جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


انصاری راد: صدا و سیما باید منعكس كننده صدای همه ملت و اندیشه همه جناح‌ها باشد

Posted: 25 Jun 2014 04:43 AM PDT

جرس: یك فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاكید كرد: در سازمان صدا و سیما نباید هیچ فرد و یا اندیشه‌ای متهم و یا حتی نقد شود بدون اینکه فرصت پاسخگویی به آن فرد داده شود. این سازمان باید منعکس‌کننده همه صداهای مملکت باشد، چراکه ملت ما دیگر تهمت و محکومیت‌های یک طرفه را مجاز نمی‌داند.

 

 حسین انصاری‌راد در گفت‌وگو با  ایلنا، با اشاره به عملکرد قوه قضاییه در هفته بزرگداشت این قوه یادآور شد: مهمترین شاخص برای صحت و سلامت یک مدیریت چه در قوه قضاییه و چه در سایر قوا اعتماد مردم به اجرای قانون و عدالت در آن دستگاه است.

وی افزود: وقتی مردم به اینکه قوه قضاییه واقعا قانون و عدالت را اجرا می‌کند اعتماد کنند و بدانند که مسائل در چارچوب کارشناسی و مدیریت دقیق انجام می‌شود عملکرد قوه قضاییه مورد تایید قرار می‌گیرد. اما اگر مردم در این خصوص دچار شک و تردید شوند و جامعه این مسئله را نپذیرد که قانون به درستی اجرا می‌شود یعنی یک جای کار معیوب است.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطرنشان کرد: در جامعه ما که بر پایه مردم‌سالاری اداره می‌شود در حقیقت تمام مسئولان کشور بر اساس قانون اساسی و با اراده مردم سر کار می‌آیند پس باید اعتماد مردم را نیز داشته باشند.

 

انصاری‌راد تاکید کرد: مردم ما به خوبی آنچه را که در چارچوب عدالت انجام می‌گیرد حس می‌کنند چراکه عدالت به شکل مستقیم با زندگی مردم سر و کار دارد.

وی افزود: حیات و آبروی مردم در گرو قوه قضاییه است. اگر این قوه معتقد است که در همین جهت حرکت کرده پس نباید جای نگرانی وجود داشته باشد.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتقاد رئیس دستگاه قضا نسبت به عملکرد سازمان صداوسیما و ابراز تاسف وی برای رئیس این سازمان عنوان کرد: این مسئله را نیز باید به رای مردم گذاشت و این سوال را مطرح کرد که وقتی به تعبیر امام و رهبری و همه مسئولان، کشور متعلق به مردم و صدا و سیما نیز از آنِ مردم است، آیا همه صداهایی که در جناح‌های مختلف کشور وجود دارد، در صدا و سیما منعکس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آیا ادعاهایی که علیه برخی شخصیت‌های کشور در صداوسیما مطرح می‌شود، همراه با پاسخگویی از سوی این شخصیت‌هاست و آیا این سازمان منعکس‌کننده صدای همه ملت و اندیشه همه جناح‌های کشور است.

انصاری‌راد با بیان اینکه اگر مسئولین کشور از عملکرد صدا و سیما گله دارند این سازمان باید خود را اصلاح کند، افزود: در شرایطی که دولت همراه با فشارها و انتقادات کار خود را پیش می‌برد نیاز است که از سازمان صدا و سیما پاسخ برخی از نقدها داده شود اما علی الاظاهر گویا دولت رضایتی در این زمینه ندارد.

وی با تاکید بر اینکه حق قوه مجریه و سایر مسئولین قواست که اظهارات خود را در صداوسیما بیان کنند، گفت: البته منتقدین هم حق اظهار نظر در صدا و سیما را دارند اما آنچه جایز نیست متهم کردن افراد بدون حساب وکتاب است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه عنوان کرد: ما شاهد هستیم که برخی از رسانه‌های جریان تند اصولگرایان مسئولان عالی رتبه کشور را متهم به جاسوسی و نوکری آمریکا و اسرائیل می‌کنند اما تا کنون ندیده‌ایم که تشکیلات قضایی آنطور كه شایسته است صدایش در برابر این افراد بلند شود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اتمام دوره ریاست ضرغامی، ریاست آینده صدا و سیما باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، گفت: صدا و سیما در دوره آینده باید دو موضوع را همواره مراعات کند اول اینکه مسائل امنیتی و مصالح مردم را در چارچوب اراده ملی به خوبی تشخیص دهد و آنچه را که برخلاف آنهاست در صدا و سیما منعکس نکند.

انصاری‌راد افزود: علاوه بر این در سازمان صدا و سیما نباید هیچ فرد و یا اندیشه‌ای متهم و یا حتی نقد شود بدون اینکه فرصت پاسخگویی به آن فرد داده شود. این سازمان باید منعکس‌کننده همه صداهای مملکت باشد، چراکه ملت ما دیگر تهمت و محکومیت‌های یک طرفه را مجاز نمی‌داند.
 

مشاور رییس جمهوری خبر داد: سال ۱۳۸۸ يک نقطه عطف در تغيير الگوی جامعه‌پذيری سياسی و دينی جوانان

Posted: 25 Jun 2014 04:43 AM PDT

جرس: سرپرست مرکز بررسی‌های استراتژيک رياست جمهوری گفت:‌ تحقيقات، مشاهدات و بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی يک دهه گذشته وضعيت حجاب در کشور، شامل نگرش ذهنی به حجاب و واقعيت عينی آن، تا ۲۰ درصد تغيير کرده است.

 

حسام‌الدين آشنا در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: مرکز بررسی‌های استراتژيک رياست جمهوری روز يکشنبه با دعوت از حدود ۳۰ نفر از افراد حقيقی و حقوقی مسئول و فعال در حوزه عفاف و حجاب از جمله مسئولان فعلی و سابق وزارت کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی، شورای اجتماعی زنان و خانواده، فعالان عرصه مد و لباس، مسئولان کارگروه مد و لباس و تعدادی از نمايندگان کميسيون فرهنگی مجلس و معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوری و استادان مطالعات زنان و مطالعات فرهنگی و برخی روحانيون فعال و مردمی يک نشست بسته و کارشناسی پنج ساعته در ارتباط با مسأله عفاف و حجاب، سابقه آن و آسيب‌شناسی کيفيت قانونگذاری و اجرای مصوبات شورای انقلاب فرهنگی در اين زمينه برگزار کرد.

وی ادامه داد: ‌نتيجه اين جلسه به زودی جهت استحضار رئيس‌جمهور و مسئولان قوه مقننه و قضائيه در اختيار آنها قرار می‌گيرد.

مشاور رئيس‌جمهور در امور فرهنگی در مورد نتايج اجمالی اين جلسه گفت: مشکل در اين زمينه عميق‌تر از آن است که با يک قانون يا يک تقسيم کار اداری و بصورت دستوری از بالا به پايين حل شود.

وی افزود:‌ تحقيقات پيمايشی شورای فرهنگ عمومی و ايسپا اعم از نظرسنجی‌های ملی و استانی و همچنين مشاهدات ميدانی و بررسی‌های کيفی توسط استادان دانشگاه علامه طباطبايی و الزهرا نشان می‌دهد که در طی يک دهه گذشته وضعيت حجاب در کشور، شامل نگرش ذهنی به حجاب و واقعيت عينی آن، تا ۲۰ درصد تغيير کرده است.

حسام‌الدين آشنا در مورد علل اين تغيير در نگرش و رفتار فرهنگی اظهار کرد: اين تغييرات ناشی از عوامل متعددی از جمله تغيير توازن جمعيت شهری و روستايی، موزاييکی شدن فرهنگ، تغيير الگوی تحصيل و اشتغال بانوان، مصرف نمايشی، تغيير نگرش‌های سياسی و اجتماعی جنسی در جوانان و در مورد جوانان، تحولات عميق و جنسيتی، مسأله بلوغ زودرس جسمی و ذهنی، تغيير جدی سبک زندگی و گذران اوقات فراغت و در نهايت ميزان، کيفيت و تنوع مصرف فرهنگی بويژه مصرف رسانه‌ای است.

وی اضافه کرد: يکی ديگر از عوامل بسيار مؤثر در اين زمينه، تغيير گروه مرجع جوانان و تحولات تلخ در جريان اعتماد بين‌نسلی است. برخی از شرکت‌کنندگان شواهدی ارائه کردند که نشان می‌دهد سال ۱۳۸۸ يک نقطه عطف در تغيير الگوی جامعه‌پذيری سياسی و دينی جوانان بوده است و اين مشکل با احاله مأموريت به وزارت کشور يا نشان دادن کارت زرد به وزير کشور حل نمی‌شود.

نماينده رئيس‌جمهور در شورای نظارت بر صداوسيما همچنين گفت: بنا به نظر برخی شرکت‌کنندگان در اين نشست بسته، عملکرد صداوسيمای جمهوری اسلامی در ساختن انگاره‌های مناسب در مورد يک زن متدين و اجتماعی بسيار قابل مناقشه است و متأسفانه صداوسيما با وجود نقش انحصاری و بی‌بديل خود، مسئوليت چندانی در قبال الگوسازی از زن ايرانی متدين، موفق و اجتماعی نپذيرفته است.

آشنا با بيان اينکه "تغييرات فرهنگی محصول تحولات عميقی هستند که به مرور زمان حاصل می‌شوند و نتيجه ۱۰ ماه و يک سال عملکرد دولت‌ها نيستند"، افزود: با اين حال برخی می‌کوشند از اين تحولات به اهداف سياسی برسند و اين بدترين شکل مواجه شدن با مسأله‌ای اجتماعی است. هرگونه بزرگنمايی مسأله هم مانع ديدن واقعيت‌ها می‌شود. بهتر است برای بررسی چنين مسائلی، منطق علمی و تخصصی رشته‌هايی که می‌توانند چنين پديده‌هايی را مطالعه کنند بپذيريم و از مواجهه سياسی با مسأله اجتناب شود.

وی ادامه داد: نشست تخصصی مرکز بررسی‌های استراتژيک نيز برای در پيش گرفتن چنين رويکردی تشکيل شده است و البته اولين نشست از مجموعه بررسی‌های مرکز در اين حوزه بود. البته جای تأمل داشت که چرا برخی که بيش از هر چيز درخصوص حجاب دغدغه ابراز می‌کنند، از شرکت در نشست خودداری کردند.

 

بر اساس اين گزارش، افراد دعوت شده به اين نشست عبارت بوده‌اند از:

• شورای عالی انقلاب فرهنگی:

آقای دکتر محمد اسحاقی معاون محترم دبير شورای عالی انقلاب فرهنگی

خانم دکتر کبری خزعلی رئيس محترم شورای فرهنگی اجتماعی زنان

 

• نمايندگان مجلس:

حجت‌الاسلام والمسلمين احمد سالک کاشانی رئيس محترم کميسيون فرهنگی مجلس

خانم دکتر لاله افتخاری نماينده محترم مجلس

آقای دکتر علی مطهری عضو محترم کميسيون فرهنگی مجلس

آقای دکتر غلامعلی حدادعادل نماينده محترم مجلس شورای اسلامی

 

• وزارت کشور:

خانم دکتر فهيمه فرهمندپور مشاور محترم امور بانوان و خانواده وزارت کشور

آقای دکتر مرتضی ميرباقری قائم مقام محترم وزير کشور در امور اجتماعی و فرهنگی

سرتيپ عليرضا افشار قائم مقام محترم پيشين وزير کشور در امور اجتماعی و فرهنگی

 

• شورای فرهنگ عمومی:

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسين شاهمرادی دبير محترم شورای فرهنگ عمومی

آقای دکتر منصور واعظی دبير محترم پيشين شورای فرهنگ عمومی

 

• قوه قضائيه:

آقای حجت‌الاسلام والمسلمين هادی صادقی معاون محترم فرهنگی قوه قضائيه

• معاونت امور مشارکت زنان و خانواده:

خانم شهيندخت مولاوردی معاون محترم امور زنان و خانواده

خانم دکتر سوسن باستانی عضو محترم هیأت علمی دانشگاه الزهرا

خانم دکتر زهرا شجاعی رئيس محترم سابق مرکز امور مشارکت زنان

خانم مريم مجتهدی رئيس محترم سابق مرکز امور مشارکت زنان

 

• وزارت ورزش و جوانان:

آقای دکتر محمود گلزاری معاون محترم ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان

 

• نيروی انتظامی:

آقای دکتر سعيد منتظرالمهدی معاون محترم اجتماعی نيروی انتظامی

آقای سردار بهمن کارگر معاون محترم سابق اجتماعی نيروی انتظامی

 

• وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

آقای دکتر علی جنتی وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

آقای حميد قبادی دبير محترم کارگروه ساماندهی مد و لباس

آقای دکتر محمد حسينی وزير محترم سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی

آقای احمد مسجدجامعی وزير محترم سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی

آقای محمدحسين صفار هرندی وزير محترم سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

• سازمان تبليغات اسلامی:

حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمهدی خاموشی رئيس محترم سازمان تبليغات اسلامی

• ائمه جمعه، اساتيد حوزه و مبلغين برجسته دينی:

آقای حجت‌الاسلام والمسلمين سيداحمد خاتمی

آقای حجت‌الاسلام والمسلمين پناهيان استاد محترم حوزه و دانشگاه

آقای حجت‌الاسلام والمسلمين علی جعفری استاد محترم حوزه و دانشگاه

آقای حجت‌الاسلام والمسلمين محمدرضا زائری مديرعامل محترم مؤسسه فرهنگی سرچشمه

آقای حجت‌الاسلام والمسلمين نقويان استاد محترم حوزه و دانشگاه

آقای حجت‌الاسلام والمسلمين سيدرضا اکرمی رئيس محترم شورای فرهنگی نهاد رياست جمهوری

 

• اساتيد دانشگاه و پژوهشگران:

خانم دکتر بهاره آروين پژوهشگر محترم مطالعات زنان

آقای دکتر تقی آزاد ارمکی عضو محترم هیأت علمی دانشگاه تهران

خانم دکتر اشرف بروجردی پژوهشگر محترم مطالعات زنان

خانم دکتر ليلا فلاحتی عضو محترم هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی

سرکار خانم دکتر سهيلا صادقی فسايی عضو محترم هیأت علمی دانشگاه تهران

آقای دکتر محمود شهابی عضو محترم هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه

خانم دکتر ناهيد توسلی پژوهشگر محترم مطالعات زنان

آقای محسن بدره پژوهشگر محترم مطالعات زنان

 

• بخش خصوصی:

خانم مهلا زمانی‌نيا طراح برتر مد و لباس

آقای مهندس محمد مروج‌حسينی رئيس محترم هیأت مديره انجمن صنايع نساجی ايران

آقای محمد آقاسی رئيس مرکز افکارسنجی دانشجويان ايران(ايسپا)

 

بنا بر اعلام مرکز بررسی‌های استراتژيک رياست جمهوری، از ميان افراد دعوت شده به نشست روز يکشنبه، بهاره آروين پژوهشگر مطالعات زنان، لاله افتخاری نماينده مجلس، سردار افشار قائم مقام پيشين وزير کشور در امور اجتماعی و فرهنگی، سيدرضا اکرمی رئيس شورای فرهنگی نهاد رياست جمهوری، سوسن باستانی عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا، محسن بدره پژوهشگر مطالعات زنان، ناهيد توسلی پژوهشگر مطالعات زنان، حسينی وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهلا زمانی‌نيا طراح برتر مد و لباس، سيدحسين شاهمرادی دبير شورای فرهنگ عمومی، زهرا شجاعی رئيس سابق مرکز امور مشارکت زنان، محمود شهابی عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه، ليلا فلاحتی عضو هیأت علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، حميد قبادی دبير کارگروه ساماندهی مد و لباس، نقويان استاد حوزه و دانشگاه، منصور واعظی دبير پيشين شورای فرهنگ عمومی، اشرف بروجردی پژوهشگر مطالعات زنان، محمد آقاسی رئيس مرکز افکارسنجی دانشجويان ايران(ايسپا) و نيز صمدی به نمايندگی از شهيندخت مولاوردی و سياری به نمايندگی از مرتضی ميرباقری در نشست حضور يافتند.

نه داعش نماينده اهل سنت است، نه ارتش عراق نماينده شيعيان

Posted: 25 Jun 2014 04:37 AM PDT

عبدالله رمضان‌زاده
بحران فعلي عراق، ناشي از مجموعه‌يي از تحولات داخلي اين كشور است  

 

تحولات اخير عراق از پيچيدگي‌هاي خاصي برخوردار است و لازم است همه ابعاد آن در سطوح مختلف مورد توجه قرار گيرد. عوامل و بازيگراني در سطوح مختلف ملي (عراق)، منطقه‌يي (خليج فارس و خاورميانه) و بين‌المللي (قدرت‌هاي بزرگ و متوسط جهاني) در اين تحولات دخيل هستند و ساده كردن موضوع به درگيري ميان تكفيري‌هاي تروريست و ارتش نوعي تقليل‌گرايي است كه در ميان متخصصان روابط بين‌المللي و علوم سياسي طرفداران چنداني ندارد. در اين نوشتار كوتاه سعي بر آن است كه در سه سطح تحليلي بر موضوع بحران اخير عراق پرداخته و سپس نتيجه‌گيري و پيشنهادات مورد نظر ارائه شود.
 

الف- سطح ملي/ ۱-‌ دولت عراق :
در سطح ملي عراق، تحولات چند سال اخير و به ويژه پس از خروج نيروهاي امريكايي از آن كشور، دولت را از جامعيت لازم براي تحت پوشش قرار دادن تمام طوايف و جريانات سياسي كشور چند طايفه‌يي عراق خارج كرده است! (بيماري و از صحنه خارج شدن جلال طالباني به عنوان رييس‌جمهور عراق نيز از عوامل تشديد اين جهت‌گيري بوده است) . شدت اين جهت‌گيري غيرفراگير به حدي بوده است كه در وضعيتي كه بخشي از كشور به تصرف داعش و هم‌پيمانانش درآمده است و كردها نيز برخلاف جهت دولت مركزي، توانسته‌اند با استفاده از فرصت، شهر مورد اختلاف كركوك را به تصرف خود در آورند، فراخوان دولت براي تشكيل جلسه پارلمان براي اعلام حالت فوق‌العاده با اجابت گروه‌هاي اصلي اهل سنت روبه‌رو نشده، در نتيجه امكان تشكيل جلسه ملي عراق فراهم نيامد. اين وضعيت نشان مي‌دهد كه بر خلاف تبليغات وسيع دولت و رسانه‌هاي در اختيار و طرفدار آن، در عراق اجماعي دال بر پذيرش خطر داعش وجود ندارد. اخبار برخي منابع نيز حاكي از آن است كه داعش توانسته است از ميان اهالي اهل سنت شهرهاي اشغالي به جذب نيرو بپردازد. همين جا لازم است اشاره‌يي به استراتژي و تاكتيك‌هاي نظامي داعش داشته باشيم. استراتژي داعش، حركت در يك كريدور باريك از سوريه به سوي بغداد است (اين موضوع غير از گسترش نافرماني در ساير مناطق سني‌نشين عراق است) و در مسير سعي بر آن است كه از شهرهاي سني‌نشين (اكثريت اهل سنت) گذر كند، بدون آنكه به شهرهاي شيعه يا كردنشين وارد شوند وتلاش بر آن بوده است كه از هرگونه رويارويي مستقيم نظامي با كردها و شيعيان اجتناب شود (البته به اعتقاد برخي نوعي هماهنگي با كردها نيز از قبل وجود دارد كه البته مستندي براي آن در دست نيست.) از لحاظ تاكتيكي هم از شيوه‌هايي شبيه طالبان در ماه‌هاي اوليه قدرت‌يابي در افغانستان استفاده مي‌كنند (استفاده از نيروهاي نفوذي اعتقادي يا خريداري شده در جبهه مقابل براي به شكست كشانيدن اردوگاه مقابل.)


الف-۲: ارتش عراق

بازيگر ديگر مطرح در سطح ملي در عراق ارتش آن كشور است؛ ارتشي بازمانده از رژيم بعث عراق كه بسياري از افسران آن هنوز خود را بعثي و دولت فعلي را از مسببان شكست در مقابل ارتش امريكا مي‌دانند. تركيب طائفي اين ارتش (شيعه، سني، كرد، آشوري، تركمن و...) زمينه‌ساز اختلاف و رقابت و گاه دشمني ميان واحدهاي مختلف آن بوده است. اين ارتش به هيچ‌وجه از انسجام و فرماندهي نيز برخوردار نيست و به اين لحاظ توان مقاومت در برابر حملات طايفه‌يي و نفوذ از بيرون را ندارد (به مثال سقوط موصل توجه شود) كما اينكه قبل از حملات اخير داعش نيز توان مقابله با تروريسم كشتارگر جدي بعثي‌ها و تكفيري‌هاي ديگر را نداشت. وابستگي برخي فرماندهان به فرماندهان سابق ارشد بعثي خود كه فراري يا اخراجي هستند (و اتفاقا از تجربه و دانش بالاي نظامي نيز برخوردارند) از نقاط ضعف و مشكلات اساسي ديگر ارتش عراق است.
 

الف-۳: شيعيان

شيعيان عراق به‌ عنوان طايفه‌يي كه با وجود داشتن اكثريت عددي نسبت به دو طايفه ديگر اصلي (اهل سنت و كردها) از زمان استقلال كشور همواره نقش حاشيه‌يي در قدرت داشتند، در دوران پس از سقوط صدام با توجه به در اكثريت بودن، به كانون اصلي قدرت تبديل شدند. اما شيعيان نيز با وجود در اكثريت قرار داشتن، از نوع خاصي از تفرق هم رنج مي‌برند، جناح مالكي توانسته است با تكيه بر حمايت خارجي (ايران و ايالات متحده) قدرت را در اختيار گيرد اما مخالفاني جدي در ميان شيعيان نيز دارد. عشاير شيعه منتهي‌اليه جنوبي عراق (بصره و اطراف آن) به دليل اينكه از ناامني در امان هستند، خود را درگير منازعات مناطق مركزي و شمالي نمي‌كنند. كناره‌گيري مقتدي صدر نيز نشان از نوعي ديگر از اختلافات در ميان شيعيان حاكم داشت. منسجم‌ترين نيروي فعال شيعي، باقيمانده‌هاي سپاه بدر است كه از پشتيباني مادي و معنوي ايران برخوردار است و مي‌تواند در شرايط خاص به عنوان نيرويي تاثيرگذار نقشي تعيين‌كننده در معادلات نظامي و رقابت بر سر قدرت داشته باشد و به نظر مي‌رسد در شرايط كنوني به سرعت فرآيند بازسازي خود را آغاز كرده است. گزارش‌هايي نيز توسط منابع غربي از رقابت‌هاي شديد گروه‌هاي عراقي بر سر منافع اقتصادي منتشر شده است!


الف-۴: كردها

كردها با وجود اختلافات داخلي خود، طي چند سال اخير پس از سقوط صدام حسين در پيگيري و دستيابي به اهداف تاريخي خود موفق‌ترين طايفه عراق بوده‌اند. كردها با وجود اختلاف در اهداف استراتژيك با ايران و تركيه، نه‌تنها از مقابله با هر دو كشور اجتناب كرده‌اند، بلكه توانستند از اختلافات داخلي عراق و اختلافات منطقه‌يي اين دو همسايه بزرگ و قدرتمند به نفع اهداف خود بهره‌برداري كنند. در تحولات سياسي داخلي عراق تلاش كردها بر تحكيم پايه‌هاي قدرت در دو سطح بوده است: حركت تدريجي و آرام به سوي استقلال از طريق گسترش قدرت اقتصادي و سياسي و حوزه جغرافيايي در كردستان عراق و تثبيت جايگاه حقوقي خود در درون دولت ملي عراق در تحولات اخير نيز بيشترين و فوري‌ترين بهره نصيب كردها شد كه توانستند نيروهاي پيش‌مرگ خود را به‌طور كامل جايگزين خلأ وجود ارتش عراق در كركوك كنند و به آسان‌ترين وجه، اختلاف ديرينه خود با دولت عراق را بر سر اين مساله به نفع خود حل كنند. داعش نيز با توجه به شناخت از قدرت بسيج مردمي دولت اقليم كردستان، در شرايط فعلي از هرگونه مواجهه با كردها خودداري مي‌كند. البته سياستمداران كرد باتجربه‌تر از آن هستند كه فريب وعده‌هاي داعش را بخورند.
 

الف-۵: اهل سنت

اهل سنت عراق با وجود عدم برخورداري از اكثريت جمعيتي از زمان استقلال عراق تا پايان حكومت رژيم بعث، قدرت سياسي و اقتصادي عراق را در اختيار داشت. سقوط دولت بعث به معني از دست رفتن بسياري از مناصب اقتصادي و سياسي براي اهل سنت بود. با وجود اينكه در قانون اساسي جديد عراق از لحاظ حقوقي جايگاه مناسبي براي اهل سنت به نسبت جمعيت آنها در نظر گرفته شده بود، طي پنج سال اخير به‌تدريج محدوديت‌هاي آنان در دسترسي به منابع قدرت سياسي و مديريتي و به تبع آن مناصب اقتصادي كاهش يافت و محدود شد. نوع رفتار دولت مالكي نيز با وجود تلاش‌هاي گسترده مرجعيت شيعه و مخصوصا آيت‌الله‌العظمي سيستاني نتوانسته است احساس كنار گذاشته شدن از قدرت را از اهل سنت دور كند! غائله هاشمي (معاون سابق رييس‌جمهور عراق) نيز بر بدبيني اهل سنت نسبت به مقاصد مالكي براي دور كردن آنان از قدرت، دامن زده است. تمركز اقدامات تروريستي فاجعه‌بار بر مناطق شيعه‌نشين نيز اين احساس را در بدنه جامعه اهل سنت ايجاد كرده است كه تروريست‌ها را عليه خود ندانند و از عكس‌العمل نسبت به اقدامات تروريستي و موضع‌گيري عليه آن خودداري كنند. تبليغات رسانه‌هاي فراگير عربي اهل سنت نيز اين جو را تشديد كرده است!
 

الف-۶: داعش (دولت اسلامي عراق و شام)

صدام حسين در سال آخر قدرت خود و قبل از سقوط كامل رژيم بعثي، به دليل تظاهر به مقابله با ايالات متحده و اسراييل، به يكي از قهرمانان جهان اسلام (در ميان اهل سنت) بدل شده بود، به گونه‌يي كه اكثر نيروهاي جهادي سني از جمله القاعده در ماه‌هاي آخر حكومت صدام حسين وارد عراق شدند تا در كنار ارتش عراق به مقاومت بپردازند. اكثريت اين نيروها پس از سقوط صدام‌حسين در عراق باقي ماندند و هسته‌هاي اوليه مقاومت عليه سربازان امريكايي را شكل دادند. (البته با كمك بقاياي فراري ارتش بعث) و با توجه به تجربه و اطلاعات افسران بعثي، به‌تدريج توانستند به بازيگراني فعال در عراق تبديل شوند (از طريق تخريب و ترور) اين نيروها از فرماندهي‌هاي به ظاهر جداگانه برخوردار بودند اما اكثريت تحت حمايت مالي عربستان و ساير شيوخ ثروتمند عرب قرار گرفتند. تحت تاثير القائات تكفيري‌ها. مخصوصا القاعده عراق اين نيروها از فعالان ضد امريكايي به تروريست‌هاي ضد شيعه و ضد دولت تحت سيطره شيعيان عراق تبديل شدند و بدين‌ترتيب مورد حمايت نيروهاي ضدشيعه خائف از تشكيل هلال شيعي قرار گرفتند و بدين‌ترتيب از منابع مالي سرشار جديد برخوردار شدند. تحولات سوريه و ايجاد فضاي خالي عملياتي براي نيروهاي نظامي تكفيري زمينه تشديد فعاليت جبهه جديدي از افراطي‌ترين نيروهاي تكفيري تحت عنوان «دولت اسلامي عراق و شام» را به وجود آورد. اين گروه تمام گروه‌هاي اسلامي غير خود را نفي مي‌كند و در پي تشديد بحران سوريه و نقش ايران، حزب‌الله لبنان و بعضا دولت مالكي در حمايت از بشار اسد و وجهه ضد شيعي خود را بيشتر كرده است. همچنين گسترش فعاليت‌هاي جديد در داخل عراق و سرخوردگي اهل سنت عراق از دولت مركزي به تدريج شرايط را به بحران امروز كشانيده است. داعش تلاش كرد از مناطق سني‌نشين همجوار سوريه و اردن براي خود نيرو جذب كند (در كنار تكفيري‌هاي جمع‌آوري شده از سراسر دنيا مخصوصا كشورهاي عربي) و از عدم جامعيت دولت مركزي در اين جهت حداكثر بهره را برد. از لحاظ فكري داعش در انتهاي خط افراطي‌گري و انحصارگري مذهبي قرار دارد، به‌گونه‌يي كه تمام مسلمانان غير از خود را به نحوي تكفير مي‌كنند، تفكري كاملا شبيه خوارج نهروان! تحولات اخير پس از انتخابات عراق زمينه‌ساز گسترش حوزه فعاليت داعش با استفاده از سرخوردگي اهل سنت عراق شده است! تذكر اين نكته ضروري است كه داعش به هيچ‌وجه نتوانسته است تمامي اهل سنت عراق را به حمايت از خود وادار كند و هنوز امكان تعامل گسترده همه طوايف عراق با يكديگر براي دفع اين شر خطرناك وجود دارد.
 

ب- بازيگران منطقه‌يي

تركيب اهداف، اقدامات و فعاليت‌هاي بازيگران داخلي عراق به گونه‌يي بوده است كه لاجرم پاي بازيگران خارجي (منطقه‌يي و بين‌المللي) را به ميدان منازعه اين كشور باز كرده است، بازيگراني كه هر يك اهداف، راهبردها و منافع خاص خود را دارند، اهدافي كه گاه همسو و گاه متعارض هستند. در اين بخش از نوشتار اين بازيگران را به دو دسته منطقه‌يي و بين‌المللي تقسيم و سپس به‌طور خلاصه به تحليل رفتار آنان مي‌پردازم.
 

ب-۱: ايران

پس از سقوط صدام حسين و رژيم بعثي، ايران به‌عنوان تاثيرگذارترين بازيگر منطقه‌يي در عراق مطرح بوده است. اين تاثيرگذاري به سه دليل اكثريت شيعي عراق، وجود سپاه متشكل بدر مورد حمايت ايران و روابط گسترده و نزديك تهران و رهبران كرد عراقي بوده است. سياست خارجي ايران در عراق در دولت‌هاي نهم و دهم و به‌طور ويژه طراحي و اجرا شده است. بدين‌ترتيب حساسيت‌هاي ويژه‌يي را در ساير بازيگران منطقه‌يي برانگيخت. اين سياست با وجود تلاش براي ارتباط به همه گروه‌هاي طائفي عراق در عمل به سوي حمايت كامل از بعضي گروه‌ها در قدرت (گروه مالكي) كشانده شد. حمايت گسترده از اقدامت مالكي در برهه‌يي به تنش شديد در روابط ايران و تركيه منجر شد كه خوشبختانه در ماه‌هاي اخير در دولت يازدهم گام‌هاي موثري براي رفع تنش ميان دو كشور برداشته شده است. در هر صورت سياست خارجي ايران در عراق نيازمند بازآرايي و تغيير مردان عامل در آن است!
 

ب-۲: تركيه

تركيه از لحاظ سياسي به دليل تمايلات جاه‌‌طلبانه در جهان اسلام، روابط گسترده دولت اردوغان با اسلامگرايان سني محافظه‌كار جهان اسلام و همچنين به دليل حساسيت ويژه نسبت به اوضاع كردستان عراق و از لحاظ اقتصادي به دليل بازار گسترده عراق براي بخش خصوصي و همچنين در مسير اصلي ترانزيت سوخت كردستان عراق واقع شدن، همواره نسبت به تحولات عراق حساس بوده و طبعا اين حساسيت نسبت به نقش ايران و آنچه حذف اهل سنت از حاكميت عراق ناميده مي‌شود نيز خاص است! پذيرش معاون مخلوع رييس‌جمهوري عراق كه از سوي دولت مالكي به حمايت از تروريست‌ها متهم شده بود موجب تنش ميان آنكارا و بغداد در سال‌هاي اخير شد. حمايت‌هاي صريح و بي‌پرده دولت اردوغان از مخالفان بشار اسد در سوريه نيز عاملي در جهت تشديد بحران ميان دولت مالكي و دولت اسد كه هر دو متحد ايران محسوب مي‌شوند از يكسو و دولت تركيه از سوي ديگر شد. دولت تركيه با وجود مخالفت تبليغاتي با تروريسم تاكنون هيچگاه اقدام عملي در مقابله با تروريست‌هاي تكفيري نداشته است! به اين معني كه تركيه در عين خودداري از حمايت علني از داعش، از نتيجه اقدامات تروريست‌ها در تضعيف دولت‌هاي بغداد و دمشق رضايت داشته است!
 

ب-۳: عربستان

عربستان بازنده اصلي منطقه‌يي سقوط رژيم بعث عراق بود و سقوط صدام حسين عملا هيچ نفعي عايد اين كشور نكرده است. اين كشور به عنوان منبع اصلي حمايت مالي و لجستيك از افراطيون وهابي و تكفيري در عراق به شمار مي‌رود.
 

ب ۴- اردن

اردن نيز بازيگري است كه به دليل همجواري با عراق و ترس از آنچه هلال شيعي در حال شكل‌گيري مي‌نامند، در تمامي تحولاتي كه در عراق به نفع شيعيان (و در نهايت به نفع رهبري منطقه‌يي ايران شكل مي‌گيرد، نقش مخالف بازي مي‌كند و توانسته است به عنوان گذرگاه اصلي زميني حمايت از جريانات تركيبي تكفيري بعثي در صحنه عمل كند. در واقع كمك‌هاي مالي قطر و عربستان از گذرگاه اردن به تروريست‌ها و ساير جريانات سني فعال در منطقه مي‌رسد.
 

ب ۵- اسراييل

رژيم اسراييل به عنوان بنده اصلي هرگونه اختلاف ميان قدرت‌هاي اسلامي و در بحران‌هاي اخير عراق، سوريه و ليبي تلاش كرده است خود را ناظري بي‌طرف و ساكت نشان دهد، البته در مواقعي هم با سوءاستفاده از فرصت ضربه‌هايي نظامي به مقاومت فلسطين و سوريه وارد كرده است!
 

ج- بازيگران فرامنطقه‌يي

ج- ايالات متحده امريكا

بزرگ‌ترين بازيگر فعال در عراق ايالات متحده است كه مهم‌ترين نقش را نيز در بازسازي عراق از طريق كنترل توليد و استخراج نفت در عراق دارد. ايالات متحده كه در واقع به تنهايي توانست عراق را اشغال و نظام پيشين اين كشور را سرنگون كند، با حداقل تلفات انساني نظاميان خود را از باتلاق عراق خارج كرد. به نظر مي‌رسد درگيري‌هاي طرف‌هاي متخاصم اسلامگرا در منطقه بيش از همه به نفع امريكا تمام مي‌شود زيرا درگيري تمامي نيروهاي اسلامگرا در منطقه امريكا و اسراييل را از تيررس همه آنان خارج مي‌كند. در بحران اخير عراق، در واقع نوعي تناقض نمادر مورد اهداف ايالت متحده به وجود آمده است، دولت فعلي ايالات متحده از يك سو نيازمند ثبات و امنيت در عراق است تا به رقباي داخلي ثابت كند تصميم به خروج نظاميان از آن كشور صحيح و به نفع منافع ملي امريكا بوده است و از سوي ديگر با درگير كردن اسلامگرايان با يكديگر خيال خود و اسراييل را از ناحيه آنان راحت كند. اين منازعات در نهايت مي‌تواند به تشكيل جبهه‌يي جديد از متحدان منطقه‌يي امريكا بينجامد.
 

ج-۲: روسيه

روسيه كه در نتيجه اشغال عراق توسط امريكا يكي از مهم‌ترين متحدان منطقه‌يي خود را از دست داده است، با دخالت مستقيم در بحران سوريه توانست يك متحد ديگر خود را (هرچند متزلزل) حفظ كند. در نتيجه بحران سوريه، نوعي منافع مشترك جديد ميان ايران و روسيه ايجاد شده است كه به نظر مي‌رسد منجر به همكاري‌هاي جدي در بحران عراق شود. روسيه در پي به دست آوردن جايگاه سنتي خود در عراق است لذا ضمن اينكه از تداوم بحران منافعي كسب مي‌كند، نهايتا در كنار ايران (در صورت تداوم سياست‌هاي كنوني) قرار خواهد گرفت.
 

ج-۳: اروپا

اروپايي‌ها (به غير از انگليس) امريكا را در جنگ عراق تنها گذاشتند. در بازسازي عراق به‌طور جدي نتوانستند وارد شوند و در واقع از سوي امريكايي‌ها طرد شدند. اكنون نيز اين بحران را مستقيم متوجه خود نمي‌دانند، اگرچه آنان نيز با اجازه حضور مسلمانان افراطي اروپايي در جبهه داعش و ساير تكفيري‌ها در واقع خود را از شر آنان در امان نگه داشته‌اند. در حال حاضر نيز هرچه بحران و تنازع بيشتر ادامه يابد تعداد بيشتري از اين مسلمانان اروپايي كشته خواهند شد و اروپا از اين بابت نفع مي‌برد.
 

نتيجه‌گيري

بحران فعلي عراق، ناشي از مجموعه‌يي از تحولات داخلي اين كشور است و به دليل موقعيت ژئوپولتيك آن، همچون ساير منازعات از اين دست، به سرعت مورد توجه بازيگران خارجي اعم از منطقه‌يي و فرامنطقه‌يي قرار گرفته است. به نظر محققان صلح (پیس رسیرچرس) هرگونه تحليل از بحران يا تلاش براي حل آن ضرورتا بايد منافع و نقش قدرت همه بازيگران را مدنظر قرار دهد. عدم توجه به منافع هريك از بازيگران امكان مهار بحران را كاهش يا زمان حل آن را طولاني‌تر مي‌كند. به دليل آنكه منشا بحران را داخلي دانستيم، نخستين گام در مهار آن را نيز بايد در سياست‌هاي داخلي عراق جست‌وجو كرد. عراق كشوري به اصطلاح كثيرالمله و متشكل از طوايف مختلف است و لذا اداره آن بر اساس مبناي ساده دموكراسي به سادگي امكان‌پذير نيست، اگر امكان ناپذير نباشد. بنابراين تجديدنظر مالكي و هم‌پيمانانش در نحوه اداره كشور شرط اول گذر از بحران است (خوشبختانه مرجعيت شيعه و شخص آيت‌الله‌العظمي سيستاني نيز چنين نظري دارند) لذا نخستين گام براي حل بحران تشكيل دولتي است كه نگاهي جامع‌الاطراف و پذيرنده تنوع قومي- طايفي در عراق داشته باشد و به اين اصل معتقد باشد كه عراق امن و با ثبات تنها از طريق همكاري داوطلبانه همه طوايف قابل حصول است (نكته‌يي كه مورد تاكيد قانون اساسي فعلي عراق نيز هست) و تكيه بر اكثريت صرف (دموكراسي اكثريتي) يقينا به معني تداوم بحران در عراق خواهد بود. اما ايران نيز به عنوان مهم‌ترين بازيگر منطقه‌يي نيازمند بازنگري در نوع روابط خود با طوايف عراقي مخصوصا شيعيان و اهل سنت از يك سو و توجه بيشتر به ديپلماسي منطقه‌يي از سوي ديگر است. ارتباط مستقيم با سران اهل سنت و احزاب سني مذهب عراقي بايد در اولويت كاري دستگاه سياست خارجي قرار گيرد. از سوي ديگر، حكايت كامل سياست‌هاي مالكي موجب واكنش‌هاي منفي ساير بازيگران منطقه‌يي قرار گرفته است. گام ديگر ايران براي حل بحران بايد از طريق توجه ويژه به ديپلماسي منطقه‌يي برداشته شود. متاسفانه اشغال تمام عيار و تمام وقت شخص وزير خارجه به موضوع انرژي هسته‌يي (اگرچه در جاي خود صحيح و منطقي است) موجب كوتاهي نسبت به مسائل منطقه‌يي مخصوصا در حوزه عربي و خليج فارس شده است و به دليل كم تجربه بودن معاون ذي ربط در وزارت خارجه، عملا تنظيم سياست منطقه‌يي عربي و خليج فارس به نهادهايي خارج از وزارت خارجه واگذار شده است! لذا آقاي ظريف بايد شخصا يا از طريق انتصاب يكي از ديپلمات‌هاي كاركشته و با تجربه در اين حوزه (كه تعداد آنان نيز فراوان است) سكان تصميم‌گيري در اين حوزه را به وزارت خارجه بازگرداند بايد تلاش جديدي در جهت حل اختلافات منطقه‌يي آغاز شود كه گام اول آن مي‌تواند برگزاري نشستي فوري ميان ايران، تركيه و عربستان باشد. در سياست خارجي معطوف به منافع ملي ايران مي‌تواند ميزبان يك نشست از سران طوايف عراق در تهران نيز باشد. از سوي ديگر بحران عراق، مي‌تواند زمينه‌يي ديگر براي همكاري ميان ايران و ايالات متحده باشد (مهم‌ترين بازيگر منطقه‌يي و مهم‌ترين بازيگر فرامنطقه‌يي) اين پيشنهاد قبلا در مورد سرنگوني طالبان در افغانستان عملي شده بود و ديپلمات با تجربه‌يي چون آقاي دكتر امين‌زاده به خوبي توانست از عهده تامين مافع ملي برآيد اكنون نيز فرصت ديگري است تا هم جايگاه منطقه‌يي ايران و هم جايگاه بين‌المللي آن ارتقا يابد. در نهايت ايران نبايد همه تخم‌مرغ‌هاي خود را در سبد يك شخص يا حزب و گروه بگذارد و در تبليغات سياسي نيز اين نكته مورد تاكيد قرار گيرد كه نه داعش نماينده اهل سنت است و نه ارتش عراق نماينده شيعيان. داعش بايد منزوي شود، گروهي تروريست خشن كه هيچ نسبتي با اسلام بيش از يك ميليارد مسلمان سني ندارد. 
 

منبع: اعتماد 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


سونامی استیضاح و سوال از وزرای دولت

Posted: 25 Jun 2014 03:32 AM PDT

جرس: نمایندگان مجلس در آخرین جلسه خود پیش از تعطیلات یک هفته‌ای مجلس، بحث استیضاح سه وزیر را مطرح کردند و از یک وزیر دیگر هم طرح سوال کردند.

 

به گزارش ایسنا، نمایندگان با پایان جلسه امروز خود به یک هفته تعطیلات تابستانی می‌روند، اما در آخرین روز کاری خود پیش از آغاز این تعطیلات، استیضاح وزرای جهاد کشاورزی، نیرو و علوم را کلید زدند و خواستار طرح سوال از وزیر اقتصاد شدند.

 

قاضی‌پور و نادران در جلسه صبح امروز، از باهنر که ریاست مجلس را برعهده داشت انتقاد کردند که چرا استیضاح وزرای علوم و نیرو را اعلام وصول نمی‌کند؛ البته پاسخ باهنر این بود که استیضاح در دست نمایندگان بماند تا "این بحث قدری بیشتر بررسی شود". با این حال،‌ نمایندگان در تذکرات بعدی خود تاکید کردند که اگر بنا بر قانع شدن بود، نمایندگان تا به حال قانع می‌شدند.

 

در ادامه جلسه امروز هم ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از جمع‌آوری امضا برای استیضاح حجتی، وزیر جهاد کشاورزی خبر داد. به گفته او عدم تحقق برنامه‌های دولت در تولید محصولات ارگانیک، ضعف نظارت بر سلامت، ضعف شدید مدیریت بر صنایع تبدیلی، عدم توسعه صادرات محصولات کشاورزی، عدم آمایش سرزمین و نیازسنجی میزان نیاز کشور به محصولات مختلف و اجرا نشدن قانون نظام جامع دامپروری بخشی محورهای استیضاح وزیر کشاورزی است.

 

 آخرین جلسه پیش از شروع تعطیلات تابستانی مجلس به بحث استیضاح این سه وزیر ختم نشد و در پایان جلسه نیز سوال ملی قاضی‌پور نماینده ارومیه از وزیر اقتصاد اعلام وصول شد تا طیب‌نیا هم پاسخگوی سوال نمایندگان باشد.

 

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به رئیس جمهوری تذکر محرمانه داد

Posted: 25 Jun 2014 02:57 AM PDT

جرس: محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از چند تذکر محرمانه و فوق محرمانه این تشکیلات سیاسی- مذهبی به رئیس جمهوری خبر داد.

 

به گزارش خبرگزاری آنا، دبیر شورای عالی حوزه‌ علمیه قم در گفتگو با سایت حوزوی مباحثات گفت: «در این اواخر، جامعه مدرسین چند تذکر به رئیس جمهور محترم داده است. ولی من مطمئنم اگر آقای رئیس جمهور توجه نکند، همین جامعه مدرسین، همین مواردی که محرمانه و فوق محرمانه تذکر داده شده است را ممکن است رسماً تذکر بدهد. روزی هم ممکن است رودرروی همدیگر قرار بگیرند. نمونه‌هایی در دوره احمدی‌نژاد وجود داشت و اقدامات لازم انجام گرفت.»

 

این عضو ارشد مجلس خبرگان رهبری، در بخش دیگری از این مصاحبه اظهار کرد: «آقای احمدی نژاد در ماه‌های آخر واقعاً کارهای خلاف می‌کرد و خیلی از روحانیون هم برخورد کردند؛ همان روحانیونی که کمک کرده بودند و برایش از آبرویشان مایه گذاشته بودند، به او تذکر دادند ولی گوش نکرد. در حقیقت در ماه‌های آخر، اعتبار او به سختی آسیب دید. همان روحانی محترمی که واقعاً برای روی کار آمدن آقای احمدی نژاد هزینه کرده بود و شخصیت و آبرویش را صرف کرده بود، وقتی دید که حرف گوش نمی‌دهد، همان روحانی محترم وارد بحث شد و گفت برای من احمدی‌نژاد ملاک نیست، دین خدا ملاک است. شنوندگان متوجه شدند که احمدی نژاد تا زمانی که با مسائل دین، همراه باشد با او همراه‌اند.»

اعتراض فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران به ممنوع الخروج شدن شمس الواعظین

Posted: 25 Jun 2014 01:15 AM PDT

جرس: در پی ممنوع الخروج کردن ماشاالله شمس الواعظین، نائب رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، و احضار او به دادگاه انقلاب، فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران با صدور بیانیه ای نسبت به این اقدام دستگاه قضائی اعتراض، و از مقامات ایران خواهان لغواینگونه اقدامات در مورد وی و دیگر روزنامه نگاران شد.

 

به گزارش نوروز، فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران از مقامات ایران خواسته است که فورا تصمیم خود مبنی بر ممنوع الخروجی ماشاءالله شمس الواعظین، نائب رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران عضو این فدراسیون، را لغو کند.

 

برپایه اطلاع انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران، شمس الواعظین، روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی، نامه و احضاریه ای مبنی بر ممنوع الخروجی و معرفی خود به دادگاه انقلاب از مقامات ایرانی دریافت کرده است.

 

جیم بومهلا رئیس فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران اظهار داشت : " ما از دولت ایران و مقامات محلی این کشور می خواهیم که اقدامات فوری برای لغو این تصمیم مضحک انجام داده، و اجازه دهند همکار ما ماشاءالله شمس الواعظین به خارج از ایران، که حق او به عنوان یک شهروند و یک روزنامه نگار است، سفر کند. همکار ما هیچ جرمی انجام مداده و دلیلی که موجب احضار او به دادگاه یا ممنوع الخروجی اش باشد، وجود ندارد. "

 

"اگر مقامات ایرانی به دنبال اعمال اینگونه اقدامات باشند این نقض آشکار حقوق بشر شمس الواعظین و حق آزادی سفر است و شیوه ای خطرناک را در رابطه با آزادی مطبوعات در کشور برجای می گذارد."

 

Vice President of Iranian Union Must be Allowed to Travel Outside Iran, says IFJ

The International Federation of Journalists (IFJ) has called on Iranian authorities to immediately revoke their decision not to allow Mashaallah Shamsalwaezen, the vice president of IFJ’s affiliate the Association of Iranian Journalists (AoIJ), to travel outside Iran.

According to the AoIJ, Shamsalwaezen, a journalist and political analyst, has received a note from Iranian authorities telling him he is not allowed to travel outside the Iran anymore and asking him to report to the country’s revolutionary court.

“We call on the Iranian government and the country’s local authorities to take immediate steps to overturn this ludicrous decision and allow our colleague Mashaallah Shamsalwaezen to travel outside Iran, as is his right as a citizen and a journalist,” said IFJ President Jim Boumelha.

“Our colleague has committed no crime and there is no reason to ask him to come to court or to prevent him from travelling outside the country.

"If Iranian authorities pursue this course of action it will be a clear violation of Shamsalwaezen’s human rights and right to freedom of movement and will set a dangerous precedent regarding press freedom in the country
 

واکنش وزارت بهداشت به مصوبه مجازات وازکتومی مجلس

Posted: 25 Jun 2014 12:32 AM PDT

جرس: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در واکنش به مصوبه روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی درباره تصویب کلیات ماده یک طرح افزایش نرخ باروری و پیش بینی مجازات حبس برای اقدامات جراحی پیشگیری از بارداری (وازکتومی و توبکتومی)، بر لزوم حفظ حقوق شهروندی در تصویب قوانین جمعیتی تاکید کرد.

 

به گزارش ایسنا، دکتر محمداسماعیل مطلق ضمن تشکر فراوان از نمایندگان مجلس در زمینه تلاش در جهت افزایش نرخ باروری به بالای حد جایگزینی در عین حال، گفت: لازم است نمایند‌ه‌های محترم در این زمینه توصیه‌های مقام معظم رهبری در مورد سیاست‌های جمعیتی کشور را مدنظر قرار دهند و بر اساس آن قوانین را مصوب کنند؛ چرا که رهبری در ابلاغ سیاست‌های جمعیتی، سلامت مادر و کودک را مدنظر قرار داده‌اند.

 

وی افزود: در حال حاضر وزارت بهداشت نیز در رابطه با وازکتومی و توبکتومی بر اساس سلامت مادر و کودک عمل می‌کند. به این ترتیب در صورتی که سلامت مادر و همچنین کودک در خطر باشد با تایید کمیسیون پزشکی و اندیکاسیون‌هایی که هیئت بورد متخصصان زنان و انجمن پزشکان متخصص زنان آن را تایید می‌کنند، ‌این اعمال جراحی صورت می گیرد.

 

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده وزارت بهداشت به نمایندگان مجلس توصیه کرد که در تصویب قوانین جمعیتی بحث سلامت مادر و کودک و بویژه حقوق شهروندی را لحاظ کنند.

 

وی همچنین درباره آمار استفاده از جراحی‌های وازکتومی و توبکتومی گفت: بر اساس آمار موجود کمتر از سه درصد افرادی که از اقلام پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنند، علاقمند به استفاده از جراحی های پیشگیرانه وازکتومی و توبکتومی هستند؛ به این ترتیب 97 درصد شهروندان علاقه‌ای به این اعمال جراحی ندارند.

 

مطلق افزود: از طرف دیگر آمارها حاکی از آن است که در شش ماهه نخست سال 92 نسبت به مدت مشابه در سال 91، کمتر از 1.5 درصد افرادی که از اقلام پیشگیری از بارداری استفاده کرده اند، علاقمند به اعمال وازکتومی و توبکتومی بوده‌اند.

 

وی مجددا تاکید کرد: با توجه به عملکرد وزارت بهداشت در سال 92 و 93 در زمینه استفاده از نظر متخصصان امر و همچنین تشکیل کمیسیون پزشکی در هر شهرستان به منظور انجام اعمال وازکتومی و توبکتومی، لازم است نمایندگان مجلس در تصویب قوانین جمعیتی بحث سلامت مادران، نوزادان و همچنین سلامت مردان را در نظر داشته باشند.

 

مطلق با بیان اینکه هموطنان به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری با جان دل عمل می‌کنند، خاطرنشان کرد: آمارهای وزارت بهداشت که خود از مجریان مباحث مرتبط با جمعیت است، حاکی از آن است که مردم در سال 92 و 93 نشان داده‌اند که پیرو سیاست‌های ابلاغی رهبری هستند. بر این اساس به نظر می‌رسد تشدید مجازات برای اعمال وازکتومی و توبکتومی عقلانی نباشد.

 

وی مجددا تاکید کرد: مردم خود به مسائل کشور آگاه هستند و همانطور که پیش از این به حرف بزرگان گوش فرا داده‌اند، امروز هم پیرو سیاست‌های رهبری هستند. بر این اساس به نظر می‌رسد که تشدید مجازات لازم نیست و ضروری است که نمایندگان مشوق‌هایی که در جهت افزایش نرخ باروری در کمیسیون‌های مربوطه مجلس، مطرح شده را مصوب کنند و همچنین نظرات وزارت بهداشت را در تصویب قوانین مدنظر داشته باشند.
 

فرار ۳۵ درصدی سرمایه‌های خارجی از ایران

Posted: 24 Jun 2014 11:45 PM PDT

جرس: در تازه‌ترین گزارش سالانه‌ "کنفرانس بازرگانی و توسعه‌ی اقتصادی سازمان ملل متحده"، در میان ۲۰۲ کشور جهان نام ایران با جذب ۳ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری‌ مستقیم خارجی در سال ۲۰۱۳ در رتبه‌ی ۵۹‌ـ‌ ام ثبت شده است.

 

به گزارش خبرگزاری آلمان، بر اساس تازه‌ترین گزارش‌ "کنفرانس بازرگانی و توسعه‌ی اقتصادی سازمان ملل متحده‌ـ آنکتاد"، قدرت جذب سرمایه‌‌‌های خارجی ایران در سال ۲۰۱۳ میلادی، ۳۵ درصد کاهش داشته است. ایران در سال ۲۰۱۲ از این نظر در رتبه‌ی ۴۹‌ـ ام جهان جای گرفته بود.

 

همین گزارش نشان می‌دهد که آلمان در سال ۲۰۱۳ با جذب ۲۷ میلیارد دلار سرمایه‌‌ی خارجی نسبت به سال پیش از آن، رشدی دو برابر داشته و در میان ۲۰۲ کشور جهان مقام ۱۵ـ ام را کسب کرده است.

 

آمریکا، در صدر جدول

آمریکا،‌ با جذب مبلغی بالغ بر ۱۸۷ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ هم‌چنان در صدر جدول "ارزیابی قدرت جذب سرمایه‌‌های مستقیم خارجی کشورهای جهان" که بر اساس آمار رسمی آنکتاد تنظیم می‌شود، قرار دارد.

 

شرکت‌های خارجی و کنسرن‌های بین‌المللی در سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۶۱ میلیارد دلار در این کشور سرمایه‌گذاری کرده بودند. پس از آمریکا،‌ چین در مقام دوم این جدول جای گرفته است.
 

میزان جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی این کشور در سال ۲۰۱۳ بالغ بر ۱۲۴ میلیارد دلار بوده است.

 

روسیه با ۷۹ میلیارد دلار که به‌ویژه در بخش صنعت استخراج نفت سرمایه‌گذاری شده، رتبه‌ی سوم را کسب کرده است.

 

بر پایه‌ی این گزارش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سراسر جهان در سال ۲۰۱۳ میلادی به‌طور کلی افزایشی ۹ درصدی داشته و بالغ بر ۱.۴۵ میلیارد دلار بوده است.

 

به گفته‌ی بان‌کی مون، دبیر کل سازمان ملل، این میزان با سرمایه‌گذاری‌های پیش از آغاز بحران مالی جهانی برابر است. او از این روند به عنوان "گرایشی امیدوارکننده" یاد می‌کند.

 

رشد نابرابر

پایگاه خبری "تاگس‌شاو‌ـ آنلاین" می‌نویسد که رشد نرخ جذب سرمایه‌گذاری خارجی در تمام کشورهای جهان از روندی یک سان برخوردار نبوده و در بیش از نیمی از کشورهای صنعتی جهان، افتی چشم‌گیر داشته است.

 

به عنوان مثال، میزان سرمایه‌گذاری خارجی در فرانسه در سال ۲۰۱۳ که بالغ بر ۴.۸ میلیارد دلار بوده، نسبت به سال پیش از آن بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته است.

 

این رشد منفی در بریتانیا بیش از ۱۹ درصد بوده است. با این‌حال این کشور در جدول ارزیابی با جذب ۳۷ میلیارد دلار سرمایه‌ی خارجی، در رتبه‌ی بالاتری از آلمان قرار دارد.

 

ایتالیا با حجم سرمایه‌گذاری خارجی‌ای حدود ۱۶.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳، مقام ۲۰‌ـ ام را کسب کرده است.

 

در میان کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا، اسپانیا توانسته بیشترین حجم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این سال را جذب کند. این کشور با سرمایه‌ی خارجی‌ای بالغ بر ۳۹ میلیارد دلار، در ردیف ۹‌ـ ام جدول ارزیابی قرار دارد.

 

آنکتاد در این گزارش هم‌چنین می‌نویسد که کشورهای درحال رشد در این سال، بیشترین سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را جذب کرده‌اند: حدود ۵۴ درصد کل سرمایه‌های خارجی که بالغ بر ۷۷۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۳ بوده است، در این کشورها سرمایه‌گذاری شده است.

 

هنگ‌کنگ با ۷۷ میلیارد دلار،‌ برزیل و سنگاپور با ۶۴ میلیارد دلار، کانادا با ۶۲ میلیارد دلار، استرالیا با ۵۰ میلیارد دلار‌ و مکزیک با ۳۸ میلیارد دلار نیز به ترتیب در رتبه‌های بعدی جای گرفته‌اند.
 

یک فعال اصولگرا: جدیت قوه قضائیه فتنه ساختارشکنان سال ۸۸ را ناکام گذاشت

Posted: 24 Jun 2014 11:29 PM PDT

جرس: یکی از فعالان جریان اصولگرا با اطلاق مجدد لفظ "فتنه" برای قیام آزادیخواهانه مردم ایران، با بیان اینکه فتنه‌گران در سال ۸۸ قصد براندازی نظام را داشتند، مدعی شد: "عملکرد قوه قضائیه در مقابله با فتنه‌گران سال ۸۸ قابل تقدیر است."

 

محمدمهدی عبدخدایی دبیرکل جمعیت فداییان اسلام در گفت‌وگو با فارس با اشاره به تغییر و تحولات قوه قضائیه پس از انقلاب اسلامی گفت: قوه قضائیه پس از انقلاب اسلامی نهاد نوپایی بود که بر خرابه‌های رژیم شاهنشاهی بنا شد و استحکام قوه قضائیه کار بسیار دشواری بود.

 

وی با بیان اینکه دشمن ترور شخصیت‌های قوه قضائیه را در اولین دستور کارهای خود قرار داده بود، تصریح کرد: مواجهه با بسیاری از مسائلی که نظام اسلامی در سال‌های اولیه خود با آن روبه‌رو بود، برعهده قوه قضائیه قرار داشت و دشمن نیز در اولین مرحله، دست اندرکاران این نهاد مانند شهید قدوسی و شهید بهشتی را مورد تهاجم قرار داد چراکه از رویه قانونی قوه‌قضاییه پس انقلاب اسلامی ناراضی بود.

 

عبدخدایی با اشاره به مدیریت بهشتی در حوادث پس انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: حضور شخصیت شهید بهشیتی در قوه قضائیه بسیاری از مسائل را حل می‌کرد چرا که همه گروه‌ها مدیریت او را قبول داشتند و اینکه امام خمینی(ره) پس از شهادت او، وی را یک ملت نامید، حرف درستی است چراکه شکی در مدیریت بهشتی وجود نداشت.

 

دبیرکل جمعیت فداییان اسلام تصریح کرد: اگر وقایع پس از انقلاب اسلامی مانند توطئه‌های منافقین، 8 سال جنگ تحمیلی و تحریم‌های چندین ساله را درنظر بگیریم، متوجه رشد عملکرد قوه قضائیه خواهیم شد که عملکرد خوبی داشته است.

 

وی با بیان اینکه عملکرد قوه قضائیه در مقابله با فتنه‌گران سال 88 قابل تقدیر است، خاطرنشان کرد: در سال 88 جریانی بود که تصمیم داشت ساختارهای نظام را دگرگون کند اما جدیت قوه قضائیه موجب خنثی شدن عملکرد آنان شد.

 

عبدخدایی تداوم رویکرد قانونی قوه قضاییه در اصلاح امور را رمز موفقیت دستگاه قضایی نامید و تصریح کرد: اگر قوه قضائیه در مسائل مختلف همین‌گونه عمل کند و اجازه ندهد تا روندی مخالف قانون در کشور انجام شود و پرونده‌ها را به سرعت بررسی کند و از پیشگیری جرم جلوگیری کند، موفقیت دستگاه قضا ادامه خواهد داشت و این امر می‌تواند موجب شکوفایی قوه قضاییه شود.
 

افخم: روابط ایران و انگلیس گام به گام از سر گرفته می‌شود

Posted: 24 Jun 2014 11:29 PM PDT

جرس: سخنگوی وزارت خارجه ایران در رابطه با چشم انداز تجدید روابط با بریتانیا گفت: روابط تهران و لندن گام به گام از سر گرفته می‌شود.



به گزارش ایسنا، مرضیه افخم در نشست خبری صبح امروز (چهارشنبه) در پاسخ سوالی در رابطه با آغاز به کار مجدد سفارتخانه‌های ایران و انگلستان گفت: از شهریور سال 92 طی ملاقاتی که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل میان ایران و انگلیس صورت گرفت توافقی حاصل شد که بر مبنای آن قرار است بتدریج و بصورت گام به گام روابط دو کشور از سر گرفته بشود.

 

وی ادامه داد: از آن زمان روند ازسرگیری روابط ایران و انگلیس بصورت گام به گام صورت گرفته است. با انتخاب کاردارهای غیرمقیم و ترددی فعالیت ها شروع شده و شاهد آغاز به کار سفارت ایران نیز بودیم که برای ارائه خدمات به هموطنانمان در انگلیس کار خود را شروع کرد و این فعالیتها ادامه دارد.



سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه شاهد اعلام نظر مقام های انگلیسی برای شروع به کار سفارتشان در ایران بودیم افزود: بطورکلی مسیر تدریجی آغاز به کار سفارتهای ایران و انگلستان در حال طی شدن است و امیدواریم بتوانیم با تصمیماتی که دوطرف می گیرند کاردارهای غیرمقیم را در فرصت مناسبی به کاردار مقیم تبدیل کنیم تا بتوانند کارها را روانتر انجام داده و بتوانیم وارد فضاهای جدیدتری بشویم.

 

افخم ادامه داد: در رابطه با خسارت سفارت انگلستان هم باید بگویم پروسه دیگری است که در رابطه با آن هم اظهار نظر شده است و تعیین خسارت ، چگونگی پرداخت آن و میزان ابعاد و جزئیات خسارت همگی باید بررسی شوند، که هنوز وارد این پروسه نشدیم.

 

افخم در رابطه با انفجار دو شب گذشته در لبنان و احتمال ورود تروریست ها از سوریه و عراق به این کشور گفت: یکی از نگرانی‌هایی که همواره اعلام کرده‌ایم گسترش تروریسم در منطقه است و ما همیشه گفتیم که تروریسم محدود به یک منطقه نخواهد بود.

 

وی ادامه داد: لبنان، سوریه، عراق و بسیاری دیگر از کشورها تروریسم را تجربه کرده‌اند و به همین دلیل ناامنی و توسعه تروریست، توسعه اهداف تروریستی در کشورهای منطقه موجب نگرانی شدید ما است.

 

سخنگوی وزارت خارجه ایران با بیان اینکه تروریست ابزار دست کشورها و محافلی است که از این ابزار برای رسیدن به اهداف شوم خود در منطقه استفاده می‌کنند همواره موجب نگرانی ما بوده است تأکید کرد: ایجاد ناامنی، اختلال در روند دموکراتیک، غلبه بر صندوق های رأی و تحمیل اسلحه و ترور بجای روندهای مردم سالاری نشانگر این است که امروز تروریست بعنوان یک ابزار برای غلبه بر آرای مردم در کشورهای مختلف بکار گرفته می شود.

 

افخم تاکید کرد: ما این پدیده شوم را محکوم کرده و بر این باوریم که اولین راه مقابله و ریشه کن کردن آن علاوه بر هوشیاری ملتهای منطقه، تقویت وحدت ملتها و توجه جدی و بدون تبعیض جامعه جهانی به این معضل بشری بوده و لازم است که استفاده ابزاری و اعلام نظر بر اساس معیار دوگانه در زمینه تروریست باید خاتمه یابد.

 

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با پس دادن 130 هواپیمای عراقی از سوی ایران خاطرنشان کرد: مقام های عراقی خبری که در این رابطه منتشر شده بود را رد کردند و گفتند این یک خبرسازی است و قطعا ما هم صحبتی فراتر از اظهارنظر مقام های عربی نداشتیم.