جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


حکم ۱۰ سال زندان متهم به جاسوسی برای ایران در دادگاه تجدید نظر بحرین تایید شد

Posted: 01 Apr 2013 04:48 AM PDT

جرس: دادگاه تجدید نظر بحرین، حکم ۱۰ سال زندان برای یک متهم به جاسوسی برای ایران را تایید کرد.


به‌گزارش رادیو فردا به نقل از خبرگزاری فرانسه، فرد محکوم که هویت او هنوز فاش نشده، متهم است که اطلاعات نظامی بحرین و مشخصات برخی پایگاه‌های حساس را در اختیار نیروی قدس سپاه پاسداران گذاشته است.


حدود دو سال پیش، دادگاه بدوی برای این فرد حکم ۱۰ زندان به جرم جاسوسی صادر کرده بود که اینک این حکم در دادگاه تجدید نظر تایید شده است.


از دو سال پیش که حکومت بحرین با کمک نیروهای نظامی کشورهای خلیج فارس و به‌ویژه ارتش عربستان سعودی، اعتراض‌های شیعیان را در آن کشور سرکوب کرد، روابط ایران و بحرین رو به تیرگی گذاشته است.
 

سوریه هنوز نخستین قتل‌گاه خبرنگاران جهان است

Posted: 01 Apr 2013 04:48 AM PDT

جرس: یورگ آرمبروستر، خبرنگار شبکه اول تلویزیون سراسری آلمان که در شهر حلب به شدت زخمی شده بود، به ترکیه منتقل شده است. حمله به این خبرنگار ۶۵ ساله نشان‌دهنده خطرناک بودن زندگی خبرنگاران در این کشور جنگ‌زده است.


به گزارش خبرگزاری آلمان، یورگ آرمبروستر، خبرنگار شبکه اول تلویزیون سراسری آلمان، هنوز منتظر انتقال به آلمان است. حمله به این خبرنگار در شهر حلب صورت گرفت و پس از یک عمل اضطراری روی آرمبروستر یک شرکت خصوصی امنیتی در سوریه او را به ترکیه منتقل کرد. وی اکنون در بیمارستانی در این کشور مداوا می‌شود.


یکی از شبکه‌های خبری آلمان خبر داد، در صورت بهتر شدن شرایط جسمی آرمبروستر، او به آلمان منتقل خواهد شد.


گفته می‌شود تک‌تیراندازان به خودروی آرمبروستر و همراهان‌اش در این شهر حمله کرده‌اند که طی این حمله چندین گلوله به خودروی حامل آرمبروستر اصابت کرده است. راننده خودرو که زخمی نشده بوده، توانسته او را با مهارت از مهلکه نجات دهد.


یورگ آرمبروستر و همکاری از یکی از شبکه‌های تلویزیونی آلمان در نظر داشتند فیلمی از وضعیت مخالفان مسلح سوریه در حلب تهیه کنند.


خطر مرگ در انتظار خبرنگاران
از آغاز قیام مسلحانه علیه بشاراسد، رئیس جمهوری سوریه، تا کنون خبرنگاران بسیاری در این کشور کشته شده‌اند. در میان کشتگان خبرنگاران خارجی بسیاری هستند.


کشته شدن ژیل ژاکی، گزارشگر تلویزیون فرانسه و ماری کالوین، گزارشگر جنگی آمریکا، در ماه فوریه سال ۲۰۱۲ تنها نمونه‌ای از قربانی شدن خبرنگاران خارجی در سوریه است . ماری کالوین، خبرنگار پرسابقه آمریکایی و ژیل ژاکی، خبرنگار فرانسوی، در حملات ارتش سوریه به شهر حمص کشته شدند.


تنها در شهر حلب از ماه اوت سال گذشته میلادی (۲۰۱۲) تاکنون دست‌کم سه‌خبرنگار کشته و بسیاری ناپدید شده‌اند. از جمله این کشتگان میکا یاماماتو، خبرنگار ژاپنی است.


افزایش مرگ خبرنگاران در سراسر جهان
سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرده است که مرگ خبرنگاران در سال ۲۰۱۲ میلادی نسبت به سال‌های قبل از آن بی‌سابقه بوده است. این سازمان در گزارش سالانه خود درباره وضعیت خبرنگاران و گزارشگران در جهان بیلانی تکان‌دهنده ارائه داده است که طبق آن در سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۳۰ گزارشگر و وبلاگ‌نویس در سراسر جهان کشته شده‌اند.


گفته می‌شود، این بالاترین رقم مرگ خبرنگاران به هنگام انجام وظیفه در ۱۵ سال اخیر بوده است.


بر این مبنا در سال گذشته میلادی (۲۰۱۲) بیشترین آمار مرگ خبرنگاران در سوریه گزارش شده است. در این کشور از آغاز قیام مسلحانه علیه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، در ماه مارس سال ۲۰۱۱ میلادی ۲۳ خبرنگار کشته شده‌اند.


پس از سوریه، سومالی خطرناک‌ترین کشور برای روزنامه نگاران ا محسوب می‌شود. ۱۶ خبرنگار در سال گذشته میلادی جان خود را در این کشور از دست داده‌اند.

 

درگذشت یکی از سینماگران جوان ایران

Posted: 01 Apr 2013 04:08 AM PDT

جرس: عسل بدیعی، سینماگر جوان ایران که دچار مرگ مغزی شده بود، امروز دوشنبه درگذشت.


به‌گزارش مهر، عسل بدیعی، به‌علت مسمومیت شدید دارویی در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده بود و سرانجام ظهر امروز دچار ایست قلبی شد.


برپایه همین گزارش، این بازیگر جوان سینمای ایران، پیش‌تر از اطرافیانش خواست بود که اعضای بدن او اهدا شود.


عسل بدیعی سال ۱۳۵۶ در تهران متولد شد. او سال ۱۳۷۵ به سینما راه یافت و با فیلم «بودن یا نبودن» به کارگردانی کیانوش عیاری فعالیت حرفه‌یی خود را آغاز کرد.
 

پیکر مرحوم دکترصدرحاج سیدجوادی به خاک سپرده شد

Posted: 01 Apr 2013 03:21 AM PDT

جرس: پیکر مرحوم دکتر احمد صدر حاج سید جوادی، فعال دیرپای ملی و عضو بنیانگذار نهضت آزادی ایران بعد از دهه ها مجاهدت در خاک آرام گرفت.

 

 


به گزارش میزان خبر، پیکر دکترسیداحمد صدرحاج سیدجوادی که برای تدفین به قزوین منتقل شده بود، بعد از اقامه نماز میت به امامت حجه السلام انصاری راد به خاک سپرده شد.


پیکر مرحوم حاج سیدجوادی امروز از بیمارستان آبان تهران با حضور ده‌ها تن از شخصیت‌ها و فعالین سیاسی تشییع و در شاهزاده حسین واقع در شهرستان قزوین به خاک سپرده شد.


دکتر صدر حاج سیدجوادی صبح روز یازدهم فروردین ۱۳۹۲ بعد از عمری مجاهدت و مبارزه سیاسی چشم از جهان فرو بست.
 

پس از نیم قرن به روزنامه‌های خصوصی در برمه اجازه انتشار داده شد

Posted: 01 Apr 2013 03:03 AM PDT

جرس: برای اولین باردر پنجاه سال گذشته به چند روزنامه خصوصی اجازه انتشار در برمه داده شده است.


به گزارش بی بی سی، تاکنون به ۱۶ روزنامه مجوز انتشار داده شده که تا امروز (دوشنبه ۱ آوریل) چهار روزنامه برای انتشار آماده شده است.


اجازه انتشار به روزنامه‌های خصوصی به معنای پایان یافتن دوره تسلط رسانه‌های دولتی در برمه است.


روزنامه نگاران در برمه تاکنون با محدودیت های شدیدی روبرو بودند و اغلب فعالیت‌ها و مکالمات تلفنی آنها توسط دولت کنترل شده و در مواردی شکنجه شده و یا به زندان افتاده‌اند.


تغییر در سیاست‌های نظارتی رسانه‌ها بخشی از برنامه های اصلاحی دربرمه است که از زمان به قدرت رسیدن تین شین در سال ۲۰۱۱ میلادی در آن کشور به مورد اجرا گذاشته شده است.


در اوت سال گذشته وزرات اطلاع رسانی برمه از کلیک لغو سانسور رسانه ها در کشور خبر داد.


در همین رابطه مقامات اداره نظارت و ثبت رسانه ها اعلام کردند که خبرنگاران و گزارشگران از این پس نیاز ندارند تا مطالبشان را قبل از انتشار برای سانسور به این اداره تحویل بدهند.


انتشار روزنامه‌های خصوصی در برمه با اولین سالگرد پیروزی آنگ سان سوچی، رهبر طرفدار دموکراسی در انتخابات پارلمانی آن کشور همزمان شده است.

 

پیام تسلیت محمد خاتمی به مناسبت درگذشت دکتر احمد صدر حاج سید جوادی

Posted: 01 Apr 2013 02:47 AM PDT

جرس: سیّد محمد خاتمی طی پیامی، ضایعه درگذشت «دکتر احمد صدر حاج سیّد جوادی»، فعال با سابقه ملی مذهبی را تسلیت گفت.


بر اساس گزارش ها، متن پیام تسلیت رییس جمهور سابق ایران که خطاب به فرزند مرحوم حاج سید جوادی، فعال دیرپای ملی مذهبی نگاشته شده ، بدین شرح است:


بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای عبدالرضا صدر حاج سیّد جوادی !
گرامی باد یاد و نام بزرگ مرد ایمان و آزادگی و نجابت جناب آقای دکتر صدر حاج سیّد جوادی - رحمت الله علیه- که عمر پر برکت خود را در خدمت به خلق خدا و سر بلندی ایران عزیز پربارتر کرد.


او از مومنان دلیری بود که در دوران ستم شاهی همواره به دفاع از آزادی و آزادگان برخاست و هزینه های آن را نیز با دلی گشاده پرداخت و با تکیه بر ایمان استوار و دانش و تجربه کارساز خود هیچگاه حقیقت را فدای مصلحت های شخصی نکرد و نیز پس از پیروزی انقلاب در کنار شخصیت والاقدر حضرت آقای مهندس بازرگان - که روانش شاد باد! - در خدمت به جمهوری اسلامی و پاسداشت حق و حرمت مردم بود ، رویّه ای که تا آخر عمر آن را ادامه داد.


مصیبت درگذشت این انسان شریف را به جنابعالی، بیت مکّرم حاج سیّد جوادی و همه بستگان داغدار و دوستداران و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می کنم و از درگاه حضرت باریتعالی برای آن فقید سعید آمرزش و رحمت الهی و برای بازماندگان معزّز صبر و اجر و سلامتی مسالت می کنم.


سیّد محمّد خاتمی
11/1/1392
 

تجمع در مقابل دادگاه انقلاب سنندج در اعتراض به ادامه بازداشت فعالان کارگری‎

Posted: 01 Apr 2013 02:43 AM PDT

جرس: جمعی از فعالان کارگری و خانواده های فعالان کارگری بازداشتی عضو کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری در سنندج در اعتراض به بازداشت این فعالان در مقابل دادگاه انقلاب شهر سنندج تجمع کردند.


به گزارش تارنمای کمیته هماهنگی، تجمع کنندگان ضمن درخواست آزادی فعالان کارگری همچنین خواهان ملاقات با دادستانی جهت پیگیری وضعیت پرونده شدند که متاسفانه موفق به ملاقات با دادستان نشدند.


تجمع کنندگان ضمن اعتراض به این نحوه برخورد و عدم پاسخگویی، به مسئولین مربوطه اعلام کردند که تا زمان آزادی فعالان کارگری بازداشتی به تجمعات خود ادامه خواهند داد.

 

ورود اولین گروه از گردشگران ایرانی به مصر تحت تدابیر شدید امنیتی

Posted: 01 Apr 2013 02:08 AM PDT

جرس: رسانه‌های مصر خبر دادند که نخستین گروه گردشگران ایرانی پس از سه دهه روز شنبه وارد این کشور شدند و برای حفاظت از آنها تدابیر شدید امنیتی اتخاذ شده است.


به گزارش رادیو فردا به نقل از رسانه های مصری، ۵۸ نفر از گردشگران ایرانی روز شنبه در قالب یک پرواز چارتر وارد مصر شدند تا در طول اقامت یک هفته‌ای خود از شهرهای مختلف مصر بازدید کنند که احتمالاً قاهره نیز جزو آنها باشد.


در همین حال، به نوشته روزنامه مصری «الاهرام» و پایگاه خبری مصری «الیوم السابع»،برای تامین امنیت گردشگران ایرانی تدابیر شدید امنیتی از سوی «سازمان آثار باستانی و گردشگری مصر و دستگاه‌های پلیس این کشور» اتخاذ شده و علاوه بر آن «گروه‌های جنگی و تیم‌های دستگاه‌های تحقیقاتی» مصر نیز تامین امنیت گردشگران ایرانی در جریان بازدید آنها از مناطق آثار باستانی در شهرهای استان اسوان مصر بر عهده دارند.


مسئولان استان الاُقصُر روز یکشنبه اعلام کردند که پلیس گردشگری و آثار باستانی الاقصر و دستگاه‌های امنیتی این استان برای تأمین امنیت گروه ایرانی که با قایق‌های توریستی از اسوان وارد این استان خواهند شد، آماده شده‌اند.


بازدید اولین گروه از گردشگران ایرانی از نقاط تاریخی مصر سه دهه پس از آن صورت می‌گیرد که نخستین پرواز مسافرتی از مصر به ایران پس از انقلاب بهمن ۵۷ نیز روز شنبه از قاهره راهی تهران شد.


این پرواز هشت مسافر ایرانی از جمله دو دیپلمات را از قاهره به تهران آورد.


ماه پیش و در جریان سفر هِشام زعزوع، وزیر جهانگردی مصر به تهران، ایران و مصر، پس از ۳۴ سال قطع رابطه٬ تفاهم‌نامه‌ای برای از سرگیری پروازهای مستقیم بین پایتخت‌های دو کشور به امضا رساندند. با این‌ حال زمان دقیق از سرگیری این پروازها اعلام نشده بود.


جمهوری اسلامی اعلام کرده است که مسافران مصری می‌توانند بدون اخذ روادید وارد ایران شوند٬ اما مصر می‌گوید که گردشگران ایرانی برای سفر به مصر به ویزا نیاز دارند.


هم‌چنین با وجود آنکه به جهانگردان مصری اجازه بازدید از تمامی مناطق ایران داده شده است، گردشگران ایرانی تنها مجاز به بازدید از چند نقطه مشخص در مصر هستند و به ایرانیان اجازه ورود به قاهره، پایتخت مصر، داده نمی‌شود.


گفته می‌شود که برقراری چنین محدودیت‌هایی برای ایرانیان نگرانی مقامات مصر به دلیل بروز تشنج میان گردشگران شیعه ایران و سنی‌های مصری‌‌ از جمله در قاهره است که چند مکان مذهبی-زیارتی برای شیعیان در آنجا قرار دارد.


هشام زعزوع، وزیر گردشگری مصر، پس از بازگشت به کشورش در پاسخ به انتقادات شدیدی که از او به خاطر عقد قرارداد گردشگری با جمهوری اسلامی شده بود، گفت: «اگر مصلحت کشورم اقتضا کند حاضرم با "جن بو داده" هم همکاری کنم.»

 

پنج سال حبس دیگر برای غازی حیدری، فعال خوزستانی محبوس

Posted: 01 Apr 2013 02:08 AM PDT

جرس: غازی حیدری فعال سیاسی عرب زبان که در حال گذران محکومیت ده ساله خود در زندان کارون اهواز بود، طی حکمی جدید به پنج سال حبس تعزیری دیگر هم محکوم شد.


به گزارش ندای سبز آزادی،این زندانی سیاسی که بیش از سه سال است در حبس به سر می برد، طی دوران حبس شکنجه فیزیکی شده است.


چندی پیش این زندانی سیاسی در وضعیت نامناسب جسمی و فیزیکی بود بطوری که از بیماری عضلانی و درد مفاصل رنج می برد.


بر اساس گزارش مذکور، حیدری این حکم جدید را باید در زندان شیراز سپری کند.


 

دستگیری دست کم ۲۰ امام زمان جعلی در قم

Posted: 01 Apr 2013 01:47 AM PDT

جرس: خبرگزاری ها از دستگیری دست کم ۲۰ امام زمان قلابی در قم گزارش می دهند.


سایت قم فردا نوشت: "اخیرا در شهرهای مختلف کشور افراد منحرفی که بعضی از آنها سابقه رمالی در پرونده ی خود دارند به دروغ ادعای مرتبط بودن با امام زمان را میکنند و با سوء استفاده از احساسات مردم سعی می کنند آنها را منحرف کرده و اهداف شوم خود را القا کنند."


بر اساس این گزارش، "عمده این افراد که بی سواد هستند در چند سال گذشته اقدام به سوء استفاده از عنوان ارتباط با امام زمان کرده و مردم را به سمت و سو های مشخص شده دشمنان اسلام می بردند که با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان دستگیر شده اند."


گزارش مذکور افزود: اما در چند ماهه گذشته برخی از این افراد دستگیر شده که آزاد شده اند ادعای جدیدی کرده که خودشان امام زمان هستند.


یک منبع آگاه در گفتگو با سایت قم فردا اعلام کرد که در یک ماهه گذشته بیش از بیست نفر با عنوان مدعیان دروغین امام زمان در مسجد مقدس جمکران دستگیر شده اند.


برخی از افراد منحرف قصد داشتند در آستانه عید نوروز وبا استفاده از شلوغی مسجد مقدس جمکران قم به مهدویت و امام عصر (عج) توهین کنند که خوشبختانه نتوانستند هیچ اقدامی انجام دهند.


بیشتر افراد دستگیر شده ارتباط خود را با برخی عناصر ضد دین خارج از کشور اعلام نموده اند این افراد در زندان هم ادعاهای واهی خود را تکرار می کردند.


گزارش مذکور افزود: برخی از این امام زمان های قلابی دستگیر شده که تیمی هایی را در سطح مسجد مقدس جمکران قم داشته اند با ایجاد شبهه در رابطه با مهدویت قصد تخریب حضرت ولی عصر را داشته و می خواستند به امام زمان توهین کنند که توسط سربازان گمنام امام زمان(ماموران وزارت اطلاعات) در مسجد جمکران و در محوطه حیات مسجد در حین طرح ادعا دستگیر شده اند.


اکثر این افراد دستگیر شده در یک ماهه گذشته در قم که تعداد آنها بیش از 20 نفر است ادعا کرده اند خود امام زمان هستند.