جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


عزاداري به سبك طهراني‌هاي اصيل

Posted: 12 Nov 2013 10:39 AM PST

غزل حضرتي
  مروري بر تكيه‌هاي تاريخي شميران و عزاداري‌هاي قجري

فرهنگ اسلامي، دو ماه در سال عزاداري دارد، محرم و صفر ماه‌هايي‌اند كه با شيب تند دهه اول محرم شروع مي‌شود تا 17 روز اول، شب هفتم كه تمام مي‌شود كمي عزاداري‌ها فروكش مي‌كند تا حوالي اربعين كه عزاداري بزرگ ديگري است، عزاداري كه همه كشورهاي شيعه ‌نشين، به عزاداري مي‌پردازند، مراسمي كه در هر منطقه‌يي با فرهنگ و آداب مردم آن منطقه آن را به اجرا در مي‌آورند، آداب و رسومي كه ريشه در تاريخ مذهبي مردم دارد و در برخي موارد هم ريشه در تاريخ قبل از اسلام دارد. عزاداري‌ها مدتي است روالي مدرن به خود گرفته است، ديگر تنها صداي هيات‌ها و دسته‌ها نيست كه در خيابان طنين مي‌افكند، صداي نوحه پخش ماشين‌هايي كه سرنشين‌هاي جوان دارند، شايد بلندتر از صداي دسته عزاداري باشد، كيفيت دسته‌هاي عزاداري هم فرق كرده است، شركت‌كنندگان در مراسم عزاداري امام حسين(ع)، به لحاظ تيپيك تغيير كرده‌اند، دختران و پسران جوان اين نسل، به اين لحاظ تفاوت‌هاي زيادي با نسل پيش از خود دارند، شايد تنها رنگ تيره‌پوش‌شان نشان از عزاداري بدهد، تيپ ظاهري بسيار مدرن و شيك آنها نشان از حرفي ديگر مي‌دهد. اما در اين ميان پيدا كردن تكايا و هيات‌هايي كه همچنان به روش‌ها و سبك‌هاي قديمي عزاداري مي‌كنند، كار آساني نيست، از تكيه‌هاي قديمي چندتايي بيشتر در شهر نمانده‌اند، همه تخريب شده‌اند و جايشان را به هيات‌هاي جديد داده‌اند. اما در هر محله قديمي‌اي تك و توك تكيه قديمي پيدا مي‌شود كه بتوان سراغ‌شان رفت و با يك تير دو نشان زد، در عزاداري‌هايي شركت كرد كه اجدادمان در 200 سال پيش در همان محل و به همان شيوه عزاداري مي‌كردند. تكيه‌ها در محل‌هاي قديمي كه هركدام زماني ده بودند، جزو لاينفك ده به شمار مي‌آمدند، همانند حمام، قبرستان و مسجد كه هر دهي بايد يكي از آن خودش مي‌دا شت.

سراغ تكيه نياوران، تجريش و حصار بوعلي رفتيم، سه تكيه در شمال تهران كه در منطقه شميران‌اند و هنوز به سبك قاجار عمل مي‌كنند. نياوران در ميان اين سه تكيه بيشتر شبيه آن روزهاي قاجارش است، تكيه نياوران، بالاي ميدان نياوران است و روبه‌روي كاخ. گنبدسبزرنگش توجه هر رهگذري را به خود جلب مي‌كند، خيلي چيزها در اين تكيه هنوز به سبك زمان قاجارش است، از ستون‌هاي چوبي‌اش گرفته تا حجره‌هايي دور تكيه و درچوبي ورودي به آن كه دري سنگين و قديمي است با كلوني رويش.


گردوي يا نياوران، دهي در شميران

نياوران، يكي از چندين ده شمال تهران بوده، دهي كه در ابتدا نامش برگرفته از چشمه گُردوي، به همين نام بوده و بعدها شده است نارون و در نهايت به نياوران تغيير نام داده، عده‌يي هم معتقدند كردوي بوده كه برگرفته از نام برادر بهرام چوبينه كه زمينداري در اين محل بوده نامگذاري شده بود، عده ديگري هم مي‌گويند كه به دليل اينكه اين محل در قديم نيزار بوده به آن ني‌آوران مي‌گفتند كه بعدها شده نياوران. اهالي قديمي محل كه هنوز لهجه نياوراني كه نزديك به مازندراني است، داشته باشند خيلي كم‌اند.

تكيه علاوه بر اين الزاماتي هم دارد، تكيه‌ها همه داراي در اصلي و فرعي‌اند، دري براي عموم و دري ديگر براي افراد خاص‌تر يا خودماني‌تر. از بين اين تكايا، نياوران تنها تكيه‌يي است كه به شيوه قديمي‌اش باقي مانده، بزرگ است و لوكيشن چند فيلم هم بوده. در واقع موزه كوچكي است از وسايل قديمي برجامانده. آجرهاي كف به دهه 40 برمي‌گردد، ستون‌ها چوبي‌اند.

حاج حسين لاجوردي، از اعضاي هيات امناي تكيه است، هنوز غروب نشده و مراسم تكيه شروع نشده، تنها روبه‌روي بخاري بزرگ سالن اصلي نشسته و دارد سرماي استخوان‌هاي پيري را مي‌زدايد. از قدمت تكيه پير مي‌گويد و از تغييراتي كه دست زمانه بر آن وارد كرده: «تكيه در سال 1236 شمسي به دستور ناصرالدين شاه ساخته شد، در واقع كپي‌اي از تكيه دولت است كه ناصرالدين شاه براي روزهاي تابستاني‌اش درست كرده بود. جايي هم درون خود سالن براي خاندان سلطنتي درنظر گرفته شده بود، يكي از حجره‌هاي نزديك در ورودي كه پله مي‌خورد تا طبقه بالا و با پرده‌يي توري شكل، جدا مي‌شد كه در حال حاضر اين پله‌ها و اين محوطه به خاطر كمبود جا براي عزاداران از بين رفته است. پيش از اين تكيه سقف نداشت، در زمان عزاداري رويش را با چادر مي‌پوشاندند، بعدها مسقف شد. درون سال اصلي حجره‌ها طاق طاق بودند و هر خانواده‌يي طاق خودش را داشت، در آن زمان كه نياوران دهي بيش نبود، كلا 250 خانوار داشت، بعدها كه جمعيت زياد شد شيرواني زدند. جمعيت آنقدر كم بود كه در همين سالن اصلي پايين براي جداكردن زنان و مردان پرده زده بودند كه زنان يك سو مي‌نشستند و مردان سوي ديگر. حالا زنان به طبقه بالا نقل مكان كرده‌اند.»

لاجوردي 75 ساله مي‌گويد از بچگي در اين تكيه بزرگ شده و تقريبا همه‌چيزش را از بر است، شب عاشورا دسته تكيه راه مي‌افتد سمت تكيه حصار بوعلي روز عاشورا مي‌روند كاشانك. آنها هم اين ديد را پس مي‌دهند و شب تاسوعا حصار بوعلي‌ها مي‌آيند و شب عاشورا كاشانكي‌ها. نخل تكيه نياوران هم از نخل‌هاي معروف است، لاجوردي قدمت نخل را 75 سال اعلام مي‌كند و مدعي است نخل را پدرش، مرشد اكبر لاجوردي ساخته. نخلي كه در سه روز از سال دور تكيه گردانده مي‌شود، روز عاشورا، روز شهادت امام رضا(ع) و شهادت امام حسن مجتبي(ع) كه يكي از خادمان تكيه معتقد است اصلي‌ترين روز نخل گرداني روز شهادت امام حسن مجتبي(ع) است. هلهله است كه هنگام نخل‌گرداني از مردم شنيده مي‌شود و عزاداري اوج مي‌گيرد. ضريحي هم در وسط تكيه روي سني گذاشته شده كه مي‌گويد به اين مي‌گوييم تخت، كه كاربردي شبيه سن دارد، تعزيه‌خوان‌ها رويش اجرا مي‌كنند.

تكيه صاحب معنوي‌اي هم دارد به نام حاج آقا مصطفوي كه در حال حاضر در دانشگاه امام صادق(ع) فلسفه درس مي‌دهد. آيت‌اللهي كه با كمك مردم نياوران بعد از انقلاب، مانع از سرقت‌هاي كاخ نياوران شده بود.


نياوران هم تكيه است و هم موزه

گوشه‌يي از تكيه، تبديل به موزه كوچكي شده، موزه‌يي از ظروف قديمي كه در حجره‌يي شيشه بند شده در تكيه خودنمايي مي‌كند و از زمان قاجار به جا مانده و برخي از آنها هم متعلق به دوران پهلوي است. در ويترين، وسايل قديمي از آفتابه لگن گرفته تا كاسه و ليوان مسي و برنجي، سطل فلزي، منقل، مجمع‌هاي مسي، شمعدان‌هاي بلند، لاله‌هاي قديمي بزرگ، تنگ‌هاي شيشه‌يي و بلوري، سماورهاي بزرگ و قوري منقش به و ان يكاد و تكه‌يي كاشي فيروزه‌يي كه معلوم نيست به كجا تعلق داشته از ديگر محتويات موزه كوچك تكيه نياوران است. زنگ مرشد هم در اين ميان خودنمايي مي‌كند، زنگ طلايي كه زماني روي پيشخوان آشپزخانه اصلي تكيه بود و مرشدي كه ديگر در قيد حيات نيست، براي اعلام ورود علما و بزرگاني كه به تكيه وارد مي‌شدند، زنگ را به صدا درمي‌آورد.

تابلوهايي هم به ديوارهاي تكيه آويخته شده‌اند، همه با موضوعيت عاشورا و صحنه‌هايي از آتش زدن خيمه‌ها تا ميدان جنگ و به نيزه زدن سرها و قتلگاه.

از آنجايي كه تكيه مقابل كاخ نياوران است و كاخ را در دهه 30 يا 40 ساختند، وقتي عمارت ساخته شد درباريان اجازه راه افتادن دسته عزاداري از مقابل كاخ و خيابان اصلي را نمي‌دادند، لذا عزاداران مجبور به عبور از كوچه پس كوچه‌هاي نياوران بودند، عادتي كه همچنان از قديم بر جا مانده. نخل‌كشي در تكايا رسمي است كه از قاجاريه برجا مانده است، بزرگ‌ترين نخل مربوط به تكيه اميرچخماق يزد است، نخل‌هايي هم در تكيه تجريش، تكيه نياوران، حصاربوعلي و تكاياي مانده در محلات مركزي شهر تهران برجا مانده است. كارشناسي اين شيوه نخل‌كشي را برگرفته از سوگ سياوش مي‌داند كه مربوط به دوره قبل از اسلام است، تشيع كه وارد ايران شد نخل به نمادي از تابوت سيدالشهدا تبديل شد. در واقع نخل، همانند اسمش نخل واقعي نيست، نمادي چوبي است شبيه سرو كه نماد آزادگي و آزادمردي را نشان مي‌دهد.


تكيه تجريش، محصور در ميان بازارچه

اما نياوران تنها تكيه شميرانات و محله‌هاي پايين دست كوه نيست، وارد بازارچه تجريش كه مي‌شويم، هياهوي مغازه‌داران آنقدر زياد است كه گمان مي‌شود اينجا كاري جز فروختن ميوه و سبزي‌هاي تازه انجام نمي‌شود، كمي كه از بر خيابان دور شويم و درون يكي از كوچه‌هاي تنگ و باريك بازارچه شويم، سردر بزرگ تكيه تجريش از چشم‌ها دور نمي‌ماند، در روزهاي معمولي سال آنجا هم ميوه مي‌فروشند، محوطه‌يي وسيع است كه چند سالي است مسقف شده، همه تكيه‌هاي تهران، بي‌سقف بودند و تكيه تجريش هم.

ستون‌هايش بايد چوبي باشد، اما يكي از خادمان قديمي تكيه مي‌گويد وقتي سيل آمد ستون‌ها را با خود برد و مجبور شديم به جاي ستون‌هاي چوبي قبل و ترس از تخريب دوباره، ‌ستون‌ها را آهني بزنيم. مثل باقي تكيه‌ها دو طبقه است، خانم‌ها بالا و آقايان پايين. بازهم مثل بقيه تكيه‌ها تالاري دارد براي بزرگان كه بالاتر از سطح ديگر حجره‌هاست. تكيه 180 ساله است، در سال 1318 قمري ساخته شده. دو تكيه در تجريش واقع شده كه در روزهاي تاسوعا و عاشورا، اين دو تكيه كه تكيه بالا و پايين نام دارند، براي سركشي به ديد و بازديد هم مي‌پردازند، همان رسمي كه در همه ده‌هاي قديمي تهران وجود داشت. تكيه تجريش، قهوه‌خانه‌يي هم دارد كه متوليان مخصوص به خود دارد، خاندان فياضي از 150 سال پيش مسوول قهوه‌خانه‌اند و چاي را هميشه بايد يك فياضي براي عزاداران تهيه كند. عكس پنج تن از خاندان فياضي بر بالاي سماور بزرگ قهوه‌خانه هم تاييدي است بر حرف‌هاي آخرين فياضي كه بيش از 50 سال دارد.

اما پيرترين خادم تكيه، حاج باقر صفرعلي است، پيرمردي كوهنورد كه با كلاه بلند نمدي‌اش در ابتداي ورودي تكيه در حال چاي ريختن است، مهارتش در پركردن ليوان‌ها نشان از قدمت كاري مي‌دهد كه سال‌ها با خلوصي مخصوص به خود انجام داده است. مي‌گويد كار اصلي‌ام نقاشي ساختمان است، اما در دو ماه محرم و صفر كار را تعطيل مي‌كنم و تمام وقت در تكيه‌ام.

در ميان اداره‌كنندگان تكيه، هيچ مرد جواني ديده نمي‌شود، شايد جوان تر‌هايشان همان 50 ساله‌هايي‌اند كه وقتي سراغ حاج باقر را مي‌گيرم، با خنده ياد كودكي‌هايشان و كتك‌هايي كه از پيرمرد خورده‌اند، مي‌افتند. پيرمردي ديگر به نام بحري هم كه باز از قديمي‌هاي تجريش است هم نذر قهوه دارد، آن هم تنها براي خادمين تكيه. 30 سال است كه قهوه سرو مي‌كند. تكيه اما در روز هفتم ماه كه به نام روز علي اصغر نامگذاري شده، مخصوص خانم‌هاست، طبقه بالا و پايين تكيه پر از زنان و كودكان‌شان مي‌شود حتي پذيرايي و انتظامات هم در آن روز بر عهده زنان است، شير سرو مي‌كنند و گهواره‌هايي درست مي‌كنند كه در روضه خواني كودكان را بر بالاي سر مي‌گيرند. تنها روضه‌خوان است كه مرد است. سيد جمال خان فياضي كه قهوه‌خانه را مي‌گرداند، از تزيين نخل در شب عاشورا مي‌گويد: «نخل جنسش تمام چوب است، اما با اين وجود 500 كيلو وزن دارد، شب عاشورا پارچه‌يي مخملي رويش مي‌اندازند و در حالي كه زيارت عاشورا مي‌خوانند شمايل، آينه، شمشير،

كلاهخود، قپه‌ها را به آن وصل مي‌كنند دو تا سپر با پيچ و مهره به آن مي‌چسبانند و گل آرايي هم مي‌كنند دو دسته‌گل در بالا و سه تا جلوي نخل تا روز عاشورا جوانان سيد محل آن را بلند كنند و عزاداري شروع شود.» از روز سيل هم مي‌گويد« باد قبل از سيل ستون‌ها را كند، آب و گل همسطح ستون‌هاي تيرچوبي شده بود، فقط شيرواني مانده بود. گل توي امامزاده صالح هم رفته بود و تا ضريح را گرفته بود. ما در آن روزها در حجره‌هايي كه در امامزاده صالح بود و به خاندان مشيرالدوله تعلق داشت و قبرهاي خانوادگي‌شان بود، در كنار درخت چنار معروف امامزاده عزاداري مي‌كرديم.»

او از همت اهالي قديمي تكيه براي بازسازي خبر مي‌دهد: «خودمان ستون‌هاي آهني را به جاي چوبي‌ها گذاشتيم، گفته بودند بايد تكيه را تخريب كنيم. اوقاف مي‌خواست اينجا را تصرف كند كه ما نگذاشتيم تا تكيه دوباره سرپا شد.»وسط تكيه چهار تخت است كه با فرش رويش را پوشانده‌اند و حالتي شبيه همان سن تكيه نياوران را دارد، دور تا دور آن را هم حجره‌ها گرفته‌اند. منبري هم در وسط گذاشته‌اند براي سخنران و روضه خوان. از چهار گوشه تكيه چهار در ورودي به بازار دارد. با اينكه هنوز ظهر است، اما مردم براي شنيدن صداي روضه و نوشيدن جرعه‌يي چاي در تكيه نشسته‌اند، مشتريان هميشگي بازارچه تجريش، محرم كه مي‌شود دلتنگي‌هايشان را در تكيه رفع مي‌كنند، حتي با خريدهايشان در دست در حالي كه عازم خانه‌اند.


حصار بوعلي، هنوز قجري غذا مي‌دهد

در كوچه پس كوچه‌هاي پشت ميدان نياوران، از كوچه سرازيري خان سفيد كه پايين مي‌رويم در پيچ و خم‌ها به تكيه‌يي با گنبد سبز مي‌رسيم كه اهالي مي‌گويند به 400 سال پيش بازمي‌گردد، تكيه

حصار بوعلي هم از تكاياي قديمي تهران است كه نخل دارد و روز عاشورا نخل مي‌گرداند. اينجا اما برخلاف تكيه‌هاي ديگر كه ديگر اطعام را به روش مدرن در ظرف‌هاي يك‌بار مصرف به دست مردم مي‌دهند، هنوز غذا رادر ظروف استيل مي‌دهند، سيني‌هاي يك نفره، بشقاب استيل و ليواني نوشيدني كه هيچ كدام پلاستيكي نيستند. يكي از اهالي محله كه جواني است 30 و چند ساله از خاطراتش از تكيه مي‌گويد: «مزه دوغ نعناعي كه در كاسه فلزي مي‌دادند، هنوز زير زبانم است، سيب‌هاي سرخي روي نخل روز عاشورا مي‌گذاشتند و در آخر نخل‌گرداني، آنها را به سمت مردم پرت مي‌كردند، همه بچه‌هاي همسن و سال من آرزويشان گرفتن آن سيب‌ها بود.»

در اين تكيه هم عزاداري از 5 محرم شروع مي‌شود تا 20 شب. روز 25 محرم هم باني‌اي دارد كه نذر كرده مجلس فقط زنانه باشد، روايتي مي‌گويد تكيه 170 سال دارد و روايتي ديگر عمر آن را400 سال مي‌داند. حجره‌ها هم مانند ديگر تكايا، در قديم به قشري خاص متعلق بوده است، حجره‌يي براي غريبه‌ها، حجره‌يي براي بچه‌ها و حجره‌يي براي بزرگ‌ترين محل كه بزرگ‌تر هم بود. يكي از اهالي تكيه به ماجراي خراب كردن سردر تكيه اشاره مي‌كند: «در زمان رضاشاه خواستند كل تكيه را خراب كنند، از سردر شروع كردند كه كارشان بي‌پايان ماند، كند وي زنبوري در زمين بود كه با خراب كردن سردر، زنبورها به سربازان رضاخان حمله كردند و آنها پابه فرار گذاشتند.»

ستون‌هاي چوبي دارد 115 ساله كه روي سنگي بنا شده‌اند. آهن شيرواني را از روسيه آورده بودند. جابر انصاري از طايفه‌هاي قديمي محل است، مي‌گويد: «اينجا طايفه‌هاي متعددي دارد، هر تالاري به يك طايفه تعلق داشت، طايفه‌هايي چون خان سفيد، آقاجاني، ناطقيان، عسگريان سيفان قراقوزلو و جابر انصاري. هر كدام براي خودشان غذايشان را مي‌پختند و ميل مي‌كردند اما در حال حاضر اين طور است كه شام هر شب را يك طايفه مي‌دهد و ديگر هركسي براي خودش غذا نمي‌پزد.»

منبري در حال ساخت است كه مي‌گويد مدلش را از روي منبر مسجد گوهرشاد مشهد برداشتيم كه متعلق به 800 سال پيش است. 27 هزار برش دارد و پنج پله. او مي‌گويد اين روزها كه در خيابان راه مي‌رويم، از هر كوي و برزن صداي نوحه خواني جوان مي‌آيد كه تازه كاري از صدايش مي‌بارد و با ريتم‌هاي تند سعي در پوشاندن عيوب صدايش دارد و رهگذران به روي خود نمي‌آورند كه كلا خارج مي‌زند، نسل ما چيزي از عزاداري‌هاي طهراني‌هاي قديم به خاطر نمي‌آورد، مي‌توانيم يك بار برويم سراغ يكي از چند تكيه باقيمانده از تهران و رسمي جديد ببينيم، رسمي كه از 200 سال گذشته هنوز پابرجاست.

منبع: اعتماد


نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

شکوری‌راد: هر روز ادامه حصر غیرشرعی و غیرقانونی است

Posted: 12 Nov 2013 08:08 AM PST

جرس: علی شکوری راد عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت با تاکید بر این که ادامه حصرغیر قانونی و غیر شرعی است، تصریح کرد: ما در قانون چیزی به نام حصر نداریم. بنابراین قوه قضاییه پرونده ای تشکیل نداده و دادگاه قضایی وجود نداشته است.

نتیجه می گیریم که روند قضایی وجود نداشته، تنها حدسی که می ماند این است که شورای عالی امنیت ملی تصویب کرده باشد که آن هم باید به تأیید رهبری رسیده باشد تا اجرا بشود. اما حصر این دو عزیز روز سه شنبه صورت گرفته درحالی که جلسات این شورا روز های شنبه برگزار می شود. حتی اگر این شورا دستور حصر را داده باشد و ادعا شود برای امنیت ملی بوده است و حصر این دو عزیز در آن زمان اضطرار داشته مثل احکام ثانویه اسلام، الان در دولت جدید اضطرار این موضوع تمام شده است و همانطور که مراجع تقلید گفته اند ادامه هر روز حصر اینها غیرشرعی و غیرقانونی است.

علی شکوری راد همچنین اظهار داست: همان طور که مراجع تقلید گفته اند ادامه حصر غیرقانونی و غیر شرعی است


 

به گزارش کلمه، وی که دربیستمین مجمع عمومی انجمن اسلامی جامعۀ پزشکی ایران سخن می گفت، افزود: رئیس جمهور رئیس شورای عالی امنیت ملی است و قهراً انتظار می رود در این زمینه کاری کند. اما ما باید خیلی مراقب باشیم. افراطیون می خواهند این موضوع را مستمسکی برای رو در رو قراردادن هواداران جنبش سبز و اصلاح طلبان با دولت حاضر کنند. به همین دلیل بنظر می رسد در آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر رهبران اخلال ایجاد می کنند. البته نباید برای اینکه دولت حاضر تضعیف نشود هم ان عزیزان را فراموش کرد و از این خواسته منطقی و معقول هم دست برداشت. بخشی هم می خواستم راجع به قانونمداری صحبت کنم که جناب آقای وزیر بیش از این منتظر نمانند صرفنظر می کنم.

 

شکوری راد در بخش دیگری از سخنانش به نقش سید محمد خاتمی در حماسه آفرینی انتخابات اخیر اشاره کرد و گفت: عملکرد دو سال گذشتۀ آقای خاتمی در مدیریت صحنه سیاسی کشور مثل همیشه بسیار حساب شده بود به طوری که ما در ۲۴ خرداد با حضور مردم توانستیم این حماسه سیاسی را رقم بزنیم. حماسه ای برای مردم. این دولت آمده در جهت اصلاح امور و می خواهد تنش زدایی نماید. اینها در مورد قطعنامه های تحریم ها می گفتند ورق پاره، ولی بعدا مشخص شد که چه فشاری بر ما وارد شده است. البته بخش عمدۀ بحران اقتصادی موجود بخاطر سوء مدیریت دولت گذشته بود و بخشی نیز مربوط به تحریم ها بود. این دولت آمده است برای کاهش فشاری که بر دوش مردم است و کاهش تورم ۴۴ درصدی. امروز افراطیون خارجی یعنی اسرائیل و افراطیون داخلی یعنی کیهان و من تبع آن هم جهت و هم آوا شده اند در مقابل اقدام صالحانه ای که دولت انجام می دهد.

 

وی افزود: خودشان می گویند آمریکا در حال فروپاشی است. خوب پس قطعا همان آمریکا نیست و می شود از آمریکای درحال فروپاشی امتیازات بیشتری گرفت. باید رفت و مذاکره کرد. این همان تدبیر است. درحالی که دولت چنین رویکردی دارد و سرباز خود را به عنوان مذاکره کننده و مدافع جمهوری اسلامی فرستاده به میدان مذاکره، کسانی از پشت خنجر می زنند و نمی گذارند مذاکرات به خوبی پیش رود. امروز این هم نوایی که بین اسرائیل و کیهان مشاهده می شود هر دو در جهت حذف و تضعیف جمهوری اسلامی است. فرقی نمی کند نتانیاهو مخالفت می کند یا افراطیون داخلی. کارکرد هر دو علیه منافع جمهوری اسلامی است. اگرچه ائتلافشان نانوشته است ولی هردو یک یک نتیجه را به بار می آورند.

 

پوپولیسمی که در ۸ سال گذشته با شعار عدالت سرکار آمد به بنیان های جامعه ما ضربه زد

 

علی شکوری راد در مورد چگونگی شکل گیری انجمن اسلامی جامعه پزشکی گفت: شکل گیری انجمن اسلامی جامعۀ پزشکی ایران در زمانی صورت گرفت که جنگ تمام شده بود و امام به رحمت خدا رفته بودند. شرایط برای کسانی که جوانی خود را به پای انقلاب و جنگ گذاشته بودند و با ارزش های آن دوران عجین شده بودند و یک نوستالژی نسبت به آن دوران داشتند بحرانی بود و احساس می کردند که در روند تحولات دوران بازسازی کشور نیاز به همگرایی و با هم بودن دارند. در آن زمان دوستان می گفتند برای اینکه خودمان از دست نرویم باید دور هم جمع شویم و ارزش ها را حفظ کنیم. به هرحال شرایط بازسازی فشار های روحی و روانی زیادی به بچه های انقلاب و جبهه و جنگ وارد می ساخت. در آن زمان این جمع با این هدف شکل گرفت و از همان موقع قرار نبود که انجمن برای بدست آوردن فرصت و موقعیت برای اعضاء آن باشد. قرار بود جمع شوند و انگیزه های ایثارگرایانه خود را روی هم بگذارند و قرار بود این تشکل یک تشکل آرمان خواهانه و ایثارگرایانه باشد. البته مجموعه دلسوزی بودند و توان کارشناسی بالایی داشتند و براساس این توان می توانستند نقطه نظرات کارشناسی بدهند که می توانست آن موقع ارزشمند باشد. این شد که انجمن علاوه بر این که به حفظ ارزش ها اهتمام داشت نظرات کارشناسی خود را نیز ارائه می داد. چیزی که مشخص است این است که انجمن یک انجمن اسلامی است و اصل تلاشش معطوف است به اسلام و ابعاد آرمانی ذیل آن که همانا دو مقوله آزادی و عدالت هستند.

 

وی افزود: متاسفانه آنچه که در این سالها چالش برانگیز بوده این است که آزادی ما آن طور که در آرمانهای انقلاب مطرح می شد در جامعه ما نهادینه نشده است. نمونه آن همین شرایط سخت چهارسال گذشته است که حتی از دراختیار گرفتن یک سالن برای برگزاری جلسات مجامع عمومی محروم بودیم و از خیلی از حقوقی که یک تشکل آن هم اسلامی باید داشته باشد ممانعت می شدیم. من یادم می آید که “جبهۀ اصلاحات” که انجمن اسلامی جامعه پزشکی نیز عضو آن است در سال ۸۹ برای سالگرد انتخابات ۲۲ خرداد سال ۸۸ تقاضای راهپیمایی کرده بود. من و جناب آقای قدیانی نماینده شده بودیم که موضوع را از طریق وزارت کشور پیگیری کنیم. به قسمت ادارۀ کل سیاسی وزارت کشور و دبیر کمیسیون مادۀ ده احزاب مراجعه کردیم و درخواست خود را مطرح کردیم. آنجا به ما گفتند تشکل های عضو جبهه اصلاحات به دلیل اینکه در سال گذشته مجمع عمومی و یا کنگره خود را برگزار نکرده اند اکثرا غیرقانونی هستند. در حالی که پس از حوادٍ سال ۸۸ نهاد های امنیتی و حتی سیاسی از برگزاری هر جلسه و مجمعی مربوط به تشکل های اصلاح طلب جلوگیری می کردند. یعنی یک دوری ایجاد شده بود که چون مجمع عمومی برگزار نکردید غیرقانونی هستید و چون غیرقانونی هستید نمی توانید فعالیت کنید. این چهار سال این موضوع چالش بزرگی بود. در دوره اصلاحات تلاش زیادی شد برای نهادینه کردن وجوه آزادی؛ آزادی بیان، آزادی سازمان های غیردولتی، آزادی احزاب و … ولی خوب در این ۸ سال گذشته سعی کردند تمام این دستاوردها را به محاق ببرند. جفای دیگر که صورت گرفت در زمینه عدالت صورت گرفت. دولتی که سرکار آمد در این ۸ سال گذشته با شعار عدالت سرکار آمد ولی بیشترین بلا را بر سر عدالت آورد، چه عدالت اقتصادی و چه عدالت اجتماعی. پوپولیسمی که در ۸ سال گذشته با شعار عدالت سرکار آمد آنچنان به بنیان هاو مناسبات جامعه ما ضربه زد که بعید به نظر می رسد براحتی بشود این بنیان ها و مناسبات را بازسازی کرد. در این سالها با وجود اینکه بیشترین درآمد نفتی وجود داشت، فقرا فقیر تر شدند و اختلافات طبقاتی بیشتر شد. بنیان های اقتصادی جامعه از بین رفت و پروژه های اقتصادی عظیمی مثل پارس جنوبی و عسلویه که بزرگترین پروژه اقتصادی در تاریخ ایران بوده، آنقدر مورد بی اعتنایی قرار گرفت که اکثر فازهایش تعطیل شده و آن هایی که راه اندازی شده هم در حقیقت چندان راه اندازی نشده است.

 

 

 

این عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت با بیان این که انجمن اسلامی جامعه پزشکی از بدو تاسیس، خود را پیرو خط امام معرفی کرد، ادامه داد: یکی از وجوه اندیشه امام لحاظ کردن مقتضیات زمان و مکان در هر موضوعی است.

 

امام می فرمودند این فقه مصطلحی که در حوزه وجود دارد کفایت نمی کند، فقهی که در امور باید مبنا قرار گیرد فقهی است پویا که براساس مقتضیات زمان و مکان جلو بیاید و پاسخگوی نیاز روز باشد. این که عده ای بخواهند احکام را همانطور که در صدر اسلام بوده اجرا کنند و مقتضیات یک جامعه مدرن امروزی را در نظر نگیرند، امکان پذیر نیست. حال چه طور می شود که با وجود این فرمایش امام عده ای می گویند که مقتضیات زمان در اندیشه های امام محل اثر ندارد و می خواهند همان گفته های امام را که در زمان انقلاب و جنگ گفته اند بدون ملاحظۀ ظرف زمانی آن مطرح و اجرا کنند و برنامه ای بسازند در صدا و سیما به اسم شاخص و امام را با گفته های مربوط به آن سالها معرفی کنند تا جوان امروز دید مناسبی نسبت به امام پیدا نکند. برای اهداف سیاسی به خودشان احازه می دهند رابطه امام را با جوان امروز تخریب کنند و این جفای بزرگی است که در حق امام می شود. ما به عنوان انجمن اسلامی خودمان را پیرو خط امام می دانیم و به قانون اساسی پایبندیم. کسانی که می خواهند قدرت خود را تثبیت کنند می آیند و به ناروا از همه اینها به نفع خود استفاده می کنند و جوان امروز را از امام و انقلاب دلزده می کنند. ما با جوان های امروز می نشینیم بحث می کنیم، می بینیم که در مورد مسائل روز با هم مشکلی نداریم ولی وقتی به گذشته برمی گردیم می بینیم که نقارهایی وجود دارد نسبت به امام، نسبت به انقلاب و در این زمینه ها اختلاف نظر داریم. انقلابی که آن همه مردم به دنبالش رفتند اصیل بوده است. امامی که این همه انسان در مراسم تشییع پیکرش شرکت کردند اصیل بوده است و این اصالت ها همچنان باقی است و خراب نمی شود ولی اگر بخواهیم همان جنبه هایی که در آن زمان مطرح بوده را امروز به همان صورت مطرح کنیم، این قابل قبول نیست.

 

 

 

عملکرد دو سال گذشتۀ آقای خاتمی در مدیریت صحنه سیاسی کشور مثل همیشه بسیار حساب شده بود

 

 

شکوری راد با اظهار خوشوقتی از این که افراطیون در بدنه جامعه رسوا شده اند، تصریح کرد: خوشبختانه وجدان جامعه آنقدر بیدار شده که جیغ های بنفش کیهان در بدنه جامعه دیگر طرفدار ندارد. این موجب خوشوقتی ماست که افراطیون رسوا شده اند. اینها باید یک دوره می آمدند خراب می کردند تا رسوا می شدند و افشا می شدند. علی رغم هزینه های سنگینی که دادیم در این ۸ سال گذشته یک دستاوردهایی نیز داشته ایم از جمله اینکه افراطیون دیگر حنایشان رنگی ندارد. امروز دولت اعتدال و امید با رأی بالای مردم بر سرکار آمده است و برخلاف برنامه ریزی هایی که آنها کرده بودند که کسی را بر سرکار بیاورند که تداوم بخش رویکردهای ۸ سال گذشته حاکمیت و دولت باشد. باید از رهبران سیاسی تشکر کرد. عملکرد دو سال گذشتۀ آقای خاتمی در مدیریت صحنه سیاسی کشور مثل همیشه بسیار حساب شده بود به طوری که ما در ۲۴ خرداد با حضور مردم توانستیم این حماسه سیاسی را رقم بزنیم. حماسه ای برای مردم. این دولت آمده در جهت اصلاح امور و می خواهد تنش زدایی نماید. اینها در مورد قطعنامه های تحریم ها می گفتند ورق پاره، ولی بعدا مشخص شد که چه فشاری بر ما وارد شده است. البته بخش عمدۀ بحران اقتصادی موجود بخاطر سوء مدیریت دولت گذشته بود و بخشی نیز مربوط به تحریم ها بود. این دولت آمده است برای کاهش فشاری که بر دوش مردم است و کاهش تورم ۴۴ درصدی. امروز افراطیون خارجی یعنی اسرائیل و افراطیون داخلی یعنی کیهان و من تبع آن هم جهت و هم آوا شده اند در مقابل اقدام صالحانه ای که دولت انجام می دهد. اینها می خواهند روز ۱۳ آبان که روزی بوده علیه دولت آمریکا، آن را تبدیل کنند به روزی علیه دولت تدبیر و امید. باید این رویکرد را افشا کرد. ما مدعی نیستیم که آمریکا اصلاح شده ولی بین اوباما و و بوش تفاوت فاحشی وجود دارد.

 

کسانی از پشت خنجر می زنند و نمی گذارند مذاکرات به خوبی پیش رود

وی در ادامه سخنانش خاطر نشان کرد: آمریکا یک حکومت بزرگ است که براساس منافع خود عمل می کند و مسلما منافع وی منافع ما نیست. اما در دنیایی که هم آمریکا و هم ما زندگی می کنیم باید بتوانیم رفتاری کنیم که منافع ملی خود را تامین کنیم. امروز رویکردی که دولت آمریکا در زمان اوباما دارد برای ما فرصتی است که در جهت منافع ملی خود گام برداریم. این موضوع را خلط مبحث می کنند و می گویند این آمریکا همان آمریکاست. در حالی که این آمریکا لزوما همان آمریکا نیست. اولا تحولات عصری در آمریکا نیز تأثیر گذاشته است. خودشان می گویند آمریکا در حال فروپاشی است. خوب پس قطعا همان آمریکا نیست و می شود از آمریکای درحال فروپاشی امتیازات بیشتری گرفت. باید رفت و مذاکره کرد. این همان تدبیر است. درحالی که دولت چنین رویکردی دارد و سرباز خود را به عنوان مذاکره کننده و مدافع جمهوری اسلامی فرستاده به میدان مذاکره، کسانی از پشت خنجر می زنند و نمی گذارند مذاکرات به خوبی پیش رود. امروز این هم نوایی که بین اسرائیل و کیهان مشاهده می شود هر دو در جهت حذف و تضعیف جمهوری اسلامی است. فرقی نمی کند نتانیاهو مخالفت می کند یا افراطیون داخلی. کارکرد هر دو علیه منافع جمهوری اسلامی است. اگرچه ائتلافشان نانوشته است ولی هردو یک یک نتیجه را به بار می آورند.

 

“حکمرانی خوب” دستاورد علمی بشر امروز است از وجوه حکمرانی خوب یکی شفافیت است و دیگری قانون مداری

 

 

شکوری راد با اشاره به این که امروز دنیا تجربه بسیار گران سنگی در حوزه مدیریت دارد، تصریح کرد: دستاوردهای علمی زیادی در زمینه مدیریت وجود دارد. فقط علوم پزشکی یا ریاضی و مهندسی که علم نیستند! متاسفانه ما آمدیم علوم انسانی را نادیده گرفتیم و در خود علوم انسانی آن قسمت که مربوط به نحوه اداره بهینه یک کشور و یا جامعه است را حذف کردیم و بعضاً افتخار هم می کنیم که اینها را علم نمی دانیم و این انکار را مبارزه با غرب زدگی عنوان می کنیم. این انحراف و محروم کردن خود و کشورمان از دانش بشری و دستآوردهای علمی است. امروزه در دنیا ازجمله دستاوردهای علمی که وجود دارد در حوزۀ حکمرانی خوب است. کسانی هستند که در این خصوص نظریه پردازی کرده اند و بحث می کنند. دو تا از وجوه حکمرانی خوب یکی شفافیت است و دیگری قانون مداری. ما اگر در کشور خودمان همین دو مورد را رعایت و به آنها پایبند باشیم بسیاری از مسائل حل می شوند.من خوشبختانه مصاحبه اخیر دکتر نوبخت را که شنیدم، لذت بردم. این حرفی که زدند در دنیای امروز حرف خیلی مهمی نیست ولی خوب برای ما در کشور ما مهم و لذت بخش تلقی می شود. بعد از ۸ سال شلختگی و عوامفریبی در ارائۀ آمار، کسی که اکنون مسئولیت راه اندازی سازمان برنامه و بودجه را دارد به آمارگرها و مدیران آمار می گوید که اگر نیتجه آمارها دلخواه شما نبود این را مهر محرمانه نزنید تا پنهان کنید. آن را اعلام کنید تا صاحبنظرها بدانند نظر بدهند و کمک کنند. این که می گویند سازمان های غیردولتی کمک کار دولت هستند باید اطلاع پیدا کنند از این موضوعات تا بتوانند کمک کنند. متاسفانه در این ۸ سال گذشته هرچه نهادهای غیردولتی و حزب بود ازبین رفتند یا از میدان بدر شدند. نهادهای غیر دولتی و احزاب ناظرها و کمک های بی جیره و مواجب دولت هستند. امام می گوید انتقاد بلکه تخطئه نعمت است. خوب این انتقادها را باید احزاب، نهادها و مطبوعات بکنند تا نعمتش نصیب دولت شود. حکومت و دولتی که خود را از این نعمت محروم می کند، معلوم است که دستاوردی نخواهد داشت. این شفافیت باید وجود داشته باشد. در زمینه ارائه آمار و گردش آزاد اطلاعات مهم است که همه دسترسی داشته باشند و بدانند.

 

در مورد تاجزاده، میردامادی و نبوی در تمام بازجوهایی یک نقطه ضعف اقتصادی و اخلاقی پیدا نکردند

 

این عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ادامه داد: زمانی که آقای احمدی نژاد تازه رئیس جمهور شده بود و نهادهای حاکمیت یکپارچه از او حمایت می کردند به یکی از همکاران ما که طرفدار آقای احمدی نژاد بود گفتم مشکلی که در آینده خواهیم داشت، مشکل فساد است. گفت چطور؟ گفتم: حکومت که یک دست بشود چون شما احمدی نژاد را از خود می دانید، اولین اتفاقی که می افتد این است که از یک سو دستگاههای ناظر چشمان خود را می بندند و از طرف دیگر چشم های نهادهای مدنی ناظر مثل احزاب و مطبوعات را کور می کنید. وقتی چشم ناظر بسته یا کور شود هر صاحب قدرتی در معرض لغزش و خطاست. من هم که اینجا ایستاده ام بری نیستم از این احتمال. یکی از نعمت هایی که شامل دولت اصلاحات بود این بود که چشمان زیادی آن را نظاره می کرد که مبادا در این دولت تخلفی صورت بگیرد. برای ما که بردنمان و سین جیم کردند و همه چیزمان را بررسی کردند، اگر یک نقطه ضعف یا خطا وجود داشت همان را بزرگ می کردند. در مورد آقای تاجزاده، آقای میردامادی و آقای نبوی و دوستان دیگر در تمام بازجوهایی که کردند یک نقطه ضعف اقتصادی و اخلاقی پیدا نکردند. چرا در دولت اصلاحات فساد به حداقل رسید. چون شفافیت وجود داشت و نظارت های حکومتی و مردمی بر اساس همان شفافیت در حد اعلا بود. در زمان دولت قبل دستگاه های ناظر هم کور شدند و همه چشمانشان را بستند و گفتند این دولت پاک است تا یک باره یک فساد عظیم شکل گرفت که سه هزار میلیارد تومان رقم کوچک آن است که آشکار شده و از این بزرگترها هنوز گفته نشده که ان شاء الله کم کم خبردار می شویم. بنابراین شفافیت مانع از بروز فساد می شود. اگر به مردم آموزش داده شود که حقشان چیست؟ خود مردم می توانند حق خود را بگیرند و ناظر بر کار دولت ها باشند.

 

ادامه حصر غیرشرعی و غیرقانونی است

افراطیون می خواهند این موضوع را مستمسکی برای رو در رو قراردادن اصلاح طلبان با دولت حاضر کنند

 

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت با تاکید بر این که ادامه حصر غیر شرعی و غیر قانونی است، گفت: در مملکت ما در انتخابات سال ۸۸، چهار نفر کاندیدا بودند، سه نفر از کاندیداها بعد از برگزاری انتخابات اعتراض کردند. دو نفر از این کاندیداها الان نزدیک هزار روز است که در حصر به سر می برند. ولی هنوز معلوم نیست چه کسی دستور داده و براساس کدام قانون که اینها درحصر بمانند. ما در قانون چیزی به نام حصر نداریم. بنابراین قوه قضاییه پرونده ای تشکیل نداده و دادگاه قضایی وجود نداشته است. نتیجه می گیریم که روند قضایی وجود نداشته، تنها حدسی که می ماند این است که شورای عالی امنیت ملی تصویب کرده باشد که آن هم باید به تأیید رهبری رسیده باشد تا اجرا بشود. اما حصر این دو عزیز روز سه شنبه صورت گرفته درحالی که جلسات این شورا روز های شنبه برگزار می شود. حتی اگر این شورا دستور حصر را داده باشد و ادعا شود برای امنیت ملی بوده است و حصر این دو عزیز در آن زمان اضطرار داشته مثل احکام ثانویه اسلام، الان در دولت جدید اضطرار این موضوع تمام شده است و همانطور که مراجع تقلید گفته اند ادامه هر روز حصر اینها غیرشرعی و غیرقانونی است.

 

وی افزود: رئیس جمهور رئیس شورای عالی امنیت ملی است و قهراً انتظار می رود در این زمینه کاری کند. اما ما باید خیلی مراقب باشیم. افراطیون می خواهند این موضوع را مستمسکی برای رو در رو قراردادن هواداران جنبش سبز و اصلاح طلبان با دولت حاضر کنند. به همین دلیل بنظر می رسد در آزادی زندانیان سیاسی و رفع حصر رهبران اخلال ایجاد می کنند. البته نباید برای اینکه دولت حاضر تضعیف نشود هم ان عزیزان را فراموش کرد و از این خواسته منطقی و معقول هم دست برداشت. بخشی هم می خواستم راجع به قانونمداری صحبت کنم که جناب آقای وزیر بیش از این منتظر نمانند صرفنظر می کنم. 

اهدای خون جمعی از شهروندان سبز؛ آنها جان در حبس می‌کنند و ما جان می‌بخشیم

Posted: 12 Nov 2013 06:20 AM PST

 جرس: جمعی از شهروندان تهران و سایر شهر‌ها، امروز، به مناسبت هزارمین روز حصر ظالمانه رهبران سبز، با حضور در پایگاه‌های انتقال خون اقدام به اهدای خون کردند. 

 

به گزارش کلمه در این حرکت نمادین، این جمع از شهروندان با داشتن نمادهای سبز عنوان می‌کردند در راه رضای خداو بادعای سلامت برای رهبران سبز در این پایگاه‌هاحضور پیدا کردند. 

 

این شهروندان سبزاندیش با تاکید بر اینکه آن‌ها جان در حصر می‌کنند و ما جان می‌بخشیم، خون اهدایی سبز‌ها را اهدا کرده و از گیرندگان می‌خواستند که برای سلامتی رهبران سبز و رحمت شهدای سبز دعا کنند. 

 

 

روز سه شنبه هم جمعی از فعالان سبز از شهروندان دعوت کردند که با اهدای نذری‌های خود حصر هزار روزه رهبران جنبش سبز را به مردم یادآوری کنند.

 

 

 

 

 

تعویق تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در مجلس سنا

Posted: 12 Nov 2013 03:21 AM PST

جرس: قانون‌گذاران ایالات متحده آمریکا منتظر خواهند ماند تا جان کری در مورد جزئیات آخرین مذاکرات صورت گرفته در ژنو میان ایران و ۱+۵ به آن‌ها توضیح دهد تا در مورد تحریم‌های بیشتر علیه ایران تصمیم‌گیری کنند.  

 

روز دوشنبه ۱۱ نوامبر (۲۰ آبان) دستیاران سنای ایالات متحده آمریکا گفتند که قانون‌گذاران ایالات متحده آمریکا در اعمال تحریم‌های سختگیرانه‌ی جدید علیه ایران تا شنیدن توضیحات جان کری، وزیر امورخارجه ایالات متحده آمریکا صبر خواهند کرد.

 

به گزارش دویچه‌وله، جن پساکی یکی از سخنگویان وزارت امورخارجه آمریکا گفت که آقای کری پس از بازگشت از سفر خود در کمیته مالی سنا برای توضیح در مورد جزئیات مذاکرات اخیر با ایران حاضر خواهد شد.

 

سنای آمریکا در نظر دارد دور تازه‌ای از تحریم‌ها علیه ایران را به تصویب برساند. اما در مقابل دولت ایالات متحده معتقد است که این تصمیم به روند مثبت مذاکرات با ایران لطمه خواهد زد.

 

بی اعتمادی جمهوری‌خواهان به دولت اوباما

 

سناتور باب کورکر، سناتور جمهور‌خواه با بیان اینکه سنا منتظر توضیحات جان کری خواهد ماند افزود: «کسانی در هر دو حزب کنگره در حال بررسی این موضوع هستند که گام‌های بعدی چه باید باشد.»

 

این سناتور جمهوری‌خواه با اشاره به اینکه همه ما خواستار دیپلماسی بودیم، افزود: «اکنون هم همینطور است. ما از تلاش‌های وزیر خارجه تشکر می‌کنیم. این بهترین راه برای حل این مساله است.»

 

با وجود این، آقای کورکر از نرمش احتمالی دولت باراک اوباما در قبال ایران انتقاد کرد و گفت: «ما نگرانیم که طبق توافق‌ها بخشی از اهرمی را که در اختیار داریم رها کند.»

 

به گفته سناتور کورکر تحریم‌ها موجب شده است که ایران حاضر به نرمش در برنامه هسته‌ای خود شود و سنا نگران از دست دادن این اهرم است.

 

وی همچنین تصریح کرد که سناتورها آماده‌اند اقدامات تنبیهی جدید را برای مدتی به تأخیر بیاندازد و با توجه به توافقات احتمالی نیز امکان کاهش تحریم‌های فعلی وجود دارد.

 

بدبینی قانون‌گذاران آمریکایی به مذاکرات

 

رسانه‌های خبری روز یک شنبه ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان) گزارش کردند که قانون‌گذاران آمریکایی اعلام کردند که قصد دارند تحریم‌ها علیه ایران را شدیدتر کنند تا از سهل‌گیری دولت باراک اوباما در مذاکره با ایران بر سر پرونده هسته‌ای این کشور پیش‌گیری‌کنند.

 

به گزارش خبرگزاری رویترز این موضوع نشانه‌ی بدبینی قانون‌گذاران به احتمال توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی است.

 

مذاکرات با ایران قرار است روز ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) در ژنو از سرگرفته شود. مذاکرات سه روزه اخیر در ژنو (۷ و ۸ و ۹ نوامبر) بدون رسیدن به توافقی بر اساس طرح اولیه برای کاهش فشار تحریم‌ها بر ایران در مقابل تغییراتی در برنامه هسته ای این کشور پایان یافت.

 

این مذاکرات برای اولین بار در یک دهه اخیر با حضور اکثریت وزرای امورخارجه گروه ۱+۵ و ایران برگزار شد. 

صندوق محیط زیست ایران تشکیل شد/ سقوط ۶۳ رتبه‌ای عملکرد محیط زیست ایران

Posted: 12 Nov 2013 01:28 AM PST

 جرس: رئیس سازمان محیط زیست کشور از تشکیل صندوق محیط زیست ایران خبر داد و گفت: این صندوق با هدف ایجاد تسهیلات برای حفظ محیط زیست و رعایت موارد مربوط به آن در فعالیت‌های سطحی و کارخانه‌ها و نیز اجرای برنامه‌های مرتبط با محیط زیست تشکیل شده است.  

 

به گزارش مهر، معصومه ابتکار عصر دوشنبه ۲۰ آبان، در جلسه مشترک شورای اداری و کارگروه آمایش سرزمین و محیط زیست استان سمنان در سالن یادگار امام خمینی (ره) استانداری سمنان با اشاره به اینکه ایران هم ‌اکنون در رتبه یازدهم کشورهای تولید کننده گازهای گلخانه‌ای در دنیا قرار دارد، تصریح کرد: در صورت تعمیم تعهدهای کنوانسیون منع تولید گازهای گلخانه‌ای به کشورهای در حال توسعه باید فکری اساسی در این باره کرد.

 

وی افزود: توجه به محیط زیست و اصول اساسی مد نظر در این بخش، اصل مهمی است که همواره باید از سوی مسئولان ذی‏ربط مورد نظر قرار گیرد.

 

اجرای الگوی نادرست در مصرف منابع آبی مهم‌ترین دلیل کاهش منابع آبی کشور

 

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور، با بیان اینکه الگوی نادرست در مصرف منابع آبی بویژه در آبیاری کشاورزی دلیل کاهش منابع آبی در کشور است گفت: کشت مبتنی بر استفاده از الگوی آب مجازی در تولید محصولات کشاورزی یکی از راهکارهای جلوگیری از این مشکل است.

 

ابتکار، آلودگی منابع آبی کشور را از دیگر دلایل کاهش این مایع حیاتی در سفره‌های آبی زیرزمینی عنوان کرد و افزود: فعالیت‌های صنعتی و معدنی، سفره‌های آب زیرزمینی را آلوده کرده، به‌طوری که پاکسازی آن بسیار دشوار بوده و تقریبا جزو منابع از دست رفته آبی به شمار می‌رود.

 

وی تهیه طرح آمایش سرزمین را در کشور خواستار شد و افزود: باید توسعه و فعالیت‌های توسعه‌ای مبتنی برمحدودیت‌های موجود سیاستگذاری شود.

 

وجود ۴۵ تالاب خشک شده در کشور یکی از عوامل تولید ریزگرد‌ها است

 

رئیس سازمان محیط زیست کشور ماهیت فعالیت‌های این سازمان را از جنس برنامه‌ای، سیاستگذاری برای توسعه و نظارت بیان کرد و گفت: محیط زیست با همه بخش‌های اداری، صنعتی و دیگر بخش‌ها سروکار دارد و نباید درباره آن بخشی‌نگری شود.

 

ابتکار مسئله مدیریت انرژی و آلودگی هوا را از دیگر مشکلات موجود در محیط زیست کشور و دلایل کاهش شاخص‌های محیط زیست اعلام کرد و افزود: امروز به دلیل استفاده از الگوی ناصحیح مصرف انرژی در کشور با مشکلات شدید آلودگی مواجه هستیم.

 

وی به آلودگی ناشی از ریزگرد‌ها در بسیاری از شهرهای جنوب و جنوب غرب کشور اشاره و تاکید کرد: بخش اعظمی از این ریزگرد‌ها منشأ خارجی دارد.

 

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته با همکاری کشورهای همسایه در باره کاهش آلودگی ناشی از ریزگرد‌ها، خشک شدن تالاب‌های موجود در کشور را از عوامل داخلی این معضل زیست‌محیطی عنوان کرد و افزود: در کشور ۴۵ تالاب خشک شده وجود دارد که یکی از عوامل تولید ریزگرد‌ها است.

 

سکون هوا و بارش باران علل اصلی واقعه اخیر اهواز بود

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با بیان اینکه سکون هوا و بارش باران علل اصلی واقعه اخیر اهواز بود، گفت: در این شهر در کمتر از سه ساعت، شش هزار نفر به مراکز اورژانس مراجعه کرده‌اند و حتی بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان‌ها به اجبار پذیرشی نداشتند.

 

ابتکار افزود: در همین راستا تشخیص داده شد که ۶۰۰ نفر باید بستری شوند و این نشان می‌دهد که در زمینه آلودگی هوا باید بیش از گذشته مراقب بود.

 

وی تصریح کرد: وضع هوا مدتهاست که در کشور خیلی بد بوده و بی‌توجهی‌ها در زمینه آلایندگی‌های زیست محیطی نیز به این امر دامن زده است.

 

دامداری و چرای بی‌برنامه از جمله عوامل فرسایش بادی در کشور

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، دامداری و چرای بی‌برنامه را از عوامل فرسایش بادی عنوان کرد و افزود: فعالیت‌ معادن بدون توجه به مسائل زیست‌محیطی نیز این مشکل را دوچندان ساخته است.

 

ابتکار با اشاره به گرایش دولت به مسائل زیست محیطی، آن را توجه به واقعیت‌های موجود در کشور دانست و گفت: دولت در کنار رفع مشکلات اقتصادی و تغییر در نگرش و سیاست‌های بین‌المللی به عنوان دو رویکرد مهم خود به مشکلات محیط زیست نیز توجه ویژه داشته است.

 

وی تصریح کرد: در صورتی که بتوانیم رویه‏‌ای را در دستور کار قرار دهیم که حفاظت از محیط زیست در کنار توسعه قرار گیرد و با رعایت اصول بهره‏ برداری کار‌شناسی و اقتصادی از معادن، این فرایند‌ها طی شود، بهترین نتیجه حاصل خواهد شد.

 

سقوط ۶۳ رتبه‌ای عملکرد محیط زیست ایران

 

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با تاکید بر اینکه حفاظت از محیط زیست امر مهمی است که مشارکت همه مردم و مسئولان را می‌‏طلبد، تصریح کرد: در این راه، دستگاه‏های مرتبط در بهره‏برداری اصولی از معادن و حفظ و ارتقای محیط زیست و کار‌شناسان باید یاری‌گر مسئولان محیط زیست باشند.

 

ابتکار گفت: بر اساس شاخص‌های جهانی وضعیت محیط زیست، عملکرد محیط زیست ایران در هشت تا ۱۰ سال اخیر ۶۳ رتبه جهانی سقوط کرده است.

 

۲۹۰ سفره آبی بد‌تر از دریاچه ارومیه در کشور وجود دارد

 

وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی ایران وضعیت حال دریاچه ارومیه را نتیجه جنگ سنتی محیط زیست و توسعه دانست و ضمن بیان اینکه چیزی که برای پنهان کردن نداریم گفت: ۲۹۰ سفره آبی بد‌تر از دریاچه ارومیه در کشور وجود دارد که ارومیه رو قرار گرفته و بقیه زیر هستند.

 

میثاق اعضای هیئت دولت برای حفظ محیط زیست

 

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به تاکید رئیس جمهوری بر حفظ محیط زیست و بهبود آن و میثاق اعضای هیئت دولت در آغاز فعالیت دولت یازدهم پیرامون این مهم اشاره کرد و گفت: اعضای هیئت دولت براساس این میثاق برای حفظ سرمایه‌های آب و خاک، محیط زیست و منابع طبیعی متعهد شدند.

 

ابتکار با بیان اینکه این امر برای اولین بار در یک دولت صورت می‌گیرد که تاکید مشخصی بر محیط زیست و منابع طبیعی دارد افزود: یک فصل از برنامه دکتر روحانی مشتمل بر ۱۸ محور مربوط به محیط زیست است.

 

وی، دولت یازدهم را دولت راستگویان خواند و گفت: دولت در نظر دارد با مردم رو راست باشد و در عین حال نمی‌خواهد نگرانی در اذهان عمومی ایجاد کند.

 

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست استان سمنان را دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده گردشگری دانست و خاطرنشان کرد: با وجود حیات وحش، گونه‌های بسیار زیبا و بی‌نظیر گیاهی و جانوری، این استان به یکی از استان‌های شاخص در این مهم تبدیل شده و باید برنامه‌های گردشگری در آن تقویت شود.

 

 

 

 

 

ابراز نگرانی پدر حسین رونقی از وضعیت فرزندش

Posted: 12 Nov 2013 01:28 AM PST

 جرس: پدر حسین رونقی درباره‌ی وضعیت وخیم جسمی فرزندش در بند ۳۵۰ زندان اوین اعلام خطر کرد.  

 

به گزارش کلمه، نتیجه آزمایش های حسین رونقی نشان می دهد غلظت خون وی طی هفته های اخیر بشدت افزایش یافته است. به گفته پزشکان هر چه سریعتر باید از وی خونگیری شود تا دچار عوارض خطرناک غلظت خون نشود. وی هم اکنون از نوسان فشار خون و ضربان قلب بالا نیز رنج می برد.

 

همچنین بر اساس آزمایش ها کلیه وی عفونت کرده و دچار هیدرونفروز شده و مشکل و التهاب مثانه و پروستات نیز تشدید یافته است. حسین رونقی ملکی در پی وخیم شدن وضعیت بیماری کلیویش روز دوشنبه ۱۳ آبان به بیمارستان هاشمی نژاد اعزام شده بود.

 

حسین رونقی ملکی وبلاگ نویس منتقد و فعال حقوق بشردربند در تاریخ ۲۲ آذر ماه ۱۳۸۸ در شهر ملکان در نزدیکی تبریز بازداشت شد. وی مدت ۱۳ ماه را در سلول‌های انفرادی بند ۲-الف زندان اوین تحت فشارهای روحی و جسمی برای اخذ مصاحبه و اعترافات تلویزیونی قرار گرفت و سرانجام از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی که از نارسایی شدید کلیه رنج می برد چندی پیش به خاطر بی توجهی مسوولان به وضعیت درمانی او دست به اعتصاب غذا زده بود. خواسته او این است که در خارج از زندان و در یک بیمارستان درمانش دنبال شود که تا امروز توجهی به خواسته او نشده است.

 

متن یادداشت پدر این زندانی سیاسی به شرح زیر است:

 

 

به نام خدا

 

ما چهار سال است شب و روز نداریم و بخاطر وضعیت پسرم خون دل می‌خوریم، بدون همراه و تن‌ها، سخت‌ترین روز‌ها را پشت سر گذاشته‌ایم و راه های طولانی را طی کرده‌ایم تا بتوانیم جان و سلامت فرزندمان را حفظ کنیم.

 

فرزند من حسین رونقی ملکی از طریق پیگیری‌های بنده و مادرش و با دستور دادستان تهران آقای جعفری دولت آبادی و همکاری مسئولین زندان اوین جهت معاینه، سونوگرافی و انجام آزمایشات به بیمارستان شهید هاشمی‌نژاد منتقل شد که پزشکان معالج وی تشخیص دادند وی نباید در شرایط زندان باشد در غیراین صورت به نارسایی حاد کلیوی دچار خواهد شد.

 

یادآور می‌شوم اعزام ایشان به بیمارستان علی رغم برخی شائبه‌های ایجاد شده، هیچ گونه ربطی به اعتصاب غذای داخل زندان نداشته است.

 

با تشکر

سیداحمد رونقی ملکی، پدر سیدحسین رونقی ملکی 

غروی ، بازداشت یک تفکر

Posted: 12 Nov 2013 12:00 AM PST

فرزانه بذرپور
زمانی قرار بود در جمهوری اسلامی مارکسیست ها و خدا ناباوران هم بتوانند حرفشان رابزنند، روزنامه داشته باشند و در دانشگاه تدریس کنند


دکتر غروی با تنِ بیمار و رنجور و به گناه ابراز عقیده و بیان بازداشت شد، از اصفهان به تهران بردنش تا بگویند گناهش آنقدر بزرگ بوده که باید در دادگاه دار الخلافه رسیدگی شود.

غروی که عمری را بر سر دین و شناخت مذهب نهاده و همه قبیله اش عالمان دین بودند، به جرم اینکه امامت علی را به قدرت گره نزده و آن امام همام را در چارچوب حکومتِ دنیوی تعریف نکرده و او را نه پیشوای سیاسی که الگوی ایمانی خوانده است به حبس می برند.

مومنین دنیا دار تاب نیاوردند تا مقاله ای متفاوت درباره ی علی و راه و رسمش بخوانند و در عید غدیر قدری هم به جای مراسم دست افشانی و عربده های مداحی به مفهوم من کنت مولا فهذا علی مولا تدبر کنند.

مومنینِ مست از قدرت، چشم ندارند تا علی را بی خلافت ببینند و کار پاکان را قیاس از خود می گیرند و به ذهنِ قاصرشان می رسد که گویا امام علی هم کسی بوده مانند اکثریتِ فقهای جمهوری اسلامی که درتبِ بالا رفتن از منبر حکومت بسوزد و بی سروری و امیری هویتی نداشته باشد.

زمانی قرار بود در جمهوری اسلامی مارکسیست ها و خدا ناباوران هم بتوانند حرفشان رابزنند، روزنامه داشته باشند و در دانشگاه تدریس کنند، امروز اما کار به جایی رسیده که حتی از دین نمی توان گفت و نمی شود تفکر کرد و حاصل و دستاورد تحقیقی را در منظرمردم گذاشت مبادا پایه و بنیان قدرت فقها بلرزد و زبان توجیهشان بی ثمر گردد.

مدعیان قدرت در دهها مقاله و برنامه تلویزیونی اعتراض شان را از تریبون های گوناگون فریاد می کنند و به اتهام توهین و اهانت به امامت، جریده ای را به عدم می فرستند ولی همچنان آتش وجودشان آرام نمی گیرد و ناطقی را به تهدید و دست بستن خاموش می کنند غافل از اینکه حرف و نظر اگر مستدل و از سر روشنگری باشد شنیده و خوانده می شود و به حکم ممنوع است قاضی محو و نابود نخواهد شد.

مضحکترین حرفها این است که می گویند این جنس گفتارها که به دین و خداشناسی و مذهب بازمی گردد و با عقیده ی عمومی و رایج میان عوام و علمای عوام پسند مخالف است، باید در مجلات تخصصی منتشر شود و در میان هزار حاشیه و تلنباری از ان قلت های تکفیر گونه ی علما دفن شود. در حالیکه خود برای استحکام بنیان خلافت شان هیچ تریبون و مخاطبی را فرو نمی گذارند.


می گویند این حرفها نباید زده شود، نباید کسی بیشتر از آنچه هست بداند و نباید ذهن منجمد آدمها را که با دانسته های بویناک چند صد ساله و با ملغمه ای از شیعه کشی و سنی کشی و استبداد و جمود پُر شده است، آشفته کرد.

دکتر غروی غرامت صد ها سال تحجر در حوزه های علمیه را می پردازد، این پژوهشگر عزیز در حکومت دینی معاشش را به دین فروشی گره نزده باید به زندان رود، چون حوزه های علمیه باب بحث و فحص رابسته اند و به جای همچو اویی که در دانشگاه درس بدهد و دین عقلانی را به دانشجویان عرضه کند که اگر خواستند بپذیرند و اگرنخواستند نپذیرند، مداحان در حوزه و دانشگاه مثل کلاغی شوم می خوانند و تتمه ی آبروی اسلام و تشیع را می برند. نگاه و نظر دکتر غروی پیش از این هم در محافل روشنفکری دینی و از سوی خود ایشان یا دیگر دین پژوهان طیف نهضت آزادی ایران طرح و بحث شده است اما آنچه در مقطع کنونی چنین خشم صاحبان قدرت و کرسی برانگیخته استقبال افکار عمومی در پرسش گری، تعمق و چرایی از مفاهیمی است که سالها به مدد مداحان و خطیبان قداستی پررنگ یافته بود ؛ در هراسند از آنچه با خرافات و مدیحه و داستان سرایی در وصف ائمه ساخته اند و عوام ساده اندیش را در هر تعزیت و تهنیت فریفته اند ، اکنون به تلنگر تعقل امثال غروی ، خشت کج دروغ و دغل کاریشان فرو ریزد و بساط دین فروشی شان برچیده شود.

عبوس زهد به وجه خمار بنشیند
مرید طاعت دُردی کشان خوش خویم
 


نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


شنا بر خلاف موج

Posted: 11 Nov 2013 11:31 PM PST

كريم ارغنده‌پور
هر چه فرانسه لحن و ادبياتش به اسراييلي‌ها نزديكتر باشد خاطره افكارعمومي ايران درباره آنها مكدرتر خواهد بود. 

مذاكرات نفسگير شنبه‌شب نهايتا با سنگ‌اندازي فرانسه به نتيجه نرسيد. مهم‌ترين سوال اين است كه زمان 10 روزه تعيين شده براي پيگيري ادامه مذاكرات عملا راهي را براي توافق نهايي باز مي‌كند يا شرايط را به نفع مخالفان پيچيده‌تر مي‌سازد؟از اين پس دو چيز ممكن است:

 

1- نمايش قدرت افكار عمومي در سراسر دنيا كه خوشبختانه در اين شرايط به نفع ايران هست و فرانسه در اين ميان جز از دست دادن اعتبار و وزن خود در مناسبات جهاني، در داخل اين كشور نيز با انتقاد محافل روشنفكري و پايگاه‌هاي اصلي آراي حزب حاكم روبه‌رو خواهد بود. در اين صورت همان‌طور كه از روحيه سرزنده آقاي ظريف در گفت‌وگوي مطبوعاتي آخر وقت ديشب معلوم بود اين توافق اگر نه حالا بلكه در آينده‌يي نزديك به ثمر خواهد نشست.

 

2- تغيير شرايط؛ وقتي زمان مذاكرات تمديد مي‌شود مخالفان نيز عملا امكان مي‌يابند تا موش خود را بدوانند بلكه بتوانند آتشي فراهم كنند و عملا موازنه شرايط را دگرگون سازند.

البته به نظر من شرايط امروز معادلات جهان به گونه‌يي نيست كه سخن مخالفان چندان خريداري داشته باشد. اما موضوع چه بود؟ واقعيت اين است كه نقشي كه فرانسه در جريان مذاكرات اخير بازي كرد به دور از انتظار ناظران سياسي بود. ادبيات و منطقي كه فرانسوي‌ها در جريان كارشكني‌ها در روزهاي اخير به‌كار گرفته‌اند بيشترين شباهت را با لحن و كلام مقامات اسراييلي دارد. اين موضوع رفتار فرانسه را با يك علامت سوال بزرگ در جامعه جهاني مواجه كرده است. به ويژه اينكه دولت فعلي فرانسه خاستگاه سوسياليستي دارد و به همين دليل انتظار همراهي و حتي اشتياقش در رسيدن به يك فرمول مورد توافق بيشتر از ناهمراهي متعصبانه و غيرمنطقي بود. به‌كارگيري اين لحن و مواضع، و نشان دادن يك چرخش پرسش برانگيز درست در هنگام دستيابي نهايي به توافق اين سوال را در اذهان پيش مي‌آورد كه آيا مساله اصلي فرانسه واقعا همان است كه ظاهرا مي‌گويد؟ اهميت اين پرسش وقتي جدي‌تر است كه در نظر بگيريم دولت‌هاي ايالات متحده، بريتانيا و آلمان در حمايت از منافع اسراييل در مقامي پيشتر از فرانسه بوده و هستند. به همين دليل دو احتمال مي‌تواند مد نظر باشد. اول اينكه فرانسه با اين روش افراطي در پي ترميم جايگاه و بالا بردن اهميت خود در مناسبات جهاني است. دوم اينكه بيش از آنكه اين مخالفت‌ها جنبه بيروني داشته باشد به موقعيت متزلزل دولت در افكارعمومي داخل اين كشور بازمي‌گردد و دولت با اين كار در پي ترميم چهره خود نزد افكار عمومي و ارتقاي سطح محبوبيتش است. هر يك از اين دو كه باشد روزهاي آينده آن را بيشتر آشكار خواهد ساخت ولي طبيعي است كه بروز رفتارهاي پيش‌بيني نشده و تندتر از نرم‌هاي موجود در سياست طبعا ريسك زيادي هم براي بازيگرانش به همراه دارد. در شرايط فعلي كه ‌طبق خبرها همه پنج كشور ديگر و نيز تقريبا اجماع جامعه جهاني بر انجام چنين توافقي تاكيد دارد شناكردن برخلاف موج مي‌تواند چهره آن كشور را در دنيا شديدا مخدوش سازد. ضمن آنكه از سوي ديگر اثرپذيري مثبت معترضان در داخل فرانسه به نفع حزب حاكم از اين اقدام نيز جاي سوال جدي دارد. بر همين اساس در ده روز آينده به نظر مي‌رسد فشار زيادي براي همراه كردن فرانسه از سوي قدرت هاي جهاني صورت گيرد.

 

طبعا مخالفان هم دست روي دست نخواهند گذاشت و تلاش خواهند كرد همين موضع فعلي فرانسه در مخالف‌خواني و كارشكني را تقويت كنند ولي چنانكه گفته شد خوشبختانه شرايط به نفع انجام اين توافق هست و اميد مي‌رود اتفاق خاصي آن را تحت‌الشعاع قرار ندهد. امريكا و بريتانيا هر دو مداخلات سرنوشت‌سازي در تاريخ سياسي معاصر ايران داشته‌اند و از اين نظر خاطره تاريخي مردم نسبت به آنها چندان خوب نيست. عجيب است كه در اين مقطع فرانسه هم به يكباره چنين نقشي را براي خود تعريف كرده است. هر چه فرانسه لحن و ادبياتش در اين زمينه به اسراييلي‌ها نزديكتر باشد خاطره افكارعمومي ايران درباره آنها مكدرتر خواهد بود. نشانه هاي آن از روز شنبه كاملا هويدا شده است. اين چيزي بيشتر از يك توافق است و منافع درازمدت آنها را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد. 

 

منبع: روزنامه اعتماد

 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

آمریکا و انگلیس: گروه ۱+۵ اختلافی درباره ایران ندارد

Posted: 11 Nov 2013 11:30 PM PST

 جرس: درحالی محمدجواد ظریف شب گذشته، ۲۰‌ آبان، گفت که طولانی شدن ساعات مذاکرات به خاطر اختلاف میان اعضای گروه ۱+۵ بود، وزیران خارجه امریکا و انگلیس تاکید کردند که هیچ اختلافی میان اعضای این گروه درباره ایران وجود ندارد.  

 

 

به گزارش رادیو فردا به نقل از خبرگزاری فرانسه، ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، روز دوشنبه ۲۰‌ آبان، اظهار داشت که هدف از گفت‌وگوهای کنونی با ایران رسیدن به توافقی موقت است که شامل تخفیف محدود تحریم‌ها پیش از توافق نهایی است.

 

ویلیام هیگ که خود در مذاکرات ژنو حضور داشت در بیانیه‌ای که برای نمایندگان قرائت می‌کرد اظهار داشت که او تردیدی نداشته که می‌توان در ژنو به توافق دست یافت.

 


مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ از روز ۱۶ تا ۱۸ آبان به صورت بسیار فشرده‌ برگزار شد اما طرفین نتواستند بر سر متن توافق به تفاهم دست یابند.

 

هیگ گفت: "هدف ما رسیدن به توافقی موقت و اولیه با ایران است که بتواند اعتماد و فضایی ایجاد کند برای مذاکره درباره یک توافق فراگیر و نهایی."

 

وزیر امور خارجه بریتانیا افزود: "گفت‌‌وگوها بدون رسیدن به آن توافق موقت تمام شد چراکه اختلاف‌هایی میان طرف‌ها وجود دارد."

 

ویلیام هیگ در عین حال گفت: «بیشتر این اختلاف‌ها هم‌اکنون کم‌رنگ‌ شده و بسیاری دیگر از این اختلاف‌ها در طول این مذاکرات رفع شد."


وزیر خارجه بریتانیا در ادامه تصریح کرد که «هرگونه توافق موقت با ایران دربرگیرنده تخفیف محدود و متناسب تحریم‌ها خواهد بود."

 

هیگ در عین حال اظهار داشت که باید در مورد اجرای تحریم‌ها تا رسیدن به توافق موقت با ایران «هوشیار و قاطع» بود.

 

ویلیام هیگ، درباره گزارش‌های منتشر شده درباره نقش فرانسه در به نتیجه نرسیدن مذاکرات سه روزه ژنو، گفت: «درست نیست که از وتو کردن (توافق) از سوی هیچکدام از اعضای ۱+۵ سخن بگوییم."


وی تصریح کرد: "موضعی که از سوی همه در ساعت‌های پایانی از جانب ما دربرابر ایران اتخاذ شد، به خاطر نظرات کشورهای مختلف اصلاح‌ شده بود....اما کاملا موضع واحد ما بود."

 

هیگ افزود موضع واحد گروه ۱+۵ "مبنای بسیار مستحکمی برای دور بعدی گفت‌وگوها در ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان) ایجاد کرده است."

در همین حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران دوشنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو گفت طولانی شدن ساعات مذاکرات به خاطر اختلاف میان اعضای گروه ۱+۵ بود چون آنها ساعات زیادی را به گفته او صرف مذاکره با خود می‌کردند.


لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، خود این گزارش‌ها را رد کرده و گفته نمی‌خواسته با ایران توافق ناقصی حاصل شود. فابیوس خواستار تعلیق فعالیت‌های نیروگاه اراک و هچنین کاهش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران بود.

 

موضع پاریس این بار مورد حمایت شماری از سناتورهای آمریکایی قرار گرفت. مک کین در فیس بوک خود نوشت: "زنده باد فرانسه" و سناتور لیندسی گراهام خدا را به خاطر این موضع فرانسه شاکر شد و گفت: "فرانسوی‌ها در حال تبدیل شدن به رهبران بسیار خوبی در خاورمیانه هستند."


جان کری: گزینه اول ما دیپلماسی است، از جنگ گریزانیم


وزیر امور خارجه آمریکا در ابوظبی تاکید کرد که اعلام می‌کنم که هیچ اختلافی میان اعضای گروه  ۱+۵ درباره ایران وجود ندارد و حتی زمانی که ایران پیشنهاداتش را اعلام کرد آمریکا و فرانسه و سایر حاضران با آن موافقت کردند چرا که حق بود. ما هیچ اختلافی درباره ایران نداریم.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی،‌ جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان،‌ همتای اماراتی خود گفت: ما بارها گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم که گزینه اول ما دیپلماسی است، ما از جنگ گریزانیم و اصراری برای ورود به جنگ نداریم اما اوباما آماده است که از تمام تعهدات خود درباره مسائل مختلف از جمله برنامه‌های هسته‌ای ایران دفاع کند چرا که معتقدیم برنامه‌های هسته‌ای ایران تهدیدی برای اسرائیل، منطقه و تمام جهان است.

کری گفت: من به نمایندگی از اوباما اعلام می‌کنم، چنانکه خودش هم این را گفته که به دفاع از دوستان و هم‌پیمانان آمریکا در منطقه خاورمیانه از جمله امارات و عربستان پایبند هستیم. این وعده همیشگی اوباما است و باید بگویم که این سیاست اوباما و تمامی دولتمردان آمریکا است. این فقط یک حرف نیست بلکه سیاست یک کشور قدرتمند است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: ما اجازه نمی‌دهیم ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد لذا به تلاش خود ادامه خواهیم داد و ایران نیز باید ثابت کند که برنامه‌هایش برای سلاح شیمیایی مسالمت‌آمیز است.

کری درباره سوال یکی از خبرنگاران درخصوص ادامه تحریم‌های آمریکا علیه ایران نیز گفت که تحریم‌ها ادامه خواهد داشت.

وی همچنین اعلام کرد: وجود اخباری مبنی بر توافق میان گروه 1+5 صحت ندارد اما این را هم اعلام می‌کنم که هیچ اختلافی میان اعضای این گروه درباره ایران وجود ندارد و حتی زمانی که ایران پیشنهاداتش را اعلام کرد آمریکا و فرانسه و سایر حاضران با آن موافقت کردند چرا که حق بود. ما هیچ اختلافی درباره ایران نداریم.

وزیر خارجه امارات اعلام کرد که امارات از ادامه مذاکرات میان گروه 1+5 با ایران حمایت کرده و حتی به ادامه آن تشویق می‌کند.

وی افزود: ما معتقدیم افق‌های مثبتی در این باره وجود دارد و در مذاکراتم با کری علاوه بر روند مذاکرات با وی درباره آینده این مذاکرات نیز گفت‌وگو کردم.

در همین حال کری درباره موضع اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات با ایران نیز گفت: در حال حاضر وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا به اسرائیل سفر کرده تا از شروط اسرائیل درباره مذاکرات مطلع شود. ما نگرانی‌های اسرائیل را درباره امنیتش درک می‌کنیم.

وی افزود: اولین چیز در هر دولت بزرگی این است که در اتخاذ تصمیمات خود با حکمت و احترام عمل کند. علت اینکه ما به مذاکره با ایران رفتیم این بود که به جهان ثابت کنیم به گزینه مذاکره پایبندیم. ما اطلاعات زیادی درباره برنامه‌های هسته‌ای در اختیار داریم و برای اطمینان از مسالمت‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران و حمایت بیشتر از امنیت اسرائیل تلاش می‌کنیم. هیچ کس نباید از مذاکرات بترسد اما اعلام می‌کنم که توافقی نیز تاکنون حاصل نشده است و پیشرفت در مذاکرات با ایران به معنای توافق نیست.

بن زاید نیز در این باره گفت: به عقیده من در اخبار برخی رسانه‌ها مبالغه‌های زیادی درباره روابط آمریکا و هم‌پیمانانش در منطقه شده است. درست است که برخی اختلاف‌ها در برخی زمینه‌ها وجود دارد اما باید بگویم که هیچ اختلاف اساسی در استراتژی کلی آمریکا و هم‌پیمانانش در منطقه وجود ندارد. ما اختلافات ریشه‌ای و اساسی با آمریکا نداریم و سفر وزیر امور خارجه آمریکا خود بهترین دلیل برای روابط محکم امارات با آمریکا است.

بن زاید درباره مساله غنی‌سازی اورانیوم و پرونده هسته‌ای ایران نیز گفت: به عقیده من داشتن برنامه‌های هسته‌ای مسالمت‌آمیز برای همه ممکن است کما اینکه برنامه هسته‌ای امارات نمونه‌ای عالی در این زمینه است اما این برنامه‌ها نباید خطری تهدیدکننده برای کشورهای دیگر باشد.

وی تاکید کرد که مذاکره تنها راهکار حل "بحران هسته‌ای ایران" است.
 

گناه بزرگ دكتر غروي اين است كه بر سنت گرايان تاخته است

Posted: 12 Nov 2013 12:26 AM PST

بیانیه اعضاء و علاقمندان نهضت آزادي
  جرس: اعضاء و علاقمندان نهضت آزادي ايران در خارج كشور با انتشار بیانیه ای بازداشت دکتر غروی را محکوم کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است:" شگفتا، در شريعتي كه كتابش به استقبال نظريات مخالف رفته و مبتكرانه و به كرات، ديدگاه هاي منحرفانه و حتي دشنام هاي مشركين عليه پيامبر را عينا نقل كرده است تا تلاوت كنندگان قرآن يكطرفه به قاضي نرفته باشند، و دهري مسلكان معاصر با ششمين امامي كه تشيع را به خاطر مجاهدات علمي اش "مكتب جعفري" نام نهاده اند، در كمال آزادي و امنيت به تبليغ ضد ديني، آنهم در "مسجدالنبي"! مي پرداختند، اينك فرزند مجتهد مبرز و معروفي چون مرحوم علامه حكيم سيد محمدجواد غروي، كه خود استاد و دكتراي فلسفه اسلامي، با سابقه بيش از سي سال تدريس و تفسير قرآن است، حق ابراز نظري متفاوت با ديدگاه هاي سنتي حوزوي ندارد!"

در بخش دیگری از این بیانیه آمده است:"پاسخ نوشته دكتر غروي را تعداد قليلي از خوانندگان نشريه بهار خوانده بودند، اما اينك به لطف جهالت تنگ نظران در بستن نشريه بهار و به بند افكندن آن آزاده انديشمند، اين نوشته دست به دست مي گردد و پيامش انعكاس و تاثير به مراتب بيشتري يافته است. چنين است قانون ريزش باطل و رشد و زايش حق.".

به گزارش جرس متن کامل این بیانه به شرح زیر است:

نوبر تازه استبداد

بار ديگر درنظام ولايت مطلقه فقيه، آزاده اي به خاطرانديشه اش اسير استبداد ديني و زنداني گرديد و روزنامه "بهار" در "زمستاني" ديگربه خاطر درج اين انديشه تحت عنوان: "امام؛ پيشواي سياسي، يا الگوي ايماني؟" نوشته: دكتر علي اصغر غروي به خيل مطبوعات تعطيل شده پيوست!... نامبرده كه از اعضاي مركزيت نهضت آزادي ايران و رئيس شاخه اصفهان مي باشد، صبح روز دو شنبه ۲۰ آبان توسط دادگاه انقلاب آن شهر دستگير و روز بعد به دادسراي فرهنگ و رسانه در تهران منتقل گرديد.
يك هفته پيش ازاين واقعه، نشريات و سايت هاي وابسته به جناح هاي متعصب و تنگ نظر، كليشه مشتركي را كه از يك مركز صادر شده بود منتشر ساختند و در آن "نشريه چشم انداز" را به خاطر مقاله مشفقانه : "آتشي زير خاكستر"، كه در هشدار به دامن زدن دشمني هاي فرقه اي و تفرقه ميان شيعه و سني نوشته شده بود، مورد تهديد و تعطيل قرار دادند.
شگفتا، در شريعتي كه كتابش به استقبال نظريات مخالف رفته و مبتكرانه و به كرات، ديدگاه هاي منحرفانه و حتي دشنام هاي مشركين عليه پيامبر را عينا نقل كرده است تا تلاوت كنندگان قرآن يكطرفه به قاضي نرفته باشند، و دهري مسلكان معاصر با ششمين امامي كه تشيع را به خاطر مجاهدات علمي اش "مكتب جعفري" نام نهاده اند، در كمال آزادي و امنيت به تبليغ ضد ديني، آنهم در "مسجدالنبي"! مي پرداختند، اينك فرزند مجتهد مبرز و معروفي چون مرحوم علامه حكيم سيد محمدجواد غروي، كه خود استاد و دكتراي فلسفه اسلامي، با سابقه بيش از سي سال تدريس و تفسير قرآن است، حق ابراز نظري متفاوت با ديدگاه هاي سنتي حوزوي ندارد!
گناه بزرگ دكتر غروي، كه در تجليلي كم نظير از امام علي(ٍع)، ولايت و زعامت كبراي آن امام را تا روز قيامت شمرده، اين است كه بر سنت گرايان و مدعيان تشيع تاخته كه چرا امامت ايماني و الگوي اخلاقي ابدي او را رها كرده و امامت انتصابي سياسي چند روزه دنيائي را، كه پايه اي در قرآن و نهج البلاغه ندارد، چسبيده اند.
آنچه "توهين به تشيٍع و مقدسات"! شمرده اند، در حقيقت نه دلسوزي براي امامت و ولايت اهل بيت، بلكه، به اعتراف نماينده مجلس و عضو كميسيون امنيت ملي نظام، "سست شدن پايه هاي ديني ولايت فقيه" در ادعاي نيابت آن بزرگواران مي باشد. غافل از اين كه چنين تعصبات خلاف شرع و خلاف قانون است كه به سست شدن روزافزون ولايت فقيه و سلب مشروعيت بيشتر آن منتهي مي شود.
مستبداني كه ضعف دانش ديني خود را تنها با شكستن قلم و بستن دهان دگرانديشان مي توانند پنهان كنند، اگر منطقي داشتند منصفانه بود پاسخي مي نوشتند تا معلوم شود كداميك به تشيعي كه همواره از نامش سوء استفاده مي كنند، "خيانت و توهين" كرده است ؟
بيش از نيم قرن از زماني كه مرجع معروف تشيع، آيه الله بروجردي دعوت شيخ الازهر را براي تقريب بين مذاهب اسلامي لبيك گفت مي گذرد. پس از انقلاب اسلامي نيز به ابتكار آيه الله منتظري هفته وحدت ميان اين دو بخش امت اسلام اعلام شد، شوربختانه امروز بسياري ازدولت هاي اسلامي به تحريك بيگانگاني كه همواره از اين تفرقه واختلافات بهره برده اند، دشمن اصلي و بحران هاي بنيان برانداز را رها كرده و در عراق و پاكستان و سوريه و لبنان و... بر اين آتش دامن مي زنند.
افسوس كه اهل تعصب و تحجر وطني نيز به جاي پاكسازي تفكرات خود از آنچه با مسلمات انديشه و عملكرد اهل بيت مطهرپيامبر مكرم اسلام(ص) در تعارض است، خوارج گونه با پيروان راستين آن الگوي ايمان و اخلاق، به نيت دفاع از ولايت مطلقه فقيه مي ستيزند و به تحريك عوام مي پردازند.
پاسخ نوشته دكتر غروي را تعداد قليلي از خوانندگان نشريه بهار خوانده بودند، اما اينك به لطف جهالت تنگ نظران در بستن نشريه بهار و به بند افكندن آن آزاده انديشمند، اين نوشته دست به دست مي گردد و پيامش انعكاس و تاثير به مراتب بيشتري يافته است. چنين است قانون ريزش باطل و رشد و زايش حق.
اين چنين خداوند حق و باطل را مثال مي زند؛ كف هاي سبك و سطحي ناشي از غرش وغليان سيل به زودي فرو مي نشيند و آنچه به سود مردم باشد باقي مي ماند (رعد ۱۷).
اعضاء و علاقمندان نهضت آزادي ايران در خارج كشور
سه شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۲- ۱۲ نوامبر ۲۰۱۳