اداره بهداشت و درمان و سازمان محیط زیست بعنوان مراجع قانونی ذیربط استعلام و نماینده حقوقی این دو سازمان را احضار كرد كه در مراجعه ای كه به بازپرسی داشتیم مشخص شد كه نماینده حقوقی وزارت بهداشت و محیط زیست در اجرای دستور مراجع قضایی به آن شعبه مراجعه و جهت ارائه مدارك لازم یك هفته از قاضی مهلت گرفتند.

 

حاجی محمود عطار گفت: همچنین بازپرس پرونده در سازمان بازرسی كل كشور كه سابقا در خصوص بنزین آلوده پرونده تشكیل داده بود استعلام كرده است.

 

وی یادآور شد: مستندات ارائه شده بر اساس اعلام نظر و مستندات ریاست سازمان حفاظت محیط زیست، كارشناسان زیست محیطی و گزارش های وزارت نفت بوده و اینجانب بعنوان شهروند مسئله را پیگیری كرده ایم. 

رکورد بیکاری زنان شکست/ جزئیات نرخ بیکاری در ۱۲ گروه سنی

Posted: 22 Jun 2014 10:29 PM PDT

جرس: نرخ بیکاری عمومی کشور در آخرین گزارش مرکز آمار ایران 10.5 درصد، نرخ بیکاری مردان 9.1 درصد و زنان 18.9 درصد است. بیکاری برای زنان شهری و روستایی کشور به 47.2 درصد و برای زنان شهرنشین به رکورد 54.1 درصد رسیده است. در حال حاضر، تجمع اصلی بیکاران در فاصله سنی 15 تا 29 ساله قرار گرفته است و این موضوع نشان می دهد کشور تا سال های آینده نیز همچنان با میلیون‌ها درخواست جدید شغلی مواجه خواهد بود.  

 

به گزارش مهر، براساس آخرین گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت نرخ بیکاری در کشور که مربوط به زمستان 92 است، نرخ بیکاری عمومی کشور 10.5 درصد، نرخ بیکاری مردان تک رقمی و معادل 9.1 درصد و نرخ بیکاری زنان نیز بیش از 2 برابر مردان به میزان 18.9 درصد است.

 

بر پایه این گزارش، در همین مدت نرخ بیکاری در مناطق شهری کشور 11.3 درصد، نرخ بیکاری مردان در شهرها 9.4 درصد و زنان نیز 22.1 درصد بوده است. از سویی دیگر، نرخ بیکاری روستاهای کشور 8.7 درصد بوده که در این بخش از کشور، نرخ بیکاری مردان روستایی 8.2 و نرخ بیکاری زنان در روستاها نیز 11 درصد بوده است.

 

کاهش نرخ بیکاری مردان به زیر 10 درصد

 

مرکز آمار اعلام کرده است کمترین نرخ بیکاری کشور مربوط به گروه سنی 65 ساله و بیشتر (سن بازنشستگی) به میزان 1.2 درصد است و پس از آن کمترین میزان بیکاران نیز در گروه سنی 60 تا 64 ساله (در آستانه بازنشستگی) به میزان 1.6 درصد است.

 

طبق بررسی های صورت گرفته، وضعیت بیکاری در کشور به نحوی است که هنوز پیک تقاضا برای کار و بیشترین جستجوی شغلی از سوی افراد گروه سنی 20 تا 24 ساله صورت می گیرد. همچنین 15 تا 19 ساله ها نیز 20.9 درصد و 25 تا 29 ساله ها نیز با 19.7 درصد؛ بالاترین نرخ بیکاری کشور را دارا هستند.

 

به بیان ساده تر، در گروه سنی 15 تا 29 سال کشور بالاترین درصد تقاضای شغل قرار دارد و عمده مسائل مربوط به بیکاری که این روزها از سوی خانواده ها و همچنین مقامات دولتی مطرح می شود، در این دوره سنی قرار دارد.

 

تجمع بیکاران از 15 تا 30 سالگی

 

به یکباره از 30 سالگی به بعد نرخ بیکاری کشور تک رقمی می شود و درباره 30 تا 34 ساله های کشور نرخ بیکاری به 9.7 درصد کاهش می یابد. هرچند اغلب افراد جویای شغل تا قبل از 30 سالگی وارد بازار کار کشور می شوند اما درصدی از جا به جایی های شغلی و حتی بیکاری در سنین 30 تا 65 سال دیده می شود.

 

بدترین وضعیت بیکاری در کشور مربوط به زنان گروه سنی 20 تا 24 ساله به میزان 47.2 درصد است. همچنین زنان 25 تا 29 ساله کشور نیز دارای 35 درصد بیکاری هستند، از سویی وضعیت بیکاری زنان در حالی بدتر می شود که بدانیم نرخ بیکاری زنان 20 تا 24 ساله ساکن در شهرهای کشور به 54.1 درصد رسیده است.

 

وضعیت بیکاری زنان 20 تا 24 ساله کشور در روستاها تا حدودی بهتر از شهرها و به میزان 28 درصد است. یک نکته حائز اهمیت درباره اشتغال زنان ساکن در روستاها و شهرهای کشور این است که نرخ بیکاری زنان روستایی از 55 سال به بعد صفر می شود ولی این نرخ برای زنان شهری از 60 سال به بعد به صفر می رسد.

 

این مسئله نشان می دهد که زنان ساکن در شهرها به دلیل برخورداری از وضعیت نسبتا بهتری از زندگی در برابر زنان روستایی کشور، توان باقی ماندن بالاتری در بازار کار کشور را نسبت به زنان روستایی دارند. همچنین نشان می دهد که سکونت در شهرها به مراتب دشوارتر از روستاها و پُرهزینه تر است. 

 

افشاگری از مداخله ۲۰ میلیارد دلاری دولت قبل در بازار ارز

Posted: 22 Jun 2014 10:29 PM PDT

جرس: اسحاق جهانگیری در همایش روز ملی اصناف گفت: یکی از برنامه های جدی دولت مبارزه با فساد است که بر این اساس، دستور داده شده تا هر مصوبه ای که از سوی دولت ارائه می شود، بلافاصله بر روی سایت دولت قرار گیرد، این درحالی است که متاسفانه افرادی که از رانت‌های بیشتری بهره می گیرند، صدایشان از همه بلندتر است تا رقبایشان را از صحنه خارج کنند.  

 

به گزارش مهر، معاون اول رئیس جمهور گفت: تا به حال به مردم نگفته ایم که در طول سال‌های 89 و 90 بیش از 20 میلیارد دلار از پول‌های کشور برای مداخله در بازار ارز تخصیص داده شد تا قیمت ارز را پایین بیاورند و افرادی دلار 1226 تومانی از دولت گرفتند، کالا وارد کردند و علی رغم اینکه کالاهایشان قیمت‌گذاری شده بود اما کالا را با قیمت آزاد عرضه کردند.

 

او گفت: به این رانت‌ها رسیدگی خواهد شد و دولت مصمم است که با فساد نه با رویکرد شعاری و حرکت سیاسی مقابله کند.

 

جهانگیری گفت: یکی از آسیب‌های اصلی مبارزه با فساد برخوردهای شعاری است در حالی که فساد در کشور سیستمی شده و باید با آن به صورت سیستمی و علمی مبارزه کردند.

 

معاون اول رئیس جمهور گفت: دولت مصمم است تا از رکود تورمی خارج شود و بر این اساس، برنامه های زیادی را تدوین کرده است که تشکل‌های صنفی نیز می توانند در اجرای موفق آن تاثیر گذار باشند.

 

او از اصناف درخواست کرد تا بیش از گذشته یاری رسان دولت باشد و البته نظام های توزیع خود را نیز اصلاح کنند.

 

جهانگیری در ادامه با اشاره به نزدیک بودن ماه مبارک رمضان گفت: در بخش عرضه کالا هیچگونه دغدغه ای نداریم و کالا به اندازه کافی در شبکه توزیع قرار گرفته است که امیدواریم با همت اصناف آرامش بر بازار حاکم شود.

 

جهانگیری گفت: براساس تصمیم دولت 29 درصد از منابع درآمدهای نفتی در سال جاری به صندوق توسعه ملی واریز خواهد شد و بر این اساس، در سال جاری 37 میلیارد دلار از کل درآمد نفتی کشور به صندوق توسعه ملی واریز خواهد شد.