جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


صدور حکم نه سال و نیم زندان همراه با تبعید برای برادران کردپور

Posted: 09 Nov 2013 08:39 AM PST

جرس: دادگاه انقلاب مهاباد برادران مسعود و خسرو کردپور را مجموعا به تحمل ۹ سال و شش ماه حبس تعزیری همراه با تبعید محکوم کرد.  

 

به گزارش آژانس خبر موکریان، "مسعود و خسرو کردپور"، دو برادر دربند پس از گذشت ۲۵۰ روز بلاتکلیفی، به زندان و تبعید محکوم شدند.

 

 

برپایه این گزارش، "خسرو خسروی" یکی از وکلای مدافع این دو فعال حقوق بشر در این رابطه گفت: " مسعود و خسرو، هردو بر اساس مواد ۵۰۰ و ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۷۰ به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام محکوم شده اند".

 

خسروی در ادامه گفت: خسرو کردپور از بابت اجتماع و تبانی به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و از بابت فعالیت تبلیغی به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شده است و جمعا محکومیت خسرو ۶سال است".

 

این وکیل دادگستری همچنین در رابطه با حکم صادره برای مسعود کردپور اظهار داشت: " وی از بابت اجتماع و تبانی به تحمل ۳ سال حبس و از بابت فعالیت تبلیغی به تحمل ۶ماه حبس تعزیری دیگر محکوم شده است و جمعا دوران محکومیت مسعود نیز ۳ سال و نیم است".

 

خسرو خسروی در رابطه با حکم تبعید مدیرمسئول آژانس خبری موکریان گفت: " در ادامه حکم صادره برای خسرو کردپور آمده است: به منظور جلوگیری از تجری وی و دیگران با اختیار حاصله از ماده ۲۳ قانون مجازات اسلامی مصوب ۹۲،وی ملزم به ۲سال اقامت اجباری در شهرستان کرمان و به منظور رعایت مسائل امنیتی زندان، "تبریز" به عنوان محل تحمل ۵سال حبس مقرر تعیین می گردد.

 

"عثمان مزین" دیگر وکیل برادران کردپور در رابطه با حکم صادره برای این دو فعال مدنی و تبعید خسرو کردپور به زندان تبریز اینگونه اظهار نظر کرد: " در جلسات دادگاه بر اساس "مدارک محرمانه" که در حکم صادره به آن اشاره شده، بحثی صورت نگرفته وهیچ سندی به رویت متهمین و وکلای آنان نرسیده است، لذا استناد به مدارک محرمانه خلاف اصل تناظر و حقوق دفاعیه متهمین می باشد".

 

مزین در ادامه افزود: توسل محکمه بدوی به سلب امنیت زندان مهاباد برای توجیه محکومیت خسرو کردپور به تبعید در زندان تبریز فاقد هرگونه دلیل ارتباطی مبنی بر اخلال موکل در نظم زندان مهاباد است و نباید فراموش کنیم که تبعید محکوم علیه موجب صدمه خانواده و بستگان موکل شده و این امر هم در تعارض با اصل فردی بودن جرم و مجازات است".

 

 

همچنین "عباس جمالی" و "خلیل بهرامیان" از وکلای مدافع کردپورها طی گفتگویی کوتاه در مورد اعتراض به حکم صادره برای برادران کردپور، گفتند: "ما به حکم صادره از طرف دادگاه انقلاب مهاباد اعتراض داریم و چون حکم صادره در مرکز استان قابل تجدید نظرخواهی است، لذا در مهلت قانونی ۲۰ روزه با هماهنگی دیگر همکاران لایحه اعتراضی را تقدیم دادگاه خواهیم کرد".

 

 

حکم مذکور در حالی برای این دو روزنامه نگار کرد صادر شده که این دو سه جلسه به صورت علنی در شعبه اول دادگاه انقلاب مهاباد به ریاست قاضی جوادی کیا با حضور وکلای مدافع خود در مورد این اتهامات: محاربه، فساد فی الارض، اجتماع و تبانی، توهین به رهبری و نشر اکاذیب از خود دفاع کردند. که نهایتا به اتهام "اجتماع و تبانی و فعالیت تبلیغی علیه نظام" محکوم و از دیگر اتهامات تبرئه شدند.

 

 

 

درخواست مجدد فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران برای آزادی روزنامه‌نگاران و بازگشایی انجمن صنفی

Posted: 09 Nov 2013 08:39 AM PST

جرس: فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران با ارسال نامه ای به رئیس جمهوری ایران درخواست آزادی روزنامه نگاران زندانی و بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران را بار دیگر مطرح کرده است.  

 

به گزارش جرس، فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران تصریح کرد درخواست خود را برای آزادی روزنامه نگاران زندانی و بازگشایی دفتر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران خطاب به حسن روحانی رئیس جمهوری فرستاده است.

 


فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران در نامه ای به رئیس جمهوری اسلامی ایران یادآور شده که از رویکرد رئیس جمهور به آزادی مطبوعات در ایران در طول پنج ماه گذشته استقبال کرده است. دراین نامه که امضای جیم بومِلها رئیس فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران را دارد، آمده :" از زمان انتخابات، ما ازهر سخنی که شما در مورد آزادی مطبوعات در ایران و نقش روزنامه نگاران در حفظ حقوق شهروندان ایرانی برای دریافت اطلاعات واقعی و قابل اعتماد بیان داشته اید، استقبال کرده ایم."

 


با این حال، نامه به رئیس جمهور یادآور می شود که جامعه جهانی روزنامه نگاران از روند قضایی جاری نسبت به وضعیت روزنامه نگاران زندانی در ایران و رفتار توهین آمیز با آنها، درهر روزی که در زندان به سر می برند،نگرانی و وحشت دارد.

 


این نامه همچنین این سخن رئیس جمهور را بیادش آورده که "نهادهای مدنی و انجمن ها بهترین وسیله برای اداره امور اجتماعی اند. "، و بیان می دارد که برپایه این سخن امیدواراست که دفتر انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران (AoIJ) بتواند بازگشایی شود.

 


علاوه بر این، فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران به بیان رئیس جمهور درباره نقش رسانه های اجتماعی در ایران اشاره کرده، و وی را به مصاحبه با سی ان ان، زمانی که او ازشبکه های اجتماعی به عنوان یک پدیده استقبال کرد، و حمایت خود را از حق مردم ایران در"دسترسی به تمام اطلاعات در سطح جهان و استفاده از آن" اعلام کرد، توجه داده است.

 


فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران امیدوار است که سخنان عمومی رئیس جمهور نشانه ای برای پایان بخشیدن به شیوه های مورد استفاده برای ارعاب رسانه های مستقل و ایجاد خودسانسوری مانند مسدود کردن وب سایت ها، توقف انتشار مطبوعات و نظارت بر فعالیت قانونی روزنامه نگاری باشد.

 


فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران می افزاید: "با این حال، برای عملی ساختن این سخنان ارزشمند، بسیار مهم است که دولت شما بازگشایی دفترانجمن صنفی رونامه نگاران(AOIJ) و آزادی فوری روزنامه نگاران زندانی را در دستور کار قرار دهد. "

 


در این نامه به تماس روز ١۷ ماه ژوئن سال جاری توسط فدراسیون بین المللی رونامه نگاران، مدت کوتاهی پس از اینکه رئیس جمهور انتخاب شد، اشاره شده که درآن درخواست شده بود رئیس جمهور منتخب به وعده های خود عمل کرده و به ارعاب و خشونت علیه روزنامه نگاران در ایران پایان داده شود.

 


فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران و انجمن های عضو به عنوان بخشی از تلاش های خود برای باز گشایی دفترانجمن صنفی روزنامه نگاران در تهران برنامه هایی را در سال های اخیر سازمان داده اند. به تازگی، در تاریخ ٢۵ ژوئن یک میز گرد در پارلمان اروپا در مورد " آینده آزادی بیان و رسانه های مستقل در ایران " برگزارشد، و در ٢٤ اکتبر هم برنامه ای با عنوان " تلاش برای آزادی روزنامه نگاران در ایران " با مشارکت برخی نمایندگان پارلمان بریتانیا در مجلس عوام در لندن انجام شد.

 


متن انگلیسی این خبر در پایگاه اطلاع رسانی فدراسیون جهانی روزنامه نگاران به شرح زیر است :

 


05 November 2013


IFJ Reiterates Call for Release of Imprisoned Iranian Journalists and Opening of Iranian Union

 

The International Federation of Journalists has reiterated its call for the President of Iran, Hassan Rohani, to release journalists imprisoned in the country and reopen the headquarters of the country's Association of Iranian Journalists (AoIJ).



In a letter sent to the President, the IFJ welcomes the President's approach to press freedom in Iran over the last five months. "Since your election, we have welcomed every statement you have made about press freedom in Iran and the role of journalists in upholding the right of Iranian citizens to receive reliable and trustworthy information," says the letter, signed by IFJ President Jim Boumelha.

However, the letter advises the President that the world community of journalists have been horrified by the judicial process that has put journalists in Iran in jail and the abusive treatment they face every day they spend in prison.

The letter also reminds the President of his view that "guilds and association are the best way to run the social affairs of society," and expresses its hope that this will mean the offices of the Association of Iranian Journalists (AoIJ) can be reopened.

In addition, the IFJ notes the President's position on social media in Iran, recalling his interview on CNN when he described social networking as a welcome phenomenon and supported the right of the people of Iran to "access all information globally and use it."

The IFJ expresses its hope that the President's public statements mark the beginning of the end of tactics used to intimidate independent media and create self-censorship such as blocking websites, banning publications and surveillance of legitimate journalistic work.

The IFJ adds: "However, for all these laudable statements to start having an impact, it is crucial that your government orders the lifting of the closure of the Association (AOIJ) and the immediate release of journalists in jail."

The letter follows a call made by the IFJ on 17 June of this year, shortly after the President came to power, which requested that the President-elect make good on his promises and end intimidation and violence against journalists in Iran.

As part of its campaign for the re-opening of the AoIJ office in Tehran, the IFJ and its affiliates have organised a number of events on Iran in recent years. Most recently, on 25 June the IFJ took part in a round table discussion at the European Parliament about the ‘Future for Freedom of Expression and Independent media in Iran,' while on 24 October, the IFJ was involved in the ‘Free Iranian Journalists' campaign's discussion for UK parliamentarians at the House of Commons in London.
 

عراقچی: مواضع جمهوری اسلامی با گروه ۱+۵ هنوز فاصله دارد

Posted: 09 Nov 2013 08:03 AM PST

جرس: در حالی که مذاکرات اتمی ایران با گروه ۱+۵ در ژنو، روز شنبه، ۱۸ آبان، نیز ادامه یافته، عباس عراقچی، سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایران، خبر می‌دهد که مواضع جمهوری اسلامی با گروه ۱+۵ هنوز فاصله دارد و فعلا توافقی حاصل نشده است.  

 

به گزارش ایسنا، آقای عراقچی همچنین افزوده است که این دور از مذاکرات به هر حال روز شنبه به پایان می‌رسد و باقی مذاکرات درباره فعالیت‌های اتمی ایران در زمانی دیگر ادامه خواهد یافت که هنوز مشخص نشده است.

 

وزیر خارجه سوئد نیز در یک پیام توئیتری نوشت: «به نظر می‌آید مذاکرات سخت‌تر در ژنو به جای ایران با گروه‌های غربی در جریان است و این خوب نیست.»

 

گزارش‌ها حاکی است که فرانسه در مذاکرات ژنو خواستار آن شده که ایران فعالیت‌های خود را در رآکتور آب سنگین اراک متوقف سازد و پرسش‌هایی هم در مورد ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی ایران مطرح کرده است.

 

این امر واکنش‌هایی منفی را در ایران به دنبال داشته و از آن‌ جمله حسین نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از آن چه «کارشکنی‌های نماینده فرانسه در مذاکرات هسته‌ای» نامید انتقاد کرده و گفت: «بهتر است ۱+۵ تکلیف خود را با باج‌خواهی‌های فرانسه روشن کند.»

 

وی افزود: «در حالی که مردم فرانسه خواهان بهبود روابط بین پاریس و تهران هستند، متاسفانه دولت فرانسه نظر رژیم صهیونیستی را بر خواست مردم خود ترجیح داده است.»

 

مذاکرات هسته‌ای در ژنو از ۱۶ آبان‌ماه آغاز شده است و ایران پس از پایان روز نخست این دور از مذاکرات از امکان نگارش توافقنامه‌ای میان ایران و ۱+۵ خبر داده بود.

 

آمریکا نیز اعلام کرده است که امکان دارد در صورت حصول توافق٬ جامعه بین‌المللی اندکی از فشار تحریم‌ها بر ایران بکاهد.

 

نظرات هاشمی رفسنجانی درباره مذاکرات ژنو

 

در همین حال به گزارش ایرنا، علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در جلسه روز شنبه این مجمع، درباره مذاکرات ژنو گفت که «اگر این مذاکرات مثبت پیش برود کار بزرگی است که عواقب آن، امنیت استفاده از انرژی در سطح بین المللی را به همراه خواهد آورد و منطقه آرام و مطمئن خواهد بود.»

 

وی ادامه داد: «دنیا هم متوجه شد مذاکره‌کننده‌ها پشتیبانی رهبری و تبع آن پشتیبانی مردم و مسئولان را هم دارند و اگر جدی نبودند، آنها هم جدی نمی‌شدند و وزرای خارجه ۱+۵ راهی ژنو نمی‌شدند و مذاکره ۵ ساعته آقای ظریف با آقای کری و خانم اشتون دلیل خوبی بر جدیت دو طرف است.»

 

وی در ادامه به دیدگاه‌های اسرائیل در پیوند با مذاکرات ژنو اشاره کرده و اظهار داشت: «۱+۵ اگر صداقت دارند نباید تحت تأثیر تندروها زیاده‌خواهی کند.» 

 

نشست مجازی “هزار روز حصر آفتاب” امروز برگزار می‌شود

Posted: 09 Nov 2013 07:45 AM PST

جرس: نشست مجازی “هزار روز حصر آفتاب” با شرکت جمعی از فعالان جنبش سبز و سخنرانی آقایان دکتر امیرارجمند و دکتر محمد تقی کروبی برگزار می‌شود.  

 

 

به گزارش وبسایت سفیران سبز امید، در آستانه هزارمین روز حصر رهبران جنبش سبز آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی و سرکار خانم زهرا رهنورد و در ادامه تلاشها برای رفع این حصر غیرقانونی، نشستی تحت عنوان ”هزار روز حصر آفتاب” روز شنبه ۱۸ آبان ماه از ساعت ۲۱:۳۰ به وقت تهران در فضای مجازی برگزار می‌شود.

 

این نشست بطور تصویری و زنده از شبکه یوتیوب پخش خواهد شد.

 

زمان: شنبه ۱۸ آبان ماه از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۳:۰۰ به وقت تهران
(برابر با ۹ نوامبر از ساعت ۱۹:۰۰ تا ۲۰:۳۰ به وقت اروپای مرکزی)

 

لینک پخش زنده جلسه و نیز طریقه طرح نظرات و سوالات شنوندگان بصورت کتبی یا شفاهی دقایقی قبل از آغاز جلسه از صفحه زیر به اطلاع علاقمندان خواهد رسید:
http://www.safiranesabz.com/1000ruz

 

تاجزاده به جای بیمارستان به دادگاه انقلاب رفت/ نظر تاجزاده درباره مصاحبه اخیر مطهری

Posted: 09 Nov 2013 07:11 AM PST

جرس: مسوولان زندان روز سه شنبه به جای انتقال سید مصطفی تاجزاده زندانی سیاسی به بیمارستان برای بررسی بیماری چشمی، وی را به دادگاه انقلاب منتقل کردند.  

 

 

به گزارش کلمه، پیش از این زندانبانان روز دوشنبه از انتقال سید مصطفی تاجزاده به بیمارستان فارابی برای بررسی مشکل چشم خبر داده بودند اما این برنامه چون بدون هماهنگی قبلی و بدون اطلاع خانواده و پزشک معالج انجام شد به دلیل عدم حضور پزشک در بیمارستان به نتیجه نرسید و قرار بود که روز بعد این اعزام با هماهنگی قبلی انجام شود اما در کمال تعجب این زندانی سیاسی روزه دار به جای بیمارستان سر از شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب درآورد.

 

به گفته آقای تاجزاده در ملاقات حضوری به همسرش، منشی این شعبه، وی را از پرونده جدیدی که سپاه برای او ساخته خبر داده بود که تاجزاده نیز ضرورت مطالعه پرونده توسط وکیلش را گوشزد کرده است.

 

سید مصطفی تاجزاده به همسرش گفته است که این برنامه توسط باند طائب در سپاه تدارک شده و در واقع فشار از پایین است و باید دید مشخصا نظر بیت در این باره چیست که با روند دادگاه این مسئله روشن خواهد شد!

 

پیش از این از شعبه ۲۸ برای احضاریه جدید با همسر تاجزاده تماس گرفته و وانمود کردند که از زندانی بودن تاجزاده بی خبرند. فخرالسادات محتشمی پور در پاسخ ایشان گفته بود که همسرم سه سال و سه ماه است که به طور غیرقانونی در انفرادی زندان است و احضاریه را باید به زندان اوین برسانید.

 

همچنین اخیرا خبرگزاری سپاه در مصاحبه ای با دکتر علی مطهری سوالاتی از وی کرده بود که معاون سیاسی وزارت کشور دوره اصلاحات در واکنش به آن نکاتی را به شرح زیر متذکر شده است:

 

صحبت آقای مطهری که گفته بود اتفاقات انجام شده پس از انتخابات برنامه ریزی از قبل نبوده کاملا درست است چرا که با این همه شنود و عناصر نفوذی و تعقیب و مراقبت و همکاری و اعتراف بریده ها، آقایان حتی یک مورد پیدا نکردند که این فرضیه خودساخته پوچشان را ثابت کنند در عوض با اعترافات آزاد و بدون اعمال فشار و شکنجه و آزار بر سردار مشفق می توان ثابت کرد در سال ۸۸ کودتای انتخاباتی رخ داده است.


این که ایشان گفته اند دستگاه امنیتی به دنبال انتقام وقایع سال ۷۸ بوده در مورد من کاملا صدق می کند چرا که بازجوی سپاه صراحتا به من گفت «اشتباه کردیم تو را ده سال رها کردیم و همان زمان باید تو را می گرفتیم و سینه دیوار می گذاشتیم و به واقع قسمت عمده بازجویی های من مربوط به آن زمان بود اما پاسخ های قانع کننده و منطقی من باعث شد که شرمشان بیاید آن را در کیفرخواست بگنجانند.


در مورد بهزاد نبوی هم باید بگویم که بازجویی های او از ۱/۱/۱ بوده تا زمان بازجویی و در آن ها هیچ چیز دندان گیری برای بازجوهای سپاه به دست نیامد الا این اکتشاف غریب که وی در ترافیک اخلال ایجاد کرده است!


آن چه من در روزنامه خواندم به شکل بریده بریده بوده است و متاسفانه دسترسی به اصل مصاحبه نداشتم. اما بر اساس همان که دیدم و خواندم باید بگویم سوالات و تکیه کلام ها دقیقا مطابق با گفتمان بازجوهای من بود گویی مصاحبه کننده از دو الف نزد ایشان برای بازجویی رفته یوده است و در غیراین صورت مرکز واحدی مانند فرقه رجویه مسئولیت شستشوی مغزی و همانند و هم سان سازی بازجوها و عناصر مرتبط را به عهده دارد که این گفتمان مشترک جاری و ساری می شود!

نسرین ستوده فردا در دادگاه انتظامی وکلا محاکمه می شود

Posted: 09 Nov 2013 06:12 AM PST

 جرس: نسرین ستوده فردا در دادگاه انتظامی وکلا محاکمه می شود.  

 

رضا خندان، همسر این فعال حقوق بشر در صفحه فیسبوکش نوشته است که نسرین ستوده فردا یکشنبه ۱۹ آبان ساعت ۱۰ صبح در دادگاه انتظامی وکلا واقع در محل کانون وکلای مرکز آغاز می‌شود.


بنا بر نوشته خندان، این محاکمه به درخواست مرجع قضایی با تقاضای ابطال پروانه وکالت او انجام خواهد شد.

مخالفان سوری در استانبول درباره حضور يا عدم حضور در کنفرانس ژنو دو تصميم می‌گيرند

Posted: 09 Nov 2013 03:42 AM PST

جرس: مخالفان سوريه روز شنبه در استانبول گرد هم آمدند تا درباره حضور يا عدم حضور در کنفرانس بين‌المللی صلح سوريه تصميم بگيرند.  

 

به گزارش رادیوفردا، ائتلاف نيروهای مخالف سوری قرار است برای دست‌کم دو روز در استانبول در اين باره مذاکره کنند. کنفرانس صلح سوريه با هدف پايان دادن به جنگ داخلی دوساله در سوريه و تشکيل دولتی انتقالی در ژنو برگزار خواهد شد.



يک روز پيش از برگزاری نشست مخالفان سوريه در استانبول، رابرت فورد، نماينده آمريکا با رهبران ارشد ائتلاف نيروهای مخالف سوری ديدار کرد. اما مخالفان می‌گويند ملاحظات قوی برای عدم حضور در کنفرانس ژنو ۲ دارند.



بسياری از اعضای ائتلاف نيروهای مخالف سوريه می‌گويند اگر نماينده بشار اسد، رييس ‌جمهوری سوريه در نشست ژنو ۲ شرکت کند، آنها در اين نشست حاضر نخواهند شد.



زمان برگزاری نشست ژنو ۲ هنوز مشخص نيست.  

هفت ترم محرومیت از تحصیل دانشجویان و تعطیلی سه نشریه منتقد

Posted: 09 Nov 2013 03:42 AM PST

جرس: چهار نفر از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر به ۷ ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند.  

 

به گزارش دانشجو نیوز، امیرحسین علی بخشی به دو ترم محرومیت از تحصیل و سها مرتضایی، رسول احمدی و کسری گودرزی نیز هر کدام به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده اند. کمیته انضباطی دانشگاه همچنین مرتضایی و احمدی را به یک ترم محرومیت از تحصیل معلق نیز محکوم کرده است. از سوی دیگر در هفته های گذشته ۳ نشریه دانشجویی تکاپو، چکامه و غیاث به دلیل بیان انتقادات خود علیه مدیریت دانشگاه توقیف شده اند.

 

برخورد گسترده با دانشجویان منتقد در حالی در دانشگاه امیرکبیر ادامه دارد که علیرضا رهایی، رئیس این دانشگاه، پس از هشت سال همچنان به کار خود ادامه می دهد.

 

یکی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر به دانشجونیوز گفته است که برخی مسئولان وزارت علوم وعده داده اند که وی به زودی برکنار خواهد شد. در مرداد ماه امسال نیز دیوان عدالت اداری در حکمی علیرضا رهایی، رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، را به دو سال انفصال موقت از خدمات دولتی محکوم کرد.

 

علت صدور این حکم، استنکاف علیرضا رهایی از پذیرش و ثبت نام یکی از دانشجویان در مقطع دکتری علی رغم صدور حکم دیوان به نفع او عنوان شده است.

 

علیرضا رهایی از نزدیکان محمود احمدی نژاد است که در طول هشت سال گذشته ریاست دانشگاه صنعتی امیرکبیر را بر عهده داشته است. رهایی با همکاری نماینده نهاد رهبری، میر احمدی، در دانشگاه و عوامل امنیتی وزارت اطلاعات به سرکوب فعالین دانشجویی در دانشگاه پرداخت.

 

ریاست وی بر دانشگاه امیرکبیر با فشار بر فعالین دانشجویی و اقدام غیرقانونی وی در انحلال انجمن اسلامی دانشجویان آغاز شد.

 

در تابستان سال ١٣٨۵ در حالی که دانشگاه تعطیل بود، با بولدوزر ساختمان این انجمن قدیمی دانشجویی را تخریب کرد و برای شمار زیادی از اعضای آن احکام محرومیت از تحصیل صادر کرد.

 

پروژه جعل نشریات دانشجویی و شکنجه دانشجویان در بند، تعطیلی کلیه نشریات دانشجویی با دستور مستقیم وی، بازداشت گسترده دانشجویان پس از دفن شهید در دانشگاه و اخراج و محرومیت از تحصیل ده ها تن از دانشجویان، محدودیت شوراهای صنفی و کانون های فرهنگی و هنری در دوران وی در حالی به وقوع پیوست که فساد مالی و اعطای رانت های تحصیلی ویژه به نزدیکان محمود احمدی نژاد در دانشگاه امیرکبیر، مانند حمیدرضا افراشته داماد پروین احمدی نژاد، بر کسی پوشیده نیست.

 

از علیرضا رهایی و صدرالدین شریعتی، به عنوان پیشتازان سرکوب حق تحصیل در گزارش های دفتر تحکیم وحدت و گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، احمد شهید، یاد شده است.

 

چندی پیش نیز بیش از ۲۵۰۰ تن از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در بیانیه ای به دخالت های رئیس این دانشگاه در تضعیف نهادهای مدنی و صنفی اعتراض کرده، و خواستار برکناری وی شدند.

 

اخیرا نیز «کمیته پیگیری برکناری رییس دانشگاه» توسط دانشجویان در دانشگاه امیرکبیر تشکیل شده است. 

وزير خارجه فرانسه: پيش‌نويس اوليه‌ توافقی را که موجود است نمی‌پذيريم.

Posted: 09 Nov 2013 02:31 AM PST

وزير خارجه بريتانيا: توافق هسته‌ای با ايران نامعلوم است
جرس: لوران فابيوس، وزير خارجه فرانسه می‌گويد هيچ اطمينانی در اين مقطع برای رسيدن به توافق هسته‌ای با ايران وجود ندارد.  

 

 

فابيوس که از ژنو با راديو بين‌المللی فرانسه صحبت می‌کرد، گفت بايد نگرانی‌های اسراييل و کشورهای ديگر منطقه درباره برنامه هسته‌ای ايران درنظر گرفته شود.

به گزارش رادیو فردا، وزير خارجه فرانسه گفت: «ما پيش‌نويس اوليه‌ توافقی را که الان موجود است نمی‌پذيريم.»

وزير خارجه فرانسه گفت تاسيسات هسته‌ای اراک و ابهام بر سرغنی‌سازی اورانيوم دو مانع بر سر توافق‌های هسته‌ای هستند.

لوران فابيوس تاکيد کرد که خواستار رسيدن به توافق است اما گفت اگر اين ابهامات روشن نشوند، توافق هسته‌ای امکان‌پذير نخواهد بود.

کشورهای غربی ايران را متهم می‌کنند که بدنبال ساخت سلاح هسته‌ای است. ايران اين اتهام را همواره رد کرده است.  

 

وزير خارجه بريتانيا: توافق هسته‌ای با ايران برخلاف پيشرفت‌ها، نامعلوم است


به گزارش خبرگزاری رويترز ويليام هيگ، وزير خارجه بريتانيا می‌گويد توافق هسته‌ای با ايران برخلاف پيشرفت‌هايی که حاصل شده، هنوز نامعلوم است.



ويليام هيگ، وزير خارجه بريتانيا می‌گويد نمی‌تواند به طور قطع بگويد که توافق هسته‌ای با ايران در پايان امروز، شنبه حاصل می‌شود يا نه.



آقای هيگ که برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای به ژنو سفر کرده به خبرگزاری رويترز می‌گويد گفت‌وگوها تا اينجا پيشرفت‌های خيلی خوبی داشته و از اين به بعد هم خواهد داشت اما هنوز مشکلات مهمی هست که بايد حل شوند و به‌طور مشخص هنوز حل نشده‌اند.

وزیران امور خارجه ایران و آلمان دیدار کردند

Posted: 09 Nov 2013 01:50 AM PST

دیپلمات بلندپایه روس: امكان دستیابی به «توافق جامع» بین ایران و ۱+۵
جرس: وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و آلمان صبح روز شنبه به وقت محلی در ژنو سوئیس با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.  

 

به گزارش ایرنا، دکتر«محمدجواد ظریف» و «گیدو وستروله» در این دیدار درباره مسایل مورد علاقه دو کشور از جمله مذاکرات کشورهای عضو گروه 1+5 گفت و گو و تبادل نظر کردند.

 

ظریف و وستروله همچنین درباره آخرین تحولات در روابط دوجانبه و مسایل بین المللی نیز گفت و گو کردند.

 

مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 از روز پنجشنبه (16 آبان ماه) با حضور دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، « کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و معاونین وزرای امور خارجه کشورهای عضو در ژنو سوئیس آغاز شد.

 

وزیران امور خارجه آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا از روز گذشته (جمعه) به این مذاکرات پیوستند و وزیران امور خارجه چین و روسیه نیز امروز به وارد ژنو می شوند.

 

شب گذشته (جمعه شب) دو دور نشست سه جانبه میان محمد جواد ظریف و جان کری وزیران امور خارجه ایران و آمریکا و کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد.

 

هم اکنون کشورهای عضو 1+5 درحال انجام مشورت با کشورهای متبوع خود هستند.

 

قرار است نشست سه جانبه دیگری میان ظریف، کری و اشتون در محل اقامت هیات های مذاکره کننده در هتل کنتینانتال ژنو برگزار شود.

 

‌گفته می شود قرار است مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو 1+5 بعدازظهر امروز به وقت محلی و در سطح وزیران امور خارجه برگزار شود.

 


دیپلمات بلندپایه روس خبر داد: امكان دستیابی به «توافق جامع» بین ایران و ۱+۵

 

یک دیپلمات بلندپایه روس از احتمال دستیابی به «توافقی جامع» میان ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ در سومین روز مذاکرات خبر داد.

 

به گزارش ایلنا به نقل از بلومبرگ، این دیپلمات بلندپایه که خواست نامش فاش نشود، گفت که هنوز اختلاف‌نظرهای زیادی بین دو طرف باقی مانده است ولی احتمال دستیابی به توافقی جامع دور از ذهن نیست.

 

وی مذاکرات اخیر ژنو را جدی‌ترین دور گفت‌وگو‌ها بین دو طرف دانست و گفت که ایران و ۱+۵ در حالی این مذاکرات را آغاز کردند که برای حل مشکل، اراده‌ای قاطع داشتند.

 

جهانگیری: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با تهران در ارتباط است


معاون اول رییس جمهوری درباره روند برگزاری نشست جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو گروه 1+5 در ژنو سوئیس گفت: قطعا تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با تهران در ارتباط هستند.


به گزارش ایرنا، دکتر «اسحاق جهانگیری» این مطلب را در حاشیه بزرگداشت آیین ترحیم «حبیب الله عسگراولادی» در مسجد ارگ تهران و در جمع خبرنگاران بیان کرد.

 

مذاکرات هسته ای کشورمان با کشورهای عضو 1+5 از روز پنجشنبه (16 آبان ماه) در ژنو و در سطح معاونین وزیر امور خارجه آغاز شد.

 

وزرای امور خارجه آمریکا، آلمان، فرانسه و انگلیس دیروز (جمعه) برای ادامه برگزاری این نشست به ژنو سفر کردند و وزرای امور خارجه چین و روسیه نیز قرار است امروز وارد ژنو سوئیس شوند.