جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


قرار بازداشت دو ماهه برای چهار کارگر بازداشتی/ ادامه اعتراضات کارگران پلی‌اکریل

Posted: 25 Nov 2013 06:26 AM PST

جرس: برای چهار کارگر بازداشتی پلی اکریل اصفهان به اتهام اخلال در نظم، قرار بازداشت ۲ ماهه صادر شده است.  

 

به گزارش ایلنا، یکی از نمایندگان کارگری پیگیر موضوع بازداشت ‌شدگان در کارخانه پلی‌اکریل در این باره گفت: دادستان مبارکه به خانواده‌های کارگران بازداشتی اعلام کرده است برای این ۴ کارگر، قرار بازداشت ۲ ماهه صادر شده است.

 

به گفته این منبع کارگری، کارگران بازداشتی در حالی به اتهام اخلال در نظم در بازداشت موقت به سر می‌برند که همهٔ تجمعات اعتراضی کارگران پلی اکریل تا به امروز به آرامی برگزار شده و تاکنون خللی در روند تولید اتفاق نیافتاده است.

 

آنطور که یکی از بستگان بازداشت شدگان به ایلنا گفته‌ است، «شماره پرونده قضایی» کارگران بازداشت شده تاکنون به خانواده‌‌های شان اعلام نشده و پیگیری قضایی پرونده آنان بدون وجود شماره پرونده، امکان پذیر نیست.

 

خبرنگار ایلنا در همین رابطه با آقای «باغستانی» دادستان مبارکه تماس گرفت اما وی حاضر به پاسخگویی تلفنی در این خصوص نشد.

 

گفتنی است با ادامه دور دوم اعتراضات مدنی کارگران پلی اکریل اصفهان و پافشاری آنان بر تحقق خواسته‌های صنفی شان، «جواد لطفی»، «عباس حقیقی»، «کیومرث رحیمی» و «احمد صابری» بامداد پنج شنبه هفته گذشته (۳۰ آبان ماه) از سوی نهادهای نظارتی بازداشت و به زندان دستگرد در ۱۳ کیلومتری شمال شهر اصفهان منتقل شدند.

 

ادامه تجمعات اعتراضی

 

در فضایی که نهادهای دولتی و رسمی از هرگونه پاسخگویی پیرامون این ۴ کارگر خودداری می‌کنند، شایعه‌ای بین کارگران پلی‌اکریل نقل می‌شود مبنی بر اینکه بازداشت شدگان تا زمان پایان اعتراضات کارگران آزاد نخواهند شد.

 

یکی از کارگران پلی اکریل روز گذشته در این باره به ایلنا گفته بود: تاکنون چند بار بطور ضمنی و غیر رسمی این پیام به ما رسانده شده است که بازداشت همکارانمان تا خاتمه اجتماعات اعتراضی ادامه خواهد داشت.

 

 

وی تصریح کرده بود: کارگران پلی اکریل اصفهان در خاتمه نوبت کاری (روز گذشته؛ ‌ یکشنبه ۳ آذر ماه) قصد دارند درباره «ادامه» یا «پایان» اجتماعات اعتراضیشان تصمیم‌گیری کنند.

 

یکی از نمایندگان کارگران روز گذشته بابیان اینکه در حال حاضر آزادی کارگران زندانی برای ما از اهمیت بیشتری برخوردار است، به ایلنا گفته بود: به همین دلیل احتمال دارد که از عصر امروز (دیروز) برگزاری اجتماعات اعتراضی در کارخانه پلی اکریل متوقف شود.

 

به گفته این کارگر کارخانه پلی اکریل اصفهان، کارگران تنها از طریق «اجماع عمومی» در این خصوص تصمیم نهایی خواهند گرفت.

 

 

با این همه، ۵۰۰ کارگر پلی اکریل صبح امروز در ادامه دور دوم اعتراضات صنفی خود بار دیگر در محوطه کارخانه اجتماع کردند.

 

یکی دیگر از نماینده کارگران در این رابطه گفت: ۵۰۰ کارگر پلی اکریل اصفهان صبح امروز از ساعت ۷ تا ۳۰: ۷ در اعتراض به سیاست کوچک سازی کارخانه و تصمیم کارفرما مبنی بر جداسازی شرکت‌های زیر مجموعه در محوطه کارخانه تجمع کردند.

 

گفتنی است در جلسه‌ای که یک روز پیش از بازداشت ۴ کارگر پلی اکریل اصفهان (چهارشنبه ۲۹ آبان ماه)، و با حضور بیش از ۷۰۰ کارگر پلی اکریل در مسجد کارخانه برگزار شد؛ یکی از پیشنهاد‌ها، ادامه «روزانه» اعتراضات کارگران بود به گونه‌ای که صبح‌ها پیش از شروع کار از ساعت ۷ تا ۸ و عصر‌ها در خاتمه کار از ساعت ۳ تا ۴ در محوطه کارخانه تجمع کنند.

 

ظاهرا علی رغم تلاش‌های گسترده‌ای که از سوی مسئولان شهرستان مبارکه برای خاتمه تجمعات اعتراضی صورت گرفته، اعتراضات کارگران متوقف نشده است.

 

 

 

 

این نماینده کارگری در پلی اکریل اصفهان ادامه داد: برای توقف تجمعات اعتراضی نیازی به بازداشت کارگران نیست؛ اگر نامهٔ کمیسیون کارگری استان اصفهان در خصوص توقف سیاست کوچک سازی کارخانه به همراه مهر و سریرگ در اختیار کارگران قرار گیرد درباره خاتمه تجمعات تصمیم‌گیری خواهند کرد.

 

به گفته وی، مجموعه فعالیت‌هایی که از سوی مدیران کارخانه صورت می‌گیرد بیانگر ادامه فرایند سیاست کوچک سازی کارخانه و جداسازی شرکت‌های زیرمجموعه است.

 

گفتنی است فرماندار شهرستان مبارکه روز سه شنبه ۲۸ آبان ماه در گفتگو با ایلنا از دستور کمیسیون کارگری استان اصفهان جهت توقف طرح جداسازی شرکت‌های زیرمجموعه از شرکت مادر (هلدینگ) پلی‌اکریل خبر داده بود.

 

پیشینه اعتراضات

 

کارگران پیش‌تر طی دور اول اعتراضات در روزهای ۸، ۱۱، ۱۲ و ۱۴ آبان‌ماه با برگزاری تجمعاتی خواستار رسیدگی مسئولان استانی به مطالبات صنفیشان شده بودند و سپس با تعطیلی ده روزه اعتراضات طبق مذاکرات قبلی، در فاصله روزهای ۱۵ تا ۲۵ آبان به ادامه کار پرداختند.

 

این کارگران دور دوم اعتراضات را از ۲۵ آبان‌ماه، پس از پایان مهلت ده روزهٔ رسیدگی به مطالبات صنفی شان شروع کرده‌اند و در روزهای ۲۶، ۲۷، ۲۸ و ۲۹ آبان و ۲ و ۳ آذر ماه در محوطه کارخانه تجمع کردند.

 

کارگران معترض کارخانه پلی اکریل اصفهان پیش از این طی نامه‌ای خواسته‌های صنفی خود را در ۱۰ مورد طرح کرده‌ بودند.

 

استعفای برخی اعضای هیات مدیره کنونی کارخانه پلی اکریل اصفهان و همچنین حفظ و بررسی اسناد مربوط به عملکرد آن‌ها در صدر خواسته‌های دهگانه کارگران معترض قرار دارد.

 

تشکیل شورای اسلامی کار و بازگشت به کار تمامی کارگرانی که به واسطه فعالیت در این تشکل صنفی فسخ قرارداد شده‌اند نیز از دیگر خواسته‌های صنفی کارگران پلی اکریل اصفهان است.

 

لازم به ذکر است ۱۵۰۰ کارگر پلی‌اکریل اصفهان سال‌هاست در قالب شش شرکت زیرمجموعه تحت مسئولیت شرکت مادر (هلدینگ) کار می‌کنند و حال با تصمیم کارفرما مبنی بر جدا سازی شرکت‌های زیر مجموعه، امنیت شغلیشان را در معرض خطر می‌بینند.

 

بر اساس سیاست کوچک سازی این کارخانه، مجموعه شرکتهای پلی اکریل ایران در حال واگذاری است و قرار است آزمایشگاه به شرکت «نیک آزمون»، نیروگاه به «انرژی گستران»، پلی استر به «پلی استر هشت بهشت»، اکلیت ۲ به «الیاف زاینده رود»، اسکه سازی به «شرکت خدمات بندری» و بخش خدمات نیز به شرکت «پهن گس‌تر» انتقال یابد.

 

کارگران معتقدند با واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه، تعهدات کارفرما در قراردادهای کاری‌شان کمتر می شود. 

پیگیری قتلها بخشی از پروسه گذار به دموکراسی است

Posted: 25 Nov 2013 04:31 AM PST

گفتگو با همسر مجید شریف؛
جرس: مجید شریف یکی از قربانیان پرونده قتل‌های سیاسی ۷۷ است. او پیش از به قتل رسیدن داریوش و پروانه فروهر، محمد مختاری و محمد جعفر پوینده در اواخر آبان ۷۷ به قتل رسید. شریف روز ۲۸ آبان ۷۷ برای ورزش از خانه خارج شد وهرگز بازنگشت. نزدیکان مجید شریف، چهارشنبه چهار آذر ۷۷ جسد او را در پزشکی قانونی شناسایی کردند. با وجود اعتراف متهمان قتل‌های زنجیره‌ای هرگز پرونده مرگ او به نتیجه نرسید و حتی هنگام بررسی پرونده قتلهای پاییز ۷۷ به پرونده قتل مجید شریف که متهمان نام و جزییات حذف او را نیز تشریح کرده بودند، در دادگاه رسیدگی نشد.

متن گفتگوی «جرس» با مهشید شریف همسر مجید شریف را با هم می‌خوانیم:


خانم شریف در ابتدا اگر امکان دارد یک مروری به روند رسیدگی به پرونده آقای شریف داشته باشید و اینکه چه زمانی و به چه علت نام ایشان از پرونده قتل‌های سیاسی ۷۷ بیرون کشیده شد؟


پرونده مجید به همراه چهار پرونده دیگر در دسترس مقامات قضایی ایران برای بررسی قرار گرفت و در یک گزارشی که به آقای خاتمی داده شد نام مجید در آن مرحله از پرونده حذف می‌شود. به هر حال نباید این سوال اساسی که سال‌ها مطرح شده را فراموش کرد که در‌‌ همان اوایل بررسی پرونده، مقامات قضایی نظر دادند که مجید به مرگ طبیعی مرده است.


استنادشان چه بود؟


استنادشان به دو عبارت از طرف خانواده مجید بود. پسر عموی مجید، دکتر شریف که متخصص چشم و حلق و بینی است بالای سر مجید بوده و اولین فردی بوده که جسد او را می‌بیند. یکی و دو مورد دیگر که گفته بودند مجید قبل از مرگ ناراحتی قلبی داشته است. این‌ها باعث شد کسانی که تمایل داشتند نام او از پرونده حذف شود به هدف خود برسند و زمینه حذف نام مجید از پرونده قتل‌های سیاسی ۷۷ فراهم شود.
در حقیقت دستگاه قضایی علت مرگ مجید را نامعلوم اعلام کردند. به هر حال مسئله اینقدر برایشان جدی بود که به یک حد محدودی از کالبدشکافی هم روی آوردند. آنچه می‌توان گفت این است که حذف نام مجید از پرونده قتل‌های سیاسی ۷۷ کاملا آگاهانه بوده است و تصور من این است که احتمالا پرداختن به جزئیات این مسئله دردسرهای بیشتری بوجود می‌آورده که ممکن بود غیر قابل کنترل باشد.


عالیخانی یکی از متهمین قتل‌های زنجیره‌ای در مورد چگونگی قتل شریف توضیحاتی داده بود با وجود این اعترافات علت مرگ را نامعلوم اعلام کردند؟


البته این تنها اعتراف نبود و سعید امامی هم اعترافاتی داشته است و حتی افرادی هم بودند که الان جزئیات و اسامی آن‌ها خاطرم نیست و اعتراف کرده بودند که عده‌ای مجید را از خیابان گرفتند و بردند به آن شکل فجیع به قتل رساندند. اما این‌ها بطور حقوقی بازجویی نشدند و گفتار پراکنده، بعد‌ها مبنای قضایی و قانونی پیدا نکرد تا بتوان پرونده‌ها را دنبال کنند.


وکیل پرونده آقای زرافشان بودند؟ وکیل پرونده تا چه مرحله‌ای پیش رفت؟


در ابتدا به دلیل اینکه پسر مشترک ما زیر سن قانونی بود مادر مجید به خانم شیرین عبادی در این پرونده وکالت دادند و خانم عبادی برای رسیدگی به پرونده اختیار تام داشتند و حدود دو سال و نیم بعد که پسرم به سن قانونی رسید با هم به ایران رفتیم و بعنوان اولیاء دم به خانم عبادی وکالت داد. بعد از مدتی آقای زرافشان وکالت پرونده را بر عهده گرفتند و در حقیقت دو وکیل معتبر این پرونده را دنبال می‌کردند. اما این امکان باید فراهم می‌شد که این پرونده اجازه ورود به دادگاه پیدا کند و وکلا حقشان و موقعیتشان بعنوان وکیل برسمیت شناخته شود. در هر حال مراکز حقوقی باید وقت می‌گذاشتند تا مجددا به این پرونده‌ها رسیدگی کنند که این امر تا الان اتفاق نیافتاده است.


قبل از اینکه آقای شریف به قتل برسند تحت فشار و تهدید بودند. خودشان احتمال می‌دادند قتل‌های زنجیره‌ای از سر گرفته شود؟


اولین قتلی که در این مجموعه قتل‌ها رخ داد قتل مجید بود زیرا وقتی تاریخ‌ها را کنار هم قرار دهیم قتل مجید اولین قتل از قتل‌های سیاسی ۷۷ بود. اگر عقب برگردم می‌توانم به تماس‌های تلفنی و نامه‌هایی که مجید با پسرم پویا داشت اشاره کنم که دقیقا توضیح نمی‌داد اما بار‌ها با دوستانش مطرح کرده بود که بار‌ها به مرکز هتل استقلال احضار شده است و به او تذکراتی داده بودند. به هر حال به دلیل آن شیوه‌ای که پس از بازگشت به ایران در پیش گرفته بود و همچنین کتاب‌ها و ترجمه‌هایش و مشخصا مصاحبه‌ها و گفتگو‌هایش باعث ایجاد حساسیت شده بود.


خود شما نویسنده هستید. به نظر شما چرا هیچگاه در خصوص قتل نویسندگان و دگراندیشان پاسخ قانع کننده‌ای به افکار عمومی داده نشد؟


اصلیترین علت آن پیچیدگی این پرونده‌ها است و احتمال اینکه مسئله به همین چند فرد نافرمان که آقای خاتمی یکبار اشاره کردند ختم نشود و اگر از آن طرف نگاه کنیم شاید عکس العمل رژیم تا حدی طبیعی باشد، که اجازه ندهد بیش از این خرابکاری‌ها و مسائل دیگر را مطرح کنند زیرا به نفعشان نیست. فکر کنم با یک ذهنیت ساده به این صورت بشود نگاه کرد. اما ابعاد تک تک این پرونده‌ها می‌تواند حاکی از رازهای بسته‌ای باشد که اگر هم به صلاح مردم است به صلاح حاکمیت نیست. در هر حال حاکمیت قدرتی دارد که می‌تواند مانع رسیدگی به این پرونده‌ها شود. اما با توجه به تلاش خانواده‌ها و فعالیت‌های رسانه‌ای و تلاش خبرنگاران در خصوص آگاهی رسانی در مورد این قتل‌ها ناامید نیستم و در آینده شاهد بررسی این پرونده‌ها خواهیم بود. قتل‌های سیاسی قتل‌هایی است که برای برقراری عدالت و معنویت و حداقل در مورد مجید به شکل بسیار بسیار جدی یک نوع مبارزه تحول فکری و فرهنگی برایش مطرح بود. انسانی که حاضر بود تمام زندگی‌اش را در تمام ابعاد زندگی برای گسترش مبارزه صلح جویانه با محتوی فرهنگی و فکری تلاش کرد.


کتابهای آقای شریف الان اجازه چاپ مجدد دارند؟


بین سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ که ایران بودم بار‌ها و بار‌ها برای کتابهایی که ترجمه کرده از جمله «زن شورشی» و «اراده قدرت» مربوط به اندیشه نیچه که جامعه بسیار داوطلب خواندن چنین کتابی است؛ یا کتاب پیامبر از خلیل جبران را ترجمه کرده است که با وجود اینکه ترجمه‌های دیگری هم که توسط مترجمین دیگر از این کتاب شده اما مجید برای اولین بار خلیل جبران را به شعر تبدیل کرده است که در نوع خود بی‌نظیر است اما متاسفانه به دلایل مختلف امکان چاپ مجدد این کتاب‌ها وجود ندارد و به جایی نرسیدیم. تنها کتاب «ایدئولوژی‌ها، کشمکش‌ها و قدرت» بود که بعد از مرگ مجید انتشارات ققنوس توانست اجازه چاپ بگیرد. اما بعد هیچیک از این کتاب‌ها تجدید چاپ نشد.


در پایان درخواستی برای بازگشایی و رسیدگی مجدد به پرونده قتل آقای شریف از دولت ندارید؟


تا این زمان که با شما صحبت می‌کنم من شخصا یا پسرم اقدامی نکرده‌ایم و تا آنجایی که اطلاع دارم هیچ اقدامی در مورد پرونده‌های دیگر فروهر و مختاری و پوینده صورت نگرفته است. اما قطعا نه تنها در این دولت بلکه در دولت‌های بعدی هر کدام از خانواده‌ها که زنده باشند و افراد دیگر هم این پرونده‌ها را دنبال خواهند کرد چراکه داستان تنها این نیست که افرادی شناسایی شوند و مجازات شود بلکه این یک بخش از پروسه دموکراتیزه شدن فضای اجتماعی ماست و اینکه حق هر شهروندی است که مشخص شود چگونه زندگی کرد و چرا از بین رفت. این پاسخی به پروسه دموکراتیزه شدن کشورمان است. اما اگر سوالتان این است که به شکل عملی ما در این سه ماه دولت جدید اقدامی کرده‌ایم پاسخ منفی است. به هر حال این یک پرونده قدیمی است و تا این زمان هیچکدام از خانواده‌ها برای رسیدگی به این پرونده‌ها عقب نشینی نکرده‌اند و موضوع همچنان بر سر جای خود است اما باید از طرف دولت هم واکنش‌هایی نشان داده شود تا حاضر باشند رسیدگی به این پرونده‌ها را مجددا به جریان بیاندازند.
 

تنفس ممنوع در هوای اهواز؛ آلاینده هایی که قربانی می گیرند

Posted: 25 Nov 2013 03:46 AM PST

فیروزه رمضانزاده
جرس: هزاران تن از مردم اهواز و دیگر شهروندان خوزستانی، پاییز امسال، همانند سال‌های گذشته باز هم دچار مشکل آلودگی هوا شدند اما این بار ریزگرد‌ها نبودند که برای آن‌ها مشکل تنفسی پیش آورده بودند بلکه با بارش نخستین باران پاییزی، آن‌ها دچار مشکل تنفسی و راهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شدند.

این‌بار نیز به دنبال بارش باران در خوزستان که نخستین مورد آن ۱۱ آبان ماه رخ داد٬ اخبار بسیاری در مورد مراجعه ساکنان این استان به بیمارستان‌ها منتشر شد.

اینکه تا به امروز چند تن از ساکنان استان خوزستان راهی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شده‌اند و آیا کسی جانش راهم از دست داده آمار و اطلاعات دقیقی در دست نیست. در این میان، مسئولان استانی نیز بر روی این آمار‌ها سرپوش می‌گذارند. آمارهایی که تاکنون به رسانه‌ها اعلام شده متفاوت و ضد و نقیص هستند.
البته به گفته اسدالله موسوی، رئیس فوریت‌های پزشکی خوزستان بنابر مصوبه جلسه‌ استانداری خوزستان که روز چهارشنبه، ۲۹ آبان، برگزار شد اعلام تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز فوریت‌های پزشکی در این استان بر اثر ناراحتی‌های ناشی از بارش باران «ممنوع» اعلام شده است.

تنها پس از بارندگی روز دوشنبه ۲۶ آبان‌ماه، بیش از ۱۵۰۰ نفر به دلیل تنگی نفس به مراکز درمانی اهواز مراجعه کردند. شهری که بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان شناخته شده است.
ناصر سودانی، نماینده مردم اهواز و باوی، اول آذرماه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفته بود: «طبق گزارش‌ها آلودگی هوا و بارش باران به آلودگی آب در استان خوزستان نیز سرایت کرده است و قرار است پنجم آذرماه گزارش تیمی از نمایندگان مجلس و مسئولان وزارت بهداشت به خوزستان در صحن مجلس قرائت شود.»
سودانی، نماینده مردم اهواز در ادامه سخنان خود افزوده بود:« از تاریخ ۱۱ آبان ۹۲ حدود ۲۰ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا به بیمارستان رفتند که بیش از صد نفر آن‌ها در بیمارستان بستری شده‌اند و ۱۱ نفر آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه بودند.»

در هفته پیش از آن نیز مسئولان وزارت بهداشت گزارش داده بودند بیش از شش هزار نفر از مردم این شهر به دلیل آلودگی هوا دچار مشکلات تنفسی شده و نیاز به درمان و مراقبت‌های پزشکی پیدا کرده‌اند.
دو سال پیش، سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود، دلیل اصلی آلودگی هوا در اهواز یک میلیون و سیصد هزار نفری‌، استانداردهای پایین خودرو‌ها و کیفیت نامرغوب سوخت‌های مورد مصرف در آن‌ها و آلودگی ناشی از کارخانجات صنعتی و نیز آلودگی ناشی از نیروگاه‌های تولید برق عنوان کرده بود.
در پی مراجعه بی‌شمار مردم اهواز به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، مسئولان ابتدا اعلام کردند که دلیل بروز این مشکلات، باران اسیدی بوده و به خاطر آلودگی هوا این مشکل به وجود آمده است.
این موضوع را حسن هاشمی قاضی‌زاده، وزیر بهداشت نیز تائید کرده و گفته است: «این اتفاق یک رخداد اسید بارانی بود که ۶۰ سال قبل نیز در انگلستان رخ داده بود که تشریح مباحث علمی آن در دست بررسی است.»


میراث خوبی از دولت قبلی تحویل نگرفتند


به اعتقاد اسماعیل کهرم، استاد دانشگاه، یک عامل اسیدساز جدید در چرخه زندگی مردم خوزستان وارد شده است. او در گفتگو با تهران امروز گفته است: «اینکه باران اسیدی در نواحی جنوب به دلیل وجود آلاینده‌های زیاد ببارد، دور از منطق نیست. زیرا باران‌های اسیدی از گازهای سولفور دی اکسید و از خانواده نیتروژن اکسید که از دود اگزوز اتومبیل‌ها و کارخانجات ایجاد می‌شود، به‌وجود می‌آید. این گاز‌ها در اتمسفر زمین با بخار آب واکنش داده و اسیدهایی مانند سولفوریک اسید و نیتریک اسید را تشکیل می‌دهند.»
از سوی دیگر وی افزوده است:«وقتی اسید کربنیک که بسیار خطرناک است تشکیل شود و روی برگ و تنه درختان ببارد، برگ‌ها را می‌پوساند. ساقه‌های برنج را سوراخ می‌کند. باید در نظر داشت بیش از صدهزار هکتار برنج در خوزستان زیر کشت است و بارش این باران آثار مخربی خواهد داشت. »
محمدرضا آملازاده، مدیرکل مدیریت بحران خوزستان نیز درباره مشکلات تنفسی مردم خوزستان، نظری متفاوت دارد. وی می‌گوید: «حدودی برای میزان شاخص‌های آلایندگی هوا در سطح جهانی تعیین شده است که با بررسی این شاخص‌ها، مشخص شد در روزهای بارندگی میزان این مواد در هوای اهواز بسیار کمتر از حد آلاینده بوده است. طبق حدود تعیین شده، اگر مونواکسید کربن به ۳۵، دی‌اکسید گوگرد به ۱۴۰، دی‌اکسید نیترات به ۵۰، گرد و غبار به ۱۵۰ و ازن به ۸۰ برسد، آلاینده خواهند بود که در روزهای بارندگی در اهواز میزان این مواد بسیار کمتر از این ارقام بوده و هوای پاک داشته‌ایم.»
معصومه ابتکار، مشکلات تنفسی مردم اهواز را از مشکلات دولت قبلی می‌داند. وی درباره وضعیت آلودگی هوای استان خوزستان می‌گوید: «هرچند که مهندس زنگنه نیز میراث خوبی از دولت قبلی تحویل نگرفتند، اما ایشان تاکید کردند که با وجود مشکلاتی که برای جایگزین کردن سوخت استاندارد داریم در این راستا تلاش می‌کنیم؛ اما به طور کلی نمی‌توان انتظار داشت که عقب ماندگی‌های هشت ساله طی چند ماه حل و فصل شود. »
رئیس سازمان محیط زیست، درباره علت نبود دستگاه‌های سنجش آلودگی هوای سالم در استان‌های جنوب کشور، می‌گوید: «این دستگاه‌ها در هشت سال گذشته تعطیل بوده و بسیاری از این دستگاه‌ها نیز به کلی خراب شده بودند.»
در تارنمای بازتاب، کاربران، آلودگی هوای خوزستان و عوامل آن را مورد بحث قرار داده‌اند از جمله می‌توان به کامنت همشهرى اشاره کرد که گفته است: «اینکه پرسش و تحقیق نمی‌خاد گردو خاک دایمى در ترکیب با دود ناشی از سوختن مزارع نیشکر و باران بعلاوه شرجى هواى خوزستان و ازهمه مهم‌تر آلودگى ترافیک وکمى هم نجابت مردم ستم کشیده این استان باعث [این پدیده شده] فعلا این پدیده و در آینده هم الله و اعلم»
یک کاربر نا‌شناس نیز نوشته است: «علت این اتفاق کاملا مشخصه، سولفور موجود در بنزین ایران چیزی حدود ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ هست در صورتی که استاندارد آن ۱۰ است!! ترکیب سولفور با اب اسید سولفوریک تولید می‌کند که به باران اسیدی مشهور است و به ریه‌ها به شدت آسیب می‌زند، موندم این دکتر‌ها چطور می‌تونن بگن همه اونهایی که اومدن سابقه قبلی داشتن»
از سویی دیگر، کمال الدین پیرموذن، نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن در پاسخ به سوال خبرنگار تهران امروز، درباره تاثیر آلاینده‌ها بر جان مردم جنوب ایران می‌گوید: «مشغول عزاداری برای اباعبدالله حسین هستم» و تماس تلفنی را قطع می‌کند.
اما هیچ کدام از مسئولان دست اندرکار پاسخ نمی‌دهند که با ابتلای ده‌ها هزار تن به بیماری‌های قلبی و عروقی و تنفسی، کوتاه شدن قد و بیش فعالی کودکان، کاهش ضریب هوشی شهروندان و به ویژه نونهالان و افزایش اختلال‌های روانی ناشی از سموم کشنده موجود در هوا چه کرده‌اند.
به نظرمی رسد مسئولان با گردن انداختن مسئولیتشان بر دیگران، رفع مسئولیت می‌کنند گویی هیچ سازو کار جدی مدیریتی در اختیار ندارند.
 

فراخوان بان‌کی‌مون برای خاتمه خشونت علیه زنان

Posted: 25 Nov 2013 02:57 AM PST

جرس: دبیر کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی حذف خشونت علیه زنان ۲۵ نوامبر ۲۰۱۳ برابر با ۴ آذرماه جاری گفت این روز زنان فرصتی برای همه ما است تا برای جلوگیری و خاتمه تمامی گونه های خشونت علیه زنان و دختران تعهد نماییم.  

 

۲۵ نوامبر از طرف سازمان ملل به عنوان روز جهانی حذف خشونت علیه زنان نام گرفته است. بر اساس آمارهای این سازمان هر روز زنان بی شماری در جهان به اشکال مختلف هدف آزار و اذیت قرار می گیرند.
 

به گزارش خبرآنلاین، متن کامل پیام بان کی مون به شرح زیر است:


خشونت علیه زنان و دختران مستقیما بر افراد تاثیر می گذارد در عین این که بر بشریت مشترک ما نیزصدمه وارد می کند. در پاسخ به این چالش جهانی، اینجانب نهضت اتحاد برای خاتمه خشونت علیه زنان در ۲۰۰۸ را معرفی نمودم. از آن زمان، شرکا در سراسر جهان به حرکت ما برای حمایت از حقوق بشر زنان و دختران جهت زندگی عاری از خشونت ملحق شده اند.


اینجانب از ندای جمعی استقبال می نمایم که خواستار خاتمه خشونتی است که تقریبا از هر سه زن یکی را در طول عمرش تحت تاثیر قرار می دهد. اینجانب رهبرانی را تحسین می کنم که به وضع و اجرای قوانین کمک کرده و ذهنیت ها را تغییر می دهند. و به تمامی آن قهرمانانی از سراسر جهان احترام می گذارم که به کاهش آلام قربانیان کمک کرده و عاملی برای تغییر می شوند.


امروز با آغاز ۱۶ روز فعالیت از ۲۵ نوامبر تا ۱۰ دسامبر یعنی روز حقوق بشر مصادف است که ما برای به رسمیت شناختن مبارزه با خشونت علیه زنان که نقض فاحش حقوق بشراست تلاش ویژه ای می نماییم. امسال آگاهی رسانی را با پوشش رنگ نارنجی که نماد تعهد ما به این مهم است، افزایش می دهیم.


یکی از راه های ایجاد تفاوت، حمایت از صندوق اعتباری ملل متحد برای خاتمه خشونت علیه زنان است که در پاسخ به نقض حقوق بشر و نیازهای امنیت فیزیکی و امنیت اقتصادی کمک می نماید. در حالیکه تقاضا برای کمک های مالی آن در سال های اخیر دو برابر شده است، مبالغی که صندوق می توانسته کمک نماید تا ۶۰ درصد کاهش یافته است. اینجانب از تمامی شرکا در خواست کمک برای رفع این نیاز به منابع جهت پیشبرد تلاش ها به منظور جلوگیری و خاتمه خشونت علیه زنان و دختران می نمایم.


این روز جهانی امحای خشونت علیه زنان فرصتی برای همه ما است تا برای جلوگیری و خاتمه تمامی گونه های خشونت علیه زنان و دختران تعهد نماییم. 

نوبخت: هشت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران از سوی آمریکا آزاد می‌شود

Posted: 25 Nov 2013 01:13 AM PST

اتحادیه اروپا تحریم‌ها را از ماه دسامبر لغو می‌کند
جرس: معاون برنامه ریزی و راهبردی رییس جمهوری با بیان این که توافق هسته ای اخیر تاثیر بسزایی در اقتصاد ایران دارد گفت: آزادسازی هشت میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران از سوی آمریکا صحت دارد.  

 

محمدباقر نوبخت در حاشیه یک همایش دولتی به خبرگزاری ایلنا، گفت: قطعا توافق هسته ای تاثیر بسزایی بر اقتصاد ایران دارد و با توجه به این توافق تحریم ها کاهش خواهد یافت.

 

وی با تاکید بر این که این منابع قابل استفاده خواهد بود تصریح کرد: البته به این معنا نیست که کل منابع را به ریال تبدیل کنیم بلکه برای استفاده باید دقت و تحقیق کرد.

 

معاون رییس جمهور در ادامه با بیان این که هیات وزیران برای رسیدگی تصویب لایحه بودجه ۹۳ هر روز تشکیل جلسه می دهد، گفت: دولت امیدوار است بتواند در وقت قانونی لایحه بودجه را برای بررسی به مجلس تقدیم کند. انتظار می رود نمایندگان به گونه ای عمل کنند تا بتوانیم در بهمن ماه مصوبه بودجه ۹۳ را داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: تلاش بر این است که در صورت تصویب بموقع بودجه تا اسفند ماه امسال آیین نامه اجرایی بودجه ۹۳ را فراهم کنیم تا در آغاز سال ۹۳ قانون و آیین اجرایی بودجه را داشته باشیم. 

 

فابیوس: اتحادیه اروپا تحریم ها را از ماه دسامبر لغو می کند

همزمان لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد: اتحادیه اروپا نخستین مرحله لغو تحریم های ایران را از ماه دسامبر (10 آذر ماه) آغاز می کند.

 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، فابیوس در گفت وگو با رادیو ˈاروپا 1ˈ فرانسه اعلام کرد: کاهش تحریم های اعمال شده بر ایران از سوی اتحادیه اروپا از ماه آینده میلادی آغاز می شود.

 

وی به برگزاری نشست اتحادیه اروپا در سطح وزرای امور خارجه در هفته های آینده اشاره کرد اما توضیحی در مورد محوریت این نشست ها ارائه نداد.

 

در پی پنج روز مذاکره فشرده میان ایران و گروه 1+5 بر سر برنامه هسته ای، روز یکشنبه طرف ها در ژنو به توافق دست یافتند و مقرر شد تا تحریم های اقتصادی علیه ایران کاهش یابد.

تهدید و فشار نیروهای امنیتی بر یک بنیاد فرهنگی زرتشتی

Posted: 25 Nov 2013 01:12 AM PST

جرس: با فشار و ارعاب نیروهای امنیتی بنیاد فرهنگی “جمشید” از فعالیت های خود باز ماند.  

 

به گزارش کلمه، ماموران امنیتی از حدود یک ماه پیش از انتخابات ریاسات جمهوری در خرداد ماه ۱۳۹۲ با فشار بر مسئولین این بنیاد زرتشتی، آنها را وادار کردند تا کلیه کلاس ها و نشست های فرهنگی و مدنی خود را به حالت تعلیق در آورند.

 

بنا بر این گزارش، با گذشت بیش از صد روز از انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن دکتر حسن روحانی هنوز اجازه ادامه برنامه های فرهنگی از جمله شاهنامه خوانی به این بنیاد داده نشده است. این در حالی است که مامورین به مسئولین این بنیاد وعده داده بودند در صورت خبری نکردن این مسئله هرچه سریعتر موانع موجود بر سر راه ادامه فعالیت آن را برطرف نمایند.

 

این شیوه ها که باعث محدودسازی فعالیت های اقلیت های به رسمیت شناخته شده است نقض حقوق حقوق شهروندی و حقوق اقلیت های دینی است که در قانون اساسی بر آن تاکید شده است.

 

این بنیاد فرهنگی زرتشتیان بیش از ۱۵ سال است که به فعالیت های فرهنگی مشغول بوده است. 

تاجزاده: سبزها و اصلاح‌طلبان انتخابات آینده مجلس را جدی‌بگیرند/دولت منشور حقوق‌شهروندی را تدوین کند

Posted: 24 Nov 2013 11:01 PM PST

 جرس: مصطفی تاجزاده، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، که سومین سال روزه‌داری‌اش در اوین را می‌گذارند از سبزها و اصلاح‌طلبان خواست  که انتخابات آینده مجلس را جدی بگیرند.   همچنین موضع گیری دیگری، این زندانی سیاسی،  در نامه ای به معاون حقوقی رئیس جمهور، خواستار تدوین منشور حقوق شهروندی از سوی دولت و توجه بیشتر به موازین حقوق بشری شد.    

 

به گزارش جرس، فخرالسادات محتشمی‌پور، همسر این زندانی سیاسی در گزارشی فیس‌بوکی از آخرین ملاقاتشان، از قول تاجزاده آورده است: اصلاح طلبان و سبزها، انتخابات مجلس را جدی بگیرند و حول محور هاشمی و خاتمی فعالیت هایشان را شروع کنند با این ملاحظه که تضاد ما اصولگراها نیستند بلکه تکفیری ها هستند. پس باید براساس مطالبه محوری تلاش برای پاکسازی مجلس از تکفیری ها را آغاز کرد و اصول گراها هم باید بدانند که میان عقیده و دفاع از حقوق مردم تفاوت هست و می شود اختلاف عقیده داشت اما مدافع حقوق مردم بود. 

 

به نوشته محتشمی‌پور، تاجزاده در باره اظهارات اخیر جنتی درباره رهبران جنش سبز گفته است: چه بگویم به این پیرمرد وقتی که مهم ترین دادگاه را افکار عمومی برایش برپا کرده است انشاء الله پسرش با عملکرد مثبت جبران می کند.

متن این گزارش فیس‌بوکی در پی می‌آید:

 

گزارش ملاقات امروز

بند مصطفی کماکان سرد است آقایان شب ها به خانه های گرمشان می روند و روزه دار اوین می ماند و بند متادون و سرما که گاه تا مغز استخوان نفوذ می کند صد رحمت به کفار که ادعای مسلمانی ندارند و انسانند!

همسرجان که سخنان حضرت ایشان را استماع کرده می گوید: صحبت هایی که شد ، نشان از دور جدیدی از برخورد با منتقدان را دارد و باید آماده شویم! هر گاه نرمش با غرب و تفاهم های آن طرف جدی می شود ژست ضدغربی و ضد آمریکایی هم تند می شود و بگیر و ببندها افزون! این ها با آمریکا مشکل ندارند با آزادی مشکل دارند. در صحبت های ایشان تنها چیزی که شنیده نمی شود آزادی است یعنی اصلی ترین شعار انقلاب اسلامی!

در مورد افاضات اخیر حضرت جنتی هم گفتند چه بگویم به این پیرمرد وقتی که مهم ترین دادگاه را افکار عمومی برایش برپا کرده است انشاء الله پسرش با عملکرد مثبت جبران می کند ...

می گوید یک دوره کامل انقلاب روسیه را خواندم برای این که بفهمم چگونه یک انقلاب سر از دیکتاتوری درمی آورد؟! و تشکر کردند از ارسال کننده کتاب های ارزشمند لنین و استالین و ...

مطالعه مقاله آقای مهدی یاورمنش «وقتی صدا و سیما یاد گرانی افتاده است» در روزنامه تابناک 14 آبان ماه را که نقدی کوتاه و ارزشمند بوده است، به دوستان توصیه داشتند.

از همه دوستانی که تولد ایشان را قلماً قدماً زباناً پیاماً حضوراً مجازاً:) تبریک گفته بودند و نیز مصرانه توقف روزه هایشان را طلب کرده بودند، تشکر زیاد کردند و گفتند بهترین هدیه برای من وحدت است خصوصا میان جوانان چون اگر تفرقه باشد سلامت و حضور ما هم فایده ای نخواهد داشت!

یک پیام جدی و مهم هم داشتند برای همه اصلاح طلبان و سبزها که انتخابات مجلس را جدی بگیرند و حول محور هاشمی و خاتمی فعالیت هایشان را شروع کنند با این ملاحظه که تضاد ما اصولگراها نیستند بلکه تکفیری ها هستند.

پس باید براساس مطالبه محوری تلاش برای پاکسازی مجلس از تکفیری ها را آغاز کرد و اصول گراها هم باید بدانند که میان عقیده و دفاع از حقوق مردم تفاوت هست و می شود اختلاف عقیده داشت اما مدافع حقوق مردم بود. همسرجان گفت من به زودی تحلیل جامعی از ضرورت شرکت در انتخابات مجلس دهم ضمن تأیید عملکرد اصلاح طلبان در انتخابات مجلس نهم ارائه خواهم کرد. 

 

بازتاب مثبت جهانی انتخاب روحانی، فرصتی برای ارتقاء حقوق بشر در داخل است


سید مصطفی تاج زاده، زندانی سیاسی سبز، معاون وزیر ارشاد دوران دفاع مقدس و عضو جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، در نامه ای به معاون حقوقی رئیس جمهور، خواستار تدوین منشور حقوق شهروندی از سوی دولت و توجه بیشتر به موازین حقوق بشری شد.

 

به گزارش کلمه، در این نامه وی آورده است: هنگامی که رئیس قرارگاه عمار، همان که فتوا داد حاضریم خوزستان را بدهیم اما بشاراسد سرنگون نشود، دو نامزد انتخابات ۸۸ را صرفا به علت آن که به روند انتخابات و شمارش آراء اعتراض کردند، محارب می خواند یا وزیر سابق اطلاعات که خود غیرقانونی منصوب شده است، حصر غیرقانونی آن بزرگواران را کاملا قانونی می خواند یا آن «پیر جنگی تکفیری» این بزرگواران را سزاوار اعدام می داند که رأفت شدید اسلامی موجب آن شده که بدون محاکمه در بازداشت خانگی به سر برند، معلوم است که آزادگان دنیا، هم وطن یا خارجی، به این سخنان سخیف و غیرحقوقی اعتنا نکنند و زندانی شدن نخست وزیر و رئیس مجلس سابق را در خانه هایشان، تجاوز علنی به حقوق بشر ارزیابی نموده و آن را محکوم کنند.

 

وی در بخش دیگری از نامه اش افزوده است: نظر به بازتاب مثبت انتخاب آقای روحانی در عرصه بین الملل، امکان استفاده از فرصتی طلایی ایجاد شده است تا با ارتقاء سطح توجه و رعایت حقوق بشر در ایران بار دیگر نام جمهوری اسلامی از لیست کشورهای متجاوز به حقوق بشر خارج شود. یقیناً تلاش های سرکارعالی و هم کاران محترمتان در تدوین منشور حقوق شهروندی نخستین گام در این زمینه به شمار می رود. امیدوارم با رسیدگی به شکایات قربانیان و معترضان و ارائه نتایج پی گیری های دولت تدبیر و امید به مردم، گام های بعدی با سرعت بیشتری برداشته شود. از شما انتظار می رود کاری مشابه هیأت رسیدگی و نظارت بر قانون اساسی طی سال های ۷۶ تا ۸۴ انجام دهید.

 

متن کامل نامه تاج زاده به الهام امین زاده، معاون حقوقی رئیس جمهور که در اختیار کلمه قرار گرفته را در ادامه بخوانید:

 

به نام خدا

سرکار خانم الهام امین زاده

با سلام و احترام

حتما از مفاد گزارش امسال آقای احمد شهید مطلع شده اید که با وجود استقبال از تحولات مثبت ناشی از پیروزی انتخاباتی دکتر روحانی، هم چنان موارد گوناگونی از نقض حقوق بشر در ایران را به اطلاع کشورهای عضو سازمان ملل رساند. هم چنین لابد پاسخ کلیشه ای و انفعالی مقامات قضایی را ملاحظه کرده اید که چون گذشته اعلام نمودند تعیین نماینده ویژه اقدامی علیه جمهوری اسلامی است و منابع و مستندات اصلی گزارش گر ویژه را گروه های تروریستی تهیه کرده اند، برخی ادعاهای گزارش کذب و بخشی از آن ها نیز مطابق موازین شرعی ماست که با معیارهای حقوق بشر غربی سازگار نیست، نماینده ویژه نیز روند و اقدامات مثبت جمهوری اسلامی در این زمینه را نادیده گرفته است و سرانجام این که چون در آمریکا و اروپا نیز حقوق بشر نقض می شود، پس غربی ها حق اظهارنظر در مورد نقض حقوق بشر در ایران را ندارند. بگذریم از این که خود با کارنامه شرم آوری تجاوز به حقوق بشر را در کشورهای دیگر محکوم می کنند.

معاون محترم حقوقی رئیس جمهور

سرکارعالی خوب می دانید جواب های فوق اگرچه حقایقی را نیز در خود نهفته دارد اما به هیچ وجه قادر به توجیه افکار عمومی نیست. علت نیز روشن است. نقض حقوق و آزادی های ایرانیان و خصوصا منتقدان آن قدر گسترده و آشکار صورت گرفته و می گیرد که انکار شدنی نیست. برای مثال کدام شهروندی توقیف فله ای بیش از یک صد روزنامه و مجله اصلاح طلب یا مستقل را با استناد به قانون مربوط به اشرار، قانونی و موافق موازین شرعی می داند؟ البته منظورم شرع محمدی (ص) است وگرنه آقای صادق لاریجانی هم حکم تبرئه روزنامه هم میهن از اتهامات وارده را به زعم خود خلاف شرع مسلّم می خواند. به باور من هیچ ایرانی آزاده ای محکومیت تعطیلی انبوه مطبوعات را توسط سازمان های حقوق بشری دخالت در امور داخلی کشورمان ارزیابی نمی کند. به ویژه آن که اقدام ضد ملی فوق نام ایران را در رأس کشورهای ناقض حقوق مطبوعات قرار داد و آزادی نشریات را در جامعه ما، نه از سوئد و سوئیس و نه حتی از ترکیه و کویت بلکه از عراق و افغانستان جنگ زده نیز محدودتر کرده است هم چنان که بازداشت خانگی آقایان موسوی و کروبی و خانم دکتر رهنورد آن هم بدون محاکمه علاوه بر غیرقانونی بودن آن به اعتبار میهن و ملت ما و نیز دین مان آسیب لطمه وارد کرده است. متأسفانه افراطیون ایرانی توجه ندارند که در عصر جهانی شدن و انفجار اطلاعات و پذیرش همگانی موازین دموکراتیک و حقوق بشری حتی در بورکینافاسو و فیجی نیز نامزدهای ریاست جمهوری این اندازه حق دارند که بی محاکمه حبس نشوند و صدا و سیمای دولتی به شکل کاملا ناجوانمردانه انواع اتهامات را متوجه آنان ننماید.

سرکار خانم دکتر امین زاده

هنگامی که رئیس قرارگاه عمار، همان که فتوا داد حاضریم خوزستان را بدهیم اما بشاراسد سرنگون نشود، دو نامزد انتخابات ۸۸ را صرفا به علت آن که به روند انتخابات و شمارش آراء اعتراض کردند، محارب می خواند یا وزیر سابق اطلاعات که خود غیرقانونی منصوب شده است، حصر غیرقانونی آن بزرگواران را کاملا قانونی می خواند یا آن «پیر جنگی تکفیری» این بزرگواران را سزاوار اعدام می داند که رأفت شدید اسلامی موجب آن شده که بدون محاکمه در بازداشت خانگی به سر برند، معلوم است که آزادگان دنیا، هم وطن یا خارجی، به این سخنان سخیف و غیرحقوقی اعتنا نکنند و زندانی شدن نخست وزیر و رئیس مجلس سابق را در خانه هایشان، تجاوز علنی به حقوق بشر ارزیابی نموده و آن را محکوم کنند. البته ایرانیان بیش و پیش از دیگران منتقد رفتار فوق بوده و منتظر فرصت برای آنند که اعتراض خود را به رخ جهانیان بکشند.

معاونت محترم رئیس جمهور

اقتدارگراهای ایرانی بر این باورند که غرب بعد از تفاهم با ایران در مورد انرژی اتمی به سراغ حقوق بشر خواهد رفت و آن را علیه جمهوری اسلامی علم خواهد کرد. به همین دلیل اشتیاق چندانی به حل مسئله هسته ای ندارند و اگر ورشکستگی اقتصادی نبود، به همین مذاکرات نیز تن نمی دادند. افزون بر آن راه صحیح مقابله با انتخاب نماینده ویژه سازمان ملل در زمینه حقوق بشر را توافق پشت پرده با قدرت های غربی عنوان می کنند تا از فشار گزارش های سالانه او رهایی یابند. به بیان دیگر به جای حل مسئله در کشور خویش و رعایت حقوق ایرانیان در پی زد و بند با بیگانگان هستند. حال آن که روش صحیح دیگری در این زمینه وجود دارد که آقای خاتمی در جریان تبلیغات انتخاباتی سال ۷۶ دنبال کرد و به طور خلاصه عبارت بود از کوشش به منظور بلاموضوع کردن سفر نماینده حقوق بشری سازمان ملل به ایران البته با بهبود بخشیدن به معیارهای حقوق بشری مساعی دولت اصلاحات ثمر داد و نام جمهوری اسلامی ایران از فهرست کشورهای ناقض حقوق بشر حذف شد و طبعا گزارش سالانه نیز منتفی گردید. اما با کمال تأسف عملکرد خلاف قانون قوه قضائیه به ویژه در سرکوب گسترده مطبوعات و بازداشت فعالان سیاسی و اجتماعی مجدداً نام کشورمان را در کنار اسامی رژیم های استبدادی و بدنام قرار داد.

سرکار خانم دکتر امین زاده

نظر به بازتاب مثبت انتخاب آقای روحانی در عرصه بین الملل، امکان استفاده از فرصتی طلایی ایجاد شده است تا با ارتقاء سطح توجه و رعایت حقوق بشر در ایران بار دیگر نام جمهوری اسلامی از لیست کشورهای متجاوز به حقوق بشر خارج شود. یقیناً تلاش های سرکارعالی و هم کاران محترمتان در تدوین منشور حقوق شهروندی نخستین گام در این زمینه به شمار می رود. امیدوارم با رسیدگی به شکایات قربانیان و معترضان و ارائه نتایج پی گیری های دولت تدبیر و امید به مردم، گام های بعدی با سرعت بیشتری برداشته شود. از شما انتظار می رود کاری مشابه هیأت رسیدگی و نظارت بر قانون اساسی طی سال های ۷۶ تا ۸۴ انجام دهید.

احتمالا کتابی را که دکتر حسین مهرپور جهت رعایت قانون و تأمین حقوق شهروندان از مجموعه مکاتبات این هیأت گرد آورده و منتشر کرده است، مطالعه نموده اید. به هر حال تلاش برای تأمین و هرچه بیشتر حقوق شهروندان علاوه بر این که وظیفه دولت است، مطالبه ای ملی محسوب می شود و حرکت در این مسیر، ایرانیان را دل گرم تر، نام میهن را محترم تر و بدخواهان را ناامید خواهد کرد.

با احترام

سید مصطفی تاجزاده

زندان اوین- آذرماه ۱۳۹۲
 

خاتمی:  اولین گام در جهت تامین منافع ملی، محکم برداشته شد

Posted: 24 Nov 2013 10:38 PM PST

جرس: ن سیدمحمد خاتمی با مطلوب خواندن مذاکرات اخیر جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ در ژنو، گفت: «ملت بزرگوار ایران این موفقیت را قدر می‌داند و بدون تردید پشتیبان دولت و وزیر محترم امور خارجه و گروه مذاکره کننده خواهد بود.» 


به گزارش روابط عمومی دفتر رئیس‌جمهور اسبق ایران، رئیس موسسه بین المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، در دیدار با جمعی از شخصیت‌های یزدی، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در ژنو، اظهار داشت: «تلاش ارجمند دولت و هیات مذاکره کننده در مورد پرونده هسته‌ای به یاری خداوند به نتیجه‌ای مطلوب رسید و اولین گام درجهت تامین منافع ملی و نیز سیر به سوی کاهش تنش و انشالله حل نهایی مساله، محکم برداشته شد.»


وی افزود: «ملت بزرگوار ایران این موفقیت را قدر می‌داند و بدون تردید پشتیبان دولت و وزیر محترم امور خارجه و گروه مذاکره کننده خواهد بود.»


سید محمد خاتمی در پایان تصریح کرد: «شادی مردم نشانه رضایت آنان است.» 

آیا حبس‌ها و حصرها به اتهام فتنه و بدون محاکمه مطابق شرع است؟

Posted: 24 Nov 2013 07:32 PM PST

نامه شاگردان آیت الله دستغیب به صادق لاریجانی
 جرس: جمعی از شاگردان آیت الله سید علی محمد دستغیب در نامه به رئیس قوه قضائیه، با اشاره به هتاکی های وی به جنبش سبز، گفتند: در سال ۸۸ بخوبی واضح شد که مردم و بزرگان تابع امام امّت(ره) که به آقای موسوی رأی دادند اهل فتنه و سیاست شیطانی و حفظ دنیای بدون رضایت حضرت حق نبودند، بلکه شرکت آنها در انتخابات حسب تکلیف شرعی و عقلی خود بود. امّا این مسؤلین وقت بودند که شخصی را که از ناحیه قانون اساسی فاقد شرائط رئیس جمهور شدن بود تحمیل کردند، پس معلوم است که چه کس و کسانی فتنه را خلق کردند.  

 

این نامه که در ۲۱ آبان به صورت سربسته به صادق لاریجانی نوشته شده و در پی عدم پاسخ وی به دست انتشار سپرده شده است، همچنین آمده است: شما را به خدا آیا اینهائی که به اتهام فتنه و بدون محاکمه در زندان یا حصرهستند مطابق شرع است؟ هر مجتهد مطلق و عادل و خدا ترسی می گوید زندان و حصر بدون محاکمه جایز نیست آنهم توسط قاضی مجتهد عادل با داشتن حق دفاع در چنین مواردی علنی مگر در موارد خاص که در کتب فقهی ثبت است آن هم به طور موقّت و محدود و بدون ارعاب-شما بفرمائید کدام یک از زندانیان سیاسی چنین سیری را داشته؟

 

در ادامه این پرسش ها، افزوده شده است: آیا بدرفتاری با زندانیان سیاسی شرعأ جایز است؟آیا بدرفتاری با خانواده آنها شرعأ جایز است؟آیا محروم کردن افرادی از حقوق اجتماعی خود و اخراج آنها از دانشگاهها وادارات باتّهام طرفداری از آقایان میرحسین و کروبی،و به عنوان فتنه گر شرعأ جایز است؟مگر مملکت ما و کشور ما،مملکت رسول الله(صلی الله علیه وسلم)پیغمبر رحمت نیست؟ مگر دستور خداوند به پیامبران جهت هدایت مردم نبوده؟ جنابعالی از عملکرد خود و زیر دستانتان در طول این چهار سال و قبل و بعد از آن چگونه دفاع می کنید؟

نویسندگان این نامه با تاکید بر عدم استقلال قوه قضائیه و بیان اینکه “جنابعالی در یک سخنرانی چندین مرتبه نام فتنه را می برید و عده ای را که معلوم است آقایان میر حسین موسوی و مهدی کروبی و خانم رهنورد و زندانیان سیاسی می باشند متّهم و بدون محاکمه مجرم خطاب می کنید”، ادامه داده اند: شما به عنوان یکی از اعضاء مجلس خبرگان انتخابات سال ۸۸ را تأیید کردید، به نظر می رسد این از ناحیه تقلید بود ونه از طریق اجتهاد، والّا این همه خلاف شرع ها که در این مدت(۸۴ تا ۹۲) صورت گرفت که هیچ فقیه و مجتهدی آنها را تأیید و تصدیق نمی کند.

 

به گزارش کلمه، متن کامل این نامه بشرح زیر است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

ولاتقولنّ لشئٍ انیّ فاعلٌ ذلک غداً(سوره کهف آیه بیست و سوم)

و قل رب اعوذُ بک من همزات الشّیاطین. و اعوذُ بک ربّ ان یحضُرون(مؤمنون نود و هفتم- نود و هشتم)

حضور محترم حضرت آیة الله آقای صادق آملی لاریجانی

ریاست محترم قوّه قضائیّه کشور جمهوری اسلامی ایران

شما توجّه دارید که کار بزرگی را بعهده گرفته اید،رئیس قوّ قضائیّه هستید،یعنی تمام قضاة در سراسر کشور زیر نظر شما است یعنی تخطّی از شرع و قانون از هر کدام از آنها بحساب شما گذاشته می شود. باید دو جهت مهم در شما باشد:

۱-اجتهاد مطلق. ۲-عدالت واقع که نمونه آن خدا را در نظر داشته باشید و رفتا و گفتار شما جهت رضای خدا وند باشد.آثار اجتهاد وعدالت شما،اولاً: استقلال قوّه قضائیّه در سراسر کشور،و ثانیاً :شنیدن فریاد مظلومین،و بفریاد آنها رسیدن.

به نظر ما آنچه در خارج مشاهده می شود عدم استقلال قوّه قضائیّه است،که قاضی باید تابع جریان خاص باشد.

توضیح و شواهد:

۱- مسأله فتنه، جنابعالی در یک سخنرانی چندین مرتبه نام فتنه را می برید و عده ای را که معلوم است آقایان میر حسین موسوی و مهدی کروبی و خانم رهنورد و زندانیان سیاسی می باشند متّهم و بدون محاکمه مجرم خطاب می کنید!

بیان مطلب: در سال ۸۸ بخوبی واضح شد که مردم و بزرگان تابع امام امّت(ره) که به آقای موسوی رأی دادند اهل فتنه و سیاست شیطانی و حفظ دنیای بدون رضایت حضرت حق نبودند، بلکه شرکت آنها در انتخابات حسب تکلیف شرعی و عقلی خود بود. امّا این مسؤلین وقت بودند که شخصی را که از ناحیه قانون اساسی فاقد شرائط رئیس جمهور شدن بود تحمیل کردند، پس معلوم است که چه کس و کسانی فتنه را خلق کردند. مردم در رابطه با این مسأله که بنا بود از طریق نظامی رئیس جمهور برگزیده شود هیچگونه نقشی نداشتند و بعد هم حق انتقاد از آنها گرفته شد و لذا ملاحظه کردید که در انتخابات سال ۹۲ همین مردم تابع امام امّت با شعار یاحسین میرحسین شرکت کردند و ثابت کردند که فتنه گر کیست، این اتّهامات و خطاب مجرم به اشخاص مذکور بدون محاکمه شرعی از ناحیه عدم رعایت احکام شرع و اهمیّت ندادن به قانون اساسی می باشد.

شما را به خدا آیا اینهائی که باتهام فتنه و بدون محاکمه در زندان یا حصرهستند مطابق شرع است؟ هر مجتهد مطلق و عادل و خدا ترسی می گوید زندان و حصربدون محاکمه جایز نیست آنهم توسط قاضی مجتهد عادل با داشتن حق دفاع در چنین مواردی علنی مگر در موارد خاص که در کتب فقهی ثبت است آن هم به طور موقّت و محدود و بدون ارعاب-شما بفرمائید کدام یک از زندانیان سیاسی چنین سیری را داشته؟

آیا بدرفتاری با زندانیان سیاسی شرعأ جایز است؟ آیا بدرفتاری با خانواده آنها شرعأ جایز است؟ آیا محروم کردن افرادی از حقوق اجتماعی خود و اخراج آنها از دانشگاهها وادارات باتّهام طرفداری از آقایان میرحسین و کروبی، و به عنوان فتنه گر شرعأ جایز است؟مگر مملکت ما و کشور ما،مملکت رسول الله(صلی الله علیه وسلم) پیغمبر رحمت نیست؟ مگر دستور خداوند به پیامبران جهت هدایت مردم نبوده؟ جنابعالی از عملکرد خود و زیر دستانتان در طول این چهار سال و قبل و بعد از آن چگونه دفاع می کنید؟

آیا نامه هائی که ازجمله از طرف خانواده زندانیان سیاسی که برای قوّه قضائیّه بعنوان شکایت و یا رنجنامه وانتقاد از عدم رعایت احکام شرع به شما نوشته شد آیا گذاشتند که به دست شما برسد، و اگر رسید توانستید رسیدگی کنید؟

ودر همین رابطه هزاران نفر از مغزهای متفکّر و کسانی که می توانستند برای مملکت کاری کنند و نمی خواستند خارج شوند اما به ناچار وطن خود را با ناراحتی رها کردند زیرا جوابگوئی در تظلّم و داد خواهی خود نداشتند.

۲- ما شاگردان حضرت ایة الله سید علی محمد دستغیب طیّ چندین نامه به شما نوشتیم در باره حمله به مسجد قبا و حوزه ابوصالح(عج) و منزل حضرت ایة الله دستغیب و مزاحمت برای شاگردان ایشان،تا به این همه اهانتها و جنایتها و محرومیّتها رسیدگی کنند، اما خبری نشد و جوابی نیامد! آیا شما می دانید چه کسانی به مسجد قبا و حوزه علمیه ابو صالح(عج) حمله کردند،تا آنجا که حتی عده ای از بسیجیان با تقوی و خدا ترس اعتراض نمودند؟ افرادی که حمله کردند بعضا از اراذل و او باشهای سرشناس بعضی از شهرستانها بوده اند!آیا برای بستن و حمله کردن به مسجد خانه خدا باید از اینگونه افراد استفاده کرد این منطق شما و یا دوستان شماست؟ تاریخ از واقعه حمله به مسجد قبا و بیت حضرت ایة الله دستغیب و اهانت بطلّاب شرم دارد. اینها تماما ضبط شده و موجود است هم صدا و هم سیما وهم شواهد عینی.

مگر طلّاب حضرت آیة الله دستغیب چه می گفتند و چه می گویند و چه خواهند گفت،جز حرف حق و طلب یک دادگاه عدل الهی از شما.

اما چه کنیم مثل اینکه شما از اجتهادتان فاصله گرفته اید.آیا فردای عالم برزخ و قیامت می توانید بگوئید بنده اطلاع نداشتم

۳- شما به عنوان یکی از اعضاء مجلس خبرگان انتخابات سال هشتادوهشت را تأیید کردید، به نظر می رسد این از ناحیه تقلید بود ونه از طریق اجتهاد، والّا این همه خلاف شرع ها که در این مدت(هشتادو چهار تا نودودو) صورت گرفت که هیچ فقیه و مجتهدی آنها را تأیید و تصدیق نمی کند، اما شما و بعضی از اعضاء خبرگان با سکوت و بعضأ گفتار مهر تأیید زدید!

آیا شما مناظره سال هشتادو هشت را که علیه شخص حاضر، و غائب بدون مدرک اتّهام زده شد،و به شخص غائب اجازه داده نشد که از خود دفاع کند را شرعی می دانید؟و آن همه اهانتها که بدون مدرک انجام دادند در صدا وسیما و از نمایندگان مجلس و تریبونهای نماز جمعه به اشخاصی که جرمشان ثابت نشده بود را شرعی می دانید؟ آیا اهانت به بعض مراجع و حمله به بیت آنها را از اشخاص معلوم الحال را جایز می دانید؟

اگر نمی دانید چگونه ندائی،اعتراضی دیده نشد؟چون مجتهد در هر حال باید به وظیفه خودعمل کند.و اگر جایز می دانید دلیل فقهی و اجتهادی شما چیست؟

عده ای از شاگردان حضرت ایة الله سید علی محمد دستغیب 

اجتهاد و تقلید در جهان معاصر - محسن کدیور - دانشگاه سان‌دِیِگو، کالیفرنیا، ۲ آبان ۱۳۹۲

Posted: 24 Nov 2013 06:40 PM PST