جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


انتقاد مجدد آیت الله صافی از گرانی و كمبود دارو

Posted: 11 Apr 2013 08:48 AM PDT

جرس: در ادامه انتقادات مراجع تقلید و علمای کشور از وضعیت بحرانی اقتصادی موجود، آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به گرانی و كمبود داروهای اساسی و هزینه‌های بالای درمان گفت: گرانی و كمبود دارو برای مردم نیازمند قابل تحمل نیست، باید در این شرایط حساس در ادای وظیفه و خدمت به بندگان خدا بدون منّت همه تلاش كنند.

 

به گزارش حوزه، وی در دیدار هیأت امنای درمانگاه قرآن و عترت قم، خدمت به بندگان خدا را افتخاری بزرگ دانست و افزود: خدمت به بندگان خدا مورد تأكید قرآن و عترت است و ثواب‌های بسیار زیادی برای آن ذكر شده است و هیچ عبادتی بالاتر از آن نیست.ایشان با اشاره به شرایط سخت و گرفتاری‌هایی كه امروزه مردم ایران با آنها دست به گریبانند و با توجه به گرانی و كمبود داروهای اساسی و هزینه‌های بالای درمان ادامه دادند: اگر كسی بخواهد در درگاه خداوند متعال مقرّب باشد و امام زمان ارواحنا فداه را از خود راضی بدارد، باید در این شرایط حساس در ادای وظیفه و خدمت به بندگان خدا بدون منّت تلاش كند. 

در واکنش به وضعیت اقتصادی کشور، چندی پیش نیز آیت الله مکارم شیرازی نسبت به گرانی و تورم موجود انتقاد کرده بود.
 

آژانس بین‌المللی انرژی: صادرات نفت ايران در ماه مارس ۱۶۰ هزار بشکه کاهش يافت

Posted: 11 Apr 2013 08:48 AM PDT

جرس: آژانس بین‌المللی انرژی در تازه ترين گزارش خود از افت ۱۶۰ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ايران در ماه مارس نسبت به فوریه خبر داد و اعلام کرد که اين حجم کمترين ميزان صادرات نفت ايران در سال ۲۰۱۳ بوده است.

 

به گزارش رادیو فردا به نقل از بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی که به ۲۸ کشور صنعتی و مصرف کننده نفت جهان مشاوره انرژی می‌دهد، روز پنج شنبه ۲۲ فروردين اعلام کرد که صادرات نفت ايران در ماه مارس به ۱.۱ ميليون بشکه در روز رسيده است، در حالی که اين رقم در ماه فوريه ۱.۲۶ ميليون بشکه بود.


اين نهاد معتبر بين‌المللی علت امر را تحريم‌های غرب و کاهش نياز جهانی به مصرف نفت اعلام کرده است.
تحريم‌های جديد آمريکا که کشورهای وارد کننده نفت ايران را از خروج پول نفت تهران از اين کشورها با هر ارزی منع کرده است، ماه فوريه به اجرا گذاشته شد. همچنين از ماه فوريه پالايشگاه‌های نفت هند به خاطر امتناع بيمه‌گران داخلی از ارائه بيمه نامه به نفتکش‌های حامل نفت ايران، دچار اخلال در خريد نفت از ايران شده اند، به طوری که بر اساس گزارش‌های رسمی واردات نفت هند از ايران تا ۶۰ درصد کاهش يافته است.


در همين زمينه خبرگزاری رويترز روز پنج شنبه ۲۲ فروردين ماه بر اساس گفته‌های منابع آگاه در کره جنوبی گزارش داده که ممکن است اين کشور نيز مانند هند با معضل بيمه نامه و قطع واردات نفت ايران مواجه شود.


«هيوندا اوبل بانک» يکی از دو پالايشگاه مشتری نفت ايران در کره جنوبی از اکنون با معضل پيدا کردن شرکتی که بتواند پوشش بيمه‌ای نفتکش حامل نفت ايران را انجام دهد مواجه شده است.


اين گزارش همچنين به توليد نفت ايران اشاره کرده و می‌نويسد که در ماه مارس توليد نفت ايران نسبت به ماه قبل آن تا ۴۰ هزار بشکه کاهش يافته و به ۲.۶۸ ميليون بشکه در روز سقوط کرده است.
کاهش جهانی توليد نفت اوپک و تقاضای جهانی نفت
در بخش ديگری از اين گزارش به کل توليد روزانه ۱۲ کشور عضو اوپک اشاره شده و می‌نويسد که توليد روزانه نفت خام اوپک در ماه گذشته نسبت به ماه فوريه تا ۱۴۰ هزار بشکه کاهش يافته و به رقم ۳۰ ميليون و ۴۰۰ هزار بشکه رسيده است. کشورهای عضو اوپک سال گذشته توافق کردند که سقف توليد روزانه نفت اين سازمان را در ۳۰ ميليون بشکه تثبيت کنند.


خبرگزاری فرانسه نيز طی گزارشی به بخش ديگری از گزارش روز پنج شنبه آژانس بین‌المللی انرژی اشاره کرده و می‌نويسد که بر اساس پيش بينی اين نهاد، افزايش تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۱۳ نسبت به سال گذشته تا سقف ۷۹۵ هزار بشکه در روز خواهد بود. اين رقم کمتر از پيش بينی‌های قبلی آژانس انرژی است و بيشتر به خاطر چشم‌انداز ضعيف رشد اقتصادی در اتحاديه اروپا است.
بر اين اساس انتظار می‌رود که در سال ۲۰۱۳ مجموعا تقاضای جهانی برای نفت حدود ۹۰ ميليون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز باشد.
اين گزارش همچنين با اشاره به افزايش اخير قيمت جهانی نفت می‌گويد نشانه‌هايی وجود دارد که اين افزايش نسبی قيمت کوتاه مدت خواهد بود و بيشتر به خاطر اختلالات اخير صادرات نفت عراق، ليبی، نيجريه و افزايش تهديدها در ايران، کره جنوبی و سوريه است.
 

هفت پرده: هنر و انتخابات تا موزه مطبوعات «سرقبر اقا»!

Posted: 11 Apr 2013 05:16 AM PDT

سعید زندگانی
جرس: در پرده نخست سراغ برخی نامزدها را می گیریم که برای بیشتر دیده شدن در رقابتهای انتخاباتی، به همایش های فرهنگی/هنری سر می زنند؛ پرده دوم گزارشی است از بازگشائی خانه سینما که ارشاد همچنان چوب لای چرخ آن می گذارد؛ پرده سوم از شرط و شروط نمایش همزمان «گذشته» اصغر فرهادی در ایران، همزمان با اکران جهانی آن خبر می دهد؛ پرده چهارم به تصمیم جدید وزارت گردشگری مصر در مورد جلوگیری از ورود گردشگران ایرانی می پردازد؛ پرده پنجم گزارشی است از حضور هماروستا در «باغ آلبالو» پس از 14 سال دوری از صحنه؛ در پرده ششم نگاهی داریم به نمایشگاه «خط ها و پیوندها» در دوبی؛ و در پرده آخر می رویم «سرقبرآقا» که موزه مطبوعات در آنجا درست می شود! 

 

رقابتهای انتخاباتی در صحنه های هنری


هنوز کسی برای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری به صورت رسمی ثبت نام نکرده، اما آنانکه به عنوان نامزد مطرح شده اند، کارهای تبلیغاتی را با استفاده از امکانات رسانه ای آغاز کرده اند و در این میان حضور در رویدادهای هنری و ورزشی یکی از بهترین راههای رسانه ای شدن است. مانند محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس که به ندرت در یک همایش هنری دیده می شود، اما به یکباره در «همایش بزرگداشت روز هنرانقلاب» حضور پیدا می کند تا شاید هنگام اهدای لوح تقدیر به هنرمندان برگزیده، او را هم روی صحنه فرابخوانند که البته طرف رقیب یعنی وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد چنین امکانی را در اختیار او قرار نمی دهد. در این مراسم که 21 فروردین ماه در تالار وحدت برگزار شد، محمد حسینی وزیر ارشاد خطاب به اهالی فرهنگ و هنر هشدار داد: "هنرمندان باید تکلیف خود را مشخص کنند، ما در دهه‌های اخیر هنرمندی مثل شهید آوینی و از طرف دیگر هنرمندی مثل مخملباف داشتیم، یکی در اوج عزت و دیگری در حضیض ذلت فعالیت کردند." حسینی این حرفها را هنگامی مطرح می کند که «کوثرآوینی» دختر شهید آوینی اعلام کرده اگر پدرش زنده بود احتمالا امکان کار در این دولت را پیدا نمی کرد!
در همین گیرودار، شایعاتی به گوش می رسد که دولت می خواهد پیش از انتخابات یک همایش بزرگ فرهنگی/هنری در ورزشگاه آزادی برگزار کند و یکی از «اتراکسیون» های این همایش، کنسرت «حبیب محبیان» خواننده برگشت خورده از لس آنجلس است که دوسال پس از بازگشت به ایران هنوز مجوز اجرای برنامه و انتشار آلبوم دریافت نکرده است و گفته می شود صدور این مجوزها را مشروط به حضور او در همایش مذکور قرار داده اند. حبیب، آلبومی را آماده انتشار دارد که آنرا بطور مشترک با « سمیر زند» پدید آورده است. سمیر زند نام هنری محمد حسین خزعلی برادر کوچکتر مهدی خزعلی و پسرآیت‌الله ابوالقاسم خزعلی نماینده مجلس خبرگان است. او از زندانی شدن برادر بزرگش حمایت کرده و گفته است که پدرش می گوید حتی اگر مهدی در اعتصاب غذا بمیردهم برایش مهم نیست و کاملاً از او دست شسته است!
از سوی دیگر، محمد شریعتمداری وزیر بازرگانی دولت خاتمی که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شده، به تماشای فیلم انیمیشن «تهران 1500» در سینما آزادی رفت و دیدگاه خود را درباره فرهنگ و هنر و سینما با رسانه ها در میان نهاد. او با اشاره به دلایل حضور در سینما و دیدن این فیلم گفت: "هنر سینما هنر ارزشمند و حاصل فعالیت جمع هنرمندان است و حضور من به همراه خانواده‌ام در سینما و دیدن فیلم، در درجه نخست حرکتی نمادین در جهت تکریم هنرمندان است. از همین رو همه تلاش جبهه اصلاح‌طلبان اگر دولت آینده دست آنها باشد، این است که این مهم را به درستی به انجام برساند و هنر را به اهلش برسانیم. من نماینده دولت خاتمی به عنوان دولتی فرهنگی هستم و به هنر اهمیت ویژه می‌دهم از همین رو به مدیرانی که در این بخش کمک‌رسان دولت باشند فکر کرده‌ام." یحیی آل‌اسحاق کاندیدای حزب موتلفه و جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز در نشست خبری خود در باشگاه خبرنگاران، سینما را دست راست دولت در بیان اهداف سیاسی و اجتماعی خواند و تاکید کرد که وزیر ارشاد دولت او باید فردی فرهنگی و آشنا به مسایل دینی باشد.

بازی شمقدری برسر بازگشائی خانه سینما
دولت برسربازگشائی «خانه سینما» دبه درآورده و سرنخ این بازی را هم دست جواد شمقدری رئیس سازمان سینمائی داده است تا باوجود اصلاحاتی که در اساسنامه این نهاد سینمائی صورت گرفته، نه از بازگشائی بلکه از «تاسیس مجدد» خانه سینما سخن بگوید که این تعبیری جز تاکید بر انحلال آن ازسوی وزیر ارشاد ندارد. در همین مورد، فرهاد توحیدی رییس هیات مدیره خانه سینما می گوید: "ما با روند پیشنهادی آقای شمقدری برای بازگشایی خانه سینما هرگز موافق نیستیم و در آن مشارکت نمی‌کنیم. واقعیت این است که در طول این مدت یعنی از روزی که به رئیس جمهور درباره بازگشایی خانه سینما نامه نوشته‌ایم، اتفاق خاصی نیفتاده است و فقط دوستان گفت وگوهایی را انجام دادند که از نظرما مشکلی را حل نمی‌کند. درحال حاضر دوسیاست در حال پیگیری است که یکی درراستای حل قضیه و دیگری برای لاینحل بودن موضوع دنبال می‌شود. نمایندگان وزارت ارشاد در راستای اصلاح اساسنامه‌ خانه سینما، زیر سندی را امضا کردند که اسم آن «اصلاح اساسنامه خانه سینما» بود و این سند ‌، سند تاسیس خانه سینما نیست و دوستان هم نمی‌توانند زیر امضایشان بزنند. قرار بود اساسنامه در مراجع ذی صلاح تایید شود و یکی از مهمترین جاهایی که برای تایید مشروعیت اساسنامه مطرح است، مجمع عمومی خانه سینما است؛ یعنی اساسنامه اول باید در این مجمع به تایید اعضا برسد و بعد در مرجع دیگری مطرح شود، در حالی که به نظر می‌رسد اکنون روند معکوسی طی می‌شود!"
رییس هیات مدیره خانه سینما این حرفها را در گفت و گو با «ایسنا» مطرح ساخت و افزود: "اعضای خانه سینما همچنان معتقد به راه حل سابق یعنی برطرف کردن اشکلات جزئی که به اساسنامه وارد شده بود هستند. در این میان یکی از مواردی که در جریان اصلاح اساسنامه هرگز مورد تشکیک قرار نگرفت، بند تاسیس خانه سینما بود. در این بند تصریح شده است که «درسال 1372 خانه سینما توسط موسسین خود یعنی آقایان حیدریان‌، بهشتی و انوار تشکیل شده و بعد هیات موسس منحل و اداره خانه سینما به شورای منتخب سپرده شده است.» پس اینکه خانه سینما را از نو تاسیس کنیم حرف بیهوده ای است و هیاتی که در این مدت تشکیل شده در واقع هیات اصلاح اساسنامه بوده است؛ هیاتی که نمایندگان وزارت ارشاد هم بخشی از آن بودند."
توحیدی با اشاره به اینکه تفاهم خانه سینما با احمدی نژاد به این صورت بود که اصلاح اساسنامه با حضور نمایندگان خانه سینما و رئیس دولت انجام شود، تاکید کرد: "همچنان بر مواضع خود ایستاده‌ایم و اصلاح اساسنامه از نظر ما پایان یافته تلقی می‌شود، بقیه موارد هم به تفاهماتی که با رئیس جمهور داشته‌ایم مربوط می‌شود. اگر روندی که پس از این پیگیری می‌شود با مصالح صنوف و خانه سینما انطباق داشته باشد می‌پذیریم ولی هر جایی که مصالح و منافع اصناف به خطر بیفتد حاضر به مصالحه نیستیم. از نظر ما تکلیف روشن است و با روند پیشنهادی آقای شمقدری هرگز موافق نیستیم و در آن مشارکت نمی‌کنیم. این موضوع را هم در نامه به رئیس جمهور رسما اعلام کردیم. سازو کارها تعریف شده و از طریق نماینده رئیس جمهور قابل پیگیری است. همچنین نمایندگان خانه سینما مراقبت می‌کنند که از مواردی که ناقض تفاهم‌های صورت گرفته باشند، جلوگیری شود."
جمال شورجه عضو شورایعالی سینما و یکی از اعضای هیئت هفت نفره اصلاح اساسنامه خانه سینما از سوی دولت نیز در گفت و گو با خبرگزاری «فارس» درباره بازگشایی خانه سینما گفت: "طبق روال باید اساسنامه اصلاح شده خانه سینما به دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه می‌شد که آقای جوزانی بدون ارایه به دفتر وزیر، اساسنامه اصلاح شده را تنها به دفتر رئیس جمهور و آقای مشایی ارایه دادند که قاعدتا آقای جوازنی باید همان زمان رونوشتی نیز به دفتر وزیر جهت اطلاع ایشان ارسال می‌کردند که گویا این اتفاق نیفتاده است و ظرف چند روز گذشته آقای حسینی از اساسنامه اصلاح شده اظهار بی اطلاعی کردند. حالا گویا اساسنامه به دفتر وزیر ارشاد ارایه شده تا ایشان از کم و کیف اصلاحات اساسنامه مطلع و در جریان قرار گیرند." وی درباره احتمال دستور مستقیم وزیر به بازگشایی خانه سینما گفت: "امکان دستور مستقیم آقای حسینی برای بازگشایی خانه سینما را بعید می‌دانم ، زیرا قرار بود اساسنامه خانه سینما در شورایعالی سینما مطرح و مصوب شود؛ پس از طرح در جلسه شورایعالی سینما و تایید توسط رئیس جمهور و اعضای شورایعالی سینما در اختیار شورای فرهنگ عمومی یا شورای انقلاب فرهنگی جهت رسمیت و قانونی شدن آن قرار گیرد تا در آن جا نیز تصویب شود و با تصویب در این نهاد امکان هیچ تغییری در اساسنامه وجود نداشته باشد."

شرط و شروط نمایش «گذشته» در ایران؟


شمقدری در مورد نمایش فیلم جدید اصغرفرهادی در ایران همزمان با اکران جهانی آن نیز رفتاری مشابه با رفتارش در مقابل بازگشائی خانه سینما در پیش گرفته و بی آنکه بگوید «گذشته» فرهادی نمی تواند به همین راحتی همزمان با سینماهای جهان در وطن فیلمساز نیز اکران شود، در مقابل پرسش خبرنگار خبرگزاری «ایسنا» در این مورد می گوید: "اگر تصاویر و موضوع این فیلم با موازین جمهوری اسلامی هماهنگ باشد، برای اکران، مشکلی نخواهد داشت." شمقدری در پی اعلام مدیر عامل موسسه «فیلمیران» مبنی برنمایش همزمان این فیلم در ایران و دیگر کشورهای جهان، گفت: "با این فیلم‌هم مانند آثار دیگر برخورد خواهد شد و باید شورای پروانه نمایش آن را ببیند و نظر بدهد."
علی سرتیپی مدیر عامل «فیلمیران» از نمایش فیلم جدید اصغر فرهادی در ایران، همزمان با سینماهای دنیا خبر داده و گفته بود: "درحال مذاکره برای اکران همزمان فیلم «گذشته» در ایران هستیم و امیدواریم بتوانیم در خردادماه اکران آخرین ساخته اصغر فرهادی را با زیرنویس فارسی داشته باشیم. قرار است نسخه‌ای از این فیلم هفته آینده برای بازبینی به اداره کل نظارت و ارزشیابی ارسال شود و در حال حاضر نیز با رئیس سازمان سینمایی و مدیر اداره کل نظارت و ارزشیابی در حال مذاکره هستیم و می کوشیم اگر اصغر فرهادی وقت پیدا کند، نسخه دوبله‌ شده‌ای از این فیلم آماده کنیم اما با توجه به درگیری‌های این کارگردان برای اکران آخرین ساخته‌اش در آمریکا و اروپا بعید بدانم چنین اتفاقی بیفتم."
«گذشته» آخرین ساخته فرهادی که هم اینک پوستر آن انتشار یافته و آنونس تبلیغاتی آن با زیرنویس فارسی هم منتشر شده است، در فرانسه فیلمبرداری و به زبان فرانسه ساخته شده است. این فیلم که اولین اکران آن در جشنواره جهانی فیلم کن خواهد بود، داستان مردی است (با بازی علی مصفا) که همسر و فرزند را رها کرده و به ایران برگشته است. او در پی تقاضای طلاق همسرش دوباره به پاریس برمی گردد و غریبه ای را در خانه اش می بیند و این برخورد، خط داستانی فیلم را رقم می زند. «فیلمیران» پیش از این نیز اکران دو فیلم فرهادی «درباره الی» و «جدایی نادر از سیمین» را در ایران عهده دار بود.

مصر گردشگران ایرانی را راه نمی دهد
دولت مصر برخلاف توافق‌نامه‌ گردشگری دو کشور، تصمیم گرفته است سفر ایرانی‌ها را به کشورش تا اواخر خردادماه متوقف کند. به گزارش «ایسنا»، در توافق‌نامه‌ی گردشگری ایران و مصر که اواخر سال گذشته به‌دنبال سفر وزیر گردشگری مصر به ایران امضا شد، هیچ‌ بندی درباره‌ی تعیین زمانی محدود برای اجرای تورهای دو طرف وجود ندارد. با این حال وزارت گردشگری مصر پس از آن‌که نخستین تور ایرانی به مقصد این کشور اجرا شد و اعتراض‌هایی از سوی سلفی‌ها صورت گرفت به‌طوری که دامنه‌ی این اعتراض‌ها به خانه‌ی حافظ منافع ایران در مصر هم کشیده شد؛ تصمیم گرفته است تا نیمه‌ی ماه ژوئن (اواخر خردادماه) به تورهای گردشگری ایرانی اجازه‌ی ورود ندهد. در بیانیه‌ی وزارت گردشگری مصر آمده است:‌ "این تصمیم هشام عزوع - وزیر گردشگری مصر - به‌دنبال اولین سفر گروهی از گردشگران ایرانی به مصر اتخاذ شده است و از فرصت توقف سفرها برای ارزیابی دوباره و بررسی تجربیات و برنامه‌های گردشگری با طرف ایرانی استفاده می‌شود."
مجید ابوالفتحی - رییس کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایران - که از سوی بخش خصوصی توافق‌نامه‌ی اجرایی را با بخش خصوصی مصر امضا کرده است، درباره‌ی تصمیم جدید وزیر گردشگری مصر می گوید: "ما چیزی نشنیده‌ایم و این تصمیم را هم به ما اعلام نکرده‌اند. در آن توافق‌نامه‌ی گردشگری، تعداد مسافران در مرحله‌ی نخست مشخص شده است، ولی هیچ چیزی درباره‌ی محدودیت زمانی در این توافق‌نامه وجود ندارد. در این توافق‌نامه بدون آن‌که محدودیت زمانی تعیین شده باشد مشخص شده است که ایران در مرحله‌ی نخست، 20هزار گردشگر می‌تواند به مصر بفرستد." رقیه حاتمی‌پور - مجری تنها تور ایرانی به مقصد مصر – نیز درباره‌ی این بیانیه می گوید: "من از این تصمیم اطلاعی ندارم و دستور جدیدی به ما ابلاغ نشده‌ است و فکر می‌کنم همه‌ی این‌ها شانتاژهایی از سوی مخالفان باشد که در طول سفر نیز با آن مواجه شدیم. ما به کار خود برای اجرای تور ایرانی به مقصد مصر ادامه می‌دهیم"!
هما روستا پس از 14 سال به «باغ آلبالو» رفت


زنگ اولین اجرای نمایش «باغ آلبالو» اثر برجسته «آنتوان چخوف» عصر 18 دفروردین ماه در تماشاخانه ایرانشهر بوسیله بازیگر پیش کسوت اسماعیل شنگله نواخته شد و او این نمایش را تقدیم زنده یاد حمید سمندریان کرد تا «هما روستا» همسرش که در سالهای آخر عمر سمندریان به پرستاری از او مشغول بود و مدیریت «آموزشگاه بازیگری سمندریان» را نیز برعهده داشت، در این اجرا بتواند پس از چهارده سال دوباره روی صحنه تئاتر ظاهر شود. در این مراسم هنرمندان نامداری چون خسرو خورشیدی، داوود رشیدی، حبیب رضایی، خشایار دیهیمی، احترام برومند، محمد یعقوبی، آیدا كیخایی، روح‌الله جعفری، خسرو احمدی، كریستف رضایی، هوشنگ قوانلو، جمشید گرگین، فلامك جنیدی، هوشنگ گلمكانی، اسماعیل شنگله، مانی حقیقی، امیر رضا كوهستانی به همراه كاردار فرهنگی سفارت ایتالیا در ایران حضور داشتند.
شنگله پیش از نواختن زنگ آیین افتتاح با اشاره به اینكه برای صحبت درباره این اثر بهتر است از اصطلاحات و زبان نویسنده صحبت كنیم، گفت: "اینك متنی را برای شما قرائت می‌كنم كه نوشته آنتوان چخوف است. آنچه چخوف تا به امروز نوشته‌، بخش‌هایی از زندگی خودش است كه فكر می‌كرد شاید برای دیگران جالب باشد. چخوف هرگز برای خودش ننوشت و اعتقاد داشت تنها افراد ابله فكر می‌كنند همه چیز را می‌دانند. او در نوشته‌هایش در پی حقیقت و زندگی بود. می‌گفت نباید دروغ بگوید، شاید بتواند در عشق و سیاست این كار را بكند اما در هنر هرگز نمی‌تواند دروغ بگوید. آیا من در تمام آثارم به دروغگویی اعتراض نكردم؟" این بازیگر سپس با کسب اجازه از حاضران ضمن سپاس از هما روستا، اجرای افتتاحیه نمایش «باغ آلبالو» را به زنده‌یاد حمید سمندریان تقدیم كرد.
مجید سرسنگی مدیرعامل مجموعه ایرانشهر نیز با ابراز خوشحالی از آغاز اجرای «باغ آلبالو» به کارگردانی حسن معجونی گفت: "اعتقاد دارم این هنرمند از نیروهای جوان و با استعداد حوزه تئاتر است كه پیش از این با ایفای نقش در نمایش «تن تن و راز قصر مونداس» اجرایی به یاد ماندنی داشت. ما از سال 86 برنامه اجرای نمایش باغ آلبالو را درنظر داشتیم و بسیار خوشحال هستم كه امشب مراسم آغاز این اثر را برگزار می‌كنیم. طی یك دهه گذشته تئاتر ایران نیروهای با استعداد جوان زیادی را شناخته است كه امیدوار هستم سیاست‌گذاران كلان تئاتر كشور در كنار اهمیت دادن به حضور هنرمندان پیشكسوت و اساتید این رشته كه روح جریان تئاتر كشور هستند، به جوانان نیز اهمیت دهند چون ادامه راه و آینده این هنر برعهده آن‌ها خواهد بود. سركار خانم هماروستا پس از سال‌ها در این اثر نمایشی روی صحنه ایفای نقش می‌كنند. نام ایشان برای ما با نام استاد حمید سمندریان گره خورده و یكی از سالن‌های مجموعه ایرانشهر هم به اسم این هنرمند نام‌گذاری شده كه متاسفانه سال گذشته از میان ما رفت و جا دارد در آغاز اجراهای سال جدید هم از ایشان یاد كنیم."


کلانتری و شیرازی با «خط ها و پیوندها» در دوبی

 

خط‌ها و پیوند‌ها (lines & links) عنوان نمایشگاهی است که هم‌زمان با «نمایشگاه هنردوبی» آغاز به کار کرده و این روز‌ها در گالری «ری را» در این شیخ نشین، آثار با ارزشی از دو هنرمند پیش کسوت تجسمی ایران پرویز کلانتری (نقاش) و علی شیرازی (خوشنویس) را در معرض تماشا و فروش گذاشته است. در این نمایشگاه که تا 23 اردیبهشت برپا خواهد بود، دوازده نقاشی از پنچ دوره برگزیده کاری «پرویز کلانتری» و هفت نقاشی‌خط از تازه‌ترین آثار علی شیرازی به روی دیوار رفته که همنشینی این دو سبک ایرانی/ اسلامی با استقبال جالب توجه هنردوستان مواجه شده است. علی دولتشاهی رییس هیات مدیره گروه «ری را» درباره شکل دهی این نمایشگاه به سایت «هنر آنلاین» گفته است: "هنر ایران همچنان مورد توجه‌ترین هنر درمنطقه خاورمیانه است و به درستی کار‌شناسان خارجی معتقدند که زوایای پنهان مانده‌ای از هنر ایران وجود دارد که هنوز به تماشای دنیای هنر درنیامده است. بخشی از این زیبایی‌های در محاق مانده، غفلت در شیوه ارایه آثار هنرمندان شناخته شده ایرانی، انتخاب صحیح دوره‌های مختلف کاری، چیدمان حرفه‌ای و نیز تبلیغ و بازار یابی علمی روی آنهاست. ما با امید برای تحول در این زمینه، نمایشگاه خط‌ها و پیوند‌ها را با حضور این دو استاد خوش نام ایرانی برپا کرده ایم تا در زمینه باز معرفی هنر مدرنیستی ایران قدم جدی بر داریم. کنار هم قرار گرفتن آثار این دو استاد برجسته از هویت دیرپای ایرانی/ اسلامی می‌گوید که چون نخ تسبیحی در نسل‌های مختلف هنری ایران جریان دارد و در قالب‌های گوناگون هنری تجلی می‌یابد اما در ذات و زیر بنا، همه شاخ و برگ یک درخت کهن سال‌اند."
پرویز کلانتری، نقاش ۸۲ ساله که با ۱۲ نقاشی در این نمایشگاه حضور دارد، دراین باره می گوید: "همنشینی آثارم در کنار نقاشی/خط‌های علی شیرازی را بسیار دوست داشتم. گفتگوی مفهومی معنا داری میان آثارمان شکل گرفت که برآیند آن، گوشه‌هایی از این قابلیت‌های هنر ایران بود." علی شیرازی نیز که در حراج کریستیز دوازدهم به عنوان پدیده حراج مطرح شد با هفت اثر بزرگ از تازه‌ترین دوره آثارش در نمایشگاه دوبی حضور دارد. او درباره نمایشگاه «خط هاو پیوند‌ها» توضیح می دهد: "هنر ایران به هوا و آسمان تازه‌ای برای نشان دادن جلوه‌های نوظهوری از توانمندیهای خود نیاز دارد. دوبی نیز به جهت داشتن موقعیت استراتژیک در منطقه، می‌تواند یک سکوی مطمئن برای دیده شدن هنر ایران باشد. برپایی نمایشگاهی در کنار استاد کلانتری یک افتخار است. ایشان هنرمندی وارسته است که شناخت تحلیلی وسیعی از شناسنامه هنری ایران دارد، برپایی نمایشگاه مشترک با ایشان فرصت ذیقیمتی بود. به خصوص که ایشان در دوره اخیر کار‌هایشان خط‌های کوفی را نیز در معماری‌های کهن ایرانی وارد کرده‌اند و زمینه همنشینی هر چه بیشتر آثارمان فراهم شد."

موزه مطبوعات، سر قبرآقا!


برای موزه مطبوعات ایران جائی بهتر از «سر قبر آقا» نیافته اند؛ این بنای تاریخی که سعید نفیسی روزنامه‌نگار، ادیب و مورخ معاصر در آن آرمیده است، در یکی از روزهای 27 اردیبهشت (روز ارتباطات و روابط عمومی) یا 28 اردیبهشت (روز جهانی موزه) به عنوان موزه مطبوعات ایران بازگشائی خواهد شد. مجید امرایی مدیر سرای روزنامه‌نگاران ایران در گفتگو با «مهر» با اشاره به فراخوان دریافت آثار فرهنگی و هنری حوزه رسانه و مطبوعات از اواخر سال گذشته برای این موزه، توضیح داد: "مهلت این فراخوان تا 15 اردیبهشت است و نشریات، موسسات مطبوعاتی و افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند با ارائه آثار خود به شعب استانی سرای روزنامه‌نگاران، در تجهیز موزه مطبوعات مشارکت کنند. تاکنون آثار متعددی از جمله یک مجموعه مفصل عکس از سال 1303 تا 1330 در نشریات مختلف و نیز یکسری وسایل و ابزار و ادوات چاپی را جمع‌آوری کرده‌ایم. همچنین تعدادی نسخ قدیمی از نشریات چاپ شده در 150 سال اخیر هم در تهران و هم در استان‌های دیگر کشور و نیز دستنوشته‌هایی مختلف از روزنامه‌نگاران قدیمی دریافت شده است. سردیس‌ روزنامه‌نگاران فقید هم که از قبل سفارش داده بودیم، در حال انتقال به موزه مطبوعات است و خود این مکان هم در حال آماده‌سازی است."
امرایی همچنین با اشاره به اینکه بنای در نظر گرفته شده برای راه‌اندازی موزه مطبوعات یک مکان تاریخی مناسب است که در فهرست بناهای میراث فرهنگی کشور هم به ثبت رسیده، ابراز امیدواری کرد این مکان در آینده‌ای نه چندان دور پس از گشایش به محلی جالب برای بازدید عموم مردم و به ویژه اهالی رسانه تبدیل شود. او با بیان اینکه موزه مطبوعات ایران یکی از بخش‌ها و واحدهای زیرمجموعه این سرا است، گفت: "مدیر موزه مطبوعات هنوز منصوب نشده و فکر می‌کنم این فرد ظرف ده روز آینده با حکم معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد معرفی شود." بقعه معروف به «سر قبر آقا» در بافت قدیمى تهران واقع درضلع جنوبى چهار راه مولوى انتهاى خیابان شهید مصطفى خمینى (سیروس سابق) در میان باغى بزرگ و قدیمى قرار دارد و مدفن سیدابوالقاسم امام جمعه تهران در عهد محمدشاه قاجار و اوایل دوره ناصرالدین شاه و آرامگاه خانوادگی خاندان اوست.
 

رد کلیات بودجه؛ تحریم‌ها گره اقتصاد را کور کرد

Posted: 11 Apr 2013 03:48 AM PDT

مهدی تاجیک
 جرس: کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی رای به رد کلیات بودجه تنظیم شده توسط دولت برای سال 1392 داد و به این ترتیب لایحه بودجه برای بررسی مجدد به صحن علنی مجلس بازخواهد گشت.

نمایندگان دو راه پیش رو دارند. یا باید به کلیات لایحه بودجه رای مجدد بدهند که در این صورت کمیسیون تلفیق نیز دوباره باید بررسی بودجه را از سر بگیرد یا اینکه بودجه را تصویب نکنند که در این حالت لایحه برای اصلاح موارد مورد اختلاف به دولت برمی گردد. اختلاف درباره بودجه سال ۱۳۹۲ تا همین جای کار هم بلاتکلیفی فراوانی به وجود آورده است. اگر توافقی زودهنگام میان دولت و مجلس درباره این لایحه صورت نگیرد نابسامانی اقتصادی مضاعف خواهد شد.

بودجه‌ای که بی‌خیال تحریم بود
جلسه بررسی کلیات بودجه سال ۱۳۹۲ در کمیسیون تلفیق روز چهارشنبه (۲۱ فرودین) با حضور ۴۴ نفر از نمایندگان برگزار شد و رای‌های موافق و مخالف با این لایحه به نسبت یکسان تقسیم شد. ۲۲ نفر موافق بودجه بودند و ۲۲ نماینده به آن رای منفی دادند حال آنکه بر اساس آیین نامه رای نصف به علاوه یک نمایندگان برای تصویب بودجه لازم است. دلایل بی‌اقبالی به بودجه سال جاری در کمیسیون تلفیق‌‌ همان دلایلی بود که در هفته‌های گذشته بار‌ها توسط منتقدان سیاست‌های اقتصادی دولت بدان‌ها اشاره شده است. برای مثال «محمدعلی عبدالله‌زاده»، نماینده طبس، از جمله دلایل رد کلیات لایحه را تکیه بر درآمدهای نفتی، تلاش دولت برای اجرای کامل قانون هدفمندی یارانه‌ها، نگاه انقباضی نسبت به تولید و «سیاست غلط ارزی» عنوان کرده است. او همچنین گفته است که «در سال جاری، باید مشخصه اصلی بندهای بودجه، استراتژی در مقابل تحریم‌ها باشد در حالی‌که لایحه بودجه تقدیمی دولت دارای چنین ویژگی نبود.» جعفر قادری، سخنگوی کمیسیون تلفیق نیز دلایل مختلفی از جمله انطباق ‌نداشتن با اسناد بالادستی، مغایرت با سند چشم‌انداز و برنامه‌ پنجم توسعه کشور و همچنین بی‌انضباطی‌های مالی در بخش‌های مختلف را از جمله دلایل رد کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس عنوان کرده است. او همچنین پیش بینی کرده که «حتی اگر کلیات لایحه بودجه تصویب شود حتما تغییرات عظیم و گسترده‌ای در اعداد و ارقام خواهیم داشت.» این مخالفت‌ها صدای «رحیم ممبینی» معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری ایران را در آورده و وی ضمن انتقاد از نمایندگان برای عدم تصویب کلیات بودجه گفته که نحوه برگزاری جلسه کمیسیون تلفیق خلاف آیین‌نامه داخلی این کمیسیون بوده است. او البته به تجربه مشابه سال گذشته در این زمینه اشاره کرده و گفته که پارسال هم چنین اتفاقی افتاد و در تجدید نظر و رای‌گیری مجدد تلفیق، کلیات لایحه بودجه تصویب شد. به این ترتیب احتمالا دولت اعتقاد دارد که این بار هم کلیات بودجه در بررسی مجدد رای خواهد آورد و در ‌‌نهایت مجلس ناگزیر به همراهی خواهد شد.

رشد برابر صفر

کسری بودجه قابل ملاحظه‌ای که دولت سال گذشته با آن روبرو شد امکان خوش بینی به بودجه امسال را نیز سلب کرده است. دیوان محاسبات کشور در آخرین گزارش خود که ۱۴ اسفند ماه سال گذشته منتشر شد اعلام کرد که درآمدهای بودجه عمومی دولت در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۱ تنها ۵۳ درصد تحقق یافته است. رحمانی فضلی رییس دیوان محاسبات نیز در‌‌ همان روز با اشاره به گزارش عملکرد ۹ ماهه دولت محمود احمدی‌نژاد گفت که «به نظر می‌رسد تا پایان سال هر اندازه هم تلاش شود فقط ۵۰ درصد درآمد‌ها محقق می‌شود، یعنی ۵۰ درصد کسری داریم.» او به طور صریح از تحریم‌های اعمال شده علیه برنامه هسته‌ای به عنوان عامل اصلی کسری بودجه یاد کرده و گفته بود «در افق پیش رو به نظر نمی‌آید گشایشی بیش از این داشته باشیم» چرا که «تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف فشارهای زیادی وارد می‌کند.» در همین حال «غلامرضا مصباحی مقدم» رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ایران نیز روز یکشنبه (۱۸ فروردین) با اذعان به وخامت اوضاع اقتصادی گفت که «رشد اقتصادی ایران صفر یا زیر صفر است و ما نتوانستیم از فرصت‌ها در اقتصاد به درستی استفاده کنیم.» او همچنین با هشدار درباره اجرای فاز دوم یارانه‌ها که دولت آن را در بودجه سال ۱۳۹۲ پیش بینی کرده است، گفته که «شرایط اجرای این قانون در سال جاری مساعد نیست و مجلس در صورتی موافق اجرای مرحله دوم این برنامه خواهد بود که تورم تک رقمی شده، ثبات اقتصادی ایجاد شود و نگرانی مردم کاهش یابد.» کاهش درآمدهای نفتی به دلیل تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌های بین المللی از جمله اصلیترین دلایل کسری بودجه‌ای است که دولت محمود احمدی‌نژاد با آن روبرو شده است و آن طور که رییس کمیسیون برنامه و بودجه هم اشاره کرده است«در بودجه سال گذشته فروش نفت روزانه دو میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه لحاظ شده بود، ولی امسال یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه لحاظ شده است.» همچنین مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت میزان درآمدهای ارزی سال گذشته را ۵۰ میلیارد دلار برآورد کرده و گفته که این رقم نصف میزان پیش بینی شده بود است.

امید بر باد رفته

اذعان بسیاری از مقام‌های اقتصادی ایران درباره اثرگذاری تحریم‌ها بر بنیه اقتصادی ایران هنوز باعث نشده که «محمود احمدی‌نژاد» از ادعاهای خود درباره بی‌اثر کردن تحریم‌ها دست بردارد. او روز دوشنبه (۱۹ فروردین) در دیدار نوروزی با نمایندگان مجلس گفت که تحریم‌ها را می‌توان چنان بی‌اثر کرد که دشمنان شرمنده شوند. او بدون اشاره به التهاب‌های بی‌سابقه در بازار ارز و تورم ۳۰ درصدی در اقتصاد ایران طی سال گذشته گفت که «دشمنان در سال ۹۱ شرایطی فراهم و تحمیل کردند و انتظار داشتند که کشور دچار بحران شود اما طراحیهای دشمنان تا حد زیادی خنثی شده است.» اظهارات او در شرایطی انجام شد که محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی روز جمعه (۱۶ فروردین) اظهار امیدواری کرده بود مذاکرات هسته‌ای به بهبود وضعیت تجاری و درآمدهای ارزی کمک کند. با این حال پس از ناکامی در مذاکرات هسته‌ای که روز ۱۶ و ۱۷ فروردین در شهر آلماتی قزاقستان برگزار شد اکنون امید‌ها برای بهبود اوضاع اقتصادی بار دیگر تبدیل به یاس شده است. ارزش ارزهای خارجی در بازار تهران باز هم بالا رفته و گره‌های بودجه سال ۱۳۹۲ نیز بر سردرگمی بازار افزوده است. امری که شبح بحران را بر آسمان اقتصاد ایران مسلط‌ تر از پیش می‌کند. 

برگزاری دادگاه محسن قشقایی زاده و محمد پارسی‌

Posted: 11 Apr 2013 01:55 AM PDT

جرس: محسن قشقایی زاده و محمد پارسی از فعالین جنبش سبز و بازداشت شدگان سرای اهل قلم مورد محاکمه قرار گرفتند.


به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، محمد پارسی و محسن قشقایی زاده که در روز ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ با احضاریه کتبی‌ به دادگاه انقلاب فرا‌خوانده شده بودند، روز گذشته مورد محاکمه قرار گرفته و محسن قشقایی زده در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی پیر‌عباسی و محمد پارسی‌ در شعبه ۱۵ به ریاست قاضی صلواتی مورد محاکمه قرار گرفته و بصورت شفاهی‌ به آنها اعلام شد که مجدداً برای صدور حکم به دادگاه احضار خواهند شد.


این دو زندانی جنبش سبز به اتهام اجتماع و تبانی برای اقدام علیه امنیت ملی‌ به همراه تعداد دیگری بازداشت و در بند‌های امنیتی زندان اوین مورد بازجویی قرار گرفته بودند.


در پی‌ ورود نیروهای امنیتی به جلسه سرای اهل قلم در تاریخ سه شنبه ۹ آبان٬ حدود ۷۰ نفر بازداشت شده بودند که پس از آزادیِ بسیاری از متهمین، از این میان ۱۷ نفر که مهدی خزعلی هم در میان آن‌ها بود بوسیلهٔ یک دستگاه ون به زندان اوین منتقل و دو نفر دیگر نیز به نام‌های پژمان ظفرمند و مهدی کریمی در اقدامی جداگانه توسط پلیس امنیت بازداشت و به اوین منتقل شده‌اند.


 

وزیر بهداشت: منتظر افزایش دو برابری نرخ دارو باشید

Posted: 11 Apr 2013 01:28 AM PDT

جرس: وزیر جدید بهداشت و درمان در دولت محمود احمدی نژاد، با اذعان به وضعیت بغرنج دارویی کشور، اعلام داشت که باید منتظر افزایش دو برابری قیمت دارو در کشور بود.


به گزارش «تابناک»، یکی از مواردی که به باور عموم موجب برکناری تنها وزیر زن کابینه و البته نخستین وزیر زن تمامی دولت های پس از انقلاب شد، افشاگری هایی بود که وی درباره اختصاص نیافتن ارز مرجع مورد نیاز برای واردات دارو و مواد اولیه تولید آن داشت.

 

بر اساس این گزارش، محمدحسن طریقت منفرد در حاشیه "گردهمایی توسعه برنامه پزشک خانواده با رویکرد اصلاح نظام سلامت" در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر وضعیت ارز مرجع برای دارو، گفت: «از امسال ارز مبادله ای جایگزین ارز مرجع شده است. یعنی باید ارز را تقریبا 2 برابر بخریم؛ دولت تصویب کرده است که بابت آن به ما 2200 میلیارد تومان اعتبار بدهد. یعنی اگر هزار میلیارد با ارز 2 برابر بگیریم، باید هزار میلیارد اضافه بدهیم. اگر 2 میلیارد دلار با ارز 2 برابر بگیریم، باید 2 هزار میلیارد تومان اضافه بدهیم.»


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه جایگزینی ارز مبادلاتی با ارزِ ارزان تر مرجع را از دو منظر مهم (به زعم ایشان خوب!) خوانده و گفت: «اگر این امر محقق شود، دو اتفاق مهم می افتد؛ نخست اینکه فشار چند نرخی ارز از بین می رود و دوم، چون دارو با قیمت واقعی به بازار می رود، نظام بیمه ای که بابت آن پول بیشتری بدهد، انگیزه پیدا می کند که کنترل بیشتری داشته باشد.»


بدین ترتیب، وی که بعد از برکناری دکتر مرضیه وحید دستجردی -به دلیل انتقادات آشکار وی به عملکرد دولت و بانک مرکزی در اختصاص ندادن ارز واردات دارو،- به سرپرستی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده و در واپسین روزهای سال گذشته، تنها با اختلاف یک رای (113 رای از مجموع 224 رای اخذ شده) از مجلس رای اعتماد گرفته و بر کرسی وزارت تکیه زده است، نه تنها جایگزینی ارز مبادلاتی با ارز مرجع را مصوبه دولت خوانده و از خود سلب اختیار کرده است، بلکه تمامی ادعاهای وزیر سابق در بی توجهی دولت نسبت به مقوله درمان و اختصاص ندادن ارز مرجع برای واردات کالایی که از نان شب هم واجب تر است مهر تایید زده است.


به گزارش تابناک، اما ماجرا زمانی عجیب تر می شود که موشکافانه تر به سخنان وزیر بنگریم؛ جایی که گران تر شدن نرخ ارز اختصاص یافته برای واردات دارو از دو منظر مایه مسرت ایشان شده است؛ نخست آنکه فشار چند نرخی ارز را از بین خواهد برد و سپس به این دلیل که نظارت را افزایش خواهد داد!


البته شاید بخش نخست ادعای وی از جهاتی درست به نظر برسد اما پر واضح است که کمتر کسی توقع دارد که وزیری که پزشک بوده و متولی سلامت مردم است، از گران شدن نرخ دارو به یک دلیل اقتصادی (که نه وی و نه وزارت خانه تحت امر وی و حتی قسمت اعظم مخاطبان آن وزارت خانه نیز ارتباطی با دلایل نابسامانی رخ داده در آن حوزه ندارند!) ابراز خشنودی کرده و در سایه این اظهار نظر عجیب فراموش کند که برنامه پنج ساله توسعه درباره مقوله سلامت چه می‌گوید، هدفمندی یارانه ها به دنبال چه بود و ... در نهایت وظیفه یک پزشک چیست؟


این در حالی است که مدعای دوم آقای وزیر برای ترجیح خرید ارز به نرخ دو برابر (البته در حالت خوش بینانه)، به مراتب مرتبط تر با زمینه کاری ایشان بوده اما در کمال تعجب، بسیار عجیب و غریب و حتی به دور از هرگونه کارشناسی بیان شده است؛ جایی که وزیر معتقد است با اختصاص ارز گران تر، دارو با قیمت واقعی به بازار رفته و در نتیجه آن، نظام بیمه ای که بابت آن پول بیشتری می‌دهد، انگیزه پیدا خواهد کرد که کنترل بیشتری داشته باشد.


شاید بتوان به این قسمت از سخنان طریقت منفرد ایرادات بسیاری وارد کرد، من جمله اینکه مگر تمامی داروهای وارداتی مورد استفاده برای کنترل و درمان بیماری هایی چون سرطان تحت پوشش بیمه قرار دارد که نظارت نظام بیمه ای بر آن را بتوان رهاورد نیک گران شدن ارز وارداتش دانست؟ یا از آقای وزیر پرسید که اصولا بیمه های مختلف چند درصد بیماری ها را مورد پوشش قرار می دهند؛ مگر نه آنکه پوکی استخوان از بیماری های رایج زنان در کشور است و هیچ بیمه ای هزینه های آن را متقبل نمی شود؟


تابناک می افزاید: اصلا شاید بد نیست از آقای وزیر که دست کم در کسوت پزشک سالها با بیماران سر و کار داشته بپرسیم که مگر چند درصد مردم بیمه هستند و اصولا آنهایی که بیمه هستند، چند درصد هزینه را خودشان می پردازند و در چند درصد باقیمانده از بیمه طرف قراردادشان یاری می گیرند؟
سوالاتی از این دست بسیار است اما آنچه از همه مهم تر به نظر می رسد، اینکه ظاهرا وزیر بهداشت کل مقوله واردات دارو را متاثر از مافیای این مبحث دانسته و به کل از یاد برده که افزایش انگیزه نظارتی بیمه های مختلف (البته به زعم وی) یک قسمت نادیده بزرگ دارد که آن هم بیمارانی هستند که زیر بار فشار بسیار زیادی که از بابت هزینه های درمانی متقبل می شوند، هر روز نحیف تر و شکننده تر شده و گاه تا آستانه فروپاشی پیش می روند نه بیمه هایی که یا دولتی هستند و دستشان در جیب دولت است و یا خصوصی هستند که اگر ضرر می کردند، لاجرم تعطیل می شدند که تا کنون سابقه این امر ثبت نشده است!
با این تفاسیر درخواهیم یافت که آقای وزیر در هر دو دلیل مهمی که برای ترجیح ارز مبادلاتی ذکر کرده اند، نقش بیمارانی که دارو برایشان حکم اب حیات را دارد نادیده گرفته و به جای آن به حل یک معضل اقتصادی و یک مشکل ریشه دار نظارتی پرداخته اند و در عین حال، کمتر سهمی برای خودشان در اصلاح امور قائل شده اند چراکه فارغ از مقوله فشاری که ارز چند نرخی وارد می کند (با نادیده گرفتن این موضوع که با خروج دارو و درمان از لیست گیرندگان ارز مرجع، عملا نمی دانیم که چه کالایی ضروری تر شناخته شده و از مزایای ارز مرجع بهره خواهد گرفت؟!)، به نظر می رسد که بحث نظارت و کنترل بر دارو پیش از هر نهادی، به وزارت بهداشت برگشته و این نظارت غیر قابل تفویض به نهاد دیگری است.
البته آقای وزیر گویا به این اندازه برای مجموعه تحت امر خود سهم قائل بوده است چراکه در ادامه سخنانش به راه اندازی سامانه ای به منظور توزیع مستقیم داروهای گران قیمت اشاره کرده و می‌گوید: «این سامانه در حال عملیاتی شدن است و داروهای گران قیمت اعم از داروهای بیماران خاص، سرطانی و... از این سامانه توزیع شود. با اجرای این برنامه، خیلی از مشکلات تهیه دارو و بازار قاچاق دارو برطرف می شود.»؛ هر چند این اظهار نظر در تضادی آشکار با دومین نکته مهمی است که وزیر پیشتر به آن اشاره کرده بود.
اما اگر فکر می کنید که سخنان وزیر درباره گران شدن دارو، تنها منحصر به داروهای وارداتی و گران قیمت است، سخت در اشتباهید چرا که بر اساس آماری که چندی پیش منتشر شد، 95 درصد مواد اولیه مورد نیاز برای تولید دارو وارداتی بوده و تغییر ارز مرجع به ارز مبادلاتی در تهیه آنها، معنایی جز افزایش دو برابری نرخ اغلب داروها نخواهد داشت؛ اما خالی از لطف نیست که اظهارات جسورانه وزیری که تازه منصوب شده و احتمالا گزندی از بابت استیضاح متوجه وی نیست را در این باره بخوانیم:


طریقت منفرد با عنوان این مطلب که دارو در ایران ارزان تر از سایر کشورهای دنیاست، می گوید: «تصور نمی‌کنیم از بابت افزایش قیمت داروهای معمولی، فشار به نظام بیمه ای و حتی مردم وارد شود. ولی وقتی یک کالایی تقریبا مجانی شد، حیف و میل آن بیشتر است.»!
 

بانک مرکزی با انتشار گزارش جدیدی اعلام کرد؛ شتاب تورم در بخش تولید و مصرف

Posted: 11 Apr 2013 01:28 AM PDT

جرس: بانک مرکزی در دو گزارش جداگانه آمارهای تازه‌ای از شاخص بهای تولیدکننده و مصرف‌کننده ارائه کرده که نشان از تحولات جدیدی در ارقام به دست آمده طی آبان‌ماه سال گذشته دارد.

 

به گزارش دنیای اقتصاد، این آمارها در بخش مصرف حاکی از رشد تورم ماهانه در آبان‌ماه 91 به میزان 5/4 درصد است. در بخش شاخص بهای تولیدکننده نیز که به نوعی یک شاخص «پیش نگر» محسوب می‌شود نیز، به صورت ماهانه شاخص قیمت در آبان نسبت به مهر‌ماه 91 بیش از 4 درصد رشد کرده است. با اینکه این رقم برای افزایش تورم تولید نسبت به مهر‌ماه 91 نصف شده و کاهش پیدا کرده است، اما همچنان در سطح بالایی قرار گرفته است. ضمن اینکه شاخص بهای تولیدکننده به صورت سالانه در آبان 91 حدود 37 درصد رشد کرده است. در بخش شاخص بهای مصرف‌کننده نیز نزدیک به 36 درصد رشد به صورت سالانه دیده می‌شود.


روند شاخص تورم در بخش مصرف
بانک مرکزی داده‌های تفصیلی «شاخص قیمت مصرف‌کننده در مناطق شهری ایران» در آبان‌ماه سال 91 را منتشر کرد. پیش از این، بانک مرکزی تنها عدد شاخص و نرخ تورم برای این‌ماه را اعلام کرده بود. گزارش جدید که به تازگی در پایگاه روابط عمومی بانک مرکزی قرار گرفته، آمار جزئی‌تر و تفصیلی‌تری را در خصوص نرخ‌ها و شاخص‌های قیمتی در آبان‌ماه سال گذشته و تغییرات این‌ داده‌ها در دومین‌ماه پاییز نسبت به ماه‌های پیشین ارائه می‌دهد. این گزارش از سوی «دایره شاخص بهای كالاها و خدمات مصرفی» که یکی از زیرمجموعه‌های «اداره آمار اقتصادی» وابسته به «مدیریت كل آمارهای اقتصادی» بانک مرکزی است، تهیه و از سوی پایگاه روابط عمومی این نهاد منتشر شده است.


تغییرات شاخص کل قیمت

در بخش «درصد تغییر شاخص كل بهای كالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران» این گزارش، نرخ‌های مختلف تورم مصرف‌کننده در آبان‌ماه سال 91 ارائه شده است. گزارش جدید آمارهای مقدماتی قبلی را تایید می‌کند و نرخ تورم ماهانه برای آبان‌ماه را معادل 5/4 درصد مشخص کرده است، که به این معنا است میانگین قیمت‌های کالاها و خدمات سبد مصرفی خانوارها، در آبان‌ماه به میزان 5/4 درصد بیشتر از مهرماه بوده است. این گزارش همچنین درصد تغییر شاخص در آبان‌ماه ١٣٩١ نسبت به‌ماه مشابه سال قبل را 9/35 درصد معرفی کرده است که نشان‌دهنده‌ میزان تورم نقطه‌ای، در هشتمین‌ماه سال گذشته است. همچنین میانگین قیمت‌ها در هشت‌ماه نخست سال 91 نسبت به هشت‌ماه نخست سال 90، معادل 1/28 درصد عنوان شده است. علاوه بر این، درصد تغییر شاخص كل بهای كالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در دوازده‌ماه منتهی به آبان‌ماه ١٣٩١ نسبت به دوازده‌ماه منتهی به آبان‌ماه 1390، معادل با 1/26 درصد مشخص شده است که نشانگر نرخ «تورم میانگین» یا «تورم دوازده‌ماهه» در آبان‌ماه سال 91 است. معمولا در آمارها و گزارش‌ها نیز زمانی که به «تورم» اشاره می‌شود، منظور از آن همین تورم میانگین یا دوازده‌ماهه است. در حالی که در گفته‌های مردم، معمولا نرخ «تورم نقطه‌ای» یا درصد تغییر قیمت‌ها در یک دوره به عنوان تورم استفاده می‌شود.


تورم 47 درصدی کالاها
در بخش دیگری از این گزارش، تغییرات اجزای شاخص کل به تفکیک اجزای آن ارائه شده است. اجزای شاخص کل مصرف‌کننده که در آمار بانک مرکزی در نظر گرفته می‌شود، از دو زیرمجموعه کلی «گروه‌های اصلی» و «گروه‌های اختصاصی» تشکیل شده است. گروه‌های اصلی این شاخص، از دوازده گروه شامل «خوراكی‌ها و آشامیدنی‌ها»، «دخانیات»، «پوشاک و کفش»، «مسكن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها»، «اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه»، بهداشت و درمان»، «حمل و نقل»، «ارتباطات»، «تفریح و امور فرهنگی»، «تحصیل»، «رستوران و هتل» و «كالاها و خدمات متفرقه» تشکیل شده و گروه‌های اختصاصی نیز، از سه گروه «کالا»، «خدمات» و «مسكن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها» تشکیل شده است.


این گزارش نشان می‌دهد در بین گروه‌های اختصاصی، بیشترین سهم افزایش قیمت‌ها متعلق به گروه کالاها بوده است. مطابق این اطلاعات، مقدار تغییر قیمت کالاها در یک سال منتهی به آبان 91، معادل 7/46 درصد، میزان تغییر قیمت خدمات در این بازه معادل 3/22 درصد و تغییر قیمت گروه «مسكن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها» نیز در این مدت، معادل 3/15 درصد بوده است.


این گزارش همچنین نشان می‌دهد در این مدت کمترین رشد یک ساله قیمت‌ها متعلق به گروه «ارتباطات» با 8/9 درصد، «تحصیل» با 3/10 درصد و «مسكن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها» با 3/15 درصد بوده است.


افزایش یک ماهه قیمت‌ها
گزارش شاخص کالاهای مصرف‌کننده، تغییرات گروه‌های کالایی و خدماتی در بازه زمانی یک ماهه آبان سال 91 را نیز مشخص کرده است. بنا به این داده‌ها، در آبان‌ماه سال 91 کالاها به میزان 8/5 درصد، خدمات به میزان 6/2 درصد و «مسكن، آب، برق و گاز و سایر سوخت‌ها» نیز به میزان 6/1 درصد افزایش قیمت داشته‌است.


در بین گروه‌های اصلی نیز بیشترین افزایش قیمت ماهانه متعلق به گروه دخانیات با 7/14 درصد، گروه اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه با 7/9 درصد و گروه پوشاک و کفش با 7/8 درصد بوده است. برای بدست آوردن تصویری از میزان این تورم و افزایش قیمت این گروه‌ها، کافی است توجه شود در صورتی که تورم آبان‌ماه سال 91 به مدت یک سال برای تمامی ماه‌ها برای این سه گروه برقرار باشد، قیمت دخانیات در آن سال در حدود 5 برابر، قیمت اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه و قیمت پوشاک و کفش نیز در حدود 3 برابر خواهد شد.


خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها

طبق گزارش منتشر شده، در آبان‌ماه ١٣٩١ شاخص بهای گروه خوراكی‌ها و آشامیدنی‌ها در مقایسه با‌ماه قبل معادل4/4 درصد افزایش یافت. این گزارش افزایش رخ داده را بیشتر ناشی از بالا رفتن شاخص بهای سبزی‌های بوته ای معادل 9/24 درصد، گوشت دام 0/3 درصد، انواع برنج 5/5 درصد و انواع روغن نباتی 3/9 درصد دانسته است.
همچنین گزارش بانک مرکزی به تغییرات شاخص بهای تعدادی از اقلام و گروه‌ها مانند افزایش قیمت فرآورده‌های انواع سبزی معادل0/12 درصد، تخم مرغ 1/7 درصد، موز 0/12 درصد، چای خشک خارجی 9/10 درصد، حبوب 9/8 درصد، پیاز 5/12 درصد و کاهش شاخص بهای تعدادی از اقلام و گروه‌ها مانند پرتقال معادل 1/12 درصد، نارنگی 0/17 درصد و هویج 4/4 درصد اشاره کرده است. طبق این گزارش، در آبان‌ماه سال 91 در مقایسه با‌ماه مشابه سال قبل شاخص بهای گروه خوراكی‌ها و آشامیدنی‌ها معادل 0/46 درصد رشد یافته که در آن قیمت خوراکی‌ها افزایشی 2/45 درصد و آشامیدنی‌ها 6/71 درصد افزایش قیمت نشان می‌دهد.


علاوه بر این افزایش قیمت سالانه برخی از اجزای گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نیز در جدولی که در این گزارش درج شده، آمده است. طبق این جدول، بیشترین درصد افزایش قیمت سالانه در بین خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها متعلق به ماهی و حیوانات دریایی با 5/70 درصد، لبنیات و تخم پرندگان با 7/60 درصد و روغن‌ها و چربی‌ها با 9/53 درصد بوده است. به عبارت دیگر، در بازه زمانی یک ساله منتهی به آبان‌ماه سال 91، بالغ بر 50 درصد بر قیمت کالاهای خوراکی گفته شد، افزوده شده است.


تورم‌های متفاوت استانی
در گزارش شاخص بهای كالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران، همچنین بخشی به ارائه شاخص قیمت و تغییرات آن به تفکیک استان‌های کشور اختصاص یافته است. مطابق اطلاعاتی که در قسمت «اعداد شاخص كل و برخی از گروه‌ها در استان‌های مختلف کشور در آبان‌ماه 1391» ارائه شده، بیشترین افزایش قیمت در آبان‌ماه سال 91 در بین استان‌های کشور، در استان‌های قزوین و قم و کمترین درصد افزایش قیمت نیز در استان بوشهر رخ داده است. بر این اساس بیشترین نرخ تورم ماهانه در آبان‌ماه سال 91 به ترتیب در استان‌های قزوین و قم با نرخ 7/5 درصد، آذربایجان غربی و کرمانشاه با 6/5 درصد، فارس، خراسان شمالی و ایلام با 3/5 درصد، یزد با 2/5 درصد و زنجان با 1/5 درصد بوده است. کمترین درصد افزایش‌ قیمت‌ها در آبان 91 نیز به ترتیب در استان‌های بوشهر با 6/3 درصد، تهران با 8/3 درصد، کردستان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و گلستان با 9/3 درصد رخ داده است.


تورم در بخش تولید
آمار دیگری که از سوی بانک مرکزی به روز شده تورم بخش تولید است. بنابر «شاخص بهای تولیدکننده» در آبان‌ماه سال‌ گذشته، هزینه‌های تولید نسبت به آبان‌ماه سال 90، بیش از 37 درصد افزایش یافته است. رشد شاخص بهای تولید‌کننده نیز در طول یک ماهه مهر تا آبان سال گذشته به رقم 3/4 درصد رسیده است. این در حالی است که در یک ماهه شهریور تا مهر سال گذشته، شاخص بهای تولیدکننده با ثبت رکوردی جدید، بیش از 8 درصد رشد کرده بود.


نگاه کلی به شاخص
با اینکه شاخص بهای تولیدکننده به صورت ماهانه از مهر تا آبان 91 نسبت به شهریور تا مهر 91 روند نزولی داشته است؛ اما در بقیه بازه‌های زمانی، این شاخص که نشان دهنده متوسط قیمت کالاها و خدماتی است که بنگاه‌ها به ازای تولید کالا و خدمات دریافت می‌کنند، روند صعودی دارد. به طوری که طی 8‌ماه اول سال گذشته نسبت به 8‌ماه اول سال 90 بیش از 24 درصد رشد کرده است. ضمن اینکه در دوازده ماه منتهی به آبان 91 نسبت به دوازده‌ماه منتهی به آبان 90 نیز شاخص بهای تولیدکننده 6/24 درصد رشد کرده است.


اجزای شاخص قیمت تولید‌کننده
اقلام مورد استفاده در شاخص بهای تولیدکننده بانک مرکزی، به هفت گروه اصلی و سه گروه اختصاصی تقسیم می‌شود. گروه‌های اصلی شامل کشاورزی، شکار و جنگلداری، ماهیگیری، ساخت (صنعت)، هتل و رستوران، حمل‌و‌نقل، انبارداری و ارتباطات، آموزش، بهداشت و مددکاری اجتماعی و در آخر سایر فعالیت‌های خدمات عمومی، اجتماعی و شخصی است. گروه‌های اختصاصی نیز از کشاورزی، شکار، جنگلداری و ماهیگیری، ساخت (صنعت) و خدمات تشکیل شده است. بررسی اجزای یاد شده از شاخص بهای تولیدکننده، مشخص می‌کند که در بین گروه‌های اختصاصی، بیشترین رشد ماهانه مربوط به گروه خدمات است که در آبان‌ماه نسبت به مهر‌ماه سال گذشته 7 درصد رشد کرده است. آمار بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد که شاخص قیمت این گروه، 7/27 درصد نسبت به آبان‌ماه پارسال رشد داشته است. پس از آن در بخش صنعت نیز طی مهر تا آبان‌ماه سال گذشته 4 درصد رشد شاخص قیمت تولید‌کننده رخ داده است. در مقیاس سالانه، شاخص بهای تولیدکننده در این گروه تانزدیک به 40 درصد رشد داشته است. همچنین شاخص قیمت تولید‌کننده در گروه کشاورزی، شکار و جنگلداری نیز در آبان‌ماه امسال نسبت به آبان‌ماه سال 90 تا 44 درصد نیز افزایش پیدا کرده است. این بیشترین رشد سالانه شاخص بهای تولیدکننده در میان گروه‌های اختصاصی مورد بررسی بانک مرکزی است.


دلیل افزایش شاخص قیمت گروه کشاورزی
بانک مرکزی در گزارش خود به این موضوع اشاره کرده که افزایش شاخص قیمت ماهانه گروه کشاورزی، شکار و جنگلداری به دلیل افزایش شاخص بهای اقلامی مثل برنج، ذرت دانه‌ای، پنبه، کنجد، حبوبات، بادمجان، سبزی‌های ریشه‌ای، زعفران، میوه‌های خشک (آجیلی)، پرورش دام، مرغ و ماهی آب‌های شمال بوده است. به گفته بانک مرکزی، شاخص بهای انواع برنج محلی در آبان‌ماه نسبت به مهر‌ماه سال گذشته 2/13 رشد داشته است. در یک ماهه مهر تا پایان سال گذشته، شاخص بهای اقلامی مانند حبوبات بیش از 3 درصد، کنجد حدود 125 درصد، مرغ 4/2 درصد، بادمجان 54 درصد و ماهی آب‌های شمال 51 درصد رشد کرده است. مجموع این عوامل موجب شد تا شاخص بهای گروه اختصاصی شکار، جنگلداری و ماهیگیری 6/2 درصد در آبان‌ماه 91 نسبت به مهر‌ماه و 44 درصد در آبان‌ماه 91 نسبت به آبان‌ماه 90 افزایش پیدا کند.


دلیل افزایش شاخص قیمت صنعت
در آبان سال گذشته بالا رفتن شاخص بهای اقلام و گروه‌هایی مانند محصولات گوشتی به میزان 8 درصد، عمل آوری و حفاظت میوه و سبزیجات از فساد به میزان 6 /11 درصد، ساخت محصولات لبنی تا بیش از 6 درصد، کنجاله سویا حدود 19 درصد، ساخت انواع قالی و قالیچه 5/2 درصد، پرداخت چرم و ساخت انواع کفش به میزان 6/8 درصد، نئوپان و فرمیکا 6/22 درصد، ساخت کاغذ و محصولات کاغذی بیش از 13 درصد، روغن خام 13 درصد، مواد شیمیایی حاصل از فرآیندهای شیمیایی مصرف داخلی 8/22 درصد، پلاستیک مصنوعی مصرف داخل 5/7 درصد و آجر نسوز نزدیک به 16 درصد موجب شد تا شاخص بهای گروه اختصاصی صنعت، افزایشی برابر 4 درصد نسبت به مهر‌ماه 91 داشته باشد.


افزایش شدید شاخص بهای حمل‌و‌نقل هوایی
در آبان‌ماه سال گذشته، شاخص بهای گروه اختصاصی خدمات 7 درصد نسبت به‌ماه قبل بالا رفت که بیشتر به سبب افزایش شاخص بهای اقلام و گروه‌هایی چون رستوران و بوفه معادل 5/3 درصد، حمل‌و‌نقل زمینی و هوایی به ترتیب 9 و 6/43 درصد، شهریه دانشگاه 9 درصد، بهداشت و مددکاری اجتماعی 4/3 درصد و سایر فعالیت‌های عمومی، اجتماعی و شخصی


دلیل افزایش شاخص گروه خدمات

بانک مرکزی در بیان دلایل افزایش شاخص بهای گروه خدمات در آبان‌ماه سال گذشته، به افزایش شاخص بهای اقلام و گروه‌هایی چون رستوران و بوفه به میزان 6/4 درصد، حمل‌و‌نقل، انبارداری و ارتباطات تا نزدیک 11 درصد، شهریه مدارس بیش از 8 درصد و بهداشت و مددکاری اجتماعی به میزان 4/3 درصد و سایر فعالیت‌های عمومی، اجتماعی و شخص تا دو درصد اشاره کرده است.


گروه‌های فرعی

در میان گروه‌های فرعی نیز شاخص بهای تولیدکننده در برخی بخش‌ها به شدت افزایش پیدا کرده است. به طور مثال در گروه فرعی میوه‌های خشک (آجیلی) که زیر مجموعه گروه اصلی «كشاورزی، شکار و جنگلداری» محسوب می‌شود، شاخص بهای تولیدکننده در آبان‌ماه سال گذشته نسبت به آبان‌ماه سال 90 بیش از 101 درصد رشد کرده است یا در گروه فرعی پرورش دام، شاخص بهای تولیدکننده از آبان 90 تا آبان 91 حدود 58 درصد و گروه تولید شیر که در همین مدت زمان بیش از 84 درصد رشد داشته است. شاخص گروه فرعی ساخت فلزات اساسی بیش از 103 درصد رشد کرده است.

 

مصر: به دلیل نگرانی از نقض حاکمیت ملی مان ورود توریست‌های ایرانی ممنوع شد

Posted: 11 Apr 2013 12:43 AM PDT

جرس: سخنگوی محمد مرسی رییس جمهور مصر در واکنش به تعلیق سفر گردشگران ایرانی به مصر اعلام کرد که تصمیم به این اقدام از سوی دولت مصر تحت فشار سلفی ها گرفته نشده است.


به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتد پرس “ایهاب فهمی” سخنگوی رییس جمهور مصر با اشاره به اینکه محمد مرسی به هیچ وجه تحت فشار تصمیمی نمی گیرد، گفت که دولت قاهره تصمیم به لغو موقت پروازهای توریستی ایران تا ماه ژوئن (خرداد) را زیر فشار سلفی ها نگرفته است.


این مقام مصری افزود:” نخستین نگرانی دولت مصر از ورود گردشگران ایرانی این مساله است که ورود این گردشگران نقض حاکمیت ملی مصر نباشد.”


وی در واکنش به این نگرانی سلفی ها که ایرانیان در صورت ورود به مصر به تبلیغ مذهب تشیع می پردازند، گفت:” مصر یک کشور سنی است و همچنان به عنوان یک کشور اسلامی در سنگر اسلام میانه رو و معتدل باقی خواهد ماند.”


گفتنی است پس از اعتراض سلفی های تندرو در مصر به سفر توریست های ایرانی به این کشور، دولت قاهره سفرهای گردشگران ایرانی را به طور موقت تا ماه ژوئن (خرداد)به حالت تعلیق در آورده است.


سلفی های مخالف ورود گردشگران ایرانی هفته گذشته در اعتراض حتی به اقامتگاه کاردار ایران در قاهره حمله کردند.


سلفی های تندرو می گویند هدف اصلی ایران از سفر توریست های ایرانی به مصر تبلیغ مذهب تشیع است.

 

گزارش سازمان دیده‌بان حقوق بشر در مورد سوریه

Posted: 11 Apr 2013 12:02 AM PDT

جرس: سازمان دیده‌بان حقوق بشر با انتشار گزارشی اعلام کرده است که نیروی هوایی ارتش سوریه در بسیاری از حملاتش، تمایزی بین مخالفان مسلح و مردم غیرنظامی قائل نمی‌شود.


به گزارش بی بی سی به نقل از تارنمای دیده‌بان حقوق بشر، این سازمان بین المللی در یک گزارش ۸۰ صفحه‌ای همچنین گفته است که هواپیماهای ارتش سوریه در مواردی، عمدا غیرنظامیا ن را بمباران کرده‌اند.


این گزارش بر اساس بازدید از حداقل ۵۰ محل مختلف واقع در شمال غربی سوریه تدوین شده است.


مقام‌های دیده‌بان حقوق بشر می‌گویند که در تحقیقات خود با بازماندگان حملات هوایی گفتگو کرده‌اند و کشته شدن دست کم ۱۵۰ غیرنظامی را به ثبت رسانده‌اند.


این سازمان هشدار می‌دهد که چنین حملاتی می‌تواند نقض جدی قوانین بین المللی و از مصادیق جنایات جنگی باشد.
دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود از چین و روسیه به خاطر ممانعت از اقدام سازمان ملل متحد علیه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، انتقاد کرده است.


این نهاد خواهان اقدام شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اعمال تحریم‌های هدفمند، تحریم تسلیحاتی و ارجاع پرونده سوریه به دیوان کیفری بین المللی شده است.


اوله سولوانگ، یکی از تهیه کنندگان گزارش دیده‌بان حقوق بشر، می‌گوید: «در یک روستا پس از روستای دیگر ما جمعیت غیرنظامی ای را دیدیم که از نیروی هوایی کشور خودشان وحشت زده‌اند.»


او می‌افزاید: «این حملات غیرقانونی شمار زیادی از غیرنظامیان را کشته و زخمی کرده است و خرابی، هراس و آوارگی مردم را سبب شده است.»


فعالان سوری می‌گویند که حملات هواپیماها و هلیکوپترهای سوریه به نواحی تحت کنترل مخالفان مسلح از ژوئیه سال ۲۰۱۲ میلادی آغاز و در مجموع به کشته شدن بیش از ۴۳۰۰ غیرنظامی منجر شده است.


تعداد کشته‌های جنگ داخلی سوریه که از دو سال پیش ادامه دارد، بیش از ۷۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود.


دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که در مواردی صف‌های نانوایی ها و بیمارستان‌ها هم هدف قرار گرفته اند.


حلب، ادلب و لاذقیه از جمله شهرهایی بوده‌اند که دیده‌بان حقوق بشر عملکرد نیروی هوایی سوریه را در آن‌ها بررسی کرده است.


دولت سوریه می گوید که در این جنگ داخلی خونین با گروه های تروریستی مورد حمایت غرب درگیر است. مخالفان مسلح سوری برای سرنگونی حکومت بشار اسد تلاش می کنند.


بشار اسد پس از آغاز اعتراضات وسیع علیه حکومت در سال ۲۰۱۱ بارها قول اصلاحات اساسی داده، اما در عمل به سرکوب سخت مخالفان پرداخته است.

 

افشای جزئیات تازه‌ای درباره تامین پول یارانه‌های نقدی از طریق گران کردن ارز

Posted: 11 Apr 2013 12:02 AM PDT

جرس: جزئیات تازه‌ای درباره تامین پول یارانه‌های نقدی از طریق گران کردن ارز توسط دولت محمود احمدی نژاد منتشر شد.


بر اساس گزارش های منتشره، به دنبال بروز نوسانات شدید ارزی در اواسط سال گذشته، دولت تصمیم گرفت با راه‌اندازی مرکز مبادلات ارزی، اقدام به تخصیص ارز به قیمت ۲ درصد زیر نرخ بازار نماید. این مرکز از اوایل مهرماه ۱۳۹۱ آغاز به کار کرد. قیمت دلار عرضه‌شده در مرکز مبادلات ارزی در اکثر روزهای کاری آن در سال گذشته مابین ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان در نوسان بود.


به گزارش مشرق، این در حالی بود که طبق قانون بودجه سال ۱۳۹۱، نرخ ارز مرجع ۱۲۲۶ تومان لحاظ شده و دولت نیز برای واردات کالاهای اساسی همچنان دلار با نرخ ارز مرجع تخصیص داده و می‌دهد.


بیستم اسفندماه گذشته، رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که «از آغاز فعالیت مرکز مبادلات ارزی نزدیک به ۷ میلیارد دلار ارز تخصیص داده شده است.»


این بدین معنا است که در شش ماه دوم سال گذشته برای واردات کالاهای مختلف، ۷ میلیارد دلار ارز به قیمت حدود ۲۵۰۰ تومان عرضه شده است. این در حالی است که اگر دولت، مرکز مبادلات ارزی را تشکیل نمی‌داد و به سیاق سال‌های قبل، دلار را به قیمت ارز مرجع عرضه می‌کرد، می‌بایستی دلار را به قیمت ۱۲۲۶ تومان می‌فروخت، که همانطور که ذکر شد آن را به قیمت ۲۵۰۰ تومان فروخته است.


مشرق می افزاید: یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که مابه‌التفاوت درآمد دولت از محل عرضه ۷ میلیارد دلار ارز به نرخ مرکز مبادلات ارز با نرخ ارز مرجع، بیش از ۸ هزار میلیارد تومان می‌شود. اگر نرخ ارز مرکز مبادلات را به طور حداقلی ۲۴۲۶ تومان در نظر بگیریم (که البته همواره بالاتر از این رقم بوده است) مابه‌التفاوتی که از فروش ۷ میلیارد دلار ارز به جیب دولت رفته است، حدود ۸۴۰۰ میلیارد تومان می‌شود.


به عبارت دیگر، طبق قانون بودجه دولت می‌بایست از فروش ۷ میلیارد دلار ارز به قیمت ۱۲۲۶ تومان حدود ۸۶۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب می‌کرد، اما عملا با فروش آن به نرخ مابین ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان، حداقل بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرده است که بیش از ۸ هزار میلیارد تومان، درآمد جدید محسوب می‌شود اما هنوز هیچ مقام دولتی اعلام نکرده که این رقم درآمد هنگفت کجا رفته است؟

از آنجا که دولت ماهانه حدود ۳ هزار میلیارد تومان صرف پرداخت یارانه نقدی می کند، می توان نتیجه گرفت که رقم درآمد کسب شده از گران کردن دلار، معادل حدود ۳ ماه پرداخت یارانه نقدی بوده است. این در حالی است که نمایندگان مجلس تاکنون بارها نسبت به استفاده دولت از منابع دیگر برای پرداخت یارانه نقدی، انتقاد کرده اند.

طبق آمار رسمی بانک مرکزی، دولت فقط طی ۳ ماهه پاییز حدود ۱۷ میلیارد دلار از محل فروش نفت و فرآورده‌های نفتی، درآمد کسب کرده بود. در صورت تداوم این روند در ۳ ماهه پایانی، رقم درآمد نفتی دولت در نیمه دوم سال گذشته حدود ۳۴ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود.

در هر صورت، مابه‌التفاوت درآمد ارزی دولت در سال گذشته، رقم هنگفتی است که ضروری است نسبت به سرنوشت این پول شفاف‌سازی شود.