جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


نخست وزیر سوریه: همه جریانهای سوری در گفتگوی ملی مشارکت کنند

Posted: 04 Apr 2013 05:03 AM PDT

جرس: نخست وزیر سوریه از همه جریانهای سوری تقاضا کرد با مشارکت در گفتگوهای ملی، زمینه بنا نهادن آینده سوریه را فراهم کنند.


به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه، "وائل الحلقی" نخست وزیر سوریه در دیدار با "سمیح خریس" معاون دبیرکل اتحادیه وکلای جهان عرب اظهار داشت: سوریه با یک جنگ همه جانبه سیاسی، اقتصادی، رسانه‎ای و نظامی روبرو شده که هدف آن کاهش نقش محوری این کشور در راستای منافع اسرائیل است.


نخست وزیر سوریه مقاومت سوریه و پیوند آنها با ارتش را عامل اصلی خنثی سازی توطئه ها علیه این کشور دانست و خواستار حضور تمامی جریانهای سوری در گفتگوهای ملی شد.

 

مهمترین تغییرات قانون سربازی و معافیتها

Posted: 04 Apr 2013 05:02 AM PDT

جرس: از زمانی که قانون سربازی تغییر کرد سوالات بیشماری برای مشمولان سربازی پیش آمد که معمولا اخبار آن در رسانه ها منتشر می شود.


آخرین قوانین و تغییرات مربوط به سربازی که مربوط به افزایش مرخصی سربازان متاهل، احتمال تعدیل یا حذف سربازان امریه و همچنین احتمال افزایش طول مدت خدمت سربازی به 24 ماه از جمله آنهاست که سردار کمالی، معاونت نیروی انسانی ستادکل نیروهای مسلح در گفت وگو با ایسنا به آن اشاره کرده است.


مهمترین اظهارات وی به صورت خلاصه آورده شده است:


• نفرات برتر کنکور رشته‌های مختلف، نفرات اول تا سوم المپیادهای جهانی دانش‌آموزی و دانشجویی و کلیه راه‌یافتگان المپیادهای معتبر دانش‌آموزی به عنوان نخبه و استعداد برتر شناخته می‌شوند.این افراد در صورت ارائه پروژه تحقیقاتی پیرامون مسائل مختلف کشوری و لشگری به بنیاد نخبگان نیروهای مسلح و تایید آن از سوی این بنیاد می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند. در صورتی که پروژه تحقیقاتی این افراد تائید شود، آنان پس از طی دوره آموزش نظامی می‌توانند نسبت به دریافت کارت پایان خدمت خود اقدام کنند.


• در قانون جدید سربازی، شرط عبور از کنکور برای بهره‌مندی از معافیت تحصیلی برداشته شده و در حال حاضر نیز هر یک از مشمولان در صورتی که وارد غیبت نشده باشند، می‌توانند با ثبت‌نام در دانشگاه‌ها، نسبت به اخذ معافیت تحصیلی اقدام کنند.همچنین مشکل آن دسته از دانشجویانی که در پردیس‌های بین‌المللی دانشگاه‌های مختلف دولتی در مناطقی نظیر کیش، چابهار، قشم و ... پذیرفته شده و به دلیل عدم‌اطلاع کافی از قوانین، وارد غیبت از سربازی می‌شدند، نیز حل شد.


• دانشجویان انصرافی در صورتی که بخواهند در مقطع جدید ادامه تحصیل بدهند، مدت بهره‌مندی از معافیت تحصیلی برای آنان از نو محاسبه می‌شود و سال‌های قبل در مدت بهره‌مندی‌اش از معافیت تحصیلی تاثیری نخواهد داشت.


• در حال حاضر مشمولان لیسانس به بالا با تایید وزارت علوم و سپردن وثیقه‌ای که مقدار آن از سوی سازمان وظیفه عمومی ناجا تعیین می‌شود، می‌توانند به راحتی از کشور خارج شوند.‌ در حال حاضر مقدار این وثیقه حدود، 150 میلیون ریال است.


• مرخصی سربازان متاهل 10 روز در سال بیشتر از مرخصی سربازان مجرد است.مدت مرخصی در مناطق بد آب و هوای درجه 2 شش روز، درجه 3 هشت روز و درجه4، 10 روز اضافه می‌شود . 30 روز مرخصی نیز در اختیار فرماندهان و مسئولان است که به مقتضای ابراز لیاقت و شایستگی به سربازان داده می‌شود. ایام تعطیل جزو مرخصی سربازان محسوب نمی‌شود، روزهای پنجشنبه دربرخی از یگان‌ها تعطیل است که این روز نیز برای سربازان مشغول به خدمت مانند جمعه‌ها و سایر ایام تعطیل به عنوان تعطیلات حساب شده و جزو مرخصی آنان محسوب نمی‌شود.


• اگر محل سکونت سربازی 300 کیلومتر تا یگان خدمت‌ وی فاصله داشته باشد علاوه بر سه روز مرخصی که به خاطر مسافت دریافت می‌کند یک روز نیز به عنوان درراهی به وی تعلق می گیرد که این مرخصی حداکثر تا سه بار تا پایان خدمت قابل تکرار است.


• در حال حاضر مدت خدمت سربازی 21 ماه است که این مدت برای سربازان مناطق عملیاتی و امنیتی 18 ماه، سربازان مناطق محروم بدآب و هوا 19 ماه، سربازان مشغول در یگان‌های حفاظتی مراکز دولتی 21 ماه و برای مابقی سربازان دستگاه‌های دولتی امریه‌دار هستند، 24 ماه در نظر گرفته شده است.


• در حال حاضر با توجه به نیازی که سازمان‌های دولتی دارند، تعدادی از سربازان با موافقت ستاد کل در اختیار آنها قرار گرفته و آنان پس از گذراندن دوران آموزشی باقی مدت خدمت سربازی خود را در این سازمان‌ها طی می‌کنند.


• آن دسته از مشمولانی که دارای فرزند صغیر بوده و همسرشان فوت شده تا زمانی که ازدواج نکرده‌اند، از خدمت سربازی معاف خواهند بود. مشمولانی که با فرزند صغیر از همسر خود جدا شده‌اند هم باید به سربازی بروند و معافیتی به آنان تعلق نمی‌گیرد.

 

مهمانپرست: سیاست جمهوری اسلامی، برگزاری انتخابات آزاد در سوریه است

Posted: 04 Apr 2013 02:20 AM PDT

جرس: سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی با اشاره به بحران سوریه مدعی شد: "سیاست جمهوری اسلامی توقف درگیری ها و برگزاری انتخابات آزاد در راستای احقاق حقوق مردم سوریه است."


به گزارش مهر، رامین مهمانپرست سخنگو و رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه که به منظور سفر رسانه ای به همراه هیاتی رسانه ای در ایروان به سر می برد، با ادوارد نعلبندیان وزیر خارجه ارمنستان دیدار و گفتگو کرد.


در این دیدار در خصوص روابط دو جانبه، فعالیت های صلح آمیز هسته ای و بحران های منطقه ای گفتگو شد.


مهمانپرست ضمن تبریک برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ارمنستان، روابط دو کشور به ویژه در سطح سیاسی را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: باید تلاش کنیم همکاری های اقتصادی و تجاری نیز به سطح روابط خوب سیاسی ارتقا یابد.


وی همچنین به بحران سوریه اشاره و تاکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران توقف درگیری ها و برگزاری انتخابات آزاد در راستای احقاق حقوق مردم سوریه بدون دخالت کشورهای خارجی است.


در این دیدار وزیر امور خارجه ارمنستان با اشاره به دیدار هفته آینده علی اکبرصالحی از ایروان جهت شرکت در مراسم تحلیف ریاست جمهوری آن کشور گفت: در روابط دو کشور تحولات مناسبی در جریان است و این امر از طریق سفرهای متقابل دو کشور صورت می پذیرد.


وزیر خارجه ارمنستان با ابراز خوشبینی از مذاکرات اتمی در آلماتی اظهار داشت: علاقه مندیم موضوع هسته ای ایران از راه گفت وگو و به شکل مسالمت آمیز حل و فصل گردد.

 

شاه بیت مشکلات اقتصادی رئيس جمهور آينده

Posted: 04 Apr 2013 02:01 AM PDT

جرس: اقتصاددان ایرانی و استاد دانشگاه کمبریج انگلستان می گوید: "تورم در یک اقتصاد غیر رقابتی، مانند بهمن عمل می کند و مدام انباشته می شود و کسی متوجه نمی شود اما کوچک ترین صدایی کافی است تا این بهمن عظیم را بر سر کسانی که اطراف آن هستند آوار کند."


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی امنیتی مشرق، دکتر «محمدهاشم پسران» اقتصاددان ایرانی و استاد دانشگاه کمبریج انگلستان در توصیف تورم انباشته می گوید که اقتصاد ایران این روزها بیمار است و احوال خوشی ندارد.


در حالی که مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی تصریح می کند که ایران در سال 2012 با نرخ تورم 21.8 رتبه ششم جهان را از لحاظ افزایش تورم به خود اختصاص داده و از این حیث در کنار کشورهایی نظیر اوگاندا، سودان و با وضعیتی بدتر از تانزانیا قرار گرفته است(جدول شماره 1) که رئیس کل بانک مرکزی تورم سال 91 را 32درصد پیش بینی کرده است و تورم نقطه به نقطه پایان سال نیز به 40درصد نزدیک می شود.


دکتر پسران می گوید:
با این اوصاف، هم اکنون در میان سه کشور دارای بالاترین نرخ تورم در جهان قرار داریم. سطوح عمومی قیمت ها در جامعه به صورت روزانه در حال افزایش است و هر روز جهش ناگهانی قیمت کالاهای متفاوتی؛ از مرغ و برنج گرفته تا خودرو و لپ تاپ، به سوژه رسانه ها بدل می شود.

در این سال ها ما یک تورم انباشته داشته ایم که با عاملی محرک مانند تحریم، انرژی ذخیره شده در آن آزاد شده و رویدادهای چند ماه اخیر را به وجود آورده است.

چنانچه تحریم نیز نبود، مسائل دیگری اتفاق می افتاد و در نهایت به جهت انباشت مداوم، این انرژی روزی آزاد می شد. تورم در کنار اجرای سیاست های نادرست اقتصادی، منجر به تغییر سایر متغیرهای کلان اقتصادی شده است و در ادامه موج های بعدی تورم را به همراه داشته و این چرخه به طور مستمر در حال تکرار است.

برآوردهای ابتدایی از بودجه سال آینده حاکی از آن است که در سال 92 اگر دولت موفق عمل کند، حداکثر می تواند هزینه های جاری خودش را پوشش دهد و در این صورت در مورد هزینه های عمرانی اقدام خاصی انجام نمی شود که به این ترتیب رکود در سال آینده بیشتر شده و این هم دوباره عاملی برای افزایش نرخ تورم خواهد بود.

از سوی دیگر عادت همیشگی دولت مبنی بر استقراض از بانک مرکزی در زمان کسری بودجه نیز در شرایط قابل پیش بینی سال آینده، زنگ خطر جدی را برای افزایش تورم ایجاد کرده است. حجم نقدینگی هم که در سال جاری به رکورد بی سابقه 434هزار میلیارد تومان رسیده، خطر دیگری برای افزایش شدید تورم در ماه های آینده است.

همه این ها نشانگر راه دشوار رئیس جمهور و دولت آینده، برای اداره کشور و بهبود شاخص های اقتصاد ایران است و در این میان مهمترین معضل و به تعبیری شاه بیت این مرثیه، تورم افسارگسیخته موجود در جامعه است. این «تورم» است که تعادل را در عرضه و تقاضا، رابطه بین نیروی کار و کارفرما، نرخ برابری قدرت خرید، ارزش برابری پول ملی در مقابل ارز های خارجی و بسیاری از موارد دیگر در اقتصاد ما، بر هم زده است.
 

مزروعی: اصلاح طلبان “زینت انتخابات” اصولگرایان نخواهند شد

Posted: 04 Apr 2013 01:41 AM PDT

جرس: سخنگوی سازمان مجاهدین انقلاب با بیان اینکه اصلاح طلبان "زینت انتخابات" اصولگرایان نخواهند شد، تاکید کرد که با وجود نزدیک شدن به روز انتخابات، فضای کشور همچنان امنیتی و مه آلود است و نشانه ای از رفتار عقلانی در حاکمیت دیده نمی شود.  

 

به گزارش تارنمای «امروز»، ارگان سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، علی مزروعی، سخنگوی این تشکل اصلاح طلب (شعبه خارج از کشور)، طی گفت و گویی به ابعاد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم پرداخته و با تاکید بر اینکه "اگر تغییری در فضای سیاسی کشور رخ ندهد و نیروهای نظامی و امنیتی همچنان میداندار عرصه سیاست و آرایش رقابت‌های انتخاباتی باشند، قطعاٌ انتخابات آینده انتخابات اصلاح طلبان نخواهد بود"، می گوید: "در این صورت راهبرد انتخاباتی اصلاح طلبان نمی‌تواند پیروزی در انتخابات باشد. اما از این واقعیت لزوماً نمی‌توان نتیجه گرفت که اصلاح طلبان نباید در انتخابات حضور داشته باشند."

 

مزروعی با تاکید بر اینکه عدم شرکت در انتخابات می‌تواند یک گزینه محتمل برای اصلاح طلبان باشد، اما در عین حال گفت: هرگونه تصمیمی در این زمینه بستگی به هدفی دارد که اصلاح طلبان در این انتخابات دنبال می‌کنند.

 

مزروعی در ادامه یادآور شد، به گمان من اگر حاکمیت عزم برگزاری انتخابات مهندسی شده را داشته باشد، تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا اصلاح طلبان حضور جدی در انتخابات نداشته باشند. یعنی نامزدی که اجماع احزاب و فعالان اصلاح طلب را دارد و از پایگاه اجتماعی گسترده‌ای برخوردار است به میدان نیاید. و اگر به رغم تمام تلاش‌ها نامزدی با این مشخصات به صحنه آمد نه در تبلیغات و شعارهای انتخاباتی و نه در برنامه‌ها و نه در ارتباط با جامعه و آگاه ساختن آنان از وضعیت بحران‌زده موجود دیدگاه‌ها و مواضع اصلاح طلبان را آن گونه که باید نمایندگی نکند. نامزد اصلاح طلبان در هر دو مرحله فوق یعنی عزم اراده برای به صحنه آمدن با نامزدی اجماعی و دارای پایگاه اجتماعی گسترده و پس از به صحنه آمدن در تبلیغات و برنامه‌های انتخاباتی خود با موانع و چالش‌های فراوان تدارک شده از سوی نظامی و امنیتی های مسئول برگزاری انتخابات مواجه خواهد شد. این مواجهه نیازمند داشتن عزم و استواری، شجاعت و صراحت و البته متانت و حفظ آرامش است.

 

متن کامل گفت و گوی این نماینده مجلس ششم و فعال جنبش سبز با تارنمای «امروز» به شرح ذیل است:

 

 

حدود دو ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری یازدهم برگزار خواهد شد شرایط موجود انتخاباتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 

 

 

برغم نزدیک شدن به روز انتخابات هنوز فضای کشور به دلیل حاکمیت فضای امنیتی و بسته سیاسی انتخاباتی نشده است و کلا فضای سیاسی مه آلود و ناروشن است؛ به گونه ای که به درستی نمی توان در مورد صف بندی و آرایش نیروها و جناح ها و نامزدهایشان در این انتخابات به نتیجه رسید هرچند می شود بطور مقطعی گمانه زنی کرد و امیدوار بود که با گذر از فضای امنیتی به فضای سیاسی و روشن تر شدن اوضاع، بتوان به تحلیل بهتری از صف بندی و آرایش نیروها و حضورشان در انتخابات رسید.

 

یادآور می شوم که با توجه به شرایط محیطی و محاطی که کشورمان در آن به سر می برد، انتخابات پیش روی ریاست جمهوری نقطه عطف تعیین کننده ای در مواجهه با این شرایط بشمار می رود. از یکسو می تواند به عنوان فرصتی برای عبور و نجات کشور از مشکلاتی که درعرصه داخلی و خارجی بدان گرفتار آمده استفاده شود، و از سوی دیگر می تواند نقطه پایانی بر همه امید های حل مشکلات باشد، و این برمی گردد به برگزاری شیوه انتخابات و نگاهی که حاکمیت موجود به این موضوع خواهد داشت

 

به عنوان یک اصلاح طلب امیدوارم مسؤلان کشور با درک صحیح از شرایط بحران زده کنونی فرصت انتخابات را برای جبران اشتباهات فاحش گذشته و نجات کشور از دست ندهند اما از سوی دیگر متأسفانه هیچ نشانه‌ای از این عقلانیت مشاهده نمی‌کنم.

 

 

فکر می کنید که شیوه برگزاری انتخابات چگونه خواهد بود؟

 

 

 

همانگونه که گفتم فضای انتخاباتی ناروشن است. این ابهام ناشی از وضعیت متناقضی است که حاکمیت در آن به سر می‌برد. از یک سو به علت کارنامه کاملاٌ منفی در عرصه‌های اقتصادی، سیاست داخلی و سیاست خارجی نیازمند برگزاری انتخاباتی با رقابت متکثر و مشارکت گسترده است تا بحران مشروعیت خود را در داخل جبران و فشارهای خارجی را کاهش دهد، و از سوی دیگر به علت گرایش تمامیت خواهانه و هزینه هنگفتی که برای ایجاد نظم سیاسی مبتنی بر اراده فردی پرداخته نمی‌تواند به برگزاری انتخاباتی آزاد، سالم و منصفانه تن دهد. آنچه تاکنون از مواضع مقامات رسمی و سپاهی ذی نفوذ و محافل نزدیک به رهبری برداشت می شود این است که در پی برگزاری یک انتخابات مهندسی شده با نتیجه دلخواه هستند و تاکنون هیچ  نشانه‌ای از اینکه حاکمیت بخواهد فضا را به روی انتخابات آزاد باز کند دیده نمی شود.

 

 

اگر انتخابات بصورت مهندسی شده بخواهد برگزار شود صف بندی و آرایش نیروها چگونه خواهد بود؟

 

 

 

در انتخابات مهندسی شده مجلس نهم شاهد بودیم که بدلیل پیامدهای حاکمیت یکدست و انحصارگرایانه اقتدارگرایان از سال ۸۴ به اینطرف و به ویژه ناکارآمدی مفرط آنان در اداره کشور و همچنین رخدادهای پس از کودتای انتخاباتی خرداد ۸۸، اقتدارگرایان سه پاره شدند. تندروها و افراطی هاشان در " جبهه پایداری " زیر چتر آیت الله مصباح یزدی جمع شدند، معتدلین در قالب " اصولگرایان سنتی " زیر چتر آیت الله مهدوی کنی قرار گرفتند، و حامیان دولت هم سعی کردند زیر چتر احمدی نژاد و بدون تابلو در این انتخابات حضور یابند، که البته با روندی که انتخابات طی کرد نتیجه به نفع " اصولگرایان سنتی " تمام شد و اکثریت مجلس نهم در اختیار آنان قرار گرفت.

 

اصلاح طلبان سبز با تحلیلی که از روند وقایع پس از انتخابات ریاست جمهوری دهم داشتند با عدم شرکت در این انتخابات میزان مشارکت را به پائین ترین رقم در انتخاباتهای پس از انقلاب کاهش دادند، و هرچند حاکمیت با عدد سازی تلاش کرد بر این کاهش مشارکت پرده پوشی کند اما بر اهل نظر و مجریان و ناظران و مقامات دست اندرکار واقعیت روشن است.

 

با توجه به این تجربه و اهمیت انتخابات ریاست جمهوری روند وقایع بگونه ای پیش رفته است که این سه پاره درآستانه این انتخابات چهارپاره شده است. ائتلافی در قالب ۲+۱ پاره چهارم را شکل داده است! و این پاره تلاش دارد تا خود را نزدیکتر از دیگران به رهبری و بیتش معرفی و از این طریق گوی سبقت را از دیگران برباید! این تفرق و چندپارگی از یک جهت برای حاکمیت نگران کننده است و آن چگونگی کنترل و اداره کردن جناح دولت و احمدی‌نژاد است اما از جهتی دیگر مطلوب حاکمیت است زیرا ظاهر یک رقابت متنوع و متکثر را تأمین می‌کند. علاوه براین تعدادی نامزد غیر اصول‌گرا با تابلوی اصلاحات و ظاهر منتقد هم می‌توانند بدون این که خطری بیافرینند بر این تنوع و تکثر بیفزایند

 

بنابراین در یک انتخابات مهندسی شده باید شاهد رقابت بین این چهار پاره اقتدارگرایان حاکم باشیم، و البته نتیجه هم بستگی به رای و نظر مقام عالی ولایت دارد. حتی از هم اکنون می‌توان با ضریبی از احتمال و تقریب نامزد پیروز چنین انتخاباتی را مشخص کرد.

 

 

در این وضعیت نقش اصلاح طلبان چه خواهد بود؟

 

 

 

اگر تغییری در فضای سیاسی کشور رخ ندهد و نیروهای نظامی و امنیتی همچنان میداندار عرصه سیاست و آرایش رقابت‌های انتخاباتی باشند، قطعاٌ انتخابات آینده انتخابات اصلاح طلبان نخواهد بود، بنابراین راهبرد انتخاباتی اصلاح طلبان نمی‌تواند پیروزی در انتخابات باشد. اما از این واقعیت لزوماً نمی‌توان نتیجه گرفت که اصلاح طلبان نباید در انتخابات حضور داشته باشند. اگر چه عدم شرکت می‌تواند یک گزینه محتمل باشد. به هر حال هرگونه تصمیمی در این زمینه بستگی به هدفی دارد که اصلاح طلبان در این انتخابات دنبال می‌کنند. مقصود من این است تحت شرایطی حتی می‌توان در انتخابات مهندسی شده هم حضور یافت اما نه برای پیروزی بلکه برای تحقق اهداف دیگر از جمله تثبیت موقعیت سیاسی خود، استفاده از فضای انتخابات برای ارتباط با جامعه که در شرایط سانسور و محدودیت شدید ممکن نیست، فعال کردن و سازمان دادن به نیروهای اصلاح طلب و جلوگیری از استحاله آن‌ها ... اما این اهداف که به نوبه خود به ویژه در شرایط فعلی بسیار مهم هستند، باهر نوع شرکتی تأمین نمی‌شود. به صراحت عرض کنم اگر مقصود اصلاح طلبان تحقق اهداف فوق باشد آن گاه سؤال فراروی آنان چگونه شرکت کردن خواهد بود نه شرکت کردن یا نکردن. شرکت در انتخابات از موضع منتقد به وضع موجود و بدون پاسخی روشن به چنین سؤالی و بدون در نظر داشتن اهدافی از نوع اهدافی که عرض کردم بی‌شک به معنای ایفای نقش زینت بخشی به انتخابات به عنوان پاره پنجم پازل انتخاباتی حاکمیت خواهد بود.

 

 

از نظر شما شرکت در انتخابات مهندسی شده با اهدف فوق چه لوازمی دارد به عبارت دیگر پاسخ شما به چگونگی ورود به چنین انتخاباتی چیست؟

 

 

 

به گمان من اگر حاکمیت عزم برگزاری چنین انتخاباتی را داشته باشد، تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا اصلاح طلبان حضور جدی در انتخابات نداشته باشند. یعنی نامزدی که اجماع احزاب و فعالان اصلاح طلب را دارد و از پایگاه اجتماعی گسترده‌ای برخوردار است به میدان نیاید. و اگر به رغم تمام تلاش‌ها نامزدی با این مشخصات به صحنه آمد نه در تبلیغات و شعارهای انتخاباتی و نه در برنامه‌ها و نه در ارتباط با جامعه و آگاه ساختن آنان از وضعیت بحران‌زده موجود دیدگاه‌ها و مواضع اصلاح طلبان را آن گونه که باید نمایندگی نکند. نامزد اصلاح طلبان در هر دو مرحله فوق یعنی عزم اراده برای به صحنه آمدن با نامزدی اجماعی و دارای پایگاه اجتماعی گسترده و پس از به صحنه آمدن در تبلیغات و برنامه‌های انتخاباتی خود با موانع و چالش‌های فراوان تدارک شده از سوی نظامی و امنیتی های مسئول برگزاری انتخابات مواجه خواهد شد. این مواجهه نیازمند داشتن عزم و استواری، شجاعت و صراحت و البته متانت و حفظ آرامش است.

 

 

اگر فضا تغییر و انتخابات به طور نسبی آزاد و سالم و منصفانه برگزار شود آنگاه صف بندی و آرایش  نیروها چگونه خواهد بود؟

 

 

 

البته فرض محال که محال نیست! در این صورت ما شاهد صف بندی و آرایش  تازه ای خواهیم بود. قبل از تشریح آرایش نامزدها در چنین فرضی متذکر می‌شوم موافقت حاکمیت با تغییر فضای سیاسی  و برگزاری انتخاباتی نسبتاً و نه کاملاً آزاد و منصفانه لزوماً به معنا موافقت حاکمیت با پیروزی اصلاح طلبان نیست، در چنین صورتی نیز موانع و چالش‌ها فراوان خواهد بود اگر چه جنس و شدت این موانع فرق خواهد کرد. با این توضیح عرض می‌کنم در چنین فرضی اگر اصلاح طلبان بصورت اجماعی و با نامزدی همچون خاتمی وارد عرصه انتخابات شوند، در این صورت احتمالاً نامزد اصلاح طلب در رقابت با نامزد واحد جبهه متحد اقتدار‌گرایان و نامزد حامیان دولت آرایش نامزدها را شکل خواهد داد.

 

 

آیا در چنین حالتی شما احتمال می‌دهید اقتدار‌گرایان با نادیده گرفتن اختلافات عمیق خود با احمدی‌نژاد از نامزد او حمایت کنند؟

 

 

 

•  شاید بخشی از اقتدار‌گرایان معتدل به علت ضدیت عمیقی که با جناح دولت دارند حاضر به حمایت از نامزد این جناح نشوند. اما پاسخ من به سؤال شما مثبت است زیرا بخش های مختلف اقتدارگرایان حاکم نظیر جبهه پایداری، جناح دولت، جناح ۲+۱ یا جناح نزدیک به بیت رهبری و لایه‌های افراطی جناح اقتدارگرایان سنتی، ‌اگر چه بایکدیگر اختلاف نظر دارند اما در مخالفت با اصلاح طلبان سبز وحدت دارند. از این گذشته اصلاح طلبی سبز یک جریان اجتماعی و متکی به بخش وسیعی از نیروهای اجتماعی است و حضور آن در حاکمیت به معنای توزیع قدرت و شکست پروژه ایجاد نظم سیاسی مبتنی بر اراده فردی است. اما جناح دولت یک باند است و فاقد پایگاه اجتماعی است. پیروزی نامزد این جناح به هیچ وجه به معنای توزیع ساختاری قدرت و تهدیدی جدی برای حاکمیت مطلقه فردی نخواهد بود. البته منظور من این نیست که پیروزی اصلاح طلبان به توزیع عادلانه قدرت خواهد انجامید، طبیعی است که با توجه با واقعیت ساختار متصلب قدرت نباید چنین انتظاری داشته باشیم.

 

 

اما می‌بینیم که احمدی‌نژاد برخلاف نظر رهبری عمل می‌کند؟

 

 

 

حرف‌های احمدی‌نژاد را جدی نگیرید. البته این که احمدی‌نژاد خواهان قدرت و اختیارات است حرف درستی است اما قدرت و پایگاهی ندارد که با اتکای به آن بتواند استقلال خود را حفظ کند. کسی که مدعی هستند حدود ۲۵ میلیون رأی داشته است یازده روز خانه نشست اما در سراسر کشور یازده نفر در حمایت از او اعتراض نکردند.

حرف‌های اخیر احمدی‌نژاد را جدی نگیرید نه این که نخواهد، نمی‌تواند. این‌ها آخرین تلاش‌های فرد در حال احتضاری است که می کوشد خود را نجات دهد. او البته به وزیر علوم، تحقیقات و فن آوری دستور می‌دهد رئیس دو دانشگاه تهران و تربیت مدرس را به دلیل رویکرد امنیتی شان عوض کند اما می بینیم حتی وزیرش هم حرفش را جدی نمی‌گیرد! دو روز بعد از این دستور مشاهده می‌کنید رئیس دانشگاه تهران را می‌آورند در یک برنامه یک ساعته تلویزیونی و از او می‌پرسند شما عزل نشدید؟ و او می گوید این حرف‌ها را جدی نگیرید. یا او می‌گوید در انتخابات نمی‌گذارم کسی دخالت کند اما آیا وزیر کشور او که یک سردار سپاه است حرف او را می‌خرد یا استاندارانی که نود درصدشان سپاهی هستند؟ اگر حرف‌های او را تحمل می‌کنند به این علت است که با توجه به حمایت‌های مطلق رهبری از او در گذشته برخورد با او هزینه دارد و بیش از همه به ضرر رهبری خواهد بود. بنابراین صلاح در این است که این چند ماهه نیز به هرشکل تحمل شود. اما پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات نظم سیاسی مبتنی بر اداره فردی کشور را مختل خواهد کرد.

 

 

با توجه به افرادی که تاکنون اعلام نامزدی کرده اند نظر شما در مورد صلاحیت و توانایی اینها چیست؟

 

 

 

هرچند در یک نظام مردمسالار این حق همه شهروندان است که خود را نامزد انتخابات کنند اما می دانیم که قانون اساسی و قانون انتخابات شرایط اولیه ای را برای صلاحیت افرادی که می خواهند نامزد ریاست جمهوری و دیگر نهادهای انتخابی شوند تعیین کرده، اما سئوال این است که آیا داشتن این شرایط اولیه برای نامزد شدن کفایت می کند؟ بنظر من این کفایت نمی کند و از اینرو درکشور باید شرایط و ساز و کاری باشد که افرادی به میدان نامزدی انتخابات بیایند که از بالاترین استانداردها به لحاظ دانش و تجربه و مدیریت و... برخوردار باشند و در قالبی به میدان بیایند که قابل محاسبه و پاسخگو درمقابل عملکردشان باشند، و می دانیم که در نظام های مردمسالار ساز و کار احزاب برای تحقق این امر تمهید شده است.

 

متاسفانه در کشور ما بدلیل فقدان مردمسالاری و نظام حزبی دچار نوعی عقب افتادگی و آشفتگی دراین باره هستیم. اینکه تاکنون بیش از چهل نفر و آنهم غالبا بدون عقبه و پشتوانه سیاسی و اجتماعی اعلام نامزدی کرده اند را به هیچ وجه نمی توان نشانه مردمسالاری و آزادی در انتخابات گرفت بلکه این نشانه هرج و مرج سیاسی و آشفتگی است! من البته قصد تخریب کسی را ندارم و این کار را صحیح نمی‌دانم اما در این دوره حاکمیت احتمالاً قصد دارد ماهیت فرمایشی بودن انتخابات را در پس تکثر کاندیداها و رقابت کاذب، مخفی کند. بنابراین در این دوره احتمالاً با تعداد نامزدهای بیشتری مواجه خواهیم بود که اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها خود بیش از هرکس به شکست خود واقفند. در هنگامی که دو نامزد ریاست جمهوری انتخابات قبلی آقایان موسوی و کروبی در حبس و زندان خانگی بسر می برند تاکنون فقط افرادی اعلام نامزدی کرده اند که بگونه ای حامی وضعیت موجود بوده اند درحالیکه صحنه انتخابات باید میدان رقابت برنامه ها(و نه اشخاص ) و بدیل های اداره کشور باشد.

 

 

گویا مجموعا شما به انتخابات آتی و نتیجه آن خوشبین نیستید؟

 

 

 

با توجه به شرایط فعلی و افق مه آلودی که بدان اشاره کردم بله. علت این عدم خوشبینی را به اجمال بیان کردم.

انشاء الله در بیانیه‌ تحلیلی سازمان که در روزهای آینده منتشر خواهد شد در این زمینه مشروح‌تر توضیح داده خواهد شد.

 


اسماعیل هنیه معاون خالد مشعل شد

Posted: 04 Apr 2013 01:41 AM PDT

جرس: جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اسماعیل هنیه را به عنوان معاون خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی این جنبش انتخاب کرد.

 

به گزارش ایسنا،حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد: مجلس شورای جنبش مقاومت اسلامی در نشست قاهره اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر این جنبش و موسی ابومرزوق را به عنوان معاونان مشعل، رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس انتخاب کرد.


همچنین یحیی السنوار و روحی مشتهی دو اسیر فلسطینی آزاد شده به عنوان رهبران حماس در کرانه باختری انتخاب شدند.
 

درخواست ۳۵۰ فعال سیاسی- مدنی جهت آزادی مهدی خزعلی

Posted: 04 Apr 2013 12:18 AM PDT

جرس: بیش از ۳۵۰ تن از فعالان سیاسی و مدنی ایرانی، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بحرانی مهدی خزعلی، خواستار آزادی فوری این زندانی سیاسی اعتصابی در زندان اوین شدند.


به گزارش جرس، در بیانیه مدافعان حقوق بشر، فعالان سیاسی ، کوشندگان مدنی و اساتید دانشگاه برای آزادی مهدی خزعلی، از تمامی کنشگران حقوق بشری، سازمان های بین المللی حقوق بشری و همچنین "کسانی که دغدغه انسانیت و رعایت کرامت انسانی و حقوق شهروندی همه افراد مستقل از باور های عقیدتی و سیاسی را دارند"، خواسته شده تا در چارچوب توان و بضاعت شان به حمایت از آزادی مهدی خزعلی و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی بپردازند.


متن این بیانیه که نسخه ای از آن در اختیار جرس قرار گرفته، به همراه اسامی امضاء کنندگان به شرح زیر است:


جان یک انسان در خطر است.
مهدی خزعلی زندانی سیاسی در وضعیت جسمانی بسیار نگران کننده ای بسر می برد. حیات وی به دلیل بیش از سه ماه اعتصاب غذا و حضور در فضای تنگ و خفه سلول انفرادی در معرض خطر جدی است. او نهم آبان ماه برای ششمین بار طی سه سال و نیم گذشته بازداشت شد. مامورین امنیتی بدون دلیل وی را به همراه هفتاد نفر دیگر که در سرای اهل قلم جمع شده بودند بازداشت کردند و علی رغم آزادی زود هنگام دیگران او را در زندان نگهداشتند.


این بازداشت خودسرانه و سرکوب گرانه در حالی صورت گرفت که گردهمایی افراد در محیط های فرهنگی از حقوق شهروندی و مسلم آنان است و احدی حق ندارد آنها را از این حق محروم سازد. شهروندان ایرانی طبق اعلامیه جهانی حقوق بشر و حتی قانون اساسی جمهوری اسلامی مجاز هستند از حق مسلم خود مبنی بر سازماندهی تجمعات مسالمت آمیز استفاده کنند.


اما مامورین وزارت اطلاعات با زیرپا گذاشتن حقوق مهدی خزعلی ، نقض مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر و تخطی از فصل حقوق ملت قانون اساسی به عنوان میثاق مردم و حکومت ،به گسترش جو ارعاب و وحشت پراکنی پرداختند تا او را وادار به سکوت نمایند. رفتار غیر مسئولانه و ضد انسانی وزارت اطلاعات در شرایطی صورت می گیرد که حتی دستگاه قضایی وابسته جمهوری اسلامی حکم آزادی وی را به قید تودیع وثیقه صادر کرده است و خانواده وی نیز وثیقه را تهیه و در اختیار دادگاه قرار داده اند.


بی شک بی اعتنایی مامورین وزارت اطلاعات که باید مطیع احکام دادگستری باشند ، با اهدافی خاص صورت می گیرد تا با تنگنا قرار دادن خزعلی و اعمال اذیت و آزار او را به ستوه آورند. با توجه به تجارب تلخ مرگ های مشکوک و خاموش گذشته در زندان های جمهوری اسلامی و وجود اراده هایی که در صدد هستند با تحریک و قرار دادن زندانی بی پناه در بن بست وی را به ضیافت مرگ فرا بخوانند ، مهدی خزعلی با خطری جدی مواجه شده است.
از این رو ما امضا کنندگان این بیانیه به مسئولین وزارت اطلاعات هشدار می دهیم فورا وی را به صورت نا مشروط و بدون هیچ قید و بندی از زندان آزاد نمایند. بی شک هر اتفاق ناخوشایندی که برای وی بیفتد مسئولیتش مستقیما با مقامات حکومت خواهد بود. همچنین ما از تمامی کوشندگان حقوق بشری ،سازمان های بین المللی حقوق بشری و کسانی که دغدغه انسانیت و رعایت کرامت انسانی و حقوق شهروندی همه افراد مستقل از باور های عقیدتی و سیاسی را دارند می خواهیم تا در چارچوب توان و بضاعت شان به حمایت از آزادی مهدی خزعلی و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی بپردازند.


فهرست اسامی امضا کنندگان
امید ابراهیمی، هادی ابراهیمی رودبارکی، مهرداد احسانی پور، مهرداد احمدزاده، سعید احمدزاده، باقر احمدی، سینا احمدی، فائز احیا، چکامه اربائی، اکبر اسدی، کیا اسفندیاری ،ابوالفضل اسلامی، سروش اسلامی، فاضل اسلامیان، زینت اسماعیل زاده، فرشاد اسود، ناصر اشجاری، فرید اشکان، امیر حسین اعتمادی، بیژن افتخاری، علی افشاری، دنیا اکبری، نصیر امامی، روزبه امامی، بهرام امامی، جواد امان ،مهدی امینی، امیر امینی ،مهدی امینی زاده، شاهین انزلی، مریم اهری، نیکروز اولاد اعظمى، پیام اولاد عظیمی، محمد اولیایی فرد، پرویز ایرانلو، میلاد ایرانی، مهرداد ایرانی، مهدی ایرانی، فاطیما ایرانی، آرش آبادپور (کمانگیر)، خسرو آراسته، عباس آرام، آینده آزاد، احمد آزاد، فرشته آزاد، امیر آزادی، حمید آزادی، روشنک آسترکی، داریوش آشوری،حمید آقایی،سعید آگنجی، بابک اجلالی،رحیم باجغلى، فاریا بارلاس ، عبدالعلی بازرگان، احمد باطبی، حسین باقر زاده، ایرج باقرزاده، هومن باقری، نگین بانک، داریوش بایندر، علیرضا بختیار، پروین بختیارنژاد، کمیل بداغی، مهران براتى، رویا برادران، محمد برقعی، امیر برهنی، مقداد بریمانی، فاطمه بزرگمهر، امیر مسعود بزرگیان، خسرو بندری، روجا بندری، شهلا بهاردوست، محمد بهبودی، عصمت بهرامی، کامیار بهرنگ، امیر بیگلری،بهروز بیات، حسن بیات، بهرام بیگدلی،میثاق پارسا،کوروش پارسا،مهناز پراکند،علی پرسان،بهزاد پرنیان،صمد پروان،مهدی پرویز،عباس پشمی،سوده پناهی،سعید پورحیدر،میترا پورشجری،امید پورمحمدعلی،احمد پورمندی،بیژن پیرزاده،احمد تاج فر،علی تارخ،حبیب تبریزیان،محمد ترابی،حسین تركاشوند،علی تقی پور،تمجیدی ،حامد تهرانى،آزاده تهرانی،نیره توحیدی،سارا ثقفی،جهانشاه جاوید،رضا جعفریان،پدرام جعفری،حسن جمالی،فردوس جمشیدی ،رودباری،آرش جنتی عطایی،پویا جهاندار،گیسو جهانگیری،شهرام جوادی،بهیه جیلانی،رضا چرندابی،بهروز جاوید تهرانی،امید حسنی،متین حسنی،حنیف حسین دوست،ناهید حسینی،رضا حسینیان،بیژن حکمت،کوروش حکیمی،امید حمزه،سارا حمیدی،زینب حیدری،محسن حیدریان،محمود خادمی،یونس خامنه فر،حسین خانی،فاطمه خردمند،عزیز الله خزائی،زینب خزعلی،زاگرس خسروى ،آریا خسروی،بهروز خلیق،ضیا خلیلی،میلاد داوری،محمد جواد دردکشان،خسرو درویش،مهرداد درویش پور،اشکان دلدار،سعید ذبیحی،پروانه راد،محمد رحیمی،سیاوش رحیمیان،امیر رشیدی،شیده رضایی،هوتن رضائی،آزیتا رضوان،صهبا رضوی،اوستا رکن آبادی،لاله رکنی،خسرو رمضان زاده،علی اصغر رمضانپور،زهرا روح الامین،اکبر روحانی،فرهاد روحی،جمشید روحی،فتحیه زرکش یزدی، اسماعیل زرگریان،روح الله زم، محمد زمان، اعظم زنگنه، امیر زهدی،ارسلان زیازی،حنیف ساجدی،محسن سازگارا،زیبا سالاری،علی سامانی،گیسو سامعی، نسترن سامی، سیروس سپاسی، علی اصغر سپهری،محمد ستاری،بهروز ستوده،نسیم سرابندی،محمد سلطانی،سعیده سهرابی،رضا سیاوشی،ساحل سیستانی،سلمان سیما،کاظمی سینا،علی شاکری،رحیم شامبیاتی،کریم شامبیاتی،فریده شاهگلی،سجاد شاهمرادی،مسعود شب افروز،داراب شباهنگ،امیر ساسان شرفی،حسن شریعتمداری،شریف شریفی،جواد شریفی نوید،علی شعبویی،یاسر شفیعی ،پروین شهبازی،عباس شیرازی،علی شیرازی،سیاوش صالحوند،حمید صدر،سوفیا صدیق پور،بیژن ﺻﻒ ﺳﺮﻱ،سیاوش صفوی،رامین صفی زاده،سعید ضرابیان،فرزاد ضیا قزوینی،حسن طالبی،بهروز طالبی،آذر طاهرآبادی،کمیل طاهری،فرانک ظریفی،حمید رضا ظریفی نیا،آرش عابدی،بهروز عادل،شهره عاصمی،وحید عالمی،مزدک عبدی پور،نازلی عراقی،مهدی عربشاهی،اختر عسگری،رضا عطاران،خسرو علاف اكبرى،کاظم علمداری، حسین علوی، رضا علیجانی،داریوش علیزاده،دیاکو فاطمی، مهدی فتاپور،عباسعلی فتاح،علی فتوتی، شهرام فداکار،شری فرامرزی،علی فراهانی، ،نیما فرحی، مهناز فرخی، حسن فرشتیان، مهدی فرشی، ناهید فرهاد، کیوان فروزان، نادر فیروزی، سیامک فرید، علی فلاح، سیروس فلاطون، هیربد فولادوند،فیروزه فولادی، مجتبی فیروزمند، شهاب فیضی، آرزو قاجار، رضا قاسمی بابلی، سعید قاسمی نژاد، رضا قاضی نوری، آیدا قجر، جعفر قدیم خانی، یدی قربانی، قیس قریشی، محسن قشقایی زاده، مهدی قلیزاده اقدم، علی اکبر قنبری، اکبر كریمیان، امید كوهى، منیر کاشف، مسعود کاظمی، نوید کامران، فراز کردجزی، اکبر کرمی، حمید کریمی، رضا کریمی، بهزاد کریمی، حسن کریمی، سیاوش کریمی، حسن کریمی، علی کلائی، محمد کلهری، ارسلان کهنمویی پور، حمید کوثری، علی کوشه، فرهاد کوهکن، علیرضا کیانی، نرگس کیانی، علی گودرزی، کامیاب گیوه کی، محسن لک، مسعود لواسانی، امیر مُمبینی ، بهمن مبشری، رضا مبین، جواد متولی، تاناز مجزی، محمد محسنی آهنگر، علی محمدی ثانی، فاطمه محمودی، عطا محمودی، منوچهر مختاری،پرویز مختاری،احمد مدادی، حمید مرادی، محمد باقر مرادی، امان مشایخی، محمد مصطفایی، نریمان مصطفوی، مصطفی علوی، منصور معدل، عبدالحمید معصومی تهرانی، حسن معینی، رضوان مقدم، مریم مقدم، منوچهر مقصودنیا،حسن مکارمی، پروین ملک، احمد منتظری، بهزاد مهرانی، بهناز مهرانی، همایون مهمنش، علی اکبر موسوی خوئینی،رضا مولائی، زیبا میرحسینی، محمد صادق میلانی، حسن نایب هاشم، اسماعیل نبوی، یوحنا نجدی،شیلا نخجوانی،راضیه (پری) نشاط،مزدک نصیری،بورگان نظامی نرج‌آباد،حجت نظری،مرتضی نگاهی،شیوا نوجو،مهدی نوذر،وحید نوذری،مهدی نوربخش،آزرم نوروزی،فرهاد نوری،علی نوری زاده،پرتو نوری علا،سهراب نیکوفر،مریم نیکویی، مرسده هاشمى،نادر هاشمی،عماد هاشمی، سورنا هاشمی، محمد هدایتی، بهنام همایونی، رحیم همتی، مهدی وزیری، بهزاد وفاخواه، پیروز یوسفى، مهدی یارمحمدی، اشکان یزدچی،حسین یزدی، حسن یوسفی اشکوری

 

صدها شهروند اروپایی برای جنگ علیه بشار اسد به ‌سوریه رفته‌اند

Posted: 04 Apr 2013 12:03 AM PDT

جرس: مرکز مطالعات بین‌المللی بنیادگرایی” در لندن اعلام کرد بین ۱۴۰ تا ۶۰۰ شهروند اروپایی برای جنگ علیه بشار اسد به ‌سوریه رفته‌اند. بیشتر این جنگجویان اسلام‌گرا هستند. اخیرا یک واعظ اتریشی کوشید به سوریه برود.


به گزارش خبرگزاری آلمان، فاصله حداقل تا حداکثر تعداد اروپایی‌هایی که براساس گزارش مرکز مطالعات بین‌المللی بنیادگرایی به شورشیان سوریه پیوسته‌اند، بسیار زیاد است. اما این گزارش تاکید کرده که حضور داوطلبان اروپایی در سوریه به کابوس سرویس‌های اطلاعاتی غرب تبدیل شده است.


تحقیق درباره حضور اسلامگرایان اروپایی در سوریه را “آرون. وای. زلین” از محققان مرکز مطالعاتی لندن انجام داده است. او وظیفه بررسی ۴۵۰ رسانه عربی و غربی و آگهی‌های تسلیت پایگاه‌های اینترنتی جهادگرایان را به‌عهده دارد.


فاصله زیاد ارقام ارائه شده در این گزارش نشانه‌آن است که اطلاعات زلین هم بر ارقام رسمی متکی است و هم بر برآوردهای سرویس‌های مخفی نقل شده در رسانه‌ها.

سوریه، قطب جهادگران
زلین معتقد است که سوریه در حال حاضر به یکی از مهمترین کشورها برای جهادگران اسلامی تبدیل شده است. در ماه مارس امسال “محمد محمود” واعظ اتریشی که همواره برای جهاد در راه خدا تبلیغ می‌کرده در شهر هاتای ترکیه دستگیر شد. هاتای در نزدیکی مرز سوریه واقع شده است و محمد محمود به آنجا رفته بود تا به شورشیان سوریه بپیوندد.


شبه‌نظامیان اسلام‌گرا مثل قبایل کوچ‌نشین عمل می‌کنند. آنان سال‌ها در افغانستان و عراق جنگیدند و حال سوریه را جذاب‌ترین مکان برای فعالیت خود می‌دانند.


گزارش مرکز مطالعات بنیادگرایی حاکی از آن است که در ماه‌های اخیر بین ۱۴۰ تا ۶۰۰ اروپایی به سوریه رفته‌اند و درحال حاضر نیز بین ۷۰ تا ۴۴۰ نفر از آن‌ها در سوریه به‌سر می‌برند. برخی از این رزمندگان در این میان کشته شده و یا به کشورهای خود بازگشته‌اند.


شورشیانی از آلبانی، بلغارستان، دانمارک، فرانسه، بریتانیا، کوسوو، سوئد و اسپانیا در میان کشته شدگان بوده‌اند. از آلمان در ماه‌های اخیر بنا به گزارش مرکز مطالعات بنیادگرایی ۳ تا ۴۰ شورشی به سوریه رفته‌اند و اکنون نیز یک تا ۳۷ نفر در این کشور می‌جنگند، اما آلمانی‌ها تاکنون کشته نداده‌اند.


رزمندگان اروپایی مسلمان و غیرمسلمان
گزارش مرکز مطالعات بین‌المللی بنیادگرایی ارزیابی می‌کند که کمتر از ده درصد افراد مسلحی که اکنون علیه بشار اسد می‌جنگند خارجی هستند و حدود یک‌درصد آن‌ها از اروپا به سوریه رفته‌اند. برخی از داوطلبان بین‌المللی زیر پرچم جبهه نصرت می‌جنگند که یک گروه به‌شدت متعصب نزدیک به القاعده شناخته شده است.


آرون وای زیلین، تهیه کننده گزارش تازه مرکز مطالعات بین‌المللی بنیادگرائی تاکید می‌کند همه اروپائی‌هایی که برای مبارزه با رژیم بشاراسد به سوریه رفته‌اند، بنیادگرا نیستند. بسیاری از آن‌ها با توجه به شرایط غیرانسانی حاکم بر سوریه با هدف کمک به مردم این کشور جان خود را به‌خطر انداخته‌اند.


سرویس‌های اطلاعاتی غرب بیمناک آن‌ هستند که برخی از داوطلبان اروپایی در جنگ داخلی سوریه بینادگراتر شوند و ساخت مواد منفجره دست‌ساز را بیاموزند و در بازگشت دست به عملیات تخریبی در کشور خودشان بزنند.


هفته گذشته پلیس آمریکا یک جوان ۳۰ ساله را که ظاهرا در کنار اعضای جبهه النصره سوریه می‌جنگیده دستگیر کرد. او عکس خود را در حالی که خمپاره‌انداز در دست داشت در فیس‌بوک قرار داده بود.


گزارش مرکز مطالعات بین‌المللی بنیادگرایی در لندن روشن نکرده است که چه تعداد از اروپایی‌های حاضر در جنگ داخلی سوریه تبار شرقی دارند و چه تعداد از آن‌ها دارای تبار اروپایی هستند.

 

پرونده حداقل دستمزد کارگران برای سال ۹۲ همچنان مفتوح است

Posted: 03 Apr 2013 11:44 PM PDT

جرس: شامگاه ۲۱ اسفند ماه سال ۹۱، اعضای شورای عالی کار در آخرین جلسه خود در سال گذشته افزایش ۲۵ درصدی «حداقل دستمزد» کارگران در سال ۹۲ را تصویب کردند. همچنین بر اساس مصوبه این شورا، دریافتی سایر گروه‌های مزدی در حالی کمتر از ۲۵ درصد افزایش یافت که گزارش‌های رسمی از افزایش ۳۰ درصدی نرخ تورم حکایت می‌کردند. در این زمینه یک عضو شورای عالی امور رفاهی کارگران کشور معتقد است در جریان تعیین مزد سال ۹۲، دولت مانع اصلی افزایش دستمزد کارگران بود.


مهرزاد مویدی با اعلام این مطلب به ایلنا گفت: سال گذشته در آخرین جلسه تعیین مزد شورای عالی کار، کارفرمایان حداقل با افزایش ۳۰ درصدی حداقل مزد موافق بودند و چنانچه دولت همکاری می‌کرد امکان داشت که مزد کارگران تا ۴۰ درصد نیز افزایش یابد.


مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان فارس بابیان اینکه به دلیل همکاری نکردن دولت در ‌‌نهایت حداقل مزد کارگران برای سال ۹۲ تنها ۲۵ درصد افزایش یافت، گفت: گروه کارفرمایی از دولت انتظار داشت تا در برابر افزایش ۳۰ درصدی مزد از تولید کنندگان داخلی حمایت کند.


این مقام کارگری افزود: هرچند منطق کارفرمایان افزایش واقعی مزد را در برابر گرانی ‌بی‌سابقه قیمت‌ها تایید می‌کرد اما آن‌ها از دولت توقع داشتند تا در برابر پرداخت مزد بیشتر، حداقل تعرفه‌های واردات کالاهای خارجی را افزایش دهد و در بحث تامین اجتماعی برای تولید کنندگان تمهیداتی را قائل شود.


درخواست دیدار با رئیس دولت
پیش از این گروه‌های کارگری ‌و کارفرمایی شورای عالی کار در روزهای چانه زنی بر سر تعیین مزد، خواستار ملاقات حضوری با رئیس دولت و اعضای کابینه شده بودند که در‌‌ نهایت به دلیل برآورده نشدن این خواسته، پیشنهادات و مطالبات خود را بصورت مکتوب به دولت اعلام کردند.


مویدی در این باره گفت: از آنجا که دولت حاضر نبود در برابر گروه کارگری و کارفرمایی زیر بار مسئولیت جدیدی برود با این خواسته کارفرمایان مخالفت کرد و در عمل مزد کارگران تنها ۲۵ درصد افزایش یافت. هرچند به ظاهر گروه‌های کارگری و کارفرمایی بصورت دو جانبه مزد جدید را تعیین کردند اما در عمل دولت با خود داری کردن از همکاری با گروه‌های دیگر باعث افزایش ناچیز مزد در سال ۹۲ شد.


این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که پیش از این اسدالله عباسی مدعی شده بود دولت در جریان تعیین مزد دخالت ندارد و به تصمیمات گروه کارگری و کارفرمایی احترام می‌گذارد.


شانه‌خالی کردن از مسئولیت تولید
عضو شورای عالی امور رفاهی کارگران کشور با یادآوری گرانی‌های بی‌سابقه در سال ۹۱ گفت: در این شرایط تورمی حتی افزایش ۵۰ درصدی مزد نیز نمی‌تواند پاسخگوی نیاز کارگران باشد.


وی گفت: هم اکنون کارگران حاضرند تا درصورت بازگشت قیمت‌ها و نرخ تورم به شاخص‌های سال ۸۴ از تمامی افزایش حقوق ‌ها چشم پوشی کرده و همچون آن زمان مزد بگیرند.

مویدی با بیان اینکه برخلاف شرایط کنونی آن زمان با تمامی مشکلات برای کارگران امکان داشت تا از طریق انجام اضافه کاری و شغل دوم و سوم هزینه‌های یک زندگی متوسط و معمولی را تامین کنند، گفت: امروز وقتی دولت حاضر نیست تا در برابر تولید زیر بار مسئولیتی برود، طبیعی است که کارفرمایان صنعتی نیز نسبت به ادامه تولید بی‌میل شوند. وقتی کارفرما در اثر شرایط اقتصادی میلی به ادامه تولید نداشته باشد کارگر نمی‌تواند از طریق اضافه کاری و اختیار کردن شغل دیگر معاش خود را تامین کند.


سهم هزینه کارگران در تولید به کمتر از ۱۰ درصد رسید
همچنین یک فعال کارگری در استان یزد گفت: طبق بررسی‌های انجام شده قدرت خرید کارگران با تعیین دستمزد غیر واقعی بیشتر از هر زمان دیگری دچار سقوط و تزلزل شده و سهم هزینه‌های مربوط به کارگران در قیمت تمام شده تولید به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.


«محمد قاسم رضایی» نماینده منتخب کارگران در کنگره استانی خانه کارگر در گفتگو با ایلنا با انتقاد از نحوه تعیین دستمزد سال ۹۲ گفت: معیشت کارگران و بازنشستگان دستخوش اقداماتی است که علی‌رغم کارشناسی‌های صورت گرفته در تعیین سبد هزینه خانوار توسط مراجع مختلف، تنها بعنوان شعار و تبلیغات در رسانه‌های خبری مطرح می‌شود اما با تاثیر مخربی که بر قیمت‌ کالاهای مورد نیاز جامعه کارگری دارد، به یکباره بسیار دور‌تر از واقعیت‌های موجود تصویب و اعلام می‌شود.


وی علت این مسئله را نامتعادل بودن قدرت شرکای اجتماعی (کارگر، کارفرما و دولت) در تعیین مزد ذکر کرد و افزود: وقتی مصوبات دولت در آنچه به ظاهر منافع کارگران و صنایع را پیش بینی کرده، مانند ماده ۱۰ نوسازی و بازسازی صنایع، موضوع افزایش غیبت از ۱۰ روز به ۴۵ روز و سوابق بیمه بیکاری کارگران صنایع نساجی با قانون برنامه پنجم همخوانی ندارد و مفاد ماده ۴۱ قانون کار و ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی در تعیین دستمزد و مستمری بازنشستگان رعایت نمی‌شود و بسیاری از قانون گریزی‌های دیگر در مدیریت کلان نهادهای مرتبط از وزارت کار گرفته تا تامین اجتماعی رخ می‌دهد، دستورالعمل‌های سلیقه‌ای و سلیقه‌های چندگانه، قوانین و مقررات تحت تاثیر قرار گرفته و چوب سلایق گوناگون و متفاوت بر گرده ضعیف‌ترین قشر که کارگران و بازنشستگان هستند، فرود می‌آید.


رضایی با اشاره به شوک تورمی سال ۹۱ که هزینه خانوار کارگری را تا بیش از ۶۰ درصد و نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی را به ۳۲ درصد افزایش داد، گفت: قسمتی از این شوک تورمی حاصل از آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی و تاثیر آن بر صنایع، افزایش نرخ دلار و طلا در بازارهای جهانی و داخلی، ناتوانی دولت در ارتقاء سطح کم و کیفی تولید و رونق اقتصادی بود که بر کالاهای تولیدی و مورد نیاز خانوارهای کارگری نیز تاثیر گذاشت که با توجه به ثابت ماندن دستمزد در سال ۹۱، کاهش قدرت خرید کارگران در این سال را به دنبال داشت؛ کمااینکه اگر مزد ۱۰۰ درصد هم افزایش می‌یافت، جبران تورم را نمی‌کرد.


وی افزد: هر چند اکثر کارفرمایان مدعی ناتوانی در پرداخت حقوق کارکنان خود هستند و نمایندگان آنان در شورای عالی کار همسو با نمایندگان دولت – که خود نیز کارفرمایی بزرگ به حساب می‌آید- از این موضوع دفاع می‌کند؛ اما جای این سوال باقی است که آیا با افزایش قیمت کالاهای تولیدی که به عناوین مختلف در سال ۹۱ اتفاق افتاد، چه ترمیمی در دستمزد کارگران صورت گرفت؟ طبق بررسی‌های انجام شده قدرت خرید کارگران با تعیین دستمزد غیر واقعی بیشتر از هر زمان دیگری دچار سقوط و تزلزل شده و سهم هزینه‌های مربوط به کارگران در قیمت تمام شده تولید به کمتر از ۱۰ درصد رسیده است.


این فعال کارگری با انتقاد از سخنان وزیر کار مبنی بر عدم افزایش حق مسکن کارگران بعلت تخصیص سهمیه مسکن مهر به آنان گفت: بهتر بود جناب آقای عباسی آماری از کارگرانی که تاکنون موفق به دریافت مسکن مهر شده‌اند یا توان مشارکت در این طرح را دارند، تهیه و ارائه نمایند.


طرح دعوا در دیوان عدالت اداری
رضایی ضمن مغایر دانستن مزد تعیین شده با عدالت اجتماعی گفت: هرچه اقشار حقوق بگیر در تامین معاش و هزینه‌های زندگی خود ناتوان‌تر شوند، احتمال وقوع آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی مانند آمار کودکان کار، از هم پاشیده شدن کانون خانواده‌ها، حوادث ناشی از استرس شغلی را افزایش می‌دهد.


محمد قاسم رضایی همچنین آثار سوء افزایش فاصله طبقاتی در جامعه را از تبعات تعیین دستمزد ناعادلانه برشمرد و بر پیشگیری از وقوع آن تاکید کرد.


دبیر کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیران تامین اجتماعی آخرین راه جامعه کارگری را برای دفاع از حقوق حقه خود، طرح دعوا در دیوان عدالت اداری برشمرد و از عدم توجه سازمان تامین اجتماعی به اجرای رای دیوان و پرداخت ما به التفاوت مستمری بازنشستگان و مستمری بگیران انتقاد و اظهار امیدواری کرد تا مسئولین این سازمان ضمن پرداخت ما به التفاوت سال ۸۹، ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی و سبد خانوار را با اعمال همسان سازی کامل مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی مدنظر قرار دهد.

 

دو نوجوان فلسطینی در کرانه باختری کشته شدند

Posted: 03 Apr 2013 11:44 PM PDT

اعتراضات شعله ور شد
جرس: در ادامه درگیری‌هایی که از سه روز پیش در کرانه باختری آغاز شده، روز پنج‌شنبه (۱۵ فروردین، ۴ آوریل) دو نوجوان فلسطینی با شلیک گلوله از سوی نیروهای اسرائیلی کشته شدند. همزمان فلسطینیان ساکن شهر الخلیل در کرانه باتری امروز با حضور در مراسم تشییع پیکر شهید "میسره ابوحمدیه"، به تداوم بازداشت اسیر فلسطینی در زندانهای اسرائیل اعتراض می کنند.


به گزارش خبرگزاری آلمان، مسئولان پزشکی این خبر را تایید کرده‌اند و رویترز نیز گزارش داده است که در جریان درگیری‌هایی که در پی مرگ یک زندانی فلسطینی در زندان‌های اسرائیل آغاز شد، نیروهای ارتش اسرائیل به روی فلسطینی‌هایی که به سمت یک پست نگهبانی در حوالی شهر طولکرم در شمال کرانه باختری بمب‌های آتش‌زا پرتاب کردند، آتش گشودند.


مقامات فلسطینی اعلام کردند که عمر نصر ۱۷ ساله و ناجی بلبیسی ۱۸ ساله دو قربانی این درگیری‌ها بوده‌اند.

دست‌کم یک نفر دیگر هم در این ماجرا به شدت مجروح شده است.


دور جدید درگیری‌ها در کرانه باختری و نوار غزه پس از آن آغاز شد که میسره ابوحمدیه، زندانی فلسطینی محکوم به حبس ابد، در اثر سرطان و در سن ۶۴ سالگی در یکی از زندان‌های اسرائیل درگذشت. ابوحمدیه به خاطر طراحی یک حمله تروریستی به کافه‌ای در اورشلیم (بیت المقدس) در سال ۲۰۰۲ دستگیر و به حبس ابد محکوم شده بود.


فلسطینی‌ها اسرائیلی‌ها را به خودداری از ارائه خدمات پزشکی به این زندانی متهم کرده‌اند و معتقدند پس از تایید وخامت حال او، باید زمینه آزادی او توسط اسرائیلی‌ها فراهم می‌شد. آنها در واکنش به مرگ این زندانی، دست به اعتراضات خیابانی زدند. در مقابل، نیروهای اسرائیلی با رد این اتهامات می‌گویند تنها روال معمول مرتبط با وضعیت زندانیان را دنبال کرده‌اند.


گفته می‌شود برخی از نیروهای تندروی فلسطینی، در جریان اعتراضات به سمت اسرائیل موشک شلیک کرده‌اند.

نیروی هوایی اسرائیل روز گذشته با حمله هوایی به نوار غزه، آتش‌بسی که از ماه نوامبر میان اسرائیل و فلسطین برقرار شده بود را شکست. اسرائیلی‌ها می‌گویند در واکنش به حمله موشکی تندروهای فلسطینی به این کشور، این حملات را آغاز کرده‌اند.


یک سخنگوی ارتش اسرائیل خبر حمله هوایی را تایید کرد، اما هنوز جزئیات بیشتری درباره این حمله و تلفات و خسارات احتمالی آن منتشر نشده است. به گفته این مقام اسرائیلی، جنگنده‌های این کشور تنها "مواضع تروریست‌ها" در شمال غزه را بمباران کرده‌اند.


تنش‌ها و درگیری‌ها میان اسرائیل و فلسطین در حالی افزایش یافته که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا قرار است تا چند روز دیگر به اورشلیم (بیت‌المقدس) و رام‌الله سفر کند تا در صورت امکان بتواند شرایط ازسرگیری گفت‌‌وگوهای صلح میان اسرائیل و فلسطین را فراهم سازد؛ گفت‌وگوهایی که از سال ۲۰۱۰ متوقف شده و با توجه به دامنه گسترده اختلافات، تا کنون امید به ازسرگیری آن بسیار کم‌رنگ بوده است.


برگزاری مراسم تشییع ابوحمدیه در میان خشم فلسطینیان

فلسطینیان ساکن شهر الخلیل در کرانه باتری امروز با حضور در مراسم تشییع "میسره ابوحمدیه"، به تداوم بازداشت اسیر فلسطینی در زندانهای اسرائیل اعتراض می کنند.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری معا فلسطین، مراسم تشییع ر شهید "میسره ابوحمدیه" اسیر 64 فلسطینی که اخیرا در زندانهای اسرائیل جان باخت امروز در شهر الخلیل برگزار می شود.