جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


پیروزی مقتدرانه والیبال ایران مقابل ایتالیا

Posted: 20 Jun 2014 09:27 AM PDT

 جرس: تیم ملی والیبال ایران در سالن 12 هزار نفری آزادی با نتیجه سه بر صفر ایتالیا را شکست داد.

 

به گزارش خبرآنلاین، تیم ملی والیبال ایران كه مقابل برزیل عملكرد خوبی داشت، در مسابقه بعدی خود میزبان ایتالیا بود. تیم ملی والیبال ایتالیا برخلاف سایر تیم‌ها ساعت 17:45 وارد سالن شد. بورتو سرمربی ایتالیا و دستیارانش از ساعت 17 محو تشویق‌های تماشاگران ایرانی بودند. پیدا نكردن سرود ملی ایتالیا باعث شد تا این دیدار بدون پخش سرود ملی دو تیم آغاز شود كه همین موضوع با اعتراض سرمربی ایتالیا همراه بود. حضور اشكان خطیبی بازیكن تلویزیون و امیر تتلو خواننده هم از حاشیه‌های این دیدار بود.

 

در این مسابقه ایران با تركیب بازی با برزیل به میدان رفت، با این تفاوت كه فرهاد ظریف به جای علیزاده به زمین رفت. اولین سرویس برای ایران بود و فرهاد قائمی آن را زد. توپ در برگشت به دست بازیكن ایران خورد و به بیرون رفت تا اولین امتیاز را ایتالیایی‌ها بگیرند. اما شهرام محمودی خیلی زود دومین امتیاز بازی را به نام ایران ثبت كرد تا مسابقه یك بر یك مساوی شود.

 

پس از آن ایتالیایی‌ها خوب كار كردند و تا امتیاز 4 بالا رفتند، در حالی كه ایران در امتیاز 2 ایستاده بود. ایرانی‌ها البته اجازه ندادند ایتالیا خودش را بالا بكشد و پس از آن 4 امتیاز پشت سر هم گرفتند تا روحیه ایتالیا را تضعیف كنند. بازی 6-4 به سود ایران بود كه میرزاجانپور سرویس را زد. توپ برگشتی دوباره به زمین ایران آمد و شهرام محمودی با یك آبشار محكم، هفتمین امتیاز را برای ایران گرفت. ایتالیایی‌ها نبض بازی را از دست داده بودند و بازیكنان كواچ سوار بازی شدند. بازی با سرویس بد موسوی به امتیاز 8-6 رسید و ایتالیایی‌ها سرویس بعدی را خراب كردند تا اشتباه موسوی را جبران كنند. سعید معروف سرویس زن بعدی بود. ضربه آرام او به فرصتی برای گرفتن امتیاز 7 توسط ایتالیایی‌ها تبدیل شد. اما ایران هم خیلی زود امتیاز دهم را گرفت و قائمی پس از آن سرویس خوبی زد كه توپ برگشتی دوباره به فرصتی برای ایران تبدیل شد تا شهرام محمودی آبشار محكم خود را به امتیاز 11 ایران تبدیل كند.محمودی با آبشار بعدی‌اش امتیاز 12 ایران را هم گرفت تا آمار امتیازگیری خود را بهتر كند. او تا به حال یكی از امتیازآورترین بازیكنان لیگ جهانی امسال بوده است.

 

مایورو، سرمربی ایتالیا با اعتراض به همین صحنه، وقفه ای در جریان بازی ایجاد كرد و پس از آن تیمش توانست امتیاز هشتم را بگیرد. اما میرزاجانپور امتیاز سیزدهم را برای ایران گرفت تا فاصله 5 امتیازی حفظ شود.

 

امتیاز 14 - 11 پس از آن ثبت شد كه ایتالیایی‌ها به یك صحنه اعتراض كردند و امتیاز آن را هم گرفتند. پس از آن شهرام محمودی دوباره یك آبشار خوب زد و یك امتیاز دیگر گرفت. امتیاز 16 را هم دفاع محمد موسوی به ارمغان آورد. سرویس بعدی را میرزاجانپور زد كه توپ طی چند مرحله رفت و برگشت سرانجام برای ایتالیایی‌ها تبدیل به امتیاز شد. ایتالیایی‌ها سرویس را زدند كه بازیكنان ایران تصور كردند توپ به بیرون می‌رود اما توپ داخل زمین ایران خوابید. بازیكنان ایران كه نمی‌خواستند فاصله كمتر از این شود، با یك كار تیمی زیبا به امتیاز 17 رسیدند و سرویس بعدی را هم موسوی تا خودش امتیاز 18 را هم بگیرد.


18 - 13 به سود ایران و 7 امتیاز تا گرفتن ست اول. موسوی سرویس بعدی را زد و توپ او داخل زمین خوابید تا ایران امتیاز 19 را هم بگیرد. موسوی دوباره سرویس زد و در برگشت، ایران یك امتیاز دیگر از تیم آشفته ایتالیا گرفت. مربی ایتالیا كه تیمش را از هم پاشیده می‌دید، تقاضای وقت استراحت داد تا شاید روحیه تیمش را با فریادهای خود برگرداند.
دوباره سیدمحمد موسوی توپ را در دستش گرفت تا سرویس بزند. ضربه او این بار به تور خورد و به امتیازی برای ایتالیا تبدیل شد. سرویس ایتالیایی‌ها طی چند بار رفت و برگشت، توسط ایتالیایی‌ها به بیرون رفت تا ایران به امتیاز 21 برسد و ایتالیا در امتیاز 14 درجا بزند. سعید معروف سرویس بعدی را زد كه توپ برگشتی طی چند بار رفت و آمد در زمین دو تیم، سرانجام تبدیل به امتیازی برای ایتالیا شد.

 

ایران به امتیاز 22 رسید و ایتالیا هم 16 امتیازی شد. اما با این حال هنوز فاصله خوبی وجود داشت و جای نگرانی نبود. سرویس را بازیكنان ایتالیا زدند كه توپ به بیرون رفت و ایران 23 امتیازی شد. عادل غلامی زننده سرویس بعدی بود. توپ او به آرامی به زمین ایتالیا رفت و ایتالیایی‌ها در برگشت آن را در زمین ایران خواباندند. ایران به امتیاز 24 رسید و ایتالیا هم 18 شد. ایران فقط یك امتیاز تا گرفتن اولین ست فاصله داشت كه این امتیاز را میرزاجانپور با یك آبشار زیبا گرفت.

 

 

ست دوم:

 

با شروع ست دوم، دوباره ایتالیا امتیاز اول را گرفت و ایران امتیاز دوم؛ درست مثل ست قبل. این بار ایران اجازه نداد كه ایتالیا فاصله بگیرد و خود ایران با نتیجه 5-1 از حریف جلو افتاد. امتیاز بعدی برای ایتالیا بود كه مسابقه را 5-2 كرد. امتیاز ششم هم به لطف اشتباه كاپیتان ایتالیا برای ایران ثبت شد. میرزاجانپور با یك آبشار زیبا امتیاز هفتم را هم برای ایران گرفت ولی ایتالیا بلافاصله خودش را به امتیاز 4 رساند تا فاصله بیشتر از این نشود. سرویس بعدی را بازیكن ایتالیا به آرامی زد كه سعید معروف یك جای خالی پیدا كرد و به آرامی توپ را در آن خواباند.

 

بعد از وقت استراحت، ایتالیا دو امتیاز گرفت و خودش را به امتیاز 6 رساند. اما ایران هم خوب كار كرد و به امتیاز 10 رسید. ایتالیا همان تیمی است كه تیم ملی برزیل را دو بار پشت سر هم شكست داد اما در ورزشگاه آزادی با فاصله‌ای نسبتا زیاد از تیم ایران عقب است. مسابقه 11 - 8 شد و سرویس بعدی را ایتالیایی‌ها زدند. اما سرویس بازیكن ایتالیا با كار سرعتی تیم ایران و آبشار محكم موسوی تبدیل به یك امتیاز ارزشمند شد. دو امتیاز بعدی هم به ایتالیا رسید تا آبی‌پوشان 10 امتیازی شوند و به دو امتیازی ایران برسند. با كم شدن فاصله امتیازها، كواچ تقاضای یك وقت استراحت كرد. وقت استراحت موثر واقع شد و بازیكن ایتالیا سرویس را به بیرون زد. پس از آن هم ایران فاصله خود را با ایتالیایی‌ها حفظ كرد و مسابقه به امتیاز 16 - 12 رسید. ایتالیا با اشتباه سعید معروف امتیاز 13 را هم گرفت اما امتیاز بعدی به ایران رسید. معروف زننده سرویس بود تا شاید امتیاز 18 را برای ایران بگیرد. اما توپ برگشتی را ایتالیایی‌ها تبدیل به امتیاز كردند تا ایران در امتیاز 17 باقی بماند. اما اعتراض كواچ به این صحنه، امتیاز را به ایران برگرداند تا ایران 18 امتیازی شود. معروف دوباره سرویس زد كه این بار ایتالیایی‌ها توپ را در زمین ایران خواباندند.

 

در صحنه بعدی مربی ایتالیا دوباره اعتراضی به تصمیم داور داشت كه عكس العمل های او با واكنش هواداران ایرانی مواجه بود. در نهایت تیم داروی هم رای به درستی تصمیم داور داد و امتیاز 20 به ایران رسید. فرهاد قائمی سرویس بعدی را زد كه توپ برگشتی در زمین ایران خوابید و ایتالیا هم 15 شد.

 

سرمربی ایتالیا به هدفی كه از كشتن وقت داشت رسید و تیمش كمی از آن بار روانی زیاد رها شد. اما با این حال ایران خیلی زود امتیاز 21 را هم گرفت. موسوی بعد از این امتیاز به جای تشكری وارد زمین شد. ایتالیا دو امتیاز دیگر هم گرفت تا ثابت شود كه وقت كشی سرمربی ایتالیا بی تاثیر نبوده است. ایتالیایی‌ها سرویس بعدی را زدند اما این بار موسوی با آبشار خوب خود امتیاز 22 را برای ایران گرفت.

 

كواچ بلافاصله مهدوی را به جای سعید معروف به زمین فرستاد و ایتالیا هم تقاضای وقت استراحت كرد. بازی 22 - 19 شد و ایتالیا كم كم خودش را به ایران نزدیك كرد. اما كواچ در واكنش به این اتفاق، معروف را به جای مهدوی وارد زمین كرد. ایران امتیاز 23 را هم گرفت تا تنها دو امتیاز با برد در این ست فاصله داشته باشد. امتیاز 24 هم با یك دفاع عالی سرانجام به ایران رسید. حالا ایران فقط یك امتیاز برای برد در ست دوم می‌خواهد. اما سرویس ایران به بیرون رفت و ایتالیا 20 شد. امتیاز بعدی هم به نام ایران ثبت شد تا ایران 25 - 20 حریف قدرتمند خود را شكست دهد.

 

 

ست سوم:

 

ست سوم هم شروع شد و این بار هم ایتالیا دوباره امتیاز اول را گرفت. سرویس اشتباه قائمی این امتیاز را به ایتالیایی‌ها داد. مثل دو ست قبل، امتیاز دوم ست را هم ایران گرفت. امتیاز سوم هم به ایران رسید. این امتیاز را شهرام محمودی با دفاع خوبش گرفت. ایران با اشتباه بازیكنان ایتالیا امتیاز سوم را هم گرفت. فرهاد قائمی چهارمین امتیاز را با یك آبشار خوب گرفت. شهرام محمودی هم امتیاز پنجم را برای ایران گرفت. امتیازهای ششم و هفتم هم برای ایران ثبت شد و در این میان ایتالیا فقط توانست خودش را به دومین امتیاز برساند. ایران در این ست هم خیلی زود فاصله‌اش را با ایتالیا زیاد كرد تا راحت‌تر كار را دنبال كند. ایران 8-4 از حریف جلو افتاد و تشویق‌های تماشاگران هم كار را برای ایتالیایی‌ها سخت كرده بود.

 

شهرام محمودی دوباره با یك آبشار زیبا امتیاز گرفت. این نهمین امتیاز ایران بود. سیدمحمد موسوی هم زننده سرویس بعدی بود كه سرویس محكم او برای ایتالیایی‌ها قابل مهار نبود. بازیكنان ایران كه با ایتالیایی‌ها كری خوانی كرده بودند، توسط داور از این كار منع شدند. این بار آبشار ایتالیا به خاطر اصابت توپ به آنتن، تبدیل به امتیازی برای ایران شد تا ایران 11 - 4 از حریف جلو بیفتد. ایتالیا با یك آبشار امتیاز 5 را گرفت. سرمربی ایتالیا تقاضای وقت استراحت كرد. پس از پایان وقت استراحت، ایران و ایتالیا هر كدام یك امتیاز گرفتند. ایران امتیاز 14 را هم گرفت تا با توجه به امتیاز 6 ایتالیا، فاصله دو تیم به 8 امتیاز برسد. این فاصله‌ای ایده‌آل برای كواچ بود تا تیمش را به یك برد دیگر در تهران برساند.

 

امتیاز 16 هم با آبشار خوب غفور و دفاع ناقص ایتالیایی‌ها به دست آمد. فرهاد قائمی زننده سرویس بعدی ایران بود كه توپ او برگردانده شد و داخل زمین ایران خوابید. وقت استراحتی دیگر گرفته شد و پس از وقت استراحت، ایران كه 9 امتیاز از حریف جلو بود سرویس را زد. سرویس غلامی به بیرون رفت و از همان جا خود غلامی هم به بیرون رفت تا جای خود را به بازیكنی دیگر بدهد. محمد موسوی با دفاع روی تور یك امتیاز دیگر گرفت تا فاصله امتیازها دوباره به عدد 9 برسد. موسوی دوباره یك دفاع كرد و این بار فاصله امتیازها به 10 رسید؛ ایاران 18 - ایتالیا 8.

 

امیر غفور هم با سرویسی كه زد امتیاز 19 را برای ایران گرفت تا ایتالیایی‌ها روحیه خود را كاملا از دست بدهند. سرمربی ایتالیا دو تعویض همزمان انجام داد تا شاید تیمش روحیه بگیرد. امیر غفور دوباره سرویس زد كه سرویس او این بار به بیرون رفت و ایتالی به امتیاز 9 رسید.

 

امتیاز بیستم را آبشار امیر غفور برای ایران به ارمغان آورد. كواچ كه برد تیمش را قطعی می‌دید، پوریا فیاضی را به زمین فرستاد تا شاید این بازیكن كه زمانی فیكس تیم ملی بود، روحیه از دست رفته خود را دوباره پیدا كند. عبادی پور زننده سرویس ایران بود كه توپ او به بیرون رفت. ایتالیا سرویس بعدی را زد كه این بار ایران دفاع كرد و توپ به زمین ایتالیا رفت. اما ایتالیایی‌ها آبشار خوبی زدند كه توپ در زمین ایران خوابید. كواچ درخواست بازبینی این صحنه را كرد ولی داور رای به صحت امتیاز ایتالیا داد تا كار با نتیجه 20 - 11 دنبال شود.ایتالیا امتیازهای دوازدهم و سیزدهم را هم گرفت تا كواچ درخواست وقت استراحت كند. سرویس ایتالیا را فرهاد ظریف به سختی گرفت اما توپ برگشتی توسط ایتالیایی‌ها به امتیاز چهاردهم تبدیل شود. فاصله در حال كم شدن بود و این نشان می‌داد كه بازیكنان ایران حریف را دست كم گرفته‌اند.

 

شاگردان كواچ اما خودشان را خیلی زود پیدا كردند و امتیازهای 21، 22 و 23 را پشت سر هم گرفتند. سرویس بعدی را ایران زد كه توپ برگشتی دوباره به زمین ایران آمد كه این بار شهرام محمودی با یك آبشار محكم امتیاز 24 را گرفت. حالا ایران فقط یك امتیاز دیگر برای گرفتن سومین ست و پیروزی در این بازی لازم دارد. ایران سرویس خود را خراب كرد تا ایتالیا 15 شود. پس از آن ایتالیا سرویس خود را به زمین ایران زد كه دفاع خوب ایرانی‌ها منجر به كسب امتیاز بیست و پنجم شد. 

 

ظریف: در موضوعات اساسی به تفاهم نرسیدیم

Posted: 20 Jun 2014 08:49 AM PDT

اختلاف نظر درباره محتوا و نحوه نگارش وجود دارد
جرس: وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: وارد مرحله نگارش توافقنامه شده‌ایم اما هنوز نمی‌توانیم بگوییم روی یک چیز مشترک توافق داریم و در موضوعات اساسی هنوز به تفاهم نرسیدیم.  

 

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان عصر امروز در پایان پنجمین دور مذاکرات ایران و 1+5 در وین در خصوص این دور از مذاکرات در جمع خبرنگاران ایرانی گفت: مذاکرات فشرده بود و هنوز ادامه دارد. امروز از صبح رایزنی‌ها ادامه داشت و یک دور بنده با خانم اشتون دیدار داشتم. هم‌اکنون آقای عراقچی و روانچی و بقیه اعضای تیم ما با معاون اشتون مشغول کار روی مقدمه متن هستند.

 

وی با بیان اینکه در این دور وارد مرحله نگارش شده‌ایم، اظهار داشت: نمی‌توانیم بگوییم متن مشترک داریم. در بسیاری از موارد اختلاف نظر در مورد محتوا و نحوه نگارش وجود دارد. طرف مقابل با آمادگی لازم برای ورود به مذاکره جدی براساس واقعیات وارد مذاکره نشده است.

 

وزیر امور خارجه ادامه داد: ایران، براساس سیاست‌هایی داریم و هم براساس آنچه در برنامه اقدام مشترک ژنو توافق کردیم راه‌حل‌هایی را پیشنهاد کرد که ما را به اهدافی که در برنامه اقدام وجود دارد، برساند. ایران به عنوان قربانی سلاح‌های کشتار جمعی همواره سیاستش این بوده که سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین دفاعی ما ندارد.

 

ظریف با تاکید بر اینکه احساس می‌کنیم مواضع زیاده‌خواهانه وجود دارد، یادآور شد: ایران حاضر نیست در برابر زیاده‌خواهی از منافع و حقوق ملت ایران صرف نظر کند. ما از ابتدا حرف منطقی می‌زنیم و ودیدگاه‌هایمان را براساس حقوق بین‌الملل و راهکار مبتنی بر توافقات گذشته ارائه می‌دهیم و روی حرفمان می‌ایستیم. حسن نیت کامل داریم و از ابتدا برای رسیدن به توافق آمده‌ایم و این میزان صرف وقت برای اتلاف نبوده و نیازی به خرید وقت نداریم.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه با مقاومت مردم در شرایط خوبی هستیم، خاطرنشان کرد: می‌خواهیم به نتیجه برسیم ولی اصرار داریم در رسیدن به نتیجه حقوق مردم ایران حفظ شود. ده ساعت روی متن به صورت مشترک کار شده است.در تیم ایرانی شاید صدها ساعت روی متن کار کردیم.

 

وی درباره دور بعدی مذاکرات ابراز داشت: از روز دوم ژوئیه (11 تیر ماه) به وین خواهیم آمد و تا زمانی که مذاکره نیاز و مفید باشد مذاکره را ادامه می‌دهیم تا به نتیجه برسیم. امیدواریم با واقع‌بینی طرف مقابل به نتیجه برسیم. ایران حسن نیت خود را نشان داده است و آژانس امروز اعلام کرد ایران به تعهداتش عمل کرده است و هم پایداری خود بر حقوقمان نشان دادیم و جدیت خود را نشان دادیم.

 

ظریف با عنوان این مطلب که با موضع‌گیری توافق حاصل نمی‌شود و ما برای رسیدن به راه‌حل اینجا آمده‌ایم، تصریح کرد: تاکنون یک موضع از مجموعه کشورها ارائه شده و در برخی موارد می‌توان گفت این موضع سخت‌ترین عضو است. این یک واقعیتی است که نیاز است همه اعضای 1+5 در داخل با جدیت بیشتری تلاش کنند به موضعی برسند که موضع مشترک و در جهت رسیدن به راه‌حل باشد.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره لغو دائمی تحریم‌ها که عنوان کرد: در روابط بین‌الملل با دولت‌ها بحث دارید کما اینکه در تصمیم‌گیری‌هایی که می‌شود دولت ایران باید تصمیم‌گیری‌ها را دنبال کند. البته هر دولتی سازوکارهای داخلی هم دارد. از نظر ما مهم نیست که آمریکایی‌ها چگونه می‌خواهند مشکلی که در داخل درست کردند حل کنند. با کمال احترام این مشکل آنهاست مشکل بنده نیست. اگر دولت آمریکا خود را متعهد به کاری می‌کند باید براساس برنامه اقدام مشترک تمام تحریم‌ها برداشته شود. مذاکرات با برنز وارد این جزییات نشد.

 

وی با بیان اینکه فرصت استثنایی برای جامعه بین‌الملل وجود دارد، تاکید کرد: هنوز امیدوارم به راه‌حل چون موضوع را بغرنج نمی دانم.

 

وزیر خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا تا دور بعدی مذاکرات قرار است نشست کارشناسی برگزار می‌شود؟بیان کرد: فعلا توافق برای مذاکره دیگری نداشته‌ایم. هفته دیگر 1+5 جلسه داخلی دارند و تا 11 تیر برای جلسه دیگری برنامه نداشته‌ایم.

 

وزیر امور خارجه در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به مذاکراتی که در حال حاضر جریان دارد احتمال توافق در زمینه مقدمه وجود دارد؟، گفت: احتمال اینکه مقدمه مثل بقیه متن پر از پرانتز باشد وجود دارد با نگاهی که به مقدمه داریم احتمال اینکه طرفین درباره مقدمه به توافق برسند وجود دارد.

 

ظریف اظهار داشت:‌ مقدمه به اهداف و چارچوب‌ها و سازوکارها می ‌پردازد و اینکه چگونه می‌شود اختلاف‌ها را حل و فصل کرد.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص پایبندی طرفین به تعهدات عنوان کرد: ایران تاکنون به تعهداتش عمل کرده است.

 

وی در خصوص دیدارش با آمانو تصریح کرد: در مورد نحوه همکاری ایران و آژانس گفتگو می‌کنیم. آژانس بر نحوه اجرای برنامه مشترک اقدام نظارت می‌کند و بر توافق جدید هم آژانس نظارت خواهد کرد. با آژانس اختلاف نظر هم داشته‌ایم. ما در زمینه چاشنی‌های انفجاری با آژانس اختلاف داشته‌ایم و همانگونه که آقای صالحی امروز گفت امیدواریم این مورد زودتر حل شود.

 

وزیر امور خارجه درباره پایبندی طرف مقابل به تعهداتش ابراز داشت:‌ نقض جدی تعهد طرف مقابل ندارم ضمن اینکه این تعهدات هم کم و بیش با اکراه و تاخیر انجام شده. دارایی‌های ایران مسترد شده ولی بیشتر توقع داشتیم. توقع داشتیم این کندی وجود نداشته باشد.

 

ظریف با تاکید بر اینکه بسیار خرسندیم با سربلندی تعهدات خود را اجرا و نشان دادیم نیازمند دیگران نیستیم و روی پای خود می‌ایستیم و به یاری خدا و لطف و استقامت مردم از همه این پیچ‌ها گذر می‌کنیم، خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین عامل موفقیت مذاکره‌کنندگان همین پایمردی و استقامت مردم است.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: برای رسیدن به راه‌حل همه طرف‌ها جدی هستند. در دیداری که برنز با بنده و خانم اشتون داشتم تعهد بالاترین مقامات آمریکا از جمله رئیس جمهور برای رسیدن به توافق تا 29 تیر به ما ابلاغ شد و این اولین باری نبود که این تعهد به ما گفته شد.

 

وی درباره بحث تاثیر مذاکرات بر اقتصاد کشور بیان کرد: جامعه بین‌المللی به این واقعیت رسیده که ایران جدی در مذاکرات است و به دنبال دستیابی به راه‌حل است. تحریم‌ها جز فشار بر اقشار آسیب‌پذیر ایران کار دیگری نکرده و تصویر منفی از عاملان تحریم ایجاد کرده است. بنگاه‌های اقتصادی به این نتیجه رسیدند که بازگشت به وضعیت سال گذشته امکانپذیر نیست. به نظر نمی‌رسد با سیاست ایران امکان برقراری ساختار قبلی در هیچ شرایطی وجود داشته باشد.

 

وزیر امور خارجه بهترین تضمین برای رسیدن به نتایج قابل قبول در مذاکرات را پیگیری مبانی اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: وزارت خارجه به عنوان یک بخش و سازمان، به شکل جدی در راه تحقق این مسئله تلاش خواهد کرد.

 

ظریف درباره احتمال ادامه مذاکرات یادآور شد: ما باید ظرف یک سال به تفاهم جامع برسیم اما دوران اقدامات موقتی 29 تیر تمام می‌شود و اگر این دوران را بخواهیم تمدید کنیم طرفین باید اقداماتی را انجام دهند. این نیاز به توافق دارد اما الزاما ربطی ندارد به اینکه تاریخ قطعی ما برای رسیدن به پایان مذاکرات چه زمانی باشد. اینکه دیپلمات‌های غربی و برخی دیگر ضرب الاجل‌ها و زمان‌های ساختگی ایجاد کنند، معنی نمی‌دهد.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آژانس موارد ادعایی را مطرح نکند؟ تاکید کرد: ‌تأکید داشتیم که با سوالات بی‌پایان حاضر به همکاری نیستیم و نیاز است این گونه موارد ضمن اینکه بحث ادعاها و تبلیغات و هوچی‌گری‌هایی که علیه ایران صورت گرفته پایان نداشته باشد ما مبانی این ادعاها را با خلل جدی مواجه کردیم آنها که با هراس‌افکنی می‌خواهند مانع از دستیابی ایران به اهدافش شوند، موفق نخواهند شد.

 

وی افزود: بهترین راه که همه اطمینان حاصل کنند یک راه‌حل منطقی و قابل قبول برای این موضوع ایجاد شود که یک بحران غیر ضروری کنار گذاشته شود،

 

وزیر امور خارجه با اشاره به جنایات داعش در عراق اظهار داشت: ‌اینها نگرانی‌های جدی ماست. بازی تبلیغاتی علیه ایران کهنه شده و همه به این نتیجه رسیدند که به سمت حل و فصل حرکت کنند و آنها که با مانع‌تراشی نمی‌توانند به نتیجه برسند به این درک واقعی برسند که با بهانه جویی نمی‌توانند جامعه بین‌المللی را گروگان دیدگاه‌های خود قرار دهند.

 

ظریف در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه غنی‌سازی تصریح کرد: برنامه غنی‌سازی مربوط به مردم ایران است و ما درباره برنامه‌ای که متعلق به مردم ایران است درخواستی نمی‌کنیم.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص حامیان افراط و تروریسم از جمله گروه تروریستی داعش در عراق ابراز داشت: حامیان این گروه‌ها باید بدانند این حرکت‌ها دامن‌گیر خودشان خواهد شد و در گذشته حرکت‌های افراطی دامن‌گیر ایجادکننده آن شد.

 

وی با بیان اینکه معتقدیم مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری یک مبارزه جهانی است، تاکید کرد: باید براساس مقررات بین‌المللی و بدون اهداف موقتی سیاسی، برخورد صورت گیرد.

 

ظریف درباره میزان سانتریفیوژ‌ها تاکید کرد: سانتریفیوژها برای خودمان است و درباره تعدادشان خودمان تصمیم می‌گیریم و برای یک بازه زمانی باید روی بعضی موضوعات بر اساس توافق ژنو توافق کنیم که مشغول بحث در این زمینه هستیم که خیلی به تعداد ربط ندارد و بیشتر به کیفیت ربط دارد. برنامه غنی‌سازی ایران متعلق به مردم است و درباره چیزهایی که به مردم کشورمان تعلق دارد از کسی درخواست نمی‌کنیم.

 

وزیر امور خارجه درباره اجرای تعهدات 1+5 در چارچوب توافق ژنو بیان کرد: طرف مقابل هم کمابیش اما با تاخیر تعهداتش را اجرا کرده متاسفانه ولی از نقض جدی تعهد طرف مقابل خبر ندارم اما می‌دانم که با اکراه و تردید این تعهدات اجرا شده و دارایی‌ها مسترد شده و بانک مرکزی گزارش‌هایش را ارایه کرده است. یعنی طرف مقابل هم کمابیش تعهداتش را انجام داده اما با تاخیر اجرا کرده است و از نقض جدی تعهدی از سوی طرف مقابل خبری نیست. البته ما توقع داشتیم این کندی وجود نداشته باشد علاوه بر این برخی مقررات بروکراتیک در این زمینه باعث شد تا بازرگانان وارد‌کنندگان و صادرکنندگان با مشکلاتی مواجه شوند. 

 

رحمان قهرمان پور با پایان دوران محکومیت آزاد شد

Posted: 20 Jun 2014 08:12 AM PDT

جرس: دکتر رحمان قهرمان پور پس از گذراندن سه سال حبس خود صبح روز جمعه از زندان اوین آزاد شد.  

 

به گزارش جرس، قهرمان پور که دانش آموخته روابط بین الملل و از همکاران مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص در دوره ریاست حسن روحانی بود، پس از بازداشت حسین موسویان بازداشت شده بود.

 

وی در شعبه پانزده دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به دلیل شرکت در کنفرانس های خارجی و مصاحبه با یک خبرنگار ترکیه ای به اتهام جاسوسی محکوم به سه سال حبس تعزیری شد.

 

لازم به ذکر است در پروژه برخورد با همکاران حسن روحانی در دوره احمدی نژاد تعداد زیادی از همکاران مرکز تحقیقات استراتژیک بازداشت یا بازجویی شدند که از میان آن ها دکتر رضا مولوی، دکتر رحمان قهرمان پور، دکتر صمد دادخواه و مهرداد سرجویی مسوول سایت مرکز مطالعات، محکوم به حبس شده و به زندان افتادند.

 

احمد خاتمی: مقابله با یک نظام ولایی، خیانت محسوب می‌شود

Posted: 20 Jun 2014 08:12 AM PDT

کسانی که برای رفع حصر تلاش می کنند باید آنها را به اعتراف به اشتباه بودن مسیرشان نصیحت کنند
جرس: عضو مجلس خبرگان رهبری بار دیگر با حمله به معترضان پس از انتخابات 88، آن‌ها را به "خیانت به کشور و دروغ تقلب" متهم کرد و اظهار نظر کرد: تا وقتی سران فتنه لج‌بازی می‌کنند و بر حرف باطل خود اصرار دارند، فتنه خشکانده نخواهد شد.  

 

سید احمد خاتمی عضو مجلس خبرگان رهبری ‌ با بیان این که "فتنه 88 موضوع شخصی نیست که بخواهد فراموش شدنی باشد" گفت: فتنه 88 مسئله مقابله با نظام ولایی بود و از این رو نیازی به ارائه شواهد و مدارک هم نیست.

 

خاتمی اعتراضات مردم به نتایج اعلام شده را "اردوکشی‌ای که دشمنان اسلام و نظام در فتنه 88 برگزار کردند" خواند و مدعی شد: این مسئله به تنهایی کافی بود تا کسانی که می‌خواهند هویت این شورش‌گری را بدانند، هویت فتنه برایشان روشن شود.

 

عضو جامعه مدرسین ادامه داد: در سال 88 آمریکا، رژیم صهیونیستی، همه هم پیمانان آنها،‌ تمام رسانه‌های انگلیس به ویژه بی‌بی‌سی، سازمان منافقین و سلطنت طلبان، فراری‌های استحاله‌شده و رقاص و رقاصه‌ها در ضدیت با نظام اسلامی درآمده و حامی فتنه‌گران شدند.

 

او گفت: کسانی که در پی آنند که نامی از فتنه برده نشود باید بدانند اگر قضیه سال 88 مسئله‌ای شخصی بود، این امر قابل مذاکره و گذشت بود اما وقتی موضوع مقابله با یک نظام ولایی است، خیانت محسوب می‌شود.

 

خاتمی در همین زمینه نظر داد: فتنه‌گران به حضور باشکوه 40 میلیونی مردم که می‌توانست سرمایه‌ای عظیم برای کشور باشد، خیانت و به عزاداران سیدالشهدا حمله کردند و علیه ولایت فقیه شعار سر دادند و با کشتن و مجروح کردن مردم و حمله به مساجد و آتش‌زدن و همچنین اهانت به تصویر حضرت امام به کشور خیانت کردند.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار نظر کرد: دروغ تقلب فتنه‌گران و تلاش آنها برای ابطال آرای مردم را از دیگر خیانت‌های سران فتنه است. بنابراین اینها چیزهایی نیست که بتوان به سادگی از آن گذشت و بر این اساس فتنه‌گران با این پرونده مجرمند.

 

او اظهار نظر کرد: سران فتنه باید در این زمینه پاسخگو باشند، حداقل آنها باید به نادرست بودن این رفتار زشت خود اعتراف کنند و بپذیرند که در سال 88 به بیراهه رفتند.

 

خاتمی درباره تلاش‌ها برای رفع حصر رهبران جنبش سبز مدعی شد: کسانی که تلاش خود را برای رفع حصر سران فتنه به کار می‌گیرند باید این تلاش خود را در مسیر نصیحت فتنه‌گران بگذارند و آنها را نصیحت کنند که بر اشتباه بودن مسیرشان اعتراف کنند.

 

امام جمعه موقت تهران با بیان این که "آنچه فتنه‌گران انجام دادند به نفع بیگانه، ضربه به کشور و پشت کردن به آرمان‌های امام بود" گفت: چه کسی است که نداند تمام آرمان امام(ره)، نظام جمهوری اسلامی است و بر همین اساس تاکید کردند که حفظ نظام از اوجب واجبات است.

 

احمدخاتمی ادامه داد: اگر این‌ روزها احساس نمی‌کردیم که فتنه‌گران فرار به جلو دارند تا گذشته ناپسند و زیان‌بار خود را از خاطره‌ها ببرند، من احساس تکلیف به این مصاحبه نمی‌کردم ولی متاسفانه شاهد آنیم که فتنه‌گران به جای پوزش از رفتار نادرست خود، جری و جسور شده و به آنهایی که در مقابل فتنه‌گری‌شان ایستادند، هجمه می‌کنند.

 

سروری: مجمع روحانیون مبارز بنزین فتنه ۸۸ بود

Posted: 20 Jun 2014 05:10 AM PDT

 جرس: عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی اظهار عقیده کرد: مجمع روحانیون مبارز نقش تقویتی برای فتنه داشت و بیانیه این مجمع سبب خوشحالی نظام سلطه، صهیونیست‌ها و اپوزیسیون خارج از کشور شد.    

 

پرویز سروری عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با فارس، به نقش مجمع روحانیون مبارز در حوادث و اعتراضات سال ۸۸ اشاره و ادعا کرد: متاسفانه ما در فتنه ۸۸ شاهد حرکاتی بودیم که این حرکات موجب خسارات بزرگی به کشور شد و فرصت طلایی مشارکت ۸۵ درصدی را به کام ملت و نظام تلخ کردند.

 

 

وی افزود: گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی که فلسفه وجودی‌شان ثبات،‌ آرامش و وحدت‌آفرین بود در فتنه سال ۸۸ درست بر عکس فلسفه وجودی خود عمل کردند و نمره منفی گرفتند. مجمع روحانیون مبارز در فتنه ۸۸ همچون بنزین این آتش را شعله‌ورتر می‌کرد.


عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به بیانیه این مجمع در شنبه پس از انتخابات اظهار نظر کرد: معتقدم مجمع روحانیون مبارز نقش تقویتی برای فتنه داشت و بیانیه این مجمع سبب خوشحالی نظام سلطه، صهیونیست‌ها و اپوزیسیون خارج از کشور شد.

 

 

سروری ادامه داد: متاسفانه مجمع روحانیون مبارز تاکنون نه تنها این نقطه سیاه در کارنامه خود را جبران نکرده بلکه با رفتارهای بعد از فتنه ۸۸ نیز این نقطه سیاه را حجیم و گسترده‌تر کرده است.

 

 

وی به مجمع روحانیون مبارز توصیه کرد: مجمع روحانیون مبارز هر چه سریع‌تر تحلیلی در مورد عملکرد خود در ماجرای فتنه ۸۸ داشته باشد و تا دیر نشده از رهبر معظم انقلاب و مردم عذرخواهی کند.

 

 

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی به نقش رهبری و "تدابیر" وی در حوادث ۸۸ اشاره کرد و گفت: معتقدم نقش مقام معظم رهبری در خاموش کردن فتنه ۸۸ یکی از درخشان‌ترین موارد در کارنامه معظم‌له است. نگاه تیزبین مقام معظم رهبری به عمق مسائل و پشت پرده‌های فتنه ۸۸ سبب شد تا ایشان مدیریتی را اعمال که فتنه۸۸ که عمقی بسیار گسترده‌تر از آن چیزی که ما تصور می‌کردیم را داشت، به شکست بینجامد.

یک فعال جنبش سبز برای گذراندن دو سال حبس به اوین رفت

Posted: 20 Jun 2014 04:52 AM PDT

جرس: سید مهدی تدینی که در حوادث پس از انتخابات سال ۸۸ دستگیر و محکوم شده بود برای گذراندن دوران محکومیت خود به زندان اوین مراجعه کرد.

 

 

به گزارش جرس، وی پس از راهپیمایی 25 بهمن سال 89 با هجوم ماموران اطلاعات به منزلش بازداشت شد و بیش از یک ماه را در سلول های انفرادی بندهای 209 و 240 تحت بازجویی گذراند.

 

این فعال جنبش سبز پس از گذشت سه سال در زمستان 92 در دادگاه انقلاب به اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور به چهار سال حبس تعزیری و به اتهام توهین به احمدی نژاد به 74 ضربه شلاق محکوم شد که حکم حبس وی در دادگاه تجدیدنظر به دو سال کاهش یافت.

 

لازم به ذکر است که وی پس از مراجعه به زندان اوین به جای بند 350 به بند هشت که متعلق به مجرمان مالی می باشد منتقل شده است.

 

بنا بر گزارش های ارسالی از اوین، پس از حوادث 28 فروردین بند 350 هیچ زندانی سیاسی در این بند پذیرفته نشده و زندانیان تازه وارد پس از مراجعه به اوین به بند های مالی منتقل شده است.

سازمان ملل: تعداد پناهندگان و آوارگان در سال ۲۰۱۳ از پنجاه میلیون گذشت

Posted: 20 Jun 2014 04:52 AM PDT

جرس: آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام کرد شمار کسانی که در سال ۲۰۱۳ به خاطر جنگ و شرایط بحرانی سرزمین خود آواره شده‌اند برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم از ۵۰ میلیون نفر فراتر رفته است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، آمار این نهاد بین‌المللی نشان می‌دهد که تا پایان سال ۲۰۱۳ میلادی، حدود ۵۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به اجبار خانه و زادگاه خود را ترک کرده‌اند که این رقم به نسبت سال گذشته آن ۶ میلیون افزایش یافته است.

 

به گزارش آٰفتاب،‌ در این میان آن‌چه موجب افزایش قابل ملاحظه تعداد آوارگان و پناهندگان شده، جنگ داخلی سوریه است به طوری که از آغاز این جنگ در سال ۲۰۱۱ تاکنون حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از سوریه گریخته‌اند و ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز در داخل کشور خود آواره شده‌اند.

 

این گزارش همچنین به بحران در جمهوری آفریقای مرکزی و سودان جنوبی اشاره دارد که موجی از آوارگی مردم را به دنبال داشته است.

 

به گزارش رسانه ها، در گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد سه گروه آوارگان از یکدیگر مجزا شده‌اند که عبارتند از پناهندگان، پناهجویان و کسانی که در کشور خود آواره شده‌اند.

 

بر این اساس تعداد پناهندگان در سال ۲۰۱۳ حدود ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده که از سال ۲۰۰۱ تاکنون سابقه نداشته است.

 

بیشترین این تعداد نیز از کشورهای افغانستان، سوریه و سومالی بوده‌اند که بیش از نیمی از پناهندگان در جهان را شامل می‌شوند.

 

در این میان ایران، پاکستان و لبنان، میزبان بیشترین این پناهنده‌ها در سطح جهان هستند.

 

براساس اين گزارش، تعداد کسانی که در سال ۲۰۱۳ درخواست پناهندگی داده‌اند، حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر است که اکثریت آنها خواهان زندگی در کشورهای توسعه‌یافته هستند. این گزارش همچنين تعداد کسانی را که در کشور خود آواره شده‌اند، ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر عنوان می‌کند. 

 

تاکید مجدد مرجعیت دینی عراق بر مبارزه با داعش

Posted: 20 Jun 2014 04:33 AM PDT

جرس: مرجعیت دینی در عراق امروز (جمعه) اعلام کرد که دعوت مرجعیت برای پیوستن داوطلبانه به صفوف نیروهای امنیتی برای مبارزه با گروه مسلح موسوم به دولت اسلامی درعراق و شام (داعش) است.  

 

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری السومریه نیوز، مرجعیت دینی امروز تاکید کرد که دعوت این مرجعیت از مردم برای پیوستن داوطلبانه به صفوف نیروهای امنیتی از منظر طائفه‌ای نبوده بلکه برای مبارزه با داعش بوده است که تهدید می‌کند مقدسات همه اقشار عراق را هدف قرار خواهد داد.

 

مرجعیت دینی در عراق افزود: گروه داعش یک بلا و مصیبت بزرگ است که منطقه را گرفتار کرده است.

 

سید احمد الصافی، نماینده مرجعیت در نماز جمعه کربلای معلی گفت: دعوت مرجعیت دینی برای پیوستن به نیروهای امنیتی برای تمام شهروندان از طوایف مختلف و هدف از آن آماده شدن برای مقابله با گروهک تکفیری داعش است.

 

وی افزود: داعش آشکارا اعلام کرده که تمام استانهای عراق حتی نجف و کربلا، مرقدهای انبیاء، ائمه اطهار(ع)، صحابه، صالحین و معابد غیر اسلامی مانند کلیساها را هدف قرار خواهد داد.

 

به گزارش العالم، الصافی ادامه داد: داعش ضمن هدف قرار دادن مقدسات مردم عراق، هر شخصی را که با دیدگاهش همسو نبوده و تحت سلطه‌اش قرار نگیرد؛ حتی اگر با آن در دین و مذهب شریک باشد، به قتل رسانده و نابود می کند.

 

وی تصریح کرد، این گروه تکفیری بلایی عظیم است که منطقه ما به آن دچار شد لذا دعوت مزبور به هدف تشویق مردم به مقابله با آن است چون اگر امروز با آن مقابله نشده و از عراق بیرون رانده نشود، فردا همه پشیمان خواهند شد.

 

به گفته الصافی، دعوت طایفه‌ای نبود و نمی‌تواند طایفه‌ای باشد چون مرجعیت در سالهای گذشته و در بدترین شرایط از اینگونه مسائل دور بوده است.

 

وی افزود: مرجعیت بارها برای سیاستمداران و دست اندر کاران امور تصریح نموده که باید حقوق تمام مردم عراق به طور مساوی رعایت شود؛ ضمن آنکه ایجاد رشته‌های محبت و وحدت کلمه میان مردم عراق به منظور مقابله با تکفیریون بیگانه را مورد تاکید قرر داده است.

 

گروه داعش که اکثر اعضای آن را بقایای رژیم بعث و فدائیان صدام تشکیل می دهد، اخیرا دست به تحرکات نظامی در برخی مناطق عراق زده است که این تحرکات با پاسخ شدید نیروهای امنیتی به همراه نیروهای مردمی و عشایر عراق مواجه شده است. در جریان نبرد نیروهای امنیتی با این گروه شمار زیادی از عناصر آن کشته شده‌اند. 

 

مادر سهراب اعرابی: قوه قضاییه بگوید بچه​ من چه روزی کشته شده و وسائلش کجاست؟

Posted: 20 Jun 2014 04:33 AM PDT

جرس: فاصله ۲۳ تا ۳۰ خرداد ۱۳۸۸ را شاید بتوان پرحادثه‌ترین روزهای اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ایران دانست. علی حسن‌پور، سهراب اعرابی و ندا آقاسلطان از جمله کشته‌شدگان این روزها بودند.  

 

 

پنج سال پیش در چنین روزهایی اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، روز به روز شدت می‌گرفت. این اعتراضات که از فردای روز انتخابات (شنبه ۲۳ خرداد) آغاز شده بود، روز دوشنبه ۲۵ خرداد تبدیل به راهپیمایی میلیونی مردم در تهران شد که لقب “راهپیمایی سکوت” به خود گرفت.

 

این سکوت اما با شلیک گلوله از پشت بام پایگاه بسیج مقداد در میدان آزادی شکست. علی حسن‌پور اولین کشته‌شده تظاهرات اعتراضی مردم در ۲۵ خرداد ۸۸ بود.

 

یکی دیگر از تظاهرکنندگان این روز نیز در همان روز ناپدید شد. خانواده‌اش نزدیک به چهل روز به دنبال او بودند تا این‌که در تیرماه همان سال، جسم بی‌جانش را در سردخانه کهریزک پیدا کردند.

 

“سهراب اعرابی” جوان ۱۹ ساله‌ای بود که روز ۲۵ خرداد به همراه مادر و برادرش در راهپیمایی سکوت شرکت کرد. تا زمانی که راهپیمایی مسالمت آمیز بود، این سه عضو خانواده با هم بودند، اما پس از آغاز ناآرامی‌ها دست‌ها از هم جدا شد و دیگر کسی سهراب را ندید.

 

پروین فهیمی مادر سهراب به دویچه‌وله می‌گوید هنوز روز دقیق مرگ پسرش را نمی‌داند: «برای من هنوز واقعاً مشخص نشده. ولی من با فیلم​ها و عکس​ها و یا خبرهایی که به گوش​ام رسیده، فکر می​کنم باید ۲۵ خرداد باشد. این وظیفه قوه قضاییه است که برای من مشخص کند بچه​ی من چه روزی کشته شده و آن چهار روز، قبل از این‌که به پزشکی قانونی برسد و این بچه را در سردخانه بگذارند کجا بوده؟ هنوز به هیچ کدام از سئوالات من پاسخ نداده​اند.»

 

او به دویچه‌وله می‌گوید: «من در اولین شکایتی که دادم، قید کردم که معرفی قاتل و آمر را خواهانم. همچنین می‌خواهم بدانم این چند روز بچه من کجا بوده و وسائل بچه​ی من کجاست؟ همه این​ها را من قید کردم. ولی هیچ وقت قوه قضاییه متأسفانه پاسخگو نبود».

 

سال ۱۳۹۰ آخرین باری بود که پروین فهیمی را برای پرونده سهراب به دادگاه فراخواندند. در آن سال به او می‌گویند دیه سهراب آماده است و شما می‌توانید دیه فرزندتان را بگیرید. خانم فهیمی از گرفتن دیه خودداری می‌کند و در توضیح دلایل این کار می‌گوید: «من خواسته‌هایی داشتم، این‌که باید دادگاه علنی باشد و قاتل معرفی و شناسایی شود. بعد هم من شرط و شروطی گذاشته بودم مثل آزادی زندانیان سیاسی، آزادی آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد. ولی متأسفانه هنوز ما به نتیجه​ای نرسیده‌ایم و من قوه قضاییه را مقصر می​دانم».

 

«لااقل فهمیدند که رای مردم را بخوانند»

 

هرچند مادر سهراب، قوه قضائیه را مسئول رسیدگی نکردن به پرونده قتل فرزندش می‌داند اما از رئیس جمهور هم انتظاراتی دارد. او می‌گوید: «به نظر من باید رئیس جمهور به قوه​های دیگر فشار بیآورد. به​هرحال آقای روحانی ۱۸ میلیون رأی داشته. باید آقای روحانی هم به قوه قضاییه و هم به مجلس فشار بیآورد که مسائل ما را حل کنند. ما خواسته​هایی داشته​ایم و در پی این خواسته​ها ایشان را انتخاب کردیم».

 

خانم فهیمی اما می‌گوید همین که در این پنج سال صدای آن‌ها شنیده شده و مردم به حقانیت راه فرزندش پی برده‌اند برایش آرامش‌بخش است. او انتخابات سال ۹۲ را نتیجه دیگری بر وقایع سال ۸۸ می‌داند و می‌گوید: «در این پنج سال یکی از هدف​های ما این بود که لااقل رأی دادن مردم برای حاکمان محترم شمرده شود و فکر می​کنم اگر سال ۸۸ به ما در این مورد ظلم شد، لااقل سال ۹۲ به این نتیجه رسیدند که باید رأی​های مردم خوانده شود».

 

پروین فهیمی امسال هم مانند تمام چهار سال گذشته، روز ۲۵ خرداد بر سر مزار فرزندش رفته است. او می‌گوید برایش هیچ چیز در این پنج سال تغییر نکرده: «این روزها اصلاَ فراموش​شدنی نیست. برای هیچ مادری، برای هیچ خانواده​ای. حتی برای مردم هم به​هیچ وجه این روزها فراموش​شدنی نیست. به​خصوص برای من یا مادران دیگر که این اتفاق برای​شان افتاده. ولی به​هرحال ما دوست داریم مردم ما زندگی کنند. من دوست دارم جوان​های مردم زندگی کنند. دوست ندارم به​خاطر بچه​ی من دیگران هزینه بدهند.»

 

او ولی از یک بابت خشنود است: «من خوشحالم که دستاورد جنبش سبز فقط این بوده که در این پنج سال لااقل همه چهره​ها برای من و برای مردم ما شناخته شد». 

 

پاسخ هفت تن از مراجع عظام تقلید به پرسشی درباره اجبار افراد به انجام تکالیف شرعی

Posted: 20 Jun 2014 04:33 AM PDT

جرس: آیات عظام شبیری زنجانی، فیاض، صافی گلپایگانی، موسوی اردبیلی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، و صانعی به استفتاء شفقنا درباره اجبار افراد به انجام تکالیف شرعی پاسخ گفته اند.  



متن پرسش شفقنا و پاسخ این مراجع تقلید شیعه بدین شرح است:


آیا اساسا در انجام تکالیف شرعی، می توان مکلف را مجبور به انجام آن کرد؟ با توجه به آنکه تکالیف شرعی بعضا دارای جنبه اجتماعی جدی تری بوده و بعضی بیشتر واجد جنبه شخصی هستند، آیا در این اجبار یا عدم اجبار، بین تکالیف شرعی که جنبه اجتماعی دارد (نظیر حجاب) و تکالیف شرعی که بیشتر جنبه شخصی دارد (نظیر نمازهای واجب پنج گانه) تفاوتی وجود دارد؟ اگر فرد تظاهر به عدم انجام تکلیف نکند در اجبار یا عدم اجبار به تکلیف تاثیری دارد؟

 

آیا در محیط های کاری یا غیر آن می توان افراد را مجبور به خواندن نماز اول وقت کرد؟

 

 آیت الله شبیری زنجانی

بسمه تعالی

براساس مراتب نهی از منکر ودرصورت وجود شرایط آن جایز است به شرط عدم ترتب مفسده اهم . البته در امثال عبادات باید امر به معروف ونهی از منکر منجر به انجام عمل با قصد قربت از مکلف شود وبعید نیست کسی که ولایت دارد مانند پدر وجد برای الزام مکلف اولی باشد.


  آیت الله اسحاق فیاض

بسمه تعالی

نمی توان افراد را مجبور به نماز خواندن کرد. وظیفه او امر به معروف و نهی از منکر است. زیادتر از آن وظیفه ندارد.

 آیت الله صافی گلپایگانی

بسم الله الرحمن الرحیم

1- آنچه در همه موارد لازم است امر به معروف ونهی از منکر می باشد با اجتماع شرایط آن، و اگر در جامعه اسلامی کسی بخواهد علنا گناه نماید حاکم شرع باید جلوگیری نموده و در بعض موارد تعزیر نماید.

2- اجبار فی حد نفسه وجه شرعی ندارد

 آیت الله صانعی

بسمه تعالی

ج- در خصوص تکالیف عبادی اجبار و زور معنا ندارد چون اگر عبادتی همراه با قصد قربت نباشد باطل است و انچه بر مسلمانان در مقابله با ارتکاب معاصی وجب است همان امر به معروف و نهی از منکر می باشد تا محرمات الهیه در جامعه ترک شود و ناگفته نماند اجبار و اکراه و برخورد فیزیکی بر مردم نه تنها لازم نمی باشد بلکه جایز هم نیست ولی برخورد به وسیله حکومت و قانون ( یعنی قانون مصوب نمایندگان مجلس شورای اسلامی که بخاطر مصالح اسلام و مسلمین، حدود و ثغور و مجریان آن را معین می نماید) جایز است و قطعاً نمایندگان محترم در تصویب قانون رعایت همه جهات و جوانب مخصوصاً کریه نشان ندادن چهره نورانی اسلام را می نمایند.

 

 

 آیت الله نوری همدانی

بسمه تعالی

ج- با وجود شرایط امر به معروف و نهی از منکر باید انجام وظیفه نمایند و این تکلیف مهم با وجود شرائطش لازم است انجام گیرد و نباید تعطیل شود.

 

 آیت الله موسوی اردبیلی

بسمه تعالی

1.برای تکلیف شرعی، که توسط مکلف انجام نگیرد، امر به معروف ونهی از منکر(شامل ارشاد)مورد دارد، از طرف دیگر اینطور نیست که برای هر تکلیفی تعزیر وجود داشته باشد، چنین چیزی از دستورات دینی و سیره پیامبر صل الله علیه اله وسلم و اهل بیت آن حضرت ثابت نیست اما تعزیر نسبت به بخشی از گناهان مثل این که زمینه ی گناه دیگران را فراهم کند یا اینکه موجب اضرار به حق دیگران باشد ثابت است، که در این موارد احیاناً تعبیر به اجبار و الزام هم می شود.

2- کارفرمای صاحب اختیار می تواند برای استخدام و به کار گرفتن افراد، شرط مجازی مثل داشتن حجاب کامل یا خواندن نماز اول وقت قرار دهد.

 

 

 آیت الله مکارم شیرازی


در مورد تظاهر به منکرات، نهی از منکر با زبان خوب لازم است و اگر تاثیر نکرد، باید جلوی منکرات را به گونه ای که اثر نامطلوبی نداشته باشد، گرفت و در مواردی که تظاهر نمی شود، امر به معروف و نهی از منکر از طریق زبان و بیان خوب و موثر لازم است و هیچ کس را نمی توان مجبور به نماز اول وقت کرد.