جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


اعتراض فاطمه کروبی به هزار روز حصر غیر قانونی رهبران جنبش+ پیام ویدئویی

Posted: 13 Nov 2013 06:49 AM PST

جرس: در هزارمین روز از حصر غیرقانونی رابران جنبش سبز، همسر مهدی کروبی طی پیامی ویدئویی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت جسمی همسرش٬ از این اظهار تاسف کرده که "در حکومت اسلامی٬ بازداشتی ۳ ساله بدون تفهیم اتهام یا ابلاغ احکام قضایی صورت گرفته است."

 

به گزارش شبکه های اجتماعی، دراین ویدئو که در صفحه فیس بوک مهدی کروبی منتشر شده٬ فاطمه کروبی گفته که اگر آقای کروبی در حبس هستند٬ حکومت شرایط و چهارچوب حبس را اعمال کند و اگر در حصرند٬ به چهارچوب حصر رفتار کنند. خانم کروبی همچنین از وضعیت محل حبس و حصر آقای کروبی ابراز گله و نگرانی کرده است.

 

خانم کروبی همزمان تاکید دارد که نگرانی از بازداشت همسرش وجود ندارد، بلکه نگران شرایط جسمی وی بوده و سلامت ایشان در خطر است. بر اساس اظهارات خانم کروبی "باید صبر داشت، چون اینها خواهد گذشت."

 

مولوی عبدالحمید: اهل بیت جزو مشترکات همه مسلمانان هستند که شیعه و سنی آنها را دوست دارند

Posted: 13 Nov 2013 04:27 AM PST

جرس: مولوی عبدالحمید گفت: اگر برخی از برادران شیعه فکر می کنند اهل سنت نسبت به امام حسین و دیگر اهل بیت بی تفاوت بوده و از واقعه کربلا متاثر نیستند این ناشی از عدم شناخت آنها نسبت به اهل سنت است، زیرا ما اهل بیت را بزرگان خود می دانیم و آنها سرمشق و الگوی ما هستند و در کتاب‏های ما فضایل اهل بیت به کثرت وارد شده است.

 

به گزارش ندای زاهدان، مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: در ماه محرم خداوند حضرت حسین را با یزید ظالم مورد آزمایش قرار داد، و نشان داد که یزید فردی ناتوان، نالایق و ناشایست بود و لیاقت رهبری مسلمانان را نداشت. این آزمایش بزرگی برای مسلمانان آن زمان بود.


مدیر حوزه علمیه دارالعلوم زاهدان گفت: یزید دو لکه سیاه و ننگ در تاریخ بشریت به جای گذاشت؛ یک اینکه وقتی اهل مدینه با یزید بیعت نکردند یزید به مدینه حمله ور شد و چنان جنایتی آفرید که تاریخ وی را نخواهد بخشید و هیچ کس نمی تواند این واقعه اسفناک را توصیف کند. او انسانیت را شرمسار کرد. واقعه دوم، جنایت او در صحرای کربلا بود. امام حسین برای جنگ نیامده بود و اگر برای جنگ می آمد با 72 تن نمی آمد. اهل کوفه امام حسین را دعوت کردند و گفتند یزید فرد ناشایستی است و باید فرزند رسول الله متولی امور مسلمین باشد زیرا او می تواند عدالت را اجرا کند. آنها با مسلم بن عقیل که نماینده حضرت حسین بود بیعت کرده بودند اما وقتی حضرت حسین به طرف کوفه آمد و عبیدالله بن زیاد با لشکرش آمد اهل کوفه ترسیدند و حاضر نشدند حضرت حسین را نصرت و یاری کنند.
وی افزود: وقتی یزیدیان خواستند حسین را اسیر کنند ایشان سر تسلیم فرود نیاورد و گفت ما ذلت را نمی پذیریم. بگذارید به مدینه برگردم و اگر نمی گذارید تا آخرین قطره خون با شما می جنگم و اسیر شما نمی شوم. آنها گفتند تنها راه نجات شما اسارت است.


امام جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: در کربلا چنان واقعه ای رخ داد که تا قیامت کسی آن را فراموش نمی کند و در این واقعه امام حسین و یارانش مظلومانه در صحرای کربلا شهید شدند و خداوند امام حسین را سربلند کرد که شهادت را نصیب ایشان گردانید.


رئیس شورای هماهنگی مدارس علوم دینی اهل سنت سیستان و بلوچستان گفت: شهادت مایه عزت و افتخار انسان است و شهید مقام بسیار بالایی دارد. امام حسین با همه همراهانش به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و بعد از این زندگی و حیات، زندگی شهیدان را کسب کردند، اما یزید و یزیدیان ماندند و رسوا شدند. حیثیت خود و دیگران را بردند.


مولوی عبدالحمید با یادآوری سرنوشت یزید گفت: یزید مدت زیادی نماند و حکومتش زیاد دوام نیاورد و مبتلا به مریضی شد و مرد و تمام کسانی که به حضرت حسین ظلم کرده بودند خداوند آنها را با ذلت و خواری از دنیا برد و رسوا شدند. آنها انسانی را شهید کرده بودند که در دل همه جای داشت.
امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: همه مردم به امام حسین افتخار می کردند زیرا چهره او چهره ای بود که رسول الله آن را بوسیده بود و او فرزند حضرت رسول و حضرت علی و حضرت زهرا بود.


مولوی عبدالحمید افزود: کدام مسلمان می تواند با حسین و همراهان پاک طینت او محبت نداشته باشد! یزیدیان برای حکومت و قدرت جنایت کردند و خون ریختند. نفرین بر چنین قدرت و زندگی و دنیایی که انسان بخواهد از روی چنین خون‏های پاکی رد شود.


امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: ما معتقدیم قیام امام حسین برای اجرای عدالت و برقراری دین و خدمت به مردم بود. و زمانی که ایشان دیدند قدرت به دست افراد نااهل و نالایق افتاده قیام کردند. حسین هرگز برای کشورگشایی و گرفتن حکومت و قدرت قیام نکرد، بلکه می خواست در دنیا انصاف و عدالت برقرار شود و اسلام ضایع نشود و مسلمانان متضرر نشوند. قیام ایشان در جهت امر به معروف و نهی از منکر و خدمت به اسلام و در جهت خیر؛ و قیام در مقابل ظلم و استبداد و دیکتاتوری بود؛ قیام در مقابل کسی که حاضر نبود صدای مردم را بشنود و با کسی مشورت کند؛ قیام در مقابل فردی خودرأی، مستبد، دیکتاتور و خودکامه بود که در حقیقت یک سلطان جائر بود نه یک حاکم دلسوز. امام حسین در چنان شرایطی قیام کرد و به درجه رفیع شهادت رسید.


مولوی عبدالحمید گفت: همه اهل بیت خصوصا کسانی که صحابه هم بودند، جایگاه ویژه ای در قلوب مسلمانان دارند. اهل سنت وجماعت به اهل بیت عشق می ورزند و همه اهل بیت را دوست دارند. در بین اهل سنت کسانی نیستند که نسبت به اهل بیت بی تفاوت باشند و با آنها محبت نداشته باشند. اهل بیت جزو مشترکات همه مسلمانان هستند؛ که شیعه و سنی آنها را دوست دارند.


امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: همانگونه که صحابه جزو مقدسات اهل سنت هستند، اهل بیت نیز از مقدسات اهل سنت اند و حرمت این بزرگان برای ما دین و هدایت است.


وی اظهار داشت: آنچه که برای مسلمانان مهم است این است که ما به سیرت این بزرگان عمل کنیم. بدون شک این بزرگان برای ما الگو و نمونه هستند و آنها رهبران راه ما هستند.

 

اسلام دستور داده که در وقت مصیبت باید صبر کرد
مولوی عبدالحمید در ادامه افزود: اگر برخی از برادران شیعه فکر می کنند اهل سنت نسبت به امام حسین و دیگر اهل بیت بی تفاوت بوده و از واقعه کربلا متاثر نیستند این ناشی از عدم شناخت آنها نسبت به اهل سنت است، زیرا ما اهل بیت را بزرگان خود می دانیم و آنها سرمشق و الگوی ما هستند و در کتاب‏های ما فضایل اهل بیت به کثرت وارد شده است. و در خطبه عربی جمعه همیشه حضرات حسنین به عنوان سردار جوانان اهل بهشت و فاطمه زهرا به عنوان سیده زنان اهل بهشت یاد می شوند.


امام جمعه اهل سنت زاهدان اظهار داشت: اگر ما مثل برادران شیعه عزاداری نمی کنیم این به علت بی تفاوتی نسبت به اهل بیت نیست، بلکه ما معتقدیم که اسلام دستور داده در وقت مصیبت باید صبر کرد و نباید بی صبری نمود.


وی ادامه داد: اگر ما هر کدام از عزیزان خود را از دست بدهیم لباس ما تغییر نمی کند و لباس سیاه به تن نکرده ایم و این جزو فرهنگ ماست.

 

مولوی عبدالحمید در پایان سخنان خود ترور دادستان زابل را محکوم کرد و گفت: این ترور توسط هر کس و با هر انگیزه ای انجام گرفته باشدٰ با شدت تمام محکوم است.


وی در پایان به دستگاه قضایی و خانواده و بستگان دادستان زابل تسلیت گفته و برای شهید موسی نوری رفع درجات را مسئلت نمود.

پیش بینی صندوق بین المللی پول: پایان رشد منفی اقتصاد ایران در سال آینده

Posted: 13 Nov 2013 12:47 AM PST

جرس: در آخرین گزارش صندوق بین المللی پول درباره اقتصاد ایران پیش بینی شده که رشد منفی اقتصاد ایران پایان یافته و تورم در این کشور نیز کاهش می یابد.

 

به گزارش خبرگزارش آلمان، صندوق بین المللی پول در آخرین گزارش خود که پس از سفر ۱۰ روزه ی کارشناسان این نهاد به ایران انتشار یافت،پیش بینی کرده است که وضعیت اقتصاد ایران رو به بهبود خواهد رفت.

 

این گزارش که بعد از سفر اخیر اعضای این نهاد مالی بین المللی به ایران و پس از بررسی وضعیت اقتصاد ایران تنظیم گردیده در دهمین گزارش مالی مفصل صندوق بین المللی پول درباره ی اقتصاد ایران ارایه شده است.

 

دویچه وله اضافه کرد: بر اساس این گزارش، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۲ برابر با منفی ۱٫۹ درصد بود و پیش بینی می شود که این رقم در پایان سال ۲۰۱۳ به منفی ۱٫۵ برسد.

 

بر اساس این گزارش، برآورد صندوق بین المللی پول این است که در سال ۲۰۱۴ روند منفی رشد اقتصادی متوقف شود و این رقم در پایان سال ۲۰۱۴ به مثبت ۱٫۳ افزایش یابد.

 

این نهاد مالی بین المللی پس از پایان سفر کارشناسان خود به ایران در بیانیه ای که در این زمینه منتشر کرد، نوشته است که در این سفر تلاش شد با دست اندرکاران و برنامه ریزان اقتصادی ایران درباره ی سیاست های بلند مدت برای بهبود و رشد اقتصاد این کشور توافق شود.

 

صندوق بین المللی همچنین اضافه کرده است که کارشناسان این صندوق با مقام های ایرانی درباره ی تغییر در پرداخت یارانه ها، اصلاح مورد نیاز در بخش بانکی و دیگر بنگاه های اقتصادی و همچنین در تعیین چارچوب های سیاست های پولی و مالی ایران هم فکری و تبادل نظر کرده اند.

 

این گزارش در بخش بررسی اقتصاد کشورهای منطقه ی خاورمیانه و شمال آفریقا با اشاره به ناآرامی ها و درگیری های سوریه و مصر و کاهش تولید نفت برخی کشورها و تحریم نفت ایران، اعلام کرد که تولید نفت در این منطقه از جهان در کل دو درصد کاهش داشته است.

 

صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند که رشد اقتصادی طی دو سال آینده در جهان و در منطقه ی خاورمیانه بهبود یابد و میزان تولید ناخالص ملی این کشورها نیز با اندکی رشد روبرو شود.

امام حسین و کرامت انسان

Posted: 13 Nov 2013 12:35 AM PST

علی مزروعی
بزبان امروزی امام حسین برای دفاع از حق رای و انتخاب خود ( و در یک کلام حقوق شهروندی ) دست به حرکت اعتراضی مدنی و اصلاحی زد 


سلام بر تو ای وارث آدم برگزیده خدا، سلام برتو ای وارث نوح پیام آور خدا، ...

همه انبیاء الهی برای این برانگیخته بسوی بشر و پیام آور دعوت به توحید و خداپرستی و دوری از طاغوت و بت پرستی شدند که " لیقوم الناس بالقسط " ( تا مردم را به برپایی عدالت در جامعه بشری وادارند )، چرا که در جهان بینی توحیدی که انبیاء مُبَشّر و مُبَلّغ آن بوده اند، به صراحت قرآن، انسان بما هو انسان کرامت و ارزش ذاتی دارد : " و به راستى ما فرزندان آدم را کرامت دادیم و آنان را در خشكى و دريا [بر مركبها] برنشانديم و از چيزهاى پاكيزه به ايشان روزى داديم و آنها را بر بسيارى از آفريده‏هاى خود برترى آشكار داديم. " ( سوره ١۷ آیه ۷٠ )، " پس وقتى آن را درست كردم [ مقدمات آفرینش انسان ] و از روح خود در آن دميدم [ به ملائکه گفته شد ] پيش او به سجده درافتيد. " ( سوره ١۵ آیه ٢٩ و سوره ۳٨ آیه ۷٢ )، " و هنگامیکه پروردگار تو به فرشتگان گفت من در زمين جانشينى خواهم گماشت [فرشتگان] گفتند آيا در آن كسى را مى‏گمارى كه در آن فساد انگيزد و خونها بريزد و حال آنكه ما با ستايش تو [تو را] تنزيه مى‏كنيم و به تقديست مى‏پردازيم فرمود من چيزى مى‏دانم كه شما نمى‏دانيد. و [خدا] همه [معانى] نامها را به آدم آموخت‏سپس آنها را بر فرشتگان عرضه نمود و فرمود اگر راست مى‏گوييد از اسامى اينها به من خبر دهيد. گفتند منزهى تو ما را جز آنچه [خود] به ما آموخته‏اى هيچ دانشى نيست تويى داناى حكيم. " ( سوره ٢ آیات ۳٠-۳۳ ).

انسان « کرامت » دارد چون حامل روح خداست و جانشین خدا بر روی زمین، و انبیاء آمده اند که با آگاهی بخشی و بیدار کردن آدمیان، این خمیرمایه و سرمایه وجودی را بکار اندازند و انسانها را به جایگاهی که شایسته آن درچرخه خلقت هستند، تشویق و ترغیب نمایند، و به برپایی عدالت و تحقق جامعه توحیدی وادارند، جامعه ای که در آن حقوق انسان به ما هو انسان تامین و تضمین شود و درآن نشانه ای از استبداد و دیکتاتوری و تحقیر آدمی نباشد.

اگر بخواهیم در خلاصه ترین وجه به حرکت امام حسین و واقعه عاشورا بنگریم در خواهیم یافت که حرکت امام در تداوم راه انبیاء الهی و سیره علوی برای پاسداشت « کرامت انسان » در عالی ترین شکل بوده است. این حرکت وقتی آغاز شد که معاویه با نقض مهمترین ماده قرارداد صلح با امام حسن و تعیین فرزندش یزید به عنوان جانشین راه را برای اعتراض و به رسمیت نشناختن رژیم حاکم بروی امام حسین باز کرد، و آنگاه که حاکم مدینه به نمایندگی از سوی یزید خواست به زور و ارعاب از امام حسین برای او بیعت و رای بگیرد، امام این حرکت اعتراضی ( بزبان امروزی اعتراض مدنی و مسالمت آمیز ) را با خروج از مدینه با همراهی یاران و اهل بیتش بسوی مکّه شروع و آشکار ساخت. امام حسین به صراحت هدف خود را از این حرکت اعتراضی اینگونه بیان می دارد : " همانا من برای شرارت و گستاخی و ظلم و فساد براه نیافتادم، همانا من به دنبال انجام اصلاحات در امت جدم رسول الله بپا خواستم، اراده کرده ام بر انجام امر به معروف و نهی از منکر، و عمل به شیوه و سیره جدم و پدرم علی ابن ابی طالب، پس هرکه مرا بواسطه حق قبول کرد پس بخدا قسم که من شایسته این حق هستم، و هرکه دعوت مرا رد کرد براین وضعیت صبر خواهم کرد تا خدا قاضی بین من و این مردم برپایه حق باشد، و خداوند بهترین حاکمان است. "

با توجه به زمینه ها و بسترهایی که حرکت امام حسین در درون آن شکل گرفته و شرایط محیطی و محاطی زمانه ای که امام در آن بسر می برد، در این سخنان به خلاصه ترین کلام هدف حرکت خود را بیان می دارد : انجام اصلاحات در جامعه اسلامی ؛ و از اینروست که بسوی مکّه، که محل تجمع مسلمانان از اقصی نقاط سرزمین اسلامی است،حرکت می کند تا با گفتگو و اگاهی بخشی وجدان خفته آنان را نسبت به پیام اصلی انبیاء و « کرامت انسان » و دلیل بیعت نکردنش با یزید اعلام دارد : " و هنگامیکه که جامعه اسلامی به حاکمی همچون یزید مبتلا گردد پس براسلام باید سلام فرست. "

امام حسین در این حرکت اعتراضی اصلاحی متناسب با شرایط محیطی عمل می کرد از اینرو حرکت امام را می توان در چهار مرحله صورت بندی کرد : مرحله اول خروج اعتراضی از مدینه بسوی مکّه برای آگاهی بخشی، مرحله دوم حرکت از مکّه بسوی کوفه در پاسخگویی به دعوت مردم برای قبول مسئولیت رهبری، مرحله سوم حرکت بسوی مکانی که خارج از سلطه حاکمیت یزید باشد، و مرحله چهارم اجبار به اسکان در سرزمین کربلا و رخداد واقعه عاشورا. کالبدشکافی تاریخی علل و زمینه های رفتاری امام حسین در هریک از این مراحل در حوصله این مقال نیست اما در این سیر حرکتی امام همواره با خواندن خطبه ها و گفتگو با افرادی که گمان برتاثیر گذاری آنان در احوال مسلمین داشت تاکید بر انجام اصلاحات داشت، و در هنگامه کربلا که دیگر از انجام اصلاحات مایوس گشت در گفتگو با سرداران سپاه یزید خواستار این شد که اجازه دهند بدون جنگ و خون ریزی بسوی سرزمینی دیگر برود چرا که او هیچگاه « کرامت انسانی » اش را، که ودیعه ای الهی است، در بیعت با نماد ظلم و ضلالت یعنی یزید زیر پا نخواهد نهاد، و وقتی کار بجایی رسید که : " آگاه باشید که آن پست فرزند پست مرا بین مرگ و ذلت مخیّر گذارده، و دور باد از من ذلت "، مرگ و " شهادت " را با رویی باز می پذیرد تا « کرامت انسان » را پاس دارد و اینگونه به همه انسانها پیام دهد : " اگر شما را دینی و آیینی نیست، و از روز معاد نمی ترسید، پس در زندگی دنیا آزاده باشید. "

« کرامت انسان » به ازادگی و حق انتخاب اوست، و این به خمیرمایه و سرمایه الهی آدمی، که همانا برخورداری از روح خدایی و مقام خلیفة الهی انسان است، برمی گردد و دستیابی به جامعه توحیدی و عادلانه جز برپایه ارزش نهادن به « کرامت انسان » و تحقق ساختاری حقوقی و حقیقی براین مبنا ممکن و میسّر نمی شود. یزید با زور و ارعاب می خواست از امام حسین بیعت بگیرد و برحق انتخاب و آزادگی او خط بطلان کشد و « کرامت انسانی » اورا زایل نماید و امام حسین برای پاسداشت این کرامت تا شهادت به پیش رفت تا به همه انسانها بیاموزد که مرگ با عزت بر زندگی با ذلت برتری دارد بگونه ای که این مرگ اینگونه توصیف می کند : " مرگ برای  فرزندان ادم همچون گردنبندی است برگردن دختر جوان ".

بزبان امروزی امام حسین برای دفاع از حق رای و انتخاب خود ( و در یک کلام حقوق شهروندی ) دست به حرکت اعتراضی مدنی و اصلاحی زد و دراین مسیر بهمراه یاران و خانواده اش تا شهادت پیش رفت. امام حسین با خونش اینرا درتاریخ ثبت کرد نظام سیاسی که می خواهد بنام اسلام باشد نمی تواند با زور و ارعاب از شهروندانش بیعت و رای بگیرد، و نظام اسلامی جز برپایه رای و انتخاب آزادانه شهروندان معنای وجودی و تحقق عینی یابد.

عمق پیام حرکت امام حسین از مدینه تا کربلا و عاشورا تمرکز بر حق آزادگی و انتخاب انسان است، و از اینرو همه یاران امام که در کربلا زنده ماندند و یا آنانی که پس از عاشورا به این حرکت پیوستند تمام توش و توان خود را برای پیام رسانی حرکت « امام حسین و کرامت انسان » بکار بستند، و در سایه این تلاش بوده است که واقعه عاشورا پس از گذشت قرنها همچنان می درخشد و بر عدالتخواهان و آزادگان نور و گرما و شور می بخشد. و ما اگر می خواهیم در زمره یاران و همراهان آن سرورآزادگان و سالار شهیدان باشیم باید ارزش « کرامت انسانی » خود را بشناسیم و همچون امام آنرا پاس بداریم و در هرحال تسلیم ظلم و جور و زور و ارعاب نشویم و خود را ارزان نفروشیم. و باید بدانیم عزاداری برحسین و بر سرو سینه زدن و ... بسیار آسان است اما حسینی بودن بسیار دشوار!
 

نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.


اخبار کارگری؛ تعویق ۱۰ماه حقوق صدها کارگر در مشهد/ تحصن کارگران در بهبهان

Posted: 13 Nov 2013 12:32 AM PST

جرس: یکی از کارگران شرکت جهاد نصر از تعویق ۱۰ ماه حقوق ۳۰۰ نفر از کارگران شاغل در این موسسه به سبب آنچه از سوی کارفرما «کمبود منابع مالی» عنوان می‌شود خبر داد. همزمان شهردار بهبهان از تحصن جمعی از کارگردان شهرداری بهبهان به دلیل حقوق‌های معوقه خود خبر داد.  

 

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، «سید محمد سعیدیان» در تشریح جزئیات این خبر گفت: «جهاد نصر» که به عنوان یک مؤسسه عمومی غیر دولتی در زمینه اجرای پروژه‌های عمرانی در مشهد فعالیت دارد از دی ماه سال گذشته بمدت ۱۰ ماه پرداخت حقوق کارگران را به تاخیر انداخته است.

این کارگر پیرامون سایر مطالبات کارگران موسسه جهاد نصر افزود: ۱۰۶ نفر از کارگران این موسسه که پیش از این طرف قرارداد وزارت جهاد کشاورزی بوده‌اند خواستار تغییر قرارداد و بازگشت به وزارت جهاد هستند.

 

سعیدیان در این باره ادامه داد: تعویق حقوق و افزایش مشکلات شغلی این کارگران باعث شده است آنان تمایلی به ادامه همکاری با موسسه جهاد نصر نداشته باشند.

به گفته این کارگر شاغل در موسسه جهاد نصر مشهد، این ۱۰۶ کارگر از مرداد ماه سال ۷۳ از جهاد کشاورزی مشهد در موسسه جهاد نصر مامور شده‌اند و در طول سال‌ها کار در جهاد نصر، قراردادی با کارفرما امضاء نکرده‌اند.

 

او در ادامه با تاکید بر اینکه این کارگران، از تغییر قرار داد کاریشان از جهاد کشاورزی به جهاد نصر اطلاع نداشته‌اند، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰۶ کارگر جهاد نصر بلاتکلیف بوده و نمی‌دانند تحت مسئولیت کدام سازمان کار می‌کنند.

 

کارگران شهرداری بهبهان تحصن کردند

همزمان، شهردار بهبهان از تحصن جمعی از کارگردان شهرداری بهبهان به دلیل حقوق‌های معوقه خود خبر داد.

 

سید صدر الله آقامیری در گفتگو با مهر گفت: به دلیل بلوکه شدن حسابهای شهرداری بهبهان، بخشی از حقوق کارگران این شهرداری پرداخت نشده و در مقابل کارگران گفته‌اند که دو ماه حقوق بدهند ما به سر کار بر می‌گردیم.

 

وی افزود: از زمانی که شهردار بهبهان شدم، کارگران روز مزد مدت هشت ماه و کارکنان رسمی و قراردادی نیز ۴ ماه به اضافه عیدی معوقه داشتند. هم اکنون کارگران طلبکار هستند. ما حقوق خود را داده‌ایم، در غیر اینصورت باید تا امروز طلب کارگران دو برابر شده بود.

 

آقامیری اظهار کرد: مشکل فعلی ما چنانکه قبلا هم گفته‌ام بلوکه شدن حسابهای شهرداری است که این مساله به واسطه کارهایی است که در گذشته اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه با تحصن مشکلی حل نمی‌شود توضیح داد: بهتر است تعدادی از کارگران به نمایندگی بقیه بیایند تا به گفتگو بنشینیم و به توافق برسیم. کارگران با‌‌ رها کردن کار هیچ مشکلی را حل نخواهند کرد.

شهردار بهبهان با بیان اینکه مطالبات حق کارگران است، گفت: کارگران در شرایط فعلی ۵۰۰ هزار تومان به شکل مساعده دریافت کنند تا بعد از ایام سوگواری و با سعه صدر بتوانیم مشکلاتشان را حل کنیم.

 

آقامیری عنوان کرد: کارگران قبل از هر کاری بهتر بود که با ما صحبت و مشکلات و مسائل خود را مطرح می‌کردند. از وقتی من شهرداری شدم تا به حال حقوق کارگران را پرداخت کرده‌ایم و این چیزی است که در سندهای حسابداری ما موجود و قابل اثبات است.

 

به دنبال مقصر

شهردار بهبهان همچنین درباره علت مشکات ایجاد شده توضیح داد: از سال ۹۰ تا امروز به توالی از حساب ارزش افزوده ما بالغ بر سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برداشت شده که عمدتا به دلیل بدهی‌هایی است که توسط مدیران قبلی برجای مانده بود.

 

آقامیری گفت: این مشکلات ناشی از طرحهایی بود که بدون برنامه اجرا شد که همین امر باعث شد تا مالکین زمین‌ها از شهرداری شکایت کنند و حکم بگیرند و حسابهای شهرداری را به نفع خود مسدود کنند.

 

وی ضمن ابراز تاسف افزود: کسی نیست که این موارد را پیگیری کند. همه می‌دانند مقصر اصلی این جریانات کیست ولی دنبال نمی‌شود. حداقل باید پیگیر شد که یک مدیر اگر زمانی تخلفی مرتکب شود، در آینده پاسخگو باشد.

 

شهردار بهبهان ادامه داد: زمینهایی که تحت تملک شهرداری بود و می‌توانست به عنوان پروژه‌های مشارکتی بخشی از این مشکلات را مرتفع کند نیز به واسطه احکامی که بر علیه شهرداری صادر شده از دست شهرداری خارج شد که از جمله این زمین‌ها می‌توان به پارکینگ بانک ملی روبروی آپارتمان خیابان امیرکبیر، روبروی آپارتمان قصر و چندین زمین دیگر اشاره کرد.

بدهکاران، بدهی را پرداخت کنند

آقامیری در خصوص راه برون رفت از این بحران گفت: شهرداری از ادارات مختلف طلبکار است، اگر این ادارات نیز در شرایط فعلی یک چاره اندیشی کنند تا بدهی‌های خود را به شهرداری پرداخت کنند، حداقل گوشه‌ای از مشکلات شهرداری رفع می‌شود.

وی در خصوص درآمد فعلی شهرداری تصریح کرد: درآمد فعلی ما فقط از راه عوارضی است که از مردم اخذ می‌شود و واقعا جوابگوی مخارج شهرداری نیست و درآمد پایدار نیاز به برنامه ریزی و زمان دارد و یک شبه نمی‌توان درآمد پایدار ایجاد کرد.

فایننشیال‌تایمز: اعراب از بهبود روابط تهران-واشنگتن ناراحتند

Posted: 13 Nov 2013 12:02 AM PST

جرس: یک روزنامه انگلیسی به تشریح مواضع کشورهای حاشیه خلیج فارس و ناراحتی آن‌ها از احتمال پایان بحران ۳۵ ساله روابط آمریکا و ایران پرداخت.

 

به گزارش اعتدال، روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز" طی یادداشتی به تشریح مواضع کشورهای خلیج و ناراحتی آن‌ها از احتمال پایان بحران 35‌ساله روابط آمریکا و ایران پرداخت.

 

این روزنامه نوشت: با گذشت هر چه بیشتر زمان شک و تردید‌ها در خصوص انتقال قدرت و نفوذ از کشورهای عربی به ایران کم تر می شود.

 

فایننشال تایمز با اشاره به سفرهای اخیر جان‌کری وزیر‌ خارجه آمریکا به کشورهای خلیج فارس و اطمینان دادن به آن‌ها در خصوص مذاکرات هسته‌ای ژنو اعلام کرد هرچند این کشورها با اسرائیل روابط دیپلماتیک ندارند ولی یک پیوند مشترک با این رژیم دارند و آن‌هم از کاهش توانایی‌هایی نظامی ایران است.

 

این روزنامه انگلیسی در ادامه اعلام کرد که توافق بزرگ هسته‌ای غرب با جمهوری اسلامی ایران تحولی استراتژیک در منطقه به شمار می‌رود چرا که این نگرانی‌ها نزد کشورهای خلیج فارس وجود دارد که افزایش تولید انرژی در آمریکا و خودکفایی این کشور در این زمینه باعث شود که واشنگتن به هم‌پیمانان عربی ثروتمند خود پشت کند.

 

 فایننشال تایمز در پایان با اشاره به مقاله عبد‌المنعم ابراهیم نویسنده بحرینی افزود مذاکرات ژنو نشان‌دهنده تحول سیاسی و استراتژیک از سوی آمریکا در منطقه خلیج فارس است، چرا که این کشور می خواهد یک هم‌پیمان جدید به نام ایران را جایگزین هم پیمان استراتژیک تاریخی خود یعنی عربستان نماید.

تمدید حالت فوق‌العاده آمریکا علیه ایران

Posted: 12 Nov 2013 11:40 PM PST

جرس: رئیس جمهور آمریکا برای یک سال دیگر حالت فوق العاده واشنگتن علیه ایران را تمدید کرد.

 

به گزارش واحد مرکزی خبر، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا حالت فوق العاده اعلام شده از سوی واشنگتن علیه ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

 

این حکم رئیس جمهور آمریکا برای تمدید حالت فوق العاده از نیمه ماه جاری میلادی آغاز خواهد شد.

 

یک مسئول آمریکایی در وزارت امور خارجه آمریکا نیز تاکید کرد، جان کری فردا پشت درهای بسته با اعضای فراکسیون بانکی در مجلس سنا و مسئول اجرای تحریم ها علیه ایران دیدار خواهد داشت.

 

آمریکا در پانزدهم مارس 1995 در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون علیه ایران اعلام وضع اضطراری کرد تا با آنچه که از سوی کاخ سفیدخطر ایران برای امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده خوانده شده مقابله کند.

درایتی: مجلس امام حسین با لودگی سیاسی متفاوت است

Posted: 12 Nov 2013 11:25 PM PST

جرس: یک کار‌شناس مسائل دینی گفت: مجالس اهل بیت به دست بعضی افراد نادان افتاده که از این جهت مجلس امام حسین (ع) با لودگی سیاسی متفاوت است.

 

مصطفی درایتی در گفت‌وگو با ایلنا، در تحلیل خود از طرح مسائل سیاسی در مراسم مذهبی و پیامد‌ها و عوارض آن در عرصه سیاسی و عرصه عمومی جامعه گفت: مطرح کردن اینگونه مباحث سبب عارضه در عرصه سیاسی می‌شوند.

 

وی افزود: اگر مسائل عاشورا را به اصل آن پیوند دهیم در واقع فلسفه وجودی عاشورا سیاسی است و ارتباط آن را از سیاست نمی‌توان جدا کرد.

 

وی در ادامه اضافه کرد: اما اظهار نظری که با هدف طرفداری از گروه یا جناح خاص یا تخریب آن صورت گیرد به جایگاه اینگونه مراسم‌ها لطمه وارد می‌کند، زیرا مردم در هر اجتماع و تجمعی با منظور شرکت می‌کنند و سخنرانی‌ها نباید با هدف عاشورا مغایرت داشته باشد. از اینرو مداحان و سخنرانان از تجمع مردم نباید سوء استفاده کنند زیرا با مطرح کردن این مباحث به جایگاه آن لطمه می‌زنند و از طرفی خیلی از این افراد در جایگاه آن نیستند که در مورد مسائل سیاسی روز اظهارنظر کنند.

 

وی در توضیح این مطلب افزود: این جهت گیری‌ها و مطرح کردن آن خیلی هم با روح مسائل عاشورا هماهنگی ندارد و استفاده از جملات و کلماتی که با هدف تخریب یا طرفداری از گروه یا جناح سیاسی باشد، یکی از عوارضش زیر سوال رفتن هدف اصلی عاشورا در حوزه عمومی و نزد مردم کوچه بازار است.

 

مصطفی درایتی با بیان اینکه اگر کسی می‌خواهد در این مراسم در مورد مسائل سیاسی نیز سخنرانی کند، ایرادی ندارد، گفت: اما کسانی که به این مسائل ورود پیدا می‌کنند در ابتدا باید صلاحیت و اهلیت داشته باشند. زیرا تحلیل کردن مسئله عاشورا از این رهگذر نیاز به سواد و تحلیل دارد و فقط اینکه کسی صدای خوش داشته باشد نمی‌تواند کفایت کند. زیرا در غیر این صورت از اصل فلسفه عاشورا و هدف امام حسین (ع) خارج خواهند شد و این خود مسئله ساز خواهد بود.

 

وی در ادامه با بیان اینکه مطرح کردن اینگونه مباحث در سطح جامعه دو عارضه را به دنبال دارد، گفت: عارضه اول این است که به دلیل توجه نداشتن بعضی از سخنران‌ها به جایگاه خود و همچنین دارا نبودن اهلیت و صلاحیت در اظهار نظر سیاسی و ارتباط آن با فلسفه عاشورا سبب عارضه در عرصه سیاسی می‌شود که این یعنی سیاست را ساده کردن و لوده‌گری در سیاست زیرا جایگاه‌ها متفاوت است.

 

درایتی ادامه داد: عارضه دوم این است که‌ شان مجلس پایین می‌آید. لذا سخنران مجالس اهل بیت از ابتدا باید موضع‌اش را مشخص کند. مجالس اهل بیت به دست بعضی افراد نادان افتاده که از این جهت باید گفت مجلس امام حسین (ع) با لودگی سیاسی متفاوت است.
 

حمایت آمریکا و بریتانبا از مذاکرات هسته‌ای با ایران

Posted: 12 Nov 2013 11:25 PM PST

هشدار کاخ سفید به کنگره در خصوص آغاز جنگ
جرس: باراک اوباما رییس جمهوری امریکا و دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس، در گفت وگوی تلفنی حمایت خود را از مذاکرات قدرت های جهان و ایران بر سر برنامه هسته ایش اعلام کردند. همزمان کاخ سفید به کنگره آمریکا هشدار داده است که در صورت بی اثر شدن تلاش های دیپلماتیک برای حل مناقشه اتمی با ایران، تنها چند گزینه معدود از جمله کاربرد نیروی نظامی پیش روی باراک اوباما باقی خواهد ماند.

 

به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس از واشنگتن ، یک هفته مذاکره در ژنو بدون توافق پایان یافته است؛ این مذاکرات قرار است هفته آینده از سر گرفته شود.

 

اوباما و کامرون درباره مسایل هسته ای ایران ، سوریه و افغانستان گفت و گو کردند.

 

هشدار کاخ سفید به کنگره

همزمان کاخ سفید به کنگره آمریکا هشدار داده است که در صورت بی اثر شدن تلاش های دیپلماتیک برای حل مناقشه اتمی با ایران، تنها چند گزینه معدود از جمله کاربرد نیروی نظامی پیش روی باراک اوباما باقی خواهد ماند.

 

به گزارش بی بی سی، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، گفت مردم آمریکا ترجیح می دهند مناقشه اتمی با ایران به صورت مسالمت آمیز و به گونه ای که مانع از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای شود، به پایان برسد.

 

آقای کارنی گفت مردم آمریکا در پی حرکت به سوی جنگ نیستند.

 

جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز تصویب تحریم های تازه علیه ایران به وسیله کنگره را در شرایط کنونی یک اشتباه دانسته است.

آقای کری قرار است چهارشنبه به سنا برود تا با ارائه گزارشی از مذاکرات اخیر گروه ۱+۵ با ایران در ژنو، از نمایندگان بخواهد از تصویب تحریم های تازه خودداری کنند.

 

به گفته جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، آقای کری تصویب چنین طرحی را در حالی که مذاکرات در جریان است، اشتباه می داند و از کنگره می خواهد به طور موقت تصویب هرگونه تحریمی را علیه ایران متوقف کند.

 

خانم ساکی در جلسه مطبوعاتی روز سه شنبه گفت: "وزیر امور خارجه به طور مشخص عنوان خواهد کرد که تصویب تحریم های تازه یک اشتباه خواهد بود."

خانم ساکی ادامه داد: "آن چه که در حال حاضر در پی آن هستیم، یک توقف موقت در تصویب تحریم هاست."

کمیته امور بانکی مجلس سنا قرار است طرح تشدید تحریم های ایران را به زودی بررسی کند.

 

یکی از مشاوران تیم جانسون، رئیس کمیته امور بانکی سنا گفته است که نمایندگان پس از شنیدن سخنان آقای کری در این باره تصمیم گیری خواهند کرد.

این کمیته پیش‌تر بررسی اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران را به رغم مخالفت بعضی از سناتورهای بانفوذ دموکرات و جمهوری‌خواه و به درخواست دولت آمریکا به عقب انداخته بود.

 

پایان بی نتیجه مذاکرات اخیر در ژنو نیز بر تلاش های این گروه از نمایندگان دامن زده است.

 

دور دوم مذاکرات اتمی ایران با گروه ۱+۵ پس از سه روز بدون توافق بین طرفین پایان یافت و قرار است مذاکره کنندگان گفت و گوهای خود را مجددا از بیستم نوامبر از سربگیرند.

 

مخالفان سیاست خارجی دولت آمریکا می گویند با افزایش فشار بر ایران امکان موافقت این کشور با خواسته های هسته ای کشورهای غربی افزایش می باید.

 

سناتور رابرت منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنا سه شنبه با انتشار یک یادداشت در روزنامه یو اس ای تودی نوشت که تصویب تحریم های تازه، تضمین کننده حسن نیت ایران در مذاکرات آتی خواهد بود.

به گفته او ایران نباید به طور همزمان هم در مذاکرات هسته ای شرکت کند و هم به گسترش برنامه اتمی خود بپردازد.

با این حال، شورای سردبیری روزنامه های نیویورک تایمز و یو اس تودی سه شنبه از مخالفان توافق دیپلماتیک با ایران انتقاد کردند.

شورای سردبیری نیویورک تایمز در سرمقاله خود با اشاره به مخالفت های صورت گرفته، این سوال را از بعضی از نمایندگان کنگره، اسرائیل و عربستان سعودی پرسیده است که چه راه حل جایگزینی را ارائه می کنند.

شورای سردبیری روزنامه یو اس تودی هم نوشته است که نباید به تندرویان اجازه داد گفت و گوهای هسته ای را بی اثر کنند.

یونسی: دشمن را جذب کنیم، دوست را دشمن نکنیم

Posted: 12 Nov 2013 11:25 PM PST

جرس: وزیر اسبق اطلاعات و معاون حسن روحانی در امور اقلیت‌ها گفت: تاسوعا و عاشورا و حادثه عظیمی که در آن‌ها رخ داد روزهایی تاریخ‌ساز را برای اسلام رقم زد و پس از آن مفاهیم بشری به گونه دیگری تعریف شد.

 

به گزارش ایسنا، علی یونسی در شب تاسوعای حسینی در عزاداری هیات فاطمه الزهرا(س) خاطرنشان کرد: تاریخ پیش از واقعه عاشورا در دست فرصت‌طلبان و منافقان افتاده بود و رسالتی که امام حسین(ع)‌ به دوش گرفت توسط هیچ امام دیگری تحقق نیافت و بی‌شک اگر امامان دیگری در سال 61 هجری با بنی‌امیه هم عصر می‌شدند همین‌گونه که امام حسین(ع) عمل کرد، عمل می‌کردند.

 

وی افزود: اگر قیام امام حسین(ع) نبود قطعا امامان بعد از او هم هرگز موفق به انجام مسوولیت خود نمی‌شدند و احیای دین و نجات اسلام بخشی از هدف‌هایی بود که امام حسین(ع) دنبال می‌کرد اما اگر تصور کنیم که امام حسین(ع) قیام کرد تا مردمان پس از او عزداری کنند و ثواب ببرند حق عاشورا و قیام امام حسین(ع) را ایفا نکرده‌ایم و شاید بتوان گفت پیام عاشورا را نشنیده‌ایم.

 

وزیر اسبق اطلاعات با بیان این‌که «در زمان امام حسین(ع) برق شمشیر و زر و زور بنی‌امیه چشم‌ها را کور کرده بود»، گفت: مردم آن زمان هدف اصلی اسلام را گم کرده بودند و بنی‌امیه بسیاری از یاران صدیق پیامبر(ص) را از راه برداشته بود و اسلام امامت جایش را به اسلام خلافت داده بود و اخلاق، ذکات، جهاد و اسلام به گونه‌ای دیگر تفسیر شده بود و برای برچیدن این بساط راهی وجود نداشت، الا این‌که امام حسین(ع) با قیام خود کاری کند که همه اسلام از غفلت برخیزد و روح حق‌جوی انسان‌ها صدای حسین را بشنوند.

 

معاون رییس‌جمهور تاکید کرد: همه حق‌جویان و عدالت پیشگان تاریخ عاشق امام حسین(ع) و راه او هستند و امروز در دنیا هیچ انسانی محبوب‌تر از امام سوم شیعیان نیست.

 

وی تصریح کرد: پیامی که امام حسین(ع) به جهان اسلام منتقل کرد این است که باید از ولی و امام اطاعت کرد و هیچگاه نباید از خورشید فروزان امامت و ولایت دور شد که قطعا کشتی نجات و نور هدایت در ولایت و امامت تجلی دارد و اگر این خورشید را رها کنیم بی‌شک گرفتار یزید و معاویه زمان خواهیم شد.، نکته دیگر درس عاشورایی این است که ولایت و امامت رمز وحدت جهان است و بیش از هر زمان دیگر امروز که اسلام از تفرقه، تندروی و شیطنت‌های یزیدیان رنج می‌برد راه امام و پشتیبانی از ولایت رمز نجات است.

وی ادامه داد: هرکسی که امروز در میان مسلمانان تفرقه ایجاد کند و آنان را نسبت به هم بدبین کند روش بنی‌امیه و یزید را دنبال کرده و باید از آن دوری جست.

 

یونسی در پایان با اشاره به ماجرای حربن‌یزید ریاحی اولین شهید کربلا، خاطرنشان کرد: حر اولین کسی بود که راه را بر فرزند فاطمه(س) بست و خاندان نبوت را در کربلا زمین‌گیر کرد، اما وقتی که به روح خود و ضمیر حق‌طلب خود رجوع کرد از کرده خویش پشیمان شد و چون می‌دانست حسین(ع) فرزند پیامبر رحمت‌للعالمین است به سمت او رفت و امام نیز او را بخشید و سعادت شهادت در راه حق را به او هدیه کرد و این حادثه پیامی جز این ندارد که ما بیاموزیم دشمن را جذب کنیم نه دوست را دشمن کنیم و او را از خود دور کنیم.