جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


مولانا عبدالحمید: امیدواریم با آمدن استاندار جدید شاهد تغییر برخی دیدگاهها باشیم

Posted: 22 Nov 2013 09:11 AM PST

جرس: مولانا عبدالحمید در بخشی از خطبه های نماز جمعه اهل سنت زاهدان به انتخاب استاندار جدید سیستان و بلوچستان اشاره کرده و گفتند: در هفته گذشته اعلام شد که جناب آقای علی اوسط هاشمی به عنوان استاندار جدید سیستان و بلوچستان توسط دولت تدبیر و امید انتخاب شده است.  

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در واکنش به این موضوع خاطرنشان کردند: اگرچه ما نسبت به ایشان شناختی نداریم، اما مطمئنیم که دولت در تلاش بوده است تا شخص توانمندی را انتخاب نماید که بتواند تمام وعده های رئیس جمهور محترم را در تمام ابعاد متحقق کند.

 

مولانا عبدالحمید افزودند: این انتخاب را به فال نیک می گیریم و امیدواریم با آمدن استاندار جدید بسیاری از مشکلات حل شوند و بسیاری از دیدگاهها و نگاهها تغییر پیدا کنند. زیرا هر دولتی یک نگاهی دارد و الحمدلله دولت جدید از لحاظ دیدگاه و نگاه در حدی است که مردم ما سیاست این دولت را پذیرفته و با آغوش باز به این دیدگاهها رأی دادند.


خطیب جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کردند: امید است که با آمدن آقای هاشمی وحدت، انسجام، امنیت و آرامش مردم بیش از پیش شده و مردم ما که رنج‏ها و مشکلات فراوانی را تحمل کرده اند بتوانند با وحدت و برادری در آبادانی استان‏شان مشارکت داشته باشند.

 

امام جمعه اهل سنت زاهدان در بخش دیگری از خطبه های نماز جمعه با اشاره به حمله تروریستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت، در این باره خاطرنشان نمودند: در هفته گذشته سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت مورد حمله تروریستی قرار گرفت. ما ضمن اینکه این اقدام تروریستی را با شدت تمام محکوم می کنیم، آن را بر خلاف معاهدات بین المللی و عرف ملت‏های دنیا می دانیم.


ایشان در ادامه افزودند: طبق قوانین بین المللی و اسلامی، سفرای کشورها در تمام ممالک از امنیت و مصونیت کامل برخوردارند. لذا امیدواریم در آینده شاهد حمله به نمایندگی هیچ کشوری در دنیا نباشیم.

مولانا عبدالحمید در پایان سخنان خود به هفته بسیج نیز اشاره ای داشته و ضمن گرامی‏داشت این هفته، آن را به همه بسیجیان تبریک گفتند. 

پاسخ فرزند کروبی به جنتی: آرزوی عقب‌نشینی پدرم را به گور ببرید

Posted: 22 Nov 2013 08:19 AM PST

 جرس: محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، در واکنش به اظهارات امروز احمد جنتی گفت: امثال آقای جنتی باید این آرزو را به گور ببرند که فکر کنند کسانی مثل پدر من از راه حق خود عقب‌نشینی کنند.

 

محمد تقی کروبی در گفت‌وگو با بخش فارسی رادیو بین‌المللی فرانسه به سخنرانی امروز احمد جنتی در نمازجمعه تهران پاسخ داد و گفت که آقای جنتی به کسانی که در عاشورای سال ۸۸ به خیابان‌ها آمدند توهین کرد و تهمت زد.

 

وی همچنین با یادآوری اعتراف چند روز پیش فرمانده نیروی انتظامی، از اقدام حکومت در آن سال به عنوان ننگی یاد کرد که در تاریخ به جا خواهد ماند.

 

احمد جنتی امروز مدعی شد: «این روسیاهان در خانه خود محبوس شدند و تلویزیون و امکانات و رفاهیات خود را دارند، منتهی در خانه خود محبوس هستند و اگر رأفت اسلامی نبود این‌ها باید اعدام می‌شدند.»

 

فرزند مهدی کروبی درباره این ادعای جنتی گفت: آقای جنتی مجددا نه تنها توهین کرده بلکه دروغ گفته است. زیرا پدر من در خانه امن وزارت اطلاعات به سر می‌برد.

 

وی همچنین درباره نقش دولت حسن روحانی در رفع حصر از مهدی کروبی و میرحسین موسوی گفت: عده‌ای در حکومت دارند نقش آقای روحانی را در مسائل بین المللی و داخلی تفکیک می کنند. اینکه دولت فقط برای رفع تحریم ها در عرصه بین المللی فعال شود و در عرصه داخل دست دولت بسته باشد.

 

محمدتقی کروبی اضافه کرد که متأسفانه دولت روحانی مدتی است که در حوزه داخلی منفعلانه عمل می کند.
 

مطهری خطاب به مصلحی: با این اطلاعات فقهی چگونه وزیر اطلاعات شدید

Posted: 22 Nov 2013 08:19 AM PST

درباره اتهام محاربه به موسوی و کروبی
جرس: علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به گفته‌های اخیر مصلحی درباره اتهام محاربه به میرحسین و کروبی گفت: اگر این منطق آقای مصلحی را مبنا قرار دهیم خیلی افراد محارب می شوند. مثلا تکلیف خود آقای مصلحی چه می شود که در زیر مجموعه ایشان برخلاف قانون، کار گذاری دستگاه شنود در دفتر کار من اتفاق افتاد. مشخصه اصلی محارب بودن دست به سلاح بردن است.  

 

به گزارش خبرآنلاین، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات دولت احمدی​نژاد با بیان این‌که ایستادن در برابر قانون سبب شد که سران داخلی فتنه محارب فی‌الارض و باغی محسوب شوند، گفته بود: عملکرد این افراد و روندی که در قانون‌شکنی در پیش گرفتند، کشور را با چالش‌های جدی مواجه ساخت و هزینه‌های سنگینی در برابر مسیر رو به جلوی نظام وارد کرد.

 

این سخنان وی با پاسخ علی مطهری روبرو شد که از این قرار است:

 

آقای مصلحی وزیر سابق اطلاعات گفته اند که آقایان موسوی و کروبی در مقابل قانون ایستاده اند،در نتیجه محارب و باغی هستند ، نظر شما چیست؟

 

اگر این منطق درست باشد، اولین کسی که محارب و باغی است آقای احمدی نژاد است که بارها قانون شکنی کرد و به صراحت گفت قانونی را که خودم منطبق بر قانون اساسی تشخیص بدهم اجرا می کنم و بقیه قوانین را اجرا نمی کنم، یا به صراحت می گفت فلان قانون را اصلا قانون نمی دانم و اجرا نمی کنم. چرا آقای مصلحی ایشان را محارب و باغی ندانست و بلکه حمایت می کرد. این امر نشان می دهد که بیش از آنکه انصاف و خیر خواهی در قضاوت ایشان در کار باشد ، هواهای نفسانی در میان است.

اگر این منطق آقای مصلحی را مبنا قرار دهیم خیلی افراد محارب می شوند. مثلا تکلیف خود آقای مصلحی چه می شود که در زیر مجموعه ایشان برخلاف قانون، کار گذاری دستگاه شنود در دفتر کار من اتفاق افتاد. بنابر این کسی را نمی توان به آسانی محارب نامید. مشخصه اصلی محارب بودن دست به سلاح بردن است. ماده 277 قانون مجازات اسلامی می گوید:" محاربه عبارت است از کشیدن سلاح به قصد جان ، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد." ماده 285 این قانون در تعریف "باغی " می گوید: "گروهی که در برابر اساس نظام جمهوری اسلامی ایران قیام مسلحانه کنند باغی محسوب می شوند."

معلوم نیست آقای مصلحی با این اطلاعات فقهی چگونه وزیر اطلاعات شده اند در حالی که شرط وزیر اطلاعات مجتهد بودن است.

 

ایشان گفته اند ایجاد محدودیت برای این افراد مصوبه رسمی شورای عالی امنیت ملی است و مصوبه ای در این سطح را نمی توان به این سادگی لغو کرد.

 

این مطلب هم پایه عقلی وقانونی ندارد. مگر مصوبه شورای عالی امنیت ملی برای همیشه بوده است؟ آن مصوبه برای شرایط آن روز و به طور موقت بوده و اساسا شأن شورای عالی امنیت ملی این نیست که حکم دائمی صادر کند. حکم دائمی و نهایی را مرجع صالح قضایی صادر می کند. ایشان می گوید مصوبه ای در این سطح را نمی توان به این سادگی لغو کرد .پاسخ این است که به همان سادگی که این مصوبه ایجاد شده، با توجه به شرایط جدید کشور و عدم ضرورت آن قابل لغو شدن است.

 

 

با ایران یا باید مذاکره کنیم یا بجنگیم

Posted: 22 Nov 2013 06:55 AM PST

توماس فریدمن
خاورمیانه بار دیگر ثابت کرد که اگر درست غذا بخوری، مرتبا ورزش کنی و دخانیات استعمال نکنی به اندازه ای عمر خواهی کرد که هر چیزی را ببینی

 

 از جمله اینکه روزی یهودیان کنترل بیت المقدس را بدست بگیرند و سعودی های سنی متولی مساجد اعظم مکه و مدینه اتحادی خاموش علیه شیعیان ایران و مسیحیان امریکا تشکیل دهند.

اکنون هر چیزی را دیده ام. اما آیا این خبر خوبی است؟ در یک مرحله، بله. من در یک کنفرانس امنیتی در اینجا در ابوظبی شرکت کردم که مقامات و کارشناسان زیادی از سرتاسر جهان عرب و اسلام در آن حضور پیدا کردند. شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی، در جلسه افتتاحیه از طریق ارتباط ماهواره ای از دفتر خود در بیت المقدس در حالی که پرچم های این رژیم اطرافش قرار داشتند نطقی ارائه داد. حامیان مالی کنفرانس ترتیب انجام این کار را داده بودند. دیدن یک مقام اسرائیلی که برای مقامات عرب سخنرانی می کند مرا به یاد روزهای اسلو انداخت، زمانی که اسرائیلی ها و اعراب کنفرانس های بازرگانی در عمان و قاهره برگزار می کردند.

اما این همکاری پنهان بین اسرائیلی و اعراب سنی بر اساس هیچگونه مصالحه ای نیست مگر این سنت طایفه ای که دشمن دشمن من دوست من است و دشمن در حال حاضر ایران است که ثابت قدم به سوی هسته ای شدن در حرکت است. دیپلمات ها و وزرای اسرائیل و لابی اسرائیلی روی کنگره کار می کردند و در عین حال مقامات کشورهای عرب خلیج فارس مداوم و به صورت مستقیم به دولت اوباما پیام مشابهی را می فرستادند: که چقدر مخالف معامله پیشنهادی هستند که جان کری و وزرای خارجه فرانسه، بریتانیا، روسیه، چین و آلمان آماده کرده اند تا در ازای عقب نشینی ایران از برنامه هسته ای خود بخشی از تحریم های تجاری این کشور را به صورت محدود لغو خواهد کرد.

هرگز ندیده بودم که اسرائیل و متحدان اصلی عرب امریکا چنین هماهنگ برای توقف اقدامات سیاست خارجی یک رئیس جمهور آمریکا همکاری کنند، و هرگز ندیده بودم که بیشتر نمایندگان –دموکرات و جمهوری خواه- چنین راضی باشند که که به نفع اسرائیل مقابل رئیس جمهور خود قرار گیرند. مطمئنم که این اتفاقات کمتر از ملاحظات دقیق واقعیات نشات می گیرد وعمدتا حاصل تمایل روزافزون نمایندگان امریکایی برای انجام هر کاری است که لابی اسرائیل از انها می خواهد تا از این طریق بتوانند آرای یهودیان و کمک های مالی انتخاباتی را دریافت کنند.

اما برایم مهم نیست که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل و ملک عبدالله عربستان سعودی بر سر توافق پیشنهادی به ایران عصبانی شوند. این کار اهرم های بیشتری را در اختیار کری می گذارد. کری می تواند به ایرانی ها بگوید: "ببینید، دوستان ما دیوانه شده اند. و یکی از آنها نیروهای هوایی پیشرفته ای در اختیار دارد. بهتر است که سریعتر امضا کنید.»

من اسرائیل و اعراب را به خاطر شک و تردیدشان ملامت نمی کنم اما ما هنوز نباید بگذاریم که آنها مانع توافق شوند. اگر در مورد ایران شکی ندارد پس توجهی به این چیزها نمی کنید. ایران نشسته است و راه خود را برای هسته ای شدن طراحی می کند و بدون تحریم های سخت اقتصادی که توسط اوباما مهندسی شد و نتانیاهو و کشورهای عرب نقش کلیدی در اجرای آن داشتند، ایران امروز پشت میز مذاکره ننشسته بود. از سویی من نگرانی خاص اعراب منطقه خلیج فارس را هم درک می کنم که به طور خلاصه این است: "آنها طوری به ما نگاه می کنند که می خواهیم این معامله هسته ای را انجام دهیم و سپس منطقه را ترک کنیم و پشت ایرانی بمانیم که از نظر اقتصادی قدرتمند تر هم شده است در حالی که با همین وضعیت فعلی هم نفوذ زیادی در سوریه، عراق، لبنان و بحرین دارد.»

این موضوع را درک می کنم اما فکر نمی کنم که ما بخواهیم فورا آنها را تنها بگذاریم. توافقی با ایران که کری سعی دارد آن را شکل دهد به 4 دلیل در درازمدت به سود ما و متحدان ما خواهد بود:

1) طبق این معامله انتظار می رود که ایران در ازای لغو محدود چند تحریم تکنولوژی ساخت بمب هسته ای خود را کاملا متوقف کند، برخی از آنها را به عقب برگرداند و بازرسی های سرزده بی سابقه ای هم صورت خواه پذیرفت، این در حالی است که همه تحریم های اصلی نفتی باقی می مانند. بنابراین ایران کماکان به شدت آسیب پذیر خواهد بود. ایران از این طریق در حالی که گفتگو می کند بمب بسازد (البته اسرائیل در حین مذاکرات با فلسطینیان خانه های بیشتری ساخت) ایران اکنون بخشی از برنامه خود را متوقف می کند این در حالی است که توافق کامل جهت لغو تحریم ها در ازای موافقت ایران به محدود کردن برنامه اش در حدی است که احتمال ساخت بمب اتم را از بین ببرد.

2) در حالی که نتانیاهو معتقد است که تحریم های بیشتر ایران این کشور را مجبور به رها کردن همه بخش های فناوری هسته ای خود خواهد کرد اما کارشناسان مسائل ایران می گویند این احتمال خیلی بعید است.

3) ایران اکنون به فناوری ساخت بمب هسته ای دست یافته است (و نظرسنجی ها نشان می دهد که این موضوع در بین ایرانی ها محبوبیت زیادی دارد.) هیچ راهی وجود ندارد که همه اجزای فناوری هسته ای ایران را کاملا از بین برد مگر اینکه همه اذهان را تغییر دهید.

4) امنیت پایدار تنها با اصلاحات داخلی در ایران رخ می دهد که تنها با باز شدن بیشتر فضا به وقوع می پیوندد. توافق کری برنامه هسته ای ایران را متوقف می کند و در عین حال تمایلات اعتدال گرایانه را در آنجا تقویت می کند.

اگر اسرائیل این معامله ای امریکا آن را رهبری می کند بر هم بزند آنگاه تنها گزینه اقدام نظامی است. چه تعداد امریکایی و متحدان ناتو بعد از اینکه نتانیاهو درهای تلاش های دیپلماتیک را ببندد برای بمباران ایران خواهند رفت؟ خیلی کم. این بدان معناست که اسرائیل به تنهایی گزینه نظامی را در اختیار دارد. اگر اسرائیل از آن استفاده کند ممکن است که ایران را به عقب بازگرداند اما این کشور را برای دستیابی سریع به بمب هسته ای آزاد خواهد کرد. آیا اسرائیل این آمادگی را دارد که هر شش ماه ایران را بمباران کند؟!

منبع: دیپلماسی ایرانی
منبع اصلی: نیویورک تایمز

ممانعت ماموران امنیتی از ورود فعالان سیاسی و مردم به خانه “فروها”ها

Posted: 22 Nov 2013 05:59 AM PST

جرس: در پانزدهمین سالگرد قتل داریوش و پروانه فروهر ماموران امنیتی به خانواده زندانیان سیاسی، خبرنگاران و فعالان سیاسی اجازه حضور در این مراسم را ندادند.  

 


رضا خندان، همسر نسرین ستوده در این باره در صفحه‌ فیس‌بوکش نوشت: با این که اعلام کرده بودند مراسم سالگرد پروانه و داریوش فروهر برگزار می شود از ورود ما و شرکت کنندگان به داخل کوچه جلوگیری کردند.


خندان در ادامه نوشته است: پرستوی عزیز فهمیده بود که نسرین آمده, در محاصره ی نیروهای لباس شخصی و ظاهرا امنیتی به دیدن ما آمد. زمانی که پرستو و نسرین پس از سالها همدیگر را در آغوش کشیده بودند برای آزار و اذیت گاز فلفل زدند. به هر حال پرستو را در وسط خیابان دیدیم و بدون امکان شرکت در مراسم راهی خانه‌هایمان شدیم.

 

میزان خبر نیز، در گزارشی نوشته است که پس از فراخوان پرستو فروهر برای حضور همگانی در سالگرد قتل پدر و مادر خود، ماموران امنیتی امروز،یکم آذر ۱۳۹۲، با حضور بر سر خیابان این منزل آن را مسدود کردند و تنها به خانواده و دوستان خانوادگی فروهر اجازه ورود به منزل فروهر‌ها را دادند.

 

پیش از این پرستو و آرش فروهر در فراخوانی با بیان این که "در بزرگداشت داریوش و پروانه فروهر در پانزدهمین سالگرد به خون خفتنشان ما را تنها نگذارید" از مردم دعوت کرده‌ بودند تا روز جمعه یکم آذرماه ۱۳۹۲ از ساعت ۳ تا ۵ بعدازظهر در مراسم یادبود پدر و مادرشان شرکت کنند.

 

پاییز سال ۷۷ عده‌ای از ماموران وزارت اطلاعات اقدام به قتل چندین فعال سیاسی و روشنفکران فرهنگی مانند پروانه و داریوش فروهر، مجید شریف، محمد مختاری، جعفر پوینده کردند که در ‌‌‌نهایت با پیگیری دولت اصلاحات این جنایات افشا و به محاکمه عاملین انجامید. با این حال خانواده و وکلای قربانیان هیچ‌گاه از روند رسیدگی حقوقی ابراز رضایت نکردند و آن را محدود به عاملان و نه آمران قتل‌ها دانستند.

حمله به رهبران جنبش سبز؛ دستور کار ۴ ساله جنتی

Posted: 22 Nov 2013 05:57 AM PST

مهدی تاجیک
جرس: تریبون نماز جمعه تهران بار دیگر به محلی برای حمله به رهبران جنبش سبز بدل شد و این بار نوبت احمد جنتی دبیر شورای نگهبان بود که بر آتش عناد و دشمنی با میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی بدمد. او در سخنان اخیرش از حصر خانگی رهبران جنبش سبز دفاع کرده و مدعی شده است که نظام در حق آن‌ها لطف کرده والا باید اعدامشان می‌کرد


تاوان ایستادگی در حصر


اظهارات اخیر دبیر شورای نگهبان به مناسبت سالگرد عاشورای ۸۸ ابراز شده است. عاشورایی که در آن ده‌ها هزار نفر از معترضان به نتیجه انتخابات در خیابان‌های تهران و برخی دیگر از شهر‌ها گردهم آمدند و با خشونت و سرکوب نیروهای امنیتی و لباس شخصی روبرو شدند. برخی از معترضان در آن روز بر اثر شلیک مستقیم گلوله کشته شدند. صد‌ها نفر مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و ده‌ها نفر روانه بازداشتگاه‌ها شدند. با این حال مقام‌ها و رسانه‌های حکومتی برای توجیه سرکوب‌های انجام شده مدعی شدند که معترضان در روز عاشورا حرمت شکنی کرده‌اند. دبیر شورای نگهبان نیز در سخنان روز جمعه (اول آذر) با تکرار دوباره این ادعا گفت که «در عاشورای ۸۸ فتنه‌گران هتک حرمت کردند و خودشان را نشان دادند و معلوم کردند که چه‌کاره هستند. آن‌ها گفتند که نظام اسلامی را قبول نداریم و جمهوری ایرانی می‌خواهیم. امام حسین را قبول نداشتند و پرچم عزاداری‌اش را آتش زدند. امام را قبول نداشتند و عکس‌اش را پاره کردند.»

او پس از بیان این ادعا‌ها که به نوعی کیفرخواست رهبران جنبش سبز محسوب می‌شود از حصر خانگی آنان دفاع کرد و گفت «این روسیاهان در خانه خود محبوس شدند و تلویزیون و امکانات و رفاهیات خود را دارند، منتهی در خانه خود محبوس هستند و اگر رأفت اسلامی نبود این‌ها باید اعدام می‌شدند.» جنتی اتهام محارب و مفسد فی الارض را متوجه رهبران در حصر جنبش سبز کرد و گفت که «اعدام مفسد فی‌الارض در قرآن و فقه ما آمده است. یک نمونه آن کسی است که چاقو می‌کشد و امنیت یک محله را به خطر می‌اندازد، این فرد به عنوان محارب و مفسد فی‌الارض شناخته و اعدام می‌شود اما آیا این‌ها که هشت ماه مملکت را ناامن کردند و جوانان و بچه‌های بسیجی ما را کشتند مفسد فی‌الارض نیستند؟» او در سخنان خود به ایستادگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی بر باورهای خود به عنوان دلیل در حصر ماندنشان اشاره کرد و گفت که «نظام بر سر این‌ها منت گذاشته و گفته در خانه خود زنده باشید. امکانات داشته باشید و بهداشت خود را رعایت کنید اما این‌ها در عین حال حاضر نیستند اظهار ندامت کنند» اظهارات جنتی به خوبی نشان می‌دهد که مقام‌های حکومت تا چه حد از مقاومت رهبران جنبش سبز عصبانی هستند. او در واقع به طور علنی اعلام کرده است که حصر تاوانی است که آن‌ها بابت ایستادگی بر باور‌هایشان می‌پردازند.


دشمنی به قصد حذف منتقدان


حمله به رهبران جنبش سبز در تریبون‌های عمومی تازگی ندارد و احمد جنتی خود یکی از کسانی است که بیشترین نقش را در این زمینه داشته است. سخنرانی وی در روز جمعه (۲۹ بهمن) سال ۱۳۸۹ در واقع سرآغازی بر حصر میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی شد. او در آن سخنرانی با طرح ایده حصر خانگی گفت «کاری که قوه قضائیه می‌تواند انجام دهد و من فکر می‌کنم که در اندیشه است که انجام بدهد، این است که ارتباط این‌ها را به کلی از مردم قطع کند. در خانه آن‌ها باید بسته شود، رفت و آمد‌هایشان محدود شود، نتوانند پیام بدهند و پیام بگیرند و تلفن و اینترنت آن‌ها باید قطع شود و در خانه خود باید زندانی شوند.» دقیاق همین روش در بیش از هزار روز گذشته علیه رهبران جنبش سبز اعمال شده است بدون اینکه هیچ نهادی در جمهوری اسلامی مسوولیت حصر آنان را پذیرفته باشد. جنتی در طول دوران حصر رهبران جنبش سبز نیز بار‌ها در تریبون‌های عمومی به آنان حمله کرده است. حمله‌ای که در یک تصویر کلیتر هدف تسویه حساب با تمام منتقدان را داشته است. او در آستانه انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با ادعای اینکه همراهی کنندگان با «فتنه ۸۸» امکان تایید صلاحیت را ندارند به همراه همفکرانش در شورای نگهبان دست به قلع و قمع نامزدهای منتقد زد و در آستانه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری نیز همین ادعا‌ها را تکرار کرد.

او در ۲۴ آذر ماه سال گذشته در پاسخ به سوالی پیرامون امکان حضور معترضان انتخابات ۸۸ در انتخابات سال ۹۲ گفته بود «امکانی برای حضور مجدد فتنه گران در صحنه انتخابات وجود ندارد و آن‌ها حتی نباید توهم این حضور مجدد را داشته باشند.» با این حال انتخابات ریاست جمهوری به واسطه مشارکت بخش عمده‌ای از بدنه جنبش سبز با پیروزی حسن روحانی کاندیدای میانه رو به پایان رسید و در جشن خیابانی پس از اعلام نتایج بیشترین شعار‌ها و مطالبه‌ها حول درخواست آزادی رهبران جنبش سبز بود. این اتفاق هم حتی دبیر شورای نگهبان و همفکران وی را متوجه قدرت جنبش سبز نکرد به گونه‌ای که وی در روز جمعه (۲۸ تیرماه) در خطبه‌های نماز جمعه از مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان سند عدم تقلب در انتخابات قبلی یاد کرد و مدعی شد «کسانی که در سال ۸۸ ادعای تقلب کردند باید از اینکه به روی مردم نگاه کنند خجالت کشیده و پیشانیشان عرق کند چرا که آن‌ها آن همه آرای مردم را از بین برده و انتخابات را به کام مردم تلخ کردند.» این ادعا از سوی وی در شرایطی مطرح شد که بسیاری از تحلیلگران مسائل ایران پیروزی حسن روحانی در این دوره از انتخابات را حاصل تجربه سال ۸۸ برای حکومت می‌دادند و معتقدند که حکومت حاضر نبود هزینه یک ۸۸ دیگر را بپردازد.


ادعاهای بدون سند


دبیر شورای نگهبان حمله به رهبران جنبش سبز را یکی از وظایف خود طی ۴ سال و نیم گذشته تعریف کرده است. تا زمانی که مهدی کروبی و میرحسین موسوی هنوز به حصر درنیامده بودند به برخی ادعای طرح شده از سوی وی پاسخ می‌دادند. یکی از بحث برانگیز‌ترین سخنان جنتی ادعایی بود که وی درباره دریافت یک میلیارد دلار توسط رهبران جنبش سبز از آمریکا به واسطه مقام‌های سعودی مطرح کرد. او در مرداد ماه سال ۱۳۸۹ در بیان این ادعا گفت «آمریکایی‌ها یک میلیارد دلار از طریق افراد سعودی که هم اکنون عامل آمریکا در کشورهای منطقه هستند، به سران فتنه دادند و همین سعودی‌ها که به نمایندگی آمریکا صحبت می‌کردند، گفتند، اگر توانستید نظام را منقرض کنید، تا پنجاه میلیارد دلار دیگر را هم می‌دهیم، اما خداوند این فتنه را به دست بندگان صالحش خاموش کرد». مهدی کروبی در واکنش به این ادعا طی نامه‌ای سرگشاده به جنتی نوشت ««این بار به اتهام بهتانی که به سران به قول خودتان فتنه زده‌اید که از سعودی‌ها پول گرفته‌اند تا نظام را منقرض نمایند از شما اولاً شکایت می‌کنم آن هم در محاکم جمهوری اسلامی، اگرچه امیدی به رسیدگی ندارم و ثانیاً این نامه را می‌نویسم که بدانید به آنچه گفته‌اید اعتراض دارم و همین جا از شما می‌خواهم که در این مورد هر دلیل و مدرک و سندی دارید افشا کنید». میرحسین موسوی نیز خواستار رسیدگی مراجع قضایی به اتهامات جنتی شد و گفت: «عده‌ای از خشونت برای ایجاد سکوت گورستانی و دروغ استفاده می‌کنند. ما انتظار داریم همه ملت به ویژه روحانیت و مراجع عظام خواستار رویت و بررسی اسناد ادعایی ایشان باشند» هر دو رهبر جنبش سبز در واکنش به اظهارات جنتی نامه‌ای مشترک هم به مراجع تقلید نوشتند که در آن از مراجع خواسته شده بود «برای حفظ آبروی اسلام و روحانیت» از جنتی بخواهند که مدرک ادعایش درباره دریافت پول توسط موسوی و کروبی را منتشر کند. درخواستی که البته هیج‌گاه مورد اجابت قرار نگرفت.

واهمه حکومت از پذیرش مسوولیت


یکی از خواست‌های کلیدی رهبران جنبش سبز وادار کردن حکومت به مسوولیت پذیری در قبال رفتار‌هایش است. آن‌ها چه پیش از حصر و چه در پیام‌هایشان از حصر بار‌ها برای محاکمه شدن در یک دادگاه علنی اعلام آمادگی کرده‌اند. برگزاری دادگاه به معنای پذیرش مسوولیت قضایی حبس و بازداشت آنان خواهد بود، حال آنکه وضعیت فعلی حصر با بی‌مسوولیتی نهادهای حکومتی همراه است. مهدی کروبی در پیام اخیر خود که از سوی همسرش فاطمه کروبی در روز ۲۷ مهر ماه به رسانه‌ها انتقال پیدا کرد بر خواست خود برای محاکمه در دادگاه تاکید کرده بود. او در این پیام گفته بود «من حرف‌های بسیاری دارم، مردم باید بدانند بعد از ارتحال امام چه اتفاق‌هایی افتاد و چرا به اینجا رسیدیم، محاکمه‌ام کنید تا معلوم شود چه کسی از محاکمه هراس دارد و ضرر می‌کند، در دادگاه علنی سخن‌ام را خواهم گفت و هر حکمی برایم صادر شود نسبت به آن اعتراض هم نخواهم کرد، داور اصلی خداست و او بهترین حکم کنندگان است. آنگاه مردم آزاده کشورمان که اکثریت جامعه را تشکیل می‌دهند خود تشخیص می‌دهند چه کسی به مردم و نظام ظلم کرده و چه کسی خدمت.» این‌‌ همان خواستی است که مقام‌های مسوول جمهوری اسلامی از برآوردن‌اش واهمه دارند چرا که در صورت برگزاری دادگاه صدای کروبی و موسوی بیش از پیش شنیده خواهد شد و عرصه برای طرح ادعاهای یکجانبه آنان به قصد حذف معترضان به حکومت تنگ‌تر می‌شود.
 

همسر دکتر غروی: همگی باید نسبت به سرنوشت این پرونده حساس باشیم

Posted: 22 Nov 2013 06:23 AM PST

جرس: همسر علی اصغر غروی با تاکید بر این که "دکتر غروی نه اقدامی انجام داده، نه در اجتماعی شرکت کرده، نه جرمی مرتکب شده، نه خلافی کرده، نه حتی سخنرانی کرده" می‌گوید: او فقط عقیده‌اش را بیان کرده است، آن هم عقیده‌ای در چارچوب تفکر شیعی و در یک روزنامه رسمی. من از آقای روحانی می‌خواهم بر اساس سوگندی که در دفاع از قانون اساسی خورده‌اند، نسبت به این مسأله حساس باشند.   

 

به گزارش جرس، سید علی اصغر غروی، نویسنده مقاله «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» صبح روز یکشنبه 19 آبان ماه 1392 توسط ضابطان دادگاه انقلاب در اصفهان احضار و بازداشت شد. مقاله «امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟» در روزنامه بهار چاپ شد که به دنبال انتشار این مقاله، روزنامۀ بهار توقیف موقت و پرونده اش از طرف هیأت نظارت بر مطبوعات به دادگاه ارسال شد.

 

دکتر علی اصغر غروی به عنوان یک پژوهشگر و دین پژوه مقاله های متعددی را به رشته تحریر درآورده است. او فرزند مرحوم آیت الله غروی و عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است.

 

خانم علیزاده، همسر دکتر غروی درباره بازداشت همسرش گفت‌وگویی داشته که در ادامه آمده است:

 

پرونده آقای دکتر غروی در چه مرحله‌یی است؟

دکتر غروی در روز یکشنبه 19 آبانماه بازداشت و فردای آن روز به تهران منتقل شده‌اند. روز سه شنبه 21 آبان ‌ماه در دادسرای فرهنگ و رسانه تهران به مدت حدود سه ساعت بازپرسی شدند. گویا قاضی، قرار بازداشت یک‌ ماهه برای ایشان صادر کرده‌اند که همانجا آقای غروی نسبت به این حکم اعتراض خود را اعلام می‌کنند و پرونده به دادگاهی دیگر برای رسیدگی به این اعتراض ارسال شده است. در طول این یک هفته من از این شعبه به آن شعبه و از این ساختمان به آن ساختمان از صبح تا بعد از ظهر در حرکت بودم تا ببینم سرنوشت این اعتراض به کجا می‌رسد تا اینکه در تاریخ29/08/92 در آخر وقت اداری بازپرس دادسرای فرهنگ و رسانه به من گفت که حکم بازداشت موقت یک ماهه ایشان تأیید شده است و قابل تبدیل به وثیقه نیست.

 

موارد اتهام ایشان چیست؟

اتفاقاً این مهمترین سؤالی است که برای ما هم مطرح است. مقالۀ دکتر در روزنامه رسمی کشور چاپ شده و در متن مقاله آمده است که: این هم نظری است در میان نظرها. اهل فن هم می‌دانند که این نظر، در میان قدماء شیعه سابقه داشته است و سخن جدیدی نیست. آیا طرح یک نظرِ کمی متفاوت، در یک روزنامه رسمی، از کسی که هم مجتهد است و هم از نسل اهل بیت (ع)، جرم است؟ اگر هم دادستان به هر دلیلی تشخیص داده‌اند که اقامه دعوا کنند، حکم بازداشت موقت یک ماهه موضوعیت ندارد؛ زیرا مطابق قانون این حکم فقط در مواردی صادر می‌شود که بیم فرار متهم یا امکان امحاء آثار جرم توسط او باشد یا موارد دیگری که هیچ یک در مورد دکتر غروی صدق نمی‌کند. دکتر غروی نه پاسپورت دارد که از کشور خارج شود و نه جز در موارد خاص از خانه‌اش بیرون می‌رود. هر بار هم که به دادگاه یا وزارت اطلاعات احضار شده، رأس ساعت در آنجا حاضر بوده‌ است. در همین بار اخیر هم وزارت اطلاعات اصفهان ایشان را برای روز یکشنبه احضار کرد اما ایشان به دلیل اینکه یکشنبه برای بیماری‌شان عازم بیمارستان بودند، یک روز زودتر یعنی عصر شنبه در اداره اطلاعات حاضر شدند که منجر به بازداشت ایشان شد. دکتر غروی برای قرارهایش، بر اساس نص صریح قرآن، احترام عمیقی قائل است و برایش مهم نیست طرف قرارش چه کسی باشد. در ضمن همانطور که گفتم مواردی که بر اساس قانون مستوجب حکم بازداشت است، اصلاً در اینجا صدق نمی‌کند. با این حساب هیچ توجیهی برای حکم بازداشت موقت وجود ندارد.

 

دادگاه رسیدگی به پرونده ایشان چه زمانی تشکیل می‌شود؟

حقیقت این است که بازپرس پرونده در این باره اظهار بی‌اطلاعی کردند. گفتند هیچ معلوم نیست. فعلاً پرونده برای صدور کیفرخواست می‌رود و پس از آماده شدن کیفرخواست برای تشکیل دادگاه زمان تعیین می‌شود. فقط سؤال این است که چون موضوع اتهام، یک بحث کاملاً علمی است، متهم باید امکان استفاده از کتابها و منابع علمی را داشته باشد، من نمی‌دانم ایشان چطور در شرایط بازداشت باید خود را برای دفاع از یک بحث نظری و تئوریک آماده کنند.

 

از وضعیت سلامتی ایشان خبر دارید؟

آقای دکتر از بیماری بغرنجی در سیستم عصبی رنج می‌برند که گاهی به طور ناگهانی زمین می‌خورند و تعادل خود را از دست می‌دهند. ایشان تقریباً در منزل بستری بودند و به دلیل مشکلات ستون فقرات روی تشکهای خاصی استراحت می‌کنند. از طرف دیگر مشکلات جدی قلبی و عروقی دارند که رژیم‌های غذایی و دارویی خاصی را می‌طلبد که امکان رعایت آن در زندان نیست و از این جهت ما را بسیار نگران می‌کند. هیچ تماسی هم با منزل نداشته‌اند. حتی من نتوانستم پرونده پزشکی ایشان را به دست پزشک زندان اوین برسانم تا بیشتر درباره سابقه بیماری ایشان بداند. نگرانی دیگر من این است که روحیه ایشان طوری است که هرگز اظهار بیماری نمی‌کنند و من نگرانم که مشکلات پزشکی خود را بیان نکنند.

 

 پیش‌بینی شما چیست؟

من اهل پیش‌بینی نیستم؛ ما کارمان را به کسی سپرده‌ایم که به عدالتش ایمان داریم و نیازی به دادرس دیگری نداریم. این روزها هم مقارن است با روزهای مظلومیت اسراء کربلا. من فقط از قاضیان و دادرسان پرونده می‌خواهم که فرض کنند امیر مومنان علی (ع) روبرویشان نشسته و این عزیزان، مقاله دکتر غروی را برای امام (ع) بخوانند و از او بخواهند که حکم کند. بعد در خیال خود تجسم کنند که او چه حکمی صادر می کند؟ مقاله‌یی که سراسر دفاع از امامت و زعامت امیرالمومنین (ع) است و شأن او را بالاتر از جدالهای دنیوی دانسته، شایسته چه حکمی است؟ خود آقای غروی همواره وقتی مطلبی را آماده می‌ساخت، می‌گفت یک بار تجسم می‌کنم که در قیامت نزد اجداد طاهرینم نشسته‌ام و می‌خواهم این مطلب را در محضر مبارکشان ارائه دهم. او همیشه به این شیوه خود را محاکمه می‌کرد؛ شایسته است که قاضی او نیز به همین شیوه ذهنی و خیالی یکبار او را محاکمه کند و سپس سراغ اصول و تبصره‌های قانون برود. آیا ائمه علیهم السلام نویسنده چنان مقاله‌یی را بازداشت می‌کردند و اجازه دیدار و تماس با خانواده‌اش را از او سلب می‌کردند؟

 

آقای دکتر قبلاً هم بازداشت بوده‌اند، این بار چه تفاوتی با دفعات پیشین دارد؟

نکته عجیب و مهم این پرونده، این است که اتهام دکتر غروی فقط بیان عقیده‌اش است، آن هم در یک روزنامه رسمی. مهم نیست دیگران ادعای آن مقاله را قبول داشته باشند یا نه؛ اما به نظرم بسیار مهم است که همگی نسبت به سرنوشت این پرونده حساس باشیم. نویسنده نه اقدامی انجام داده، نه در اجتماعی شرکت کرده، نه جرمی مرتکب شده، نه خلافی کرده، نه حتی سخنرانی کرده؛ فقط عقیده‌اش را بیان کرده است؛ آن هم عقیده‌ای در چارچوب تفکر شیعی و در یک روزنامه رسمی. من از آقای روحانی می‌خواهم بر اساس سوگندی که در دفاع از قانون اساسی خورده‌اند، نسبت به این مسأله حساس باشند. و الا ما به این وضعیتها عادت داریم و این بار هم اگر وضعیت وخیم بیماری دکتر نبود، اینقدر نگران نبودم. چون او سالهاست خود را در منزل زندانی کرده و عمرش را وقف مطالعه قرآن و حدیث کرده و در این راه مصائب زیادی کشیده و برایش تازگی ندارد که روزها و شبها با دنیای بیرون ارتباطی نداشته باشد. او با خدای خویش معامله کرده و من یقین دارم اکنون هیچ نگران نیست و صبور و مطمئن گوشه سلولش نشسته است؛ اما در عین حال می‌دانم که کمرش شدیداً درد می‌کند و از شدت درد، خواب ندارد؛ می‌دانم که زانوهایش گاه و بیگاه بی‌حس می‌شوند و توان ایستادن را از او می‌گیرند؛ می‌دانم که ضربان قلبش نوسان شدید دارد و در این هوای آلوده، احتمالاً نفسهای او با سختی بسیار می‌آید و می‌رود؛ خلاصه می‌دانم که جسم آن رادمرد هفتاد ساله بر خلاف جان چالاکش، حال و روز خوشی ندارد. به امید روزی که هیچ‌کس به خاطر عقیده‌اش، پشت میله‌ها نباشد. اللهم فک کل اسیر.

 

 

 

 

نظام بر سر این‌ها منت گذاشته و گفته در خانه خود زنده باشید

Posted: 22 Nov 2013 03:14 AM PST

حمله مجدد احمد جنتی به رهبران جنبش سبز
جرس: خطیب موقت نماز جمعه تهران امروز در خطبه ها با حمله مجدد به رهبران جنبش سبز گفت: این روسیاهان در خانه خود محبوس شدند و تلویزیون و امکانات و رفاهیات خود را دارند، منتهی در خانه خود محبوس هستند و اگر رأفت اسلامی نبود این‌ها باید اعدام می‌شدند.  

 

احمد جنتی در ادعاهای خود از تریبون نماز جمعه مطرح کرد: مسأله دیگر سالگرد فتنه است که بسیار به‌جا برگزار شد آن هم در عاشورایی که این‌ها آن را هتک حرمت و باطن خود را ظاهر کردند و نشان دادند که جمهوری ایرانی می‌خواهند نه اسلامی. این‌ها پرچم امام حسین(ع) را آتش زدند و گفتند امام را قبول نداریم.

 

وی مدعی شد: این فتنه بزرگی بود و اگر لطف خدا و ولی‌عصر(عج) و درایت مقام معظم رهبری نبود، این فتنه نظام اسلامی را ازپای درآورده بود. این روسیاهان در خانه خود محبوس شدند و تلویزیون و امکانات و رفاهیات خود را دارند، منتهی در خانه خود محبوس هستند و اگر رأفت اسلامی نبود این‌ها باید اعدام می‌شدند.


وی افزود: کسانی که از این‌ها دفاع می‌کنند به این جمله من پاسخ بدهند؛ اعدام مفسد فی‌الارض در قرآن و فقه ما آمده است. یک نمونه آن کسی است که چاقو می‌کشد و امنیت یک محله را به خطر می‌اندازد، این فرد به عنوان محارب و مفسد فی‌الارض شناخته و اعدام می‌شود اما آیا این‌ها که هشت ماه مملکت را ناامن کردند و جوانان و بچه‌های بسیجی ما را کشتند مفسد فی‌الارض نیستند؟ شما خجالت نمی‌کشید که از این‌ها دفاع می‌کنید؟ نظام بر سر این‌ها منت گذاشته و گفته در خانه خود زنده باشید. امکانات داشته باشید و بهداشت خود را رعایت کنید اما این‌ها در عین حال حاضر نیستند اظهار ندامت کنند.


خطیب نماز جمعه تهران همچنین با بیان این که "در قضیه منافقین امام(ره) فرمودند هریک از منافقین که بر سر موضع‌شان هستند را اعدام کنید" گفت: این‌ها سر موضع‌شان هستند وگرنه ممکن بود راه فرجی باشد.

 

 احمد جنتی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با اشاره به مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 در ژنو، گفت: اجمالا مقام معظم رهبری فرمودند امیدی ندارم. واقعا هم اینطور است، ولی ما به طورکلی قطع امید نمی‌کنیم اما سوابق نشان می‌دهد که این‌ها حق‌طلب نیستند بلکه همیشه می‌خواهند امتیاز بگیرند و امتیاز ندهند.

 

خطیب این هفته نماز جمعه تهران همچنین مدعی شد: به طورکلی از مذاکرات قطع امید نمی‌کنیم اما سوابق نشان می‌دهد که طرف‌های مذاکره می‌خواهند امتیاز بگیرند و امتیاز ندهند.

 

وی با طرح این سوال که «با این روحیه چطور می‌شود سر میز مذاکرات نشست؟»، گفت: این‌ها دشمن ما نیستند بلکه دشمن اسلام هستند و جرم ما هم مسلمانی، علوی و عاشورایی بودن است.

 

جنتی اظهار کرد: در عین حال ما امیدواریم که این‌ها کمی سر عقل بیایند و کارهایی که به ضرر ما و ضرر خودشان هم است، کمتر انجام بدهند.

 

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به حضور مردم در راهپیمایی 13 آبان گفت: خداوند به شما اجر بدهد که مانند همیشه به اسلام و نظام آبرو دادید و با حضور گسترده در این روز پاسخ حرف‌های نامربوطی که در داخل و خارج زده می‌شود را دادید.

 

وی ادامه داد: کسانی که انگار عقد خواهری و برادری با آمریکا بسته‌اند بدانند که همه مردم این‌طور نیستند و شما با مرگ بر آمریکا نشان دادید که ما برسر میثاق خودمان هستیم و از حرف انقلاب‌مان برنمی‌گردیم و هنوز امام ما پیشوای ماست.

 

وی با بیان این‌که «مرگ بر آمریکا، مرگ بر زور، گردن‌کشی و استکبار است»، گفت: شما شاخص‌هایی که مقام معظم رهبری در مورد آمریکا بیان کردند را درنظر داشتید و ان‌شاءالله روزی می‌آید که مرگ بر آمریکا شما عملی می‌شود.
 

اطلاعیه جبهه مشارکت در محکومیت حادثه تروریستی بیروت

Posted: 22 Nov 2013 01:35 AM PST

جرس: جبهه مشارکت ایران اسلامی با صدور اطلاعیه ای ضمن محکومیت حمله تروریستی به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت، با خانواده های داغدار این حادثه ابراز همدردی کرد.  

 

۲۸ آبان، انفجارهایی در برابر سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت، پایتخت لبنان روی داد که به کشته شدن ابراهیم انصاری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی و بیش از بیست تن دیگر منجر شد.

 

گردان عزام، یک گروه جهادی سنی که با گروه القاعده مرتبط است مسئولیت انفجارهای بیروت را به عهده گرفت و رهبر گردان عبدالله عزام هشدار داد که حملات در لبنان تا زمانی که ایران نیروهای خود را از سوریه خارج نکرده ادامه خواهد داشت. گرچه مقامات جمهوری اسلامی، حضور نیروهای خود در سوریه را رد می‌کند.

 

به گزارش نوروز در متن اطلاعیه جبهه مشارکت آمده است:

 

بسم الله الرحم الرحیم

انفجارهای مقابل سفارت ایران در بیروت، که موجب کشته شدن تعدادی از افراد بی گناه و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شد، موجی از تأسف و نگرانی را در بین ناظرین، بویژه همه کسانی که نگران موج روبه افزایش افراط گرایی مذهبی و فرقه ای و در گیر نمودن ایران با این موج از خشونت ها در خاور میانه هستند، ایجاد کرد.


جبهه مشارکت ایران اسلامی ضمن ابراز همدردی با خانواده های داغدار حادثه اخیر، این اقدام غیر انسانی و غیر اسلامی را که نمادی از رفتارهای خشونت آمیز کور و افراط گرایی فرقه ای و مذهبی گروههای تروریستی است و با هدایت دشمنان استراتژیک ایران با هدف تضعیف موقعیت منطقه ای و دیپلماسی فعال دستگاه سیاست خارجی کشور صورت می گیرد را به شدت محکوم می کند و از مسؤولان دولت های ایران و لبنان می خواهد تا با بررسی همه جانبه موضوع و برخورد قاطع با مسببان و عاملان این جنایت ، زمینه تکرار این گونه حوادث دردناک را از بین ببرند.


جبهه مشارکت ایران اسلامی


1392/8/30
 

ملاقات عبدالفتاح سلطانی با همسرش در مطب دندانپزشکی

Posted: 22 Nov 2013 12:41 AM PST

  جرس: معصومه دهقان، همسر عبدالفتاح سلطانی خبر داده که توانسته با همسرش در مطب دندانپزشکی ملاقات کند.    

 

وی با انتشار این خبر در صفحه فیس بوکش، نوشته که این وکیل زندانی پس از اعتصاب غذا لاغر شده، اما از روحیه "بسیار خوب" بهره مند بوده است.

 

سلطانی دوازدهم آبان ماه، همزمان با تولد شصت سالگیش به همراه سه زندانی سیاسی دیگر، امیر خسرو دلیرثانی، سعید مدنی و مهدی خدایی در اعتراض عدم رسیدگی به وضعیت زندانیان بیماری که نیاز به رسیدگی پزشکی دارند دست به اعتصاب غذای‌تر زد. پس از یک هفته و درخواست های متعدد برای شکستن اعتصاب غذا و به اجابت بخشی از خواسته هایشان به اعتصاب غذا پایان دادند.

 

اتهام عبدالفتاح سلطانی تبلیغ علیه نظام، مشارکت در تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر و تحصیل مال حرام به‌خاطر دریافت جایزه حقوق بشر از شهر نورنبرگ آلمان عنوان شده که دادگاه نخست او را به ۱۸ سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محروم ساخت، اما حکم زندان او در دادگاه تجدیدنظر به ۱۳ سال کاهش یافت.

 

متن نوشته کوتاه معصومه دهقان به شرح زیر است:

 

ملاقات حضوری در مطب دندان پزشک !


سه شنبه ساعت 10 خودم را به مطب رساندم . یک سرباز و یک پاسیار آقای سلطانی را همراهی می کردند . آقای پاسیار گاهی هم می رفت بالای منبر و سخنرانی می کرد ما هم خوشحال از این ملاقات حضوری !!!


چند کیلویی لاغر شده بود اما روحیه اش یسیا خوب بود .

باز با خودم گفتم 15 سال زندان برای دفاع از حقوق بشر . به کجا برم شکایت !