جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


يورش گارد زندان ندامتگاه مركزي و از بين بردن بيرحمانه وسايل و مايحتاج زندانيان در خواب

Posted: 18 Jun 2014 10:06 AM PDT

جرس: بر اساس گزارش های رسیده، امروز ٢٨ خرداد ساعت ٧ صبح در حاليكه همه زندانيان خواب بودند گارد زندان با ٦٠ سرباز به سالن ٧ ندامتگاه مركزي كرج حمله كرد.

 

به گزارش جرس، در اين بازرسي كه حدود سه ساعت به طول انجاميد زندانيان به سالن هواخوري منتقل شده و مورد تفتيش بدني قرار گرفتند، و رفتار مامورین گارد زندان بگونه اي توهين آميز بود كه باعث اعتراض و ناراحتي زندانیان گردید. اما در برگشت زندانيان به اتاق هايشان با صحنه اي عجيب مواجه مي شوند كه اينبار مامورین وحشيانه تر از هميشه نه تنها تمامي وسايل آنها را زير پا لگد مال و شكسته و از بين برده اند، كه بالشت، پتو، و زير انداز ها، و حتي برخي لباسها را نیز تكه تكه كردند، و به عمد تمام ميوه ها و خوراكيهاي زندانيان را كه با هزينه خود و چند برابر قيمت از فروشگاه زندان به سختي و تنها براي گرسنه نماندن تهيه كرده بودند را تا اندازه اي خورده و بقيه را له نمودند.   

 

چند هفته قبل نیز، ماموران زندان اوین با حمله به بند 350 زندان اوین، زندانیان سیاسی را مورد ضرب و شتم و تحقیر و آزار قرار دادند.

 

 

آیت الله شبیری زنجانی: هر کاری که موجب تقویت گروههای تکفیری شود قطعا حرام است

Posted: 18 Jun 2014 09:48 AM PDT

جرس: در ادامه واکنش های مراجع شیعه نسبت به تحولات عراق و اقدامات گروههای تکفیری، آیت الله شبیری زنجانی، از مراجع تقلید شیعه نیز، طی پیامی هشدار داد: "بی شک هر کاری که موجب تقویت گروههای تکفیری شود قطعا حرام است."  

 

متن پیام آیت الله شبیری درباره مسائل اخیر عراق بدین شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم
"وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ"


اخبار حملات وحشیانه و هولناکی که این روزها، بر ملّت شریف و عزیز عراق وارد آمده است، دل هر انسانی را به درد می آورد، این گونه اقدامات ضد انسانی که توسط تروریست ها و گروهک های تکفیری انجام می گیرد با هیچ ملاک و معیار اسلامی و دینی، بلکه با هیچ معیار انسانی منطبق نیست.


شکل گیری این گروهها حاصل افراط جاهلان متعصّبی است که وحشیانه ترین جنایت ها و خشونت ها را تحت بیرق و شعار توحیدی مسلمانان (لا اله الا الله) به نمایش می گذارند و از این طریق چهره رحمانی اسلام را خشن جلوه داده و مانع از گسترش روزافزون این آیین توحیدی می گردند.


امروز بر ملت عراق و سایر مسلمانان اعم از شیعه و سنی لازم و فرض است تا با هوشیاری تمام، با همبستگی و اخوت اسلامی و وحدت کلمه همراه با پیروی از ارشادات مرجعیّت با اتخاذ روشی مناسب در مقابل این گروهها به مقابله برخیزند و از اختلاف و تفرقه به هر شکلی پرهیز کنند.


بی شک هر کاری که موجب تقویت گروههای تکفیری شود قطعا حرام است و تمام کسانی که در راه مقابله با این گروهها قدم برمی دارند نزد خداوند متعال مأجورند و نصرت الهی نیز برای ثابت قدمان در دین محقق است.

«والعاقبة للمتّقین»

توبیخ سه مدیر استانی به دلیل خسارات طوفان تهران

Posted: 18 Jun 2014 09:48 AM PDT

با تجهیزات فعلی امکان پیش‌بینی نبود
جرس: استاندار تهران در پی ارائه گزارش کمیته بررسی طوفان اخیر، ضمن توبیخ مدیران کل هواشناسی و بحران استان تهران و اعلام به شهردار تهران برای توبیخ رییس بحران شهر تهران، برای تجهیز سازمان هواشناسی و جبران خسارت حادثه دیدگان و جانباختگان این حادثه با هماهنگی شهرداری تهران دستور داد.

 

به گزارش فارس به نقل از به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، در پی دستور سید حسین هاشمی استاندار در جلسه بررسی طوفان تهران مقرر شد کارگروهی از خبرگان و مسئولین مستقیم مربوطه این موضوع را بررسی کنند و گزارش خود را به استاندار برای تصمیم‌گیری لازم ارایه کنند که نتایج کارگروه بررسی بحران امروز اعلام شد.

 

این کارگروه متشکل از کریمی معاون عمرانی استاندار تهران، احمدی گیوی رییس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، اکبرپور معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور، میرزایی معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی و کمالی مشاور وزارت راه در امور هواشناسی گزارش خود را در سه بخش مشخصات طوفان، امکان پیش بینی و عملکرد هواشناسی و اداره کل بحران و پیشنهادات برای آینده ارایه کرده است.

 

این گزارش در بخش نخست خود از طوفانی در ساعت 17:30 با سرعتی معادل 118 کیلومتر بر ساعت و به صورت محلی و همرفتی شدید در منطقه حدفاصل ساوه، قم، تهران خبر داده که منجر به ایجاد بادهای افقی قوی و با تغییرات تندی و بسیار زیاد در منطقه شده است.

 

در ادامه اعضای کمیته درباره پیش بینی‌پذیری این طوفان با توجه به بررسی اسناد و نکات کارشنایی و اینکه این حادثه از ابتدای راه‌اندازی هواشناسی یعنی در نیم قرن گذشته کشور بی سابقه بوده معتقدند، امکان پیش‌بینی طوفان با امکانات و شرایط موجود میسر نبوده و از سوی سازمان هواشناسی بویژه مدیرکل هواشناسی استان در حوزه پیش بینی قصوری رخ نداده است.

 

همچنین درباره سوابق این طوفان در کشورهای دیگر جهان و امکان پیش بینی آن نیز اشاره شده است که این سامانه در غالب نقاط جهان از جمله کشورهای پیشرفته برای مثال طوفان‎‌های اخیر آلمان، مسکو، اوکلاهما و فلوریدا اتفاق افتاده و پیش‌بینی های صادر شده در رابطه با این طوفان‌ها با اتفاق واقع شده متفاوت بوده است که غیرقابل پیش‌بنی بودن این سامانه‌ها را با توجه به امکانات و تجهیزات پیشرفته این کشورها نشان می‌دهد.

 

این گزارش می‌افزاید با عنایت به مستندات مبنی بر اعلام وضعیت جوی توسط اداره کل مدیریت بحران استان اقدامات لازم با امکانات موجود به موقع صورت پذیرفته و نیز لازم است که با راه‌اندازی سامانه اطلاع رسانی سریع و گزارش مردمی در بحرانهای بعدی موثر تر عمل کرد.

 

این گزارش در حوزه آموزشهای شهروندی و امدادرسانی‌های شهروندی به ضرورت توجه ویژه به آموزشهای عمومی از طریق رسانه، جراید، آموزش و پرورش و علی‌الخصوص سیما بواسطه خود امدادی و آمادگی مقابل مخاطرات طبیعی اشاره و بر برنامه‌ریزی دقیق و مدونی در جمع مرتفع نمودن این موضوع با همکاری دستگاههای تخصصی و حوزه امداد و نجات تاکید ویژه دارد.

 

اعضای کمیته در بخش دیگری از گزارش خود در راستای اقدامات پیشگیرانه و پرهیز از حوادث مشابه پیشنهاداتی برای قرار گرفتن در اولویت برنامه‌های آتی نیز ارایه کردند.

 

هماهنگی و ارتقاء سطح ورود مسئولین و نیروهای واکنش سریع، آموزش در کنار ارتقاء‌تجهیزات و امکانات لازم در سازمانهای مربوط، اصلاح ساختار سازمانی حوزه مدیریت بحران و دستگاههای درگیر در پایتخت، تقویت امکانات و سامانه‌های ارتباطی اداره کل مدیریت بحران استان و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، نظارت پیوسته و دقیق در اجرای آئین نامه ها و زیرساخت های شهری، ارتقاء سطح استانداردهای کمی و کیفی موجود، ضرورت توجه به تأمین منابع اعتباری به منظور ارتقاء تجهیزات، امکانات سازمان هواشناسی کشور مطابق با استانداردها بین المللی و سطح علمی روز دنیا مجموعه پیشنهادات اعضای این کمیته به استاندار تهران است.

 

همچنین استاندار تهران در پی این گزارش در پی نوشتی ضمن توبیخ مدیران کل هواشناسی و بحران استان تهران و اعلام به شهردار تهران برای توبیخ رییس بحران شهر تهران نسبت به اطلاع به وزیر راه و شهرسازی برای ایجاد امکان تجهیز سازمان هواشناسی، اطلاع رسانی محتوای آن به مردم و جبران خسارت حادثه دیدگان و جانباختگان با هماهنگی شهرداری تهران دستور داد.

 

بند ۳۵۰ به رستوران تبدیل می‌شود/ احتمال مصادره امکاناتی که با هزینه زندانیان تهیه شده

Posted: 18 Jun 2014 09:19 AM PDT

جرس: مسئولان زندان اوین قصد دارند بند ۳۵۰ این زندان را به رستورانی برای خود و همکارانشان تبدیل کنند و بدین ترتیب اموال و امکاناتی را که در طول سالیان از سوی زندانیان سیاسی و با کمک خانواده آنها تهیه شده، مصادره کنند یا از بین ببرند.

 

به گزارش کلمه، پس از تهاجم خونین ۲۸ فروردین که منجر به مضروب و مجروح شدن تعدادی از زندانیان بند ۳۵۰ شد، خبرها و گمانه زنی های متعددی در مورد تصمیم جدید مسئولان برای تخلیه بند امنیتی اوین و انتقال کلیه زندانیان این بند به سایر بندهای زندان اوین و سایر زندان ها و در میان زندانیان عادی به گوش می رسد.

بر اساس این گزارش اخیرا برخی مسئولان تصمیم گرفته اند که پس از تخلیه این بند که آن را یک نقطه ضعف امنیت ملی تلقی می کنند و امکانات آن طی سال های گذشته توسط زندانیان تامین شده است را به رستوران مدیران و کارکنان زندان بدل کنند و محل فعلی رستوران زندان را نیز به بخش اداری الحاق نمایند.

 

طی قریب پنج سال گذشته زندانیان سیاسی به مرور و با صرف هزینه های گزاف امکانات اولیه ای مانند کولر، تلویزیون، پنجره و …. را برای این ساختمان در شرف پنجاه سالگی تامین کرده که با هیچ توجیه شرعی و قانونی نمی توان اقدام به مصادره این اقلام کرد.

 

بر اساس این گزارش، پس از پنجشنبه سیاه در بند ۳۵۰ در ۲۸ فروردین سال جاری، روند انتقال و تبعید زندانیان بند ۳۵۰ شدت یافته به شکلی که طی این مدت بیش از ۲۰ نفر از این بند خارج و ۳۵۰ علی رغم ورود تعدادی از زندانیان سیاسی به زندان اوین هیچ پذیرش جدیدی نداشته است. 

گزارشگران بدون مرز: ‌آزادی اطلاع رسانی در ایران همچنان پایمال می‌شود

Posted: 18 Jun 2014 09:19 AM PDT

جرس: یک‌سال پس از انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری اسلامی ایران، در ٢٤ خرداد ١٣٩٢ گزارش‌گران بدون مرز، عدم پیشرفت در عرصه آزادی اطلاع رسانی و وضعیت غیر قابل پذیرش روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران زندانی را تقبیح و نگرانی عمیق خود را در باره وضعیت آزادی اطلاع رسانی و روزنامه‌نگاران و شهروند وب نگاران زندانی اعلام می کند.  
گزارش‌گران بدون مرز در بیانیه مطبوعاتی که در تاریخ ٢٨ خرداد ١٣٩٢ منتشر کرد، نسبت « به آزادی روزنامه‌نگاران و وب‌نگار زندانی» ابراز امیدوری کرده بود. در این اطلاعیه خطاب به رئیس جمهور منتخب نوشته شده بود: «شما در کارزارهای انتخاباتی خود به گشایش در عرصه آزادی بیان و رسانه‌ها و آزادی زندانیان سیاسی تاکید داشتید. این وعده‌ها یکی از اصلی‌ترین دلایل حمایت گسترده تحول خواهان ایران به ویژه زنان و جوانان از شما بود. امروز بر شماست که وفای به عهد کنید و وعده‌ها را تحقق بخشید.»
یک سال بعد، گزارش‌گران بدون مرز با کمال تأسف و نگرانی باید داوری خوددر اطلاعیه ٢٨ آبان ١٣٩٢ در باره‌ی ۱۰۰ روز ریاست جمهوری حسن روحانی، را تأیید کند که هیچ پیشرفتی قابل ملاحظه‌ای در عرصه آزادی اطلاع رسانی روی نداده است
ایران همچنان با ٥٨ روزنامه‌نگار و شهروند وب‌نگار زندانی یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه ای است. ٢٥ تن از این تعداد در فاصله یک سال گذشته بازداشت و زندانی شده‌اند. در همین زمان ١٤ رسانه نیز به شکل موقت یا دائم توقیف شده‌اند. موج بازداشت فعالان رسانه‌ای که در پی سرکوب اعتراض‌های مردمی به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد به ریاست جمهوری در انتخابات مورد مناقشه ٢٢ خرداد ١٣٨٨ آغاز شده بود، هنوز ادامه دارد. برخی از زندانیانی که در سال ١٣٨٨ بازداشت شده‌اند همچنان در زندان بسر می‌برند. از این میان کیوان صمیمی بهبهانی، احمد زیدآبادی، بهمن احمدی امویی، مسعود باستانی،مهدی محمودیان، سعید متین‌پور،حشمت‌الله طبرزدی،محمد داوری، سخی ریگی، حسین رونقی ملکی، را می‌توان نام برد، که به محکومیت‌هایی از شش تا بیست سال زندان محکوم شده‌اند.
رضا معینی مسوول بخش افغانستان و ایران، گزارش‌گران بدون مرز،در این باره گفت: "در ایران تا زمانی که بازداشت نظامند روزنامه‌نگاران از سوی مسوولان ادامه دارد، تضمین آزادی اطلاع رسانی ناممکن است. دستگاه قضایی که تحت امر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی قرار دارد، تهاجم خود را به آزادی اطلاع رسانی تشدید کرده است. در یک سال گذشته بیش از ٥٠ فعال رسانه‌ای احضار و بازجویی شده‌اند. به فشارهای اقتصادی و اداری که رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران مستقل متحمل می‌شوند، اینک آزارهای قضایی روزمره نیز افزوده شده است. حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور مسئول تضمین اجرای قانون اساسی است،اگر با این سرکوب‌ها مخالف است، باید به این اقدام‌ها خلاف قانون اساسی پایان دهد."
 
آزارهای قضایی زنجیره‌ای
صبا آذریپک روزنامه‌نگار ماه‌نامه تجارت فردا و روزنامه اعتماد، در تاریخ ٧ خرداد ١٣٩٣در محل کارش در تهران توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. خانواده وی همچنان از علت و محل بازداشت این روزنامه‌نگار بی‌اطلاع‌ است.
سراج میردامادی همکار بسیاری از رسانه‌ها از این میان روزنامه توقیف شده حیات نو و رادیو زمانه در تاریخ شنبه ٢٠ اردیبهشت پس از احضار به دادستانی اوین بازداشت شد. این روزنامه‌نگار با اعمال نفوذ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به شکل غیرقانونی در زندان نگاهداری می‌شود.
نرگس محمدی، روزنامه‌نگار و سخن‌گوی کانون مدافعان حقوق بشر که در تاریخ ١٠ مرداد ١٣٩١ با سپردن ٦٠٠ میلیون وثیقه برای مرخصی درمانی از زندان خارج شده بود، در تاریخ ١١ خرداد ١٣٩٣ از سوی دادسرای مستقر در زندان اوین احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. بازجویان دادسرا به وی اعلام کردند که ممنوع خروج است. وی در تاریخ ٢ اردیبهشت ١٣٩١، در زنجان بازداشت و به زندان اوین و سپس در تاریخ ٢٧ اردیبهشت ماه، به زندان شهر زنجان انتقال داده شد. نرگس محمدی که به شدت بیمار بود در تاریخ ١٩ تیرماه به بیمارستان ولی عصر شهر زنجان منتقل شد.
مهناز محمدی خبرنگار و مستندساز که در دادگاهی ناعادلانه به پنج سال زندان محکوم شده بود، در تاریخ ١٧ خرداد روانه زندان اوین شد. این فیلم‌ساز جوان بیمار است و نیاز به درمان در بیرون از زندان دارد. در این بارهانجمن فرانسوی تهیه کنندگان فیلم در تاریخ ٢٦ خرداد ماه با انتشار طوماری با امضای ٥٠٠ نفر ، از این میان چهره‌هایی چون گوستاو گاوراس، برتراند تاورنیه، و رئیس فستیوال کن، ژیل جکوب خواهان آزادی مهناز محمدی شدند.
وضعیت این چهار فعال رسانه‌ای، نمونه‌‌ای بارز آزار و بی‌عدالتی هر روز‌ه‌ی، دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی علیه روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران است.

 

همکاری ایران و آمریکا هرگز اتفاق نمی‌افتد/ سپاه اقدامات جدی برای اصلاح رسانه‌‌هایش انجام داده

Posted: 18 Jun 2014 09:19 AM PDT

رئیس ستادکل نیروهای مسلح
جرس: رئیس ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به مسائل مطرح شده درباره همکاری ایران و آمریکا در برخورد با داعش، گفت: همکاری ایران و آمریکا هرگز اتفاق نخواهد افتاد و اصلاً معنا ندارد.

 

به گزارش ایسنا، پاسدار حسن فیروزآبادی که برای شرکت در مراسم ختم پدر همسر سردار جعفری در مسجد قدس حضور یافته بود،‌ در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار کرد: گروهک تروریستی داعش خودش تخم دو زرده‌ای است که خانم کلینتون آن را در منطقه کاشت.

وی افزود: آمریکا با جمع کردن کشورهایی به اسم دوستان سوریه، پول‌هایی جمع کرد و زمینه‌سازی کرد تا تکفیری‌ها بتوانند جوان‌های بی‌اطلاع مسلمان را به سمت منطقه بکشاند و تحت کنترل فرماندهان بعثی و فرار کرده از ارتش عراق قرار دهد؛ کسانی که در گذشته در جنگ شکست خورده‌اند و اکنون جوانان 18 تا 20 ساله را با پول برخی از کشورهای منطقه بسیج کرده‌اند.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح افزود: طرح داعش یک طرح اسرائیلی - آمریکایی است و جهت ایجاد حاشیه امن برای صهیونیست‌ها در منطقه است. حرکت اخیر آنها در واقع عکس‌العملی بود به پیروزی بشار اسد و حضور عظیم مردم سوریه در انتخابات و همین‌طور پیروزی انقلابیون در عراق که اکثریت کرسی‌های مجلس را توانستند بدست آورند.

فیروزآبادی تصریح کرد:‌ البته آنچه از سوی داعش انجام شده، یک عملیات شجاعانه نیست، بلکه سازشی است که از قبل طراحی شده و منجر به این شد که وقتی آنها وارد مرزهای نینوا شدند مقامات وابسته به آنها سلاح‌ها را زمین گذاشتند و نینوا را به داعش تحویل دادند و نیروهای جوان نیز از آن جهت که تفکر حاکم بر داعش تفکر جاهلیت بنی‌امیه است و خودشان هم به این افتخار می‌کنند با همین تفکر با مسلمین برخورد می‌کنند.

وی با بیان اینکه "روش جنگی داعش هوچی‌گری است نه جنگ"، خاطرنشان کرد: آنها با تحریک کردن برخی افراد و استفاده از خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف، هو و جنجال می‌کنند و می‌گویند چه کردیم و اینجا و آنجا را گرفتیم و در مردم ترس و وحشت ایجاد می‌کنند. این حرکت نسنجیده و از روی عصبانیت داعش موجب شد که رهبران مذهبی و رهبران سیاسی عراق و ملت عراق متحد شوند و توانستند اختلافات جزئی را کنار بگذارند.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح ادامه داد: ملت عراق برای ایستادن در برابر جریانی که از سوی آمریکا و اسرائیل حمایت می‌شود و سلاح‌های زیادی در اختیارشان است نیاز به سرمایه‌گذاری قوی انسانی و معنوی دارد.

وی در پاسخ به اینکه "آیا از سوی ایران نیروهایی به عراق اعزام شده‌اند یا نه؟" گفت: از ایران نیرویی اعزام نمی‌شود و نیازی هم نیست. پس از حکم جهادی که از سوی آیت‌الله سیستانی اعلام شد و رهبر اهل سنت نیز اعلام کرد که رهبر ما آیت‌الله سیستانی است، مردم برای پیوستن به ارتش عراق هجوم آوردند و اکنون نیروها به سه دسته تقسیم می‌شوند؛ نیروهایی که برای جنگ با داعش اعزام می‌شوند، نیروهایی که برای آموزش فرستاده می‌شوند و نیروهایی که به آنها گفته‌اند به خانه‌هایتان بروید و اگر نیازی شد صدایتان می‌کنیم.

فیروزآبادی در برابر پرسشی درباره تذکر اخیرش به رسانه‌های وابسته به نیروهای مسلح، و این پرسش که "تذکر شما به کدامیک از رسانه‌ها بود؟"، پاسخ داد: من تنها به رسانه‌های نیروهای مسلح تذکر ندادم بلکه به همه رسانه‌ها تذکر دادم و بحث من بحث راهبردی بود که رسانه‌ها نگاه راهبردی داشته باشند و اصول اصلی نظام و انقلاب را تحت تعقیب قرار دهند. مقام معظم رهبری نیز در 14 خرداد بر این مسأله تاکید فرمودند.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پایان اظهار کرد: من به خاطر اینکه نگویند سیاسی صحبت کرده‌ام، رسانه‌های نیروهای مسلح را هم گفتم که اگر تخلفاتی دارند، رفع نکنند، برخورد می‌کنیم اما خوشبختانه پس از این تذکر مقامات سپاه اقدامات جدی برای اصلاح امور رسانه‌ای انجام دادند و من راضی‌ام.

درخواست رسمی دولت عراق از آمریکا برای حمله هوایی به داعش

Posted: 18 Jun 2014 09:19 AM PDT

+ گزارش تصویری لحظه شمار بحران عراق
جرس: وزیر خارجه عراق اعلام کرد که بغداد رسما از آمریکا خواسته است تا حملات هوایی علیه نیروهای داعش انجام دهد. همزمان گزارش ها حاکی از آن است که درگیری ها بر سر تصرف بزرگترین پالایشگاه نفت عراق همچنان ادامه دارد. 

به گزارش ایرنا، وزیر خارجه عراق اعلام کرد که بغداد رسما از آمریکا خواسته است تا حملات هوایی علیه نیروهای داعش انجام دهد.

هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق در سخنانی با اعلام این خبر گفت: احتمال همه چیز از جمله درخواست از ایران برای ورود به تحولات کنونی وجود دارد و در رابطه با بحران کشور هیچ گزینه‌ای منتفی نیست.

وی گفت: راه حل نظامی تنها راه برای حل بحران عراق نیست اما ما از آمریکا رسما درخواست کرده‌ایم که به حملات هوایی علیه شبه نظامیان داعش دست بزند.

وزیر خارجه عراق در عین حال تاکید کرد که بغداد از عربستان نیز خواسته است تا علمای خود را مجاب کند فتواهایی در حرام شمردن جنگیدن در کنار القاعده صادر کنند.

حمله نیروهای داعش به بزرگ‌ترین پالایشگاه عراق

به گزارش رادیو فردا، ارتش عراق روز چهارشنبه ۲۸ خرداد اعلام کرد که موفق به عقب راندن نيروهای داعش از شهر بیجی شده است. پالايشگاه بيجی بزرگترين پالايشگاه عراق، واقع در این شهر است.

پیشتر خبرگزاری رويترز به نقل از مسئولان اين پالايشگاه خبرداده بود که نيروهای داعش حدود ۷۵ درصد از پالايشگاه بيجی از جمله واحدهای توليد را تصرف کرده بودند.

نوری مالکی، نخست وزیر عراق، روز چهارشنبه در پیامی تلویزیونی، از قبایل عراق خواست تا از «قاتلان و جنایتکاران» حمایت نکنند.

در پی پيشروی‌های اخير  داعش در عراق، حسن روحانی، ریيس جمهوری ايران، روز چهارشنبه ۲۸ خرداد هشدار داد که ايران برای حفاظت از اماکن مقدس شيعيان در عراق «از هيچ کوششی دريغ نخواهد کرد.»

به گزارش ايرنا، حسن روحانی که در لرستان سخن می‌گفت با اشاره به آرامگاه‌های امامان شيعه در کربلا، نجف، کاظمين و سامرا نسبت به امنيت اين اماکن خطاب به کسانی که او از آنان با عنوان «ابرقدرت‌ها، مزدوران، آدم‌کشان و تروريست‌ها» ياد کرد هشدار داد.

در حالی که ايران از حاميان حکومت عراق به شمار می‌رود٬ عربستان و قطر حکومت نوری مالکی را در ايجاد بحران در عراق مقصر دانسته و اين تنش را ناشی از «فرقه‌گرايی» حکومت شيعه عراق می‌دانند. 

لحظه شمار بحران:   

چهارشنبه:

20:35:درخواست رسمی عراق از آمریکا برای حمله هوایی به داعش/امارات سفیر خود در بغداد را فرا خواند
هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق با مقرن بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان حوادث منطقه را مورد رایزنی قرار داد. وزیر خارجه عراق در سخنانی در نشست سازمان همکاری اسلامی در جده گفت: بیشتر گروههای مسلح داعشی از سوریه به عراق آمده اند و این موضوعی بود که ما قبلا درباره آن هشدار داده بودیم.
وی بیان کرد: عراق به طور رسمی از آمریکا برای انجام حملات هوایی به مراکز داعش درخواست کمک کرده است. هر چیزی حتی درخواست دخالت ایران برای حل بحران و پایان حضور داعش وجود دارد.
20:00:رئیس سنا آمریکا:مخالف مداخله نظامی آمریکا در عراق هستیم
هری رید امروز چهارشنبه تاکید کرد که آمریکایی ها نباید اقدام محافظه کاران را بر اساس آن نیروهای آمریکایی را درگیر جنگ عراق کرد و  از آن به عنوان "بزرگترین اشتباه سیاست خارجی در تاریخ این کشور یاد می شود" نادیده گرفت.
19:34:استقرار نیروهای ویژه در بغداد/ورود ناگهانی معاون دبیر کل اتحادیه میهنی به کرکوک
سمیر الشویلی مشاور رسانه ای دستگاه مبارزه با تروریسم از استقرار نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم در بغداد پایتخت عراق برای مقابله و دفع هر اقدام یا حمله تروریستی خبر داد.
وی افزود: این نیروها در خارج از کشور آموزش دیده اند و اخیرا به عراق بازگشته اند. این نیروها وظیفه تامین امنیت بغداد در برابر تهاجمات تروریستی را بر عهده خواهند داشت. تعداد دیگری از این گروهها در استانهای عراق سرگرم نبرد با تروریسم هستند.
16:32:خضیر الخزاعی:زمام امور در دست ارتش عراق است/ کشور نیازمند وحدت است
خضیر الخزاعی معاون رئیس جمهوری عراق امروز در دیدار با "جرج بوستن" معاون نماینده سازمان ملل متحد در عراق دیدار کرد. در این دیدار بر نقش حمایتی سازمان ملل متحد از عراق در مبارزه با تروریسم و گروه های مسلح تاکید شد.

معاون رئیس جمهوری عراق اظهار داشت: ارتش عراق اکنون زمام امور را به دست گرفته است و در حال حاضر آماده حمله به مناطق تحت اشغال گروه های مسلح دارد.
16:11:نیروهای داوطلب مردمی ستونهای محکم ارتش هستند/ حوادث عراق توطئه ای منطقه ای است
نوری المالکی" نخست وزیر عراق امروز(چهارشنبه) در سخنرانی هفتگی خود با اشاره به بحران به وجود آمده در عراق گفت: آنچه که هم اکنون در عراق در جریان است حاصل یک توطئه چینی با مشارکت برخی گروههای سیاسی در منطقه است.
وی با اشاره به اعلام آمادگی جمع کثیری از مردم عراق برای مقابله با داعش در پاسخ به فتاوای مراجع دینی، اظهار داشت: داوطلبانی که برای نبرد با داعش اعلام آمادگی کرده اند فقط از شیعیان نیستند و این منصفانه نیست که کسی بگوید تنها شیعیان برای مبارزه با داعش اعلام آمادگی کرده اند.
14:15:سرلشگر ابوالولید: تلعفر مقدمه پاکسازی تمام مناطق موصل از لوث داعش خواهد بود
سرلشگر ابوالولید فرمانده یگان عملیات نظامی در تلعفر، تروریستهای تکفیری داعش را به نابودی کامل تهدید کرد و گفت تلعفر نوک سرنیزه(نقطه شروع) برای پاکسازی تمام مناطق موصل خواهد بود.

وی افزود کمکهای نظامی که وارد تلعفر شد، برای پاکسازی شهر و مناطق دیگر از وجود تروریستهای بزدل داعش کافی خواهد بود.
13:58:فرار گسترده تروریستها از میدان نبرد در صلاح الدین، دیالی و تلعفر/تکفیریها لباس زنانه بر تن کردند
منابع موثق در عراق از فرار گسترده اعضای گروه تروریستی داعش از میدانهای نبرد پس از رویارویی با یگانهای ارتش عراق و نیروهای عشایر و و مردمی خبر می دهند.
بنابراین گزارش، تروریستها با مشاهده موج عظیم نیروهای ارتش عراق با توجه به عدم توان مقابله با آنها، مجبور به فرار گسترده از میدانهای نبرد در مناطقی از استانهای صلاح الدین ، دیالی و شهر تلعفر شده اند.
13:47:هلاکت 250 تروریست داعش در منطقه الصقلاویه
نیروهای امنیتی عراق امروز منطقه الصقلاویه را تحت کنترل خود درآوردند و 250 تروریست را به هلاکت رساندند. منطقه الصقلاویه در شمال غرب فلوجه واقع است.
13:16:اوباما: هنوز برای حمله هوایی به عراق زود است
"باراک اوباما" در ساعات پایانی شب گذشته بار دیگر با انجام حمله هوایی به مواضع داعش در عراق مخالفت کرد. به گفته مقامات کاخ سفید، دلیل مخالفت اوباما با این اقدام آن است که آمریکا هنوز اطلاعات دقیقی در مورد مواضع داعش در عراق ندارد. 
رئیس جمهور آمریکا در حالی با حمله هوایی به عراق مخالفت می کند که روز دوشنبه از اعزام 275 نیروی ویژه به این کشور برای دفاع از سفارت آمریکا در بغداد خبر داده بود. علاوه بر آن ناو هوایپمابر یو اس اس جرج بوش نیز طی روزهای گذشته وارد خلیج فارس شده تا برای حمله احتمالی به عراق آماده باشد.
12:40:تعطیلی پالایشگاه بیجی و ربوده شدن60 کارگر/آمادگی یگان کماندویی برای آغاز جنگ خیابانی در موصل
گروه تروریستی داعش امروز با استفاده از گلوله های خمپاره، پالایشگاه نفتی بیجی (بزرگترین پالایشگاه نفتی عراق) را هدف حمله قرار داد.
این حملات باعث تعطیلی بزرگترین پالایشگاه نفتی بیجی و توقف فعالیتهای نفتی در آن شده است.
12:18:خیابانهای تلعفر مملو از اجساد و اسیران داعش/هلاکت تروریست چچنی در شمال بعقوبه
یک منبع امنیتی عراق با اشاره به مبارزه مردم و نیروهای امنیتی با تروریستهای داعش و پاکسازی بخش اعظم شهر تلعفر اعلام کرد دهها نفر از تروریستهای داعش دستگیر شدند و خیابانها و کوچه های این شهر هم مملو از اجساد آنهاست.
11:57:حمایت صریح آمریکا از عربستان در مقابل دولت عراق
"جین ساکی" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی به اظهارات اخیر دولت عراق در خصوص حمایت عربستان از تروریسم اشاره و بیان اظهارات مذکور را از سوی دولت مالکی محکوم کرد.
ساکی مدعی شد: بیان اظهارات فوق با منافع مردم عراق منافات دارد.
این در حالی است که مقامات عراقی با استناد به اسناد و مدارک موجود بارها بر حمایت عربستان از تروریسم در این کشور تأکید کرده اند.
11:12:هلاکت 15 تروریست در مرز نینوا و سوریه/اعزام 500 داوطلب مقابله با داعش به شمال بابل
نیروهای امنیتی عراق امروز طی عملیاتی 15 تروریست داعش را در مرزهای مشترک استان نینوا و سوریه به هلاکت رساندند. در جریان این عملیات همچنین 100 دستگاه خودروی گروه داعش منهدم شد.
سومریه نیوز نیز به نقل از "سعد حربیه" فرمانده عملیات استان بابل اعلام کرد که یک گروه از افراد داوطلب شامل 500 نفر برای دفاع از منطقه "البحیرات" در شمال استان بابل وارد این منطقه شده اند.
۱۰:۱۹ تدابیر امنیتی شدید استان الدیوانیه در مرزهای مشترک با عربستان سعودی
فرمانده پلیس استان الدیوانیه از تدابیر امنیتی شدید در مرزهای مشترک با عربستان سعودی خبر داد.
عبدالجلیل الاسدی فرمانده پلیس استان الدیوانیه اظهار داشت: استانداری الدیوانیه اقدامات امنیتی شدیدی را در مرزهای مشترک با عربستان اتخاذ کرده است.
۰۹:۵۸ هلاکت 50 تروریست داعش در کرکوک
رسانه های عراقی از هلاکت 50 نفر از اعضای گروه تروریستی داعش در کرکوک خبر دادند.
یک منبع امنیتی در استان کرکوک شب گذشته اعلام کرد که 50 نفر از اعضای تروریستی گروه داعش در درگیری با نیروهای پیشمرگ در شهر کرکوک به هلاکت رسیدند.
۰۹:۳۴ طرح استراتژیک بزرگ برای دفاع از استان دیاله عراق
شورای استانداری دیاله از یک طرح استراتژیک بزرگ برای دفاع از این استان عراق خبر داد
۰۹:۲۶ نشست رهبران سیاسی عراق/خطر تروریسم تمام منطقه و جهان را تهدید می کند
رهبران سیاسی عراق در نشستی که شب گذشته برگزار کردند، خواستار حمایت منطقه ای و بین المللی از عراق در جنگ با خطر تروریسمی شدند که منطقه و تمام جهان را تهدید می کند.
۰۹:۱۹ نوری المالکی شماری از فرماندهان امنیتی استان نینوا را برکنار کرد
نوری المالکی نخست وزیر عراق شماری از فرماندهان امنیتی استان نینوا را برکنار کرد. "مهدی الغراوی" فرمانده عملیات استان نینوا و عبدالرحمان حنظل مهدی  معاون وی و حسن عبدالرزاق الغازی رئیس ستاد نیروهای استان نینوا از جمله این افراد هستند.
9:19:نوری المالکی شماری از فرماندهان امنیتی استان نینوا را برکنار کرد
نوری المالکی نخست وزیر عراق شب گذشته شماری از فرماندهان امنیتی استان نینوا را برکنار کرد. "مهدی الغراوی" فرمانده عملیات استان نینوا و عبدالرحمان حنظل مهدی  معاون وی و حسن عبدالرزاق الغازی رئیس ستاد نیروهای استان نینوا از جمله این افراد هستند.
ایست بازرسی داعش در اطراف شهر موصل عراق
تحولات عراق:


- داعش همچنان شهرهای تکریت و موصل مرکز استان های صلاح الدین و نینوا را در کنترل خود دارد. موصل و تکریت به ترتیب 350 و 150 کیلومتر با بغداد فاصله دارند.

- درگیری ها میان داعش و ارتش در استان های دیاله (مرزی با ایران)، صلاح الدین، و الانبار ادامه دارد.

- حرکت آوارگان عراقی از شهرهای محل درگیری و نا امن به سمت مناطق امن به ویژه کردستان عراق ادامه دارد.

- بالگردهای ارتش عراق مناطق محل استقرار داعش در شمال بغداد را بمباران کردند.

- افراط گرایان اسلامی از جمله داعش توانستند گذرگاه مرزی قائم در مرز عراق و سوریه را اشغال کنند. این اقدام پس از عقب نشینی ارتش و پلیس عراق صورت گرفت.

پالایشگاه بیجی بزرگترین پالایشگاه نفت عراق
تحولات عراق:


- یک مقام مسؤول در پالایشگاه بیجی عراق به رویترز گفت: نیروهای داعش توانستند 75 درصد پالایشگاه نفت بیجی عراق را تصرف کنند. بیجی، بزرگترین پالایشگاه نفت عراق است. این پالایشگاه به دنبال حملات افراط گرایان اسلامی تعطیل شد. 

پالایشگاه بیجی 200 کیلومتر با بغداد فاصله دارد و بخش زیادی از نیاز استان های عراق به بنزین و سایر فرآوده های نفتی را تامین می کند. پالایشگاه بیجی ظرفیت پالایش روزانه 600 هزار بشکه نفت خام را دارد.

نیروهای داعش در خیابان های موصل عراق
تحولات عراق:


- درگیری های شدید در بعقوبه واقع در 60 کیلومتری بغداد در جریان است. داعش توانست مناطقی از شهر بعقوبه را اشغال کند اما با تلاش ارتش عراق، این مناطق پس گرفته شد. در این درگیری ها، 44 نفر کشته شدند.

- ارتش عراق در حال کسب آمادگی برای حمله به شهرک سلیمان بیک در استان صلاح الدین برای پس گرفتن آن از اشغال داعش است.

- سخنگوی ارتش عراق اعلام کرد: نیروهای مسلح عراق 280 شورشی مسلح را در مناطق مختلف کشته اند. هواپیماهای ارتش هم اهدافی را در شمال فلوجه، استان نینوا و صلاح الدین مورد هدف قرار دادند.

- شماری از افراد ناراضی و مخالف دولت نوری مالکی نخست وزیر عراق در جبهه داعش در حال جنگ با ارتش هستند. 

اعلام آمادگی داوطلبان عراقی برای مشارکت در جنگ با داعش
تحولات عراق:


- داعش روز سه شنبه گذشته حدود 60 کارگر خارجی از جمله 15 شهروند ترکیه را دستگیر کرد. این افراد به هنگام فرار از مناطق بحرانی در شمال عراق، به دام داعش افتاده اند.

شماری از افراد پاکستانی، ترکمنستان و نپال هم در میان افراد دستگیر شده حضور دارند. داعش قبل از این هم با اشغال کنسولگری ترکیه در موصل، 49 شهروند ترکیه از جمله کنسول این کشور را همزمان با 31 راننده اهل ترکیه دستگیر کرده بودند.

اعلام آمادگی داوطلبان عراقی برای مشارکت در جنگ با داعش
تحولات عراق:
 

 

 

 

کسانی که دلواپس عرصه فرهنگی هستند بهترست ابتدا یقه صداوسیما، سازمان تبلیغات و شهرداریها را بگیرند

Posted: 18 Jun 2014 04:03 AM PDT

فاضل میبدی
جرس: یک استاد حوزه و دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: روحانی در راستای شعارهایش تلاش و در آن راستا حرکت هم کرده است اما جاده پیشروی دولت پر سنگلاخ و همراه با فراز و نشیب بوده که با سنگ‌اندازی‌های فراوان هم روبه‌رو شده است که این موجب شده تا روند تحقق شعارها، کمی با کندی همراه شود.

 

محمدتقی فاضل میبدی در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص سالگرد انتخابات ۲۴ گفت: من فکر می‌کنم انتخابات ۲۴ خرداد، تکرار دوم خرداد در تاریخ سیاسی کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود.

 

وی با بیان اینکه رای مردم به حسن روحانی هم جنبه سلبی و هم جنبه ایجابی داشت، تصریح کرد: جنبه سلبی رای مردم به آقای روحانی، این بود که مردم به روندی که در ۸ سال گذشته وجود داشت، “نه” گفتند و دیگر دوست نداشتند تا شعارهای بی‌سرانجام، وعده‌های نافرجام و افراطی‌گیری در داخل و تندروی و کنجکاوی در خارج، چپاول و اختلاس اموال بیت‌المال و تحریم ادامه یابد.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: جنبه ایجابی رای مردم به آقای روحانی این بود که به هرحال مردم مطالبات و درخواست‌هایی داشتند که در شعارها و وعده‌های آقای روحانی متبلور شده بود.

 

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال که آیا دولت در راستای تحقق شعارهای اقدام کرده است؟، اظهار داشت: آقای روحانی در راستای شعارهای تلاش کرده و در آن راستا هم حرکت کرده است اما جاده پیشروی دولت پر سنگلاخ و همراه با فراز و نشیب بوده که با سنگ‌اندازی‌های فراوان هم روبه‌رو شده است که این موجب شده تا روند تحقق شعارها، کمی با کندی همراه شود.

 

فاضل میبدی در ادامه به سنگ‌اندازی‌ها در عرصه سیاست خارجی اشاره کرد و افزود: دولت روحانی از ابتدای کار خویش به درستی به عرصه سیاست خارجی توجه‌ای ویژه کرد و فرد کاردانی مانند آقای ظریف را بر سرکار آورد که سعی می‌کنند تا تحریم‌ها را حل و عزت را به پاسپورت ایرانی بازگردانند.

 

وی با بیان اینکه کسانی که می‌گویند در تحریم‌ها و مشکلات نیز می‌توان زندگی کرد، همه مردم را نمی‌بینند، ابراز داشت: متاسفانه در سال‌های گذشته، تحریم‌ها مشکلات بسیاری را برای مردم به وجود آورد به طوری چرخ‌های زندگی مردم به سختی می‌چرخید و این مسائل، موجب به سختی افتادن مردم شده بود.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه سنگ‌اندازان به جای انتقاد، انتقام‌گیری می‌گیرند، خاطرنشان کرد: گاهی از برخی تریبون‌های عمومی حرف‌هایی زده می‌شود که جای وهن دارد و تفاوتی با حرف‌هایی که از تریبون‌های صیهونیستی زده می‌شود، ندارد و اسم این حرف‌ها را انتقاد گذاشته‌اند و این در حالی است که انتقاد نیست بلکه انتقام است.

 

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه منتقدان دولت، اصول را فراموش کرده‌اند و به فروع می‌پردازند، یادآور شد: دو مشکل اصلی کشور، معیشت و امنیت مردم است و تا وقتی این و مشکل حل نشود، بسیاری از مشکلات دیگر هم حل نمی‌شود اما آقایان بجای کمک به دولت و برداشتن گام برای حل مشکلات مردم، به رئیس جمهور نامه می‌نویسند و می‌گویند که مشکلات فرهنگی در کشور وجود دارد و قانون حجاب را اجرا کن. کسی به آنها بگوید که چرا سال‌های قبل متذکر اجرای این قانون نشدید و تا وقتی مشکلات اصلی مردم حل نشود، پرداختن به مسائلی مانند حجاب و بهشت بردن مردم و… دیگر لزومی ندارد.

 

فاضل میبدی در خصوص نوع عملکرد دولت در عرصه سیاست داخلی تاکید کرد: دولت در عرصه سیاست داخلی بسیار بهتر می‌توانست عمل کند و هرچند اندکی از جو امنیتی حاکم بر جامعه کاسته شده اما انتظار بود بسیاری از حصر زندانی‌های سیاسی پایان یابد اما می‌دانم که آقای روحانی در این عرصه، اقدام کرده است.

 

وی با بیان اینکه هنوز در دولت کارگزارانی هستند که به منویات دولت اعتقاد ندارند، یادآور شد: هنوز برخی از فرمانداران نه در راستای اهداف دولت بلکه در جهت مخالفت با دولت گام بر‌می‌‌دارند و همانطور که آقای روحانی در نشست خبری‌اش گفت، اگر فرماندار یا استانداری در راستای شعارها و اهداف دولت نیست، باید کنار برود.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص فعالیت دولت در عرصه اقتصادی و فرهنگی نیز بیان کرد: دولت در عرصه اقتصادی خوب عمل کرده و مدعای این حرف، کاهش تورم در سطح زندگی روزمره و تلاش در جهت ایجاد فضای رونق و شکستن فضای رکود است.

 

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در عرصه فرهنگی دولت خوب عمل کرده اما باید دید که مسئولیت نهادهای متولی فرهنگ با دولت است و بودجه عرصه فرهنگی چقدر در اختیار نهادهای دولتی است؟ دوستانی که دلواپس عرصه فرهنگی هستند بهتر است ابتدا یقه صداوسیما، سازمان تبلیغات و شهرداری‌ها را بگیرند چراکه بودجه اعظم نهادهای فرهنگی در اختیار آنهاست.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس: طرفداران رفع حصر، ۹ دی را فراموش کرده‌اند

Posted: 18 Jun 2014 04:03 AM PDT

جرس: رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: فتنه‌گران سال ۸۸ به دنبال براندازی نظام بودند و کسانی که موضوع رفع حصر فتنه‌گران را مطرح می‌کنند، به دنبال تحقق اهداف فتنه ۸۸ هستند.

 

 احمد سالک، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به حوادث سال 88 و "فتنه" خواندن معترضان و مردم گفت: از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون دشمنان انقلاب و نظام به طور مرتب توطئه‌هایی را در حوزه‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و حتی مسائل اجتماعی داشته‌اند و در تمام این فتنه‌ها دو اتفاق مهم رخ داده که یکی افزایش بصیرت مردم و راسخ‌تر شدن عزم آنها و دیگری استقامت جامعه ما در مقابل پیچیدگی‌های عملیات‌های دشمنان است.

 

وی ادعا کرد: دشمنان در حوزه اجتماعی دو فتنه 78 و 88 را در کشور ما به راه انداختند و امروز در حال تدارک فتنه‌ای بزرگتر برای کشور ما هستند که در این فتنه هم از عناصر داخلی بهره بگیرند و هم از اپوزیسیون‌های خارج کشور.

 

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: بعضی‌ها در مصاحبه‌های خود این موضوع را مطرح می‌کنند که باید سران فتنه آزاد شوند و برخی سعی دارند فتنه 88 را در حد صورت گرفتن یک خطا مطرح کنند و می‌گویند که طرفین با هم بنشینند و آشتی کنند و عده‌ای عنوان می‌کنند که فتنه 88 به دلیل نبود آزادی در کشور برای بیان مطالب صورت گرفته است.

 

سالک اضافه کرد: هر سه این گروه‌ها یک هدف را دنبال می‌کنند و آن این است که اهداف فتنه 88 مبنی بر قانون‌‌گریزی و مقابله با ولایت باید تحقق پیدا کند.

 

وی با اشاره به اهداف اعتراضات سال 88، افزود: فتنه 88 به دنبال جدا کردن مردم از اندیشه‌های الهی و اسلامی و انقلابی امام و مقام معظم رهبری بود و هدف دوم آن براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران و بر سر کار آمدن خواست آمریکا و رژیم صهیونیستی و از بین بردن ستون خیمه اسلام یعنی ولایت بود.

 

نایب‌رئیس فراکسیون روحانیت مجلس اظهار داشت: سران فتنه باید محاکمه شوند و این از رأفت جمهوری اسلامی است که سران فتنه را در خانه‌هایشان محبوس کرده‌اند و الا در همان ابتدای کار باید به حرم محاربه محاکمه می‌شدند اما این رأفت جمهوری اسلامی است که برخی‌ها را پررو کرده که این موضوع را مطرح کنند که باید حصر سران فتنه شکسته شود.

 

سالک خاطرنشان کرد: خسارات زیادی از فتنه‌گران سال 88 به کشور وارد شده و مطالبات مردم نیز باید در این ارتباط مورد توجه قرار گیرد چرا که تعداد قابل توجهی از مردم در جریان فتنه به شهادت رسیدند. فتنه‌گران انقلاب را تحت‌الشعاع قرار داده و شیرینی انتخابات سال 88 را به تلخی بدل کردند. ایجاد ناامنی، فراهم کردن زمینه برای ورود استکبار و به طمع انداختن آنها از دیگر اقدامات فتنه‌گران در سال 88 است.

 

وی افزود: کسانی که بحث رفع حصر سران فتنه را مطرح می‌کنند نهم دی سال 88 را فراموش کرده‌اند و باید بگویم امروز هم اگر لازم باشد ما در مقابل اینگونه اقدامات می‌ایستیم و این مسئله‌ای نیست که ما از کنار آن بگذریم.
 

عبدالله عبدالله: شمارش آرا فورا متوقف شود

Posted: 18 Jun 2014 04:00 AM PDT

جرس: عبدالله عبدالله، یکی از دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، در یک نشست خبری در کابل گفت که به دلیل اینکه کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، به خواسته‌های تیم آنها پاسخ مناسبی ارائه نکرده است، این تیم تمام روابط خود با کمیسیون انتخابات را به حالت تعلیق درمی‌آورد.

 

به گزارش ایسنا او همچنین خواستار توقف فوری روند شمارش آرای دور دوم انتخابات افغانستان شد و از تمام ناظران تیم انتخاباتی خود خواست که وظایف خود را ترک کنند و دیگر با دفاتر کمیسیون انتخابات همکاری نکنند.

عبدالله که در نشست خبری زنده صحبت می‌‎کرد، گفت: "به خاطر اینکه خواسته‌های ما از سوی نهادهای انتخاباتی برآورده نشد، ما اعتماد خود به کمیسیون‌های انتخابات را از دست دادیم و دیگر به این نهادها اعتماد نمی‌کنیم. برای همین از ناظران خود خواسته‌ایم که کمیسیون انتخابات را ترک کنند."

به گزارش بی.بی.سی او گفت که دولت افغانستان نیز از آغاز روند انتخابات، بی‌طرف نبوده و به صورت "سازمان یافته" به نفع نامزد خاصی تقلب کرده است.

اما عبدالله گفت: "تقلب وسیع، بی شرمانه و سازمان یافته در انتخابات ما را مجبور کرد که این تصمیم را بگیریم و این تصمیم هم به خاطر آینده افغانستان، مردم افغانستان و به خاطر نهادینه کردن مردم سالاری اتخاذ شده است."