جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


در گیری و تشنج در صحن علنی مجلس شورای اسلامی

Posted: 16 Apr 2013 05:05 AM PDT

جرس: پس از پایان سخنان یکی از اعضای مجلس، ناگهان روح الله حسینیان ـ که از حامیان احمدی‌نژاد به شمار می‌رود ـ از برخی اظهارنظرات به خشم آمد و با فریاد «بی‌غیرت‌ها» نمایندگان مجلس را مخاطب قرار داد و مورد درگیری و تشنج در صحن مجلس شد.


به گزارش تابناک، پس از این كه صبح امروز بررسی كلیات بودجه به پایان نرسید، ادامه بررسی آن به عصر امروز موكول شد كه هنگام اظهارات یكی از موافقان تأیید كلیات بودجه، جو مجلس متشنج شد.


محمد قسیم عثمانی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در آغاز ‌حمایت خود از تصویب کلیات لایحه بودجه ۹۲ با اشاره به تمثیلی مذهبی، مدعی شد که اسفندیار رحیم مشایی رد صلاحیت خواهد شد.


عثمانی در ابتدای سخنانش نسبت به بی‌عدالتی در جامعه به شدت انتقاد کرد و در بخشی از سخنانش گفت: برخی بیش از 100 میلیارد تومان خرج انتخابات می‌کنند. آیا این با عدالت و این شعارها همخوانی دارد؟ آیا بازی‌های پرچم به پرچمی که با هزینه بیت‌المال راه می‌اندازد، با عدالت همخوانی دارد؟


سپس عثمانی به قرائت شعری در این زمینه پرداخت و گفت: یاد دارم در غروبی سرد سرد می‌گذشت از کوچه ما دوره‌گرد/ داد می‌زد کهنه قالی می‌خرم دست دوم جنس عالی می‌خرم؟ کاسه و ظرف سفالی می‌خرم/ گر نداری کوزه خالی می‌خرم/ اشک در چشمان بابا حلقه زد/ عاقبت آهی کشید بغضش شکست/ اول ماه است نان در سفره نیست/ ای خدا شکرت ولی این زندگی‌ست/ خواهرم بی‌روسری بیرون دوید/ گفت آقا سفره خالی می‌خری


در این هنگام تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله حسینیان و کوچک‌زاده نسبت به این سخنان عثمانی اعتراض و انتقاد کردند.


سپس عثمانی گفت: بنده می‌خواهم برای اینکه فضا هم عوض شود یک موضوعی را تعریف کنم. یکی از دوستان از من پرسید: آیا شما هم می‌خواهید کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شوید؟ گفتم آره، من هم می‌خواهم کاندیدا شوم، او گفت: باید شیعه دوازده امامی باشی، گفتم: اگر مشایی رجل سیاسی محسوب شد، آنوقت خلیفه سوم هم جزء شیعه دوازده امامی محسوب می‌شود.


بنا بر این گزارش، پس از اشاره تمثیلی عثمانی ‌ـ که به خلیفه سوم اهل تسنن اشارت داشت ـ حامیان دولت با انتقاد از سخنان وی به سوی هیأت رئیسه مجلس رفته و در اندک زمان، افرادی همچون کوچک‌زاده، کریمی قدوسی و روح الله حسینیان پیرامون رئیس مجلس جمع شده و به مذاکره پرداختند که پس از بی‌ثمر ماندن رایزنی‌ها و پایان سخنان عثمانی، روح الله حسنیان ـ که از حامیان احمدی‌نژاد به شمار می‌رود ـ از اظهارنظر عثمانی درباره رد صلاحیت مشایی به خشم آمده و با فریاد «بی‌غیرت‌ها»، نمایندگان مجلس را مخاطب قرار داد.

وی در ادامه با توهین به عثمانی، سبب تحریک برخی نمایندگان شد و هنگامی که یکی از نمایندگان به رفتار او اعتراض کرد، وی دست خود را برای زدن ضربه بالا برد که با میانجیگری کوچک‌زاده ختم به خیر شد.


پس از پایان سخنان عثمانی، عابد فتاحی نماینده کرد زبان ارومیه به استقبال او آمد و چند تن وی را تا صندلی‌اش بدرقه کردند.

 

نقدی بریک ترجمه و یک برداشت؛ پاسخی به آقای آرمین

Posted: 16 Apr 2013 04:59 AM PDT

مهدی خلجی
 بدون تمایز نهادن میان وحی و مصحف، سخن ابوزید (و پیروان نظریه‌ی گفتاری بودن قرآن) دریافت نمی‌شود


مدتی پیش کتاب «نوسازی و تحریم و تأویل؛ در کشاکش شناخت علمی و هراس از تکفیر» نوشته‌ی نصر حامد ابوزید را در نوشتاری کوتاه بررسیدم و در آن بیشتر بر مقاله‌ی واپسین کتاب تأکید گذاردم. در آن مقاله، ابوزید از تحول فکری خود سخن گفته بود و از اهمیتی که نظریه‌ی گفتاری بودن وحی برای او در سال‌های اخیر پیدا کرد.
گزارش من واکنش‌هایی برانگیخت که بیشتر دفاع کلامی از مدعیات ایمانی سنتی بود. در این میان جناب آقای محسن آرمین دو مقاله در نقد گزارش من نگاشتند و سرانجام واپسین مقاله‌ی آن کتاب را به فارسی برگرداندند که باید بر همت و پشت‌کار ایشان آفرین گفت. عنوان آن مقاله «رویکردی تازه به قرآن: از «متن» به «گفتار»، به سوی هرمنوتیکی انسان‌گرایانه» است (آقای آرمین برگردانده‌اند: «به سوی تأویل‌گرایی انسانی» که مفهوم محصلی ندارد). انگیزه‌ی ترجمه‌ی این مقاله، به تصریح آقای آرمین، آن بود که مدعای اصلی خود را در نقدی که بر نوشته‌ی من آوردند اثبات کنند: «پاره‌ای تعابیر از مقاله‌ی مرحوم ابوزید این گمان را تقویت می‌کند که احتمالاْ در این شرح با برداشتی رادیکال از نظریه‌ی آن مرحوم روبه‌رو هستیم». در پانوشت ترجمه‌ی مقاله نیز تأکید کرده‌اند: «با مطالعه‌ی مقاله‌ی مرحوم ابوزید دریافتم احتمال این‌جانب درست بوده است». جان کلام آن‌که از نظر ایشان، یادداشت من بر کتاب ابوزید، گزارشی وفادارانه نبوده است.

آن‌چه در چشم آقای آرمین، برداشت مرا از مقاله‌ی ابوزید «رادیکال» جلوه داده، ظاهراْ چند نکته است:

یکم. بر خلاف نوشته‌ی من ابوزید مدعی نیست «با قرآن گفتاری سیاق آن نیز برای همیشه نابود شده» یا «تفسیر قرآن به قرآن و هم‌چنین تفسیر موضوعی بی‌معناست … پیوند ما با وحی برای همیشه از میان رفته است».

دوم. من گفته‌ام مقصود ابوزید انکار کامل متن‌بودگی قرآن است، در حالی که ابوزید در این مقاله تأکید می‌کند «قرآن تنها یک متن نیست «ان القرآن لیس فقط مجرد نص»… به دیگر سخن، ابوزید با رویکرد قرآن به عنوان یک «متن» مشکل اصولی ندارد».

سوم. بر خلاف آن‌چه در گزارش خود آورده‌ام، ابوزید ادعا نمی‌کند «مصحف بشری نمی‌تواند پایه‌ای برای قانون‌گذاری باشد. قانون الاهی امری ناممکن است».

چهارم. آقای آرمین در شرح معنای «گفتاری بودن قرآن» می‌نویسد: «مقصود ابوزید از تأکید بر «گفتاری بودن قرآن» چیست؟ آن گونه که از این مقاله می‌توان دریافت تمام تلاش ابوزید این است که نشان دهد اگر فقیهان با قرآن نه فقط به مثابه «متن» بلکه به عنوان «گفتار» برخورد می‌کردند و به عبارت بهتراگر به جای تأویل گرایی مبتنی بر ناسخ و منسوخ تأویل گرایی مبتنی بر گفتاری بودن وحی را در دستور کار خود قرار می‌دادند، قطعاٌ در عرصه‌های خصوصی و عمومی به احکام و نتایج متفاوتی می‌رسیدند. چنان که خود به عنوان یک نمونه این نظریه را در موضوع ازدواج با اهل کتاب به کار می‌گیرد و به نتیجه متفاوتی می‌رسد.»

درباره‌ی نکته‌ی نخست، خود آقای آرمین نوشته‌اند که آقای کدیور نسخه‌ای از مقاله را برای ایشان فرستاده است. دریافت من آن است که ایشان همه‌ی کتاب را ندیده‌اند و چه نیکوست آقای کدیور باقی کتاب را نیز به صورت پی دی اف برای ایشان بفرستند. نصر حامد ابوزید در همان کتاب، در مقاله‌ی دیگری با عنوان «مسأله‌ی (پروبلماتیک) تأویل قرآن در دوران قدیم و جدید» پیش‌فرض‌های نقلی ابن تیمیه در تفسیر قرآن را برمی‌شمارد. نخستین پیش‌فرض آن است که «پاره‌ای از قرآن پاره‌ی دیگر را تفسیر می‌کند. بنابراین، آن‌چه جایی مجمل آورده شده، در جای دیگر به تفصیل آمده است (این اصل همه‌جا درست نیست، زیرا قرآن در بسیاری از واژگان تحولی معناشناختی پدید آورده است. در متنی که نزول آن بیش از بیست سال به طول انجامیده، معنای واژگان به دشواری می‌تواند تغییرنیافته بماند. این نکته‌ای است که محمد عبده و نیز امین الخولی در عصر جدید بدان اشاره بردند)». (کتاب موضوع بحث، صص. ۱۵۰-۱۵۱)

این یکی از مهم‌ترین پیامدهای به رسمیت‌شناختن سرشت گفتاری وحی است. مصحف عثمان که یکی از نسخه‌های ممکن و موجود صورت مکتوب وحی است متنی نیست که کسی از آغاز تا انجام آن را یک‌جا نوشته باشد. اگر تاریخ و ترتیب نزول شناخته نباشد (که در بسیاری موارد ناشناخته مانده است) امکان دقیق کشف معنای واژگان وجود ندارد. بنابراین، من نسبت ناروایی به ابوزید نداده‌ام؛ سهل است، این سخن را پیش از او عبده و الخولی دریافته و بازگفته‌اند.

بدون تمایز نهادن میان وحی و مصحف سخن ابوزید (و پیروان نظریه‌ی گفتاری بودن قرآن) دریافت نمی‌شود. وحی، گفتار پیامبر بود و مصحف متنی ساخته‌شده پس از پیامبر. آیا تردیدی هست که پیامبر درگذشت و - در دید مؤمنان - با کرانه‌کردن او رشته‌ی وحی گسست؟ آیا در همان چارچوب الاهیات سنتی نمی‌توان گفت ما دیگر به وحی دسترسی نداریم؟ اگر وحی در چشم‌انداز اعتقاد مسلمانان برای همیشه از میان رفته، یعنی گفتار قرآن که در زمان و مکان و حال و مخاطبان خاصی بیان شده دیگر هرگز در دسترس ما آدمیان نخواهد بود. اگر بپذیریم که میان گفتار و نوشتار فاصله‌ای معناشناختی وجود دارد، بنابر این، منطقاْ ما امکان دریافت وحی گفتاری - وحی به صورت اصلی و نخستین خود را - از دست داده‌ایم، چون هم‌روزگار پیامبر نیستیم. آن‌چه در دست ما مصحف است، یکی از اشکال ممکن و موجود مکتوب وحی. حتا اگر فرض کنیم که مصحف عثمان ثبت موبه‌موی وحی باشد، بی‌افزود و کاست، جابه‌جایی یا پیش‌وپس، باز در گذار از گفتار به نوشتار، از نظام نشانگان گفتاری به نظام نشانگان نوشتاری عبور می‌کنیم. این دو نظام متفاوت به دو گونه‌ی متمایز «معنا» تولید می‌کنند. گزاره‌ی شفاهی وقتی به گزاره‌ای نوشتاری بدل می‌شود تحولی بنیادین در «معنا»ی آن پدیدمی‌آید. این نکته را تنها با آگاهی از تحولات علمی در رشته‌های زبانی و تاریخی مدرن می‌توان به درستی دریافت.

درباره‌ی نکته‌ی دوم امیدوارم با سطور بالا مراد من روشن‌تر شده باشد. نمی‌دانم مقصود آقای آرمین از این‌که «ابوزید متن‌بودگی قرآن را انکار نمی‌کند» چیست؟ البته که مصحف متن است و کسی نمی‌تواند بگوید مصحف عثمان متن نیست. اما می‌توان گفت وحی متن نیست. چون ایشان میان وحی و مصحف تمایز نمی‌نهند در نتیجه به آماج ابوزید راه نمی‌برند. وحی گفتاری است و مصحف نوشتاری.

نکته‌ای که ابوزید بدان ره می‌نماید آن است که با وجود متن بودن مصحف، مسلمانان همین مصحف را «از بر می‌خوانند» یا با صدای بلند تلاوت و قرائت می‌کنند؛ یعنی دوباره آن را به گفتار بدل می‌کنند. این به گفتار بدل شدن مصحف (متن) به دست مسلمانان جدا از گفتاری بودن وحی است. یعنی ما نخست گذار از گفتار وحیانی به متن نوشتاری می‌کنیم و سپس از متن نوشتاری به گفتار. گفتار دوم جز گفتار نخست است. گوینده‌ی گفتار نخست پیامبر و دریافت‌کننده‌ی وحی است و گوینده‌ی گفتار دوم میلیاردها مسلمان طی تاریخ و در پهنه‌ی زمین.

این‌جاست که ابوزید می‌نویسد: «با پژوهش‌هایی که درباره‌ی «قرآن در زندگی روزمره» به سامان بردم، دریافتم که دادوستد با قرآن تنها به مثابه‌ی «متن» از سرزندگی آن می‌کاهد. انگاره‌ی «متنی»، این حقیقت را نادیده می‌گیرد که قرآن هم‌چنان نقش خود را در زندگی روزمره‌ی مسلمانان به مثابه‌ی «گفتار» می‌گذارد نه تنها در مقام متن» (همان. صص. ۲۰۱-۲۰۲). یعنی همین مصحف مکتوب، به هیچ روی مانند شفای بوعلی نیست که مردمان در سکوت و در اوقات مطالعه بخوانند و بعد کنار بگذارند و به زندگی عادی بپردازند. «خواندن» مصحف، تبدیل آن به گفتار، کنش است، کنشی مؤمنانه که آن را از صورت ناب نوشتاری بیرون می‌آورد. مسلمانان با تلاوت و حفظ و قرائت هر روزه‌ی قرآن آن را وارد زندگی روزمره می‌کنند و بدین معنا آن را به «گفتاری سرزنده» بدل می‌نمایند. آقای آرمین، متأسفانه بدل شدن مصحف به گفتار را به معنای آن گرفته‌اند که قرآن هم متن است هم گفتار؛ که کمابیش قولی است پرابهام، اگر نه بی‌معنا. پژوهش‌گران بسیاری بر اهمیت تبدیل متن مقدس به گفتار در ادیان گوناگون از جمله اسلام تأکید کرده‌اند مانند ویلیام آلبرت گراهام در کتاب «فراسوی واژه‌ی مکتوب، سویه‌های شفاهی متن مقدس در تاریخ دین» که حدوداْ بیست سال پیش از کتاب ابوزید منتشر شده است (William Albert Graham, Beyond the Written Word: Oral Aspects of Scripture in the History of Religion, Cambridge University Press, 1993)

نکته‌ی سوم البته اهمیتی کانونی دارد. انگیزه‌ی من در نوشتن یادداشت بر کتاب ابوزید بیشتر آن بود که به ویژه ایستگاه واپسین سفر فکری ابوزید را نشان بدهم. همان‌گونه که ابوزید در آغاز همین مقاله بر آن تأکید می‌ورزد، در رویکرد ابوزید به قرآن چرخشی فکری رخ داد. ابوزید اهمیت گفتاری بودن وحی در تقابل با نوشتاری بودن مصحف را دریافت. اما در همان مقاله و نیز در پاسخ به آقای اشکوری تأکید کردم که ابوزید آفریننده‌ی این رویکرد نیست. فرض کنید شخصی که گرایشی اخباری دارد، فردا اعلام کند این گرایش را فرومی‌گذارد و رویکرد اصولی را برمی‌گزیند. این بدان معنا نیست که او بنیادگذار اصول است. هم‌چنین لازم نیست او شخصاْ همه‌ی پیامدهای اصولی بودن را یک‌به‌یک برشمرد. هم او هم کسانی که دانش اصول فقه را می‌شناسند، معنا و پیامدهای گذار از اخباری‌گری به اصولی‌گرایی را به نیکی درمی‌یابند. من جایی از ابوزید نقل نکرده‌ام که او تصریح کرده از قرآن نمی‌توان قانون استخراج کرد، اما این پیامد ناگزیر تمایز میان گفتار وحی و مصحف است. کسانی که دهه‌ها پیش از ابوزید این نظریه را بسط داده‌اند به شرح پیامد یاددشده پرداخته‌اند. البته که اولاْ ابوزید فرصت زندگی نیافت تا بیش از این درباره‌ی نظریه‌ی گفتاری بودن وحی بنویسد؛ ثانیاْ برای کسی که تازیانه‌ی تکفیر گرده‌اش را شکسته و سوخته، نوشتن این نکته به زبان عربی ساده نیست. کسانی نیز که آشکارا در این باره سخن گفتند از ترس تکفیر و طرد در زبان‌های اروپایی نوشته‌اند.

و اما نکته‌ی چهارم. در آغاز مقاله‌ی مورد بحث، ابوزید می‌نویسد این چرخش فکری در ذهن او از بازنگری و بازخوانی سنت تفسیری با به کارگیری «پاره‌ای ابزارهای روش‌شناختی مدرن، مانند معناشناسی و نقد تاریخی و هرمنوتیک» صورت گرفته است (آقای آرمین همه جا «تأویلیة» را «تأویل‌گرایی» ترجمه کرده که خطا به نظر می‌رسد. در زبان عربی در برابر هرمنوتیک معادل «تأویلیة» می‌گذارند. روشن است که هرمنوتیک شاخه‌ای فلسفی یا قلمروی از نظریه‌ی ادبی است، ولی «تأویل‌گرایی» معنای روشنی ندارد). ابوزید تأکید می‌کند «در چارچوب سنتی مطالعات قرآنی در جهان اسلام، این روش‌های مدرن نامألوف‌اند».
نامألوف بودن این روش‌ها و نتایج حاصل از به‌کارگیری آن‌ها تفاهم میان قرآن‌شناسان سنتی و قرآن‌شناسان جدید را دشوار می‌کند. افزون بر آن‌که دیوار زبان نیز در این میان برکشیده است. نه تنها روش‌ها و مبانی و مصطلحات علوم مدرن برای قرآن‌شناسان سنتی عموماْ ناشناخته است که اغلب آنان با زبان‌های اروپایی که پژوهش‌های قرآن‌شناسی جدید بدان‌ها نوشته می‌شوند بیگانه‌اند. پشت این مانع مضاعف به راستی گفت‌وگو آسان نیست. گفتار و نوشتار، اصطلاح‌هایی شناخته شده در علوم ارتباطات، هرمنوتیک، معناشناسی، نشانه‌شناسی و نقد ادبی هستند. بدون توجه به معنای اصطلاحی آن‌ها بحث درباره‌ی «نظریه‌ی گفتاری بودن وحی» گنگ است. من از مطالعه‌ی ترجمه‌ی آقای آرمین دریافتم ایشان را می‌توان از قرآن‌شناسان سنتی قلمداد کرد که به قول قدما «اهل اصطلاح» نیستند و با مبانی و مصطلحات قرآن‌شناسی مدرن آشنایی کامل ندارند.

افزون بر نارسایی و نامفهومی پاره‌ای عبارات در ترجمه‌ی ایشان، برگردان نادرست مترجم برای اصطلاحات گواه این مدعاست. نمونه‌‌ی ترجمه‌ی نادرست مصطلحات در متن ایشان اندک نیستند. از جمله در همان آغاز مقاله، ابوزید از یک سخنرانی یاد می‌کند که در ۲۷ نوامبر سال ۲۰۰۰ در دانشگاه لایدن هلند ارائه کرده با عنوان: «قرآن، ارتباط میان الله و انسان». آقای آرمین اصطلاح «تواصل» (communication) به معنای «رسانش» یا «ارتباط» را - که اصطلاحی کلیدی در چند رشته‌ی علمی است - به «پیوند» برگردانده‌ و در نتیجه معنای عبارت را سراپا تغییر داده و به امری پیش‌پاافتاده بدل کرده‌ است.

اصطلاح دیگر که ترجمه‌ی یک‌سره نادرستی از آن به دست داده شده «التداولیة» است که به معنای pragmatics است. این اصطلاح با pragmatism که در عربی معمولاْ «الذرائعیة» برگردانده می‌شود، مرتبط اما از آن متفاوت است. پراگماتیکس به معنای شاخه‌ای از زبان‌شناسی است که به مطالعه‌ی کاربرد زبان در سیاق اجتماعی و شیوه‌هایی می‌پردازد که مردم «معنا» را از طریق زبان، تولید و فهم می‌کند. آقای آرمین این اصطلاح کلیدی را «چرخشی و رفت و برگشتی» برگردانده‌ که هیچ ربطی با معنای اصطلاحی آن ندارد.

یا واژه‌ی «النص المستقبل» را به «متن پذیرفته» شده بازگردانده‌اند، بی‌توجه به این‌که «استقبال» در این‌جا معادل «دریافت» (reception)، اصطلاح کلیدی در نظریه‌ی «دریافت» در هرمنوتیک و اندیشه‌های کسانی مانند هانس-روبرت یاس (Hans-Robert Jauss) است.

روشن است که با دانش حوزوی از زبان عربی و با ذهنیت علوم القرآنی سنتی نمی‌توان درکی تمام‌عیار و ژرف از مطالعات قرآن‌شناختی جدید حتا به زبان عربی داشت، چه رسد به زبان‌های اروپایی که منابع اصلی بدان زبان‌ها نشر یافته است.

سرانجام، برای آقای محسن آرمین آرزوی پیروزی و کامیابی در پژوهش‌های قرآنی دارم و سپاس می‌گزارم از سایت جرس برای فراهم کردن زمینه‌ی گفت‌وگو در این باره.
 

 نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه جرس نیست.

تماس تلفنی حسین کیانی فعال سبز پس از ده روز

Posted: 16 Apr 2013 04:47 AM PDT

جرس: حسین کیانی از فعالین سبز شهرستان آمل که ده روز پیش بازداشت شده در تماس با خانواده اش با بیان اینکه وضعیت خوبی دارد از علت بازداشت و یا محل نگهداریش چیزی نگفته است.


به گزارش کلمه، حسین کیانی از فعالین اصلاح طلب مازندران است که در ماه های اخیر از کاندیداتوری سیدمحمد خاتمی حمایت کرد و برای کاندیداتوری رییس جمهور سابق در فضای مجازی و فیس بوک شخصیش فعالیت می کرد.


اداره اطلاعات شهرستان آمل پس از تذکر به وی برای عدم فعالیت به نفع سیدمحمد خاتمی وی را احضار و سپس بازداشت کرد.


حسین کیانی در سال ۸۸ عضو ستاد میرحسین موسوی بود و در سال های اخیر از جوانان جنبش سبز و حامی میرحسین و شیخ مهدی کروبی بوده است.


خانواده حسین کیانی طی این مدت چندین بار به دادستانی شهرستان و اداره اطلاعات آمل مراجعه کرده اند اما مسئولین قضائی و امنیتی هیچ جوابی به آن ها نداده اند.


در همین رابطه فولاد سوادکوهی دادستان آمل از محل نگهداری، اتهام و علت بازداشت حسین کیانی ابراز بی اطلاعی کرده است.


بر اساس این گزارش، اسدالله جعفری دادستان کل استان مازندران که به تازگی جزء شخصیت های که در لیست تحریم های بین المللی قرار گرفته، نیز از علل بازداشت حسین کیانی ابراز بی اطلاعی کرده است.

 

کشته شدن یک نوجوان ۱۵ ساله در جریان تیراندازی ماموران انتظامی در شهر اهواز

Posted: 16 Apr 2013 04:47 AM PDT

جرس: یک نو‌جوان ۱۵ ساله خوزستانی به نام مرتضی‌ سویدی، روز گذشته برابر جمعه ۲۳ فروردین ماه و به دنبال مراجعه نیروهای امنیتی برای تخریب منازل مردم، به علت شلیک مستقیم گلوله به سر کشته و دو نفر دیگر بازداشت شدند.


به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، در پی‌ مراجعه نیروهای امنیتی به همراه بلدوزر برای تخریب منازل شهروندان منطقه جنیبه (سید موسی‌ ) اهواز و به بهانه ساخت غیر مجاز، نوجوانی به نام مرتضی سویدی که در غیاب حضور والدین و خانواده در منزل به سر می‌‌برد با شلیک گلوله کشته شد و پس از آن دو نفر از بستگان وی که با ماموران درگیر شده بودند مورد بازداشت نیروهای امنیتی قرار گرفتند.


گفتنی است که در پی‌ تماس گزارشگران حقوق بشر با خانوادهٔ این نو‌جوان خبر در گذشت ایشان به تائید رسیده و نام ضارب را سرگرد چابک سوار عنوان کرده‌اند.


بسیاری از مناطق زندگی‌ شهروندان عرب در شهر اهواز، در اثر شدت فقر بصورت حاشیه نشینی و بدون مجوز ساخته شده و در سال‌های اخیر اخبار متعددی مبنی بر سرکوب مردم در حین تخریب این مناطق منتشر شده است.

 

 

وقوع زمین لرزه شدید در جنوب شرقی ایران

Posted: 16 Apr 2013 04:05 AM PDT

بزرگترین زلزله ایران در نیم قرن گذشته
جرس: زلزله ای به قدرت هفت و نیم ریشتر سراوان در استان سیستان و بلوچستان را لرزاند. این زلزله بزرگترین زمین لرزه طی نیم قرن گذشته در ایران محسوب می شود.


به گزارش خبرآنلاین، مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوپلتیک دانشگاه تهران اعلام کرده است که یک زلزله بسیار شدید به بزرگی ۷ و نیم ریشتر در استان سیستان و بلوچستان رخ داده است.


مرکز این زلزله در فاصله ۸۱ کیلومتری شهر سراوان، ۸۳ کیلومتری خاش و ۸۵ کیلومتری سوران و در عمق ۱۸ کیلومتری عمق زمین بوده است.

 

 

از تلفات احتمالی این زمین لرزه خبری منتشر نشده است، اما گزارش شبکه های اجتماعی حاکی از آن است که جنوب غرب افغانستان، هند، کشورهای حاشیه خلیج فارس و غرب پاکستان نیز دچار لرزه شده اند.

فارس نوشت: محمود مظفر رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: زلزله در استان سیستان و بولچستان و در شهرهای زابل، کنارک و خاش احساس شده و تیم های امداد و نجات برای ارزیابی وسعت زلزله و اعزام نیروهای بیشتر اعزام شده اند.

وی افزود: ده تیم عملیاتی برای بررسی خسارتهای احتمالی به منطقه اعزام شده اند. در 7روستا از جمله روستاهای گشت، کوه سفید، پشتوک و تیزاب این زلزله احساس شده است و امیدواریم به تراکم جمعیتی کم منطقه خسارتهای وارده شده زیاد نباشد.

 

ایلنا نوشت: مرتضی اکبرپور معاون آمادگی و مقابله بحران کشور گفت: هنوز آماری از تلفات و خرابی‌ها در دسترس نیست و ارتباط تلفنی با سروان قطع شده و تیم‌های ارزیاب به منطقه اعزام شده اند.

گفته می‌شود شهر سروان و منطقه کلپورگان به طور جدی آسیب‌دیده است.

بر اساس گزارش اعلام شده؛ شدت زلزله به حدی بوده که ساکنان کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس از ترس از خانه‌های خود بیرون ریخته و در خیابان جمع شده‌اند.

 

ایسنا نوشت: محمود مظفر، رییس سازمان امداد و نجات هلال احمر با بی‌سابقه خواندن وقوع زمین‌لرزه‌ای با این بزرگی در کشور، افزود: در پی وقوع زمین لرزه در 36 کیلومتری منطقه «گشت» حد فاصل خاش و سراوان، تیم‌های ارزیابی و امدادی جمعیت‌های هلال‌احمر استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان از طریق زمین و هوا به مناطق زلزله‌زده اعزام شده‌اند.


مظفر در عین حال اظهار کرد: بر اساس اطلاعات آماری سرشماری سال 85 خوشبختانه شمار خانواده‌های ساکن در این منطقه بالا نیست.


وی همچنین اظهار کرد که از میزان تلفات و خسارت‌های احتمالی زلزله گزارشی حاصل نشده است.


زمین‌لرزه سراوان علاوه بر بندرعباس در شهرهای کراچی و بلوچستان پاکستان و همچنین در برخی کشورهای حوزه خلیج فارس نیز احساس شده است.

از ابوظبی امارات نیز خبر می‌رسد در پی این زمین‌لرزه مردم از خانه‌های خود خارج شده و سراسیمه به خیابان‌ها پناه آورده‌اند.

اورژانس کشور گفت: تیمهای عملیاتی و نیروهای امدادی برای کمک به زلزله زدگان سیستان و بلوچستان اعزام شده‌اند.هنوز برآورد دقیقی از میزان مصدومان و تلفات نداریم اما با توجه به تراکم پایین جمعیت پیش بینی می کنیم تعداد تلفات و مصدومان زیاد نباشند.


محمدسرور افزود: زلزله ۷.۵ ریشتری سیستان و بلوچستان در حالی رخ داد که رئیس مرکز عملیات بحران اورژانس سیستان و بلوچستان در سراوان حضور داشت و طبق گزارش وی منطقه سراوان آسیب جدی ندیده است و علت آن این است که از کانون زلزله حدود ۱۵۰ کیلومتر فاصله دارد.


وی افزود: با توجه به پایین بودن تراکم جمعیت منطقه زلزله زده پیش بینی و امیدواری ما این است که تعداد تلفات و مصدومان این حادثه زیاد نباشد اما نیروهای ارزیابی و عملیاتی اورژانس هم اکنون در منطقه و در حال اعزام هستند و به زودی اخبار دقیق تر اعلام می شود.

ایسنا نوشت: مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان گفت: این زمین‌لرزه در مناطق کوهستانی سراوان رخ داده و ما درحال بررسی موضوع و وضعیت آن محل هستیم.


وی گفت: این زمین‌لرزه در اکثر شهرستان‌های هرمزگان ازجمله، بندرخمیر، بندرلنگه، بستک، قشم و همچنین بندرعباس و سایر شهرستان‌ها، به جز پارسیان که در شرقی‌ترین نقطه استان قرار دارد، احساس شده است.

 

زلزله بالای 7 ریشتر بی سابقه است
دکتر مهدی زارع، معاون پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی این زلزله را بزرگترین زلزله ایران در حدود 50 سال اخیر عنوان کرد.


وی کانون زلزله را 36 کیلومتری شمال گشت و 86 کیلومتری جنوب شرقی خاش و 55 کیلومتری شمال شرق سراوان عنوان کرد.


زارع با بیان اینکه امروز بعد از 16 سال شاهد رخداد زلزله‌ای با بزرگای بالای 7 ریشتر در فلات ایران بودیم، به خبرآنلاین گفت: بزرگترین زلزله قبلی در ایران زلزله سال 1336 در سنگچال مازندران با بزرگی هفت و نیم ریشتر بوده است.


 

تمجید نماینده سازمان ملل در عراق از مرجعیت شیعه

Posted: 16 Apr 2013 04:05 AM PDT

جرس: نماینده سازمان ملل متحد در عراق پس از دیدار با آیت الله سید علی سیستانی از نقش مرجعیت دینی نجف اشرف در ثبات و امنیت عراق تمجید کرد.

 

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری عراقی السومریه نیوز، "مارتین کوپلر" نماینده سازمان ملل متحد در عراق روز گذشته با "آیت الله سید علی سیستانی" مرجع عالیقدر شیعیان عراق در نجف اشرف دیدار و گفتگو کرد.


وی پس از این دیدار در یک کنفرانس خبری با تمجید از نقش آفرینی مثبت مرجعیت دینی نجف در تحولات عراق، اظهار داشت: من برای شنیدن نظر آیت الله سیستانی این دیدار را انجام دادم چون ایشان جایگاه اخلاقی ویژه ای در عراق دارند.

 

کوپلر در ادامه افزود: برداشت من پس از دیدار با ایشان این بود که آیت الله سیستانی بیش از هر زمان دیگری درباره شرایط سیاسی عراق نگران هستند و ایشان با ما درباره بحران سیاسی و عدم همکاری گروههای سیاسی توافق نظر دارند.


نماینده سازمان ملل در عراق افزود: ایشان از همه جریانها خواستند که منافع ملت و کشور را پیش از هرگونه مطالبه سیاسی مورد توجه قرار دهند.
 

تظاهرات در اعتراض به “تقلب” انتخاباتی در ونزوئلا، کشته و مجروح بر جای گذاشت

Posted: 16 Apr 2013 04:05 AM PDT

جرس: مقامهای ونزوئلا اعلام کردند در جریان تظاهرات معترضان به نتایج انتخابات در این کشور، تاکنون دو تن کشته و چند نفر دیگر زخمی زخمی شده اند.


به گزارش ایرنا، این خشونتها از عصر دیروز به وقت محلی پس از اعلام رسمی پیروزی ˈنیکلاس مادوروˈ نامزد حزب حاکم سوسیالیست ونزوئلا و هواداران چاوز از سوی شورای ملی انتخابات این کشور آغاز شده است.

 

طبق نتایج اعلام شده، مادورو با کسب 75/50 درصد آرای روز یکشنبه ونزوئلا به عنوان جانشین هوگو چاوز رییس جمهوری متوفی این کشور انتخاب شده اما کاپریلس رقیب وی که 97/48 درصد آرا را کسب کرده و با اختلاف 235 هزار رای شکست خورده است، حاضر به پذیرش پیروزی مادورو نشده و هواداران خود را در سراسر کشور به مخالفت با نتایج انتخابات از طریق انجام تظاهرات، کوبیدن بر قابلمه ها و ایجاد سرو صدا فراخوانده است.

 

رسانه های خبری از ونزوئلا گزارش داده اند که در خشونتهایی که در ساعات اخیر در این کشور رخ داده، تاکنون یک عضو حزب چاوز و یک شهروند عادی به قتل رسیده و در حمله گروهی به یک درمانگاه نیز شماری از مردم و بیماران حاضر در آنجا زخمی شده اند.

 

خبرگزاری اروپاپرس، شمار هواداران کاپریلس رهبر حزب مخالف دولت و نامزد حزب ائتلاف وحدت دموکراتیک را که به دعوت وی برای اعتراض به نتایج انتخابات در کاراکاس - پایتخت ونزوئلا- و چندین شهر دیگر کشور دست به تظاهرات زدند و خواهان بازشماری آرا شدند، ˈصدها نفرˈ برشمرده است.

 

بر اساس این گزارش، گسترده ترین اعتراضات در کاراکاس بود که صد هاتن از معترضان با شعارˈ تقلبˈ در شهرک ˈ آلتامیرا ˈ در شرق پایتخت تجمع کردند و با بستن جاده ها و مسیرهای عبور و مرور در این منطقه، موجب تعطیل شدن حمل و نقل عمومی در این نقطه کاراکاس شدند.

 

روزنامه ونزوئلایی ˈال اونیورسالˈ هم گزارش داد که گارد ملی ونزوئلا برای متفرق کردن تظاهرکنندگان، از گاز اشک آور و گلوله های ساچمه ای استفاده کرد و اکنون ارتش این منطقه را نیز همچون مناطق مهم پایتخت تحت کنترل گرفته است.

 

ˈخوسه گرگوریو ویلما موراˈ استاندار ˈتاچیراˈ هم گفت که یکی از اعضای حزب حاکم سوسیالیست ونزوئلا در شهر ˈکوردروˈ بر اثر حمله هواداران فاشیست کاپریلس و اصابت سه گلوله جان باخته است.

شبکه خبری تلویزیونی ˈتله سورˈ ونزوئلا نیز گزارش داد: گروه های ضد چاوز به یک درمانگاه در کاراکاس حمله و اقدام به تهدید و ارعاب مردم کردند که در نتیجه این رویداد، یک نفر کشته و تعدادی نیز زخمی شدند.

در واکنش به این رویدادها، نیکلاس مادورو نامزد پیروز انتخابات ونزوئلا با دعوت مردم به صلح و آرامش، فراخوان دو تظاهرات را تحت عنوان ˈنبرد مسالمت آمیزˈ برای فردا (چهارشنبه) و جمعه هفته جاری در کاراکاس داده است.

او گفت:ˈسوء استفاده دیگر بس است. جهان باید بداند که چه تیپی از راست گرایان در ونزوئلا وجود دارد. آنها کسانی هستند که حاضر به انجام هر کاری هستند.ˈ

 

نگرانی ایران از افت قیمت نفت در بازارهای جهانی

Posted: 16 Apr 2013 03:33 AM PDT

جرس: به دنبال ادامه افت قیمت‌های جهانی انواع نفت خام، جمهوری اسلامی اعلام کرد که درصورتی ‌که قیمت نفت به زیر ۱۰۰ دلار سقوط کند، پیشنهاد برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک را ارائه خواهد کرد.


به گزارش رادیو فردا، یک هفته بعد از این که دو نهاد معتبر آژانس جهانی انرژی و اوپک پیش‌بینی‌های قبلی خود از رقم افزایش حجم تقاضای جهانی نفت را به دلیل «چشم‌انداز ضعیف رشد اقتصادی کشورهای صنعتی» کاهش دادند، همزمان با افت قیمت جهانی طلا، قیمت انواع نفت خام نیز با شتاب بیشتری رو به کاهش گذاشته است.


داده‌های خبرگزاری بلومبرگ در روز دوشنبه، ۲۶ فروردین، حاکی از کاهش ۲.۶۹ درصدی قیمت نفت برنت دریای شمال و ۱.۹۵ درصدی قیمت نفت وست تگزاس نسبت به روز گذشته است.


بر اساس این گزارش، امروز هر بشکه نفت برنت به بهای ۱۰۰ دلار و ۹۰ سنت برای تحویل در ۱۳ ماه مه آینده فروخته شد.


بلومبرگ می‌نویسد که قیمت روز دوشنبه طلا (برای تحویل در روز ۱۳ ژوئن) در بازار کامکس نیویورک نیز ۵.۸۵ درصد کاهش یافته است.


خبرگزاری مهر نیز طی گزارشی که روز دوشنبه منتشر کرد، می‌نویسد که پیش‌بینی می‌شود بهای نفت برنت دریای شمال تا چند روز آینده به زیر ۱۰۰ دلار به ازای هر بشکه کاهش یابد.


این گزارش متوسط قیمت سبد نفتی اوپک تا پایان معاملات خرید و فروش نفت در هفته گذشته را حدود ۱۰۲ دلار به ازای هر بشکه اعلام کرده است.


این در حالی است که آخرین گزارش سازمان کشورهای صادرکننده نفت که ۲۲ فروردین منتشر شد، حاکی است که متوسط قیمت نفت اوپک در ماه گذشته میلادی نسبت به ماه قبل نیز تا ۵ درصد کاهش یافته و به ۱۰۶ دلار و ۶۶ سنت به ازای هر بشکه رسیده بود.


گزارش مهر حاکی است که بهای نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران هم به ترتیب به ۱۰۵ و ۱۰۳ دلار کاهش یافته است.


یک مقام مسئول در وزارت نفت هم امروز در گفت‌وگو با مهر با بیان این که در صورت ادامه سقوط قیمت نفت به زیر ۱۰۰ دلار پیشنهاد برگزاری یک نشست فوق‌العاده بین اعضای اوپک مطرح خواهد شد، گفت: بر این اساس، وزیر نفت ایران با رئیس عراقی اوپک درباره برگزاری این نشست فوق‌العاده به صورت تلفنی مذاکره خواهد کرد.


ادامه افت قیمت جهانی نفت در حالی است که ۱۲ کشور عضو اوپک در ماه گذشته دوباره تولید نفت خود را تا ۱۰۰ هزار بشکه نسبت به ماه قبل آن کاهش داده و تنها ۳۰ میلیون و ۱۹۳ هزار بشکه نفت خام تولید کرده‌اند.


اعضای اوپک در یکصد و شصت و دومین نشست این سازمان که ٢٢ آذر ١٣٩١ در وین برگزار شد تصمیم گرفتند بار دیگر سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه را تثبیت کنند. نشست بعدی اعضای اوپک قرار است دهم خرداد ١٣٩٢ در اتریش برگزار شود.


غلامحسین نوذری، وزیر نفت در دولت دهم و نامزد ایران برای پست دبیرکلی اوپک، نیز روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت که «هر چند نفت ۱۰۰ دلاری قیمت واقعی این کالا نیست، در شرایط فعلی اقتصاد جهانی قیمتی منصفانه برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به شمار می‌رود».


کاهش قیمت جهانی نفت برای ایران که صادرات نفت آن به خاطر تحریم‌ها طی سال گذشته تا ۵۰ درصد کاهش یافته و به رقم ۱. ۱ میلیون بشکه در روز رسیده، مشکلات مضاعفی ایجاد خواهد کرد، خصوصا این که بر اساس گزارش اوپک صادرات نفت و محصولات نفتی ایران در سال ۲۰۱۱ حدودا برابر با ۸۹.۷ درصد کل صادرات ایران بوده است.


هنوز آماری درباره صادرات نفت ایران برای سال ۲۰۱۲ توسط اوپک یا خود دولت ایران منتشر نشده است، اما برآوردهای آژانس جهانی انرژی حاکی از کاهش ۴۰ درصدی درآمد نفتی ایران در سال گذشته نسبت به سال قبل است.

 

ورزش در خدمت ایدئولوژی؛ قهرمانان قربانی می شوند

Posted: 16 Apr 2013 03:30 AM PDT

فرشید آل داوود
 جرس: پدیده ای به نام شورای برون مرزی ورزش که نهادی دولتی به نظر می رسد، این روزها به شدت خبر ساز شده است. این امر به خصوص پس از مخالفت این شورا با اعزام یک دختر به مسابقات بین المللی بازتاب بسیار منفی به خود گرفته است

  منتقدان می گویند شورای برون مرزی ورزش چماقی برای سرکوب ورزشکاران و مدال آوران است که اعضای آن در اتخاذ تصمیمات خود هیچگونه تعصب ملی ندارند حتی اگر یقین داشته باشند که بیشترین میزان مدال ها و افتخار آفرینی برای کشور متصور است. این شورا را وزارت ورزش و جوانان ایجاد کرده تا بر نحوه اعزام ها به مسابقات نظارت داشته باشد .
چندی قبل "ندا شهسواری" تنها زن عضو تيم ملی تنيس روی ميز ايران ، به دليل مخالفت شورای موسوم به برون‌ مرزی وزارت ورزش" ، فرصت حضور در رقابت‌های کاپ آسيا را از دست داد.
این دختر ورزشکار در شرایطی کاملا تبعیض آمیز و ناگهانی کنار گذاشته شد بطوریکه خود وی به خبرگزاری مهر گفته "برغم تمرين کامل در تعطيلات نوروزی، مسولان در آستانه اعزام به مسابقات آسيايی به او گفته اند که نمی تواند در اين مسابقات شرکت کند !"

با این حال روند ماجرا به گونه ای بوده که گویا فدراسیون پینگ پنگ هم ناچار به قبول فشار برای عدم اعزام این دختر شده است. "محمد زارع‌پور" رييس فدراسيون تنيس روی ميزايران تاييد کرده که مخالفت شورای برون‌مرزی وزارت ورزش، مانع حضور ندا شهسواری در کاپ آسيا شده است .
قرار بود ندا شهسواری به همراه نوشاد عالمیان در بیست و ششمین مسابقات کاپ آسیایی در هنگ کنگ حضور داشته باشند که مسئولان در آخرین لحظات مانع از اعزام وی شدند.
این تصمیم شورای برون مرزی ورزش در حالی بود که ندا شهسواری در المپيک ۲۰۱۲ لندن به عنوان اولين زن ايرانی شرکت کننده در تاريخ مسابقات تنيس روی ميز المپيک حضور داشت.
این دختر ورزشکار به تارنمای خبری مهرخانه گفته 2 سال پیش هم " پریسا صمدی" نماینده ایران در کاپ آسیا بود و در کل این اولین بار نبود که قرار بود یک نماینده از بخش بانوان در مسابقات کاپ آسیا شرکت کند.
وی گفته به دلیل تنها بودن با اعزام وی موافقت نشده و حتی قبول نکردند که یک مربی خانم را با من به مسابقات بفرستند.

ناگفته ها و حواشی اتخاذ یک تصمیم نادرست

ماجرای اعزام ندا به مسابقات خود حکایت جالب تری دارد. "سید میلاد حسینی" سخنگو و مدیر روابط عمومی فدراسیون تنیس روی میز ایران در این باره گفته "امسال در بخش بانوان سهمیه آسیای میانه برای بانوی ورزشکاری از کشور قزاقستان به نام «یلنا شاواگورا» بود. او در مسابقات انتخاب المپیک تهران حریف مستقیم شهسواری بود. شاواگورا توسط کنفدراسیون آسیا برای اعزام به مسابقات کاپ آسیا انتخاب شده بود، اما بعد از مدتی به دلیل بیماری انصراف داد.
وی افزود: " بعد از انصراف "شاواگورا"، آقای "بدیعی" رئیس فدراسیون آسیای میانه تنیس روی میز، از سهمیه خود استفاده کرد و با هماهنگی هایی که انجام داد، مقدمات حضور ندا شهسواری را به عنوان سومین بازیکن ایرانی در مسابقات آسیا فراهم کرد، تا در بیست و ششمین دوره برگزاری مسابقات کاپ آسیا، ایران برای اولین بار بتواند با 3 بازیکن و 3 سهمیه در مسابقات آسیا شرکت کند. "
این مقام مسئول در فدراسیون پینگ پنگ به واقعیتی اشاره می کند که حاکی از ظهور پدیده ای جدید و سختگیرانه در ورزش زنان است و تا به حال سابقه نداشته است.
حسینی گفته " شورای برون مرزی تنها بودن این دختر را دلیل عدم اعزام وی اعلام کرده، این در حالی است که در دوره های گذشته نیز صرفاً یک دختر و یک پسر از تیم ملی کشورمان به مسابقات کاپ آسیا اعزام می شدند، اما وزارت ورزش اعلام کرد که روش اعزام بانوان همواره به این صورت بوده که یک بانوی ورزشکار باید با همراهی یک مربی خانم در مسابقات حضور یابد."
با این حال ،مرضیه اکبرآبادی معاون امور بانوان و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان کشور در واکنش به این اظهارات گفته : سابقه حضور یک زن به تنهایی در مسابقات برون مرزی وجود نداشته است و همواره قاعده بر این بوده که یک مربی زن به همراه بازیکنان زن به مسابقات برون مرزی اعزام شود
وی تأکید کرد: "یک خانم به تنهایی نمی تواند به مسابقات برون مرزی اعزام شود و حتماً باید یک سرپرست و یا مربی زن به همراه او اعزام گردد. زیرا این خانم تنهایی اذیت می شود !".
معاون امور بانوان و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان گفته " چندین سال است که ما این مسئله که بانوان نباید به تنهایی به مسابقات برون مرزی اعزام شوند را به فدراسیون ها ابلاغ کرده ایم. این امر برای این است که بازیکنان خانم به تنهایی اذیت نشوند و مشکلی برای آنها پیش نیاید.
این مقام مسدول زن تائید کرد که شخصا مانع اعزام ندا شهسواری شده و تصریح کرد : " در جلسه برون مرزی که قبل از اعزام بازیکنان فدراسیون تنیس تشکیل شد نیز به فدراسیون اعلام کردیم که یک خانم به تنهایی نمی تواند به مسابقات اعزام شود !"
مسئولان ورزش جمهوری اسلامی از جمله "میلاد حسینی" سخنگوی فدراسیون پینگ پنگ می گویند به علت محدودیت مالی نمی توانستند هزینه اعزام یک مربی زن یا فرد همراه با ندا شهسواری را بپردازند !
وی تصریح کرد: " به دلیل زمان کمی که برای هماهنگی داشتیم و نیز محدودیت های مالی، اعزام مربی خانم به همراه شهسواری برای ما امکان پذیر نبود و متأسفانه نتوانستیم او را به مسابقات کاپ آسیا اعزام کنیم !"

نگرشهای تنگ نظرانه نسبت به زنان ورزشکار

نگرش های تنگ نظرانه در امر ورزش به خصوص در حوزه زنان منحصر به این موارد نبوده و پیش تر هم مواردی در عدم اجازه بازی به تیم های ملی بانوان وجود داشته است. از جمله پس از مخالفت فیفا با انداختن " سربند" بر روی سر دختران ایرانی در بازی با اردن که منجر به اتخاذ تصمیم مسئولان ورزشی جمهوری اسلامی مبنی بر عدم انجام بازی شده بود ، رسانه های داخلی و خارجی نوشتند: " اعضای تیم ملی بانوان به قدری شوکه شده بودند که برای مسابقه دادن با اردن با حجاب( سربند) به گریه و التماس روی آورده‌اند اما با مخالفت مسوولین فیفا مواجه شده‌اند.".
"سید امیرحسین صفی‌زاده" کارشناس ورزشی چندی قبل در نشریه ورزشی اینترنتی "چارقد" در این باره نوشت: " تصمیم به بازی نکردن دختران فوتبالیست با اردن به دلیل حجاب بر خلاف آنچه تصور می شد تصمیم خود دختران نبود بلکه تصمیمی کشوری و ملی (از بالا) همچون دستوراتی در راستای بازی نکردن با حریفان اسرائیلی در مسابقات بین المللی است که از عهده خود بازیکنان خارج است."

شیرین کاری های بیشتر شورای برون مرزی !

شواهد گویای آن است که "شورای برون مرزی ورزش" تنگ نظری های متعددی در امر اعزام ورزشکاران به مسابقات جهانی داشته که نشان می دهد تصمیمات این نهاد گاه سیاسی هم هست.
آذر ماه 90 ، این شورابا اعزام تیم ملی پینگ‌پنگ به اتریش برای برپایی اردوی تمرینی در کمپ "اشلایگر" هم مخالفت کرده بود .
"علی رغبتی " دبیر وقت این شورا در این باره گفته بود : " ما از اعزام تیم‌ها به دنبال سه هدف هستیم. اول ، دستاوردی که به درد ورزش بخورد، دوم ، تفاهم و تعامل با سایر کشورها و سوم کاهش هزینه‌ها؛ در شرایطی که با افزایش هزینه در دنیا مواجه هستیم. با توجه به بودجه محدودی که داریم باید از هزینه شدن به هر شکلی جلوگیری کنیم به همین دلیل برخی اعزام‌ها رای نمی‌آورد ! "
در شهریور 91 هم سفر تیم ملی کاراته ایران به مسابقات لیگ جهانی کاراته "وان" در آلمان به دلیل مخالفت شورای برون مرزی لغو شده بود.
همچنین 23 اسفند 90 ،" امیر عمیدی" دبیر فدراسیون پینگ پنگ خبر داده بود که شورای برون مرزی ورزش با اعزام تیم ملی به مسابقات بین المللی بوداپست مجارستان مخالفت کرده است.
وی گفته بود که ما حتی برای اعزام خبرنگاران همراه تیم ملی به مسابقات خارجی با مخالفت شورای برون مرزی روبرو شده ایم.
همچنین هشتم اسفند سال 91 ، " احسان حدادی" دارنده مدال نقره ماده پرتاب دیسک بازی‌های المپیک 2012 لندن از مخالفت شورای برون مرزی با سفر او جهت حضور در کمپ تمرینی و همچنین مسابقات سان‌دیگو آمریکا خبر داده بود.
وی تصریح کرد :" اگر شورای برون مرزی با سفرم به آمریکا مخالفت کنند با هزینه شخصی به این کشور خواهم رفت، البته اگر با سفرم به آمریکا مخالفت شود خیلی بد خواهد بود چرا که خیلی بد است شورای برون مرزی با سفر قهرمان المپیک خود مخالفت کند. ضمن اینکه مردم هم از این موضوع خیلی متعجب می‌شوند!
برخی ارزیابی ها حاکی است شورای برون مرزی نگران آن است که ورزشکاران ایرانی در مسابقات خارجی ، به کشور میزبان پناهنده شوند

مقام ارشد نظامی ایران، از ساخت “موشک فوق سریع” خبر داد

Posted: 16 Apr 2013 02:59 AM PDT

جرس: یک مقام ارشد نظامی جمهوری اسلامی تاکید کرد: "موضوعاتی که دشمنان راجع به انرژی هسته‌ای ما مطرح می‌کنند حرف مفت است زیرا اگر ما انرژی هسته‌ای را کنار بگذاریم می‌گویند توان موشکی ، بعد می‌گویند حقوق بشر و بعد ولایت فقیه."


جانشین وزیر دفاع جمهوری اسلامی همچنین از موشک "فوق سریع" ایرانی خبر داد و گفت: این موشک از جو خارج می‌شود و دوباره با سرعتی 14-15 برابر صوت به کشتی برخورد می‌کند. وقتی اولین نمونه آن در خلیج فارس تست شد بلافاصله ناوگان دشمن خودش را عقب کشید.


به گزارش فارس، پاسدار مجید بکایی جانشین وزیر دفاع در چهارمین جشنواره جوان سرباز که صبح امروز برگزار شد، گفت: کل هزینه ایران برای توان و اقتدار دفاعی 2 الی 3 میلیارد دلار است در حالی که آمریکا 650 میلیارد دلار در این زمینه هزینه می‌کند، اگر آمریکا به عراق و افغانستان آمده و دور تا دور کشورمان وجود دارد برای از بین بردن اقتدار نظامی‌مان است.


جانشین وزیر دفاع تاکید کرد: موضوعاتی که آنها راجع به انرژی هسته‌ای ما مطرح می‌کنند حرف مفت است زیرا اگر ما انرژی هسته‌ای را کنار بگذاریم می‌گویند توان موشکی ، بعد می‌گویند حقوق بشر و بعد ولایت فقیه. آنها مرتب گفته‌اند که حمله می‌کنیم و مسائل نظامی روی میز است اما جرات نمی‌کنند و دلیل آن حضور ولایت در نیروهای مسلح است.

بکایی ادامه داد: چند سال پیش نمایشگاهی در وزارت دفاع برپا شد تا رهبری دستاوردهایمان را مشاهده کند و همه دستاوردهایمان را در آن نمایشگاه اعم از تسلیحات و موشک‌ها حاضر کردیم. حضرت آقا 4-5 ساعت همه نمایشگاه را دیدند و نزدیک ظهر شد و قرار شد ایشان برای مدیران ارشد صحبت کنند. ما پیش خود گفتیم که حتما از این دستاوردها اظهار خوشحالی خواهند کرد. اما ایشان فرمود که شما موشک و هواپیما ساختید دست شما درد نکند ولی هر چه ساخته‌اید بقیه هم ساخته‌اند و پایتان را جای پای دیگران گذاشته‌اید. در حالی که شما ملت تمدن سازی بودید که هر چه غرب داشت از شرق به آنجا رفته بود. من از شما کار اولی می‌خواهم کاری کنید که دیگران نکرده‌اند.

وی افزود: "در آن زمان احساس کردیم کاری که حضرت آقا می‌خواستند انجام ندادیم و به جای اینکه ناراحت و مایوس شویم با ولایتمداری به پیش رفتیم و دریافتیم با تسلیحاتی که دشمن نمونه آن را ساخته نمی‌توانیم با آن روبرو شویم و به دنبال نوآوری و کارهایی که دیگران نکردند رفتیم. در هیچ جای دنیا کشتی را با موشک زمین به زمین نمی‌زنند و از موشک کروز استفاده می‌کنند و انواع موشک‌های ضد کشتی، کروز هستند که احتمال زدن آن نیز زیاد است. در این زمان سازمان هوافضا به این فکر افتاد که چگونه می‌توان به طریقی دیگر کشتی‌ها را زد و با توجه به اینکه تهدید ناوگان دشمن در خلیج فارس حفظ شد در کمتر از یک سال موشکی را ساختند که از زمین به زمین تبدیل به زمین به دریا شد. "


بکایی تاکید کرد: این موشک از جو خارج می‌شود و دوباره با سرعتی 14-15 برابر صوت به کشتی برخورد می‌کند. وقتی اولین نمونه آن در خلیج فارس تست شد بلافاصله ناوگان دشمن خودش را عقب کشید.


جانشین وزیر دفاع همچنین با اشاره به جنگنده بومی قاهر گفت: وقتی جنگنده رونمایی شد دشمن ابتدا می‌گفت که ماکت و مقوا است و بعد تجزیه و تحلیل کردند و گفتند جمهوری اسلامی آن را برای مقابله با بالگردها طراحی کرده است.

وی افزود: زیرا نقاط قوت ما قایق‌های تندروست و دشمن برای مقابله با آن از بالگرد استفاده می‌کند و آنها تحلیل کردند که این جنگنده با تکنولوژی گراند افکت قادر است در یکی دو متری سطح آب پرواز کند و بالگردهایشان را بزند. این تحلیل آمریکایی‌ها بود و ما با جرات می‌گوییم قاهر با هزینه دو الی 3 میلیون دلار یک جنگنده بسیجی برای حفظ خلیج فارس است و ثمره توجه به فرمان ولایت است.