جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


نویسنده «ابرار» و مدیرمسئول «مهرتابان» مجرم شناخته شدند

Posted: 01 Jun 2014 08:19 AM PDT

جرس: دبیر هیأت ‌منصفه دادگاه مطبوعات گفت: در جلسه امروز دادگاه مطبوعات نویسنده روزنامه ابرار و مدیرمسئول نشریه مهر تابان مجرم شناخته شدند.  

 

علی‌ اکبر کسائیان در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس، با بیان اینکه در جلسه امروز دادگاه مطبوعات پرونده‌های روزنامه ابرار و همچنین نشریه مهر تابان مورد رسیدگی اعضای هیأت‌منصفه دادگاه مطبوعات قرار گرفت، اظهار داشت: بر این اساس نویسنده روزنامه ابرار (علی صارمی) بابت اتهام نشر اکاذیب و توهین به اتفاق آرای اعضای هیأت‌منصفه دادگاه مطبوعات استان تهران مجرم شناخته شد.

 

دبیر هیأت‌منصفه دادگاه مطبوعات افزود: هیأت منصفه مطبوعات استان تهران به اتفاق آرا صارمی را مستحق تخفیف ندانستند.

 

به گفته وی شاکی این پرونده نماینده مدعی‌العموم بود.

 

کسائیان در ادامه همچنین بیان داشت: مدیرمسئول نشریه مهر تابان (علی کریمی) بابت اتهام به افترا با اکثریت آرا مجرم شناخته نشد.

 

وی ادامه داد: این در حالی است که مدیرمسئول مهر تابان بابت اتهام توهین با اکثریت آرای اعضای هیأت‌منصفه دادگاه مطبوعات مجرم شناخته شد. ضمن آنکه هیأت‌منصفه مطبوعات استان تهران با توجه به عذرخواهی متهم از شاکی (شهردار اسلامشهر) و در نظر گرفتن رأفت اسلامی متهمان را مستحق تخفیف دانست.

 

دبیر هیأت منصفه دادگاه مطبوعات،‌خاطرنشان کرد: همچنین دو متهم دیگر (خسرو مهدوی و عمران قریشی) بابت اتهام افترا مجرم شناخته نشدند اما بابت اتهام توهین مجرم شناخته شدند.

 

تجمع مردم و تهیه طومار علیه شهرداری در اعتراض به تبدیل پارک مادر به برج

Posted: 01 Jun 2014 08:19 AM PDT

جرس: قرار است در زمینِ پارکِ مادر در منطقه ۵ تهران به‌جای درخت و گل و گیاه، هشت برجِ ۱۷ طبقه روی زمین قد بکشد و به آسمان برود. تعدادی از ساکنان این منطقه دیروز با طوماری در دستشان جلو در کارگاه ساختمانی این پروژه تجمع کردند تا بگویند نسبت به ساخت‌وساز در این زمین که قرار بوده پارک منطقه آنها باشد، اعتراض دارند. اعضای شورای شهر تهران می‌گویند ساخت‌وساز در این زمین خلاف طرح تفصیلی تهران است و برای پیگیری این موضوع دست به دامان شورایعالی شهرسازی و معماری خواهند شد.  

 

به گزارش روزنامه شهروند، تعدادی از اعضای شورای شهر تهران دیروز از پارکِ مادر در منطقه ۵ شهرداری تهران دیدن کردند. پارکی که این روزها دارودرختی ندارد، زمین‌بازی و نیمکتی ندارد، فواره و آبنما ندارد اما به جای همه اینها چند کارگاه ساختمانی بزرگ دارد. کنار این کارگاه‌ها، لودرها زمین را می‌خورند و پایین می‌روند، کامیون‌ها خاک می‌برند و بونکرها، سیمان می‌آورند، قرار است در زمینی ۷هکتاری که مطابق طرح جامع تهران باید به فضای سبز تبدیل می‌شد، برج بسازند، نه یکی، نه دو تا، هشت برج ۱۷ طبقه. سال‌ها پیش از این روزها زمانی که زمین در تهران این‌قدر کمیاب نشده بود قرار بود در این زمین که بین خیابان شهیدالهی، بهنام و بزرگراه کاشانی واقع است برای مردم پارکی بسازند. شهرداری تهران نامش را هم انتخاب کرد: «بوستان مادر». همین دو‌سال پیش زمانی که طرح تفصیلی تهران را رونمایی کردند هم هنوز قرار بود این زمین پارک باشد، درخت و گل و گیاه داشته باشد، جایی باشد که مردم نفس بکشند حالا اما لودرها زمین را تراشیده‌ و پایین رفته‌اند تا در زمینِ پارک مادر به جای درختان جایی بازکنند تا یکی از بانک‌ها بیاید و در آن فوندانسیون برج‌های ۱۷ طبقه را بکارد.

 

پرونده پارک مادر در منطقه ۵ تهران چند ماهی است که روی میز اعضای شورای شهر تهران است. شهرداری تهران در ارتباط با ساخت‌وساز در این زمین ۷ هکتاری تاکنون تذکرهای متعددی از اعضای شورا گرفته است. در حالی‌که اعضای شورا ساخت‌وساز در این زمین را خلاف قانون دانسته و اعلام کرده‌اند این زمین مطابق طرح جامع تهران باید کاربری فضای سبز داشته باشد، گودبرداری گسترده در زمینِ پارک مادرِ در منطقه ۵ همچنان ادامه پیدا کرد. زمینی که گفته می‌شود از سوی شهرداری تهران براساس یک تهاتر با ارزش حدود ۴۷۰‌میلیارد تومان به یکی از بانک‌ها واگذار شده تا بخشی از آن را خرجِ ساخت پل طبقاتی صدر و بخش دیگری را خرج بزرگراه امام علی(ع) کند.

 

چند روز پیش محمد حقانی، رئیس کمیته محیط‌زیست شورا اعلام کرد که شهردار همه تذکرات اعضای شورا درباره ساخت‌وساز در این پارک را ناشنیده گرفته است.

 

او گفت: «از شهرداری خواسته بودیم از ساخت‌وساز در این زمین به فوریت جلوگیری کند اما ساخت‌وساز در پارک مادر ادامه دارد و حجم عملیات خاکبرداری چند برابر افزایش یافته و شهردار منطقه هم به هیچ‌کس پاسخگو نیست.» حقانی، گفته بود در شرایط فعلی شورای شهر تهران از شورایعالی شهرسازی و معماری می‌خواهد تا به پرونده ساخت‌وساز در این پارک رسیدگی کند. بعد از این حرف‌ها، پژمان پشمچی‌زاده، شهردار منطقه ۵ هم یک نشست خبری گذاشت و خبرنگاران را جمع کرد تا حرف‌هایش را بزند، او ساخت‌وساز در این زمین را قانونی خواند و در نهایت آبِ پاکی را روی دست همه ریخت و گفت: «چه کسی گفته که این‌جا پارک بوده؟ البته این امکان وجود دارد که بسیاری آرزوی داشتن بوستان مادر در این محوطه را داشته باشند ولی هیچ پروژه ابلاغی مبنی بر این‌که در محوطه ذکر شده، بوستان مادر داشته باشیم، وجود ندارد و بحث تبدیل شدن این زمین به پارک در حد حرف بوده است. »

 

ساکنان شهرک فرهنگیان در منطقه ۵ تهران که سال‌ها در کنار این زمین ۷هکتاری زندگی کرده‌اند اما حرف‌های دیگری می‌زنند. دیروز تعداد زیادی از آنها با طوماری در دستانشان و عکس‌هایی از گذشته و حال این زمین کنار ورودی زمینی که قرار بوده پارک باشد و حالا نیست، تجمع کرده بودند. آنها عکس‌ها و نقشه‌هایی در دست داشتند که نشان می‌داد خلاف آنچه شهردار منطقه ۵ می‌گوید، ساخت یک پارک در این زمین نه‌تنها در حد حرف نبوده که نقشه و ماکت هم داشته و عملیات اجرایی آن هم آغاز شده بوده است؛

 

سیدعلیرضا مقدم، یکی از فرهنگیانی که همسایه همین زمین است و تصاویر هوایی از این زمین دارد و با استناد به آنها می‌گوید: «در ‌سال ۱۳۸۸ اقدامات برای احداث دو دریاچه در آن آغاز شده بود و شهردار وقت به مردم گفت در این‌جا طرحی داریم که پارک منحصر به‌فردی بسازیم اما در ‌سال ۱۳۹۲ با واگذاری این زمین به‌جای دیگری روند ساخت آن پارک متوقف شد و شروع کردند به گودبرداری‌هایی که نشان می‌داد قرار است در این زمین ساختمان بسازند. بعد تابلوی پارک را برداشتند و هیچ تابلوی دیگری هم نگذاشتند. به تدریج گودبرداری‌ها عمیق‌تر شد و ما فهمیدیم نه‌تنها از ساخت پارک خبری نیست بلکه قرار است این‌جا برج بسازند.»

 

به گفته غفارزاده افشار، یکی دیگر از شهروندان معترض به ساخت‌وساز در زمینِ پارک مادرِ تهران، یکی از سوالات مردم این محله این است که چطور افرادی بدون تابلوی نظام مهندسی در حال گودبرداری اینچنین عظیم در زمینی هستند که قرار بوده پارک شود؟ او می‌گوید: «این زمین متعلق به تعاونی فرهنگیان و مال خود ما بوده است اما شهرداری این زمین را از ما گرفت به شرط این‌که آن را تبدیل به فضای سبز و پارک کند. بعد از ‌سال ۸۱ مدتی این‌جا درخت کاشتند، بعد درختان را از ریشه درآوردند و گفتند جای دیگری می‌کاریم می‌خواهیم این‌جا دو دریاچه بزنیم. نقشه‌ها و ماکتش را به مردم نشان دادند و چه وعده‌هایی و حالا می‌خواهند این‌جا را بسازند ما هم طوماری جمع کردیم. این چندمین طومار ماست این‌بار می‌فرستیم به کمیسیون اصل ۹۰ و سایر دفاتر حاکمیتی، شاید آن‌جا برای ما کاری کنند.»

 

حمدالله اختراعی، یکی دیگر از همسایگان هم می‌گوید: «۱۰ ‌سال بالای این زمین تابلو زده بودند بوستان مادر، حالا می‌گویند قرار نبوده بوستان باشد؟ واقعا انتظار دارند ما همه آنچه دیده و شنیده بودیم را فراموش کنیم و بگوییم اصلا نبود؟» حرف‌های او را داود طباطبایی ادامه می‌دهد: «شهردار منطقه ۵ که می‌گوید این‌جا پارک نبوده از همکارانش در شهرداری درباره ماکت پارک بپرسد. وقتی هنوز این زمین قرار بود پارک باشد از ماکتش در شهرداری منطقه رونمایی کردند، آن زمان گفتند ۷‌میلیون تومان فقط خرج ماکت شده است.»معصومه پیرهادی، یکی دیگر از ساکنان شهرک فرهنگیان هم می‌گوید: «با چه سختی این خانه‌ها را خریدیم. زمانی که تعاونی فرهنگیان این زمین را به شهرداری واگذار کرد، نقشه خانه‌های ما هم تغییر کرد اما به ما گفتند این زمین پارک می‌شود ما زحمت زندگی در خانه‌های کوچکتر را قبول کردیم که این‌جا فضای سبز شود و حالا می‌گویند قرار نبوده پارک شود، چطور می‌توانند توی چشم مردم نگاه کنند و انکار کنند؟»

 

ساخت‌وساز در بوستان مادر نماد عینی تخلف

 

کنار شهرک فرهنگیان، جایی که بسیاری از معلمان و مدیران آموزش‌وپرورش پس از سال‌ها خاکِ گچ‌خوردنِ سرِکلاس برای خود سقفی ساخته‌اند تا زندگی کنند، لودرها گودهای بزرگی حفر کرده‌اند و همچنان به‌طور فشرده در چند شیفت مشغول کارند. ساخت‌وساز در بوستان مادر مثل پروژه‌های دیگر نیست، این زمین تابلویی ندارد که روی آن نوشته شده باشد این‌جا چند ساختمان در چند طبقه ساخته می‌شود اما کارگرانی که سر پروژه مشغول کار هستند، گودهایی که در زمین کنده شده را با دست نشان می‌دهند و به «شهروند» می‌گویند: «هشت برج. قرار است هشت برج بسازند هر برجی چهارطبقه زیرزمین، یک طبقه همکف و ۱۲ طبقه دارد در نهایت ۱۷ طبقه.» دیروز چند ماه پس از نخستین تذکرات اعضای شورای شهر تهران به شهرداری درباره ساخت‌وساز در زمینِ بوستان مادر تعدادی از اعضای شورا به منطقه ۵ آمدند تا ببینند در این زمین چه خبر است.

 

محمد حقانی، محمد سالاری، مهدی چمران و علی صابری اعضای شورای شهر تهران دیروز پس از بازدید از این پروژه با همسایه‌ها و مردمی که به نشانه اعتراض روبه‌روی در ورودی این کارگاه جمع شده بودند، گفت‌وگو کردند. چمران، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورا هنگام ورود به پروژه اجازه نداد شهروندانی که می‌خواستند با اعضای شورا گفت‌وگو کنند، وارد محوطه کارگاه شوند و خطاب به آنها گفت: «هیچ‌کدام از شما داخل نیایید.» او پس از بازدید از پروژه هم در پاسخ به مردم که می‌پرسیدند حالا چه می‌شود، گفت: «این تجمع‌ها و دور هم جمع شدن‌ها و اعتراض‌ها مشکل شما را حل نمی‌کند. صدای شما رسید و همه در جریان مشکل شما قرار گرفتند ما هم در شورای شهر این موضوع را بررسی و نتیجه را به شما اعلام می‌کنیم.» او ساعاتی بعد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «فعلا پروانه‌ای برای ساخت این زمین صادر نمی‌شود و قرار است با تشکیل کمیته‌ای در شورای شهر پرونده این زمین را از گذشته پیگیری کنیم.» محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اما در گفت‌وگو با «شهروند»، عملیات ساختمانی در این زمین ۷ هکتاری را بسیار وسیع توصیف کرد و گفت: «علیرغم این‌که پهنه این زمین در طرح جامع و حتی طرح تفصیلی G۱۱۲ بوده و باید این‌جا به پارک و فضای سبز تبدیل می‌شده بدون صدور پروانه رسمی اقدام به گودبرداری در سطح بسیار گسترده‌ای شده و تمام روندی که طی شده از نظر ما غیرقانونی است اگر قرار بود شهرداری تهران تقاضای این را داشت که کاربری‌اش عوض شود باید از روند قانونی پیگیری می‌کرد و تنها مرجعی که می‌تواند نسبت به تغییر کاربری‌ها اقدام کند، شورایعالی شهرسازی و معماری است که نه‌تنها آن فرایند طی نشده این موضوع حتی در شورای شهر هم مطرح نشده و ما تلاش می‌کنیم با هماهنگی سایر نهادها جلو پروژه را بگیریم.»

 

او با تاکید بر این‌که اقداماتی که در این پروژه انجام می‌شود، خلاف قانون است، ادامه داد: «ساخت‌وساز در بوستان مادر نماد عینی تخلف است و حتی با وجود واکنش افراد عمومی، تذکرهای مکرر در شورا و چند بار گزارش در رسانه ملی بازهم این اقدامات انجام می‌شود. در حالی که در شهر تهران اگر کسی بخواهد پنجره‌ای را جابه‌جا کند به راحتی به او اجازه نمی‌دهند اما در زمین ۷هکتاری به راحتی در حال گودبرداری هستند که خلاف است.»

 

از شهردار سوال می‌کنیم

 

علی صابری، عضو کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر تهران هم با بیان این‌که ساخت‌وساز در این زمین خلاف طرح جامع است، به «شهروند» گفت: «آنطور که ما پیگیری کردیم این زمین پروانه هم ندارد، می‌گویند برای این ساخت‌وسازها پیش پروانه صادر شده است. بعد در این زمین می‌خواهند مجموعه تجاری و اداری بسازند. ما این موضوع را در شورا همچنان پیگیری خواهیم کرد و حتی اگر لازم باشد تا طرح سوال از شهردار هم آن را پیش می‌بریم، البته عده‌ای هستند که مخالف سوال پرسیدن از شهردار هستند اما اینطور نیست که قرار باشد هر طرح سوالی به استیضاح منجر شود ما درباره این پروژه سوال داریم و از حق نمایندگی‌مان استفاده می‌کنیم.»

 

به گفته محمد حقانی، دبیر کمیته محیط‌زیست، مالک جدید این زمین (بانک) درخواست ساخت‌وساز و تغییر کاربری این پارک را به کمیسیون ماده ۵ برده و مصوبه گرفته. او می‌گوید: «اولا این حق را نداشتند که فضای سبز و کاربری سبز اراضی را تغییر دهند و مسکونی و اداری و تجاری کنند و بیایند در پارک برج بسازند، چون در طرح جامع و تفصیلی این زمین به‌عنوان کاربری فضای سبز معرفی و تعیین شده است. ثانیا روند تملک این زمین توسط شهرداری و واگذاری آن به یکی از بانک‌ها برای ساخت‌وساز، قانونی نیست. شهرداری حق ندارد زمینی را که به‌عنوان فضای سبز و به قیمت فضای سبز از مردم خریده، به قیمت اراضی تجاری، مسکونی و اداری به بانک‌ها و بنگاه‌های اقتصادی واگذار کند.»

 

آیت الله موسوی بجنوری: یک دولت قائل به دموکراسی باید موانع آزادی را بردارد

Posted: 01 Jun 2014 03:51 AM PDT

جرس: آیت الله موسوی بجنوری تاکید کرد: این‌که برخی می‌گویند ما به مردم آزادی می‌دهیم و یا آزادی داده ایم اشتباه می‌کنند. آنها باید کاری کنند تا موانع آزادی را بردارند؛ چرا که آزادی را خداوند به انسان داده است. 

 

 

به بهانه سالروز درگذشت آیت‌الله خمینی و پررنگ شدن آن‌چه به عنوان دیدگاه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران از زبان اشخاص مختلف بیان می‌شود، خبرنگار ایسنا در گفت‌وگو با وی، صحت و سقم دیدگاه های منتسب به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را مورد بازخوانی قرار داد که آیت الله موسوی با مورد توجه قرار دادن نگاه اسلام به مقوله حجاب و آزادی های اجتماعی اظهار کرد: اساسا خداوند تبارک و تعالی ،انسان را یک موجود آزاد خلق کرده و آزادی در انسان یک امر تکوینی است و اینطور نیست که فرد با قرارداد آزاد شود. این‌که برخی می‌گویند ما به مردم آزادی می‌دهیم و یا آزادی داده ایم اشتباه می‌کنند. آنها باید کاری کنند تا موانع آزادی را بردارند؛ چرا که آزادی را خداوند به انسان داده است.

 

وی با بیان این‌که اگر اسلام برای مردم حقوقی قایل می‌شود در راستای همان آزادی است، گفت: انسان در اندیشه آزاد است و این موضوع در عالم خلقت وجود داشته است، بنابراین وقتی دولت‌ها می‌گویند به مردم آزادی داده‌ایم یا می‌دهیم باید به آنها گفت مگر شما چه کاره هستید ؟آنکه آزادی داده، خداست حال اگر شما هنر دارید، موانع آزادی را بردارید .یک دولت که قائل به دموکراسی باشد باید موانع آزادی را بردارد.

 

موسوی بجنوردی خاطرنشان کرد :دولت مدرن و دولتی که من اسمش را دولت اسلامی می‌گذارم، همواره باید کارش این باشد که موانع آزادی را بردارد. البته مسایلی هم وجود دارد که انحراف از فطرت اولیه انسان است و اسلام نسبت به اینها هشدار می‌دهد. هشدار می‌دهد که اگر انسان به فطرتش رجوع کند، آن فطرت هم می‌گوید که این کار نباید انجام شود. در واقع ما را به همان فطرت ارشاد می‌کند با این وجود وقتی می‌خواهد ممنوعیتی را شکل دهد، تحمیل نمی‌کند. فطرت از آن‌چه که او منع می‌کند دفاع دارد؛ بنابراین هیچ وقت، هیچ دولت و حکومتی نمی‌تواند چیزهایی را برانسان‌ها تحمیل کند که خلاف فطرت است.

 

 

امام در مساله حجاب نمی‌خواشتند چیزی به زن تحمیل شود

 

 

وی با تاکید براین‌که اسلام هیچ وقت اجازه نمی‌دهد یک نظامی انسان را محصور کند و برخلاف فطرت عمل شود نگاه آیت الله خمینی درباره این مقوله را مورد توجه قرار داد و اظهارکرد: نگاه حضرت امام(ره) به حجاب درجهت حفاظت زن بوده و اینطور نبوده است که ایشان بخواهند بر زن چیزی تحمیل شود، در این راستا حجابی که اسلام می‌گوید حجابی نیست که زن را محصور کند، حجابی که اسلام آن را مدنظر قرار داده مشخص بودن قرص صورت و کف دست‌هاست و به نظر بنده چادر هم اجبار نیست که جزء حجاب باشد.خداوند در قرآن می‌فرماید: وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوبِهِنَّ ،خمار یعنی روسری. یعنی روسری‌هایتان را پشت گوش نیندازید و سر و سینه‌هایتان را بپوشانید.

 

رئیس گروه الهیات و حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی در ادامه درباره روند اجباری شدن حجاب بعد از انقلاب با بیان این‌که بی‌بند و باری در زمان انقلاب ناجور بود، اظهار کرد: به هر حال بی بند و باری توهین به زن است. زن برای خود انسانی اندیشمند است ، این‌که خودش را به شکل عروسک در بیاورد شکاندن شخصیت زن است و اسلام نیز از این‌که بحث حجاب را مطرح کرده در واقع می‌خواسته شخصیت زن را حفظ کند.الان دخترها در دانشگاه یک نمره از پسران جلوتر هستند و من به عنوان استادی که در کلاس‌های مختلط تدریس می‌کنم این موضوع را عنوان می‌کنم. الان به عقیده من مشخص شده است که مقام علمی زن و شخصیت زن بالاست ،پس با این وجود، زن هم باید برای خود ارزش قائل شود .

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا دستور صریحی از حضرت امام(ره) مبنی برحجاب داشتن بعد از انقلاب وجود دارد، اظهار کرد: در همان ابتدای انقلاب، آیت‌الله اشراقی اولین فردی بود که داد حجاب را زد و عملا امام این موضوع را تایید کرد. آیت‌الله اشراقی موضوع حجاب را عنوان کرد و امام هم با وی مخالفتی نکرد؛ چرا که به هرترتیب حجاب حکم اسلامی و آیه صریح قرآن است و البته مرحوم آقای اشراقی هم کار خلافی نکرد.

 

امام موافق نبود در مسایل فرهنگی عده‌ای خودسر مزاحم مردم شوند

 

 

موسوی بجنوردی هم چنین با تاکید بر این‌که امام (ره )هیچ‌وقت موافق این نبودند که در مقولات فرهنگی و دیگر مقوله ها یک عده خودسر مزاحم مردم شوند، اظهار کرد :امام هیچ‌وقت از این نوع اقدامات (اقدامات خوسرانه) حمایت نمی‌کرد و معتقد بود همه چیز باید از مجرای قانون انجام شود و همه ما باید مجری قانون باشیم و تئوری امام هم این بود که حکومت اسلام، حکومت قانون بر مردم است. اصلا وقتی چنین سیستمی وجود دارد، نباید هرج و مرج شود و عده‌ای خودسرانه کارهایی انجام دهند که خلاف اسلام باشد. همه اینها خلاف نظر امام (ره) است.

 

 

امام هیچ‌وقت موافق بگیر و ببند نبودند

 

وی در ادامه درباره این‌که امام(ره) چقدر موافق شنیدن صدای مخالف بودند و معتقد بودند که باید به این افراد تریبون داده شود؟ با بیان این‌که اساسا امام برای مردم آزادی می‌خواست، خاطرنشان کرد: باید دانست که با زور نمی‌شود مخالف را قانع کرد. باید با کسانی که با عقیده ما مخالف هستند با دیالوگ و تفاهم و گفت‌وگو کار را پیش ببریم . هیچ‌وقت فرد با خشونت و زور اصلاح نمی‌شود، لذا سیستم اسلام هم براین اساس نیست که با خشونت و زور با مخالف برخورد شود، مگر مخالف‌هایی که نمی‌شود به هیچ‌وجه با آنها گفت‌وگو کرد. ما برای خود حرف و الگو داریم و امام هیچ‌وقت موافق بگیر و ببند نبودند.

 

وی با تاکید براین‌که اصلاح از راه بگیر و ببند حاصل نمی شود و اتخاذ چنین روشی بیشتر باعث لجبازی افراد می شود، گفت: پیامبر(ص)، اسلام را با کمال مهربانی و ادب بیان می‌کردند، امیرالمومنین(ع) نیز در زمان خلافت خود هیچ‌وقت با خشونت رفتار نمی‌کرد و اصلا به نظر من دموکراسی حقیقی در زمان حکومت علی‌بن ابیطالب(ع) بود. نمونه‌اش هم این است که وقتی یک یهودی شمشیر حضرت را برداشته بود امام علی (ع) گفتند نزد قاضی برویم، شریح قاضی به امام علی(ع) که خلیفه مسلمین بودند گفت تو بالا بنشین، اما حضرت فرمودند من همانجا که این فرد نشسته، می‌نشینم. تو هم همانطور که با او صحبت می‌کنی، با من صحبت کن، به من لقب نده، بعد هم یهودی محکوم شد، اما در نهایت وقتی چنین اسلامی را دید مسلمان شد و گفت به اسلام اینچننی ایمان می‌آورم.

 

 

اسلام، دین خشونت نیست

 

 

وی با بیان این‌که دین اسلام، دین خشونت نیست، بلکه دین دیالوگ و گفت‌وگوست تصریح کرد:با خشونت نمی‌توان دیالوگی را نهادینه کرد، اما با گفت‌وگو می‌توان چنین کاری کرد اسلام ،ادب و آزادی و احترام را در بحث کردن می‌پسندد در این راستا هر دولتی هم که سرکارمی‌آید باید خط امام را مراعات کند، اسوه ما رسو‌ل‌الله است و از نظر من کسی که در ابتدا اسوه رسول‌الله را پیاده کرد، امام خمینی(ره) بود. پس امام خمینی ،هم رهبر انقلاب هم اسوه و معلم همه است. باید ببینم او چه روشی را انجام داد ما هم همان روش را پیاده و دنبال کنیم.

 

 

نمی توانیم به امام برچسب بچسبانیم

 

موسوی بجنوردی در بخش دیگری از این مصاحبه سلیقه‌ای نگاه کردن به امام (ره) را مذموم خواند و اظهار کرد :امام برای همه است، برای شخص خاصی نیست .همه حرف‌های امام روشن است. ما نمی توانیم به امام برچسب بچسبانیم. سخنان او مکتوب است و هرجا شبهه‌ای وجود داشته باشد دفتر نشر و تنظیم آثار امام مرجع رسیدگی به این موضوعات خواهد بود .

وی تصریح کرد :الحمدالله هم اکنون خورشید بیت امام حاج حسن آقای خمینی است که هم فقیه، هم اصولی و هم فیلسوف است و به مسائل اشراف دارد تا ابهامی وجود نیاید. خود رهبر انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هم دنباله‌روی خط امام است، ایشان هیچ‌وقت مقابل خط امام نیست، بنابراین در حال حاضر وضعیت ما روشن است. هیچ ابهامی در خط و روش امام نداریم.امام یک هدف اصلی که پیاده کردن اسلام و عدالت اجتماعی هم چنین حفظ شخصیت‌ انسان هارا دنبال می‌کرد و ما نیز باید چنین هدفی را پیاده کنیم .وقتی ما اسوه و الگوهایی اینچنین هم چنین الگویی چون علی ابن ابی طالب که کشته عدالت است را داریم گیر نداریم و وضعیت ما روشن است .

 

 

تخریب کنندگان سیدحسن آقای خمینی یقینا با خود امام مشکل دارند

 

وی در ادامه با بیان این‌که امروز هرکسی سیدحسن آقای خمینی را تخریب کند، یقینا با خود امام مشکل دارند گفت :این دسته از افراد جرات نمی‌کنند درباره امام حرفی بزنند ،بنابراین خورشید بیت امام و فرد شاخض بیت امام را زیرسوال می‌برند تا امام هم به این شکل زیرسوال برده شود. والا مشی حاج سیدحسن خمینی یک مشی بسیار بسیار عادلانه است. او یک زندگی ساده دارد .او از حیث اقتصادی مثل یک طلبه عادی زندگی می‌کند. خارج ،فقه و اصول درس می‌دهد. 300 تا 400 شاگرد دارد. این به معنای بالا بودن مقام اوست. کتاب‌های زیادی تالیف و چاپ کرده است و الحمدالله در همان خط امام حرکت می‌کند. حال اینکه کسی او را فحش دهد و اذیت کند و سخنرانی او را برهم بزند مریض است و با امام مشکل دارد.

 

درست نیست با هرکس که سلیقه‌اش با ما جور نبود، مخالفت کنیم

وی افزود :باید پرسید او چه کرده که وقتی می‌خواهند سمیناری برای امام در دانشگاهی بگیرند، یک عده خلل ایجاد می‌کنند. بدانید اینها و هر کس پشت پرده بوده امام را نمی‌خواهند و و ضد انقلاب هستند و با خود امام مشکل دارند و اصلا این برخوردها، غیراسلامی است. هرکسی سلیقه‌اش آزاد است. درست نیست با هرکس که سلیقه‌اش با ما جور نبود، مخالفت کنیم و مجلسش را برهم بزنیم و فحش دهیم و مقاله بنویسیم و اطلاعیه بدهیم. اسلام می‌خواهد شخصیت همه حفظ شود. اسلام هیچ‌وقت وقت راضی نیست شخصیت کسی خرد شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به نظرشما برخی با چنین اقدامات افراط گرایانه می خواهند امید ایجاد شده از سوی دولت میان مردم را از بین ببرند؟ گفت :کسانی که چنین حرکاتی انجام می دهند اگر هدف‌شان این است نباید این کار را بکنند،چرا که این کارها دولت را مصمم تر می کند و نخبگان و عقلای جامعه هم به محکوم کردن این کارها می پردازند .

 

 

جزییات پرونده سه هزار دانشجوی بورسیه

Posted: 01 Jun 2014 03:51 AM PDT

جرس: معاون پارلمانی وزارت علوم به تشریح جزییات پرونده بورسیه سه هزار دانشجو در دولت قبل و رویکرد این وزارتخانه برای تعیین تکلیف آن ها می پردازد.  

 

سعدالله نصیری قیداری در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به ابهامات مطروحه در پرونده بورسیه سه هزار دانشجو در دولت قبل گفت:در پی سوالی که عده ای نمایندگان مجلس پرسیده بودند، کمیسیون آموزش و تحقیقات از وزیر و معاون ایشان، دکتر صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان دعوت کرد تا در کمیسیون در این خصوص توضیحاتی داده شود.

 

معاون پارلمانی وزیر علوم، تحقیقات در ادامه این مطلب افزود: به این دلیل که در آن روز آقای وزیر در جایی دعوت بود، جلسه با حضور بنده و دکتر صدیقی تشکیل و توضیحات مستندی از جانب ریاست امور سازمان دانشجویان در اختیار نمایندگان محترم گذاشتند که در واقع بحث این بود که 3002 نفر دانشجو بورسیه شدند که بخشی از آن ها مربیان دانشگاه، بخشی پذیرفته شدگان از طریق آیین نامه ایثارگران و بخشی نیز بورسیه های خارج که تبدیل به داخل کرده اند هستند.

 

نصیری قیداری هم چنین تصریح کرد: بخشی از این افراد بورسیه شده توانسته اند بر اساس قوانین و مقررات از دانشگاه ها حکم جایابی بیاورند و حکم بورس آن ها صادر شود و کار بخشی از آن ها نیز در جریان است که بتوانند جایابی از هر دانشگاهی بیاورند تا حکم بورس آن ها صادر شود.

 

معاون وزیر علوم با بیان این که همه این دانشجویان در حال حاضر مشغول به تحصیل هستند اما بخشی از این افراد حکم بورس آن ها صادر نشده است، گفت: دلیل این امر نیز این است که روند بورس شدن در داخل کشور طبق شیوه نامه ای که در وزارت علوم تصویب شده بوده ، به این شرح است که دانشجو باید ابتدا از محلی جایابی آورده- به این معنی که دانشگاه مذکور حاضر به اعلام نیاز مبنی بر پذیرش وی باشد- و بعد حکم بورس صادر می شود.

 

این مقام مسئول در وزارت علوم و تحقیقات تصریح کرد: وزارت علوم بر اساس تصمیماتی که در گذشته صورت گرفته کار این دانشجویان را پیگیری می کند یعنی هیچ چیزی هنوز تغییر یا ملغی نشده است و ما در وزارت علوم بر اساس تصمیمات گذشته پایبند هستیم که کار پیش بروند.

 

بورسیه‌های خارج تبدیل به داخل باید حکم جایابی ارائه دهند

 

نصیری قیداری در تشریح وضعیت تعیین تکلیف این 3002 نفر دانشجوی بورسیه گفت: 933 نفر از این افراد مربیان دانشگاه ها هستند که این افراد جایابی شده اند و تکلیف آن ها نیز روشن است و هیچ مشکلی نخواهند داشت چرا که این افراد مربی هستند و جایابی آن ها نیز صورت گرفته است.

 

وی هم چنین افزود: 185 نفر از این افراد هم از طریق آیین نامه ایثارگران ادامه تحصیل می ئهند که تکلیف استخدامی این افراد نیز روشن است.

 

933 نفر از این افراد مربیان دانشگاه ها هستند که این افراد جایابی شده اند و تکلیف آن ها نیز روشن است و 185 نفر از این افراد هم از طریق آیین نامه ایثارگران ادامه تحصیل می دهند که تکلیف استخدامی این افراد نیز روشن است.
معاون پارلمانی وزیر علوم درباره بورسیه های خارج که تبدیل به بورسیه داخل کرده اند، گفت: در نهایت حدود 1 هزار و 184 نفر باقی می مانند که این افراد بورسیه هایی بودند که به خارج بورس شدند و بعد تبدیل به داخل کردند و این افراد در حال حاضر همگی مشغول به تحصیل هستند و شهریه های آنان را نیز معاونت دانشجویی به دانشگاه هایی که تحصیل می کنند پرداخت می کنند.

 

وی ادامه داد: در واقع یک سوم کل این دانشجویان اعضای هیئت علمی هستند و تکلیف جایابی آن ها نیز روشن است و از 1 هزار و 184 نفر باقی نیز باز حدود یک سوم حکم بورس آن ها خورده است چرا که جایابی آن ها مشخص شده است و برای دو سوم باقی نیز همکاری لازم از جانب وزارت علوم صورت می گیرد .

 

نصیری قیداری درباره موارد تخلف در این پرونده تاکید کرد: با همه این موارد طبیعی است که وزارت علوم در مواردی که تخلف صورت گرفته احراز شود، برخورد قانونی خود را داشته باشد.

 

وی در این باره ادامه داد: کل تعدادی که دولت قبل اقدام به بورس آنها کرده است زیر نظر وزارت علوم مراحل بورسیه آن ها طی می شود اما مراجع نظارتی همانند سازمان بازرسی کل کشور، مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات به این مسئله ورود کرده اند که وزارت علوم از نظر قانونی خود را موظف به پاسخگویی به این مراجع می داند و هر اطلاعاتی که در این خصوص از وزارت علوم خواسته شود ، اطلاعات را به صورت دقیق در اختیار آن ها قرار می دهد.

 

نصیری قیداری با اشاره به حضور نمایندگان وزارت علوم در کمیسیون آموزش مجلس گفت: بعد از توضیحاتی که در کمیسیون آموزش و تحقیقات داده شد، نمایندگان کمیسیون به اتفاق تاکید کردند که هر تخلفی صورت گرفته باید با برخورد قانونی رو به رو شود و مجلس خود می تواند به عنوان مرجع نظارتی به این مسئله ورود و مراجع قانونی دیگر نیز می توانند به این مسئله ورود کنند.

 

نماینده دور هشتم مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت علوم در حال حاضر بر اساس مصوبات گذشته در حال انجام اقدامات لازم است و این دانشجویان نیز در حال حاضر مشغول به تحصیل هستند و در مورد حکم بورس هم کسانی که بتوانند از دانشگاه ها جایابی بیاورند حکم بورس آن ها صادر می شود.

 

وی تاکید کرد: اعلام نیاز دانشگاه ها برای صدور حکم بورس ضروری است دانشجویانی که تاکنون احکام بورس آن ها صادر شده است ، مقرری خود را دریافت کرده اند.

 

این مقام مسئول در وزارت علوم تصریح کرد: تعدادی از دانشجویان هستند که بر اساس شیوه نامه قبلی نیز شرایط لازم برای بورس را ندارند که در این خصوص دیوان محاسبات ، بازرسی کل کشور و مجلس شورای اسلامی به این موارد ورود و تاکید کرده کرده اند که این موارد خلاف قانون است.

 

نصیری قیداری در ادامه این گفت و گو در خصوص تعیین تکلیف برای دانشجویانی که خارج از ضابطه بورس شده اند گفت: دانشگاه هایی که ببینند دانشجویی که تقاضای بورس شدن و اعلام نیاز دارند معدل کارشناسی زیر 14 و معدل کارشناسی ارشد زیر 16 دارند می توانند مستند به شیوه نامه به او اعلام نیاز بدهند یا ندهند .

 

وی ادامه داد: اگر دانشگاه به دانشجو اعلام نیاز بدهد، وزارت علوم نیز حکم بورس ان ها را صادر می کند اما اگر دانشگاه ببیند دانشجو دارای شرایط نیست و جایابی به وی ندهد، وزارت علوم نیز مطابق همان شیوه نامه مصوب گذشته نمی توند حکم بورس دانشجو را تایید کند.

 

نصیری قیداری درباره تعیین تکلیف این دانشجویان گفت: واقعیت امر این است که بخش عمده ای از تخلفات آموزشی که از دولت قبل باقی مانده و در دولت گذشته صورت گرفته به شکلی است که در آن دانشجو چندان مقصر نیست و با این نگاه دولت یازدهم اهتمام خود را حمایت کلی از دانشجویان دارد.

 

وی تاکید کرد: البته به هر حال دانشجو نیز زمانی که از شیوه نامه اطلاع دارد و می داند که شرایط معدل پذیرش بورس به چه شکل است اما با معدل 12 از دانشگاهی با سطحی غیر متوازن برای بورس شدن در دانشگاه تربیت مدرس و علم و صنعت و امیر کبیر بورس شده است، تا اندازه ای خود دانشجو نیز چشم بر واقعیت ها بسته است .

 

نصیری قیداری در خصوص رفتار وزارت علوم و نگاه به میزان قصور دانشجویان در این پرونده تاکید کرد: در هر صورت از نگاه دولت یازدهم، به دانشجو اجازه ادامه تحصیل داده شده است و دانشجو در این جریان مقصر کامل نیست بنابراین حدالمقدور از دانشجویان تا کنون حمایت شده است.

 

معاون پارلمانی رضا فرجی دانا با اشاره به اثرات اجتماعی و روانی این بورسیه ها گفت: دانشجویان بسیار مستعد و داری شرایط لازم و کافی برای بورس و ادامه تحصیل داشته ایم اما به دلیل این که این افراد علی رغم نداشتن شرایط لازم جای این دانشجویان مستعد را گرفتند نوعی نارضایتی در این دانشجویان ایجاد شده است و البته حق هم دارند.

 

وی تصریح کرد: تصور کنید بنا است معدل 10 را قبول و بالا بفرستیم اما فردی را با معدل 8 برای ادامه تحصیل انتخاب کرده ایم طبیعی است که موجی از نارضایتی در این خصوص راه انداخته ایم.

 

سعدالله نصیری قیداری با اشاره به تهدید نظام آموزشی در آینده با بورسیه های غیر کارشناسی و خارج از ضوابط، گفت: چالش دوم بحثی است که دانشجویان بورسیه فاقد توان و کفایت لازم در صورت ادامه تحصی پیدا می کنند به هر حال این دانشجویان به زودی زود استاد شده و واقعیت این است که توان و سطح علمی آن ها تهدیدی برای کیفیت آموزشی است.

 

وی ادامه داد: دانشجویانی که در آتیه در کلاس درس استادی بنشینند که شرایط لازم را برای استاد شدن نداشته است، چه وضعیتی خواهند داشت و بدون شک لطمه حقیقی با آن ها رو به رو است.

 

نصیری قیداری با انتقاد از بی قانونی های دولت گذشته در زمینه امور آموزشی تاکید کرد: لطمه های عبور از قوانین و مقررات بر بدنه محیط آکادمیک علمی کشور مشهود است و حضور این افراد در کلاس های درسی که دانشجویان محق و دارای کیفیت مشغول تحصیل هستند نوعی ناهمگونی را در کلاس های درس ایجاد می کند.

 

وی افزود: غیر قبل انکار است که بخشی از این افراد توان این را ندارند که در زمان لازم از رساله خود دفاع کنند و هزینه های لازم را روی دست دولت و کشور می گذارند و جای افراد توانمند و باهوش را اشغال کرده اند.

 

معاون پارلمانی وزیر علوم و تحقیقات تصریح کرد: این دست از مسائل چالش هایی است که به دلیل عدم رعایت قانون و شیوه نامه ها و بخش نامه هایی که خود وزارت علوم در دولت قبل تدوین و ابلاغ کرده اما در عمل به آن پایبند نبوده است، امروز با آن ها رو به رو هستیم.  

 

«هاله»، رهبری و ماکیاولی

Posted: 01 Jun 2014 03:40 AM PDT

مرتضی کاظمیان
خشونت‌پیشگان ملاحظات ماکیاولی را خوب نخوانده‌اند: «چون شهریار ناگزیر شود كه دست به خون كسی یازد، ‌باید دلیلی روشن داشته باشد 


کنار تابوت پدر، در کشاکشی نفس‌گیر و پراسترس، در میانه‌ی خشونت و سخت‌گیری غیرانسانی، با ضربه‌ای بر سینه، نقش بر زمین شد و جان باخت. هاله سحابی ۵۵ سالگی را ندید و با پدر پر کشید.


قربانی شدن مظلومانه‌ی او در ۱۱ خرداد ۱۳۹۰ آن‌هم درحالی‌که برای شرکت در مراسم تدفین پدر، از اوین مرخصی گرفته بود، بر شمار قربانیان بی‌گناه حوادث پس از کودتای انتخاباتی ۸۸ افزود.


از رهبر جمهوری اسلامی تا دیگر مقام‌های مسئول و ارشد در نظام مبتنی بر ولایت مطلقه فقیه، کسی برای آنچه بر سر بانوی صلح‌طلب، دموکراسی‌خواه، دین‌پژوه و نویسنده و هنرمند آمد، عذرخواهی نکرد.


به نظر می‌رسد که رأس هرم نظام سیاسی در ایران که داعیه‌دار تحقق عدالت علوی است، بیش از نصایح امام علی برخی توصیه‌های ماکیاولی را مورد توجه قرار داده است.


ماكیاولی نظریه‌پرداز مشهور که گوهر کنش سیاسی را كسب و حفظ قدرت می‌داند، فضیلت حاکمان و سیاستمداران را در ماندگاری آنان در حکومت می‌داند و به شهریاران توصیه می‌كند: «برای تحكیم قدرت خویش هر محذور اخلاقی را زیر پا بگذارد.»


او هرچند اخلاق را برای زندگی افراد ضروری می‌داند، اما پایبندی به آن را برای حاکم خطرخیز می‌داند و می‌نویسد: «هر كه بخواهد در همه حال پرهیزكار باشد، در میان این همه ناپرهیزكاری سرنوشتی جز ناكامی نخواهد داشت. از این رو شهریاری كه بخواهد شهریاری را از كف ندهد، می‌باید شیوه‌های ناپرهیزكاری را بیاموزد و هر جا كه نیاز باشد به كاربندد.»


مقام‌های مسئول امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی، قتل هاله سحابی را «مرگ طبیعی» توصیف کردند و آموزه‌ی ماکیاولی را رعایت کردند: «شهریارانی كه كارهای گران از دستشان برآمده است، آنانی بوده‌اند كه راست كرداری را به چیزی نشمرده‌اند و با نیرنگ، آدمیان را به بازی گرفته‌اند.»


ده‌ها شهروند (ازجمله هاله سحابی) در جریان خشونت و سرکوب پس از کودتای انتخاباتی ۸۸ قربانی تمامیت‌خواهی شدند. اقتدارگرایی به‌نام دین، در ظاهر خود را مستقر کرد. حاکمان اما ماکیاولی را ناقص خوانده‌اند. فیلسوف سیاسی در "شهریار"ش، تصریح می‌کند: «كشتار همشهریان و فریب دادن دوستان و بی‌وفایی و سنگدلی و بی‌ایمانی را هنر نمی‌توان نامید. با چنین شیوه‌ها به قدرت پادشاهی دست توان یافت اما به بزرگی نتوان رسید.»


چنین بود که «بحران مشروعیت اخلاقی» گریبان نظام سیاسی و به‌ویژه نفر نخست نظام سیاسی را گرفت.


مرگ هاله سحابی ـ چون قتل شهیدان سبز، از ندا تا صانع ژاله ـ چنان ناباورانه و ناجوانمردانه بود که امکان اقامه و طرح هیچ دلیل موجهی وجود نداشت. خشونت‌پیشگان اما به هر دروغ و فریب متوسل شدند. گو اینکه کمتر کسی تن به تحریف حقیقت داد. سرکوبگران ملاحظات ماکیاولی را خوب نخوانده بودند: «چون شهریار ناگزیر شود كه دست به خون كسی یازد، می‌باید وجهی شایسته و دلیلی روشن داشته باشد... برای ریختن خون دیگران نمی‌توان به آسانی غارت مال آنان، دلیلی یافت و استوارش كرد.»


هاله جان داد و رفت؛ « چو خورشید/ از تیرگی بر آمد و در خون نشست و رفت...» اما کردار انسان‌دوستانه و آکنده از فضیلت او، شهره شد و ماند.


در مقابل اما، چنان‌که ماکیاولی می‌گوید: «تباه‌كنندگان دین و علم و هنرهای سودمند و افتخارآفرین، همه رسوا و منفوراند.»


«فرمانروای مستبد و زورگو» به تعبیر ماکیاولی: «درنمی‌یابد كه چه نام و آوازه و اعتبار و چه افتخار و امنیت و آرامش و خرسندی درونی را از دست می‌دهد و چه ننگ و حقارت و خطر و اضطراب برای خود آماده می‌سازد.»


شیفتگان قدرت که سودای ولایت بر نفوس مسلمین و بل جهانیان دارند و سوق دادن اجباری خلایق به بهشت، بی‌پشتوانه‌ی مردمی، حتی از یاران قدیمی و نزدیک خویش نیز در هراس پیوسته‌اند. این‌چنین، کوچک کردن حلقه‌ی «خودی»ها، تمامیت‌طلبانه تعقیب و اجرایی می‌شود. سرزمینی دچار اختناق می‌شود و ملتی محکوم به ستیز با سراشیب زوال. کاش حاکمان در جمهوری اسلامی، آنچه را پنج قرن پیش ماکیاولی گفته بود، کامل می‌خواندند: «در جامعه‌ای كه حكومت استبدادی جای آزادی را می‌گیرد، كوچك‌ترین شری كه از این جابه‌جایی پدید می‌آید این است كه آن جامعه دیگر پیشرفت نمی‌كند، نه ثروتش افزایش می‌یابد و نه قدرتش، و در بیشتر موارد جامعه در سراشیب زوال می‌افتد.»


و عین این ارزیابی را زنده‌یاد مهندس سحابی، با برداشتی قرآنی، بیان کرده: «تردیدی نیست کسانی که با تکبر بدون حق و به زور حکومت می‌کنند، ذیل حکومت آنها و در متن جامعه فساد خواهد بود. چنان‌که امروز فساد در بطن جامعه ایران، موج می‌زند.»


اگر نه برای ایرانیان و منافع ملی، کاش برای ادامه‌ی وضع مستقر هم که شده، اقتدارگرایان تدبیر پیشه کنند و از تداوم قهر و ارعاب و خشونت علیه جامعه مدنی پرهیز نمایند؛ همان‌که ماکیاولی هشدار می‌دهد: «چقدر خطرناك است اگر دولتی جمهوری یا پادشاهی از طریق مجازات و اهانت پیاپی، مردم شهر را در حال ترس و نگرانی دائم نگاه دارد. برای دولت، رفتاری خطرناك‌تر از این نمی‌توان تصور كرد، زیرا آ‌نجا كه شهروندان احساس ناایمنی كنند، برای مصون ماندن از خطر به هر وسیله‌ای دست می‌یازند و روز به روز به جسارتشان برای اقدام علیه حکومت افزوده می‌شود.»


هاله سحابی و پدر گرانقدرش، مثال‌های برجسته‌ای از اپوزیسیون مسالمت‌جو و منتقدان نجیب بودند که کانون مرکزی قدرت در جمهوری اسلامی، آنها را نیز تحمل نکرد. رهبر جمهوری اسلامی با تاکید بر لزوم ادامه‌ی حبس خانگی رهبران جنبش سبز و قهر علیه مخالفان سیاسی، بر سیاقی پرهزینه‌ می‌رود.


تداوم رفتارهای مبتنی بر خشونت و ارعاب و اهانت توسط اصلی‌ترین دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی علیه منتقدان و دگراندیشان (که اعدام زنده‌یاد غلامرضا خسروی جدیدترین شاهد آن است) و ادامه‌ی ناامن کردن فضای نقد و اقدام برای کنشگران مدنی و رسانه‌ای و حتی شهروندان عادی، بعید است جز آنچه ماکیاولی گفته، و تاکیدی که در قرآن آمده است، فرجامی داشته باشد: «وَسَیعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَی مُنقَلَبٍ ینقَلِبُون».

 

 نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

نامه اتحادیه ناشران به وزیر ارشاد درباره معافیت مالیاتی

Posted: 01 Jun 2014 03:19 AM PDT

جرس: اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موضوع معافیت مالیاتی نامه نوشت.  

 

محمود آموزگار دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، از ارسال نامه‌ای از طرف این اتحادیه به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: ما طی نامه‌ای که چند روز پیش آن را برای آقای جنتی ارسال کردیم، پیشنهاد اتحادیه را مبنی بر اصلاح آئین‌نامه اجرایی تبصره 3 ماده 139 قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم، ارائه کردیم و خواستار آن شده‌ایم که ماده 12 این قانون اصلاح شود.

 

وی در توضیح بیشتر افزود: علیرغم اینکه در متن قانون اصلاح مالیات‌های مستقیم تصریح شده که شرط برخورداری از معافیت مالیاتی، داشتن مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، در ماده 12 تعیین مصادیق مشاغل فعالیت‌های 4 گانه مشمول این قانون در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته و به نظر ما این مسئله یک تناقض است و معتقدیم وزارت ارشاد که مجوز را صادر می‌کند، خودش مرجع صالح برای تشخیص این مصادیق است نه سازمانی بیرون از این مجموعه.

 

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اضافه کرد: قرار بود جدول مشاغل هر دو سال یک بار تجدید شود ولی متاسفانه در همان اولین دوره یعنی سال 1381 که تدوین و ارائه شد، مانده و تغییری نکرده و پیشنهادهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ گاه مورد پذیرش سازمان امور مالیاتی قرار نگرفته است.

 

آموزگار گفت: پیشنهاد مشخص اتحادیه ناشران به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نامه این است که وزارت یادشده، خود مشاغل مشمول این معافیت را تعیین کند؛ در بند «ل» ماده 139 قانون اصلاح مالیات های مستقیم، 4 فعالیت متمایز شده‌اند؛ هنری، مطبوعاتی، فرهنگی و انتشاراتی. حرف ما این است که هر یک از این فعالیت‌ها می‌توانند مشاغل متعددی را در زیرمجموعه خود داشته باشند و تعیین این مشاغل باید بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد.

 

وی بر لزوم تفویض اختیار در این خصوص از سوی وزارت ارشاد تاکید کرد و یادآور شد: این مسئله مسبوق به سابقه است؛ در سال 1381 اتحادیه‌های مربوطه اسامی کتابفروشی‌های عضو را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال می‌کردند و این وزارتخانه آنها را برای بهره‌مندی از معافیت مالیاتی به سازمان امور مالیاتی معرفی می‌کرد و این رویه اجرا هم می‌شده است. در دستورالعملی هم که توسط خود سازمان امور مالیاتی ذیل ماده 12 این آئین‌نامه تدوین شده، قید شده که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند اختیار صدور مجوز را به مراجع دیگر تفویض کند و چنین مجوزی در حکم مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در واقع پیشنهاد ما این است که این موضوع در تبصره آئین‌نامه مربوطه هم قید شود.

 

دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اظهار امیدواری کرد: با توجه به اینکه اخذ مالیات بر اساس یک استنباط نادرست از تفسیر قانون توسط سازمان امور مالیاتی صورت می‌گیرد، اصلاح این آئین‌نامه به نوعی تصحیح آن تفسیر نادرست باشد و این مسئله به کلیه پرونده‌های ناشران و کتابفروشان که در حوزه مالیاتی مفتوح است، تسری پیدا کند اما طبیعی است پرونده‌های مختومه در گذشته، قابل بازنگری مجدد نباشد. 

 

تبعید همراه با ضرب و شتم بهزاد عرب گل از بند ۳۵۰ زندان اوین

Posted: 01 Jun 2014 03:19 AM PDT

انتقال مجدد کسری نوری به زندان عادل آباد
جرس: بهزاد عرب گل، جانباز و زندانی سیاسی سبز پیش از ظهر امروز شنبه با اعمال خشونت و ضرب و شتم از بند ۳۵۰ اوین به مقصد نامعلوم تبعید شد.  

 

به گزارش کلمه، بهزاد عرب گل جانباز سبز دربند صبح امروز درحالی که مهدی خدابخشی معاون دادستان تهران و جواد مومنی معاون اجرایی زندان در بند ۳۵۰ زندان اوین حاضر شده بوده اند به شکل فریبکارانه ای ابتدا به بهداری اوین فراخوانده شد و پس از امتناع اولیه با توسل به حیله دیگری به عنوان اعلام کتبی انصراف از درمان، به قسمت افسرنگهبانی و مدیریت بند دعوت و آنگاه به شکل غافلگیرکننده ای توام با ضرب و شتم و اعمال خشونت فیزیکی و تدابیر امنیتی و پلیسی به سمت مکان نامعلومی که گفته می شود زندان رجایی شهر خواهد بود، منتقل شد.

 

در پی این رفتار غیرقانونی و خشونت آمیز بند ۳۵۰ بار دیگر متشنج شد و زندانیان با اجتماع اعتراضی شعارهایی از جمله مرگ بر دیکتاتور، خدابخش حیا کن بند ما رو رها کن و … علیه عملکرد مسئولان زندان و دادستانی سر دادند.

 

بهزاد عرب گل از اعضای جبهه مشارکت ایران و بازداشت شدگان روز عاشورای ۸۸ که از اردیبهشت سال ۹۲ جهت اجرای حکم سه سال حبس به زندان اوین رفته است طی سال گذشته چندبار از جمله پس از وقایع پنجشنبه سیاه به سلول انفرادی رفته است. عرب گل که در همان زمان با اعتصاب غذای خشک مقامات زندان را وادار کرد تا به خواسته های او گردن نهند در نامه ای که پس از آن منتشر کرد با تشریح وقایع پنجشنبه سیاه اوین نوشته بود: “صبح پنجشنبه همه را به جز من و کبودوند که در بهداری بودیم به بند بازگرداندند. کبودوند هنوز پس از دو هفته دستانش کبود بود. می ترسیدند اگر به بند برود گزارشی از او منتشر شود. یکی از افسران به بهداری آمد و گفت که آقای خاتمی پیام داده اند که اعتصاب را بشکنید روزنامه اطلاعات هم پیام را منتشر کرده. گفتم حالا که بقیه همبندی ها را به ۳۵۰ برده اید باید من هم به بند بروم و هم آنجا تصمیم بگیرم که اعتصاب را بشکنم یا نه.

 

هنوز به داخل بند نیامده بودم که آقای میردامادی با یک بطری عسل رقیق شده آمد و از من خواست که اعتصاب را بشکنم. شوق داشتم. با گریه گفتم: دکتر من تا آخرش رفتم. کاش میرحسین و آقای خاتمی حال دیشب من را می دیدند و می دانستند که به خاطر ایران تا هرکجا که لازم باشد با آنها خواهیم بود”. 

 

انتقال مجدد کسری نوری به زندان عادل آباد

 


کسری نوری٬ فعال حقوق دراویش صبح امروز از زندان نظام شیراز به زندان عادل آباد منتقل شد، علت این انتقال برگزاری امتحانات دانشگاه عنوان شده است.

 

انتقال کسری نوری به زندان عادل آباد، به عنوان محل برگزاری امتحانات دانشگاه در حالی است که طبق ضوابط محل برگزاری امتحانات بایستی در محل تحمل حبس زندانی انجام شود.

 

خانواده این زندانی در ارتباط با این انتقال به مجذوبان نور گفتند: وقتی از مسولین زندان جویا شدیم که چرا کسری باید در دوران امتحانات به طور کامل به محل جدیدی منتقل شود و چرا حداقل پس از برگزاری هر امتحان به زندان نظام برگردانده نمی‌شود به ما گفتند به دلیل «امنیتی» دانستن زندانی شما اجازه رفت و آمد پس از برگزاری هر امتحان توسط تیم حفاظت اطلاعات زندان داده نشده است.

 

کسری نوری که هم اکنون در حال سپری کردن محکومیت چهار سال و نیم خود است، چند ماه پیش، پس از تحمل دو سال حبس در زندان عادل آباد، از سایر دراویش این زندان جدا و به زندان نظام شیراز انتقال داده شد.

 

این درویش ۲۳ ساله که پیش از بازداشت در رشته مهندسی عمران در دانشگاه شیراز مشغول به تحصیل بود، هم اکنون در زندان در رشته حقوق دانشگاه پیام نور مشغول به تحصیل شد.

گفته‌های سردار جعفری پیرامون دخالت سپاه در انتخابات ١٣٨٨ و برخورد با اعتراضات پس از انتخابات

Posted: 01 Jun 2014 12:34 AM PDT

ویدیوی فرمانده سپاه منتشر شد
جرس: محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فیلمی که به تازگی منتشر شده، از نقش سپاه در جلوگیری از به قدرت رسیدن اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری سال ١٣٨٨ و برخورد با اعتراضات پس از انتخابات سخن می‌گوید.  

 

جعفری در این ویدئو که بخشی از سخنرانی‌ وی در جمع فرماندهان ارشد سپاه و نماینده ولی فقیه در سپاه است، می‌گوید: دغدغه و نگرانی و خط قرمز نیروهای انقلاب روی کار آمدن نیروهای مخالف انقلاب و ارزش های انقلاب بوده است که در جریان دوم خرداد فرصت پیدا کرده، و در حاکمیت نفوذ کرده بودند.


او با اشاره به خطبه‌های اولین نماز جمعه پس از انتخابات که توسط رهبری خوانده شد، اظهار کرد: بعد از آن مشخص بود که ما نباید بگذاریم حتی آن اعتراضات به گفته خودشان آرام هم انجام بگیرد.

 

جعفری در توضیح سرکوب‌های پس از انتخابات می‌گوید: دو اقدام بسیار اساسی و استراتژیک در جمع کردن این ماجرا اثر گذاشت. یکی دستگیری های گسترده ای که توسط دستگاه های امنیتی و بخشی هم سپاه در لایه طراحان و ایده پردازان این ماجرا انجام گرفت (آنها که ایده پردازی کرده بودند، طرح داشتند، روحیه می دادند به طور گسترده دستگیر شدند)، و دیگری مقابله های گسترده ای که با حضور گسترده نیروهای مردمی بسیج و سپاه به کمک نیروی انتظامی و دستگاه امنیتی برای مقابله با این جریان انجام گرفت از جمله برخوردهایی که در روز شنبه انجام شد.

 

جعفری از روند تحولات پیش از انتخابات خرداد ۱۳۸۸ تحت عنوان "شیبی نگران‌کننده" یاد می‌کند و می‌گوید: "(این) می‌توانست انتخابات را دو مرحله‌ای کند و در دور دوم هم معلوم نیست که نتیجه به شکلی شود."

 

محمد نوری‌زاد که این ویدئو را در صفحه‌ی فیس‌بوک خود منتشر کرده، می‌نویسد: تا بدانید اساساً قرار نبوده آقای موسوی یا خاتمی یا دوم خردادی ها روی کار بیایند. در این فیلم سردار جعفری رسماً می گوید که روی کار آمدن دوم خردادی ها "خط قرمز" حاکمیت بوده. و این یعنی همه ی قضایای انتخابات یک بازی بیش نبوده و اینها برای حذف موسوی برنامه ها داشته اند بلاشک.
 

ابلاغ حکم یک سال حبس مجدد به مصطفی تاجزاده

Posted: 01 Jun 2014 12:03 AM PDT

جرس: فخرالسادات محتشمی‌پور از محکومیت یکساله جدید مصطفی تاجزاده، همسر خود خبر داد.  

 

فخرالسادات محتشمی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا، ضمن اعلام این خبر، گفت: از مدت‌ها قبل برای آقای تاجزاده پرونده‌ای به اتهام تبلیغ علیه نظام تشکیل شده بود.

 

وی ادامه داد: البته تاج‌زاده به روند دادگاه اعتراض داشت و چندین بار نیز وی را به دادگاه بردند و ایشان پس از مشورت با وکلایشان اعلام کردند تنها در دادگاهی شرکت می‌کنند که بر اساس اصل 168 قانون اساسی به شکل علنی تشکیل شود.

 

همسر مصطفی تاج‌زاده با بیان اینکه دادگاه همسرش برخلاف اصل 168 قانون به شکل علنی تشکیل نشد، اظهار داشت: با این حال، دادگاه مذکور برای آقای تاجزاده حکمی به مدت یک سال صادر کرد. 

 

فخرالسادات محتشمی‌پور، در صفحه‌ی فیس‌بوک خود در این باره نوشته است: 

 

... سلامم را جواب می گوید و در پاسخ سوال همیشگی و تکراری چه خبر من می خندد و می گوید: خبر خوش! هفته قبل بعد از ملاقاتمان حکم یک سال حبس را ابلاغ کردند برای پرونده جدید در دادگاهی غیابی که من در اعتراض به غیرعلنی بودنش و به دلیل مغایرت آن با اصل 168 قانون اساسی در آن شرکت نکردم و حتی در همین ارتباط از رئیس قوه قضائیه به دادسرای انتظامی قضات شکایت کردم. اتهام تبلیغ علیه نظام است که در واقع همان نقد رهبری است که از نظر آقایان جرم بزرگ است! شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست محمد مقیسه مرا به اتهام تبلیغ علیه نظام ( که البته منظورشان انتقاد به رهبر و منسوبانش است) به یک سال حبس محکوم کرده و اشاره ای هم به علت عدم شرکت من در دادگاه که غیرعلنی بودن آن و عدم حضور هیأت منصفه و عدم اجرای اصل 168 قانون اساسی است نکرده است. می گوید: خوبی این حکم این است که دیگر از انقلاب مخملی و اقدام علیه امنیت ملی و انتخابات و تقلب و ... سخنی نیست و خود پذیرفته اند که حکم صرفا به دلیل انتقاد است و ضمنا روشن می شود که این ها چقدر از برگزاری دادگاه علنی واهمه دارند و به همین دلیل از تشکیل دادگاه برای آقایان کروبی و موسوی و خانم رهنورد خودداری می کنند و آنان را به صورت غیرقانونی حصر کرده اند. البته پیش از این گفته بودم که این ها با روی کار آمدن دولت روحانی شرایط را سخت تر می کنند و امیدوارند که مردم و به خصوص جوان ها را از او ناامید کنند. اما جواب این همه ظلم و بی عدالتی را ما انشاء الله سال آینده پای صندوق های رأی خواهیم داد.


می گویم: عزیزم این عیدی رجبیه و شعبانیه ماست از جانب آقایان جز این انتظار نداشتیم دستشان درد نکند. البته این قاضی مقیسه قبلا حکم تو را صادر کرده بود همان روز دادگاه من. وقتی گفتم به دلیل ظلمی که به همسر آزاده ام می رود دفاع نخواهم کرد و او گفت شوهرت مقابل مقام معظم رهبری ایستاده است! می گوید: رهبری خود خوب می داند که من بیشترین خدمت را به او کرده ام با این نقدهای مشفقانه این ها کاره ای نیستند!
همسرجان یک سوال جدی از حقوق دانان مطرح می کند: اگر تبلیغ علیه نظام مصداق جرم سیاسی نیست پس مصداق آن کدام است؟! می گوید: حقوق دانان و وکلا نظر بدهند و بحث بکنند در این زمینه که چرا اصل 168 قانون اساسی پیاده نمی شود. دانشجویان حقوق هم باید در این زمینه مطالعه و بحث و پرسش کنند.


بعد برایم باز از حافظ می خواند و برخی نام های آشنا را می آورد که مصداق جان کلام اویند:
ترسم آن قوم که بر دردکشان می خندند
در سر کار خرابات کنند ایمان را
حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی
دام تزویر نکن چون دگران قرآن را


مصاحبه روزنامه ایران با همسر شهید جهان آرا در روز پنج شنبه هشتم خردادماه او را به ایام دفاع مقدس برده و نیز مقاله «اعتماد به جوانان» نوشته روح الله فردوسی را مندرج در روزنامه اطلاعات پنجم خرداد خوانده و توصیه به خواندنش می کند. دلش برای روزنامه کیهان هم خیلی تنگ شده تا فحش هایش را بخواند و می گوید از نداشتن این روزنامه حسی دوگانه دارم! می گویم جانشین هایش را که می خوانی: روزنامه های سپاه!
بعد از همه این ها می گوید سخنان اخیر احمد جنتی حسابی او را خندانده است آن جا که گفته ما جناحی نیستیم. خدا خیرش بدهد این جنتی را بیشتر افاضات طرب انگیز کند شاید خنده به لب عزیز روزه دار محصور در زندان ما بیاورد گاهی!

 

جهانگیری: باید خاطره دانشجویان ستاره‌دار از ذهن فرهیختگان کشور پاک شود

Posted: 31 May 2014 11:38 PM PDT

جرس: معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: باید خاطره دانشجویان ستاره‌دار از ذهن فرهیختگان کشور پاک شود.  

 

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه کشور در سال 92، با بیان این‌که بحث دانشجویان ستاره‌دار خاطره تلخی را ایجاد کرد و این تصور را به وجود آورد که در این کشور می‌شود عده‌ای را از تحصیل محروم داشت، گفت: باید خاطره این موضوع از ذهن فرهیختگان کشور پاک شود.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به مسائل پیش آمده در ارتباط با بحث بورس دانشجویان و مسائل حاشیه‌ای مرتبط با آن، از وزارت علوم و وزارت بهداشت خواست که با جریان سوئی که در این ارتباط به وجود آمده برخورد کند به نحوی که اعتماد به دانشگاه و دانشگاهیان برگردد.

 

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که عده‌ای درصدد هستند دولت را به حاشیه بکشانند و از هر موضوعی در این ارتباط استفاده می‌کنند، گفت یک روز بحث موضوع هسته‌ای را بهانه کردند ولی دیدند رهبری از بحث هسته‌ای و دولت حمایت کردند،‌ اکنون مسائل فرهنگی را مطرح می‌کنند، مسائل جزیی را عمده می‌کنند و اینگونه بیان می‌کنند که این دولت می‌خواهد فرهنگ دینی مردم را تضعیف کند.

 

جهانگیری اظهار کرد: یک عده‌ای اصرار دارند که این دولت را به حاشیه بکشانند و از هر موضوعی استفاده می‌کنند که یک حاشیه ایجاد کنند.

 

معاون اول رییس‌جمهور در بخشی از صحبت‌های خود در جمع دانشجویان ایران با اشاره به بحث دانشجویان ستاره‌دار، گفت: موضوع دانشجویان ستاره‌دار از پرونده وزارتین (وزارت بهداشت و علوم) انگار دارد حذف می‌شود. بحث دانشجویان ستاره‌دار خاطره تلخی را در ذهن عده‌ای ایجاد کرد و این تصور را در بین عده‌ای ایجاد کرد که در این کشور می‌شود عده‌ای را از تحصیل محروم کرد. باید خاطره این موضوع از ذهن فرهیختگان کشور پاک شود.

 

وی همچنین با اشاره به مباحثی که این روزها در ارتباط با بحث بورس و حاشیه‌های آن مطرح است، گفت: در یک مقطعی تصمیم گرفته شد به جای آزمون بورس خارج کشور بیایند و شرایط دیگری را بگذارند و در این راستا شرایطی را بیان کردند که هرکس دارای این شرایط باشد می‌تواند از این موضوع استفاده کند اما به این نتیجه رسیدند که این شرایط را کنار بگذارند و زحمت انتخاب براساس شرایط نباشد. تعدادی از این بورس‌ها مربوط به خارج از کشور بود، احتمالا آنها پذیرش نداده‌اند، بعد تصمیم گرفته شده در داخل کشور از این بورس استفاده شود. هزینه تحصیلی خوبی به عنوان بورس داده شد و آنها عضو هیات علمی شدند.

 

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه در این ماجرا تبعیض ناروایی صورت گرفته و این سوءاستفاده از قدرت است، گفت: این اتفاقات و شیوه مخالفت با استعدادهایی است که زحمت می‌کشند تا بتوانند از این فرصت‌ها استفاده کنند.

 

جهانگیری با بیان اینکه وزارت علوم باید با جریان سوئی که در این ارتباط وجود دارد، برخورد کند، گفت: ما باید یک خدمت خوب به مردم ارائه کنیم.

 

وی گفت: عده‌ای آمدند دیگران را با مطرح کردن عناوینی چون طایفه‌گری بدنام کردند و خودشان زیر این شعارها و این مسائل هر کاری که دوست داشتند انجام دادند.

 

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: باید با داستان بورس برخورد شود و اعتماد به دانشگاهیان برگردد.

 

جهانگیری خطاب به وزرای علوم و بهداشت گفت: سر کار شما با نخبگان این کشور است و در این دوره نباید اینگونه مسائل در آموزش کشور اتفاق بیفتد.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث اقتصاد مقاومتی و نقش دانشجویان در تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی یعنی مقاوم‌سازی اقتصاد، یعنی ما به نقطه‌ای برسیم که از چالش‌هایی که در عرصه اقتصاد وجود دارد، عبور کنیم.

 

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه اقتصاد دانش‌بنیان جزو سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و دانشجویان باید به آن بپردازند، به اهمیت اجرای نقشه جامع علمی کشور اشاره کرد و گفت: باید برای اجرایی شدن آن تمرکزی ایجاد شود.

 

جهانگیری همچنین به اهمیت ساماندهی نظام نوآوری اشاره کرد و گفت: این موضوع در هر کشوری که رخ دهد، برای آن کشور و کل دنیا راهگشا خواهد بود.

 

وی با اشاره به اهمیت رشد بهره‌وری و گفتمان‌سازی در مورد ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پیشنهاد دانشجویان نمونه مبنی بر اینکه باشگاه دانشجویان نمونه ایجاد شود، گفت: پیشنهاد خوبی است که زمینه‌ای فراهم شود تا دانشجویان نمونه طی سال‌های مختلف با هم ارتباط داشته باشند و اگر آیین‌نامه و چارچوبی در این ارتباط لازم است که دولت تدوین کند، دولت این کار را انجام می‌دهد.

 

معاون اول رییس جمهور در ادامه خطاب به دانشجویان گفت: من در جمع شما این جمله را عرض می‌کنم که آقای رییس جمهور واقعا به تعهدی که به مردم داده است پایبند است و دولت مصمم است که کشور را از مشکلات عبور دهد.

 

جهانگیری گفت: البته حافظه ما، حافظه فراموشی است و برخی دوستان روزی را که این دولت امور را در دست گرفته است، فراموش کردند. اینکه ارتباط ما با دنیا چگونه بود، وضع اقتصادی ما چگونه بود، بازار ارز چگونه بود. دولت در یک مقطع کوتاه توانست که در تمام بخش‌ها اقدامات جدی انجام دهد و تمرکزش بر این موضوع بود. ما امروز در فضای بین‌المللی با افتخار می‌بینیم که قوی‌ترین تیم دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ انقلاب شکل گرفته و در مذاکرات از موضوع هسته‌ای کشور دفاع می‌کند و زیر بار یک کلمه زورگویی کشورهای قدرتمند نرفته‌ایم و تاکید داریم که باید حق و حقوق ملت ایران به رسمیت شناخته شود البته از زبان استدلال و گفت‌وگو استفاده می‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه به هرحال بنیان‌های تحریم شکسته است، گفت: اینکه گفته می‌شود آنچه که قرار بود در توافقنامه ژنو به ما بدهند، نداده‌اند، نادرست است.

 

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه من خودم هفته‌ای در مورد تمام مواردی که در توافقنامه ژنو پیش‌بینی شده جلسه می‌گذارم و امور را بررسی می‌کنیم و از دستگاه‌ها در ارتباط با این مسائل سوال می‌کنم، گفت: عده‌ای این شرایط را نمی‌پسندند ولی مردم ایران این شرایط را می‌پسندند. در انتخابات سال 92 تمام نظرات وجود داشت ولی مردم این نظر را که اکنون در کشور وجود دارد را انتخاب کردند. برخی از دوستان فراموش کردند که در سال 84 کاندیدای پیروز در مرحله اول چقدر رای آورد، در حالی که در انتخابات سال 92 در مرحله اول رییس جمهور در یک انتخابات رقابتی رای قابل توجهی کسب کرد.

 

جهانگیری در ادامه سخنان خود در جمع دانشجویان گفت: در بخش داخلی نیز مصمم هستیم که مسائل اقتصادی را حل کنیم. کسی باور نمی‌کرد که این دولت بتواند تورم نقطه به نقطه را از 43 درصد در عرض چند ماه به 17.2 درصد برساند. دولت و شخص رییس جمهور مصمم هستند روی این موضوعات جدی بایستند و تلاش دارند که انضباط مالی در بودجه و اقتصاد کشور حاکم شود. ما تاکنون یک ریال نیز به منابع بانک مرکزی دست نینداخته‌ایم.

 

وی با اشاره به تلاش‌های دولت در راستای پیشرفت اقتصادی کشور گفت: با افتخار می‌گوییم که ان‌شاءالله امسال به رشد اقتصادی مثبت می‌رسیم. از رکود خارج می‌شویم، چراکه تیمی که دارد کار می‌کند، دارای توانمندی مناسبی است.

 

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه باید از تمام نیروهای انسانی که به سود کشور هستند و می‌خواهند کشور پیشرفت کند با هر گرایش سیاسی، استفاده کنیم، گفت: یک عده‌ای اصرار دارند که این دولت را به حاشیه بکشانند و از هر موضوعی استفاده می‌کند که حاشیه ایجاد کند. یک روز موضوع هسته‌ای را بهانه می‌کنند و وقتی دیدند آقا از موضوع هسته‌ای حمایت کردند، به سمت بحث‌های فرهنگی رفتند، مسائل جزیی را عمده می‌کنند و اینگونه القا می‌کنند که گویی این دولت می‌خواهد فرهنگ دینی مردم را تضعیف کند.

 

جهانگیری با بیان اینکه این دولت 7، 8 ماه است که کار را شروع کرده است، گفت: فیلم‌هایی که اکنون اکران می‌شود، مربوط به دولت قبل است و فقط در این دوره ما مجوز اکران داده‌ایم و یا در مورد کتاب‌ها.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: من خطاب به متدینین و مومنین می‌گویم که این دولت و رییس جمهور یک قدم از خطوط قرمزی که رهبری در تمام بخش‌ها وضع کرده، عدول نخواهد کرد. ما در دولت مصمم هستیم که در چارچوب سیاست‌های رهبری عمل کنیم و یک ذره نمی‌خواهیم از رهبری در کارهای خود هزینه کنیم. ما مسوولیت را قبول کرده‌ایم و باید کشور را از مشکلات عبور دهیم. باید از این وضع عبور و به مردم فکر کنیم.

 

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بحث سبد کالا و حاشیه‌های آن و همچنین ثبت‌نام مردم برای دریافت یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: یک عده‌ای می‌گویند این ثبت‌نام‌ها برای دولت بد شد. در حالی که شخص رییس جمهور و دولت به مردم گفتند هرکسی که نیاز دارد برود و ثبت‌نام کند و عمده مردم تشخیص دادند که باید ثبت‌نام کنند. عده‌ای این ثبت‌نام‌ها را به گونه‌ای علیه دولت می‌گیرند در حالی که ما در دولت از این دو اتفاق یعنی بحث سبد کالا و ثبت‌نام مردم برای دریافت یارانه‌ها پیام دیگری می‌گیریم. در واقع این پیام را برای ما داشت که مردم، مشکل دارند و باید به فکر مشکلات مردم باشیم.

 

جهانگیری گفت: ما در دولت تلاش داریم وارد حاشیه‌ها نشویم. از این تشرها و هشدارها نیز ترسی نداریم. کارنامه ما روشن است. آقایانی که تشر می‌زنند و در برخی جلسات مظلوم‌نمایی می‌کنند و حتی بعضا گریه می‌کنند بدانند اگر دغدغه شان این است که اگر خدای نکرده این دولت از مواضع رهبری یک اپسیلون فاصله بگیرد بدانند که اینطور نیست. این دولت در تمام بخش‌ها از جمله در سیاست خارجی، داخلی، فرهنگ در چارچوب سیاست‌هایی که رهبری بیان کرده است، عمل می‌کند.

 

معاون اول رییس جمهور در مراسم تجلیل از دانشجویان نمونه با تبریک ایام شعبانیه و همچنین گرامیداشت یاد امام گفت: امیدوارم که خداوند به همه ما این توفیق را بدهد که در راهی که امام ترسیم کرده حرکت کنیم و این مسیر را دنبال کنیم.

 

وی با اشاره به اهمیت توسعه گفت: بحث توسعه پایدار برای ایران در حال حاضر هم یک انتخاب و هم یک الزام است، به خاطر شرایط کشور و تحولاتی که در منطقه رخ می‌دهد.

 

جهانگیری با بیان اینکه جایگاه توسعه پایدار در مغز انسان‌های اندیشمند و صاحب‌نظر است، گفت: ما در این راستا به افرادی نیازمند هستیم که این مسیر را باز کنند و رسالت دانشگاه‌های کشور و آموزش کشور در این راستا سنگین است.

 

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه دانشگاه‌ها در کشورهای توسعه یافته از ارکان کلیدی توسعه محسوب می‌شوند، گفت: در واقع این دانشگاه‌ها مسوول اصلی تولید ثروت در کشورشان هستند.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه مرجعیت دانشگاهیان در بین افراد جامعه پذیرفته شده است، گفت: در واقع دانشگاهیان در خیلی از جهت‌گیری‌های کشور نقش مهمی دارند و مردم به این قشر توجه دارند.

 

جهانگیری با بیان اینکه جهت‌گیری‌هایی که برای توسعه علمی در کشور است، یک فرصت برای دانشجویان است و آنها باید از این فرصت برای برداشتن گام‌های بلند استفاده کنند، به چالش‌هایی که در بخش آموزش کشور وجود دارد اشاره کرد و گفت: ممکن است برخی از این چالش‌ها به دانشگاه‌ها مربوط نباشد ولی باید دانشگاه‌ها حل این چالش‌ها را در دستور کار قرار دهند و راهکار به دولتمردان برای حل این چالش‌ها بدهند.

 

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه یکی از چالش‌ها، بحث بیکاری است، گفت: نرخ بیکاری در کشور ما دو رقمی است و این نرخ بیکاری در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و خانم‌ها بالاست.

 

وی افزود: در سال‌های گذشته وقتی صحبت از این می‌شد که نرخ بیکاری در کشور بالاست، عده‌ای می‌گفتند که افغانی‌ها کارها را در اختیار گرفته‌اند و کار در اختیار ایرانی‌ها نیست و باید کار در اختیار ایرانی‌ها قرار بگیرد تا مشکل حل شود، ولی نمی‌شود امروز دیگر از این حرف‌ها زد. نیرویی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شود، باید کارآفرین باشد و دولت نیز باید شرایط و بستر سرمایه‌گذاری را فراهم کند. در واقع کسی که فارغ‌التحصیل می‌شود علاوه بر اینکه برای خود شغل ایجاد می‌کند، باید برای عده دیگر نیز کار ایجاد کند.

 

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود از افزایش بی‌رویه خروج دانش‌آموختگان از داخل کشور نیز اظهار تاسف کرد و گفت: باید به این موضوع پرداخت. در داخل کشور یک سرمایه‌گذاری سنگین می‌شود ولی موقع بازدهی این نیروها که می‌رسد، دیگران آنها را جذب می‌کنند. باید این موضوع در دستور کار قرار بگیرد و بررسی شود که راهکار آن چیست.

 

جهانگیری همچنین عدم تناسب بین دانش‌آموختگان و نیازهای کشور را یکی دیگر از مشکلات عنوان کرد و گفت: در برخی از رشته‌ها که دانشجو پذیرفته می‌شود، میزان آن نسبت به نیاز کشور زیاد است.

 

وی گفت: اخیرا در جلسه هیات دولت گزارشی از وضع ساختار اداری کشور داده شد که این گزارش تکان‌دهنده بود و در کشوری مثل ایران که باید به نحو مطلوب اداره شود، متاسفانه بیش از 50 درصد نیروهایی که در دولت کار می‌کنند، تحصیلات آنها زیر لیسانس بود. متاسفانه ما در بخش خصوصی و بنگاه‌های صنعتی نیز این موضوع را مشاهده می‌کنیم چراکه آنها بعضا هنوز به این موضوع نرسیده‌اند که اگر نیروی تحصیلکرده انتخاب کنند،‌ این نیروی تحصیلکرده می‌تواند در آن بنگاه تحول ایجاد کند.

 

پیش از صحبت‌های معاون اول رییس جمهور، وزیر بهداشت و وزیر علوم به ارائه گزارش پرداختند و 5 تن از دانشجویان نمونه نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

در این مراسم از تعدادی از دانشجویان نمونه کشوری در سال 92 نیز تقدیر شد.