جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


حمله لباس شخصی ها به دکتر عارف در شیراز

Posted: 12 Jun 2014 04:41 AM PDT

جرس: در ادامه تحرکات لباس شخصی ها، چند تن از افراد حاضر در سالن فجر دانشگاه شیراز عصر روز پنجشنبه هنگام ورود دکتر «محمدرضا عارف» رییس بنیاد امید ایرانیان برای انجام سخنرانی در جمع دانشجویان، با فریاد به طرف وی حمله ور شدند.

 

به گزارش ایرنا، دانشجویان در واکنش به این اقدام، در مقابل افراد متعرض صف کشیدند و مانع از بروز درگیری و تشنج بیشتر شدند.

 

قاری مراسم سخنرانی دکتر عارف، تلاوت آیاتی از کلام الله مجید را در شرایطی شروع کرد که هنوز همهمه در سالن دانشگاه فروکش نکرده بود.

 

با وجود آغاز سخنان رییس بنیاد امور ایرانیان و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، این افراد معترض دست از اعتراض برنداشتند و با سر دادن شعار قصد برهم زدن سخنرانی وی را داشتند.

 

این گزارش حاکی است که 400 تن از دانشجویان حاضر در سالن نیز با شعارهای الله اکبر خواستار ترک این افراد از سالن سخنرانی دکتر عارف شدند.

 

دکتر عارف برای گشایش دفتر استانی بنیاد امید ایرانیان به شیراز سفر کرده است. بنیاد امید ایرانیان یک تشکل غیر دولتی است که اغلب اعضای آن را اصلاح طلبان تشکیل می دهند.  

دیدارهای جداگانه فرزند ارشد آیت الله منتظری با پنج زندانی سیاسی

Posted: 12 Jun 2014 04:41 AM PDT

جرس: در ادامه دیدار و دلجویی بیت مرحوم آیت الله منتظری از خانواده های قربانیان و زندانیان سیاسی، احمد منتظری روز گذشته با سه تن از دراویش زندانی، ابوالفضل قدیانی و عبدالله مومنی دیدار کرد.

 

به گزارش کلمه، احمد منتظری فرزند مرحوم آیت الله العظمی منتظری و بیت ایشان با حضور در مرکز قلب تهران و بیمارستان شهدای تجریش از آقایان ابوالفضل قدیانی، حمیدرضا مرادی، مصطفی دانشجو و افشین کرم پور از زندانیان سیاسی که به دلیل بیماری در مراکز درمانی بستری هستند عیادت کردند. بیت آیت الله منتظری همچنین با حضور در منزل عبدالله مومنی با وی نیز دیدار کردند.

 

در جریان دیدار با سه تن از دراویش گنابادی زندانی که در بیمارستان تجریش بستری هستند، حجه الاسلام منتظری ضمن ابراز تاسف از برخوردهای غیرقانونی با دراویش گنابادی و صدور حکم حبس های طویل المدت برای فعالان حقوق دراویش، تاکید کرد که زندانیان دراویش گنابادی به معنای دقیق کلمه مصداق زندانی عقیدتی هستند.

 

وی با ابراز نگرانی از مظالمی که نسبت به این برادران ایمانی می رود هشدار داد که که مبادا جوانان این برخوردها را به حساب اسلام بگذارند و از دین اسلام که دینی رحمانی است رویگردان شوند.

 

فرزند مرحوم آیت الله العظمی منتظری از مقاومت و ایستادگی دراویش گنابادی زندانی و تاکید آنها بر رعایت قانون در جریان دادرسی تجلیل و قدردانی کرد.

 

در این دیدار همچنین مرادی، دانشجو و کرم پور با تشریح چگونگی بازداشت غیرقانونی قریب به سه ساله شان و وضعیت درمانی خود یاد و خاطره حضرت آیت الله منتظری را که همواره به حقوق شهروندی و دفاع عملی و نظری از حقوق اقلیتهای مذهبی و … اهتمام داشتند، گرامی داشته و از عیادت فرزند ارشد و بیت ایشان قدردانی و تشکر کردند.

 

بیت آیت الله منتظری همچنین با عیادت از ابوالفضل قدیانی در مرکز قلب تهران در جریان آخرین وضعیت درمانی این زندانی سیاسی سرافراز قرار گرفتند. حجه الاسلام منتظری با یادآوری سوابق درخشان این زندانی سیاسی طی دوره مبارزات منتهی به پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن به عنوان زندانی سیاسی، ضمن تقدیر از وی ابراز امیدواری کرد که بواسطه تدبیر مقامات مسئول هرچه زودتر شاهد آزادی زندانیان و رفع حصر باشیم.

 

حجه الاسلام احمد منتظری و بیت آیت الله منتظری همچنین با حضور در منزل عبدالله مومنی، سخنگوی سازمان دانش آموختگان ایران که چندی پیش پس از تحمل پنج سال حبس از زندان اوین آزاد شده است، با وی دیدار و از مقاومت و ایستادگی این آزاده سبز در دوره حبس ناعادلانه تقدیر کرد. 

پیام آیت‌الله‌ موسوی‌ اردبیلی در پی وقایع اخیر عراق

Posted: 12 Jun 2014 04:24 AM PDT

جرس: در ادامه واکنش مراجع و علمای شیعه نسبت به وقایع عراق، آیت‌الله موسوی‌اردبیلی پیامی صادر کرد و خواستار برخورد با تروریستها شد.

به گزارش ایسنا، متن این پیام به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

فاجعه هجوم ددمنشانه تروریست‎ها به خانمان و شهر و دیار مسلمانان و کشته و مجروح و آواره شدن مردم بی‎دفاع در عراق عزیز تأسف و نگرانی و درد و دریغ را در جان هر آزاده‎ای برمی‎انگیزد.

مردم ستیزانی که پس از برگزاری انتخابات و اعلام رای مردم شریف عراق هجوم و تخریب و خون‎ریزی را توسعه داده‎اند از سوی دشمنان امت اسلام و کوردلانی حمایت می‎شوند که آسایش و برادری و وحدت مسلمانان را فدای منافع و مطامع خود می‎کنند. تروریسم در همه اشکال آن و در هر کجای عالم، در اسلام محکوم و مردود است. هر کشور و یا گروهی که برای تروریست‎ها تدارکات تسلیحاتی و مالی فراهم می‎آورد خود را در مقابل باور دینی و ملی مردم مسلمان اعم از شیعه و سنی قرار می‎دهد.

حمایت از عراق در مقابله با تروریستی وظیفه و مسئولیت آحاد مسلمانان است. مسلمانان بیدار می‎دانند که پشت پرده این جنایات دشمنان اسلام هستند و اصلی‎ترین هدف آنان ایجاد تفرقه بین مسلمانان و برافروختن جنگ میان برادران است. بر همه دولت ها و قدرت های اسلامی است که با قدرت و قوت از مردم بی‌پناه در برابر این تروریست های خونریز دفاع کنند. از همه مسلمانان درخواست دارم با بیداری، هوشیاری و تضرع به درگاه الهی برای خلاصی از این دشمنان دعا کنند و از درگاه خداوند واحد مقتدر ذو انتقام، عزت و نصرت اسلامیان و نابودی دشمنان را عاجزانه مسألت دارم.

سید عبدالکریم موسوی اردبیلی

سیزدهم شعبان المعظم 1435 »  

شورای هماهنگی راه سبز امید خواستار آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر شد

Posted: 12 Jun 2014 04:24 AM PDT

در آستانه سالگرد جنبش سبز
 جرس: در آستانه سالگرد سرآغاز جنبش سبز مردم ایران، شورای هماهنگی راه سبز امید طی بیانیه ای خاطرنشان کرد: پنج سال از جنبش سبز می‌گذرد درحالی که مشعل حقیقت‌گویی در استقامت خانم رهنورد، و آقایان کروبی و موسوی، و نیز صدها آزاده‌ی محبوس در زندان‌های غیرقانونی، روشن و برافراشته است. و این، مستقل از تداوم بالنده‌ی جنبش سبز در جامعه ایران (به‌ویژه در دانشگاه‌ها و جلسات سیاسی و کانون‌های فرهنگی و مجامع هنری) است.

 

به گزارش جرس، شورای هماهنگی راه سبز امید در بیانیه خود تاکید می کند: آزادی زندانیان سیاسی، و در صدر آن، آزادی سه همراه صبور و آزاده جنبش سبز (آقایان کروبی و موسوی، و خانم رهنورد)، رفع محدودیت‌های غیرقانونی و نگاه امنیتی علیه فعالیت احزاب و گروه‌ها، و جنبش‌های اجتماعی (چون جنبش زنان، جنبش دانشجویی، و جنبش کارگری)، گسترش فضای گفت‌وگوی اجتماعی و گشایش در فضای مطبوعات و امنیت روزنامه‌نگاران، خواسته‌هایی تنها سیاسی نیستند؛ این همه، مطالباتی انسانی و قانونی و موجبی بس موثر برای تحقق آرامش و وفاق و همدلی اقشار گوناگون جامعه جهت بازسازی ایران و توسعه و آبادانی کشور و نیز رهانیدن ملک و ملت از تهدیدهای گوناگون است.

 

متن بیانیه شورای هماهنگی راه سبز امید به مناسبت سرآغاز جنبش سبز به شرح زیر است:

 

به‌نام خدا

هموطنان عزیز و آگاه

پنج سال از انتخابات فراموش ناشدنی 22 خرداد 1388 و حوادث خونین و مهم متعاقب آن گذشت. این در حالی است که بخش بزرگی از ملت آگاه و مقاوم ایران از آن هنگام تاکنون هویت و راه مداراپیشه‌ی «سبز» را برای طی طریق اجتماعی و سلوک سیاسی و سبک زندگی خود برگزیده‌اند. آنان با وجود تحمل التهاب‌ها و مخاطرات فراوان و رنج‌ها و فشارهای گوناگون، از همراهی با جنبش سبز و رفتن پیوسته و بی یأس در راه سبز امید و همگامی با موسوی ، کروبی و رهنورد پا پس نگذاشته‌اند. پیام این تداوم صبورانه و حضور امیدوارانه، باور به تاکیدهای مصرح در منشور جنبش سبز است: «جنبش سبز برآمده از مردم و مولود یک نهضت ملی است. حرکتی در تداوم تلاش مردم ایران برای دستیابی به آزادی، عدالت اجتماعی و تحقق حاکمیت ملی است. جنبش سبز تلاش‌های خود را برای صیانت از آرای مردم تا زمان استقرار نظام انتخاباتی آزاد، رقابتی، غیرگزینشی و منصفانه که شفافیت آن کاملا قابل تضمین باشد، ادامه خواهد داد.»
پنج سال از تولد جنبش سبز گذشت، درحالی‌که در این مدت، بی‌بصیرتی صاحبان قدرت و تمامیت‌خواهان در حمایت از دولتی بی‌کفایت و ناکارآمد و فاسد و بحران‌زا، به شکلی روزافزون بر منصفان و خردمندان، آشکار شد.


با وجود سپری شدن پنج سال از عمر جنبش سبز و تحمیل 40 ماه حبس به دو نامزد معترض انتخابات 88، و خاموش ساختن ظاهری معترضان با خشونت و زندان، هنوز مستندات جدیدی برای تقلب و دستبرد معنادار و کودتا در انتخابات ریاست جمهوری 1388 آشکار می شود.


اعتراف صریح فرمانده کل سپاه پاسداران به تحمیل کردن دولتی متوهم و خردگریز و تکثیرگر دروغ به اکثریت ملت ایران (فیلم مهمی که به تازگی منتشر شده) خود سندی جدید دال بر حقانیت اعتراض مدنی میلیون‌ها شهروند آگاه است. «وَمَكَرُواْ وَمَكَرَ اللّهُ وَاللّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ.» (آل عمران ـ 54)


شگفتا که از جمع کودتاچیان و اقتدارطلبان، نه تنها هیچکس پاسخ‌گوی خون ده‌ها شهید مظلوم جنبش سبز و هزاران شهروند سرکوب و بازداشت شده و محبوس گردیده و خشونت دیده، نیست؛ بلکه حتی کسی از حاکمان در مورد سوء استفاده‌ها و فسادهای رنگارنگ و چند هزار میلیارد تومانی که هر روز سندی جدید و متهمی تازه می‌یابد، توضیح نمی‌دهد و به‌خاطر این هرج و مرج و بی‌بصیرتی، از ملت نجیب و بردبار ایران پوزش نمی‌طلبد.
فرمانده کل سپاه پاسداران آشکارا از سرکوب اعتراض مدنی و آرام شهروندان پرسشگر می‌گوید و دستبرد در نتیجه‌ی انتخابات، و کسی از جمع مقام‌های ارشد نظام جمهوری اسلامی و دستگاه قضایی، لب به پرسش و بازخواست او نمی‌گشاید.

 

هموطنان بردبار

پنج سال از تولد جنبشی گذشته که از تغییرات اجتماعی جان می‌گیرد و ریشه‌هایش در متن و بطن جامعه مدنی ایران زنده و زاینده است و یارانی صبور و استوار و امیدوار دارد.
پنج سال از جنبش سبز می‌گذرد درحالی که مشعل حقیقت‌گویی در استقامت خانم رهنورد، و آقایان کروبی و موسوی، و نیز صدها آزاده‌ی محبوس در زندان‌های غیرقانونی، روشن و برافراشته است. و این، مستقل از تداوم بالنده‌ی جنبش سبز در جامعه ایران (به‌ویژه در دانشگاه‌ها و جلسات سیاسی و کانون‌های فرهنگی و مجامع هنری) است.
جنبش سبز همچنین خود را در شکلی مطالبه‌جو و پرسش‌گر و منتقد، در انتخابات ریاست جمهوری 1392 مطرح ساخت. جمعی از روندگان «راه سبز امید» با رأی خود و بخشی از همراهان جنبش سبز با عدم مشارکت خویش، همزمان در دو عرصه‌ی ایجابی و سلبی، بار دیگر ضرورت تغییر را فریاد کردند. تغییرخواهی اکثریت ملت ایران چنان توانمند بود که صاحبان قدرت چاره‌ای جز تمکین بدان نیافتند.


برآمدن دولت اعتدال‌گرای آقای روحانی البته فرصتی برای تجدید قوا و توان‌یابی جامعه مدنی ایران است. حضور محسوس نخبگان و مدیران خردپیشه و واقع بین و اهل گفت‌وگو و مدارا در حکومت نیز موثر و شایان استقبال است. نیز دفاع از دستاوردهای مثبت و کوشش‌های وطن‌دوستانه‌ی دولت اعتدال را بویژه در مقابل اقتدارگرایانی که نمی‌خواهند به خواست مردم تمکین کنند، وظیفه‌ای ملی می‌دانیم. البته بر این باوریم که اساس طی طریق ماندگار و موثر و منتهی به مطلوب، اتکا به نیروی اجتماعی است. چنان که در منشور جنبش سبز (مورد تایید آقایان موسوی و کروبی) آمده است: «جنبش سبز یک جنبش مدنی است که ضمن تأکید ورزیدن بر گفت‌وگوی احترام‌آمیز متقابل، فعالیت مسالمت‌آمیز و توسل به راه‌های غیرخشونت آمیز را ارزشی خدشه ناپذیر می‌داند.»


جان گرفتن اقتصاد بحرانی کشور، و حل و فصل بحران در روابط خارجی و تَرک برداشتن دیوار سترگ و خشن تحریم‌های غیرانسانی، خود موجبی برای تزریق امید و نشاط به جامعه، و نیز عاملی موثر برای افزایش مشارکت جدی لایه‌های اجتماعی همدل با جنبش سبز در مسیر دموکراسی خواهی و آزادی طلبی است.
تلاش برای گسترش جامعه مدنی و تقویت حوزه عمومی از طریق تشویق مردم به مشارکت در تعیین سرنوشت خود با حضور در تشکل‌های صنفی و غیردولتی و احزاب ـ که جملگی در زمره‌ی راهکارهای اساسی جنبش سبز محسوب می‌شوند ـ به یمن حضور قوه مجریه جدید، مقدورتر و ممکن‌تر است. کوششی که مقوم جنبش سبز و پشتوانه‌ای برای تحقق چشم‌اندازهای آن است.


اعتقاد راسخ داریم که بدون مطالبه‌ی حقوق اساسی و مدنی ملت ایران و بدون فشار جدی افکار عمومی برای تحقق حقوق ملت، مصرح در فصل سوم قانون اساسی، تمامیت‌طلبان حاضر به اعطای امتیاز به مردم ایران و نیز جناح حامی تغییر در حکومت نخواهند شد.


آزادی زندانیان سیاسی، و در صدر آن، آزادی سه همراه صبور و آزاده جنبش سبز (آقایان کروبی و موسوی، و خانم رهنورد)، رفع محدودیت‌های غیرقانونی و نگاه امنیتی علیه فعالیت احزاب و گروه‌ها، و جنبش‌های اجتماعی (چون جنبش زنان، جنبش دانشجویی، و جنبش کارگری)، گسترش فضای گفت‌وگوی اجتماعی و گشایش در فضای مطبوعات و امنیت روزنامه‌نگاران، خواسته‌هایی تنها سیاسی نیستند؛ این همه، مطالباتی انسانی و قانونی و موجبی بس موثر برای تحقق آرامش و وفاق و همدلی اقشار گوناگون جامعه جهت بازسازی ایران و توسعه و آبادانی کشور و نیز رهانیدن ملک و ملت از تهدیدهای گوناگون است.

 

شورای هماهنگی راه سبز امید
22 خرداد 1393


 

عقب نشینی ناگهانی داعش از موصل/ حرکت تروریستها به سوی نقاط مرزی سوریه

Posted: 12 Jun 2014 03:10 AM PDT

جرس: عقب نشینی داعش از موصل وحرکت تروریستها به سوی مرز سوریه از جدیدترین خبرهای امنیتی عراق به شمار می رود. همچنین منابع منطقه ای گفته اند پیکارجویان داعش تلاش دارند وارد شهر سامرا در شمال بغداد شوند.  

به گزارش مهر، منابع امنیتی در عراق از ناکام ماندن تلاش دوباره تروریستها برای نفوذ به شهر سامرا و کشته شدن شمار زیادی از اعضای داعش خبر می دهند.

تلویزیون الجزیره ساعتی پیش اعلام کرد پیکارجویان داعش تلاش دارند وارد شهر سامرا در شمال بغداد شوند. این شهر از شهرهای مذهبی عراق به شمار می‌رود.

 

در روزهای اخیر داعش تحرکاتی را در مناطقی از شمال و شمال غرب عراق آغاز کرده و مناطقی از عراق را به اشغال خود در آورده است.

 

ساعت شمار بحران در روز پنجشنبه :93/3/22

 14:07:عقب نشینی ناگهانی نیروهای داعش از موصل/ حرکت تروریستها به سوی نقاط مرزی سوریه
شاهدان عینی در شهر موصل امروز اعلام کردند: نیروهای داعش از ساعتی پیش در پی رسیدن دستوراتی درباره عقب نشینی به سوی منطقه ربیعه، خیابانهای موصل را تخلیه کردند. بنابر اعلام شاهدان، هم اکنون هیچ نشانه ای از نیروهای داعش در خیابانهای موصل دیده نمی شود و به نظر می رسد به طورکامل از این شهر عقب نشینی کرده اند.
این منابع از دستورات فرماندهان داعش به نیروهای تحت امر خود در زمینه لزوم عقب نشینی به منطقه ربیعه در 125 کیلومتری موصل و در نزدیکی مرز سوریه خبر می دهند.
14:02حمله مجدد تروریستها به سامرا ناکام ماند/ شورای امنیت اقدام علیه داعش را بررسی می‌کند
سرلشکر "فاضل برواری" فرمانده نیروهای کماندویی ارتش عراق امروز از ناکام ماندن حمله گروه تروریستی داعش به شهر سامرا خبر داد. وی اعلام کرد: نیروهای یگان طلایی تلاش تروریستها برای نفوذ به سامرا را ناکام گذاشتند و هم اکنون شرایط کاملا امن است.
از سوی دیگر، منابع سیاسی در عراق اعلام کردند: شورای امنیت سازمان ملل در نظر دارد با برگزاری نشستی تدابیر احتمالی و اقدام علیه داعش در عراق را بررسی کند.
12:58:دو منطقه مهم موصل از تروریستها بازپس گرفته شد/ حملات مسلحانه عناصر داعش به شهروندان بغداد
ارتش عراق در آخرین درگیریها با گروه تروریستی داعش در موصل توانست بر دو منطقه مهم این شهر سیطره پیدا کند. بنابراین گزارش، ارتش عراق توانسته تاکنون بر دو منطقه القدس و التحریر در موصل سیطره پیدا کند. درگیری نیروهای ارتش با تروریستها در مناطق مختلف موصل همچنان ادامه دارد.
در تحولی دیگر، منابع امنیتی عراقی از حملات افراد مسلح وابسته به داعش به مردم در برخی  نقاط بغداد خبر می دهند.
12:48: سیطره ارتش عراق بر تکریت کامل شد/ انتشار اخباری درباره لشکرکشی داعش به بغداد
یک منبع امنیتی در استان صلاح الدین عراق از کامل شدن سیطره ارتش عراق بر شهر تکریت و پاکسازی کامل این شهر از تروریستها خبر داد. بنابراین گزارش، ارتش عراق روز گذشته با ورود به تکریت پاکسازی و خنثی نمودن بمبهای کار گذاشته شده توسط تروریستها را آغاز کرده بود.
در تحولی دیگر، شبکه اسکای نیوز عربی از حرکت نیروهای داعش به سوی بغداد خبر داد. منابع عراقی هنوز این خبر را تایید نکرده اند.
12:29: تروریست خطرناک سعودی به داعش پیوست/ مسلح شدن 200 زن عراقی در دیالی علیه تروریستها
"حامد احمد" وکیل مدافع اتباع بازداشت شده سعودی در موصل در گفتگو با روزنامه الوطن عربستان از فرار این تروریست سعودی خبر داد. وی بدون اعلام نام این تروریست خطرناک، افزود: تروریست سعودی در جریان یک عملیات بزرگ فرار از زندان گریخته و به گروه داعش پیوسته است.
در تحولی دیگر،بیش از  200 زن عراقی در استان دیالی با حضور در یکی از مراکز نظامی ، مجهز به سلاح شدند.
11:06:حمله ناکام تروریستها به کرکوک/ 17 عضو داعش کشته و زخمی شدند
 
یک منبع امنیتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه عراقی السومریه نیوز اظهار داشت: درگیریهای نیمه شب گذشته میان داعش و نیروهای پیشمرگه کردستان عراق در کرکوک با کشته و زخمی شدن 17 تروریست همراه شد.
 
10:46:واکنش داوداوغلو به اقدامات داعش/ کسی نباید قدرت ترکیه را آزمایش کند
 
"احمد داود اوغلو" وزیرخارجه ترکیه پیش از ترک نیویورک به مقصد آنکارا، درباره اقدامات اخیر تروریستها در موصل اظهار داشت: ما به شدیدترین نحو ممکن با کسانی که به شهروندان ما آسیب برسانند، برخورد می کنیم.
 
10:40: آمریکا حمله پهپادهایش به داعش را بررسی می کند
 
در پی تحولات عراق و تصرف بخش هایی از این کشور از سوی گروه تروریستی داعش آمریکا وعده کمک های بیشتر به عراق را داده و در عین حال قصد دارد حمله پهپادهای خود به گروه مذکور را بطور جدی بررسی کند.
 
10:35: تشکیل یگان امنیتی توسط مردم استان ذی قار برای مواجهه با تروریستها
 
مقامات محلی در استان ذی قار (جنوب بغداد) از تشکیل یک یگان امنیتی با حضور مردم این استان خبر دادند.
این یگان امنیتی برای کمک به ارتش عراق در مواجهه با گروههای تروریستی تشکیل شده و تجهیزات نظامی متعدد را در اختیار آنها قرار داده است.
 
10:16: عراق از آمریکا برای حمله به تروریست ها کمک خواست
 
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در خبری به نقل از مقامات آمریکایی و عراق مدعی شد که نوری المالکی نخست وزیر عراق از ماه پیش بطور مخفیانه خواستار حمله پهبادهای آمریکا به ترریست های داعش بوده است.
 
۱۰:۰۷:عقب نشینی نیروهای ارتش عراق از نقاط مرزی سوریه
 
یک منبع عشایری در استان الانبار عراق اعلام کرد: نیروهای ارتش عراق از نوار مرزی عراق و سوریه در غرب استان الانبار عقب نشینی کرده و نیروهای عشایری با کمک پلیس محلی در این نقاط جایگزین شده و امنیت را بر عهده گرفته اند.
 
08:00:تاکید سران سیاسی بر وحدت ملی عراق و مجازات خاطیان
 
در پی ناامنی های اخیر در نقاط مختلف عراق به ویژه استانهای صلاح الدین، نینوا و الانبار سران سیاسی عراق در منزل "ابراهیم الجعفری" رئیس ائتلاف ملی در بغداد گرد هم آمدند.
این نشست با حضور "نوری المالکی" نخست وزیر عراق و "اسامه النجیفی" رئیس پارلمان و برخی دیگر از سران سیاسی این کشور برگزار شد.
7:25: بان کی مون خواستار آزادی اتباع ترکیه در عراق شد
بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار آزادی فوری اتباع ربوده شده ترکیه در عراق شد.
وی با اشاره به اصل مصونیت کنسولی و دیپلماتیک گفت : 49 تبعه ربوده شده ترکیه از کنسولگری این کشور در موصل باید بدون قید و شرط و سالم آزاد شوند.
۰۵:۱۱:نماینده بان کی مون : عراق با بزرگترین هجمه تروریستی روبرو است/سیاستمداران علیه داعش متحد شوند
نیکلای ملادینوف نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق با بیان اینکه عراق با بزرگترین هجمه تروریستی روبرو است، بر ضرورت اتحاد سیاستمداران برای مقابله با داعش تاکید کرد.
4:۱۴  :تروریستهای داعش 16 عراقی را در موصل تیرباران کردند
تروریستهای تکفیری داعش در جنایتی هولناک، 16 نفر از ساکنان شهر موصل را به ضرب گلوله کشتند.
شاهدان اعلام کردند تروریستهای گروه موسوم به دولت اسلامی عراق و شام(داعش)، روز چهارشنبه 16 عراقی را در مرکز شهر موصل به رگبار بستند و همه آنها را به قتل رساندند.
۰۲:۰۲:کشته شدن یک فرمانده ارتش در جنگ با داعش/ضربات دقیق هوایی به مواضع تروریستها
یک منبع امنیتی گزارش داد فرمانده لشکر چهارم پیاده ارتش عراق که پیشاپیش سربازانش با تروریستهای داعش در تکریت می جنگید، به شهادت رسید.
وی افزود سرلشگر نذیر عاصم کوران پس از آنکه نبرد شجاعانه ای با تروریستهای داعش در منطقه العوجه در جنوب تکریت داشت، جان خود را از دست داد.
 
۰۰:۵۸ : نشست فوق العاده ناتو درباره حوادث موصل/سفر نیمه تمام داود اوغلو به نیویورک

همزمان با درخواست ترکیه از ناتو برای برگزاری نشست فوری درباره حوادث موصل، وزیر خارجه ترکیه هم سفر خود به نیویورک را نیمه تمام گذاشت و به تصمیم گرفت به کشورش بازگردد.
 
۰۰:۱۴: سیطره ارتش بر فرودگاه موصل/نشست سران عراق در منزل ابراهیم الجعفری
آغاز نشست ملی با حضور مالکی، حکیم، الجعفری و النجیفی
رسانه های عراق از آغاز نشست ملی با حضور نخست وزیر، رئیس پارلمان، رئیس ائتلاف ملی و رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق خبر دادند.
بر اساس گزارش الفرات، نشست ملی در دفتر ابراهیم الجعفری نخست وزیر اسبق با حضور نوری المالکی نخست وزیر، اسامه النجیفی رئیس پارلمان، سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق و برخی دیگر از مقامات سیاسی با هدف بررسی اوضاع امنیتی به ویژه سیطره گروه تروریستی داعش بر برخی مناطق موصل و صلاح الدین برگزار شده است.
چهارشنبه 21/3/93
۲۳:۳۸: استاندار کربلا : اوضاع امنیتی کربلا عالی است/ مردم به شایعات توجه نکنند
عقیل الطریحی استاندار کربلای معلی تاکید کرد عشایر و بزرگان و مردم کربلا همواره مواضع شرافتمندانه در رویارویی با گروههای تکفیری و تروریستی داشته اند و همه باید در حفظ امنیت و مقابله با شایعات مشارکت کنند.
۲۲:۴۸: نماینده پارلمان عراق در گفتگو با مهر :آنچه در موصل رخ داد کودتا علیه دموکراسی بود/ رد پای آمریکا و اسرائیل در ناآرامی ها
نماینده شهر موصل و استان نینوا در پارلمان عراق رخدادهای این شهر و فروپاشی امنیتی را که در مناطق مختلف عراق رخ داده به کودتای سیاسی و نظامی علیه دموکراسی در این کشور تشبیه کرد و درباره پیامدهای خطرناک آن هشدار داد.
شیخ محمد تقی مولا نماینده عضو فراکسیون المواطن(مجلس اعلای اسلامی عراق) از استان نینوا به مرکزیت موصل در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری مهر ، رخدادهای این شهر و از هم گسیختگی امنیتی را که در مناطق مختلف عراق رخ داد به کودتای سیاسی ونظامی علیه دموکراسی در این کشور تشبیه کرد و هشدار داد در صورتی که اقدامی جدی علیه این تجاوزات صورت نگیرد تا چند روز دیگر شاهد ورود تروریستها به شهرهای مذهبی و به ویژه سامرا و کربلا خواهیم بود. وی بر دست داشتن آمریکا و رژیم صهیونیستی در ناآرامی های عراق تاکیدکرد.
 
۲۲:۰۰: ورود 4000 نظامی آمریکایی به فرودگاه بغداد
 
منابع امنیتی از حضور 4000 نظامی آمریکایی به فرودگاه بین المللی بغداد برای پشتیبانی از نیروهای امنیتی عراق در جنگ علیه داعش خبر دادند. این چهار هزار نظامی آمریکایی از پایگاه نظامی در ترکیه برای حمایت از ارتش عراق ضد داعش مطابق با توافقنامه استراتژیک میان دو کشور وارد عراق شده اند.
 
۲۱:۳۱: حمایت اتحادیه اروپا و عرب از عملیات ضد داعش/اعزام نیروی کمکی به سامراء
 
حمایت اتحادیه اروپا و اتحادیه عرب از عملیات ضد داعش، اعزام نیروی کمکی به سامراء و صلاح الدین و آزاد سازی تکریت از آخرین اخبار امنیتی عراق است.
 
۲۰:۳۶: اخبار هولناک از احتمال منهدم شدن سد موصل/ جان 250 هزار نفر در خطر است
 
انهدام سد موصل که بزرگترین سد در عراق به شمار می رود، یک خطر جدی در مبارزه ارتش عراق با تروریست های داعش است. بر این اساس در صورت منهدم شدن این سد، حجم آب عظیمی که در پشت آن جمع شده به سمت شهر جاری شده و جان صدها هزار نفر را به خطر می اندازد.
 
۲۰:۳۳: پیشروی عشایر عراق در صلاح الدین/ ارتشبد الغراوی:تا پای جان می جنگم
 
منابع عراقی اعلام کردند: نیروهای ویژه با همکاری عشایر منطقه بیجی در چهل کیلومتری شمال تکریت را از لوث داعش به طور کامل آزاد کردند.
منابع عراقی از تسلط نیروهای امنیتی بر ساختمان استانداری صلاح الدین خبر دادند. این منابع به پیشروی عشایر به سوی نینوا و آزادی منطقه الوحده و هلاکت 23 داعشی که اغلب آنها در سوریه جنگیده اند اشاره کردند.
۲۰:۰۷:درگیری سنگین داعش و ارتش در ورودی سامرا/ کینه شدید تروریستها از امامین عسکریین(ع)
 
یک منبع امنیتی در استان صلاح الدین از درگیریهای شدید گروه تروریستی داعش و ارتش عراق در ورودی شهر سامرا خبر می دهند.
 
۱۸:۳۹: نشست ویژه رهبران عراق در منزل ابراهیم الجعفری/ داعش 300 زندانی را در تکریت آزاد کرد
 
نشست ویژه مسئولان برجسته عراقی در منزل ابراهیم الجعفری، فرار 300 زندانی از سوی داعش در تکریت و اعدام 15 داعشی از سوی ارتش عراق از آخرین اخبار عراق است.
 
۱۷:۵۹:نیروهای ارتش عراق وارد موصل شدند/ سیطره تروریستها بر شبکه تلویزیونی صلاح الدین
 
نیروهای امنیتی عراق با ورود به برخی مناطق موصل عملیات پاکسازی و خنثی کردن بمبهای کار گذاشته شده توسط تروریستها را آغاز کردند.
 
۱۷:۴۶ :ابو الولید با لشگری عظیم در نزدیکی موصل اردو زد
 
منابع امنیتی عراقی اعلام کردند: نیروی نظامی گسترده ای به فرماندهی سرلشکر ابو الولید از سوی فرمانده کل نیروهای مسلح مامور آزادسازی موصل از لوث داعش شده است.
 
۱۷:۴۴ :مرکز پلیس العوجه در تکریت به آتش کشیده شد/ انفجار کلیسای شهر موصل توسط داعش
 
یک منبع امنیتی در استان صلاح الدین اعلام کرد: تروریستهای داعش مرکز پلیس العوجه در تکریت (جنوب استان صلاح الدین) به آتش کشیدند.
در تحولی دیگر، منابع امنیتی از وقوع انفجاری شدید در یکی از کلیساهای شهر موصل که تحت کنترل تروریستها داعش قرار دارد، خبر می دهند.
۱۷:۳۵: انتشار نقشه حملات داعش به شهرهای عراق
 
گروه تروریستی داعش با انتشار یک نقشه اعلام کرد شماری از شهرهای شمال عراق را کاملا تصرف کرده و مدعی شد شمار دیگری از شهرها را نیز تا حدودی به کنترل خود درآورده است.
 
۱۷:۲۴:تسلط داعش بر تکریت و فرودگاه الظلوعیه در صلاح الدین
 
منابع امنیتی اعلام کردند: داعش پس از درگیری با واحدهای نظامی ارتش عراق به طور کامل بر شهر تکریت مرکز استان صلاح الدین مسلط شده است.
 
۱۷:۱۶ :تشکیل ارتش جدید برای رویارویی با داعش/ مردم نینوا سلاح به دست گرفته اند
 
"نوری المالکی" نخست وزیر عراق امروز در یک کنفرانس خبری تاکید کرد: مقامات عراقی پس از مشاهده کوتاهی نیروهای ارتش، در تلاش برای تشکیل ارتشی جدید با استفاده از نیروهای داواطلب جهت جنگیدن با نیروهای داعش هستند.
 
۱۷:۱۲ :آمادگی عشایر برای بازپس گیری الحویجه/ داعش سرکنسول ترکیه در موصل را ربود
 
آمادگی عشایر برای بازپس گیری الحویجه، تشکیل گردانهای اسود نینوی در بصره و درگیری های شدید میان پیشمرگان و داعش در جنوب غرب نینوا و تسلط داعش بر کنسولگری ترکیه در موصل از مهمترین اخبار عراق به شمار می رود.
 
۱۶:۵۳ : اثیل النجیفی: فرماندهان امنیتی موصل باید در دادگاه های نظامی محاکمه شوند
 
اثیل النجیفی استاندار نینوا اعلام کرد: نیروهای امنیتی عراق در موصل و کرکوک به دلیل شایعات از بین رفتند.
 
۱۶:۰۷:ارتش عراق حمله داعش به غرب بغداد را دفع کرد
 
یک منبع امنیتی وابسته به وزارت کشور عراق اعلام کرد: در درگیری های شدید شب گذشته تا بامداد امروز میان ارتش عراق و اعضای گروهک داعش در منطقه الزبدان در منطقه ابوغریب در غرب بغداد دو نظامی عراقی کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.
 
۱۵:۵۸:هشدار درباره خطر تروریسم/مجامع بین الملل به مسئولیت خود عمل کنند
 
رئیس ائتلاف العربیه ضمن درخواست نشست فوری برای بررسی اوضاع امنیتی عراق از مجامع بین المللی خواست که به مسئولیت خود عمل کنند.
 
۱۵:۵۸: کشته و زخمی شدن 11 نفر در انفجار خودرو بمبگذاری شده در بصره
 
یک منبع امنیتی در استان بصره از کشته شدن دو نفر و زخمی شدن 9 نفر دیگر بر اثر انفجار خودرو بمبگذاری شده در بازاری مردمی در منطق سفوان در جنوب غرب بصره خبر داد.
 
15:40:مسئولان محلی بصره آماده باش کامل نیروهای امنیتی عراق را خواستار شدند
 
مسئولان محلی استان بصره امروز خواستار آماده باش کامل نیروهای امنیتی عراق شدند. این درخواست پس از آن مطرح می شود که برخی شهرهای مختلف عراق از روز گذشته تاکنون هدف حملات تروریستی گروه داعش قرار گرفته است و برخی از مناطق تحت سیطره این گروه درآمده است.
 
آمادگی مقتدی صدر برای دفاع از مقدسات
 
خبرگزاری خبر (واخ) در خبری فوری اعلام کرد که مقتدی صدر رهبر جریان صدر آمادگی خود را برای تشکیل گردان های موسم به "گردان های صلح" برای دفاع از مقدسات در عراق اعلام کرد.
 
منطقه "بیجی" از داعش پاکسازی شد/اتاق عملیات مشترک در منطقه "الملتقی"
نیروهای امنیتی عراق با همکاری عشایر این کشور منطقه بیجی در شمال تکریت را از حضور عناصر گروه داعش پاکسازی کردند. نیروهای عراقی هم اکنون ساختمان پلیس بیجی را تحت کنترل خود دارند.
نیروهای پیشمرگ استان کرکوک را محاصره کردند
 منابع کرد زبان عراق اعلام کردند که نیروهای پیشمرگ استان کرکوک را محاصره کرده اند.
این اقدام با هدف جلوگیری از استقرار عناصر تروریستی داعش در کرکوک صورت گرفته است.
انبار مهمات آمریکا در موصل به دست داعش افتاد

خبرنگار یک روزنامه آمریکایی در پیامی فوری اعلام کرد که یک انبار تسلیحات آمریکایی در شهر موصل عراق بدست گروه تروریستی داعش افتاده است.

انفجار دو خودرو در کربلا/چند نفر کشته و زخمی شدند

رسانه های عراقی از کشته و زخمی شدن چند نفر در انفجار 2 دستگاه خودروی بمبگذاری شده در کربلا خبر دادند. یک منبع پلیس استان کربلا امروز اعلام کرد که 2 دستگاه خودروی بمبگذاری شده در میدان الخنافسه در شهر کربلا منفجر شده است.
 
این انفجار شماری کشته و زخمی بر جا گذاشته است. به جزئیات بیشنری اشاره نشده است.

اعلام آماده باش کامل در استان بابل
 
یک منبع امنیتی استان بابل امروز اعلام کرد که این استان در آماده باش کامل بسر می برد. وی از عشایر عراق خواست که داوطلبانه و برای حفظ وحدت عراق به صفوف ارتش بپیوندند.
 
این منبع که خواست نامش فاش نشود افزود: این تصمیم از سوی "صادق السلطانی" استاندار بابل و برای حفظ امنیت شهروندان اتخاذ شده است.
 
داعش به طور کامل بر منطقه بیجی سیطره پیدا کرده است

منابع امنیتی عراق در استان صلاح الدین اعلام کردند که گروه تروریستی داعش به طور کامل بر منطقه بیجی در شمال استان صلاح الدین سیطره پیدا کرده اند. بنابر اعلام این منابع، نیروهای امنیتی عراق در منطقه بیجی حضور ندارند.
 
داعش ساختمان دادگاه و پلیس در بیجی را به آتش کشید/پالایشگاه نفت همچنان در کنترل ارتش
 
یک منبع پلیس استان صلاح الدین عراق اظهار داشت: افراد مسلح گروه داعش از شب گذشته تاکنون در منطقه بیجی در شمال تکریت مستقر شده اند. تروریست ها ساختمان دادگاه بیجی در شمال تکریت و نیز ساختمان پلیس را به آتش کشیدند.

بازسازی ساختار نیروهای امنیتی و محاکمه کسانی که کوتاهی می کنند
 
نوری المالکی نخست وزیر عراق در بیانیه ای تاکید کرد که هیئت دولت تصمیمات مهمی را در زمینه حوادث فعلی و مبارزه با تروریسم اتخاذ کرده است.
 
واکنش وزارت خارجه و دفاع آمریکا به تحرکات داعش/ از پاسخ محکم بغداد برای سرکوب حمایت می کنیم
 
جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که واشنگتن بسیار نگران رویدادها در موصل در 48 ساعت گذشته بوده و از پاسخ محکم و منسجم بغداد برای سرکوب این تجاوزگری حمایت می کند.
 
سازمان ملل حملات تروریستی داعش را محکوم کرد/ بان کی مون: حامی عراق در مبارزه با تروریسم هستیم
 
بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانیه ای نسبت به اوضاع امنیتی وحشتناک در استان موصل ابراز نگرانی کرد.
 
۰۵:۰۳: واکنش امارات و انگلیس به اشغال موصل/ ائتلاف ملی خواستار اتحاد عراقیها در مقابل داعش شد
شیخ عبدالله بن زاید اعلام کرد کشورش با نگرانی شدیدی حوادث تروریستی را که در شهر موصل عراق رخ داده است دنبال می کند.
 
آمادگی جیش المهدی برای کمک به ارتش عراق
 
مقتدی صدر رهبر جریان صدر از آمادگی جیش المهدی برای کمک به ارتش عراق برای مقابله با داعش خبر داد.
 
۰۱:۲۷: ادامه حمایت علمای نجف از مبارزه با تروریسم/واکنش حکیم و آماده باش سلیمانیه برای استقبال از آوارگان
 
سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در واکنش به اشغال شهر موصل از سوی تروریستها اعلام کرد باید با تحکیم جبهه داخلی، تروریستها و قاتلان را سرکوب کرد و با حمایت از غیرنظامیان بیگناه، فرصت را از تروریستها گرفت.
 
۰۰:۳۱: اعزام نیروهای ویژه برای پاکسازی موصل/ واکنش دیرهنگام آمریکا به تحولات عراق
 
شبکه المیادین به نقل از وزارت دفاع عراق از اعزام نیروهای امنیتی ویژه به شهر موصل برای بیرون راندن تروریستهای داعش از این شهر خبر داد.
 
۰۰:۳۱: واکنش دیرهنگام آمریکا به اشغال موصل
 
آمریکا در واکنشی دیرهنگام به تحولات امنیتی عراق به ویژه اشغال شهر موصل از سوی تروریستهای داعش، به ابراز تاسف از این حادثه بسنده کرد.

۰۰:۰۹ : حمايت آیت الله سیستانی از ارتش عراق در جنگ با تروریستهای تکفیری
 
به دنبال ادامه عملیات ارتش علیه تحرکات اخیر گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش در این کشور، "آیت الله سیستانی" مرجع عالیقدر شیعیان عراق، بر حمایت خود از نیروهای مسلح و ارتش عراق در سرکوب تروریسم تأکید کرد.
 
۰۰:۰۰ : بسیج مردمی در مبارزه با تروریسم/علیه داعش سلاح به دست می گیریم
 
گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش در ادامه حملات تروریستی اخیر خود در کرکوک توانست بر مناطق مختلفی از این استان سیطره پیدا کند.
 
سه شنبه: 93/3/20
 
۲۳:۲۴: سیطره داعش بر بخشهایی از کرکوک/واکنش بان کی مون به اشغال موصل
 
یک منبع امنیتی عراق اعلام کرد تروریستهای داعش بر بخشهایی از استان کرکوک مسلط شده اند. تروریستهای تکفیری پیش از این بر شهر موصل مسلط شده اند.خبر دیگر اینکه بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد به تحولات عراق واکنش نشان داد و اوضاع امنیتی این کشور به ویژه موصل را نگران کننده خواند.
 
۲۱:۴۳ : عملیات نظامی با مشارکت پیشمرگان/داعش 3000 زندانی را فراری داد
 
نوری المالکی اعلام کرد: نیروهای مسلح ظرف 24 ساعت موصل را پس خواهند گرفت.این درحالی است ک وزارت دفاع عراق با صدور بیانیه ای از اختصاص منطقه التاجی به عنوان مکان تجمع نیروهای مسلحی که از موصل عقب نشینی کرده اند و انتقال هواپیماهای نظامی به کرکوک خبر داد.
 
۱۹:۲۴ :برکناری رئیس پلیس صلاح الدین/ اعزام نیروی کمکی از کرکوک برای مقابله با داعش
 
دستور نوری المالکی برای مجازات مقصران سقوط موصل، تسلط داعش بر فرمانداری الشرقاط، واکنش اتحادیه عرب، برکناری رئیس پلیس صلاح الدین، اعزام نیروی کمکی از کرکوک برای مقابله با داعش از مهمترین اخبار امنیتی عراق است.
 
۱۶:۳۰:حملات برق آسای جنگنده های ارتش عراق علیه داعش/ دولت تیم بحران تشکیل داد
 
منابع امنیتی در عراق از حملات جنگنده های ارتش عراق به مواضع گروه تروریستی داعش در شهر موصل خبر می دهند.
 
۱۶:۰۹:ده ها تبعه ترکیه در عراق ربوده شدند
 
یک مقام ترک که نامش برده نشده است در مصاحبه ای با رویترز با اشاره به تصرف شهر موصل عراق توسط گروه تروریستی داعش گفت: ما از طریق کنسولگری در حال بررسی صحت خبر ربوده شدن 28 راننده ترک هستیم.
 
۱۶:۰۷:جلوگیری از ورود نیروهای داعش به کربلا/ ارتش عراق به حالت آماده باش کامل درآمد
 
منابع امنیتی در عراق اعلام کردند: چندین عضو گروه تروریستی داعش پیش از نفوذ به کربلا در پوشش راننده تانکرهای نفتی بازداشت شدند.
 
۱۵:۳۴:بیانیه ائتلاف اتحاد ملی درباره تحرکات داعش/ مالکی خواستار برقراری حالت فوق العاده شد
 
ائتلاف اتحاد ملی عراق ساعتی پیش با صدور بیانیه به تحرکات جدید گروه تروریستی داعش در استانهای مختلف عراق واکنش نشان داد.
 
۱۵:۰۸ :تکفیریها وارد استان کرکوک شدند/ انتشار بیانیه دولت عراق تا دقایقی دیگر
 
یک منبع در پلیس کرکوک اعلام کرد: نیروهای داعش به سوی کرکوک پیش روی کرده و وارد منطقه الحویجه شده اند.
 
۱۵:۰۲:تسلط داعش بر فرودگاه نظامی الشرقاط در صلاح الدین/حرکت تروریست ها به سوی تلعفر
 
منابع آگاه اعلام کردند: مسعود بارزانی به نیروهای پیشمرگه و آسایش دستور داده است که اجازه ورود آوارگان موصلی به شهرهای اربیل، سلیمانیه و دهوک را ندهند. صفهای طولانی در برابر مراکز ایست بازرسی منتهی به شهرهای کردستان عراق کشیده شده است.
 
۱۴:۵۰: آماده باش در دیالی/ تسلط داعش بر پایگاه هوایی در جنوب موصل
عبدالامیر الزیدی فرمانده عملیات دجله اعلام کرد: همه نیروهای امنیتی در استان دیالی به دنبال اشغال موصل از سوی داعش به حال آماده باش درآمده اند.
۱۳:۳۳ :داعش مناطقی از صلاح الدین را هم اشغال کرد/ فرار 1400 زندانی خطرناک در نینوا
 
یک منبع وابسته به پلیس عراق در استان صلاح الدین اعلام کرد: گروه تروریستی داعش ساعاتی پس از تسلط بر شهر موصل، فروگاه و ساختمان استانداری و همه مقرهای امنیتی آن در حال پیشروی به سوی استان صلاح الدین هستند و مناطق الساحل الایسر در شرق الشرقاط در شمال تکریت را اشغال خود درآورده اند.
 
۱۲:۴۶:سیطره کامل داعش بر موصل/استاندار نینوا گریخت
 
یک منبع پلیس استان نینوا امروز اعلام کرد که عناصر گروه تروریستی داعش به طور کامل شهر موصل را تحت سیطره خود قرار داده اند.
 
۱۱:۳۱ :سرکرده داعش در دیرالزور به هلاکت رسید
 
درگیری دو گروه تروریستی جبهه النصره و داعش در استان دیرالزور سوریه همچنان به شدت ادامه دارد.

 

۱۱:۱۵ :تخلیه دفاتر احزاب کرد در موصل/ سیطره داعش بر فرودگاه شهر
 
یک مسئول اطلاع رسانی حزب دموکراتیک کردستان در استان نینوا اظهار داشت: مقرهای دو حزب دموکراتیک کردستان و اتحادیه میهنی کردستان در شهر موصل به طور کامل تخلیه شدند.
 
۰۸:۵۸ :پنج انفجار تروریستی در شرق بغداد/اخبار ضد و نقیض درباره اوضاع موصل
 
انفجار پنج بمب در مناطق مختلف بغداد به کشته و زخمی شدن بیش از 40 غیر نظامی منجر شد.
 
8:58: اخبار ضد و نقیض درباره فرودگاه موصل
 
خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از یک منبع امنیتی از سیطره تروریستهای داعش بر فرودگاه شهر موصل خبر داد.
به گفته این منبع امنیتی، تروریستهای داعش توانسته اند بر فرودگاه شهر موصل مسلط شوند .
انفجار پل فلوجه-بغداد با قایق بمبگذاری شده/ افزایش تدابیر امنیتی
 
شبکه السومریه خبر داد، صادق الحسینی رئیس کمیته امنیتی شواری استان دیالی اعلام کرد: دستگاههای امنیتی تدابیر پیشگیرانه ای در اطراف سی مرقد و مزارهای دینی در مناطق مختلف دیالی ظرف 24 ساعت گذشته برای مقابله با اقدامات تروریستی اتخاذ کرده اند.
 
وی افزود: مرقدها و مزارهای شخصیت های دینی یکی از اهدافی است که گروههای افراطی به دنبال حمله به آن و فتنه افکنی هستند.
انفجار ها در بغداد و کرکوک و مقر اتحادیه میهنی کردستان 
بغداد شامگاه شنبه درپی حملات تروریستهای تکفیری به الرمادی و موصل و دیالی و خنثی شدن توطئه اشغال مرقد مطهر امامین عسکریین(ع) از سوی داعش، شاهد انفجار هفت بمب و شش خودرو بمبگذاری شده بود که 20 کشته و 77 زخمی به جا گذاشت.
 سومریه نیوز نیز خبر داد، یک منبع پلیس استان دیاله اعلام کرد که یک دستگاه خودرو بمبگذاری شده صبح امروز مقر حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در منطقه جلولاء در 70 کیلومتری شمال شرق بعقوبه منفجر شد.

 

روحانی: برخی هنوز در دوران حجر می‌اندیشند/مگر ما چه گفته‌ایم که برخی آشفته شده‌اند؟

Posted: 12 Jun 2014 02:39 AM PDT

جرس: حسن روحانی در مراسمی جهت سالگرد انتخابات گفت: ملت ما سال گذشته به مولایش و امامش در انتخابات سرفرود آورد و در برابر خرافه گرایان از او ، از امام عصر عذرخواهی کرد.

 

 حسن روحانی امروز پنجشنبه در همایش بزرگ انتظار و امید افزود: امروز، امشب و فردا جشن امید همه ماست؛ جشن برای انتظار صبح امید و پایان شب یلدای طولانی غیبت؛ هر چقدر که غیبت آن عزیز طولانی تر شود، امید ما به روز ظهورش بیشتر و بیشتر خواهد شد؛ ما منتظریم، منتظر روزی که بیاید و افراط را برای همیشه پایان دهد.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: منتظر روزی هستیم که بیاید و پرچم اعتدال و عدالت و پیشرفت و رفاه و بهبود زندگی مردم را برافراشته دارد؛ بیاید و صلح و دوستی و آشتی را برای همه مردم به ارمغان بیاورد.

رییس جمهوری افزود: او امام عدل است و امام عدالت است و او فرمانروای اعتدال است و او خواهد آمد تا مردم در کنار هم بهترین همزیستی و بهترین زندگی شکوهمند انسانی را تجربه کنند.

روحانی ادامه داد: چقدر زیباست که امسال ایام ولادتش و جشن بزرگ انتظار او با روزهای امید این مردم حضور این مردم شکوه این مردم و روزگار و روزی که مردم پرچم عزت و اعتدال را در این سرزمین برافراشتند.

رییس جمهوری اضافه کرد: ما هم منتظر روز موعدیم و هم امیدوار به آن روز، البته منتظری که گوشه ای بنشیند و زانوی غم در بغل بگیرد و تحرکی نداشته باشد، آن انتظار جانسوز و جانگاه خواهد بود اما منتظری که تلاش می کند وزمینه و سفره را برای حضور همه آن وعده های آسمانی و مائده آسمانی آماده می سازد و شرایط را برای عدل و عدالت و انصاف آماده می کند، آن انتظار امید بخش است، فرح بخش و روح بخش است و به جامعه نشاظ تحرک می بخشد.

روحانی تصریح کرد: فرصت نبود والا این مثال را می زدم که از سا ل43 در انتظار فرج و بازگشت اماممان به سرزمینمان بودیم اما این انتظار نتوانست آن امیدمان را متحقق کند تا روزی که مردم به صحنه آمدند با شور به صحنه آمدند با ایثار به صحنه آمدند به خیابان ها ریختند و باشعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی ایران زمینه را برای آن ظهور آماده کردند.

رییس جمهوری با بیان این که همه دست به دست هم دادند، اظهار داشت: 55 را می گویم، 56 را می گویم، 57 را می گویم، عید فطر، 17 شهریور، تاسوعا و عاشورایش را می گویم، این انتظاری بود فعالانه کنشگرانه، انتظاری بود توام با حرکت، شور ایثار و فداکاری.

روحانی خاطر نشان کرد: و بالاخره این انتظار توانست فرج و گشایش را آماده کند و راه را برای طلوع خورشید از مغرب زمین آماده نماید و 12 بهمن 57 روز آمدن بوی عطر در این سرزمین را مهیا کند.

وی افزود: آن زمانی که عقل و خرد و اندیشه و درک و فهم و شناخت در جامعه و سراسر اذهانمان را فرا بگیرد آن روزی است که غیبت و دوران غیبت هم دوران ظهور خواهد شد و ما او را می بینیم؛ ما باید از پشت دیوار عفت خارج شویم والا او حاضر است.

روحانی تصریح کرد: ما باید با عقل و فهم و معرفت آنچنان که امام سجاد فرمود نگاهمان نگاهی باشد به منزله المشاهده.

وی افزود: ما به غیر از 12 بهمن و پیروزی 22 بهمن و صدها افتخاردیگر، پارسال این ایام که آن هم شعبانیه بود افتخاری دیگر ایجاد کرد، آن هم روزهای میلاد سرور آزادگان و پرچمدارش و فرزندش امام سجاد بود، پارسال ملت ما همان ملتی که ماهها قبل ناامیدی سراسر جامعه را فرا گرفته بود و بسیاری از مردم می گفتند مگر انتخابات هم تاثیری دارد؟ فایده ای دارد؟ حتی به من می گفتند چرا به صحنه آمدی و ثبت نام کردی و از این شهر به آن شهر می روی؟ مگر کشور را نمی شناسی و مگر نمی دانی مکانیزم صندوق رای چگونه است؟

رییس جمهوری اظهار داشت: اما شور مردم، نشاط مردم، حضور مردم و آن سخن تاریخی رهبر که گفت صندوق رای حق الناس است و گفت حتی آنهایی که به نظام علاقه ندارند به خاطر کشورشان و ایرانشان پای صندوق رای بشتابند آنچنان فضایی در کشور ایجاد شد که روزهای خرداد گویی خرداد دیگری است؛ گویی روزهای نشاط و امید در کنار صندوق آرا آمده است.

وی ادامه داد: پارسال ما به همه اعلام کردیم که در کشور ما رقابت ما رقابت جوانمردانه خواهد بود، پارسال به همه جهانیان اعلام کردیم که ما رو در روی هم صف نمی کشیم بلکه در کنار صندوق رای به صف می ایستیم.

 

** ملت در انتخابات پارسال خرافه ها را زدود

رییس جمهوری افزود: ما در خرداد پارسال امید آفریدیم نه امید برای ایران که امید برای جهان و این را من اغراق و مبالغه نمی کنم که هر کجا رفتم و هر مسوولی را در سراسر دنیا دیدم به من گفت انتخابات خرداد پارسال ایران برای همه ما امید آفرین بود.

روحانی تصریح کرد: ما در کنار جشن بزرگ نیمه شعبان، در کنار جشن بزرگ انتظار، در کنار جشن بزرگی که به او می گویی همچنان دلبسته اوییم یا مهدی، ما به او می گوییم همچنان در انتظار او چشم به راهیم یا صاحب الزمان، ما به او می گوییم راهش و مسیرش را برای ظهور هموار می سازیم، ما به او می گوییم مهدی جان، از خرداد پارسال ملت ما با دست و با زبان توانمندش خرافه ها را زدود.

رییس جمهوری، خاطر نشان کرد: ملت ما سال گذشته به مولایش و امامش در انتخابات سرفرود آورد و در برابر خرافه گرایان از او ، از امام عصر عذرخواهی کرد.

روحانی افزود: راه ملت ما در خرداد پارسال انتخاب شد، گرچه انتخابات به معنای سرنوشت کشور است و گرچه رییس جمهوری به عنوان منتخب کل ملت و خادم همه مردم خواهد بود و هست و نه تنها دولت به معنای دولت همه مردم خواهد بود، و این دولت در برابر همه موافقان، حامیان، منتقدان و حتی مخالفان سرتکریم و تعظیم فرود می آورد.

رییس جمهوری خاطر نشان کرد: این دولت وحامیان واقعی این دولت گرچه گروهی با زبان تکریم با دولت سخن نگویند اما پاسخ ما به آن ها با ادب و احترام و کرامت خواهد بود.

روحانی با تاکید بر این که ما برای صلح، آشتی و برادری کنار هم جمع شدیم، گفت: امروز روز وحدت و اتفاق است، روز نفاق و شکاف و فاصله نیست، امروز روز برچسب بر هم نیست؛ روز چسبندگی بیشتر جامعه است.

روحانی تصریح کرد: اولین راهی که این ملت در انتخابات پارسال برگزید و انتخاب کرد راه اعتدال و میانه روی بود، این راه بازگشت ناپذیر خواهد بود، اعتدال و میانه روی به معنای انتخابی بین حق و باطل نیست . 

 

حاشیه های همایش

در ابتدای این مراسم و قبل از حضور رییس جمهوری، کلیپ همسفر پخش شد که شرکت کنندگان همزمان با پخش این کلیپ شروع به دست زدن کردند. برخی شرکت کنندگان در این همایش شالهایی به رنگ بنفش دور گردن خود انداخته بودند و برخی پارچه هایی به همین رنگ که روی آن مضامین مختلفی مثل یا حجت ابن الحسن، یوسف زهرا و به عهدی که با مردم بسته ایم پایبندیم مشاهده می شد.

شرکت کنندگان در بدو ورود رییس جمهوری، فریاد می زدند سلام بر روحانی سلام بر خاتمی که مجری گفت سلام بر همه مردان بزرگ این سرزمین، سلام بر رهبر معظم انقلاب، سلام بر آیت الله هاشمی و سلام بر رییس جمهور اسبقمان سید محمد خاتمی و سلام بر رییس جمهورمان دکتر حسن روحانی.

سپس مجری جمله اش را این گونه تکمیل کرد: سلام بر جانبازانی که روی صندلی نشسته اند تا ما بایستیم.

رشید پور که مجری این برنامه بود ادامه داد هر چند که ما همه دلواپسی ها را می فهمیم و دلیلش را نیز می دانیم اما این جمع فریاد می زنند سیاست خارجی مورد تایید ماست که همه پس از او یکصدا این جمله را فریاد زدند.

 

مرگ بر فتنه گر

در این هنگام یک نفر از بین جمعیت حاضر در تالار گفت «مرگ بر فتنه گر» و مجری پاسخ داد «مرگ بر فتنه گر که هر جای دنیا است».

مجری پس از سلام و تبریک عید نیمه شعبان و سالروز حماسه سیاسی 24 خرداد گفت: می خواهم برایتان از اشعار انتخاباتی آقای روحانی را قرائت کنم و سپس این شعر را خواند: «آن چشم جادو را بگو، وان شاه خوشرو را بگو»

رییس جمهوری هنگام ورود به تالار با تشویق حضار مواجه شد و مجری نیز پشت میکروفن گفت حسن روحانی مردی است برای 80 میلیون ایرانی به همین خاطر است که روحانی دوستت داریم و سپس از حاضرین فریاد زدند روحانی دوستت داریم.

 

سانسور شعار «روحانی دوستت داریم» در پخش زنده سیما!
حضار که پس از سخنان رییس جمهور ، مکرراً به تشویق وی می پرداختند ، در چند نوبت شعار دادند که «روحانی دوستت داریم»

به گزارش انتخاب؛ پس از شنیده شدن این شعار ، صدای صحنه توسط صداوسیما آنقدری کم شد که هیچ صدایی به گوش نمی رسید!

صادق لاریجانی: اینکه می‌گویند نباید به زور آدم‌ها را به بهشت ببریم بنیان لیبرالیته و مدرنیته دارد

Posted: 12 Jun 2014 02:10 AM PDT

جرس: در ادامه اظهارات مقامات جمهوری اسلامی پیرامون لزوم به کارگیری "زور" در اعزام آدمها به "بهشت"، این بار رییس قوه قضاییه مدعی شد: اینکه می‌گویند نباید به زور آدم‌ها را به بهشت ببریم بنیان لیبرالیته و مدرنیته دارد.

 

طی هفته های اخیر، تعدادی از مقامات ارشد جمهوری اسلامی در واکنش به اظهارات اخیر حسن روحانی که از تفکر "بهشت اجباری" انتقاد کرده بود، وظیفه خود و حکومت را اعزام اجباری و "زوری" آدمها به بهشت ذکر کرده اند.

 

به گزارش ایسنا، صادق آملی لاریجانی که در دهمین همایش موسوم به «دکترین مهدویت» شرکت کرده بود با اشاره به نحوه سبک زندگی این پرسش را مطرح کرد که آیا نحوه زندگی ما مطلوب اسلام است یا نه؟ و عنوان کرد: در این نحوه زندگی خلط است و نگاه قرآنی نیست. این زندگی چیزی بین زندگی ایمانی و زندگی وارداتی غربی است که برای ما مشکلاتی ایجاد کرده است.

 

 

وی ادامه داد: کلمه سبک زندگی در ترجمه لایف استایل غربی‌ها است که برخی به آن به معنای روشی که زندگی می‌کنیم نیز می‌گویند. سبک زندگی به معنی چیزی است که نحوه حیات و زندگی ما را شکل می‌دهد و در سندهای متعدد به همین معنا آمده است، البته برخی از آن به عنوان نحوه زندگی خاص نیز می‌گویند، البته مقصود از سبک زندگی یعنی سبک زندگی موجود و فقط توصیف است و در آن ارزش وجود ندارد.

 

 

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: در سبک زندگی معنای غربی وضعیت مطلوب مطرح نشده و آن چه که موجود است مورد نظر است. در حالی که سبک زندگی مطلوب یک اصلاح کاملا معقول است. نکته مهم این است که ما در این بحث‌ها به دنبال طرح مسائل معقول هستیم. ممکن است کسی بگوید در لایف استایل نمی‌شود از زندگی اسلامی سخن گفت. من هم چنین چیزی در منابعی که درباره لایف استایل قبلی مطالعه کردم ندیدم، اما باید توجه کنیم در جوامع مختلف نحوه زندگی‌ها با هم فرق می‌کند.

 

 

وی با بیان اینکه در سبک زندگی در غرب ظواهری وجود دارد، اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های آنها در خود فرو رفتن به معنای این است که فقط خود را می بینند. این موضوع به کشورهای دیگر نیز سرازیر شده و شاید کل مشرق زمین را فرا گرفته است. کشورهای غربی با افکار خود کشورهای دیگر را بمباران می‌کنند و مظاهرشان را به آنها می‌فروشند. به عنوان نمونه دلبستگی‌هایی مثل موبایل و اینترنت امور وارداتی هستند، البته نمی‌گویم که نباید از ابزار استفاده کنیم اما اینکه از ابزار استفاده کنیم یک چیز است و اینکه زندگی آن انسان مقصور شود چیز دیگری است.

 

 

او گفت: این مظاهر ناشی از بنیان‌های فکری دیگری است که در پس این مظاهر قرار گرفته‌اند. مظاهری که در مغرب زمین می‌بینیم ناشی از مدرنیته و تجدد است که یک فکر و جریان است و می‌تواند زمان خاصی نداشته باشد. یکی از اساسی‌ترین آموزه‌های مدرنتیه فردگرایی است، فردگرایی لیبرالی نیز از همین جا آمده است. تفسیر تقریبا عمومی از فردگرایی این است که هر انسانی یک واحد مستقل است و مسیر زندگی اش را خودش تعیین می‌کند. از اینجا یک رکن زایده می‌شود و آن نسبیت در اخلاق است این یعنی ارزشها را فرد تعیین می‌کند و مشخص می‌کند چه چیزی در حیاتش ارزشمند نیست؛ اینکه یک امر ارزشمند داریم و همه باید به سمت آن بروند در مدرنتیه نفی می‌شود و ارزش‌ها را خود فرد خلق می‌کند.

 

 

رییس قوه قضاییه ادامه داد: در اینجا یک نوع نسبی‌گرایی در ارزش‌ها و بایدها و نبایدها به وجود می‌آید و از این طرز تفکر تزهایی هم در سیاست به وجود می‌آید مثل بی‌طرفی دولتها اینکه دولتها باید کار حداقلی کنند و نباید ورود پیدا کنند که مردم چه مسیری را می‌روند؛ ما باید در دولتها کار حداقلی کنیم و کمک کنیم که راهی را که می‌خواهند بروند. اینکه می‌گویند با زور آدمها را به بهشت نبریم از همین جا ناشی می‌شود. این حرف بنیان لیبرالیته و مدرنیته دارد، البته در فلسفه این بحث‌ها پاسخ‌های محکمی دارد که اصلا می شود یا نه. اینکه بگوییم ارزش ها تابع زندگی هر شخص هستند داستان جدایی است و مبدا آن در مدرنتیه است.

 

 

آملی‌لاریجانی در ادامه این بخش عنوان کرد: در مدرنیته هر شخص خودش است و کاری به دیگری ندارد. سبک زندگی در غرب این است که هرکس در لاکش است و به همین دلیل مثلا ممکن است دو نفر سالها همسایه باشند کاری به هم نداشته باشند. اما ایثار، توجه به همسایه،‌ امر به معروف و نهی از منکر مفاهیم دینی ما است که در فرهنگ غربی و لیبرالیته معنا ندارد. در فرهنگ غربی جمعی کار کردن نیز بر این مبنا است که انسانها به جایی که خودشان می خواهند برسند یعنی نگاه ابزاری وجود دارد.

 

 

رییس قوه قضاییه گفت: یکی از مفاهیم مدرنیته عقلانیت ابزاری است که به دنبال تولید بیشتر می‌رود. کار عقل ابزاری، حسابگری است که به چه وسیله‌ای بیشترین مقصودها را فراهم کند. دیدیم که در جامعه لیبرالیسم چه بساطی بر سر تولید آوردند و منجر به انفجار تولید شدند. بحث توسعه زمانی نیز در کشور ما و در دولت اصلاحات رخ داد که مطلقا لیبرالی بود اینکه به دنبال تولید برویم ناشی از عقلانیت ابزاری است مثل مدیری که دائما سعی می‌کند برای هدفهایش ابزار به کار ببرد ولی هدف‌ها در محاق هستند.

 

 

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: وقتی از دور به جامعه غربی نگاه می‌کنیم توصیفات، فیلم‌ها، رمان‌ها و کشت و کشتار سیاسی که به بهانه حقوق بشر صورت می گیرد نحوه زندگی ناشی از بنیان‌های لیبرالیسم است ولی نگاه قرآنی چنین نیست.

 

 

وی با اشاره به آراء برخی فیلسوفان غربی از جمله ویتگنشتاین عنوان کرد: ویتگنشتاین مفهوم فرم زندگی را مطرح می‌کند که مقصود از آن بنیادی‌ترین لایه‌های حیات است و مربوط به اعتقادات می‌شود. مثلا یک آدم متدین و موحد در اعماق وجودش ایمان را پذیرفته و در آن نهایت و عمق زندگی به حقیقت هستی دلبستگی پیدا کرده و تمام مظاهر زندگی‌اش بر اساس آن است. یک فرد کافر هم همانطور است و در لایه‌های عمیق زندگی‌اش کفر را اختیار کرده است.

ویتگنشتاین می‌گوید تمام تصورات ما ناشی از بازی‌های زبانی است. در یک لایه عمیق‌تر نحوه حیات، بازی‌های زبانی را تبیین می‌کند و خود این بازیهای زبانی ناشی از نحوه حیات است.

 

وی تصریح کرد: با نگاه قرآنی مومن حیات دیگری دارد و آیات قرآنی نیز همین را می‌گویند از نظر قرآنی حیات طیبه حیات قرآنی است. نگاه قرآنی با این شکلی که امروز در غرب است و اشاراتی از آن به زندگی امروز ما سرازیر شده، فرق می‌کند. مظاهر غربی ناشی از فردگرایی و عقلانیت ابزاری است اما قرآن،‌ عقل را ابزاری نمی‌بیند. نگاه قرآن به عقل زمین تا آسمان با نگاه مدرنیته و غرب به عقل فرق می‌کند. قرآن انسان را یک موجود مادی نمی‌داند. حقیقت انسانی یک حقیقت عظیم است که اگر انسان آن را به فعلیت برساند مظهر صفات الهی و خلیفه الله می‌شود.

انسانی که قرآن به آن نگاه می‌کند انسانی نیست که ارزش ها را خودش قبول کند.

 

رییس قوه قضاییه بار دیگر این پرسش را مطرح کرد که آیا سبک زندگی ما قرآنی است؟ و در پاسخ به آن گفت: ما فرزندانمان را پای اینترنت و ماهواره می‌نشانیم و می‌خواهیم نحوه حیاتمان قرآنی باشد. ما باید این فکر را عوض کنیم به خودمان برگردیم قرآن کنوزی (گنج) است که از دل هستی آمده است و ما باید از آن استفاده کنیم، البته ما با چیزهایی مثل موبایل و رایانه یا ابزار مخالف نیستیم ولی استفاده از آنها باید معقول و در چارچوب معنویت و حیات قرآنی باشد. نگاه قرآنی این است که حیات طیبه و صراط مستقیم الهی نیز عبودیت است و به شواهد متعدد، امام عبودیت محض است. ما حیات طیبه هستیم و حیات طبیه با امام پیوند می‌خورد.

 

 

آملی لاریجانی در پایان گفت: اگر از من بپرسید سبک زندگی قرآنی چیست می‌گویم قرآن حیات حقیقی ما را حیات طیبه می‌داند. اما این وضعیت زندگی ما، اسراف‌ها و بطالت‌هایی که داریم، حیات قرآنی نیست. حیات طبیه با صراط مستقیم و عبودیت پیوند می‌خورد و این صراط مستقیم با عبودیت نیز پیوند دارد. هر کس می خواهد به حیات طبیه برسد باید با امام زمانش پیوند و انس داشته باشد و در طریق و عمل امام را پیروی کند؛ صراط مستقیم الهی، خدشه‌بردار نیست و چپ و راست ندارد. این معیشت الهی و نجات این جوانان و کشورمان در این راه است. 

مجید دری پس از پنج سال حبس آزاد شد

Posted: 12 Jun 2014 01:01 AM PDT

جرس: مجید دری فعال دانشجویی و از دانشجویان ستاره دار محروم از تحصیل دانشگاه علامه طباطبایی، پس از پنج سال حبس امروز از زندان کارون اهواز آزاد شد. 

 

به گزارش جرس، این فعال دانشجویی از سوی شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب، به ریاست قاضی پیرعباس، می‌بایست مدت زمان حبس پنج ساله خود را در تبعید به زندان ایذه سپری می کرد، اما به دلیل عدم وجود زندان در ایذه، وی به زندان بهبهان اعزام و سپس به زندان کارون اهواز منتقل شد.

  

مجید دری از روز هیجدهم تیرماه سال ۸۸ در زندان در تبعید بسر می برد. این دانشجوی محروم از تحصیل که تنها جرمش دفاع از حق تحصیل است در دادگاه بدوی به ده سال زندان محکوم شد که طبق حکم، پنج سال از آن را باید در تبعید گذراند. این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۵ سال تغییر یافت. 

بزرگداشت سحابی ها و هدی صابر در بند ٣٥٠ زندان اوین

Posted: 12 Jun 2014 01:01 AM PDT

زندانیان سیاسی بند ٣٥٠ زندان اوین یاد و خاطره مهندس عزت الله سحابی، بانو هاله سحابی و هدی صابر را گرامی داشتند.

 

به گزارش جرس، در این نشست که به مناسبت سومین سال درگذشت ایشان برگزار شد از نقش آفرینی آن ها در عرصه عمومی به ویژه از نقش مهندس سحابی تجلیل به عمل آمد.


در این مراسم چند تن از فعالان ملی مذهبی و نهضت آزادی به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند.

 

دکتر علیرضا رجایی، عضو شورای فعالان ملی مذهبی، در این نشست مصدقی بودن را وجه مشترک نحله ملی مذهبی برشمرد و از بی انصافی ها در حق مصدق گله کرد. وی با اشاره به ارتباطات و تعاملات دکتر مصدق با علما و مراجع و مذهبیون، تعلقات مذهبی وی را غیرقابل انکار دانست و ادعای مسلمان نبودن او را مضحک خواند.

ایشان در ادامه، ویژگی ضدانحصار بودن را از دیگر ویژگی های مصدق برشمرد و نقد وی به سید ضیاء و وثوق الدوله را از مصادیق آن دانست. وی افزود
ضد انحصار بودن از ویژگی های مشترک طیف ملی مذهبی و به ویژه مرحوم سحابی بوده است.

 

رجایی ضمن تجلیل از نقش مهندس سحابی در رهاسازی نیروهای مذهبی از بازتولید ارتجاع گفت که تلاش او در راستای هشدار آیت الله نایینی برای جلوگیری از حاکمیت استبداد دینی بود که این مساله همواره مورد توجه جریان ملی مذهبی بوده است.

عضو شورای فعالان ملی مذهبی در پاین سخنانش شجاعت و حضور بی امان مرحوم هاله سحابی در صحنه های مختلف به ویژه در حوادث سال 88 را ستود و از
فروتنی و فداکاری های مرحوم هدی صابر تجلیل نمود و او را یک پهلوان تمام عیار دانست.

 

دکتر مسعود پدرام، دیگر سخنران این نشست، دفاع از سوسیال دموکراسی و جماعت گرایی نوین، حضور در عرصه عمومی و طرح دغدغه های فردای ایران را از مهم ترین میراث مهندس سحابی برشمرد. وی توجه به منافع ملی و ملیت به معنای واقعی را شاخص فعالیت های سحابی دانست و انتقادپذیری و صبوری و پشتکار آن مرحوم را ستود.

این عضو شورای فعالان ملی مذهبی با بیان این که سحابی الگوی عملی مشی ملی مذهبی بود، گفت که همه ما در تلاش برای ادامه راه او هستیم. وی هدی صابر
را سمبل جوانمردی و هاله سحابی را الگوی صداقت نامید.

 

مهندس امیر خرم، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی، با تشریح دو نوع نگاه به قدرت، سحابی و بازرگان را نمونه کنشگران سیاسی اخلاق گرا دانست که برای
قدرت، اعتبار و اصالت مستقل قایل نبودند و هر کنش خود را با شاخص اخلاق می سنجیدند.

وی افزود: کسب قدرت در این اندیشه هدف نیست بلکه عملی اخلاقی است پس راه رسیدن به هدف نیز مهم است و باید دید که اخلاقی هست یا نه. معنای سخن
بازرگان نیز که می گفت جنگ ما جنگ حجت است نه جنگ قدرت، در همین چارچوب معنا می دهد.

خرم ارزش بزرگانی چون مهندس سحابی را در این دانست که زندگی خود را وقف نهادینه ساختن این ملاک ها کردند.

 

در بخش دیگری از این مراسم، محمد داوری، از فعالان جنبش سبز، با ارایه مقاله ای بر اساس کتاب "ناگفته هایی از انقلاب" نوشته مهندس سحابی، زندگی وی را از یدالله پدر تا عزت الله پسر یک تجربه ارزشمند تاریخی و راه گشا برای نسل امروز و فردا دانست و فعالیت جمعی، عقل گرایی و دوری از خشونت را مهم تدین توصیه های مهندس سحابی عنوان کرد. وی این ویژگی های سحابی را حاصل تجربه پانزده سال حبس و درک وقایع مهمی چون قیام سی تیر، کودتای 28 مرداد و انقلاب 57 دانست.

داوری در بخش دیگری از مقاله به طرح گلایه های مهندس سحابی از افراط و ارتجاع در سالهای نخست انقلاب پرداخت و حذف چپی ها و غیرمذهبی ها را از
مصادیق این افراط گری و ارتجاع دانست.

 

عماد بهاور، مسوول شاخه جوانان نهضت آزادی ایران، ضمن بیان خاطراتی از مهندس سحابی، توصیه های وی را راه گشا و انگیزه بخش فعالیت های دانشجویی
در دوره اصلاحات دانست.

بهاور همچنین با اشاره به حمایت ها و مشورت های مرحوم هدی صابر، او را شخصیتی پرتحرک و جذاب برای جوانان و الگویی برای خود در آغاز فعالیت های
سیاسی اش دانست.

 

این فعال جنبش سبز با بیان خاطراتی از روزهای آخر حیات هدی صابر در بند 350، برنامه ریزی و تاکید بر نظم و انظباط شخصی را از ویژگی های او
برشمرد و از تاکید او بر برنامه های آموزشی، مطالعه و ورزش سخن گفت.

 

این نشست با خواندن سرود ای ایران توسط حاضران پایان یافت.

نامه استادان بهایی از زندان رجایی شهر به فرهیختگان کشور

Posted: 12 Jun 2014 12:02 AM PDT

جرس: جمعی از استادان، مدیران و همکاران موسسه آموزش عالی علمی بهایی در نامه ای از زندان رجایی شهر خواستار توجه دانشگاهیان ، دانشجویان و دانش پژوهان ایرانی درباره وضعیت خود شده و خطاب به فرهیختگان ایران نوشتند :« سه سال پیش در در اقدامی سازمان یافته بیش از 35 مکان در چندین شهر مورد یورش مامورین قرار گرفت و تعدادی از مدیران و استادان و همکاران موسسه آموزش عالی علمی بهایی دستگیر و به اتهام فعالیت و تدریس و همکاری در این موسسه دانشگاهی محکوم به حبس های سنگین شده اند و اکنون ده نفر از این استادان در زندان رجایی شهر و سه نفر از آنها در بند زنان زندان اوین به سر می برند و عده دیگری نیز در نوبت اجرای احکام صادره و یا تشکیل دادگاه هستند. »

 

به گزارش جرس، آنها در این نامه تصریح کرده اند که محرومیت بخشی از جامعه ایران از دسترسی به حق تحصیل مانع رشد و پیشرفت کشور شده و خلاف قوانین بین المللی، حقوق بشر و حتی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که با صراحت تفتیش عقاید را ممنوع دانسته و تحصیل را حق هر ایرانی می داند.

 

متن نامه به شرح زیر است:

دانشگاهیان ، استادان ، دانشجویان و هموطنان مشتاق تحصیل

بی شک شما فرهیختگان، دانش پژوهان و علاقه مندان به تحصیل به خوبی به اهمیت و جایگاه علم و دانش به جهت کشف روابط بین اشیا و تحکیم بنیان اجتماع و ارتقا فرهنگ جامعه و تعالی ابنا بشر وقوف کامل دارید و با ما هم عقیده اید که در عالم انسانی منقبتی اعظم از علم متصور نیست و حتی افتخاری بالاتر از این نیست .که هر کدام از ما بتوانیم خدمتی در جهت آموزش و تعلیم افراد جامعه کرده و یا قدمی در جهت گسترش دانش بشری برداریم و حتی فضیلت تعلیم و تعلم از گذشته های دور مورد تمجید و تقدیر ملتهای مختلف بوده است .
اکنون در این عصر پر انوار علم و دانش که ثمرات تلاش های بزرگان این عرصه باعث روشنایی زمین و تسخیر آسمان شده است نفوسی به خاطر آموزش و تعلیم جوانان این مرز و بوم اسیر می شوند .ما امضا کنندگان این نامه مدتی است که به خاطر تدریس درسهای دانشگاهی و آموزش و همکاری در موسسه علمی بهایی ( ) در زندان به سر می بریم و بیش از هر زمان دیگری از این بی عدالتی و تبعیضی که بر ما روا داشته شده در حیرت هستیم .
سه سال پیش در تاریخ 1/ 3/ 90 در اقدامی سازمان یافته بیش از 35 مکان در چندین شهر مورد یورش مامورین قرار گرفت و تعدادی از مدیران و استادان و همکاران موسسه آموزش عالی علمی بهایی دستگیر و به اتهام فعالیت و تدریس و همکاری در این موسسه دانشگاهی محکوم به حبس های سنگین شده اند و اکنون ده نفر از این استادان در زندان رجایی شهر و سه نفر از آنها در بند زنان زندان اوین به سر می برند و عده دیگری نیز در نوبت اجرای احکام صادره و یا تشکیل دادگاه هستند .
این موسسه دانشگاهی در سال 1366 یعنی 27 سال پیش در نتیجه محرومیت جوانان بهایی ایران از ورود به دانشگاه های سراسری شکل گرفت تا شعله دانش در قلوب این جوانان محروم خاموش نشود .
این در حالی است که منشور بین المللی حقوق بشر ،حق تحصیل را از حقوق هر انسانی می داند و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز با صراحت تفتیش عقاید را ممنوع دانسته و تحصیل را حق هر ایرانی می داند حال جای بسی تعجب است که علیرغم این تصریحات در میثاق های ملی و بین المللی همچنان حقوق اولیه بهاییان برای تحصیل نقض می شود و هر اقدامی برای آموزش و تعلیم آنها با موانع جدی مواجه می شود .
سوال اساسی در اینجا این است که این تبعیض و محرومیت عده ای از شهروندان ایرانی از دسترسی به تحصیلات عالیه آیا به آبادانی مملکت عزیزمان کمک می کند ؟ رشد دانش بشری را بیشتر می کند ؟آیا این تبعیض ها مشکلات اقتصادی و فرهنگی اجتماع مان را حل می کند؟ آیا باعث فخر و مباهات ایران شده است ؟ آیا ایران را در عرصه های بین المللی ممتاز ساخته است ؟
مسلما با ما هم عقیده اید که علم و دانش همانند آفتاب و باران ، فیض عام است و یک موهبت الهی است و بایستی بروضیع و شریف و عالی و دانی یکسان و برابر اعطا شود و تعجب می کنیم باران رحمت و آفتاب عزت فقط بر نفوسی خاص از جامعه بباردو بتابد و جمعی دیگر محروم از آنها شوند .
بر این اساس اگر دست نیاز به سوی شما دراز شد که به کسی چیزی بیاموزید حتما دریغ نخواهید کرد و دانش را برای خود وعده ای خاص نگه نمی دارید .
آیا به نظر شما مردمی که در نهایت فقر امکانات و نبود فرصتهای برابر با شما تلاش می کنند که همگام با شما در عرصه علم و دانش گام بردارند و به پرورش جوانان این مرز و بوم به عنوان نیروی کارآمد در جهت سازندگی مملکت و سر افرازی کشور همت می گمارند ،آیا سزاوار است در امر تحصیل و تدریس این گونه مورد محرومیت و ممنوعیت و محکومیت قرار گیرند .
ما خادمان این نهضت علمی و دانشگاهی معتقدیم که شما مشتاقان علم و دانش نیز کرامت انسانی را پاس می دارید شرافت و منقبت علم را ارج می نهید تبعیض و بی عدالتی را مجاز نمی دانید. این مشتاقان آرزومندند شماهموطنان عزیز هم صدا و همگام با ما و همراه با یکدیگر کمک کنیم تا بذر پاک دانش را در قلبهای فرزندانمان بکاریم و شعله اشتیاق به تحصیل را در ضمیرشان روشن نگه داریم و عملا نشان دهیم که ایران زمین همچون تاریخ کهنش، مهد تمدن و علم و دانش است .

مسلما در عرصه علم و دانش چه شما که در دنیایی آزاد هستید و چه ما که در زندان به سر می بریم هر یک از ما رسالتی داریم و به خاطر فضیلت علم خواهان این هستیم که شما فرهیختگان با اعتراض به این تبعیض و بی عدالتی در جامعه زمینه های لازم را برای دسترسی به تحصیل برای تمامی آحاد جامعه فارغ از قوم و نژاد مذهب و عقیده مطابق منشور شهروندی مهیا کرده و فرصتهای برابر را برای همگان ایجاد کنند .

زندان رجایی شهر
-محمود بادوام
- کامران رحیمیان
-کیوان رحیمیان
-ریاض الله سبحانی
- فرهاد صدقی
-کامران مرتضایی
- فواد مقدم
-شاهین نگاری