جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


عراقچی: توافق‌ حاصل نشود، ایران غنی‌سازی ۲۰ درصدی را از سر می‌گیرد

Posted: 13 Jun 2014 07:25 AM PDT

جرس: ایران هشدار داد که در صورت عدم دستیابی به توافق جامع هسته‌ای با قدرت‌های جهانی، غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا را از سر می‌گیرد.  


روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال روز پنج‌شنبه، ۲۲ خرداد، سخنان عباس عراقچی، عضو ارشد در هیئت مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، را بازتاب داد که می‌گوید دستیابی به توافق با قدرت‌های جهانی در موعد مقرر، تا پیش از ۲۹ تیر، امکان‌پذیر است، اما طرفین هنوز در برخی موارد اختلافاتی اساسی دارند.

آقای عراقچی که در کنفرانسی از سوی شورای اروپا در شهر رم حضور یافته بود، تاکید کرد که «مذاکرات هم‌اکنون در مرحله‌ بسیار حساسی قرار دارد».

به گفته او، همه طرف‌ها خواهان آن هستند که تا روز ۲۹ تیر مسئله هسته‌ای حل و فصل شود، اما هنوز میان دیدگاه‌های طرفین شکاف وجود دارد و این شکاف باید با «تلاش زیاد و درایت» از میان برده شود.

وی سپس هشدار داد که اگر مذاکرات در نهایت به بن‌بست بخورد و پیش نرود، ایران طبق توافق‌نامه ژنو غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را از سر خواهد گرفت.

به گزارش رادیوفردا، توافق شش ماهه ژنو که آذرماه سال گذشته میان ایران و شش قدرت جهانی حاصل شد، ایران را متعهد می‌سازد که در ازای لغو برخی تحریم‌ها، فعالیت‌های اتمی خود را محدود سازد و از جمله غنی‌سازی اورانیوم را تنها در سطوح پایین انجام دهد.

از آن زمان ایران و گروه ۱+۵ چندین دور مذاکره را با هدف دستیابی به توافق جامع اتمی انجام داده‌اند که آخرین دور آن در ماه گذشته دستاورد چندانی نداشت.

از این رو ایران به مذاکرات دوجانبه با اعضای گروه ۱+۵ روی آورد که بر اساس آن دیپلمات‌های ایرانی در روزهای اخیر به مذاکره جداگانه با دیپلمات‌های آمریکایی، فرانسوی و روسی پرداختند، امری که روز یک‌شنبه این هفته نیز در تهران پی گرفته می‌شود، جایی که دیپلمات‌های ایرانی و آلمانی با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد.

در این میان عباس عراقچی به‌ویژه مذاکره دوجانبه با آمریکا را «مثبت» ارزیابی کرده، اما بر باقی ماندن اختلافات میان طرفین تاکید داشته است.

با این حال او ابراز امیدواری کرده است که دور بعدی مذاکره ایران و گروه ۱+۵ که هفته آینده در وین انجام می‌شود با پیشرفت همراه باشد.

وی در نهایت اظهار داشت: «ما انتظار داشتیم که نگارش پیش‌نویس توافق‌نامه را در دور پیشین گفت‌وگوها آغاز کنیم، اما این اتفاق نیفتاد. امیدواریم که بتوانیم نگارش پیش‌نویس را هفته آینده آغاز کنیم، اما هنوز تردیدهایی در این باره وجود دارد.»


تنها دو روز قبل از این اظهارات، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، گفته بود که تهران برای دستیابی به توافق هسته‌ای تمام تلاش خود را به کار خواهد بست. 

اخبار ضد و نقیض از حضور داعش پشت دروازه‌های ایران

Posted: 13 Jun 2014 06:25 AM PDT

جرس: رسانه‌های خارجی اخبار ضد و نقیضی را درباره وضعیت جلولاء در نزدیکی مرزهای ایران و سیطره داعش بر این منطقه منتشر کرده اند.

 

به گزارش مهر به نقل از سومریه نیوز، انور حسین یکی از مسئولان محلی منطقه جلولاء در استان دیاله امروز اعلام کرد که نیروهای پیشمرگ در مقابل حمله گروه داعش ایستادگی کردند.

 

به گفته وی، داعش سعی داشت از ورودی غربی وارد جلولاء شود. به میزان خسارت وارده به افراد مسلح اشاره ای نشده است.

 

در حالی که این مسئول محلی سیطره داعش بر مناطق جلولاء را تکذیب می کند برخی منابع خبری اعلام کرده اند تروریست های داعش جلولاء نزدیک به مناطق مرزی ایران را تحت سیطره خود درآورده اند. 

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان فردا برگزار می شود

Posted: 13 Jun 2014 06:51 AM PDT

کرزای: ارتش مداخله نکند
جرس: رئیس‌جمهوری کنونی افغانستان از فرماندهان ارتش ملی این کشور خواست در روند برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور، که قرار است فردا (شنبه) برگزار شود، بی طرفی کامل شان را حفظ کنند.

 

به گزارش ایسنا، براساس اعلام دفتر ریاست جمهوری افغانستان حامد کرزای در یک ویدیو کنفرانس با تمام فرماندهان ارشد ارتش ملی افغانستان گفت: "توقع من این است که مانند دور اول انتخابات ریاست، در تأمین امنیت دور دوم انتخابات نیز با استفاده از تمام امکانات، سعی و تلاش جدی نموده و با اتخاذ اقدامات موثر امنیتی، بهترین زمینه را برای شرکت هموطنان عزیز در انتخابات فراهم نموده و بی‌طرفی کامل خود را در انتخابات حفظ کنید."

رئیس‌جمهوری افغانستان برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری را یک رویداد مهم و تاریخی برای افغانستان دانست و افزود که شکوفائی و ثبات آینده افغانستان به این انتخابات بستگی دارد و این انتخابات گامی مهم و ارزنده به سوی آینده‌ای با سعادت برای این کشور تلقی می‌شود.

کرزای تاکید کرد که هر کدام از دو نامزد دور دوم انتخابات که برنده شود، "فرزند این کشور بوده و ما و شما او را حمایت و تائید می‌کنیم." وی از ایثار و قربانی‌هایی نیروهای امنیتی افغان تقدیر کرد و گفت که نیروهای امنیتی افغان باید در مسایل سیاسی کشور از جمله انتخابات، کاملا بی‌طرف بوده و در امور انتخابات مداخله نکنند.

چندی قبل نیز حامد کرزای با صدور فرمانی از تمام نیروهای پلیس، ارتش و نیروهای امنیت‌ ملی این کشور خواست که در روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان بی‌طرف باشند.

به گزارش بی‌بی‌سی، در دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان که پنجم آوریل (16 فروردین) برگزار شد، نهادهای ناظر بر انتخابات گزارشی از از مداخله نیروهای امنیتی افغان در روند انتخابات منتشر نکردند اما یکی از نامزدهای دور دوم خواسته است که ماموران امنیتی در فاصله ۱۰۰ متری حوزه‌های رای‌گیری مستقر شوند. در رای‌گیری روز شنبه عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی به مصاف هم میروند.

عبدالله عبدالله 45 درصد آرا را در دور اول انتخابات به خود اختصاص داد و اشرف غنی احمدزی نیز با به دست آوردن 31.6 درصد آرا به عنوان رقیب عبدالله به دور دوم راه یافت.

تدابیر شدید امنیتی

از روزهای گذشته تدابیر امنیتی شدیدی در سراسر افغانستان از جمله شهرهای بزرگ این کشور اعمال می‌شود. امروز (جمعه) در داخل شهر کابل پست‌های بازرسی به فاصله چند صد متری از هم ایجاد شده و ماموران پلیس تمام خودروها و سرنشینان آنها را بازرسی می‌کنند.

اغلب مراکز عمده تجاری شهر کابل امروز تعطیل هستند. در اغلب ساختمان‌های نیمه تمام نیروهای پلیس مستقر شده‌اند. نیروهای مخالف دولت اغلب وارد این نوع ساختمان‌ها می‌شوند و دست به حمله مسلحانه می‌زنند.

دیروز وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که برای تامین امنیت روز رای‌گیری و جلوگیری از هر نوع ناامنی در روزهای انتخابات مانع ورود وسایط نقلیه سنگین و باری به شهر کابل می‌شود.

علاوه بر این، از امروز تا پایان رای‌گیری در روز شنبه، ورود مسافران به استثنای کارمندان کمیسیون انتخابات، ناظران داخلی و بین‌المللی و بیماران و کارکنان سازمان‌های پزشکی نیز به کابل ممنوع اعلام شده‌ است.
 

فراخوان نماینده آیت‌الله سیستانی برای مقابله با داعش

Posted: 13 Jun 2014 05:25 AM PDT

جرس: به دنبال حمله گروه داعش به شهر موصل و دیگر شهرهای عراق،‌ نماینده آیت الله سیستانی برای جنگ علیه پیکارجویان داعش فتوا داد. وی از تمام کسانی که توانایی حمل سلاح و مقابله با تروریست‌ها برای دفاع از کشور، ملت و مقدساتشان را دارند خواست داوطلبانه به ارتش بپیوندند. نماینده آیت‌الله سیستانی با بیان اینکه افرادی که جان خود را در راه وطن بدهند،‌ شهید محسوب می‌شوند، از تمامی عراقی‌ها خواست تا برای مقابله با گروه داعش سلاح به دست بگیرند.


ایسنا به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز نوشت: "عبدالمهدی الکربلایی"، نماینده آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان امروز (جمعه) اعلام کرد:‌ هرکسی که در راه دفاع از وطن خود جان خویش را از دست بدهد، شهید محسوب می‌شود.

وی همچنین از تمامی عراقی‌ها خواست تا در صورتی که توانایی دارند سلاح به دست گرفته و به صورت داوطلبانه برای همکاری با نیروهای امنیتی در مقابله با گروه داعش تلاش کنند.

الکربلایی افزود: اوضاع کنونی عراق بسیار وخیم است و ما باید به مسئولیتی که بر دوش داریم، عمل کنیم چرا که این مسئولیت، ‌مسئولیتی قانونی و ملی است.

وی گفت:‌ ملت و کشور عراق با چالش‌ و تهدید بزرگی مواجه هستند و هدف تروریست‌ها سلطه بر تمامی استان‌ها به ویژه بغداد، کربلا و نجف است.

الکربلایی گفت: افراد مسلح تمامی عراقی‌ها را هدف قرار داده و عراق با تهدیدی جدی روبه‌رو است اما مردم این کشور بزرگتر از این خطرات و تهدیدات هستند.

شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده آیت‌الله سیستانی اظهار داشت: برای حفظ عراق و مقدسات آن در برهه کنونی باید همه تلاش کنند، جایز نیست شهروندانی که ما آنها را با صبر و شجاعت و ایستادگی در شرایط اینچنینی شناخته ایم دلهره و ترس به دل خود راه دهند بلکه باید تمام تلاش خود را برای حفظ کشورشان و مقدسات آن به کار گیرند.

به گزارش «شیعه نیوز»، شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده آیت‌الله سیستانی در خطبه های امروز نماز جمعه در صحن شریف حسینی اظهار داشت: عراق در وضعیت خطرناکی قرار گرفته و در این برهه باید مسئولیتی که بر دوشمان گذاشته شده را درک کنیم، تروریست ها فقط نینوا و صلاح الدین و یا شهر دیگری را هدف قرار نگرفته اند آنها قصد اشغال تمام استانهای عراق به ویژه کربلا و نجف اشرف را دارند، آنها تمام مردم عراق را هدف قرار گرفته اند پس مسئولیت مقابله با آنها نیز به عهده گروه حاصر نیست همه باید شرکت کنند، ملت عراق به صبر و شجاعت شناخته شده، ما تهدیدات بزرگتر از این را پشت سر گذاشته ایم، برای حفظ عراق و مقدسات آن در برهه کنونی باید همه تلاش کنند، جایز نیست شهروندانی که ما آنها را با صبر و شجاعت و ایستادگی در مقابل شرایط اینچنینی شناخته ایم دلهره و ترس به دل خود راه دهند بلکه باید تمام تلاش خود را برای حفظ کشورشان و مقدسات آن به کار گیرند.

کربلایی درادامه از تمام ائتلاف های سیاسی خواست تفرقه و اختلافات را کنار بگذارند و در مقابل داعش متحد شوند تا این اتحاد به نوعی باعث تقویت روحیه ارتش عراق نیز بشود. وی ایستادگی ارتش در مقابل داعش را دفاعی مقدس خواند و آنها را به ادامه راه شجاعانه خود تشویق کرد و تروریست‌های داعش و تفکرات آنها را به دور از اسلام راستین توصیف نمود.

کربلایی افزود: شایسته آن است که پدر، پسر را و مادر، پسر را و زن، شوهر را به دفاع از کشور و شهروندان و مقدسات آن تشویق کند. وی ادامه داد: دفاع از عراق در برهه کنونی واجب کفایی است به این معنی که اگر عده ای برای مقابله برخاستند و هدف که حفظ عراق، ملت و مقدسات آن است حاصل شد این مسئولیت از گردن بقیه ساقط می شود اما اگر این هدف حاصل نشد بر مابقی مردم واجب است که پا خیزند و در کنار ارتش بجنگند.

وی در پایان دفاع جانانه ارتش و افسران آن را ستود و افزود این افراد شایسته قدردانی هستند.

از طرفی دفتر آیت‌الله سیستانی به بی‌بی‌سی فارسی گفت که تاکید شیخ عبدالمهدی کربلایی بر "دفاع" بوده است و نه "جهاد". دفتر آیت‌الله سیستانی همچنین گفت که آقای سیستانی مواضعش را شخصا و یا از طریق دفترش اعلام می‌کند.

 

 

بنزین پتروشیمی‌ها مرگ چهار هزار نفر را در شهرهای صنعتی رقم زد

Posted: 13 Jun 2014 01:48 AM PDT

جرس: عضو فراکسیون مجلس طرح آلایندگی بنزین وارداتی را سیاه نمایی مخالفین رئیس جمهور برای رسیدن به منافع جناحی دانست.  

 

کمال الدین پیرموذن، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در گفت و گو با ایلنا در خصوص مباحث مربوط به بنزین وارداتی و پتروشمیمی ها اظهار داشت: در حال حاضر تولید بنزین در کشور کافی نیست و مجبوریم برای تامین بنزین استاندارد مورد نیاز کشور واردات داشته باشیم.

 

وی آلایندگی بنزین وارداتی را کذب محض خواند و افزود: طرح استاندارد نبودن بنزین وارداتی سیاه نمایی و بها دادن به منافع جناحی و ریشه در مخالفت با رئیس جمهور دارد.

 

پیرموذن تصریح کرد: با توجه به تحریم و محدودیت ها مجبور بودیم از پتروشیمی ها برای تولید بنزین بهره بگیریم اما این مسئله به قیمت مرگ 4هزار نفر در تهران و شهرهای صنعتی تمام شد.

 

وی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که با همت وزیر نفت شاهد ساخت واحدهای پالایشگاهی تولید بنزین و شتاب در بهره برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس باشیم تا طی 6 ماه آینده بتوانیم از واردات بی نیاز شویم. 

 

وزیر اطلاعات: جناحی عمل نمی کنیم

Posted: 13 Jun 2014 12:47 AM PDT

 جرس: وزیر اطلاعات گفت: سربازان گمنام امام زمان جریانی و جناحی عمل نمی کنند و کاری به رقابت های جناحی و گرایش های سیاسی ندارند.

 

به گزارش ایرنا، سید محمود علوی، پنجشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: وزارت اطلاعات یک نهاد حاکمیتی است و رقابت های جناح های سیاسی در کشور با یکدیگر کمترین تاثیر را در حرکت وزارت اطلاعات دارد.

 

وی تصریح کرد: کارکنان وزارت اطلاعات خارج از گرایش های سیاسی نیستند اما کاری به گرایش‌های سیاسی خود ندارند و حاضر نیستند تبدیل به ابزاری برای بالا بردن یک جریان و یا زمین زدن جریان دیگر شوند.

 

علوی گفت: جریان های سیاسی درون نظام برای وزارت اطلاعات محترم هستند و ما برای آنها و سایر بخش ها از جمله اقتصاد، فرهنگ، ورزش و هنر امنیت را فراهم می کنیم تا در جامعه نقش آفرینی کنند و شاهد نشاط در تمامی حوزه ها باشیم.

 

وی افزود: چنانچه شرایطی پیش بیاید که وزارت اطلاعات جناحی عمل کند، قطعا، اکثر کارکنان آن راضی نخواهند بود.

 

علوی اظهار داشت: اگر گاهی در رقابت های سیاسی، شاهد عدم رعایت موازین اسلامی باشیم، مثلا افرادی نسبت به افراد دیگر دروغ پردازی کنند یا دشنام دهند و بی اخلاقی کنند، تذکرات لازم را می دهیم.

 

وی یادآور شد: از آنجا که اکثرا تذکرات وزارت اطلاعات در فضای پنهان و دوستانه صورت می گیرد، غالبا با اظهار لطف و استقبال افراد مواجه می شویم.

 

وزیر اطلاعات با تاکید بر اینکه آبروی افراد برای ما محترم است، خاطرنشان کرد: ما اشراف اطلاعاتی لازم را داریم اما هرگز فضا را امنیتی نمی کنیم و نمی پذیریم که فضای دانشگاه، کسب و کار، فعالیت های فرهنگی و دیگر عرصه ها امنیتی شود.

 

علوی گفت: اگر ببینیم افرادی چارچوب های نظام را رعایت نمی کنند و دانسته و آگاهانه مسیر خطا را در پیش می گیرند، مطمئنا ملت هم این حرکات را نمی پسندد و ما به نمایندگی از مردم ایران با این افراد برخورد می کنیم.

 

 

* باید مردم در آرامش خاطر زندگی کنند


علوی با اشاره به تلاش سربازان گمنام امام زمان (عج) برای شناسایی اطلاعاتی دشمن گفت: باید مردم در آرامش خاطر زندگی کنند و این امر در سایه نگفتن پاره ای از مسایل از سوی وزارت اطلاعات میسر می شود.

 

وزیر اطلاعات با تاکید بر اینکه بازگو کردن برخی از این مجاهدت ها ممکن است سبب ایجاد استرس شود، افزود: رضایت خاطر امام زمان(عج) و مقام معظم رهبری برای سربازان گمنام آرامش بخش است.

 

وی خاطرنشان کرد: ما وقتی علاقه مند هستیم که در کشور جمهوری اسلامی ایران ارزش ها مبنای رفتار باشد باید اقتصاد و امنیت مردم را پایدار، پابرجا و شکوفا کنیم و آن وقت انتظار یک فرهنگ بالنده در جامعه را داشته باشیم.

 

علوی با بیان اینکه اگر می خواهیم جامعه ما از رونق اقتصادی برخوردار باشد باید در جهت برقراری یک امنیت پایدار و نشات گرفته از ایمان و باورهای ایمانی گام برداریم، گفت: باورهای ایمانی مردم ما مثال زدنی است، این مردم در راه دین و ایمانشان از هیچ سرمایه گذاری فروگذار نمی کنند.

 

وی افزود: این ایمان دستمایه سربازان گمنام امام زمان در تولید امنیت می شود و ما مطمئن هستیم با امنیتی که بچه های اطلاعات برای سرمایه گذاری، پویایی علم، دانش و فرهنگ فراهم کرده اند، تا پایان سال شاهد تحقق آرزوی مقام معظم رهبری در زمینه فرهنگ و اقتصاد آن هم با یک عزم ملی و مدیریت جهادی خواهیم بود.

 

 

* کار وزارت اطلاعات تولید امنیت برای مردم است

 

وی با بیان اینکه کار وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران تولید امنیت برای مردم است نه بر مردم، برای دانشگاه هاست نه بر دانشگاه ها، برای فعالان اقتصادی است نه بر فعالان اقتصادی و برای فعالان فرهنگی است نه بر فعالان فرهنگی، گفت: وزارت اطلاعات کوشش می کند برای سرمایه گذاران امنیت سرمایه گذاری را فراهم کند، و برای کسانی که با ابتکارات و خلاقیت های فکری شان آثار هنری و فرهنگی می آفرینند، آرامشی فراهم کند که این آرامش باعث شکوفایی فکر و اندیشه آنها باشد و بتوانند در عرصه فرهنگ با نوآوری ها، ابتکارات و خلاقیت های فرهنگی شان بالندگی فرهنگی ایجاد کنند.

 

وی با اشاره به عوامل اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان گفت: تمامی عواملی که باعث اشراف وزارت اطلاعات بر ماموریت ها و حیطه های کاری خود شده است و همچنین ابزارهای فنی به کار گرفته شده در بدنه وزارت اطلاعات همه و همه حاصل دستاوردهای مهندسین و کارشناسان وزارت اطلاعات است چرا که وزارت اطلاعات یک وزارت دانش بنیان است.

 

علوی افزود: دشمنان در خاک ما به روش های مختلف به انجام فعالیت اطلاعاتی و جاسوسی می پردازند و در فضای سایبری تحرکاتی را علیه کشور انجام می دهند و حتی در برخی مواقع برای کسب اطلاعات از داخل کشور با دستگاه های اطلاعاتی کشورهای کوچک به تبادل و خرید و فروش اطلاعات می پردازند.

 

وی گفت: وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران تمام این تحرکات را زیر نظر دارد و به ترفندها و عناصر سرویس های اطلاعاتی دشمن آشنایی کامل دارد.

 

 

* دشمنان نظام بدون آنکه بدانند رصد می شوند

 

وزیر اطلاعات ادامه داد: در اکثر مواقع دشمنان ایران اسلامی باور نمی کنند که در رصد اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان قرار گرفته اند و حتی زمانی که آنها از طریق فضای سایبری در حال مبادله اطلاعاتی علیه ما هستند، وارد عمل می شویم و ارتباط آنان را قطع می کنیم و در برخی مواقع علیه آن ها اقدامات عملیاتی را صورت می دهیم.

 

وی با اشاره به تعامل اطلاعاتی ایران با کشورهای دیگر گفت: ما با بسیاری از کشورها تعامل اطلاعاتی داریم و در بسیاری از کشورها سفرای اطلاعاتی ما حضور دارند و اشراف اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلفی چون تروریسم بین الملل، قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته باعث شده است تا سایر کشورها علاقه مند به تعامل با وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران باشند.

 

علوی ادامه داد: در همین راستا، در چند ماه گذشته سفرهای مختلفی به کشورهای گوناگون داشتیم و نشست هایی را با روسای دستگاه های اطلاعاتی برخی از کشورها برگزار کردیم و معاونین وزارت اطلاعات هم در بخش اطلاعات خارجی با مسئولان دستگاه های اطلاعاتی سایر کشورها جلسه داشتند.

 

 

* عملکرد وزارت اطلاعات در زمینه روابط مجدد دیپلماتیک درخشان است

 

وزیر اطلاعات با اشاره به روابط سرویس های اطلاعاتی کشورها گفت: در دنیا عرف است که کشورهایی که در زمینه روابط دیپلماتیک به بن بست می رسند در عرصه گروه های دوستی پارلمانی و هم چنین در عرصه سرویس های اطلاعاتی بدون محدودیت های دیپلماتیک با هم نشست و تعامل برقرار می کنند و این نشست ها و تعاملات زمینه برقراری روابط مجدد دیپلماتیک را فراهم می کند که عملکرد وزارت اطلاعات در این زمینه درخشان است.

 

وی ادامه داد: سرویس های اطلاعاتی دشمن که به تصور خود در فضای سایبری علیه جمهوری اسلامی ایران تحرکاتی را ترتیب می دهند همه در پنجه قدرتمند وزارت اطلاعات به نمایندگی از ملت ایران قرار دارند.

 

 

* مردم هوشیار باشند، برخی کلاهبرداری می کنند

 

وزیر اطلاعات در ادامه با بیان اینکه برخی مدعی می شوند با من ارتباط دارند یا در اینجا و آنجا با من حضور داشته اند، گفت: هر گونه ارتباطی با این افراد را تکذیب می کنم.

 

وی افزود: ممکن است برخی مبالغی به نام من درخواست کنند، من هیچ مبلغی از کسی نگرفته و نمی گیرم و هیچ موسسه خیریه ای ندارم، مردم به هوش باشند که این افراد کلاهبردار هستند.

 

علوی اظهار داشت: به طور مثال بعضی خود را برادر بزرگتر بنده معرفی می کنند حال آنکه بنده برادر بزرگتر از خود ندارم و مردم عزیزمان هشیار باشند کسی با انتصاب خود به بنده، فریب کاری نکند.

 

 

*پشتوانه اطلاعاتی ما را مردم تشکیل می دهند

 

وی در ادامه حماسه 24 خرداد را که در سال گذشته در چنین روزی رقم خورد به مردم تبریک گفت.

 

علوی با اشاره به اینکه مردم در چنین ایامی رییس جمهوری خود را بر مسند قدرت نشاندند، افزود: امیدوارم دولت تدبیر و امید در اجرای اهداف خود موفق باشد.

 

وزیر اطلاعات افزود: تشکیلات اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران با بسیاری از دستگاه های اطلاعاتی دنیا متفاوت است چرا که پشتوانه اطلاعاتی ما را مردم تشکیل می دهند و ما اگر در ابتدای تاسیس وزارت اطلاعات یک اطلاعات 36 میلیونی داشتیم امروز بدنه اطلاعاتی ما متشکل از 76 میلیون ایرانی است.

 

علوی با اشاره به سرمایه علمی وزارت اطلاعات گفت: امروز یک سرمایه عظیم علمی در بدنه وزارت اطلاعات وجود دارد و بسیاری از پرسنل دستگاه اطلاعاتی ما در مقاطع مختلف تحصیلی و در رشته های مختلف تحصیلی دانش آموخته هستند.

 

وزیر اطلاعات ادامه داد: بچه های وزارت اطلاعات این سرمایه علمی را با یافته های عظیمی که از طرف مردم به دست می آورند در مسیر پردازش اطلاعاتی به کار می گیرند و ثمره این امر برقراری امنیت است.

 

 

* کار در وزارت اطلاعات روز و شب نمی شناسد

 

علوی با اشاره به اینکه کار در وزارت اطلاعات روز و شب نمی شناسد، اظهار داشت: خیلی اوقات به خصوص در جمعه شب ها، تا نماز صبح به کارها رسیدگی می کنم و حتی در برخی مواقع بعد از نماز صبح هم مشغول رسیدگی به امور هستم چرا که کار در وزارت اطلاعات روز و شب نمی شناسد.

 

وی گفت:حتی بخش عمده ای از فعالیت های ما مربوط به روزهای تعطیل است.

 

وزیر اطلاعات ادامه داد: ما با خیل عظیمی از همکاران مخلص و فداکار خود در میعادگاه سربازان گمنام همراه هستیم و همین امر به انسان یک انگیزه می دهد. از طرف دیگر همراهی مردم عزیز و احساس خدمتگذاری به مردم باعث می شود تا در ما نشاط کاری ایجاد شود.

 

علوی با اشاره به حضور خود در عرصه های مختلف هنری و ورزشی گفت: ارتباط ما با دانشجویان و مردم همچنان برقرار است و بودن در سنگر خدمت به مردم باعث نمی شود تا انسان ارتباطش با مردم قطع شود.

 

 

* بسیاری ازمجاهدت های سربازان گمنام را نمی توان گفت

 

وی با اشاره به تعبیر رهبر مبنی بر مجاهدت خاموش پرسنل وزارت اطلاعات خاطر نشان کرد: همان گونه که مقام معظم رهبری اشاره کردند تلاش بچه های اطلاعات که اغلب با خطر پذیری همراه است همچون یک مجاهدت خاموش است که در بسیاری از موارد قابل مشاهده و رویت نیست.

 

علوی ادامه داد: در جمهوری اسلامی ایران اگر در یک روستا یک بمبی منفجر شود همه رسانه های خبری دنیا به انعکاس آن می پردازند اما این که در مهمترین شهرهای کشور دهها و صدها بمب با خطرپذیری بچه های اطلاعات خنثی می شود و یا دهها گروهک تروریستی با هوشیاری سربازان گمنام منهدم می شوند پوشش رسانه ای پیدا نمی کند و این امر به دلیل آن است که برای ما علاوه بر امنیت مردم، آرامش مردم هم حائز اهمیت است.

 

وزیر اطلاعات با اشاره به صحه گذاشتن آحاد مردم بر ثمرات کار وزارت اطلاعات گفت: مردم ایران اسلامی می دانند در شرایطی که شرق و غرب کشور ما از لحاظ امنیتی ناامن است، امنیت ایران اسلامی به سادگی به دست نیامده است و چشمان بیدار و اندیشه های فعال سربازان گمنام در حال تامین امنیت مردم است.

 

 

* وزارت اطلاعات به مثابه یک عبادتگاه است

 

وی با اشاره به ویژگی ها و خصایص سربازان گمنام امام زمان گفت: خلوص نیت بچه های وزارت اطلاعات و پای بندی آن ها به احکام شرع و انجام فعالیت های اطلاعاتی در چارچوب رعایت ارزش های اخلاقی و دلدادگی بچه های وزارت اطلاعات به امام زمان و ولایت مداری آن ها همه و همه باعث شده است تا انسان احساس کند فضای وزارت اطلاعات به مثابه یک عبادتگاه است.

 

علوی با اشاره به اینکه امنیت بسترساز شکوفایی جنبه های مختلف اجتماعی است، افزود: با دقت در آیات قرآن متوجه می شویم که فرهنگ جامعه پیوند تنگاتنگی با امنیت و اقتصاد دارد و ما وقتی علاقه مندیم که در ایران ارزش ها مبنای رفتاری باشد باید امنیت و اقتصاد مردم را تامین کنیم و سپس انتظار یک فرهنگ بالنده را داشته باشیم.

 

وزیر اطلاعات ادامه داد: ما اگر بخواهیم جامعه از رونق اقتصادی برخوردار شود باید در جهت استقرار یک امنیت پایدار و نشات گرفته از ایمان تلاش کنیم.

 

وی ایمان را دستمایه کارکنان وزارت اطلاعات در تولید امنیت دانست و گفت: با امنیتی که بچه های وزارت اطلاعات برای پویایی علم و فرهنگ و اقتصاد فراهم کرده اند، امیدواریم در پایان سال شاهد تحقق خواسته مقام معظم رهبری در زمینه شکوفایی اقتصاد و فرهنگ باشیم.

 

 

* پیشرفت سربازان گمنام امام زمان در گمنامی آنها است

 

علوی اظهار داشت: پیشرفت سربازان گمنام امام زمان در گمنامی آن ها است، بطوری که پیشرفت کار آنان جدایی از دوربین است و سربازان گمنام امام زمان باید این محرومیت ها را تحمل کنند.

 

وزیر اطلاعات با بیان این که سخن گفتن از مجاهدت های خاموش سربازان امام زمان (عج) توسط وزیر اطلاعات کار ساده ای نیست، افزود: بخش قابل توجهی از اقدامات سربازان گمنام قابل گفتن نیست زیرا گفتن برخی از ثمرات سربازان گمنام ممکن است در اذهان مردم ایجاد استرس و اضطراب کند. 

در پی عفو عمومی، صدها زندانی سوری از زندان آزاد شدند

Posted: 13 Jun 2014 12:47 AM PDT

جرس: درپی عفو عمومی که بشار اسد رییس جمهوری سوریه پس از انتخاب مجدد به مقام ریاست جمهوری صادر کرد، مقامات این کشور طی چند روزگذشته صدها تن از زندانیان این کشور را آزاد کردند.  

 

به گزارش ایرنا به نقل از فرانسه، دیده بان حقوق بشر سوریه با اعلام این مطلب افزود: آزادی افراد یاد شده به دنبال حکم عفوعمومی صادره روی داده است.

 

دیده بان مزبور گفت: مقامات سوریه روزگذشته (پنجشنبه)124 تن از زندانیان را آزاد کردند و بدین ترتیب شمار آزادشدگان طی سه روز گذشته به بیش از529 تن رسید. 

چهارمین روز بحران در عراق

Posted: 12 Jun 2014 11:21 PM PDT

واکنش‌های بین‌المللی
جرس: بحران اخیر عراق در حالی وارد چهارمین روز شد که حالا نیروهای مردمی هم قصد دارند به کمک ارتش بیایند تا سریع‌تر غائله‌ای را که تروریست‌های داعشی در مناطقی چون موصل ایجاد کرده اند پایان دهند.

 


امروز جمعه بحران امنیتی در عراق وارد چهارمین روز خود شد درحالی که پارلمان این کشور نتوانست به توافقی برای اعلام وضعیت فوق‌العاده دست پیدا کند، ترکیه همچنان تلاش می‌کند تا جان دیپلمات‌هایش را نجات دهد و آمریکا هم در پاسخ به درخواست نخست وزیر عراق برای کمک در مقابله با داعش اعلام آمادگی کرد و باراک اوباما در همین زمینه گفت که واشنگتن در صورتی که منافعش به خطر بیفتد آماده هرگونه اقدام نظامی است و این در شرایطی است که نیروهای ویژه ارتش عراق تلاش دارند تا به کانون تروریست‌ها در موصل بروند و این شهر را پس بگیرند.

  

عناصر داعش کنترل دو منطقه در استان دیالی را در دست گرفتند


عناصر گروه تروریستی داعش کنترل دو منطقه در استان «دیالی» را در دست گرفتند.


به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره٬ عناصر داعش در ادامه تحرکات خود در عراق کنترل دو منطقه «جلولا» و «السعدیه» در استان دیالی را در دست گرفتند.


بر اساس این گزارش٬ درگیری نیروها امنیتی عراق با عناصر داعش در مناطق مختلف ادامه دارد و نیروهای عراقی موفق به پاک‌سازی برخی مناطق از تروریست‌ها شده‌اند.


شهر کرکوک در کنترل نیروهای پیشمرگه کردستان عراق


نیروی‌های پیشمرگه کردستان عراق در پایگاه‌های ارتش در کرکوک مستقر شده و مسئولیت حفاظت از این شهر و سایر مناطق هم‌جوار را در برابر هجوم داعش بر عهده گرفته‌اند. یکی از فرماندهان گفته است که کنترل کرکوک را حفظ خواهیم کرد.


به گزارش دویچه وله به نقل از خبرگزاری فرانسه، شهر کرکوک در دست نیروهای پیشمرگه کردستان عراق قرار گرفت. شیرکو رئوف از فرماندهان نیروی امنیتی پیشمرگه به این خبرگزاری گفت: «ما کنترل خود را بر کرکوک تحکیم می‌بخشیم و منتظر دستور از مقا‌م‌های بالا هستیم تا به سوی مناطقی که در دست داعش است حرکت کنیم».


خبرگزاری فرانسه هم‌چنین اضافه کرده است: «کردها می‌خواهند که منطقه نفت‌خیز کرکوک به منطقه خودمختار کردستان ملحق شود، اما حکومت مرکزی به شدت با این خواست مخالفت کرده است».


رضا کعبی عضو کمیته مرکزی کومله در یک گفتگوی تلفنی از شهر سلیمانیه عراق به دویچه‌وله گفت که منطقه کردستان عراق در حال حاضر امن است. حدود ۲۰۰ هزار نفر اعم از کرد یا غیرکرد موصل و اطراف آن‌را ترک کرده و به شهرهای دهوک و اربیل رفته‌اند.


به گفته او ارتش تجهیزات و پایگاه‌هایش در کرکوک را رها کرده و منطقه را ترک کرده است و نیروهای پیشمرگه‌ی کردستان در پایگاه‌ها مستقر شده‌اند. او به دویچه‌وله گفت: «داعش توانایی مقابله با پیشمرگه‌های کردستان عراق را ندارد چون این نیروها برخلاف ارتش عراق که خیلی ساده اسلحه را زمین گذاشت، دارای انگیزه‌اند، زبده و کارکشته‌اند.»


فرماندار کرکوک نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است که نیروهای ارتش عراق در کرکوک نیز مانند موصل و صلاح‌الدین سلاح‌های‌شان را گذاشته و رفته‌اند.


وزارت کشور عراق: به‌زودی تمام عراق از تروریست‌ها پاکسازی می‌شود

 

سخنگوی وزارت کشور عراق گفت که اوضاع در بغداد بسیار خوب و آرام است و زندگی بسیار طبیعی جریان دارد از این رو می‌خواهم اعلام کنم بغداد با هیچ خطری رو به رو نیست.

 

به گزارش تسنیم و به نقل از رسانه‌های عراقی، سرلشگر سعد معن سخنگوی وزارت کشور عراق درباره اوضاع کنونی این کشور گفت: ما در حال جنگ هستیم. ارتش عراق در برخی از جبهه‌ها شکست می‌خورد و درجایی دیگر پیروزی‌هایی دارد از این رو ما امروز ضربات مهلکی را به تروریست‌ها وارد کردیم اما نباید هر آنچه در پایگاه اسپایکر روی داد را بزرگ نشان داد.


وی در ادامه گفت: از رسانه‌های خارجی می‌خواهیم تنها نکات منفی را نشان ندهند ما اکنون از مرحله دفاعی خارج شدیم و وارد مرحله هجومی شدیم این مسایل را بیان کنید. تصاویر مربوط به اسپایکر جنگ روانی بوده است.


سخنگوی وزارت کشور عراق همچنین گفت: اوضاع در بغداد بسیار خوب و آرام است و زندگی بسیار طبیعی جریان دارد از این رو می‌خواهم اعلام کنم بغداد با هیچ خطری رو به رو نیست.


وی افزود: عملیات ارتش در فرماندهی بغداد و الانبار و صلاح الدین در حال هماهنگی است و در روزهای آینده که ما اکنون وارد مرحله حمله شدیم آزادی مجدد عراق محقق خواهد شد و تمامی نقاط آن از تروریست‌ها پاکسازی می‌شود.


رایزنی تلفنی ظریف با مقامات کشورهای مختلف درباره تحولات عراق


در ادامه رایزنی‌های دیپلماتیک ایران در خصوص تحولات عراق، وزیر امور خارجه کشور عصر روز گذشته طی تماس‌های تلفنی متعدد با تعدادی از شخصیت‌های بین‌المللی و همتایان خود از کشورهای مختلف گفتگو و تبادل نظر کرد.


به گزارش تسنیم، دکتر ظریف در گفتگو با بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل ضمن هشدار نسبت به ماهیت فرامرزی تروریسم تکفیری، بر مسئولیت سازمان ملل در حمایت جدی و موثر از دولت و ملت عراق در مقابله با تروریسم تاکید کرد.


وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در گفتگو با دبیر کل سازمان همکاری اسلامی و وزرای خارجه کشورهای ترکیه ، قطر و امارات، بر ضرورت وحدت اسلامی، اقدام مشترک و هماهنگ در مقابله با تروریسم و حمایت از دولت و ملت عراق در برابر موج رو به رشد حملات تروریست‌ها تاکید کرد.


کاخ سفید: آمریکا به عراق نیروی زمینی اعزام نمی‌کند


سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که واشنگتن برای کمک به بغداد برای رویارویی با «داعش» به عراق نیروی زمینی اعزام نمی‌کند.


به گزارش ایلنا به نقل از سومریه نیوز،«جی کارنی»سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که آمریکا اعزام نیروی زمینی به عراق برای کمک به این کشور برای رویارویی با گروه تروریستی داعش را بررسی نمی‌کند.


کارنی درباره سخنان شب گذشته «باراک اوباما»رئیس جمهوری آمریکا که گفته بود واشنگتن همه گزینه‌ها را برای رویارویی با داعش در عراق بررسی می‌کند،افزود که اوباما در سخنان خود حملات هوایی به داعش را بعید ندانست.

 

راسموسن: ناتو در عراق مداخله نمی کند


دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) روز پنج شنبه اعلام کرد که وی لزومی برای ایفای نقش این سازمان در عراق پس از حملات اخیر شبه نظامیان داعش و به گروگان گرفته شدن 80 شهروند ترکیه نمی بیند.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز، آندرس فوگ راسموسن در یک کنفرانس خبری در مادرید پایتخت اسپانیا خشونتهای صورت گرفته از سوی گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) را در روزهای اخیر در عراق محکوم کرد و خواستار آزادی گروگان های در بند شبه نظامیان این گروه از جمله دیپلماتهای ترکیه شد.

 


راسموسن گفت: ˈما از گروگان گیران می خواهیم تا این گروگان ها را فورا آزاد کنند. معتقدیم هیچ چیز این اقدامات جنایتکارانه را توجیه نمی کند.ˈ

 


وی افزود:ˈناتو در عراق مداخله نخواهد کرد اما با دقت نظاره گر اوضاع در این کشور است و از همه طرفها می خواهیم به خشونت ها در عراق پایان دهند.ˈ


سفرای ناتو روز گذشته به درخواست ترکیه نشست فوق العاده ای را در مورد اوضاع عراق برگزار کردند. 

 

لندن: از دولت عراق در مبارزه با تروریسم حمایت می‌‌کنیم


سخنگوی دولت انگلیس گفت که ما با ملت عراق ابراز همبستگی کرده و از دولت عراق برای مبارزه با تروریسم حمایت می‌کنیم.



به گزارش تسنیم و به نقل از العربیه، «رز ماری دیوویس» سخنگوی دولت انگلیس با اشاره به تحولات اخیر در عراق گفت: در بی آن چه در عراق می‌گذرد برای دولت انگلیس و دولت عراق مایه نگرانی است، از این رو دولت انگلیس با خشونت مخالف است.

 


وی در ادامه افزود: ما با ملت عراق ابراز همبستگی کرده و از دولت عراق برای مبارزه با تروریسم حمایت می‌کنیم.

 

لاوروف: تحولات عراق نشانه شکست ماجراجویی آمریکا و انگلیس است


سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه با ابراز نگرانی از تحولات اخیر عراق گفت:این رویدادها بیانگر شکست کامل ماجراجویی آمریکا و انگلیس دراین کشور می باشد که از سلطه آنها خارج شده است.

 

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه المیادین ، لاوروف تاکید کرد: روسیه با دولت و ملت عراق اعلام همبستگی می کند. آنها باید صلح و امنیت را به کشور خود باز گردانند.

 

وی ابراز داشت : اقدامات شرکای غربی ما سوالات بسیاری را بر انگیخته و وحدت و یکپارچگی عراق مورد تردید واقع شده است .

 

وی افزود: تروریسم در عراق گسترس یافته است زیرا نیروهای اشغالگر به فرآیند سیاسی داخلی این کشور اهمیتی قائل نیستند و به گفت وگوی آشتی ملی کمکی نمی کنند و تنها به منافع شخصی خود می اندیشند.

 

وی خاطرنشان کرد: عقب نشینی نیروهای آمریکا از عراق به دلایل سیاسی انجام گرفت آنهم در زمانی که نیروهای امنیتی عراق برای تضمین حاکمیت قانون و نظام در سراسر این کشور از آمادگی کافی برخوردار نبودند.

 

وی اظهارات ویلیام هیگ همتای انگلیسی خود را که طی آن اوضاع عراق را به لاینحل باقی ماندن اوضاع در سوریه ارتباط داده است، اظهارات مسخره توصیف کرد.

 

نفوذ داعش در عراق؛ فرصت تازه همکاری تهران و واشنگتن

Posted: 12 Jun 2014 11:12 PM PDT

نادر مرزبان
جرس: موفقیت گروه داعش در تصرف چند شهر عمده عراق غافلگیرانه بود. گروهی که نام‌اش مخفف « دولت اسلامی شام و عراق» است و هدفش ایجاد خلافت اسلامی در جغرافیایی است که نه فقط سوریه و عراق امروزی بلکه ایران را تا مرزهای خراسان با افغانستان شامل می شود. 

ارتش عراق در مواجهه با این گروه در شهر موصل٬ تکریک و سامرا از خود ضعف زیادی نشان داد و به سرعت عقب نشست. بسیاری از شهروندان با مشاهده وضعیت تصمیم به ترک خانه های خود گرفتند و حالا داعشی ها تا ۲۰۰ کیلومتری بغداد آمده اند و تهدید کرده اند که پایتخت را هم تصرف می کنند.

 

فرزند مکتب القاعده

مرام دولت شام و عراق روی هم رفته مرام القاعده است و شیوه جنگ پاریتزانی و نامنظم آنها نیز برگرفته از الگوی القاعده است. آنها همچون القاعده تفکر سلفی دارند و در مناطق تحت سیطره خود قوانینی بحث برانگیزی از سربریدن مخالفان٬ شکنجه و شلاق در ملاء عام تا ممنوعیت پوشیدن شلوار جین (برای زنان) پوشیدن٬ ممنوعیت شلوار جین توسط مردان کمر باریک٬ ممنوعیت کوتاه کردن مو٬ ممنوعیت نمایش لباس‌های زنانه در ویترین و ممنوعیت کار کردن مردان در فروشگاه لباس زنانه٬ ممنوعیت ورود مردان به مغازه‌های لباس خیاطی زنانه٬ ممنوعیت تبلیغ آرایشگاه‌های زنانه٬ ممنوعیت استفاده از کلمه داعش ٬ ممنوعیت مراجعه زنان به دکتر زنان و زایمان٬ ممنوعیت شانه کردن موی سر و صورت (برای مردان)٬ ممنوعیت کشیدن سیگار و قلیان و ممنوعیت نشستن زنان بر صندلی را به اجرا گذاشته اند. قوانینی که به خوبی تعلق معنوی داعش به القاعده را نشان می دهد هر چند که موضوع به همین سر راستی هم نیست. ابوبکر البغدادی رهبر گروه داعش از جنگجویان سلفی جداشده از شبکه القاعده است و ایمن الظواهری رهبر القاعده نیز به طور رسمی هر گونه انتساب داعش به القاعده را رد کرده است.

 

معمای وابستگی داعش

مهم ترین سوالی که بعد از حملات اخیر داعش در عراق مطرح شده مربوط به منابع تغذیه و حامیان آنهاست. تقریبا در این موضوع تردیدی وجود ندارد که داعش بدون حمایت از سوی یک یا چند دولت امکان مانوری در این حد وسیع را ندارد اما موضوع اصلی این است که کدام دولتها برای پیشبرد منافع خود دست به حمایت از این گروه تروریستی زده اند؟ هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد و همه پاسخا صرفا در حد حدس و گمان است. گمانه‌های متعددی مانند عربستان٬ قطر٬ سوریه٬ ایران و آمریکا در این میان مطرح است ولی در عمل هیچ سندی که نشان دهد داعش واقعا به کدام قدرت منطقه ای وابستگی دارد در دست نیست. مرام سلفی گری این گروه و برآمدن اش از دل القاعده بیش از هر چیز چشم ها را متوجه قدرت های عمده سنی در منطقه یعنی عربستان و قطر می کند. کشورهایی که سابقه حمایت از این گروه ها را داشته اند اما به همان میزان هم نام ایران و سوریه وسط است. تحلیل ها درباره نقش ایران و سوریه پیچیده تر است. قائلان به این تحلیل می گویند که ایران از حضور داعش در عراق سود می برد کمااین که از اقدام های تروریستی این گروه در سوریه طی دو سال گذشته نیز سود برده است. سود ایران در این است که خطر سلفی گری را در منطقه بزرگ جلوه می دهد و به این ترتیب می تواند هژمونی شیعه را افزایش دهد و آمریکایی ها را برای فايق آمدن بر این خشونت ها نیازمند خود کند. داعش در سوریه نیز گرچه علیه رژیم اسد یعنی متحد بزرگ ایران در منطقه می جنگد اما به جهت مرام تروریستی اش از مشروعیت بین المللی برخوردار نیست و این هم برای تهران و هم برای دمشق مهم است که مدعی شوند مخالفان اسد فقط همین گروه های تروریستی اند. یک نشانه از همدستی پنهان سوریه با گروه داعش مربوط به حمله چند ماه پیش ارتش آزاد سوریه ( اپوزسیون مورد حمایت بین المللی ) در شهر لاذقیه برای بیرون کردن گروه داعش است. هواپیماهای حکومت سوریه در این حمله مواضع ارتش آزاد را بمباران کرد و شهر به تصرف کامل داعش درآمد.

 

 

سودهای احتمالی ایران

عراق بعد از سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳ زمین بازی خوبی برای ایران بوده است و برآمدن یک دولت شیعه در این کشور به رغم همکاری اش با ایالات متحده یک هدیه به جمهوری اسلامی بود. سپاه قدس که فرماندهی آن را قاسم سلیمانی بر عهده دارد از نفوذ قابل اعتنایی در عراق برخوردار است و بعد از عملیات موفقیت آمیز داعش در تصرف چند شهر عمده عراق هم تحلیل های فراوانی درباره امکان مداخله سپاه قدس در این بحران منتشر شده است. برخی تحلیل ها حاکی از این است که اگر داعش تهدید خود مبنی بر حمله به شهرهای مذهبی شیعیان نظیر نجف را عملی کند یا احیانا آرامگاه امامان شیعه را تخریب کند باید در انتظار اقدام عملی ایران بماند با این حال بسیار بعید است که ایران در شرایط کنونی نیز دست روی دست گذاشته باشد. ایران در معادلات عراق از دست بالا برخوردار است و در شرایطی که مذاکرات دشواری را با ایالات متحده بر سر پرونده هسته ای به پیش می برد از این امکان برخوردار شده که با کمک به حل این بحران در عراق از آمریکایی ها امتیاز بگیرد. ایران یک بار هم در جریان حمله آمریکا به افغانستان در کنار آمریکایی ها قرار گرفت و همکاری های امنیتی نسبتا وسیعی میان دو کشور جریان داشت اما آن زمان بعد از مدتی ایران از سوی جرج بوش رییس جمهوری سابق آمریکا به عنوان محور شرارت معرفی شد. حالا شرایط با آن زمان تفاوت های عمده ای کرده و اگر تهران به‌ آمریکایی ها و البته دولت عراق در شکست دادن گروه داعش یاری برساند از این حمایت می تواند به عنوان برگی در مذاکرات اتمی هم استفاده کند. بنابراین فارغ از این که داعش گروهی تحت حمایت کدام دولت در منطقه است این فرصت برای تهران فراهم شده که حداکثر استفاده را از شرایط ببرد.

 

دکان های کاغذی

Posted: 12 Jun 2014 01:30 PM PDT

محمدتقی کروبی
بدنبال دخالت مستقیم سپاه و بسیج در مرحله اول انتخابات ۱۳۸۴ و ایفای نقش تخریبی در مرحله دوم که در پرتو وادادگی وزارت کشور اصلاحات انجام شد 


گر حکم شود که مست گیرند
در شهر هر آنچه هست گیرند

مستندی در شبکه یک با عنوان “دکان های کاغذی” مدعیان دروغین مذهبی ساخته شده که در آن قربانیان از ادعای فردی متوهم و یا شیاد در ارتباط با امام زمان (عج) و نیز تجربیات عجیب خود سخن می گویند. به توصیه دوستی یک قسمت از آن را در یوتیوپ دیدم و ناخودآگاه به یاد دیگر “دکان های کاغذی” دانه درشت ها افتادم که بر خلاف آن فرد متوهم و یا شیاد، قربانیان اش نه تعدادی محدود بلکه ملتی بود که نه با اختیار بلکه با جبر و زور صاحبان قدرت به قربانگاه برده شد. همانانی که هنوز هم می خواهند ملتی را با زور و شلاق به بهشت مورد نظر خود ببرند.

جای خوشحالی است که رسانه ملی در کنار بی اخلاقی و ایراد تهمت های مستوجب حد علیه مخالفان و معترضین، قدمی هم در جهت ارتقای سطح آگاهی عمومی بردارد. اما از آنجا که رسانه ملی در این عرصه ضعیف کشی کرده، به نوبه خود می خواهم یادی از “دکان های دانه درشت کاغذی” کنم که بنام امام زمان (عج) و بازگشت به اسلام ناب محمدی (ص) متوهمان دست آلوده را چنان بر کشور حاکم کردند که ظرف ۸ سال بعید است اشغالگری تاکنون توانسته باشد چنین سرمایه های مادی و معنوی کشور و یا ملتی را نابود کند.

بدنبال دخالت مستقیم سپاه و بسیج در مرحله اول انتخابات ۱۳۸۴ و ایفای نقش تخریبی در مرحله دوم که در پرتو وادادگی وزارت کشور اصلاحات انجام شد، آقای احمدی نژاد بر کرسی ریاست جمهوری تکیه زد. در آن زمان اقبال او را دعای حضرت ولی عصر (عج) خواندند نه دخالت بسیج و سپاه. آقای مصباح یزدی رئیس معنوی دیروز این جریان در آن روزها چنین گفت:

دیشب‌ یکی‌ از دوستان‌ حاضر در جلسه‌ نقل‌ کرد؛ قبل‌ از برگزاری‌ مرحلۀ‌ اول‌ انتخابات‌ به‌ محضر یکی‌ از علمای‌ اهواز رسیدم‌. ایشان‌ گفت‌: نگران‌ نباشید، احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور می‌شود. ایشان‌ گفته‌ بود که‌ شخصی‌ شب‌ بیست‌ و سوم‌ ماه‌ رمضان‌ در حال‌ أحیاء پیش‌ از نیمۀ‌ شب‌ به‌ خواب‌ می‌رود. در خواب‌ به‌ او ندا می‌شود که‌ بلند شو برای‌ احمدی‌نژاد دعا کن‌، وجود مقدس‌ ولی‌عصر (عج‌) دارند برای‌ احمدی‌نژاد دعا می‌کنند. می‌گوید من‌ حتی‌ اسم‌ احمدی‌نژاد را نشنیده‌ بودم‌ و اصلاً او را نمی‌شناختم‌!

اندکی بعد خود او سخن از هاله نور در صحن سازمان ملل کرد و از کرامات سفرش سخن گفت. امام دوازهم شیعیان شد بخشی از پروژه دولتی ها، از صندلی خالی حضرت برای مشاوره در جلسات خصوصی و عمومی دولت گرفته تا ظرف خالی غذا و نمازگزاردن پشت جانماز خالی. رمال ها و جن گیر ها جایگزین متخصصین شدند. هنگامیکه آقای منتجب نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی از این انحراف و شیادی سخن گفت و از مراجع دینی و بزرگان کشور خواست با این انحراف برخورد کنند، روزنامه اعتمادملی تا مرز توقیف پیش رفت اما کسی حاضر نشد سخنی از انحراف و نادرستی “دکان های کاغذی” که دنیا و آخرت ملتی را هدف گرفته بودند، سخن بگوید و یا حتی آن را تکذیب کند.

در ان ایام “دکان های دانه درشت” همه ی رفتارهای خلاف عقل، خرد و دانش دولت محبوب خود را ناشی از “مدیریت امام زمانی” و “الهامات الهی” می دانستند. در این میان آقایان مصباح و جنتی نقش خاصی ایفا کردند و در عمل گوی سبقت را از دیگران ربودند و به بهانه های مختلف از کرامات دولت کریمه شان می گفتند. آقای جنتی در رسای نامه عوامانه و بدون پاسخ احمدی نژاد به رئیس جمهور آمریکا متملقانه چنین گفت:

این نامه فوق‌العاده است و عقیده من این است که از الهامات خدا بود… توصیه می‌کنم این نامه را بچه‌ها همه بخوانند و در مدارس و دانشگاه‌ها خوانده شود و صداوسیما نیز مکرر آن را بخواند… این‌گونه حرف زدن، الهام خداوند است. ”

به میزان انتفاع از قدرت و ثروت، این بخش از روحانیون دین فروش جایگاه دولتی ها را ارتقا می بخشیدند. به همان میزان احمدی و یارانش در عرصه های داخلی و بین المللی متوهمانه تر سخن می گفتند بطوریکه معاونش، ملک زاده مدعی شد حکم ریاست اش را از دو امام معصوم گرفته است. در چنین شرایطی مصباح یزدی اطاعت از دولت را در زمره اطاعت از خدا دانست. دستگاه های برنامه ریزی و نظارتی منحل یا عقیم شد تا دولت و نظامیان بدون دغدغه به مین گذاری اقتصادی و فرهنگی و سیاسی شان بپردازند.

تقابل با جامعه بین المللی و ایراد سخنان هجو و بیهوده به جای همزیستی مسالمت آمیز محور دولت قرار گرفت تا کشور را عالمانه در گرداب تحریم ها گرفتار کنند. در پاسخ به انذار از تحریم ها و آثار تخریبی آن می گفتند، “تحریم فرصت است و در سایه تحریم جهش می کنیم.” همگام با انزوای بی نظیر ایران در جامعه بین المللی این روش غیر عقلایی و سوال برانگیز، مدیریت امام غایب نامیده شد و نسخه مدیریت جهانی مبتنی بر توهمات “مدعیان کاغذی” تهیه و تدوین گردید. در آن ایام آقای کروبی گفتند، “این اوصافی که شما از امام زمان(عج) می‌فرمایید عده‌ای خواهند گفت آقایی که هنوز نیامده مدیریتش اینچنین است بعد هم که بیاید چه خواهد شد.” البته شایان ذکر است که برخی از اصولگرایان هم به این روش معترض بودند.

قربانیان “دکان های کاغذی” یا همان مردم فهیم ایران در سال ۸۸ با مشارکت بی نظیر خود آمدند تا خط بطلانی بر سیاست های مبتنی بر دروغ و شیادی که دین و دنیای شان را نشانه گرفته بود بکشند اما از بد حادثه این بصیرت مردمی تحمل نگردید. در مناظره ۸۸ پدرم از بی قانونی ها، مفقود شدن میلیارد دلاری درآمد های نفتی، نابود کردن منابع کشور، هاله نور (با ارائه سی دی آن)، توسل به خرافات و رمالی، نماز گذارن پشت جانماز خالی و دیگر موارد سوال کرد و از این شیادی ها پرسید، آقای موسوی هم از دروغ و حاکمیت دروغ گفت، اما در نماز جمعه بعد از انتخابات رهبری چنین گفت:

یک طرف به رئیس جمهور قانونی کشور، صریحترین و خجالت آورترین اهانتها و تهمت ها را می کرد و با پخش کارنامه های جعلی برای دولت، رئیس جمهور متکی به آرای مردم را دروغگو، خرافاتی و رمال می نامید و اخلاق و قانون و انصاف را زیر پا می گذاشت.

آری همگام با انزوای کشور و اعمال رژیم تحریم ها، غارت گران بنام های مقدس امین کشور شدند و دهها میلیارد دلار در حساب شخصی شان قرار گرفت، امین هایی که آش را با جاش خوردند و بردند و این روزها اثری از آنان و میلیاردها دلار کشور نیست. همه چیز بر وفق مراد بود تا آنکه طرف – همان که پیشتر می گفتند امام زمان (عج) برای پیروزی اش دست به دعا شده و نامه های اش الهامات الهی بود- قصد ماندن کرد. قصدی که نه نامشروع بود و نه غیر قانونی (البته اگر اسفندیارش بدون تقلب رای می آورد). او می خواست به روش پوتین مددوف بماند و سهم خود را از قدرت حفظ کند. همین قصد کافی بود که همه فضائل و کرامات اش یک شبه نابود گردد و تعدادی از یارانش روانه زندان. همه ی ویژگی هایش فرو ریخت و شد رمال و خرافاتی، منحرف و فاسد و درغگو. آقای الهام، همسر کاشف معجزه هزاره سوم که هنوز اصل موضوع را درک نکرده و نفهمیده که چیزی که شده پاره، وصله ور نمی‌داره، وعده رجعت او را با امام عصر می دهد:
انشاءالله با ظهور حضرت امام زمان(عج) احمدی نژاد نیز رجعتی دوباره خواهد داشت و در آن زمان به دنبال استقرار اسلام ناب خواهد بود.


حال صادقانه قضاوت کنیم آثار کدامیک مخرب و زیان بار تر بوده، آنانی که به بهای انتفاع خود و نزدیکان شان از قدرت و ثروت نه تنها به باورهای اعتقادی مردم خیانت کردند بلکه سرمایه های یک ملت را در در یک گذر مهم تاریخی نابود کردند یا فردی که در خانه و یاحسینه اش با توسل به خرافات و یا شیادی و مهمتر ساده انگاری جمعی از آنان استفاده یا سوء استفاده کرده؟ برای درک عمق فاجعه نگاهی گذرا به گزارش جدید تفریغ بودجه دیوان محاسبات داشته باشیم. دولت کریمه آقایان تنها در چهارسال صدها میلیارد تومان از درآمدهای نفتی کشور را حیف‌ومیل کرده است و بیش از ۲۵۰۰ تخلف قانونی داشته است. و این تنها گوشه ای از فاجعه “مدعیان کاغذی ست” که از بد حادثه دولت فعلی هم همه ی راست ها را به مردم نمی گوید و در جلسات خصوصی با ذکر ابعادی از آن فاجعه بر عدم انتشار تاکید می کند، اگرچه هرازگاهی مواردی را تزریقی منتشر می کند. 

منبع: وب سایت نویسنده 
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.