جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


وزیر ارشاد: کتاب‌های توقیف شده ممکن است پس از اصلاحاتی دوباره منتشر شوند

Posted: 16 Nov 2013 07:31 AM PST

محقق داماد: فکر و اندیشه را نمی‌توان به زنجیر کشید

جرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید براینکه سیاست‌های دولت جدید با گذشته متفاوت است گفت که کتاب‌هایی که پیشتر توقیف شده‌اند "خوانش مجدد می‌شوند، افراد باسوادی که در حوزه کتاب وجود دارند آثار را دوباره خوانی می‌کنند، ممکن است با اصلاحاتی در برخی بخش‌ها کتاب روانه بازار نشر شود."

 

به گزارش ایرنا، علی جنتی، روز شنبه ۲۵ آبان، در حاشیه مراسم تجلیل از خادمان علمی و فنی نشر کشور در پاسخ به سوالی درباره ناشرانی که لغو مجوز شده و یا تعلیق شده‌اند و اینکه رسیدگی به پرونده آن‌ها در چه وضعیتی است، گفت: یکی از اقدامات درحال انجام، بررسی پرونده ناشرانی است که درگذشته، احیانا پروانه فعالیت آن‌ها لغو شده و یا از ورود آنان به نمایشگاه کتاب جلوگیری به عمل آمده، قریب به اتفاق آن‌ها در نمایشگاه آتی حضور خواهند داشت و ناشرانی که پروانه فعالیت آن‌ها لغو شده ولی مشکل اساسی ندارند می‌توانند مجدد به فعالیت خود ادامه دهند.

 

وی درمورد وضعیت نشر چشمه و فعالیت آن نیز گفت: این ناشر اصلا تعلیق نشده بود که بخواهد مجدد به فعالیت خود ادامه دهد، یک سری تصمیمات در داخل وزارت ارشاد توسط هیات بدوی و تجدید نظر در دولت دهم گرفته شده بود، نشر چشمه هم اکنون در حال فعالیت است و کار خود را ادامه می‌دهد.

 

وی با تاکید براینکه سیاست‌های دولت جدید با گذشته متفاوت است، گفت: ما جلوی ابلاغ برخی احکام را گرفته‌ایم.

 

جنتی که در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، در مورد آخرین تصمیمات اتخاذ شده درباره پرداخت یارانه به نشریات و مطبوعات گفت: یک سری ضوابط را نمایندگان مطبوعات و مدیران مسوول تدوین کرده‌اند که مورد پذیرش اکثریت آن‌ها قرار دارد، این ضوابط ایجاب می‌کند تا براساس کیفیت مطبوعات، نوع کاغذ و نوع کار تولیدی که انجام می‌دهند از اعتبار اختصاص داده شده، استفاده کنند.

 

وی افزود: برای پرداخت یارانه نیز به همین ترتیب میان مطبوعات تقسیم می‌شود؛ برای شفاف سازی، این ضوابط و میزان مبلغی که به نشریه اختصاص داده می‌شود را بر روی سایت معاونت مطبوعاتی قرار دادیم تا همگان مطلع شوند آنچه که پرداخت شده، براساس ضابطه است نه رابطه.

 

جنتی در مورد قانون کپی رایت و لایحه ارسال شده به مجلس شورای اسلامی گفت: این قانون در داخل کشور معتبر است و موضوع لایحه را پیگیری خواهیم کرد.

 

 

این مسوول فرهنگی درباره بررسی کتب توقیف شده نیز اظهار داشت: این آثار خوانش مجدد می‌شوند افراد باسوادی که در حوزه کتاب وجود دارند آثار را دوباره خوانی می‌کنند، ممکن است با اصلاحاتی در برخی بخش‌ها کتاب روانه بازار نشر شود.

 

وی در مورد این کل کتاب بازبینی خواهد شد گفت: ممکن است برخی رمان‌های باشند که صالا قابل اصلاح نباشند، داستانی که از سوی نویسنده‌ای نوشته می‌شود نمی‌توان از میان واژه یا پاراگرافی را حذف کرد چون کل داستان بهم می‌خورد، چاره‌ای نیست برخی آثار اخلاق جامعه را خدشه دار می‌کنند، نمی‌توان اجازه انتشار این گونه داستان را در سطح جامعه داد.

 

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، برخی آثار در حوزه علوم انسانی و حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی منتشر می‌شود که می‌توان با حذف برخی واژه‌ها، پاراگراف‌ها اجازه چاپ آن‌ها را در جامعه صادر کرد. 

 

محقق داماد: فکر و اندیشه را نمی‌توان به زنجیر کشید


در همین مراسم، محقق داماد حقوق‌دان و استاد دانشگاه و حوزه، تاکید کرد که رشد و ارتقای فرهنگ از طریق رشد و ارتقای فکر و اندیشه به دست می‌آید. ارتقای فرهنگ و تفکر به شهادت تاریخ ادبیات و تاریخ اندیشه از آنجا ناشی می‌شود که متفکر در ارائه نظرش آزاد باشد.

 

به گزارش ایلنا، محقق داماد ادامه داد: همه مسائل و همه فعالیت‌ها را می‌توان به زنجیر و فکر کشید. اما فکر واندیشه را نمی‌توان به زنجیر کشید و به تفکر و اندیشه نمی‌توان گفت دیندار باشد یا بی‌دین.

 

محقق داماد با اشاره به لزوم تقدیر از صاحبان اندیشه و فکر گفت: در بحث تقدیر ما یک مدح داریم و یک حمد. زمانی که از نشر و فکر تقدیر می‌کنیم حمد علم را می‌گوییم و نه مدح آن را. و حمد علم، شکرگزاری از فکر و ستودن آن است. نه آنکه بخواهیم مطلبی به آن اضافه کنیم.

 

وی خطاب به علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: اقداماتی که شما در تجلیل از صاحبان فکر و اندیشه دارید خوب است اما باید بیشتر از این‌ها صورت بگیرد. زیرا دو شغل در دنیاست که در ماهیت آن قداست نهفته است. اولی پزشکی و دومین آن نشر کتاب است.

 

گرامیداشت هزارمین روز حصر و ۳ سال روزه‌داری تاجزاده در انفرادی

Posted: 16 Nov 2013 07:15 AM PST

 جرس: جمعی از فعالان سیاسی، زندانیان سیاسی سابق، خانواده‌های زندانیان سیاسی وخانوادههای شهدای دوران جنگ و جنبش سبز با حضور در مراسم افطاری، هزارمین روز آغاز حصرخانگی همراهان جنبش سبز و سومین سالگرد روزه داری سیدمصطفی تاجزاده را در انفرادی قرنطینه اوین گرامی داشتند.  

 

به گزارش کلمه، در این مراسم که با حضور خانواده میرحسین و رهنورد، زندانیان سیاسی سابق، فعالان سیاسی، خانواده های زندانیان سیاسی، روزنامه نگاران، جوانان اصلاح طلب و جمعی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و جبهه مشارکت برگزار شد، محمدرضا خاتمی، عبدالله ناصری، زهرا شجاعی، جلال جلالی زاده، همسر شهید باکری، حمیدرضا جلایی پور، احمد پورنجاتی، فخرالسادات محتشمی پور سخنرانی کرده و همسر محسن میردامادی پیام دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی را در جمع قرائت کرد.

 

محمدرضا خاتمی: استقامت زندانیان و محصورین، آنان را در نگاه زندان بان ها نیز به الگو تبدیل کرده

 

سیدمحمدرضا خاتمی، عضو هیات رییسه مجلس ششم شورای اسلامی با قدردانی از استقامت و پایداری زندانیان در حصر و حبس گفت: زندان در این دوران زندانی های ما را به الگو و نمونه تبدیل کرده حتی در نگاه زندانبان‌ها.

 

محمدرضا خاتمی همچنین تاکید کرد: درست است که جای زندانیان و محصوران ما خالی است اما اکنون در حالی در دل مردم جایگاه والایی یافته اند که آحاد جامعه و مردم که برخی از آنان را فقط به نام و برخی را حتی به نام نیز نمی شناسند. و این دستاورد چیزی نیست جز حاصل صبوری و پایداری آنها و به خصوص خانواده شان.

 

به گفته ی وی آنان آزادی و بودن در کنار خانواده ی خود را فدا کردند تا جامعه از این وضعیت نجات پیدا کند، همانند امام حسین که مردم را از گمراهی نجات داد. به همان شکل، امید و صبوری و پایداری و تحمل و از چهارچوب اصلاح خارج نشدن ما را در این چهار سال نگه داشت.

 

دبیرکل سابق جبهه مشارکت ایران اسلامی با تاکید بر اینکه ما همچنان باید پایداری و بردباری داشته باشیم تا شرایط بهتر شود، خاطرنشان کرد: انتظار داشتیم که حصر و زندان ها پایان یابد، اما باز هم صبوری می کنیم و میتوان با همین مشی مشکلات را حل کرد، همانطور که در ۲۴ خرداد با صبوری چهار ساله نتیجه داد و رای ها خوانده شد و امروز به جایی رسیدیم که افرادی متخصص و در جایگاه خودشان برای مذاکره از سوی ایران سفیر می شوند.

 

محمدرضا خاتمی در ادامه افزود: انسجام و پایداری ما را حفظ خواهد کرد و چشم طمع و تیغ بدخواهان را که در ۸ سال گذشته تیز شده در غلاف خواهد شد.

 

وی در پایان با اشاره به سه سال روزه داری اعتراضی سیدمصطفی تاج زاده، در فرنطینه زندان اوین گفت: دوستان ما در زندان از بخش عمده ای از حقوق طبیعی و قانونیشان محروم مانده اند و آرمان و هدف شان آن ها را برای ما به الگویی تبدیل کرده است اما آنچه بیشتر آزاردهنده است رنج مضاعفی است که برخی به خود تحمیل کرده اند، مانند آقای تاج زاده که علیرغم تمام مشکلات جسمی اش همچنان روزه دار است.

 

وی خطاب به همسر سیدمصطفی تاج زاده گفت: خواسته ی ما را به آقای تاج زاده برسانید و بگویید که در شرایط جسمی شما آسیب جبران ناپذیری را به خود وارد می کنید. وجود فکر و اندیشه ی شما از هر چیزی برای مردم مفید تر ومهم تر است.

 

زهرا شجاعی: تلاش خانواده های زندانیان سیاسی تداوم راه شهدای ۸۸ و راه حسینی است

 

 

در بخشی دیگر از این مراسم، زهرا شجاعی رئیس اسبق مرکز امور زنان ریاست جمهوری با اشاره به تقارن هزارمین روز حصر و سه سال روزه داری مصطفی تاجزاده با حادثه عاشورا، تلاش خانواده های زندانیان سیاسی را تداوم راه شهدای ۸۸ و تداوم راه حسینی دانست.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد که کثرت جمعیت زنان در جمع ها و حضور آنان در تمام لحظه های سال های ۸۸ به این طرف در اسارت و شهادت و مبارزات چیزی نیست جز تداوم راه زینب.

 

زهرا شجاعی در ادامه افزود: اگر زجرها و پایداری های زنان در خانواده ها و زندان ها، صبر و استقامت خانم رهنورد در حصر، تحمل و پایداری مادران شهدا و نقش آفرینی آنان نبود هیچ وقت در این جایگاه نبودیم.

 

و در پایان ابراز امیدواری کرد که به زودی شادی همه را با آزادی ها و رفع حصرها ببینیم.

 

جلال جلالی زاده: امروزه حق گویان رفاه را رها کردند

 

جلال جلالی زاده نماینده مردم کردستان در مجلس ششم با اشاره به اینکه ارزشمندترین سرمایه انسان، حیات و زندگی است تاکید کرد که اگر حکومت قدر سرمایه ی شهروندان را ندانند در خسران است.

 

وی در ادامه افزود: عمل صالح در تاریخ جاویدان و سازنده است. امروز دکان های زیادی به نام امام حسین باز شده است، یزیدی ها و حسینی ها قاطی شده اند، کسی که عمل صالح انجام می دهد و حق می گوید باید دیگران را به حق گویی تشویق می کند.

 

جلالی زاده با اشاره به اینکه حق تلخ است و ایمان می خواهد پرسید: آیا هر کس می تواند راحت حق بگوید؟ حق گویی آسان و ساده نیست. امروزه حق گویان رفاه را رها کردند.

 

نماینده اسبق مجلس همچنین گفت: حضرت یوسف به خاطرزندان بودنش عزیز شد، امروز کسانی که به خاطر دفاع از حق در زندان محبوسند. در حالی که کسانی بزرگتر و نام دار تر هستند که در قلب مردم کوچکترند.

 

وی در ادامه افزود: بعد از حق گویی، صبر است. کسانی که هم ایمان دارند و هم عمل صالح دارند و حق گفتند و صبر کردند، سود بردند و فایده زیادی نصیب آنان شد.

 

مادر شهید سهراب اعرابی: با شما در راه حق و عدالت هم‌پیمانم

 

 

در این مراسم پروین فهیمی، مادر شهید سهراب اعرابی، از شهدای جنبش سبز نیز نامه ای خطاب به میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد قرائت کرد:

 

بیش از ۱۰۰۰ روز است که شما عزیزان در حصر و حبس قرار گرفته اید و ما مردم صبورانه این دوری را تحمل کرده ایم علت این تحمل را شما گرامیان می دانید، نه از روی ضعف بلکه نشان از آگاهی و امیدی ست که در وجود یکایک ما برای رسیدن به آرمانهایمان و بخاطر منافع ملی کشورمان ما را وادار به صبر می نماید و شما عزیزان را به ایستادگی و همراهی با ما. هرگز روزهای با هم بودن را را فراموش نخواهیم کرد.

 

آنهایی که ما را کم می پندارند و همچنان اصرار بر کم بودنمان دارند، خودشان نیز باور دارند که ما بیشماریم. انتخابات پرشور مردم در خرداد ۹۲ دلیلی بر حقانیت و خواسته های مشروع ماست.

 

ولی آنها را چه شده است؟ آیا باز هم نیاز دارند خودشان را ارباب و ما مردم را رعیت بدانند.

 

آیا هنوز باور نکردند که ما مردم با اکثریت تمام در انتخابات ۸۸ به شما آقای موسوی کاندیدای محبوبمان رای دادیم و برای اینکه شما رئیس جمهور شوید در انتخابات شرکت کردیم.

 

حاکمیت با کمال تاسف ما مردم را باور نکرد و آرای ما را نادیده گرفت، گویی می‌خواستند خودشان را از ما جدا نمایند و تصمیم بر این گرفتند که به ما مردم نیز زهرِ چشمی نشان دهند تا دیگر جرات و یارای اعتراض را نداشته باشیم، به همین علت ۲۵ و ۳۰ خرداد و عاشورا و ۲۵ بهمن و روزهای دیگر سلاح بر دست ما مردم را به زیر سختترین فشارها و سرکوبها قرار دادند و فرزندانِ نازنینمان را غرق در خون و گروهی دیگر را راهیِ زندان ها و کهریزک نمودند و بسیاری را نیز به دیارِ غربت.

 

اما از حاکمیت می پرسم: از این همه ظلم چه عایدتان گردید؟ جز اینکه باز مجبورید به سمتِ مردم بیایید، پس بشتابید تا دیر نشده است، چون ما مردم آغوشهایمان را برای تمامیِ کسانی که به سوی ما می آیند باز کرده ایم البته برای کسانی که از گناهانِ خود پشیمان گشته و از خدای مهربان و مردم حق جو شرمسارند هر چند باز هم میگویم با این حال کسانی که در حق ما ظلم کرده اند با تمامیِ خصلت های ناپاکشان چون هموطنند باید آنها را بخشید اما آنها نیز باید بدانند خداوند تصمیم گیرنده است که حق الناس را به آنها میبخشد یا نه؟

 

آری آقای مهندس و آقای کروبی و خواهرِ عزیز خانم رهنورد همیشه به یادِ مهربانیهایتان هستم و ایستادگی و مقاومتتان را می ستایم و همچنان حمایت خود را از شما دریغ نخواهم کرد.

 

قسم به خونِ شهدا با شما هم پیمان خواهم بود و در راهی که همانا راهِ حق و عدالت است همانگونه که فرزندنم نیز به آن معتقد بوده، کوتاه نخواهم آمد.

 

به امید روزی که شما عزیزانِ در حصر و زندانیان سیاسی آزاد گردید و ما مردم و حاکمیت در کنار هم و دست در دستِ هم برای ساختن ایرانی آباد و آزاد تلاش کنیم.

 

در اینجا نیز لازم میدانم از جناب آقای روحانی رببس جمهور محترم تقاضا کنم برای آزادی شما عزیزان و برای اینکه در بین مردم و حاکمیت، همبستگی و آشتی ملی برقرار شود ، بر عهد و پیمانی که با ما بسته اند و برای رسیدن به آن بیشتر تلاش و پافشاری نمایند.

 

 

 

حمیدرضا جلایی پور: آبروی امروز ایران در جهان نتیجه مقاومت موسوی و کروبی و رهنورد است

 

حمیدرضا جلایی پور با تقدیر از صبوری و پایداری خانواده ی زندانیان سیاسی تاکید کرد: تا همین الان جامعه ی ما از استقامتی که آقای کروبی و موسوی و خانم رهنورد داشتند بهره های فراوانی برده است. شرایط امروز و کسانی که آبرو دارند، رایی که خوانده شد و نتایجی که در عرصه ی خارجی گرفتیم به خاطر استقامت این عزیزان است و دیدیم که تلاش بیهوده نبود و فایده مند بود. ملت ایران نتیجه های بیشتر آن را هم خواهد دید.

 

این عضو جبهه مشارکت ایران اسلامی همچنین با اشاره به بهزاد نبوی، عضو ارشد و دربند سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی که این روزها در بند دو الف زندان اوین محبوس است، تصریح کرد که باید یاد دوستانی که با استقامت خود ما را بدین جا رسانند را همیشه گرامی بداریم و قدردان سختی هایی که کشیده و می کشند باشیم.

 

 

احمد پورنجاتی: زیر بار زور نمی رویم

 

احمد پورنجاتی نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی با ذکر روایت هایی گفت: خداوند به پیامبر می گوید تا با تمام قدر و شان خود صاحب اختیار مردم نیستی و می توانی تصمیم برایشان بگیری. در این ایام که به نام امام حسین خوانده شده یادمان باشد که امام حسین شهید شد چون زیر بار زور نرفت. ما هم زیر بار زور نمی رویم.

 

پورنجاتی همچنین با درخواست از سیدمصطفی تاج زاده برای پایان روزه داری هایش گفت: این نه از سر دلواپسی است بلکه آن هم نوعی اعتراض است. ای کاش زمامداران ما به اندازه ی ذره ای از عبارت «مرگ آگاهی» بهره ای می بردند و می دانستند پایانی وجود دارد.

 

وی در پایان با آرزوی سلامتی برای همه ی در بندان و در حصران آرزوی سلامتی گفت: سه دردانه دل ملت ایران، نام های میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد است که شخصیت هایی آزادی خواه و حق طلب هستند.

 

همسر شهید باکری: این سال ها سال های امتحان بود برای جدا شدن خوبی ها و بدی ها از هم

 

فاطمه چهل امیرانی همسرسردار شهید اسلام حمید باکری، با بیان اینکه ما قرار بود از آرمان های شهدا دفاع کنیم گفت: شرمنده ام. من همیشه از مردم به خاطر قصورمان عذرخواهم. اما خدا را شکر میکنم که توفیق داشتیم به ظلم راضی نشیم و همراه مردم باشیم.

 

همسر شهید باکری با تاکید بر اینکه ما هم مثل شهدا خط قرمزمان ظلم است گفت: از میرحسین و خانم رهنورد و آقای کروبی خجالت زده ام.

 

خانم امیرانی با اشاره به مبارزات زهرا رهنورد پیش از انقلاب تصریح کرد: خانم رهنورد در ایام دانشجویی برای ما الگوی مبارزه بود و این روزها حق مطلب ادا شد و ایشان به عنوان نماد یک زن مسلمان مبارز تبدیل شده اند به الگوی استقامت و راستی.

 

وی همچنین افزود: همه ی شهدای ما به میرحسین ارادت داشتند و برایش احترام زیادی قائل بودند و دوستش داشتند، آقای کروبی هم که بعد از جنگ زحمات زیادی برای خانواده های شهدا کشیدند و ما یادمان نرفته محبت های ایشان را.

 

همسر شهید باکری در پایان تصریح کرد:که این سال ها سال های امتحان بود برای جدا شدن خوبی ها و بدی ها از هم. و امیدوارم ما سربلند و روسفید از این امتحان بیرون آییم.

 

فخرالسادات محتشمی پور: پایداری تاج زاده در ادامه ی پایداری عزیزانی ست که بیش از هزار روز است در حصرند

 

 

فخرالسادات محتشمی پور، همسر سیدمصطفی تاج زاده، زندانی سیاسی که سه سال است در روزه داری اعتراضی به دلیل وضعیت غیرقانونی ای که در آن محبوس است نگهداری می شود، به سر می برد، در این مراسم با قدردانی از میهمانان و پیام هایشان گفت: من پیام شما را منتقل میکنم اما بسیار سخت است تحمل نگاه های مصطفی از پشت شیشه های زندان که التماس می کند من اصراری برای شکستن روزه هایش نداشته باشم.

 

همسر تاجزاده در ادامه از فعالان و حاضران درخواست کرد به جای اصرار برای پایان روزه داری ها تلاش کنیم برای پایان دادن به این وضعیت غیرقانونی. مصطفی روزه است و پایداری او در ادامه ی پایداری عزیزان ماست که بیش از هزار روز است در حصر به سر می برند.

 

محتشمی پور همچنین با تشکر از دختران میرحسین و رهنورد که در مراسم حضور داشتند تاکید کرد که همراهی و دلگرمی شما در ادامه ی این راه برای خانواده ها و پدر و مادر بسیار مفید و لازم بوده است.

 

به گفته ی وی مادر بدون همراهی دختران توان مبارزه و استقامت ندارد و باید بوسه زد بر این دستان رنج کشیده و صبور دختران.

 

 

پیام محسن میردامادی از بند ۳۵۰ زندان اوین

إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ

مصطفای عزیز برهه های سرونوشت ساز تاریخی با نام مردان بزرگشان شناخته می شوند و با داستان پایمردای و مقاومت های آنان جاودانه می گردد. خودکامگان که تو را از استوارترین و مومن ترین رهپویان راه آزادی یافته بودند تصور می کردند با تحمیل بیش از ۵۰ ماه حبس انفرادی تو را خواهند شکست تا قهرمانی را از نسلی بستانند. اما تو بر استقامتی که در این سال ها در مقابل این ظلم آشکار نشان دادی سه سال روزه داری را افزودی، تا شکوه صبر و عظمت ایمانت را به رخ آنان بکشس و اینک در ابتدای چهارمین سال از این روزه داری، خانواده ی ستمدیده و دوستان همرزمت نگران سلامتی تو هستند. هنوز نقش های بزرگی باقی مانده است که باید با تکیه بر تندرستی تو در مسیر روشن آینده بر عهده بگیری. زیان کاران آن روز را دور و ما آن روز را نزدیک می بینیم.

از تو دعوت می کنم انتظار و خواهش دوستدارانت را برای شکستن روزه داری سه ساله ات مد نظر قرار دهی.

برادرت محسن

بیستم مهرماه سال ۹۲

زندان اوین

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

تاجرنیا: انفعال دولت قابل قبول نیست

Posted: 16 Nov 2013 03:22 AM PST

جرس: علی تاجرنیا، نماینده ی مجلس ششم که در سرکوب های پس از ۸۸ بازداشت شد و دوران حبس یک ساله ی خود را در زندان اوین سپری کرد می گوید: اگرچه می‌دانیم دستور حصر از سوی مراجع دیگر صادر شده، اما شورای عالی امنیت ملی در ظاهر مسئول این اتفاق و شرایط معرفی شده است. توجه به این نکته ضروری است که برای حل مساله رفع حصر یک زمان مشخص و معقولی وجود دارد. در صورت بی‌توجهی و عبور ساده از کنار این مسئله، امکان بازگشت کشور به روزهای ملتهب و تنش زا بیشتر می‌شود.  

 

علی تاجرنیا در گفتگو با پویش در خصوص حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ اظهار داشت: در سال ۸۸ انتخاباتی برگزار شد که با ادوار گذشته انتخابات تفاوت داشت. در دوره‌های گذشته، رییس جمهور در دومین حضورش در عرصه انتخابات، با رای بالا و رقابتی آسان انتخاب می‌شد.

 

وی ادامه داد: اما در سال ۸۸ با وجود حضور احمدی‌نژاد در عرصه انتخابات، به دلیل عملکرد نه چندان خوب و رضایت بخش دولت نهم و همچنین حضور یک چهره قوی همچون میرحسین موسوی، تصورات و پیش بینی‌های جریان راست بهم خورد. تمامی نظرسنجی‌ها حکایت از رقابت تنگاتنگ این دو کاندیدا داشت.

 

این نماینده سابق مجلس تصریح کرد: صرف اعتراض مردم و بعضی از شخصیت‌های سیاسی به نتایج انتخابات به منزله عدم تمکین و گریز از قانون نبوده و نیست و سابقه اعتراض به نتایج انتخابات در کشور فقط محدود به اعتراضات ۸۸ نیست. در انتخابات مجلس ششم بیشترین اعتراض را از سمت جناح راست و اصولگرای کشور داشتیم یا طیف نزدیک به احمدی‌نژاد در انتخابات شورا‌ها به نتایج متعرض بوده‌اند.

 

تاجرنیا در ادامه با اشاره به حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد افزود: اگرچه می‌دانیم دستور حصر از سوی مراجع دیگر صادر شده، اما شورای عالی امنیت ملی در ظاهر مسئول این اتفاق و شرایط معرفی شده است.

 

وی در خصوص نقش دولت در رفع حصر این دو چهره اصلاح طلب گفت: انتظارات از دولت با توجه به صراحت آقای روحانی در ایام تبلیغات انتخابات برای رفع حصر بالاست.

 

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: اگرچه این اقدام برای دولت پر هزینه خواهد بود، اما قطعا انفعال دولت در تعویض تیم‌های اطلاعاتی و گشایش فضای سیاسی و امنیتی کشور قابل قبول نیست. زمان آن فرا رسیده است که دولت برخورد فعالی در برخورد با مساله رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی داشته باشد.

 

تاجرنیا رفع حصر را به منزله شکست تندرو‌ها دانست و اضافه کرد: رفع حصر طبعا بدین معناست که تبلیغات تندرو‌ها در چهار سال گذشته مبنی بر اینکه آقایان موسوی و کروبی در خلق اتفاقات سال ۸۸ مقصر‌اند بی‌حاصل بوده و به نوعی برای جناح مخالف اصلاحات به منزله شکست است.

 

این نماینده مجلس ششم عنوان کرد: مجموعه اتفاقات خرداد ۹۲ باید کشور را به سمت کاهش تنش و التهاب سوق دهد و حاکمیت نباید تسلیم خواسته جریان تندرو و آشوب طلب شود. ‌‌‌ همان جریانی که اتفاقات سال ۸۸ را به وجود آورد متاسفانه امروز جلوی رفع حصر را می‌گیرد.

 

وی تاکید کرد: توجه به این نکته ضروری است که برای حل مساله رفع حصر یک زمان مشخص و معقولی وجود دارد. در صورت بی‌توجهی و عبور ساده از کنار این مسئله، امکان بازگشت کشور به روزهای ملتهب و تنش زا بیشتر می‌شود.

 

این فعال سیاسی در پایان اظهار داشت: ابهاماتی که در سال ۸۸ به وجود امد باعث شد که چهرهای سیاسی زیادی به زندان بیافتند و احزاب بسته و منحل شوند و نارامی‌هایی در ایران به وجود بیاید. به هر حال در انتخابات گذشته مردم رویکرد جدیدی را پیدا کردند و گذر از بحران نیازمند رویکرد جدیدی هست. حمایت اصلاح طلبان از روحانی که یک چهره میانه رو بود مبین این موضوع است که اصلاح طلبان به دنبال ایجاد یک فضای آرام بودند. نگاه و حمایت اصلاح طلبان و همچنین آقایان موسوی و کروبی از دولت نیز نشانگر عقلانیت و تدبیر برای بهبود اوضاع و صیانت از رویکرد جدید جامعه است. 

عوارض اعدام بر ذهن کودکان؛ تزریق خشونت به رگهای جامعه

Posted: 16 Nov 2013 02:57 AM PST

فیروزه رمضانزاده
جرس: حوالی ساعت چهار صبح و هوا گرگ و میش است، زنان و مردان بسیاری را می‌بینی که شال و کلاه کرده‌اند و برخی دست در دست کودکانشان در محل اجرای حکم اعدام کسی ایستاده‌اند و لحظه‌شماری می‌کنند برای تماشای مرگ کسی که قرار است تا چند ساعت دیگر میان زمین و آسمان آویزان شود.

پدری، فرزند خردسالش را به دوش کشیده تا صحنه اعدام را از دست ندهد. برخی با در دست داشتن تلفن همراه، صحنه اعدام را ضبط می‌کنند. چند نفر تخمه می‌خورند و می‌خندند. خودروی پزشکی قانونی مخصوص حمل جسد در گوشه‌ای توقف کرده است. طناب قرمزرنگ دار از سوی یکی از ماموران به قلاب جرثقیل متصل می‌شود. سرانجام پس از گذشت مدتی، صوت قرآن در لابه لای ضجه و شیون خانواده فرد محکوم به اعدام گم می‌شود. تماشاچیان، نزدیک به ۱۰ دقیقه جسد آویزان در میانه زمین و آسمان را نظاره می‌کنند.


۱۷مهر ماه امسال، پس از انتشار خبر اعدام یک شهروند کُرد به نام رئوف مصطفایی در جوانرود و انتشار خبر و صحنه‌های مربوط به آن در رسانه‌های دولتی ایران، مهران یوسفی، کودکی هشت ساله ساکن روستای کوچک کلاش لولم در شهرستان جوانرود کرمانشاه تصمیم گرفت همراه با چند تن از هم بازی‌هایش «بازی اعدام» را تمرین کند. آن کودک هشت ساله هنگام بازی و تکرار حالت اعدام با هم‌بازی‌هایش جان خود را از دست داد.


روز جمعه ۱۷ آبان ماه تنها یک ماه پس از این وقوع این حادثه، تارنمای محلی خنج از «فیشور» استان فارس گزارش داد که در پی اعدام‌های اخیر دو فیشوری در زندان «عادل آباد» شیراز، کودکی هفت ساله به نام محمد (مروان) آشوبی، دریک بازی کودکانه، با استفاده از طنابی که در گوشه حیاط خانه برای خشکاندن رخت آویزان بود با قرار دادن ماشین اسباب بازی در زیر پایش، از طناب رخت‌شویی آویزان شد و در پی حرکت ماشین اسباب بازی در زیر پایش، دچار خفگی شد و جان خود را از دست داد.


آیا نمی‌توان گفت که پیامدهای تماشای صحنه‌های اعدام برای افراد به ویژه کودکان در کوتاه مدت و بلندمدت، تاثیرهای روحی و‌ روانی بسیاری نظیر همین بازی‌های نمایشی اعدام ازسوی کودکان برجای می‌گذارد؟ آیا اساساً تاثیرهای منفی روحی و روانی دیدن صحنه اعدام بر کودکان قابل جبران است؟


تماشای اجرای اعدام به دلبل نبود شادی و سرگرمی


در ایران برخی از اعدام‌ها به شکل علنی و در مقابل دیدگان مردم بدون هیچ گونه محدودیت سنی اجرا می‌شود.


محمد اولیایی فر، حقوقدان در این زمینه به جرس می‌گوید: موضوع اعدام در ملاعام مشخصاً در قانون وجود ندارد و پیش بینی نشده است ولی برخی از قضات صادرکننده حکم نهایی در ضمن حکمشان اعدام درملاعام را پیش بینی می‌کنند یا قاضی اجرای احکام، حکم اعدام را در ملاعام اجرا می‌کند با هدف ایجاد ارعاب و درس عبرت شدن برای سایرین، درحالی که این هدف درس عبرت گرفتن و ترساندن، امروزه ردشده و مخدوش است.»


سحر دیناروند، فعال حقوق زنان و کودکان ساکن لندن نیز در این زمینه به جرس می‌گوید: «اعدام خشونت محض است مخصوصاً به روش‌های قرون وسطایی آن، به دار آویختن، آن هم در کوچه و خیابان و در ملا عام، تداوم اخبار روزانه اعدام‌ها در رسانه‌ها، بین خانواده‌ها و اجتماع و نظاره گر بودن آن، اثرات بسیار زیان بخشی بر جامعه و آینده کودکان ما دارد.»


مریم، روزنامه نگار حوزه اجتماعی فعال در یکی از خبرگزاری‌های داخل ایران در گفت‌و‌گو با جرس به یاد دارد «وقتی قصد داشت برای پوشش خبری یک برنامه صبح زود از خانه پدری‌اش واقع در محله نظام آباد از خانه خارج شود به صورت تصادفی با صحنه اعدام چند نفر از اراذل و اوباش در آن محله روبرو شد. در میان هیاهوی جمعیت، پدری را دید که همراه با کودکش ایستاده بود و از صحنه اعدام به وسیله تلفن همراهش عکس می‌گرفت در حالی که فرزندش کوله به دست، لباس پدرش را می‌کشید و گریه می‌کرد اما پدرش بی‌تفاوت مشغول عکس گرفتن از آن صحنه بود.»


او می گوید: «رفت و آمد در آن روز آنقدر مختل شد که من نتوانستم به وسیله نقلیه‌ای دسترسی داشته باشم.به همین دلیل نتوانستم خود را به موقع به محل برنامه‌ای که قرار بود خبر آن را پوشش بدهم برسانم. از طرفی مردم آن منطقه هم تا مدت‌ها ذهنشان درگیر مشاهده صحنه اعدام می‌شود. صحنه وحشتناکی بود و من هنوز تصور آن روز از ذهنم پاک نشده چه برسد به کودکانی که از نزدیک شاهد این صحنه بوده‌اند.»
وی دلیل حضور مردم در محل اجرای اعدام را نبود شادی و سرگرمی برای مردم عنوان کرده و می‌گوید: «وقتی مردم به این اماکن حاضر می‌شوند و در هنگام اجرای حکم، نحوه اجرای حکم را برای یکدیگر تعریف می‌کنند یا آن سو‌تر چند نفر با شوخی و خنده تخمه می‌شکنند ناخودآگاه به یاد صحنه جنگ گلادیاتور‌ها می‌افتم که مردم در آن زمان با چه اشتیاقی به دیدن جنگ و کشتن گلادیاتور‌ها می‌رفتند. تصورمی کنم مردم جامعه ایران نیز به دلیل داشتن خلاهای عاطفی و نبود شادی و سرگرمی به دیدن چنین صحنه‌هایی انقدر تمایل دارند»


اگر کودکی درآینده آدمکش شد، تعجب نکنیم


هدف از اجرای آشکار حکم اعدام و نمایش آن از رسانه‌های گروهی عبرت آموزی عنوان شده است. اما این اعدام‌ها به محلی برای آموزش و ترویج خشونت در جامعه تبدیل شده است.


اولیایی فر در ادامه تاکید می‌کند: «با وجود اینکه این اعدام‌ها در ملاعام اجرا می‌شوند هنوز آمار وقوع جرائم کاهش نیافته و اجرای اعدام در ملاعام برای کاهش میزان جرائم در سطح جامعه بی‌اثر بوده است. از سوی دیگر اجرای اعدام در ملاعام موجب رواج خشونت و خشن شدن روح جامعه می‌شود. همچنین اعدام در ملاعام موجب هتک حیثیت و حرمت خانواده محکوم می‌شود. آبروی افراد خانواده محکوم اعم از زن، پسر، دختر به حراج گذاشته می‌شود و حیثیت آن‌ها از بین می‌رود.»


دیناروند، فعال حقوق کودکان و زنان، اعدام در ملا عام و به تماشا رفتن مردم عادی از جمله کودکان و شاهد صحنه دلخراش جان کندن انسان‌ها بر دار و طناب و جروثقیل را بسیار وحشتناک دانسته و می‌افزاید: «این روش، ترویج بی‌رحمی و قساوت قلب، عادی سازی قتل انسان‌ها ازسوی انسانهای دیگر است. نمونه آشکار ترویج خشونت در جامعه و عادی کردن آن در سطح اجتماع و خانواده‌ها است که تاثیر بسیار زیان باری بر سلامت روح و روان انسان‌ها به ویژه کودکان دا رد.»


تارنمای عصر ایران؛ تیرماه سال گذشته به نقل از مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مدکاران اجتماعی در ایران، نوشته بود: «واقعاً کودکی که قساوت قلب مشتاقان تماشای صحنه اعدام را می‌بیند، در آینده قرار است چگونه انسانی شود؟ من می‌گویم اگر آن کودک در آینده آدمکش شد، اصلاً نباید تعجب کرد. بسیاری از رزمندگان ما که در جبهه دوستانشان شهید شده‌اند، هنوز هم صحنه شهادت دوستانشان را در خواب می‌بینند و با ناراحتی از خواب می‌پرند. حالا چطور ممکن است من انسان نرمالی باشم و بروم صحنه مرگ یک نفر را ببینم و در عین حال با دوستانم جوک بگویم و بخندم؟»


دیناروند در ادامه با بیان اینکه دنیای کودکان بازی دنیای بزرگسالان است تاکید می‌کند: «آن‌ها آنچه را که در محیط اطراف خود شاهد آن هستند را به بازی می‌گیرند. با بازی کردن خود باوری و استقلال را می‌آموزند. آن‌ها آماده تربیت و پرورش از محیط اطراف خود هستند حال که این محیط پر از خشونت است کودک با خشونت بازی می‌کند.


چهارکشور هنوز در ملاعام اعدام می‌کنند


اولیایی فر، حقوقدان ایرانی نیز تاکید می‌کند: «چهار کشور ایران، سومالی، کره شمالی و عربستان کشورهایی هستند که اکنون احکام مجازات از جمله اعدام را در ملاعام اجرا می‌کنند. تفاوت ایران با این سه کشور در این است که ایران در سال ۱۳۵۴ میثاق بین المللی مدنی و سیاسی را امضا کرده و متعهد به اجرای آن است. این میثاق بین المللی اجرای اعدام در ملاعام و منظر عمومی را منع کرده است اما ایران با وجود اینکه متعهد به اجرای مفاد این میثاق بین المللی است آن را زیر پا گذاشته است.»


در بسیاری از کشورهای جهان، زمانی که فیلمی دارای صحنه‌های خشن در تلوزیون به نمایش گذاشته می‌شود به پدرومادر‌ها هشدار داده می‌شود که از مشاهده فیلم از سوی کودکانشان جلوگیری کنند. همچنین چنین فیلم‌هایی پس از ساعت خواب کودکان چنین کشورهایی از تلوزیون پخش می‌شود.


دیناروند نیز می‌افزاید: «کودک با مرگ بازی می‌خواهد دنیای بزرگان اطراف و محیط خود را کشف کند و اینجاست که فاجعه رخ می‌دهد و کودک با بازی منجر به مرگ خود می‌شود. آشنایی و لمس آنان با دنیای بیرحمی‌ها و خشونت، دیدن صحنه‌های دلخراش آدم کشی و جان کندن آدم‌ها در کوچه و خیابان جای خود را به دیدن و کشف زیبایی‌های اطرافشان، لطافت، مهر، مهربانی و همنوع دوستی می‌دهد.»
در بخشی از یادداشتی با عنوان «کودکان را به میدان اعدام نبرید» به قلم سیاوش کاویانی که در روزنامه سیاست روز منتشر شده آمده است: «می‌گوییم و تبلیغ می‌کنیم و توصیه به خانواده‌ها که مراقب کودکان خود باشید، نگذارید فیلم‌های خشن نگاه کنند، آن‌ها را از محیط‌های جنجالی و تند دور کنید، تا روحشان خراش برندارد. بازی‌های خشن و بکش‌بکشی هم برایشان خطرناک است. اما هرگاه اعدام در ملاء عام اجرا می‌شود، می‌بینیم که برخی والدین دست در دست کودکان خود به صحنه اعدام می‌آیند و به تماشای آن می‌پردازند. انگار به پارک می‌روند. این صحنه اعدام برای بزرگتر‌ها رنج آور است، چه رسد به اینکه کودکی در سنین ۵ تا ۱۵ ساله هم شاهد آن باشد.»


به گفته دیناروند، فعال حقوق زنان، «متاسفانه کودکان قربانیان سیاست‌های غلط رژیم جمهوری اسلامی شده‌اند. تخمین زده می‌شود در ایران به صورت متوسط در هرهفت ساعت یک نفر را با بیرحمی تمام با جرثقیل به دار می‌کشند. در آینده عادی شدن این جنایات بسیار نگران کننده است.»


اولیایی فرد نیز معتقد است که «در قانون اساسی، حاکمیت متعهد شده است که افزون بر فراهم کردن زمینه رشد امکانات مادی برای شهروندان، زمینه رشد روحی، روانی و معنوی آن‌ها را نیز فراهم کند اما متاسفانه با اجرای حکم اعدام در ملاعام دولت ایران قانون اساسی را نیز زیرپا گذاشته و موجب خدشه وارد کردن به رشد روحی و روانی مردم جامعه شده است. »


به نظرمی رسد، اجرای حکم اعدام در ملاعام نه تنها باعث کاهش جرائم در سطح جامعه نمی‌شود بلکه منجر به خشن کردن روح اقشار مختلف جامعه به ویژه کودکان و نیز هتک حرمت حیثیت خانواده مجرم محکوم به اعدام نیز می‌شود.
 

شش روزنامه‌نگار به حبس تعزیری و تعلیقی محکوم شدند

Posted: 16 Nov 2013 02:15 AM PST

جرس: شش روزنامه‌نگار کُرد که در حوزه های ادبی- هنری فعال بودند به حبس های تعزیری و تعلیقی محکوم شدند.  

 

به‌گزارش “کمپین صلح فعالان در تبعید”، دادگاه شهر ایلام، احسان نیک‌پی، محسن چراغی و شاهو احمدی را در جلسه‌ای چند دقیقه‌ای هر کدام به شش ماه حبس تعزیری، و رحمت‌الله چراغی، علی یوسفی و سجاد قیصری را به شش ماه حبس تعلیقی به مدت دو سال، محکوم کرد.

 

بنا به این گزارش، نسرین باوندپور، روزنامه‌نگار دیگر در دادگاه تبرئه شد.

 

این روزنامه‌نگاران از مسئولان و دست اندرکاران ماهنامه محلی و کُردی‌زبان “وریا” هستند.

 

احسان نیک‌پی سردبیر بخش کردی این ماهنامه کارشناس ارشد روابط بین‌الملل است که پیش از این به دلیل فعالیت‌های فرهنگی از تدریس در دانشگاه منع شده بود.

 

محسن چراغی نیز عضو هیئت تحریریه ماهنامه “وریا” است و مقاله‌هایی در مورد مشکلات زبان و فرهنگ کُردی نوشته است.

 

شاهو احمدی و علی یوسفی همچنین از فعالان دانشجویی ایلام هستند که در برپایی کلاس آموزش نگارش کُردی در ایلام، فعال بوده‌اند.

 

این روزنامه‌نگاران تا جلسه دادگاه به قید وثیقه‌های سنگین آزاد بودند. 

ارجاع پـرونده «قضات کهریزک» و«نمایندگان سه هزار میلیاردی» به دیـوان عالی کشور

Posted: 16 Nov 2013 01:49 AM PST

جرس: پرونده‌های قضات کهریزک و دو نماینده مجلس که در جریان رسیدگی به پرونده فساد 3 هزار میلیاردی محکوم شدند به دیوان عالی کشور ارجاع شده است.  

 

به گزارش ایسنا، با تایید احکام شعبه اول دادگاه انقلاب در پرونده فساد مالی بزرگ از سوی دیوان عالی کشور، مشخص شد که در این پرونده چهار نفر به اعدام محکوم و دیگر متهمان این پرونده نیز به تحمل مجازات‌هایی نظیر حبس، انفصال از خدمت و جزای نقدی محکوم شدند.

 

در این پرونده که سر و صدای زیادی به پا کرد، در رابطه با دست داشتن سه نماینده مجلس در اقدامات گروه امیر منصور آریا زمزمه‌هایی وجود داشت تا اینکه این سه نماینده در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شدند.

 

با رسیدگی به اتهامات سه نماینده متهم در پرونده فساد 3 هزار میلیاردی در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران یکی از آن‌ها تبرئه و دو نفر دیگر به جزای نقدی و رد مال محکوم شدند.

 

دو نماینده محکوم، به حکم دادگاه کیفری استان تهران اعتراض کردند و پرونده برای رسیدگی به دیوان عالی کشور ارسال شد.

 

به گفته محمد عمرانی مدیرکل امور دفاتر شعب دیوان عالی کشور پرونده این دو نماینده در حال حاضر در شعبه 32 دیوان در نوبت رسیدگی است.

 

پرونده دیگری که طی سال‌های اخیر توسط رسانه‌ها و مردم به شدت پیگیری می‌شد پرونده قضات کهریزک بود. در این پرونده، شعبه 76 داگاه کیفری استان تهران از هشتم اسفند ماه 1391 رسیدگی به اتهامات قضات کهریزک را آغاز کرد و اول خرداد 92 نیز یازدهمین و آخرین جلسه رسیدگی به این پرونده برگزار شد.

 

حدود یک ماه بعد از پایان رسیدگی دادگاه بدوی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری خود از صدور حکم این پرونده خبر داد و تاکید کرد تا زمانی که حکم قطعی نشود امکان بیان جزییات آن نیست.

 

پس از ابلاغ حکم، برخی از متهمان و شکات به آن اعتراض کردند و پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شد و این پرونده نیز در حال حاضر در شعبه 9 دیوان عالی کشور در نوبت رسیدگی است. 

ترکیه: نمی‌توانیم بیش از این واردات نفت از ایران را کاهش دهیم

Posted: 16 Nov 2013 01:49 AM PST

جرس: وزیر انرژی ترکیه روز جمعه اعلام کرد که آنکارا واردات نفت از ایران را کاهش نخواهد داد.  

 

تانر ییلدیز روز ۲۴ آبان در این زمینه اظهار کرد که «ترکیه واردات نفت از ایران را از ۱۴۰ هزار بشکه در روز (از آغاز سال ۲۰۱۳) به ۱۰۵ هزار بشکه کاهش داده است. اما کاهش بیش از این دیگر مقدور نیست.»

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای ییلدیز در ادامه افزود که عامل بازدارنده برای ترکیه تحریم‌های وضع شده توسط سازمان ملل متحد است و این کشور فقط به تحریم‌های سازمان ملل متعهد است، با این حال باید به تصمیمات ایالات متحده آمریکا نیز توجه کرد.

 

شورای امنیت سازمان ملل، تحریمی در زمینه نفت علیه ایران اعمال نکرده، اما تحریم‌های بانکی و نفتی اتحادیه اروپا و آمریکا به شدت از صادرات نفت ایران کاسته است.

 

به گزارش رادیو فردا، وزیر انرژی ترکیه همچنین تاکید کرد که آنکارا مواضعش در این زمینه را برای واشینگتن روشن کرده است.

 

به گفته ییلدیز، واردات نفت ترکیه از ایران اکنون در نقطه ای قرار دارد که کاهش بیش از آن امکان‌پذیر نیست.

 

ترکیه در سال ۲۰۱۱ روزانه واردکننده بیش از ۱۸۰ هزار بشکه نفت ایران بود. از ژوئیه سال ۲۰۱۲ که آمریکا هر شش ماه یکبار، کشورهای مشتری نفت ایران را در ازای کاهش واردات نفت ایران از تحریم‌های نفتی علیه ایران معاف می‌کند، ترکیه نیز واردات نفت از ایران را به صورت مرحله‌ای کاهش داده است.

 

بزرگترین پالایشگاه نفت ترکیه (توپراس) مشتری نفت ایران است. واشینگتن قرار است ماه آینده درباره تمدید معافیت‌های شش ماهه مشتریان نفتی ایران تصمیم‌گیری کند.

 

آنکارا به غیر از نفت، سالانه بیش از ۸ میلیارد متر مکعب گاز ایران را وارد می‌کند.


افزایش تحریم‌های بین‌المللی هم تاثیری در صادرات گاز ایران به ترکیه نداشته است و با وجود فشارهای واشینگتن، دولت آنکارا کماکان مشتری گاز ایران باقی مانده است.

 

از حدود دو سال گذشته تاکنون با افزایش محدودیت‌های بانکی و توقف ارائه خدمات سوئیفت به ایران، تهران و آنکارا بر روی تهاتر طلا و گاز طبیعی به توافق رسیده‌اند.

 

عوامل مختلفی از جمله کاهش ارزش لیره ترکیه و بالا بودن بهای نفت فشار مضاعفی بر اقتصاد ترکیه وارد کرده است. ترکیه هم‌اکنون برای جبران کسری تجاری خود به شدت نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است.
 

شبه‌نظامیان مسلح به سوی تظاهرکنندگان در لیبی آتش گشودند/ بیش از ۲۶۶ کشته و زخمی

Posted: 16 Nov 2013 12:36 AM PST

جرس: نخست‌وزیر لیبی اعلام کرد که در درگیری‌های مسلحانه در پایتخت این کشور، 31 تن کشته و 235 تن دیگر زخمی شدند.  

 

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیه الیوم، علی زیدان، نخست‌وزیر لیبی اعلام کرد که این درگیری‌های خشونت‌آمیز پس از برگزاری تظاهرات در منطقه "غرغور" واقع در پایتخت لیبی در روز جمعه رخ داد.

 

وی حضور شبه نظامیان مسلح در طرابلس را محکوم کرده و به خانواده‌های قربانیان و مجروحان این رخدادها تسلیت گفت.

 

نخست‌وزیر لیبی با بیان اینکه این رخدادها به دلیل در اختیار داشتن سلاح از سوی افراد مسلح بوده است، اظهار کرد که دولت لیبی پیشتر نسبت به پیامدهای دراختیار داشتن سلاح از سوی افرادی به غیر از نیروهای پلیس و ارتش هشدار داده بود.

 

علی زیدان از تمامی شبه نظامیان مسلح خواست تا هر چه سریعتر از طرابلس خارج شوند.

 

شاهدان گفتند که صدای انفجارهای پی در پی و شلیک گلوله با سلاح‌های مختلف به سوی تظاهرکنندگان را شنیده‌اند. در همین راستا تظاهراتی در بنغازی و دیگر شهرهای لیبی جهت همبستگی با ساکنان طرابلس برگزار شد.

 

خبرگزاری‌ها گزارش دادند که افراد مسلح از شهر "مصراته" به پایتخت لیبی آمدند تا به افراد مسلح در غرغور کمک کنند.

 

وزیر دفاع لیبی نیز به دلیل رخدادهای کنونی در طرابلس، سفرش به اردن را لغو کرد.

 

در همین راستا، اتحادیه اروپا کشتار شرکت‌کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز در طرابلس لیبی را محکوم و به خانواده‌های قربانیان تسلیت گفته و برای مجروحان این درگیری‌ها آروزی بهبودی کرد.

 

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که در صفحه رسمی خود در پایگاه ارتباط اجتماعی فیسبوک منتشر ساخت، تاکید کرد که باید به حق همگان جهت برخورداری از آزادی بیان و برگزاری تظاهرات احترام گذاشته شود.

 

اتحادیه اروپا از تمامی طرف‌ها در لیبی خواست تا از اقدامات خشونت‌آمیز دوری جسته و با یکدیگر در راستای تحقق دموکراسی در این کشور عمل کنند.

 

اتحادیه اروپا همچنین خواهان بازداشت عاملان این اقدامات و محاکمه آن‌ها شد. 

آیت‌الله دستغیب: از آقای روحانى مى‌خواهيم برای رفع حصر کمک کنند

Posted: 15 Nov 2013 11:51 PM PST

جرس: آیت‌الله دستغیب در سخنان خود در شب عاشورا با تاکید بر این که ادامه حصر غیر شرعی است؛ اعلام کرد: اميدواريم هر چه زودتر به خاطر شادى دل مؤمنين و ظاهر شدن حق حسين بن على عليهماالسلام اين افراد آزاد شوند. اين كار هيچ مشكلى به وجود نمى‌آورد. به خصوص آقایان میرحسین موسوی و همسرش و حجت الاسلام و المسلمین کروبی.  

 

وی در ادامه، با بیان این که "اين هم كه بگوييد اين‌ها بايد طلب عفو كنند، حرف بيهوده‌اى است." تصریح کرد: آنها كارى نكرده‌اند و حرفى نزده‌اند كه بخواهند طلب عفو كنند. ما از رئيس جمهور محترم، آقاى روحانى كه قول دادند، مى‌خواهيم كمك كنند به آزادى اين افراد. ما به حساب تأييد حجت الاسلام خاتمى و آيت الله هاشمى به ايشان رأى داديم.


آیت‌الله دستغیب همچنین گفت: هيچ فقيه عادلى جايز نمى‌داند كه پيش از تفهيم اتهام و محاكمه‌ى شرعى و علنى كسى او را حبس و حصر كنند، نه فقط در مذهب شيعه بلكه در فقه اهل سنّت هم اين كار صحيح نيست.

مشروح سخنان این مرجع تقلید در شب و روز عاشورا، به نقل از وبسایت قبا در ادامه آمده است:

 

شب عاشورا محرم 1435 ، چهارشنبه 1392/08/22
بسم الله الرحمن الرحیم


فرازى از زيارت جامعه كبيره

المُقَصِّرُ فِى حَقِّكُمْ زَاهِقْ
هر كس در حق شما كوتاهى كند نابود مى‌شود.

«زاهق» از «زهق» به معناى هلاكت و بطلان و اضمحلال است.
(وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ اِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقآ)[1]
«بگو: حق آمد و باطل نابود شد، بى‌گمان باطل از بين رفتنى است.»
هر چيز كه اساس و ريشه‌اى نداشته باشد، زاهق است.
حقّ ائمه اطهار عليهم السلام چيست كه هر كس در آن كوتاهى كند از بين رفتنى است؟
يكى از حقوق ائمه اطهار عليهم السلام بر ما، عزادارى حضرت سيد الشهدا عليه السلام است كه نه تنها شيعيان بلكه گروهى از اهل تسنّن نيز آن را به جا مى‌آورند. خود معصومين نيز به آن مقيد بودند. پيامبران گذشته و به ويژه رسول خدا صلّى الله‌عليه وآله مصائب امام حسين عليه السلام را ياد مى‌كردند و گريان مى‌شدند و اين گريه موجب بخشش ترك اَولی يا بالا رفتن درجه‌شان مى‌شد.
از زمان تشكيل نطفه‌ى سيد الشهدا، غم و اندوه بر حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها مستولى گشت و چون عرض حال خويش به پدر نمود، رسول خدا صلّى الله‌عليه وآله مصائب آن جناب را بر دخت گرانقدر خويش بازگو كرد و آن بانو همواره از اين مصيبت گريان بود.
اميرالمؤمنين نيز بارها و حتّى در روزهاى آخر عمر وقايع عاشورا و آنچه بر فرزند شهيدش خواهد رفت را خاطرنشان فرمود. حضرت امام حسن مجتبى عليه السلام نيز در لحظات آخر عمر اشاره به روز حسين عليه السلام کرده و فرمود :
«لا يَوم كَيَومِكَ يَا أبَا عَبدِالله»
«هيچ روزى مثل روز تو نيست اى ابا عبدالله.»
خود امام حسين عليه السلام هم در مواقع مختلف به اتفاقات پيش رو اشاره مى‌فرمود. پس از ايشان نيز امامان معصوم بر اقامه‌ى عزاى ايشان سفارش و خود بدان عمل مى‌كردند. بنابراين يكى از دلايل لزوم اقامه عزاى حسين عليه السلام، تبعيت از حضرات معصومين عليهم السلام و احياى سنّت ايشان است.
علّت ديگر اين كار، توجّه قلوب مؤمنين به حضرت ابا عبدالله عليه السلام و ازاله‌ى گناهان و غفلت‌ها و تاريكى‌ها، در اقيانوس رحمت حسين بن على عليهماالسلام و كسب آمادگى براى تقوا و برداشتن توشه تا محرم سال آينده است.
يكى ديگر از حقوق ائمه اطهار عليهم السلام بر همه‌ى مسلمانان، پذيرفتن ولايت و امامت ايشان است و قبول اين كه جانشينان راستين رسول خدا صلّى الله‌عليه وآله ايشانند و جز آنان كسى شايسته‌ى اين مقام نيست. اين بزرگواران همه‌ى صفات پيامبر، جز دريافت وحى را داشتند و مفسّر قرآن و مبيّن سنّت پيامبر و عامل به آن بودند. اين حق را شيعيان پذيرفتند و بهاى آن را با خون خود پرداختند. بنى اميه و بنى عباس بسيارى از شيعيان ائمه اطهار را فقط به جرم شيعه علی علیه السلام بودن شكنجه كردند و كشتند و امروز هم گروهى كه نه اهل سنّت، بلكه به معناى واقعى كافرند، به كشتن شيعيان و دوستان اهل بيت كمر بسته‌اند. اينان بقاياى امويان و عباسيان هستند كه در روز مقرّر به سزاى اعمال ننگين و جنايات خود خواهند رسيد.
حقّ ديگر ائمه اطهار عليهم السلام درك فلسفه‌ى قيام حضرت ابا عبدالله الحسين عليه السلام است كه از بركت انقلاب اسلامى و تشكيل جلسات مذهبى، رخ داده است.
حضرت ابا عبدالله عليه السلام در وصيت نامه‌اى كه به دست محمّد بن حنفيه دادند، در تبيين هدف قيام خويش فرمودند :
«أنّي لَمْ أخْرُجْ اَشَرآ و لا بَطَرآ و لا مُفْسِدآ و لا ظالِمآ و انَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الاصلاحِ في أُمَّةِ جَدّي أُريدُ أنْ آمُرَ بِالمَعروفِ و أنهى عَنِ المُنْكَرِ و أسيرُ سيرَةَ جدّي و أبي عَلىِّ ابنِ أبي طالِب».
«من براى سركشى و سرمستى و فساد و ظلم قيام نكردم بلكه براى اصلاح در امّت جدّم به پاخواستم. اكنون مى‌خواهم امر به معروف و نهى از منكر كنم و به روش جدّم و پدرم على بن ابى طالب راه بروم».
معناى اصلاح، سوق دادن جامعه از بدى و فساد به سوى خوبى و رشد است.
شناخت علّت قيام امام حسين عليه السلام، حقّى است از ايشان و از ساير معصومين بر عهده‌ى همه‌ى شيعيان ودوستان ايشان.
هدف حضرت ابا عبدالله الحسين عليه السلام شناساندن حق و توجّه دادن مردم به خداى تعالى و بيرون كشيدن آنها از شرك بود و اين هدف همه‌ى پيامبران و همه‌ى امامان معصوم و اولياى خدا است. همه‌ى بزرگان دين سعى مى‌كردند مردم را از شرّ شيطان و اميال نفسانى خود و ديگران آزاد كنند. علاوه بر اين امام حسين عليه السلام رضاى پروردگار را در نظر داشت و امر به معروف و نهى از منكر را تكليف خود مى‌دانست و در اين راه تسليم رضاى خدا بود و مى‌فرمود: «رضا الله رضانا اهل البيت». تا آخرين لحظه‌ى عمر هم زير لب عرض مى‌داشت: «رضآ بِقَضائِك تَسليمآ لأمرک، لا مَعبودَ سِواک يا غياثَ المُستَغيثين».
خطبه‌هاى حضرت و سخنرانى‌هاى اصحاب ايشان، در جمع خود يا در برابر دشمن، همه يادآور اين حقيقت بود كه مسلمان بايد در مسيرى كه خداى تعالى در قرآن و سنّت معيّن فرموده قدم بردارد و اين حسين عليه السلام مفسّر قرآن و مبيّن سنّت پيامبر است. در حالى كه يزيد و پدرش، نه چيزى از قرآن مى‌فهمند و نه به آن عمل مى‌كنند و صلاحيت رهبرى ندارند.
مردم مسلمان ايران از آغاز نهضت اسلامى خود، در سال چهل و دو، بيانات حضرت ابا عبدالله را در مجالس و هيئت‌هاى عزادارى منتشر مى‌كردند و به عنوان دين حسين بن على عليهماالسلام در مقابل مردم مى‌گذاشتند. پس از پيروزى انقلاب اسلامى نيز تمام همّ و غمّ حضرت امام خمينى به عنوان رهبر انقلاب و پيشواى مردم اين بود كه احكام اسلام پياده شود و تأكيد مى‌فرمود كه اگر اسلام در اين برهه از زمان شكست بخورد، ديگر كمر راست نخواهد كرد. شكست اسلام يعنى عمل نكردن به احكام آن.
اين انقلاب اسلامى به راستى هديه و عنايتى است از جانب پروردگار و حقّى است از حسين بن على عليهماالسلام بر عهده‌ى همه‌ى مردم، على الخصوص حاكمان كشور و مسؤلين نظام، از صدر تا ذيل. هر كس به اندازه خود بايد متوجّه اين حق باشد و آن را پاس بدارد. اين جمهورى اسلامى ارزان به دست نيامد و اول از همه حاكمان و مسؤلان كشور وظيفه دارند آن را در مسير حسينى حفظ كنند و اگر در اين باره كوتاهى كنند، در پيشگاه خداى تعالى و در محضر حضرت ابا عبدالله الحسين عليه السلام و شهداى كربلا و در برابر مردم ايران و خون شهيدان مقصرند.
معناى كوتاهى در اين راه، عمل نكردن دقيق به احكام اسلام است. نبايد كارى كرد كه جوانان از دين دلسرد شوند.
ما باز هم تكرار مى‌كنيم و در اين تكرار، با عنايت حسينى اميد تأثير داريم و به آنچه مى‌گوييم يقين داريم: هيچ فقيه عادلى جايز نمى‌داند كه پيش از تفهيم اتهام و محاكمه‌ى شرعى و علنى كسى او را حبس و حصر كنند، نه فقط در مذهب شيعه بلكه در فقه اهل سنّت هم اين كار صحيح نيست.
بنده به عنوان يك طلبه‌ى كوچك به همراه دوستان عزيزى كه بارها دعا كرده‌اند و از گوشه و كنار، از همه قشر، تذكراتى داده‌اند، مى‌گويم: در اين ايام عاشوراى حسين بن على عليهماالسلام حق ايشان است كه احكام اسلام در جمهورى اسلامى مو به مو عمل شود. مبادا دل‌هاى صاف مؤمنين و مسلمانان آلوده شود و خداى ناكرده جمهورى اسلامى ضربه ببيند.
اگر به احكام عمل شود و مردم از آمران و حاكمان خود عمل به احكام دين را ببينند، به تدريج مسائل ديگر از قبيل حجاب اسلامى حل خواهد شد، ولى اگر بزرگان كشور به قرآن و سنّت عمل نكنند، مردم عادى هم، يا عمل نمى‌كنند يا به زور و اجبار عمل مى‌كنند.
بارها گفته‌ايم كه در زندان‌ها، ايجاد وحشت و ارعاب صحيح نيست. اقرار گرفتن با شكنجه و حكم كردن قاضى مطابق اين اقرارها، مورد تأييد هيچ فقيه عادلى نيست. ما اين مسائل را در كتاب فقهى، در باب قضا نوشته‌ايم و در خبرگان تذكّر داده‌ايم. اميدواريم هر چه زودتر به خاطر شادى دل مؤمنين و ظاهر شدن حق حسين بن على عليهماالسلام اين افراد آزاد شوند. اين كار هيچ مشكلى به وجود نمى‌آورد. به خصوص آقایان میرحسین موسوی و همسرش و حجت الاسلام و المسلمین کروبی.
اين هم كه بگوييد اين‌ها بايد طلب عفو كنند، حرف بيهوده‌اى است. آنها كارى نكرده‌اند و حرفى نزده‌اند كه بخواهند طلب عفو كنند. ما از رئيس جمهور محترم، آقاى روحانى كه قول دادند، مى‌خواهيم كمك كنند به آزادى اين افراد. ما به حساب تأييد حجت الاسلام خاتمى و آيت الله هاشمى به ايشان رأى داديم.
امشب شب عاشورا است و شما هم با دل‌هاى نرم و پاك براى محبوب خود عزادارى كرديد. بنده به طور قطع مى‌گويم كه بيشتر شما امام حسين عليه السلام را از پدر و مادر و برادر و خواهر و فرزندان خود بيشتر دوست مى‌داريد. دوستى بعضى از شما آن قدر زياد است كه آرزو مى‌كنيد در ايام تاسوعا و عاشورا اصلا زنده نباشيد، گرچه بهتر اين است كه از خدا طول عمر بخواهيد تا بيشتر بتوانيد محبّت و معرفت حضرت ابا عبدالله عليه السلام را كسب كنيد. 

 

روز عاشورا محرم 1435 ، پنجشنبه 1392/08/22
بسم الله الرحمن الرحیم



روز عاشورا براى همه‌ى كسانى كه رهرو انسانيت هستند و مى‌خواهند در دنيا آزاده زندگى كنند، اهل هر عقيده و مذهبى كه باشند، روز عزا و ماتم است. امّا بى‌شك عزا و ماتم دوستان حسين بن على عليهماالسلام بيشتر از ديگران است و دل‌هاى آنان در اين مصيبت، سوزان و چهرهايشان غمگين است.
اين گريه‌ها و سوزها بايد آثارى در پى داشته باشد و مهم‌ترين اثر آن كه بايد تا دم مرگ و روز قيامت باقى باشد، اتّصاف به صفات و تأسى به كردار حضرت سيد الشهدا عليه السلام است. وقتى انسان به خاطر محبّت حسين بن على عليهماالسلام بر سر و سينه مى‌زند و مى‌گريد، بايد خصوصيات ايشان در وجودش ظاهر شود. خصوصياتى كه هم در صفات و هم در كردار آن حضرت مشهود بود و از جمله‌ى آنان غيرت و همّيت و ديندارى ايشان بود. وقتى دوستان عزيز جوان و نوجوان پس از عزادارى حسين بن على عليهماالسلام، به نماز اهميّت مى‌دهند؛ نسبت به پدر و مادر خود احترام فراوان قائل مى‌شوند؛ با خواهر و برادر و همسر و فرزندان خود مهربانى مى‌كنند و با افراد ديندار معاشرت مى‌نمايند، معلوم مى‌شود آن سوز و آه و گريه تأثير داشته، عزادارى آنها يك عزادارى مثبت بوده است.
امام حسين عليه السلام به نماز اهميّت مى‌داد و آن را در سخت‌ترين شرايط جنگ به جا مى‌آورد؛ نسبت به اهل و عيال و خانواده خويش مهربان بود و درباره اعمال عبادى، از واجب و مستحب، دقت نظر داشت، دوستان ايشان نيز بايد اين صفات را از ايشان دريافت نمايند. آن جناب در كشاكش نبرد، به نماز ايستاد تا نشان دهد که از جمله به خاطر حفظ نماز مى‌جنگد؛ زيرا نماز ستون دين است. انسان را از زشتى‌ها باز مى‌دارد.
كسانى كه سرتيپ و سردارند و اسلحه در دست دارند، از سپاه و ارتش و بسيج و نيروهاى انتظامى، اگر مدعى عزادارى بر حضرت سيد الشهدايند، نبايد متكى به اسلحه خود باشند، بلكه بايد بر خدا تكيه كنند و بدانند كه اگر ضعيفى زير دستشان له شود يا سيلى ناحقّى به صورت كسى بزنند، بى‌شك كارشان تلافى خواهد شد؛ اگر امروز نشد، فردا خواهد شد. فراموش نكنيد سخن حضرت زين العابدين عليه السلام را كه فرمود: وقتى پدرم به ميدان مى‌رفت، فرمود :
«اِيَّاكَ وَ ظُلْمَ مَنْ لا يَجِدُ عَلَيْكَ نَاصِراً اِلّا اللَّه»[1]
«بر حذر باش از ظلم به كسى كه در برابر تو يارى كننده‌اى جز خدا نمى‌يابد».
تاريخ به ياد دارد كه بر سر بنى اميه چه آمد؛ چگونه قبرهاى آنان را شكافتند و آثار آن را از بين بردند. وقتى قبر يزيد را نبش كردند، ديدند از او جز يك خط خاكستر باقى نمانده است. امروز هم قبر او و پدرش تبديل به زباله دان گشته است. پس اى سرداران و اميران! به امروز خود نباليد و مراقب باشيد مظلومى را زير دست و پا له نكنيد! اين دنيا چه ارزشى دارد كه براى حفظ آن مرتكب ظلم شويد؟ ميل خودتان است.
رحم حسينى بايد در دل همه‌ى عزاداران آن حضرت ظاهر باشد. در چند مرحله اصحاب اجازه خواستند با سپاهيان دشمن وارد جنگ شوند و از برترى نسبى خود استفاده برند، امّا امام اجازه نداد و فرمود: من آغازگر جنگ نخواهم بود. او مى‌خواست امر به معروف و نهى از منكر كند و مردم را متوجّه خدا سازد، نه آن كه به زور بر سرشان رياست كند. آمدن او به دليل نامه‌ها و دعوت مردم بود و اگر نيامده بود، فرداى قيامت در پيشگاه پروردگار عذرى نداشت.
يكى ديگر از رفتارهاى الگوساز حسين بن على عليهماالسلام، امر به معروف و نهى از منكر بود. عالمى كه خود را طلبه‌ى امام زمان مى‌داند و مدعى تبليغ دين خدا است، اگر در وقت لازم امر به معروف و نهى از منكر نكند، طلبه‌ى امام زمان نيست، طالب دنيا و حفظ خويش است.
در امر به معروف و نهى از منكر بايد با زبان خوب و مؤدبانه نصيحت كرد، آن هم نه فقط زنان بد حجاب را. هر كس بايد به اندازه خود، اطرافيان و دوستان خود را به خوبى‌ها دعوت كند. البتّه مراجع تقليد وظيفه‌ى سنگين‌ترى دارند. اگر سنّت پيامبر و احكام قرآن بر زمين بماند و ايشان سكوت كنند و هيچ اعتراضى نكنند، مانند كسانى كه مال يتيم را مى‌خورند، آتش در شكم‌هاى خود مى‌ريزند.
اعتراض حتمآ به معناى در خيابان ريختن يا دشمنى كردن نيست، بلكه انتقادى است كه از سر دلسوزى و خير خواهى مطرح مى‌شود و نتيجه‌اش هدايت است. بعضى آقايان گمان مى‌كنند سخنان ما تزلزل در نظام ايجاد مى‌كند! بر عكس، حرف‌هاى ما براى مستحكم ساختن احكام است. ستون جمهورى اسلامى، احكام اسلام است. اين ستون بايد حفظ شود، كه اگر نشد، ديگر چيزى از جمهورى اسلامى باقى نخواهد ماند و روز به روز آسيب‌پذيرتر مى‌شود، تا آنجا كه فقط با زور اسلحه سرپا مى‌ماند و هر چه با زور اسلحه حفظ شود، دوام چندانى نخواهد داشت. لذا مراجع تقليد و بزرگان اسلام توجّه داشته باشند كه هر كس امر به معروف و نهى از منكر كند و احكام اسلام را بگويد، هدفش از بين بردن نظام نيست. ما خوشحاليم از اين كه جمهورى اسلامى باقى باشد و اين كشور مستعمره‌ى آمريكا و روسيه و چين نشود و به غير تكيه نداشته باشد.
اگر بگوييم حسين بن على عليهماالسلام كشته شد فقط براى اين كه مردم در عزاى او گريه كنند و به بهشت بروند، چه فرقى ميان شيعه و مسيحيت قائل شده‌ايم؟ مسيحيان هم مى‌گويند: «حضرت عيسى به صليب كشيده شد تا آنان به بهشت روند»! آيا دين خدا اين قدر سبك و حسين بن على عليهماالسلام اين همه پايين است؟ اين نيست. حسين عليه السلام دين خدا را آشكار و پايه‌هاى آن را محكم كرد. او آمد تا مردم را با خدا آشنا كند و نشان دهد كه اسلام، دين دنيا و آخرت است و هر دو را سامان مى‌بخشد.
اگر علما صحبتى مى‌كنند نبايد آماج سنگباران قرار گيرند و مسجد و مدرسه‌شان بسته شود. نبايد كسانى كه ذره‌اى از آنها انتقاد مى‌شود، منتقد خود را از همه چيز ساقط كنند. اين صحيح نيست.
اگر امر به معروف و نهى از منكر از ميان مردم رخت بربندد، به فرموده مولا على عليه السلام، بدان بر آنان حاكم مى‌شوند و دعاى خوبان مستجاب نمى‌شود. همان طور كه گفتيم در اين تكليف الهى، هر كس به اندازه خود مكلّف است و هرگز وظيفه‌اى كه يك مرجع تقليد دارد، با وظيفه‌ى يك فرد عادى و يك جوان و نوجوان محصل و دانشجو يكسان نيست.
از دوستان حضرت ابا عبدالله الحسين عليه السلام انتظار مى‌رود هر روز بيشتر از روز قبل شرك را از درون خود بيرون كنند و بدانند جز خدا مؤثرى نيست. نه پول، نه مقام، نه دوست، نه مريد، هيچ كدام اثرى جز به خواست خدا ندارند. حالا كه با حسين عليه السلام معامله مى‌كنيد و براى او بر سر و سينه مى‌زنيد، كمى در خود دقت كنيد كه آيا آثار توحيد پروردگار در وجود شما بيشتر شده است يا خير؟ حضرت ابا عبدالله از ابتدا تا انتها دم از خدا مى‌زد و در نامه‌ها و خطبه‌هاى خود بر حفظ قرآن و سنّت تأكيد مى‌كرد.
همه‌ى آثار قيام حضرت سيد الشهدا در روز عاشورا ظاهر نشد. زينب كبرى سلام الله عليها در كوفه چنان خطبه‌اى خواند كه پايه‌هاى حكومت عبيدالله لرزيد و مى‌رفت مردم را عليه او بشوراند كه ناگهان سر مبارك برادر را در مقابلش آوردند و آن بانو تاب نياوردند.

 

 

عراقچی: مذاکرات سختی در پیش رو داریم

Posted: 15 Nov 2013 11:51 PM PST

مقام‌ آمریکایی: امکان توافق با ایران در ژنو وجود دارد
جرس: عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ایران با اشاره به اینکه مذاکرات سختی را در پیش رو داریم، گفت: بدون تأمین حقوق مردم ایران توافقی حاصل نخواهد شد. در همین حال، یک مقام بلندپایه دولت باراک اوباما می‌گوید، در دور بعدی مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ در ژنو امکان رسیدن به توافق وجود دارد.  

 

سید عباس عراقچی ، معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه محمدجواد ظریف ، وزیر امور خارجه کشورمان روز سه شنبه به ایتالیا سفر می کند، گفت: این سفر به دعوت وزیر امور خارجه ایتالیا صورت می گیرد و آقای ظریف از آنجا برای شرکت در مذاکرات ایران و 1+5 عازم ژنو خواهد شد.

 

وی درباره گفتگوی تلفنی که روز پنجشنبه با هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون داشته است، اظهار داشت: در گفتگوی نلفنی با خانم اشمید درباره هماهنگی مسائل اجرایی و همچنین دیدار آقای ظریف و خانم اشتون پیش از آغاز مذاکرات صحبت کردیم.

 

عراقچی درباره خبری به نقل از یک مقام آمریکایی مبنی بر اینکه دیدار اشتون و ظریف یک روز قبل از مذاکرا انجام خواهد شد، افزود: زمان این دیدار هنوز مشخص نیست ، اما طبق روال معمول مذاکرات آنها قبل از شروع دیداری خواهند داشت که این دیدار در قالب صبحانه یا شام کاری انجام می شود.

 

وی درباره مذاکرات 29و 30 آبان ماه در ژنو نیز گفت : پیش بینی این است که مذاکرات سختی را خواهیم داشت و بدون تأمین حقوق مردم ایران توافقی حاصل نخواهد شد. 

 

مقام‌ آمریکایی: امکان توافق با ایران در ژنو وجود دارد

 

در همین حال، یک مقام بلندپایه دولت باراک اوباما می‌گوید، در دور بعدی مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ در ژنو امکان رسیدن به توافق وجود دارد.

 

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام آمریکایی که خواست نامی از وی برده نشود، در این باره گفت: «ما هفته آینده به شدت تلاش خواهیم کرد. نمی‌دانم که به توافق می‌رسیم یا نه. به نظرم کاملا امکان دارد که بتوانیم به توافق برسیم٬ اما همچنان موضوعات دشواری برای مذاکره وجود دارد.»

 

این مقام آمریکایی در عین حال با اشاره به شماری از قانونگذاران کنگره که معتقدند با تحریم‌های بیشتر ایران به «نقطه تسلیم می‌رسد» و برنامه خود را متوقف می‌کند، گفت: «من به شخصه معتقدم نیستم که تسلیم به این زودی‌ها باشد، این فرهنگ مقاومت است.»

 

به گزارش رادیو فردا، وی هشدار داد که تصویب تحریم‌های بیشتر ممکن است ایران را به پیشروی بیشتر در برنامه هسته‌ای خود سوق دهد که در آن صورت به گفته وی «برای ما دیگر گزینه‌ای باقی نمی‌ماند مگر گزینه نظامی».

 

او تاکید کرد تحریم‌های بیشتر به «حسن نیت» مذاکرات نه تنها از نگاه ایران بلکه از نگاه دیگر مذاکره‌کنندگان لطمه می‌زند.

 

یک روز پیش از این نیز باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، وضع تحریم‌های تازه علیه ایران را غیرسازنده خوانده و تاکید کرده بود که اگر آمریکا به دیپلماسی معتقد است باید به مذاکره فرصت بدهد.

 

رئیس جمهوری آمریکا تصریح کرد: «اگر ما درباره به کارگیری دیپلماسی جدی هستیم، نیازی نیست که تحریم‌های جدیدی به تحریم‌هایی که هم‌اکنون بسیار موثرند و ایرانی‌ها را بر سر میز مذاکره آورده‌اند، بیافزاییم.»

 

شماری از قانونگذاران آمریکایی، از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه، در عین اینکه با کاهش تحریم‌ها مخالفند خواستار وضع دور جدیدی از تحریم‌ها هستند.

 

هم‌اکنون طرحی در کمیته بانکی سنا برای تحریم بیشتر ایران در دست تدوین است.

 

به گفته مقام‌های آمریکایی و بریتانیایی در پیش‌نویس توافق پیشنهادی، کاهش موقت تحریم‌ها در مورد ایران مد نظر قرار گرفته است.

 

این مقام آمریکایی در ادامه برخلاف گفته‌های وزیر خارجه ایران و روسیه، اظهار کرد مذاکرات، بامداد شنبه هفته گذشته پایان یافت چراکه به گفته او «شرکت‌کنندگان و به ویژه ایران، احساس ‌می‌کردند که باید این سند را که خیلی هم سفت و سخت بود، دوباره بررسی کنند و به مذاکرات بازگردند.»

 

وزیر خارجه ایران پیشتر گفته بود که ایران با پیش‌نویس پیشنهادی موافقت کرده بود اما یکی از وزرای خارجه (فرانسه) با آن مخالفت کرد. سرگئی لاوروف هم گفته است که ایران با پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا موافق بود.

 

این مقام آمریکایی در عین حال گفت داشتن نظرات متفاوت در مذاکرات امری طبیعی است.

 

یک مقام بلندپایه دیگر آمریکایی هم روز جمعه گفت که نزدیک به صد میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران در بانک‌های کشورهای خارجی مانده و ایران نتوانسته آن را به کشور بازگرداند.

 

وی یادآور شده که صادرات نفت ایران نزدیک یه یک میلیون و نیم بشکه در روز کاهش پیدا کرده است. صادرات ایران در سال ۲۰۱۱ به گفته این مقام آمریکایی در حدود دو و نیم میلیون بشکه در روز بود.

 

او افزود این افت صادرات نفت در حدود پنج میلیارد دلار در ماه از درآمدهای ایران کاسته است که با احتساب دیگر تحریم‌ها٬ این رقم سالانه به ۱۲۰ میلیارد دلار می‌رسد.

 

این مقام آمریکایی درباره تخفیف‌های در نظرگرفته شده برای ایران گفت: «این تخفیف که ما در مرحله نخست مد نظر داریم محدود، موقت، هدفمند و بازگشت‌پذیر خواهد بود.»