جنبش راه سبز - خبرنامه

جنبش راه سبز - خبرنامه


جنگ عراق؛ ده سال بعد

Posted: 03 Apr 2013 09:12 AM PDT

جرس: ده سال پس از آغازش، شبح جنگ عراق هنوز آمریکا را با بیش از۴۵۰۰ سرباز که در آنجا کشته شدند، دنبال می کند. 

 بیش از 30 هزار زخمی که به وطن بازگشته اند، بیش از دو تریلیون دلاری که صرف عملیات های جنگی و بازسازی شد، وخود باعث افزایش کسری بودجه شده از عوارض این جنگ بوده است.
شبح جنگ عراق را نیز دنبال می کند. درآن جا تصور می شود مجموع تلفات از صدهزار نفر فراتر رفته باشد، ولی هرگز رسماٌ مشخص نشده است. همچنین در عراق مردی قدرتمند جانشین قدرتمند دیگری شده، اگرچه تحت یک سیستم کثرت گراتر و با رنگ ولعاب دمکراتیک. آن کشور بطور فزاینده ای تحت تأثیر ایران است و تحت ضربات ناشی از ناآرامی های بهار عرب قرار دارد.
در سال ۲۰۰۳ رئیس جمهور بوش و پال ولفوویتز قائم مقام وزارت دفاع حمله یازده سپتامبر را دستاویزی برای حمله پیشگیرانه علیه صدام حسین و زرادخانه هسته ای که وجود نداشت، قرار دادند. آنها قول یک "عراق صلح آمیز و آزاد" را دادند که مدلی از دمکراسی و ثبات در جهان عرب خواهد بود. گرچه کسی برای رفتن صدام اشک نمی ریزد و سطح خشونت از اوجش در زمان جنگ پایین تر است، کشور بسیار شکننده است. تنش های شدیدی که بین شیعیان و سنی ها و بین عرب ها و کردها وجود دارد هر زمان می تواند به جنگ داخلی کشیده شده و یا کشور را ازهم بپاشد.
هشدار مسافرتی وزارت خارجه آمریکا در ماه گذشته عراق را خطرناک توصیف می کند که در آن تعداد کثیری شورشی شامل القاعده فعال هستند. گزارش همچنین می گوید آمریکایی ها "در معرض خطر ربوده شدن و خشونت تروریستی" قرار دارند. روز سه شنبه موجی از انفجار ها بوسیله ماشین و دیگر حملات در بغداد بیش از پنجاه نفر از مردم را کشت و حدود دویست نفر را زخمی کرد.
در عین حال هیچ یک از طراحان جنگ دردولت بوش برای اشتباهات شان مورد سؤال قرار نگرفته اند، و حتی هم اکنون بسیاری از آن ها برای سخنرانی در خصوص موضوعات سیاستگزاری دعوت به سخنرانی می شوند، انگار که آن ها برای یکی از بدترین خطاهای استراتژیک در سیاست خارجی آمریکا مسئول نیستند. در ویدئویی که اخیراٌ در سایت مؤسسه محافظه کار آمریکن اینترپرایز قرار گرفته آقای ولفوویتز گفت وی هنوز معتقد است که جنگ اقدام صحیحی بود. آیا وی و همکارانش هرگز این خضوع را خواهند داشت که بپذیرند انجام این جنگ اشتباه بود؟
رئیس جمهور اوباما از ابتدا مخالف جنگ بود و در خصوص پایان دادن به آن مصمم بوده است و آخرین نیروهای عملیاتی را در سال ۲۰۱۱ از آن کشور خارج کرد. از آن زمان نفوذ آمریکا در عراق شدیداٌ کاهش یافته و همچون دیگر آمریکایی ها توجه آقای اوباما به اولویت های دیگری معطوف شده است. عراقی ها مسئول آینده خود هستند. ولی آن کشور در نبرد بین اسلام میانه رو و القاعده خط مقدم جبهه است، در ضمن اینکه نقش اش را به عنوان یک تولید کننده نفت باید به خاطر داشت. کشور به دخالت پایدار آمریکا بیش از آن چه اخیراٌ دیده ایم نیاز دارد.
عراق یادآور این ضرورت است که رهبران سیاسی قبل از صدور مجوز عملیات نظامی سؤال های صحیح را مطرح کنند و صادقانه گوش فرا دهند به جای آنکه از روی غرایض ایدئولوژیک و سیاسی عمل کنند. آقای بوش جنگ را آغاز کرد، ولی دمکرات ها و همچنین جمهوری خواهان آن را تأیید کردند. عراق همچنین محدودیت های نفوذ آمریکا در منطقه را نشان می دهد، جایی که دشمنی های فرقه ای با قوت باقی مانده و دمکراسی هیچ تاریخ واقعی‌ای ندارد.
آن تجربه، قضاوت های سیاستگزاری آمریکا را بطور کلی تری تحت تأثیر قرار می دهد. تجربه مذکور تصمیم ها در خصوص سوریه را تحت تأثیر قرار داده است، موضوعی که اوباما به درستی با احتیاط عمل کرده است. برای مدتی طولانی مخالفین سوری دچار اختلاف بودند، و تشخیص اینکه کدام گروه مستحق کمک است سخت بود، تازه اگر یکی از آن ها این استحقاق را داشته باشد. این همچنین قابل فهم بود که برای ورود به یک جنگ پر هزینه دیگر، باز هم در یک کشور عرب شتاب نباید کرد، کاری که می تواند دشمنی های جدید ضدآمریکایی را تشدید کرده و آمریکا را برای یک دهه دیگر درگیر کند.
در عین حال با توجه به اینکه جنگ سوریه وارد سومین سال اش شده، نبرد به خارج از مرزهای آن کشور سرایت کرده، همسایگان را بی ثبات کرده و در ضمن گروه های وابسته به القاعده نقشی بزرگتر پیدا کرده اند. دلائل مخالفت با دخالت مستقیم آمریکا هنوز قوی است، ولی ضرورت دارد آمریکا دائماٌ سیاست های خود را تنظیم مجدد کند و نباید اجازه دهد تجربه عراق در برخوردش به شرایط متفاوت زمین گیرش کند.
به هر حال درس های عراق به نظر در موضوع ایران به فراموشی سپرده می شود. بسیاری از محافظه کارانی که قویاٌ خواهان ورود به عراق بودند، دعوت برای اقدام نظامی علیه ایران به منظور جلوگیری از آن کشور در دستیابی به سلاح اتمی را در حال شعله ور کردن هستند. رئیس جمهور اوباما نیز در حال تهدید کردن با "تمام گزینه ها" بوده است، در صورتی که مذاکرات برای محدود کردن جاه طلبی ایران موفق نشود. بسیاری از نمایندگان کنگره نیز به نظر آماده هستند اقدام علیه ایران را سریعاٌ شروع کنند.
جنگ عراق غیر ضروری، پرهزینه و در همه سطوح زیان آور بود. جنگ بر اطلاعات مخدوش متکی بود که برای دلایل ایدئولوژیک دستکاری شده بود. هزینه های هولناک انسانی و اقتصادی آن در طول ده سال گذشته نشان می دهد که چرا آن نباید هرگز دوباره تکرار شود.
منبع: نیویورک تایمز

سوریه به طور موقت مالیات بر واردات سوخت از ایران را حذف کرد

Posted: 03 Apr 2013 05:38 AM PDT

جرس: دولت بشار اسد واردات سوخت از ایران به سوریه را به مدت دو ماه از مالیات معاف کرده است.


به گزارش رادیو فردا، خبرگزاری دولتی سوریه «سانا» اعلام کرد که این تصمیم در نشست روز سه‌شنبه، ۱۳ فروردین‌ماه کابینه سوریه گرفته شد.


بر اساس این معافیت «ویژه»، دولت مقرر کرده است که مالیات بر واردات نفت و گاز از ایران تا ۹ تیرماه حذف شود.
تولید نفت سوریه که بیشتر مصرف داخلی دارد، در دو سال اخیر و از زمان آغاز ناآرامی‌ها در این کشور شاهد افت شدیدی بوده است.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، اوایل سال ۲۰۱۱ و پیش از بحران داخلی سوریه، این کشور روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت تولید می‌کرد که این میزان اکنون به نصف کاهش یافته است.


در کنار تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه سوریه، بسیاری از مناطق نفت‌خیز سوریه نیز تحت کنترل شورشیان این کشور قرار گرفته که همین امر موجب اختلال در تولید نفت این کشور شده است.


در ماه‌های گذشته چندین مورد انفجار نیز لوله‌های نفتی دیرالزور، حمص و بانیاس را هدف قرار داده است، انفجارهایی که دولت آن‌ها را به شورشیان منتسب کرده است.


همچنین مقام‌های سوریه افزایش قیمت سوخت و مسائل امنیتی نقل و انتقال سوخت را از دیگر مشکلات تامین سوخت مورد نیاز سوریه عنوان کرده‌اند.


سوریه برای رفع نیازهای داخلی خود به واردات گازوئیل احتیاج دارد و علیرغم تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا همچنان از اروپای شرقی و ایران این سوخت را وارد می‌کند.


ناآرامی‌های سوریه از اسفند سال ۱۳۸۹ آغاز شده است و ایران در این مدت همواره از بشار اسد حمایت کرده است.
مخالفان بشار اسد خواستار برکناری وی از قدرت هستند و این در حالی است که وی بارها تأکید کرده است که قدرت را ترک نخواهد کرد.


به‌گزارش سازمان ملل متحد، ناآرامی‌های دو ساله در سوريه، تا کنون بیش از ۷۰ هزار کشته بر جای گذاشته است.
این سازمان همچنین اعلام کرده است که تا کنون يک ميليون سوری به کشورهای همجوار پناهنده شده و يک ميليون تن ديگر نيز در داخل سوريه، آواره و بی‌خانمان شده‌اند.

 

متوسط تورم کشور در سال ۹۱

Posted: 03 Apr 2013 02:39 AM PDT

جرس: شاخص نرخ تورم در سال گذشته از ابتدا تا انتهای سال سیر صعودی داشت و به گفته رئیس کل بانک مرکزی این رقم تا پایان سال به حدود 32درصد رسید که متوسط آن در 12 ماه سال گذشته 25.4 درصد بوده است.

 

به گزارش فارس، در سال 1391 شاهد سیر صعودی شاخص نرخ تورم در اقتصاد کشور از فروردین ماه تا پایان سال بودیم به گونه‌ای که طبق اعلام بانک مرکزی نرخ تورم در بهمن ماه به رقم  29.8 درصد رسید.

 

شاید اصلی‌ترین دلیل افزایش نرخ تورم در سال گذشته را بتوان رشد نقدینگی و افزایش نرخ ارز دانست.به گزارش فارس نرخ تورم ماه‌های سال 1391 به شرح زیر است:

 
 ماه

 نرخ تورم

فروردین
21.8
اردیبهشت
22.2
خرداد
22.4
تیر
22.9
مرداد
23.5
شهریور
24
مهر
24.9
آبان
26.1
آذر
27.4
دی
28.7
بهمن
29.8
اسفند
31.5 (برآورد)
 

این گزارش حاکیست: نرخ تورم در اردیبهشت 0.4 درصد، خرداد 0.2 درصد، تیر 0.5 درصد، مرداد 0.6 درصد، شهریور 0.5 درصد، مهر 0.9 درصد، آبان 1.2 درصد و آذر 1.3 درصد، دی 1.4 درصد و بهمن 91، 1.1 درصد رشد نسبت به ماه ماقبل آن داشته است.

 

رئیس کل بانک مرکزی در روزهای پایانی سال گذشته در مورد دلایل افزایش نرخ تورم در سال 91 گفت: بررسی‌ها نشان می دهد که افزایش نرخ تورم در سال جاری ریشه در عوامل عرضه (کاهش تولید برخی از اقلام پرمصرف، کاهش واردات رسمی برخی اقلام واسطه ای و بروز مشکلاتی در تنظیم بازار کالاها و نظارت بر آنها) و وضعیت تقاضا (افزایش نقدینگی، افزایش نرخ ارز و فعال شدن انگیزه‌های سفته‌بازی و احتیاطی در برخی بازارها) دارد.

 

به گفته وی بر اساس تحلیل‌های کارشناسی و روندگروه‌ها و اجزای تشکیل دهنده شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در سال 91 پیش بینی می‌شود که نرخ تورم امسال کمتر از 32 درصد باشد.

 

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی: ممکن است ایران در حال کار بر روی سلاح هسته‌ای باشد

Posted: 03 Apr 2013 02:15 AM PDT

جرس: دو روز مانده تا برگزاری دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه ۱+۵، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در اظهارنظری بی سابقه مدعی شده ممکن است ایران هم اکنون در حال کار بر روی سلاح هسته ای باشد.


به گزارش «تابناک»، یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی با ابراز نگرانی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ممکن است به طور سری، کار بر روی سلاح هسته ای را «ادامه دهد».


آسوشیتدپرس می نویسد آمانو در این اظهارنظر جدید خود درباره برنامه هسته ای ایران گفته: «ما به طور کامل اطمینان نداریم؛ اما اطلاعاتی در دست داریم که نشان می دهد ایران در گذشته و هم اکنون در فعالیت های مرتبط با توسعه ابزارهای منفجره هسته ای درگیر بوده است».


آمانو درباره جزئیات این اطلاعات صحبتی نکرده و توضیح بیشتری نداده؛ اما گفته این اطلاعات مورد سنجش قرار گرفته و همین باعث بروز نگرانی آژانس شده است.


با این حال، آسوشیتدپرس می نویسد «یوساف بات»، از دانشمندان هسته ای صاحب نظر درباره برنامه هسته ای ایران، در پاسخ به سوال این خبرگزاری درباره اطلاعات آژانس گفته در صورتی که چنین اطلاعاتی وجود دارد، باید در اختیار ایران گذاشته شود تا بتواند به آن پاسخ دهد.


اما آمانو در ادامه اظهارات خود موارد دیگری را نیز درباره برنامه هسته ای ایران مطرح کرده و از جمله گفته بر پایه اعلام مقامات ایرانی مبنی بر تصمیم ساخت ۱۰ مرکز جدید هسته ای، این احتمال وجود دارد که ایران هم اکنون کار ساخت این مراکز را در مکان هایی که برای آژانس نامعلوم است، آغاز کرده باشد.


با این حال، وی گفته آژانس اطلاعی ندارد که آیا کار ساخت چنین تأسیساتی واقعاً آغاز شده یا خیر و ایران نیز در این زمینه پاسخی به آژانس نداده است.


آمانو همچنین تأکید کرده آژانس آماده ادامه گفت و گوها با ایران است؛ حتی اگر انتظار پیشرفت از مذاکرات وجود نداشته باشد.

 

پیام تسلیت مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم به مناسبت درگذشت مرحوم سید احمد صدر حاج سید جوادی

Posted: 03 Apr 2013 02:15 AM PDT

جرس: مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم درگذشت مرحوم سید احمد صدر حاج سید جوادی را تسلیت گفت.


متن پیام مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم که خطاب به سید عبدالرضا صدر حاج سید جوادی صادر شده، به شرح زیر است:

جناب آقای سید عبدالرضا صدر حاج سید جوادی
درگذشت پدر بزرگوارتان را به شما، همه بستگان، دوستان و ارادتمندان ایشان تسلیت می گوییم و از خداوند رحمان برای ایشان مغفرت و رحمت درخواست می کنیم. مرحوم سید احمد صدر حاج سید جوادی نزدیک یک قرن با ایمان زیست و برای مبارزه با استبداد، دفاع از مظلومان و رفع مشکلات جامعه و نظام کوشید و سختی های آن را نیز تحمل کرد. از دست رفتن ایشان نقصی در جامعه متدینان، روشنفکران و آزادیخواهان پدیدآورده است که به آسانی برطرف نخواهد شد.


طی روزهای اخیر، آیت الله صانعی، حجت الاسلام عبدالله نوری، حسن یوسفی اشکوری، محسن کدیور، محمد خاتمی، محمد ملکی، ابوالحسن بنی صدر، سازمان مجاهدین انقلاب، اعضاء و علاقمندان نهضت آزادی ایران در خارج کشور، کنشگران ملی- مذهبی خارج از کشور، شورای هماهنگی راه سبز امید، سازمان ادوار تحکیم وحدت، خانواده‌های طالقانی، فروهر، مختاری، پوينده، هیات امنای قلعه ی احمدآباد(مدفن دکتر محمد مصدق)، خانواده دکتر علی‌شریعتی و همچنین محمدرضا عارف، پیامهای تسلیتی به مناسبت درگذشت مرحوم احمد صدر حاج سید جوادی صادرکردند.


 

گزارش دو اندیشکده آمریکایی درباره برنامه هسته ای ایران

Posted: 03 Apr 2013 01:46 AM PDT

جرس: دو اندیشکده آمریکایی در گزارشی ابراز داشته‌اند که برنامه هسته‌ای ایران با بمباران به پایان نمی‌رسد و دیپلماسی تنها راهی است که می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را صلح‌آمیز نگاه دارد.

 

به گزارش فارس به نقل از رویترز، دو اندیشکده آمریکایی گزارشی را به تحلیل هزینه‌ها و فواید برنامه هسته‌ای ایران برای این کشور اختصاص داده‌اند.بنابراین گزارش، ایران همچنان برنامه هسته‌ای خود را پیگیری خواهد کرد هرچند که از آن منافع کمی نصیبش شده است.

 

دو اندیشکده آمریکایی به نام‌های بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی و فدراسیون دانشمندان آمریکایی در گزارشی ابراز داشته‌اند که برنامه هسته‌ای ایران با بمب‌باران به پایان نمی‌رسد و دیپلماسی تنها راهی است که می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را صلح‌آمیز نگاه دارد.


بر اساس این گزارش با توجه به دانش و تخصص بومی هسته‌ای ایران، تنها راه حلی که در درازمدت می‌تواند تضمین کند که برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز می‌ماند، یافتن راهی دیپلماتیک است که دو طرف بر روی آن توافق کنند.

 

رویترز در برداشت خود از این گزارش دو اندیشکده آمریکایی، بر هزینه‌های برنامه هسته‌ای ایران تاکید زیادی کرده است. از نظر این گزارش، نیروگاه هسته‌ای بوشهر تنها 2 درصد از برق ایران را تامین می‌کند حال آنکه خطوط انتقال فرسوده برق در ایران باعث هدررفت 15 درصدی برق در کشور می‌شود.ایران دارای منابع گسترده انرژی فسیلی است اما تحریم‌ها باعث شده‌اند که نتواند حداکثر استفاده از آنها را به عمل آورد و همچنین و بخش های انرژی بادی و خورشیدی ایران هم توسعه نیافته‌اند.

 

گزارش دو اندیشکده مدعی است که در هیچ برنامه انرژی کارآمدی در کشوری چون ایران، انرژی هسته‌ای در اولویت قرار نمی‌گیرد. برنامه هسته‌ای ایران به‌جای افزایش امنیت انرژی ایران باعث شده است که توانایی این کشور در تنوع‌بخشیدن به منابع انرژی کاسته شده و نتواند به استقلال واقعی در تولید انرژی دست یابد.


این گزارش به ابعاد احتمالی توافق دیپلماتیک مدنظر با ایران هم اشاره کرده است.


بر اساس پیشنهاد این دو اندیشکده،توافقی که با ایران حاصل می‌شود باید این کشور را از فعالیت‌های حیاتی برای تولید سلاح هسته‌ای دور نگه دارد و در عوض به ایران اجازه دهد که در سطح پایین به غنی‌سازی اورانیوم ادامه دهد.

ایران و بسیاری از کشورهای در حال توسعه انرژی هسته‌ای را حق خود می‌دانند و بنابر گزارش مزبور، "راهی نیست که آنها را مجبور کرد که آن را کنار بگذارند."

 

نخستین حمله هوایی اسرائیل به غزه پس از پنج ماه

Posted: 03 Apr 2013 01:07 AM PDT

جرس: ارتش اسرائیل برای نخستین بار از زمان آتش بس میان این کشور و حماس در ماه نوامبر، به نوار غزه حمله هوایی کرد.


به گزارش بی بی سی، گروه فلسطینی حماس که کنترل نوار غزه را در اختیار دارد، می گوید که هواپیماهای اسرائیلی زمین های نزدیک به مرز با اسرائیل را بمباران کردند اما به کسی آسیبی نرسیده است.


این حمله در پی حمله موشکی روز گذشته فلسطینی ها به سوی اسرائیل صورت می گیرد که در آن رخداد نیز به کسی آسیبی نرسیده است.


در پی هشت روز جنگ خونین میان اسرائیل و حماس در ماه نوامبر، دو طرف با میانجی گری مصر بر سر برقراری آتش بس توافق کردند.


ارتش اسرائیل ضمن تائید این حملات گفته است که حملات هوایی در پاسخ به حمله موشکی به اسرائیل و هدف آن "محل استقرار تروریست ها" بوده است.


روزنامه اسرائیلی هاآرتص می گوید که هواپیماهای اسرائیلی به شهر بیت لاحیا در شمال نوار غزه حمله هوایی کرده است. به گفته این روزنامه، روز سه شنبه دو موشک از سوی پیکارجویان فلسطینی به سوی غرب صحرای نگب پرتاب شده است.

 


از زمان برقراری آتش بس اسرائیل از محدودیت ها برای ورود مصالح ساختمانی به نوار غزه که از زمان روی کار آمدن حماس در سال ۲۰۰۷ اعمال می شد، کاسته است.


روز گذشته نیز خالد مشعل برای چهار سال دیگر به رهبری حماس برگزیده شد.


او در میان نیروهای تندرو فلسطینی منتقدانی دارد که اخیرا او را متهم به "مصالحه" با رهبران گروه رقیب فتح و حتی اسرائیل می کنند.


او در ماه نوامبر بر سر آتش بس میان حماس و اسرائیل توافق کرد و همچنین در ماه های اخیر تلاش های زیادی برای بهبود روابط میان حماس و فتح کرده است.

 

استادعبادیان در قطعه نام‌آوران دفن نشد

Posted: 03 Apr 2013 12:36 AM PDT

جرس: پیکر مرحوم محمود عبادیان مترجم و نویسنده بیش از ۳۰ عنوان کتاب روز گذشته به دلیل تعطیلی بخش‌های اداری برای دادن مجوز تدفین در قطعه نام‌آوران، در قطعه عادی بهشت زهرا به خاک سپرده شد.


به گزارش مهر، حسن صباری داماد برادر زنده‌یاد دکتر محمود عبادیان از برگزاری مراسم تشییع و تدفین پیکر وی طی روز گذشته خبر داد و گفت: مراسم تشییع دکتر عبادیان ۱۲ فروردین با حضور جمعی از اعضای خانواده و نیز تعدادی از دوستانش برگزار و پیکر او در بهشت زهرابه خاک سپرده شد.


این عضو خانواده عبادیان افزود: دکتر عبادیان می‌خواست که در قطعه نام‌آوران به خاک سپرده شود اما مسئولان بهشت زهرا به ما اعلام کردند که به خاطر تعطیل بودن واحدهای مرتبط با دادن مجوز دفن در قطعه نام آوران در ایام نوروز، انجام این کار تا ۱۷ فروردین میسر نیست و به همین خاطر خانواده دکتر عبادیان تصمیم گرفت پیکر او در قطعه عادی به خاک سپرده شود. بر این اساس و به گفته وی، پیکر زنده‌یاد محمود عبادیان در قطعه ۳۱۶ (عادی) بهشت زهرا (س)، ردیف ۱۲۸، شماره ۴۳ به خاک سپرده شده است.


محمود عبادیان استاد بازنشسته گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی، عضو هیئت علمی دانشگاه مفید قم و عضو گروه فلسفه فرهنگستان هنر ایران بود. او در سال ۱۹۶۱ مدرک دکترای خود را در رشته «تاریخ فلسفه عمومی» از دانشگاه چارلز پراگ (جمهوری چک) و در سال ۱۹۷۸ هم مدرک دکترای خود را در رشته «فلسفه کلاسیک آلمان» از دانشگاه هامبورگ (آلمان) دریافت کرد. از عبادیان بیش از ۳۰ عنوان کتاب فلسفی و ادبی اعم از ترجمه و تألیف منتشر شده که از آن جمله می‌توان به رساله منطقی – فلسفی ویتگنشتاین اشاره کرد که اولین بار توسط او به زبان فارسی ترجمه شد.
برخی دیگر از آثار تالیفی و ترجمه‌ای او عبارتند از: «سقراط» گوتفرید مارتین (نشر هرمس ۱۳۹۰)، «تولید ناب: با تکیه بر اصول چهارده گانه تویوتا»، (با همکاری کامران رضایی، مسعود ربانی و ندا معنوی زاده (نشر آتنا ۱۳۸۵)، «سقراط: آگاهی از جهل»، یان پاتوچکا (نشر هرمس ۱۳۸۹)، «درآمدی بر ادبیات معاصر ایران» (نشر مروارید ۱۳۸۷)، «تکوین غزل و نقش سعدی: مقدمه‌ای بر مبانی جامعه شناختی و زیباشناختی غزل فارسی و غزلیات سعدی» (نشر اختران ۱۳۸۴)، «فردوسی، سنت و نوآوری در حماسه سرایی (مباحثی از ادبیات تطبیقی)» (نشر مروارید ۱۳۸۷)، «گزیده زیباشناسی هگل» (انتشارات فرهنگستان هنر ۱۳۸۶)، «آزادی و دولت فرزانگی: نامه‌هایی در تربیت زیباشناختی انسان» یوهان کریستف فریدریش فون شیلر (نشر اختران ۱۳۸۵)»؛ «زیبایی شناسی به زبان ساده» (موسسه فرهنگی گسترش هنر ۱۳۸۱)، «دیالکتیک انضمامی بودن: بررسی در مسئله انسان و جهان» کارل کوسیک (نشر قطره ۱۳۸۶) و «نقد فلسفه حق هگل» کارل مارکس (ترجمه با همکاری حسن قاضی‌مرادی) (نشر اختران).

 

افزایش نرخ بیکاری و رشد شکاف طبقاتی در کشور

Posted: 03 Apr 2013 12:26 AM PDT

پیش بینی سعید لیلاز از اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۲
جرس: سعید لیلاز، تحلیلگر اقتصادی می گوید: "تحریم ها و شدت گرفتن آن در عمل هدیه ای بزرگ بود که دولت امریکا و جهان غرب به دولت نهم و دهم داده است، چراکه در زمانی که سوء مدیریت ها از طریق سیاستگذاری هایی که در سال های اخیر شده آشکار می شد، تحریم ها به کمک دولت رسید تا غباری بر آنها ایجاد کند."


لیلاز طی یادداشتی در تارنمای «دیپلماسی ایرانی» با اشاره و تحلیل وضعیت اقتصادی موجود نوشت:


"وضعیت اقتصاد ایران ارتباط بسیار کمی با تحریم ها دارد، شاید تحریم ها مسائل را به جلو انداخته و یا تشدید کرده است، اما نمی توان گفت که هیچ کدام از آنها حتی شدیدترینشان نقشی تعیین کننده داشته و یا تغییر جهت اساسی به اقتصاد داده است. به طور کلی در طول تاریخ استراتژی تحریم تا به امروز به تنهایی هیچ دولتی را به زانو درنیاورده است. اگر قصد آن داشته باشیم تا کمی با آمار و ارقام اقتصاد ایران را در سال گذشته مورد ارزیابی و بررسی قرار دهیم، باید گفت میزان بدهی معوقه وام گیرندگان به شبکه بانکی از مرز ۸۰ میلیارد تومان گذشته و نرخ تورم نیز از ۳۰ درصد عبور کرده و طبق آماری که اخیرا بانک مرکزی اعلام کرد نرخ تورم مواد غذایی به حدود ۶۰ درصد رسیده که در طول تاریخ ایران بی سابقه است. همانند آنچه که در بهمن و دی ۱۳۸۷ اتفاق افتاد، در آن دوران نیز نرخ تورم به ۳۰ درصد رسید اما طهماسب مظاهری رئیس کل بانک مرکزی با اعمال سیاست های انضباطی لگامی به این تورم زد که برکناری وی به دلیل همین سیاست سبب شد تا بازهم نرخ تورم همانند گذشته شود.

در خصوص درآمدهای نفتی نیز میزان درآمد نفتی ایران از صادرات نفت خام و انواع فراورده های پتروشیمی حتی اگر نصف شده باشد، میزان ارز دریافتی از درآمدهای نفتی، غیرنفتی و قاچاق سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد بود. بنابراین در سال گذشته و در سال جدید با وجود تحریم ها ایران مازاد ارزی خواهد داشت، بدون آنکه به اقتصاد ایران فشاری وارد آید. البته این مازاد ارزی در صورتی خواهد بود که مدیریت سیاست های اقتصادی به نحو احسن صورت گیرد.

یکی از مهم ترین حوادث در مسائل اقتصاد ایرانی که ما در سال ۹۱ شاهد آن بودیم فروپاشی نظام تک نرخی ارز پس ده یا دوازده سال بود که اثرات واقعی آن هنوز به طور کامل وارد اقتصاد ایران نشده است و پس از سال جدید تا پایان خرداد ماه و فصل تابستان اثرات مثبت و منفی آن جذب اقتصاد ایران خواهد شد. این مساله به سبب کاهش درآمدهای ارزی ایران رخ نداده بلکه هزینه های جاری دولت به میزانی افزایش یافت که برای پوشش این هزینه ها چاره ای به جز فروش ارز با نرخ بالا نداشته است. در طول هشت سال گذشته درآمد ارزی ایران بیش از سه برابر شده که عمدتا از محل صادرات نفت و فراورده های نفتی بوده است. اما در طول این چند سال هزینه های جاری دولت نزدیک به هشت برابر شده است. فروپاشی نظام تک نرخی ارز از اوایل زمستان سال ۱۳۹۰ آغاز شد و قیمت دلار ابتدا به ۱۶۰۰ تومان رسید، در حالیکه قمیت ارز در بانک مرکزی هنوز ۱۱۰۰ تومان بود.

تحلیل از بهم ریختگی اقتصادی این است که نرخ رشد اقتصادی در سال ۹۱ منفی بوده است، به معنای دیگر ارزش افزوده تمامی بخش ها از جمله بخش صنعت، خدمات و نفت منفی بوده و تنها بخشی که احتمال دارد رشد ارزش افزوده داشته باشد بخش کشاورزی و مسکن بوده است. این دو بخش بین ۱۴ تا ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل می دهند، در حالیکه سهم صنعت خودروسازی در تولید ناخالص ایران به تنهایی ۳ درصد است و تولید خودرو در سال ۱۳۹۱ نسبت به سال ۱۳۹۰ نصف شده است. این تحلیل بدان معناست که اگر رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی و مسکن حدود ۷ تا ۸ درصد بوده، بازهم این میزان تنها می تواند کاهش رشد ارزش افزوده را در زیرگروه صنعت جبران کند. در حالیکه در تمامی حوزه های دیگر شاهد کاهش تولید هستیم.

بنابراین نرخ رشد اقتصادی ایران در سال گذشته بین منفی ۲ تا ۳ درصد بوده و نرخ تورم همانطور که بانک مرکزی اعلام کرده است ۳۱.۵ درصد بوده است. همچنین شاهد خواهیم بود که این میزان در نیمه اول سال جدید افزایش خواهد داشت به دلیل آنکه رشد نقدینگی در نیمه دوم سال ۱۳۹۱ ادامه داشته است. رقم ۳۲ درصد بسیار بالاست که از سال ۱۳۷۴ به این سو در تاریخ اقتصاد ایران بی سابقه بوده است. فشار بر قیمت مواد غذایی و در شهرستان ها تورم مضاعف بوده و در برخی آمارهای بانک مرکزی آمده است که در حوزه شهرستان ها و در توزیع مواد غذایی نرخ تورم بین حدود ۶۰ درصد بوده است. به نظر می رسد که نرخ تورم برای طبقات فرودست جامعه در مناطق شهری ممکن است سه برابر بیشتر باشد، اما به طور متوسط برای دهک های اول تا چهارم بین ۵۰ تا ۶۰ درصد است و برای دهک های نه و ده بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است.

در سال ۱۳۹۱ شکاف طبقاتی افزایش داشته است، به دلیل آنکه هم نرخ بیکاری در حدود ۱۲.۵ تا ۱۳ درصد بوده و همچنین نرخ تورم نیز افزایش داشته است. آمار این مرکز محل تردید است به دلیل آنکه سطح اشتغال را پایین آورده اند تا بتوانند آمار نرخ بیکاری را پایین نگه دارند. اگر این نرخ را با ملاک هایی که در سال های گذشته وجود داشته بسنجیم به نظر می رسد که نرخ بیکاری به ۱۶ تا ۲۰ درصد رسیده باشد. همچنین آمارهای رسمی از مرکز آمار نشان می دهد که در طول سال های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ سالانه صد هزار شغل از خالص مشاغل موجود در ایران کم شده است که این مساله به تنهایی نشان دهنده مورد تردید بودن آمار بیکاری است.

از جمله مسائل دیگر این است که بهره وری اقتصاد ایران نیز کاهش پیدا کرده و در سال گذشته تنها حوزه ای که عملکرد مثبتی داشته رشد صادرات بوده که آن نیز به دلیل تغییر چشمگیر نرخ ارز و به ثمر رسیدن سرمایه گذاری های هنگفت دولت هفتم و هشتم در حوزه پتروشمی بوده است. به دلیل آنکه از اواخر سال ۹۰ نشانه های فروپاشی نظام تک نرخی ارز و دو نرخی شدن آن را شاهد بودیم همین روند سبب شد تا رشد صادرات غیرنفتی ایران ادامه پیدا کند و امروزه تنها بخشی از اقتصاد ایران که رشد داشته صادرات غیرنفتی است."


پیش بینی اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۲
سعید لیلاز در ادامه می نویسد: "برای پیش بینی از اقتصاد ایران ، نرخ رشد اقتصادی را می توان بین ۳ تا ۴ درصد منفی ارزیابی کرد. بدین معنا که تولید ناخالص داخلی ایران ۳ تا ۴ درصد درسال جدید کاهش خواهد داشت. به دلیل آنکه آثار کاهش واردات، آثار تحریم و فقدان نقدینگی در بنگاه های تولیدی ناشی از سه برابر شدن یکباره نرخ دلار در سال جدید آشکار خواهد شد.

متوسط ارزی که مرکز مبادلات ارزی از نیمه دوم سال ۹۱ تا پایان سال به متقاضیان داده به طور متوسط روزی ۴۰ تا ۴۲ میلیون دلار بوده است، این در حالی است که در سال ۹۰ در همین دوره مصرف ارزی ایران روزانه ۲۵۰ میلیون دلار بوده است و این فرایند نشان می دهد حتی اگر فرض شود که از کانال های غیر از مرکز مبادلات ارزی نیز معادل همین میزان به واردات اختصاص پیدا کرده نشان می دهد که واردت کشور یکباره دچار گسست جدی خواهد شد. این گسست به منزله آن است که مواد اولیه کارخانه هایی که در ایران تولیدی هستند، کاهش پیدا خواهد کرد و در عین حال عرضه کل کاهش پیدا خواهد کرد. برخی آمارهای بانک مرکزی نیز نشان می دهد که واردات برای کل سال گذشته ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده که این کاهش در سال ۹۲ به بین ۳۰ تا ۴۰ درصد خواهد رسید.

وضعیت رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی مثبت خواهد بود و ادامه پیدا می کند. اما بخش مسکن یا با رکود و یا با کاهش ارزش افزوده مواجه خواهد شد، به ویژه آنکه در سال گذشته عملکرد بسیار خوبی داشته و به نظر می رسد که در این بخش می توان منتظر سکته شدیدی در کارکردش باشیم. از آنجایی که بخش مسکن موتور محرکه دولت نهم بوده است اگر این بخش دچار سکته شود اثرات جدی بر اقتصاد خواهد گذاشت.

در حوزه صنعت نیز همانطور که اشاره شد کاهش تولید ادامه خواهد داشت و بخش خدمات به دلیل کاهش واردات به شدت آسیب خواهد دید.این مساله بستگی به آن دارد که دولت قصد دارد تا با چه شتابی به سیاست های اقتصادی خود در زمینه انبساط های پولی ادامه دهد. آن چشم اندازی که از بودجه سال ۹۲ شاهد هستیم و از عملکرد دولت نهم می توان اینگونه انتظار داشت که حداقل تا نیمه اول سال ۹۲ سیاست انبساط پولی ادامه خواهد یافت. در این میان ممکن است دولت جدید در نیمه سال جدید قصد داشته باشد سیاست انقباضی پولی در پیش بگیرد و لگامی به بی انضباطی مالی بزند.

تصور بر این است که نرخ بیکاری در امسال افزایش پیدا خواهد کرد و قطعا رشد شکاف طبقاتی در ایران نیز تشدید خواهد شد.روزنه هایی که برای مذاکره با غربی ها وجود دارد نیز مثبت است اما به نظر نمی رسد راه بسیار ساده و آسانی در پیش رو باشد. باب این مذاکرات مسیر بسیار دشواری برای کشور رقم می زند که با فراز و نشیب بسیاری مسائل مربوط به گفتگو با امریکا را پیش خواهد برد. فرض بر این است که از نیمه سال ۹۲ تحریم ها به تدریج کاهش پیدا خواهد کرد، اما این تاثیر آن موقتی و کوتاه مدت خواهد بود. شاید در پایان بتوان گفت این اتفاق و مذاکرات سبب می شود تا غباری که پشت آن سوء مدیریت ها را مخفی کرده اند فرو بنشیند."

 

مقام بازرگانی کشور: ایران توان حذف دلار از روابط تجاری‌‌اش را ندارد

Posted: 02 Apr 2013 11:52 PM PDT

جرس: رئیس شورای مشترک ایران و امارات می‌گوید ایران نمی‌توان دلار را به طور کامل از روند تجارت بین‌الملل حدف کند و روابط تجاری تهران و ابوظبی در پی تحریم‌ها ۳۰ درصد کاهش یافته است.


مسعود دانشمند٬ به خبرگزاری «پانا» گفته روابط هفت تا هشت میلیارد دلاری ایران و امارات پس از گسترش تحریم‌ها به یک‌سوم کاهش پیدا کرده است.


وی افزوده که ایران پیش از تحریم‌ها از امارات به عنوان «فضای بانکی» برای فعالیت‌های تجاری خود استفاده می‌کرد که در حال حاضر این فضا جای خود را به رابطه مستقیم با چین و هند داده است.


این مقام اقتصادی به طور تلویحی اظهار کرده که ایران در ازای حذف دلار در روابط تجاری خود با چین و هند٬ کالاهای مورد نیازش را از این کشور‌ها ۱۵ تا ۲۰ درصد گران‌تر می‌خرد.


به گفته وی «ما به تنهایی قادر به حذف کردن دلار از معاملات تجاری نیستیم؛ کشورهای طرف مبادلات ما به خواسته ما برای انجام معامله با سایر پول‌ها عمل می‌کنند اما تفاوت ارزشی آن را نیز از ما می‌گیرند.»


جمهوری اسلامی در پی افزایش تحریم‌های بین‌المللی از سال گذشته روابط پایاپای خود با چین٬ هند و پاکستان را افزایش داده است.


براساس برخی گزارش‌ها ایران به ازای فروش نفت از این کشور‌ها کالاهای با کیفیت بسیار پائین وارد می‌کند که مصرف برخی از آن‌ها برای سلامتی انسان مضر اعلام شده است.