جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


بیانیه متفاوت شوراهای احیای انجمن اسلامی دانشجویان ۳۰ دانشگاه درباره ۱۳ آبان

Posted: 04 Nov 2013 09:11 AM PST

جرس: انجمن اسلامی دانشگاه ساری و شوراهای احیای انجمن های اسلامی دانشجویان ۲۹ دانشگاه کشور، در بیانیه ای به مناسبت ۱۳ آبان، ضمن تاکید بر احیای انجمن های اسلامی واقعی دانشجویان، بر دفاع از مواضع عقلانی دولت در دیپلماسی برای دفاع از منافع کشور تاکید کردند.  

 

به گزارش آینده، متن این بیانیه به این شرح است:

 

به نام خدا

۱۳ آبان بی گمان یکی از مهم ترین و مؤثرترین روزهای تاریخ معاصر ایران است. این روز، از طرفی یادآور حماسه آفرینی گروهی از جوانان این مرز و بوم در جریان انقلاب اسلامی است که در راه تحقق استقلال و آزادی میهن شان از ایثار جان دریغ نکردند و خون پاک آنان گواه محکمی بر پیوند پایدار میان دانش و آزادی شد.از سوی دیگر سیزده آبان سالروز تسخیر سفارت آمریکا توسط گروهی از دانشجویان پیرو خط امام چند ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران است. واقعه ای که تأثیری ژرف بر فضای سیاسی- اجتماعی ایران پس از انقلاب نهاد و در تعیین رویدادهای این سال ها بسیار مؤثر بود.

 

تسخیر سفارت آمریکا در تهران، یک رخداد تاریخی است و مانند هر واقعه ی تاریخی دیگری تفسیرها و قضاوت های مختلفی پیرامون آن در میان صاحب نظران وجود دارد. بررسی انتقادی این واقعه و آسیب شناسی زوایای گوناگون آن، یک ضرورت تاریخی برای جامعه ی ایران و به خصوص جریانات دانشجویی است. چه، تنها در سایه چنین بررسی و نقدهایی است که می توان از وقایع تاریخی تجربه آموخت و برای آینده توشه برگرفت. تحقق چنین امری در گام نخست در گرو وجود فضایی آزاد، برای بحث و گفتگو و امکان برابر برای صاحبان آرای گوناگون است و متأسفیم که در سی و چهارمین سالگرد این رویداد، مهم ترین نقش آفرینان آن همچون بسیاری از دیگر چهره های موثر انقلاب در انزوا و حبس و حصر ، از حقوق اولیه خویش محروم اند.

 

گذشته از انتقاداتی که می توان بر نوع رفتار سیاسی تسخیر کنندگان وارد دانست، آنچه در این مجال مورد تأکید و تکیه ماست، انگیزه فعالان دانشجویی سال های نخستین پس از انقلاب اسلامی از انجام چنین اقدامی است. استقلال و حق مردم برای تعیین سرنوشت آن فارغ از مداخله بیگانگان مهم ترین مطالبه این ملت در همه کنش های ترقی خواهانه آنان بوده است. مطالبه ای که بی گمان نشان عزت و غرور ملی ما و مقدمه ای برای پرورش و شکوفایی استعدادهای ناب این آب و خاک است.

استقلال طلبی اما، هرگز به معنای انزواجویی و یا پرخاش گری در عرصه روابط بین الملل نبوده و نیست. مسیر حفاظت از استقلال ایران در جهان پرآشوب و پیچیده ی کنونی تنها با برقراری روابطی پویا بر مبنای احترام و منافع متقابل با همه کشورهای جهان و استفاده از ظرایف و فنون دیپلماسی پیمودنی خواهد بود. در عرصه ی روابط بین الملل و برای حفظ استقلال کشور نمی توان سایر کشورها را به دو اردوگاه مجزای دوستان و دشمنان تقسیم کرد و گروهی را نماد حق و دیگری را باطل مطلق پنداشت و از مذاکره و گفتگو با بخشی از مؤثرترین قدرت های جهانی چشم پوشید. تبدیل دشمنی به رویه ی واحد در قبال این کشورها در درازمدت زمینه ساز شکل گیری ساختاری از منافع برای سایر بازیگران بین المللی و به زیان استقلال کشورمان فراهم آورده است. تجربه ی تاریخی این سال ها گواهی می دهد که برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور گاه باید آغوش بر رشادت و شهامت و شهادتی از آن دست گشود که جوانان این آب و خاک در جنگ تحمیلی عراق علیه ایران گشودند و گاه باید با همان شجاعت و شهامت به استقبال مذاکره و مصالحه و اتخاذ تصمیمات دشواری مانند پذیرش قطعنامه ۵۹۸ و پایان دادن به جنگ تحمیلی رفت.

 

در پرونده ی هسته ای ایران نیز می توان و باید با بهره گیری از دیپلماسی خردمندانه و گفتگوی مستقیم با قدرت های جهانی و نهادهای بین المللی زمینه حل این بحران را مهیا نموده و با اعتمادسازی و اقدامات گام به گام، تهدیدها و تحریم ها را رفع و جنگ طلبان و در رأس آن ها رژیم متجاوز اسرائیل را منزوی نمود. اما باید در نظر داشت همچنان که بهره مندی از انرژی صلح آمیز هسته ای حق غیر قابل مذاکره این ملت است، حق زیستن در استقلال، آزادی، صلح، امنیت و رفاه و حق توسعه و شکوفایی استعدادها و سرمایه ها نیز از حقوق مسلم همه ی ایرانیان است. و تنها سیاستی مبتنی بر خرد و مصالحه می تواند این حقوق را در کنار هم تضمین نماید.

 

اقبال اکثریت مردم ایران به کاندیدای میانه رو و پیروزی ناباورانه ی جناب آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری حاکی از خواست اکثریت مردم کشورمان به تغییر رویکرد دولت در سیاست های پیشین و حرکت در مدار اعتدال و عقلانیت به عنوان مهمترین شعار انتخاباتی ایشان بوده است. اعتماد مردم ایران به تدبیر دکتر حسن روحانی در عرصه روابط بین الملل که سوابقش بر آن گواهی می داد و حل بحران پرونده ی هسته-ای ایران، از روش های مسالمت آمیز و دیپلماتیک و پایان دادن به انزوای کشورمان در جهان و تحریم های فلج کننده ای که جامعه علمی و دانشگاهی کشور را هم متضرر نموده و تهدیدهای مداومی که ثبات و امنیت اقتصادی و اجتماعی ایران را در معرض مخاطره قرار داده است، از اهم مطالبات اکثریت قاطعی است که او را بر مسند ریاست جمهوری نشاندند.

 

با در نظر داشتن این امر است که تشکلها و شوراهای امضاکننده این بیانیه که وظیفه ی احیای انجمن های اسلامی دانشجویان را به عنوان بخشی مهم از جنبش دانشجویی ایران بر عهده گرفته اند، در سالروز ۱۳ آبان ماه، ضمن پای فشردن بر مطالبات جامعه دانشگاهی ایران، از موضع عقلانی دولت ، مبنی بر آشتی با جامعه جهانی و اعتماد سازی چند جانبه با کشورهای صلح طلب جهان بر پایه ی احترام متقابل استقبال نموده و امید است شاهد حل مدبرانه و مقتدرانه بحران هسته ای همراه با نقش آفرینی هر چه بیشتر ایران در فرآیند صلح و ثبات در منطقه و به خصوص حل مناقشه سوریه که منجر به قتل عام و آوارگی صدها هزار انسان بی پناه گردیده است باشیم و البته خاطر نشان مینماییم که این امر فارغ از تامین ثبات و آزادی در داخل کشور و آشتی و وحدت ملی میسر نخواهد بود.

 

امضا کنندگان:
۱- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ساری
۲- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اراک
۳- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه
۴- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اصفهان
۵- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان
۶- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان
۷- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
۸- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه جندی شاپور دزفول
۹- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه چمران اهواز
۱۰- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
۱۱- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه دامغان
۱۲- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه
۱۳- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهرکرد
۱۴- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک
۱۵- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه
۱۶- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان
۱۷- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیر کبیر
۱۸- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شاهرود
۱۹- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی کرمانشاه
۲۰- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
۲۱- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی همدان
۲۲- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی
۲۳- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان
۲۴- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت
۲۵- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز
۲۶- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد
۲۷- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کاشان
۲۸- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان
۲۹- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران
۳۰- شورای احیاء انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه یزد

یکی از فرماندهان سپاه، در سوریه کشته شد

Posted: 04 Nov 2013 09:11 AM PST

جرس: یکی از فرماندهان سپاه، در سوریه کشته شد.  

 

به گزارش مهر، سردار پاسدار محمد جمالی زاده پاقلعه، در روزهای گذشته در سوریه کشته شد. خبرگزاری مهر قتل وی را به « تروریست ها» نسبت داده است.

 

براساس این گزارش، محمد جمالی زاده در جنگ با عراق از فرماندهان لشکر ثارالله بود. به گزارش برخی سایت های خبری، وی از فرماندهان بازنشسته سپاه بوده است.

 

وی، بعد از جنگ، در قرارگاه قدسِ سپاه در جنوب شرق ایران و در سال های اخیر، در ستاد مبارزه با قاچاق کالا در استانداری کرمان مشغول به کار بود و اخیرا به عنوان داوطلب به سوریه اعزام شده بود.

 

قرار است مراسم تشییع وی روز سه شنبه در کرمان برگزار شود.  

برگزاری جلسه شورای عالی محیط زیست پس از هفت سال

Posted: 04 Nov 2013 08:48 AM PST

تشکیل کارگروه مبارزه با گردوغبار
جرس: امروز جلسه شورای عالی محیط زیست پس از 7 سال انحلال تشکیل شد.  

 

به گزارش خبرآنلاین، در اولین جلسه شورای عالی حفاظت از محیط زیست که صبح امروز با حضور و ریاست دکتر روحانی برگزار شد، از تشکیل کارگروهی تخصصی برای بررسی راهکارهای مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور صحبت به میان آمد.

 

دکتر روحانی در این جلسه با اشاره به لزوم اقدامی موثر در زمینه تثبیت شن‌های روان در راستای مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست و شورای عالی حفاظت از محیط زیست باید با همکاری سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های ذیربط در این خصوص طرح و برنامه‌ای مدون تهیه کنند.

 

رییس جمهور سپس با اشاره به این‌ که دستگاه دیپلماسی کشور هم می تواند در مقابله با پدیده گرد و غبار رایزنی‌های گسترده‌ای در سطح منطقه داشته باشد، گفت: وزارت امور خارجه باید در این زمینه مسئولیت ویژه‌ای را در تعامل با دیگر کشورها به ویژه کشور عراق ایفا کند.

 

او در ادامه تاکید کرد که در مسائل مربوط به اقدامات محیط زیست هم مانند سایر بخش‌ها اگر از نیروها و ظرفیت‌های مردمی استفاده نکنیم، هرگز موفق به اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های خود نخواهیم بود.

 

روحانی تنها راه موفقیت در زمینه حفاظت از محیط زیست و مقابله با آلودگی‌های زیست محیطی را بسیج افکار عمومی در این زمینه دانست و همچنین بر ضرورت انجام مطالعات زیست محیطی در طرح ها و اقدامات عمرانی در کشور و نقش آفرینی سازمانهای مردم نهاد در این زمینه تاکید کرد.

 

سپس در این جلسه که معاون اول رییس جمهور، وزرای امور خارجه، نیرو، کشور، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست حضور داشتند، گزارشی در مورد اوضاع و چگونگی پدیده گرد و غبار در کشور، وضعیت کانون‌ها و چشمه‌های داخلی و خارجی تولید این پدیده، عوامل مدیریتی و انسانی در افزایش و گسترش گرد و غبار و آثار و تبعات این پدیده بر محیط زیست و سلامت مردم ارائه شد و در جریان تبادل نظر اعضای این شورا در خصوص راهکارهای مقابله با این پدیده تصمیم گرفته شد کارگروهی تخصصی برای بررسی مسائل مربوط به این زمینه تشکیل شود.

 

در این جلسه همچنین گزارشی از وضعیت محیط زیست کشور از دو منظر شاخص‌های داخلی و ارزیابی‌های بین‌المللی، منابع و ظرفیت‌های مختلف موجود در این بخش، اقدامات صورت گرفته در راستای استفاده بهینه از ظرفیت‌ها و حفاظت از منابع زیست محیطی و برخی از برنامه‌های مدیریتی برای ساماندهی و ارتقای فعالیت‌ها در حوزه حفاظت از محیط زیست و وضعیت جنگل‌های بلوط دامنه زاگرس ارائه ارائه شد.

 

گفتنی است شورای عالی محیط زیست از سال 53 به موجب قانون شکل گرفت و آخرین جلسه این شورا به صورت رسمی با حضور رییس جمهوری در سال 85 تشکیل شد و پس از آن مسئولیت این شورا به کمیسیون زیربنایی دولت واگذار شده بود در حالی که بر اساس قانون، ریاست شورای عالی محیط زیست برعهده رییس جمهور است. 

 

میرمحمود موسوی: نباید منافع ملی را فدای درگیری‌های جناحی و فردی کنیم

Posted: 04 Nov 2013 08:48 AM PST

جرس: یک کارشناس ارشد وزارت خارجه گفت: این خیانت به کشور است که سیاست خارجی فضای درگیری‌های داخلی شود و این اصول را باید همه جناح‌ها بپذیرند. ما نباید منافع ملی را فدای درگیری‌های جناحی و فردی کنیم و این خیانت به کشور و آیندگان است.  

 

به گزارش ایسنا، سید میرمحمود موسوی در نشستی با عنوان "رابطه ایران و آمریکا کلاف سردرگم" که از سوی انجمن اسلامی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام محرم، گفت: در ابتدای سخنان خود بر سالار شهیدان و تمام کسانی که جان خود را در راه عدالت، آزادی و آزادگی داده‌اند، سلام می‌کنم.

 

وی در ادامه درباره بحث این نشست اظهار کرد: در ابتدا باید دانست وقتی آمریکا سیاست خود را در مورد ایران تدوین می‌کند، صدها موسسه مطالعاتی و تحقیقاتی در این مورد کار می‌کنند و حاصل کارشان در چنین سیستمی تعریف می‌شود و در نهایت همه اینها جمع شده و به مرحله اجرا و عمل می‌رسد و آنچه که بر زبان اوباما یا وزیر خارجه آمریکا بیان می‌شود در واقع نظرات خودشان نیست، بلکه نظر یک سیستم و نظام است.

 

این کارشناس ارشد وزارت خارجه در ادامه سخنان خود اصلی‌ترین مشکل در رابطه بین ایران و آمریکا را شناخت این رابطه دانست و گفت: این موضوع درست است که جنایت‌های آمریکا علیه ما بسیار گسترده است و خودشان هم به این موضوع اذعان دارند که در گذشته با ما رفتار درستی نداشتند.

 

وی در این بخش از سخنان خود به اشغال لانه جاسوسی از سوی دانشجویان اشاره و اظهار کرد: به هر حال این موضوع عکس‌العملی بود که در جای خود تعریف می‌شود. بسیاری این حرکت را نمی‌پسندند. به هر ترتیب در چارچوب قواعد دیپلماتیک این حرکت یک حرکت خلاف تعریف می‌شود، اما آنچه ما در آن زمان شاهد بودیم برآیند احساسات عمومی بود و باعث شد آن اتفاق بیفتد. هر کسی نظر خود را دارد که باید در جای خود مورد بحث قرار بگیرد منتهی در محیطی که به همدیگر انگ نزنیم. اگر این موضوع غلط بوده پس واقعه سال گذشته سفارت انگلیس نباید تکرار شود. اگر هم معتقدیم که درست بوده یعنی هر روز راه بیفتیم و این کار را انجام بدهیم.

 

موسوی با ابراز تاسف از این‌که شناخت ما نسبت به مسائل خارجی و سیاسی آلوده به مسائل ژورنالیستی و اغراض است، اظهارکرد: ما در مباحث مربوط به مسائل رابطه ایران و آمریکا و مسائل هسته‌ای که در رسانه‌های مختلف بیان می‌شود کمتر مطالب ناب سیاسی پیدا می‌کنیم که به درستی تحلیل کنند که مشکل چیست.

 

موسوی همچنین با اشاره به مباحث هسته‌ای در کشورمان اظهار کرد: وقتی پاکستان به سمت هسته‌ای دست پیدا کردن حرکت کرد من آنجا سفیر بودم، چرا در آن زمان جنجال ایجاد نشد؟ قطعا یک جای کار ما اشکال داشته است. آیا ما کار درستی انجام دادیم که جریانات را وارد این مسائل سیاسی کردیم؟

 

وی گفت: مشاور اول رییس‌جمهور سابق در همین راستا گفته بود که وقتی ما وارد یک روستا می‌شویم مردم از آن طرف رودخانه شعار می‌دهند انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست در حالیکه حق مسلم آن جماعت روستایی پل، جاده و راه است. البته قطعا روستاییان عزیز ما در حوزه‌های مربوط به خودشان دارای اطلاعات زیادی هستند اما آن جماعت روستایی پل، جاده و راه می‌خواهند.

 

این کارشناس ارشد وزارت خارجه در ادامه افزود: کسانی در مساله هسته‌ای حرکت‌های عوام‌فریبی انجام دادند، ما به عنوان شهروند حق اعتراض داریم و می‌توانیم بگوییم که مایل نیستیم هزینه‌های این سیاست‌های غلط را بپردازیم. 

سپاه حضور صدها گردان ایران در سوریه را تکذیب کرد

Posted: 04 Nov 2013 08:21 AM PST

جرس: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهارات یک نماینده مجلس ایران درباره حضور صدها گردان ایرانی در سوریه را تکذیب کرده است.  

 

به گزارش روابط عمومی کل سپاه پاسداران، سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف عصر روز دوشنبه و درپی انتشار خبر اظهارات یکی از نمایندگان مشهد در مجلس شورای اسلامی مبنی بر « وجود صدها گردان ایرانی در سوریه» گفت: وجود گردان های ایرانی در سوریه را به شدت تکذیب می کنیم.

 

سردار شریف افزود: همانگونه که بارها گفته شده است ایران هیچگونه گردان سازمانی در سوریه نداشته و تنها برای انتقال تجارب دفاعی خود به مدافعان این کشور حضور مستشاری دارند.

 

وی با درخواست از صاحبان تریبون برای دقت بیشتر در بیان اظهاراتی که به گفته او "ممکن است مورد سوء استفاده دشمنان ملت و بدخواهان ایران اسلامی قرار گیرد" تاکید کرد: از اصحاب رسانه نیز انتظار می رود دقت و حساسیت بیشتری در انتشار اینگونه اخبار به خرج دهند تا دستمایه عملیات روانی رسانه های بیگانه فراهم نشود.


 

سعید مرتضوی، برای سومین بار، به دادسرای کارکنان دولت احضار شد

Posted: 04 Nov 2013 08:05 AM PST

جرس: سعید مرتضوی، برای سومین بار، به شعبه 15 دادسرای کارکنان دولت احضار شد.  

 

اتهام مرتضوی در رابطه با پرونده 'پالیزدار' است. حکم احضار مرتضوی، به محمد اصلانی وکیل وی ابلاغ شده است.


به گزارش تسنیم، پیمان حاج محمود عطار، یکی از شاکیان پرونده معروف به پرونده پالیزدار این مطلب را اعلام کرد. 

روایت همسر عماد بهاور از برخورد نامناسب ماموران هنگام ملاقات

Posted: 04 Nov 2013 07:43 AM PST

  جرس: همسر عماد بهاور رئیس شاخه جوانان نهضت آزادی، در یادداشتی کوتاه با اشاره به ملاقات اخیر خود با همسرش از برخورد نامناسب ماموران زندان انتقاد کرد.  

 

متن کامل نوشته مریم شفیعی که در صفحه فیس‌بوک شخصی او منتشر شده، به این شرح است:

 

بعد از هفته گذشته که دخترای میر حسین رو کلی اذیت کرده بودن ، این هفته ما ملاقات حضوری داشتیم و ماموری که همیشگی نبود و عوض شده بود . بعد از ۴ سال که داریم ملاقات می ریم اولین بار بود که همچین صحنه ای می دیدیم به ما گفت باید لباس زیرتونو در بیارین …. خوب ما کلی اعتراض کردیم و هیچ ثمری نداشت جز یک ملاقات با روحیه خراب …. در ضمن تمام این اتفاقات و اعمال نفوذ بر پرونده همسرم و لغو آزادی ۸۰ نفر که دادگستری وعده داده بود همین طور ادامه داره 

آذر منصوری: معطل ماندن شعارهای سیاسی روحانی ضعف دولت است

Posted: 04 Nov 2013 07:42 AM PST

جرس: «برخي مي‌خواهند نااميدي را به جامعه تزريق كنند». «بايد به دولت اعتماد كنيم»، «شعارهاي سياسي معطل مانده روحاني در انتخابات ضعف دولت است»، «ميراث 8 ساله احمدي‌نژاد با تلاش‌هاي يكي، دو ماهه قابل رفع نيست». اينها مهم‌ترين فراز‌هاي سخنان آذر منصوري چهره شناخته شده جريان اصلاحات در گفت‌وگو با «اعتماد» است.  

 

دولت روحاني با فهرست بلندبالايي از نقصان‌ها دولت را احمدي‌نژاد تحويل گرفته است، انبوه بدهي‌ها، خزانه خالي، بي‌انصباطي‌هاي مالي و آمارهاي غير واقعي از جمله آنها هستند، روحاني و تيمش با اين ضعف‌ها و مشكلات چه بايد بكنند.

 

به نظر من بزرگ‌ترين مشكلي كه ممكن است براي دولت ايجاد نگراني بكند اين است كه با توجه به نقصان و ضعف‌هايي كه حاصل عملكرد 8 ساله احمدي‌نژاد است، مردم اين باور را داشته باشند كه اين نابساماني‌ها در كوتاه‌مدت قابل حل شدن است اما نكته اساسي اين است كه اين ميراث 8 ساله احمدي‌نژاد با تلاش‌هاي يكي، دو ماهه قابل رفع نيست و نيازمند مجموع تدابيري است.

 

روحاني وعده داده بود كه صد روز بعد از تحويل دولت به مردم گزارشي از عملكردش را ارائه كند، به نظرتان اين گزارش مي‌تواند مردم را همچنان اميدوار نگه دارد؟

 

آنچه من از حرف‌هاي روحاني براي ارائه گزارش صد روزگي دولت برداشت كردم ارائه گزارش كاملي از وضعيت موجود كشور به مردم است نه حل مشكلات و كاستي‌ها و نقصان ‌هايي كه از دولت قبلي به او رسيده است. تحويل گرفتن دولت يازدهم توسط روحاني و توقف روند دولت احمدي‌نژاد نشان مي‌دهد كه آن روند مخرب به ويژه در حوزه اقتصاد متوقف شده و مسير جديدي پيش رو گرفته است.

 

مردمي كه به روحاني راي دادند به طور ويژه دو خاستگاه داشتند؛ يكي آنهايي كه خواستار رفع مشكلات معيشتي بودند و ديگري جمعي به دنبال گشايش فضاي سياسي كشور، آيا در اين مقطع دولت به اين دو ديدگاه توجه داشته است؟

 

ما بايد به اين نكته توجه جدي داشته باشيم كه سياست داخلي و سياست خارجي كشور در امتداد يكديگر هستند و عدم توجه به يكي باعث ناكام ماندن ديگري مي‌شود .

 

برخي نقد مي‌كنند كه دولت همه تلاشش را روي دپيلماسي قرار داده است و به امور داخلي توجهي نمي‌كند، اين نقد را قبول داريد؟

 

دولت اگر بخواهد ديپلماسي موثر و نتيجه‌بخشي داشته باشد تا به واسطه آن بتواند با اقتدار پشت ميز مذاكره با غرب بنشيند و تحريم‌‌هاي سختگيرانه عليه نظام را رفع كند و مانع صدور قطعنامه‌هاي جديد‌تر عليه كشور شود بايد پشتوانه داخلي محكمي داشته باشد و اين يعني بهبود و حفاظت از اميدي كه در جامعه شكل گرفته است. اگر اين پشتوانه داخلي نباشد شعار‌ها و وعده‌هاي اميدبخش دولت روحاني همچون پايين آوردن خط فقر، حل مشكل بيكاري و تحقق حقوق شهروندي و گشايش و فضاي سياسي كشور هم حاصل نخواهد شد.

 

باتوجه به كارنامه سه ماهه دولت روحاني فكر مي‌كنيد دولت پشتوانه مردمي‌اش را همچنان حفظ كرده است؟

 

با توجه به اقدامات دولت در اين سه ماهه گذشته پشتوانه مردمي دولت نه تنها حفظ شده است بلكه بخش‌هايي از اصولگرايان هم كه واقع‌بين و منصف هستند به اين جمع اضافه شده‌اند.

 

نقاط ضعف و قوت عملكرد سه ماهه دولت را چه مي‌دانيد؟

 

بيشترين توفيق دولت روحاني در اين مدت كوتاه در دستگاه ديپلماسي مشاهده مي‌شود. اهميت اين توفيق زماني دو چندان مي‌شود كه كارشكني‌هاي صورت گرفته عليه اقدامات دولتمردان را در اين ايام در نظر گرفت.

 

نقطه ضعف دولت چه؟

 

به هر حال به خاطر تغيير فضايي كه چه در زمان انتخابات و چه پس از آن در سياست داخلي شكل گرفت يكسري شعارهاي معطل مانده‌يي وجود دارد كه در فصل انتخابات به مردم وعده داده شد و رسيدگي جدي به آنها لازمه موفقيت بيشتر دولت است چرا كه توفيق در سياست داخلي و سياست خارجي در تلازم جدي با هم هستند و آن چيزي نيست جز پيشرفت در عرصه حقوق شهروندي، آزادي‌هاي مدني و بهبود فضاي سياسي و...

 

بيشترين قشر حامي روحاني افرادي بودند خواستارتغيير فضاي سياسي كشور، اما اخيرا بعضي دولتمردان چون وزير دادگستري مي‌گويند دولت وارد اين ماجرا ها نمي‌شود. فكر نمي‌كنيد اين تهديدي براي پشتوانه مردمي دولت است؟

 

بحث زندانيان سياسي و محدويت‌ها، گشايش و فضاي سياسي كشور از جمله اين توقعات و انتظارات قريب به اتفاق مردمي است كه در انتخابات 24 خرداد پاي صندوق‌هاي راي آمدند. اين نكته خيلي جدي است كه هم كنشگران جامعه سياسي بايد به آن توجه داشته باشند و هم دولتمردان كابينه يازدهم. دولت پيگير اين امور هم هست اما برخي مخالفان تندرو مي‌خواهند به جامعه القا كنند كه دولت اين وعده‌ها را براي جلب آراي مردم سر داده است.

 

دولت بايد با اين مطالبات و موانعي كه بر سر راه دارد چه كند؟

 

اينها مطالبات بحق مردم در زمان انتخابات بود كه به گوش حاكميت هم رسيد اما بايد توجه داشته باشيم كه همان‌طور كه دامن زدن به ديگر مطالبات مردم مثل كاهش تورم، كاهش فقر، كاهش گراني‌ها و غيره مي‌تواند فضاي سياسي كشور را تغيير دهد دامن زدن به اين دست مطالبات كه همگان مي‌دانند در يد اختيارات دولت نيست كه آنها را حل كند.

 

توصيه‌تان به روحاني و دولتمردانش براي سامان دادن به اين دست مطالبات چيست؟

 

ابتدا ما بايد به دولت روحاني اعتماد كنيم و بدانيم برخي مي‌خواهند جامعه را نااميد كنند. دولت هم بايد براي سامان دادن به مطالبات معطل مانده‌اش چاره‌يابي كند و از برنامه‌هايش در اين باره به مردم خبر دهد. در مقابل مردم هم بايد به مطالبات‌شان منطقي‌تر و واقع‌بينانه‌‌تر نگاه كنند چرا كه افراطيون به دنبال اين هستند دستاويزي بيابند تا اميدي كه در جامعه شكل گرفته را به نااميدي تبديل كنند.

 

روحاني و دولتمردانش چه بكنند كه همواره پشتوانه مردمي‌شان را حفظ كنند؟

 

اين بستگي به نوع مطالبات و طرح مسائل دارد. متاسفانه برخي آقايان سعي مي‌كنند با شدت بخشيدن به حجم و سطح مطالبات، اين باور را در مردم ايجاد كنند كه دولتمردان از عهده شعارها و برنامه‌هاي اعلام شده‌شان برنمي‌آيند. قاعدتا مخالفان روحاني كه در انتخابات 24 خرداد ناكام ماندند و با بي‌اقبالي مردم مواجه شدند به دليل نگاه‌شان به دولت پشتوانه مردمي آن را نشانه گرفته ‌اند و همه سعي خود را به‌كار خواهند بست تا دولت توفيقي به دست نياورد. مهم‌ترين هدف‌شان اين است كه بين دولت و پشتوانه مردمي و اجتماعي‌اش شكاف ايجاد كنند و به هواداراني كه به دولت دل بسته‌اند نااميدي تزريق كنند.
 

محمد مرسی در دادگاه: من رییس جمهور مصر هستم

Posted: 04 Nov 2013 03:58 AM PST

جرس: محاکمه محمد مرسی، رییس جمهوری برکنارشده مصر، روز دوشنبه در قاهره برگزار شد و وی در نخستین جلسه محاکمه‌اش، خود را همچنان رییس جمهوری این کشور دانست.  

 

 

بنا بر گزارش‌های رسیده، ادامه جلسه دادگاه آقای مرسی به ۱۸ دی‌ماه ۹۲ (هشتم ژانویه ۲۰۱۴) موکول شده است.

 

به گزارش خبرگزاری‌های فرانسه و آسوشیتدپرس، محمد مرسی در نخستین حضورش در انظار عمومی از زمان برکناری، در جلسه روز دوشنبه دادگاه گفت: «من دکتر محمد مرسی، رییس جمهور مصر هستم و این دادگاه را غیرقانونی می‌دانم.»

به گزارش العالم، مرسی همچنین قاضی دادگاه را مسئول "کودتا ضد قانون" دانست و از پوشیدن لباس مخصوص بازداشت شدگان در جلسه اول دادگاه، امتناع کرد.


از سوی دیگر، سایت روزنامه مصری "الوفد" به نقل از "مصطفی بکری" نویسنده و روزنامه گار تأکید کرد که محمد مرسی در ابتدا از پوشیدن لباس سفید خودداری کرد ولی پس از آن موافقت کرد که این لباس را به تن کند البته به این شرط که تصویری از او گرفته نشود.


به گفته بکری، در آغاز جلسه دادگاه بین قاضی و مرسی درگیری لفظی روی داد و هنگامیکه قاضی محمد مرسی را مورد خطاب قرار داد، مرسی به او گفت: من رئیس جمهور قانونی هستم و باید این موضوع را به رسمیت بشناسی. قاضی نیز به او گفت: تو متهم به ارتکاب چند جرم هستی. مرسی نیز در پاسخ اظهار داشت: من متهم نیستم و نباید در قفس باشم.


بکری خاطرنشان کرد: مرسی، بلتاجی و عریان سعی کردند به زور از قفس خارج شوند ولی نیروهای امنیتی مانع آنها شدند.


سایت مصری "النهار" به نقل از شاهدی در داخل جلسه دادگاه تأکید کرد که مرسی در معرفی خود به قاضی دادگاه گفت: "من دکتر محمد مرسی رئیس جمهور در این مکان به زور و درنتیجه کودتا حاضر شده ام؛ کودتا جرم و خیانت است."


به گفته این شاهد، مرسی در این جلسه تأکید کرد که "محمد البلتاجی" و "عصام العریان" در لحظه ورود به دادگاه فریاد زدند "سرنگون باد حکومت نظامیان".


علاوه بر اطراف محل برگزاری دادگاه، مناطقی دیگر مانند اسکندریه و اسیوط نیز شاهد تظاهرات و درگیری معترضان با نیروهای امنیتی بود

 

به گزارش رادیو فردا، مرسی گفت: «من رییس جمهور مشروع مصر هستم و محاکمه توسط این دادگاه را رد می‌کنم.»

 

وی در ادامه در مورد برکناری‌اش توسط ارتش گفت: «این یک کودتای نظامی بود و رهبران کودتا هستند که باید محاکمه شوند. کودتا خیانت است، کودتا جرم است.»

 

وی در ادامه افزود: «نمی‌خواهم که قضات این دادگاه هم جزئی از عوامل کودتا بشوند» و افزود که «مرا این طور به این دادگاه آورده‌اند.»

 

آغاز جلسه روز دوشنبه دادگاه مرسی با حدود دو ساعت تاخیر انجام شد زیرا وی از پوشیدن لباس سفیدرنگ زندانیان در دادگاه سر باز زد.

 

دادگاه روز دوشنبه لحظاتی پس از آغاز، به خاطر سر دادن شعارهایی توسط برخی حاضران با تاخیری یک‌ساعته روبه‌رو شد و سپس از سر گرفته شد.

 

رییس جمهوری سابق مصر قرار است همراه با ۱۴ عضو ارشد گروه اخوان المسلمین به اتهاماتی از جمله تحریک به قتل در تظاهرات مقابل کاخ ریاست جمهوری در آذر ماه گذشته، محاکمه شوند.

 

بنا بر گزارش‌ها، نزدیک به ۲۰ هزار مامور، پلیس و سرباز مسئول کنترل اوضاع امنیتی در قاهره طی روز دوشنبه بودند.

 

محل دادگاه آقای مرسی همان‌ جایی‌ است که پیشتر حسنی مبارک، دیکتاتور پیشین مصر، آنجا محاکمه شده بود.

 

محمد مرسی از زمان برکناری‌اش توسط ارتش مصر در روز ۱۲ تیر گذشته، در یکی از مراکز نظامی نگهداری می‌شود.

 

بحران مصر پس از آن آغاز شد که ارتش مصر، آقای مرسی را از سمت ریاست جمهوری برکنار کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفته که صد‌ها هزار نفر از مخالفان وی برای تحت فشار قرار دادن وی به استعفای دست به تظاهرات زدند.

 

محمد مرسی نخستین رییس جمهوری منتخب مصر از راه انتخابات آزاد پس از انقلاب دو سال و نیم پیش این کشور است.

 

درخواست وزیر ارشاد از سرمایه‌گذاران برای تولید کاغذ

Posted: 04 Nov 2013 02:54 AM PST

جرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: انرژی و مواد اولیه بسیار خوبی برای تهیه کاغذ در کشور موجود است، از همین‌رو از سرمایه‌گذران می‌خواهیم در زمینه کاغذسازی سرمایه‌گذاری کنند.  

 

علی جنتی که در حاشیه‌ی بازدید از چهارمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس سخن می‌گفت‌، با بیان این مطلب که انرژی و مواد اولیه بسیار خوبی برای تهیه کاغذ در کشور موجود است‌، افزود: متأسفانه تا کنون از این ظرفیت استفاده نکرده‌ایم. از همین‌رو ما با مراکزی که می‌توانند در زمینه کاغذسازی سرمایه‌گذاری کنند، صحبت کرده‌ایم تا وارد میدان شوند و سرمایه‌گذاری کنند. با دولت هم در این رابطه صحبت کرده‌ایم. طبیعتا اگر چند کارخانه کاغذسازی درست در کشورها ایجاد کنیم، قیمت کاغذ به این اندازه بالا نمی‌رود و تسهیلات بیش‌تری در اختیار مصرف‌کنندگان قرار خواهد گرفت.

 

به گزارش ایسنا، او در ادامه گفت: این کاری است که باید در میان‌مدت آن را انجام داد و شاید چهار یا پنج سال طول بکشد. در این زمینه اکنون مقداری از فرصت‌ها را از دست داده‌ایم و بسیار دیر شده است.