جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


رابطه زلزله و آزمایش هسته ای؛ شایعات از کجا می آید؟

Posted: 18 Apr 2013 05:28 AM PDT

محمدرضا سرداری
جرس: روز سه شنبه زلزله ای به قدرت 7.8 ریشتر منطقه ای خالی از سکنه در نزدیکی شهر سراوان در استان سیستان و بلوچستان را لرزاند. قدرت ارتعاشات این زلزله به حدی بود که از قندهار در افغانستان تا دوبی نیز احساس شد و قریب به چهل کشته در استان بلوچستان پاکستان برجای گذاشت.

به اعتقاد کارشناسان زمین شناسی و امر زلزله وقوع چنین زلزله ای در چهل سال گذشته بی سابقه بوده است. در واقع در هیچ نقطه ای از ایران تا کنون زلزله ای با چنین قدرتی رخ نداده و به ثبت نرسیده است. چندی پیش نیز زلزله ای با قدرت 6 ریشتر در بوشهر باعث کشته و مجروح شدن تعدادی از شهروندان این منطقه شد. پس از وقوع زلزله در بوشهر، برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس این زلزله را به فعالیتهای هسته ای ایران نسبت دادند. این اظهارات بازتاب چندانی در داخل ایران نداشت اما برخی از وب سایتهای نزدیک به دولت واکنشهای پراکنده ای به این اخبار داشتند. سایتی بنام بیان نیوز در مصاحبه ای با یک کارشناس فیزیک اتمی ارتباط میان زلزله بوشهر با آزمایش هسته ای یا برنامه ای برای سنجش ایمنی نیروگاه اتمی بوشهر را رد کرده و آن را ساخته رسانه های غربی خوانده است. به گفته وی این موضوع فقط ساخته ی ذهن افراد بی اطلاع از مسائل هسته ای و زمین شناسی است و صحت ندارد.این گزارش قصد دارد تا به دلایل پخش شایعاتی که معمولا پس از وقوع زلزله های قوی در ایران در رسانه های خارجی منتشر می شود در خصوص ارتباط این حوادث طبیعی با آزمایشات هسته ای محتمل در ایران بپردازد.

آیا میان زلزله و آزمایشات هسته ای زیر زمینی ارتباطی وجود دارد؟

سال گذشته، کره شمالی سومین آزمایش انفجار هسته ای خویش را در زیر زمین انجام داد. خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری "شین هو"ا قدرت انفجار بمب هسته ای کره شمالی که سومین آزمایش اتمی این کشور محسوب می شود را برابر شش تا هفت کیلو تن گزارش کرد .خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابع کره شمالی اعلام کرد که سومین بمب اتمی خود را زیر زمین در وضعیتی کاملا مناسب و موفقیت آمیز امتحان کرده است.
بدنبال این آزمایش هسته ای در اعماق زمین شبه جزیره کره، سازمان زمین شناسی آمریکا از وقوع زمین لرزه چهار و نه دهم ریشتری در کره شمالی خبر داد. کانون این زمین لرزه که که در عمق یک کیلومتری سطح زمین رخ داد، نزدیک محل آزمایش های هسته ای قبلی کره شمالی بود. واحد مرکزی خبر نیز به نقل از خبرگزاری یونهاپ یک آژانس بین المللی نظارت بر آزمایش هسته ای اعلام کرد محل این زلزله تقریبا با مکان آزمایش های هسته ای کره شمالی در سالهای دو هزار و شش و دو هزار و هشت، مطابقت دارد و « ویژگیهای مشخص مشابه یک انفجار » را دارد.
به گفته کارشناسان، کره شمالی زلزله خیز نیست و ممکن است ساعت ها یا حتی روزها طول بکشد تا به طور رسمی مشخص شود آیا این کشور آزمایش هسته ای انجام داده است یا خیر. در همین حال وزارت دفاع کره جنوبی اعلام کرد زمین لرزه ای که در کره شمالی به وقوع پیوست، ممکن است ناشی از انفجار هسته ای شش تا هفت کیلوتنی یا قویتر از آن باشد. رسانه های رسمی کره جنوبی در خبری فوری به نقل از مقامات وزارت دفاع این کشور اعلام کردند آزمایش هسته ای کره شمالی زلزله ای پرقدرت ایجاد کرده است.
به اعتقاد برخی کارشناسان زلزله شناسی در حالت کلی زمین‌لرزه هر نوع ارتعاشی را شامل می‌شود چه این ارتعاش طبیعی و چه مصنوعی توسط انسان که موجب ایجاد امواج مرتعش می‌شود. زمین‌لرزه‌ها اغلب معلول شکستگی‌های گسل هستند و همین‌طور فعالیت‌های آتشفشانی و ریزش کوه‌ها و انفجار معادن‌ و آزمایشات هسته‌ای که بسیار حائز اهمیت است. با این حال شهرام میری‌کلانیکی یک کارشناش ارشد زلزله‌شناسی به رادیو کوچه گفته است انفجار هسته‌ای جزء ارتعاشات مصنوعی (لرزه‌نگاری انعکاسی) است. انفجار علاوه بر منشا تولید امواج از نظر میزان انرژی آزاد شده و طریقه ایجاد ارتعاشات با زلزله که به‌صورت طبیعی رخ می‌دهد تفاوت دارد. یعنی میزان و شدت انرژی که از طریق ارتعاشات مصنوعی آزاد می‌شودقابل مقایسه با زلزله نیست. زلزله‌های طبیعی در عمقی بین 5 تا 15 کیلومتری ایجاد می‌شوند و منطقه وسیعی را می‌لرزانند در حالی که این ارتعاشات مصنوعی دامنه تاثیر آن‌ها محدود و در حد فضای اطراف همان منطقه است، ولی انفجار هسته‌ای قوی می‌تواند زلزله‌های 3 تا 4 درجه را ایجاد کند و سیستم‌های جدید می‌توانند زمین‌لرزه‌های ناشی ازانفجار بمب‌های هسته‌ای را کشف کنند.

شایعات مربوط به تلاش ایران برای آزمایش هسته ای چیست؟

جمهوری اسلامی بخاطر فعالیتهای هسته ای خویش از جمله تلاش برای تولید آب سنگین ( پلوتونیم) و همچنین توسعه سانترفیووژهای سایت فردو و غنی سازی بیست درصدی اورانیوم در کنار برنامه تولید موشکهای بالستیک در مظن اتهام کشورهای غربی و همسایه برای تولید سلاح هسته ای بوده است. اما این اتهامات در سال گذشته از سوی برخی منابع غربی مستند به منابعی شده است که البته هویت آنان مشخص نیست. منابع غربی این اطلاعات را در اختیار آژانس قرار داده اند و آژانس نیز از ایران خواسته است تا در رابطه با این گزارشها توضیح دهد. گفته می شود یکی از نقاط اختلاف جدی میان ایران و آژانس بر سر هویت منابعی است که آژانس و منابع غربی از فاش کردن آن خودداری کرده اند.
همزمان با برگزاری نشست ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کمتر از دو هفته مانده به برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در بغداد، ادعاهای غرب برای اعمال فشار بر ایران، وارد فاز جدیدی شد. آسوشیتدپرس به نقل از یکی از مقامات دولتی عضو آژانس نوشته بود یک طرح رایانه‌ای که بر مبنای اطلاعات به دست آمده از درون مجتمع پارچین ترسیم شده، نشانگر یک اتاقک مهار انفجار، از نوعی است که برای آزمایش‌های مرتبط با سلاح هسته‌ای مورد نیاز است. این مقام همچنین گفته است که این طرح بر پایه اطلاعات رسیده از فردی است که این اتاقک را در مجتمع پارچین دیده است. این مقام همچنین افزوده که وارد شدن به جزییات، ممکن است جان آن فرد را به خطر بیندازد و به همین دلیل، از دادن اطلاعات بیشتر خودداری کرده است. به نوشته آسوشیتدپرس، این مقام از یک کشور عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که به شدت نسبت به صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران مشکوک است.
از سوی دیگر پس از سومین آزمایش هسته ای کره شمالی در پاییز سال گذشته ، برخی از رسانه های ژاپن و کره جنوبی مدعی حضور کارشناسان ایرانی در این آزمایش و برنامه موشکی کره شمالی شدند. به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، شماری از رسانه های ژاپنی با استناد به اظهارات یک منبع سیاسی غربی آگاه اعلام کردند به احتمال زیاد کارشناسان ایرانی در تاسیسات " بونگیری " کره شمالی حضور داشتند.این رسانه ها با اشاره به روابط تهران و بیونگ یانگ و به نقل از ان منبع آگاه اعلام کردند که ایران در نوامبر 2012 در مورد حضور کارشناسان ایرانی در سومین آزمایش هسته ای کره شمالی با این کشور به توافق رسیده بود. بر اساس این گزارش، ایران در مقابل پرداخت مبلغی با واحد پول چین (یوان) به کره شمالی به معادل ده ها میلیون دلار، کارشناسان خود را به محل آزمایش هسته ای کره شمالی اعزام کرده بود. مطبوعات کره جنوبی پیش از این با استناد به تصاویر ماهواره ای اعلام کرده بودند که تعدادی از کارشناسان ایرانی برای رفع نقص فنی موشکی که کره شمالی اخیرا پرتاب کرده بود، به این کشور سفر کرده بودند.
یکی دیگر از بسترهای شایعات ساز در این رابطه، منطقه ای است که زلزله ای با قدرت 7.5 ریشتر به نقل از مرکز لرزه نگاری تهران و 7.8 ریشتر به نقل از مرکز لرزه نگاری آمریکا رخ داده است. مرکز لرزه نگاری تهران ابتدا ارتعاشات این زلزله را در عمق 18 کیلومتری زمین اعلام کرد اما سپس این عدد را با عدد 85 اصلاح کرد. منطقه بلوچستان پیشتر محل آزمایش اتمی پاکستان بوده است. پاکستانی ها برای آزمایش هسته ای خود یک تونل به طول یک کیلومتر را در زیر " کوه کمباران" در استان بلوچستان ( پاکستان) حفر کردند. این کوه به نوعی یک لایه محافظ طبیعی برای این آزمایش به حساب می آمد. پاکستانی ها در 28 می 1988 توانستند با موفقیت آزمایش اتمی خود را به انجام رسانده و خود را به عنوان یک کشور دارای سلاح اتمی معرفی کنند. با این حال آگاهان معتقدند برای آزمایشات هسته ای اثبات این موضوع که یک آزمایش هسته ای بتواند زلزله ای با قدرت نزدیک به هشت ریشتر ایجاد کند به لحاظ علمی دشوار بنظر می رسد.

عوامل تشدید کننده شایعات کدامند؟

صرف نظر از شایعات موجود که می تواند در راستای تحت فشار قرار دادن ایران باشد، اظهارات برخی از مقامات و رسانه های دولتی نیز می تواند شایعاتی از این دست را دامن بزند و شایعات را به فرضیات تبدیل کند. یکی از موارد فوق یادداشت حسین شریعمتداری نماینده ولی فقیه در روزنامه کیهان است. وی در یادداشتی با عنوان "از آلماتی تا پیونگ یانگ" می نویسد" اشاره به خطر ايران با استناد به آزمايش هسته اي كره شمالي به اندازه اي پرحجم است كه انگار جمهوري اسلامي ايران دست به آزمايش هسته اي - از نوع انفجار براي توليد سلاح اتمي- زده است! و اين احتمال را قوت مي بخشد كه ماجراي اخير و تبليغات پر سر و صداي غرب درباره خطر حمله اتمي كره شمالي فقط يك بازي مسخره و صحنه سازي براي توهم پراكني نسبت به تلاش ايران براي توليد سلاح هسته اي باشد. ...در اين ميان، آنچه به كره شمالي مربوط مي شود، اين كه مراقب پروژه فريب آمريكا باشد چرا كه شواهد موجود از احتمال اين فريب خوردگي حكايت مي كند " این یادداشت از این جهت می تواند دامن زدن به شایعات را تقویت کند که روزنامه نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی تلویحا به وجود یک همکاری میان برنامه هسته ای ایران و کره شمالی اذعان می کند و برای متحد خویش توصیه می فرستد که به نحوی عمل نکند که حساسیتها متوجه جمهوری اسلامی شود.
نکته دیگر اظهارات اخیر رییس سازمان انرژی اتمی است که از ضرورت غنی سازی اورانیوم تا غلظت 56 درصد برای مصرف در سوخت زیر دریایی ها سخن گفته است. اظهاراتی که بیان آن از سوی یک مقام رسمی جمهوری اسلامی آنهم در جایگاه معاون رییس جمهور و رییس سازمان هسته ای کشور برای نخستین بار صورت می گیرد. به وی گفته فریدون عباسی "مصارف ۲۰ درصد برای اورانیوم در ساخت آشکار‌سازهای هسته‌ای و تحقیقات رآکتور است... ولی در برخی موارد نظیر مصارف خاص مثل کشتی و زیردریایی اگر محققان ما نیاز به حضور بیشتر در زیر دریا داشته باشند باید موتور‌های کوچکی را بسازیم که برای ساخت آن سوخت ۴۵ تا ۵۶ درصد غنی‌سازی شده نیاز است." بدیهی است با توجه به حساسیتهای موجود نسبت به افزایش غلظت غنی سازی اورانیوم ، چنین اظهاراتی تردیدها نسبت به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را افزایش می دهد و زمینه ساز دامن زدن به چنین شایعاتی خواهد بود.



 

انتشار کتاب تازه‌ای از مجموعه آثار احمد قابل با نام: «فقه، کارکردها و قابلیت‌ها»

Posted: 18 Apr 2013 05:27 AM PDT

جرس: جلد هشتم مجموعه آثار زنده‌یاد احمد قابل با عنوان «فقه، کارکردها و قابلیت‌ها» (مقالات فقهی و پاسخ به پرسش‌های دینی ۸۹-۱۳۸۲) در ۲۹۰ صفحه، در فضای مجازی منتشر شد.


به گزارش تارنمای «قابل»، ناشر این کتاب همانند دیگر مجلدات این مجموعه «شریعت عقلانی» می‌باشد. دوازده مقالۀ فقهی از جمله مهاجرت، شادی و غم در متون شریعت، ولایت فقیه، توبیخ فقیهان، تظاهر به ساده‌زیستی، نقد اشغال سفارت آمریکا، رهاسازی اسلام از انحصار فرهنگ خاورمیانه و همچنین رؤیت هلال بخش نخست کتاب را تشکیل می‌دهد. برخی مباحث فقهی در ضمن پرسش و پاسخ در بخش دوم کتاب به شرح زیر است: طهارت اهل‌کتاب، حلیت کلیۀ ذبائح (به‌استثنای ذبح به‌نام غیرخدا)، تطهیر مخرج بول از طریق خشک‌کردن آن، اولی‌بودن برگزاری نمازهای یومیه در پنج وقت مجزا، جواز قرائت بین جهر و اخفات در کلیه رکعات همۀ نمازها.

هشت جلد منتشر شدۀ این مجموعه در وب‌سایت آن‌مرحوم در دسترس علاقه‌مندان است.

جلد نهم مجموعه آثار احمد قابل با عنوان «احکام بانوان در شریعت محمدی» اردیبهشت‌ماه ۹۲ توسط همین ناشر منتشر خواهد شد.

 

بیانیه جمعی از زنان اصلاح طلب در اعتراض به بازداشت جمیله کریمی

Posted: 18 Apr 2013 05:02 AM PDT

جرس: جمعی از زنان اصلاح طلب با صدور بیانیه ای نسبت به بازداشت جمیله کریمی اعتراض کردند.

 

به گزارش نوروز در این بیانیه ضمن تقدیر از خدمات ارزشمند این عضو شورای منطقه استان فارس جبهه مشارکت ابراز امیدواری شده است تا در اسرع وقت این بانوی خیر و این فعال مدنی به دامان خانواده و به دامان جامعه فرهنگی که نیازمند وجود پرخیرو برکت اوست، بازگردد.


متن کامل این بیانیه در پی می آید:


بسم الله الرحمن الرحیم
سال جدید را با آرزوی بازگشت تعقل به سیستم مدیریتی کشورمان به ویژه دستگاه امنیتی و قضائی آغاز کردیم اما بازداشت خواهر، دوست و همکارعزیزمان سرکار خانم جمیله کریمی موجبات تحیر، تأسف و تأثر ما را فراهم آورد.
براستی دستگاه اطلاعاتی و امنیتی کشور کدام رفتار و کنش و عمل فرهنگی، اجتماعی و سیاسی این زن انقلابی، دردآشنا و دلسوز به حال اسلام و انقلاب و کشور و مردم را مصداق ایجاد ناامنی تلقی کرده است که با ریختن به خانه اش و تفتیش حرم امنش و بازداشت او و اسف بارتر از همه این ها بی خبر نگاه داشتن خانواده از احوالش، سپاس همه خدمات ارجمند او را گفته و قدردانی اش می کند؟!
چه کسی است که در آن استان از سابقه فرهنگی- اجتماعی این بانوی مؤمن و فداکار بی خبر باشد و کدام نیازمندی است که بی درخواست و تمنایی دستان نوازش گر او را بر سر خویش حس نکرده باشد؟
آیا قرار است نسل جوان ما قدراستاد نکو دانستن را از عملکرد نیروهای امنیتی بیاموزد که بهترین ها را به زیر تیغ کین می کشند و اجر خدمات صادقانه را با یورش و بازداشت و شکنجه های سپید می دهند؟
آیا قرار است همه خدمتگزاران دیروز و امروز فردای خود را چارچوب و قاب زندان اوین و عادل آباد و پلاک 100 ها جستجو کنند؟ کدام ضابط قضائی براساس حکم کدام مرجع قضائی به خود اجازه داده که به مقام بلند بانو کریمی اسائه ادب کرده او را در مقام متهم به حبس افکند؟!
ما جمعی از زنان اصلاح طلب از سراسر کشور ضمن تقدیر از همه خدمات ارزشمند این بانوی بزرگوار که کار سیاسی اصیل و قانونی را نیز با صبغه فرهنگی و اجتماعی انجام داده و می دهد، و با ابراز تأسف از اقدامات نابخردانه ای که دقیقا در جهت تضعیف آرمان های اولیه انقلاب اسلامی و ملکوک کردن چهره انقلابیون اصیل انجام می شود، انتظار داریم در اسرع وقت این بانوی خیر و این فعال مدنی به دامان خانواده و به دامان جامعه فرهنگی که نیازمند وجود پرخیرو برکت اوست، بازگردد تا راه حق و حقیقتی که با تأسی از بانوی دو عالم و الگوی بشریت زهرا(س) و فرزند پرصلابت او زینب (س) طی سالیان در آن گام نهاده است، بی رهرو نماند.


والعاقبة للمتقین
جمعی از زنان اصلاح طلب سراسر کشور
27/1/1392

 

فرودگاه نظامی حمص به تصرف مخالفان مسلح در آمد

Posted: 18 Apr 2013 04:13 AM PDT

جرس: مخالفین مسلح در ریف حمص سوریه، فرودگاه نظامی ارتش سوریه در این منطقه را به تصرف خود درآوردند.

 

به گزارش فارس در سوریه، گروه‌های مسلح از روستاهای اطراف به فرودگاه «الضبعه» در نزدیکی شهر القصیر حمله کرده و وارد این فرودگاه شدند.


بر اساس این گزارش نیروهای ارتش سوریه نیز وارد نبرد سختی با عناصر گروه‌های مسلح شده تا این فرودگاه را سریعا باز پس گیرند.


بنابر این گزارش ارتش سوریه طرح سازماندهی شده را برای رهایی از تعداد زیادی از افراد مسلح اجرا می‌کند تا فرودگاه را از تصرف گروه‌های مسلح خارج نماید.
 

دختران موسوی و رهنورد آخرین وضعیت پدر و مادر خود را تشریح کردند

Posted: 18 Apr 2013 03:56 AM PDT

در دیدار با فعالان مطبوعاتی
جرس: همزمان با ایام عید نوروز و روز جمهوری اسلامی، گروهی از روزنامه نگاران با خانواده میرحسین موسوی و زهرا رهنورد دیدار کردند.


به گزارش کلمه، در این دیدار که در منزل یکی از فرزندان میرحسین انجام شده بود، جمعی از روزنامه نگاران و اعضای تحریریه یک سایت خبری با شادباش سال نو، ابراز امیدواری کردند که سال جدید زمانی برای گشایش و بهبود اوضاع فضای سیاسی و اقتصادی کشور باشد.


همچنین در ادامه این دیدار، در مورد شرایط خاص حاکم بر کشور، انتخابات سال ۸۸ و رخدادهای پس از آن، و حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد بحث و گفت و گو شد.


دختران میرحسین با بیان شرایطی که منجر به حضور مهندس موسوی در انتخابات ریاست جمهوری شد، تصریح کردند که این نامزدی بر خلاف نظر خانواده بوده است.


دختران موسوی و رهنورد با شرح اتفاقات پس از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم، به بیان خاطرات خود از آن زمان پرداختند و آخرین وضعیت پدر و مادر خود را تشریح کردند.


فواد صادقی، به نمایندگی از جمع حاضر نیز در این دیدار با اشاره به مصائب و سختی هایی که ائمه اطهار در صدر اسلام متحمل شده اند، شرایط فعلی را به نوعی نعمتی برای مهندس موسوی و خانم رهنورد و خانواده دانست، تا آنها شکر این نعمت را که در سختی به آنها عرضه شده است، به جای آورند.


وی همچنین با اشاره به استقبال قابل توجه مردم از نامزدی میرحسین موسوی، تاکید کرد: اینکه بعد از بیست سال کناره گیری مهندس موسوی از فضای حاکمیت، چنین حجم اقبالی به ایشان از طرف اقشار مختلف نشان داده شد، پیش و بیش از نگرش سیاسی و اقتصادی ایشان، اخلاق مداری و صداقتی بود که در رفتار و گفتار نشان داد این موجب فراهم آمدن سرمایه مشترکی از مردم و همراهان سبز شد که حماسه ۲۵ خرداد در میدان آزادی، ۲۸ خرداد در میدان امام خمینی، شد و این سرمایه همچنان باقی است.


فواد صادقی با بیان اینکه در مقابل مهندس موسوی فقط یک شخص همچون احمدی نژاد نبود به مساله جریان قدرت پنهان و عامل تامین منافع آنها اشاره کرد و گفت: برای مقابله با این جریان پنهان، کسی باید میدان دار می شد که هیچ نقطه ای از آلودگی در پرونده خود و نزدیکانش نداشت و از هیچ نمی هراسید و این شخص میرحسین موسوی بود.


وی تاکید کرد: تقدیر الهی این بود که مهندس موسوی عامل تغییر و یادآوری باشد برای جامعه غفلت زده و در لبه پرتگاه، جامعه ای که انحراف و فساد و تباهی در ارکان آن نفوذ کرده بود.

 

عضو خبرگان: محدودیت برای موسوی و کروبی قانونی است/ اصطلاح «حبس خانگی» ساخته رسانه‌های بیگانه است

Posted: 18 Apr 2013 03:39 AM PDT

جرس: یک عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به انتخابات 88 و مسائل پیش آمده در سالهای بعد برای میرحسین موسوی و مهدی کروبی ادعا کرد: "عده ای از من می پرسند آیا این دو که در حبس خانگی هستند این حبس خانگی طبق قانون است که من پاسخ می دهم واژه حبس، اصطلاح حقوقی و قانونی نیست و اصطلاح خودساخته رسانه های غربی و بیگانگان است." نسبت به این آقایان به خاطر ظلمی که به ملت و نظام کرده اند محدودیت هایی در چارچوب قانون! اعمال شده است. تخلف های مسلم قانونی آنها قطعا مجازات سختی در پی خواهد داشت."


این عضو مجلس خبرگان همچنین ادعا کرد: "رئیس جمهور منصوب ولی فقیه است و بجز این مشروعیت ندارد. اختیارات اولیه دستگاه اجرایی در شرع مقدس از آن ولی فقیه است. رئیس جمهور چون مشروعیت خود را از رهبری گرفته مشروعیت دارد."


به گزارش مهر، عباس کعبی نماینده مجلس خبرگان رهبری در یازدهمین همایش دفتر پژوهش های فرهنگی که با موضوع جایگاه ولایت و دولت در نظام اسلامی در دانشگاه تهران برگزار شد، با تاکید بر اهمیت نقش ولایت فقیه در حاکمیت قانون، گفت: هنگامی که از ولایت صحبت می کنیم تلاشی مضاعف برای حاکمیت قانون داریم. ما معتقدیم دموکراسی لیبرال از نظر حکومت مبتنی بر جهل، هوای نفس و تداوم قدرت و ثروت در یک چرخه باطل و در نتیجه حاکمیت ظلم و ستم است.


کعبی با بیان اینکه تحقق نظم و امنیت و رشد و شکوفایی و آبادانی و پیشرفت در دولت های معاصر بدون اعمال قدرت سیاسی امکانپذیر نیست، گفت: اقتدار یکی از ارکان همه دولت هاست. حکومتی دموکراسی لیبرال در یک عمل حکمرانی بدون اقتدار دچار فروپاشی می شوند.

 

وی افزود: وقتی از فصل الخطاب بودن ولی فقیه صحبت می کنیم به این معنا نیست که مردم هیچ در نظر گرفته می شوند. مبنای شکل گیری این حکومت قدرت الهی است.


عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه مردم سازندگان حقیقی قدرت هستند، افزود: تنها نظامی که از نظر تئوری مردم سازنده اصلی قدرتند جمهوری اسلامی ایران است که از لحاظ تئوریک و عملی از مردمی ترین نظام های سیاسی معاصر و نسخه منحصر به فردی است.


کعبی ادامه داد: اصل حاکمیت قانون بویژه در حقوق معاصر همراه با ویژگی هایی چون اداره امور برپایه قانون نه سلیقه شخصی، قانون تنها را برقراری عدالت است که همه این ویژگی ها در ولایت فقیه وجود دارد.


وی اضافه کرد: هرگونه نقد، ضف و ایراد در قانون و تصمیم قانونی صرفا از راه قانون و به وسیله قانون اصلاح می شود نه از طریق رفتارهای غیر قانونی.


حصر خانگی نیستند
وی با اشاره به انتخابات 88 و رخدادهای پیش آمده برای میرحسین موسوی و مهدی کروبی ادعا کرد: عده ای از من می پرسند آیا این دو که در حبس خانگی هستند این حبس خانگی طبق قانون است که من پاسخ می دهم واژه حبس، اصطلاح حقوقی و قانونی نیست و اصطلاح خودساخته رسانه های غربی و بیگانگان است.


کعبی افزود: نسبت به این آقایان به خاطر ظلمی که به ملت و نظام کرده اند محدودیت هایی در چارچوب قانون اعمال شده است. تخلف های مسلم قانونی آنها قطعا مجازات سختی در پی خواهد داشت.


وی با بیان اینکه همه مقامات عالی نظام اعم از رهبری، رئیس جمهور، وزرا و نمایندگان مجلس هر کدام در سطح خود باید از صفت علم، تقوا و کارآیی و کاردانی برخوردار باشند، گفت: بر اساس این ویژگی ها گزینش و احراز صلاحیت ها صورت می گیرد که باعث حاکمیت قانون و تحقق آن می شود.


کعبی با تاکید بر اینکه تایید صلاحیت های نمایندگان مجلس و نامزدهای ریاست جمهوری بر پایه قانون اساسی است، گفت: این یک اصل حقوق بشری! و به نفع همگان است که جلوی سوء استفاده و امتیاز خواهی ها را می گیرد که باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.


وی تاکید کرد: در جمهوری اسلامی حاکمیت قانون بر پایه ارزش های اسلامی و تقوا و مشارکت و حضور مردمی است. در نظام اسلامی ورودی سیستم، داده های وحی است و حضور مردم در متن قدرت است.


وی ادامه داد: همه کسانی که در دولت اسلامی هستند باید قانون اسلامی را معیار بدانند و بدانند عبور از قانون اساسی عبور از حاکمیت قانون است.


عضو مجلس خبرگان با بیان اینکه حاکمیت الهی در شریعت اسلامی تبلور پیدا می کند و برپایه شریعت اسلامی اداره امور در عصر غیبت بر عهده ولی امر است، اضافه کرد: در زمان غیبت ولی عصر ولایت امر بر عهده فقیه عادل و با تقواست.


کعبی ادعا کرد: قوای مقننه، قضائیه و مجریه باید از ولایت فقیه ناشی شوند و به خودی خود جایگاهی ندارند.


وی ادعا کرد: رئیس جمهور منصوب ولی فقیه است و بجز این مشروعیت ندارد. اختیارات اولیه دستگاه اجرایی در شرع مقدس از آن ولی فقیه است. رئیس جمهور چون مشروعیت خود را از رهبری گرفته مشروعیت دارد.


 

اعزام نیروهای آمریکایی به اردن

Posted: 18 Apr 2013 03:38 AM PDT

جرس: وزیر اطلاع رسانی اردن ضمن تایید اظهارات وزیر دفاع آمریکا مبنی بر اعزام نیروهای ویژه آمریکایی به این کشور از استقرار 200 نیروی آمریکایی در اردن به دلیل وخامت شرایط در سوریه خبر داد.


به گزارش ایسنا، محمد مومنی، وزیر اطلاع رسانی و سخنگوی رسمی دولت اردن گفت: استقرار نیروهای آمریکایی بخشی از همکاری‌های نظامی آمریکا و اردن برای تقویت نیروهای مسلح اردن به دلیل وخامت اوضاع در سوریه است.


وی نگفت که این نیروها چه زمانی وارد اردن خواهند شد.


مومنی تاکید کرد: مقام‌های آمریکا و اردن طی دو سال گذشته با یکدیگر در تماس بوده‌اند و هنوز معلوم نیست که تجهیزات و تسلیحاتی نیز با این گروه وارد اردن خواهد شد یا خیر.


چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا در جلسه استماع سنا با اعلام خبر اعزام طراحان نظامی آمریکا به اردن گفت که ضروری است واشنگتن به پیامدهای هرگونه اقدام نظامی آمریکا در سوریه به طور جدی فکر کند و باید نسبت به تعهد درازمدت صادق بود.


به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، هاگل به سناتورهای آمریکایی گفت: بهتر است که همه ما قبل از شروع هر کاری ابتدا اطمینان لازم را حاصل کنیم. چرا که اگر کاری را آغاز کنیم راه برگشتی وجود ندارد، اینکه منطقه پرواز ممنوع ، منطقه امن و نظایر اینها اعلام شود. زمانی که کاری آغاز شود نمی توان آن را نادیده گرفت. نمی توانیم بگوییم آن طور که من فکر می کردم انجام نشد به همین دلیل باید رهایش کرد.

 

هفت پرده:از خرس میلیون دلاری تا ابیانه در آستانه نابودی

Posted: 18 Apr 2013 03:28 AM PDT

سعید زندگانی
جرس – در پرده نخست به حراج کریستیز در دبی می رویم که «باغ اسرار» فرهاد مشیری درآن نزدیک به یک میلیون دلار مشتری داشت؛ پرده دوم گزارشی است از پیگیری اینکه سرپرست جدید دفترموسیقی ارشاد از کجا به این نهاد هنری آمده؟ پرده سوم از دردسری می گوید که عکس «زلیخا»ی سلحشور با «ابی» درست کرده؛ پرده چهارم از انصراف بازیگران سینما از نامزد شده برای انتخابات شورای شهر خبر می دهد؛ در پرده پنجم پی می بریم که مجیدی به علت عدم صدور روادید هند، آخرین صحنه های «محمد» را در شمال آفریقا فیلمبرداری می کند؛ پرده ششم خبری است از سانسور «تلفن همراه رئیس جمهور» برای چندمین بار، آنهم در آستانه انتخابات؛ و پرده آخر گزارشی است از «ابیانه» سهراب سپهری و حرفهای کارشناسی که می گوید این روستای تاریخی با این شرایط ماندگار نیست! 

 

 

 

خرس یک میلیون دلاری فرهاد مشیری


چند روز پس از طرح ادعاهایی مبنی بر جعلی بودن یک اثر نقاشی از فرامرز پیل‌آرام که قرار بود با حداقل قیمت 100 هزار دلار در حراج کریستی دوبی چکش بخورد اما در لحظات پایانی از لیست حراج خارج شد؛ یک خرس بزرگ کریستال نشان که کودکی خوابیده را در آغوش دارد، اثر فرهاد مشیری هنرمند ایرانی خیلی بیشتر از آنچه برآورد می‌شد، نزدیک به یک میلیون دلار در حراج سه شنبه کریستیز در دوبی به فروش رفت. این تابلوی بزرگ با وجود این که 300 تا 500 هزار دلار قیمت اولیه داشت، به قیمت 987 هزار و 750 دلار به فروش رسید. تابلو مشیری با نام «باغ اسرار» قیمتی ترین اثر فروش رفته ازهنر خاورمیانه بود که در مجموع 5.5 میلیون دلار در حراج کریستیز فروش کرد. این تابلو یک پسر بچه را در پیراهن خواب و درآغوش یک خرس بزرگ نشان می دهد که در یک جنگل خیالی پوشیده از گل راه می رود. فرهاد مشیری اولین هنرمند از خاورمیانه بود که در سال 2008 اثری از او در یک حراجی به قیمت بیش از یک میلیون دلار به فروش رسید. او که متولد سال 1963 است و در تهران زندگی و کار می کند، اثری با عنوان "عشق" را در اولین حراجی بونهایم در دوبی به قیمت 1.05 میلیون دلار به فروش رساند.
در حراج اخیر، تابلوی برنزی از پرویز تناولی با عنوان "شاعر و کلید" به قیمت 147 هزار و 750 دلار فروخته شد. خریدار این اثر نیز یک مجموعه‌دار خصوصی از منطقه خاورمیانه بود. برای این اثر قیمتی بین 100 تا 150 هزار دلار پیش‌بینی شده بود. «شاعرایستاده» مجسمه ای از تناولی در سال 2008 در حراجی کریستی به قیمت دو میلیون و 840 هزاردلار فروخته شده بود که به عنوان رکورددار آثار فروخته شده در خاورمیانه همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است. در اولین روز از حراج اخیر آثاری از مراکش و ایران و سوریه و ترکیه زیر چکش حراج رفت. در روز دوم هم آثاری از 90 هنرمند ارائه شد که بسیاری از آنها برای اولین بار امکان حضور در یک حراجی بین المللی را به دست می آوردند. به گفته «میشل ژوها» مدیر کریستی در خاورمیانه، این بازار اکنون به زمینه ای بسیار باثبات با رشدی قابل توجه بدل شده است. او درگفتگویی که پیش از این حراجی انجام داد گفت که درخشش سال 2007 و 2008، اکنون با شدت دنبال می‌شود.
در همین حال خبر رسید که نمایشگاهی با عنوان «صلح، از صمیم قلب» در «اوپراگالری» لندن از روز 25 ماه آپریل آثاری از هنرمندان سرشناس خاورمیانه را نمایش خواهد داد که در میان آنها نام پرویز تناولی، کورش شیشه گران، نصراله افجه ای و احمد مرشدلو نیز به چشم می خورد. هنرمندان جوان ایرانی مانند مجتبی رمزی، نگار وارسته و شیما اسفندیاری نیز آثاری به این نمایشگاه فرستاده اند. آثار آنان نشانگر برداشتی است که این هنرمندان از «صلح» در دل دارند.


رئیس دفتر موسیقی از کجا آمده؟

اواخر سال 91 بود که اعلام شد سیدمحمد میرزمانی به دلیل تشدید بیماری از سمت مدیرکلی دفتر موسیقی استعفا کرده است. این استعفا درست یک روز قبل از نشست خبری جشنواره موسیقی فجر انجام شد؛ آن هم در حالی که آشفتگی ارکسترها به اوج خود رسیده بود. چیزی به جشنواره موسیقی فجر نمانده بود و دفتر موسیقی ثبات مدیریتی نداشت. میرزمانی هم در پاسخ به رسانه‌ها می‌گفت: "به دلیل کسالتی که داشتم قرار شد، بخشی از امور اجرایی را به عهده علیرضا پاشایی بگذارم و بیشتر به کارهای تخصصی این حوزه بپردازم. پاشایی به عنوان قائم مقام در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب می‌شود."
اما میرزمانی بیش از آن رئیس نماند و پاشائی کارها را تمام و کمال برعهده گرفت و سرانجام 20 فروردین‌ماه و در پشت درهای بسته، حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزیر ارشاد، به علیرضا پاشایی حکم سرپرستی دفتر موسیقی را ارائه کرد. حضور نداشتن نمایندگان رسانه‌ها در این مراسم امر بی‌سابقه‌ای نبود اما از آنجا که معاونت هنری برای تمامی عزل و نصب‌های خود حکم‌های مربوط را برای انتشار به رسانه‌ها ابلاغ می‌کند، این بار از انجام این کار هم سرباز زد و با کمترین سر و صدایی علیرضا پاشایی بر صندلی ریاست دفتر موسیقی تکیه زد.
این کار چنان غیر منتظره بود که حس کنجکاوی خبرگزاری «ایسنا» را هم برانگیخت تا دنبال کار را برای شناسائی بیشتر رئیس جدید دفتر موسیقی بگیرد. این خبرگزاری چند روز پیش در گزارشی دراین مورد نوشت: "وقتی از طریق پیگیری متوجه شدیم مدیر دفتر موسیقی منصوب شده است، تلاش کردیم تا با روابط عمومی دفتر موسیقی تماس بگیریم و برای تکمیل اخبار و اطلاعات خودمان رزومه‌ای از فرد منصوب‌شده به دست آوریم. اما مدیر روابط‌ عمومی دفتر موسیقی تنها به گفتن این اندک بسنده کرد که آقای پاشایی کارمند وزارت ارشاد نیستند اما اطلاعاتشان در زمینه موسیقی کافی است! او حاضر نشد سوابق فرهنگی مدیر جدید دفتر موسیقی را بیان کند. در چنین شرایطی اگر شما هم به جای ما بودید، دست به دامن موتورهای جست‌وجو در فضای اینترنت می‌شدید، تا سر در بیاورید سرپرست جدید دفتر موسیقی پیش از این در کدام یک از بخش‌های فرهنگی خدمت کرده و حائز چه شرایط و ویژگی‌هایی است که اکنون معاون امور هنری او را برای چنین سمتی شایسته دانسته است؟ اما موتور جست‌وجو هم تنها اخباری را که توسط خبرگزاری‌ها مبنی بر انتصاب سرپرستی منتشر کرده‌اند، ارائه می‌دهد. بعد از کلی پرس و جو البته نه از منابع رسمی دریافتیم که علیرضا پاشایی مدیر سابق تالار وزارت کشور بوده است. اینجا بود که یاد درد و دل‌های هنرمندان افتادیم. مثلا علیرضا مشایخی در نشستی بیان کرد: «ما یک سازمان موسیقایی در کشور نداریم که رییس آن تحصیلات جدی در موسیقی داشته باشد. مثل آب خوردن رییس قند و شکر در این مملکت رییس موسیقی می‌شود."

عکس «زلیخا» و ابی دردسرساز شد!

 

از زنی که گفته می شود کتایون ریاحی بازیگر نقش «زلیخا» در سریال «یوسف پیامبر» ساخته فرج اله سلحشور است، عکسهائی در فضای مجازی منتشر شده که نشان می دهد او بدون روسری و با لباسی پشت باز در کنسرت «ابی» در دبی ظاهر شده، و پس از دیدار با او روی صحنه رفته است. این عکسها که پس از چند روز از سوی خانم ریاحی واکنشی نسبت به آنها منتشر نشده، بسیاری را شگفت زده کرد ازجمله سردار سعید منتظرالمهدی معاون اجتماعی نیروی انتظامی که درنشست خبری روز سه‌شنبه ۲۷ فروردین اعلام کرد بازیگران ایرانی درصورتی که در خارج از مرزها حجاب را رعایت نکنند، مورد تعقیب پلیس اینترپل قرار خواهند گرفت! این اظهارات عجیب با چنان عکس العمل های تمسخرآمیزی مواجه شد که او مجبور شد یک روز پس از آن اعلام کند که «اینترپل» به امور جنائی رسیدگی می کند و بازیگران «تحت تعقیب گذرنامه ای» قرار خواهند گرفت؛ یعنی اینکه پاسپورتشان توقیف خواهد شد.
اما واکنش فرج اله سلحشور نیز به این ماجرا جالب است. سازنده سریال «یوسف پیامبر» همین چهارشنبه دردادگاهی که شاکیان آن سیزده زن بازیگر سینمای ایران بودند، از اتهام افترا زدن به آنان تبرئه شد. کتایون ریاحی مدتی پیش و پس از اینکه سلحشور سینمای ایران را به یک «فاحشه خانه» تشبیه کرد، از بازیگری کناره گرفته بود. آنزمان گفته می شد که او دیگر نمی‌خواهد درسینمایی که سلحشور آن را فاسد می‌داند، به‌فعالیت ادامه دهد. سلحشور هم در گفت‌وگویی بیان کرده بود که "چون در فیلم حضرت یوسف مسائل معنوی، آرامش، احترام، حیا و حجاب مطرح بود، وی (خانم ریاحی) نمی‌توانست صحنه‌های دیگر را تحمل کند و می‌گفت دیگر نمی‌خواهم کار کنم و می خواهم شیرینی سریال یوسف پیامبر (ع) در ذائقه‌ من بماند."
پس از انتشار عکسهای کنسرت دبی، خبرنگار «ایسنا» سراغ سلحشور رفت تا نظر او را در این مورد بداند و جواب او چنین بود: "من در گذشته گفته‌ بودم که این سینمای صهیونیستی که مبانی و اصول بازی‌اش را هالیوود تعیین و تبیین کرده، درست بشو نیست. این سینما عوامل خودش را هم غرق می‌کند. حتی آنهایی که سعی می‌کنند وارد این بازی نشوند نیز از خطر مصون نخواهند بود. آنطور که شما می‌گویید،‌ این اتفاق مطلب ما را تایید می‌کند که در شرایط فعلی و با این جریان، عوامل سینمای ما نمی‌توانند درست رفتار کنند و این سینماست که معمولا سینماگرانش را در آلودگی و فساد خودش غرق می‌کند. حال فرقی ندارد که آن بازیگر «یوسف» باشد یا فرد دیگری که البته این اتفاق برای ما هم خیلی دردناک است."

هدیه تهرانی در فکر شورای شهر نیست

هدیه تهرانی بازیگر سرشناس سینمای ایران اعلام کرد که قصد حضور در رقابتهای انتخاباتی شورای شهر تهران را که قرار است همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود ندارد. به دنبال او مصطفی زمانی (بازیگر نقش یوسف) و جواد هاشمی (بازیگر اخراجیها) نیز از نامزد شدن در این انتخابات منصرف شدند. هدیه تهرانی در متنی که برای رسانه های گوناگون فرستاد، تصریح کرد که در انتخابات هیچ شورایی شرکت نمی کند و از هیچ جریان و شخصی حمایت نخواهد کرد. در متن یادداشت وی آمده است:
"مدتی است به دلایلی با هیچ رسانه و خبرگزاری مصاحبه نداشته و یا مطلبی منتشر نکرده ام؛ همین طور پاسخ بسیاری از شایعه ها و هجمه ها را نیز نداده ام چرا که آنها را فاقد اهمیت واعتبار کافی برای پاسخگویی می دانستم. در مورد شایعه اخیر که پیامدهای اجتماعی بیشتری دارد و یک موضوع شخصی نیست، لازم دانستم بدینوسیله اعلام کنم که برنامه ای برای شرکت در هیچ شورایی را نداشته و همین طور از هیچ شخص و یا هیچ جریانی حمایت نمی کنم."
به این ترتیب تنها سینماگری که تاکنون نامزدی او اعلام شده، حبیب اله کاسه‌ساز تهیه کننده سینما است که درباره حضور سایر هنرمندان به «ایلنا» گفته است: "پیش از این قرار بود مصطفی زمانی و سیدجواد هاشمی نیز به عنوان نامزد در انتخابات شرکت کنند اما با تماس تلفنی که با آنها گرفتم؛ متوجه شدم که هر دو نفر آنها به دلیل مشغله کاری از این امر انصراف داده‌اند."

هند راه نداد، مجیدی با «محمد» به آفریقا رفت

 

مجید مجیدی آخرین صحنه های فیلم عظیم خود «محمد» را بجای هند در شمال آفریقا فیلمبرداری خواهد کرد. این فیلمساز که 28 فروردین 54 ساله شد، می خواست صحنه های باقیمانده فیلمش را که در آن تعداد زیادی فیل حضور دارند، در هندوستان بگیرد اما چون پس از چند ماه هند از صدور روادید برای او و همراهانش خودداری کرد، رو به آفریقا آورد. مجیدی یکشنبه گذشته به همراه محسن شاه‌ابراهیمی تهیه کننده، برای انتخاب لوکیشن‌های بخش‌های باقیمانده فیلمبرداری "محمد" راهی شمال آفریقا شد. با برنامه‌ریزی‌های انجام شده قراراست بخش‌های باقیمانده این فیلم خرداد ماه در آفریقا فیلمبرداری شود.
پیش‌بینی شده است فیلمبرداری صحنه‌های باقیمانده حدود یک هفته طول بکشد. بخش‌های خارجی مربوط به ماجرای سپاه ابرهه و حمله فیل‌ها و ابابیل می‌شود. فیلمبرداری سکانس های مربوط به ایران سال گذشته در کرمان، عسلویه، شهرک سینمایی نور در حوالی شهر قم و تهران انجام گرفت. در این پروژه مذهبی - تاریخی که با حضور عوامل حرفه‌ای و شاخص خارجی و داخلی ساخته شد، بازیگرانی چون علیرضا شجاع نوری، مهدی پاکدل، محسن تنابنده، مینا ساداتی، ساره بیات و پانته‏‌آ مهدی‏‌نیا نقش‌آفرینی می‏‌کنند. داستان فیلم سینمایی «محمد» از دوران جاهلیت و به هنگام تولد پیامبر اسلام آغاز شده و در 12 سالگی ایشان در اولین سفر به همراه عمویشان ابوطالب، به شام پس از رسیدن به صومعه بحیرا به پایان می‌رسد. بحیرا راهبی مسیحی است که درباره ظهور آخرین پیامبر به ابوطالب بشارت می‌دهد. این فیلم توسط موسسه سینمایی نورتابان تهیه می‌شود.

ممیزی جدید «تلفن همراه رئیس جمهور»

 

از دوفیلم تحسین شده جشنواره فجر درسال نود که نتوانسته بودند مجوز نمایش بگیرند، «برف روی کاجها» ساخته پیمان معادی در اکران دوم پس از نوروز روی پرده می رود اما «تلفن همراه رئیس جمهور» که قرارداد اکران آن در گروه سینمایی آزادی ثبت شده و قرار بود بعد از فیلم «حوض نقاشی» روی پرده برود، بازهم دچار ممیزی شد. گویا مسئولان سازمان سینمایی «تلفن همراه رئیس جمهور» را که دارای پروانه نمایش است، دوباره مورد بررسی قرار داده و حذفیاتی بر آن اعمال کرده اند. این ممیزی چند سکانس کلیدی فیلم را دربر می گیرد. گفته می شود سانسور جدید به علت حساسیت دولت در آستانه انتخابات ریاست جمهوری روی این فیلم صورت گرفته است.
«تلفن همراه رئیس‌جمهور» ساخته علی عطشانی در سی امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد و سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن را هم دریافت کرد. پس از آن قرار بود این فیلم در اردیبهشت ماه 91 اکران شود و با وجود اینکه تبلیغات محیطی و نصب بیلبوردها نیز آغاز شده بود، اما از اکران آن جلوگیری شد. پس از آن در خبرها از این فیلم به عنوان یک اثر توقیفی یاد می‌شد و حتی شنیده شد احمدی‌نژاد نیز آنرا دیده است. پس از آن دیگر هیچ صحبتی از اکران فیلم نشد تا اینکه علی اکبری تهیه کننده خبر از اکران فیلم در نوروز 92 را داد. «تلفن همراه رئیس‌جمهور» سومین ساخته بلند سینمایی علی عطشانی است که فیلمنامه آن متعلق به جابر قاسمعلی است و در آن مهدی هاشمی، بهناز جعفری، نیکی کریمی و اکبر عبدی بازی کرده‌اند. داستان این فیلم درباره کارگری ساده است که به طور اتفاقی سیم‌کارت رئیس جمهور به دستش می‌رسد و ناخواسته با سیلی از مشکلات و تماس‌های مردمی مواجه می‌شود.

«ابیانه» با این شرایط ماندگار نیست

 

رئیس انجمن «خانه مردم‌ ابیانه» روستائی تاریخی که آرامگاه سهراب سپهری درآن قرار دارد، می گوید: "برداشتن قدم‌های کوتاه برای ابیانه کافی نیست. با انجام اقدامات کم و کوتاه مدت برای این روستای تاریخی، آن هم در ایام پیک سفر، این روستا را نمی‌توان ساماندهی کرد، ابیانه با شرایط کنونی ماندگار نخواهد بود"! عباس شاکری‌زادابیانه در گفت‌وگو با «ایسنا» نگرانی خود را مطرح کرد و افزود: "در نوروز امسال، روزانه حدود ده هزار نفر وارد ابیانه شدند. حال این سوال مطرح می‌شود که ما متناسب با ورود این ده هزار نفر گردشگر روزانه، چه اقداماتی انجام داده ایم؟ آیا کسی به این قضیه توجه کرد که برای این تعداد از گردشگر، به تاسیسات زیربنایی نیاز داریم که از نیازهای اولیه هر کدام از آنها است؟"
وی ایجاد سرویس‌های بهداشتی، نانوایی یا مکانی برای استراحت چند ساعته را از جمله خدمات مورد نیاز گردشگران دانست و افزود: "ممکن است قدم‌هایی در نوروز امسال، برای ابیانه و گردشگرانش برداشته شده باشد و فرماندار جدید نیز نگاهش به این منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری که می‌تواند منبع درآمد خوبی برای شهرستان نطنز باشد، فرق کرده باشد؛ ولی با وجود همه‌ این حسن نیت‌ها، ابیانه جایی نیست که در کوتاه مدت برای آن کاری بتوان انجام داد. این روستا به یک برنامه‌ی دراز مدت نیاز دارد تا شاید سالانه قدری از مشکلات آن کم‌تر شود." او به وجود آمدن یک‌سری مسائل بهداشتی و تولید زباله‌ی زیاد را از مهمترین مشکلاتی دانست که بعد از به پایان رسیدن روزهای پیک سفر، برای اهالی مسن ابیانه ایجاد می شود و گفت: "زمانی که در یک مدت کوتاه 15 روزه، حدود 120 هزار نفر وارد چنین روستای تاریخی و کوچکی می‌شوند، وضعیت زیست محیطی منطقه با مشکلات زیادی روبرو می‌شود. هرچند قدم‌های کوتاه مدتی برداشته شده باشد، ولی این این مشکلات با این قدم‌های کوچک که بعد از سال‌ها اعتراض نوپا هستند، قابل حل نیستند."
این بومی ابیانه، نبودن یک ساختار مدیریتی متناسب با شرایط ابیانه را مهمترین مشکل این روستای سرخ دانست و افزود: "این منطقه‌ی نمونه گردشگری، فاقد یک متولی مسئولیت‌پذیر و پیگیر است. ما حتی از امکانات موجود در شهرستان نطنز نیز استفاده نمی‌کنیم، چون مدیریتی پیگیر نداریم که این کار را انجام دهد." وی نبودن یک مدیریت متناسب در ابیانه را، باعث یکسان دانستن این منطفه‌ی نمونه‌ی گردشگری با دیگر روستاهای منطقه در سطح کلان کشوری دانست و ادامه داد: "این روستای تاریخی با 250 نفر جمعیت ساکن مسن، دهیار یا شورای روستا ندارد. به نظر می‌رسد در سطح کلان کشوری گمان می‌کنند در این روستا هیچ کاری نیست که انجام شود . حتی بودجه نیز فقط براساس این جمعیت 250 نفری اختصاص داده می‌شود. این درحالی است که هیچگاه به این قضیه توجه نمی‌شود که در یک تعطیلی کوتاه مدت نیز جمعیت زیادی وارد این روستا می‌شوند و این جمعیت به امکاناتی بیش از جمعیت شهرستان نطنز نیاز دارد. برای 10 هزار نفر گردشگری که در یک روز وارد ابیانه می‌شوند، فقط یک نانوایی وجود دارد. ابیانه حدود 37 سال پیش در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، این منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری بعد از این همه سال، هنوز یک طرح و برنامه‌ی مناسب برای حفظ و نگهداری ندارد."
شاکری زاد همچنین با بیان این‌که بعد از حدود هفت سال سرانجام در روزهای پایانی سال گذشته، طرح هادی روستای ابیانه تصویب شد، که هنوز ابلاغ نشده است، اظهارداشت: "اکنون ابیانه دارای متولیان مختلفی در هر حوزه مانند میراث فرهنگی،‌ شهرداری،‌ شرکت گاز و آب است. زمانی که شرکت گاز، بحث گازکشی برای این منطقه‌ی ‌تاریخی را دارد، یکسری عملیات تخریبی مانند حفاری یا نصب لوله‌های گاز از روی نما انجام می‌شود که نمای این روستای تاریخی را زشت می‌کند. همین اقدامات کوچک نیز نشان دهنده‌ی نبود یک متولی پیگیر است تا بین دستگاه‌های اجرا کننده هماهنگی ایجاد کند واین روستای تاریخی هر یک قدم به سمت تخریب جلوتر می‌رود. اکنون باید دید ابیانه با این شرایط برای دستگاهی مانند سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در دست‌کم سه سال گذشته، چه میزان درآمدزایی داشته است؟ زمانی که از یک امکانات کم به صورت مستمر بهره‌برداری شود و در عوض هیچ اقدامی برای حفاظت انجام نشود، طبیعتا چنین مکانی به تخریب نزدیک‌تر می‌شود. برای روستائی مانند ابیانه باید تعریفی جداگانه داشته باشیم. حتی اعتباری که برای این روستا که یک منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری است، اختصاص می‌یابد باید متفاوت با دیگر روستاها باشد. نباید ابیانه را یک روستای 250 نفره دید که مانند دیگر روستاهای کم جمعیت دیگر به چیزی جز یک اعتبار کم نیاز ندارد. باید در ساختار مدیریتی کشور برای اینگونه مناطق یک مدیریت خاص و جداگانه دید و چیزی وضع کرد که بتواند از این روستا حفاظت کند. وگرنه با این شرایط ابیانه ماندگار نیست"!
 

 

 

نشست پیرامون وضعیت روزنامه نگاران ایرانی در سندیکای روزنامه نگاران آلمان

Posted: 18 Apr 2013 02:21 AM PDT

جرس : نشستی با عنوان "تهدید و ارعاب روزنامه نگاران در ایران قبل از انتخابات " به دعوت سندیکای روزنامه نگاران آلمان با حضور علی مزروعی رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران،رضا معینی مسول بخش فارسی گزارشگران بدون مرز و احسان مهرابی روزنامه نگاری که یک سال را در زندان سپری کرده، صبح روزچهارشنبه 28 فروردین در برلین برگزار شد.

 

به گزارش جرس، دراین نشست علی مزروعی به تشریح وضعیت کلی رسانه ها درایران پرداخت و خاطرنشان کرد که فقط در فضای کوچکی از مطبوعات امکان فعالیت آزاد و مستقل رسانه ای وجود دارد و مابقی فضا بطور مستقیم و غیر مستقیم در اختیار حاکمیت است.


وی با اشاره به بازداشت و زندانی شدن بیش از 200 روزنامه نگار پس از انتخابات ریاست جمهوری 22خرداد سال 88 درایران گفت: برخی از روزنامه نگاران زندانی به همراه همسرانشان در زندانهای متفاوتی به سر می برند.


وی با نام بردن از بهمن احمدی امویی و ژیلا بنی یعقوب و همچنین مسعود باستانی و مهسا امرآبادی زوجهای روزنامه نگار زندانی از دیگر روزنامه نگاران زندانی نیز نام برد و افزود هم اکنون 24 روزنامه نگار در زندان بسر می برند که 10 نفر آنها از سال 88 تاکنون در زندان اند.


رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران با اشاره به پلمب دفتر این انجمن و تعطیلی آن به تشریح وضعیت اعضای بازداشت شده انجمن صنفی روزنامه نگاران پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 را پرداخت و گفت :از اعضای هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه نگاران علیرضا رجایی و محمدرضا مقیسه در زندان به سر می برند و ماشا الله شمس الواعظین و بدرالسادات مفیدی نیز بازداشت و آزاد شده اند و بدلیل محکومیت پس از آزادی امکان هیچگونه فعالیتی ندارند.


مزروعی با اشاره به فشارهای وارد شده به روزنامه نگاران در سالیان گذشته تصریح کرد:بسیاری از روزنامه نگاران در سالیان گذشته به دلیل فشارهای وارده شغل روزنامه نگاری را ترک کرده اند یا مجبور به ترک کشور شده اند.


وی همچنین با اشاره به مباحث مطرح شده درباره مهندسی انتخابات پیش روی ریاست جمهوری پیش بینی کرد که فشار برروزنامه نگاران دراین مدت افزایش پیدا کند.
علی مزروعی همچنین درپاسخ به سئوالی گفت:برخی از خانواده خبرنگارانی که با رسانه های فارسی زبان همکاری داشته اند احضار و تهدید شده اند و از آنها خواسته شده که مانع فعالیت بستگان خود دراین رسانه ها شوند.


وی همچنین درپاسخ به سئوالی در باره سانسور و کنترل مطبوعات گفت : مصوبات شورای عالی امنیت ملی و دیگر نهادهای حکومتی به رسانه ها برای درج نکردن اخبار مرتبط با موضوعاتی پرونده هسته ای و قیمت ارز و دیگر اتفاقات را از جمله نمونه های سانسور در جمهوری اسلامی است که در قانون مطبوعات آمده است.


دراین نشست رضا معینی،مسئول بخش فارسی زبان گزارشگران بدون مرز گفت:سیستم سرکوب در جمهوری اسلامی یک واقعیت است و مقاومت روزنامه نگاران هم یک واقعیت است.
معینی گفت:درایران حدود 45 روزنامه نگار و وب نگار در زندان به سر می برند و به جز 6 نفر از آنان که در بازداشت به سر می برند برای بقیه بین 1 تا 20 سال زندان محکومیت زندان صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه از اول ژانویه 2013 بیش از 24 روزنامه نگار بازداشت و آزاد شده اند گفت:بیش از 60 مورد نیز احضار و بازجویی روزنامه نگاران رخ داده است.


معینی گفت:چرخه سرکوب در جمهوری اسلامی به روزنامه نگاران حکومتی نیز تسری پیدا کرده ویکی از وبلاگ نویسان طرفدار احمدی نژاد نیز به دلیل اینکه اعلام کرده چرا از برخی از مقامات نمی شود انتقاد کرد به 6 ماه زندان محکوم شده است.

وی گفت : نبرد اصلی که امروزه در جریان است نبرد اطلاع رسانی است و گزارشگران بدون مرز با وجود تمام سختی هایی که وجود دارد از همه روزنامه نگاران تقاضا می کند که برای پوشش انتخابات ریاست جمهوری به ایران سفر کنند هر چند می دانیم که جمهوری اسلامی ممکن است به بسیاری از روزنامه نگاران اجازه سفر به ایران را ندهد.
معینی با اشاره به نبرد اطلاع رسانی درباره مسئله حقوق بشر درایران گفت که جمهوری اسلامی دراین نبرد شکست خورده است.


درادامه این نشست رضا معینی در پاسخ به سئوالی گفت:سانسور درایران هیچگاه مرز تعریف نشده ای نداشته به طور مثال روزنامه نگاری به دلیل یک مطلب در حوزه فرهنگ به اقدام علیه امنیت کشور محکوم می شود.
رضا معینی همچنین با اشاره به هزینه های انجام شده برای ایجاد اینترنت ملی گفت:هدف از ایجاد اینترنت ملی ایجاد شبکه اینترنتی شبیه به برمه است که در این شبکه اینترنت مورد استفاده مردم و دستگاه های حکومتی متفاوت بود و در زمانهای خاص اینترنت مورد استفاده مردم قطع می شد.
وی افزود:این تلاشها البته شکست می خورد همانطور که در برمه شکست خورد.
وی خاطرنشان کرد : فیلترینگ درایران به یک بازار سودده برای برخی از شرکتهای اروپایی تبدیل شده و گزارشگران بدون مرز تعدادی از این شرکت ها که با جمهوری اسلامی همکاری داشته اند را معرفی و از آنها شکایت کرده که منتظر تشکیل دادگاه هستیم.


احسان مهرابی روزنامه نگاری که پس از انتخابات سال 88 یک سال را در زندان سپری کرده با تشریح تجربیات خود گفت:سرکوب روزنامه نگاران در جمهوری اسلامی یک چرخه است و صرفا محدود به بازداشت روزنامه نگاران نمی شود بلکه سعی می شود روزنامه نگاران علاوه بر بازداشت از فعالیت حرفه ای و حتی زندگی عادی نیز محروم شوند.
وی خاطرنشان کرد:چرخه سرکوب علاوه بر بازداشت روزنامه نگاران سعی می کند که آنان را بی اعتبار کند و به محض بازداشت روزنامه نگاران رسانه های نزدیک به حاکمیت سعی می کنند اتهامات جاسوسی را درباره روزنامه نگاران مطرح کنند.


مهرابی با اشاره به سختی های مضاعف زندان برای روزنامه نگاران گفت:برخی از زندانیان که مشاغل دیگری به جز روزنامه نگاری دارند ممکن است بعد از آزادی بتوانند شغل خود را ادامه دهند اما روزنامه نگاران بعد از زندان حتی قادر به ادامه شغل خود و زندگی عادی هم نیستند.
وی با اشاره به مشکلات رخ داده برای روزنامه نگاران گفت:شاید تنها حسن زندانی شدن روزنامه نگاران در ایران این بود که با رفتن به زندان با برخی از زندانیانی آشنا شدیم که با وجود اینکه 19 سال و یا 7 سال از زندان آنان می گذشت اما هیچ خبری درباره آنان منتشر نشده بود و روزنامه نگاران زندانی این زندانیان گمنام را به جامعه معرفی کردند.


 

معوقات بانکی به مرز ۸۰ هزار میلیارد رسید

Posted: 18 Apr 2013 01:49 AM PDT

جرس: عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی از افزایش مطالبات معوق طی ماه‌های اخیر و رسیدن به مرز ۸۰ هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: عدم تشکیل جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ریشه افزایش معوقات بانکی است.

 

عزت‌اله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص نتایج جلسه هفته جاری ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، اظهار داشت: در این جلسه گزارش بانک مرکزی در خصوص وضعیت موسسات مالی و اعتباری و همچنین آمار تسهیلات و بدهی‌های سیستم بانکی مطرح شد.


وی با بیان اینکه در آخرین جلسات ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی مطالبات معوق سیستم بانکی ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده بود، افزود: اما در مدتی که ستاد تشکیل جلسه نداد مطالبات معوق بانک‌ها به مرز ۸۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و رکورد جدیدی را به ثبت رسانده است.


این عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در ادامه به دستور جلسه هفته آینده ستاد اشاره کرد و گفت: قانون برنامه پنجم توسعه تکالیفی را برای بانک مرکزی در خصوص تغییر ساختار و نحوه نظارت در نظر گرفته است اما طی سه سال‌های اخیر بانک مرکزی به هر آنچه در این قانون آمده،‌عمل نکرده است؛ هفته آینده قرار است در این خصوص بررسی های لازم را انجام دهیم.