جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


وزیران کلیدی زیر ضرب فشارهای مجلس

Posted: 24 Nov 2013 06:37 AM PST

فرشید آل داوود
جرس: مجلس این روز‌ها شمشیر را برای وزرای روحانی از رو بسته و هر روز تذکر یا انتقادی از وزرا و مسوولان دولت را در دستور کار خود دارد. تهدید به استیضاح و برکناری وزرا از جمله حربه‌هایی است که به صورت مشخص در مورد رضا فرجی دانا وزیر علوم و بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت بکار رفته است. پارلمان حتی پا را فرا‌تر نهاده و با نادیده انگاشتن تفکیک قوا انتظار دارد وزرا در انتصاب‌هایشان با مجلس هماهنگ باشند!

 

حمله به فرجی دانا و تهدید به برکناری وی


تن‌ها چند روز پس از رای اعتماد مجلس به رضا فرجی دانا برای تصدی وزارت علوم، برخی تند روهای مجلس با انتقاد از انتصاب‌های صورت گرفته از سوی وی، تهدید کردند که وزیر علوم را استیضاح خواهند کرد.


محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس که قبلا وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد هم بود اواسط آبان ماه گفت که اگر فرجی دانا به تعهداتش عمل نکند استیضاح خواهد شد.
وی گفته وزیر علوم هنگامی که برای کسب رای اعتماد به کمیسیون آموزش رفته بود وعده‌هایی داده بود که به آن عمل نکرده است.
با این حال فرجی دانا تنها چند روز پس از کسب رای اعتماد به کمیسیون آموزش احضار شد و در باره انتصابات خود به اعضای آن کمیسیون توضیح داد.
مجلس اصولگرا انتظار دارد که وزیر در انتصاب‌هایش با مجلس هماهنگ باشد. زاهدی در این باره گفته: «اگر فرجی دانا به تعهداتش پایبند نباشد مجلس تصمیم دیگری خواهد گرفت و اینجا موضوع ربطی به کمیسیون ندارد و بحث استیضاح مطرح است که البته ما نمی‌خواهیم کار به اینجا بکشد!»


اما روزنامه قانون روایت دیگری از بی‌اخلاقی علیه فرجی دانا را بازگو کرده و نوشته زاهدی با رکیک‌ترین واژه‌ها، دکتر فرجی دانا وزیر علوم دولت یازدهم را مورد فحاشی و تهدید قرار داده و در پی انتصاب دکتر میلی منفرد و دکتر توفیقی در وزارت علوم، خطاب به یکی از معاونان این وزارتخانه گفته: «برو به این مرتیکه بگو یا این چند نفر را عزل می‌کند یا با اردنگی از وزارتخانه بیرونش می‌کنم!


این اقدام با مخالفت برخی نمایندگان روبرو شده است. قانون در این باره نوشت: زاهدی انتظار داشته که او را به عنوان گزینه وزارت علوم معرفی کنند این درحالی است که وی در زمان حضور در راس وزارت علوم، بیشتر مدیران باسابقه را از سمت خود برکنار کرد و افرادی را که هیچ تناسبی با مدیریت دانشگاه نداشتند، از جمله صدرالدین شریعتی را در راس مهم‌ترین مدیریت‌های دانشگاههای کشور گمارد.
با ناکام شدن در جمع آوری امضا برای استیضاح، تندرو‌ها طرح سوال از وزیر علوم در صحن علنی را در دستور کار خود قرار دادند.


در حالی که فشار‌ها بر فرجی دانا ادامه داشت اظهارات جعفر توفیقی سرپرست اسبق وزارت علوم نمایندگان مخالف وزیر را عصبانی کرد. توفیقی در باره تلاش‌های مخالفان بر علیه وزیر گفت:» انتقادات نمایندگان، پشتوانه قابل دفاعی ندارد و نمایندگان نیز در روزهای آینده متوجه این موضوع خواهند شد. مهم، نظر و حمایت جامعه دانشگاهیان است. »


دخالت مجلسی‌ها در کار وزیر علوم تا بدانجا پیش رفت که معدودی از آن‌ها خواهان آن شدند که همه انتصاب‌های وزیر پس از پاسخ استعلام‌های وزارت اطلاعات انجام پذیرد.
علی مطهری نماینده تهران در مجلس و از اصولگرایان منتقد روز شنبه دوم آذر به خبرگزاری ایلنا گفت: وزیر علوم نباید درمقابل فشارهای نمایندگان تندرو عقب نشینی کند بلکه باید با قاطعیت بر مواضع خود ایستادگی نماید.»

وی افزود: «مخالفت‌های صورت گرفته با وزیر علوم مستند قانونی ندارد و بیشتر با اغراض سیاسی و شخصی صورت می‌گیرد.»
مطهری عقب نشینی فرجی دانا در مقابل تندروهای مداخله گر مجلس را خیانت دانست و گفت: «عقب نشینی در برابر این افراد باعث خواهد شد که آن‌ها خواسته‌های نابحق دیگری را مطرح کنند و جامعه دانشگاهی از حضور افراد نخبه محروم شود.»
از زمان روی کار آمدن دولت روحانی، مجلس اصولگرا بیشترین ناسازگاری را با این دولت داشته و حتی در مورد رای اعتماد به وزیر ورزش و جوانان ۳ بار دیگر حسن روحانی را به مجلس کشانده و هر بار وی را مجبور کردند گزینه دیگری را معرفی کند.


تهدید وزیر نفت به استیضاح به خاطر قرارداد کرسنت


فشار تندرو‌ها به وزرای دولت منحصر به فرجی دانا نبود. بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت نیز از گزند تهدیدات اصولگرایان تند رو در امان نمانده و او نیز تهدید به استیضاح شده است.


«الیاس نادرن» نماینده اصولگرا که پیش‌تر با وارد کردن اتهامات سنگین به امیری صالحی وزیر پیشنهادی روحانی برای تصدی وزارت ورزش مخالفت خود را با دولت عیان کرده بود روز دوشنبه ۲۷ آبان در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها از بررسی دوباره پرونده کرسنت خبر داد و مدعی شد: «مجلس پیگیر قرارداد کرسنت است، تاکنون جلساتی را با وزیر نفت داشته‌ایم و در صورتی که تذکر و سوال از وزیر نفت در این باره به نتیجه نرسد ناچار به استیضاح می‌شویم.»


ماجرای قرارداد کرسنت در جلسه رای اعتماد به وزرا نیز از سوی نادران، احمد توکلی و علیرضا زاکانی با خط دهی روزنامه کیهان علیه زنگنه مطرح شده بود اما در ‌‌نهایت راه به جایی نبرد.
وزیر نفت نیز به کمیسیون انرژی احضار شد تا در این باره توضیح دهد. مهدی موسوی‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی به موضع تند این کمیسیون در قبال پرونده کرسنت اشاره کرده و گفته: «متاسفانه در این قرارداد فسادهایی از جمله حضور افراد غیرتخصصی و لابی‌دار به چشم می‌خورد که با اصل حفظ منافع ملی در وزارت نفت مغایرت دارد. او ضمن تایید احتمال استیضاح وزیر نفت می‌گوید: اگر اظهارات وزیر نفت کافی نباشد گزینه‌یی مناسب‌تر از استیضاح وجود ندارد چون طرح سوال نمی‌تواند کار به جایی ببرد»
با این حال زنگنه با حضور در کمیسیون انرژی سعی کرد از دامنه درگیری‌ها بکاهد. او به اعضای کمیسیون مذکور قول داد پرونده کرسنت را به صورت شفاف پیگیری کند تا حقی از بیت المال ضایع نشود.


ساز ناکوک مجلس در مواجهه با دولت


با وجودی که دولت تلاش کرده حداکثر همراهی را با اصولگرا‌ها و منتقدان داشته باشد اما به نظر می‌رسد مجلس اصولگرا قصد دارد بیشرین میزان فشار را به دولت نوپای حسن روحانی وارد کرده و در کار آن مانع تراشی کند.


کمیسیون‌های مجلس هر هفته وزرای دولت را احضار و از آن‌ها در خصوص مسائل مختلف بازخواست می‌کنند. پر حاشیه‌ترین ملاقات در کمیسیون‌ها مربوط به حضور محمد جواد ظریف در کمیسیون امنیت ملی بود که بخشهایی از اظهارات محرمانه وی به روزنامه کیهان درز یافت. لج بازی‌ها با دولت روحانی حتی تا به آنجا ادامه یافت که در خلال مذاکرات هسته‌ای ۱۱۰ نماینده مجلس طرح دو فوریتی را به هیات رئیسه تقدیم کردند که در صورت تصویب نهایی آن در مجلس، دولت ملزم به ادامه تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد خواهد شد و اگر تحریم‌های دیگری تصویب شود دولت مکلف به مقابله به مثل می‌شود.
این اقدام مجلس از بیم امتیاز دهی احتمالی تیم مذاکره کننده هسته‌ای و محرمانه بودن مفاد مذاکرات صورت گرفته است.


مجلس اصولگرا در هفته پیش رو یازده وزیر دولت روحانی را به کمیسیون‌ها احضار کرده است. خبرگزاری ایسنا نوشت: وزیران اطلاعات، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کشور، راه و شهرسازی، نیرو، اقتصاد، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نفت باید در کمیسیون‌های تخصصی مجلس حضور پیدا ‌کنند.
تحلیلگران می‌گویند فشار بر دولت روحانی که ۳ ماه از عمر آن می‌گذرد، بی‌سابقه است. چنانچه فشار‌ها ادامه یابد احتمال دارد طی ماههای بعد چالش‌های شدید تری بین دو قوه بر سر مسائل مختلف پیش بیاید.
 

فرزند محمد مختاری؛ پدرم هیچ گاه امیدش را از دست نداد

Posted: 24 Nov 2013 06:00 AM PST

مژگان مدرس علوم
جرس: جرمش دگراندیشی بود. جرمی که بهای آن را با از دست دادن جانش پرداخت. محمد مختاری از اعضای کانون نویسندگان ایران و چهره‌ای آشنا در ادبیات ایران بود با پژوهش‌هایی عمیق درباره متون کلاسیک ادبی ایران و تالیفاتی در زمینه ادبیات قدیم و معاصر. او پیش از به قتل رسیدن در آذرماه سال ۱۳۷۷ هم بار‌ها با فشار و تهدید نهادهای امنیتی روبرو شده بود اما زمانی که ماشین کشتار در آن سال با قدرت به کار افتاد نام او نیز در لیست سیاه قرار داشت.

 

محمد مختاری به فاصله کوتاهی پس از قتل داریوش و پروانه فروهر در یک عصر پاییزی از خانه بیرون رفت و دیگر به خانه بازنگشت. او را کشتند و خانواده‌اش بعد از یک هفته دلهره و اضطراب سرانجام دریافتند که دیگر بازگشتی درکار نیست. مختاری به قتل رسیده بود و علامت سوال‌های پرونده قتل او تاکنون به قوت خود باقی است. جرس در پانزدهمین سالگرد قتل محمد مختاری با فرزند او سهراب مختاری گفتگو کرده است که متن آن را در زیر می‌خوانید:


آقای مختاری زمانی که پدرتان به قتل رسید شما دوازده سال بیشتر نداشتید الان بعد از گذشت پانزده سال از آن فاجعه وقتی به گذشته برمی گردید احساس و نگاه‌تان تغییری کرده است؟


از نظر انسانی و عاطفی، حسی که الان به این اتفاق دارم مانند‌‌ همان حسی است که در دوازده سالگی داشتم و تغییری نکرده است. اما آنچه تغییر کرده طرز نگاه من به چنین اتفاقی نه فقط برای پدرم، بلکه اتفاقاتی که در طی این پانزده سال در جامعه افتاده است. از طرف دیگر رشد فکری که انسان در دوران مختلف زندگی پیدا می‌کند نگاهش را تغییر می‌دهد و این تغییر برای من همیشه این سوال را ایجاد کرده است که چرا در دوره ما باید چنین اتفاقاتی رخ دهد؟ به خصوص وقتی به دیگر کشور‌ها سفر می‌کنید و می‌بینید که مخالفان و دگراندیشان به زندان نمی‌افتند، چه برسد به اینکه چنین فاجعه‌ای برای آن‌ها و اطرافینشان اتفاق بیفتد. ضمن اینکه در این پانزده سال آنچه که باعث شده بر این درد‌ها افزوده شود این است که اگرچه ایران از نظر فرهنگی، سیاسی و اجتماعی رشد چشمگیری داشته است و ما آن را به خصوص بعد از انتخابات سال ۸۸ شاهد بودیم که ایران جامعه‌ای نیست که چشمش را بر روی اتفاقات جامعه‌اش ببندد اما هنوز دگراندیشان و مخالفان سیاسی از آزادی برخوردار نیستند و بسیاری از آن‌ها در زندان و حصر بسر می‌برند و نویسندگانی که هنوز اجازه انتشار آثارشان را ندارند. این‌ها باعث می‌شود آن دردهایی که ما در آن زمان تجربه کردیم نه تنها ارزشی برایش گذاشته نشود بلکه از نظر انسانی هم همیشه احساس شود و‌‌ همان درد‌ها را به نوعی تجربه کرد و هنوز هم آن درد‌ها زنده است و ادامه دارد.


روزی را که خبر قتل پدرتان را دادند به خاطر دارید؟


بله، تمام آن روز‌ها و لحظات در خاطرم است. بعد ازظهر بود که پدرم از منزل بیرون رفتند و قرار بود یکساعت دیگر برگردند، اما برنگشتند و تا یک هفته خانواده از نیروی انتظامی گرفته تا هر جایی که به ذهنشان می‌رسید مراجعه کردند تا نشانی از پدرم پیدا کنند اما خبری نبود. تا اینکه بعد از یک هفته پنج شنبه بعد ازظهر نوزده آذر از پزشک قانونی با برادرم تماس گرفتند تا جسد پدرم را شناسایی کند و آقای گلشیری هم با منزل تماس گرفتند و خبر را به مادرم دادند.


با توجه به اینکه دو هفته قبل داریوش و پروانه را به قتل رسانده بودند در این یک هفته احتمال می‌دادید که اتفاقی مشابه برای پدرتان افتاده باشد؟


بله، در واقع این اتفاقات از خیلی قبل‌تر شروع شده بود کسانی مثل سعید سیرجانی و غفار حسینی... من خیلی کوچک بودم که آقای غفار حسینی به منزل ما می‌آمدند و یک روز از پدرم شنیدم که در پروژه قتل دگراندیشان او را هم به قتل رسانده‌اند. به خصوص بعد از قتل داریوش و پروانه فروهر که فضای جامعه ملتهب شده بود و همه این بیم را داشتند که این لیست ادامه داشته باشد. خاطرم هست پدر و دوستانش نگران بودند و حتی در روزهای پیش از اینکه این اتفاق بیفتد ماموری از دادگاه انقلاب به منزل ما آمده بود و پدرم را به خاطر فعالیت‌هایش در کانون نویسندگان ایران برای پاره‌ای از توضیحات احضار کرد. در دادگاه انقلاب هم به پدرم گفته بودند که حکمی در مورد او و دوستانش صادر شده اما در مورد اینکه چه حکمی، هیچ توضیحی نداده بودند. به خاطر همین مسائل خاطرم هست حتی خودم آمادگی این را داشتم که این خبر را بشنوم، اما با این حال در آن یک هفته امید خود را از دست نداده بودیم تا اینکه خبر قتل او را شنیدم.


خود پدرتان بعد از قتل داریوش و پروانه فروهر احتمال می‌داد که اتفاقی برای خودش چنین اتفاقی بیفتد؟ و اینکه بعد از این اتفاق در ادامه فعالیت‌هایش دچار تردید شد یا نه؟


خب، پدر من یک نویسنده بود و فعالیتش نوشتن بود و از حزب و گروه سیاسی خاصی حمایت نمی‌کرد. اما به خاطر اینکه کارش نوشتن بود نیاز به آزادی بیان داشت. یک نویسنده تنها با داشتن آزادی بیان می‌تواند نوشته‌های خود را منتشر کند و از طریق انتشار آثارش زندگی خود را بچرخاند. فعالیت او در کانون نویسندگان در همین راستا بود که نویسندگان بتوانند از آزادی بیان برخوردار باشند چراکه بدون آزادی بیان اساسا نوشتن و ادبیات نمی‌تواند در جامعه تعالی و رشد پیدا کند. در حقیقت نویسندگان ما نیاز به آزادی اندیشه و بیان دارند و این صرفا یک نیاز سیاسی نیست بلکه نیاز کاری است. به خاطر همین، پدر در تمام سالهای فعالیتش چه پیش از انقلاب و چه بعد از انقلاب هیچ تردیدی در پیگیری و تلاش خودش برای اینکه جامعه ما بتواند از موقعیتی برخوردار شود که انسان‌ها در بیان نظرات خود آزاد باشند به خود راه نداد.


برای انتشار کتاب‌هایشان با ممنوعیت مواجه بودند؟


سال‌ها آثار او در وزارت ارشاد اجازه انتشار نمی‌گرفتند که خوشبختانه پس از سال ۷۷ این امکان بوجود آمد که برخی از آثارش منتشر شود و بدست مخاطبین خود برسد. در این مسیر هم خودش را برای پرداخت هزینه آماده کرده بود.


یکی از کتابهای ایشان با عنوان «تمرین مدارا» جزو پرفروش‌ترین کتاب سال ۷۷ شد خود پدرتان از این موضوع اطلاع پیدا کرد؟


در واقع این کتاب یک ماه بعد از قتل پدرم منتشر شد و متاسفانه فرصت نشد آنطور که روزنامه سلام نوشته بود که پرفروش‌ترین کتاب سال شده است، مطلع شود. کتاب دیگر او هم تحت عنوان «هفتاد سال عاشقانه» که یک آنتولوژی شعر عاشقانه معاصر ایران که از ۱۳۰۰ تا ۱۳۷۰ است بعد از مرگ پدر منتشر شد و متاسفانه موفق نشد که شاهد انتشار کتاب‌هایش باشد.


در سالهای اخیر کتابهای پدر اجازه تجدید چاپ گرفته‌اند؟


در هشت سال گذشته هیچکدام از کتاب‌هایش اجازه تجدید چاپ نداشتند و حتی بسیاری از ناشران از جمله ناشر آثار پدرم بخاطر شرایط سختی که در بازار نشر در ایران برقرار بوده از نظر اینکه بتوانند حتی تلاشی برای انتشار آن‌ها انجام دهند امکانش وجود نداشته است. در هر حال امیدواریم در سالهای آینده این امکان فراهم شود که آثار پدرم که بخشی از ادبیات معاصر ایران است دوباره تجدید چاپ شوند. ضمن اینکه این کتاب‌ها مخاطبین خود را دارند و در این سال‌ها بار‌ها به ما مراجعه کرده‌اند که چطور می‌توانند این کتاب‌ها را تهیه کنند.


قبل از این سال‌ها از چه زمانی نشر آثارشان آزاد شد؟


خاطرم هستم زمانیکه آقای مهاجرانی وزیر ارشاد دولت آقای خاتمی بودند با پیگیری‌های برادر و دوستان پدرم این آثار امکان انتشار گرفت. البته برخی از آثار پدر در آن زمان هم اجازه انتشار پیدا نکرد و تا جایی که یادم هست در آن سال‌ها چندین بار هم تجدید چاپ شدند. اما بعد از دوران آقای خاتمی و فشاری که بر فضای نشر ایران وارد آمد دیگر اجازه تجدید چاپ ندادند. اینقدر فضا تیره شده بود که حتی شنیدم در نمایشگاه یکی از دوستان به غرفه‌ای مراجعه کرده تا در مورد دسترسی به آثار پدر اطلاع بگیرد که او را کنار کشیده بودند و گفته بودند در مورد کتابهای مختاری اینجا صحبت نکن. بنابراین کسانی که حتی دوست داشتند آثار پدر را نشر دهند نمی‌توانستند در آن فضا حتی صحبتی در این باره کنند.


رسیدگی قضایی به قتل پدر چه روندی داشت و چگونه مختومه اعلام شد؟


متاسفانه این پرونده در نظام قضایی ایران مختومه اعلام شد و خانواده‌های این قربانیان قتل‌های سیاسی ۷۷ هم در آن زمان به احکام صادر شده اعتراض کردند و اعلام کردند که از طریق مراجع بین المللی این پرونده را پیگیری می‌کنند. اما آنچه که امروز برای ما همچنان مورد اعتراض است اینکه در این پانزده سال به خانواده ما حتی اجازه ندادند که سالگرد مرگ پدرمان را در ایران بطور رسمی برگزار کنیم. حتی امکان برگزاری یک مراسم ساده‌ای که دوستان او بتوانند در مکانی عمومی که عرف جامعه ماست جمع شوند و یاد عزیز خود را گرامی بدارند و از آثار و زندگی او صحبت شود برای ما نبود و متاسفانه این حق در این مدت از ما دریغ شده است. حتی دوستانی در دانشگاه تهران و دانشگاههای دیگر درخواست کرده بودند که در دانشگاه یک برنامه فرهنگی برای سالگرد پدرم برگزار کنند اما این امکان به آن‌ها هم داده نشد. یعنی یک فضای امنیتی نسبت به نام پدر در این سال‌ها برقرار بوده است و حتی در حوزه‌های کاری او یعنی ادبیات که شاید ارتباطی هم به سیاست نداشته باشد اجازه صحبت از آثارش داده نشده است. این ظلم دوچندانی است که در این سال‌ها نسبت به پدرم روا داشته شده است نه تنها او را به قتل رساندند بلکه اجازه انتشار آثارش را بطور درست ندادند و مضاعف بر آن اجازه ندادند که خانواده یاد او را در مراسم‌های معمول خانوادگی یا فرهنگی گرامی بدارد.


از یک طرف این قتل‌ها را محکوم می‌کنند اما از طرف دیگر این محدودیت و ممنوعیت‌ها را که اشاره کردید اعمال می‌کنند. شما این تضاد را چطور معنا می‌کنید؟


این تضاد از روز اول وجود داشت و حتی‌‌ همان دادگاهی هم که تشکیل دادند و خانواده‌ها به روند قضایی و احکام صادر شده اعتراض داشتند بصورت غیرعلنی برگزار شد. یعنی این امکان برای جامعه ایران فراهم نبود که بتواند روند رسیدگی به این پرونده را ببیند و بتواند نظارت داشته باشد. متاسفانه نگاه امنیتی به این اتفاقات از‌‌ همان روزیکه این اتفاقات رخ داد وجود داشت و رسانه‌هایی که در این زمینه گزارش می‌دادند و وکلای خانواده قربانیان این قتل‌های سیاسی تحت فشار قرار داشتند. یکی از وکلای پرونده آقای زرافشان به پنج سال زندان محکوم شد و خانم شیرین عبادی از دیگر وکلای پرونده تحت فشارهای امنیتی بود و آنطور که شنیدم حتی نام خود ایشان در لیستی بود که قرار بود طبق این لیست قتل‌ها را انجام دهند. وکیل ما آقای بشیری تحت فشار بودند و خود این پرونده در آن زمان اصلا بطور ناقص در اختیار وکلای پرونده قرار گرفته بود و بخش کامل مربوط یکی از کسانی که خود نظام قضایی ایران اعلام کرده بود که در این قتل‌ها نقش ویژه‌ای داشته (سعید امامی) از پرونده حذف شده بود. خود سعید امامی هم بعد از مدتی بطور مشکوک در زندان گفته شد خودکشی کرده که با پیگیری وکلا این خبر باور نشد و واقعا باید بررسی شود که چطور این اتفاق در زندان اتفاق افتاده است. پس از اعتراضات خانواده‌ها به کمیسیون اصل نود مجلس ششم که مسئول رسیدگی به چنین مواردی بود اعلام کردند که در این پرونده به اطلاعات و مدارکی دست پیدا کردند که نمی‌توانند آن‌ها را اعلام کنند به علت اینکه منافع نظام به خطر می‌افتد. به هر حال این نگاه از روز اول به پرونده وجود داشت و به تمام مراسم‌ها و مجامعی که در رابطه با این قتل‌ها برگزار می‌شد فشار می‌آوردند. خاطرم است در مجلس هفتم پدرم یکی از روحانیون را که صحبت می‌کرد و نگاه انتقادی به این برخورد‌ها داشت، تهدید کردند که دیگر در این مجالس شرکت و صحبت نکند و حتی در آن زمان به خود مسجد هم حمله شد. متاسفانه آن نگاه امنیتی تا امروز ادامه پیدا کرده است و امروز هم خانواده‌ها امکان برگزاری مراسم با امنیت کامل ندارند و حتی بدون اینکه بخواهند مراسم رسمی برای سالگرد برگزار کنند شرکت کنندگان در مراسم را تهدید می‌کنند و همین فضا باعث می‌شود خیلی از دوستان که فقط قصد همدردی با خانواده را دارند نتوانند اینکار را انجام دهند.


امید دارید در دولت جدید محدودیت‌هایی که برای برگزاری مراسم داشتید برطرف شود؟


در تمام پانزده سال گذشته ما هیچوقت اجازه رسمی برای برگزاری مراسم نداشتیم و گمان نمی‌کنم نگاه امنیتی نسبت به این مراسم تغییر بنیادینی کرده باشد. البته هنوز خانواده برای سالگرد مراجعه نکرده‌اند و نمی‌توانیم بگوییم اجازه خواهند داد یا نه؟ اما به هر حال ما امیدواریم که به خانواده اجازه برگزاری سالگرد عزیزانمان داده شود و این یک خواست به حق ماست که امیدواریم این اجازه را بدهند. اگرچه در این سال‌ها عادت کرده‌ایم این حق از ما سلب شود و خانواده خودش مراسم را بطور غیر رسمی می‌گرفتند و با دوستان نزدیک پدر بر سر مزار بروند و از اینکه در یک مکان عمومی بتوانند مراسم رسمی بگیرند محروم بوده‌اند. همچنین امیدواریم در دولت جدید اجازه نشر آثار پدر را بدهند و مانند سالهای گذشته ما از تجدید چاپ آثار پدر محروم نکنند.


گاهی وقتی این فشار‌ها و محدودیت‌ها ادامه پیدا می‌کند خانواده‌ها دچار یاس و ناامیدی می‌شوند. در این سال‌ها این ناامیدی برای خانواده شما پیش آمده است؟


یاس و ناامیدی همیشه وجود دارد اما من به یاد دارم که پدرم انسان امیدواری بود و برای همین بخاطر آزادی اندیشه و بیان در ایران تلاش می‌کرد. تاریخ جوامع گوناگون هم نشان داده است که تلاش انسان‌ها بی‌نتیجه نیست و اگر امروز هم در نقاط مختلف دنیا آزادی بیان وجود دارد نتیجه تلاش افراد آنجامعه و روشنفکران و آزادیخواهان آن است. به خصوص در این سالهای اخیر فعالیت و تلاش فعالین حقوق بشر و آزادیخواهان و نویسندگان امیدبخش بوده است. برای ما هم روشن بوده که نمی‌شود یک شبه به آن خواسته‌ها رسید و راه طولانی است اما برای مثال پدرم در حدود سی و اندی سال با فعالیت فرهنگی و اجتماعی تلاش کرد و بعد از او هم قطعا هستند کسانی که راه او را ادامه دهند. به هر حال یکروز خواهد رسید که در جامعه ما هم این امکانات فراهم شود ضمن اینکه اتفاقاتی که در این سال‌ها افتاده است علی رغم اینکه درد‌ها و رنج‌ها و فجایع زیادی را بهمراه داشته است اما نشان می‌دهد که جامعه ما امید خود را از دست نداده و همین باعث می‌شود ما هم به عنوان عضو کوچکی از اینجامعه امید خود را از دست نداده باشیم.

 

ساجده عرب‌سرخی بازداشت شد

Posted: 24 Nov 2013 04:13 AM PST

 جرس: ساجده عرب‌سرخی، فرزند فیض‌الله عرب سرخی از فعالان سرشناس اصلاح‌طلب،  امروز یکشنبه ۳ آذر، بازداشت شد.  

 

به گزارش جرس، فاطمه عرب‌سرخی، خواهر ساجده در صفحه فیس‌بوکش با توضیح اینکه هفتهٔ پیش احضاریه برای ساجده به منزلشان فرستاده شده بود نوشت: با توجه به اینکه به مادرم در احضار قبلی هشدار داده بودند که اگر ساجده احضار شد با سند ۱۵۰ میلیون تومانی بیاید، پدرم با سند ۲۰۰ میلیون تومانی امروز ساجده را همراهی کردند.

 

بر اساس نوشته فاطمه عرب‌سرخی، در دقایق پایانی ساعت اداری به آن‌ها اعلام شده که قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومان است: و در نتیجه سند را نپذیرفتند و ساجده را بازداشت کردند و به زندان تحویل دادند. 

کارگران بازداشتی پلی‌اکریل به دادسرای مبارکه منتقل می‌شوند

Posted: 24 Nov 2013 04:13 AM PST

 جرس: نمایندگان کارگران پلی‌اکریل اعلام کرده‌اند که چهار کارگر بازداشتی پلی اکریل از زندان دستگرد واقع در ۱۳ کیلومتری شمال شهر اصفهان برای طی کردن تشریفات قضایی به دادگستری شهرستان مبارکه منتقل می‌شوند.  

 

خبرگزاری کارگری ایلنا از قول یکی از نمایندگان کارگران که نخواست نامش فاش شود، نوشت: به خانواده های کارگرانی که بامداد پنج شنبه هفته گذشته (۳۰ آبان ماه) از سوی نهادهای نظارتی بازداشت شده‌اند گفته شده چهار کارگر بازداشتی به زودی به دادگستری شهرستان مبارکه منتقل می‌شوند.

 

به گفته وی، نهادهای مسئول دولتی و نظارتی با گذشت بیش از ۴۸ ساعت از بازداشت این ۴ کارگر، در خصوص علت بازداشت آنها توضیحی نداده‌اند.

 

گفتنی است «جواد لطفی»، «عباس حقیقی»، «کیومرث رحیمی» و «احمد صابری» چهار کارگری هستند که با ادامه دور دوم اعتراضات کارگران پلی‌اکریل اصفهان بازداشت شدند.

 

هر چند در روزهای اولیه دور دوم اعتراضات کارگران پلی‌اکریل اخباری از تهدید نمایندگان کارگران شنیده می‌شد، اما فرماندار شهرستان مبارکه روز سه شنبه (۲۷ آبان‌ماه) در گفتگو با ایلنا اعمال تهدید علیه کارگران معترض را تکذیب کرده بود.

 

در حالی که بازگشایی نهاد شورای اسلامی کار یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های صنفی کارگران پلی‌اکریل طی اعتراضات چند هفته اخیر بوده است، مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان اصفهان در واکنش به بازداشت ۴ کارگر کارخانه پلی‌اکریل در این استان که بامداد پنجشنبه صورت گرفته است، گفت: این تشکل استانی در جریان وضعیت کارگران کارخانه پلی اکریل اصفهان نیست و نمی تواند پیگیر خواسته‌های صنفی آنها باشد.

 

«احمدرضا معینی» مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان اصفهان در این باره به ایلنا گفت: یک سال و نیم است که شورای اسلامی کار کارخانه پلی اکریل اصفهان منحل شده است و به همین دلیل کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان اصفهان در مورد کارگران این واحد صنفی هیچ مسئولیتی نداشته و نمی‌تواند جوابگو باشد.

 

وی بابیان اینکه «در جریان بازداشت چهار کارگر این کارخانه نیستم»، گفت: مدیرکل کار استان باید در این زمینه پاسخگو باشد که چرا به وضعیت صنفی کارگران و نهادهای صنفی آنها رسیدگی نکرده است.

 

معینی در خصوص وضعیت کارخانه پلی اکریل اصفهان تنها به گفتن اینکه «کارگران کارخانه پلی اکریل خواسته‌های زیادی داشتند»، اکتفا کرد و بابیان اینکه «به دلیل نزدیک شدن به هنگام نماز نمی تواند بیش از این پاسخگو باشد» از ادامه گفتگو با خبرنگار ایلنا خودداری کرد.

 

اظهارات بالاترین مقام نهاد شورای اسلامی کار در استان اصفهان در شرایطی ایراد می‌شود که از هنگام آغاز اعتراض های آرام صنفی کارگران کارخانه پلی اکریل اصفهان، بازگشایی شورای اسلامی کار یکی از خواسته‌های صنفی معترضان بوده است.

 

از سوی دیگر موضع‌گیری منفعلانه کانون شوراهای اسلامی کار استان اصفهان در قبال کارگران بازداشتی کارخانه پلی اکریل مبنی بر اینکه «چون این کارخانه شورا ندارد، نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم» در حالی است که شوراهای اسلامی کار همواره مدعی فراگیرترین تشکل صنفی کارگری در کشور بوده‌اند و به واسطه همین ادعا در سالهای اخیر با حضور در جلسات مربوط به تعیین مزد و خروج کارگاه‌های کوچک از شمول قانون کار در فرایند تصمیم گیری برای کارگان شاغل در کارگاه‌های بدون شورای اسلامی کار نیز حضور موثری داشته‌اند.

 

کانون کشوری پیگیری می‌کند

 

با وجود اظهارات ناامید کننده کانون شوراهای اصفهان، «اولیا علی بیگی» رئیس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور به ایلنا گفت که کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار در هر استان وظیفه دارد تا به خواسته‌ها و مطالبات تمامی کارگاه‌ها رسیدگی کند.

 

وی بابیان اینکه «صرف بودن و یا نبودن شوراهای اسلامی کار در یک واحد تولیدی دلیل برای رسیدگی یا عدم رسیدگی به خواسته‌های صنفی کارگران نیست»، گفت: در مورد کارخانه پلی اکریل از طریق کانون شوراهای اسلامی کار استان پیگیر ماجرا هستیم.

 

وی ادامه داد: حتی در صورت لزوم، کانون شوراهای اسلامی کار استان وظیفه دارد تا به عنوان تشکل صنفی و به نیابت از کارگران بازداشت شده کارخانه پلی اکریل اصفهان برای آنها وکیل دادگستری استخدام کند.

 

با این حال رئیس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با تاکید بر اینکه مسئولان استانی به ویژه اداره کل کار اصفهان باید در خصوص وضعیت پیش آمده در کارخانه پلی اکریل پاسخگو باشند، گفت: معتقدیم که چنانچه از ابتدا به خواسته‌های کارگران به ویژه در خواست بازگشایی شورای اسلامی کار توجه می‌شد، شرایط امروز کارخانه پلی اکریل اینطور نمی‌شد.
 

هاشم خواستار بازداشت و به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد

Posted: 24 Nov 2013 03:15 AM PST

جرس:  روز گذشته مهندس هاشم خواستار معلم بازنشسته و رییس کانون صنفی معلمان مشهد، طی پروسه ای پیچیده، و پس از مراجعه به اجرای احکام دادگاه انقلاب مشهد، بازداشت و به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شد.  

 

بنابر اطلاع کمپین صلح فعالان در تبعید ، صبح روز شنبه، 2 آذر 92، در پی صدور ابلاغیه ای از جانب اجرای احکام دادگاه انقلاب مشهد برای خانم مالکی فرد همسر مهندس هاشم خواستار مبنی بر معرفی مکفول ظرف مدت بیست روز، مهندس خواستار به همراه همسرش، به اجرای احکام مراجعه کرده ولی از آنجا به زندان وکیل آباد منتقل شد.

 

هاشم خواستار، مهندس کشاورزی، معلم بازنشسته و رییس کانون صنفی معلمان مشهد که در هنرستان کشاورزی تدریس می کرد، در تاریخ ۲۵ شهریور ۸۸ در پارک ملت مشهد، در حال پیاده روی دستگیر و به زندان وکیل آباد مشهد، منتقل و در دادگاه بدوی به شش سال حبس، محکوم شد. حکم او در دادگاه تجدید نظر به دوسال زندان تعزیری کاهش یافت.

مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم حمله به سفارت ایران در لبنان را محکوم کرد

Posted: 24 Nov 2013 02:56 AM PST

  جرس: مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در محکومیت بمب گذاری مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان بیانیه ای صادر کردند.  

به گزارش جرس، در این بیانیه آمده است: از متولیان و مراجع دین و دولت های منطقه می خواهد تا جلو رشد این جریان افراطی که هدفی جز آدم کشی و بدنام کردن اسلام ندارد را بگیرند و اگر اندکی غفلت و سستی صورت بگیرد، ممکن است، آتش آن دامن بسیاری از کشورهای دیگر بگیرد و مذاهب و فرق اسلامی را در برابر هم قرار دهد و در این راست رژیم نامشروع صهیونیستی بهره ای نخواهد یرد.

۲۸ آبان، انفجارهایی در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت، پایتخت لبنان روی داد که به کشته شدن ابراهیم انصاری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی و بیش از بیست تن دیگر منجر شد.

گردان عزام، یک گروه جهادی سنی که با گروه القاعده مرتبط است مسئولیت انفجارهای بیروت را به عهده گرفت و رهبر گردان عبدالله عزام هشدار داد که حملات در لبنان تا زمانی که ایران نیروهای خود را از سوریه خارج نکرده ادامه خواهد داشت. گرچه مقامات جمهوری اسلامی، حضور نیروهای خود در سوریه را رد می‌کند.

به گزارش جرس، متن این بیانیه بشرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
مَن قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا
بار دیگر دست جمود و جهالت و خشونت از آستین فریب خوردگان افراطی پدید آمد و با انفجار بمب در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در لبنان، عده ای را به شهادت رسانید و تعدادی زیادی مجروح ساخت، متاسفانه این حرکت¬های تروریستی که به نام اسلام هراز چندگاهی در منطقه رو به گسترش است و برخی به عنوان سلفی گری و تکفیری برای پیشرد اهداف شیطانی خود، انسان های بی گناه را به خاک و خون کشیده و اسلامی که پیامی جز صلح و برادری ندارد، را در جهان بد نام می سازد. روزگاری توطئه های صهیونیستی، مسلمانان و مسیحیان را در لبنان در مقابل هم قرارداد و تعداد زیادی از پیروان این دو دین الهی در این کشور کشته شدند و امروز سلفیون و افراطیون به اصطلاح مذهبی و جاهلان متعصب، به دنیال همان اهداف صهیونیستی در صددند تا شیعیان و اهل سنت را در مقابل هم قرار دهند.
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم ضمن محکوم کردن این حمله جنایتکارانه تروریستی و ضمن ابراز تسلیت و همدردی با خانواده های شهدای این حادثه بویژه خانواده، شهید بزرگوار جناب حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم انصاری را یزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را که مظلومانه به شهادت رسید، از متولیان و مراجع دین و دولت های منطقه می خواهد تا جلو رشد این جریان افراطی که هدفی جز آدم کشی و بدنام کردن اسلام ندارد را بگیرند و اگر اندکی غفلت و سستی صورت بگیرد، ممکن است، آتش آن دامن بسیاری از کشورهای دیگر بگیرد و مذاهب و فرق اسلامی را در برابر هم قرار دهد و در این راست رژیم نامشروع صهیونیستی بهره ای نخواهد یرد.
فاعتبرو يا اولوا الابصار
مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم
3/9/1392

 

 

 

رییس‌جمهور: مذاکرات نشان داد که تکریم کارساز است نه تحریم

Posted: 24 Nov 2013 01:36 AM PST

نامه روحانی به رهبری و تشکر رهبری از تیم مذاکره کننده
جرس: حسن روحانی، رئیس جمهوری کشور با ابراز خوشحالی از دستیابی ایران و قدرت‌های جهانی به توافقی پس از ۱۰ سال، حاصل توافقنامه اخیر را به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته‌ای ایران خواند.  

 

خبرگزاری آفتاب نوشته است، روحانی ساعاتی پس از امضای توافقنامه ایران و شش قدرت جهانی در نشست خبری با حضور خانواده کشته شده‌های ترورهای مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران سخن گفت.


وی دستاورد مذاکرات اخیر ژنو را «کسب حق غنی‌سازی ایران در خاک خود» عنوان کرد و گفت: در متن توافقنامه به صراحت آمده است که ایران غنی‌سازی خود را انجام می‌دهد.


او همچنین گفت: فعالیت غنی‌سازی ایران به‌ صورت سابق ادامه پیدا می‌کند و نطنز، فردو، اراک، اصفهان و بندرعباس به فعالیتشان ادامه می‌دهند.


به گفته حسن روحانی قرار است تمام تحریم‌ها قدم به قدم با ادامه مذاکرات برداشته شود.


وی در سخنان خود، با بیان اینکه "ملت ایران همواره در طول تاریخ دارای عظمت و سربلندی‌هایی بوده که توجه جهانیان را به خود جلب کرده است"، گفت: در این مذاکرات دنیا به این احساس رسید که تکریم ملت ایران پاسخ خواهد داد و تحریم نمی‌تواند کارساز باشد.


نامه روحانی به رهبری و تشکر رهبری از تیم مذاکره کننده


در همین حال، آقای خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در پاسخ به نامه حسن روحانی، از هیئت مذاکره کننده ایران تشکر کرد.


به گزارش وب سایت رسمی رهبر جمهوری اسلامی، آقای خامنه‌ای توافق اخیر را «پایه‌ اقدامات هوشمندانه‌ بعدی» دانست اما در عین حال نوشت: ایستادگی در برابر زیاده‌خواهیها همواره باید شاخص خطّ مستقیم حركت مسئولان این بخش باشد.


پیشتر رئیس جمهوری ایران، در نامه‌ای به آقای خامنه‌ای دستیابی به توافق اخیر را به او تبریک گفته و نوشته بود: « توفیق در این مذاکرات نشان داد که می‌توان با رعایت همه اصول و خطوط قرمز نظام، قدرتهای بزرگ را به احترام به حقوق ملت ایران فراخواند.»
 

وضعیت وخیم کسری نوری در زندان

Posted: 24 Nov 2013 12:32 AM PST

جرس: وضعیت جسمی کسری نوری٬ همکار زندانی سایت مجذوبان نور و فعال حقوق دراویش وخیم گزارش شده است.  

 

به گزارش مجذوبان نور، کسری نوری طی یکماه اخیر از کمر درد شدید رنج می‌برد و بنا به تشیخص بهداری زندان عادل آباد به دیسک کمر و گرفتگی عصب سیاتیک دچار شده است؛ باید برای روند درمانی و همچنین عکس برداری از ناحیه کمر وی به بیمارستان منتقل شود.

 

گفتنی است این زندانی سیاسی عقیدتی در زندان به دیسک کمر دچار شده است و طی هفته گذشته این وضعیت تا جایی پیشرفت کرده است که وی قادر به راه رفتن نیست و این مسئله نگرانی خانواده وی را نیز در پی داشته است.

 

خانواده این درویش زندانی به مجذوبان نور گفته‌اند یکی از دلایل شدت کمر درد کسری نوری نسبت به قبل را کاهش فضای موجود بند عبرت این زندان با توجه به اضافه شدن ۱۶ زندانی به این بند را می‌دانند.


بنا بر این گزارش افزایش شمار زندانیان موجب بروز دوباره بیماری تنفسی کسری نوری نیز شده است که بار‌ها این بیماری باعث شد تا وی به بهداری زندان منتقل شود.

 

هفته گذشته نیز محبت نیوز گزارش داده بود وحید حکانی از نوکیشان مسیحی و زندانیان عقیدتی نیز به دلیل شرایط نامناسب بهداشتی و نداشتن فعالیت به علت قرنطینه بودن در «بند عبرت» زندان عادل آباد به خونریزی معده دچار شد که منجر به انتقال وی به بیمارستان فقیهی و عمل جراحی شد که وی همکنون در حال سپری کردن مرخصی استعلاجی خود است.

 

در حال حاضر کسری نوری به همراه چهار درویش زندانی دیگر در بند زندانیان سیاسی - عقیدتی عادل آباد شیراز موسم به «بند عبرت» محبوس هستند. آقای نوری هم اکنون نزدیک به دو سال است که در زندان به سر می‌برد و اردیبهشت سال جاری به چهار سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شده است. 

نظر دو مرجع تقلید درخصوص تکخوانی زنان

Posted: 23 Nov 2013 10:32 PM PST

جرس: آیت‌الله مکارم‌شیرازی و آیت‌الله سیستانی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درخصوص حرمت تک‌خوانی زنان بیان کردند.  


به گزارش مرکز خبر حوزه متن استفتاء و پاسخ این دو مرجع تقلید بدین شرح است:

«سوال: آیاتک‌خوانی زن، خواه قرائت قرآن باشد یا خوانندگی‌های دیگر از نظر شرعی اشکال دارد؟ شنیدن آن برای افراد دیگر چه حکمی دارد؟



آیت‌الله مکارم شیرازی: تکخوانی زنان در مجالس مردان و نامحرمان اگر قرآن باشد و به صورت ترتیل خوانده شود اشکال ندارد ولی اگر با آهنگ قرآنی (صوت)، خوانده یا غیر قرآن باشد هم برای زنان و هم برای مردان نامحرم شنیدن آن اشکال دارد.



حجت‌الاسلام والمسلمین جواد محمودی نماینده آیت‌الله سیستانی نیز در پاسخ به این استفتاء گفت: در تک خوانی زن در مورد قرآن یا خواندن شعر، نحوه خواندن او اهمیت دارد. اگر صدا را نازک کند که موجب تحریک مرد اجنبی شود اشکال دارد؛ اما اگر طبیعی و عادی قرآن می‌خواند یا اشعار امام حسین علیه السلام خوانده می‌شود و مرثیه خوانی می‌کند ولو اگر تک‌خوانی کند، اگر صدا نازک نکند و با اصطلاح ترقیق نکند که موجب تحریک شود، هیچ اشکالی ندارد و همچون سایر صداها است که می‌توان شنید و اشکالی ندارد.»  

۶ ماه محدودیت غنی‌سازی در ازای دسترسی‌ به ۴.۲ میلیارد دلار از درآمد نفت

Posted: 23 Nov 2013 09:01 PM PST

ایران و ۵+۱ پس از چهار روز مذاکره توافق کردند
 جرس: چهار روز و چند ساعت مذاکرات فشرده ایران با ۵+۱ بر سر برنامه هسته‌ای‌اش، با اولین توافق دو طرف پس از ۱۰ سال به نتیجه رسید.  

 

بر اساس گزارش‌ها، سومین دور مذاکرات به این نتیجه ختم شده‌است که ایران در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای خود در مدت 6 ماه از بعضی تحرم‌ها معاف خواهد بود. با این حال "حق غنی‌سازی" همچنان بین دو طرف محل مناقشه  است. در متن منتشر شده در خبرگزاری ایسنا اشاره‌ی مستقیمی به این مسئله "حق" نشده است.

در بخشی ازین توافق آمده است:

 

1+5 معتقدند: گام شش ماهه اولیه شامل محدودیت‌های قابل توجه برای برنامه هسته‌یی ایران است و به مهم‌ترین نگرانی‌های ما از جمله در زمینه‌ توانایی‌های غنی‌سازی ایران، ذخایر اورانیوم غنی‌شده، تعداد و توانایی‌های سانتریفیوژهایش و توانایی ایران برای تولید پلوتونیوم در سطح تسلیحاتی با استفاده از رآکتور اراک می‌پردازد. مصالحاتی که ایران متعهد شده است به عنوان بخشی از این گام اولیه انجام دهد علاوه بر آن شفافیت بیشتر و نظارت‌های سرزده‌تر برنامه هسته‌یی‌اش را در اختیار ما قرار می‌دهد.

 

مذاکره کنندگان با ایران در متن توافقنامه منتشر شده آورده اند: در گذشته این نگرانی مطرح شده بود که ایران از مذاکرات برای خرید زمان به منظور پیشبرد برنامه‌ هسته‌یی‌اش استفاده خواهد کرد. این اقدامات گام اولیه اگر با یکدیگر اتخاذ شود کمک می‌کند که ایران نتواند از پوشش مذاکرات برای تداوم پیشبرد برنامه هسته‌یی‌اش در مدتی که ما درباره‌ یک راه حل درازمدت و جامع که همه‌ نگرانی‌های جامعه بین‌المللی را برطرف می‌کند مذاکره می‌کنیم، استفاده کند. در ازای آن و به عنوان بخشی از این گام اولیه، گروه 1+5 لغو تحریم‌های محدود، موقتی، هدفمند و قابل بازگشتی را به ایران ارایه می‌ کند. ساختار این لغو تحریم‌ها طوری است که بخش اعظم رژیم تحریم‌ها از جمله ساختار تحریم‌های کلیدی نفت، بانکداری و مالی در جای خود باقی می‌ماند. گروه 1+5 به اعمال شدید این تحریم‌ها ادامه خواهد داد. اگر ایران به تعهداتش عمل نکند، ما لغو تحریم‌های محدود را لغو خواهیم کرد و تحریم‌های اضافی به ایران اعمال می‌کنیم.

 

گروه 1+5 و ایران علاوه بر آن درباره‌ پارامترهای کلی یک راه حل جامع که برنامه هسته‌یی ایران را در درازمدت محدود خواهد کرد، تضمین‌های قابل راستی‌آزمایی مبنی بر ماهیت منحصرا صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌یی ایران به جامعه بین‌المللی ارایه خواهد کرد و اطمینان حاصل می‌کند که هرگونه تلاشی از جانب ایران برای دنبال کردن سلاح هسته‌یی بلافاصله تشخیص داده خواهد شد، گفت‌وگو کردند.

 

مجموعه درک‌ها علاوه بر آن شامل اذعان ایران به این است که باید به همه‌ قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و همین‌طور مسائل گذشته و حال مربوط به برنامه هسته‌یی ایران که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشخص شده است بپردازد. این شامل حل سوالات مربوط به ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌یی ایران از جمله فعالیت‌های ایران در پارچین است.

 

به عنوان بخشی از یک راه حل جامع، ایران علاوه بر آن کاملا به وظایفش تحت معاهده‌ منع گسترش تسلیحات هسته‌یی (ان‌پی‌تی) و وظایفش در قبال آژانس عمل کند. در زمینه‌ یک راه حل جامع، تا زمانی که همه چیز مورد توافق قرار نگیرد، توافقی حاصل نمی‌شود. به طور خلاصه این گام اولیه تا شش ماه اعتبار دارد و یک وضعیت نهایی قابل پذیرش برای آمریکا یا شرکای ما در گروه 1+5 به حساب نمی‌آیدو

 

از سوی دیگر، بر اساس گفته‌های وزیر خارجه آمریکا ایران باید غنی‌سازی بیشتر از پنج درصد را متوقف و از گسترش غنی‌سازی در سطوح دیگر بپرهیزد. همچنین پیشرفت نیروگاه آب‌سنگین اراک نیز باید متوقف شود. 

 

جان کری همچنین توضیح داد که در مقابل ایران به بخشی از درآمد نفت خود که اکنون به خاطر تحریم‌ها غیر قابل دست‌رسی است، دست خواهد یافت.

 

در حالی که در ساعات پایانی شنبه ۲ آذر، خبر‌ها حاکی از احتمال ادامه مذاکرات در روز یکشنبه بود، مایکل مان سخنگوی اشتون در حساب توئیتر خود نوشت که به توافق دست یافته‌اند و با فاصله کمی نیز عراقچی با همین روش از بلند شدن «دود سفید» از محل برگزاری مذاکرات خبر داد.

ساعتی بعد کا‌ترین اشتون، رهبر تیم مذاکره کنندهٔ ۵+۱ و محمد جواد ظریف وزیر خارجهٔ ایران به میان خبرنگاران آمدند تا توافق دو طرف را اعلام کنند. 

به گزارش ایسنا، اشتون گفت: ایران و کشورهای ۱+۵ به توافق رسیدند. این توافقی خواهد بود برای رسیدن به یک راه حل اساسی. ما به تفاهم رسیدیم که دو طرف اقدامات اولیه‌ای را به مدت شش ماه انجام خواهند داد.

کا‌ترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح یک‌شنبه با قرائت بیانیه مذاکرات «ژنو ۳» در حضور وزیران خارجه ایران و ۱+۵ گفت: چهار روز مذاکرات شدید با هم داشتیم و امروز به یک توافقی رسیدیم که به جلو حرکت کنیم. این خیلی دستاورد دیپلماتیک بزرگی است. من تشکر می‌کنم از میزبانان این‌جا و تیم‌هایی که از طرف شش کشور به این‌جا آمدند. هم‌چنین از آقای ظریف و تیم او که واقعا تلاش کردند به این توافق برسیم تشکر می‌کنم و الان یک بیانیه‌ای را به نمایندگی از این افراد می‌خوانم.

او ادامه داد: من و وزیر امور خارجه ایران و کشورهای ۱+۵ به توافق رسیدیم. این توافقی خواهد بود برای رسیدن به یک راه حل اساسی. ما به تفاهم رسیدیم که دو طرف اقدامات اولیه‌ای را به مدت شش ماه انجام خواهند داد. همین‌طور یک تعهد قوی را داریم برای رسیدن به یک راه حل نهایی.

اشتون اضافه کرد: ما موفق شدیم به این توافق برسیم به خاطر احترام متقابل و برای این‌ که راهی پیدا کنیم برای حرکت به جلو. انجام این اقدامات اولیه فضا و زمانی را فراهم می‌کند که ما در ‌‌نهایت به یک راه‌حل نهایی و جامع برسیم. راه برای به‌کارگیری اقدامات اولیه سریع به این سمت حرکت خواهیم و با آژانس همکاری خواهیم کرد. این یک گام قابل توجه در روابط ماست. 

پس از آن وزیر خارجهٔ ایران در نشست خبری حاضر شد. 

 

کنفرانس خبری ظریف

 

به گزارش مهر، محمدجواد ظریف در پاسخ به این سئوال که مهم‌ترین محور توافق امروز چیست؟ گفت: توافق امروز چند حوزه مهم دارد مهم‌تر از همه این است که برنامه غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده است. این برنامه ادامه خواهد داشت. 

 

وی درباره ضمانت اجرای تعهد غربی‌ها پاسخ داد: ما یک کمیته مشترک تشکیل دادیم برای اینکه توافق را مورد پایش قرار دهد و تلاش می‌کنیم اعتمادی که از بین رفته به وجودبیاید و به سمتی حرکت کنیم که طرفین را هدایت کند و به توافق لازم برسیم. 

 

ظریف افزود: امیدواریم در جهتی که پیشبرد ما را مدیریت کند و قادر باشیم اعتماد ایرانیان را به دست آوریم حرکت کنیم. 

 

 

وی گفت: ما نتایج را در چند روز گذشته دیدیم در آن جهت حرکت می‌کنیم و امیدوارم علاوه بر حل مساله هسته‌ای قدم‌های محکمی برای اعتماد ایرانیان برداریم، شروع خوبی بود. 

 

ظریف خاطر نشان کرد: هدف اول حل مسئله هسته‌ای بوده است. من همیشه معتقدم که اگر قادر باشیم جلوی یک عمل غیرقانونی را بگیریم مهم است، استفاده از زور برای تحریم دیگران که مدت‌های زیادی است روی میز قرار دارد غیر قانونی است. 

 

وی ادامه داد: در رابطه با حقوق ما اگر معاهده منع تکثیر تسلیحات اتمی را بخوانید اشاره کرده به حقوق کشور‌ها که می‌توانند در چارچوب ان پی تی غنی سازی کنند و دیگر کشور‌ها باید به آن احترام بگذارند و بحثی را که در چند سال گذشته متمرکز بودیم این بوده که جامعه بین الملل این حق را به رسمیت بشناسد. 

 

وزیر امور خارجه گفت: بر اساس ان پی تی جامعه بین المللی فکر می‌کند ما این حق را داریم به غنی سازی بپردازیم. 

 

وزیر خارجه در پاسخ به اینکه گفته می‌شود در توافق ایران و ۱+۵ اشاره‌ای به حق غنی سازی نشده گفت: این حق نیازی به شناسایی مستقل ندارد برنامه هسته‌ای ایران صلح آمیز است و شناسایی در آن ماده آمده است. 

 

وی در خصوص مخالفت‌های احتمالی عربستان و رژیم صهیونیستی و برخی دیگر با توافق ایران و ۱+۵ خاطر نشان کرد: این موافقت نامه در جهت حل مشکلی است که سایه خود را بر تمام دنیا و منطقه گذاشته است. من هیچ توجیهی برای مخالفت با حل این موضوع نمی‌بینم، ما معتقدیم منطقه ما و خلیج فارس اولویت ماست و آن اولویت حفظ خواهد شد و به همسایه‌های خود توضیح خواهیم داد. 

 

وی تاکید کرد: همیشه همسایه‌های ما در اولویت خواهند بود. 

 

ظریف همچنین در نشست خبری با خبرنگاران ایرانی بار دیگر تاکید کرد که طبق این توافقنامه هیچ یک از مراکز غنی سازی ایران تعطیل نخواهد شد، برنامه آب سنگین اراک با همین وضعیت کنونی ادامه می‌یابد، هیچ ماده‌ای از کشور خارج نمی‌شود و تمام مواد غنی شده در ایران می‌ماند. 

 

وی همچنین خبر داد که طبق این توافق هیچ تحریمی اضافه نخواهد شد و تحریم‌های موجود به سمت کاهش پیش خواهد رفت. 

 

به گفته وزیر امور خارجه با این توافق امکان دسترسی ایران به منابعی که به طور غیر قانونی سلب شده بود فراهم می‌شود و این روند بلافاصله بعد از اجرای توافقنامه که با فراهم شدن شرایط احتمالا دو تا سه هفته طول خواهد کشید، آغاز خواهد شد. 

 

ظریف در بخش دیگری از سخنانش گفت: تمام اقداماتی که در مرحله اول اجرا خواهد شد اقدامات قابل بازگشت است و هر گونه بدقولی و نقض عهد با واکنش متقابل مواجه خواهد شد و امکان بازگشت وجود دارد. 

 

وی افزود: البته ما از ساز و کار رسیدگی که در توافق دیده شده استفاده خواهیم کرد اما این بدان معنا نیست که ما در شرایطی باشیم که اگر طرف مقابل به تعهدش عمل نکرد موافقتنامه را یکطرفه اجرا کنیم. 

 

وزیر امور خارجه ایران گفت: ما معتقدیم طرف مقابل تمام راه‌های غلط را امتحان کرد و امروز به این نتیجه رسید که از این پنجره‌ای که پس از انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران باز شده، استفاده کند. 

 

ظریف همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا ساختار حقوقی تحریم‌ها تغییر کرده یا اقدامات کنونی موقت است، اعلام کرد که تحریم‌ها به سمت کاهش پیش می‌رود، در سند به طور کامل ذکر شده است که برنامه غنی سازی به عنوان جزئی از هر راه حل به رسمیت شناخته شده است. در این سند کاملا ذکر شده است «حفظ برنامه غنی سازی ایران» و از طرف دیگر «رفع همه تحریم‌های دوجانبه چند جانبه و تحریم‌های بین المللی» به عنوان دو گام نهایی است. 

 

وی در عین حال گفت که از هر دو طرف اقدامات قابل بازگشت است. 

 

وزیر امور خارجه همچنین در پاسخ به خبرنگار مهر خبر داد که سند توافقنامه برای اطلاع عموم منتشر خواهد شد. 

 

ظریف در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه روند کاهش تحریم‌ها به چه صورت خواهد بود، گفت: تحریم‌هایی مثل تحریم پتروشیمی، طلا و فلزات گرانبها و همچنین خودرو کاهش خواهد یافت و هر گونه تحریم جدیدی متوقف می‌شود به عبارت تحریم جدید ایجاد نخواهد شد و برخی تحریم‌ها افزایش پیدا نمی‌کند. 

 

وزیر امور خارجه ادامه داد: منابع بانکی ایران که از گذشته محدود شده بودند در اختیار ایران قرار می‌گیرد و تحریم‌ها در سراشیبی قرار خواهد گرفت، ما در مسیری قرار گرفته‌ایم که این امید وجود دارد که تحریم‌ها به طور کامل برداشته شود. 

 

خبرنگاری در مورد تعداد سانتریفیوژ‌ها و پروتکل الحاقی و نحوه اجرای آن پرسید که ظریف پاسخ داد: در مرحله نخست بحثی درباره پروتکل الحاقی نمی‌کنیم البته صحبت در این مورد منوط به نظر مجلس شورای اسلامی است و در مرحله نهایی هم بحث در مورد پروتکل الحاقی را موکول به تصمیم مجلس می‌دانیم. در مرحله اول همکاری‌ها با آژانس ادامه می‌یابد و برخی نگرانی‌ها رفع می‌شود. 

 

ظریف گفت: هفته گذشته با امضای توافقنامه‌ای که با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشتیم همکاری را مرحله به مرحله شروع کردیم، در واقع در ادامه این روند در مرحله اول بسیاری از مشکلات برای نقل و انتقال پول ایران و همچنین بیمه نفتکش‌های نفت ایران کاسته خواهد شد. 

 

وی گفت: در حوزه نطنز و فردو شمار سانتریفیوژ‌ها باقی خواهد ماند و مواد ۵ درصد ما حفظ خواهد شد همچنین به غنی سازی ۲۰ درصد برای رآکتور تحقیقاتی تهران نیاز داریم که این روند هم بر اساس برنامه‌هایی که داشته‌ایم، ادامه پیدا خواهد کرد. 

 

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سئوال که آیا تحریم بانک‌ها به کلی رفع خواهد شد و آیا در مذاکرات در خصوص بحران سوریه و بحرین گفتگویی شد، گفت: مذاکرات منحصر به بحث هسته‌ای بوده و‌‌ همان طور که گفتم تحریم‌های بانکی در بسیاری از موارد که فشارهایی در حوزه معاملات بانکی به ایران وارد می‌شد کاسته خواهد شد و در برخی موارد امکان نقل و انتقال پول ایران فراهم می‌شود. ظرف دو سه هفته تا شروع سال نو مسیحی این برنامه‌ها اجرایی می‌شود. 

 

ظریف در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد اظهارنظر مقامات آمریکایی نسبت به مذاکرات، گفت: آنچه مهم است این است که به سمت حل مشکل پیش برویم، اینکه اظهارنظرهایی می‌شود فراموش نکنیم تاریخ پرتنشی با ایالات متحده آمریکا داشته‌ایم و داریم. مردم ما اعتمادی به دولت آمریکا ندارند و ضرورت دارد که دولت آمریکا تلاش کند به این بی‌اعتمادی دامن نزند. 

 

وی تاکید کرد: زمان امتحان فرا رسیده است، این فرصتی برای غرب است که اعتماد مردم ایران را به خود جلب کند و در این میان آمریکا هم برای جلب اعتماد مردم تلاش کند، اگر به منافع خود فکر می‌کنند اما اگر به دنبال سیاست‌های گذشته باشند نباید انتظار تغییر زیادی داشته باشند. اگر قدرت ایران در منطقه و دنیا می‌بینند باید به گونه‌ای رفتار کنند به سوی حل مشکل پیش برویم. مردم ایران مردم سربلندی هستند و ایستادگی کرده‌اند، امروز این ایستادگی به نتیجه رسیده است و کسانی که می‌گفتند یک سانتریفیوژ نباید در ایران بچرخد امروز پذیرفته‌اند که هر راه حلی با وجود برنامه هسته‌ای ایران قابل طرح است و هیچ برنامه‌ای متوقف نمی‌شود. 

 

وزیر خارجه ادامه داد: این دستاورد ماحصل مقاومت مردم ایران است، ما از نظر فنی کار کردیم، آنچه ما را به اینجا رساند نتیجه مقاومت مردم است که مردم نیز نباید آن را دست کم بگیرند. این مسیر شروع پایان یک بحران است، مردم با مقاومت نشان دادند تحریم و فشار راه به جایی نمی‌برد و دنیا ناگزیر خواهد شد با مردم ایران از در تکریم و احترام گفتگو کند.

 

اوباما: امروز دیپلماسی راهی را در برابر ما گشود

 

همزمان با کنفرانس خبری ظریف در ژنو، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا، در کاخ سفید، در سخنانی که به صورت مستقیم از شبکه‌های تویزیونی پخش شد گفت: تحریم ها تاثیر گذاشتند و با روی کار آمدن آقای روحانی رایزنی های بسیار فشرده ای با ایران داشتیم و امروز دیپلماسی راهی را در برابر ما گشود

به گزارش صدای‌ آمریکا، آقای اوباما گفت توافق اتمی با ایران یک «گام نخست مهم» برای رفع نگرانی های جهانی در مورد برنامه اتمی ایران است.

رئیس جمهوری آمریکا گفت این توافق شامل «محدودیت های قابل توجه» می شود و محتمل ترین مسیر ایران به سوی بمب اتمی را قطع می کند.

وی افزود: در برابر ما بخشی از تحریم ها را به حالت تعلیق در می آوریم و این می تواند آغازی برای تعامل ایران و جامعه جهانی باشد. در نهایت این دیپلماسی است که می تواند ما را به نتیجه برساند. گام اولی که امروز به آن رسیدیم، مهمترین پیشرفتی است که ما در برابر برنامه هسته ای ایران داشتیم.

 

جان کری: در هیچ‌کجای توافق‌نامه به حق غنی‌سازی اشاره نشده

 

 

وزیر خارجه امریکا نیز در نشست خبری در ژنو حاضر شد و گفت: ما به توافقی رسیدیم که به موجب آن برنامه هسته‌ای ایران از این لحظه به طوری که برای کشورهای منطقه تهدیدی تلقی شود، ادامه نخواهد یافت و در حقیقت برنامه هسته‌ای ایران را به عقب خواهد برد و این یعنی امنیت برای متحدان ما در منطقه و اسرائیل. 

 

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، جان کری افزود: آقای ظریف، وزیر خارجه ایران به شدت تلاش کرد و ما بابت این از او متشکرم. حالا ما باید به دنیا ثابت کنیم که ادعای ایران برای صلح آمیز بودن برنامه‌هایش صحت دارد. 

 

وی با بیان اینکه «بدون تصمیم ایران برای راهگشایی در مذاکرات به این توافق نمی‌رسیدیم» ادامه داد: تحریم‎‌ها به رسیدن ما به این توافق کمک کرد. اشتباه نکنید، وضع تحریم‌ها خودش هدف ما نبود. بلکه آن‌ها وسیله‌ای بود برای اینکه به ما کمک کند تا به این مذاکرات برسیم و در نتیجه آن اقدامات امروز به این توافق رسیدیم که برای شش ماه به آن عمل خواهیم کرد. این توافق مهم‌ترین بخش‌های برنامه هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند. ما به تاسیسات کلیدی ایران دسترسی خواهیم داشت. ایران توافق کرده که همه غنی سازی بالای ۵ درصد را متوقف کند و ذخیره غنی شده خود را کاهش دهد. یعنی در شش ماه آینده این ذخیره به صفر خواهد رسید. 

 

جان کری گفت: ایران می‌گوید نمی‌خواهد به دنبال سلاح هسته‌ای برود بنابراین ساده خواهد بود برای دولت ایران که مثل سایر کشور‌ها ثابت کند که این برنامه صلح آمیز هست. ایران باید تاسیساتش را نشان دهد و اطمینان دهد (در مواردی مثل) تاسیسات آب سنگین اراک اصلا که در یک برنامه هسته‌ای (صلح آمیز) اصلا جایی ندارد. 

 

وی گفت: ایران دیگر تاسیسات هسته‌ای نخواهد ساخت. سانتریفیوژ‌های جدید نخواهد ساخت. این توافقنامه نمی‌گوید که ایران حق غنی سازی دارد. در این سند فقط طرح اندازه غنی سازی ایران و برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران مورد اشاره قرار گرفته که باید با نظارت و بر اساس این توافق ممکن است ادامه یابد یا متوقف شود و هیچ جای آن به حق غنی سازی در پروتکل ان پی تی اشاره نشده است. 

 

وزیر خارجه امریکا افزود: این فقط یک گام اول است اما مهم است چون نمی‌گذارد فعلا برنامه هسته‌ای ایران به جلو حرکت کند تا ما در گام‌های بعدی به توافق اساسی بر سر برنامه هسته‌ای ایران برسیم. در برابر ما بخشی از تحریم‌ها را تعلیق و بخشی از اموال و پول ایران را به این کشور باز می‌گردانیم. 

 

وی با بیان اینکه «تنها هدفی که ما را به اینجا آورد این بود که اطمینان پیدا کنیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد و با همین هدف هم اینجا را ترک می‌کنیم» ادامه داد: ما در فضایی با احترام متقابل آماده‌ایم که همکاری و تلاش کنیم تا این تهدید از میان برداشته شود.

 

وزیرخارجه امریکا درباره آینده روابط ایران و آمریکا گفت: ایران و آمریکا برای ۳۵ سال بود که اصلا نمی‌توانستند با هم حرف بزنند و دشمنی و عداوتی در میان ما تلنبار شده بود. در این مدت می‌توانستیم به هم کمک کنیم و در لحظاتی مثل مسایل افغانستان به هم کمک هم کردیم اما در بسیاری موارد هم مشکل داشتیم... خیلی زود است که برای مسئله روابط با ایران حرف بزنیم اما گام اول فعلا برنامه هسته‌ای است.

 

کنفرانس خبری ظریف در میان خبرنگاران ایرانی

 


به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمد جواد ظریف، بامداد یک‌شنبه در یک نشست خبری در پاسخ به این پرسش که ان. پی. تی به حق غنی‌سازی اشاره‌ای نکرده است، گفت: این حق نیازی به شناسایی مستقل ندارد. برنامه هسته‌یی ایران صلح‌آمیز است و این شناسایی در آن آمده است وقتی که درباره برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز صحبت می‌شود.

 

وزیر خارجه گفت: روزهای سختی را پشت سرگذاشتیم. برای حل موضوعی که سال‌ها مورد مذاکره بود با توجه به احترام متقابل و برابری به پیش می‌رویم. باید به یک بحران غیرضروری براساس احترام به حقوق ایرانی‌ها و برداشتن هرگونه تردیدی نسبت به برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز ایران حرکت کرد.

 

 

او ادامه داد: این اولین قدم برای رسیدن به هدف اصلی است. ما باید براساس اصول برابری، احترام متقابل و نفع مشترک برای پایان دادن به بحران غیرضروری حرکت کنیم. آماده هستیم که احترامی که از داست داده بودیم را احیا کنیم‎ و حق وشان خود را داشته باشیم.

 

ظریف گفت: توافق امروز چند حوزه مهم دارد. مهم‌ترین بخش آن به رسمیت شناخته شدن برنامه غنی‌سازی ایران است.

 

وزیر خارجه ایران گفت: کمیته مشترکی تشکیل داده‌ایم که به اجرای توافق‌ها نظارت می‌کند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این اقدام آغاز بازگشت مصالحه بین کشورهاست؟ گفت: هدف ما حل مساله هسته‌یی بوده و این موضوع ما را از پرداختن به مسائل مهم باز می‌دارد. در این جهت حرکت می‌کنیم و امیدوارم علاوه بر مساله هسته‌یی گام‌هایی برای احیای اعتماد ایرانی‌ها برداریم.

 

ظریف گفت: معتقدم مهم است که بتوانیم مانع عمل فراقانونی شویم. استفاده از زور برای تهدید دیگران مدت‌های زیادی است که روی میز قرار ندارد. استفاده از زور برای تهدید غیرقانونی است. اگر قانون ان. پی. تی را بخوانید اشاره کرده که کشور‌ها می‌توانند در چارچوب ان. پی. تی غنی‌سازی کنند و دیگر کشور‌ها باید به آن احترام بگذارند. برنامه عمل فعلی در دو مرحله متفاوت است و اشاره مستقیمی به برنامه عمل غنی‌سازی ایران در حال و آینده دارد.

 

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که ان. پی. تی به حق غنی‌سازی اشاره‌ای نکرده است، گفت: این حق نیازی به شناسایی مستقل ندارد. برنامه هسته‌یی ایران صلح‌آمیز است و این شناسایی در آن آمده است وقتی که درباره برنامه هسته‌یی صلح‌آمیز صحبت می‌شود.

 

وی گفت: این موافقت‌نامه در جهت حل مشکلی است که سایه خود را برتمام دنیا و منطقه گذاشته است؛ توجیهی برای مخالفت با حل این موضوع نمی‌بینیم. منطقه ما و خلیج فارس اولویت ماست. این اولویت حفظ خواهد شد و ما این موضع را به آن‌ها اعلام کرده‌ایم. امنیت منطقه ما و همسایگان ما همیشه حفظ خواهد شد.

 

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه امیدوارم همه مردم وگروه‌های سیاسی فرصتی را فراهم کنند تا به سمت پیگری حقوق و منافع و رفع فشار‌ها و تحریم‌ها که به ناحق است برویم درباره چگونگی رفع تحریم‌ها گفت: ضمانت این است که در مرحله اول اقدامات قابل بازگشت است؛ بنابراین تحریم‌ها کاهش می‌یابد و تحریم جدیدی اضافه نمی‌شود و در راه‌حل نهایی به سمت لغو و کاهش کامل تحریم‌ها پیش می‌رویم.

 

ظریف ادامه داد: متاسفانه در برخی کشورهای غربی گروه‌های فشار نقش مهمی بازی می‌کنند و همین سند را برخی بد‌ترین معامله و معامله قرن برای ایران عنوان کردند و بر غنی‌سازی ایران تاکید می‌کردند که نباید مورد پذیرش قرار گیرد.

 

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: دنیا برنامه غنی‌سازی ایران را به عنوان قسمتی از راه‌حل به رسمیت شناخت و آنچه نتانیاهو و برخی کشورهای دیگر را به واکنش واداشته همین واقعیت است.

 

او تاکید کرد که سند این تفاهم نامه منتشر خواهد شد. اما باید کارهای ابتدای آن انجام شود.

 

ظریف درباره اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری‌اش پس از پایان مذاکرات گفت: کاری به اظهار نظر کشور‌ها ندارم. آمریکایی‌ها مدعی‌اند برنامه‌های غنی‌سازی را به رسمیت می‌شناسند نه حقی به عنوان غنی‌سازی. اما برای ما این حق غیرقابل انتزاع است و تفسیر آمریکا مورد قبول اغلب کشور‌ها نیست. در این سند برنامه غنی‌سازی به عنوان جزیی از هر راه‌حل به رسمیت شناخته شده است. البته ما نمی‌خواهیم کسی احساس کند که برنامه هسته‌یی ایران غیرصلح‌آمیز است و در این رابطه همکاری می‌کنیم. تا اینکه به عنوان یک برنامه عادی از سوی جامعه بین‌الملل به رسمیت شناخته شود.

 

وزیر خارجه کشورمان گفت: بر اساس این سند تحریم پتروشیمی، طلا، فلزات گران‌ب‌ها و خودرو متوقف و هرگونه تحریم جدید متوقف می‌شود و برخی تحریم‌ها افزایش پیدا نمی‌کنند و امکان دسترسی ایران به امکانات بانکی فراهم می‌شود. بسیاری از منابع مالی ایران که به طور غیرقانونی خارج از ایران محدود شده بودند در اختیار ایران قرار می‌گیرند و به بیان دیگر تحریم‌ها در سراشیبی قرار گرفته است.

 

ظریف درباره پروتکل الحاقی اظهار کرد: در مرحله نخست دراین باره صحبت نمی‌کنیم و هرگونه تصمیم‌گیری درباره آن در اختیار مجلس شورای اسلامی است. همکاری‌های ما با آژانس را برای رفع برخی نگرانی‌ها ادامه می‌دهیم که دو هفته گذشته توافقی را در این زمینه داشتیم.

 

او گفت: در مرحله اول بسیاری از مشکلات برای انتقال پول نفت ایران و بیمه نفتکش‌ها و انواع خدمات مرتبط با برنامه‌های خرید و فروش نفت حل خواهد شد.

 

ظریف درباره تعداد سانتریفیوژ‌ها اظهارکرد: تعداد سانتریفیوژهای سایت‌های غنی‌سازی نطنز و فردو در همین تعداد کنونی باقی خواهد ماند. مواد هسته‌یی از کشور خارج نمی‌شود و مواد ۵ درصد به شکلی که هست باقی می‌ماند و مواد ۲۰ درصد که برای راکتور تهران نیاز داریم را طبق روند قبلی تبدیل به سوخت می‌کنیم.

 

وی درباره زمان اجرای این سند گفت: ظرف دو هفته و تا قبل از پایان سال میلادی ۲۰۱۳ و نشست دیگری برگزار نخواهد شد.

 

ظریف درباره بیانیه وزارت خارجه آمریکا که بعد از مذاکرات منتشر شد و در آن اشاره شد که نگرانی‌های درباره برنامه هسته‌یی ایران هم‌چنان وجود دارد، گفت: بالاخره ما فراموش نمی‌کنیم تاریخ پرتنشی که با آمریکا داشته و داریم و مردم ما هیچ اعتمادی به دولت آمریکا ندارند و ضرورت دارد تا دولت آمریکا با رفتار خود تلاش کند حداقل به این بی‌اعتمادی دامن نزند. زمان امتحان فرارسیده است و آمریکا باید این تلاش را انجام دهد. اگر به دنبال سیاست‌های گذشته باشند نباید انتظار تغییر جدی در این زمینه داشته باشند.

 

وی تاکید کرد: مردم ایران سربلند هستند و همواره ایستادگی کردند و امروز آن به نتیجه رسیده است و کسانی که می‌گفتند در ایران یک سانتریفیوژ نیابد بچرند امروز پذیرفتند که هر راه‌حلی شامل غنی‌سازی می‌شود. ممکن است برای برخی سخت باشد اما این یک واقعیت است و هیچ برنامه (هسته‌یی) تعطیل نخواهد شد و در مقابل تحریم‌ها کاهش می‌یابد. این یک دستاورد بزرگ است و امیدوارم همه ما این دستاورد که حاصل مقاومت مردم و تحمل فشارهاست را دست کم نگیرند. این دستاورد شروع یک پایان مناسب برای بحرانی است که بی‌جهت به مردم ایران تحمیل شده است. اما تحریم و فشار و تحقیر راه به جایی نبرد.