جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


هاشمی رفسنجانی: عقل سلیم به فكر فیلترینگ نیست

Posted: 14 Jun 2014 09:28 AM PDT

جرس: رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصورات كسانی را كه قدرت را حق مادرزادی خود می­‌دانند، تقبیح كرد و گفت: فكر می­‌كنم بستن دریچه­‌های اطلاعات و ارتباطات نتیجه‌­ای معكوس می‌­دهد و عقل سلیم به فكر فیلترینگ نیست.

 

 

به گزارش ایلنا، هاشمی رفسنجانی عصر امروز در دیدار جمعی از فعالین دانشجویی و سیاسی كشور، پرهیز از نزا‌ع‌های سیاسی را شرط عقل و منطق در جامعه دانست وگفت: ادب و اخلاق، حكم می­‌كند كه انسان در گفتار و رفتار معتدل باشد و از افراط و تفریط پرهیز کند.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تشنج آفرینی در عرصه داخلی را كار كسانی دانست كه می­‌دانند جایی در میان مردم ندارند و افزود: در سیاست خارجی نیز دولت­‌هایی هیاهو می­‌كنند كه در مقابل منطق ایران پاسخ قانع كننده­ای به افكار عمومی جهان ندارند.

 

وی جوانان را سرشار از شورو شعور خواند و گفت: احساسات جوانی و عقل سیاسی در 24 خرداد سال گذشته، روزی را خلق كرد كه نا امیدی را از جامعه ایران بركند.

 

هاشمی رفسنجانی حماسه سیاسی 24 خرداد را تفسیر عملی آیه «یدخلون فی دین الله افواجاً» در زمان معاصر دانست وگفت: شاید بعضی از حكومت­‌ها با كودتا بتوانند كشوری را بگیرند، امّا فتح مورد اشاره قرآن، استقبال فوج فوج مردم برای جبران گذشته­‌هاست.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: عمیقاً معتقدم انتخابات 24 خرداد نتیجه آگاهی مردم است و به همین خاطر نسبت به آینده امیدوارم.

 

آیت­‌الله هاشمی رفسنجانی رشد آگاهی را برای تصمیمات جامعه بسیار سرنوشت ساز دانست و با اشاره به موفقیت­‌های دختران و خانم­‌ها در دانشگاه­‌ها و مراكز علمی و تحقیقاتی، گفت: زنان فرهیخته نشان دادند كه ورای اندیشه متحجرین، انسان­‌های عالم و ارزشمند هستند و آرای آنها تأثیرگذار است.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: زن ایرانی را نمی­‌توان با سخنانی كه برخاسته از جهالت است، خانه نشین كرد، چون الگویی مانند حضرت فاطمه(س) دارند.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانشان با انتقاد از گسترش بی­‌اخلاقی­‌ها در فعالیت­‌های بعضی از جریان­‌ها و گروه­‌ها، فحاشی و خشم را زبان جهال انسان­‌های كم ظرفیت دانست وگفت: عقلا به دنبال صلح، آرامش و اعتدال هستند و از پرخاش و هیاهو گریزانند، اما با منطق سخنان خود را می­‌گویند.

 

وی افزایش آمارهای جوانان تحصیلكرده را دستاورد مهم انقلاب اسلامی خواند و گفت: تحصیل كرده‌­ها ظرفیت­‌های بالای برای احقاق حقوق دارند كه با زبان منطق و استدلال به دنبال آن می­‌روند.

 

هاشمی رفسنجانی تصورات كسانی را كه قدرت را حق مادرزادی خود می­‌دانند، تقبیح كرد و گفت: فكر می­‌كنم بستن دریچه­‌های اطلاعات و ارتباطات نتیجه­ای معكوس می­دهد و عقل سلیم به فكر فیلترینگ نیست.

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تشخیص راه حق توسط مردم را یكی از شروط ظهور امام زمان(عج) خواند و گفت: مثل زمان پیامبران كه معجزات حسی داشتند و وقتی بشر به سطحی از تعقل و تفكر رسید كه می­‌تواند با كتاب تشخیص دهد، قرآن معجزه خالده خاتم پیامبران می­‌شود.

 

وی برقراری حكومت جهانی زیر یك پرچم و با كتاب واحد را رسالت حضرت حجت خواند و افزود: در روایات داریم كه وقتی حجت بخواهند ظهور كنند، خداوند دستش را بر سر مردم می­گذارد و عقل­‌هایشان كامل می‌­شود.

 

هاشمی رفسنجانی با تشریح عقاید اهل سنت و تشیّع درباره امام زمان گفت: تفاوت شیعه و سنی در ظهور حجت ماهیتی نیست و اجماع پیروان ادیان نیز در مقوله آخرالزمان عاقبت به خیری بشریت است.

عبدالله نوری: میرحسین موسوی، رهنورد و کروبی از افتخارات تاریخ معاصرند

Posted: 14 Jun 2014 07:05 AM PDT

 جرس: وزیر کشور دولت اصلاحات در دیدار با دختران موسوی و رهنورد گفت: جناب مهندس میرحسین موسوی، سرکار خانم رهنورد و جناب آقای کروبی از افتخارات و سرمایه های تاریخ معاصر ایران هستند و باعث تاسف فراوان است که اینگونه با چهره های مورد علاقه ی مردم و سرمایه های ملی برخورد می شود.  

 

به گزارش جرس، فرزندان موسوی و رهنورد نیزتاکید کردند: برخی بیان می کنند جهت بدتر و سخت تر نشدن شرایط و اوضاع نباید مطالبات را یادآوری کرد  احتمالا باعث مزمن شدن حصر و یا کمرنگ شدن خواسته های عمومی می گردد و دراین راه همراهی مردم و همدلی مسئولان و افراد ذی ربط باهم کارگشاست".

بنا بر این گزارش، در ابتدای این دیدار که در منزل یکی از فرزندان میرحسین موسوی و در فضایی صمیمی صورت پذیرفت، فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با خوش آمد گویی به عبدالله نوری و همراهان وی، گزارشی از آخرین روندحصر محصورین و معالجه و درمان پدر و مادر خود ارائه کردند.


ایشان مهم ترین نگرانی را با توجه به مشکلات جسمی پیش آمده برای والدین خود بدلیل شرایط سخت حصر و محدودیت های اعمال شده بر آنها، "سرعت، دقت و جدیت بموقع و بدون تاخیر در فرایند معالجه و درمان آنها" بیان کرده و نگرانی های گوناگونی از وضعیت سلامتی پدر و مادر خود و نیز "شرایط ناعادلانه حاکم بر زندان اختر" داشتند و هشدار دادند که "اگرچه بازتوانی قلب پدر درجریان است و این خود مایه آرامش نسبی است اما ادامه ی این وضعیت می تواند برای خانم رهنورد و آقای موسوی بطور جدی خطرآفرین باشد".


فرزندان میرحسین موسوی اینگونه ادامه دادند: "دولت تدبیر و امید از آنجا که دوست و دلسوز است، می تواند در راستای حل مشکلات کوچک و بزرگ والدین مان و حقوق قانونی، شهروندی و انسانی آنها با قاطعیت، جدیت و سرعت بیشتری عمل کند و به خاطر درگیر بودن درمشکلات و مسایل دیگر، شایسته نیست حل موضوع حصر و حبس ها به فراموشی سپرده شود یا رسیدگی به مسایل درون زندان اختر به تعویق افتد، رفع مسایل امروز ایران در هم پیچیده و به هم وابسته است و حل هریک به نوعی به دیگری نیز وابسته است".


فرزندان موسوی و رهنورد اضافه کردند: "ما بطور جدی میخواهیم که در خصوص پدر و مادر ما حقوق زندانیان رعایت شود. حصر آنها در برابر همه موارد پیشین بی نمونه و بی مانند است و جدا نمودن آنها از جامعه و هر امکان ارتباطی، به شدت سنگین است. هیچ کس نمی تواند از آنچه که بر آن زندان می گذرد با خبر باشد و کسی هم در یک سال گذشته حتی اراده نکرده تا از درون این زندان خبر بگیرد".


فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد با انتقاد از عدم دسترسی والدین شان به تلفن و مطبوعات و نیز عدم شفافیت در اعلام وضعیت پزشکی آنها، گفتند: "آیا درست است که از این ملاقات تا ملاقات بعد ما در بی خبری کامل از وضع سلامتی پدر و مادر باشیم و آنها نتوانند حتی یک تلفن چند دقیقه ای در حد احوالپرسی با ما داشته باشند؟ و یا زمانی که دچار مشکل می شوند به ما اطلاع داده نمی شود که چه بلایی بر سر آنها می رود؟ و یا نتوانند دسترسی به هیچ یک از روزنامه های کثیر الانتشار داشته باشند؟ دسترسی آنها به رادیو چه مشکلی ایجاد می کند که از آن منع شده اند؟ چرا مانع می شوند کتابها و مجلاتی که با مجوز رسمی نهاد های مربوطه چاپ و منتشر می شوند در اختیار آنها گذاشته شود؟ چرا به وضعیت پزشکی آنها با تاخیری پرمخاطره رسیدگی میشود؟ اینکه پروتکل و برنامه ی منظمی برای رسیدگی دقیق به وضعیت جسمی پدر و مادر ما و ارائه گزارشی از آن، تدوین نشده بر نگرانی ها می افزاید. به نظر می رسد در مواردی، محدودیت های ایجاد شده، نسبت به دولت قبل شدیدتر شده است و در سایر مسایل نیز تغییر محسوسی دیده نمی شود. برای مثال در دوره قبلِ بیماری پدر، می توانستیم زمان بیشتری در کنار ایشان باشیم و یا نظارت پزشکان متعهد و معتمد بر روند درمان ایشان فراهم شد اما متاسفانه الان با توجه به تشدید بیماری پدر این امکان وجود ندارد".


فرزندان موسوی و رهنورد در ادامه افزودند: "اینکه برخی بیان می کنند جهت بدتر و سخت تر نشدن شرایط و اوضاع نباید مطالبات را یادآوری کرد، احتمالا باعث مزمن شدن حصر و یا کمرنگ شدن خواسته های عمومی می گردد و دراین راه همراهی مردم و همدلی مسئولان و افراد ذی ربط باهم کارگشاست".


فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد اظهار داشتند: "به یاری خدا شرایط روحی آنها مناسب است و از روحیه ی خوب، مستحکم و امیدواری برخوردار هستند و از اینکه به عهد خود با مردم پایبند بودند و اینکه آنچه حس می کردند وظیفه آنهاست را انجام دادند، حس آرامش دارند. آنها تحلیل دقیقی از شرایط روز دارند و به خوبی و با دقت وضعیت را رصد می کنند. ولی ما همچنان نگران سلامتی و رعایت حقوق آنها و تعویق آزادی آنها هستیم".


فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در پایان سخنان شان، از دیدار اخیر خود با مراجع تقلید و علماء در قم و "برخورد صمیمانه، محبت آمیز و همدلانه ی مراجع معظم تقلید" ابراز خوشنودی کردند.

موسوی، رهنورد و کروبی از افتخارات و سرمایه های تاریخ معاصر ایران هستند

در ادامه عبدالله نوری با ابراز خوشنودی از دیدار مجدد فرزندان میرحسین موسوی و زهرا رهنورد گفت: " جناب مهندس میرحسین موسوی، سرکار خانم رهنورد و جناب آقای کروبی از افتخارات و سرمایه های تاریخ معاصر ایران هستند و باعث تاسف فراوان است که اینگونه با چهره های مورد علاقه ی مردم و سرمایه های ملی برخورد می شود. زمانی که از تریبون های گوناگون به درستی به مردم توصیه می شود که بر اساس سیره ی رسول مکرم اسلام و ائمه اطهار، باید در جامعه اخلاق نیکو، گذشت و مروت و سعه صدر جاری و ساری شود، آیا برخوردی که خصوصا نسبت به دلسوزان مردم و کشور می شود، مطابق سیره ی رسول الله می باشد؟ اگر قرار باشد جامعه ی ما اخلاقی و اسلامی باشد، ابتدا باید متولیان و حاکمان، عامل به فضائل اخلاقی باشند و گذشت و سعه صدر را سر لوحه رفتار خود قرار دهند تا بتوانند الگوی عملی جامعه باشند.

 

موسوی و کروبی بر اساس فشار ها، از باورها و اصول و نظام مطلوب شان دست بر نخواهند داشت

 

 

 

عبدالله نوری افزود: "آقای مهندس موسوی و جناب آقای کروبی جزء کسانی هستند که اگر همه بسیج شوند تا آنها را علیه اسلام، کشور و مردم شان تحریک کنند امکان ندارد تحت تاثیر قرار گیرند. ایشان بر اساس مبانی فکری و اندیشه ای که داشته و دارند نظام را با مشخصه آرمانخواهی و عدالت طلبی و آزاد اندیشی انتخاب کرده و بر اساس فشار ها، هر چه هم سنگین باشد از باورها و اصول و نظام مطلوب شان دست بر نخواهند داشت و تحت تأثیر القائات بیگانگان هم قرار نخواهند گرفت، همانگونه که سابقه ی درخشان خدمات شان برای کشور و مردم گواه این مدعاست.


عبدالله نوری در ادامه اظهار داشت: "مهندس موسوی برای خودش در زمینه های گوناگون مبانی و اصولی دارد که به آنها معتقد است و از مبانی خودش هم دست بردار نیست، در دوره ی انتخابات سال 88 هم بودند کسانی که به ایشان انتقاد داشتند که چرا میرحسین تا این حد بر اصول و اندیشه های امام تاکید می کند ولی ایشان از مبانی خودش دست بردار نبود و بر اصول و اهداف انقلاب و اجرای بدون تنازل قانون اساسی پافشاری می کرد و لذا خیلی از کسانی که از انقلاب زاویه گرفته بودند مشی مهندس موسوی را نمی پسندیدند. من فکر می کنم دو تن از وفادارترین شخصیت ها به اسلام، کشور و مردم کروبی و موسوی هستند. ممکن است در ارتباط با نظرات آنها آراء مخالف و یا نقدهای گوناگونی هم وجود داشته باشد و لکن اگر موسوی و کروبی در چارچوب نظام نیستند خیلی دائره نظام را باید تنگ کنیم و خیلی اشخاص، پیش از آنها از دائره نظام خارج شده اند که به اعتقاد من این راهبرد حذفی و دفعی قطعا به زیان نظام است، همان نظامی که موسوی و کروبی و بسیاری از زندانیان سیاسی و عقیدتی نمی خواهند آسیب ببیند و از آسیب دیدنش سخت در رنج و نگرانی هستند".


عبدالله نوری اضافه کرد: "زمانی که قرآن کریم از پیامبر رحمت می خواهد که اهل کتاب را نیز بر اساس مشترکات دعوت به همکاری کند، آیا حکومت جمهوری اسلامی ایران نمی تواند در جهت پیشبرد اهداف اسلامی، انسانی و ملی از توان و نیروی ملی و مردمیِ امثال آقایان کروبی و موسوی بهره گیرد؟ و آیا اینگونه رفتار کردن بیشتر به مصلحت حکومت نخواهد بود؟

 


رئیس جمهور درک می کند سخنان حماسی و شعارگونه از او قهرمان می سازد ولی سخن و عمل بدون تدبیر به حل مسایل کمک نمی کند

 

عبدالله نوری با بیان تحلیلی نسبت به عملکرد دولت یازدهم اینگونه ادامه داد: "به اعتقاد من در ارتباط با عملکرد دولت اگر چه افراد مختلف، متفاوت فکر و عمل می کنند و لکن در شرایط فعلی و در چارچوب محدوده اختیارات رییس جمهور، و با توجه به انواع سنگ اندازی ها و کارشکنی ها، در مجموع عملکرد دولت قابل قبول است. مطمئن باشید بسیاری از مسئولان دولت کنونی علاقه ندارند عزیزانی در حصر و یا در حبس باشند و لکن توان اجرائی آنها محدود است. رئیس جمهور درک می کند سخنان حماسی، تند و شعارگونه از او قهرمان می سازد ولی سخن و عمل بدون تدبیر به حل مسایل کمک نمی کند".


عبدالله نوری در تشریح این بحث با اشاره به برخی حوادث در دوران دولت اصلاحات بیان داشت: "فراموش نکنیم که در زمان حصر مظلومانه ی مرحوم حضرت آیت الله العظمی منتظری، دولتی بر مصدر امور بود که هدف و آرمان اش آزادی های سیاسی و اجتماعی بود، ولی با انواع شیوه ها و روش ها نه تنها نتواست در کوتاه مدت در جهت رفع حصر توفیقی حاصل کند که بسیاری از مطبوعات به محاق توقیف رفتند و عده یی از فعالان سیاسی و روشنفکران و دانشگاهیان نیز به حبس محکوم شدند و دولتی با آن پشتوانه ی رأی مردمی نتواست اقدامی در جهت رفع مشکلات و گرفتاری های فعالان سیاسی، فرهنگی صورت دهد".

 

با روی کار آمدن دولت جدید و رویکردی که تاکنون در پیش گرفته، بسیاری از نگرانی ها و دغدغه های رهبران جنبش سبز، اکنون یک نگرانی ملی شده است

 

عبدالله نوری در ادامه افزود: "با روی کار آمدن دولت جدید پس از انتخابات سال 92 و رویکردی که تاکنون در پیش گرفته است، شاهد این هستیم که طرح بسیاری از نگرانی ها و دغدغه های رهبران جنبش سبز، هم اکنون یک نگرانی ملی شده و به نوعی همه ی علاقمندان به کشور و منافع ملی منتقد نوع مدیریت کشور در هشت سال گذشته شده اند. اگر دلواپسان امروز، گوش و چشم باز می کردند و به دلواپسی های پنج سال قبلِ میرحسین موسوی و مهدی کروبی توجه می کردند، به اینکه چگونه آنها و بسیاری دیگر از دلسوزان کشور، با ذکر مشکلات و گرفتاری ها و انحرافات موجود در جامعه، بارها هشدار دادند که این شیوه ی مدیریت، به صورت کلی و جزیی منجر به آسیب جدی به بدنه ی اقتصادی و اجتماعی کشور می گردد، شاید امروزه روز، دولت فعلی مجبور به رفع رجوع و رفع انواع مشکلات به جا مانده از گذشته نبود".

 

عبدالله نوری عنوان داشت: "چنانچه راهبرد دولت در حال حاضر این باشد که اگر نگرانی ها و فشارهای خارجی و اقتصادی تا حدودی مهار شود، درحل مسایل داخلی خصوصا در حفظ و حراست از حقوق اجتماعی، مدنی و شهروندی مردم می تواند تاثیر گذارتر عمل کند، همه ی علاقمندان به مردم و منافع ملی، خصوصا جریان اصلاحات باید به دولت برای پیشبرد این هدف کمک کنند. در ماه های گذشته عده ی قلیلی از بازندگان در انتخابات که از نتیجه ی انتخابات 92 سرخورده، ناراحت و بهم ریخته هستند سخنان تند و گزنده و اهانت آمیز گوناگونی را بر زبان می رانند که همه ی این پرخاشگری ها نشان از موفقیت های دولت و محدود شدن تدریجی گفتمان اقلیت افراطی و اقتدارگرا دارد. در چنین وضعیتی شرایط و مشکلات پیش روی دولت باید بیشتر درک شود و خواست ها منطبق با واقعیات باشد. اشکال و اعتراض کردن، کار ساده ای است ولی همیشه ارائه دادنِ راه حلِ منطقی و عملی، مشکل است. هنر در به بن بست کشیدن مباحث نیست، هنر در ارائه راه حل برای خروج از بن بست است. همه باید مشکلات دولت را ببینیم و بدانیم با متشنج شدن فضا راه حلی پیدا نخواهد شد".

 


عبدالله نوری در پایان ضمن دعا برای رهایی و آزادی رهبران جنبش سبز و زندانیان سیاسی دربند بیان داشت: "ان شاءالله با گذشت نزدیک به یک سال از روی کار آمدن دولت جدید که شعار محوری و اصلی آن تدبیر و امید بوده شاهد آن باشیم که از نابسامانی ها و سوءمدیریت ها در سطح ملی کاسته شود و به مرور تصمیم ها و عملکردها بر مبنای عقل، منطق و خرد جمعی کارشناسان و بر محور دوری از هر نوع افراط و تفریط و به خصوص براساس حفظ و حراست از منافع ملی شکل بگیرد. به اعتقاد من یکی از موضوعات مهمی که دولت برای رشد امید در جامعه، جهت تحقق آن باید تلاش کند، رفع حصر و حبس جناب مهندس میرحسین موسوی، سرکار خانم رهنورد و جناب حجه الاسلام والمسلمین آقای کروبی و زندانیان سیاسی می باشد".


در این دیدار جمعی از فعالان سیاسی اصلاح طلب عبدالله نوری را همراهی میکردند.
 

واکنش فعالان زن به بسته بودن ورزشگاه آزادی: همه محرم بودند به جز زنان ایرانی

Posted: 14 Jun 2014 05:55 AM PDT

جرس: زنان ایرانی بار دیگر پشت درهای بسته ورزشگاه آزادی ماندند.گروهی از زنان ایرانی که دیروز برای تماشای بازی والیبال ایران با برزیل به استادیوم آزادی رفتند، اجازه ورود به ورزشگاه را نیافتند.  

 

خبرگزاری بانک ورزش در این باره نوشت : تبعیض عجیب مسوولان ورزشگاه آزادی باعث شده است تا برخی بانوان ایرانی موفق به حضور در سالن و تماشای دیدار والیبال ایران و برزیل نشوند.

 

به رغم حضور زنان برزیلی در سالن 12 هزار نفری آزادی، از ورود بانوان ایرانی به سالن برگزاری دیدار حساس ایران و برزیل جلوگیری به عمل آمده است. این تبعیض عجیب و غیرمنطقی مسوولان برگزارکننده باعث شده دختران و زنان ایرانی پشت درهای بسته بمانند و تنها نظاره گر حضور خارجی‌ها در ورزشگاه باشند. گویی تنها زنان نامحرم موجود در کشور، زنان ایرانی هستند و بانوان خارجی جای خواهر و مادر خودمان هستند.

 

تعدادی از فعالان زن که دیروز پشت درهای بسته ورزشگاه ماندند، در نوشته هایی کوتاه به این اتفاق واکنش نشان دادند.

 

به گزارش کانون زنان ایرانی، تعدادی از این واکنش ها به شرح زیر است:

 

رییس حراست گفته ورود خانم ها ممنوع

 

«زن »پابرجا ایستاده بود که باید بگذارید من بروم داخل ، بیشتر از یک ساعت بود داشتیم جر و بحث می کردیم ، اول کارت خبرنگاری خواستند و بعد بهانه آوردند که نمی شود باید تآییدیه داشته باشید و بعدتر زنانی دیگری اضافه شدند چنان ثابت قدم که وقتی گفتند رئیس حراست گفته ورود خانوم ها ممنوع است، گفتند می ایستیم رییس حراست بیاید ، ما فقط می خواهیم والیبال ببینیم و «زن» با اصرار می گفت چرا وقتی شوهرم آنجاست من باید اینجا باشم ، من تا آخر بازی اینجا صبر می کنم تا یکی جواب من را بدهد.من می خواهم و حق دارم به اندازه همسرم که بازی را ببینم و الان باید در سالن باشد.

 

خسته و کلافه شدم و با سولماز کمی ازشان دور شدم.روی بلوک های جلوی در ورزشگاه نشستیم روبروی ماشین های گارد محافظت و فکر کردم چقدر خوب که خیلی گرم نیست . سولماز برگشت سمت جمع زنانی که همچنان ایستاده بودند جلوی در ورودی و من رفتم سمت ماشین که کیفم را بردارم ،سربازی از گارد خیلی ساده پرسید آب نمی خواهم گفتم نه ، گفت امیدوارم راهتان بدهند و رفت.روبرویمان نیروهای گارد بدون هیچ واکنشی نگاهمان می کردند و فکر کردم چند تایشان امیدوارند ما برویم داخل .

تیم والیبال ایران،برزیل را شکست داد و ما همچنان پشت درهای ورزشگاه ماندیم.امروز کلی از مردهایی که می توانستند وارد ورزشگاه شوند همدلیشان با ما را نشان دادند و خنده دار این که کسی که مانع ورود ما به ورزشگاه بود نیز احساس رضایتی از کاری که می کرد نداشت ، واقعآ نداشت. ایران ، برزیل را شکست داد و از این که موفق شد شکستش بدهد خوشحالم اما از اندوه این که زنان برزیلی امروز در مقابل چشمان ما به راحتی وارد ورزشگاه شدند کم نمی کند.

 

5 تایی با عاطفه و سولماز و صبا و ژیلا رفتیم سمت ماشین ، ساعت از 9 گذشته بود و زنان دیگر هم کم کم متفرق می شدند اما «زن» همچنان ایستاده بود ، همچنان پابرجا که من هم به اندازه همسرم برای دیدن بازی والیبال حق دارم .

 

همه محرم بودند به جز زنان ایران

 

"اینا رو کی راه داده تو؟ " سرگرد که چشمانش از تعجب گرد شده، هی به سربازهای اطرافش می‌گوید اینها را بفرستید بیرون..بیرون.. راهنمایی‌شان کنید.این ماشین باید برود بیرون.

 

هی ما می‌گوییم که " بلیت داریم" و سرگرد می‌گوید:" نمی‌شود"

 

توی پارکینگ استادیوم آزادی،پارکینگی که لابد تااامروز در این چنین بازی‌هایی، زنان را به خود ندیده است، مردهایی که با پرچمشان از ماشین پیاده می‌شوند، سرشان می‌چرخد روی ماشینی از زنان که پرچم به دست دارند و می‌خواهند بروند بازی تیمشان را ببینند.

 

سرگرد که چشمانش گرد شده، می‌ایستد، زیر لب غرولند می‌کند تا ما از پارکینگ خارج شویم.

 

طبق قوانین فدراسیون جهانی والیبال، ایران موظف است که اجازه حضور زنان در ورزشگاه را در مسابقات جهانی صادر کند. امروز اما فقط زنان برزیلی وارد سالن شدند و دوربین صدا و سیما مرتب حضور زنانه‌شان را نشان داد.

 

آقای نماینده مجلس ما آمدیم، شما نبودید!

 

بچه هایی (دخترا) که زودتر رسیدن میگن از در اصلی به هیچ عنوان اجازه ورود نمیدن به خانمها، حتی نمیذارن ماشین وارد پارکینگ بشه، و اگه اونجا پارک کنی ماشینو میبرن. مرددیم که بریم یانه، میگم خب ببینیم چه خبره، برگشته ها توصیه میکنن درهای دیگه رو امتحان کنید، میریم در غربی و با چک و چونه و کلک تا جلوی در سالن هم میریم، اما اونجا دیگه سنگر آخره و فتح نشده باقی میمونه . دست از پادرازتر برمیگردیم جلوی در اصلی، چند تا خانم چادی و روسری سفید اضافه شدن به ما، میشینیم رو جدول و مجازها رو تماشا میکنیم!

 

بعضی مردها با ریشخند نگاه میکنند و بعضی هم با تحسین، گروهی هم بی توجه رد میشن، از دری که به شکل احمقانه ای گذشتن از اون برای ما ممنوعه! حراست فدراسیون دم دره و گارد روبروی ورزشگاه کشیدن، به نظر نمیاد کاری با ما داشته باشن و برای حفظ نظم کلی ورزشگاه اونجان، خانمهای برزیلی میان رد میشن، خانم‌هایی برای جایگاه وی آی پی و ما همچنان پشت دریم، باز بچه ها با حراست دم در چک و چونه میزنن، و اون میگه اگه بایستین گشت ارشاد میبرتتون، برین و شر به پا نکنین...

 

بازی هنوز شروع نشده و یکی اون وسط گفت وایستین شاید آخر وقت راه بدن.

 

منتظر میمونیم...

 

میرم از مامور حراست که حالا سرش خلوته میپرسم خب آقا شما از رئیست نپرسیدی چرا خانم‌ها رو راه نمیدین! گفت: آخرین بار خانمها اومدن توی محوطه ورزشکارا، برای مقابله با اونا و بیرون کردنشون لازم بود گارد خانم داشته باشیم ، وضعیت بدی به وجود اومده بود و خلاصه بعد از اون قرار شد خانم ها نباشن و خنده ای کرد... گفتم: خوبه به نظر خودتونم خنده داره! میگه: خانم به خدا خواهرم هم عاشق والیباله، میگفت واقعا تو نمیتونی منو ببری، نمیتونستم واقعا!

 

برمیگردم پیش بچه ها، روسری سفیدا عصبانی‌ان میرن جلوی یه در دیگه و در حال چانه زنی ان، به هر ماشینی که رد میشه میگن بگین زنا دم درن و میخوان بیان تو، جواد خیابانی رد میشه، یه آدمی که تو فدراسیون کاره ایه و ... جلوی همه ماشینارو میگیرن و توضیح میدن که ما از ساعت 4 اینجاییم و راهمون ندادن و... اونا با تاسف سر تکون میدن، بعضی هم سعی میکنن توضیحی بدن.

 

هوا تاریک شده و بازی شروع شده، دیگه بعیده بشه رفت تو. برمیگردیم و میریم میشینم توی یه ساندویچی و بازی رو تماشا میکنیم .

 

ما پاسپورت ایرانی داشتیم آنها پاسپورت برزیلی

 

فدراسیون جهانی والیبال از جمهوری اسلامی ایران تعهد گرفته بود که به زنان اجازه حضور در ورزشگاه را برای تماشای مسابقات جهانی والیبال بدهد.ما امروز برای تماشای مسابقه ایران-برزیل به استادیوم آزادی رفتیم.تعدادی از دخترها با روسری سفید بودند.برخی از روسری سفیدها چادری بودند برخی با مانتو.مسوولان ورزشگاه اجازه ورود به زنان را ندادند و ما پشت درهای بسته ماندیم.جمهوری اسلامی یکبار دیگر تعهداتش را در باره حقوق زنان نقض کرد.تعدادکمی از زنان که ظاهرا از هسران مقامات و یا وابستگان سفرا و خانواده های والیبالیست های برزیلی بودند توانستند وارد ورزشگاه شوند.

 

هنگامی که چند زن اجازه ورود پیدا کردند، با این پرسش ما روبرو شدند که چرا آنها اجازه دارند ما نداریم که ماموران گفتند:" آنها پاسپورت دارند، پاسپورت برزیلی"...یکی از دوستان ما(میرا قربانی) گفت :ما هم پاسپورت داریم، پاسپورت ایرانی.اجازه می دهید وارد شویم؟...پاسخی نیامد.

 

حتی لحظه ای تردید نکردم که نروم

 

اگرچه می دانستم که بروم، احتمالا تمام بازی را باید پشت درهای بسته استادیوم باشم اما باز هم تردید نکردم و رفتم. درها باز بود اما برای زنان برزیلی، نه برای زنان سرزمین وطن من که می خواستند تیمشان را تشویق کنند.

 

منتظر ماندیم و بازی آغاز شد و پاسخ مسئول حراست را هنگام ورود ماشین زنان برزیلی شنیدیم:" اینها پاسپورت دارند. برزیلی اند."

 

تا بازی بعدی چیزی نمانده، اینبار با پاسپورت هایمان می رویم. 

تشدید کنترل مرزها برای جلوگیری از ورود داعش

Posted: 14 Jun 2014 05:55 AM PDT

جرس: فرمانده مرزبانی با اعلام اینکه کنترل مرزها را برای جلوگیری از ورود اعضای داعش به کشور تشدید کردیم، گفت: ممکن است تعدادی از مهاجران عراقی به دلیل شرایط نامناسب این کشور به ایران مهاجرت کنند.  

 

به گزارش مهر، سردار حسين ذوالفقاري در حاشيه ديدار با رئيس ساختار ضدتروريسم منطقه سازمان همكاري شانگهاي در خصوص اقدامات امنيتي در مرزهاي غربي کشور با توجه به تحرکات اخير گروهگ تروریستی داعش در کشور عراق، گفت: در اين خصوص اقدامات امنيتي لازم از جمله شوراي تامين استان ها تشکيل شده چرا که ممکن است اقدامات اخير اين گروه پيامدهاي مختلفي به دنبال داشته باشد.



وي با اشاره به اينکه، تمامي پيامدهاي مختلف را بررسي کرديم تا از قبل آماده باشيم، تصريح کرد: ممکن است برخي از شهروندان عراقي به دليل شرايط نامساعد مهاجرت کرده و در مرزهاي کشور ما پناهنده شوند که در اين باره پيشنهاداتي به مسئولان داديم.



فرمانده مرزباني ناجا يادآور شد: همچنين ممکن است با تردد افراد غيرمجاز و مرتبط با اين گروه مواجه شويم که به همين منظور اقدامات امنيتي و کنترل مرزها را تشديد کرديم و با رصد وضعيت، در آمادگي نسبي قرار داريم تا براساس شرايط پيش آمده اقدامات خود را بر آن اساس سازماندهي کنيم.  

 

قطع برق و انتشار گاز اشک آور در همایش حامیان روحانی در آمل

Posted: 14 Jun 2014 04:54 AM PDT

جرس: همایش نخستین سال تشکیل دولت تدبیر و امید که از سوی تعدادی از فعالان ستاد سابق دکتر روحانی در آمل، در سالن کوثر پارک بانوان این شهر برپا شده بود، ناتمام ماند.  

 

به گزارش مازندنومه، در این برنامه که استاندار مازندران و برخی مسئولان استانی و شهری آمل هم  حضور داشتند، از ساعت 20:30 جمعه شب آغاز شد و حدود 3 هزار نفر شرکت داشتند.

 

بر اساس این گزارش، در همایش سالروز حماسه 24 خرداد، ابتدا قرآن تلاوت شد و در آن سرود جمهوری اسلامی پخش و مولودی خوانی به مناسبت میلاد امام زمان اجرا شد.

 

در ادامه لطف الله آجدانی –مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری مازندران- به حاضران خیرمقدم گفت و در بزرگداشت 24 خرداد سخنرانی کوتاهی ایراد کرد.

 

مراسم با پخش سرود "ای ایران" پی گیری شد و در این هنگام قرار بود کلیپی برای مردم پخش شود که حاوی پیام تلفنی و تشکر دکتر حسن روحانی خطاب به مردم آمل بود که خرداد ماه سال گذشته به صورت تلفنی بیان شده بود.

 

بر اساس این گزارش، در این لحظه برق سالن قطع شد و قبل از ایراد سخنرانی استاندار، صداهایی در قسمت های انتهایی سالن(در ورودی بانوان) به گوش رسید و همزمان گاز اشک آور نیز در سالن انتشار یافت.

 

بعد از این اتفاق که تعدادی از زنان و کودکان دچار صدماتی شدند، نیروهای امنیتی و انتظامی حاضر در سالن، جمعیت را به بیرون هدایت کردند.

 

در ادامه استاندار مازندران هم به خارج از سالن هدایت شد، در حالی که ربیع فلاح از اطرافیانش مرتب پیگیر حال و سلامت مردم بود.

 

دقایقی بعد از این حادثه، استاندار قصد مراجعت دوباره به سالن را داشت تا برای دقایقی هم شده سخنرانی و از مردم آمل تشکر کند که با توجه به شرایط نامناسب سالن و متفرق شدن مردم مضطرب، همراهانش او را از این کار منع کردند.

 

در پی اقدام توهین آمیز گروه فشار در آمل، ربیع فلاح ضمن پرسش چندباره از وضعیت سلامت مردم و ضرورت برخورد با جریان های افراطی و ضدمردمی، اظهار داشت: مسئولان سیاسی و امنیتی آمل باید پاسخگوی این بی احترامی باشند و شیطنت هایی از این دست نمی تواند خللی در عزم و اراده دولت تدبیر و امید برای خدمت گذاری به مردم ایجاد کند.

 

گفتنی است قرار است عصر فردا مراسم مشابهی در ساری، بابل و قائم شهر هم برگزار شود. 

پرونده بورسیه‌های غیرقانونی به کمیسیون اصل ۹۰ رفت

Posted: 14 Jun 2014 04:35 AM PDT

تحقیق همزمان سازمان بازرسی و دیوان محاسبات
جرس: رییس کمیته آموزش عالی مجلس شورای اسلامی از ارسال پرونده بورسیه های غیرقانونی به کمیسیون اصل 90 خبر داد و گفت: سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات نیز همزمان با بررسی آن در مجلس به این پرونده ها ورود پیدا کرده اند.  

 

به گزارش ایرنا،‌ جواد هروی درباره حضور چند روز قبل مسوولان بخش دانشجویی و بورسیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: به عنوان رییس کمیته دانشگاهیان کمیسیون آموزش و تحقیقات اعلام می کنم که پس از جلسه ای که با مسوولان فعلی و اسبق بورسیه وزارت علوم داشتیم موارد و موضوعاتی بطور شفاف بیان شد و آنها نیز پاسخ دادند که از نظر من پاسخ ها قانع کننده نبود.

 

او گفت: در این جلسه مسوولین کنونی بر این عقیده بودند که بورسیه ها غیرقانونی است و مسوولین قبلی نیز بر این اعتقادند که این قوانین حقوقی معانی دیگری داشته که از لابلای آن مفاهیم، اقدام به انجام چنین کاری کرده اند.

 

هروی گفت: آنچه که گزارش معاونت دانشجویی وزارت علوم مطرح شده، مستند به آمار و دلایلی است که در این معاونت وجود دارد، اما متاسفانه برخی ها در قبال تخلفاتی که انجام شده است، مفاهیم دیگری را مطرح کرده اند مثلا اگر معدل فوق لیسانس یک نفر زیر 16 بوده است با معدل لیسانس آن جمع می شود و به بالای 16 می رسد که این از نظر من غیرقانونی بوده و مقبول نیست.

 

او درباره وثیقه افراد برای بازگشت به کشور پس از گذراندن دوران تحصیل خود در خارج گفت: مسوولین گذشته می گویند افرادی که رفته و هنوز نیامده اند وجیه المله هستند، حالا که اصرار وجود دارد بیاییم و از وی وثیقه بگیریم، که از نظر من این تخلف بوده و پذیرفتنی نیست.

 

نماینده مردم قائنات در مجلس گفت: با هرگونه تخلف برخورد خواهیم کرد و کمیسیون اصل 90 نیز آن را پیگیری خواهد کرد، یعنی این پرونده را کمیسیون آموزش و تحقیقات به کمیسیون اصل 90 ارجاع و ارسال خواهد کرد.

 

او با اعلام وجود سه هزارو دو دانشجوی بورسیه غیرقانونی گفت: بطور مثال در دانشگاه های علامه طباطبایی، خوارزمی و گیلان حدود 259 بورسیه غیرقانونی وجود دارد که البته سازمان بازرسی و دیوان محاسبات نیز در این قضیه ورود پیدا کرده اند و در حال رسیدگی همزمان هستند. 

 

امام جمعه شمیرانات: فتنه یک سر بیشتر نداشت آن هم احمدی نژاد بود

Posted: 14 Jun 2014 04:35 AM PDT

جرس: امام جمعه شمیرانان با تاکید بر این که "فتنه یک سر بیشتر ندارد و آن آقای احمدی‌نژاد است" گفت: آقای احمدی‌نژاد در تاریخ ایران فتنه‌ساز بود. اگر الان هم مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که یک سر بسیاری از فتنه‌هایی که در کشور ایجاد شده زیر سر آقای احمدی‌نژاد بوده است و جریان احمدی نژاد.  


حجت‌الاسلام محسن دعاگو، در گفت‌وگویی مفصل با نامه‌نیوز، اظهار کرد: جریان انحراف نقاط ضعف بزرگی داشت که من در صحبت‌هایم به آنها اشاره می‌کردم و چون دولت آقای خاتمی بسیاری از آن نقاط ضعف را نداشت، مطبوعات از صحبت‌های من استقبال می‌کردند. بنابراین دیدگاه من تغییر نکرده است و هنوز بسیاری از نقدهایی که بر احمدی‌نژاد داشتم، دارم.


این چهره روحانی که سابقه‌اش به جامعه روحانیت مبارز تهران بازمی‌گردد، نه تنها تاکید زیادی دارد که نه اصول‌گراست و نه اصلاح طلب بلکه معتقد است جامعه روحانیت و جامعه مدرسین و هر تشکل روحانی دیگر نباید وارد موضع‌گیری‌های سیاسی شوند و در دایره جناح‌بندی‌های سیاسی قرار گیرند. او از همین منظر نقدهایی را به تشکل متبوعش وارد می‌کند. او که خود زمانی مسئولیت بخش ایدئولوژیک حزب جمهوری اسلامی را عهده دار بوده است، می گوید گرچه امام حزب را قبول داشتند اما معتقد به آن نبودند که کشور با نگرش حزبی اداره شود.


او در بخشی از مصاحبه، درباره خاتمی و احمدی نژاد توضیح می‌دهد که گرچه نقدهایی را به "تفکرات لبیرالیستی و سکولار اصلاح طلبان" دارد و معتقد است نشانه هایی از این تفکر را در گفتارهای خاتمی نیز می دیده است، اما می گوید اگر خاتمی نگاهش را اصلاح کند مرید او خواهد شد.


دعاگو همچنین معتقد است هاشمی رفسنجانی دومین شخصیت سیاسی کشور بعد از رهبری است، انتقاد جدی دارد به برخی اقدامات که تلاش دارند دو قطبی رهبری-هاشمی را در کشور جا بیندازند تا از این طریق منافع شان تامین شود.
 

هشدار فرشاد مومنی نسبت به تبدیل “بهره‌وری” به چماقی برای سرکوب مزد کارگران

Posted: 14 Jun 2014 04:35 AM PDT

جرس: فرشاد مومنی هشدار داد: اگر بسترها فراهم نباشند، بهره‌وری چماق جدیدی می شود که بر فرق کارگران فرود می‌آید و فرایند استثمار و به فقر کشاندن آنها را تشدید می کند. چطور می‌شود که ۹۹ عامل مؤثر بر بهره‌وری را نادیده بگیریم و فقط چوب را بر سر کارگران بزنیم که تو بهره‌وری نداری؟  

 


«فرشاد مومنی»، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و از کارشناسان اقتصادی برجسته و صاحب نظر در گفتگوی تفصیلی با ایلنا، عملکرد یکساله دولت آقای روحانی در حوزه اقتصادی را تشریح کرده و از نقاط ضعف و قوت این دولت گفته است.

 

به گزارش ایلنا، گزیده ای از این گفتگوی تفصیلی که در آن به موضوعاتی نظیر اشتباه راهبردی دولت روحانی، عملکرد هشت ساله دولت احمدی نژاد و پیامدهای بلندمدت آن، عملکرد تناقض برانگیز نهادهای نظارتی، رابطه میان کارگران و بهره وری و... پرداخته شده است، در ادامه می آید:

 

* طرز صحبت مسئولان دولتی جدید این تصور را به‌وجود آورده که گویی تنش‌زدایی غایت مسئولیت آنان است و این یک اشتباه راهبردی است.

 

*دولت وعده داده بود ظرف مدت ۱۰۰ روز از آغاز به کارش، گزارشی جامع و صادقانه از آنچه تحویل گرفته به مردم ارائه کند، اما چنین نشد و در این زمینه کوتاهی کرد.

 

*امکان آگاهی بخشی به مردم درباره آن‌چه‌ که در گذشته رخ داده است از دست رفت و مهم‌تر از آن، در مورد اینکه آثار عملکرد دولت احمدی نژاد تا چه مدت پس از پایان یافتن دوران وی پا برجا می ماند، روشنگری نشد.

 

*دستگاه‌های نظارتی که باید روی نقیصه ها حساس باشند گویا منافع ملی را رها کرده و متمرکز شده‌اند تا بتوانند بهانه‌ها و دستاویزهایی برای حمله به دولت پیدا کنند.

 

*بخش‌هایی از حاکمیت به‌وضوح نشان می‌دهند از به‌روی کار آمدن این دولت شادمان نیستند. آنها از اشتباهات این دولت شادمان می‌شوند و از اقدامات مثبت آن ناراحت؛ در چنین چارچوبی پیشبرد مسائل به طرز غیرمتعارفی دشوار و پرهزینه است.

 

*دولت در مقام شعار به مردم ابراز ارادت می‌کند که هم زیباست و هم برازنده اما آنجایی‌که به کیفیت زندگی مردم و لزوم تأثیرپذیری آن از جهت‌گیری‌های سیاسی دولت مربوط می‌شود، شاهد سهل‌انگاری‌ها و غفلت‌های نابخشودنی هستیم.

 

*تقریباً تمام تصمیماتی که در فاصله بهمن‌ماه سال گذشته تا امروز اتخاذ شده در جهت وارد کردن فشارهای بیشتر به تولیدکنندگان بوده است.

 

*اگر بسترها فراهم نباشند، بهره‌وری چماق جدیدی می شود که بر فرق کارگران فرود می‌آید و فرایند استثمار و به فقر کشاندن آنها را تشدید می کند.چطور می‌شود که ۹۹ عامل مؤثر بر بهره‌وری را نادیده بگیریم و فقط چوب را بر سر کارگران بزنیم که تو بهره‌وری نداری؟ 

 

گاردین: دیدار سلیمانی با رهبران گروه‌های شبه نظامی عراق در بغداد

Posted: 14 Jun 2014 04:13 AM PDT

جرس: روزنامه گاردین در گزارشی از حضور فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در بغداد خبر داد.  


روزنامه بریتانیایی گاردین جمعه شب، ۲۳ خردادماه، در گزارشی از حضور قاسم سلیمانی، فرمانده شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، در بغداد خبر داد.



به گزارش رادیوفردا، در این گزارش آمده است که آقای سلیمانی برای دیدار با رهبران گروه‌های شبه نظامی عراق و «روسای قبایل که کنترل جناح غربی بغداد را در دست دارند» به پایتخت این کشور سفر کرده است.



گاردین هدف از این دیدارها را «تدارک دفاع از بغداد» در برابر نیروهای اسلام‌گرای افراطی داعش، دولت اسلامی عراق و شام، عنوان کرده است.



نیروهای سنی‌مذهب و افراطی داعش از دوشنبه شب هفته گذشته که عملیات خود را در داخل خاک عراق آغاز کردند پیشروی سریعی به سوی پایتخت عراق داشته‌اند و سر راه خود کل استان نینوا و چند شهر را به تصرف درآورده‌اند.



این در حالی است که آن طور که گاردین می‌گوید کل نیروهای داعش بیش از هفت هزار نفر نیست، و این آماری است که احتمال یاری گرفتن این نیروها از کشورها و گروه‌های خارجی سنی‌مذهب را تقویت می‌کند.



اما گزارش از حضور فرمانده نیروی خارجی سپاه جمهوری اسلامی در عراق در حالی منتشر شده است که «یک دیپلمات آگاه ایرانی» روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر ورود گردان‌های نظامی ایران به عراق را تکذیب کرد.



این تکذیبیه پاسخ دوباره ایران، پس از سخنان معاون وزیر خارجه، بود به گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال در روز پنج‌شنبه گذشته که نوشت ایران «دو گردان از نیروهای سپاه» خود را «برای حمایت از بغداد و شهرهای کربلا و نجف از مرزهای غربی به خاک عراق گسیل کرده است».



«دیپلمات آگاه» خبرگزاری مهر که به نامش اشاره‌ای نشده تاکید کرده است که «هر جا نیاز به کمک سیاسی جمهوری اسلامی باشد دریغ نمی‌شود».



این نکته‌ای است که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، نیز روز شنبه در کنفرانس خبری خود بر آن انگشت گذاشته است. به گفته آقای روحانی، عراق تاکنون کمکی از ایران نخواسته و کمکی هم نگرفته است.



با این حال به گفته آقای روحانی، «ما آمادگی کمک در چارچوب قواعد بین‌المللی داریم و در این چارچوب اگر از ما درخواست کمکی شود کمک می‌کنیم».



رئیس جمهور ایران در کنفرانس خبری خود از طرح آمریکایی‌ها در عراق برای مبارزه با گروه تروریستی داعش ابراز بی‌اطلاعی کرده، اما در عین گفته است که «آمریکا در این زمینه هنوز اقدامی نکرده است. هرگاه آمریکا علیه داعش اقدامی کرد، می‌شود درباره همکاری با این کشور فکر کرد».



در همین زمینه روز جمعه خبرگزاری رويترز به نقل از يک مقام بلندپايه ايرانی از تمایل جمهوری اسلامی به همکاری با آمریکا در راستای کمک به دولت عراق خبر داده بود.



به گزارش رويترز، اين مقام ايرانی که نخواسته بود نامش فاش شود همچنين گفته است که گفت‌وگو «بین سران جمهوری اسلامی درباره اين ايده (همکاری ايران و آمريکا در مورد بحران عراق) در جریان است».



اما از سوی دیگر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز جمعه گذشته تاکید کرد که ایالات متحده درباره عراق با ایران مذاکره‌ای نکرده و نمی‌کند.



شبه‌نظامیان داعش٬ دولت اسلامی عراق و شام٬ که در روزهای اخیر با تصرف استان نینوا و شهر موصل توانسته‌اند بخش‌هایی از غرب عراق را به کنترل خود درآورند٬ همچنان در حال پیشروی‌اند و طبق گزارش‌ها روز جمعه نیز دو شهر در استان دیاله واقع در شرق عراق و در مجاورت مرزهای ایران را تصرف کرده‌اند. 

ظریف: اطمینان دارم که تا ماه آینده به یک توافق جامع می‌رسیم

Posted: 14 Jun 2014 04:13 AM PDT

جرس: وزیر امور خارجه کشورمان گفت: من اطمینان دارم که تا ماه آینده به یک توافق جامع می‌رسیم که به جهان اطمینان خواهد داد برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز باقی خواهد ماند.  

 

به گزارش ایسنا، محمدجواد ظریف در مقاله‌ای در واشنگتن پست نوشت: مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی به مرحله حساسی رسیده است. در حد معقولی اطمینان دارم که تا یک ماه آینده قادر خواهیم بود به راه حل جامعی در این رابطه برسیم؛ راه حلی که تضمین نماید برنامه هسته ای ایران همواره صلح آمیز باقی خواهد ماند. تمام آنچه برای این منظور نیاز است، توجه هوشیارانه و جدی به واقعیت های موجود و همینطور تبعات انتخاب جایگزین های چنین راه حلی است. در گذشته، گرفتاری در دام برخی توهمات باعث از بین رفتن فرصت های به وجود آمده شده اند و نباید اجازه داد که باردیگر چشم انداز واقعی امکان حصول به یک توافق تاریخی نابود شود.

 

وی ادامه داد: تقریبا ده سال پیش و درست قبل از انتخاب رییس‌جمهور سابق، جناب آقای محمود احمدی نژاد و در زمانی که جناب آقای دکتر روحانی و من هدایت تیم مذاکرات هسته ای ایران را بر عهده داشتیم، در پاریس طرحی را به همتایان غربی خود ارائه دادم که شامل مجموعه ای از اقداماتی بود که توسط برخی دانشمندان مستقل و غیر ایرانی پیشنهاد شده بود و تضمین می کرد که برنامه هسته ای ایران تا ابد صلح آمیز خواهد ماند. با این حال و با اشاره و فشار دولت بوش، طرف های مقابل از ما خواستند تا از غنی سازی حداقل تا سال ٢٠١٥ خودداری کنیم که این موضوع باعث شد عملا امکان حصول به توافق از بین برود.

 

ظریف همچنین نوشت: غرب با اشتباه گرفتن تعامل سازنده ما به عنوان نشانه ضعف و با انتخاب گزینه اعمال فشار و تحریم به منظور امتیازگیری عملا باعث تغییر موضع ایران شد؛ این تغییر موضع هم در نتیجه صندوق های انتخابات ریاست جمهوری سال ٢٠٠٥ و هم در توسعه فعالیت های هسته ای صلح آمیز ایران نمایان شد.

 

امروز و در حالی که به سال ٢٠١٥ نزدیک می شویم، نتیجه زیاده خواهی های گذشته و گرفتاری در توهم تأثیر تحریم ها کاملا مشخص است. در ده سال گذشته، تعداد سانتریفیوژهای ایران از ٢٠٠ عدد به ٢٠٠٠٠ عدد رسیده است، ظرفیت غنی سازی ایران از ٣.٥ درصد به ٢٠ درصد ارتقا یافته است و رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک کمتر از یکسال دیگر افتتاح خواهد شد.

 

وزیر امور خارجه کشورمان یادآور شد: هیچ کس نمی تواند عقربه های ساعت را به عقب برگرداند. قربانی هایی داده شده است. میزان توانایی های ما به شکل وسیعی افزایش یافته اند. دانش و تخصص های جدیدی کسب شده است. هیچ کدام از این ها را نمی توان با آرزو و یا حتی از طریق مذاکره نادیده گرفت.

 

امروز، دکتر روحانی و من مجددا مسئولیت مذاکره را به عهده گرفته ایم و اعتقاد ما به تعامل سازنده تغییری نکرده است. ما حاضر هستیم تضمین هایی را درباره طبیعت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران ارائه نماییم. اقدامات پیشنهادی ما موثر و جدی هستند و تفاوت های واقعی ایجاد می کنند. با این حال ما از دستاوردهای تکنولوژیک دانشمندانمان چشم‌پوشی نکرده یا آن را به موضوعی بی معنی و نمایشی تبدیل نخواهیم کرد. انتظار انجام چنین کاری از ما نه دوراندیشانه است و نه به نفع اهداف عدم اشاعه خواهد بود.

 

ما جدیت خود را نشان داده ایم. به فاصله صد روز از آغاز مسئولیت اینجانب به عنوان مذاکره کننده هسته ای ایران، اولین توافق هسته ای در دهه گذشته با گروه ١+٥ نهایی شد. آژانس بین المللی انرژی اتمی تصدیق کرده است که ما کلیه تعهداتمان را در این توافق بطور کامل اجرا کرده ایم. به علاوه همکاری های ما با آژانس به بالاترین سطح همکاری ها در سال های اخیر رسیده است. ما آماده ایم که این مسیر را ادامه دهیم.

 

وی علاوه براین آورده است: بسیار کوته بنیانه خواهد بود اگر مجددا برخی توهمات بتوانند حرکت ما به سمت یک دستاورد تاریخی را از مسیر خود خارج کند. درهیچ زمانی بهتر از زمان حاضر نمی توان یکبار و برای همیشه بحران غیر ضروری هسته ای را خاتمه بخشید؛ چرا که شرایطی فراهم است که تمام طرف ها بتوانند دستاورد هایی داشته باشند، قبل از اینکه پنجره همکاری و واقع گرایی بسته شود. مسلم است که همواره می توان بهانه هایی یافت که توافق پیش رو را نابود سازد، توافقی که توانایی ایجاد تغییرات مهمی را در منطقه دارد. شاخص ترین این بهانه ها، توسل به افسانه "نقطه فرار" هسته ای است. برای سالها، یک گروه کوچک ولی قدرتمند از کنشگران سیاسی در آمریکا، تبلیغات بی منطقی به راه انداخته اند مبنی بر اینکه ایران طی چندماه قادر خواهد بود مواد شکاف پذیر لازم برای ساخت یک بمب اتمی را فراهم سازد.

 

اگرچه بهترین راه برای جلوگیری از چنین احتمال دور از ذهنی، حصول یک توافق واقع گرایانه با ایران است، با این حال بررسی و مداقه درباره این ترس موهوم، مفید و سازنده خواهد بود. حتی اگر ایران بخواهد به سمت ساخت بمب هسته‌ای حرکت کند، ابتدا باید تمامی بازرسان آژانس را از خاک خود اخراج نماید. سپس می بایست کل ترتیبات برنامه هسته ای ایران مجددا تغییر نماید تا قادر باشد مواد شکاف پذیر با درجه خلوص مناسب برای ساخت تسلیحات تولید نماید. در مراحل بعدی می بایست این مواد را به فلز تبدیل کند، سپس آنها را به شکل مخصوص مناسب برای بمب قالب گیری کند و همینطور مراحل بی شمار پیچیده دیگری که ویژه ساخت سلاح است را طی نماید. هیچ کدام از این قابلیت ها در ایران وجود ندارد و ایجاد آنها مستلزم شروع از نقطه صفر است. این موضوع چندین سال - و نه چندین ماه- بطول خواهد انجامید.

 

به علاوه، حتی زمانی که ایران زمان کافی در اختیار داشت، هرگز به ساخت بمب حتی به عنوان یک گزینه ممکن فکر نکرد. در فاصله بین سال های ٢٠٠٥ تا ٢٠١٣، یعنی زمانی که روابط ایران با غرب و آژانس در پایین ترین حد خود بود، ایران دارای زمان کافی، موانع محدودتر بین المللی، بازرسی های به نسبت آسان تر و سانتریفیوژهای کافی برای ساخت بمب بود. همینطور ایران همه هزینه ها را از طریق تحریم های سنگین و ناعادلانه پرداخت نموده بود که بسیار فراتر از تحریم هایی بودند که بر کشورهایی اعمال شدند که واقعا بمب اتمی ساخته بودند.

 

ظریف تاکید کرد: با وجود تمام این واقعیت ها، ما کوچکترین قدمی برای ساخت تسلیحات هسته ای بر نداشتیم. دو گزارش متوالی ارزیابی اطلاعاتی ملی آمریکا متشکل از ١٦ نهاد أمنیتی آمریکایی در سال های ٢٠٠٧ و ٢٠١٢ این موضوع را تایید می کنند.

 

متاسفانه عده ای در غرب، این واقعیت های مهم را با توسل به دو افسانه موهوم و خطرناک نادیده می گیرند: اینکه ایران برای دفاع از خود به بمب نیاز دارد و اینکه تنها چندماه با ساخت بمب فاصله دارد. تاسف بارتر این خواهد بود که چنین توهماتی، تفاهمی را که مطمئن ترین و أمن ترین راه برای جلوگیری از اشاعه هسته ای است، به مخاطره اندازد.

 

امروز ما در مذاکرات مان با ١+٥ دارای فرصتی منحصر بفرد هستیم تا اقدامات اعتمادساز بلندمدتی را آغاز کنیم که در کنار بازرسی های گسترده و ترتیبات نظارتی مربوطه، بزرگترین تضمین را ارائه دهد که برنامه های هسته ای ایران تا ابد و کاملا صلح آمیز باقی خواهد ماند. برای فایق آمدن بر موانع موجود بر سر راه این دستاورد تاریخی، باید به افق های پیش رو نگریست، ولی در عین حال از درس های گذشته غافل نشد. درک این نکته که چگونه برخی توهمات، فرصت های فراوان را از بین برده اند دارای اهمیت زیادی است و اقدام جهت جلوگیری از تکرا این توهمات ضروری است.

 

وزیر خارجه کشورمان در پایان آورده است: درحالی که به زمان تبدیل تفاهم موقت هسته ای به یک راه حل جامع نزدیک نزدیک می شویم، من از همتایان خود می خواهم که در برابر اراده ما برای رفع نگرانی ها را با درک عزم راسخ مردم ایران برای گرفتن احترام به حقوق و عزت شان پاسخ دهند. قبل از هر چیز، از آنها می خواهم که اجازه ندهند که برخی توهمات، حرکت چشمگیری را که برای پایان دادن به یک بحران غیرضروری و گشودن افق های جدید آغاز شده است، از مسیر خود خارج نماید.