جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


انتشار پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مطبوعات

Posted: 27 Jun 2014 09:09 AM PDT

جرس: معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد از انتشار پیش‌نویس لایحه اصلاح قانون مطبوعات برای دریافت نظر اهل فن خبر داد.  

 

به گزارش مهر، حسین انتظامی معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جدیدترین توئیت خود از انتشار پیش‌نویس اصلاح قانون مطبوعات برای دریافت نظر اهل فن خبر داد.

 

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: به زودی پیش نویس‌های قانون نظام صنفی رسانه و اصلاح قانون مطبوعات منتشر می‌شود تا پس از دریافت نظرات و برگزاری نشست‌ها، تکمیل و سپس به صورت لایحه تقدیم مجلس شود.

 

چندی پیش علی مطهری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود با دولت فعلی صحبت‌هایی شده تا لایحه جدید اصلاح قانون مطبوعات را در اسرع وقت به مجلس ارائه دهد و در ارائه لایحه نظام صنفی رسانه نیز تعلل نکند.

 

 نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نظام جامع رسانه‌ای تقریبا آماده برای تصویب در صحن علنی مجلس است، اشاره کرده بود که با بررسی‌هایی که در کمیسیون فرهنگی صورت گرفته، هنوز این طرح از پختگی لازم برای اجرا برخوردار نبوده و نیازمند بازنگری بیشتری است.

 

هم اکنون لایحه نظام صنفی رسانه در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با حضور صاحب‌نظران رسانه‌ای در حال بررسی است. 

 

تمامی اتحادیه‌های کشوری اصناف منحل شدند

Posted: 27 Jun 2014 09:09 AM PDT

 جرس: رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از انحلال تمامی اتحادیه های کشوری و تشکیل کمیسیون های تخصصی خبر داد.  

 

محمد طهان پور، رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با ایلنا اظهار داشت: بر اساس اصلاح قانون نظام صنفی که در مجلس صورت گرفت کلیه اتحادیه های کشوری از روز گذشته منحل شدند.

 

وی افزود: مجلس تصویب کرد دیگر اتحادیه کشوری لازم نیست باشد و باید حذف شود. در مهر 92 بر اساس تصویب مجلس اتحادیه های کشوری باید منحل می شدند که زمان آن به تعویق افتاد. بنابراین اتحادیه های کشوری که در سال 1389 شکل گرفته بود که از روز گذشته منحل شدند.

 

طهان پور ادامه داد: بر اساس قانون نظام صنفی جدید اتحادیه‌های کشوری به کمیسیون‌های تخصصی تبدیل شده و زیر نظر اتاق اصناف ایران فعالیت خواهند کرد.در حال حاضر تعدادی از اتحادیه های کشوری و سه اتحادیه مسکن، طلا و آهن به کمیسیون تخصصی تبدیل شده و از این به بعد در اتاق اصناف ایران نقش مشورت دهنده به رییس اتاق را خواهند داشت.

 

وی گفت: این در حالی است که تشکیل اتحادیه‌های کشوری می توانست راهی برای صادرات این صنوف باشد. وقتی اتحادیه کشوری تشکیل شود توان یک کشور در دستان تولیدکنندگان همان کشور قرار می‌گیرد و با جمع‌بندی آن می‌توان به دولت برای صادرات اصناف یاری رساند.

 

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی خاطر نشان کرد: همچنین مفتح معاون سابق بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی اعلام کرده بود تعداد اتحادیه‌های کشوری را افزایش خواهیم داد واتحادیه‌های کشوری می‌توانند در ساماندهی امور به کمک وزارت بازرگانی بیایند و با تشکیل خوشه‌های صادراتی روند صادرات غیرنفتی در صنوف خود را تسریع کنند، اما متاسفانه آقای قاسم نوده فراهانی رییس سابق اتاق اصناف ایران با ادامه فعالیت اتحادیه های کشوری موافق نبود. 

 

هشدار آیت‌الله سیستانی درباره تجزیه عراق

Posted: 27 Jun 2014 09:09 AM PDT

دعوت به انتخاب روسای سه قوه
 جرس: نماینده آیت الله سیستانی مرجع عالی شیعیان عراق با تاکید بر ضرورت توافق ملی بدون فوت وقت درباره طرح تجزیه عراق و دست داشتن صهیونیست ها در این موضوع، هشدار داد.

 

نماینده آیت الله سیستانی مرجع شیعیان عراق با تاکید بر ضرورت توافق ملی بدون فوت وقت درباره طرح تجزیه عراق هشدار داد.

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه خبری السومریه نیوز، شیخ عبدالمهدی الکربلایی نماینده آیت الله علی سیستانی و خطیب امروز جمعه کربلای معلی گفت: در سایه شرایط موجود عراق و اوضاعی که این کشور عزیز و مردمش با آن روبرو هستند، باید درباره طرح های پنهان برای تجزیه عراق و تقسیم این کشور هشدار بدهم... ما می شنویم که رییس رژیم صهیونیستی هم این طرح را پنهان نمی کند.

 

وی افزود: بحران هر چه قدر بزرگ باشد، مردم از آن بزرگترند و ما ملت عراق را دیده ایم که در تاریخ طولانی خود از بحران های زیادی عبور کرده است، بنابراین برخی نباید به نام حل بحران در اندیشه تجزیه باشند.

 

کربلایی ادامه داد: راه حل در حفظ وحدت عراق و تمامی ارکان آن است و اگر نیت ها خالص باشد می توان در این راه توافق کرد.

 

وی گفت: پارلمان عراق باید فورا اولین جلسه خود را تشکیل دهد.

 

نماینده مرجعیت شیعیان عراق تصریح کرد: طرحی از مدت ها پیش با هدف تجزیه عراق و تقسیم آن در جریان است که باید در این باره هشیار باشیم و از هدر دادن وقت پرهیز کنیم. 

 

آیت الله سیستانی جریان‌های سیاسی عراق را به انتخاب روسای سه قوه فراخواند

 

آیت الله علی سیستانی مرجع شیعیان عراق همچنین روز جمعه از جریان های سیاسی این کشور خواست تا نخست وزیر، رییس جمهور و رییس پارلمان را پیش از برگزاری جلسه مجلس نمایندگان در روز سه شنبه آینده انتخاب کنند.

 

به گزارش ایرنا خبرگزاری رویترز، آیت الله سیستانی در جمعه هفته گذشته نیز اظهار داشت : پارلمان جدید باید هر چه زودتر فرآیند تشکل دولت جدید را آغاز کند.

 

نوری مالکی نخست وزیر عراق اعلام کرده است که به فرآیند تشکیل دولت جدید در وقت تعیین شده پایبند است.

 

دخالت مجلس در خصوصی‌ترین حریم شهروندان

Posted: 27 Jun 2014 06:55 AM PDT

فیروزه رمضانزاده
جرس: نزدیک به یک سال از عمردولت حسن روحانی می‌گذرد، درحالی که بسیاری از ناظران انتظار داشتند در دوران ریاست جمهوری او برخورد با پوشش زنان کمتر شود اما در عمل، این اتفاق نیفتاد.  

در چند روز گذشته برخی از چهره‌های اصولگرا نظیر علی مطهری، نماینده مجلس، ضمن نمایش تصاویر زنان ساپورت‌پوش در کلانشهرها از طریق مانیتورهای مجلس شورای اسلامی از دولت یازدهم خواست این پوشش را به عنوان یک پوشش غیرقانونی در کشور اعلام کند. ازسوی دیگر، انتشار خبر مجازات حبس ۲ تا ۵ سال در مصوبه اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اقدام‌کنندگان به «سقط جنین، عقیم‌سازی مانند وازکتومی، توبکتومی و هرگونه تبلیغات درباره تحدید موالید و کاهش فرزندآوری» انتقاد فعالان حقوق زنان و کنشگران مدنی را درپی داشت.
علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی چندی پیش از دولت یازدهم خواست تا اطلاعیه‌ای صادر کند و غیر قانونی بودن پوشش ساپورت را به همه مراکز و نهادهای دولتی و غیر دولتی اعلام کند.
به درخواست این نماینده مجلس، تصاویری از زنانی که در زیر مانتو، ساپورت پوشیده اند از مانیتورهای مجلس نمایش داده شد.
وی در پایان یکی از نطق‌های خود در مجلس گفته بود:«وزير کشور بايد پاسخ دهد که چرا نسبت به پديده بانوان ساپورت‌پوش در سطح تهران و برخی از شهرها بی‌تفاوت است. اين چه پوششی است که تا ٣٠ سانت بالای زانو آشکار است؟ از ابتدای انقلاب اسلامی حجاب استاندارد گذشته از چادر عبارت بود از شلوار، مانتو تا زانو و روسری و مقنعه. دولت اسلامی موظف است آن بخش از امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم اعمال قانون است و کار مردم نيست را انجام دهد و بديهی است که اگر اين وضعيت ادامه پيدا کند، مجلس شورای اسلامی به وظيفه خود عمل خواهد کرد.»
رسانه‌های اصولگرا و وابسته به حاکمیت از حدود سه سال پیش ساپورت پوشیدن زنان و دختران را مورد هجمه و انتقاد خود قرار دادند.


روزنامه وطن امروز در اسفند ۱۳۹۲ با انتشار مطلبی از ساپورت پوشیدن زنان در کلانشهرها از آن به عنوان یک «پدیده» یادکرده و نوشت:« شروع این «پدیده» با چند برنامه از آکادمی گوگوش در شبکه «من و تو» ماهواره به راه افتاد و کم‌کم به یک «اپیدمی ناهنجار اجتماعی» تبدیل شد.»
یکی از کاربران تارنمای خبرانلاین پیرامون این موضوع در این تارنمای خبری نوشته است: «هیچ کدوم از این نماینده‌ها در مورد بابک زنجانی حرف زدند در مورد مشکلات اقتصادی حرف زدند، در مورد بنزین آلوده حرف زدند، فقط مشکلشون ساپورت هست، فقط مشکل کشور را در ساپورت پوشیدن می‌بینند،هر وقت مشکلات دیگر حل شد بیایند در مورد چیزهای دیگر اظهارنظر کنند.»
کاربر دیگری از کاربران تارنمای خبرانلاین نیز در این زمینه گفته است:«می‌خواید کسایی که ساپورت می‌پوشند رو ببرید زندان؟ می‌خواین لباس پوشیدنم بشه جرم؟ واقعاً ‌‌آقای مطهری فک می‌کنه مثلا اگه خانومی رو به جرم پوشیدن یه لباس ببرن مراجع قضایی یا امثالش اون خانم اصلاح می‌شه؟ اون خانوم دیگه نمی‌پوشه اون لباسو؟ چرا واقعا تو این زمینه این جوری فک می‌کنیم.»


علی طایفی، جامعه‌شناس و فعال حقوق زنان که اکنون ساکن سوئد است در پستی عمومی در فیس‌بوک طرح و نمایش دختران ساپورت‌پوش در مجلس شورای اسلامی توسط علی مطهری را سخیف ترین نگاه دینی نسبت به زن دانسته و می‌افزاید:«نگرش مردانه مسلط در جامعه ایران بازتولیدی است از نهادهای سیاسی و مردمی که ظاهراً نماینده مردم و افکار عمومی هستند.»
وی با اشاره به رویکرد و عملکرد نمایندگان مجلس در به وجد آمدن تاکید می‌کند که دیدن تصاویر دختران ساپورت‌پوش در مجلس همانند رویکرد و عملکرد مردانی است که در خیابان‌ها به دنبال خشونت جنسی علیه زنان بوده و آنان را چیزی جز ابژه‌های جنسی نمی‌بینند.


بسیاری از سایت‌های اصولگرا رواج ساپورت در جامعه شهری و گرایش زنان و دختران در کلانشهرها به استفاده از این لباس‌ها برای شرکت در اماکن عمومی را «مدهایی ارائه شده از سوی غرب» تلقی کرده‌اند.
خانواده‌ها در ۵۰ سالگی چگونه عقیم شوند
در سال‌های اخیر اجرای مصوبه‌ها و سیاست‌های تشویقی و تنبیهی متعددی برای تشویق مردم ایران به فرزندآوری در دستور کار قرار گرفته است. با آغاز سال جدید خورشیدی، اجرای این سیاست‌ها در ایران سرعت بیشتری گرفت. یکی از این سیاست‌ها، «طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت» است که از فروردین ماه سال جاری مجلس در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت. این طرح که هنوز تبدیل به قانون نشده است با انتقادات شدید فعالان اجتماعی روبه‌رو شده است.
در این طرح پیش‌بینی شده است کسانی که از موارد یاد شده در این طرح تخلف کنند، با آنها مطابق ماده ۶۲۴ قانون مجازات اسلامی رفتار می‌کنند.
سرانجام روز سه‌شنبه سوم تیرماه ۱۳۹۳ کلیات طرح «افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت» با رای ۱۰۶ نماینده تصویب شد.


در صورت تصویب جزییات این طرح، کسانی که غیرمجاز «مباشرت به اسقاط جنین نمایند یا وسایل سقط جنین را فراهم سازند» دو تا پنج سال به زندان می‌افتند و باید دیه پرداخت کنند. این مجازات شامل کسانی که مبادرت به انجام عمل‌های جراحی وازکتومی و توبکتومی کنند نیز می‌شود.
در جلسه سوم تیرماه، محمدرضا خباز، عضو معاونت پارلمانی ریاست جمهوری ایران به عنوان نماینده‌ دولت با این طرح مخالفت کرده و این طرح را تنها مورد توجه۳ درصد از ۹۷درصد موضوع جمعیت دانست.
رضا قلی‌زاده، وبلاگ‌نویس در این زمینه به جرس می‌گوید:«وقتی در نظام شاهنشاهی یعنی حدود سال ۱۳۴۸ رسماً سیاست‌های جمعیتی اعلام شد بسیاری از علما و روحانیون به مخالفت شدید پرداختند و این طرح را از سوی شاه برای کاهش جمعیت مسلمین دانستند. شعاری که در بین عوام تبلیغ می‌کردند این بود که«هر آنکس که دندان دهد نان دهد» مردم نیز این شعار را در جامعه روستایی آن زمان تکرار می‌کردند.»


درحال حاضر خانه‌های بهداشت در راستای اجرای سیاست های جمعیتی دولت، مانند گذشته وسایل پیشگیری از بارداری مانند کاندوم و قرص‌های ضد بارداری را رایگان در اختیار زوج‌های جوان قرار نمی‌دهند. همچنین خدمات مشاوره‌ای که قبلاً برای کنترل تعداد زایمان‌ها داده می‌شد، به سیاست‌های تشویق به بارداری بیشتر تبدیل شده است.
به گفته قلی‌زاده، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سیاست‌های جمعیتی مبنی افزایش جمعیت بود و کمبود وسایل پیشگیری از بارداری در حین جنگ نیز تا حدی قابل توجیه بود اما پس از جنگ و شعار توسعه اقتصادی از سوی دولت وقت, سیاست های تنظیم جمعیتی با شعار «دو بچه کافیه» از سوی رسانه ها تبلیغ می‌شد اما هنوز عده‌ای از علما و تند روان مذهبی با دیدگاه سنتی خودشان مخالف طرح کنترل جمعیت بودند .
وی با بیان این‌که در دهه هفتاد، روش وازکتومی برای مردان در ایران به پزشکان آموزش داده شد تاکید می‌کند:« آن زمان، بسیاری از مراکز بهداشتی در کشور به صورت رسمی این کار را انجام می‌دادند. همچنین آن زمان، تبلیغات وازکتومی بدون درد و بدون خونریزی ازسوی کلینیک‌های خصوصی در آگهی روزنامه‌ها دیده می‌شد.»
به گفته این نویسنده،« با این‌که دکتر فریدون فروهری که به عنوان پدر وازکتومی ایران شناخته می‌شد توسط عده‌ای به قتل رسید و اکنون جزو کشته‌شدگان قتل‌های زنجیره محسوب می‌شود اما دولت و فعالان و پزشکان به فعالیت در زمینه تنظیم جمعیت ادامه می‌دهند.»


در روش «توبكتومی» یكی از روش‌‌های دائمی پیشگیری از بارداری، لوله‌های رحمی مسدود می‌شود و از برخورد تخمك زن با نطفه مرد در داخل لوله رحمی جلوگیری می‌شود، در نتیجه لقاح صورت نمی‌گیرد.
 «وازكتومی» یا بستن لوله‌های منی در مردان نیز یك عمل جراحی سرپایی است كه برای پیشگیری از بارداری به كار می‌رود .
در سال ۱۳۹۱ بود که موضوع توقف عمل رایگان «توبکتومی» و «وازکتومی» در رسانه‌های داخلی مطرح شد.
شهلا میرگلو‌بیات، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم، آبان ماه آن سال در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، توقف اجرای وازکتومی و توبکتومی را اقدامی مثبت دانسته و افزوده بود:« کشور نیاز به جمعیت جوان دارد و نباید اجازه داد نرخ رشد جمعیت منفی شود.»


ازسوی دیگر، همان زمان، مخبر دزفولی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی از مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تبدیل درس «تنظیم خانواده» به «دانش خانواده» در دانشگاه‌ها خبر داده و گفته بود:« در درس دانش خانواده به تمامی ابعاد خانواده از جمله همسرداری، پرورش فرزند، مباحث قبل از ازدواج، ازدواج، بعد از ازدواج و همچنین به مباحث مختلف اعتقادی، عاطفی، فرهنگی، معیشتی و غیره توجه شده است.»
 پیش‌تر، در سال ۱۳۸۹محمود احمدی‌نژاد، درسخنانی اعلام کرد که «شعار دو بچه کافی است» را قبول ندارد. وی ضمن انتقاد از«سکوت علما» در این‌باره ادعا کرد ایران قابلیت داشتن جمعیتی ۱۵۰ میلیون نفری را دارد.
پس از آن بود که آیت الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران و برخی از روحانیان بلندپایه نزدیک به حاکمیت نیز بارها تاکید کردند که باید «تاخیر» سال‌های گذشته را جبران کرد و هر چه سریع‌تر و شدیدتر به سیاست‌های افزایش جمعیت کشور روی آورد.
آیت الله خامنه‌ای ۱۹ مهرماه سال گذشته در سخنانی موضع‌گیری سال‎های قبل خود را در برابر کنترل جمعیت در ایران اشتباه خواند.
بعدها در سال ۱۳۹۱مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت دولت احمدی‌نژاد از حذف ردیف بودجه کنترل جمعیت خبر داد و اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه را محدود به حفظ سلامت مادران دانست.
به گفته کارشناسان، حذف توزیع رایگان وسایل پیشگیری از بارداری و عمل‌های جراجی وازکتومی و توبکتومی به قیمت رشد موالید پیامدی جز افزایش مرگ و میر زنان به هنگام زایمان و افزایش موارد سقط جنین در کشور نخواهد داشت.


زهره ارزانی، کارشناس حقوقی در صفحه فیس‌بوک خود در این زمینه نوشته است:« مگر سقط جنین بعد از انقلاب ممنوع نشد و اخیراً هم فقط سقط جنین درمانی با تصویب قانونی در کشوراجرا می‌شود و شرایط اجرایی آن هم خیلی سفت وسخت است. آیا این امر موجب شده در ایران دیگر سقط جنینی اتفاق نیافتد.حتماً وزارت بهداشت یا سازمان‌های مربوطه از میزان سقط جنین‌های غیر قانونی در ایران خبر دارند و غیرقانونی بودن آن متاسفانه موجب شده به جای انجام عمل جراحی در یک محیط بیمارستانی در مطب‌ها با کمترین امکانات بهداشتی صورت بگیرد.
وی ممنوعیت وازکتومی وتوبکتومی و انجام عمل جراحی سقط جنین در شرایط مطب را منجر به خطرافتادن جان مادران دانسته و تاکید می‌کند:«اگر خانمی در سن بیست سالگی ازدواج کند و حتی ۵ فرزند بدنیا بیاورد تا موقع بازنشستگی از امر بارداری که معمولاً رنج سنی ۵۰ سالگی هست چکار باید انجام دهد.»


وی در بخش دیگری از پست عمومی خود در فیس بوک گفته است:«اگر مادر یا پدری حامل ویروس اچ آی وی باشند و عقیم نشوند چه اتفاقی میافتد؟»
 حال، این پرسش مطرح می‌شود که با توجه به نرخ بیکاری ۱۵ درصدی، رشد اقتصادی منفی چهار درصد و تورم بیش از سی درصد، آیا اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت می‌تواند کشور را درمسیر رشد اقتصادی و توسعه قرار دهد؟
 

وزیر ارتباطات: بعید می‌دانم رفع فیلتر فیسبوک و توئیتر در کوتاه‌مدت اتفاق بیافتد

Posted: 27 Jun 2014 04:53 AM PDT

جرس: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و توئیتر را در کوتاه‌مدت ممکن ندانست.  

 

سیدمحمد واعظی در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص سیاست و رویکرد دولت درباره شبکه‌های اجتماعی گفت: سیاست دولت تدبیر و امید این است که برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی در داخل درست کنیم.

 

وی با بیان اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها در ساخت برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها برای ساخت شبکه‌های اجتماعی کمک و حمایت می‌کند، اظهار داشت: در آن موقع جوانان و مردم می‌توانند به راحتی از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنند.

 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان انتظار رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توییتر را داشت، تصریح کرد: مسئله رفع فیلتر فیس‌بوک و توییتر، مسئله‌ای پروسه‌دار است و بعید می‌دانم در کوتاه‌مدت این اتفاق بیفتد.

 

واعظی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برخی‌ها می‌گویند سرعت اینترنت بجای افزایش، کاهش یافته است، بیان کرد: تعداد کسانی که سال‌ها در نوبت دریافت اینترنت پرسرعت بوده‌اند زمان تحویل خطوط آنها فرارسیده است.

 

وی ادامه داد: بیش از 2 میلیون کاربر دارای اینترنت پرسرعت شده‌اند. سرعت اینترنت نیز در دانشگاه‌ها بالا رفته و حدود 6 هزار روستا هم دارای اینترنت پرسرعت شده‌اند و نمی‌توان گفت سرعت اینترنت کاهش یافته اما پروژه‌هایی داریم تا سرعت اینترنت بهتر شود.

 

عضو کابینه دولت تدبیر وامید در خصوص مذاکرات ایران با 1+5 نیز ابراز داشت: اگر طرف مقابل بخواهند منطقی برخورد کنند و براساس واقعیات عمل کنند و زیاده‌خواهی نکنند و به حقوق ایران احترام بگذارند به حل مسئله هسته‌ای خوشبین هستم.

 

واعظی در خصوص عملکرد تیم مذاکره‌کننده نیز تاکید کرد: تیم مذاکره‌کننده عملکرد بسیار خوبی داشته و در راستای خط مشی‌های مقام معظم رهبری عمل کرده و درصدد حفظ و صیانت حقوق ملت ایران هستند. 

 

نماینده مشهد دولت روحانی را به براندازی نظام متهم کرد

Posted: 27 Jun 2014 04:32 AM PDT

جرس: نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی گفت: رمزگشایی از شعار اعتدال امر مهمی است چرا که اعتدال پوششی برای براندازی نظام است.  

 

به گزارش ایسنا، محمدجواد کریمی قدوسی در همایش «مرزبانی فرهنگی» که عصر روز پنجم در مهدیه مشهد برگزار شد، اظهار کرد: جریان اعتدال در پی ایجاد گرد وغبار در کشور است تا حق و راه آن شناخته نشود.

 

نماینده مشهد با انتقاد از عملکرد دولت اعتدال اظهار کرد: جناب رئیس جمهور صلح امام حسن(ع) را به عنوان ضرورت این زمان مطرح کرد، این در حالی است که مقام معظم رهبری از صلح امام حسن(ع) به عنوان شکوهمندترین نرمش قهرمانانه تاریخ یاد کرده‌اند.

 

وی با اشاره به سخنان روحانی مبنی بر اینکه «امام راحل هم رهبر جنگ بود و هم رهبر صلح»، گفت: این سخن دکتر روحانی به معنای آن است که دست از انرژی هسته‌ای بردارید، چرا که وی بر این باور است، شعار «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست»، هزینه زیادی برای ملت ایران به بار آورده است.

 

کریمی قدوسی عنوان کرد: اسرار پشت صحنه جریان اعتدال چیزی است که هم اکنون ما به چشم می‌بینیم و اگر جریان اسفناک فتنه اتفاق افتاده است، هم اکنون شعار اعتدال با هدف براندازی نظام، عناصر فتنه‌گر را به مناصب حکومتی گمارده‌اند.

 

کریمی قدوسی با اشاره به گفته‌های رهبری در دوره هاشمی رفسنجانی مبنی بر اینکه «بنده نیمه شب از خوف این همه نگرانی و تهاجم فرهنگی به درگاه خدا تضرع می کنم»، تصریح کرد: اشخاص بزرگی همچون شهید مطهری را ضد انقلابیون شهید نکردند، بلکه انقلابیونی ایشان را به شهادت رساندند که خودشان را در جایگاه حق می‌دانستند، همان طور که برخی خود را در فتنه 88 صاحب حق می‌دانستند.

 

وی در بخش دیگیری از اظهارات خود محمد خاتمی را «عنصر کلیدی ضدانقلاب» خواند و گفت: بهزاد نبوی از دیگر ضدانقلابیون به محض آزاد شدن از زندان برای دلجویی نزد او می‌رود.

 

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استیضاح وزیر اطلاعات، فضای آموزش و پرورش، جفا نسبت به مردم عراق، فضای فرهنگی، برداشتن فیلترینگ، برگزاری جشن‌های آن چنانی در کاخ نیاوران توسط همسر رئیس جمهور و دفاع از آرم شیر و خورشید از مهم‌ترین عوامل نشان دهنده ضعف فرهنگی و برانداز کردن نظام توسط دولت اعتدال است.

 

وی عنوان کرد: تئوریزه کردن تصمیم ملت ایران، گرفتن غرور ملی در مقابل دشمن، تحریک اقوام و بحران‌های امنیتی سنگین موید براندازی نظام توسط این جریان است.

 

کریمی قدوسی با تاکید بر اینکه «ملت ایران باید همچون مدرس باشد که با استقامت در برابر زیاده‌خواهی‌های رژیم پهلوی ایستاد»، افزود: شما جوانان غیور که پایگاه ولایت هستید، اجازه نخواهید داد که طرح براندازی نظام به مقصد برسد. 

 

هزاران تن از مردم افغانستان در اعتراض به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری تظاهرات کردند

Posted: 27 Jun 2014 04:32 AM PDT

جرس: هزاران شهروند افغانستان در اعتراض به تقلب در انتخابات ریاست جمهوری در برابر کاخ ریاست جمهوری افغانستان تظاهرات کردند.  

 

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، بیش از 15 هزار نفر از هواداران «عبدالله عبدالله»نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان امروز-جمعه-در اعتراض به تقلب در دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور در برابر کاخ ریاست جمهوری در کابل دست به تظاهرات زدند.

 

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری میان عبدالله عبدالله و «اشرف عبدالغنی» روز 14 ژوئن برگزار شد اما در پی تصمیم عبدالله برای کنار کشیدن از این انتخابات به بن بست رسید.

 

در تظاهرات امروز عبدالله نیز در کنار هواداران خود علیه تقلب در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرد.

 

شرکت کنندگان در تظاهرات، «حامد کرزای»رئیس جمهوری کنونی افغانستان را متهم به دست داشتن در تقلب کردند.

 

شاهدان عینی گفتند که تظاهرات امروز مسالمت آمیز و منظم برگزار شد. 

 

انتقاد مطهری از حصر منتقدین بدون حکم قضایی

Posted: 27 Jun 2014 04:14 AM PDT

جرس: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: رویه حذف مخالفین چه در زمان حضرت امام (ره) و چه پس از آن اشتباه بوده و کار غلطی است.

به گزارش ایسنا، علی مطهری، شامگاه پنج شنبه در مراسم گرامیداشت سالگرد شهادت مظلومانه شهید بهشتی و یاران انقلاب به ویژه شهید محمد منتظری در حسینیه اعظم نجف آباد با اشاره به جایگاه و مقام شهید اظهار کرد: شهدا نیامدند که صرفا شهید شوند و تاثیری در جامعه نداشته باشند، بلکه همواره به دنبال تاثیرگذاری بودند تا پیامشان را به جامعه برسانند و از آرمان هایشان دفاع کنند.

 

وی عدالت، آزادی تفکر، آزادی بیان، استقلال سیاسی - فرهنگی، اخلاق، معنویت و در یک جمله تحقق اسلام در جامعه را از آرمان‌های شهدا برشمرد و افزود: همه نهضت‌ها و انقلاب‌ها بعد از مدتی ممکن است به انحراف کشیده شود و از مسیر اصلی خود فاصله بگیرد.

 

مطهری تصریح کرد: گاهی عده‌ای فرصت طلب می‌آیند و انقلاب را از صحنه خارج می‌کنند همانگونه که انقلاب مشروطه به همین سرنوشت مبتلا شد و پس از مدتی عین الدوله‌ها انقلابیون اولیه را به حاشیه راندند و کم کم انقلابی که برای حکومت مشروطه برپا شده بود به یک حکومت مستبد خشن تبدیل شد.

 

وی با مقایسه انقلاب ایران با سایر انقلاب‌های دنیا ادامه داد: به نظر من شبیه‌ترین انقلاب به انقلاب ایران، انقلاب صدر اسلامی است چرا که در انقلاب فرانسه شعار اصلی حقوق مردم بود و در انقلاب اکتبر روسیه هم شعار اصلی عدالت و ایجاد جامعه سوسیالیستی بود در حالی که در انقلاب ما همه این شعارها بود اما در قالب اسلامی و با محتوای دینی.

 

فرزند شهید مطهری با انتقاد شدید از نظری که می‌گوید «خداوند یک نگاه ویژه‌ای به انقلاب اسلامی ایران دارد » افزود: اینگونه نیست، چرا که از انقلاب صدر اسلام که بالاتر نداریم، اما آن هم در نهایت 50 سال پس از رحلت پیغمبر فرزندش را به شهادت می‌رسند و حکومت به دست کسی می‌افتد که حتی ظواهر اسلام را هم رعایت نمی‌کند و حکومت موروثی می‌شود.

 

وی تصریح کرد: اگر بنا بود خداوند نگاه ویژه‌ای به جریانی داشته باشد به انقلاب صدر اسلامی نگاه ویژه‌ای می‌داشت در حالی که صریح آیه قرآن می‌گوید «لا یغیروا ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم » و طبق این آیه انقلاب ما نیز مصون از انحراف نیست و نخواهد بود و همه باید به وظیفه خود عمل کنیم.

 

مطهری با مخالفت با رویه‌ای که منتقدین را از سیستم حکومت حذف می‌کند، گفت: این رویه چه در زمان حضرت امام و چه پس از آن اشتباه بوده و کار غلطی است.

 

وی همچنین با انتقاد از حصر بدون حکم قضایی گفت: این غلط است که ما بدون حکم قضایی و تشکیل دادگاه عده‌ای را در حصر بگذاریم و بعد بگویید به شما لطف کردیم!

 

نماینده نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخوردی که با آیت الله منتظری شد خاطرنشان کرد: این رفتار تند با او ضرورتی نداشت.

 

وی در ادامه به تشریح رابطه میان شهید مطهری و آیت الله منتظری پرداخت و گفت: در قم شهید مطهری را به نام شیخ خراسانی و مرحوم منتظری را به نام شیخ اصفهانی می شناختند و 11 سال هم‌مباحثه‌ای همدیگر بودند.

 

مطهری از فراهم آوری مقدمات مرجعیت حضرت امام توسط این دو عالم خبر داد و گفت: شهید مطهری اولین کسی بود که حضرت امام را کشف کرد و با همراهی مرحوم منتظری کلاس درس اصول و فقه امام را تشکیل دادند و مقدمات مرجعیتش را فراهم کردند.

 

وی تصریح کرد: اگر شهید مطهری را به شهادت نمی‌رساندند سرنوشت آقای منتظری و بسیاری از حوادث به شکل دیگری رقم می‌خورد.

 

فرزند شهید مطهری گفت: وظیفه ماست که مسیر شهدا را ادامه بدهیم و از آرمان‌های انقلاب دفاع کنیم و نگذاریم انقلاب ما به انحراف کشیده شود و فرصت طلبان در آن رخنه کنند، همانگونه که شهید مطهری در کتاب نهضت‌های اسلامی اشاره کرده‌اند رخنه فرصت طلبان در انقلاب یکی از آفت‌های انقلاب‌هاست.

 

وی از به حاشیه کشاندن انقلابیون راستین در هشت سال گذشته انتقاد کرد و افزود: در هشت سال دولت گذشته عده‌ای راضی نبودند همه با هم انقلاب را پیش ببریم و مدام به دنبال این بودند که بگویند ما انقلابیون راستین هستیم و بقیه را از قطار انقلاب پیاده کنند.

 

مطهری ادامه داد: عده‌ای اصرار دارند بگویند انقلاب ریزش‌هایی دارد و رویش‌هایی که رویش‌های آن بسیار بیشتر از ریزش‌هاست در حالی که فقط کسانی که در مقابل انقلاب حمله مسلحانه انجام می‌دهند همچون گروه فرقان و سازمان منافقین ریزش‌های انقلاب هستند.

 

وی از مردم خواست: مراقب باشیم مراقب باشیم فرصت طلبان در انقلاب رخنه نکنند و انقلابیون راستین را به حاشیه نکشانند تا تجربه انقلاب مشروطه تکرار نشود.

 

مطهری در پایان خاطرنشان ساخت: مردم علی رغم همه تبلیغات در سال گذشته راه را از چاه تشخیص داده و انتخاب درستی کردند. 

 

محمد رویانیان با قرار وثیقه آزاد شده است

Posted: 27 Jun 2014 02:32 AM PDT

 جرس: محمدرویانیان مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس آزاد شد.  

 

به گزارش ایلنا، مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس که در ارتباط با پرونده ستاد سوخت 16 اردیبهشت ماه بازداشت شده بود و سخنگوی قوه‌قضاییه در آخرین نشست خبری خود با خبرنگاران در 19 خرداد ماه در مورد آخرین وضعیت پرونده ستاد سوخت، گفته بود: "این پرونده هنوز به دادگاه نرفته و در مرحله دادسرا قرار دارد، البته فردی که در این رابطه بازداشت شده هنوز بازداشت است." روز گذشته در مراسم گرامی‌داشت شهدای هفتم تیر و شهید عباسعلی ناطق نوری که در حوزه علمیه امام حسن مجتبی (ع) لواسان برگزار شد، حضور پیدا کرد.

 

اخبار به دست آمده توسط خبرنگار ایلنا حاکی براین است که برای مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس از سوی بازپرس شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت قرار وثیقه صادر شده و این فرد در 25 خردادماه نیز برای تودیع وثیقه در دادسرا حاضر شده بود اما از رقم دقیق قرار وثیقه خبری در دست نیست.

 

گفتنی است که یک روز پس از بازداشت وی برخی سایت‌های خبری رقم وثیقه را 100 میلیارد تومانی عنوان کرده بودند که دادستانی تهران نسبت به رسانه‌هایی که این خبر را منتشر کرده بودند به اتهام نشراکاذیب اعلام جرم کرد.

 

رویترز: ۵+۱ به دنبال راهبردی برای دستیابی به توافق با ایران هستند

Posted: 27 Jun 2014 01:33 AM PDT

جرس: خبرگزاری رویترز پس از برگزاری نشست مقامات ارشد 1+5 با کاترین اشتون در بروکسل، نوشت: شش قدرت جهانی به دنبال راه‌هایی برای به راه انداختن دوباره مذاکرات با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور هستند.

 

به گزارش ایسنا، رویترز در گزارشی تحلیلی نوشت: در حالی که تنها کمتر از چهار هفته به پایان ضرب‌الاجل 20 ژوئیه برای دستیابی ایران و گروه 1+5 به توافق نهایی باقی مانده است مقامات غربی پس از برگزاری آخرین دور از این مذاکرات گفتند پس از گذشت پنج دور از مذاکرات هسته‌ای ایران پیشرفت بسیار کمی برای دستیابی به توافقی که می‌تواند سال‌ها اختلافات بر سر برنامه هسته‌ای ایران را پایان دهد حاصل شده است.

 

این خبرگزاری در ادامه آورده است: ایران می‌گوید قدرت‌های جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان خواسته‌های غیرواقعی دارند و شانس دستیابی به یک توافق تاریخی را خراب می‌کند.

 

در هفته‌های باقیمانده طرف‌های مذاکره‌کننده باید در مورد مسائل حساسی چون ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران در صورت حصول توافق نهایی و آینده نیروگاه‌های هسته‌ای ایران تصمیم‌گیری کنند.

 

خبرگزاری رویترز همچنین در گزارش خود بدون در نظر گرفتن ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای ایران نوشت: هدف اساسی برای شش قدرت جهانی این است که زمانی را که ایران در صورت اراده کردن لازم دارد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند افزایش دهند و به این منظور آنها می‌خواهند تا تعداد سانتریفیوژهای فعال این کشور را کاهش دهند. این در حالی است که ایران همواره این اتهام را که در تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای است رد کرده و حتی خواستار سانتریفیوژهای بیشتر برای برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش است.

 

تمام طرف‌های مذاکره‌کننده تاکید کردند که هدف آنها رسیدن به توافق نهایی تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه است و هیچ کدام از آنها خواستار تمدید توافق اولیه ژنو نیستند.

 

طبق این توافق، ایران در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی غرب بخشی از فعالیت‌های حساس هسته‌ای‌اش را به حالت تعلیق در آورده است.

 

مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای پس از برگزاری این نشست، گفت: در این نشست بر لزوم دستیابی به توافق جامع تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه تاکید شده است.

 

اما دیپلمات‌های غربی در خفا می‌گویند که ممکن است تمدید توافق اولیه ژنو را مورد بررسی قرار دهند. برخی از آنها پیش از این اعلام کردند اگر طرف‌های مذاکره‌کننده نیازمند مدت زمان بیشتری برای بررسی جزئیات فنی توافق هستند ممکن است تنها به چند روز یا چند هفته نیازمند باشند.

 

دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 قرار است در دوم ژوئیه آغاز شود و حداقل تا 15ژوئیه ادامه خواهد یافت.

 

علاوه بر این در گزارش رویترز آمده است: در صورت به دست آمدن توافق جامع میان این کشورها به غیر از ظرفیت غنی‌سازی ایران موضوعات دیگری همچون مدت زمان توافق نهایی و میزان کنترل برنامه هسته‌ای ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کاهش تحریم‌ها گنجانده خواهد شد.