جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مرز شلمچه بسته شد

Posted: 16 Jun 2014 04:24 AM PDT

جرس: در پی هجوم و پیشروی نیروهای داعش به مناطق مختلف عراق و برای امنیت هرچه بیشتر هموطنان ، آمد و رفت کاروان های زیارتی عتبات عالیات از مرز زمینی شلمچه تا اطلاع بعدی ممنوع است.  

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، فرماندار خرمشهر با اعلام این خبر افزود: فقط تجار و بازرگانان و کامیون های حمل محموله های صادراتی اجازه تردد از مرز را دارند.

 

مرز شلمچه

حسینی گفت : نیروهای امنیتی مستقر در نقطه صفر مرزی شلمچه هم اکنون به حالت آماده باش هستند و با اشراف کامل کنترل مرز را در دست گرفته اند.

 

مرز مهران

همچنین مدیر پایانه مرزی مهران نیز امروز گفت : تردد زوار عراقی و اتباع خارجی در مرز بین المللی مهران همچنان ادامه دارد و خروج کاروان های زیارتی ایرانی به عراق ، تا اطلاع بعدی فعلاً متوقف شده است.

 

ساریان افزود : به علت ناامنی های اخیر در استانهای شمالی عراق و درگیری ارتش عراق و مردم این کشور با گروهک تروریستی داعش بیشتر زائرین عراقی از استان های کربلا و نجف از طریق مرز مهران وارد کشورمان می شوند.

 

خروجی بین المللی و تجاری مهران در ۹۰ کیلومتری جنوب شهر ایلام قرار دارد. این مرز در سال ۸۲ بازگشایی شد. 

 

احمدی مقدم: دانایی‌فر به احتمال زیاد زنده است

Posted: 16 Jun 2014 04:04 AM PDT

جرس: فرمانده نیروی انتظامی کشور گفت: احتمال زنده بودن "دانایی فر" مرزبان سیستان و بلوچستان که چندی پیش توسط گروهک تروریستی ربوده شده بود زیاد است.  

 

به گزارش ایسنا، سردار اسماعیل احمدی مقدم در جمع خبرنگاران زاهدان افزود: اطلاعات دقیقی از سرنوشت دانایی فر در دست نداریم.

 

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با جدیت پیگیر وضعیت دانایی فر است.

 

احمدی مقدم گفت: چندی قبل خبرهایی مبنی بر پناهنده شدن این مرزبان منتشر شده بود که این اخبار به هیچ عنوان مورد تایید مقامات جمهوری اسلامی قرار نگرفته است.

 

باجدیت از مرزهای غربی کشور دربرابر داعش صیانت می‌کنیم

 

وی در ادامه به اتفاقات اخیر کشور عراق و سوریه نیز اشاره کرد و گفت: گروهک تروریستی و ضد اسلامی داعش در کشور عراق دست به اقدام جنایت کارانه علیه مسلمانان زده است که این عمل ضد انسانی محکوم است.

 

فرمانده نیروی انتظامی اظهار کرد: ما با جدیت از مرزهای غربی کشور در مقابل هر اقدام ناشیانه و تعرضات این گروهک به خاک جمهوری اسلامی صیانت خواهیم کرد.

 

احمدی مقدم تاکید کرد: گروهک تروریستی با هدف کمک به اهل سنت بیشترین ضربات را به خود اهل سنت وارد کرده است و باید اذعان کرد که این گروهک عجین شده از افرادی می باشند که قصد اختلاف بین مسلمان را دارند.

 

فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: گروهک تروریستی داعش نه اهل سنت را باور دارد و نه اهل تشیع را، بلکه هدفش از بین بردن اسلام و مقدسات اسلامی است.

 

فرمانده ناجا بیان کرد: در ایران اسلامی به دلیل هوشیاری رهبری آگاه، اتحاد مردم شیعه و سنی و اقوام، دشمن که برای خود برنامه‌های مختلفی ریخته بود با بن بست مواجه شد.

 

احمدی مقدم اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان در مطلوب‌ترین شرایط امنیتی برای سرمایه‌گذاری قرار دارد و در آن هیچ نقطه ناامنی وجود ندارد.

 

وی گفت: باید مقدمات خدمات رسانی را در حق مردم این منطقه که در اقلیمی دور و با شرایط آب و هوایی ویژه قرار دارند را فراهم و با احترام، تکریم و عزت خدمتی متناسب با شأن را برای مردمان صبور و مرزدار آن ارائه کرد.

 

فرمانده نیروی انتظامی گفت: در تلاش هستیم تمامی نقاط مرزی کشور را گام به گام به امکانات روز مجهز کنیم تا بدین ترتیب مراقبت‌ها با دقت بیشتری انجام شود.

 

وی افزود: بهره‌گیری از تجهیزات روز مراقبت اپتیکی، راهداری، دوربین‌های دید در شب و سایر امکانات روز دنیا؛ مرزهای کشور را به بهترین نحو تحت نظارت قرار خواهیم داد.

 

وی خاطرنشان کرد: با احداث جاده مرزی در محدوده سراوان و پیشین که با سرعت در حال انجام است، تمامی نقاط مرزی سیستان و بلوچستان تحت کنترل درخواهد آمد و در امنیت استان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 

امنیت پایدار سیستان و بلوچستان شرایط کوچ را به جذب سرمایه گذاران تبدیل کرده است

 

فرمانده نیروی انتظامی در جلسه تودیع و معارفه فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان نیز گفت: امروز امنیت سیستان و بلوچستان بگونه ای می باشد که شرایط کوچ سرمایه گذاران را تبدیل به جذب و پذیرش آنان به داخل استان کرده است.

 

او ادامه داد: با توجه به وجود کانون ناامنی در مرزهای استان آن هم به دلیل وجود دوکشور بی ثبات و همسایه شرقی کشور، باید گفت شاخص امنیت در سیستان و بلوچستان از دیگر استانها بیشتر است.

 

فرمانده ناجا در ادامه افزود: تقویت نیروهای مرزبانی، حمایت از نیروهای انسانی در مرز، تجهیز وسایل دیده بانی در مرزهای استان از اولویت های نیروی انتظامی در سیستان و بلوچستان است.

 

احمدی مقدم خاطرنشان کرد: امنیت لازمه توسعه است و امروز سیستان و بلوچستان از این پتانسیل برخوردار است.

 

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: برخی خرده ناامنی ها در نقاط صفر مرزی استان چهره این استان را نا امن جلوه داده که با سعی و تلاش نیروهای مرزبانی و اطلاعاتی این خرده شرارت ها نیز از بین خواهند رفت.

 

وی اظهار کرد: غفلت در کنترل مرزها تبعات زیادی خواهد داشت که در این رابطه نیروهای مرزبانی باید هوشیاری کامل در حراست از مرزهای استان را داشته باشند.

 

احمدی مقدم احداث جاده مرزی و توسعه دیوار مرز استان را از دیگر برنامه های این سازمان در استان بیان کرد و افزود: دولت سرمایه گذاری زیادی برای توسعه استان انجام داده است که این سرمایه گذاری ناشی از وجود امنیت در استان است. 

 

تاجزاده خطاب به رهبری:نظامی زدایی از سیاست را در دستور کار قراردهید

Posted: 16 Jun 2014 04:03 AM PDT

جرس: مصطفی تاجزاده در جدیدترین نامه اش به رهبر جمهوری اسلامی به برخی سیاستهای وی انتقاد کرد.  

 

به گزارش نوروز، این زندانی سیاسی در بخشی از نامه خود آورده است: « گسست بین آن چه اعلام می دارید و آن چه به مرحله اجرا در می آید موجب شده است که حتی وقتی از مفاهیم موردپسند مردم نیز سخن می گویید موج مثبتی در جامعه ایجاد نمی شود. متأسفم که بگویم در اغلب موارد حتی بر دامنه نگرانی ها می افزاید.»


عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در قسمت دیگری از این نامه می نویسد: «ٰٰٰٰجناب عالی به حق بر شعار «ما می توانیم» و ضرورت «امید بخشی به مردم» پافشاری می کنید اما اعمال سیاست های انسدادی و محدودیت های فزاینده سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری بسیاری از مردم به ویژه صاحبان تخصص و ابتکار و ثروت را به نحو افزون دلسرد و حتی به مهاجرت از میهن تشویق می کند. اصرارتان بر «توسعه و تعمیق بصیرت ایرانیان» صحیح است اما نفی عملی آزادی اندیشه و بیان و قلم و نیز ایجاد موانع در راه تضارب آزاد آراء و افکار نتیجه ای جز کاستن از قدرت تشخیص آحاد ملت ندارد.»


متن کامل این نامه در پی می آید:

 

به نام خدا
رهبر محترم جمهوری اسلامی ایران
با سلام و احترام


از سخنرانی معروفتان که در آن برای نخستین بار مطبوعات را پایگاه دشمن خواندید و ادعا کردید که «۱۰ عنوان – ۱۵ عنوان روزنامه که گویا از یک مرکز هدایت می شوند با تیترهای شبیه به هم در قضایای مختلف نهادهای اصلی کشور را مورد اهانت و توهین قرار می دهند» و آن را «یک نوع شارلاتانیسم مطبوعاتی» نامیدید، چند روزی نگذشته بود که قاضی مرتضوی به جان مطبوعات افتاد و البته به جای ۱۰-۱۵ عنوان بیش از ۱۰۰ روزنامه و مجله را تعطیل کرد. درست شبیه به آن چه در جریان رسیدگی به صلاحیت داوطلبان مجلس هفتم رخ داد. پیش از ثبت نام در پاسخ به نگرانی های رؤسای جمهور و مجلس وقت آقایان خاتمی و کروبی به تکرار گفتید صلاحیت تنها ۷-۸ نفر که شما آنان را صحنه گردانان مجلس ششم می خواندید تأیید نمی شود اما در عمل آقای جنتی بیش از ۸۰ نماینده را ردصلاحیت کرد. حدس می زنم در ۱۹ خرداد ۸۸ نیز حکم بازداشت همین چند نفر را تأیید کردید ولی سازمان اطلاعات سپاه تعداد بازداشتی ها را ده برابر کرد و در ادامه به صد برابر رساند و داستان سیب و سلطان و باغ و غلامان قدیمی را جان دوباره ای بخشید. به هر رو و با وجود بگیر و ببندهای گسترده فعالان مطبوعاتی، نه توانستند رابطه حتی یکی از روزنامه ها را با دشمن ثابت کنند و نه به مرکز هدایت این روزنامه ها دست یابند. هم چنان که دیگر اتهامات شما به منتقدان از قبیل براندازی قانونی، توطئه برای برپایی انقلاب مخملی و رنگی و انحراف هرچند با بازداشت های وسیع فعالان سیاسی و انتخاباتی همراه بود اما هیچکدام ثابت نشد. ادعای آقای مصباح نیز مبنی بر ورود یک چمدان حاوی ۲۰ میلیون دلار نقد برای توزیع بین اصحاب مطبوعات اگرچه در وقاحت به اتهام آقای جنتی در پرداخت یک میلیارد دلار توسط آل سعود به آقای خاتمی نمی رسید اما آنقدر رسوا بود که او نیز مانند جنتی از تکرار دروغ خویش خودداری کرد.


مقام محترم رهبری


مطابق آخرین آمار رئیس دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ای وزارت ارشاد «شمارگان روزنامه ها و مجلات منتشره در سال های اخیر به شدت افت کرده و از ۴ تا ۵ میلیون نسخه به حدود یک میلیون نسخه در روز رسیده است.» (فرهیختگان ۱۳۹۳/۲/۳) کاهش فاحش ۷۵ تا ۸۰ درصدی تیراژ مطبوعات شاید توجه مردمی را که ارزش پول ملی شان تنها طی دو سال آخر دولت احمدی نژاد حدود ٪۷۰ سقوط کرد و کمرشان را زیر فشار گرانی و تورم خم نمود، جلب نکند اما چنین ریزشی حتی اگر در عصر جهانی شدن و حاکمیت گفتمان دموکراسی و حقوق بشر در دنیا و انفجار اطلاعات نیز به سر نمی بردیم یک فاجعه به شمار می رفت. اگرچه آقایان صادق لاریجانی و محسنی اژه ای و دیگر مقامات قضائی عمق و ابعاد آن را درک نکنند یا سخن گویان اسلام شلاق و داغ و درفش از سقوط تیراژ مطبوعات به یک چهارم تا یک پنجم خشنود نیز بشوند اما از شما انتظار می رود هرچه سریع تر تدبیری در جهت معکوس کردن این روند اتخاذ کنید. چنان که تیراژ یک میلیونی مطبوعات مان را نه با تیراژ نشریات کشورهای صنعتی و دموکراتیک بلکه با پاکستان و ترکیه مقایسه کنید خواهید دید که شمارگان یک روزنامه آن ها از مجموع شمارگان روزنامه ها و مجلات ایران بیشتر است. چنین وضعی هر ایرانی فرهیخته ای را شرمنده می کند و برای بهبود بخشیدن به آن به تأمل می نشاند.


جناب آقای خامنه ای


خودداری میلیون ها هم وطن از خرید روزنامه ثابت می کند مطبوعات مطلوب شما جایگزین نشریات توقیفی نشده اند بلکه فضای مجازی غیبت آن ها را جبران کرده است. به گفته همان مقام وزارت ارشاد «سایت های خبری فارسی زبان از رقم ۶۲۹۰ گذشته است و تنها ۱۳۹ سایت خبری دارای مجوزند.» ملاحظه می فرمایید که لت و پار کردن مطبوعات قانونی راه را برای ظهور و فعالیت گسترده سایت های خبری باز کرده است که هیچ نظارت و کنترلی را برنمی تابند و به هیچ حکم قضایی تن نمی دهند. جناب عالی نیز قادر نیستید با اتهاماتی از قبیل پایگاه دشمن خواندن یا شارلاتانیسم اینترنتی تعطیل شان کنید. حداکثر می توانید دستور تشدید فیلترینگ آن ها را صادر کنید. روشن است که اجرای چنین فرمانی با وجود فیلترشکن های گوناگون و به روز، آب در هاون کوفتن است. امروز حتی تئوریسین استبداد دینی نیز به این نتیجه رسیده است که فیلترینگ سایت ها راه به جایی نمی برد و باید به فعالیت های اثباتی روی آورد. افزون بر جا به جایی فوق یادآور می شود که حذف مطبوعات منتقد و پیش رو موجب پس رفت روزنامه های موردنظر شما هم از نظر کمّی و تیراژ و هم به لحاظ کیفی و حرفه ای شده است. درست است که سلام و عصرما که از قبل از دوم خرداد منتشر می شدند، اعدام شدند و کیهان و رسالت ماندند اما این دو به گونه ای نباتی به حیات خود ادامه می دهند در حالی که در اوج شکوفایی مطبوعات در عصر اصلاحات آن ها نیز حرف هایی برای گفتن داشتند و در عرصه اجتماع و سیاست، تأثیرگذار بودند ولی اکنون بود و نبودشان یکی است و کاملا بی اثرند. من البته منکر آثار شرمنده ساز و فلج کننده دولت ۸ ساله آقای احمدی نژاد و مؤتلفانش بر ایدئولوژی، استراتژی، تشکیلات و رسانه های مطلوب شما نیستم ولی در عین حال قصد دارم توجه آن جناب را به نقش مخرب حذف رقیب و فقدان رقابت آزاد و برابر، مصونیت آهنین و بی نیازی و بی اعتنایی به افکار عمومی را به علت حمایت های حکومتی بر روزنامه های خودی و عزیزکرده معطوف کنم که چگونه عوامل فوق، این نشریات را از تحولات زمانه پس می راند و از جامعه دور می کند.

 

مقام محترم رهبری


۱۶ سال از ارائه این تحلیل می گذرد که دانشگاه و مطبوعات دوبال اصلاحاتند که اگر چیده شوند اصلاح طلبان زمین گیر شده و بساط تسامح و تساهل جمع می شود. اکنون پس از دو حمله خونین به خوابگاه دانشجویان و نیز قتل عام مطبوعات می پرسم که آیا دانشگاهیان دست از مطالبات خود کشیده اند یا دانشگاه هم چنان سنگر آزادی و حامی اصلاحات است ؟ حتما فراموش نکرده اید که زمانی اصلاح طلبان متهم بودند که دشمن در اردوگاه آنان و از زبان ایشان سخن می گوید. امروز مفتخرم که متذکر شوم نه تنها اکثریت مردم بلکه حتی بخش قابل توجهی از اصول گرایان نیز بر اصالت گفتمان اصلاحات تأکید می ورزند. آیا می توان روی آوردن درصد عظیمی از رقبای سابق را به گفتمان و ادبیات اصلاحی نادیده گرفت؟ خوشبختانه امروز اصول گرایان معتدل از ضرورت استقرار دموکراسی و لوازمش در ایران و منطقه، تأمین حقوق شهروندی و آزادی های اساسی آحاد مردم، نفی خشونت و زور، مشارکت همه اقوام، مذاهب، زن و مرد و سلایق سیاسی در مدیریت کشور، نظامی و پادگان زدایی از سیاست و فرهنگ و اقتصاد و تغییر شرایط امنیتی، سخن می گویند و بر بی فایده بودن روش های پلیسی در مواجهه فرقه گرایی و عزاداری تأکید کرده و تلاش جنگ طلبان و کاسبان تحریم را در شکست ایران و ۱+۵ محکوم می کنند.


مگر اوج پیروزی یک گفتمان پذیرش اصول و امهات آن توسط رقیب نیست؟ پس می توان گفت سلاخی نشریات و سرکوب دانشجویان به گفتمان اصلاحی آسیب نرسانده بلکه آن را فراگیرتر نیز کرده است. از نظر پایگاه مردمی لازم است یادآور شوم که به اقرار رقبا پیروز انتخابات مجلس آتی دست کم در شهرهای بزرگ، البته به شرط آزاد برگزار شدن، اصلاح طلبان هستند. ضمن آن که ۲۴ خرداد نشان داد گرایش شهرهای کوچک و روستاها نیز در مجموع به سمت آنان است.

 

جناب آقای خامنه ای


پژوهش های اخیر بیانگر آن است که هرگاه رابطه دولت با ملت خوب نبوده رابطه مردم با رسانه ها نیز خوب نبوده است و هر زمان که رابطه مردم با رسانه ها مناسب بوده ضریب امنیت اجتماعی و اعتماد مردم به حکومت بالاتر بوده است. بنابراین اگر اعتماد مردم به دولت مردان کم باشد دلیلش رسانه ها نیستند و تلاش برای سلب اعتماد از آن ها اعتماد به مقامات را افزایش نمی دهد (اطلاعات ۱۳۹۲/۱۲/۲۶) ملاحظه می فرمایید که توقیف فله ای مطبوعات اصلاح طلب یا منتقد نه تنها موجب سقوط تیراژ نشریات به طورکلی شده بلکه به سرمایه اجتماعی نیز آسیب رسانده است. من البته مدعی نیستم که لغو امتیاز شدگان هیچ اشتباهی مرتکب نشده بودند. روزنامه نگاران نیز مانند من و شما معصوم و بری از خطا نیستند اما تعطیل بیش از یک صد روزنامه و مجله در مدتی کوتاه آن هم با استناد به قانون ویژه مجازات اراذل و اوباش از مجموع اشتباهات آنان به مراتب زشت تر و مهلک تر بود. تصور بفرمایید اگر به جای قلع و قمع، تعامل و گفتگو با نشریات مستقل و منتقد در دستورکار قرار می گرفت نه به رأس کشورهای ناقض حقوق مطبوعات صعود می کردیم و آبروی جمهوری اسلامی می رفت و نه تیراژ روزنامه ها و حتی کتب به گونه ای فاجعه بار سقوط می کرد. نه سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی لطمه می خورد و نه رسانه ها به ویژه صدا و سیما عقب مانده و ناکارآمد می شدند و میدان را در مسائل مهم و در شرایط بحرانی تا حدود زیادی به رسانه های فارسی زبان خارج از کشور واگذار می کردند. اگر آن تصمیم مصیبت بار نبود، اکنون شاهد رونق رسانه های حرفه ای و پرمخاطب بودیم که با جلب نگاه و اعتماد مردم می توانستند به رقابت با همتایان خود در سراسر جهان بپردازند. از این گذشته حال که ندانم کاری های ۸ ساله را پشت سر گذاشته ایم، می پرسم اگر مطبوعات آزاد بودند آیا این همه گرفتاری هم زمان یعنی تورم چهل درصدی، بی کاری کمرشکن، رشد منفی اقتصادی، سقوط پول ملی و فساد گسترده مالی در همه ارکان حکومت گریبان مردم را می گرفت؟ اگر مطبوعات آزاد بودند آیا جهل و جاه طلبی معدودی توان آن را می یافت که به واشنگتن بهانه و فرصت دهد تا با جلب توافق قدرت های صاحب حق وتو بی سابقه ترین تحریم ها را یا به تعبیر خود شما «جنگی تمام عیار» را به ایران و ایرانی تحمیل کند؟

رهبر محترم جمهوری اسلامی
فرصت را غنیمت شمرده اجازه می خواهم تناقضی را با شما درمیان بگذارم و آن مطرح کردن شعارهای درست با عملکردی کاملا مشخص در جهت مقابل آن است. جناب عالی به حق بر شعار «ما می توانیم» و ضرورت «امید بخشی به مردم» پافشاری می کنید اما اعمال سیاست های انسدادی و محدودیت های فزاینده سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری بسیاری از مردم به ویژه صاحبان تخصص و ابتکار و ثروت را به نحو افزون دلسرد و حتی به مهاجرت از میهن تشویق می کند. اصرارتان بر «توسعه و تعمیق بصیرت ایرانیان» صحیح است اما نفی عملی آزادی اندیشه و بیان و قلم و نیز ایجاد موانع در راه تضارب آزاد آراء و افکار نتیجه ای جز کاستن از قدرت تشخیص آحاد ملت ندارد. تأکید شما بر اعتماد به جوانان ستودنی است اما تبدیل دانشگاه به پادگان چه نسبتی با آن شعار دارد؟ جز این که بی اعتمادی کامل حکومت را به دانشجویان و دانشگاهیان به نمایش می گذارد. به درستی بر ضرورت «نگاه به داخل» تأکید می کنید ولی سرکوب مطبوعات آزاد همراه با تک گویی و سطحی نگری صدا و سیما از دلایل مهم معطوف شدن نگاه قشرهای وسیعی از هم وطنان به خارج به شمار می رود. به باور شما آیا عصر زرین فرهنگ و تمدن اسلامی در قرون چهارم و پنجم هجری ثمره شکستن بت آزادی بود؟!

جناب آقای خامنه ای
گسست بین آن چه اعلام می دارید و آن چه به مرحله اجرا در می آید موجب شده است که حتی وقتی از مفاهیم موردپسند مردم نیز سخن می گویید موج مثبتی در جامعه ایجاد نمی شود. متأسفم که بگویم در اغلب موارد حتی بر دامنه نگرانی ها می افزاید.
اکنون که از «نظم مدنی» سخن به میان آورده اید ما منتظر می مانیم تا نتایج عملی آن را ببینیم. امیدوارم معلوم شود که منظور همان نظم پادگانی نیست که در سال فرهنگ تغییر نام یافته است. بلکه مدنی سازی عرصه فرهنگ و سیاست و نظامی زدایی کامل از آن را در دستور کار قرار داده اید.

آرزو می کنم این شعار زیبا به سرنوشت «نرمش قهرمانانه در داخل و خارج» دچار نشود که در پی آن گفتگو با آمریکا و انگلیس آغاز شد اما از گفتگو با منتقدان و به رسمیت شناختن حقوق آنان خبری نشد. نگرانم که این شعار شبیه آن چیزی شود که زمانی مرحوم باستانی پاریزی درباره رژیم پهلوی نوشت: «درجنگ بین الملل اول مرحوم فروغی به نمایندگی ایران به جامعه ملل رفته بود. نماینده یکی از دولت ها که درست ایران را نشناخته و تنها در تاریخ خوانده بود که ایرانیان روزگاری به شرق و غرب عالم تاخت می آوردند و قسطنطنیه تا دهلی را زیرپا می گذاشتند، از فروغی پرسیده بود. حال در این قرن شما با همسایگان تان چگونه رفتار می کنید. مرحوم فروغی با لحن طنز و جدی جواب داده بود: خیلی خوب! با همسایگان برادرانه رفتار می کنیم و پدر هم وطنان خود را درمی آوریم.»
با آرزوی توفیق
سید مصطفی تاجزاده
اوین خردادماه ۱۳۹۳ 

هفتمین روز بحران عراق؛‌ مشارکت زنان برای نبرد با داعش/ دفاتر ۵ شبکه ماهواره ای در بصره بسته شد

Posted: 16 Jun 2014 03:09 AM PDT

هشدار مالکی به رسانه ها و سیاستمداران "خائن"
جرس: مشارکت زنان عراقی برای نبرد با داعش، کشته شدن 500 تروریست در الانبار، ورود نیروهای ویژه برای مقابله با داعش از بابل به سامراء و کنترل کامل ارتش بر شهرک تلعفر از جمله اخبار مربوط به هفتمین روز بحران این کشور است.  

 

در روزهای اخیر داعش تحرکاتی را در مناطقی از شمال و شمال غرب عراق آغاز کرده و مناطقی از عراق را به اشغال خود در آورده است. متعاقب تحرکات داعش، ارتش عراق مناطقی را از این گروه بازپس گرفته است. جدیدترین اخبار سیاسی و امنیتی عراق به همراه اخبار روزهای قبل و از زمان آغار تحولات در این خبر قابل دسترس است.

 


مشارکت زنان عراقی برای نبرد با داعش

 

یکی از نمایندگان فراکسیون وفا ملی در پارلمان عراق، اعلام کرد که هزاران نفر از ساکنان استان "ذی قار" در جنوب عراق برای مقابله با داعش داوطلب شده اند.

 

وی همچنین خاطر نشان شد که تعداد زیادی از زنان عراقی نیز برای مقابله با داعش داوطلب شده اند.

 

این منبع همچنین تأکید: مراکز جذب داوطلب به صورت شبانه روزی و بدون وقفه در حال فعالیت هستند و همچنان مردم به این مراکز مراجعه می کنند.


داعش کلیساها را در موصل تخریب می کند


منابع عراقی از دستور گروهک داعش برای ویرانی همه کلیساها در موصل خبر دادند.

 

از سوی دیگر رشید فلیح فرمانده عملیات الانبار اعلام کرد: نیروهای طی عملیاتی در مناطق مختلف الانبار 500 داعشی را به هلاکت رساندند.



بسته شدن فرودگاه بین المللی بصره تکذیب شد


شورای استانداری بصره امروز در بیانیه ای اعلام کرد که فرودگاه بین المللی بصره به فعالیت خود ادامه می دهد و هیچ مشکل فنی یا امنیتی وجود ندارد.


این شورا در ادامه بیانیه خبر بسته شدن فرودگاه بصره را تکذیب کرد. برخی رسانه ها اعلام کرده بودند فرودگاه بین المللی بصره به دلایل امنیتی بسته شده است.

 

آغاز عملیات گسترده در منطقه "راوه" در غرب عراق علیه داعش


منابع آگاه در منطقه "راوه" در غرب الانبار از شروع عملیات گسترده ضد داعش با مشارکت نیروهای امنیتی و عشایر در این منطقه خبر دادند.

 

از سوی دیگر احمد ابو ریشه رئیس کنگره بیداری عراق اعلام کرد: کسانی که در الانبار و صلاح الدین حضور دارند داعش هستند و نه انقلابیون و کسانی که وجود این گروهک تروریستی را تکذیب می کنند با آنها همسو هستند.

 

ورود نیروهای ویژه برای مقابله با داعش از بابل به سامراء

 

منابع وابسته به پلیس از رسیدن نیروهای کمکی از استان واسط که تعداد آنها 450 نفر است خبر دادند. به گفته این منابع هدف از اعزام این نیروهای کمکی از واسط به ذیقار حمایت از زندان مرکزی الناصریه در الحوت است.

 

از سوی دیگر منابع عراقی اعلام کردند: نیروهای ویژه از بابل عازم سامراء برای جنگ با داعش شده است. به گفته این منابع افراد مذکور به خوبی برای جنگ های خیابانی آموزش دیده اند.

 

ارتش عراق کنترل شهرک تلعفر را به دست گرفت

 

"سعد معن" سخنگوی رسمی وزارت کشور عراق اعلام کرد که ارتش توانست کنترل شهرک تلعفر در نزدیکی مرز سوریه را به دست بگیرد.

 

وی همچنین اظهار داشت: با ورود تجهیزات و تسلیحات نظامی به داخل شهر تلعفر و آغاز عملیات نظامی گسترده علیه داعش از شب گذشته تا کنون، نیروهای امنیتی توانستند به طور کامل کنترل امور را در این شهرک به دست گیرند.

 

تحرکات داعش در غرب استان الانبار

 

"فرحان فتیخان" فرماندار منطقه القائم در استان الانبار عراق اعلام کرد که عوامل گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش به مناطق "الرمانه" و "الکرابله" واقع در غرب این استان نفوذ کرده اند.

 

وی همچنین تصریح کرد که داعش چند مرکز پلیس در این مناطق را تحت اشغال خود درآورده است.

 

از سوی دیگر منابع محلی از قطع آب، برق و اینترنت در استان نینوی از دو روز گذشته تا کنون خبر می دهند.

 

دفاتر 5 شبکه ماهواره ای در بصره بسته شد

 

شورای استانداری بصره شب گذشته در نشستی فوق العاده دستور داد که دفاتر شبکه های ماهواره ای در بصره همچون البغدادیه، الرافدین، البابلیه، الحدث و العربیه بسته شوند.

 

در ادامه بیانیه گفته شده است که دفاتر این شبکه ها به دلیل تحریک آمیز بودن و تشویق به اقدامات تروریستی بسته شده اند.

 

نینوا، صلاح الدین، الانبار و دیاله از جمله استان هایی هستند که برخی مناطق آنها توسط گروه تروریستی داعش اشغال شده است و گفته می شود شبکه های مذکور حامی اقدامات این گروه است.

 

داعش از سوی برخی سیاستمداران حمایت می شود / هلاکت 10 نفر از عناصر داعش در بغداد

 

نیروهای امنیتی عراق صبح امروز (دوشنبه) 10 نفر از عناصر گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش را در منطقه "اللطیفیه" واقع در جنوب بغداد به هلاکت رساندند.

 

از سوی دیگر "هادی احمد" یکی از نمایندگان ائتلاف دولت قانون در گفتگو با الغد پرس اظهار داشت: برخی از گروههای سیاسی و سیاستمداران عراقی هستند که با حمایت از تروریسم در داخل کشور سعی دارند عراق را به ورطه نابودی و هلاکت بکشانند.

 

وی همچنین تأکید کرد که مردم نسبت به سیاستهایی که برخی از سیاستمداران کشور اتخاذ کرده اند آگاه هستند.

 

واقعیت عراق پس از اشغال موصل تغییر کرده است

 

زلمای خلیل زاد سفیر اسبق آمریکا در بغداد اظهار داشت: واقعیت عراق در حال حاضر پس از سیطره افراد مسلح داعش در موصل دومین شهر بزرگ این کشور و تلاش آنها برای سیطره بر بغداد تغییر کرده است.

 

وی با بیان این مطلب افزود: سرعت تحولات در عراق من را یاد اوضاع افغانستان در دهه 90 می اندازد هنگامی که گروه طالبان با سرعت و یکی پس از دیگری شهرها را اشغال می کرد.

 

النجیفی به سخنگوی داعش در عراق تبدیل شده است

 

"عبدالهادی السعداوی" یکی از نمایندگان ائتلاف دولت قانون در واکنش به اظهارات اخیر " اسامه النجیفی" رئیس پیشین پارلمان عراق در خصوص مذاکره دولت با داعش اعلام کرد که نجیفی با بیان چنین اظهاراتی به سخنگوی داعش در عراق تبدیل شده است.

 

وی همچنین تصریح کرد: رئیس پیشین پارلمان عراق این نکته را فراموش کرده است که دولت و پس از آن همه مردم عراق، با کسی که کمر به قتل و نابودی آنها بسته است مذاکره نخواهند کرد و جنایات این گروه تروریستی را علیه مردم بی گناه، هرگز فراموش نمی کنند.

 

تشکیل گردان های عاشوراء برای مقابله با داعش

 

مجلس اعلای اسلامی عراق اعلام کرد که برای مقابله با گروه تروریستی داعش گردان هایی را تحت عنوان "گردان های عاشوراء" تشکیل داده است.

 

سید علاء الموسوی با اعلام این خبر افزود: این گردان ها متشکل از 50 هزار مبارز است که به دعوت مرجعیت دینی عراق برای مقابله با داعش به دفاتر مجلس اعلای اسلامی عراق در سرتاسر کشور مراجعه کرده اند.

 

واشنگتن برای مقابله با داعش باید با ایران همکاری کند

 

لیندسی گراهام سناتور آمریکایی روز گذشته اعلام کرد که واشنگتن باید برای مقابله با گروه های اسلامی افراطی و جلوگیری از پیشروی آنها در شهرهای عراق با ایران همکاری کند.

 

وی همکاری با ایران را شبیه همکاری آمریکا با جوزف استالین برای جلوگیری از پیشروی های آدولف هیتلر در جنگ جهانی دوم خواند. این سناتور آمریکایی گفت: چه بسا ائتلاف میان ایران و آمریکا در شرایط فعلی یک نیاز باشد.

 

ساکی: تصاویر قتل عام نشان از خوی حیوانی داعش دارد

 

گروه تروریستی داعش عصر روز گذشته تصاویری را در خصوص قتل عام تعداد زیادی از نظامیان عراقی در شهر تکریت منتشر کرد که این اقدام با واکنش و انتقاد اغلب کشورهای جهان مواجه شد.

 

"جن ساکی" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، با اشاره به این خبر که از سوی شبه نظامیان داعش منتشر شده آن را اقدامی هولناک دانسته و اعلام کرد که این تصاویر نشان از خصلت خونخواری تروریست ها دارد.

 

بر اساس این گزارش، ژنرال قاسم الموسوی، سخنگوی ارتش عراق، اصالت این تصاویر را تائید کرده است.

 

هشدار مالکی به رسانه ها و سیاستمداران "خائن"/امنیت و حاکمیت عراق خط قرمز است

 

نخست وزیر عراق در نشستی با فرماندهان لشگر هفدهم ارتش جنوب بغداد با هشدار به سیاستمداران و رسانه های همسو با تروریستهای تکفیری تاکید کرد ما نیازی به قانون فوق العاده نداریم و ما بر اساس قانون سلامت ملی عمل خواهیم کرد.

 

نوری المالکی تصریح کرد عراق دیگر از حالا به بعد در برابر تجاوزات داعش و القاعده و کشورهای حامی آنها سکوت نخواهد کرد.

 

وی از فرماندهان امنیتی خواست هر فرد خائن یا همدست با تروریستها را دستگیر کنند.

 

هفت تروریست داعش در واسط دستگیر شدند

 

نیروهای ارتش عراق، هفت تروریست داعش را در استان واسط دستگیر کردند.

 

شاکر جودت فرمانده پلیس استان واسط از دستگیری هفت تروریست وابسته به گروه تکفیری داعش خبر داد و گفت دو نفر از این تروریستها از زندان بادوش گریخته بودند.

 

ورود تروریستهای تکفیری به شهر تلعفر/هلاکت سرکرده داعش در فلوجه

 

رسانه ها از ورود تروریستهای تکفیری به شهر تلعفر و هلاکت سرکرده نظامی داعش در مرکز شهر فلوجه خبر دادند.

 

فذاذ محمد ابونصران سرکرده نظامی داعش در محله الانصاری فلوجه در حمله هوایی ارتش عراق به هلاکت رسید که ملیت الجزایری داشت.

 

هلاکت بیش از 200 تروریست داعش در منطقه صقلاویه

 

فرماندهی عملیات مشترک عراق از هلاکت بیش از 200 تروریست تکفیری در منطقه الصقلاویه واقع در شمال فلوجه خبر داد.

 

مالکی در جمع نیروهای مردمی: عراق را با کمک مردم از لوث تروریستها پاکسازی خواهیم کرد

 

نخست وزیر عراق تاکید کرد با حمایتهای مردمی، با توطئه تروریستی که عراق را هدف قرار داده، مقابله و کشور را از وجود تروریستها پاکسازی خواهیم کرد.

 

نوری المالکی گفت با لبیک شهروندان به فتوای مرجعیت و درخواست ملی با توطئه تروریستی علیه عراق مقابله خواهیم کرد.


انهدام 50 خودرو حامل سلاح داعش/ادامه موفقیتهای ارتش عراق در برابر تروریستها

 

منابع نظامی عراق از انهدام بیش از 50 دستگاه خودرو حامل سلاح متعلق به گروه تروریستی داعش خبر دادند.

 

سرلشگر محمد العسکری اعلام کرد این خودروها از موصل به سمت تلعفر در حال حرکت بودند که همگی منهدم شدند.


انفجار در شهرک صدر چندین کشته و زخمی به جا گذاشت

 

رسانه های عراق از وقوع انفجار تروریستی در شهرک صدر بغداد خبر دادند که به کشته و زخمی شدن شماری از مردم بیگناه منجر شده است.

 

انفجار بمب در منطقه الصلیخ بغداد هم به کشته شدن سه غیر نظامی منجر شده است. تروریستهای تکفیری که در عملیات نیروهای ارتش متحمل خسارتها و تلفات سنگین شده اند، انتقام شکستهای خود را از مردم بیگناه می گیرند. 

 

صدور حکم شش سال حبس تعزیری برای حسین نورانی نژاد

Posted: 16 Jun 2014 01:40 AM PDT

جرس: حسین نورانی نژاد از اعضای گروه مشاوران سیدمحمد خاتمی و عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی، توسط قاضی صلواتی در دادگاه بدوی به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.  

 

به گزارش کلمه، این روزنامه نگار سبز که بیستم خرداد در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی محاکمه شده بود روز گذشته به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم روزگذشته و در دادگاه به وی ابلاغ شده است.

 

حسین نورانی‌نژاد که اسفند ماه سال گذشته برای دیدن فرزند خود به ایران بازگشته بود اول اردیبهشت ماه امسال در منزل خود بازداشت شد.

 

وی همان روز در تماس تلفنی با خانواده اش گفته بود که بازپرس شعبه دو برای آزادی وی قرار وثیقه ای به مبلغ سه میلیارد ریال صادر کرده اما مسئولان دادسرا از پذیرش وثیقه و آزادی وی خودداری کرده و همچنان در انفرادی بند دوالف سپاه نگهداری می شود. 

 

وزیر ارتباطات: دولت مخالف فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی است

Posted: 16 Jun 2014 01:40 AM PDT

جرس: وزیر ارتباطات می‌گوید که دولت با فيلترينگ شبكه‌های اجتماعي مخالف است و اين راهكار را موثر نمي‌داند. 


«باور نمي‌كردند كه روحاني رئيس‌جمهور ايران شود حتي موقعي كه بحث دور دوم پيش آمد به ما مي‌خنديدند» اين را وزير ارتباطات دولت يازدهم مي‌گويد. دكتر محمود واعظي كمتر اهل مصاحبه است. اكنون در آستانه يك‌سالگي دولت يازدهم مقابل دكتر محمود واعظي، وزير ارتباطات و فناوري ارتباطات قرار گرفتيم تا به بحث پيرامون ممنوعيت‌ها و عدم دسترسي به اينترنت بپردازيم.

 

مشروح مصاحبه آرمان با دكتر محمود واعظي در ذيل آمده است:

 

به‌عنوان اولین سوال درحالی که یک سال از فعالیت دولت یازدهم گذشته، عملکرد خودتان و وزارتخانه‌ متبوعتان را چگونه جمع‌بندی می‌کنید؟

 

یک سال از انتخابات گذشته و کمتر از ده ماه از فعالیت دولت يازدهم، طی این مدت کارهای زیادی می‌توان انجام داد به هر حال انتخاباتی که انجام شد، تحولی را در روحیه مردم به‌وجود آورد و هم مي‌توان گفت در نوع نگاهی که دولت برای کار و تعامل با مردم فراهم کرد. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم از این مقوله مستثنی نیست، ما در این وزارتخانه مشکلاتمان بیش از سایر وزارتخانه‌ها بود چراکه در این وزارتخانه طی مدت4 سال، سه وزیر جابه‌جا شد؛ یعنی (آقایان تقی‌پور، نیکزاد و بعد هم نامی) بنابراين يك نابساماني و عدم‌ ثبات مديريت در اين وزارتخانه وجود داشت.

مساله دوم، ادغام اين وزارتخانه با وزارت راه و مسکن و شهرسازی بود كه موجب بي‌نظمي و عدم علاقه به‌كار در وزارت ارتباطات شد. مساله سوم، اختلاف‌نظرات داخلی بود كه ناشي از تلاش براي ادغام اين وزارتخانه در ديگر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها بود. اختلاف نظری که با مرکز ملی فضای مجازی به‌وجود آمده بود، موجب شد مرکز تحقیقات و پژوهشگاه به‌هم ریخته شود. به‌هر روي با توجه به نوع نگاهی که در دولت‌های نهم و دهم وجود داشت، اساسا در وزارت ارتباطات سرمایه‌گذاری نشده بود، انتظارات مردم بالا بود خصوصاً در عرصه دیتا و اینترنت. لذا ما در چنین شرایطی این وزارتخانه را تحویل گرفتیم در مدتي كه گذشت تلاش‌های بسیاری انجام شد تا در یک فاصله زمانی کوتاه وضعيت وزارتخانه ساماندهی شود.

با توجه به اینکه من از سال 59 تا 65 در این وزارتخانه مسئولیت داشتم و افراد زیادی را می‌شناختم، کار را می‌شناختم و رشته تحصیلی من هم مرتبط با اين وزارتخانه بود، سعی کردم در یک دوره زمانی کوتاه ثبات و آرامش را به آن برگردانم که تصور مي‌كنم توانستم اين كار را انجام دهم. تمامی مسئولان و معاونانی که انتخاب نمودم از داخل زیرمجموعه وزارتخانه بود. در طول ده ماه گذشته تلاش كردم در اين وزارتخانه آرامش ايجاد شود و جایگاه این وزارتخانه مجدداً تثبیت شود؛ یعنی به همان جایگاهی که این وزارتخانه قبلا داشت، بازگردد.

می‌دانید که این وزارتخانه همیشه به دو دلیل مورد توجه بوده؛ اول به این دلیل که به‌طور گسترده و پیوسته مردم کشور با این وزارتخانه مرتبط هستند و دوم اینکه این تکنولوژی، تکنولوژی روز دنیاست و کسی نمی‌تواند آگاه ازتحولات فناوری اطلاعات نباشد و خوشبختانه به سرعت این وزارتخانه جایگاه قبلی خود را پیدا کرد و ما پس از این دوره کوتاه که ساختارسازی و اوضاع را تثبیت کرده و مشکلات را برطرف کردیم، تلاش کردیم که ببینیم مطالبات و مشکلات مردم چیست و صرفاً تمام وقت خود را روی این گذاشتیم که بر اساس چند مولفه خدمات و دستاوردهاي اين وزارتخانه را توسعه دهیم. همگان به‌خوبي مي‌دانند كه مقام معظم رهبری، عنایت خاصی به این فناوری دارند و همیشه یکی از دغدغه‌هایشان این بوده است .چراکه این فناوری به نوعی است که هم می‌تواند موجب تحول در رشد و توسعه کشور و رفاه مردم شود و هم پیامدهای تخریبی داشته باشد لذا فرصت و تهدید هر دو باهم همراه است. ما براي بحث روی این موضوع کمیته‌ای تعیین و به دقت کار کردیم و ایشان برای شورای‌عالی فضای مجازی حکمی دادند.

 

نکته دیگری که همواره به‌عنوان یک سند بالادستی برای ما مهم بود، برنامه پنجساله پنجم است که مفصل راجع به اینکه وظایف ما چیست، مشخص شده و مورد توجه قرار دادیم و از سوی دیگر شعارهایی که آقای دکتر روحانی در انتخابات و در عرصه فعالیت این حوزه داده بودند یکی از محورها بود و برنامه‌ای که به مجلس محترم ارائه کردم و آنچه در برنامه مجلس، در مصوبه و قانون مجلس برای ما بود را جمع کردیم و از محتواي آنها پروژه‌های مختلفی را استخراج کردیم که الان من و همه‌ همکارانم تمرکزمان را بر این گذاشته‌ایم که عقب‌افتادگی گذشته را جبران و بر اساس همان مولفه‌های ذکرشده، کار توسعه را پیش ببریم.

 

آیا از زمانی که مسئولیت را برعهده گرفتید، نابسامانی‌های مالی هم وجود داشته است؟

 

پرونده‌هایی در بازرسی کل کشور و در جاهای دیگر بوده و هم‌اكنون نیز هست اما من معمولاً بر اساس رویه‌ای که دارم و همیشه آن را رعایت می‌کنم، خود را صاحب‌نظر به امور قضایی و قضاوت نمی‌دانم. این موارد را برعهده‌ دستگاه‌های نظارتی می‌دانم بنابراین راجع به این موضوع صحبت نمی‌کنم اما راجع به اینکه از بودجه وزارتخانه می‌شد بهتر از این استفاده کرد، معتقدم می‌توانستیم با همان بودجه‌ای که در گذشته بود، برای توسعه و حل مشکلات بهتر برنامه‌ریزی کنیم ولی به‌هر حال یک مطلب هم مدنظر است و آن اینکه هر وزیر و دولتی بر اساس سیاست‌های ابلاغی که از طرف رئیس‌جمهور و دولت به آن اعلام می‌شود این کارها را انجام می‌دهد.

می‌توانم بگویم با سلیقه من و با سیاست‌های دولت آقای روحانی، بخشی از کارهایی که در گذشته شده را نمی‌پسندم ولی ترجیح می‌دهم که وقت مصاحبه و حتی وقت خودم را روی این موضوع نگذارم. در این 10 ماهی که در خدمت مردم هستم، تلاشم بر این متمرکز بوده که به‌گونه‌ای از وقتم استفاده کنم که بتوانم پس از اتمام 4 سال، کارنامه‌ای را از نظر توسعه و انتظاراتی که مردم دارند، ارائه دهم.

 

وضعیت اینترنت، پهنای باند و سرعت مسائلی هستند که همچنان با نام وزارتخانه شما گره خورده، چرا پهنای باند، کم و سرعت اینترنت در ایران پایین است؟ آیا ما به لحاظ تکنولوژیکی توانمندی نداریم یا مشکل دیگری وجود دارد؟

 

سرعت اینترنت، پهنای باند و...، به این برمی‌گردد که باید بتوانید زیر‌ساخت‌ها را آماده کنید تا حاصل پروژه‌هایی که انجام می‌دهید بشود سرعت، پهنای باند. در ابتدای صحبت اشاره داشتم که به‌دلیل ناملایمات گذشته و عدم اختصاص بودجه کافی به این وزارتخانه و اختلافاتی که بوده و نوع نگاهی که دولت به این وزارتخانه داشته ازجمله اختلاف نظری که بین وزیر و رئیس دولت وجود داشت، مقداری به این صنعت و به این وزارتخانه کم‌مهری شده، به همین دلیلی ما عقب افتادیم. «اجرای شبکه ملی اطلاعات در کشور» می‌تواند پاسخی برای آن باشد. ما بر اساس قانون برنامه پنجساله پنجم موظف بودیم که در دو سال اول برنامه شبکه ملی اطلاعات را ایجاد کنیم که بر اساس آن60‌درصد خانوارها و 100 درصد کسب و کارها به اینترنت با سرعت مناسب دسترسی داشته باشند و خدمات مناسبی به آنها داده شود.

از زمان حضورم در این وزارتخانه دو سال و نیم از برنامه پنجساله گذشته بود فلذا ما امیدواریم که در دو سال آخر برنامه بتوانیم این خواسته را محقق کنیم. امیدوار هستم که با اجرای شبکه ملی اطلاعات بتوانیم به پهنای باند کشور، دولت الکترونیک، آموزش الکترونیک، تجارت الکترونیک، سلامت الکترونیک و تمام خدماتی که مورد نیاز مردم است و در منزل و محل کار به آنها احتیاج دارید با سرعت مناسب دسترسی پیدا کنید.

 

با توجه به اینکه همیشه نهادهای مختلفی در این‌باره اظهارنظر می‌کنند، چه نهادی مسئولیت نهایی نظارت و کنترل اینترنت را برعهده دارد؟

 

بحث اینترنت تا زمانی بود که فقط یک خدمت به شما ارائه می‌شد که آن اینترنت بود. ولی اکنون شبکه‌ای هست که انواع و اقسام این خدمات را به شما ارائه می‌دهد. حالا ببینید اینترنت خدمتی‌بود که در زمانی ارائه شد، اكنون‌کاری که ما برای نام‌نویسی مرحله دوم ‌هدفمندی یارانه‌ها برای کل ملت ایران انجام دادیم یک خدمت است، اینترنت که نیست ولی از آن شبکه استفاده شده، شبکه بانکی که الان با آن مواجه هستیم، از هرجایی می‌توانید از این شبکه استفاده کنید که سيستم‌هاي ما استفاده می‌کند ولی صرفا اینترنت نیست. این مثال‌ها را می‌زنم که مردم بدانند دنبال این هستیم که مجموعه‌ای از خدمات ارائه دهیم که یکی از آنها هم اینترنت است و در همین شبکه هم وجود دارد.

 

درنهایت چه کسی مسئول است؟

 

مسئول کل زیرساخت ما هستیم .

 

حتی کنترل و نظارت؟

 

منظورتان چیست؟

 

یعنی کاهش سرعت در بعضی از روزها که شاهد آن هستیم .

 

مسئولیت آنچه مربوط به مسائل فنی این امور است را ما می‌پذیریم. بالاخره در این شبکه عظیمی که در سراسر کشور هست، (حدود شصت‌هزار کیلومتر فیبر نوری) یعنی راجع ‌به مجموعه‌ عظیمی‌ از دستگاه‌های رادیویی صحبت می‌کنم، راجع به انواع و اقسام دستگاه‌ها، دیتاسنترها و...، یعنی درحال هدایت شبکه عظیمی هستیم و طبیعی ‌است که اتفاقاتی هم رخ‌ می‌دهد.

 

البته درمورد این اتفاق که مثلاً با عبور کشتی و برخورد لنگر احتمالا مشکلی پیش می‌آید، صحبت نمی‌کنم.

 

خوب در ارتباط با اینها ما مقصریم. راجع‌ به اینکه کسی در یکی از ارتباطات دستکاری کند هم ما مقصریم ولی کاهش سرعت اینترنت یا در اختیار زیرساخت ماست یا در اختیار دستگاه‌های اپراتورهاست. یعنی وقتی یک ماشین درحال کارکردن است به‌دلایل مختلف ممکن است اشکالی پیش بیاید. بارش برف سنگینی که سال گذشته در گیلان و مازندران داشتیم، سیستم ما مشکل نداشت، وقتی برق قطع و باتری تمام شد ارتباط از کار افتاد یعنی می‌خواهم بگویم این اتفاقات دلایل فنی هم دارد فلذا آنچه مربوط به مسائل فنی‌است یا به ما مربوط می‌شود یا به شرکت‌ها یا اپراتورهایی که بازهم با آن در تماس هستیم.

 

مدتی پیش آقای رئیس‌جمهور دیدار و انتقاداتی از وزارتخانه داشتند به‌خصوص در موضوع پهنای‌باند و درخواست کردند که این ‌وزارتخانه هرچه زودتر پهنای باند را افزایش بدهد. نخست بفرمائید به‌عنوان وزیر ارتباطات آیا گسترش اینترنت را برای جامعه یک تهدید می‌دانید؟ کما اینکه عده‌ای براین باور هستند که پهنای باند می‌خواهیم چکار؟!

 

اینترنت مثل چاقو می‌ماند، هم استفاده‌ مفید می‌توان از آن کرد و هم استفاده‌غیرمفید؛ پس چاقو هم تهدید است و هم فرصت. یعنی شما با چاقو بسیاری از امور زندگیتان را انجام می‌دهید که این ابزار جزو ضروریات است و باید هم باشد اما حالاکسی هم هست که با چاقو با کسی دعوا می‌کند و از آن استفاده نا‌بجا می‌کند. نگاه من نگاهی است که اینترنت در داخل خود دنیایی دارد و اول باید در جامعه‌مان فرهنگ استفاده از اینترنت را ترویج دهیم که این دنیایی که در آن اطلاعات و مباحث علمی و سرگرمی زیاد وجود دارد، چگونه از آن استفاده مطلوب کنیم البته با صرف کمترین وقت.

 

اگر افزایش نفوذ اینترنت هم فرصت است و هم تهدید، پس چرا ما بیشتر به تهدید توجه داریم؟ در واقع می‌توان گفت در شاخصه‌ها خیلی پایین‌تر از سطح جهانی هستیم حتی در کشورهای حوزه خلیج‌فارس.

 

در مقدمه ابتدا عرض کردم که در این دولت هیچ اصراری بر این نبوده که نگاه تهدیدی داشته باشیم، سیاست دولت این است که اینترنت و این شبکه در خدمت مردم می‌تواند بسیاری از امور را به‌راحتی پیش ببرد، می‌تواند در خدمت چابک‌سازی دولت باشد، می‌تواند جلوی فساد، تبعیض، جعل و همه اینها را بگیرد و فرصت‌های بسیاری را خلق کند. ضمن اینکه برای استفاده خصوصی بسیار مفید است. از سوی دیگر در اینترنت سایت‌های خلاف عفت عمومی، مستهجن و ضددین وجود دارد که هیچ خانواده‌ای اینها را ترویج نمی‌کند برای اینکه به‌راحتی در دسترس فرزندانشان قرار بگیرد یعنی شما الآن در منزل سعی می‌کنید که چیزی را دراختیار فرزندانتان قرار دهید که مضر نباشد. حتی سیاست ما این است که آنچه تقریباً بین خانواده‌ها، مسئولان و تفکرات مختلف و جریان‌های مختلف مورد اجماع است، اتفاق نظر دارند، ما می‌گوییم که این تهدید است ولی ما باید این تهدید را مدیریت کنیم.

 

ضریب نفوذ اینترنت در ايران چقدر است؟

 

اگر اجازه دهید عرضم را تمام کنم به این موضوع هم می‌رسیم. پس ما باید تهدید را مدیریت کنیم و وقتی ما این تهدید را مدیریت می‌کنیم دغدغه ای نداریم بلکه به این سمت می‌رویم که مردم به راحتی بتوانند از این امکان و فرصت حداکثر استفاده را کنند. مگر نتیجه افزایش سرعت در دانشگاه‌ها غیر از این است که دانشجویان و اساتید ما کلاس‌ها و مباحث علمی‌تر خواهند داشت و از تمام دستاوردهای دنیا با سرعت بیشتری مطلع می‌شوند؟ اگر تجارت و صنعت ما به اینترنت پر سرعت دسترسی داشته باشد مگر غیر از این است که ما ارتباط بین الملل مان در ارتباط با همکاری‌های اقتصادی سرعت بیشتری خواهد گرفت؟ عرض من این است که دولت به طور جد دنبال این فرصت سازی است. آنچه آقای رئیس جمهور در آن جلسه مطرح کردند همین بود که ایشان اشاره کردند که شبکه ملی اطلاعات باید با سرعت بیشتری راه اندازی شود، پهنای باند باید گسترش پیدا کند ، سرعت اینترنت می‌بایست افزایش پیدا کند. اینها موضوعاتی است که از زمان روی کارآمدن این دولت روی آنها کار می‌شود. حالا بخشی از رسانه‌های خارج برخی از سخنان رئیس‌جمهور را گرفتند و بخشی را رها کردند. آقای رئیس‌جمهور هم روی مدیریت تهدید همیشه تأکید دارند و هم استفاده بهینه و با سرعت بیشتر از فرصت‌ها و برای آن برنامه‌ریزی کردند.

 

آیا آماری دارید که بگوید ضریب نفوذ اینترنت در منطقه و در جهان به چه میزان است؟

 

ضریب نفوذ اینترنت الان در جهان به حدود 104-103 رسیده و در منطقه حدود 14 هست در واقع بین 15-13 در نوسان است و برنامه پنجم برای جهان که سیاستگذاری نکرده اما در هدفگذاری برنامه پنجم برای منطقه قرار است که دوم شویم و ان‌شاءا... فکر می‌کنم که تا آخر برنامه حتما برنامه‌هايمان را ادامه خواهيم داد.

 

الان شبکه‌های اجتماعی واقعیت انکارناپذیر جامعه هستند، بحث فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مثل واتس‌آپ و وایبر تا چه حد مؤثر است؟

 

همین‌طور که اشاره کردید شبکه‌های اجتماعی واقعیت است و تسهیلاتی را دراختیار کاربران قرار می‌دهد. اگر قرار بر این باشد که با شبکه‌های اجتماعی مخالفت شود و در وزارتخانه با عینک اقتصادی به این شبکه‌ها نگاه کنیم باید اولین مخالف آن بودیم چراکه اینها مرتباً باهم رایگان صحبت می‌کنند و انواع و اقسام فعالیت‌ها را دارند ولی سیاست دولت فعلی و این وزارتخانه این نیست که برای اینکه سود بیشتری عاید وزارتخانه و خزانه دولت شود، بیاییم با تسهیلاتی که دراختیار مردم قرار گرفته، مخالفت کنیم. بنابراين دولت با فيلترينگ شبكه‌هاي اجتماعي مخالف است و اين راهكار را موثر نمي‌داند.

 

پس چرا عده‌اي از فعالان سياسي با شبكه‌هاي اجتماعي مخالف هستند؟

 

یا اینکه برخی توجیه نیستند یا اینکه خودشان وارد شبکه‌های اجتماعی نشده‌اند که کار بکنند، بلکه بیشتر شنیده‌هایشان هست. مگر همین تلفنی که قانوناً و رسماً در اختیار مردم گذاشتیم و ارتباطی که مردم از این طریق دارند صددرصد سالم است؟ در ارتباط با شبکه‌های اجتماعی هم همین‌گونه است. من در مناسبت‌های مختلفی که با مردم مواجه می‌شوم خیلی از اقشار جامعه که به سفرهای عتبات مشرف می‌شدند، اظهار می‌دارند که از این شبکه‌ها برای ارسال عکس یا تبادل روایات استفاده می‌کردیم. می‌خواهم بگویم این ظرفی است که شما می‌توانید از آن بهره‌برداری‌های مختلف کنید لذا فکر می‌کنم که ما نباید همینطوری مخالفت کنیم.

نکته‌ای که مطرح است و ممکن است آن‌را به‌عنوان یک آدم ملی بگوییم با توجه به اینکه سرور این شبکه‌های ملی در خارج از کشور است، اینها می‌توانند مراودات و رفتار و مطالبات این 5-4 میلیون ایرانی که باهم در ارتباطند را تجزیه کنند، چرا ما باید اطلاعات خودمان را در دسترس خارجی‌ها قرار دهیم؟ بر این اساس ما اعتقادمان بر این است که خود ایرانی‌ها، دانشگاه‌ها، جوان‌ها و گروه‌های مختلف بیایند و در داخل ایران برنامه‌نویسی کنند و app بنویسند و شبکه‌های اجتماعی داخلی را فعال کنند. ما هم حتماً کمک مالی به آنها خواهیم کرد برای اینکه نشان دهیم برای این کار ارزش قائل هستیم، کمک فنی خواهیم کرد و حاضرم در دیتاسنتر تمام امکانات را به‌طور رایگان دراختیارشان قرار دهم که در داخل کشور این اپلیکیشن‌ها را داشته باشیم.

مگر ما چه کم داریم؟ چون جوان‌های ما در برنامه‌ریزی خیلی خوب کار می‌کنند. مثلاً وی‌چت را چند نفر چینی نوشته‌اند. ما در مقابل شبکه‌های اجتماعی نمی‌ایستیم ولی توصیه‌مان این است که شبکه‌های اجتماعی باید داخلی شود اجازه ندهیم که دیگران از رفتار و اطلاعاتمان سوءاستفاده کنند. در دنیای امروز اینکه آنها نتوانند تمام این اطلاعات را برداشت کنند کار سختی نیست. تعداد قلیلی از کاربران ما فرهنگ استفاده از این شبکه‌ها را خوب درک نکرده‌اند و بعضا اطلاعات خود را در معرض دید قرار می‌دهند درصورتی که بسیاری از کاربران خارجی، برای حریم خصوصی خودشان ارزشی قائل هستند.

 

اسم آقای واعظی همیشه به سیاست خارجی گره خورده، برخي از شايعات حاكي از اين است كه چند وقت پیش به شما پيشنهاد نمايندگي ايران در سازمان ملل داده شده است. آیا صحت دارد؟

 

نه، این شایعه اصلاً صحت ندارد. در گذشته، بین 20- 15 سال گذشته، پیشنهاد نمایندگی ایران در سازمان ملل به بنده شد و به‌دلیل مسائل خانوادگی نمی‌خواستم به خارج از کشور بروم. الآن به طریق اولی گرفتارهایی که داریم، نه به من پیشنهادی شده و نه شرایط کاری من اقتضای چنین مسئولیتی را دارد.

 

شما قرار بود وزير خارجه شويد؟! در مرداد 92 به شما پيشنهاد وزارت خارجه شد چرا نرفتيد؟

 

من هیچ وقت تمایل نداشتم به وزارت خارجه یا به وزارت ارتباطات بروم. آنچه برای من مهم بود این بود که مردم انتخابی کردند و نتیجه این انتخاب باید برای همه محترم باشد. من وظیفه خود می‌دانستم که به کمک دولت آقای روحانی و این انتخاب مردم بشتابم نه فقط برای اینکه سمت اجرایی داشته باشم و پست بگیریم. اگر من هیچ سمتی هم در این دولت نداشتم چون بر اساس اعتقاداتم این انتخابات برگزار شده بود، وظیفه خودم می‌دانستم که هر کمکی که می‌توانم به دولت آقای روحانی بکنم. این چیزهایی است که حاصل برداشت رسانه‌ها و خبرنگاران است، مثل همین شایعه‌ای که در سایت‌های مختلف کار شد، کذب محض بود.

در ذهن هیچ‌کس نبود و در هیچ محفلی هم صحبت از آن نشده بود. آن موقع هم همین بود. رشته تحصیلی جوانی من الکترونیک و مخابرات بود، بعد کارشناسی ارشد و دکترا را هم در رشته علوم سیاسی و روابط بین‌الملل گرفتم، این است که ما دو کلاه داریم و برایم هیچ فرقی نمی کرد که اینجا باشم یا آنجا. اتفاقاً از وقتی هم به این وزارتخانه آمدم، خیلی برایم جالب است که با فناوری‌ای مواجه شدم که فناوری روز دنیاست و تحولاتش هفتگی و ماهانه است و خیلی شیرین است. احساس می‌کنم جایی آمدم که عقب‌افتادگی‌هایی دارد و ممکن است با اتمام دوره چهار ساله‌ام بتوانم بخشی از این عقب‌افتادگی‌ها را جبران کنم. در واقع ما به این مردم خیلی بدهکار هستیم. ممکن است بتوانیم بخش کوچکی از بدهکاریمان را بپردازیم. 

معادلات قدرت در منطقه تغییر می کند

Posted: 15 Jun 2014 10:58 PM PDT

گفتگو با مهرزاد بروجردی؛
جرس- مژگان مدرس علوم: پیشروی گروه تروریستی داعش در عراق طی یک هفته اخیر و موفقیت آنان در تصرف برخی از شهرهای مهم این کشور یک شوک خبری بزرگ بود. تحلیلگران مسائل خاورمیانه حالا درباره دلایل قدرت یابی این گروه سلفی و پشتیبان های منطقه ای و بین الملی آنان و پیامدهای این پیشروی صحبت می کنند. علیرغم این که تحلیل های بسیار متنوع با زاویه نگاه های متفاوت درباره گروه داعش وجود دارد اما تقریبا همه تحلیلگران در این مساله اتفاق نظر دارند که پیشروی داعش بر تحولات در منطقه تاثیری جدی خواهد گذاشت و معادلات قدرت را خصوصا در عراق دستخوش تغییر می کند. 

جرس با هدف بررسی این موضوع به سراغ دکتر مهرزاد بروجردی بنیانگذار مطالعات خاورمیانه در دانشگاه سیراکیوز آمریکا رفته است. او معتقد است تبعات قدرت یابی گروه داعش به اندازه ای مهم است که ممکن است برخی کشورها را چند پاره کند حتی اگر این چند پارگی از نظر حقوقی صورت نگیرد. متن کامل گفتگو را بخوانید.

آقای بروجردی تحولات اخیر عراق و پیشروی ناگهانی گروه داعش در عراق چه پیامدهایی را در منطقه به دنبال خواهد داشت؟


تحولات اخیر در عراق هم از نظر دامن زدن به مسئله دعوای شیعه و سنی و هم از نظر بی ثبات شدن منطقه در کنار بحران سوریه بسیار مهم است و این کشورها ممکن است چند پاره شوند حتی اگر این چند پارگی از نظر حقوقی صورت نگیرد. در حال حاضر هم توازن قدرت در عراق دچار تغییر جدی شده است. بازتاب و تبعات این تحولات برای ایران هم مهم است چراکه از یک سو این بی ثباتی و عوامل خشونت آمیز می تواند به مرزهای ایران کشیده شود و از سوی دیگر امکان یک نوع همکاری بین ایران و آمریکا از نظر مقابله کردن با این گروه در سوریه و عراق وجود دارد. بنابراین اگر در این چارچوب به مسائل اخیر نگاه شود قدرت خیره کننده گروه داعش می تواند معادلات سیاسی را در منطقه برای کشورهای همجوار به شکل جدی تغییر دهد.


عامل اصلی قدرت یابی گروهی چون داعش در عراق به نظر شما چیست؟


بعد از حمله آمریکا دولت شیعه آقای مالکی در عراق به قدرت رسید و آنها در حوزه قدرت انحصارگرایانه عمل کردند و بخش مهمی از نیروهای سنی جامعه را شهروند دو تلقی کردند و این مسئله مانند آتش زیر خاکستر بود. از سوی دیگر یکی از تبعات اوج گرفتن بهار عربی دامن زده شدن به مسئله شیعه و سنی و طرح مسئله هویت ملی بود و عدم ثبات سیاسی در کشورهایی مانند لیبی سبب شد که افسرهای زیادی از آنجا به گروه های رزمجو فرستاده شوند و کشورهایی دیگری هم درگیر جنگ سوریه شدند. به عبارت دیگر جنگ داخلی سوریه همان خصوصیاتی را پیدا کرد که جنگ داخلی لبنان پیدا کرده بود؛ یعنی دعوا مختص به گروه های داخلی نبود بلکه کشورهای منطقه و حوزه بین المللی هم در این موضوع درگیر شدند. متاسفانه بحران سوریه خیلی راحت به عراق سرایت کرد و مدیریت نوری مالکی هم برای جلوگیری از تشدید تنش موفق نبود.


پس به نظر شما در کنار اختلافات مذهبی و تحولات منطقه عملکرد و رفتار دولت آقای مالکی هم عامل مهمی برای تقویت داعش بوده است؟


بله، از زمانی که نیروهای آمریکا در عراق حضور داشتند نیروهای مخالف قصدشان این بود که با راه انداختن جنگ شیعه و سنی زندگی را بر نیروهای آمریکایی سخت کنند و آنها را مجبور به ترک کشور کنند. اگر به گذشته نگاه کنیم در سالهای ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ اوج جنگ داخلی در عراق٬ بمب گذاری در یکی از اماکن مقدس در عراق گویای این مسئله بود. عملکرد بد آقای مالکی هم مزید بر علت شده تا با این بحران کنونی روبرو شویم.


جدای از ناتوانی دولت مالکی که اشاره کردید کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از جمله عربستان تا چه حد در تقویت داعش از نظر حمایت های مالی و اطلاعاتی نقش داشتند؟


ببنید گروه متعلق به القاعده یعنی جبهه النصره به گروه داعش می گفتند که آنها افراطی هستند و اتفاقی که افتاد این بود که کشورهای عرب سرمایه گذاری که بر روی این گروه ها کردند متفاوت بود. عربستان، قطر و کویت پول زیادی داخل سوریه فرستادند تا مخالفان بتوانند علیه دولت بشار اسد بجنگند، دولت ترکیه مرزهایش را باز گذاشت تا این نیروها براحتی بتوانند رفت و آمد کنند. بنابراین در یک سطح کلی اوج گیری و قدرت گرفتن این گروه تا حدی بخاطر حمایت خارجی بود که از آنها شد، البته به اقدامات دولت ایران را که فکر می کنند همه اینها ساخته و پرداخته آمریکا است کاری ندارم و به اعتقاد من اینها به خاطر فعل و انفعالات منطقه بوجود آمده اند و دارند این عملیات را انجام می دهند. در هر حال امروزه کشوری مانند عربستان هم نگران فعالیت های داعش است. حتی ماه گذشته دولت عربستان قانونی گذاشت که اگر هر کدام از شهروندان دولت عربستان به سوریه بروند و بجنگند به ۳ تا ۲۰ سال زندان محکوم شوند. بنابراین این اقدامات زنگ خطری برای کشورهایی مانند عربستان هم هست اما در هر حال به خاطر بالا گرفتن رقابتی که در سیاست خارجی بین عربستان و قطر است هر کدام از گروه های مختلفی حمایت می کنند. همین مساله باعث شده مشکل مالی برای گروه داعش بوجود نیاید. علاوه بر این آنها توانسته اند از مردم محلی کمک بگیرند و به زور هم حق حمایت گرفته اند و الان هم توانسته اند به بانک ها دسترسی پیدا کنند و به نظر می رسد این گروه با مشکل مالی چندانی مواجه نشود.


همکاری ایران و آمریکا برای مبارزه با داعش را تا چه حد محتمل می دانید و آیا برخورد نظامی گزینه مناسبی در دراز مدت خواهد بود؟


برخورد نظامی گزینه مناسبی نیست اما کشورهای بزرگ هم نمی توانند نسبت به حملات گروه افراطی داعش بی تفاوت باشند. اگر ایران و آمریکا در مذاکرات هسته ای به توافق برسند امکان همکاری در حوزه های دیگر هم به وجود خواهد آمد. پیش از این هم صحبت از مسئله همکاری ایران و آمریکا در رابطه با سوریه بود زیرا هیچکدام از این دو کشور به دلایل خود حاضر نیستند القاعده کشوری مانند سوریه را کنترل کند. واقعیت این است که شیوه محتاطانه ای که آقای اوباما در پیش گرفته و نمی خواهد از طریق گزینه نظامی وارد شود٬ راه حل ها را برایش محدود کرده است. راه حل های جایگزین شامل این است که یا از طریق جنگنده های هوایی منازل نیروهای داعش را بمباران کنند و یا اینکه اطلاعات لازم امنیتی و نظامی را در اختیار نیروهایی مانند ایران و ترکیه قرار دهند تا با این گروه ها بجنگند. در هر حال واقعیت این است که اتفاقات عراق یک بحران سیاسی است یعنی اگر با چند هواپیما هم بشود این نیروها را ضعیف کرد اما به معنای در خاک کردن این نیروها نیست. این نیروها زاییده یک تفکر غلط هستند که در این منطقه رشد کرده اند و بخشی از نقشه سیاسی این منطقه خواهد بود و نیازمند اتخاذ سیاست های درست است.


اخبار ضد و نقیضی در خصوص پیشروی نیروهای داعش به نزدیکی مرزهای ایران منتشر شده است. آیا خطری از این بابت ایران را تهدید می‌کند؟


در حال حاضر دولت ایران با یک انتخاب سختی روبرو است؛ یعنی اگر نیروهای سپاه پاسداران و غیره را تنها در حالت دفاعی در مرزها قرار دهد تا مانع پیشروی نیروهای داعش به داخل ایران شود در انظار بین المللی مورد انتقاد قرار نخواهند گرفت چون از مرزهای خود دفاع کرده است اما از سوی دیگر دولت ایران علاقمند نیست دولت آقای مالکی سقوط کند یا اماکن مقدس شیعیان مورد حمله قرار گیرد. بنابراین حوادث ایران را مجبور خواهد کرد که در خود عراق با نیروهای داعش مقابله به مثل کند. این مسئله هم به نوبه خود حربه ای برای دامن زدن به جنگ بین شیعه و سنی خواهد شد و ایران چه در عراق دخالت کند و چه نکند هزینه هنگفتی را می پردازد. در هر حال این انتقاد بر ایران و غرب وجود دارد که نیروهای داعش را دست کم گرفتند و اگر به روند مبارزات در سوریه توجه بیشتری می شد گروه داعش آخرین گروهی بود که وارد نبرد مسلحانه در سوریه نسبت به ارتش سوریه شد اما به سرعت بقیه گروه ها را به حاشیه راند و شروع کرد به حمله کردن به پادگان ها و سنگرهای نیروهای مخالف خود و جنگندگی که گروه داعش در سوریه از خود نشان داد و با استراتژی خود که جنگ را از سوریه به داخل عراق بکشانند نشان داد که قصد این گروه برانداختن دولت آقای اسد نیست بلکه خواست اصلی آنها بر پایه یک خلافت اسلامی است که می خواهند در منطقه عراق این کار را انجام دهند و به نظر من این زنگ خطری برای تمام کشورهای منطقه است.

اگر به سوال شما بازگردم٬ آمدن این گروه به مرزهای ایران به آسانی میسر نیست؛ بدین معنی که مناطق سنی نشین غرب ایران اکثرا کرد هستند و کردها رابطه خوبی با داعش ندارند و در سوریه این دو گروه وارد دعوای نظامی شدند. نحوه تعامل دولت ایران با خواسته های بخش های سنی مناطقی مانند خوزستان نیز که هیچوقت آنها را جدی نگرفته است و از همین رو نارضایتی هایی در این مناطق وجود دارد و اگر این گروه ها بتوانند عملیات جدی در ایران انجام دهند این پتانسیل بالقوه وجود دارد که عناصری در خوزستان و یا سیستان و بلوچستان بخواهند به داعش بپیوندند اما احتمال آن را کم می دانم. فکر می کنم تنها نیرویی که آمادگی این را دارد که در مقابل این گروه بایستد سپاه پاسداران است و هر چقدر اوضاع عراق بدتر شود احتمال استفاده جدی ایران از این کارت برنده بیشتر خواهد شد.
 

آیت الله موسوی اردبیلی: در راه تبلیغ دین، از تندروی بپرهیزید

Posted: 15 Jun 2014 10:56 PM PDT

 جرس: یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، خطاب به طلاب و فضلای حوزه علمیه گفت: در راه تبلیغ دین کوشش کنید و دین اسلام و مذهب شیعه را آنگونه که هست معرفی کنید؛ سعی کنید در این راه از تندروی‌ها بپرهیزید، بلکه با تعامل با اهل علم و وحدت با علمای دین، در راه تبلیغ دین و فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت گام های مؤثری بردارید.  

 

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت الله موسوی اردبیلی، شب گذشته در دیدار جمعی از طلاب و فضلای پاکستانی که در دفتر این مرجع تقلید در قم حاضر شده بودند، اظهار داشت: تلاش شما در راه تبلیغ دین و احکام اسلام ارزشمند و قابل تقدیر است و آنچه مهم است این است که شما با مشقت فراوان مشغول فعالیت هستید.

وی افزود: تلاش کنید در قدم اول، آن چنان که شایسته است با مسائل دین و احکام آن به صورت دقیق آشنایی پیدا کنید و وقت خود را مصروف کسب اطلاعات دینی نمایید.

این مرجع تقلید اضافه کرد: سعی کنید خودتان از فضل کافی برخوردار شوید چرا که تا انسان خودش بهره‌مند از فضل کافی نباشد نمی‌تواند منشأ اثر باشد.

آیت الله اردبیلی گفت: در مرحله دوم سعی کنید آنچه در توان دارید در راه تبلیغ دین کوشش کنید و دین اسلام و مذهب شیعه را آنگونه که هست معرفی کنید؛ سعی کنید در این راه از تندروی‌ها بپرهیزید، بلکه با تعامل با اهل علم و وحدت با علمای دین، در راه تبلیغ دین و فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت گام های مؤثری بردارید.

در ابتدای این دیدار یکی از فضلای پاکستانی به نمایندگی از حاضران اظهار داشت: طلاب و فضلای پاکستانی ضمن علاقمندی به فراگیری علوم دینی و اهل بیت عصمت و طهارت که اساس هجرت آنها به قم و ایران است، علاقه وافری به ایران اسلامی که مرکز تشیع به حساب می‌آید دارند. 

تاکید مجدد آیت‌الله دستغیب بر آزادی موسوی و کروبی

Posted: 15 Jun 2014 10:56 PM PDT

 جرس: آیت‌الله دستغیب با بیان این که "از خدا مى‌خواهیم که وضع دوباره اصلاح شود." تاکید کرد: امام نسبت به افراد مخلص خیلى سفارش مى‌کرد. جناب آقاى میر حسین موسوى را خیلى دوست داشت و با آن که خیلى‌ها با ایشان بد بودند، از او حمایت مى‌کرد.  

 

این مرجع تقلید در ادامه توضیح داد: آقاى موسوى فرد امانتدار و راستگویى است و نمى‌دانیم چرا باید همین طور گرفتار باشد. آقاى کروبى از خصّیصین امام بود. بسیارى از کسانى که امروز در زندان هستند، افراد خوبى هستند و از اطرافیان امام بودند. مجددآ از آقایانى که در رأس هستند مى‌خواهیم ایشان آزاد شوند. اگر در ایام ارتحال امام این اتفاق مى‌افتاد خیلى خوب بود و قطعآ موجب شادى روح امام مى‌شد و از همه‌ى پیاده‌روى‌ها به سوى قبر ایشان، ثوابش بیشتر بود.


شرح کامل تفسیر آیات ۶۶ و ۶۷ سوره انعام به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مسجد قبا به شرح زیر است: 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

وَ کَذَّبَ بِهِ قَوْمُکَ وَ هُوَ الْحَقُّ قُلْ لَسْتُ عَلَیْکُمْ بِوَکیلٍ

و قوم تو این قرآن را تکذیب کردند در حالى که آن حق است. بگو: «من وکیل شما نیستم.»(۶۶)

لِکُلِّ نَبَإٍ مُسْتَقَرُّ وَ سَوْفَ تَعْلَمُونَ

و براى هر خبرى، وقتى معیّن است و به زودى خواهید دانست.(۶۷)

وَ کَذَّبَ بِهِ قَوْمُکَ وَ هُوَ الْحَقُّ؛ خویشان پیامبر، قرآن را باور نداشته، وعده و وعیدهاى آن را دروغ مى‌پنداشتند و به همین سبب در وقوع عذاب‌هاى آن تعجیل مى‌کردند، در حالى که قرآن و وعده‌هایش، همه حق است. رسول گرامى اسلام صلّى الله‌علیه وآله پیش از بعثت در مکه، مخصوصآ در میان قوم خود، به «امین» مشهور بود؛ یعنى هیچ خیانت و دروغى از ایشان ظاهر نشده، هیچ کس خلافى از حضرتش ندیده بود. به ویژه در سفرهاى تجارى، درستکارى و امانتدارى ایشان کاملا مشهود بود و همه از حسن معاشرت و اخلاق خوبش سخن مى‌گفتند. این در حالى بود که آن حضرت با اعتقادات کفّار مخالف بود و آشکارا عقاید آنان را رد مى‌کرد.

پس از بعثت، هنگامى که دستور اظهار رسالت صادر شد، پیامبر پیش از همه، خویشاوندان خود را به اسلام دعوت کرد و قبل از همه، همان‌ها این دعوت را رد کردند و بیشتر آنها تا زمانى که پیامبر در مکه بود، دست از دشمنى با اسلام و شکنجه‌ى مسلمانان بر نداشته و بعد از هجرت تا فتح مکه، آتش افروز جنگ‌ها بودند. حتّى بعد از فتح مکه نیز برخى از آنها روش نفاق در پیش گرفته، با ظاهر اسلام، هر کجا مى‌توانستند به اسلام ضربه مى‌زدند.

امیرالمؤمنین علیه السلام در یکى از نامه‌هایش به معاویه مى‌فرماید :

«همان طور که گفتى ما و شما با هم در الفت و اتفاق بودیم، ولى در گذشته بین ما و شما جدایى افتاد؛ زیرا ما ایمان آوردیم و شما کفر ورزیدید و امروز هم ما به راه راستیم و شما دچار فتنه‌اید و مسلمان شما اسلام نیاورد، مگر از روى بى‌میلى و این در حالى بود که تمام بزرگان عرب تسلیم رسول خدا صلّى الله‌علیه وآله و همدست وى شدند.»

خود معاویه، دوستان امیرالمؤمنین را که بهترین مؤمنین بودند، دستگیر مى‌کرد و به شهادت مى‌رساند و به دستور او، سال‌هاى سال بر منبرها و در خطبه‌هاى نماز جمعه، مولا على علیه السلام را دشنام مى‌دادند.

تفسیرهاى المیزان و تسنیم درباره مصیبت‌ها و اختلافاتى که خویشاوندان پیامبر در دین ایجاد کردند، مطالب مفصلى آورده‌اند که مطالعه‌ى آنها مفید است.

تفاوت انسان با دیگر موجودات

خداى تعالى انسان را متفاوت با همه‌ى موجودات دیگر آفرید، حتّى با ملائکه و اجنّه. بشر استعداد فراوانى براى پیشرفت در عالم معنا دارد، همچنان که در ظاهر هم چنین است. نفس انسان مى‌تواند افراد و اشیاى بسیارى را تحت کنترل خود درآورد و به سوى خویش جلب کند. این جلب به خود، گاه با حیله و نیرنگ و فقط به خاطر جهات مادّى است و گاه از سر صدق و صفا و براى اهداف معنوى.

خداى تعالى مى‌خواست از میان بنى آدم، افرادى پیدا شوند که حقیقت الهى خود را بیابند و به معناى واقعى «خلیفه‌ى خدا» گردند. در هر زمانى این قبیل افراد وجود داشته‌اند؛ از جمله انبیاى بزرگى چون ابراهیم خلیل که در توحید پروردگار، امتحانات عجیبى پس داد یا اولیاى بزرگ خدا که در هر زمان در امتحانات سخت، استقامت کردند و آنچه خدا برایشان مى‌خواست، نصیبشان شد و توانستند از منیّت خود نجات یافته، رستگار شوند. مهم‌تر از همه رسول گرامى اسلام و اهل بیت ایشان بودند.

خداى تعالى بشر را مختار آفرید و دو راه پیش روى او گذاشت و امتحانات را وسیله‌اى قرار داد تا معلوم شود هر کسى، چه راهى را انتخاب مى‌کند. حتّى پس از انتخاب هم باز امتحانات الهى وجود دارند تا دلیل این انتخاب مشخص شود.

هر کس متناسب با موقعیت و ظرفیت خود امتحان مى‌شود. آن که در زمره‌ى مجتهدین و مراجع تقلید است، امتحان مى‌شود تا معلوم شود این مقام را براى شهرت و ثروت و مریدپرورى و خلاصه براى دنیا مى‌خواهد یا براى آخرت؟ علماى دنیاپرست براى خود و دیگران توجیهات عجیبى مى‌تراشند، امّا علماى خالص، در مقابل آنها کارهایى مى‌کنند که مشتشان باز مى‌شود و رسوا مى‌گردند.

زمانى که حضرت امام خمینى در سال ۴۲ قیام خود را آغاز کرد، او را دستگیر کرده، نزد شاه بردند و حتّى تا پاى اعدام هم کشیده شد، ولى دست بر نداشت و در تمام سال‌هاى تبعید، در عراق و ترکیه و فرانسه، به مبارزه خود ادامه داد تا سرانجام در ۲۲ بهمن ۵۷ پیروزى حاصل شد. این در حالى بود که در تمام این مدّت، بسیار بودند کسانى که ادعاى مرجعیت و اجتهاد داشتند، امّا هیچ حرکتى نکردند و توجّهى نداشتند. در جریان مبارزات امام، امتحانات فراوانى براى همه‌ى مؤمنین پیش آمد.

قُلْ لَسْتُ عَلَیْکُمْ بِوَکیلٍ؛ وکیل کسى است که از طرف موکل، مأمور انجام کارهایى مى‌شود. خداى تعالى به پیامبر مى‌فرماید: به آنها بگو: من وکیل شما نیستم و کار شما دست خود شماست؛ یعنى پیامبر اکرم براى هدایت افراد، تصرف تکوینى در روح آنها نمى‌کند تا فکرشان را تغییر دهد و منجر به پذیرش دین به وسیله‌ى آنان شود. این قدرت را پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام و اولیاى خدا داشتند ولى سنّت خداوند بر این کار نیست؛ چون بر خلاف اختیار بشر است، امّا بعضى دراویش یا مرتاض‌ها این کارها را مى‌کنند و با تصرف در روح و نفس اشخاص، خواسته یا ناخواسته وضع آنان را تغییر مى‌دهند. بناى خداوند بر این است که انسان با فکر و تعقل، حقّانیّت خداى تعالى، پیامبر و ائمه اطهار علیهم السلام را درک کند و آگاهانه و از سر اختیار، دین را بپذیرد، البتّه اگر کسى حق را بفهمد و آن را رد کند، در دنیا و آخرت گرفتار تنگى و تاریکى مى‌شود؛

(وَ مَنْ أعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکآ وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أعْمى )[۱]

«و هر کس از یاد من روى گرداند، زندگى تنگى خواهد داشت و روز قیامت او را کور محشور مى‌کنیم.»

«ذکر» هم بر قرآن، هم بر پیامبر، هم بر اطاعت از خدا و هم بر مطلق یاد خدا تطبیق مى‌کند. منظور از «معیشةً ضنکا» (زندگى تنگ) این است که شخص با وجود بهره‌مندى از نعمت‌هاى دنیا، حتّى پولدار و صاحب مقام بودن، پیوسته در عذاب صفات ناپسند و خلقیات زشت و مرض‌هاى درون خویش است و خود مال و مقام، باعث گرفتارى‌ها و سختى‌هاى فراوانى برایش مى‌شود.

در جاى دیگر مى‌فرماید :

(ادْعُ اِلى سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی هِیَ أحْسَنُ )[۲]

«با حکمت و اندرزى نیکو مردم را به راه پروردگارت فرا بخوان و با آنان با نیکوترین روش مجادله کن!»

این براى کسانى است که در تشخیص حق مشکل دارند و نمى‌توانند راه صحیح را بیابند. پس اگر به سوى پیامبر آیند، ایشان با گفتگو و مباحثه‌ى نیکو، حق را برایشان واضح مى‌کنند و فراخى از جهات مختلف برایشان حاصل مى‌شود، ولى اگر نیامدند و راه گذشتگان خود را پیش گرفتند و نفس اماره را خداى خویش گزیدند، دچار مشکلات فراوان و عذاب دنیا و آخرت مى‌شوند؛ چراکه اصل خویش را فراموش کرده، در حیوانیت فرو مى‌روند.

شخصیت و ابعاد قیام امام خمینى

بنده از ابتداى قیام امام خمینى از سال ۴۲ تا ۵۷ که انقلاب پیروز شد و سیر مبارزات حضرت امام در این مدّت و پس از آن تا امروز و اتفاقاتى که بعد از پیروزى رخ داد، همه را شاهد بودم. مردم ایران واقعآ انقلاب را پذیرفتند و در پى حق رفتند. جوانان، به خاطر دین، بى‌پروا مقابل گلوله سینه سپر مى‌کردند. آنان هیچ هدف دنیوى نداشتند که اگر داشتند، این چنین دست از جان نمى‌شستند.

همه‌ى مردم به خصوص جوان‌ها با شور و عشق دیگرى مبارزه مى‌کردند. چیزى که عامل حرکت آنها بود، عشق به دین و ایمان بود. بیشتر جوان‌ها رو به توبه آورده، نمازخوان شده بودند و واقعآ به سمت دین آمدند و هیچ صحبتى از دنیا و مادیات نبود.

در زمان جنگ هم همان جوان‌ها با شوق به جبهه مى‌رفتند و گاه از دست پدر و مادر و خانواده خود فرار مى‌کردند. طلبه‌هاى این حوزه و اصحاب مسجد پرشتاب به جبهه مى‌رفتند. همه‌ى شهرها همین طور بود.

علّت این همه شوق براى جان‌فشانى این بود که حضرت امام خمینى از ابتدا همه‌ى توکّل و اطمینانش به خداى تعالى بود و جز خدا نمى‌خواست و مردم واقعآ صدق و صفا و امانتدارى از ایشان دیدند.

حضرت آیت الله العظمى نجابت و شهید آیت الله دستغیب و بسیارى دیگر از بزرگان، از ایشان حمایت مى‌کردند و همین حمایت‌ها، حکایت از پاکى درون ایشان داشت. روش و هدف امام این بود که مردم را با اختیار خود به سوى دین سوق دهد. هر زمان هم که مى‌فهمید در کمیته یا جاهاى دیگر، کسى افراط کرده، عصبانى مى‌شد و تذکّر مى‌داد. هر کس با ایشان رفت و آمد مى‌کرد، تحت تأثیر قرار مى‌گرفت و کاملا عوض مى‌شد.

حضرت آیت الله العظمى نجابت در تفسیر سوره‌هاى بقره، آل عمران و مقدارى از سوره نساء دائم صحبت از امام مى‌کرد و تفسیر هر آیه را با ایشان مطابقت مى‌داد.

بین خود و خدا مى‌دانم که حضرت امام به تخلفاتى که در آن زمان رخ مى‌داد، راضى نبود؛ نمى‌خواست به کسى ظلم کند و همیشه به حساب قانون عمل مى‌کرد. بسیارى از خلاف‌ها را یا به گوش ایشان نمى‌رساندند یا تحریف مى‌کردند یا پس از وقوع ایشان را مطلع مى‌ساختند. در اداره‌ى یک کشور بزرگ این مسائل اتفاق مى‌افتد و یک نفر نمى‌تواند از همه چیز خبر داشته باشد.

هدف امام خمینى این نبود که بر مردم حکومت کند و هرگز نمى‌خواست به وسیله نیروهاى اطلاعاتى و سپاه و بسیج، حاکم مردم شود. مقصود ایشان، پیاده سازى قرآن و سنّت بود؛ مى‌خواست مردم، کشور را اداره کنند و بارها بر این نکته تأکید مى‌کرد و اداره کشور را بر مبناى انتخابات قرار داد؛ به همین دلیل اکثریت مردم از او اطاعت مى‌کردند. به کسانى که در مبارزات انقلاب، سابقه‌اى داشتند احترام مى‌گذاشت و اگر هم خطایى از آنها مى‌دید، تذکّر مى‌داد و نصیحت و صحبت مى‌کرد و بلافاصله آنها را از خود نمى‌راند.

مردم با اختیار خود آمدند؛ زن‌ها با اختیار خود باحجاب شدند و جوان‌ها با اختیار خود رو به مساجد آوردند و به جبهه‌ها رفتند؛ زیرا از حضرت امام صدق و صفا و امانتدارى مى‌دیدند.

آیت الله العظمى نجابت از هیچ جهت، نیازى به کسى نداشت، نه از جهت مال و مقام و نه از جهت معنوى. از نظر علمى، در زمره با سوادترین علما بود. کارى به کسى نداشت و هیچ نیاز یا توقعى از امام خمینى نداشت. با این حال بارها مى‌فرمود: «یک نفر در این کشور پرچم توحید دست گرفته و ما باید از او دفاع کنیم.» به همین دلیل هم بود که از ایشان حمایت مى‌کرد. مى‌فرمود : «ایشان مردم را به خدا سوق داده؛ جوان‌ها را با خدا آشنا کرده است.»

از دوستان عزیز مى‌خواهیم سخنان کسانى را که به خاطر برخى سرخوردگى‌ها، از همه چیز، حتّى از امام خمینى دلسرد شده‌اند، باور نکنند و سخنانى را که بیگانگان و منافقین مى‌گویند، نپذیرند. ممکن است در همان زمان هم اشتباهاتى رخ داده باشد، ولى این طور نیست که مثلا امام دستور داده باشد هزاران نفر را بکشند.

از دوستان خود مى‌خواهیم هر کجا هستند، سعى کنند مردم را به روش امام خمینى آشنا کنند. اگر بتوانند صحیفه‌ى نور را بخوانند و از مطالب آن استفاده کنند و از این طریق با نظرات، سخنان و اهداف حضرت امام آشنا شوند.

پس از ارتحال امام، جمعیت عجیبى به تشییع جنازه ایشان آمدند و برخى از شدت اندوه، از دنیا رفتند. بنده وقتى که از شیراز به تهران رفتم همین طور گریه مى‌کردم تا وقتى که بازگشتیم. آیت الله العظمى نجابت مى‌فرمود: «لازم نیست قلب خود را این قدر ناراحت کنى.» به راستى رحلت امام براى همه پیش‌آمد ناگوارى بود.

این را هم فراموش نکنیم که خداى تعالى مى‌فرماید:

(اِنَّ اللهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوْمٍ حَتّى یُغَیِّرُوا ما بِأنْفُسِهِمْ )[۳]

«خداوند سرنوشت هیچ قومى را تغییر نمى‌دهد مگر آنها آنچه در خود دارند تغییر دهند.»

خدا نعمتى را براى همه خواست، امّا این نعمت، آن گونه که باید، قدردانى نشد و آنچه امام و افراد مخلص مى‌خواستند و بر آن بودند، باقى نماند و تغییراتى رخ داد. مردم هم تغییر کردند و در نتیجه روش امام فراموش شد. از خدا مى‌خواهیم که وضع دوباره اصلاح شود. امام نسبت به افراد مخلص خیلى سفارش مى‌کرد. جناب آقاى میر حسین موسوى را خیلى دوست داشت و با آن که خیلى‌ها با ایشان بد بودند، از او حمایت مى‌کرد.

آقاى موسوى فرد امانتدار و راستگویى است و نمى‌دانیم چرا باید همین طور گرفتار باشد. آقاى کروبى از خصّیصین امام بود. بسیارى از کسانى که امروز در زندان هستند، افراد خوبى هستند و از اطرافیان امام بودند. مجددآ از آقایانى که در رأس هستند مى‌خواهیم ایشان آزاد شوند. اگر در ایام ارتحال امام این اتفاق مى‌افتاد خیلى خوب بود و قطعآ موجب شادى روح امام مى‌شد و از همه‌ى پیاده‌روى‌ها به سوى قبر ایشان، ثوابش بیشتر بود.
 

آخرین اقدامات سازمان ثبت برای شناسایی اموال و شرکت‌های بابک زنجانی و مه‌آفرید خسروی تشریح شد

Posted: 15 Jun 2014 10:56 PM PDT

جرس: رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، آخرین اقدامات سازمان ثبت برای شناسایی اموال و شرکت‌های متهمان اصلی دو پرونده بزرگ اقتصادی در ۳۵ ساله گذشته را تشریح کرد.

 

تویسرکانی در خصوص وضعیت اموال مه‌آفرید خسروی و بابک زنجانی گفت: یکی از اقداماتی که سازمان ثبت انجام می‌دهد این است که تمامی بخش‌هایی که مبادرت به ثبت اموال و شرکت‌ها می‌کنند به صورت مکانیزه به لحظه قابل کنترل و شناسایی هستند.

 

وی افزود: ما بر اساس تکلیفی که داریم از اطلاعات شخصی افراد صیانت می‌کنیم و تنها زمانی این اطلاعات قابل ارائه است که یا شخص مالک تقاضا کند و یا مرجع قضایی تقاضای دریافت اطلاعات را داشته باشد.

 

معاون قوه قضاییه تصریح کرد: در رابطه با این 2 پرونده بزرگ اولین اقدامی که صورت گرفت این بود که مرجع قضایی استعلام کرد و خواستار این شد که در رابطه با اموال آنها اطلاعاتی را در اختیارشان قرار دهیم.

 

وی افزود: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در کوتاه‌ترین زمان هم در رابطه با شرکت‌ها و وضعیت دقیق ثبتی شرکت‌های به ثبت رسیده و هم نسبت به اموال غیرمنقول ثبت شده لیست دقیقی را ارائه کرد.

 

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تأکید کرد: همچنین این سازمان نسبت به اسناد رسمی که به صورت وکالت به اشخاص دیگر داده شده بود و یا نقل و انتقالاتی که ظرف مدت کوتاه صورت گرفته بود گزارشی را تهیه و به مرجع قضایی ارائه کرد که بدون شک ارائه این اطلاعات می‌تواند به قاضی در شناسایی و تصمیم‌گیری اموال کمک کند.