جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - همه گزارش‌ها : متن خلاصه

جنبش راه سبز - خبرنامه


حوادث آخرین روز تعطیلات ۱۶۰ کشته بر جا گذاشت

Posted: 06 Apr 2013 08:51 AM PDT

جرس: اورژانس کشور اعلام کرد: حوادث آخرین روز تعطیلات در سراسر کشور اعم از حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی ۱۶۰ کشته بر جا گذشته که ۲۶ مورد آن مربوط به تصادفات رانندگی است.

به گزارش فارس، مرکز حوادث و فوریتهای پزشکی کشور طی گزارشی اعلام کرد: اورژانس کشور از اولین روز تعطیلات در مجموع 180 هزار و 361 مأموریت را برای نجات مردم انجام داد که از این تعداد 7 هزار و 170 مأموریت در آخرین روز تعطیلات یعنی 16فروردین انجام شد.

بر اساس این گزارش از مجموع مأموریتهای روز گذشته 1425 مورد مربوط به تصادفات رانندگی و 5 هزار و 745 مورد مربوط به بیماریها و مصدومیتهای غیر ترافیکی است.

1172 مصدوم ترافیکی روز گذشته و 2480 نفر از مصدومان و بیماران غیر تصادفی به بیمارستان ارجاع شدند، 2610 نفر از بیماران غیر تصادفی و 248مصدوم تصادفات نیر در محل به صورت سرپایی درمان شدند.

حوادث ترافیکی و تصادفات روز گذشته 26 کشته داشت و 134 نفر از بیماران و مصدومان حوادث غیر تصادفی نیز روز گذشته جان خود را از دست دادند. 

دیدارعمومی  نوروزی سید محمد خاتمی برگزار شد

Posted: 06 Apr 2013 08:51 AM PDT


جرس: صبح امروز به سنت هرساله، در نخستین روز حضور  سید محمد خاتمی در دفتر کار خود، جمعی از دوستداران وی به دیدار نوروزی او آمدند.

در این دیدار نوروزی جمعی از علاقمندان به وی، وزرا، مدیران و همکاران سابق رییس جمهور اصلاحات، دانشجویان، روزنامه نگاران، جوانان فعال سیاسی، خانواده های زندانیان سیاسی، روحانیون و اقشار مختلف مردمی از شهرهای مخلتف کشور برای دیدار با وی حضور یافتند.

این دیدار با حضور حدود هزار نفر برگزار شد و تا نماز ظهر ادامه یافت و در پایان میهمانان سید محمد خاتمی نماز ظهر و عصر را به امامت او اقامه کردند. این در حالی است که دفتر رئیس جمهوری سابق ایران در واکنش به انتشار پیامک های گسترده در فضای مجازی و اعلام "دعوت عمومی " از دوستداران برای دیدار نوروزی، انجام هر گونه "دیدار عمومی" به بهانه اتخاذ مواضع سیاسی و انتخاباتی را تکذیب کرده بود.

اما علاقه مندان به سید محمد خاتمی با وجود اطلاعیه دفتر به رسم هرسال سنت دیدار نوروزی با رییس جمهور پیشین خود را به جای آوردند و به دیدار او آمدند. البته این دیدار خالی از مباحث سیاسی نیز نبود. در محوطه حیاط دفتر خاتمی و همچنین در سالن ملاقات دیدار کنندگان نوروزی سرگرم و بحث و گمانه زنی های متعدد در خصوص انتخابات و خصوصا حضور سید محمدخاتمی در انتخابات پیش رو بودند.

در این دیدار چند ساعته موافقان و مخالفان حضور خاتمی با یکدیگر به گفتگو پرداختند و همچنین سعی می کردند تا در دید و بازدید کوتاه با خاتمی نظرات خود را به او اعلام کنند.

نماینده ولی فقیه در بسیج: خنثی بودن بسیج در انتخابات، خیانت به امام و انقلاب است

Posted: 06 Apr 2013 08:32 AM PDT

جرس: نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج گفت:«اینکه دشمنان از بسیج انتظار خنثی بودن داشته باشند و حتی برخی در داخل نیز به آن نیز دامن بزنند؛ خیانت به امام راحل و امام حاضر و نیز انقلاب است.

محمدرضا تویسرکانی در گفت‌وگویی با خبرگزاری بسیج با تأكيد برعزم راسخ بسيجيان "جهت ايفاي نقش مؤثر در عرصه سياسي پيش رو" اظهار كرد: ما بسيج هستيم و با افتخار مي گوييم از اصولگرايي حمايت مي كنيم. البته اصولگرايي با اصولگرايان تفاوت دارد. اصولگرايي يعني اعتقاد و التزام عملي به اسلام – قانون اساسي – آرمانهاي امام، شهدا و التزام عملي به ولايت فقيه.

مسئول نمايندگي ولي فقيه در بسيج گفت: بسيج به هيچ وجه وارد مصداق نشده و نخواهد شد و فقط گفتمان امام راحل و امام حاضر را تبيين مي نماييم.

اشتون:مواضع ایران و1+5 ازهم فاصله دارد

Posted: 06 Apr 2013 07:37 AM PDT

جرس: رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: 1+5 هنوز به مذاکره با ایران متعهد است.

کاترین اشتون، رییس هیات مذاکره کننده 1+5 با ایران در پایان دو روز مذاکرات "آلماتی 2" در یک نشست خبری افزود: مواضع ایران و 1+5 با یکدیگر فاصله دارد و دو طرف تصمیم گرفتند برای بررسی بیش‌تر به کشورهای خود برگردند.

به گزارش ایسنا،او خاطرنشان کرد که دو طرف تلاش زیادی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات انجام دادند.  

نخست وزیر جدید لبنان مامور تشکیل کابینه شد

Posted: 06 Apr 2013 07:05 AM PDT

جرس: میشل سلیمان، رئیس جمهور لبنان رسما از تمام سلام، سیاستمدار سنی مذهب خواسته است تا دولت جدید این کشور را تشکیل دهد.

به گزارش بی‌بی‌سی فارسی، گفته شده آقای سلام از حمایت تمامی جناح ها و گروه‌های لبنان از جمله حزب الله برخوردار است.

آقای سلام از سیاستمداران سنی ساکن بیروت و مورد حمایت غرب است که در حد فاصل سال های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ میلادی به عنوان وزیر فرهنگ مشغول به کار بود.

صائب سلام پدر تمام سلام هم از نخست وزیران سابق لبنان بوده است.

دو هفته پیش و در پی استعفای نجیب میقاتی، نخست وزیر سابق، آقای سلام به این سمت انتخاب شد.

نجیب میقاتی دو سال پست نخست وزیری لبنان را در اختیار داشت و در مدت خدمتش، با تنش های فرقه ای، مشکلات اقتصادی و خشونت‌های ناشی از درگیری‌ها در کشور همسایه؛ سوریه، روبرو بود.

در صورتی که کابینه پیشنهادی آقای سلام توسط جناح های سیاسی رقیب در لبنان تایید شود، مهم‌ترین کار پیش روی دولت او آماده شدن برای برگزاری انتخابات پارلمانی است.

انتظار می‌رود این انتخابات در ماه ژوئن سال جاری برگزار شود.

گفته شده علیرغم حمایت گسترده از نامزدی آقای سلام، احتمالا او برای تشکیل دولت جدید با چالشی جدی روبرو خواهد بود. 

اعتراض رسمی ایران به مصر به دلیل حمله به محل اقامت حافظ منافعش در قاهره

Posted: 06 Apr 2013 06:19 AM PDT

جرس: به دنبال تجمع گروهی از معترضان مصری در مقابل محل اقامت مسئول دفتر حافظ منافع ایران در قاهره و حمله با سنگ به این ساختمان، ایران، یک یادداشت اعتراض رسمی به دولت این کشور داده است.

مجتبی امانی، مسئول دفتر حافظ منافع ایران در مصر یک روز پیش از این تجمع، در گفت و گو با ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران گفته بود که هدف گردانندگان این برنامه تنها برگزاری تظاهرات نبود، بلکه آنها قصد داشتند به اقامتگاه هجوم آورند.

به گفته آقای امانی رفتار معترضان "مخالف قوانین بین‌المللی و عرف جهانی" بوده و ایران خواستار پیگیری این اقدام است.

تجمع در برابر محل اقامت حافظ منافع ایران در قاهره جمعه شانزدهم فروردین (پنجم آوریل) صورت گرفت.

ایران و مصر بیش از سه دهه است که روابط رسمی سیاسی با یکدیگر ندارند و به همین دلیل دفاتر حفاظت منافع در پایتخت های دو کشور به جای سفارتخانه فعالیت می کنند.

بر اساس گزارش ها بیشتر معترضان از گروه‌های اسلام‌گرای تندرو بودند و شماری از سوری‌های مخالف دولت سوریه هم بین آن‌ها حضور داشتند.

در جریان این اعتراض، تجمع‌کنندگان، پرچم مخالفان مسلح دولت سوریه را بالای در ورودی محل اقامت مسئول دفتر حفاظت ایران در مصر نصب کردند، اما نیروهای امنیتی این پرچم‌ها را پایین آوردند.

آقای امانی گفته است با توجه به اقدامات پیش بینی شده معترضان "چندان در این کار موفق نشدند و با پرتاب سنگ و آجر به داخل اقامتگاه سعی کردند خسارت‌هایی وارد کنند. پلیس در محل حضور داشت اما چندان در جلوگیری از اقدامات این افراد موفق نبود."

خبرگزاری فرانسه در قاهره گزارش داده است که معترضان خواستار اخراج نماینده سیاسی ایران از مصر شده‌ و علیه "گسترش اسلام شیعه" در مصر هشدار دادند.

تجمع و درگیری در برابر دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر به فاصله کوتاهی پس از آن صورت گرفته که اولین گروه از گردشگران ایرانی برای بازدید از مناطق دیدنی و تاریخی مصر وارد این کشور شدند. دولت مصر می گوید با هدف حفظ جان شهروندان ایرانی، آنها اجازه بازدید از شهر قاهره پایتخت مصر را نخواهند داشت.

مقام های ارشد ایران و مصر در ماه های اخیر دیدارهایی با یگدیگر داشته اند و جمهوری اسلامی ایران خواستار از سرگیری روابط سیاسی دو کشور است.

در جریان سفر اخیر محمود احمدی نژاد به مصر، ایران اعلام کرد که مقررات اخذ روادید (ویزا) را برای شهروندان مصر لغو کرده و از این پس اتباع مصر می توانند بدون نیاز به روادید وارد ایران شوند.

مصر اعلام کرده که این تسهیلات را برای شهروندان مصر قائل نخواهد شد.

به تازگی خط مستقیم هوایی میان دو کشور برقرار شده است.

گروه‌های تندروی سلفی پیش‌تر درباره سفر گردشگران ایرانی به مصر هشدار داده و خواستار لغو تفاهم‌نامه گردشگری ایران و مصر شده بودند. این تفاهم‌نامه اسفندماه ۱۳۹۱ امضا شد. 

د‌ل‌نوشته‌ای از دختران میرحسین و رهنورد؛ بهار مجروح در بن بست اختر

Posted: 06 Apr 2013 06:19 AM PDT

جرس: دختران میرحسین و رهنورد در بهارنوشته ای با اشاره به محدودیت ها و فشارهایی که در ایام حصر بر پدر و مادرشان رفته از آخرین ملاقت پر مامور و مراقب، بعد از ماه ها بی خبری می گویند و می نویسند: آن‌ها را که می‌برند مامور‌ها بازو به بازوی هم می‌دهند تا ذره‌ای نزدیک پدر و مادر نشویم. درود برشما که در بند ظالمین هم که باشید صاحبان بند از فکر و کلامتان تا این حد نگرانند!

به گزارش کلمه، دختران همراهان جنبش سبز مردم ایران که سومین سال را بدون دور از پدر و مادر خود تحویل کردند در این یادداشت نوشته اند: در این شهر زندان هست اما زندان در شهر نیست بگذار دیگران در باغ‌ها بچرخند و غلت بزنند و یادشان هم نباشد. ما انصاف را در باریکه بن بست محصور اختر می‌جوییم. بگذار دیگرانی باشند که مقام به مقام بدوزند، شبانه روز بدوند برای ربودن لقمه نانی و یا تکه میزی، هزار دلیل و هزار و هزار بهانه و دروغ بتراشند. ما را چکار که دلمان زائر همیشه ستاره‌های اختر است. دلمان زیارت می‌خواهد. زیارت هوای پاک ستاره…

پیش از این کلمه خبر داده بود که دختران موسوی و ررهنورد آخرین بار در روز ۳۰ اسفند توانستند با پدر و مادر خود ملاقات داشته باشند؛ ملاقاتی که در فضای امنیتی و با حضور ماموران در ساختمان مجاور محل سکونت موسوی و رهنورد صورت گرفت.

این سومین نوروزی است که موسوی و رهنورد و کروبی در حصر خانگی می گذرانند. اما حاکمیت نه به محاکمه علنی و عادلانه رهبران جنبش سبز تن داده، نه حاضر شده حق قانونی و شرعی آنها برای آزادی از حبس خانگی غیرقانونی را بپذیرد و نه حتی ابتدایی ترین الزامات حقوقی و بدیهی ترین حقوق یک زندانی را درباره آنها مراعات می کند.

نخست وزیر هشت سال دفاع مقدس و همسرش، پس از این ملاقات نوروزی هیچ دیداری با هیچ یک از اعضای خانواده نداشته و حتی از تماس تلفنی هم محروم بوده اند.

متن کامل این نوشته به شرح زیر است:

اینجا بهار آمده است. روی درخت‌ها. کف خیابان‌ها، توی خانه‌ها و بادی هم که می‌وزد، بارانی که لطیف می‌چکد بهاری است. بهار ما اما محبوس است. چه فایده که سه نوروز را تنها دلخوش به عکسی سر هفت سین، نو کرده باشی. عکسی با حاشیه سبز و پدر و مادری محبوس در قاب، حصر حبس زندان
این یعنی که بهار هم زندان باشد:

در این شهر در این روز‌ها کنار زندان‌ها ی دیگر که دل انگیز نغمه‌های امید بخشی را در آن‌ها به بند کشیده‌اند یک زندان دیگر هم هست. تنهای تنها، بی کس است حتی از همگنانش هم جداست. همه کس او خداست و بس. آخر وقتی بهار باشد یا قرار باشد بیاید دیگر کسی حوصله فکر کردن به چنین جاهای دلگیری را ندارد، وقت ندارد. کارهای مهمتری هم هست و فرصت‌ها تنگ اصلا مگر چه می‌شود در آسمان این شهر بگذار یک ستاره هم بشود زندان! اختر هم که باشی گاهی چند در نصب می‌کنند، میله می‌زنند، تفنگ می‌کارند، نفرت شکوفا می‌کنند، گلوله و سیمان و سیاهی انبار می‌کنند و شهر را از تو می‌گیرند تبدیل می‌کنندت به زندان! 
سردرگم تحویل های بی معنی و تغییرهای عجیبیم! زمانه ایست، خوبان به زندانند و بدان بر مسند و خرامان در هوای بهاری… در چنین حال بی‌احوالی ای مگر می‌شود سالی دیگر را به شادی به دلی باز نو کرده باشی؟ نیکانی که بوی دوست داشتن، راستگویی، آگاهی و شرف می‌دهند، باید که سال را محبوس و بی‌بهار پشت درهای محبس‌ها تحویل کنند و ما هم که این طرف در نشسته‌ایم هی محاسبه زمان می‌کنیم اما سال مان تحویل نمی‌شود. روزگار عجیبی ست! تقویم‌ها هم عوض شده اند
، برای ما دو سال چه تلخ و سخت گذشت. آسان نبود اما سعی کردیم با‌‌ همان ایمان و آرمان سبزمان خمیده نشویم و نشدیم در اختر پاستور، در این سال‌های سبز اما ابری، پدر و مادر خانه را بهشت کرده‌اند.

زندان اختر به رغم خواست زندانبانان پیر و جوانش، فارغ از آنکه از دست سپاه به دست وزارت اطلاعات منتقل شده است، خانه مهربانی هاست، روز‌ها می‌گذرد که آن دو مهربان از ما دور نگه داشته شده، از باریک درز بازمانده پشت میله‌ها و درهای جوش داده شده به کبوتر‌ها دانه می‌دهند. همدم شان نه فرزندان که کبوترهای آزادی است که پشت میله‌ها می‌نشینند و آواز می‌خوانند. مادر می‌گفت پرندگان خیل فرشتگان خدایند که می‌فرستد تا تنهایی از ما ببرد.

زندان اختر عبادتگاهی شده است که به قول پدر، زهره‌اش عارفه ایست و هر لحظه‌اش غوطه وری در بی زمانی باغ خدا: بهشت ساخته‌اند «خدایا! محبت تو را می‌خواهم و دوست داشتن کسی که تو را دوست می‌دارد و دوست داشتن هر کاری که مرا به نزدیک شدن به تو وصل نماید و تو را برایم از هرچه غیر توست دوست داشتنی‌تر می‌کند و اینکه محبتت مرا به رضای تو وا دارد و شوقم به تو مرا از سرکشی در برابرت باز دارد…» (برگرفته از صحیفه سجادیه) 
در این برزخ زمین و آسمان اما بهار مجروح است.

قلب پدر از این همه دروغ و سایه ی در و دیوار که به نا‌حق کشیده شده است دور خانه‌اش، مردم کشورش، سخن حقش، گرفته است و سلامش، سکوتش و هرچه هست نگرانی برای کشوری که هردمش بهاری می‌توانست باشد سبز، که باغ پرشقایقش حرمت نگهداشته شود و دور بماند از این خزان بی‌مروت و خشمناک… و اما مادر آن رهنورد پر از شور و شوق؛ دو زن، دو زندان‌بان همیشه در کنارش، در آخرین ملاقات به جای هر حرفی که نمی‌گذارند گفته شود که ماه های مدام بی‌خبری، در دل‌هایمان جمع کرده است وصیت می‌کند… مرد زندان‌بان‌‌ همان یک چند دقیقه بعد از ماه‌ها قطع کامل ارتباطات را هم تاب نمی‌آورد در‌‌ همان اندک دقایق دیدار مدام به ساعت نگاه می‌کند که شام شاد و لذیذ با خانواده در شب اول سال نو بهاری و سر سفره زندان بانیش سرد نشود…‌‌ همان سفره‌ها که جان پاک را آلوده می‌کند به شغل پر ننگ دروغ گفتن، بستن قفل‌ها و برکشیدن تفنگ‌ها…

ما را با پدر و مادر اما گفتگو هاست: زان که آنجا جمله اعضا چشم می‌باید بود و گوش. آن‌ها مثل چشمه پاک شده‌اند و چشمه چقدر زیباست و ما چقدر تشنه. دل به چشمه می‌سپاریم و در بی‌زمانیشان غرق می‌شویم.

آن‌ها را که می‌برند مامور‌ها بازو به بازوی هم می‌دهند تا ذره‌ای نزدیک پدر و مادر نشویم. درود برشما که در بند ظالمین هم که باشید صاحبان بند از فکر و کلامتان تا این حد نگرانند!

بله در این شهر زندان هست اما زندان در شهر نیست بگذار دیگران در باغ‌ها بچرخند و غلت بزنند و یادشان هم نباشد. ما انصاف را در باریکه بن بست محصور اختر می‌جوییم. بگذار دیگرانی باشند که مقام به مقام بدوزند، شبانه روز بدوند برای ربودن لقمه نانی و یا تکه میزی، هزار دلیل و هزار و هزار بهانه و دروغ بتراشند. ما را چکار که دلمان زائر همیشه ستاره‌های اختر است. دلمان زیارت می‌خواهد. زیارت هوای پاک ستاره… 

فرود اضطراري هواپيماي حامل مسافران ايراني در فرودگاه قاهره

Posted: 06 Apr 2013 04:01 AM PDT

جرس: رسانه هاي ايراني از فرود اضطراري هواپيماي حامل مسافران ايراني در فرودگاه شهر قاهره خبر دادند.


رسانه هاي مصري با اعلام اين خبر افزودند هواپيماي مسافربري "اير ممفيس" كه مسافران و گردشگران ايراني را به مصرانتقال مي دهد،ساعتي پيش به دليل وخامت اوضاع جوي به جاي فرود در فرودگاه "برج العرب" در شهر اسكندريه به طور اضطراري در فرودگاه شهر قاهره به زمين نشست.

در اين هواپيما خانواده رئيس دفتر حافظ منافع ايران در قاهره حضور داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، گفتني است شركت هوايي "ممفيس" مسئول انتقال مسافران ايران به مصر است و هفته گذشته 48گردشگر ايراني را در شهر اسوان پياده وپس از چند روز به ايران بازگرداند.

به اتهام مشکوک خواندن مرگ ستار بهشتی، مدیر مسوول روزنامه خورشید محاکمه می‌شود

Posted: 06 Apr 2013 04:01 AM PDT

جرس: هر چند به پرونده قتل ستار بهشتی رسیدگی نشد، اما مدیرمسوول روزنامه خورشید می گوید: روز یک‌شنبه ۱۸ فروردین به شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران احضار شده‌ام و قرار است به صورت علنی و با حضور هیات منصفه این دادگاه برگزار شود.

محمدرضا تقوی‌فرد، مدیرمسئول روزنامه خورشید به خبرگزاری ایسنا گفت به اتهام مشکوک خواندن مرگ ستار بهشتی، وبلاگ‌نویسی که در زندان جان سپرد، روز یکشنبه ۱۸ فروردین به دادگاه کیفری استان تهران احضار شده‌ است و قرار است به‌شکل علنی و با حضور هیئت منصفه محاکمه شود.

وی افزود بازپرسی که او را احضار کرده، همان بازپرس و قاضی پرونده ستار بهشتی است.

تقوی‌فرد گفت مطالبی که در رابطه با مرگ ستار بهشتی نوشته با رویکرد انتقاد سازنده پیرامون شیوه برخورد با موضوع بازداشت وی بوده و در مصاحبه‌های رسمی مسئولان قوه قضاییه و برخی نمایندگان مجلس نیز مطرح شده است.

مدیرمسئول روزنامه خورشید افزود: انتقاد سازنده جزو حداقل‌های آزادی مطبوعات و رسانه‌ها است.

ستار بهشتی، کارگر و وبلاگ‌نویس ۳۵ ساله، آبان‌ماه امسال در بازداشتگاه نیروی انتظامی جان سپرد.

وی ظهر روز ۹ آبان در منزلش در رباط کریم تهران بازداشت شد و ۱۳ آبان در مقر پلیس تولید و تبادل اطلاعات تهران (فتا) درگذشت. 

پراید” دارای بیشترین کشته‌های تصادفات نوروزی”

Posted: 06 Apr 2013 03:18 AM PDT

کاهش 5 درصدی قربانیان حوادث رانندگی

جرس: رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با اشاره به افزایش 11 درصدی سفرها در نوروز امسال نسبت به سال گذشته، گفت: آمارها نشان می‌دهد شمار کشته‌های سرصحنه تصادفات در نوروز امسال پنج درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش داشته است.

سردار دکتر اسکندر مومنی روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه طرح نوروزی که از 24 اسفندماه سال گذشته آغاز شد و روز جمعه به پایان رسید، گفت: آمارها نشان می‌دهد پرترددترین شهر در نوروز امسال شهر مقدس مشهد بوده و بیشترین سفرها نیز به استان مازندران انجام شده است.

به گفته وی بیشترین حجم سفرهای نوروزی به شهرهای زیارتی و شهرهای شمالی کشور و استانهای اصفهان و فارس انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین حجم تردد در محورهای کشور در آزادراه‌های تهران – کرج و تهران – قم ثبت شده است افزود: خوشبختانه با همکاری و همراهی خوب مردم سرعت متوسط در جاده‌های کشور در نوروز امسال کاهش داشته است.

رییس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه بر اساس آمارهای سر صحنه تصادفات میزان مرگ و میر و حوادث رانندگی در نوروز امسال نسبت به سال گذشته پنج درصد کاهش یافته است افزود: فارس، اصفهان و مرکزی پر تصادف‌ترین استان‌های کشور و خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد و ایلام کم تصادف ترین استان‌های کشور در ایام نوروز بودند.

وی با اشاره به اینکه در میان شهرها بیشترین تصادفات درون شهری متعلق به شهر «تهران» بوده است تاکید کرد: در عین حال بیشترین کاهش تصادفات در استان های خوزستان، لرستان و مازندران ثبت شده که این استان‌ها توانسته اند نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیشترین کاهش تصادفات را داشته باشند.

رییس پلیس راهور ناجا درخصوص پرخطرترین خودرو در نوروز امسال، گفت: آمارها نشان می دهد بیشترین کشته‌های تصادفات در نوروز امسال در پراید بوده است.

وی میانگین سنی رانندگانی را که در نوروز امسال تصادف کردند، 36 سال عنوان کرد و گفت: در عین حال بیشترین واژگونی‌ها متعلق به رانندگان بالای 40 سال سن، بیشترین سبقت و انحراف به چپ متعلق به رانندگان 30 تا 40 سال سن و بیشترین سرعت غیر مجاز متعلق به جوان‌ها یعنی افراد زیر 30 سال بوده است.

رییس پلیس راهور ناجا به مهمترین علت تصادفات نوروزی اشاره کرد و گفت: خستگی و خواب آلودگی منجر به واژگونی با 38 درصد، تجاوز به چپ با 22 درصد و سرعت غیرمجاز با 20 درصد مهمترین علت تصادفات نوروز امسال بوده است.

وی با اشاره به اینکه سفرهای نوروز امسال طی سه هفته انجام شد، تاکید کرد: با توجه به حجم بالای سفرها، همکاری خوبی را از سوی مردم شاهد بودیم.

وی در خصوص تلخ ترین حادثه نوروز امسال گفت: مرگ 6 تن که بر اثر خستگی و خواب آلودگی در محور خواف خراسان رضوی رخ داد تلخ‌ترین حادثه نوروز بوده است.