جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


یونسی: دعوای کفر و اسلام به راه نیندازید

Posted: 19 Jun 2014 09:55 AM PDT

جرس: دستیار حسن روحانی در امور اقوام و مذاهب گفت: مهمترین هدف و برنامه مسئولان کشور باید ایجاد فرهنگ، نشاط و کار باشد.

 

به گزارش ایسنا، علی یونسی که به نمایندگی از جانب رییس جمهور به کوهدشت سفر کرده است در دیدار با هنرمندان و نخبگان این شهرستان، افزود: نباید عده‎ای خود را حق و دیگران را ناحق بدانند، این نگاه بسیار بد و غیراخلاقی است.

وی اظهارکرد: دعوای کفر و اسلام به راه نیندازید، خود را اسلام و دیگران را کافر نپندارید، رقابت باید برای نشاط سیاسی جامعه باشد نه برای دعوا بین جناح‌ها.

وی تصریح کرد: دولت وظیفه دارد مقدمات کار را برای ایجاد اشتغال مردم بخصوص جوانان فراهم کند و باید با توسعه همه‌جانبه بستر کار و اشتغال را فراهم کرد تا محرومیت از بین برود.

دستیار رییس‌جمهور افزود: دولت تدبیر و امید دکتر روحانی تمام تلاش خود را برای رفع محرومیت و توسعه و اشتغال برای ملت ایران بکار گرفته است.

نوشته فیسبوکی معین در سالگرد انتخابات نهم: شعارم این بود که کسی را به زور به بهشت نمی برم

Posted: 19 Jun 2014 09:54 AM PDT

جرس: مصطفی معین نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال 84 در مطلبی که در صفحه فیسبوک خود نوشته است به شعارهای انتخاباتی خود در آن انتخابات اشاره کرده است.

 

به گزارش خبرآنلاین معین در صفحه فیسبوک خود نوشت:

27 خردادسالگرد برگزاری مرحله اول انتخابات نهمین دوره ریاست جمهوری درسال1384 بود. نمیخواهم در این مجال به چگونگی برگزاری و یا سلامت انتخابات ، امانتداری و پاسداری از رأی مردم و کم و کیف نتایج آن به پردازم که در این زمینه قبلا" بحث و نظراتی ازسوی من و دیگران ارائه شده است و شما می توانید با انتخاب چند کلیدواژه با اینترنت به آنها دستیابید. فقط می خواستم درباره انگيزه ورودم يادآوری کنم که حضورم در آن انتخابات بدون هيچ پيش شرط ، چشم داشت ، منّت گذاری ، تعهد به حزب و گروه و يا اجازه مقام و مرجعی بود. فقط آمده بودم که دين خود را نسبت به جامعه ، کشور و خدايم ادا کنم. گفته بودم که به هر بهايی ولی نه به هر شيوه ای تلاش خواهم کرد نگاهی اخلاقی، علمی و انسانی به سياست داشته باشم ، در برابر مردم صادق و صريح و صميمي ، در مقابل مخالفان صبور و در دفاع از آزادی ، کرامت و حقوق اساسی مردم با صلابت خواهم بود. دراینجا فقط به شعارهای انتخاباتی ام که نشان دهنده انگیزه ، هدف ، دیدگاه ها و محورهای برنامه هایم بودند اشاره می کنم که تا حدودی به سیر تحول و مقایسه آنها در انتخابات های بعدی توجه شود. این شعارها درواکنش به رقیبان طرح نشده بود و در پاسخ به ضرورت های جامعه بود.

-اول : پرهيز از شعارهاي مردم فريب مانند ، "بر سر سفره آوردن نفت ، دادن یارانه نقدی و ..." و این قبیل وعده ها که آنها را نوعی مردم فریبی و درتضاد با منافع ملی می دانستم.
دوم : تاكيد برشعارهاي اساسي اصلاح طلبی پيشرو از جمله ، توسعه علمی ایران ، ایران برای همه ایرانیان ، دموکراسی و حقوق بشر ، دموکراسی برای ایران و صلح برای جهان ، اصلاحات گامی به پیش ، دوباره می سازمت وطن ، عدالت همه جانبه جنسيتي - نسلي - قوميتي و مذهبی ، دفاع از حقوق اقوام و مذاهب ، دفاع از حقوق محذوفین ، دولت بی سانسور و جمله های کلیدی چون " من کسی را به زور به بهشت نخواهم برد! ، معاونت حقوق بشر تعیین می کنم ، تبعیض مثبت به نفع زنان .. ، انرژی هسته ای در چارچوب منافع و امنیت ملی و ...".
داوری در باره میزان واقع بینی و آینده نگری بکارگرفته شده در این شعارهای اصلی و راهبردها و برنامه های پیوست آن وقتی مشخص تر می شود که خسارت های عظیم اقتصادی ، اجتماعی ، اخلاقی و فرهنگی تحمیل شده به جامعه و کشور از جمله سیل مهاجرت نخبگان به خارج طی حاکمیت دولت های نهم و دهم مورد ارزیابی دقیق و کمی صاحبنظران قرار گیرد. دیپلماسی ضعیف ، غیر علمی و مخرب در آن دولت که به محکومیت چندباره ایران در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل و به دنبال آن تحریم و انزوای کشور در سطح جهان و منطقه منجر شد، زمینه ساز بسیاری از آسیب های اجتماعی در داخل و تنش های فرقه ای و شعله ور کردن جنگ شیعه و سنی توسط قدرت های غربی و عوامل محلی آنها در منطقه گردید که فجایع آن اکنون در عراق به اوج خود رسیده است. این فقط اشاره ای بود به آنچه در پی انتخابات ریاست جمهوری در سال های 84 و 88 و تشکیل دولت مهرورزی و پاک دستی و...! بر کشور رفت ، تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!
در پایان اگر به یاد داشته باشید این شعر زیبا و برانگیزنده هوشنگ ابتهاج نیز زینت بخش سخنان و پوسترهای انتخاباتی 84 بود که به حضورتان تقدیم می شود:
"به سان رود
كه در نشيب دره سر به سنگ مي زند ، رونده با ش!
اميد هيچ معجزي ز مرده نيست ، زنده با ش!"
" سرود زندگی "
چه فكر مي كني؟
كه بادبان شكسته زورق به گل نشسته اي ست زندگي ؟
در اين خراب ريخته
كه رنگ عافيت ازو گريخته
به بن رسيده راه بسته ايست زندگي
چه سهمناك بود سيل حادثه
كه همچو اژدها دهان گشود
زمين و آسمان ز هم گسيخت
ستاره خوشه خوشه ريخت
و آفتاب دركبود دره هاي آب غرق شد
هوا بد است
تو با كدام باد مي روي؟
چه ابر تيره اي گرفته سينه تو را
كه با هزار سال بارش شبانه روز هم
دل تو وا نمي شود
تو از هزاره هاي دور آمدي
در اين درازناي خون فشان
به هر قدم نشان نقش پاي توست
در اين درشتناك ديولاخ
ز هر طرف طنين گامهاي رهگشاي توست
بلند و پست اين گشاده دامگاه ننگ و نام
به خون نوشته نامه وفاي توست
به گوش بيستون هنوز
صداي تيشه هاي توست
چه تازيانه ها كه با تن تو تاب عشق آزمود
چه دارها كه از تو گشت سربلند
زهي شكوه قامت بلند عشق
كه استوار ماند در هجوم هر گزند
نگاه کن
هنوز آن بلند دور
آن سپيده آن شكوفه زار ِ انفجار نور
كهرباي آرزوست
سپيده اي كه جان آدمي هماره در هواي اوست
به بوي يك نفس در آن زلال دم زدن
سزد اگر هزار بار
بيفتي از نشيب راه و باز
رو نهي بدان فراز
چه فكر مي كني ؟
جهان چو آبگينه شكسته ايست
كه سرو راست هم در او شكسته مي نمايدش
چنان نشسته در کمین دره های این غروب تنگ
که راه بسته می نمایدش
زمان بي كرانه را
تو با شمار گام عمر ما مسنج
به پاي او دميست اين درنگ درد و رنج
به سان رود
كه در نشيب دره سر به سنگ مي زند ، رونده با ش!
امید هیچ معجزی زمرده نیست زنده باس!
"با آرزوی شادی و پیروزی شما دوستان عزیزم"

اظهارات دادستان کرمان درباره چند پرونده مهم بازداشت شدگان سایبری و اینترنتی

Posted: 19 Jun 2014 09:51 AM PDT

جرس: دادستان کرمان جزییات بیشتری از روند رسیدگی به چند پرونده مهم در محاکم این استان ارائه کرد و گروهی از بازداشت شدگان و محکومین را از فعالان سایبری و فیسبوکی ذکر نمود.

 

به گزارش ایرنا، ˈیدالله موحدˈ روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: پارسال پرونده هایی در حوزه جرایم علیه امنیت کشور در این استان مطرح شد که نخستین پرونده مربوط به پات شرق گواشیر بود که در قالب آن، گروه 11 نفره ای در راستای طراحی سایت ها، وب سایت ها و تولید محتوا برای رسانه های معاند نظام، اقدام می کردند.

 

وی اظهار کرد: این افراد به صورت مرموز و با پوشش های اطلاعاتی و ارتباطاتی با شبکه های ماهواره ای از جمله بی بی سی فارسی در ارتباط بودند و اطلاعاتی را در اختیار رسانه های معاند قرار می دادند که توسط اطلاعات سپاه پاسداران در کرمان شناسایی شد.

 

دادستان کرمان تصریح کرد: پس از کشف این گروه، مراکز آن ها شناسایی و با هماهنگی قضایی، بررسی دفاتر و اسناد آنها انجام شد که مدارک لازم نیز به دست آمد و آن ها تحت تعقیب قضایی قرار گرفتند.

 

وی گفت: چهار نفر از متهمان این پرونده در حوزه مدیریتی کار می کردند و محوریت کار با آن ها بوده است و هفت نفر دیگر نیز تحت تاثیر القائات این افراد کار می کرده اند.

 

موحد با اشاره به این که با همکاری قاضی ویژه این پرونده تمامی زوایای آن کشف شد، ادامه داد: بسیاری از متهمان این پرونده به این فعالیت ها اقرار کردند و در دادگاه انقلاب محاکمه شدند و در نهایت مجازات های قانونی به تناسب میزان تاثیر و مداخله آن ها تعیین شد که این مجازات ها از یک سال تا 11 سال حبس بوده است.

 

وی خاطرنشان کرد: حکم صادره برای این افراد قطعی نیست و در حالی که تعدادی از متهمان اصلی در زندان هستند، حکم پنج نفر از آنها معلق شده است.

 

دادستان عمومی و انقلاب کرمان به پرونده دیگری اشاره و بیان کرد: در این پرونده یک فرد با هویت معلوم که ارتباط تنگاتنگی با سرویس جاسوسی انگلیس  داشت دستگیر شد که اوج فعالیت های وی مربوط به بعد از تحریم ها بوده است و مشاوره و همکاری هایی را در جهت اثر بخشی این تحریم ها ارائه می کرده است.

 

وی با بیان اینکه این فرد از سوی اطلاعات دستگیر شد، عنوان کرد: پس از انجام تحقیقات وسیع و کار اطلاعاتی گسترده، جمع آوری مستندات مربوط انجام شد و این متهم به 10 سال حبس محکوم شده که با تجدیدنظر خواهی متهم، پرونده در دادگاه تجدید نظر مطرح شده و در حال اتخاذ تصمیم قطعی است.

 

وی گفت: در پرونده دیگری فردی که با سفارت اسراییل در تایلند و ترکیه ارتباط برقرار کرده و اطلاعاتی را در اختیار آن ها قرار داده بود، قبل از انجام هر اقدام موثری، محاکمه شد و پنج سال حبس برای وی تعیین شده است.

 

اظهارات دادستان کرمان درباره پرونده های اقتصادی در کرمان

وی گفت: یکی از پرونده های مطرح شده در حوزه جرایم اقتصادی در کرمان مربوط به یکی از شعب بانک تجارت بوده که در آن، اسناد بانکی متعددی توسط مدیران بانک جعل و ضمانت نامه های صوری، جعلی و واهی زیادی صادر و با استفاده از چک های بین بانکی بدون پشتوانه از منابع بانکی سوء استفاده شده است.

موحد ادامه داد: به رغم اینکه این رویه مدتی ادامه داشته اما سیستم نظارتی بانک بعد از مدت ها به موضوع واقف شده و در نهایت با همت اداره کل اطلاعات استان کرمان، موضوع کشف شد.

وی ادامه داد: در پرونده مربوط به صندوق پشتیبان آینده، 18 هزار سپرده گذار و بالغ بر 30 میلیارد تومان سپرده مردمی مطرح بود که در نهایت با همکاری بانک رسالت و حمایت مدیران ارشد استان و بانک مرکزی این موضوع ساماندهی شد.

دادستان کرمان گفت: اگر در زمان تاسیس این موسسات اعتباری یا در فرآیند فعالیت های این موسسات نظارت قوی و مناسبی وجود داشت و اقدامات به موقعی صورت می گرفت، چنین پرونده هایی تشکیل نمی شد.

عبدالحسین هراتی بازداشت شد

Posted: 19 Jun 2014 09:01 AM PDT

جرس: در سلسله دستگیری های ایرانیان بازگشته به کشور پس از روی کار آمدن حسن روحانی، روز پنجشنبه عبدالحسین هراتی در منزل مسکونی اش دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد.



به گزارش جرس، سه مامور شخصی پوش در معیت یک سپاهی مسلح ظهر روز پنجشنبه به این بهانه که خودرو پراید دزدیده شده آن ها در جلوی منزل هراتی پارک کرده است، اقدام به ورود کرده و با نشان دادن حکم جلب وی را دستگیر کردند. آن ها ادعا می کردند که مامور دادستانی هستند و حکم ماموریت شان از جانب محسنی اژه ای صادر شده است.


بر اساس گزارش های دریافت شده پرونده سازی علیه وی پس از آن صورت گرفت که با حکم ریاست دانشگاه آزاد مسئولیتی پژوهشی به او محول شد و هاشمی رفسنجانی نیز حکم مشاور رئیس مجلس تشخیص مصلحت نظام را برایش صادر کرد.


عبدالحسین هراتی از جمله ایرانیان جلای وطن کرده بود که پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد 92، در پی درخواست دولت حسن روحانی برای بازگشت ایرانیان به کشور از استرالیا به تهران بازگشت.


پرونده سازی علیه وی زمانی اوج گرفت که صفار هرندی در یکی از نشست های مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به رئیس مجمع به انتصاب هراتی اعتراض کرد. او مدعی بود که هاشمی رفسنجانی برای فردی حکم مشاوره زده که سابقه ی توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی را دارد.


در پی بالا گرفتن این مباحث عبدالحسین هراتی از هر دو مقام خود استعفا داده بود و از فرصت فراهم شده برای درمان بیماری ریه صعب العلاج خود که مشکوک به سرطان بود، استفاده می کرد.

 

کانون مدافعان حقوق بشر خواستار منع اجرای احکام اعدام شد

Posted: 19 Jun 2014 05:14 AM PDT

جرس: کانون مدافعان حقوق بشر با ارسال نامه ای به صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه از این مقام قضایی خواست تا با توجه به اصلاح قانون مجازات اسلامی بر اجرای صحیح قوانین نظارت کرده و اجازه ندهد تا جان و آزادی مردم دستخوش اجرای نادرست و تفاسیر غلط از قوانین شود.


این سازمان مردم نهاد در نامه خود با اشاره به اینکه بسیاری از احکام اعدام و تبعید صادره به استناد ماده 186 قانون مجازات اسلامی سابق صادر شده که در حال حاضر ارتکاب این اعمال ذیل فصل محاربه جرم انگاری نشده است، اعلام کرده است که در این شرایط باید قاضی اجرای احکام مطابق وظیفه قانونی خود اقدام به ارسال پرونده های فوق به دادگاه صادر کننده حکم قطعی جهت اصلاح مجازات کند.


بر این اساس کانون مدافعان حقوق بشر کلیه اعدام های صورت گرفته از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون جدید (خرداد ۱۳۹۲) را خلاف قانون دانسته است. همچنین به اعتقاد این نهاد مدافع حقوق بشر تعدادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی‌ که تحت این عنوان با حبس‌های طویل المدت در زندان بسر می‌‌برند باید آزاد شوند.


به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن نامه کانون مدافعان حقوق بشر به صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه که به امضای شیرین عبادی رسیده است و در تاریخ 28 خرداد ماه 1393 ارسال شده، به شرح زیر است:

جناب آقای صادق لاریجانی
ریاست محترم قوه قضاییه
نیک مستحضرید که مطابق قانون مجازات اسلامی مصوب اول اردیبهشت ۱۳۹۲ و با استناد به ماده 279 این قانون،"محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصدجان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنهاست، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد." حتی این ماده تصریح دارد که "هر گاه کسی با انگیزه شخصی به سوی یک یا چند شخص خاص سلاح بکشد و عمل او جنبه ی عمومی نداشته باشد و نیز کسی که به روی مردم سلاح بکشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمی شود."
بنابراین محارب کسی است که اولا دست به سلاح ببرد، ثانیا موجب ارعاب عمومی و سلب امنیت گردد.
لیکن در ماده 186 قانون مجازات اسلامی سابق، علاوه بر تعریف فوق، محاربه مشمول افراد دیگری نیز می شد که اینگونه بیان می داشت: "هر گروه یا جمعیت متشکل که در برابر حکومت اسلامی قیام مسلحانه کند مادام که مرکزیت آن باقی است تمام اعضا و هواداران آن که موضع آن گروه یا جمعیت یا سازمان را می دانند و به نحوی در پیشبرد اهداف آن فعالیت و تلاش موثر دارند، محاربند اگر چه در شاخه نظامی شرکت نداشته باشند."
از آنجایی که بسیاری از احکام اعدام و تبعید صادره به استناد ماده 186 قانون مجازات اسلامی سابق صادر شده که در حال حاضر ارتکاب این اعمال ذیل فصل محاربه جرم انگاری نشده است، بنابراین با عنایت به بند ب ماده 10 قانون لاحق قابل تخفیف است، لذا می بایست قاضی اجرای احکام مطابق وظیفه قانونی خود اقدام به ارسال پرونده های فوق به دادگاه صادر کننده حکم قطعی جهت اصلاح مجازات کند. بدیهی است اجرای احکام صادره بر مبنای قانون سابق، فاقد وجاهت قانونی بوده و قابل پیگرد قضایی می باشد و کلیه اعدام های صورت گرفته از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون جدید (خرداد ۱۳۹۲) از جمله اعدام غلامرضا خسروی خلاف قانون بوده است.
هم چنین تعدادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی‌ تحت این عنوان با حبس‌های طویل المدت در زندان بسر می‌‌برند که همگی‌ آنان مشمول قانون جدید بوده و بایستی‌ آزاد شوند. لذا مقتضی است حسب وظیفه ای‌ که قانون اساسی‌ برعهده شما گذاشته است نسبت به اجرای صحیح قوانین نظارت کرده و اجازه ندهید جان و آزادی هم وطنان دستخوش اجرای نادرست و تفاسیر غلط از قوانین شود.

شیرین عبادی
رئیس کانون مدافعان حقوق بشر
۲۸ خرداد ۱۳۹۳  

علی مطهری:فیلترینگ شبکه های خبری فارسی زبان به بهانه امنیت داخلی صحیح نیست

Posted: 19 Jun 2014 03:14 AM PDT

جرس: علی مطهری با انتقاد از فیلترینگ و سانسور گفت: نمی توان به بهانه امنیت داخلی، ارتباطات خبری را در جامعه محدود کرد.

 

به گزارش ایسنا، علی مطهری روز پنجشنبه در حاشیه نشست بررسی مشکلات صنایع و چوب و کاغذ مازندران در ساری در جمع خبرنگاران تصریح کرد: البته باید شبکه های غیر اخلاقی را در کشور فیلتر کرد.

 

وی به پیشرفت تجهیزات و امکانات ارتباطی در جهان اشاره کرد و گفت: نمی توان به بهانه امنیت داخلی، ارتباطات خبری را در جامعه محدود کرد.

 

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به پرسشی در باره مذاکرات هسته ای گفت: در مذاکرات هسته ای اراده دو طرف بر توافق است زیرا تاکنون روند رو به جلو و مثبت بوده است.

 

وی افزود: طرف های مذاکره کننده به این نتیجه رسیده اند که فناوری هسته ای ایران به نقطه ای غیرقابل برگشت رسیده است.

 

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: امروز دنیا به این نتیجه رسیده است که ایران در سیاست های بین المللی و بویژه در منطقه خاورمیانه اثرگذار است.

 

مطهری افزود: جمهوری اسلامی ایران در تحولات سوریه، عراق، لبنان و فلسطین نقش اساسی دارد و دنیا به این نقش محوری ایران در منطقه واقف است.

 

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران با توانمندی، جایگاهش را در مناسبات بین المللی تثبیت کرده است و توافقات هسته ای نیز با چنین رویکردی به سرانجام مثبتی خواهد رسید.

مهدی فراحی شاندیز به زندان رجایی شهر منتقل شد / وضعیت نگران کننده هنرور شجاعی

Posted: 19 Jun 2014 02:14 AM PDT

جرس: مهدی فراحی شاندیز زندانی سیاسی از بند ۸ زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد و هم‌اکنون در بند ۱ این زندان در بین زندانیان خطرناک نگهداری می‌شود. همزمان گزارش ها حاکی از آن است که آرش هنرور شجاعی روحانی منتقد و زندانی سیاسی زندان اوین در وضعیت جسمی نگران کننده‌ای بسر میبرد. همچنین در گزارشی دیگر اینکه؛ یک زندانی با اتهامات امنیتی، پس از دوبار سکته در بند ۸ زندان کارون در وضعیت خطرناکی نگهداری می‌شود.

 

به گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر در ایران، مهدی فراحی شاندیز روز دوشنبه از بند ۸ زندان اوین (آموزشگاه) به زندان رجایی شهر کرج منتقل شد و هم‌اکنون در سالن ۲ بند ۱ این زندان بسر میبرد.

این بند به زندانیان عادی که غالبا قتل یا سرقت مسلحانه مرتکب شده‌اند اختصاص داشته و از وضعیت بهداشتی بسیار نامناسبی برخوردار است.

بغیر از مهدی فراحی شاندیز یک زندانی بهایی بنام شهرام چینیان نیز در این بند نگهداری می‌شود.

مهدی فراحی شاندیز که تا کنون چندین بار به اتهام‌های سیاسی بازداشت شده است، در روز کارگر سال ۸۸ در پارک لاله تهران دستگیرشده وه‌مان شب ماموران وزارت اطلاعات خانه‌اش را جستجو و کلیه مدارک، وسایل شخصی و کتب را ضبط کردند.

فراحی شاندیز در پی این دستگیری به ۹ ماه حبس محکوم شد که بیشتر آنرا درسلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ اوین گذراند و بهمن ماه ۸۸ از زندان آزاد شد.

وی آخرین بار پس از مراجعات مکرر به دادگاه انقلاب برای گرفتن لوازم و مدارک توقیف شده‌اش (گذرنامه، شناسنامه، کارت ملی، کامپیو‌تر و…) با ممانعت آن‌ها از ورود به شعبه مورد نظر مواجه شد و پس از مقاومت، دستگیر و در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام توهین به رهبری و اخلال در نظم به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد.

 

وضعیت جسمی نگران کننده آرش هنرور شجاعی

همزمان گزارش ها حاکی از آن است که آرش هنرور شجاعی روحانی منتقد و زندانی سیاسی زندان اوین در وضعیت جسمی نگران کننده‌ای بسر میبرد.

 

 آرش هنرورشجاعی، زندانی سیاسی دربند در زندان اوبن در وضعیت جسمی بدی به سر می‌برد و حدود یک هفته است که حال وی رو به وخامت رفته، تا جایی که ظهر روز سه شنبه ۲۷ خرداد ماه در بیمارستان لقمان الدوله تهران بر اثر مسمومیت شدید با داروی لیتیوم و بالا بودن بیش از حد آنزیمهای کبدی بستری شد.

 

یک منبع مطلع گفت: “این وضعیت به‌دلیل بی‌توجهی بهداری اوین، برای ایشان به وجود آمده و خانواده وی در این مورد به دفتر دادستانی دادسرا نیز این موضوع را منتقل کردند و به تشخیص اشتباه پزشک اعتراض نمودند ولی متاسفانه از طرف دفتر دادستان تهران نیز هیچگونه نتیجه‌ای حاصل نشد.”

این منبع در ادامه گفت: “مادر ایشان که برای ملاقات فرزندش به بیمارستان مراجعه نموده بود با برخورد اهانت آمیز ماموران زندان مواجهه شد و فقط توانست فرزندش را در حالی که بیهوش و با حالی وخیم با دستبند روی تخت بستری بود از فاصله‌ای دور ببیند و حتی به ایشان اجازه داد نشد که از پزشک بیمارستان در مورد وضعیت پسرش سؤال کند.”

 

آرش هنرور شجاعی از سال ۸۹ در زندان اوین به سر می برد و حاصل این زندانی شدن، ابتلاء به بیماری صرع و مشکلات قلبی است که چندین بار از طرف زندان اوین در بیمارستانهای مختلفی بستری شده و از طرف پزشکی قانونی برای وی نامه عدم تحمل کیفر نیز صادر شده است.

 

وضعیت جسمی خطرناک یک زندانی در زندان کارون اهواز

همچنین در گزارشی دیگر اینکه؛ یک زندانی با اتهامات امنیتی، پس از دوبار سکته در بند ۸ زندان کارون در وضعیت خطرناکی نگهداری می‌شود.

 

بر اساس گزارش ارگان خبری فعالان حقوق بشر، حدود ۴۵ روز پیش فردی بنام جابر سخراوی توسط اداره اطلاعات اهواز بازداشت می‌شود.

یک منبع مطلع گفت: جابر سخراوی به اتهام حمل مواد منفجره خام بازداشت شده.

گفتنی است، جابر سخراوی هم‌اکنون در بند ۸ زندان کارون نگهداری می‌شود و تا این لحظه از اتهامات دقیق و انگیزه وی برای نگهداری مواد منفجره اطلاع دقیقی در دست نیست.

خط و نشان تصرف کنندگان سفارت بریتانیا به بازگشایی سفارت: نمي‌پذيريم قاچاقچيان سياسي وارد ايران شوند

Posted: 19 Jun 2014 02:13 AM PDT

جرس: یکی از سازماندهان حمله به سفارت بریتانیا در تهران، نسبت به بازگشایی سفارت مذکور در تهران هشدار داد و گفت: ما مستحب مي‌دانيم كه بعد از نمازهاي‌مان «مرگ بر انگليس» بگوييم و استقبال ما از افرادي كه بخواهند از اين كشور وارد ايران شوند هم با «مرگ بر انگليس» خواهد بود. ما حتما واكنش‌هاي اعتراضي شديدي نشان خواهيم داد و نمي‌پذيريم كه قاچاقچيان سياسي وارد ايران شوند.

 

علي موسوي، دبير تشكيلات اتحاديه جامعه اسلامي دانشجويان در مورد مواضع اين تشكل در مورد بازگشايي سفارت بريتانيا به «تدبير» مي‌گويد: "در سال 90 اتفاقاتي در مورد سفارت انگليس توسط دانشجويان رخ داد كه گرچه نقدهايي به آن وارد بود اما زمينه آن اتفاق برخوردهاي انگليس بود. ما از وزارت خارجه كه مسوول مستقيم اين رايزني‌ها است مي‌خواهيم در مواردي شفاف‌سازي كند. از جانب ما چنين چيزي قابل قبول نيست ضمن اينكه بايد پيش‌شرط‌هايي در اين مورد رعايت شود."

 

او در مورد واكنش تشكل متبوعش در مورد ازسر‌گيري روابط تهران و لندن به تدبير مي‌گويد: "جنبش‌هاي دانشجويي كه سال 90 در مقابل سفارت انگليس تجمع كردند تغيير موضع نداده‌اند. ما مستحب مي‌دانيم كه بعد از نمازهاي‌مان «مرگ بر انگليس» بگوييم و استقبال ما از افرادي كه بخواهند از اين كشور وارد ايران شوند هم با «مرگ بر انگليس» خواهد بود. ما حتما واكنش‌هاي اعتراضي شديدي نشان خواهيم داد و نمي‌پذيريم كه قاچاقچيان سياسي وارد ايران شوند."

روحانی خطاب به مردم: در رفع مشکلات فقط چشم به دولت ندوزیم، ببینیم خودمان چه کرده‌ایم

Posted: 19 Jun 2014 12:50 AM PDT

جرس: حسن روحانی صبح امروز در دومین روز سفر استانی خود به استان لرستان، خطاب به آنها گفت: "در رفع مشکلات فقط چشم به دولت ندوزیم، ببینیم خودمان چه کرده‌ایم ."

 

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در دیدار با علما، ایثارگران و برگزیدگان لرستان اظهار کرد: البته جای سخنرانی یک خانم خالی بود. معمولا ما وقتی در جمع فرهیختگان حضور پیدا می‌کنیم یکی از خانم‌ها نیز به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود می‌پردازد؛ ولی امروز این اتفاق نیفتاد. به هر حال نیمی از جمعیت کشور ما خانم‌ها هستند. امروز در دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، عرصه‌های مدیریتی و در جاهای مختلف الحمدلله خانم‌های ما حضوری فعال دارند.

 

وی همچنین گفت: لرستان سرزمین علم، ادب و فرهیختگی است و من در حیرت هستم که این استان با این همه استعداد در زمینه‌های مختلف از جمله استعداد کشاورزی این همه آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری و طبیعی و دیگر استعدادها و توانمندی‌ها در آن نرخ بیکاری بالاست. اشکال این است که ما چشم به دولت دوخته‌ایم و می‌گوییم دولت بیاید این مشکل را برطرف کند و این کار را انجام دهد. باید بگوییم خودمان چه کار کرده‌ایم و باید چه بکنیم. باید خودمان را باور کنیم.

 

وی با بیان این‌که «علما و اندیشمندان حوزه بار ترویج دین و علم را بر عهده دارند»، ادامه داد: روحانیت همیشه مرجع مردم بوده است و مردم مسائل خودرا با کمک علما حل می‌کردند و این نعمت بزرگی است که خداوند به روحانیت داده است. روحانیت محبوبیت خود را از ائمه اطهار علیه‌السلام و پیامبر اسلام (ص) گرفته است. همه افتخار ما این است که مروج و مبین قرآن مجید و سیره پیامبر اسلام و ائمه اطهار باشیم. روحانیت جایگاه بسیار بلندی دارد و اگر گفته می‌شود که در استان لرستان آسیب‌های اجتماعی زیاد است، باید برویم در خانه روحانیت و بپرسیم چرا؟

 

رییس‌جمهور ادامه داد: امام جمعه محترم خرم‌آباد گفتند که استان لرستان هزار طلبه دارد. با این میزان حضور عالم دینی، دانشجوی دینی و مدرس، این بار رسالت و مسئولیت بر دوش آن‌هاست و این سوال هست که چرا باید آسیب‌های اجتماعی و مشکلات زیاد باشد. این مسائل بر دوش روحانیت است. البته این به این معنا نیست که دولت وظیفه‌ای ندارد. دولت نیز وظایفی دارد و باید به آن عمل کند ولی اساس کار شما هستید و دولت خادم مردم است.

 

وی با بیان این‌که «دولت مجری است و باید قانون را پیاده کند و وظایفی دارد که باید به آن عمل کند» گفت:‌ اما اساس وظیفه بر دوش همه ماست بخصوص فرهیختگان و شما باید توجه داشته باشید که بار مسئولیت شما از مردم عادی سنگین‌تر است. من از شما درخواست می‌کنم که بیشتر به صحنه بیایید و بررسی کنید که مشکلات مردم را چگونه می‌توان حل کرد.

 

وی با بیان این‌که «استعداد در این استان وجود دارد و از طرف دیگر تعداد صاحب‌نظران، فرهیختگان و علما در این استان بالاست» گفت: همان‌طور که اشاره کردم این عزیزان باید احساس کنند که بار سنگین‌تری از مسئولیت بر دوش دارند. برای معنویت و اخلاق جامعه بار مسئولیت بر دوش علماست و این بار بسیار سخت و سنگینی است. آن‌ها مرزبان و مرزدار هستند. مرزدار و مرزبان مرزهای فرهنگی، اخلاقی، دینی و انقلابی جامعه هستند.

 

رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که «امروز جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور بزرگ و تاثیرگذار در منطقه و جهان است» گفت: ایثارگران، خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان، آزادگان بار بسیار سنگینی بر دوش دارند. این عزیزان در صحنه‌های مختلف انقلاب بخصوص در دفاع مقدس نقش‌های بزرگی را ایفا کرده‌اند و می‌دانستند چه راهی را انتخاب کرده‌اند. در واقع با آگاهی راه سختی را در پیش گرفته‌اند و با این فداکاری‌ها و ایثارگری‌ها کشور را در برابر تهاجم بیگانه حفظ کردند.

 

وی ادامه داد: دنیا در پشت متجاوزان قرار داشت و این ملت با بزرگواری و با کمک امام(ره) خود در برابر تهاجم بیگانگان ایستادند و مقاومت کردند. ما یک ملت تنها بودیم و با یک امامی که چون کوه ایستاده بود با دنیایی از عشق، ایمان و فداکاری و چه کار بزرگی را این ملت خلق کردند و چه حماسه‌ای را به وجود آوردند و هیچ‌گاه مردم ما خسته نشدند و در برابر دشمن سر تسلیم و تعظیم فرود نیاوردند.

 

وی خاطرنشان کرد: ما همه از جمله دولت وامدار خانواده ایثارگران هستیم البته علاوه بر وامدار بودن شرمسار آن‌ها نیز هستیم که نمی‌توانیم همه امکانات و خدمات لازم را که حق آن‌هاست به آن‌ها اعطا کنیم.

 

رییس‌جمهور با بیان این‌که «ان‌شاءالله ما از مشکلاتی که اکنون در کشور وجود دارد عبور می‌کنیم» گفت: یک سری مسائل دست به دست هم داد و مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرد. البته من نمی‌خواهم به تاریخچه ایجاد این مشکلات اشاره کنم ولی ما باید از این مشکلات عبور کنیم. بار سنگینی به دوش داریم و باید این بار را به مقصد برسانیم.

 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که «در خرم‌آباد باید یک هتل و فرودگاه مناسب وجود داشته باشد» گفت: این‌ها همه حلقه اتصال هستند تا فرودگاه و هتل خوبی وجود نداشته باشد نمی‌توان کارآفرینان را از سراسر کشور و یا خارج از کشور دعوت کرد تا بیایند و در این منطقه حضور داشته باشند. حلقه اتصال یک فرودگاه مجهز و یک هتل مناسب است و این آغاز راه است. البته در هر دو مورد کارهایی در حال انجام است دولت تاکید دارد هتل نیمه‌کاره‌ای که در خرم‌آباد وجود دارد هرچه زودتر تکمیل شود و قول داده شده که هتل دیگری در خرم‌آباد طراحی شود و استاندار پیگیر این موضوع است. البته استان لرستان باید ده‌ها هتل مناسب داشته باشد.

 

وی گفت: وقتی صحبت از پروژه‌های عمرانی می‌کنیم باید خودمان آن را انجام دهیم و کارآفرینان را جذب کنیم و همه دست به دست هم بدهیم و دولت نیز باید کمک کند مقدمات لازم را فراهم کند.

 

روحانی با بیان این‌که «اولین مسئله در استان لرستان مسئله بیکاری است که این مسئله رنج‌آور و نگران کننده است» گفت: یک راه حل آن دادن وام‌های زودبازده است که این خود باعث می‌شود که یک عده بیکار تبدیل به بیکار بدهکار شوند. راه حل اشتغال این است که زمینه لازم در صنعت، کشاورزی و خدمات فراهم شود تا مردم در این عرصه‌ها حضور پیدا کنند.البته بخشی از پروژه‌ها را نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که بر عهده کارآفرینان باشد و باید خود دولت کمک کند و زمینه لازم را فراهم کند. بمانند ساخت سد و یا احداث پتروشیمی که خوراک لازم برای پتروشیمی را دولت باید فراهم کند.

 

وی در همین راستا ادامه داد: دولت در زمینه گاز قدم‌های خوبی برداشته و ان‌شاءالله زمستان امسال ما افزایش تولید گاز خواهیم داشت بین سه تا چهار سال منابع گازی که باید به مدار بیایند، فعال می‌شوند و این اتفاق می‌افتد و آن موقع دست ما برای خیلی از کارها از جمله بحث پتروشیمی باز می‌شود. البته خود پتروشیمی اشتغال محدودی را ایجاد می‌کند اما صنایع پایین‌دستی آن زمینه‌ساز ایجاد اشتغال است و ان‌شاءالله یک شهرک صنعتی پتروشیمی در ارتباط باصنایع پایین‌دستی آن در این استان ایجاد می‌شود که این خود اشتغال فراوانی را ایجاد می‌کند.

 

وی ادامه داد: ما یک سری افراد تحصیل کرده در استان لرستان داریم که در رشته‌هایی درس خوانده‌اند که برای آن رشته‌ها در استان شغل نیست و برای رشته‌های دیگر شغل هست ولی آن‌هاتخصص ندارند. باید یک برنامه‌ریزی دقیق بین بازار کار و دانشگاه انجام شود. البته ما وزارت کارو تعاون را مامور کرده‌ایم که در این استان یک فعالیتی را برای دادن مهارت به افراد تحصیل کرده ایجاد کند به نحوی که افراد بتوانند در استان یا استان‌های همجوار کار کنند.

 

روحانی با بیان این‌که «ظرف امسال و سال آینده این دولت در حد توان قدم‌هایی را برای پیشرفت و حل مشکلات این استان برمی‌دارد از جمله در بحث ساخت جاده‌ها، فرودگاه، سد و اصلاح آبیاری» ادامه داد: البته من تقاضا می‌کنم که شما در این زمینه بار مسئولیت را بر دوش خود احساس کنید و فکر نکنید که توسعه کشور را فقط دولت باید انجام دهد. دولت نیز باید سهم خود را انجام دهد. اما باید بار اصلی را مردم به دوش بگیرند.

اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه وارد دومین هفته خود شد

Posted: 19 Jun 2014 12:05 AM PDT

اعتراض کارگران بافق یک ماهه شد
جرس: جمعی از کارگران نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به اجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل صبح امروز مجددا در محوطه کارخانه اعتراض صنفی کردند. همزمان فرماندار بافق با اشاره به گذشت ۳۰ روز از آغاز تحصن کارگران معدن سنگ آهن مرکزی این شهرستان تاکید کرد در جلسه ای که حدود ۲ هفته پیش با وزیر کار داشته ۱۶ مطالبه صنفی معترضان پذیرفته شده است.  

 

جمعی از کارگران نیشکر هفت‌تپه در اعتراض به اجرا نشدن طرح طبقه بندی مشاغل صبح امروز مجددا در محوطه کارخانه اعتراض صنفی کردند. در این زمینه یکی از کارگران نیشکر هفت‌تپه به ایلنا گفت: تجمع کنندگان که در بخش‌های کشاورزی و صنعتی کارخانه کار می‌کنند خواستاراجرای طرح طبقه بندی مشاغل هستند.

 

وی با بیان اینکه اعتراض صنفی کارگران نیشکر هفت تپه از ۶ روز گذشته آغاز شده است، افزود: اجرای طرح طبقه بندی مشاغل برای کارگران نیشکر هفت تپه از اسفند سال ۸۸ از سوی وزارت کار ابلاغ شده است اما کارفرما به دلیل داشتن بار مالی آن را عملی نمی کند.

 

او تعداد کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه را حدود هزار کارگر ذکر کرد و در مورد سایر مشکلات کارگران گفت: یکی دیگر از مشکلات کارگران نی شکرهفت تپه بی توجه ای کارفرما در پیگیری مطالبات کارگران است.

 

این کارگر با بیان اینکه کارفرما چندین سال است به کارگران تنها وعده می‌دهد، افزود: اعضای هیئت مدیره کشت و صنعت هفت تپه ظاهرا فرصت حضور در جمع کارگران ندارند و بنابراین در شش روز گذشته تنها مدیرعامل کارخانه بود که چند نوبت سعی کرد تا ایراد سخنرانی به اعتراض کارگران خاتمه دهد.

 

این کارگر در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص معوقات حقوقی کارگران نیشکر هفت تپه، مدعی شد: حقوق کارگران نی شکر هفت تپه هر ماه با یک ماه تاخیر پرداخت می شود.

 

وی همچنین در ادامه مشکلات صنفی کارگران این مجموعه به مسئله بیمه تکمیلی کارگران نی شکر هفت اشاره کرد و مدعی شد که در رابطه با استفاده برخی از کارگران از خدمات بیمه تکمیلی مشکلاتی از بابت تامین اعتبار به وجود آمده است.

 

این کارگر که در خاتمه اظهار داشت: که کارگران تنها خواهان توجه کارفرما به مطالبات صنفی آنها هستند.

 

بی توجهی کارفرما به خواسته کارگران عامل تجمع است

در این رابطه آقای «آقایار حسینی» دبیر خانه کارگر استان خوزستان ضمن تایید اعتراض صنفی کارگران نیشکر هفت تپه از چند روز گذشته،دلیل اعتراض این کارگران را بی توجه ای کارفرمای کارخانه در عملی کردن بخش از مطالبات کارگران دانست.

 

او گفت:عملی نشدن اجرای طرح طبقه بندی مشاغل یکی از خواسته های کارگران نیشکر هفت تپه است که روزهای اخیر با بی توجه ای کارفرما به خواسته شان،منجر به اعتراض صنفی کارگران شده است.

 

به گفته این فعال کارگری اعضای هیئت مدیره، مدیر عامل وسایر مسئولان استانی باید برای پی گیری مشکلات کارگران هفت تپه در جمع آنان حاضر شوند تا از نزدیک بتوانند صدای کارگران را بشنوند وبه مشکلات انان رسیدگی کنند.

 

اعتراض صنفی پنج هزار کارگر معدن سنگ آهن بافق یکماهه شد

همزمان فرماندار بافق با اشاره به گذشت ۳۰ روز از آغاز تحصن کارگران معدن سنگ آهن مرکزی این شهرستان تاکید کرد در جلسه ای که حدود ۲ هفته پیش با وزیر کار داشته ۱۶ مطالبه صنفی معترضان پذیرفته شده است.

 

«مهدی طلایی مقدم» گفت: بخشی از کارگران می‌خواهند به سر کار بازگردند اما تعدادی از آنها به دنبال «چیزهای دیگری» هستند.

وی ضمن ابراز بی اطلاعی از خواسته کارگران مبنی بر تغییر مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی بافق، تصریح کرد: تغییر مدیرعامل معدن تا به امروز از سوی کارگران طرح نشده است و عده دیگری که به دنبال مدیر عاملی معدن و نمایندگی مجلس هستند به چنین حرف‌هایی دامن می‌زنند.

 

وی با اشاره به آلودگی زیست محیطی شدید شهرستان بافق، گفت: شغل کارگران معدن سنگ آهن مرکزی بافق سخت و ملال آور است و آلودگی زیست محیطی معدن نیز مشهود است. بسیاری از مراکز خیریه در سطح شهرستان به نگهداری از کودکان معلول می‌پردازند و آمارها حاکی از این است که بافق به نسبت جمعیتش، معلولان بیشتری از سایر نقاط کشور دارد که به دلیل وجود معادن در این شهرستان است.

 

وی تصریح کرد: آلودگی زیست محیطی معدن در حال مستند سازی است تا مطالبه کارگران مبنی بر اجرای قانون مشاغل سخت و زیان آور محقق شود.